Juu enkä minä sano, että sähköautolla ei voisi olla hyvinkin isoa roolia tulevaisuudessa (joskin lopullisesti se nähdään vasta jos ja kun tuotantomääriä aletaan oikeasti skaalaamaan polttomoottoriautojen, että tuleeko silloin yllättäviä ongelmia, joko ympäristöasioiden tai hinnan/saatavuuden suhteen).En minäkään yritä esittää mitään totuutta. Minustakin verotuksen painopistettä pitää uskaltaa muuttaa, kuten jo 12/2015 kirjoitin perustelunikin.
Enkä ainakaan väitä sähköautoa päästöttömäksi.
Enkä yritäkään Nesteen väittämiä miksikään muuttaa. Kuitenkaan sitä seikkaa tämäkään ei muuksi muuta, että BEV on paikalliseesti päästötön. Tuollakaan käyvä polttomoottori ei ole. CO2-päästöt on Nesteen esityksissä vain saatu alas laskennallisesti, ei käytännössä.
Kuitenkin, tuolta Nesteen sivuilta My Dieselistä:
Hmmm...
Jos laitettaisiin diesel auto ajamaan vaikka jarrupenkissä suljettuun huoneeseen ja toiseen sähköauto jarrupenkissa ajamaan. Kummassakaan huoneessa ei olisi ilmanvaihtoa kuin nimeksi, niin kyllä edelleen en menisi noilla lähipäästöjen pienennyksillä sinne diesel-huoneeseen.
Toki biopolttoaineilla saattaa olla hyvinkin tarpeellinen sijansa koko paletissa. Esimerkiksi raskaan liikenteen päästöjen nopeassa vähentämisessä. Edelleen mielestäni kannattaa etsiä useita eri tapoja päästöjen pienentämiseen.
Sähkö vs diesel - kumpi on ympäristöystävällisempi?
Ja olen myös samaa mieltä siitä, että liikenteen kehittämiseen tarvitaan useinta erilaisia ratkaisuja rinnan, eivätkä nämä ole toisiltaan pois. Ja olen myös jossain määrin skeptinen biopolttoaineita kohtaan, ennenkaikkea sitä pystyttäisiinkö niitäkään skaalaamaan tarvittavassa määrin oikeasti korvaamaan fossiilisia, ilman että aletaaan käyttämään elintarvikekelpoisia raaka-aineita, joka on vielä huomattavasti fossiilisia huonompi vaihtoehto.
Mutta juuri tämän takia on tärkeää, ettei verotusksella tehdä tätä päätöstä markkinan puolesta, esim. tekemällä päästöperusteista verotusta, joka suosii mittaustavavllaan yhtä potentiaalista ratkaisua. Verotuksella kun on aivan mielettömän suuri merkitys siihen mikä ratkaisu ottaa tuulta alleen. Moni ei käsitä kuinka suuri osuus autoilun kustannuksista on veroa tai veronluonteisia maksuja.
Mitä lähipäästöihin tulee niin ne on epäilemättä sähköautoissa pienemmät. Mikä on tietysti toinen ongelma CO2 pohjaisessa verossa. Tietysti toinen iso ongelma siinä on se, että vero kerätään väärässä paikassa. Jos verotuksella halutaan vähentää CO2 päästöjä pitäisi mahdollisimman pienen vääristymän vuoksi vero kerätä siinä yhteydessä kun päästöt aiheutuvat. Ts. auton hinnassa auton valmistuksesta aiheutuvat päästöt, polttoaineen/energian hinnassa polttoaineesta/energiasta aiheutuvat päästöt ja vuosimaksuna... hyvin vähän. Tosin hiukkaspäästöt tarkoittavat nykyään lähinnä sitä, kuinka usein hiukkausloukku vaatii huoltoa.
Päästökauppaan en usko edelleen ollenkaan, eikä sen puitteissa ole globaalissa mittakaavassa saatu paljoakaan aikaan.
Lisäksi siihen vetoaminen autoilun veroperusteista puhuessa ontuu minusta siinäkin mielessä, että päästökauppa on ihan tolkuttoman halpaa verrattuna siihen, miten liikenteen CO2 päästöistä rangaistaan veroina. Yhden bensalitran CO2 päästöjen hyvittäminen maksaisi nykyisillä päästöoikeushinnoilla (4€/tonni) n. yhden sentin.
Bensalitrassa on veroa n. 95 senttiä, ja päälle tietysti auton hinnan ja vuosittaisen käytömaksun nouseminen päälle. Eli ei varmaan ole kauhean epäselvää kumpaa tälläinen laskentakaava suosii. Oikeastaan voisi sanoa, että jos tämän hintaisilla aneilla maailma pelastuu, niin turhaan me mitään vaihtoehtoisia tekniikoita edes kehitämme.
Viimeksi muokattu: