Keskustelua hybridiautoista

Skoda enyaq hinnat Saksassa, ennen valtion tuen vähentämistä:
50 iV 33.800€ 340km range
60 iV 38.500€ 380km range
80 iV 43.950€ 510km range
Noilla hinnoilla lähtisi välittömästi tilaukseen myös Suomessa. Tai sitten käy hakemassa Saksasta.
 
Skoda enyaq hinnat Saksassa, ennen valtion tuen vähentämistä:
50 iV 33.800€ 340km range
60 iV 38.500€ 380km range
80 iV 43.950€ 510km range
Melko halpaa, eli 50 olis käännettynä Suomen alv ja autoverolla ehkä 37-38k€ väliin ja sit 80 olis 49k€ ilman valtion vähennyksiä.

Edit. Tuo 80 iV malli menee kyllä reippaasti kalliimmaksi kuin esim. E-Niro jos miettii vastaavaa rangea, mutta toki 80 iV näyttäis olevan entrynä 204hp ja neliveto. Niro taasen on samalla teholla paremmin varusteltu samaan hintaan eli ns. kitted out.

80 iV:stä tulossa vielä 80X, missä 265hp ja 0-60 6.9s. Niin ja 80 vRS malli 306hp.

Edit2. 50kWh pikalataus ja vaan erillismaksuna 100 tai 125kWh lataus. Kuinkahan karvalakkei noi lähtien hinnat on jossei edes pikalatausta saa. Näyttää siltä, että joutuu pulittamaan lähemmäs 60k€, että saa järkevän rangen, pikalatauksen ja edes vähän paremman varustelun. Tulipa kova editointi...
 
Viimeksi muokattu:


Jos hinta kohtuullinen niin varmaan hyvä kilpailija MY:lle.
Tosin DC lataukset on taas saatu jotenkin tehtyä jämäksi; 50 = 50kw, 60=100kw ja 80=125kw. Olisivat nyt laittaneet suoraan vaan sen 150kw tuen jokaiseen.
Type2 on toivottavasti 11kw.

Toki hinta nousee varmaan aika kivasti kun haluaa tuota extraa mukaan.
 
Ompas lupaavan olonen vaihtoehto tämä Enyaq ja jos isoimmalla akulla nelivetona maksaa sen 50te niin on kyllä itelle varteenotettava vaihtoehto. Varmasti polkee myös muiden hintoja esim Mach-E ja varmaan Volvonkin Xc40 P8 :thumbsup: Tapahtuma rikas päivä, ensin uudet nvidiat ja sitten tämä Skoda :rofl:
 


Jos hinta kohtuullinen niin varmaan hyvä kilpailija MY:lle.
Tosin DC lataukset on taas saatu jotenkin tehtyä jämäksi; 50 = 50kw, 60=100kw ja 80=125kw. Olisivat nyt laittaneet suoraan vaan sen 150kw tuen jokaiseen.
Type2 on toivottavasti 11kw.

Toki hinta nousee varmaan aika kivasti kun haluaa tuota extraa mukaan.

Jotenkin tuli kuva, että polkivat nyt hinnat alas karvalakkeilemalla. Kyllä nuo varmaan voisi kuvitella myyvän paremmin kuin MY, mutta taitaa tosiaan joutua maksamaan aika paljon preemiumia lisävarusteista.

Esim. lainaus carwow:lta:
"Every Skoda Enyaqi iV comes with 50kW DC charging capability, but you can pay extra to be able to use 100kW DC charging for cars with the 62kW battery and 125kW DC charging for versions with the larger 82kW battery. "

Sit brittien hinnoittelu 80 FE (ei 80X tai vRS):
"Skoda Enyaq iV 80 Founders Edition – £49,995 (excluding grant)
The top-spec Founders Edition model builds on the spec of ’80’ versions with 21-inch alloy wheels, an illuminated front grille, matrix LED headlights, an upgraded black leather interior and 125kW fast-charging capability."

Vähän kyllä meh, jos tuo tulee Suomessa tuonne 59900€ hintaluokkaan ja silti tuhnutehoilla. Varusteluissa on varmasti pientä heittelyä Suomen ja Brittien välillä.
 
Jotenkin tuli kuva, että polkivat nyt hinnat alas karvalakkeilemalla. Kyllä nuo varmaan voisi kuvitella myyvän paremmin kuin MY, mutta taitaa tosiaan joutua maksamaan aika paljon preemiumia lisävarusteista.

Esim. lainaus carwow:lta:
"Every Skoda Enyaqi iV comes with 50kW DC charging capability, but you can pay extra to be able to use 100kW DC charging for cars with the 62kW battery and 125kW DC charging for versions with the larger 82kW battery. "

Sit brittien hinnoittelu 80 FE (ei 80X tai vRS):
"Skoda Enyaq iV 80 Founders Edition – £49,995 (excluding grant)
The top-spec Founders Edition model builds on the spec of ’80’ versions with 21-inch alloy wheels, an illuminated front grille, matrix LED headlights, an upgraded black leather interior and 125kW fast-charging capability."

Vähän kyllä meh, jos tuo tulee Suomessa tuonne 59900€ hintaluokkaan ja silti tuhnutehoilla. Varusteluissa on varmasti pientä heittelyä Suomen ja Brittien välillä.
Joo eli voisi sanoa, että Suomen lähtö lienee lähempänä 50k jos vähän ottaa extraa lisää, kuten tuo lataus, että eivät sitä voineet nyt sitten antaa ilmaiseksi.

Tässä siten lisäspeksiä latauksesta, tiedä sitten joutuuko valitsemaan mitä auto tukee. Outoa olisi, jos AC ei olisi 60 suoraan 11kw vaan joku noista, toki saahan sillä hintaa alaspäin kun ei pistä sitä 11kw varustusta vaan ottaa sen 7.2kw tai 2.3kw paketin.

1598986429788.png


1598986536389.png
 
Omaan silmään todella asiallinen tapaus tämä Enyaq.

Arvelenpa, että lähipiirin Kodiaq-mies suunnittelee autonvaihtoa par'aikaa.
 
Skoda teki Miit, eli tavallisen näköinen auto täyssähköllä. Miksi tämä konsepti tuntuu niin hiton vaikealta ymmärtää, että kaikki eivät halua sitä avaruussämpylää. Suomessa toki tuo Skoda-lisä tulee saamaan tuon 50kW version varmaan jonnekin lähemmäs 50ke, joka on varmasti vähän turhan paljon + lisävarusteet siihen päälle.
 
Eikä ole. MEB pohjalevy on perusmallina takavetoinen.
Ok, oon näköjään missannut tuon täysin. Sinänsä eikoinen päätös tehdä MEB:stä takavetoinen, koska asiakkaat on käytännössä opetettu etuvetoisiin (eli pääsääntöisesti aliohjautuviin). Toki vaikea sanoa, miten nämä käyttäytyvät esim. talvella, ovatko yli- vai aliohjautuvia johtuen erilaiseta painojakaumasta yms.
 
Laitetaan vielä Autogefuhlin pitkä tutustumisvideo:


Tässä mainittu näitä optioita eli sisustus, isompaa näyttöä jne. Suomalaiselle varmaan kelpaa karvalakki jotta lähtöhinta on alhainen. Lisävarusteilla uskon, että aletaan puhumaan helposti 70k autosta.
 
Niin kyllähän nuo ihan päteviä ajoneuvoja ovat kun VW-konsernin tekniikkaan perustuvat, mutta se itäauton leima + ruma logo ja vihreä dashboard valaistus ainakin itseäni siinä määrin haittaa etten voisi Skodaa kuvitella tänä päivänä ostavani. Lisäksi VW on ajamassa Skodaa tulevaisuudessa halpa-auton (Dacia) suuntaan, mikä ei välttämättä tee jälleenmyyntiarvolle jatkossa hyvää.
Dashboard valaistus lienee vaihdettavissa ellei RGB ole sitten extra ostos.
 
Ok, oon näköjään missannut tuon täysin. Sinänsä eikoinen päätös tehdä MEB:stä takavetoinen, koska asiakkaat on käytännössä opetettu etuvetoisiin (eli pääsääntöisesti aliohjautuviin). Toki vaikea sanoa, miten nämä käyttäytyvät esim. talvella, ovatko yli- vai aliohjautuvia johtuen erilaiseta painojakaumasta yms.
Nykyisillä ajonvakautuksilla vetotavalla ei ole enää oikein mitään väliä. Veikkaan että jatkossa vajaavetoiset sähkikset tulee olemaan järjestään takavetoisia.
 
Ohan se yksinkertaisempi tehdä veto akselille jonka renkaat eivät käänny. Selvää säästöä. Saadaan taas pienet kääntösäteet autoihin.
 
Käypä ajelemassa 3008 hybridi, facelift saapui juuri myyntiin.

Varmasti tuokin on siisti. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi tuo e-2008 noista pösön ev autoista eniten. Toki e-208 olis kans mut vähän turhan pieni :)
Mutta kyllä nyt näyttää siltä että Simply Clever on nyt vahva ykkössuosikki korvaamaan Volvoa 2 vuoden sisällä :thumbsup::)
 
Niinhän ID3:stakin on siteerattu, että ulkomitoilta Golf, sisätiloiltaan Passat. Tämä sähköautojen tulo sotkee perinteisiä luokkarajoja kun tilojen kokoa ei enää määrää moottori/voimansiirto vaan voidaan olla "luovempia" matkustamon suhteen. :hmm:

Nyt vain enää kaipaisi sitä "Passat EV" farmarina, nelivedolla ja +600km range. Ehkäpä 2025...
 
On kyllä näin Skoda miehenä pakko käydä koettamassa tuo Enyaq kunhan Suomeen saapuu. Vaikuttaa vallan mainiolta sähköautolta perheelliselle. Monissa nykyisissä sähköautoissa puuttuu perhekäytön käytännöllisyys ja käytännöllisiä ja tilavia autoja Skoda aina on tehnytkin.

Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
 
Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.

Mietin ihan samaa. Hyvällä tuurilla saattaa saada tehokkaamman moottorin ilman että ottaa isomman akun.
 
Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
Niinhän tuo on, mutta vain pienimmällä akulla varustettuna. Jos ei halua Skodan sivuilta lukea pressimatskuja, niin vaikka tästä tärkeimmät suomeksi:
 
Tuo Fiatin sähkö-viis-satku on omaan silmään on ruma niinku rullatuoli. Honda e taas miellyttää mustuaista paljon paremmin.
 
Niinhän tuo on, mutta vain pienimmällä akulla varustettuna. Jos ei halua Skodan sivuilta lukea pressimatskuja, niin vaikka tästä tärkeimmät suomeksi:

Keskimmäisenkin kilpailijoissa on 7 sekuntiin 0-100km/h kiihtyviä autoja, että ~9s on sikäli hivenen vaatimaton arvo, vaikka ihan ripeä perheauto tuokin on.
 
Ainakaan Saksassa tuon Enyaqin perushintaan ei näytä sisältyvän vielä oikein yhtään mitään. Navikin pitää ruksia listalta, perustaso 740e ja hudilla 1590 e :btooth:

 
Ainakaan Saksassa tuon Enyaqin perushintaan ei näytä sisältyvän vielä oikein yhtään mitään. Navikin pitää ruksia listalta, perustaso 740e ja hudilla 1590 e :btooth:


Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
 
Keskimmäisenkin kilpailijoissa on 7 sekuntiin 0-100km/h kiihtyviä autoja, että ~9s on sikäli hivenen vaatimaton arvo, vaikka ihan ripeä perheauto tuokin on.

Mielummin mä otan tuollaisen ~10s 0-100km/h ja kunnon rangella ja ennen kaikkea normaalin näköisen auton kuin jonkun Teslan tms missä sivuseikkana käytännölisyys.

Jos tuolla ei pärjää normaalissa liikenteessä niin suosittelen palauttamaan ajokortin ja käyttämään julkisia.
 
Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
No tuolla "Preise & Ausstattung" sivulla se hinnasto on myös 80-perusmallille. Lähtö 43.950,00 € ja siihen joka ikinen nippeli sitten päälle. Tämä on toki perus VAGia (tai mitä tahansa eurooppalaista valmistajaa). Tuleehan niitä paketteja varmasti tarjolle eikä Suomen ohjelmaan varmaan mitään täyskarvalakkia edes tule. Mutta jos nyt katsotaan että Saksassakin nuo järkevästi varustellut 80:t on sen alkaen 50ke, niin täällä se on 55ke ihan minimissään.

Alkaa olla jo rapsakka hinta kun kyseessä on kuitenkin Skoda.
 
Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
Tuolla listattuna 60 ja 80 mallit ja mitä maksaa.
Aika samaa ovat paketit ja vakiona olisi kyllä 13" näyttö mutta ei värejä.

Kyllä siinä hinta nousee kun ei edes kessy ole vakiona, ei ilp, ja kaikkea muuta.
 
Mielummin mä otan tuollaisen ~10s 0-100km/h ja kunnon rangella ja ennen kaikkea normaalin näköisen auton kuin jonkun Teslan tms missä sivuseikkana käytännölisyys.

Jos tuolla ei pärjää normaalissa liikenteessä niin suosittelen palauttamaan ajokortin ja käyttämään julkisia.

Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."
 
Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."

Enhän mä puhunut teslan ulkonäöstä vaan käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä mikä menee sen käytännöllisyyden edelle.
 
Enhän mä puhunut teslan ulkonäöstä vaan käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä mikä menee sen käytännöllisyyden edelle.

"ennen kaikkea normaalin näköisen auton" voinee käsittää aika monella tapaa.

Eikai teslassa ole mitään trade-offeja tehty missä käytännöllisyys olisi uhrattu suorituskyvyn tieltä? Esim. S on seitsemänpaikkainen ja tilava, sekä nopea.
 
"ennen kaikkea normaalin näköisen auton" voinee käsittää aika monella tapaa.

Eikai teslassa ole mitään trade-offeja tehty missä käytännöllisyys olisi uhrattu suorituskyvyn tieltä? Esim. S on seitsemänpaikkainen ja tilava, sekä nopea.

Jo pelkästään se ettei teslaa voi pestä perus harjapesussa kertoo kaiken auton käytännöllisyydestä, mutta siihen en lähde sen enempää, kerroin vain oman mielipiteeni teslasta.
 
Eikö tämä Enyaq nyt ole kuitenkin sähkö-Kodiaq? Hinnat näyttää aika samalta suuruusluokalta vastaavasti varusteltuna? Octaviaa kalliimpi toki, mutta siihen segmenttiin tullee id.3 -kokoinen auto.
 
Markkinoilta löytyy jo valmiiksi monta vaihtoehtoa hyvin kiihtyvää sähköautoa. Sensijaan tilavaa ja kohtuuhintaista perheautoa ei ole juurikaan ollu. Hyvä että valikoima kasvaa!
Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.
 
Aika nopeasti ne halpenevat, akkuhan noissa maksaa.
Ja akkutehtaita on työn alla useita lisää.
 
Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.
Suurin osa Suomen autokannasta on muutenkin karvalakkivarusteltuja, joten en usko tuon muuttuvan siinä mielessä. Jatkossa näitä pikkuakkuisia ilman lisävarusteita olevia malleja tulee olemaan kuin sieniä sateella. Muut paremmin varustellut mallit lienee pääosin käytettyjen markkinoilla sitten näitä ulkomailta tuotuja.

Ei täällä kuitenkaan perusperhe ajele niin paljoa, että tarvitsisi isompiakkuista mallia. Me pidempiä matkoja ajelevat ollaan aika pieni osa suurta summaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 980
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom