Keskustelua hybridiautoista

Huomautus - jätä tällaiset provosoivat trolliviittaukset pois keskustelusta
Jos saat kadulla irti enemmän M3 Super-Performance mallista kuin Nissan Micrasta, niin ajat väärin. Eivät kadut ole leikkimistä varten, mene radalle jos tahdot ajaa lujaa. Tosin älä ihmettele jos se Nissan Micra paahtaa jarrutuksessa ohi..

Tietenkin saa enemmän irti, onko laissa määritelty että rampilla kiihdytettäessä täytyy käyttää vähintään 20 sekuntia siihen, mahdollisesti pysähtyen rampin päähän kun ei olla päästy samaan vauhtiin? Paljon sujuvammin pääsee liittymään kun ei tarvitse miettiä että riittääkö tämä kiihdytyskaista vai ei. Siinä nyt yksi esimerkki. Ylinopeutta ei tarvitse ajaa missään vaiheessa, ja matkanteko on turvallisempaa.

Teslan kiihtyvyydellä ei tee kadulla kyllä yhtikäs mitään turvallista ja nimenomaisesti massaan liittyvät asiat ovat tärkeitä, kun keskustellaan pidosta ja ajo-ominaisuuksista. Ei puhuta mistään 10 km/h -eroista mutkissa, vaan yleisesti huonoissa olosuhteissa ajamisesta. Toki saat auton kuin auton pysymään tiellä tarpeeksi hitaasti ajamalla, mutta ikävä kyllä 0-100 km/h on ainoa tehon mittari, jossa sähköauto "voittaa" tehokkaan ja hyvän polttomoottorivehkeen. Suomessa taas verotus tekee tästä sellaisen yhtälön, että ei puhuta juurikaan saman hintaluokan autoista.

Pointtina on, että kyllä niillä 80-luvun Asconoillakin tiellä pysyttiin, eli ei tuo minusta ongelma ole. Kunhan akustot kehittyvät ja autojen painot tippuvat, niin tilanne muuttuu oleellisesti. Olihan se mukava Taycan Turbo S:llä painaa kaasu pohjaan, mutta mitään muuta iloa siitä ei ole ja tavan 911 Turbo S on paljon parempi auto ajaa muutoin, vaikka ekailla hipaisulla kaikki teho ei olekaan käytössä.

Kaikilla on omat kriteerit että mikä on hyvä ajaa. Itselle se kiihtyvyys, polttomoottorin puute, hinta ja kulut tekee siitä aivan ylivertaisen. Voi olla että se Porsche 911 on parempi ajaa, voit mulle maksaa sen erotuksen ja bensat niin vaihdan heti Porscheen.

Et pysty mieltäni muuttamaan tässä asiassa, ja en minä pysty sinun mielipidettä muuttamaan. Eikä se ollutkaan pointtina. Tässä oli se että sähköpuolella saa halvemmalla parempaa kuin mitä polttispuolella.

En nyt tiedä miksi tässä lähdettiin analysoimaan tätä sen enempää. Itseäni saan syyttää trollien ruokkimisesta
 
Kukahan se trolli on jos vertailee amerikkalaista sinne päin kasattua perheautoa ja BMW M3:a toisiinsa :smoke:
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
 
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
Se on se efekti ettei pienimunaiset haluakkaan osallistua munanpituuskilpailuihin. :D

Teininä muistan joskus koittaneeni pari kovempaa kiihdytystä, muttei sen jälkeen. Epäilemättä jos nyt Teslan käyn ostamassa niin sillä tulee siltikin käytyä ainakin kerran alastarolla.
 
Jännä muuten että, Taycan Turbo S kepitti Teslan varttimaililla, vaikka siinä on vähemmän tehoa ja vääntöä ja vaikka HUOM! se on myös painavampi. Eli ei se tehokaan ole aina kaikki kaikessa.
 
Joo toisille se 0-100km/h aika on tärkeintä. Ei se, että pellit olisi suorassa tai auto ei olisi kasassa jollain Home Depotin puulistalla! :lol:

+13v ollut oma auto ja en ole kertaakaan ottanut 0-100km/h aikaa millään niistä! Mistä olen jäänyt paitsi? Ostin viime viikolla Hybridi Auriksen ja en edes tiedä paljon sen 0-100km/h aika on. :cry:
Kuin tilauksesta! Katto tippu uudesta Teslasta!
0-100km/h aika vaan paranee, kun ei ole turhaa painoa!

slIs6ri.jpg

 
Tietenkin saa enemmän irti, onko laissa määritelty että rampilla kiihdytettäessä täytyy käyttää vähintään 20 sekuntia siihen, mahdollisesti pysähtyen rampin päähän kun ei olla päästy samaan vauhtiin?

En ole ihan varma onko tehokas auto sulle sopiva, jos tällainen perusongelma kuin moottoritien rampille kiihdyttäminen tuottaa ongelmia. Se kyllä onnistuu mummoiltakin sillä kuuluisalla Micralla, niin mitenköhän sulla pysyy lapasessa tuollainen tehokkaampi auto?

Voi olla että se Porsche 911 on parempi ajaa, voit mulle maksaa sen erotuksen ja bensat niin vaihdan heti Porscheen.

Jos bensakulut on ongelma, niin onkohan järkevää laittaa 80k€ autoon noin lähtökohtaisesti? Porschen bensat on kuitenkin vähemmän kuin Teslan arvonlasku.

Et pysty mieltäni muuttamaan tässä asiassa

Kyllähän tämä on selväksi tullut että fanboy mikä fanboy, mutta miksi edes osallistut ketjuun kun Elon on Jumalaa suurempi ja Tesla on täydellinen? Itsekin mietin tässä toki oman SpaceX rakettini polttoainekuluja, taidan haluta sähköisen moottorin ennen kuin ostan ja lennän Marsiin, se on kuitenkin vain 11c/kWh ja 11kW laturikin riittää lopulta siihen yhteen matkaan.
 
@burmanm Unohdit kertoa mika auto pitaisi ennemmin ostaa kuin Tesla M performance. Mustang ja BMW M3 eivat ole mukana kilpailussa koska tarkeaa on hyva kiihtyvyys, sahkomoottori ja hintaluokka 70ke.
 
Jännä muuten että, Taycan Turbo S kepitti Teslan varttimaililla, vaikka siinä on vähemmän tehoa ja vääntöä ja vaikka HUOM! se on myös painavampi. Eli ei se tehokaan ole aina kaikki kaikessa.
En ole kuullut tästä kepityksestä, mutta eikös Taycanissa ole 2-vaihteinen vaihteisto juuri siksi, että välityksessä ei tarvitse tehdä kompromissia?
 
En ole kuullut tästä kepityksestä, mutta eikös Taycanissa ole 2-vaihteinen vaihteisto juuri siksi, että välityksessä ei tarvitse tehdä kompromissia?
Kaippa sillä saa lisää vääntöä renkaille alkukiihdytyksessä? Vai miten tuo nyt meni sähkömoottoreilla, meneekö vääntökäyrä niin että tehokäyrä on tasainen läpi kierrosalueen vai onko vääntökäyrä tasainen jolloin vaihteistosta saa paljonkin etua?
 
Varustelu tuosa plugarissa on hyvä ja jos siihen pyrkisi lisäämään nuo samat varusteet mitä omaani tulee niin lopulliseksi hintaeroksi tulisi joku neljä tonnia, eli ei mitenkään huikean paljoa. Yksi syy siihen, miksi tuo hybridi on noin halpa, on se, että sen moottori on ikivanha Nissanin HR16DE. Nähty ensimmäisen kerran Nissan Micran keulalla joskus 2004-2005.
Hivenen ihmettelinkin tuon auton laiskahkoja suoritusarvoja, mutta tuossa lienee sitten se syy. Ei sillä, voisin kyllä edelleen auton ottaa ilman sen suurempia tunnontuskia.
 
Kaippa sillä saa lisää vääntöä renkaille alkukiihdytyksessä? Vai miten tuo nyt meni sähkömoottoreilla, meneekö vääntökäyrä niin että tehokäyrä on tasainen läpi kierrosalueen vai onko vääntökäyrä tasainen jolloin vaihteistosta saa paljonkin etua?

Vääntö on alkuun tasainen ja sitten laskee. Tehokäyrä nousee alkuun suoraan kierrosluvun mukaan eli vaihteistosta on kyllä hyötyä.
 
Kaikilla on omat kriteerit että mikä on hyvä ajaa. Itselle se kiihtyvyys, polttomoottorin puute, hinta ja kulut tekee siitä aivan ylivertaisen. Voi olla että se Porsche 911 on parempi ajaa, voit mulle maksaa sen erotuksen ja bensat niin vaihdan heti Porscheen.

Porsche 911 Turbo S on esimerkiksi paljon parempi kuin yksikään painava sähköauto. Polttispuolella saat 70-80k hintaluokkaan Giulia QV:ta ja M3:sta 2-3v vanhana, jotka ovat kaikinpuolin parempia autoja. Eri asia, jos haluaa fiilistellä sähköllä, mutta se on vain ihan fakta, että painava auto on huono ajajan auto. Kannattaa käydä ajamassa joku päivä radalla ihan vain ajoharjoittelun näkökulmasta (esim. Alastaro on turvallinen), niin asian huomaa. Rata-ajon tehtävä ei ole tosiaan ajaa täysiä, vaan oppia yleistä autonhallintaa ja nämä patteripelit ovat heikkoja, kun haetaan pitoa ja käydään jarrulla. Suomen verotus toistaiseksi tukee sähköautoja, mutta eiköhän sekin kohta muutu, kun valtionvarainministeriö saa autoilun kokonaisverouudistuksen pihalle: tavoitteena on siis turvata valtion verotulot. Jatkossa kuitenkin itse hoidan käyttisajot sähköllä, koska se on ID.4:n saapuessa järkevää verotuksellisista syistä. Ylivertainen on kuitenkin viimeinen adjektiivi, jota käyttäisin mistään autosta :D jokaisella on omat käyttötarkoituksensa.
 
Harvemmin varmaan vertaillaan jotain Avensista ja S-mersua, niin josko tässäkin vertailtais laadultaan vähän samanlaisempia autoja?

Esim. uusi Mustang V8 449 hv, hintaa vähän alle 80 tonnia. Ikävä toi n. 30 tonnin autovero tossa kyllä.
Riippuu varmaan miten laatu määritellään?

@HengaHox:lle 0-100 määrittää ”laadun”, 99%:lle muista käyttäjistä laatu tarkoittaa jotain aivan muuta.

Minä en lähde määrittelemään muiden puolesta, että miten heidän pitäisi laatua arvioida.

Itse en ole Teslaa jostain syystä ostanut, vaikka 3:nen mielenkiintoisin sähköauto onkin markkinoilla...

Taino, Polestar 2 oli myös kiinnostava, mutta ikävät lastentaudit ja surkeä hyötysuhde vähensivät himoja reippaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Auto on painava, 1850 kg, mutta kolmeen osaan jaetut vetytankit painavat yhteensä 87,5 kg ja polttokenno 56 kg. Paino tulee ihan muualta kuin vetytankista.

Niin, paino tulee niitä vetytankkeja suojaavista teräsrakenteista. Tosin on tuo itse vetytankinkin paino enemmän mitä kuvittelin, mutta jokatapauksessa ongelma on se että hillittömässä paineessa säilytettävää vetyä on pakko suojella, koska se muodostaa räjähdysriskin.
 
Porsche Taycan on käynyt varsin hyvin kaupaksi. Kuinkahan iso osuus suomessa myytävistä yli 115000e hintaisista autoista noilla 88 kappaleella on kaapattu.
 
Olikos tämä täällä?

Moottori: Lynk & Co 01 saapuu myyntiin – kuin Volvo XC40, mutta maksaa 500 euroa kuukaudessa

Mainittu Lynk & Co 01 on crossover, jonka pohjana toimii jo tuttu Volvo XC40 hybridivoimalinjoilla. Tavoitteena on tuoda tuo auto myyntiin noin 500 euron kuukausisopimuksella ja viimeistään tässä vaiheessa kiinnostuneiden määrä varmaankin moninkertaistui. Kerrotaan vielä huoltojen kuuluvan hintaan ja sopimuksen päättämisen olevan mahdollista kuukauden varoitusajalla.

Jossain oli, että vakuutuskin sisältyy, mutta joo. Katsoo mitä sieltä tulee lopulta, jos tulee.
 
Onko täällä rivitalossa asuvia sähköauton omistajia jotka osaisi vastata: luuletteko että olisi mahdollista yleisellä tasolla hommata sähköauto ja olla tekemättä muutoksia lämppäritolppaan? Eli käytännössä lataisi autoa sen 2h vuorokaudessa mitä muutkin käyttää sen ajan auton lämmittämiseen eli noilla latauksilla pidentäisi ajomatkaa ja sitten jos ja kun se ei riitä niin silloin tällöin lataisi akun täyteen jossain latausasemalla?
 
Onko täällä rivitalossa asuvia sähköauton omistajia jotka osaisi vastata: luuletteko että olisi mahdollista yleisellä tasolla hommata sähköauto ja olla tekemättä muutoksia lämppäritolppaan? Eli käytännössä lataisi autoa sen 2h vuorokaudessa mitä muutkin käyttää sen ajan auton lämmittämiseen eli noilla latauksilla pidentäisi ajomatkaa ja sitten jos ja kun se ei riitä niin silloin tällöin lataisi akun täyteen jossain latausasemalla?
Tuleva rivitalossa asuva sähköautonomistaja täältä sanoo että riippuu siitä paljonko ajat ja ehditkö välillä lataamaan autoa muualla isommalla teholla. Voisin veikata että rivarissa aika pienellä vaivalla ja vaikka kiinteällä kk laskulla voisi muuttaa tolpan antamaan sähköä ympäri vuorokauden.

Itse meinasin alkuun vetäistä ihan jatkojohdon ulkovarastosta, jos auto tulee ennen laturin asennusta. Asunto on rivarinpääty ja parkkiruutu sopivasti parin metrin päässä ulko-ovesta.
 
Onko täällä rivitalossa asuvia sähköauton omistajia jotka osaisi vastata: luuletteko että olisi mahdollista yleisellä tasolla hommata sähköauto ja olla tekemättä muutoksia lämppäritolppaan? Eli käytännössä lataisi autoa sen 2h vuorokaudessa mitä muutkin käyttää sen ajan auton lämmittämiseen eli noilla latauksilla pidentäisi ajomatkaa ja sitten jos ja kun se ei riitä niin silloin tällöin lataisi akun täyteen jossain latausasemalla?
Tuossa ei ole millään matikalla järkeä (tein matematiikan ja siinä onkin jotain järkeä), jos ei siellä latausasemalla istuskelusta erityisesti nauti. Tulee myös potentiaalisesti kalliiksi.

Moottorin+sisätilanlämmitin ottaa tolpasta ehkä sen ~2kW, joten saisit yhdellä rupeamalla akkuun 4kWh enerigaa. Sillä ajelee autosta riippuen 20 - 30 km.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ei ole millään matikalla järkeä, jos ei siellä latausasemalla istuskelusta erityisesti nauti. Tulee myös potentiaalisesti kalliiksi.

Moottorin+sisätilanlämmitin ottaa tolpasta ehkä sen ~2kW, joten saisit yhdellä rupeamalla akkuun 4kWh enerigaa. Sillä ajelee autosta riippuen 20 - 30 km.

Siis yhdellä latauksella noinkin paljon? Työmatka on edestakaisin 16km niin silloinhan minun ei edes tarvisi ladata latausasemalla eli 2h päivittäinen lataus riittäisi?
 
390€ takia en näkisi kikkailulle tarvetta, ottaa heti tuon 16A jatkuvaa kuormaa kestävän kun tilaa. Vaihto omaan piikkiin niin sopii taloyhtiöllekin todennäköisesti, kunhan sopii sähkön käytöstä, saa myös Kwh mittarilla.

 
Siis yhdellä latauksella noinkin paljon? Työmatka on edestakaisin 16km niin silloinhan minun ei edes tarvisi ladata latausasemalla eli 2h päivittäinen lataus riittäisi?
Tuollainen ”tilapäis”laturi on rajattu 8A eli 1,8 kW saa tunnissa ulos. Siitä sitten häviöt sun muut pois. Vaikka ajomatkaa sulla on vähän, niin voi tuo alkaa talvella ahdistaa. Toisaalta jos pääset kerran (pariin) viikkoon johonkin kaupan laturille, niin homma toiminee. Ajettiin ennen omaa lataustolppaa muutama viikko siten, että kaupassa 7,2 kW teholla ostoksien aikana latailtiin 5-10 kWh. Ajomatkaa meillä on enemmän ja kasvoi sähköauton myötä kun ei tarvitse kuluja jännittää.

e: Meillä kaupan laturi oli siis ilmainen, maksullisilla tulee äkkiä hintaa sähkölle reippaasti.
 
Siis yhdellä latauksella noinkin paljon? Työmatka on edestakaisin 16km niin silloinhan minun ei edes tarvisi ladata latausasemalla eli 2h päivittäinen lataus riittäisi?
Riippuu autosta ja kuin paljon sitä meinasit lämmittää tai jäähdyttää ennen ajoa. Nuo olivat muuten kesälukemia, eli talvella saanet leikata ne about puoleen kasvaneen lämmitystarpeen takia (riippuu tietenkin siitä kuinka pohjoisessa asut).

Esimerkkilaskelma:
- Auton kulutus 15 kWh/ 100 km (keskikokonen pirssi Kona/ID.3/yms. kesällä)
- Tolpasta valuu 2h, 2 kW teholla se 4 kWh (miinus häviöt, mutta close enough)

=> 4 kWh / 15 kWh / 100 km = 0,2666...*100 km ~= 26,7 km.
20 kWh / 100 km kulutuksella ~= 20 km
25 kWh / 100 km kulutuksella ~= 16 km

Edit:
Samat tuolle 8A, 1,8 kW teholle vielä:

15 kWh / 100 km kulutuksella ~= 24 km
20 kWh / 100 km kulutuksella ~= 18 km
25 kWh / 100 km kulutuksella ~= 14,4 km

Edit2:
Ja vielä häviöiden kanssa (1,5 kW * 2h = 3 kWh):

15 kWh / 100 km kulutuksella ~= 20 km
20 kWh / 100 km kulutuksella ~= 15 km
25 kWh / 100 km kulutuksella ~= 12 km

LPEL: Kesällä pärjännet, talvella tekee tiukkaa.


Noin muuten sanoisin, että alle 10 km matkat kannattaa mennä vaikka (sähkö)pyörällä :) Jos et siis roudaa jatkuvasti kymmeniä kiloja kamaa ees-taas.
 
Viimeksi muokattu:
Jees kiitos vastauksista. 2h lataus näyttäisi riittävän ja voi sitten joskus harvoin käydä aina latausasemalla. Mutta vielä siitä että onko porukalla kokemuksia että suostuuko taloyhtiö tuohon että lataa joka päivä 2h ajastimen kanssa? Vai onko taloyhtiön pakko suostua? Varmaan ottaa kuitenkiin enemmän virtaa kuin pelkkä sisätilalämppäri?
 
Defa termini 2100 on pakkasella 2100W (piikki 3000W) imuilman mennessä plussalla 1700W. 8A tilapäislaturi on 1,8kW josta Seat miissä akkuun päätyy 1,5kW.
 
Jees kiitos vastauksista. 2h lataus näyttäisi riittävän ja voi sitten joskus harvoin käydä aina latausasemalla. Mutta vielä siitä että onko porukalla kokemuksia että suostuuko taloyhtiö tuohon että lataa joka päivä 2h ajastimen kanssa? Vai onko taloyhtiön pakko suostua? Varmaan ottaa kuitenkiin enemmän virtaa kuin pelkkä sisätilalämppäri?

Oletusarvoisesti yhtiö ei suostu, koska tolpat on tarkoitettu lämmitykseen ja käyttäisit tuolla 2h/pvä latauksella vähintään tuplasti sähköä verrattuna lämmittäjiin, koska lämmitystä käytetään vain talvella. Ehdota yhtiölle mieluummin tuota satmaticia tai garoa GARO PIHARASIATARVIKE GARO IDL 216-2 KWH LATAUSELEMENTTI | Sähköautojen latausasemat ja maksa sähkösi energiamittarin mukaan tai käytä pelkkiä julkisia latauspisteitä. Jos työmatka on 2x8km ja auto ulkona molemmissa päissä niin syyskeleilläkin on aika hankala päästä alle 20kWh/100km.
 
Laitetaan vielä tähänkin ketjuun kokemuksia kun nyt on viikko takana sähköautoilua BMW i3:lla reilun 20 vuoden bensa- ja diesel-autoilun jälkeen.

Pakko todeta, että ollut kaikin puolin positiivinen yllätys. Auto on todella miellyttävä ajaa, hiljainen ja kaupungissa erittäin ketterä. Ajossa sähkömoottoreiden jarrutus, kun kaasulta päästää jalan on tullut nopeasti tavaksi ja samoin sähköllä auton vaste kaasuun ja kiihtyvyys on todella ripeä. Nämä korostuu kun hyppää 20d X3 F25:n rattiin, kuinka äänekäs ja laiska se onkaan.

Maantieajossa +100km/h tuo i3 ei sitten enää ole parhaimmillaan, vaan aika levoton ja tuuliherkkä, mutta tähän käyttöön autoa en ostanutkaan ja isoilla teillä ajelu mulla melko vähäistä.

Tuo 60 Ah akku riittää itselläni 2-3 päiväksi. Pari kertaa illalla kotiin ajellessa akku loppunut ja auto vaihtanut viimeiset kilsat Rexiin. Normiajossa sitä ei huomaa tai kuule, sitten vasta kun auton vauhti hidastuu ja pysähtyy kokonaan niin kuuluu pieni hurina, että senon käynnissä. Kaiken kaikkiaan todella fiksusti toteutettu ja suositeltava lisävaruste, niin ei rangeahdistustakaan pääse yllättämään.

Tähän asti olen lataillut omasta autokatoksesta yösähköllä, joku 6h taitaa ottaa että on täynnä. Autossa on pikalataus, jota en ole vielä kokeillut. Muutenkaan ei hajua miten latauspisteet toimii tai maksaa tai ei maksa, mutta eiköhän se selviä.

Itse i3:sta voi olla montaa mieltä, moni haukkuu ulkonäköä, mutta sisältä se on aika tilava ja tarjoaa hyvän ajettavuuden. Alusta on vähän jäykkä, jossa on omat hyvät ja huonot puolensa eli tarkka ohjaus mutta vähän tuntoherkkä, johtunee osittain renkaista.
 
Jees kiitos vastauksista. 2h lataus näyttäisi riittävän ja voi sitten joskus harvoin käydä aina latausasemalla. Mutta vielä siitä että onko porukalla kokemuksia että suostuuko taloyhtiö tuohon että lataa joka päivä 2h ajastimen kanssa? Vai onko taloyhtiön pakko suostua? Varmaan ottaa kuitenkiin enemmän virtaa kuin pelkkä sisätilalämppäri?
Tuskin muut ainakaan suostuu, että maksatat ajosähkösi heillä. Itse modasin plugarille lataustolpan vaihdattamalla kellokytkimen vikavirtasuojaan ja kWh-mittariin. Hinta töineen oli n. 150€. Taloyhtiöiden latausinfra -ketjussa on siitä lisää juttua.
 
Kespan pesuhallin ovella on kahdelle hidaslatauspiste, auton omalla laturilla. 2h pysäköintiaika, mut itse laitteessa ei, ja harvemmin siinä vielä ruuhkaa on.
 
Tähän asti olen lataillut omasta autokatoksesta yösähköllä, joku 6h taitaa ottaa että on täynnä. Autossa on pikalataus, jota en ole vielä kokeillut. Muutenkaan ei hajua miten latauspisteet toimii tai maksaa tai ei maksa, mutta eiköhän se selviä.
Käytännössä Suomessa on kolme suurta latausverkostoa, joiden jäseniksi pitää rekisteröityä: k-lataus, Virta ja Fortum C&D. Kaikilla näillä oma App kännykkään. Sudenkuoppana Virta verkostoon pitää älytä rekisteröityä Helenin kautta (Helen ), muuten virta-tilistä laskutetaan 1€/kk käytti sitä tai ei.

Harvinaisempia latauspalveluita tarjoavia on mm. plugit, e-parking ja motonet, joihin rekisteröityminen ei ole välttämättä vaivan arvoista. Joidenin Lidl-kauppojen pihoilla on asiakkaille ilmaisia pikalatureita, jotka ei vaadi rekisteröitymistä.

Pikalaturit löytyy latauskartta.fi kartalta, BMW i3 yhteensopivat pikalaturit saa parhaiten näkyviin kun klikkaa alalaidasta kaikki muut pois paitsi sinisen ja violetin "CCS" napin. Violetit on yli 100kW latureita, mutta koska BMW ei lataa niin nopeasti, niiden käyttö voi tulla yllättävän kalliiksi.
 
Norjassa Volkswagenin paikallinen maahantuoja arvioi, että ensi vuonna norjassa 90% volkkarin myymistä autoista on täyssähköisiä. Ja vuonna 2023 volkkari ei enää myy norjassa polttomoottoriautoja: VW Thinks EVs Will Make Up 90% Of Its Car Sales In Norway As Soon As 2021 | Carscoops

Volkswagen’s local importer believes that fully electric models will make up 90% of the brand’s sales in Norway next year, and a full 100% by the year 2023, thereby phasing out all ICE-powered models.
 
Onko täällä rivitalossa asuvia sähköauton omistajia jotka osaisi vastata: luuletteko että olisi mahdollista yleisellä tasolla hommata sähköauto ja olla tekemättä muutoksia lämppäritolppaan? Eli käytännössä lataisi autoa sen 2h vuorokaudessa mitä muutkin käyttää sen ajan auton lämmittämiseen eli noilla latauksilla pidentäisi ajomatkaa ja sitten jos ja kun se ei riitä niin silloin tällöin lataisi akun täyteen jossain latausasemalla?

Olen ladannut noin 85 tkm ajot lämppäritolpasta. Kellon pyörimisen estin mekaanisesti, jolloin tulee jatkuva virta. Kello on nyt vuosien saatossa tosin lopettanut pyörimisen. Toinen tolpan pistoke toimii edelleen 2h kerrallaan periaatteella.

Yhtiössä on aikanaan tehty viisaasti, kun lämpötolpan kulutus on asuntokohtaista. Mutta olen myös kuullut toimittavan juuri noin, että kotona 2h tolpasta lataamalla ja sitten loput kaupassa kun siellä käy. Sehän riippuu ihan ajomäärästä.

Ja mitä tulee tuohon käytön määrään, niin tuntuisi ettei sitä kauheasti kontrolloida!? Pihakyylät on tietysti uhkana. Mutta toisaalta, jos vedät 2h / päivä, niin ei se kauheasti eroa tilanteesta, jossa toinen käyttäjä aloittaa lämmitykset (2 krt /pvä) lokakuussa ja lopettaa huhtikuun lopussa. Itse en lähtisi lupia ensimmäisenä kyselemään. Jos jollain on asiaa, niin kyllä ne sitten sen kertovat. Mutta tämä on toki tapauskohtaista.

Mutta ehdottomasti pärjäät, jos vain haluat. Ajomäärä ja asenne ratkaisee.
 
Onko täällä rivitalossa asuvia sähköauton omistajia jotka osaisi vastata: luuletteko että olisi mahdollista yleisellä tasolla hommata sähköauto ja olla tekemättä muutoksia lämppäritolppaan? Eli käytännössä lataisi autoa sen 2h vuorokaudessa mitä muutkin käyttää sen ajan auton lämmittämiseen eli noilla latauksilla pidentäisi ajomatkaa ja sitten jos ja kun se ei riitä niin silloin tällöin lataisi akun täyteen jossain latausasemalla?
Onko plugin hybridi poissuljettu vaihtoehto? -Siihenhän tommonen olisi passelimpi? Saat syötettyä sen 2h aikana jonkun 20-30km? matkaan sähkön. Ja jos saat aikarajoituksettoman tolpan niin tietysti päivän/ yön aikana saat täydet latingit. Ja bensalla pääset aina liikkeelle oli sähköö saatavilla tai ei.
 
Olen ladannut noin 85 tkm ajot lämppäritolpasta. Kellon pyörimisen estin mekaanisesti, jolloin tulee jatkuva virta. Kello on nyt vuosien saatossa tosin lopettanut pyörimisen. Toinen tolpan pistoke toimii edelleen 2h kerrallaan periaatteella.

Yhtiössä on aikanaan tehty viisaasti, kun lämpötolpan kulutus on asuntokohtaista. Mutta olen myös kuullut toimittavan juuri noin, että kotona 2h tolpasta lataamalla ja sitten loput kaupassa kun siellä käy. Sehän riippuu ihan ajomäärästä.

Ja mitä tulee tuohon käytön määrään, niin tuntuisi ettei sitä kauheasti kontrolloida!? Pihakyylät on tietysti uhkana. Mutta toisaalta, jos vedät 2h / päivä, niin ei se kauheasti eroa tilanteesta, jossa toinen käyttäjä aloittaa lämmitykset (2 krt /pvä) lokakuussa ja lopettaa huhtikuun lopussa. Itse en lähtisi lupia ensimmäisenä kyselemään. Jos jollain on asiaa, niin kyllä ne sitten sen kertovat. Mutta tämä on toki tapauskohtaista.

Mutta ehdottomasti pärjäät, jos vain haluat. Ajomäärä ja asenne ratkaisee.

Tuo on ihan hyvä huomio että jos tolppa on oman mittarin takana niin sitten voi toki ladata huoletta sillä 8A virralla. Muussa tapauksessa ilman lupaa lataaminen on varastamista.

Onko plugin hybridi poissuljettu vaihtoehto? -Siihenhän tommonen olisi passelimpi? Saat syötettyä sen 2h aikana jonkun 20-30km? matkaan sähkön. Ja jos saat aikarajoituksettoman tolpan niin tietysti päivän/ yön aikana saat täydet latingit. Ja bensalla pääset aina liikkeelle oli sähköö saatavilla tai ei.

Julkisten latauspisteiden kannalta täyssähkö on parempi kun yleensä niissä on parempi AC-laturi ja myös pikalataus (sekä tietysti isompi akku). Plugarin etu toki se, että bensallakin pääsee tarvittaessa. Tuo 30km sitten vaatii 10kWh/100km kulutusta.
 
Onko plugin hybridi poissuljettu vaihtoehto? -Siihenhän tommonen olisi passelimpi? Saat syötettyä sen 2h aikana jonkun 20-30km? matkaan sähkön. Ja jos saat aikarajoituksettoman tolpan niin tietysti päivän/ yön aikana saat täydet latingit. Ja bensalla pääset aina liikkeelle oli sähköö saatavilla tai ei.

Plugari ei auta tässä tilanteessa kun samanlailla siihen täytyisi tehdä muutokset tolppaan. Taloyhtiö tuskin suvaitsee yhtään paremmin plugarin lataamista normitolpasta. 2h latausaika tosiaan kyllä riittäisi oli se sitten täyssähkö tai plugari. Voipi olla että ostan sähköauton ja kysyn taloyhtiön puheenjohtajalta onnistuuko 2h lataillut per vuorokausi. Tuskin onnistuu tietäen tuon tyypin eli sitten vaan tolppamuutokset väsäten. En viitsi ilman lupaa kokeilla onneani kun se kyllä kyttää ja skannaa naapuruston autotilannetta päivittäin :thumbsup:
 
Tuo on ihan hyvä huomio että jos tolppa on oman mittarin takana niin sitten voi toki ladata huoletta sillä 8A virralla. Muussa tapauksessa ilman lupaa lataaminen on varastamista.

Se on totta, että ilman lupaa lataaminen on varastamista, mutta voiko se toteutua omasta lämmitystolpasta on mielenkiintoinen juttu.

Mihin raja vedetään. Sähköauton käyttäjä lataa 2h * 365 pvä ja sitten taloyhtiön aktiivinen seniori pariskunta kaahaa kahdella autolla yötäpäivää lämmittäen puolen vuoden aikana 3 krt päivässä? Kuka varastaa ja kenellä on oikeus?
 
Se on totta, että ilman lupaa lataaminen on varastamista, mutta voiko se toteutua omasta lämmitystolpasta on mielenkiintoinen juttu.

Mihin raja vedetään. Sähköauton käyttäjä lataa 2h * 365 pvä ja sitten taloyhtiön aktiivinen seniori pariskunta kaahaa kahdella autolla yötäpäivää lämmittäen puolen vuoden aikana 3 krt päivässä? Kuka varastaa ja kenellä on oikeus?

Vähän vastaava homma kuin jos vaikka tiedettäisiin että joku viettää kaikki päivät suihkussa ja vesimaksu on kuitenkin kaikille sama. Voi tietysti ehdottaa vesimittareita asuntoihin, mutta omavaltaisesti ei voi esim. ottaa hyvityksenä bensaa yhtiön ruohonleikkurista.
 
Vähän vastaava homma kuin jos vaikka tiedettäisiin että joku viettää kaikki päivät suihkussa ja vesimaksu on kuitenkin kaikille sama. Voi tietysti ehdottaa vesimittareita asuntoihin, mutta omavaltaisesti ei voi esim. ottaa hyvityksenä bensaa yhtiön ruohonleikkurista.

Juu ja näissä suihku asioissakaan ei varmasti varkaaksi ”liikaa” vettä käyttävää syytetä. Ja näissä asioissa sääntely ja seuranta tyyppinen ratkaisumalli toimii. Ja niin kauan kuin em. ei ole, niin kauhean vaikea on puuttua kenenkään veden tai tässä ketjussa paremminkin sähkönkäyttöön.

Ihan en saanut kiinni tuosta ruohonleikkuri asiasta, joka toki itsestään selvyys. Nythän puhuttiin siitä, että voiko ladata vaiko vain lämmittää sopivasti?! Jos ei lataus asioista ole yhtiössä mitenkään säännelty, niin et voi suoraan sanoa että kyseessä olisi varastaminen.
 
Normi lämpötolpasta lataaminen ja kellon jumittamien mekaanisesti, niin siinä on kyllä suurimpana riskinä sähköturvallisuusriski.
Perus sukorasia ja varsinkin jos on vanha rasia.
Ihan tuosta syystä itse meidän taloyhtiön pjnä olen sanonut, että sähköautoja saa ladata, mut laitetaan se siihen tarkotettu tolppa (300e) siihen ensin.
 
Normi lämpötolpasta lataaminen ja kellon jumittamien mekaanisesti, niin siinä on kyllä suurimpana riskinä sähköturvallisuusriski.
Perus sukorasia ja varsinkin jos on vanha rasia.
Ihan tuosta syystä itse meidän taloyhtiön pjnä olen sanonut, että sähköautoja saa ladata, mut laitetaan se siihen tarkotettu tolppa (300e) siihen ensin.

Kai siitä sen 4 tai 8A voisi ladata. Jos ei, niin rempatkaahan ne lämmityskäytössäkin olevat rasiat...
 
Jossain aiemmassa asunnossa asuessani sähkötolpan saadakseen piti allekirjoittaa lappunen (autopaikan vuokrasopimus), jossa sitouduttiin siihen, ettei sähköä käytetä kuin moottori- ja sisätilanlämmittimeen ja lisäksi oli muistaakseni joku maksimi-wattimäärä. Kannattaa varmistaa, ettei ole sitoutunut tuollaiseen, ennen kuin harrastaa tolpasta lataamista. Asiaan voi olla myös otettu kantaa järjestyssäännöissä tai vastaavassa.
 
Normi lämpötolpasta lataaminen ja kellon jumittamien mekaanisesti, niin siinä on kyllä suurimpana riskinä sähköturvallisuusriski.
Perus sukorasia ja varsinkin jos on vanha rasia.
Ihan tuosta syystä itse meidän taloyhtiön pjnä olen sanonut, että sähköautoja saa ladata, mut laitetaan se siihen tarkotettu tolppa (300e) siihen ensin.

No voihan sitä riskejä noinkin arvioida ja moneen paikkaan saadaan varmasti myytyä yhtä ja toista mielenrauhan takaamiseksi.

Itseäni ei ole kylmännyt pätkääkään tuo lataaminen. Rasia on edelleen samassa kuosissa kuin 5 vuotta sitten ja näin varmaan mennään seuraavat 5 vuotta. Kuten tuossa jo @Slayer totesi, niin eikö samat riskit ole sitten kaikissa tolpissa, jos sama virta määrä otetaan ulos? Vai konkerisoituuko esim 6A latauksessa riskit erityisesti sähköauton osalta? Kun taas naapurin mummo posottaa lohkolämmittimen ja sisätilalämppärin kanssa lähes tupla virrankulutuksella ilman mitään riskejä?
 
No voihan sitä riskejä noinkin arvioida ja moneen paikkaan saadaan varmasti myytyä yhtä ja toista mielenrauhan takaamiseksi.

Itseäni ei ole kylmännyt pätkääkään tuo lataaminen. Rasia on edelleen samassa kuosissa kuin 5 vuotta sitten ja näin varmaan mennään seuraavat 5 vuotta. Kuten tuossa jo @Slayer totesi, niin eikö samat riskit ole sitten kaikissa tolpissa, jos sama virta määrä otetaan ulos? Vai konkerisoituuko esim 6A latauksessa riskit erityisesti sähköauton osalta? Kun taas naapurin mummo posottaa lohkolämmittimen ja sisätilalämppärin kanssa lähes tupla virrankulutuksella ilman mitään riskejä?
Plugaria varten sähkäri tarkasti pistorasian ja totesi hyväksi. Esiintyneet ongelmathan ovat kaiketi olleet aika puhtaasti täyssäkkön lataamisesta 16A vanhasta väsyneestä rasiasta. Myös jatkuvaan 16A käyttöön hyväksytty super-schuko pistorasia on myös olemassa, tosin ne on vielä hinnoiteltu järjettömän kalliiksi, kun kilpailua ei ole.
 
"Karavaani" tyyppinen sininen 1-vaihe kojerasia toimii myös mainiosti 16A virralla.
 
Muutenkaan ei hajua miten latauspisteet toimii tai maksaa tai ei maksa

Jos tienpäälle lähtee niin kannattaa ladata ainakin Fortum C&D sovellus sekä Virta sovellus. Noille operaattoreille taitaa kuulua suurin osa maanteiden varsilla olevísta latureista. Plugsurfing sovelluksessa myös näkyy monen eri operaattorin pisteitä, mutta yleensä sitä kautta on kaikkien paitsi Fortumin pisteet kalliimpia, kuin sitten suoraan niiden vastaavista sovelluksista.

Suosittelen tsekkaamaan myös A Better Routeplanner ennen pitkälle reissulle lähtöä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 110
Viestejä
4 652 251
Jäsenet
76 373
Uusin jäsen
Thouben

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom