Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen
Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.
Taksinkuljettaja Ari Nyyssönen on ajanut Tesla Model S:llä yli 400000 kilometriä. ”Kyllä tätä on korjattukin”, hän sanoo. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Jussi Sippola HS
Julkaistu: 24.8. 11:51
POLTTOMOOTTORIAUTOT saattavat
parhaimmillaan kestää satojatuhansia kilometrejä, mutta miten pitkään sähköautot kestävät?
Sähköautojen kestävyydestä ei ole vielä yhtä paljon tietoa, koska sähköautoja on liikenteessä vasta hyvin vähän.
Pikku hiljaa ymmärrys kuitenkin kasvaa. Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski
Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.
Nyyssönen otti Tesla-taksin käyttöönsä joulukuussa 2014, joten kilometrejä on kertynyt yli 100 000 vuodessa.
”Periaatteessa kaikki on sujunut hyvin, mutta kyllä näillä kilometreillä tulee esiin myös omat ongelmansa”, Nyyssönen sanoo.
Minkälaisia vikoja autoon on tullut?
Ohjaustehostin on hajonnut kerran, moottori on vaihdettu kerran ja auton akussa oli ongelma, Nyyssönen listaa.
”Ne ovat ne suurimmat murheet, mutta eiväthän ne kovin pahoja ole, koska tärkeimmät viat on korjattu takuun mukaisesti.”
Pitkä takuu olikin syy, jonka myötä Nyyssönen uskalsi hankkia Teslan ensimmäisten joukossa. Tesla antaa auton moottorille, akuille ja voimansiirrolle kahdeksan vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.
Takuu on tullut tarpeeseen. Moottori autoon vaihdettiin sen jälkeen, kun siitä alkoi kuulua vinkuvaa ääntä. Myös muissa varhaisemmissa Tesloissa oli samanlainen vika, joka ei tosin muuten vaikuttanut auton suorituskykyyn.
Akussa sen sijaan oli ikävämpi ongelma, Nyyssönen kertoo.
”Auton järjestelmä näytti toimintamatkaksi 60 kilometriä, vaikka akku oli oikeasti tyhjä. Se ei myöskään ottanut latausta vastaan. Sain vara-akun siksi aikaa, kun tuo akku lähetettiin Hollantiin korjattavaksi. Muuten autossa on ollut koko ajan sama akku.”
NYYSSÖNEN on ollut kaiken kaikkiaan hyvin tyytyväinen sähköautoonsa.
Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een.
Nyyssönen kertoo lataavansa autoa yleensä öisin kotonaan. Tyypillisesti työvuoro pääkaupunkiseudulla onnistuu ilman ylimääräisiä latauksia.
”Toki pyrin aina lataamaan autoa, kun siihen on tilaisuus.”
Siinä onkin sähköautoilun suurin ongelma tällä hetkellä, taksikuski sanoo. Latauspaikkoja ei ole riittävästi.
”Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään Teslan omaa Supercharger-asemaa. Siksi lataaminen on haastavaa. Ja jos autojen määrä lisääntyy, se vaikeutuu entisestään.”
Teslan Supercharger-asemia on Suomessa vasta viisi. Helsingistä katsoen lähin asema on Paimiossa, yli 140 kilometrin päässä. Supercharger-asemat lataavat auton akun 80-prosenttiselle tasolle noin 30 minuutissa.
”Pääkaupunkiseudun pikalatauspisteet ovat puolet Teslan omien asemien tehoista, ja niitäkin on täällä vain muutama.”
Ari Nyyssösen mukaan Teslan tehot ovat ennallaan kilometreistä huolimatta. Taksikäytössä auto on Nyyssösen mukaan erinomainen muun muassa tilavien säilytystilojen ansiosta. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)