Keskustelua hybridiautoista

Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
No tuolla "Preise & Ausstattung" sivulla se hinnasto on myös 80-perusmallille. Lähtö 43.950,00 € ja siihen joka ikinen nippeli sitten päälle. Tämä on toki perus VAGia (tai mitä tahansa eurooppalaista valmistajaa). Tuleehan niitä paketteja varmasti tarjolle eikä Suomen ohjelmaan varmaan mitään täyskarvalakkia edes tule. Mutta jos nyt katsotaan että Saksassakin nuo järkevästi varustellut 80:t on sen alkaen 50ke, niin täällä se on 55ke ihan minimissään.

Alkaa olla jo rapsakka hinta kun kyseessä on kuitenkin Skoda.
 
Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
Tuolla listattuna 60 ja 80 mallit ja mitä maksaa.
Aika samaa ovat paketit ja vakiona olisi kyllä 13" näyttö mutta ei värejä.

Kyllä siinä hinta nousee kun ei edes kessy ole vakiona, ei ilp, ja kaikkea muuta.
 
Mielummin mä otan tuollaisen ~10s 0-100km/h ja kunnon rangella ja ennen kaikkea normaalin näköisen auton kuin jonkun Teslan tms missä sivuseikkana käytännölisyys.

Jos tuolla ei pärjää normaalissa liikenteessä niin suosittelen palauttamaan ajokortin ja käyttämään julkisia.

Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."
 
Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."

Enhän mä puhunut teslan ulkonäöstä vaan käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä mikä menee sen käytännöllisyyden edelle.
 
Enhän mä puhunut teslan ulkonäöstä vaan käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä mikä menee sen käytännöllisyyden edelle.

"ennen kaikkea normaalin näköisen auton" voinee käsittää aika monella tapaa.

Eikai teslassa ole mitään trade-offeja tehty missä käytännöllisyys olisi uhrattu suorituskyvyn tieltä? Esim. S on seitsemänpaikkainen ja tilava, sekä nopea.
 
"ennen kaikkea normaalin näköisen auton" voinee käsittää aika monella tapaa.

Eikai teslassa ole mitään trade-offeja tehty missä käytännöllisyys olisi uhrattu suorituskyvyn tieltä? Esim. S on seitsemänpaikkainen ja tilava, sekä nopea.

Jo pelkästään se ettei teslaa voi pestä perus harjapesussa kertoo kaiken auton käytännöllisyydestä, mutta siihen en lähde sen enempää, kerroin vain oman mielipiteeni teslasta.
 
Eikö tämä Enyaq nyt ole kuitenkin sähkö-Kodiaq? Hinnat näyttää aika samalta suuruusluokalta vastaavasti varusteltuna? Octaviaa kalliimpi toki, mutta siihen segmenttiin tullee id.3 -kokoinen auto.
 
Markkinoilta löytyy jo valmiiksi monta vaihtoehtoa hyvin kiihtyvää sähköautoa. Sensijaan tilavaa ja kohtuuhintaista perheautoa ei ole juurikaan ollu. Hyvä että valikoima kasvaa!
Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.
 
Aika nopeasti ne halpenevat, akkuhan noissa maksaa.
Ja akkutehtaita on työn alla useita lisää.
 
Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.
Suurin osa Suomen autokannasta on muutenkin karvalakkivarusteltuja, joten en usko tuon muuttuvan siinä mielessä. Jatkossa näitä pikkuakkuisia ilman lisävarusteita olevia malleja tulee olemaan kuin sieniä sateella. Muut paremmin varustellut mallit lienee pääosin käytettyjen markkinoilla sitten näitä ulkomailta tuotuja.

Ei täällä kuitenkaan perusperhe ajele niin paljoa, että tarvitsisi isompiakkuista mallia. Me pidempiä matkoja ajelevat ollaan aika pieni osa suurta summaa.
 
On kyllä näin Skoda miehenä pakko käydä koettamassa tuo Enyaq kunhan Suomeen saapuu. Vaikuttaa vallan mainiolta sähköautolta perheelliselle. Monissa nykyisissä sähköautoissa puuttuu perhekäytön käytännöllisyys ja käytännöllisiä ja tilavia autoja Skoda aina on tehnytkin.

Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
Niin, tuskin se nyt valmistajalle juuri enempää maksaisi, mutta segmentoinnilla saa ostajalta juijattua enemmän rahaa.

Karvalakkimallin houkutteleva hinta vetää asiakkaan kokeilemaan (varusteltua mallia), ja sitten kun asiakas käy jaakobinpainia ostohalujen ja lompakolle sopivan karvalakkimallin karseiden puutteiden kanssa, tiuhalla segmentoinnilla vedetään juuri niin paljon lisäfygyä irti kuin lähtee.
 
Harvemmin ne koeautot mitään karvalakkeja on, yleensä aina jotain pientä lisää tai melkein kaikki. Autoliikeet yleensä päättää mitä ottavat.
 
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.

ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Kyllä noilla näyttää olevan aika paljon näitä valohoitohuoltoja laitettu pakollisiksi huolloiksi valmistajilla. En ole tutkinyt mitä nämä uudet VAG mallit on, mutta Kia:lla ainakin taisi muistin mukaan olla kohtuu usein eli 1v/15tkm huollot sähköautoille. Jonkun verran tuosta tullut mutinaa, että huollot maksaa lähes saman verran kuin polttisautolle, että ei paljon huoltokuluissa säästä. Joku voi oikaista jos on parempaa tietoa.

Edit. Itsellä meni Kia/Hyundai aikalailla pois vaihtoehdoista noiden ylimääräisten turhien huoltojen takia.
 
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.

ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Korjaamoiden määrä vähenee. Yritetään myydä niitä "kuukausihinnalla kaikki" palveluita. Mutta loppujen lopuksi pitää sopeutua ja vaihtaa alaa tai laajentaa esim sähköpyörien/lautojen huoltotoimintaan. Ja ei marmoritiskihuoltamo voi pyytää moottorista tai muista osista ihan hullua hintaa, koska tarviketiskiltä tai romuttamosta löytyy aikanaan kyllä vaihtoehtoja.
 
Harvemmin ne koeautot mitään karvalakkeja on, yleensä aina jotain pientä lisää tai melkein kaikki. Autoliikeet yleensä päättää mitä ottavat.

Kyllä niihin on yleensä kaikki herkut ympätty, helpompi myydä sitten lisävarusteita asiakkaalle, kun on päässyt koeajolla testaamaan niitä.
Harvoin käy niin, että asiakas tilaa koeajon jälkeen vähemmän lisävarusteita, kun on uutta autoa suunnitellessa ajatellut, aina sieltä löytyy joku "must have" varuste, jota ei ole aiemmin osannut ajatella.

Jotkut tarjous korollat ja vastaavat sitten erikseen.
 
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.

ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.

Huoltokulut vaan kasvavat, kun näissä sähkösahoissa alkaa vanhemmiten olla elektroniikka vikaa, mutta toimivan akun ja moottorin takia ei kannata vielä romuttaa.
Jos akut ja moottorit kestävät käyttöä hamaan tappiin, niin varmaan tulee myös jonkinlaisia päivityspaketteja, jolla saat vanhan mallin vastaamaan uutta kohtuullisella rahasummalla.

Venemaailmassa esimerkiksi Fountain on joskus harjoittanut tätä ja myynyt mallin päivityksen yhteydessä vanhan mallin omistajille mahdollisuutta päivitää veneensä vastaamaan uutta mallia "pienellä" rahasummalla.
 
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.

Ei kai tästä mitään merkkejä ole että huollot vähenisi? Ainakaan Teslan kohdalla (moottoreita, akkuja, akkujen hallintasoftia, sulakkeita.. Rich Rebuildsin kanavaltahan noita voi löytää vaikka kuinka). Kyllähän autoon jää paljonkin huollettavaa vaikka moottori muuttuu Se että öljynvaihdot katoavat ei nyt ihan ensimmäisenä tunnu. Jatkossakin sinne mennään raitisilmasuodattimia varten, jarruja varten (jarrunesteet, entistä enemmän jarrujen jumittumisia, kiviä väliin jotka pilaavat padit etc), puslia, puolia, laakereita..
 
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.

ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.

Tietty jos valmistaja laittaa takuuehdoksi huollon kerran vuodessa tai 15/30 tkm välein kuten bensarassilla niin yhtä usein ne suurimmalti osin käy silloin huollossa takuuaikaan kuin bensarassitkin. Takuun ulkopuolella taitaa nykyäänkin marmoritiskikäynnit harventua useimmilla. Sähkisten tapauksessa taas voi pitkään olla niin, että jos takuun ulkopuolella tulee vika niin montaakaan asiaa ei pysty kukaan muu korjaamaan kuin merkkihuolto, joten jonkinlainen kassavirta sieltä on edelleen odotettavissa.

Ja tokihan sähköautoissakin on ne pitkälti samat kuluvat mekaaniset osat siellä on alla kuin muissakin autoissa, ja näitä pitää jatkossakin vaihdella jos sattuvat paskoontumaan. Aika paljon on motonetinkin valikoimissa muitakin osia kuin ainoastaan auton polttomoottoriin meneviä...
 
Elektroniikkavikojen määrä tulee joo räjähtämään, eikä se ole pelkästään sähköautojen ongelma. Kaikki uudet polttomoottoritautotkin on ajan myötä vikaantuvia elektronisia kilkkeitä täynnä. Kun katsoo vastaan tulevien yksisilmäisten autojen määrää, herää kysymys korjaako kukaan esim jotain peruutuskameraa sen hajottua 10+ vuotta vanhassa autossa.
 
Valoviat katoaa käytännössä kun ledit yleistyy proletariaatin kuljetuskalustossakin. Itsellä on täysledeillä olevat paikkoin neljä ja kuus vuotiaat autot eikä kummastakaan ole sammunut moduliakaan edestä, takaa tai ohjaamossa. Tässä suhteessa kehitykselle +

Toki tiedän, että jos joutuu umpion vaihtamaan, sitten maksaa. Mutta jos autolla on ikää sen 6v ja lähemmäs 400tkm niin toisaalta katsoisin, että ellei heti huomenna sammu niin realistinen käyttöikä kyllä on ihan... Kohdillaan ledeillä.
 
Valoviat katoaa käytännössä kun ledit yleistyy proletariaatin kuljetuskalustossakin. Itsellä on täysledeillä olevat paikkoin neljä ja kuus vuotiaat autot eikä kummastakaan ole sammunut moduliakaan edestä, takaa tai ohjaamossa. Tässä suhteessa kehitykselle +

Toki tiedän, että jos joutuu umpion vaihtamaan, sitten maksaa. Mutta jos autolla on ikää sen 6v ja lähemmäs 400tkm niin toisaalta katsoisin, että ellei heti huomenna sammu niin realistinen käyttöikä kyllä on ihan... Kohdillaan ledeillä.

Pimeitä ledejä on kyllä näkynyt yllättävän paljon, ovat tosin enimmäkseen olleet takavaloja esim. mersuissa.

Luulisi että ennenpitkää tulisi kansanautoihinkin lisää älyä, että raportoisivat kuskille rikkoutuneista valoista, tämä auttanee vähentämään niitä liikenteestä. Veikkailen ettei varsinkaan näin valoisalla ajalla ihmiset edes huomaa palaneita polttimoitansa ellei auto tai joku muu heille siitä kerro.
 
3/Y:ssä ei ole pakollisia huoltoja lainkaan ja viat voimansiirrossa ovat pääsääntöisesti takuunalaisia töitä 8 vuoteen saakka, muut nelisen vuotta. Ei siitä huollosta hirveästi positiivista kassavirtaa tule kymmeneen vuoteen.

Perinnevalmistajat toki yrittävät pakottaa valohoito-ohjelman sinne 1v/15 tkm väleihin, vaikka ainoa tarve sille on valmistajan ansaintalogiikka. Nähtäväksi jää, haluaako kuluttaja sitten maksaa tyhjästä vai syntyykö tässäkin kilpailua.
 
Kyllähän noita tulevia huoltokohteita leivotaan koko ajan lisää, kun kaikenlaisia elektroniikkakilkkeitä tulee enemmän ja enemmän - ja osa näistä on sellaisia, ettei niiden huoltoa voi oikein jättää väliin tai jättää toimimattomaan kuntoon. Esimerkkinä älykkäiden (puoli)autonomisten turvavarusteiden toimivuus tai toimimattomuus, kun auto alkaa vanhenemaan. Katsotaan vain, miten pitkään esim Suomessa menee, ennen kuin aktiivisten hätäjarrutusjärjestelmien toimivuuden tarkistus tulee pakolliseksi katsastuksen yhteydessä (muutama onnettomuus maailmalla, niin nousee haloo)
 
3/Y:ssä ei ole pakollisia huoltoja lainkaan ja viat voimansiirrossa ovat pääsääntöisesti takuunalaisia töitä 8 vuoteen saakka, muut nelisen vuotta. Ei siitä huollosta hirveästi positiivista kassavirtaa tule kymmeneen vuoteen.

Perinnevalmistajat toki yrittävät pakottaa valohoito-ohjelman sinne 1v/15 tkm väleihin, vaikka ainoa tarve sille on valmistajan ansaintalogiikka. Nähtäväksi jää, haluaako kuluttaja sitten maksaa tyhjästä vai syntyykö tässäkin kilpailua.

Siihenkin on valmistajan helppo laittaa kohta että "takuu raukeaa jos ei käy huolloissa ajallaan" oli se sitten valohoitoa tms :rolleyes:
 
No jos nyt vaikka äkkiä laskee pois:

Useimmat mainitsemistasi eivät ole kovinkaan yleisiä operaatioita, hyvä jos kerran normaalin auton eliniässä käydään läpi (autot yleensä lähetetään joko paalulle tai Suomeen ennen niitä). Sen lisäksi ilmansuodattimien vaihdot pysyvät yhä edelleen siellä, minne ne katoaisivat sähköautossa? On sielläkin sekä akkujen jäähdytysnesteen jäähdytys (jota ei ole polttomoottorissa), raitisilmasuodattimet ja muut vastaavat. Eli eiköhän jäähdytysnesteiden vaihdot pysy siellä, ilmansuodattimet yhtälailla. Sitten tulee ne akkuteknologian omat osansa, entisestään lisääntyvä elektroniikka ja Teslassahan on päästy vaihtamaan huollossa jatkuvasti ovenkahvojakin, ehkä se on sitten sähköauton omat erikoisuutensa joita ei polttomoottoreissa ole tavattu vaihtaa.

Eli kyllä siellä riittää uutta huollettavaa ihan jatkuvasti. Muut valmistajat varmasti huoltavatkin ne, osa takuunkin puolesta ja sitten on Tesla joka ei huolla, mutta ei pysy kasassakaan. Mikä sitten onkaan optimi omistajalle.
 
Valoviat katoaa käytännössä kun ledit yleistyy proletariaatin kuljetuskalustossakin. Itsellä on täysledeillä olevat paikkoin neljä ja kuus vuotiaat autot eikä kummastakaan ole sammunut moduliakaan edestä, takaa tai ohjaamossa. Tässä suhteessa kehitykselle +

Toki tiedän, että jos joutuu umpion vaihtamaan, sitten maksaa. Mutta jos autolla on ikää sen 6v ja lähemmäs 400tkm niin toisaalta katsoisin, että ellei heti huomenna sammu niin realistinen käyttöikä kyllä on ihan... Kohdillaan ledeillä.
Riippuu myös valmistajan tahdosta, miten hyvin nuo suunnitellaan ja valmistetaan. Nimimerkillä 13 vuotta vanhat kääntyvät täysledit ja edelleen toimii kuin uutena, eikä tehokaan ole hiipunut :giggle:
 
Kyllä noilla näyttää olevan aika paljon näitä valohoitohuoltoja laitettu pakollisiksi huolloiksi valmistajilla. En ole tutkinyt mitä nämä uudet VAG mallit on, mutta Kia:lla ainakin taisi muistin mukaan olla kohtuu usein eli 1v/15tkm huollot sähköautoille. Jonkun verran tuosta tullut mutinaa, että huollot maksaa lähes saman verran kuin polttisautolle, että ei paljon huoltokuluissa säästä. Joku voi oikaista jos on parempaa tietoa.

Edit. Itsellä meni Kia/Hyundai aikalailla pois vaihtoehdoista noiden ylimääräisten turhien huoltojen takia.

VW ID.3:n huoltoväli käsittääkseni 2 vuotta ilman km-rajaa.
 
VW ID.3:n huoltoväli käsittääkseni 2 vuotta ilman km-rajaa.
Tarkalleen ottaen Volkkarin sivuilla on näin:
ID. tekee kaikesta erityisen helppoa, sillä Euroopassa laaja ja pieni tarkastushuolto eivät eroa toisistaan.
  • Tarkastushuolto: Huoltonäytön mukaan, viimeisintään kahden vuoden kuluttua ilman kilometrirajaa. Sisältää jarrunesteen ja sisäilmansuodattimen vaihdon.

Huoltovälit – e-Golf- ja e-up!
Näissä malleissa huoltoaikataulun mukaan on joko laajan tai pienen tarkastuksen vuoro.
  • Pieni tarkastushuolto: 30 000 km:n tai kahden vuoden välein*, sisältää sisäilmansuodattimen vaihdon.
  • Laaja tarkastushuolto: 60 000 km:n tai kolmen vuoden välein*, sisältää jarrunesteen vaihdon.

 
Itse ainakin aion äänestää jatkossa lompakollani noiden huoltojen suhteen.

Tilannetta voi sotkea se, jos joku oikeasti saa 5V aikajänteellä niin hyvän motariautopilotin aikaiseksi, että voi oikeasti (ja myös laillisesti) lopettaa itse ajamisen edes jollain rajatulla motariverkolla. Sellainen jos joltain valmistajalta tulee, niin olen valmis maksamaan paljonkin extraa ja kärsimään ylimääräisistä huolloista yms.
 
Viimeksi muokattu:
3/Y:ssä ei ole pakollisia huoltoja lainkaan ja viat voimansiirrossa ovat pääsääntöisesti takuunalaisia töitä 8 vuoteen saakka, muut nelisen vuotta. Ei siitä huollosta hirveästi positiivista kassavirtaa tule kymmeneen vuoteen.

Perinnevalmistajat toki yrittävät pakottaa valohoito-ohjelman sinne 1v/15 tkm väleihin, vaikka ainoa tarve sille on valmistajan ansaintalogiikka. Nähtäväksi jää, haluaako kuluttaja sitten maksaa tyhjästä vai syntyykö tässäkin kilpailua.
Unohdit mainita km rajan. Jos ajat paljon takuu loppuu todennäköisesti aikaisemmin kuin vuodet tulee täyteen.
 
Niinhän ID3:stakin on siteerattu, että ulkomitoilta Golf, sisätiloiltaan Passat. Tämä sähköautojen tulo sotkee perinteisiä luokkarajoja kun tilojen kokoa ei enää määrää moottori/voimansiirto vaan voidaan olla "luovempia" matkustamon suhteen. :hmm:
Lähipiirin Kodiaq-mies pohdiskeli Enyaqin olevan hänen makuunsa pieni ja suunnitteli menevänsä GLE Hybridiä koeajamaan Mersuliikkeeseen. Ei siinä paljon auttanut selitellä auton vastaavan sisätiloiltaan hänen nykyistä kulkinettaan.
 
Lähipiirin Kodiaq-mies pohdiskeli Enyaqin olevan hänen makuunsa pieni ja suunnitteli menevänsä GLE Hybridiä koeajamaan Mersuliikkeeseen. Ei siinä paljon auttanut selitellä auton vastaavan sisätiloiltaan hänen nykyistä kulkinettaan.
Ei voi moittia. Se uus GLE on kyllä ihan mielenkiintoinen (jos olisi tarpeeksi kahisevaa siis).
 
Tuohon huoltoasiaan haluan sen verran ottaa kantaa, että lienee kaikki käynyt joskus elämänsä aikana hammaslääkärissä. Lienee myös joutunut maksamaan siitä vaikka hammashoitaja on todennut kaiken olevan purukalustossa kunnossa.
Pointtina että siihen huoltoon kuuluu kyllä muutakin kuin se öljyjen vaihto. On totta että sähkiksessä huoltokohteita on vähemmän kuin polttiksessa, mutta se ei vähennä muunmuassa jarrujen huollon tarvetta samoilla kilometrimäärillä. Ja osa huoltokohteista on tarkastuksia jossa todetaan että paikat on tai ei ole kunnossa ja vaatii enemmän tai vähemmän toimenpiteitä.
Tämä siis täysin ottamatta kantaa minkään auton huollon kilometrimääriin tai hintoihin, joten älkää kuitenkaan vetäkö hernettä.
 
Tuohon huoltoasiaan haluan sen verran ottaa kantaa, että lienee kaikki käynyt joskus elämänsä aikana hammaslääkärissä. Lienee myös joutunut maksamaan siitä vaikka hammashoitaja on todennut kaiken olevan purukalustossa kunnossa.
Pointtina että siihen huoltoon kuuluu kyllä muutakin kuin se öljyjen vaihto. On totta että sähkiksessä huoltokohteita on vähemmän kuin polttiksessa, mutta se ei vähennä muunmuassa jarrujen huollon tarvetta samoilla kilometrimäärillä. Ja osa huoltokohteista on tarkastuksia jossa todetaan että paikat on tai ei ole kunnossa ja vaatii enemmän tai vähemmän toimenpiteitä.
Tämä siis täysin ottamatta kantaa minkään auton huollon kilometrimääriin tai hintoihin, joten älkää kuitenkaan vetäkö hernettä.
Sitten kun auto on siinä iässä, että huollettavaa alkaa olla, niin sitä myös käytetään katsastuksessa vuosittain. Kyllä se katsastussetä kokeilee, että jarrut ja ripustukset ovat about kunnossa ja käskee korjaamaan jos ei ole itse huomannut.

Jarruthan kuluvat sähkiksessä paljon vähemmän kuin polttiksessa, kun regeneroivaa jarrutusta tehdään niin paljon enemmän. Tosin siitä voi seurata sitten ongelmiakin, jos ei koskaa jarruttele vähän kovemmin ja herkistele niitä jarruja liikkeelle.

Jarrunesteet tietty kannattaa katsoa välillä ennen niitä ekoja katsastuksiakin.
 
Autobildissä mainittiin Enyaq iV (50) olisi Saksassa alkaen 24.800€ kun hinnassa mukana on myös valtion ilmasto-bonus.

Onko noissa Saksalaisten ilmastotuetuissa jotain myyntirajoituksia kuinka nopeasti sen saa myydä ja viedä ulkomaille?

Korealaiaissa sähköautoissa uuden hinta oli jopa käytettyä matalampi.. Tosin toimitusaikaa oli jonkin verran.
 
Autobildissä mainittiin Enyaq iV (50) olisi Saksassa alkaen 24.800€ kun hinnassa mukana on myös valtion ilmasto-bonus.

Ei kannata kadehtia saksalaisia, sillä Suomesta saa hiukan halvemmalla karvalakki e-Upin.

1599138322752.png
 
Onko noissa Saksalaisten ilmastotuetuissa jotain myyntirajoituksia kuinka nopeasti sen saa myydä ja viedä ulkomaille?

Korealaiaissa sähköautoissa uuden hinta oli jopa käytettyä matalampi.. Tosin toimitusaikaa oli jonkin verran.
Taisi olla puol vuotta/vuosi.
 
Ove
Sen lisäksi ilmansuodattimien vaihdot pysyvät yhä edelleen siellä, minne ne katoaisivat sähköautossa? raitisilmasuodattimet ja muut vastaavat. .., ilmansuodattimet yhtälailla. Sitten tulee ne akkuteknologian omat osansa, entisestään lisääntyvä elektroniikka ja Teslassahan on päästy vaihtamaan huollossa jatkuvasti ovenkahvojakin, ehkä se on sitten sähköauton omat erikoisuutensa joita ei polttomoottoreissa ole tavattu vaihtaa.
Montako ilmansuodatinta siellä on? Moottori ei varmaan tarvitse yhtään? Niiden hinta on pari kymppiä?

Onko siellä välijäähdytintä? Saman tehoinen ja yhtä monimutkainen jäähdytys akustolle kuin on polttiksille? Ja ovien kahvat varmaan putoillee koska sähkö?
 
SCH_ Sep. 03 18.05212.jpg


Skodan kotimaiset Enyaq sivut aukesivat ennakkovaraajille
 
Vähän raksii varustetta niin alkaa hinta mukavasti nousemaan :rofl:

No joo, näköjään. Itekki laitoin mitä haluaisin seuraavaankin autoon mitä nykysessä T8:ssa on niin hintaa jotain ~62te eikä vielä edes nelivetoa. :D Valitsin 80 mallin noista kahdesta. Koskahan se 80X tulee??
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 953
Viestejä
4 648 132
Jäsenet
76 356
Uusin jäsen
jowile

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom