Keskustelua hybridiautoista

Kaapeli ei ole jäähdytetty, vain itse pistoolia jäähdytellään nesteellä (liitin kuumenee muutoin). Toki neste kulkee kaapelissa mutta itse kaapelin jäähdytys ei ole se asia.
Miksihän jäähdyttämättömän 200A kaapelin poikkipinta-ala on yli kaksi kertaa paksumpi kuin jäähdytetyn 500A kaapelin?
 

"Ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi syyskuussa lähes 24 prosenttiin rekisteröinneistä, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.
... snip ...
Autoalan käyttövoimaennusteen mukaan ladattavien autojen osuus kasvaa tänä vuonna 18 prosenttiin henkilöautojen ensirekisteröinneistä."

Jokohan tuo alkaisi pikkuhiljaa taloyhtiöitäkin kiinnostamaan parkkipaikkojen latausjärjestelyt :)
 
Jokohan tuo alkaisi pikkuhiljaa taloyhtiöitäkin kiinnostamaan parkkipaikkojen latausjärjestelyt :)

Ei ala, koska:

Asennepuolella vaikuttaa muun muassa taloyhtiöiden hallitusten keski-ikä, joka on korkea ja sitä myöten myös osin yleisesti muutosvastainen.

Meinasin postata jo aikaisemmin, mutta parempi myöhään :) Niin joo on tuossa jutussa muutakin.

 
Syyskuun top10 myydyimmän auton joukossa kaksi sähköautoa. XC40:stä varmaan suuri osa plugareita.
_20201001_182641.JPG
 
Ei ala, koska:



Meinasin postata jo aikaisemmin, mutta parempi myöhään :) Niin joo on tuossa jutussa muutakin.

Latauskelpoisten autojen yleistyminen ja markkinaosuuden kasvu tarkoittaa vääjäämättä sitä, että taloyhtiöiden hallituksiin osuu myös enenevissä määrin töpseliautojen omistajia.
Ellei tilanne ole joko niin, että a) ladattavan auton hallituksessa istuva omistaja ei halua latausmahdollisuutta parkkipaikalleen, b) akkukaarojen omistajat eivät syystä tai toisesta mene taloyhtiöiden hallituksiin tai c) patteriautojen omistajat eivät asu asunto-osakeyhtiöiden hallinnoimissa asunnoissa.

Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.
 
Viimeksi muokattu:
Latauskelpoisten autojen yleistyminen ja markkinaosuuden kasvu tarkoittaa vääjäämättä sitä, että taloyhtiöiden hallituksiin osuu myös enenevissä määrin töpseliautojen omistajia.
Ellei tilanne ole joko niin, että b) ladattavan auton hallituksessa istuva omistaja ei halua latausmahdollisuutta parkkipaikalleen, b) akkukaarojen omistajat eivät syystä tai toisesta mene taloyhtiöiden hallituksiin tai c) patteriautojen omistajat eivät asu asunto-osakeyhtiöiden hallitsemissa asunnoissa.

Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.

Hmm. Mitä taloyhtiöihin tulee, niin en ole kertaakaan käynyt kokouksessa, enkä tiedä minkä ikäistä porukkaa siellä on. Toisaalta pihalla en ole nähnyt ensimmäistäkään sähköautoa, plugareita jos on, niin en ole niitä sitten huomannut. Parkkipaikat muutenkin kortilla.
Itsellä kyllä kasetti hajoaisi jos tulisi taas jotain remppaa eli lisää yhtiövastiketta mikä on jo nyt ylittänyt sietorajan.
Vanhat talot, eikä pihalla mitään preemiumia näy. Enkä hirveästi kokisi että asuntojen arvot siitä nousisi, kun nykyistenkin muutaman kämpän myyntiajat on pitkiä, vaikkei hinnat päätä huimaa.

Ai niin joo, enkä itse edes asu siellä.
 
Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
 
Syyskuun top10 myydyimmän auton joukossa kaksi sähköautoa. XC40:stä varmaan suuri osa plugareita.
_20201001_182641.JPG
Tuolta autoalan tiedotuskeskuksen sivultahan löytyy tarkemmat tilastot, mistä näkee tuon sähkö-, phev-, ja hybridiautojen osuuden sekä uusista rekisteröidyistä että koko autokannasta.
20201001_191833.jpg


Screenshot_20201001-193553_Chrome.jpg
 
En nyt ole ihan varma että mitä tuo "vaatimus" tarkoittaa. Kaapelointi pitänee olla tehty 3x16A mitoituksella, mutta paukkuja ei tarvitse löytyä niin paljoa. Tämä siksi että tällä hetkellä ei tarvita joka pisteelle 11kW latausta, mutta kun täyssähköt yleistyy niin on jälkikäteen helpompi vaihtaa isommat sulakkeet, kuin alkaa tekemään myös kaapelointeja uudelleen.
 
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
3.6->11kW lataustehon nosto vähentää 95%:lla autoilijoista pikalatausten tarvetta vuoden aikana 0-2 kertaa ja täten realisoituva hyöty on hyvin vähäinen. Ero investointikustannuksissa on kuitenkin monissa tapauksissa kuitenkin valtava. (Ei toki aina, joskus ero investoinneissa on varsin, jolloin kannattaa tietty samalla vaivalla pistää nopeammat laturit.)

Monessa paikassa niitä 1-vaihe 16A latausasemia saisi rakennettua muutamalla satasella kappale, mutta 11kW asemat maksavat useita tonneja per pömpeli ja hyöty valtaosalle käyttäjistä on tosiaan hyvin vähäinen.

Ja taas kerran: mitä isompi akku autossa, sitä pienempi latausteho riittää...
 
3.6->11kW lataustehon nosto vähentää 95%:lla autoilijoista pikalatausten tarvetta vuoden aikana 0-2 kertaa ja täten realisoituva hyöty on hyvin vähäinen. Ero investointikustannuksissa on kuitenkin monissa tapauksissa kuitenkin valtava. (Ei toki aina, joskus ero investoinneissa on varsin, jolloin kannattaa tietty samalla vaivalla pistää nopeammat laturit.)

Monessa paikassa niitä 1-vaihe 16A latausasemia saisi rakennettua muutamalla satasella kappale, mutta 11kW asemat maksavat useita tonneja per pömpeli ja hyöty valtaosalle käyttäjistä on tosiaan hyvin vähäinen.

Ja taas kerran: mitä isompi akku autossa, sitä pienempi latausteho riittää...

Tuo ARA hommahan on sellanen että se valmius pitää olla 3x16A eli täytyy vetää se 5x2,5mm^2 kaapeli joka pisteelle, mutta laite eikä syöttö tarvitse olla noin suurella mitoituksella. Ja 11kW laitteet eivät maksa useaa tonnia, vaan pyörivät siellä tonnin paikkeilla.
 
Tuo ARA hommahan on sellanen että se valmius pitää olla 3x16A eli täytyy vetää se 5x2,5mm^2 kaapeli joka pisteelle, mutta laite eikä syöttö tarvitse olla noin suurella mitoituksella. Ja 11kW laitteet eivät maksa useaa tonnia, vaan pyörivät siellä tonnin paikkeilla.
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.
 
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.

Niin no tämähän koskee siis tuota ARA tukea, mitä ei voikaan hakea kaapeloinnin osalta jos se on jo olemassa. Jos haluaa kaapelointeihin sen tuen, niin sitten se täytyy mitoittaa vähintään 11kW teholle. Jos on omalla rahalla tehty ne kaapeloinnit niin ne saa olla mitä tahansa. Siis sähköturvallisuus sääntöjen puitteissa.
 
Eikä sillä 16 A asennuksella ole mitään hyötyä, kun maahantulevissa autoissa mukanaoleva sukolaturi on rajattu 8 A:iin. Siis kuulemma turvallisuussyistä, ettei vanhat rasiat käryä.
Elikkä viranomaiset ei tiedä mitä tekevät.
 
Eikä sillä 16 A asennuksella ole mitään hyötyä, kun maahantulevissa autoissa mukanaoleva sukolaturi on rajattu 8 A:iin. Siis kuulemma turvallisuussyistä, ettei vanhat rasiat käryä.
Elikkä viranomaiset ei tiedä mitä tekevät.
Eiköhän tässä ihan puhuta täysverisistä latauslaitteista. ARA tukea ei saa schuko pistorasian asentamista varten, se ei ole tämän pointti. Ne laturit ovat muutenkin luokiteltu ns. tilapäislatauslaitteiksi
 
Mielestäni 16 A olisi täysin riittävä kerros- ja rivitaloihin, sillä eihän autolla ajeta joka päivä akkua tyhjäksi. Sen päivittäisen 50-100km kulutuksen lataa hyvin 16 An laturilla.
 
Kyllä vain. Jos kuitenkin joka latauspisteelle viedään se 3x16A, mahdollistetaan samalla nopeampikin lataus, jos kapasiteettia on tarpeeksi. Kuormanhallinnalla saadaan kyllä otettua tehoja alaspäin ja vaiheita tiputettua jos iso määrä autoja on samaan aikaan lataamassa. Mutta ylöspäin sitä ei saa säädettyä. Eli mielummin mitoitetaan kaapeloinnit sellaisiksi että ei tarvitse vaihtaa tulevaisuudessa. Se 3x2,5mm^2 kaapelin ja 5x2,5mm^2 kaapelin hintaero on kuitenkin marginaalinen kun verrataan itse työn hintaan.
 
Kaapeliero ei ole valtava, mutta ylisuuri mitoitus kertautuu keskuksissa ja ne maksaa. Siinä menee äkkiä talon pääkeskus uusiksi. Saneeraustilanne on sitten erikseen tarkasteltava
 
Kaapeliero ei ole valtava, mutta ylisuuri mitoitus kertautuu keskuksissa ja ne maksaa. Siinä menee äkkiä talon pääkeskus uusiksi. Saneeraustilanne on sitten erikseen tarkasteltava
En nyt ymmärrä miten saat sen maksamaan paljon enemmän. Ei sitä keskusta tarvitse uusia sen takia että tuodaan tietynlainen kaapeli sinne. Jos on tarkoitus käyttää olemassaolevaa keskusta, sanotaan että kapasiteettia on 100A per vaihe. Voit joko laittaa sinne 6kpl 11kW laitteita ilman kuormanhallintaa, 18kpl 3,6kW laitteita ilman kuormanhallintaa, tai 18kpl 11kW laitteita kuormanhallinnalla, jolloin saadaan paras hintahyötysuhde olemassaolevasta kapasiteetista. Jos autoja on vain 6kpl lataamassa, jokainen saa 11kW. Jos autoja on 18kpl lataamassa, ne saavat 3,6kW. Kun eri autot lataavat eri tahtia niin näin saadaan enemmän autoja ladattua kuin jos olisi kaikki laitteet rajoitettu staattisesti siihen 3,6kW tehoon.

Tilanne jossa on 18kpl autoja lataamassa, ja siellä on satunnaisesti täyssähköjä sekä lataushybridejä. Lataushybridit ovat yleensä 3-4h aikana jo latautuneet täyteen sillä minimiteholla, kun taas joku pitkän reissun täyssähköllä tehnyt on ladannut vasta ehkä 20%. Tämän 4h jälkeen kun suurin osa on jo saanut latauksen suoritettua ja kuormanhallinta on vapauttanut sen kapasiteetin, se täyssähköauto saa ladattua nopeammin ja silloin tyhjälläkin akulla saapunut autoilija saa täyslatauksen yön aikana jos hän niin haluaa.

Tietenkään tuonlaista järjestelmää ei tarvitse heti ottaa käyttöön, vaan sinne voidaan heittää niitä 3,6kW pömpeleitä jos asukkaat niin haluavat. Se että asennusvaiheessa 3-vaihe kaapelit ja johdonsuojat maksaa tuollaisessa 18 latauspisteen kohteessa 500€ enemmän kuin 1-vaihe, ei ole mitään koko projektin kustannuksissa. Työn hinta on kuitenkin alkaen 10k€ jos projekti tehdään vanhaan rakennukseen. Joudutaan todennäköisesti porailemaan reikiä betoniin, tekemään palokatkoja yms. Uudiskohteeseen se muutama satanen häviää vielä helpommin, kun rakennetaan monen sadan tuhannen asuntoyhtiötä.

Ei vain yksinkertaisesti ole kannattavaa tehdä uutta kaapelivetoa alimittaisilla kaapeleilla.
 
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.
Niin no eikö juuri tämän takia se tuki tehtiinkin? Koska kaapelin veto on kallista niin valtio tukee sitä. Ei kai tässä pakko ole kaapeleita laittaa kuitenkaan, mutta jos haluaa niin siihen saa tukea. Ja kun kerran laittaa niin kannattaa kerralla laittaa riittävän paksua kaapelia.
 
Eikö täällä ollut oma ketju tälle taloyhtiölataukselle?
Jep. Kyllä löytyy.



Onkin vaivatonta asua omakotitalossa, kun ei ole noita lataushuolia.
 
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?
 
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?

Kyllä, yksivaiheauto käyttää aina sähkön L1:stä ja kaksivaiheauto L1+L2:sta. Olisi hyvä tutkia. Itsellekin kytkettiin niin, että kaikki on kytketty muuten normaalijärjestyksessä, mutta sitten vikavirtasuojan ja johdonsuojien välistä on L1 ja L3 ristissä, eli auto latautuu sähkökeskuksen L3:sta.
 
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?

Kyllä vain. Jos puhutaan omakotitalosta jossa on 25A pääsulakkeet, niin olisihan se aina hyvä tutkia että minkä vaiheen takana on vähiten kuormaa ja laittaa se latauslaitteen ykkösvaiheeksi. Joskus on tullut vastaan että kaikista vaiheista otetaan kohtuu paljon kuormaa, sitten on vain täytynyt säätää laitteen maksimivirtaa alaspäin.
 
About 125€ maksais näköjään tommonen 3 vaihemittari, millä vois seurata vaiheiden välistä kuormaa.

 

En tiennytkään, että Polestarista on tulossa noinkin halpa (39900€) versio jossakin vaiheessa. Onkos halpisversion speksejä vielä julkaistu missään? Taitaa olla turha toivoa, että siinäkin olisi 78 kWh akku.
 
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
Koska se voi (?) aiheuttaa turhaa kitkaa investointeihin ja aika harvoin sitä isoakkuista sähkäriä lataillaan tyhjästä täyteen joka yö. IMO, 3 kW teho on ihan nokko. Yön (oletus 8h) aikana siitä valuu 24 kWh (miinus häviöt) akkuun, jolla ajelee autosta riippuen 100 - 150 km.

Keskustelussa on kyllä tullut monta hyvää pointtia esille ja en todellakaan vastusta, jos kolmivaihevirran ja 11kW latauksen mahdollistavan kaapeloinnin ja infran kustannukset saa myös tuon ARA:n tuen piiriin siten, että ne itse latauspömpelit ja muu voimaelektroniikka voidaan tehdä myöhemminkin.

Ilmeisesti tälle on kuitenkin oma triidinsä, joten sori tästä off-topicin aloittamisesta :speechless:
 
Jahas, sitte kun tätä saadaan Suomeen niin alkaa meikäläisellekin löytymään sopivaa sähköautoa. Britteihin jo tulossa myyntiin, hinnat alkaen n. £25000, toki suomessa tulee olemaan varmasti kalliimpi, mutta jos järkevillä varusteilla sais noin kolmeen kymppiin sähkö farkun niin vois alkaa autonvaihto kiinnostamaan...

 
Jahas, sitte kun tätä saadaan Suomeen niin alkaa meikäläisellekin löytymään sopivaa sähköautoa. Britteihin jo tulossa myyntiin, hinnat alkaen n. £25000, toki suomessa tulee olemaan varmasti kalliimpi, mutta jos järkevillä varusteilla sais noin kolmeen kymppiin sähkö farkun niin vois alkaa autonvaihto kiinnostamaan...


Saakos sitä MG ZS EV:tä vielä? Koitin katsoa mutta en ainakaan nopeasti löytänyt
 
Mersun konseptiauto olisi hauska viedä nyt jo tien päälle. Mutta tuolla voisi olla hiean vaikeuksia jos olisi läpät jäätyneet yön aikana.
 

Polestar kutsuu takaisin kaikki 2200 toimittamaansa autoa.
 
Tilasin ID.4:n edullisemmalla 1st-paketilla, kun on kotona latausmahdollisuus ja autoetuna verotusarvo on 565e/kk. En taida enää ostaa autoa, niin ei tarvitse huolehtia arvonalenemisista tai muustakaan autolle tapahtuvasta.

E: Olisin tilannut Enyaqin, mutta Skoda sössi täysin hinnoittelun suhteen. Tuo 77kWH 1st edition on ylivoimainen vaihtoehto (toistaiseksi).
 
Viimeksi muokattu:

Polestar kutsuu takaisin kaikki 2200 toimittamaansa autoa.

Mihinköhän tuo Suomen auto kutsutaan kun Suomessa ei ole yhtäkään jälleenmyyjää?
Ja ylipäätänsä huollot jne.?
 
Viimeksi muokattu:
Volvolle kaiketi, eiköhän sitä VIDA:lla pysty katselemaan.
 
Tesla semi asuntoauto. Jos myisi asunnon niin voisi asua tuossa ja illalla nukkumaan mennessä kertoa naville kaupungin, jossa haluaa aamulla herätä...

muoks: jos tuossa hintakehitys olisi asuntoa vastaava, joka nostaa arvoaan tasaisesti, niin oikeasti voisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Se tuntuu olevan nykyään aika universaali totuus että sitä ensimmäistä mallivuotta ei kannata hommata jos haluaa isoimmilta ongelmilta välttyä.
Tripletti on myös kärsinyt todella pahoista akkuongelmista, jotka estävät ajamisen kokonaan eikä huolto vielä tiedä tarkalleen kuinka kaikki ongelma-autot korjataan. Ongelma alkaa äkisti latauksen jälkeen. Suomessa kymmenkunta tapausta tiedossa ja pahimmillaan auto on seissyt huollossa yli puoli vuotta.
 
Tripletti on myös kärsinyt todella pahoista akkuongelmista, jotka estävät ajamisen kokonaan eikä huolto vielä tiedä tarkalleen kuinka kaikki ongelma-autot korjataan. Ongelma alkaa äkisti latauksen jälkeen. Suomessa kymmenkunta tapausta tiedossa ja pahimmillaan auto on seissyt huollossa yli puoli vuotta.

Kymmenkunta toki on vähän myytyihin. Kuinka monta on myyty yhteensä noista? Siis kaikilta kolmelta merkiltä, no VAG ei petä.
ID3 ongelmia odotellessa. Audin E stydeemit oli jollain videolla mitä en katsonut, jotain laatujuttuja kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 216
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom