En tiedä muista, mutta kyllähän tuosta voi jo alkaa päättelemään, että jos sähkön kulutusta lasketaan niin bensan kasvaa ja toisinpäin. Jonkin aikaa sitten kun hybrideissä vielä kerrottiin pelkkä bensan kulutus ja sähköstä ei mainittu mitään. Nyt saa ainakin kuvaa kokonaisenergian tarpeesta. Eipä taida moni autokauppias tänä päivänäkään noita molempia paljastaa ilman erillistä selvittelyä. En äkkiseltään muista nähneeni yhdessäkään käytetyssä hybridissä molempia lukemia.
Diaz tuossa yllä jo oikaisi, että linkkaamasi kuva Passat GTE:n kulutuksista sisältää pelkän bensankulutuksen "tietyillä asetuksilla" sekä kokonaisenergiankulutuksen sähköllä ajettaessa. Siitä ei siis saa selville, paljonko bensan lisäksi kuluu sähköä "tietyillä asetuksilla".
En itse tiedä, miten plugarin virallinen kulutus lasketaan. Normaalin NEDC:n pituus on 780s kaupunkia 15-50km/h 12:lla pysähdyksellä sekä 400s 50-120km/h sahausta. Matkaa kertyy vain 11km ja kiihdytykset ovat mummotyyliin, joten kaikki plugarit pääsisivät tuon nollalla litralla bensaa. Kai siinä on sitten mallinnettu autoilijoiden keskimääräistä päivittäistä ajomatkaa sekä mökki-/lomamatkoja vuoden mittaan ja arvioitu latausmahdollisuuksia näiden välissä.
Passat GTE:n ilmoitettu pelkkä sähkönkulutus on 13,2 kWh. Golf GTE:n 11,4 kWh. E-Golfille on ilmoitettu 12,7 kWh ja TM mittasi sekä maantiellä että kaupungissa 11,2 kWh. Polttiksissa on totuttu siihen, että TM:n kulutukset ovat litran tai pari enemmän kuin ilmoitettu, varsinkin kaupungissa. Laitoin nämä tiedot tähän, jotta kaikille käy selväksi, että se Passat EI samaan aikaan vie 1,7 l bensaa ja 13,2 kWh sähköä.
Yritän hiukan hahmotella Passatin sähkönkulutusta tuon 1,7 litran lisäksi. Normi 110 kW Passat sylinterinlepuutuksella ja 7-vaihteisella kuivakytkinautomaatilla vie normin mukaan 5,1 l/100km. Passat GTE:ssä on 118 kW 6-vaihteinen märkäkytkinautomaatti, joten se voisi ilman hybridiominaisuuksia viedä normin mukaan 5,5 l, koska on lisäksi painavampi auto. Hybriditekniikka vienee normikulutuksesta 1,5 l pois, eli normikulutus olisi 4,0 l/100km. Vertailun vuoksi hieman kevyempi Atkinson-planeettapyörästö-Aurisfarmari vie 3,6 ja selvästi kevyempi vastaava Yaris 3,3. Passatille 4,0 näyttää siis ihan uskottavalta. Tämä olisi ei-plugari Passatin bensankulutus normin mukaan. Plugarin akkusähkön käyttö pudottaa lukeman 1,7:ään, eli sähköllä mentäisiin 2,3 litran edestä. Lasketaan: 2,3/4,0 * 13,2 kWh = 7,6 kWh.
Näin arvioituna Passat GTE:n ilmoitettu kulutus voisi siis olla (1,7 l + 7,6 kWh)/100km. Oikeassa elämässä ihmisillä mennee keskimäärin jonkin verran enemmän ja siitä osviittaa antavat Spritmonitor.de ja vastaavat.
Edit: Spritissä on 46 Passat GTE:tä Variantit mukaanlukien. Keskimääräinen bensankulutus on 4,13 l vs. 1,7 l ilmoitettu
Harva ilmoittaa ladatun sähkön määrän. Selviä virheitä sisältävät poislukien näyttää tältä:
1,91 l ja 7,94 kWh
3,03 l ja 8,33 kWh
3,23 l ja 8,95 kWh
3,65 l ja 8,31 kWh
3,95 l ja 5,07 kWh
4,09 l ja 8,26 kWh
4,12 l ja 6,79 kWh
Yllä tuli listattua se parempi puolikas kuskeista. Loppuja ei paljon nappaa lataaminen tai ajavat autobahnia. Ilman akkusähköä litrat olisivat näppituntumalla alkaen 4,8 l ja syöpöimmillä 8-10 l. Vaikea sanoa noista suuremmista, koska heidän pelkän sähkön kulutus olisi jotain ihan muuta kuin 13,2 kWh/100km, mikä tässä tapauksessa pienentää kulutusta. Muuten 4,09/8,26 vastaisi yli 11 l/100km. Keskiarvo GTE:illä luultavasti olisi noin 6 l, jos kukaan ei lataisi koskaan. Tavalliset 2016-2018 110 kW TSI Passatit vievät 6,74 l vs. ilmoitettu 5,1. Hybriditekniikan tuoma säästö vaikuttaisi olevan alle litran. Ehkä jotkut 218 hv Pasuunan ostajista nautiskelevat suorituskyvystä ja tavallisella 150 hv mallilla ajetaan kuin perheautolla.