Keskustelua hybridiautoista

Hybridin tekniikasta en sen pahemmin tiedä, mutta S/S syysteemisissä autoissa jos se normaali akku ei ole ihan elämänsä kunnossa, niin S/S toiminto loppuu. Tarkoitan että auto ja akku ei ole enää uusi.

Auto on 2016, eikä siinä tosiaan ole S/S järjestelmää koska sähkö- ja polttomoottori liittyy "saumattomasti" CVT-vaihteistoon.
Yleensä autoa käynnistäessä EV-tila ei ole heti käytössä, tästä syystä polttomoottori käynnistyy sen 5sec päästä. Sitten kun lähtee liikkeelle on aika vaikea sanoa hitaammassa ajossa kummalla mennään jos ei katso mittaristosta, mutta kun kaasua painaa reilummin niin polttomoottorin mukaan tulon kyllä huomaa helposti.

En tiedä onko vanhemmissa nauriksissa sitten eri järjestelmä, jos ne eivät oikeasti ole saaneet polttomoottoria käyntiin katsastusasemalla.
 
Auto on 2016, eikä siinä tosiaan ole S/S järjestelmää koska sähkö- ja polttomoottori liittyy "saumattomasti" CVT-vaihteistoon.
Yleensä autoa käynnistäessä EV-tila ei ole heti käytössä, tästä syystä polttomoottori käynnistyy sen 5sec päästä. Sitten kun lähtee liikkeelle on aika vaikea sanoa hitaammassa ajossa kummalla mennään jos ei katso mittaristosta, mutta kun kaasua painaa reilummin niin polttomoottorin mukaan tulon kyllä huomaa helposti.
Sinulla siis lähtee aina polttomoottori käyntiin, kun käynnistät auton? Jopa kun moottori on lämpimänä? :o
Jos on sopivan lämpöinen kesäpäivä, niin itse pääsen tuolla -14 mallin nauriksella kahden kilometrin matkan lähikauppaan pelkällä sähköllä. Sopivasti loivaa alamäkeä matka. Kaupalta lähdettäessä sitten polttis käynnistyykin lähes heti, kun akku on tyhjä.
 
Suomen ensimmäinen Tesla jolla on ajettu 403 tkm. Vielä on vähän matkaa omaan Peugeotiin jolla on ajettu 525 tkm.

"Minkälaisia vikoja autoon on tullut? Ohjaustehostin on hajonnut kerran, moottori on vaihdettu kerran (vinkuvaa ääntä) ja auton akussa oli ongelma (meni rikki, mutta saatiin korjattua)."
Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen
Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.

Taksinkuljettaja Ari Nyyssönen on ajanut Tesla Model S:llä yli 400000 kilometriä. ”Kyllä tätä on korjattukin”, hän sanoo. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Jussi Sippola HS
Julkaistu: 24.8. 11:51
POLTTOMOOTTORIAUTOT saattavat parhaimmillaan kestää satojatuhansia kilometrejä, mutta miten pitkään sähköautot kestävät?

Sähköautojen kestävyydestä ei ole vielä yhtä paljon tietoa, koska sähköautoja on liikenteessä vasta hyvin vähän.

Pikku hiljaa ymmärrys kuitenkin kasvaa. Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.

Nyyssönen otti Tesla-taksin käyttöönsä joulukuussa 2014, joten kilometrejä on kertynyt yli 100 000 vuodessa.

”Periaatteessa kaikki on sujunut hyvin, mutta kyllä näillä kilometreillä tulee esiin myös omat ongelmansa”, Nyyssönen sanoo.

Minkälaisia vikoja autoon on tullut?

Ohjaustehostin on hajonnut kerran, moottori on vaihdettu kerran ja auton akussa oli ongelma, Nyyssönen listaa.

”Ne ovat ne suurimmat murheet, mutta eiväthän ne kovin pahoja ole, koska tärkeimmät viat on korjattu takuun mukaisesti.”

Pitkä takuu olikin syy, jonka myötä Nyyssönen uskalsi hankkia Teslan ensimmäisten joukossa. Tesla antaa auton moottorille, akuille ja voimansiirrolle kahdeksan vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

Takuu on tullut tarpeeseen. Moottori autoon vaihdettiin sen jälkeen, kun siitä alkoi kuulua vinkuvaa ääntä. Myös muissa varhaisemmissa Tesloissa oli samanlainen vika, joka ei tosin muuten vaikuttanut auton suorituskykyyn.

Akussa sen sijaan oli ikävämpi ongelma, Nyyssönen kertoo.

”Auton järjestelmä näytti toimintamatkaksi 60 kilometriä, vaikka akku oli oikeasti tyhjä. Se ei myöskään ottanut latausta vastaan. Sain vara-akun siksi aikaa, kun tuo akku lähetettiin Hollantiin korjattavaksi. Muuten autossa on ollut koko ajan sama akku.”

NYYSSÖNEN on ollut kaiken kaikkiaan hyvin tyytyväinen sähköautoonsa.

Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een.

Nyyssönen kertoo lataavansa autoa yleensä öisin kotonaan. Tyypillisesti työvuoro pääkaupunkiseudulla onnistuu ilman ylimääräisiä latauksia.

”Toki pyrin aina lataamaan autoa, kun siihen on tilaisuus.”

Siinä onkin sähköautoilun suurin ongelma tällä hetkellä, taksikuski sanoo. Latauspaikkoja ei ole riittävästi.

”Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään Teslan omaa Supercharger-asemaa. Siksi lataaminen on haastavaa. Ja jos autojen määrä lisääntyy, se vaikeutuu entisestään.”

Teslan Supercharger-asemia on Suomessa vasta viisi. Helsingistä katsoen lähin asema on Paimiossa, yli 140 kilometrin päässä. Supercharger-asemat lataavat auton akun 80-prosenttiselle tasolle noin 30 minuutissa.

”Pääkaupunkiseudun pikalatauspisteet ovat puolet Teslan omien asemien tehoista, ja niitäkin on täällä vain muutama.”

Ari Nyyssösen mukaan Teslan tehot ovat ennallaan kilometreistä huolimatta. Taksikäytössä auto on Nyyssösen mukaan erinomainen muun muassa tilavien säilytystilojen ansiosta. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen

edit:
Yleensä ovenkahvat taitaa mennä rikki, mutta jutussa ei mainittu tuon auton ovenkahvoista, jotka on muistaakseni 1200 € kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Jos diesel olisi maksanut 1.2e/litra ja sitä olisi kulunut 6.5litraa/100km (mitä tuollainen E-mersu syö pk-seudun taksiajossa, riittääkö edes 6.5l?), niin dieselkulut olisivat olleet noilla ajoilla n. 30 000e.

Jos kaikki sähköt olisi ladattu itse maksaen ja kulutus olisi ollut 200Wh/km, niin ladattavaa olisi kertynyt 80kWh, eli kustannuksia 12snt/kWh hinnalla 9600e.
 
Hesarissa on taksiteslan omistajan pintapuolinen haastattelu. Mielenkiintoista seurata kuinka takuupolitiikka toimii kun halvempia kolmosia alkaa olemaan liikenteessä runsaammin.

e: jaa heti olikin linkitetty samaan aikaan.
 
Jos diesel olisi maksanut 1.2e/litra ja sitä olisi kulunut 6.5litraa/100km (mitä tuollainen E-mersu syö pk-seudun taksiajossa, riittääkö edes 6.5l?), niin dieselkulut olisivat olleet noilla ajoilla n. 30 000e.

Jos kaikki sähköt olisi ladattu itse maksaen ja kulutus olisi ollut 200Wh/km, niin ladattavaa olisi kertynyt 80kWh, eli kustannuksia 12snt/kWh hinnalla 9600e.
Luultavasti jotain tuota luokkaa olisi nuo kulut. Eli paljon tulee säästöä polttoine/sähkö- kuluissa. Lisäksi tuo 8 vuoden takuuhan on erittäin hyvä juuri taksille, jossa tulee paljon kilometrejä. Tässäkin tapauksessa moottori oli vaihdettu kokonaan ja akusto oli ensin irrotettu ja korjattu kuntoon. Ohjaustehostin taas ei mene takuuseen, eikä muutkaan jutut.

Voimansiirto siis tarkoittaa voimalinjaa (moottori ja invertteri) jossa on moottori ja voimansiirto samassa paketissa.
Pitkä takuu olikin syy, jonka myötä Nyyssönen uskalsi hankkia Teslan ensimmäisten joukossa. Tesla antaa auton moottorille, akuille ja voimansiirrolle kahdeksan vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

edit:
Jutussa ei taideta mainita että mikä malli tuo on? Veikkaisin että voisi olla 85? Sellaista ei enää uutena saa, mutta kaksimoottorinen 100D olisi lähes vastaava. 75 on sitten pienemmällä akulla.
Hinta on kova jos vertaa vaikka siihen E mersuun? Eli täytyy sitä säästöä tullakin sähkökuluissa.
Uusi Tesla Model S 100D, alkaen 120 400 €

Mersu olisi noin puolet halvempi? E-sarja farmari, 220 d T A Business, 56 800 €
 
Viimeksi muokattu:
Pitää toki muistaa että tämä on niitä ensimmäisiä tesloja joissa on ollut suunnittelu virheitä, teslallahan on käytössä jatkuva parantaminen eli kun huomataan joku vika niin se pyritään korjaamaan heti seuraaviin uusiin osiin eikä vasta facelift malliin.
 
Luultavasti jotain tuota luokkaa olisi nuo kulut. Eli paljon tulee säästöä polttoine/sähkö- kuluissa. Lisäksi tuo 8 vuoden takuuhan on erittäin hyvä juuri taksille, jossa tulee paljon kilometrejä. Tässäkin tapauksessa moottori oli vaihdettu kokonaan ja akusto oli ensin irrotettu ja korjattu kuntoon. Ohjaustehostin taas ei mene takuuseen, eikä muutkaan jutut.

Voimansiirto siis tarkoittaa voimalinjaa (moottori ja invertteri) jossa on moottori ja voimansiirto samassa paketissa.


edit:
Jutussa ei taideta mainita että mikä malli tuo on? Veikkaisin että voisi olla 85? Sellaista ei enää uutena saa, mutta kaksimoottorinen 100D olisi lähes vastaava. 75 on sitten pienemmällä akulla.
Hinta on kova jos vertaa vaikka siihen E mersuun? Eli täytyy sitä säästöä tullakin sähkökuluissa.
Uusi Tesla Model S 100D, alkaen 120 400 €

Mersu olisi noin puolet halvempi? E-sarja farmari, 220 d T A Business, 56 800 €
75D NEDC kantamaksi luvataan 490km, originaalin P85:sen NEDC kantamaksi luvattiin 500km.

100D:n NEDC kantamaksi luvataan 632km.

Ts. nykymalleista 75D lienee paras verrokki tuolle autolle millä on 400tkm ajettu. Paitsi että kyseessä on neliveto, jolloin mersu-verrokiksi olisi ehkä reiluinta ottaa myöskin neliveto? Teslassa on navigoinnit vakiona ja mersuakaan tuskin taksikäyttöön karvalakkipenkeillä otetaan, vaan sieltä ruksitaan pykälää kestävämmät nahkat jne.

Hinnat-alkaen hinnat eivät tässä tapauksessa siis ole kovin fiksuja verrokkeja, varsinkin kun taksikuskit saavat vähentää ainakin ALV:t ajan kanssa omista ALV-tilityksistään.

NEDC-ranget ovat toki huuhaata, mutta ne ovat lukemat mitä Euroopassa mainostetaan.
 
75D NEDC kantamaksi luvataan 490km, originaalin P85:sen NEDC kantamaksi luvattiin 500km.

100D:n NEDC kantamaksi luvataan 632km.

Ts. nykymalleista 75D lienee paras verrokki tuolle autolle millä on 400tkm ajettu. Paitsi että kyseessä on neliveto, jolloin mersu-verrokiksi olisi ehkä reiluinta ottaa myöskin neliveto? Teslassa on navigoinnit vakiona ja mersuakaan tuskin taksikäyttöön karvalakkipenkeillä otetaan, vaan sieltä ruksitaan pykälää kestävämmät nahkat jne.

Hinnat-alkaen hinnat eivät tässä tapauksessa siis ole kovin fiksuja verrokkeja, varsinkin kun taksikuskit saavat vähentää ainakin ALV:t ajan kanssa omista ALV-tilityksistään.

NEDC-ranget ovat toki huuhaata, mutta ne ovat lukemat mitä Euroopassa mainostetaan.
Noilla korjauksilla hintaeroksi tulee vain 32 000 € ja kun huomioidaan polttoaineen säästö, niin on jo melkein hintaero maksettu pois, noin 12 000 €. Lisäksi käytetyn Teslan myyntihinta on parempi kuin siinä E mersussa. Plussana myös että Tesla on tehokkaampi.

Tesla Model S 75D =97 500 €, hintaero 32 300 €.
"Polttoaineen" hintaero 20 400 €.
32 300-20 400 = 11 900 €.

MB E 220 d 4MATIC A Premium Business
Exclusive -sisätilan paketti 2100 €
Comand Online -multimediajärjestelmä 2300 €
Kokonaishinta 65 212,93

edit:

Tuossa laskeskelin että paljonko voisi olla teslan arvo? Voisi olla noin 30 000 € 412 tkm ajettuna. Mutta koska Teslan voimalinjan ja akun takuu on 8 vuotta, niin kannattaa ehdottomasti ajaa vaan taksia, jos auto vaan toimii. Eihän Teslassa kovin paljon muita mahdollisesti rikkoontuvia osia olekaan.

Uusi Mersu 65 200 €. Käytetty 412 tkm ajettu, 19 800 €.
Hinnanlasku 67%
Mercedes-Benz E 220 CDI BE A Premium Business (MY14), AVANTGARDE, HUIPPUSIISTI SUOMIAUTO SOPUHINTAAN! KAUKOWEBASTO! Porrasperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Arvonlasku 45 400 €.

Uusi Tesla 97 500 €. Hinnanlasku 67% = Käytetty 29 600 €.
Arvonlasku 67 900 €.

Erotus 22 500 €.
Polttoaineen säästö 20 400 €.
Miinuksella 2100 €.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtökohtaisesti voitaneen todeta, että yleispätevää vertailua ei voi tehdä.
 
Teslan kohdalla käytetyn arvo pysyy varmaan aika pitkään korkealla jo ihan sen takia, että se on Tesla. Veikkaan, ettei mobile.de:ssä ole halvempia yksilöitä ihan sen takia, että ne on ostettu pois. ;)
 
Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla’s new battery pack architecture - Electrek
Electrek sanoi:
With a starting price of $35,000, the Tesla Model 3 is half the price of the vehicles Tesla is used to designing and manufacturing, the automaker’s flagship Model S and Model X all-electric vehicles.

In order to achieve this more affordable price, Tesla had to design a whole new platform and battery pack architecture.

Today, we get an exclusive first look at this new Model 3 battery pack architecture.
 
Teslan kohdalla käytetyn arvo pysyy varmaan aika pitkään korkealla jo ihan sen takia, että se on Tesla. Veikkaan, ettei mobile.de:ssä ole halvempia yksilöitä ihan sen takia, että ne on ostettu pois. ;)
Totta. Eikä noilla ole vielä ehditty ajaa kauhean paljon. Yksi oli 215 tkm ajettu ja 49 900 € pyynti. Enemmän ajettu on toki aina vähän halvempi.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...delVariant1.makeId=135&pageNumber=1&scopeId=C

Tesla myöntää myös aika hyvän takuun taksikäyttöön. Taksi on siis siitä kiinnostava, koska kilometrejä tulee todella paljon. Lisäksi polttis taksissa tulee paljon tyhjäkäyntiä, jota taas ei tule sähkötaksissa ollenkaan :) Tesla siis säilyy käyttökelpoisena sähkötekniikan avulla todella pitkään. Tai ainakin takuuajan 8 vuotta?
Tuota tuota, hinta ei voi laskea yli 100%, jos ei sitten aleta ostajalle siirtämään rahaa.
Lukema kuului olla 67% :)
No kumminkin yritin laskea että 65 000 € mersu olisi 400 tkm ajettuna 20 000 € ja vastaaavasti 98 000 € Tesla olisi 400 tkm ajettuna 30 000 €. Sama hinnan lasku siis molemmissa. Laskua siis 3.293 kertaisesti?
 
Viimeksi muokattu:
No kumminkin yritin laskea että 65 000 € mersu olisi 400 tkm ajettuna 20 000 € ja vastaaavasti 98 000 € Tesla olisi 400 tkm ajettuna 30 000 €. Sama hinnan lasku siis molemmissa. Laskua siis 3.293 kertaisesti?

Vertailu kannattaa yleensä tehdä alkuperäiseen hintaan nähden.

Siis hintaa jää jäljelle 20000 € / 65000 € = 0,31 = 31 %. Hinnan pudotusta on siis 69 %.
 
Tesla myöntää myös aika hyvän takuun taksikäyttöön. Taksi on siis siitä kiinnostava, koska kilometrejä tulee todella paljon. Lisäksi polttis taksissa tulee paljon tyhjäkäyntiä, jota taas ei tule sähkötaksissa ollenkaan :) Tesla siis säilyy käyttökelpoisena sähkötekniikan avulla todella pitkään. Tai ainakin takuuajan 8 vuotta?

Joo, mutta sitten taas teslan normaali takuu on erittäin suppea. Ja riski siitä että auto seisoo korjattavana pitkään on aika suuri.

Suomessa muuten toki sähkötaksi on todella järkevä, kun meillä on niin suuri hintaero sähkön ja polttoaineen välillä.
 
Joo, mutta sitten taas teslan normaali takuu on erittäin suppea. Ja riski siitä että auto seisoo korjattavana pitkään on aika suuri.

Suomessa muuten toki sähkötaksi on todella järkevä, kun meillä on niin suuri hintaero sähkön ja polttoaineen välillä.
Totta että itselle maksettavaksi tulee tosiaan esim ohjaustehostin, latauspistoke ja kalliit ovenkahvat.

Tuo halpa sähkö ja kallis dieseli selittääkin tuon että Tesloja on taksina juuri Suomessa. tuo 400 tkm ajettu Tesla voikin olla kaikkein eniten ajettu maailmassa? Itse vähän ihmettelinkin, että täällä on Tesla takseja, mutta muualla tuskin on niinkään? Hyvähän se että ei tule pakokaasupäästöjä. Muualla ei luultavasti ole dieselveroakaan. Toki sähköautossakin on pieni käyttövoimavero, joka ei onneksi juurikaan haittaa.
 
Itselle ainakin pidättelee mitä olen seurannut eri tahoja, korin osat on saatanan kalliita ja kolarin sattuessa niitä osia voi joutua odottamaan todella pitkään. Ei oikein sovi.
 
Totta että itselle maksettavaksi tulee tosiaan esim ohjaustehostin, latauspistoke ja kalliit ovenkahvat.

Tuo halpa sähkö ja kallis dieseli selittääkin tuon että Tesloja on taksina juuri Suomessa. tuo 400 tkm ajettu Tesla voikin olla kaikkein eniten ajettu maailmassa? Itse vähän ihmettelinkin, että täällä on Tesla takseja, mutta muualla tuskin on niinkään? Hyvähän se että ei tule pakokaasupäästöjä. Muualla ei luultavasti ole dieselveroakaan. Toki sähköautossakin on pieni käyttövoimavero, joka ei onneksi juurikaan haittaa.
Kyllä noita on takseina muuallakin. Veikkaan vaan valtaosan takseista päätyvän kiertoon n. 1v ikäisinä, jolloin mittariin ei ole rullattu "kuin" 100-150tkm. Jälleenmyyntiarvoa on vielä reilusti jäljellä ja ostajia riittää jonoksi asti.
 
Kyllä noita on takseina muuallakin. Veikkaan vaan valtaosan takseista päätyvän kiertoon n. 1v ikäisinä, jolloin mittariin ei ole rullattu "kuin" 100-150tkm. Jälleenmyyntiarvoa on vielä reilusti jäljellä ja ostajia riittää jonoksi asti.
Itse epäilen että se on sama ajaa Teslalla 400 tkm -> 500 tkm, eikä vaikuta paljon yhtään auton hintaan enää. Sitten vaihtoon ja uutta Teslaa alle. Ehkä suomessa on tapana ajaa auto melkein loppuun sitten :) Tuossa esimerkkinä 502 tkm ajettu farkku, jolla kumminkin pyyntiä 18 700 €.
Mercedes-Benz E 220 CDI BE T A Premium Business Avantgarde Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Nythan paljon ajettu taksi on hyvä puheenaihe ja sai aika paljon mainostakin tuo taksikuski :) Lisäksi halvin myynnissä oleva on 67 000, eli onhan ne kalliita. Luultavasti ulkomailta löytyisi vähän edullisemmin.
Tesla vaihtoautot - Nettiauto
Vielä semmoinen huomautus, että tuo sinun esimerkkinä käytetty Mersu on perus takavetoinen malli ja uuden hinta on nelivetoisesta, niin ei kyllä oikein käy verrokkina siihen.
Uusi MB E 220 d A Premium Business ja lisäksi lämmitin kaukokäytöllä oli 60 650 €.
Käytetty mersu 19 800 € (noin 400 tkm). Hinnanlasku 67.4%

Käytetty 412 tkm ajettu Tesla saattaisi olla 31 500 €???

Mersussa oli vielä parit lisävarusteet jotka jätin hinnasta pois.
Kattoverhous mustaa kangasta +530 €
AMG Performance -pakoputkisto +530 €
 
Sinulla siis lähtee aina polttomoottori käyntiin, kun käynnistät auton? Jopa kun moottori on lämpimänä? :eek:
Jos on sopivan lämpöinen kesäpäivä, niin itse pääsen tuolla -14 mallin nauriksella kahden kilometrin matkan lähikauppaan pelkällä sähköllä. Sopivasti loivaa alamäkeä matka. Kaupalta lähdettäessä sitten polttis käynnistyykin lähes heti, kun akku on tyhjä.

Piti ihan testailla töihin lähtiessä. Käynnistyy aina muutaman sekunnin jälkeen, mutta sammuu aika nopeasti jos ei lähde liikkeelle. Liikkeellelähdön jälkeen alkaa toimia normaalisti eli on käynnissä tai sammuu varauksen, nopeuden tai tehon tarpeen mukaan.
 
Jos tuon saa 31500, niin olen jonon kärjessä

Mutta juu, en lähde edes yrittämään toisen puolesta sen arvottamista.
Taisi tuo taksikuski ottaa tarjouksia vastaan, mutta ei toki noin halvalla myy. Ehkä 500-600 tkm ajettuna hinta olisi lähempänä tuota.

Diesel taksissahan tulee paljon tyhjäkäyntiä moottorille, mutta sähkötaksissa ei tule ollenkaan, koska esim lämmitys otetaan suoraan akusta. Jos vain penkit ja sisusta on siisti, niin eipä niitä kilometrejä taida mistään huomata. Ainakin omassa reilu 500 tkm ajetussa on vielä ihan eheät penkit, eikä ratissakaan ole mitään kulumaa, eikä vaihdekepissä. Toisessa 350 tkm ajetussa taas ratti on vähän kulunut yläosasta ja sen huomaa. Varmaan pyöritetty paljon kaupunkiajoa tai jotain.

Sähkötekniikan professori ei yllättynyt Tesla-taksin 400 000 kilometristä – Sähkömoottorien kestävyys eri lukemilla kuin polttomoottorien

Tesla taisi mainita jotain 1 miljoonan mailin kestävyydestä Tesla Model 3 autossa? Ilmeisesti akusto ja voimalinja.
Teollisuudessa sähkömoottorit pyörivät tyypillisesti vähintään 100 000 tuntia. Tuolla tuntimäärällä autolla pitäisi päästä jopa 10 miljoonaa kilometriä.
”Sinänsä 400 000 kilometriä 400 kilometrin toimintasäteellä edellyttää vain tuhatta täyttä latausta, mikä ei ole kovin paljon. Parhaat nykyiset akkutekniikat kestävät esimerkiksi 15 000 täyttä lataus-purkusykliä, joten autoissa näitä parhaita tekniikoita ei edes tarvita”, kommentoi Pyrhönen.
c497e546fb65405ea7a04eb8cfc6a98d.jpg.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tesla taisi mainita jotain 1 miljoonan mailin kestävyydestä Tesla Model 3 autossa? Ilmeisesti akusto ja voimalinja.

Voimalinjaa en epäilisi, kuten tuossa jo tulikin kuinka normaalissa teollisuuskäytössä sähkömoottorit kestää vaikka kuinka.
Akulle tuo olisi hyvä lukema. Jos Model 3:n range on 200 mailia, niin miljoonan mailin matkalla akku saisi 5000 täyttä lataussykliä. Akuissa on eroja, mutta ymmärtääkseni tuo 5000 täyttä sykliä on paljon normaalille litiumakulle.
 
Sähkötekniikan professori ei yllättynyt Tesla-taksin 400 000 kilometristä – Sähkömoottorien kestävyys eri lukemilla kuin polttomoottorien

Tesla taisi mainita jotain 1 miljoonan mailin kestävyydestä Tesla Model 3 autossa? Ilmeisesti akusto ja voimalinja.

Kestävyyslukemiin uskoo, sitten kun niitä oikeasti näkee käytössä. Sähköautojen kohdalla kun noita lukemia on heitelty aika vapaasti. Mitä Tesla lupasikaan alkuperäiselle S-mallilleen kestävyydeksi, ja mikä on ollut toteuma voimansiirron osalta?

Teollisuudessa sähkömoottorit pyörivät tyypillisesti vähintään 100 000 tuntia. Tuolla tuntimäärällä autolla pitäisi päästä jopa 10 miljoonaa kilometriä.

Sähkötekniikan professori taisi hieman vetää kotiinpäin, siis sähkötekniikan puolelle, eikä ajoneuvotekniikan. Autokäytössä juuri mikään ei tunnu kestävän yhtä pitkään kuin teollisuuskäytössä. Annan esimerkin.

Nykyisen Fiat 500 polttomoottorista saa teollisuuskäytössä (pienoiskoon yhdistetty sähkö- ja lämmöntuotanto, µCHP, Totem Energy) kymmenen vuoden eliniän, eli sen melkein 90000 tuntia. Autossa sille saa sen noin 5000–10000 tuntia... (150000–700000 km, hieman riippuen keskinopeudesta)

Lisäksi, tuo 100000 tuntia ei todellakaan vastaa kymmentä miljoonaa kilometriä. Ei ainakaan tyypillisessä ajoneuvokäytössä, taksikäytöstä puhumattakaan. (Vai mistä lähtien autoillessa on ollut keskinopeus 100 km/h, kaupunkiajossa pyörineellä taksilla toteutunut keskinopeus lienee noin 40 km/h, tai jopa alle.)

”Sinänsä 400 000 kilometriä 400 kilometrin toimintasäteellä edellyttää vain tuhatta täyttä latausta, mikä ei ole kovin paljon. Parhaat nykyiset akkutekniikat kestävät esimerkiksi 15 000 täyttä lataus-purkusykliä, joten autoissa näitä parhaita tekniikoita ei edes tarvita”, kommentoi Pyrhönen.

Akkutekniikkakaan ei ole noin suoraviivaista, vaikka joko juttua kirjoittanut toimittaja tai professori hieman mutkia halusikin oikoa. Isompi syklikesto tarkoittaa (nyky-litiumakuilla) huomattavasti pienempää energiatiheyttä. Noissa sähköbusseissa käytetään siis juuri näitä 15k-latauskerran akkuja, kapasiteettia sähköhenkilöauton akun verran, massaa taisi aika paljon enemmän. Tulisi aika huono henkilöauto moisella akulla – tai, no, niitä pystyi myös pikalataamaan ihan eri tavalla – latauspisteitä vaan maa täyteen..
 
Tuo halpa sähkö ja kallis dieseli selittääkin tuon että Tesloja on taksina juuri Suomessa. tuo 400 tkm ajettu Tesla voikin olla kaikkein eniten ajettu maailmassa? Itse vähän ihmettelinkin, että täällä on Tesla takseja, mutta muualla tuskin on niinkään? Hyvähän se että ei tule pakokaasupäästöjä. Muualla ei luultavasti ole dieselveroakaan. Toki sähköautossakin on pieni käyttövoimavero, joka ei onneksi juurikaan haittaa.

Mun mielestä jo jokin aika sitten oli uutinen miljoonan ajetusta Teslasta.. toennäköisesti olivat vielä maileja, mutta vaikea sanoa. Googlella ei löydä kuin uutisia siitä kuinka tesla vakuuttaa että pata kestää miljoonan.

Onko se sitten tuon sähkökäytön takia, vai mikä siinä on, mutta tuo Tesla ajaa näköjään selvästi vähemmän kilometrejä vuodessa kuin normaali taksi. Tai, voihan tuo tietysti olla yhden kuljettajan ajossakin kokoajan, kolmivuorokäytössä se ei ainakaan ole, kun ei tuon enempää ole kilsoja.
 
Mun mielestä jo jokin aika sitten oli uutinen miljoonan ajetusta Teslasta.. toennäköisesti olivat vielä maileja, mutta vaikea sanoa. Googlella ei löydä kuin uutisia siitä kuinka tesla vakuuttaa että pata kestää miljoonan.

Onko se sitten tuon sähkökäytön takia, vai mikä siinä on, mutta tuo Tesla ajaa näköjään selvästi vähemmän kilometrejä vuodessa kuin normaali taksi. Tai, voihan tuo tietysti olla yhden kuljettajan ajossakin kokoajan, kolmivuorokäytössä se ei ainakaan ole, kun ei tuon enempää ole kilsoja.
Muistaakseni ajettaisiin taksi Teslaa kahdessa vuorossa ja yöllä sitten auto laturissa. En tiedä sitten miten just tuota Teslaa on ajettu.
Nyyssönen otti Tesla-taksin käyttöönsä joulukuussa 2014, joten kilometrejä on kertynyt yli 100 000 vuodessa.
Ihan kiitettävästi Teslassa on silti kilometrejä suht lyhyessä ajassa.
Tuossa oli vertailuksi 10-2014 mersu, jossa 461 tkm. Eli noin 60 tkm on ehditty ajaa mersulla enemmän. Mersu on kyllä 2 kk vanhempi.
Mercedes-Benz E 220 BlueTec A Premium Business Porrasperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto

Teslassa on tullut ajoa noin 133 tkm vuodessa, kolmen vuoden ajan. En tiedä sitten miten pitkästi ajetaan Mersu/Volvo takseilla vuodessa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo aiva kovia lukemia on kulkenu, seuraavaksi 100kwh malli niin on helpompaa latausten kanssa.
 
Melko suuri hintaero noilla kahdella eri akkukoolla. Ei löytynyt vielä käytettynä tuota 100D mallia. Mutta 90 ja 90D kyllä oli ja ne on tietysti halvempia kuin uusi 100D. 85 mallia löytyy tosi paljon käytettynä.

uusi 75 = 86 300 €
uusi 100D = 120 400 €, erotus 34 100 €

79 500 €, model s 90 https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...delVariant1.makeId=135&pageNumber=7&scopeId=C

82 000 €, model s 90D https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...1.makeId=135&pageNumber=8&scopeId=C&fnai=prev

85 000 €, model s 90D https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...delVariant1.makeId=135&pageNumber=8&scopeId=C

Teslan kautta käytetty 90D, 109 000 € Model S 90D 5YJSA7E22GF117809 | Tesla Suomi
Tai nettiautosta, P90D 119 800 € Tesla Model S P 90 D Ludicrous, Panorama, 21'' Vanteet, Ilmajousitus, Autopilot, Sound Studio, Porrasperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto

75 = 480 km
75D = 490 km
85 kWh akku 502 km:n toimintamatka (NEDC)
Akku 90 kWh Toimintamatka 557 km (NEDC)
100 kWh Battery 632 km range (NEDC)
 
Viimeksi muokattu:
Tesla taisi mainita jotain 1 miljoonan mailin kestävyydestä Tesla Model 3 autossa? Ilmeisesti akusto ja voimalinja.
Selvittelin tuota silloin kun tuosta uutisoitiin ja se oli mielestäni aivan väärin uutisoitu. Muistaakseni se meni niin että Musk oli jossain aika kauan sitten sanonut että Teslan tavoiteena on valmistaa miljoonan mailin voimansiirto eikä Model 3 liittynyt siihen mitenkään.

Noh Model 3:n uusi moottoriyksikkö voi olla hyvinkin mitoitettu tuohon, mutta vasta aika kertoo mitä se oikeasti kestää.

Tuosta Model 3:n akustosta paljastui jännä yksityiskohta. Siinä ei ole sisään rakennettua lämmitystä akuille vaan akku ja voimansiirto on samassa lämmityspiirissä ja akkuja lämmitetään invertterin hukkalämmöllä, jota pystytään tarkasti kontrolloimaan. Mitenköhän tuo invertteri pärjää jos se on kuukauden -20C:ssä joka talvi.

Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla’s new battery pack architecture
 
Selvittelin tuota silloin kun tuosta uutisoitiin ja se oli mielestäni aivan väärin uutisoitu. Muistaakseni se meni niin että Musk oli jossain aika kauan sitten sanonut että Teslan tavoiteena on valmistaa miljoonan mailin voimansiirto eikä Model 3 liittynyt siihen mitenkään.

Noh Model 3:n uusi moottoriyksikkö voi olla hyvinkin mitoitettu tuohon, mutta vasta aika kertoo mitä se oikeasti kestää.

Tuosta Model 3:n akustosta paljastui jännä yksityiskohta. Siinä ei ole sisään rakennettua lämmitystä akuille vaan akku ja voimansiirto on samassa lämmityspiirissä ja akkuja lämmitetään invertterin hukkalämmöllä, jota pystytään tarkasti kontrolloimaan. Mitenköhän tuo invertteri pärjää jos se on kuukauden -20C:ssä joka talvi.

Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla’s new battery pack architecture
Eli sama tavoite on kaikissa Teslan voimansiirroissa ja ehkä oli vain Musk:in heitto, että tavoite on miljoona mailia. Normaali henkilöautoissahan täysin riittävä tavoite olisi vaikka jotain 900 tkm. Tuossa ajassa olisi luultavasti akutkin ehtineet heikentyä, kun latauskertoja on kertynyt.

Saa nähdä miten Model 3 pärjää keskisessä suomessa ilman akun lämmitystä. Varmasti haettu säästöjä kansanmallissa ja varsinainen akun lämmitys on jätetty pois "turhana". Tällä alueella voi olla -30 pakkasia ja hetkellisesti muutaman tunnin ajan -35. Tesla model S täytyy ainakin olla laturissa kun tietty liian matala lämpötila tulee. Ja jos ei ole laturissa, niin takuu raukeaa. Lapissa on luultavasti vielä enemmän pakkasta, ehkä -40 aivan hetkellisesti. Ilmeisesti Model S on silti hyvä talviauto.

Sähköautoja on saatu myös Lappiin – Päivikki Palosaari tienraivaajana
Me ollaan todettu, että paljon miellyttävämpi näitten kanssa on toimia talvella kuin diesel tai bensa-autojen kanssa. Autot ovat aina latauksessa ja kun aamulla sitten lähtevät liikkeelle niin ne ovat lämpimät. Ainakin henkilökunta on ollut hyvin tyytyväinen niihin.
Polttiskin on suht miellyttävä lohkolämmittimellä ja sisätilalämmittimellä. Ehkä iskunvaimennus on sellainen josta huomaa, että auto on jääkalikka :) Lisäksi ei täällä ole niin kylmää kuin Lapissa. Kerran kuntokeskuksesta lähtiessä diesel auto ei lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä. Oli kova pakkanen viikon ajan ja auto seisoi paikallaan neljä päivää. Lähti sitten käyntiin kun oli pari tuntia lämmittänyt moottoria.
 
Tuokin on aika jännä, kun on täysin eri asia pitää sitä sähköautoa tolpassa 24/7, kuin että se polttiskin olisi sen 24/7 siinä lämmitystolpassa kiinni..
Model S on varmaan hyvä talviauto, kun akun lämmityksen ja sisätilan lämmityksen saa ajastettua, että auto ja akku on heti aamusta lämmin. Eli sama periaate kun lämmitystolpassa, että auto lämpeää lohkolla ja sisätilalla sen 2 tuntia ja sitten auto on lähtovalmiina. Sähköautossa vain tulee sitten samalla kertaa tuo akun lataaminen.
 
Pakko sanoa että toi taksikuskin tarina sai mut vakuuttuneeksi Teslan hienoudesta lopullisesti. Sähköauton aikakausi näyttää oikeasti koittaneen.
 
Pakko sanoa että toi taksikuskin tarina sai mut vakuuttuneeksi Teslan hienoudesta lopullisesti. Sähköauton aikakausi näyttää oikeasti koittaneen.
Model 3 myy varmasti tosi paljon, koska hinta on halvempi. Nyt isoin haaste taitaa olla se että Tesla saa valmistusmäärät riittävän isoiksi. Itse veikkaan että ekat Model 3 mallit tulee 2019 aikana suomeen. Eli ehkä ehtii tulemaan myös uusia muita sähköautojakin saataville samaan aikaan. Ainakin uusi Nissan Leaf ja Opel Ampera-e, jos tulee suomeen.
 
Pakko sanoa että toi taksikuskin tarina sai mut vakuuttuneeksi Teslan hienoudesta lopullisesti. Sähköauton aikakausi näyttää oikeasti koittaneen.

Vie vain hemmetin kauan ennenkuin autokanta muuttuu. Kaasu muunnokset nykyisille bensa ja dieseleillä on kuitenkin se nopeampi tapa vaikuttaa päästöihin.
 
Model 3 myy varmasti tosi paljon, koska hinta on halvempi. Nyt isoin haaste taitaa olla se että Tesla saa valmistusmäärät riittävän isoiksi. Itse veikkaan että ekat Model 3 mallit tulee 2019 aikana suomeen. Eli ehkä ehtii tulemaan myös uusia muita sähköautojakin saataville samaan aikaan. Ainakin uusi Nissan Leaf ja Opel Ampera-e, jos tulee suomeen.
Jep. Model 3 on niin halpa että myyvät kaikki mitä saavat tuotettua.

Vie vain hemmetin kauan ennenkuin autokanta muuttuu. Kaasu muunnokset nykyisille bensa ja dieseleillä on kuitenkin se nopeampi tapa vaikuttaa päästöihin.

Suomalaisilla on paska ostovoima kyllä. Omasta mielestäni olisi järjetöntä alkaa kyhäämään tollasta välivaiheen järjestelmää muutamaksi vuodeksi. Valtion olisi pakko pakottaa tollanen systeemi toimintaan. Jälleen nähdään että markkinat hakevat aina parhaan ratkaisun ja voittajaa ei voi valita.
 
Mitenköhän tuo invertteri pärjää jos se on kuukauden -20C:ssä joka talvi.

Invertteri tykkää vaan hyvää pakkasesta. Yleisesti ottaen sähkötekniikka on vaan hyvillään kun on kylmä, akkukemia ei pidä siitä. Myös voiteluöljyt menevät jähmeäksi, Teslan tapauksessa tosin taitaa koskea vain tasauspyörästöä. Iskartitkin lienevät rakenteeltaan "perinteiset" öljytäytteiset.

Polttiskin on suht miellyttävä lohkolämmittimellä ja sisätilalämmittimellä.

Itseasiassa polttis on miellyttävä webastolla tms systeemillä varustettuna, sen sisälämppärin ja lohkiksen huono puoli on se että kun auton laittaa käyntiin sinne lämmitettyyn ohjaamoon alkaa virtaamaan kylmää ilmaa lämppäristä joka ei kuitenkaan ole vielä lämmin. Tietysti jos autossa olisi jokin 5kW lohkolämmitin kiertovesipumpulla, niin sen toiminta olisi verrattavissa webastoon. Hyvin harvinaisia varusteita henkilöautoissa tuollaiset.
 
Vie vain hemmetin kauan ennenkuin autokanta muuttuu. Kaasu muunnokset nykyisille bensa ja dieseleillä on kuitenkin se nopeampi tapa vaikuttaa päästöihin.
Etelä-Pohjanmaalla on tähän mennessä 5 Teslaa. Uusimaalla taas 345 kpl.
Niin menee kauan. Itse en muutenkaan ostaisi uutta autoa, niin sitä Model 3 malliakin saa odottaa vielä pitkään, että se siirtyy käytettyjen markkinoillekin. Nyt itsellä käytössä 12 vuotta ja 17 vuotta vanhat autot, niin täytyy ne toki joskus uusia :)

Voi tuollainen Model S olla ihan järkihankinta. Hinta on laskenut melkein puoleen uuden hinnasta? Tuossa Model S 85, 2015, 129 tkm, 49 900 €.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...delVariant1.makeId=135&pageNumber=1&scopeId=C

BMW 520, 210 tkm olisi 26 900 €. BMW 5-sarja vaihtoautot - Nettiauto

Hintaero on vain 23 000 € ja Tesla on 81 tkm vähemmän ajettu ja muutenkin paljon tehokkaampi.
Itseasiassa polttis on miellyttävä webastolla tms systeemillä varustettuna, sen sisälämppärin ja lohkiksen huono puoli on se että kun auton laittaa käyntiin sinne lämmitettyyn ohjaamoon alkaa virtaamaan kylmää ilmaa lämppäristä joka ei kuitenkaan ole vielä lämmin. Tietysti jos autossa olisi jokin 5kW lohkolämmitin kiertovesipumpulla, niin sen toiminta olisi verrattavissa webastoon. Hyvin harvinaisia varusteita henkilöautoissa tuollaiset.
Toisessa autossa onkin webasto ja toisessa eber joka vaatii kyllä korjauksen, en ole vielä tutkinut. Webasto kyllä lämmittää sisätilan tosi nopeasti, jos vaikka käyttää autoa tyhjäkäynnillä pienen hetken. En siis jaksanut laittaa viime talvena kelloa päälle. Webaston ongelmana on että kuluttaa akkua, eikä hyytelöakussakaan oikein riittänyt virta, vaan vaatii akun lataamista.

Lapissa on taas enemmän pakkasta, niin sähköauto voi olla ihan näppärä siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Etelä-Pohjanmaalla on tähän mennessä 5 Teslaa. Uusimaalla taas 345 kpl.
Niin menee kauan. Itse en muutenkaan ostaisi uutta autoa, niin sitä Model 3 malliakin saa odottaa vielä pitkään, että se siirtyy käytettyjen markkinoillekin. Nyt itsellä käytössä 12 vuotta ja 17 vuotta vanhat autot, niin täytyy ne toki joskus uusia :)
Eihän sähköautoilun yleistyminen tarkoita sitä, että kaikilla pitäisi olla Tesla. Tekniikan maailman testissä ollut VW e-Golfkin vaikutti varsin hyvältä, vaikka sitä ei ole edes alun perin suunniteltu sähköautoksi.
 
Olis kiva lukea jostain koko testiartikkeli. Vagnokian maailmalla on aikaisemmin tuntunut olevan vähän hölmöt painotukset.
Lopputulos ei painotuksilla muutu, koska VW sai joka-ikisestä testi osa-alueesta parhaat pisteet (joko yksin tai jaetulla ykkössijalla).

TM-vertailussa sähköautot: Volkswagen kiilasi ykköseksi - Tekniikanmaailma.fi

Ja täytyy sanoa, että en edes ihmettele asiaa, jos erot ajettavuudessa ja mukavuudessa merkkien välillä ovat suurinpiirtein samaa kuin polttipuolella.

Jos inhoaa VAG:ia niin sitten inhoaa, mutta ei se Golf huono auto ajaa ole ollut ikinä, huolimatta jakoketju tai päästöongelmista (joista kumpikaan ei sähköautoa kyllä koskekaan). Ja mittaustulokset myös tukevat Golfin pisteytystä.
 
Muuttuu se jos toimittajan näkemys suosii volkkarin toteutusta. Siksi koko teksti on tärkeä eikä vain pelkät painotukset.

Polttispuolella tuo farssi on ollut aina sitä että VAG voittaa jonkun long life öljyn takia tai muuta typerää.
Jos koko arvostelu kyseenalaistetaan, niin silloin minusta kysymys ei ole enää vain painotuksen muuttamisesta. Minä kun ymmärrä painotuksen tarkoittavan lähinnä sitä mitä osa-aluetta pitää tärkeinpänä, en sitä onko osa-alueet arvosteltu oikein.

Mutta ainakin minulla tuosta linkista aukeaa kokoteksti ihan ilmaiseksi. Ja tosiaan ne mittaustulokset kyllä tukevat arviota. Golf kulutti mittauksissa vähiten, siinä olisi pisin kantama yhdessä Rellun kanssa, kiihtyi nopeiten, pysähtyi nopeiten, oli mittauksissa hiljaisin jne. Eli ei tuosta nyt minusta mitään puolueellisuutta saa revittyä, tietenkään se ei tarkoita etteikö kukin saisi itse tykätä mistä autosta haluaa ja jos on oikeasti ostamassa niin kokeilmella selviää parhaiten.
 
Se nyt vaan että VAG sattuu voittamaan kaiken aina ja kaikessa, kun TM on kyseessä. Paperilehteä kun en ole nähnyt ikuisuuksiin, niin mikä mahtaa olla olla mainonnan osuus, ja ne nokian renkaat.
 
Ei tuosta voittajasta ole sähköautopiiritkään kuohuneet, mutta kakkos- ja kolmossijasta jaksetaan jauhaa. Ihan suvereenisti paras Golf on tuosta joukosta.
 
Yleensä autoa käynnistäessä EV-tila ei ole heti käytössä, tästä syystä polttomoottori käynnistyy sen 5sec päästä.

Kunhan lämmintä on yli 10 astetta, niin EV-tila on kyllä aina käytössä heti startin jälkeenkin, kunhan akussa vaan on sähköä. Semmoinen juttu siinä vaan on, että ev-nappia pitää painaa heti power-napin jälkeen, tai sammuttaa ilmanvaihto, jos haluaa, että polttomoottoria ei heti käynnistetä. -10 - +10°C toiminta tuntuu sitten vaihtelevan, joskus suostuu menemään käynnistämättä polttomoottoria, joskus ei. Näin toimivat ainakin -10 Auris ja -14 CT.
 
Ei tuosta voittajasta ole sähköautopiiritkään kuohuneet, mutta kakkos- ja kolmossijasta jaksetaan jauhaa. Ihan suvereenisti paras Golf on tuosta joukosta.
Vähän kun muuttaa painotuksia, niin Hyundai Ioniq ja Renault Zoe saa tasapisteet.

e-golf on selvästi paras ajettavuudeltaan ja sisämelultaan ja sillä sitten irtosi testin ykkössija? Esim korealainen Hyundai on epämääräisempi ajaa ja meluaa kaikkein eniten. Samoin Nissanissa on huono ajettavuus.

sähköauto.png

TM-vertailussa sähköautot: Volkswagen kiilasi ykköseksi - Tekniikanmaailma.fi

Eihän sähköautoilun yleistyminen tarkoita sitä, että kaikilla pitäisi olla Tesla. Tekniikan maailman testissä ollut VW e-Golfkin vaikutti varsin hyvältä, vaikka sitä ei ole edes alun perin suunniteltu sähköautoksi.
e-Golf on tosiaan hyvä sähköauto. Tesla vaan on paljon e-golfia yleisempi, niin siksi vertasin vain Teslaa. Lisäksi Testassa akku kestää pidemmän aikaa kuin e-golfissa ja siksi Tesla olisi pitkille ajomatkoille sopivampi auto.
 
Viimeksi muokattu:
Olematta Vw-fani voi tuota TM testiä kiitellä. Jos auto on jo perushyvä polttiskoneellakin, tuskin se huononee sähköistämällä. Nuo muut testissä olleet mallit vasta opettelevat auton kehittelyään.
Kun muitakin polttisvehkeitä, jotka ovat tasaveroisia tai parempia kun Golf, pistetään sähkökuntoon, tulee oikeaa kilpailua. Parasta kuitenkin olisi kaikille saada akustoa paremmaksi ja rangea puolet lisää sekä hinnat polttistasolle. Samalla latausinfra taloyhtiöissä ja muuallakin kuntoon!
 
Koko testi pitää silti tehdä ihan uusiksi, kun uusi nissan leaf, opel ampera-e ja tesla model 3 on ulkona. Nissania painaa jo ikä ja model 3:sta ei ole mitään vertailupohjaa vielä. Sitten nähdään oliko vw tosiaan "paras". Jos on, niin ei siinä mitään, sitten on.

Ei se ole testin tekemistä uusiksi, vaan ihan uusi testi niillä uusilla malleilla. Saattaapi myös sähkökolopalloon* tulla siinä kohtaa kasvonkorotus ja isompi akku samaan rahaan. Nyt ei näköjään vielä ollut tarvetta.

Mutta siis, meneekö tuo eGolf tosiaan yli puolta pienemmällä kulutuksella maantieajoa (112 Wh/km) kuin mitä Tesla meni noiden parin vuoden takaisessa koeajossa (250 Wh/km)? Teslan luku nyt kuulostaa aika isolta, kun sillä on kantaman mitoitusperusteena tuo 200,9 Wh/km seka-ajossa.

Siis tuolla: TM koeajo: Tesla Model S P85 - Tekniikanmaailma.fi

*Joo, siis, sen merivirran mukaan nuo on tuon nimennyt. Tiedetään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom