Ja se auto tietää että polttista ei tarvita matkan aikana... mistä?
Ilmeisesti on yleistä että moottori hörähtää kylmällä käyntiin siksi että se olisi toimintalämpöinen kun sitä oikeasti tarvitaan.
Jos et ymmärrä miksi moottori olisi hyvä olla edes jokseenkin lämmin ennenkuin lyödään lappu lattiaan niin sille emme voi mitään.
Vaikuttaa että sulla on tässä perusteet sen verta hukassa, että ei tarvisi edes noteerata kommenttiasi, mutta menköön: esim. -10c pakkasella ajoon lähtiessä tilanne on siis polttiksen kannalta aivan ok, ajaa saa akulla niin pitkään kun sitä riittää ja polttiksen voi ottaa mukaan kylmänä kesken ajon vaikka täydestä vauhdista. Juuri tuo viimeinen 5 astetta tekee tässä eron, siitä polttis ei vaan selviäisi.
Tai jos pakkasta on vaikka -15c, ja edellisestä ajosta on vaikkapa 12h ja akku onkin riittävän lämmin ja polttis luonnollisesti ehtinyt jäätyä hyvin - tässä tilanteessa polttista taas ei tarvi käynnistää koska x.
Ei tuo järjestelmä sitä polttista mitenkään ajattele, akun ehdoilla mennään. Nyt 27tkm takana 330e:n toimintaan tutustuen...
Edit: jatketaan vielä, että minusta olisi siis aivan OK jos järjestelmä johdonmukaisesti huolehtisi tuosta polttiksen lämpötilasta ja ohjaisi ajamista sen mukaan molemmille moottoreille. Nyt se kuitenkin menee täysin akun lämpötilan mukaan, polttis otetaan mukaan kun sitä tarvitaan. Koitin talvella tutkailla eri arvoista että lämmittääkö tuo polttista mitenkään sähköajon aikana, ja tulin tulokseen että ei taida lämmittää - vaikka bemarin joku tuotespesialisti oli kuulopuheiden mukaan sanonut auton lämmittävän polttiksen sähköajossa valmiiksi 70-asteiseksi. Esim. tuossa pari pv sitten ajelin töistä 20km matkan sähköllä kotiin, ja katselin obd:n kautta eri arvoja. En löytänyt yhtään lämpöarvoa joka olisi ollut yli 24c astetta obd:n kautta saatavista arvoista. ulkona oli 20c, ja kun sähkömoottori on sijoitettu moottorin ja vaihdelaatikon väliin, momentinmuuntimen paikalle, lienee tuollainen parin asteen nousu seurausta ihan moottoriin johtuneesta lämmöstä - ei mistään aktiivisesta lämmönsiirrosta sähkömoottorilta polttomoottorille.
Talvella voin lähteä töihin sähköllä jos pakkasta on esim. -11c. Auto ei anna laittaa "max edrive"-moodia päälle, mutta kulkee pelkällä sähköllä kun kaasua painaa varovasti. Voin ajella jonnekin 70kmh nopeuksiin asti pelkällä sähköllä varovasti kiihdyttäen. Jos nopeus tuosta nousee, tai kaasua painaa rivakammin tulee polttis mukaan - siitä syystä että akku on kylmä, eikä siitä voida ottaa riittävää tehoa. Puuttuva teho tulee tässä tapauksessa polttomoottorista. Polttis repäistään tuollaisessa tilanteessa mukaan kylmänä esim. 70kmh vauhdissa, joka on aika raakaa hommaa.
Kun akku menee riittävän kylmäksi, ulkona on esim. -25c ja käynnistät auton, lähtee polttis heti tulille. Tässä tilassa kun ajan esim. moottoritietä töihin (20km) ja katson sen jälkeen arvoja, on sähkö käytetty matkalla liki kokonaan, ja polttomoottori kuluttanut luokkaa ~2l/100km. Tuossa kylmässä tilassa ajo siis tapahtuu käytännössä sähköllä, mutta polttomoottoria pyöritetään "mukana" antamassa tarvittava lisäteho jota ei akusta pystytä kylmyyden takia ottamaan. Minusta tämä on ihan OK, pyöritelkööt polttista jos kulutus on tuota luokkaa. Tämä tilanne on kuitenkin päällä vain niin kauan kun mittaristossa palaa keltainen kolmio kertomassa akun kylmyydestä. Tämän "kylmän tilan" ja lämpimän tilan välillä on tympeä alue, jossa akku on liian kylmä että voisit pyytää pelkkää sähköajoa, mutta riittävän lämmin ettei tuo em. "polttomoottorin mukana pyörittely" -moodi aktivoidu. Tässä välitilassa polttomoottori haukkaa luokkaa 7l/100km normaalissa ajossa, ja akun sähköön ei kosketa - sitä ei varata eikä pureta. Tässä välitilassa kuski ei voi muuta kuin ajaa bensalla, tai vaihtaa jonnekin pikkutielle jossa voi ajella rauhallisempaa vauhtia sähköllä. Esim. itselläni työmatka on 20km motaria tai 20km 60kmh-rajoituksellista maantietä. Kun pihasta lähden, voi keltainen kolmio palaa mittaristossa ja polttis on pakkokäytöllä - selvä, mennään motarille. Motarille päästyäni voi parin km jälkeen tuo keltainen kolmio sammua (tapahtuu yleensä juuri jossain -12c .. -17c lämmöissä), mutta auto ei silti anna laittaa pelkälle sähkölle, joten loppumatka ajellaan kuin bensa-autolla ikään ja hybridin hyödyt unohdetaan.
Kun pakkasta on riittävästi ettei pelkkä sähköajo ole mahdollista, mutta auto antaa kuitenkin rauhallisesti ajaa sähköllä, pääsen tuota maantietä töihin polttista käynnistämättä. Akussa on siis riittävästi ytyä kuljettamaan minua 20km ja pitämään vielä kabiinikin lämpimänä. Sieltä ei vaan voi ottaa suurta tehoa uloa, joten meno on rauhallista. Jossain vaiheessa matkaa (10km tai silleen) jälkeen akku on yleensä lämminnyt riittävästi ja "max edrive"-moodi on käytettävissä - tämän jälkeen rivakammatkin kiihdytykset ja 120kmh sähköajo onnistuu.
Omiin kokemuksiini nojaten totean edelleen että oli virhe jättää akun lämmittäminen pois. Osat sen toteuttamiseksi eivät varmasti montaa kymppiä olisi maksaneet, ja se olisi esim. omassa tapauksessani mullistanut talvikäytön - tehnyt siitä siis käytännössä samanlaista kuin kesällä jolloin pääsen leikiten työmatkat sähköllä (lataus onnistuu myös työpaikalla).