Keskustelua hybridiautoista

Kymmenkunta toki on vähän myytyihin. Kuinka monta on myyty yhteensä noista? Siis kaikilta kolmelta merkiltä, no VAG ei petä.
ID3 ongelmia odotellessa. Audin E stydeemit oli jollain videolla mitä en katsonut, jotain laatujuttuja kuitenkin.
~532 kpl triplettejä
 
Niin siis kymmenkunta sellaisia tiedossa, jotka ovat julkisesti omasta ongelmastaan jossain kertoneet. Oikeasti ongelmaisia autoja voi siis olla paljon enemmän.

Hyvä huomio, eihän kaikki kerro ongelmistaan julkisesti. Silti varmaan kyrsisi aika lailla jos sähkömopo on puoli vuotta korjaamolla eikä mitään voi tehdä. Toivottavasti on sijaisauto käytössä.

OT: Tesla Jonin entinen Tesla on myyty. Onnea uudelle omistajalle.
 
Tripletti on myös kärsinyt todella pahoista akkuongelmista, jotka estävät ajamisen kokonaan eikä huolto vielä tiedä tarkalleen kuinka kaikki ongelma-autot korjataan. Ongelma alkaa äkisti latauksen jälkeen. Suomessa kymmenkunta tapausta tiedossa ja pahimmillaan auto on seissyt huollossa yli puoli vuotta.
Jep. Rikkinäiset on ilmeisesti alkupään tuotantoa. Tai en ainakaan tiedä, että tuoreenpia olisi kuollut.

Hyvä huomio, eihän kaikki kerro ongelmistaan julkisesti. Silti varmaan kyrsisi aika lailla jos sähkömopo on puoli vuotta korjaamolla eikä mitään voi tehdä. Toivottavasti on sijaisauto käytössä.

OT: Tesla Jonin entinen Tesla on myyty. Onnea uudelle omistajalle.
Kyllä sijaisauto annetaan, mutta on yleensä ollut polttis. Taitaa muutamalla olla sähkiskin ja yhdellä id3, kun pienemmät sähköautot oli jo loppu.
 
Laskeskelinpa tuossa aikani kuluksi, kuinka pitkä olisi omilla ajoillani (noin 18 000 km/vuosi) sähköauton takaisinmaksuaika.

Bensa-auton kuluiksi laskin:
Hankinta 30 500 EUR (tilasin muutama viikko sitten tämän hintaisen Renaultin. Hinta sisältäen toimituskulut ja talvivarusteet)
Huollot/vuosi 300 EUR (keskimäärin. Yritetty keskiarvoistaa öljynvaihtoa ja määräaikaishuoltoa)
Ajoneuvovero 144 EUR/vuosi (päästöt 141g/km)
Bensat 9EUR/100km (1,5EUR/litra, 6L/100km)

Sähköauton kulut
Hankinta 44 000 EUR (Katsoin että VW ID3 business jotenkuten vastaisi varusteiltaan tilaamaani autoa. Hinta volkkarin nettisivujen konfiguraattorista. Ei sisällä siis talvirenkaita. Antaa tasoitusta, mutta menköön, koska tehokkaampi kone. Toimituskuluista ei tietoa, ei mainittu konfiguraattorissa)
Huollot 100 EUR/vuosi
Ajoneuvovero 173 EUR/vuosi (perusvero 53 EUR+käyttövoimavero 120EUR/vuosi)
Latauslaite kotiin asennettuna 1200 EUR (Finnparttialta katsoin joku Webaston asema 787EUR veroineen ja siihen sähkömies päälle, kaapelointi ja asennus)
Tilapäislatauslaite 8A 200 EUR
Sähköt 3 EUR/100km (15snt/kWh, 20 kWh/100km)

Itsellä ei sähköauton vakuutuksista ole tietoa, joten oletus että hinnat samat kuin bensa-autolla. Kertoilkaapa sähköautojen omistajat mitä maksavat ja samaten huoltohintoja on kiva tietää

Bensa-auton hankintakustannus siis 30 500 EUR, sähköautolla 45 400 EUR. Hintaero bensa-auton hyväksi 14 900 EUR.

Vuosittaiset verot+huollot bensa-autolla 444 EUR, sähköautolla 273 EUR. Hintaero sähköauton hyväksi 170 EUR.

Polttoainekustannukset vuodessa bensa-autolla 1 620 EUR, sähköautolla 540 EUR. Hintaero sähköauton hyväksi 1 080 EUR

Sähköauto tulee siis vuodessa 1 250 EUR halvemmaksi. Kolmen prosentin korolla laskettuna takaisinmaksuajaksi tulee hieman yli 10 vuotta.

Tämä nykytiedolla. Epävarmuustekijöitä tulevaisuudessa tuovat autovero, ajoneuvovero, bensan verotus, sähköautoihin/niiden sähkönkäyttöön liittyvä verotus ja molempien autotyyppien mahdolliset viat myöhemmällä iällä.
 
Viimeksi muokattu:
^Tuo laskelma varmasti pitää keskimäärin paikkansa, mutta usein nämä 30k bensavehkeet ovat kyllä suht paljon mopompia sataheppaisia manuaaleja, joten kuuden litran kulutus vaatii hyvät olosuhteet ja/tai kurinalaisuutta. Työsuhdeauton verotusarvon määräaikainen lasku oli ainoa syy laittaa sähköpeli sen lisäksi, että kellarissa on sähköautopaikka itsellä jo valmiina. Laskelmat saa varmasti käännettyä halutessaan myös hieman toisinpäin valitsemalla vaikka Hyndaita, mutta se riippuu siitä omasta sweet spotista. Samoin varustetaso monilla merkeillä ja malleilla nostaa hintaa tuosta 30,5k kyllä reippaasti eteenpäin.
 
Et kuitenkaan huomioinut jälleenmyyntiarvoa. Et varmaan pidä autoa koko takaisinmaksuaikaa, jota olet laskenut. Id3 nyt on mahdoton sanoa, kuinka paljon se menettää arvoaan. Vag pitää arvonsa paremmin, joten ilman laskemista voidaan epäillä että vaikkapa 5 vuoden ajanjaksolla id3 voittaa renaultin.
 
Laskeskelinpa tuossa aikani kuluksi, kuinka pitkä olisi omilla ajoillani (noin 18 000 km/vuosi) sähköauton takaisinmaksuaika.

Bensa-auton kuluiksi laskin:
Hankinta 30 500 EUR (tilasin muutama viikko sitten tämän hintaisen Renaultin. Hinta sisältäen toimituskulut ja talvivarusteet)
Huollot/vuosi 300 EUR (keskimäärin. Yritetty keskiarvoistaa öljynvaihtoa ja määräaikaishuoltoa)
Ajoneuvovero 144 EUR/vuosi (päästöt 141g/km)
Bensat 9EUR/100km (1,5EUR/litra, 6L/100km)

Sähköauton kulut
Hankinta 44 000 EUR (Katsoin että VW ID3 business jotenkuten vastaisi varusteiltaan tilaamaani autoa. Hinta volkkarin nettisivujen konfiguraattorista. Ei sisällä siis talvirenkaita. Antaa tasoitusta, mutta menköön, koska tehokkaampi kone. Toimituskuluista ei tietoa, ei mainittu konfiguraattorissa)
Huollot 100 EUR/vuosi
Ajoneuvovero 173 EUR/vuosi (perusvero 53 EUR+käyttövoimavero 120EUR/vuosi)
Latauslaite kotiin asennettuna 1200 EUR (Finnparttialta katsoin joku Webaston asema 787EUR veroineen ja siihen sähkömies päälle, kaapelointi ja asennus)
Tilapäislatauslaite 8A 200 EUR
Sähköt 3 EUR/100km (15snt/kWh, 20 kWh/100km)

Itsellä ei sähköauton vakuutuksista ole tietoa, joten oletus että hinnat samat kuin bensa-autolla. Kertoilkaapa sähköautojen omistajat mitä maksavat ja samaten huoltohintoja on kiva tietää

Bensa-auton hankintakustannus siis 30 500 EUR, sähköautolla 45 400 EUR. Hintaero bensa-auton hyväksi 14 900 EUR.

Vuosittaiset verot+huollot bensa-autolla 444 EUR, sähköautolla 273 EUR. Hintaero sähköauton hyväksi 170 EUR.

Polttoainekustannukset vuodessa bensa-autolla 1 620 EUR, sähköautolla 540 EUR. Hintaero sähköauton hyväksi 1 080 EUR

Sähköauto tulee siis vuodessa 1 250 EUR halvemmaksi. Kolmen prosentin korolla laskettuna takaisinmaksuajaksi tulee hieman yli 10 vuotta.

Tämä nykytiedolla. Epävarmuustekijöitä tuovat autovero, ajoneuvovero, bensan verotus, sähköautoihin/niiden sähkönkäyttöön liittyvä verotus ja molempien autotyyppien mahdolliset viat myöhemmällä iällä.
Kaikkiin autoihin täytyy lisätä sama 600€ toimituskuluja.

Jos tyytyisi halppikseen, niin säästöä taitaisi saada vähän nopeammin. Itsellä on vain auton mukana tullut 8A latausjohto. Edellisessä autossa oli kyllä 8A-16A johto.

Eli halvin olisi vw id3 31 900€ -2000€. Mutta voisikin verrata 110kW tehoisia. Id3 33 500€ -2000€ = 31 500€.

vw golf dsg 110kW 33 340€.

Olisi siis jopa niin, että golf olisi lähes 2000€ kalliimpi?

Mikä renaultti sinulla on ostettuna? Helpompi tietysti verrata samaa merkkiä keskenään, tai sitten vaikka vag autoja. Esim vw id3 vs seat leon ladattava.
 
Kaikkiin autoihin täytyy lisätä sama 600€ toimituskuluja.

Jos tyytyisi halppikseen, niin säästöä taitaisi saada vähän nopeammin. Itsellä on vain auton mukana tullut 8A latausjohto. Edellisessä autossa oli kyllä 8A-16A johto.

Eli halvin olisi vw id3 31 900€ -2000€. Mutta voisikin verrata 110kW tehoisia. Id3 33 500€ -2000€ = 31 500€.

vw golf dsg 110kW 33 340€.

Olisi siis jopa niin, että golf olisi lähes 2000€ kalliimpi?

Mikä renaultti sinulla on ostettuna? Helpompi tietysti verrata samaa merkkiä keskenään, tai sitten vaikka vag autoja. Esim vw id3 vs seat leon ladattava.
Captur Festival 155hp/270Nm automaattilaatikolla. Lisävarusteina lämmitettävä tuulilasi, oranssi sisusta, moottoritie+ruuhka-ajopaketti ja parkkiavustin+360-kamerat.

Jep, varsinkin eri merkkien välillä vertailu on hankalaa kun varusteet vaihtelee varustetasoittain ja lisävarustepaketeittain. Tuosta ID3:stakaan en äkkiä kattavaa varustelistausta löytänyt, niin en tiedä, mitä kaikkia sähkövempaimia siinä on. Volkkarin lisätakuunkin taisin jättää tuosta pois, eli vakiotakuu ilmeisesti kaksi vuotta. Renussa neljä.
 
Laskeskelinpa tuossa aikani kuluksi, kuinka pitkä olisi omilla ajoillani (noin 18 000 km/vuosi) sähköauton takaisinmaksuaika.
Jos tavoite on edulliset kilometrit, niin miksi ostaa kallis versio ID.3:sta eikä esim. 29900e Pure-mallia. Aika paljon halvemmaksi tulee kokonaiskuluiltaan kuin tuo Renault.
 
Jos tavoite on edulliset kilometrit, niin miksi ostaa kallis versio ID.3:sta eikä esim. 29900e Pure-mallia. Aika paljon halvemmaksi tulee kokonaiskuluiltaan kuin tuo Renault.
Mutta kun edelleen on kysymys kahden vastaavilla varusteilla ladatun auton vertailusta. Ei malliston kalleimman bensa-auton ja malliston halvimman sähköauton vertailusta. Itsellä kun päässää viiraa sen verran että en osta autoa vain kulkeakseni paikasta A paikkaan B vaan haluan että autosta löytyy kaikenlaista enemmän tai vähemmän turhaa varustetta.


Tuo volkkarin esite on vielä aika köyhä, mutta ei lupaa hyvää jos vakiovarusteissa lukee "kaiuttimet edessä". Sinällään ei itseäni haittaisi, kun takapenkillä harvemmin kukaan istuu kuuntelemassa.
 
Captur Festival 155hp/270Nm automaattilaatikolla. Lisävarusteina lämmitettävä tuulilasi, oranssi sisusta, moottoritie+ruuhka-ajopaketti ja parkkiavustin+360-kamerat.

Jep, varsinkin eri merkkien välillä vertailu on hankalaa kun varusteet vaihtelee varustetasoittain ja lisävarustepaketeittain. Tuosta ID3:stakaan en äkkiä kattavaa varustelistausta löytänyt, niin en tiedä, mitä kaikkia sähkövempaimia siinä on. Volkkarin lisätakuunkin taisin jättää tuosta pois, eli vakiotakuu ilmeisesti kaksi vuotta. Renussa neljä.
Minusta vw id3 29 900€ hinnalla on hyvin varusteltu. Ainut ongelma on saatavuus 2021 Q1. Lisäksi hinnastoa ei ole vahvistettu.

Screenshot_2020-10-04-13-07-51-09_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Muuten tuosta Renaultistakin on nyt suht edullinen ladattava malli.

Screenshot_2020-10-04-13-17-32-18_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Eri merkkisten autojen vertailu pelkästä hintalähtökohdasta on kyllä vähän meh. Volkkarit on aina olleet keskimäärin Relluja kalliimpia mikä näkyy mm. ajettavuudessa ja muussa laatuvaikutelmassa.
 
Tuo volkkarin esite on vielä aika köyhä, mutta ei lupaa hyvää jos vakiovarusteissa lukee "kaiuttimet edessä". Sinällään ei itseäni haittaisi, kun takapenkillä harvemmin kukaan istuu kuuntelemassa.
Jep :) Sama vika on ilmeisesti myös vw e-upissa. Kun Mii+:ssa on 6 kaiutinta ja samoin Citigossa.

Näköjään id3:een ei saa lisäkaiuttimia ja ne lisukkeet tulee sitten vasta jossain super kalliissa varustepaketissa. Mutta muutenhan ne varusteet minusta menettelee.
 
Eri merkkisten autojen vertailu pelkästä hintalähtökohdasta on kyllä vähän meh. Volkkarit on aina olleet keskimäärin Relluja kalliimpia mikä näkyy mm. ajettavuudessa ja muussa laatuvaikutelmassa.
En ota kantaa kun ei itsellä ole koskaan ollut Rellua tai Volkkaria.

Golf onkin yllättävän kallis. Konfiguraattorilla hinnat alkaen varustetaso 1,5 TSI:llä, manuaalilaatikolla plus lisävarusteina kaistanvaihtoavustin ja LED-valot, jotta edes jotenkuten vastaisi tuota ID3:n pure-mallia ja hinta 27 811 EUR. Jos vaihtoehtona on tuo tai Pure-mallin ID3 niin eihän siinä ole kahta sanaa.
 
Myös noin 1-2 vuotta vanhojen sähkiksien ja polttiksien käyttökustannusten vertailu tuo mielenkiintoisia tuloksia.

Sähkisten suuremman hankintahinnan osittain sulaminen 1-2v vanhassa vaikuttaa omalta osalta positiivisesti sähkiksen pussiin. Toisaalta jos laskija haluaa välttämättä mallin, jota ei ollut 1-2 vuotta sitten edes tarjolla, on laskutoimitukset hänen osalta turhia.
 
Eri merkkisten autojen vertailu pelkästä hintalähtökohdasta on kyllä vähän meh. Volkkarit on aina olleet keskimäärin Relluja kalliimpia mikä näkyy mm. ajettavuudessa ja muussa laatuvaikutelmassa.
Renaultit on minusta ihan hienoja. Tuo uusi Captur ladattava on "vain" 160hv moottorilla. Kun esim Seat Leon ladattava on 204hv. Toisaalta sitten Rellu on 3000€ halvempi ja korimalliltaan taitaa olla enempi joku "katumaasturi".

Rellua en ole päässyt vielä koeajamaan. Mutta ainakin uusi Clio oli hyvä ajettava, eikä laatuvaikutelmassakaan ollut puutetta. Vanha Clio oli sitten vähän laaduttomampi, eli Rellukin on mennyt minusta eteenpäin. Se on toki mahdollista että ranskis ei pitäisi arvoaan samoin kuin vaikka Toyota tai joku muu.
 
Myös noin 1-2 vuotta vanhojen sähkiksien ja polttiksien käyttökustannusten vertailu tuo mielenkiintoisia tuloksia.

Sähkisten suuremman hankintahinnan osittain sulaminen 1-2v vanhassa vaikuttaa omalta osalta positiivisesti sähkiksen pussiin. Toisaalta jos laskija haluaa välttämättä mallin, jota ei ollut 1-2 vuotta sitten edes tarjolla, on laskutoimitukset hänen osalta turhia.
Itse katselin juuri nettiautosta E-Golffien hintoja ja on kyllä aika murheellista luettavaa jos miettii auton edellisen omistajan näkökulmasta. Tuon perusteella väliinputoajia ovat ne, jotka on muutama vuosi sitten ostaneet kalliin, lyhyellä rangella olevan sähköauton ja nyt vaihtavat sen uuteen. Eikös tuossa E-golffissakin jossain kohtaa hinnasta lähtenyt Teslan tapaan tuhansia euroja pois?
 
Itse katselin juuri nettiautosta E-Golffien hintoja ja on kyllä aika murheellista luettavaa jos miettii auton edellisen omistajan näkökulmasta. Tuon perusteella väliinputoajia ovat ne, jotka on muutama vuosi sitten ostaneet kalliin, lyhyellä rangella olevan sähköauton ja nyt vaihtavat sen uuteen. Eikös tuossa E-golffissakin jossain kohtaa hinnasta lähtenyt Teslan tapaan tuhansia euroja pois?
Kyllä. En tiedä toki lähtöhintaa, että onko useampia alennuksia.

"Volkswagen e-Golf ja Volkswagen e-up!. Volkswagenin 4 000 euron juhlatuki on käytettävissä molempiin malleihin. Lisäksi käytettävissä on valtion 2 000 euron suuruinen hankintatuki."

Toisaalta Seat Miistä sai 2000€ ylimääräistä alennusta, eikä saa enää. Ja muitakin supertarjouksia on ollut jostain vanhoista sähkis malleista. Sitten taas hinta on tainnut normalisoitua, kun alennukset on olleet vain hetken.

Vaikkapa se 30 000€ id3 tuntuu sopivalta, mutta voihan ne hinnat vielä laskea?

Halppis puolella varmaan tripletti laski koko sähkisten hintatasoa vähän. Lisäksi vaikka Saksan hyvät sähköautotuet.
 
Itse katselin juuri nettiautosta E-Golffien hintoja ja on kyllä aika murheellista luettavaa jos miettii auton edellisen omistajan näkökulmasta. Tuon perusteella väliinputoajia ovat ne, jotka on muutama vuosi sitten ostaneet kalliin, lyhyellä rangella olevan sähköauton ja nyt vaihtavat sen uuteen. Eikös tuossa E-golffissakin jossain kohtaa hinnasta lähtenyt Teslan tapaan tuhansia euroja pois?

Uusia malleja tulee nyt kuin sieniä sateella, niin arvonalenema on varmasti suurta noissa polttisvehkeisiin väsätyissä vanhemmissa malleissa. Harrastat nyt vähän cherry pickingiä näissä jutuissa.
 
Captur Festival 155hp/270Nm automaattilaatikolla. Lisävarusteina lämmitettävä tuulilasi, oranssi sisusta, moottoritie+ruuhka-ajopaketti ja parkkiavustin+360-kamerat.

Jep, varsinkin eri merkkien välillä vertailu on hankalaa kun varusteet vaihtelee varustetasoittain ja lisävarustepaketeittain. Tuosta ID3:stakaan en äkkiä kattavaa varustelistausta löytänyt, niin en tiedä, mitä kaikkia sähkövempaimia siinä on. Volkkarin lisätakuunkin taisin jättää tuosta pois, eli vakiotakuu ilmeisesti kaksi vuotta. Renussa neljä.
Ihan kiinnostuksesta, katsoitko edes tuon uuden PHEV Capturin suuntaan? Vai oliko varustelupaketti sen verran parempi tuossa Festival-tasossa kuin Intensessä että käytännön hintaeroa tulee siinäkin paljon samoilla varusteilla? Ennakkomyynti alkaa – Renault Captur E-Tech Plug-in Suomessa 29390 euroa
 
Ihan kiinnostuksesta, katsoitko edes tuon uuden PHEV Capturin suuntaan? Vai oliko varustelupaketti sen verran parempi tuossa Festival-tasossa kuin Intensessä että käytännön hintaeroa tulee siinäkin paljon samoilla varusteilla? Ennakkomyynti alkaa – Renault Captur E-Tech Plug-in Suomessa 29390 euroa
Kyllä aavistuksen hetken tuota pohdin, mutta totesin että koska itsellä ei tähän mennessä autot ole vanhentuneet 3-4 vuotta pidempään, ei tuo plugari tuo voittoa jos laskee että se veisi bensaa puolet siitä, mitä normaalimalli. Tuossa kun on riippakivenä tuo bensakone sen vaatimine huoltoineen. Ajattelin että kerran vielä bensavehkeellä. Seuraavaksi varmaan jo sitten jotain töpselimallia.

Varustelu tuosa plugarissa on hyvä ja jos siihen pyrkisi lisäämään nuo samat varusteet mitä omaani tulee niin lopulliseksi hintaeroksi tulisi joku neljä tonnia, eli ei mitenkään huikean paljoa. Yksi syy siihen, miksi tuo hybridi on noin halpa, on se, että sen moottori on ikivanha Nissanin HR16DE. Nähty ensimmäisen kerran Nissan Micran keulalla joskus 2004-2005.
 
Itse katselin juuri nettiautosta E-Golffien hintoja ja on kyllä aika murheellista luettavaa jos miettii auton edellisen omistajan näkökulmasta. Tuon perusteella väliinputoajia ovat ne, jotka on muutama vuosi sitten ostaneet kalliin, lyhyellä rangella olevan sähköauton ja nyt vaihtavat sen uuteen. Eikös tuossa E-golffissakin jossain kohtaa hinnasta lähtenyt Teslan tapaan tuhansia euroja pois?

Uuden auton osto on aina huono ”sijoitus”. Ja vielä huonompi ”sijoitus” on uuden sähköauton osto, joitain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

Sähköauto on vielä tuotteena nuori ja jokseenkin raakile. Tulevien mallien huima kehitys ei lupaa vanhojen jälleenmyyntiarvolle kovin hyvää.

Mutta edelleen käytetty reilusti hintaansa laskenut sähköauto voi olla taasen hyvinkin mielenkiintoinen hankinta kustannuksia mietittäessä.
 
Uuden auton osto on aina huono ”sijoitus”. Ja vielä huonompi ”sijoitus” on uuden sähköauton osto, joitain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

Sähköauto on vielä tuotteena nuori ja jokseenkin raakile. Tulevien mallien huima kehitys ei lupaa vanhojen jälleenmyyntiarvolle kovin hyvää.

Mutta edelleen käytetty reilusti hintaansa laskenut sähköauto voi olla taasen hyvinkin mielenkiintoinen hankinta kustannuksia mietittäessä.
Olen ehdottoman samaa mieltä uuden auton ostosta, oli se sitten polttomoottorilla tai sähköllä. Ja siksi tuosa E-golffin kohdalla täsmensinkin että näyttää ikävältä auton edellisen omistajan näkökulmasta. Ostajan kannaltahan tilanne on juuri päinvastainen ja paras mahdollinen. Kunhan tuollaisen E-golffinkin hinta painuu vaikka sinne kymppitonnin paikkeille, niin näen tuollaisen oivana kakkosautona vaikkapa muksujen hoitoonvientiin ja sitten muutaman kilometrin (tai vaikka parinkymmenen) työmatkaan.
 
Olen ehdottoman samaa mieltä uuden auton ostosta, oli se sitten polttomoottorilla tai sähköllä. Ja siksi tuosa E-golffin kohdalla täsmensinkin että näyttää ikävältä auton edellisen omistajan näkökulmasta. Ostajan kannaltahan tilanne on juuri päinvastainen ja paras mahdollinen. Kunhan tuollaisen E-golffinkin hinta painuu vaikka sinne kymppitonnin paikkeille, niin näen tuollaisen oivana kakkosautona vaikkapa muksujen hoitoonvientiin ja sitten muutaman kilometrin (tai vaikka parinkymmenen) työmatkaan.
Ja jost sähkis riittää ainoaksi autoksi, niin aina parempi. Nyt näyttää sähkis olevan enää 2400€ kalliimpi kuin vastaava bensa-automaatti. Eli hintaeroa on, mutta aika vähän.

16 800€:

14 400€:

Kauppa varmaan kävisi jo kuumana, jos sähkis olisi bensan hintainen :) Alkaisi kiinnostaa suurempaakin joukkoa, jos vaan lataaminen onnistuu.
 
Uuden auton osto on aina huono ”sijoitus”. Ja vielä huonompi ”sijoitus” on uuden sähköauton osto, joitain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

Sähköauto on vielä tuotteena nuori ja jokseenkin raakile. Tulevien mallien huima kehitys ei lupaa vanhojen jälleenmyyntiarvolle kovin hyvää.

Mutta edelleen käytetty reilusti hintaansa laskenut sähköauto voi olla taasen hyvinkin mielenkiintoinen hankinta kustannuksia mietittäessä.
Mitä tämä huima odotettavissa oleva kehitys oikein on?

Model 3 SR+:ssa/LR:ssä on nähdäkseni kehitettävää lähinnä maalauksen laadussa ja hinnan pudotuksissa. Muuten en keksi miten perus keskikoon sedan tuosta juuri kehittyisi.

ID3:sessa parannettavaa näyttäisi olevan lähinnä infotainmentin softassa ja ehkä hinnassa.

Ok, uusia korimalleja jne. joku kaipailee, mutta minusta noissa nyt olemassa olevissa on hyvin vähän sellaista fundamentaalia parannettavaa, joka oikeasti tekisi uusista malleista merkittävästi parempia.

5-10kWh lisää akkua paria tonnia halvemmalla ei ainakaan minusta ole enää mikään ”huima kehitysaskel” jota olisi jotenkin pakko odottaa (jos nyt ylipäätään on sen verran rahoissaan, että miettii 40-50k uuden auton ostoa).

-
Autopilotit eivät nähdäkseni liity sähköistykseen mitenkään. Joku joko tekee ne tai ei tee, sähköautoistumisesta riippumatta.
 
On tullut sahkoautoihin sama ominaisuus kuin tietokoneisiin etta jos odottaa vuoden niin saa samalla rahaa paljon parempaa.
 
Tein itse sillee tyhmästi, et menin ja tilasin ihan uuden sähköauton :oops: Sain kyllä hyvän tarjouksen ja muuta, mutta ei tuossa varmaan rikastumaan pääse...

Autona on Kia e-Niro isommalla akulla ja parhaalla varustelulla. Voin olla väärässä olettaessani, että tämä kuitenkin pitää arvonsa edes hieman paremmin kuin nuo ekan sukupolven Golfit ja Leafit. Noissa kuitenkin lähtökohtaisesti kantama oli epäkäytännöllisen pieni, oli rapid- ja coldgatea ja muuta ongelmaa. Vahvalla mutulla sanoisin myös, että Niro on vielä jokusen vuoden päästäkin kantaman puoleen ihan käypää tavaraa uusien rinnnalla. Ainakin nykyisten julkaisujen suhteen näyttää, että "normaaleiden" sähkisten ryhmässä tuo n. 400 km kantama alkaa olla taso, mihin valmistajat ovat hetken jo tyytyneet (Kona/Niro, id3/4, e2008, Leaf). Kantama kun alkaa olla jo sellainen, että harva tuota pidempään jaksaa yhtä soittoa kuitenkaan ajaa ja eteläisessä Suomessa melkein minkä tahansa kaupunkien välin tuolla ajaa lataamatta.

Latausnopeus ei ihan uusimpien tasolle yllä, mutta ei kuitenkaan mistään surkeasta ole kyse (niin kuin pienempiakkuisessa Ioniqissa/Konassa/Nirossa). Reilu 70 kW taitaa kunnon laturista ottaa ja akussa on lämmönhallintakin kohtuullisesti kunnossa. Keskustelujen perusteella Kia/Hyundain akut ovat myös pitäneet ensimmäisten vuosien ajan varsin hyvin kuntonsa.

Varmasti arvo tippuu ja lujaa, mutta kuinka lujaa? Onko se automaattisesti polttiksia rajumpaa, vai kääntyykö tilanne jossain vaiheessa toisinpäin? Voisi kuvitella, että erittäin hyvin varusteltu, pitkän takuun auto, jolla ajelee pienillä kuluilla pitkiä matkoja, ei kuitenkaan ihan hevin sinne aivan pohjamutiin arvoltaan vajoa. Tai toivottavasti ei...
 
On tullut sahkoautoihin sama ominaisuus kuin tietokoneisiin etta jos odottaa vuoden niin saa samalla rahaa paljon parempaa.
Toisaalta ainakin osa on tykännyt e-golfin perinteisemmästä ohjaamosta enemmän kuin id3 vähän "uudistetusta" versiosta. e-golf saattaa olla ehkä tonnin halvempi kuin id3 29 900€.

Mitäs vuoden päästä on tulossa? Ei ehkä mitään? Tai sitten Tesla olisi taas vähän laskenut hintaa, siihen voisin uskoa. Koska se halvin 50 000€ malli on ollut koko ajan samalla hinnalla.

Autot kun uudistuu niin hitaasti. Teslallakin vain yksi facelift S mallissa, eli pitkään on mennyt tuo sama kori. Toki Teslaan sitten on ollut jo useampia tietokoneen rauta päivityksiä, eli ne vanhenee tosiaan jo vuodessa vähän. Plussana vanhan raudan tilalle voi ostaa uuden raudan, ainakin jossain Testan malleissa niin.
 
Mitäs vuoden päästä on tulossa? Ei ehkä mitään?

Unohtui hymynaama viestistani eli se oli sellainen osittainen huulen heitto. Mutta kylla sanoisin etta on viela joku maara ihmisia jotka odottavat hetken aikaan sahkoauton ostoa koska eivat halua ostaa mallisarjan ensimmaista. Silla tapaa saa vuoden paasta rahallensa enemman arvoa.
 
Tein itse sillee tyhmästi, et menin ja tilasin ihan uuden sähköauton :oops: Sain kyllä hyvän tarjouksen ja muuta, mutta ei tuossa varmaan rikastumaan pääse...

Autona on Kia e-Niro isommalla akulla ja parhaalla varustelulla. Voin olla väärässä olettaessani, että tämä kuitenkin pitää arvonsa edes hieman paremmin kuin nuo ekan sukupolven Golfit ja Leafit. Noissa kuitenkin lähtökohtaisesti kantama oli epäkäytännöllisen pieni, oli rapid- ja coldgatea ja muuta ongelmaa. Vahvalla mutulla sanoisin myös, että Niro on vielä jokusen vuoden päästäkin kantaman puoleen ihan käypää tavaraa uusien rinnnalla. Ainakin nykyisten julkaisujen suhteen näyttää, että "normaaleiden" sähkisten ryhmässä tuo n. 400 km kantama alkaa olla taso, mihin valmistajat ovat hetken jo tyytyneet (Kona/Niro, id3/4, e2008, Leaf). Kantama kun alkaa olla jo sellainen, että harva tuota pidempään jaksaa yhtä soittoa kuitenkaan ajaa ja eteläisessä Suomessa melkein minkä tahansa kaupunkien välin tuolla ajaa lataamatta.

Latausnopeus ei ihan uusimpien tasolle yllä, mutta ei kuitenkaan mistään surkeasta ole kyse (niin kuin pienempiakkuisessa Ioniqissa/Konassa/Nirossa). Reilu 70 kW taitaa kunnon laturista ottaa ja akussa on lämmönhallintakin kohtuullisesti kunnossa. Keskustelujen perusteella Kia/Hyundain akut ovat myös pitäneet ensimmäisten vuosien ajan varsin hyvin kuntonsa.

Varmasti arvo tippuu ja lujaa, mutta kuinka lujaa? Onko se automaattisesti polttiksia rajumpaa, vai kääntyykö tilanne jossain vaiheessa toisinpäin? Voisi kuvitella, että erittäin hyvin varusteltu, pitkän takuun auto, jolla ajelee pienillä kuluilla pitkiä matkoja, ei kuitenkaan ihan hevin sinne aivan pohjamutiin arvoltaan vajoa. Tai toivottavasti ei...
Joku varmaan osaisi laskea Hyundai Ioniq:in hinnanlaskusta jotain, jota voisi verrata Niroon.


Itse olisin ehkä vielä odottanut vw id4 normaali hinnastoa. Tai sitten tilata suoraan se alle 50 000€ malli. Ei kyllä ole mitään kunnon perusteluita. Ehkä vain se, että e-Niro on etuvetoinen ja id3 tai id4 takavetoja. Uskoisin kumminkin, että aika samaa tahtia tippuu sähköautojen hinnat. Paitsi ehkä tesla model 3 SR+ tai LR hinnat ei olisi laskeneet aivan niin nopeasti. Eli niissä olisi kysyntää myös käytettynä. Toki jos Tesla päättääkin laskea hintoja (vaikka vuoden sisällä), niin myös käytettyjen hinnat seuraa heti perässä.
 
Mitä tämä huima odotettavissa oleva kehitys oikein on?

Model 3 SR+:ssa/LR:ssä on nähdäkseni kehitettävää lähinnä maalauksen laadussa ja hinnan pudotuksissa. Muuten en keksi miten perus keskikoon sedan tuosta juuri kehittyisi.

ID3:sessa parannettavaa näyttäisi olevan lähinnä infotainmentin softassa ja ehkä hinnassa.

Ok, uusia korimalleja jne. joku kaipailee, mutta minusta noissa nyt olemassa olevissa on hyvin vähän sellaista fundamentaalia parannettavaa, joka oikeasti tekisi uusista malleista merkittävästi parempia.

5-10kWh lisää akkua paria tonnia halvemmalla ei ainakaan minusta ole enää mikään ”huima kehitysaskel” jota olisi jotenkin pakko odottaa (jos nyt ylipäätään on sen verran rahoissaan, että miettii 40-50k uuden auton ostoa).

-
Autopilotit eivät nähdäkseni liity sähköistykseen mitenkään. Joku joko tekee ne tai ei tee, sähköautoistumisesta riippumatta.

Mietitäänpä asiaa polttomoottoriautojen kautta. Niiden kehitys viime vuosina on ollut jo rauhallisempaa. Lähinnä pieniä muutoksia varusteissa ja moottoreissa, voimansiirrossa jne. Päivitykset ovat olleet vuosi vuodelta pienempiä ja mitään uutta ja ihmeellistä ei ole ollut odotettavissa enää vuosiin (jos ei oteta hybridejä nyt tähän mukaan). Tämä on puolestaan näkynyt käytettyjen autojen hintojen osalta melko vakiintuneina käyrinä.

Väitän, että olemme vielä melko alkutaipaleella mitä tulee akkujen energiasisältöön, voimalinjaan, autojen ominaisuuksiin jne. Kun täyssähköautoja alkoi tulla saatavaksi noin 8 vuotta sitten, on kehitys ollut jo tänä viimeisenä kahdeksana vuotena huimaa mm juuri edellä mainittujen asioiden osalta. Ja väitän, että myös tulevat 8 seuraavaa vuotta tulevat olemaan sähköauton kehityksen kannalta nousujohteisia. Kehitys kehittyy ja myös sähköautot sen mukana. Tässä samassa kehityskaaressa ei enää pysy polttomoottoriautot mukana, ellei jotain todella ihmeellistä joku keksi!?

Lisäksi monet, vielä nuoret ja tuntemattomat startup-tyyliset valmistajat, ovat pyrkineet ottamaan täysin uuden näkökannan mitä auto voi olla jne. Niistä tuotteista suurin osa on vielä vallan näkemättä. Osalla varmasti kuti jää myös piippuun. Myös näitä tuotteita odotan ja nähtäväksi jää mitä saavat aikaan.

Lisäksi vielä sähköautojen markkina ja käytettyjen hinnat tulevat muuttamaan niiden yleistyminen myötä. Nythän on esim tilanne, jossa Teslan M3 löytyy käytettynä niin vähän, että ne menevät oikein hinnoiteltuna todella nopeasti. Sama tietenkin pätee kaikkiin merkkeihin ja malleihin.

Ja lisään tähän vielä mainitsemasi hinnan. Eli tuotteiden hinnat tulevat myös tippumaan eri mallien osalta. Sitäkin on jo nähty sähköautojen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin varmaan vertaillaan jotain Avensista ja S-mersua, niin josko tässäkin vertailtais laadultaan vähän samanlaisempia autoja?

Esim. uusi Mustang V8 449 hv, hintaa vähän alle 80 tonnia. Ikävä toi n. 30 tonnin autovero tossa kyllä.

edit: varmaan muitakin verrokkeja löytyy, ei ole pakko valkata sitä rata-ajoon optimoitua M3:a.

Ihan hienon näköinen peli, mutta Mustang ei ole kuitenkaan ole yhtä suorituskykyinen eikä käytännöllinen. Mustangissa on 2 ovea vähemmän ja silti 0-100kmh sekunnin hitaampi sekä varttimaililla häviää 2 sekuntia. Radallakin Tesla pieksee, mutta kadulla vain sitä kiihtyvyyttä tulee käytettyä.
Elektroniikka on Teslassa paljon parempaa kuin tuossa Mustangissa. Täällä foorumilla en pyörisi jos teknologialla ei olisi minulle merkitystä.

Miksi siis maksaisin enemmän siitä, että joudun ajamaan polttomoottorilla ja käymään huoltoasemalla tankkaamassa? Sen takia että joku on mittaillut että jonkun Teslassa on 0.1mm paneelien välissä heittoa? Sen takia että mustaksi maalatuissa on heikko pinta?

Jos oltaisiin jossain ameriikassa niin en tiedä olisinko edes harkinnut sähköautoa, vaan mennyt suoraan johonkin M3, M5, C63, E63 jne. Mutta kun ei olla ja täällä nyt on ne verot mitä on ja niistä ei pääse eroon. Jos niiden ideana on kasvattaa sähköautojen määrää niin hyvin toimii mun kohdalla.
 
Ihan hienon näköinen peli, mutta Mustang ei ole kuitenkaan ole yhtä suorituskykyinen eikä käytännöllinen. Mustangissa on 2 ovea vähemmän ja silti 0-100kmh sekunnin hitaampi sekä varttimaililla häviää 2 sekuntia. Radallakin Tesla pieksee, mutta kadulla vain sitä kiihtyvyyttä tulee käytettyä.
Elektroniikka on Teslassa paljon parempaa kuin tuossa Mustangissa. Täällä foorumilla en pyörisi jos teknologialla ei olisi minulle merkitystä.

Miksi siis maksaisin enemmän siitä, että joudun ajamaan polttomoottorilla ja käymään huoltoasemalla tankkaamassa? Sen takia että joku on mittaillut että jonkun Teslassa on 0.1mm paneelien välissä heittoa? Sen takia että mustaksi maalatuissa on heikko pinta?

Jos oltaisiin jossain ameriikassa niin en tiedä olisinko edes harkinnut sähköautoa, vaan mennyt suoraan johonkin M3, M5, C63, E63 jne. Mutta kun ei olla ja täällä nyt on ne verot mitä on ja niistä ei pääse eroon. Jos niiden ideana on kasvattaa sähköautojen määrää niin hyvin toimii mun kohdalla.

Nii-i... verot ainoa syy skipata nyt polttomoottoriauto, mutta eihän sähköautoa ole mitenkään mielekäs verrata kilpa-autoihin - jenkkiautot nyt ovat suurimmilt osin vain hevosvoimilla pullistelua. Tallista löytyy yksi hiilikuitumonokokillinen auto Modenasta ja taidan shipata sen Viron kilpiin, niin saa nekin rahat takaisin. Mitä taas tulee Tesloista tai muista patterivehkeistä mieleen, niin ovathan ne ajettavuudeltaan painon vuoksi kovin epämukavia. 0-100 km/h tai vartti ovat aika huonoja mittareita autosta missään mielessä ellei sitten käy kiihdytysajoissa. Massa se vaan tahtoo jatkaa itsepäisesti matkaansa.
 
Nii-i... verot ainoa syy skipata nyt polttomoottoriauto, mutta eihän sähköautoa ole mitenkään mielekäs verrata kilpa-autoihin - jenkkiautot nyt ovat suurimmilt osin vain hevosvoimilla pullistelua. Tallista löytyy yksi hiilikuitumonokokillinen auto Modenasta ja taidan shipata sen Viron kilpiin, niin saa nekin rahat takaisin. Mitä taas tulee Tesloista tai muista patterivehkeistä mieleen, niin ovathan ne ajettavuudeltaan painon vuoksi kovin epämukavia. 0-100 km/h tai vartti ovat aika huonoja mittareita autosta missään mielessä ellei sitten käy kiihdytysajoissa. Massa se vaan tahtoo jatkaa itsepäisesti matkaansa.

Jos saat kadulla irti M3:sta enemmän kuin Model 3:sta niin aika kova epeli saa olla. Kiihtyvyys on se ainoa mitä oikeasti pystyy käyttämään. Se että jos pääset 150km/h M3:lla jostain mutkasta ja Model 3:lla vain 140km/h ei ole mitenkään merkityksellistä, kun kadulla ei ajeta siinä mutkapidon rajalla. Ainakaan toivottavasti. Ymmärrän että se voi olla aika pieni määrä kenelle edes se kiihtyvyys on tärkeä, mutta mutkanopeus merkitsee vielä vähemmän. Radalla sillä tietenkin on väliä.

Edelleen väitän että kadulla sähkö vie. Puhutaan kuitenkin autosta jolla mennään töihin joka aamu kelistä riippumatta. Jos Modenan tekeleellä teet samoin niin propsit sinne, mutta epäilen että se ei taida talvirenkaita edes nähdä? Varsinkin jos meinaat sitä ulkomailla säilyttää.
 
Jos saat kadulla irti M3:sta enemmän kuin Model 3:sta niin aika kova epeli saa olla. Kiihtyvyys on se ainoa mitä oikeasti pystyy käyttämään. Se että jos pääset 150km/h M3:lla jostain mutkasta ja Model 3:lla vain 140km/h ei ole mitenkään merkityksellistä, kun kadulla ei ajeta siinä mutkapidon rajalla. Ainakaan toivottavasti. Ymmärrän että se voi olla aika pieni määrä kenelle edes se kiihtyvyys on tärkeä, mutta mutkanopeus merkitsee vielä vähemmän. Radalla sillä tietenkin on väliä.

Edelleen väitän että kadulla sähkö vie. Puhutaan kuitenkin autosta jolla mennään töihin joka aamu kelistä riippumatta. Jos Modenan tekeleellä teet samoin niin propsit sinne, mutta epäilen että se ei taida talvirenkaita edes nähdä? Varsinkin jos meinaat sitä ulkomailla säilyttää.

Teslan kiihtyvyydellä ei tee kadulla kyllä yhtikäs mitään turvallista ja nimenomaisesti massaan liittyvät asiat ovat tärkeitä, kun keskustellaan pidosta ja ajo-ominaisuuksista. Ei puhuta mistään 10 km/h -eroista mutkissa, vaan yleisesti huonoissa olosuhteissa ajamisesta. Toki saat auton kuin auton pysymään tiellä tarpeeksi hitaasti ajamalla, mutta ikävä kyllä 0-100 km/h on ainoa tehon mittari, jossa sähköauto "voittaa" tehokkaan ja hyvän polttomoottorivehkeen. Suomessa taas verotus tekee tästä sellaisen yhtälön, että ei puhuta juurikaan saman hintaluokan autoista.

Pointtina on, että kyllä niillä 80-luvun Asconoillakin tiellä pysyttiin, eli ei tuo minusta ongelma ole. Kunhan akustot kehittyvät ja autojen painot tippuvat, niin tilanne muuttuu oleellisesti. Olihan se mukava Taycan Turbo S:llä painaa kaasu pohjaan, mutta mitään muuta iloa siitä ei ole ja tavan 911 Turbo S on paljon parempi auto ajaa muutoin, vaikka ekailla hipaisulla kaikki teho ei olekaan käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - jätä tällaiset provosoivat trolliviittaukset pois keskustelusta
Jos saat kadulla irti enemmän M3 Super-Performance mallista kuin Nissan Micrasta, niin ajat väärin. Eivät kadut ole leikkimistä varten, mene radalle jos tahdot ajaa lujaa. Tosin älä ihmettele jos se Nissan Micra paahtaa jarrutuksessa ohi..

Tietenkin saa enemmän irti, onko laissa määritelty että rampilla kiihdytettäessä täytyy käyttää vähintään 20 sekuntia siihen, mahdollisesti pysähtyen rampin päähän kun ei olla päästy samaan vauhtiin? Paljon sujuvammin pääsee liittymään kun ei tarvitse miettiä että riittääkö tämä kiihdytyskaista vai ei. Siinä nyt yksi esimerkki. Ylinopeutta ei tarvitse ajaa missään vaiheessa, ja matkanteko on turvallisempaa.

Teslan kiihtyvyydellä ei tee kadulla kyllä yhtikäs mitään turvallista ja nimenomaisesti massaan liittyvät asiat ovat tärkeitä, kun keskustellaan pidosta ja ajo-ominaisuuksista. Ei puhuta mistään 10 km/h -eroista mutkissa, vaan yleisesti huonoissa olosuhteissa ajamisesta. Toki saat auton kuin auton pysymään tiellä tarpeeksi hitaasti ajamalla, mutta ikävä kyllä 0-100 km/h on ainoa tehon mittari, jossa sähköauto "voittaa" tehokkaan ja hyvän polttomoottorivehkeen. Suomessa taas verotus tekee tästä sellaisen yhtälön, että ei puhuta juurikaan saman hintaluokan autoista.

Pointtina on, että kyllä niillä 80-luvun Asconoillakin tiellä pysyttiin, eli ei tuo minusta ongelma ole. Kunhan akustot kehittyvät ja autojen painot tippuvat, niin tilanne muuttuu oleellisesti. Olihan se mukava Taycan Turbo S:llä painaa kaasu pohjaan, mutta mitään muuta iloa siitä ei ole ja tavan 911 Turbo S on paljon parempi auto ajaa muutoin, vaikka ekailla hipaisulla kaikki teho ei olekaan käytössä.

Kaikilla on omat kriteerit että mikä on hyvä ajaa. Itselle se kiihtyvyys, polttomoottorin puute, hinta ja kulut tekee siitä aivan ylivertaisen. Voi olla että se Porsche 911 on parempi ajaa, voit mulle maksaa sen erotuksen ja bensat niin vaihdan heti Porscheen.

Et pysty mieltäni muuttamaan tässä asiassa, ja en minä pysty sinun mielipidettä muuttamaan. Eikä se ollutkaan pointtina. Tässä oli se että sähköpuolella saa halvemmalla parempaa kuin mitä polttispuolella.

En nyt tiedä miksi tässä lähdettiin analysoimaan tätä sen enempää. Itseäni saan syyttää trollien ruokkimisesta
 
Kukahan se trolli on jos vertailee amerikkalaista sinne päin kasattua perheautoa ja BMW M3:a toisiinsa :smoke:
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
 
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
Se on se efekti ettei pienimunaiset haluakkaan osallistua munanpituuskilpailuihin. :D

Teininä muistan joskus koittaneeni pari kovempaa kiihdytystä, muttei sen jälkeen. Epäilemättä jos nyt Teslan käyn ostamassa niin sillä tulee siltikin käytyä ainakin kerran alastarolla.
 
Jännä muuten että, Taycan Turbo S kepitti Teslan varttimaililla, vaikka siinä on vähemmän tehoa ja vääntöä ja vaikka HUOM! se on myös painavampi. Eli ei se tehokaan ole aina kaikki kaikessa.
 
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
Kuin tilauksesta! Katto tippu uudesta Teslasta!
0-100km/h aika vaan paranee, kun ei ole turhaa painoa!

slIs6ri.jpg

 
Tietenkin saa enemmän irti, onko laissa määritelty että rampilla kiihdytettäessä täytyy käyttää vähintään 20 sekuntia siihen, mahdollisesti pysähtyen rampin päähän kun ei olla päästy samaan vauhtiin?

En ole ihan varma onko tehokas auto sulle sopiva, jos tällainen perusongelma kuin moottoritien rampille kiihdyttäminen tuottaa ongelmia. Se kyllä onnistuu mummoiltakin sillä kuuluisalla Micralla, niin mitenköhän sulla pysyy lapasessa tuollainen tehokkaampi auto?

Voi olla että se Porsche 911 on parempi ajaa, voit mulle maksaa sen erotuksen ja bensat niin vaihdan heti Porscheen.

Jos bensakulut on ongelma, niin onkohan järkevää laittaa 80k€ autoon noin lähtökohtaisesti? Porschen bensat on kuitenkin vähemmän kuin Teslan arvonlasku.

Et pysty mieltäni muuttamaan tässä asiassa

Kyllähän tämä on selväksi tullut että fanboy mikä fanboy, mutta miksi edes osallistut ketjuun kun Elon on Jumalaa suurempi ja Tesla on täydellinen? Itsekin mietin tässä toki oman SpaceX rakettini polttoainekuluja, taidan haluta sähköisen moottorin ennen kuin ostan ja lennän Marsiin, se on kuitenkin vain 11c/kWh ja 11kW laturikin riittää lopulta siihen yhteen matkaan.
 
@burmanm Unohdit kertoa mika auto pitaisi ennemmin ostaa kuin Tesla M performance. Mustang ja BMW M3 eivat ole mukana kilpailussa koska tarkeaa on hyva kiihtyvyys, sahkomoottori ja hintaluokka 70ke.
 
Jännä muuten että, Taycan Turbo S kepitti Teslan varttimaililla, vaikka siinä on vähemmän tehoa ja vääntöä ja vaikka HUOM! se on myös painavampi. Eli ei se tehokaan ole aina kaikki kaikessa.
En ole kuullut tästä kepityksestä, mutta eikös Taycanissa ole 2-vaihteinen vaihteisto juuri siksi, että välityksessä ei tarvitse tehdä kompromissia?
 
En ole kuullut tästä kepityksestä, mutta eikös Taycanissa ole 2-vaihteinen vaihteisto juuri siksi, että välityksessä ei tarvitse tehdä kompromissia?
Kaippa sillä saa lisää vääntöä renkaille alkukiihdytyksessä? Vai miten tuo nyt meni sähkömoottoreilla, meneekö vääntökäyrä niin että tehokäyrä on tasainen läpi kierrosalueen vai onko vääntökäyrä tasainen jolloin vaihteistosta saa paljonkin etua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 216
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom