Tein itse sillee tyhmästi, et menin ja tilasin ihan uuden sähköauton
Sain kyllä hyvän tarjouksen ja muuta, mutta ei tuossa varmaan rikastumaan pääse...
Autona on Kia e-Niro isommalla akulla ja parhaalla varustelulla. Voin olla väärässä olettaessani, että tämä kuitenkin pitää arvonsa edes hieman paremmin kuin nuo ekan sukupolven Golfit ja Leafit. Noissa kuitenkin lähtökohtaisesti kantama oli epäkäytännöllisen pieni, oli rapid- ja coldgatea ja muuta ongelmaa. Vahvalla mutulla sanoisin myös, että Niro on vielä jokusen vuoden päästäkin kantaman puoleen ihan käypää tavaraa uusien rinnnalla. Ainakin nykyisten julkaisujen suhteen näyttää, että "normaaleiden" sähkisten ryhmässä tuo n. 400 km kantama alkaa olla taso, mihin valmistajat ovat hetken jo tyytyneet (Kona/Niro, id3/4, e2008, Leaf). Kantama kun alkaa olla jo sellainen, että harva tuota pidempään jaksaa yhtä soittoa kuitenkaan ajaa ja eteläisessä Suomessa melkein minkä tahansa kaupunkien välin tuolla ajaa lataamatta.
Latausnopeus ei ihan uusimpien tasolle yllä, mutta ei kuitenkaan mistään surkeasta ole kyse (niin kuin pienempiakkuisessa Ioniqissa/Konassa/Nirossa). Reilu 70 kW taitaa kunnon laturista ottaa ja akussa on lämmönhallintakin kohtuullisesti kunnossa. Keskustelujen perusteella Kia/Hyundain akut ovat myös pitäneet ensimmäisten vuosien ajan varsin hyvin kuntonsa.
Varmasti arvo tippuu ja lujaa, mutta kuinka lujaa? Onko se automaattisesti polttiksia rajumpaa, vai kääntyykö tilanne jossain vaiheessa toisinpäin? Voisi kuvitella, että erittäin hyvin varusteltu, pitkän takuun auto, jolla ajelee pienillä kuluilla pitkiä matkoja, ei kuitenkaan ihan hevin sinne aivan pohjamutiin arvoltaan vajoa. Tai toivottavasti ei...