- Liittynyt
- 07.02.2019
- Viestejä
- 804
Markkinoilta löytyy jo valmiiksi monta vaihtoehtoa hyvin kiihtyvää sähköautoa. Sensijaan tilavaa ja kohtuuhintaista perheautoa ei ole juurikaan ollu. Hyvä että valikoima kasvaa!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tuolla "Preise & Ausstattung" sivulla se hinnasto on myös 80-perusmallille. Lähtö 43.950,00 € ja siihen joka ikinen nippeli sitten päälle. Tämä on toki perus VAGia (tai mitä tahansa eurooppalaista valmistajaa). Tuleehan niitä paketteja varmasti tarjolle eikä Suomen ohjelmaan varmaan mitään täyskarvalakkia edes tule. Mutta jos nyt katsotaan että Saksassakin nuo järkevästi varustellut 80:t on sen alkaen 50ke, niin täällä se on 55ke ihan minimissään.Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
Tuolla listattuna 60 ja 80 mallit ja mitä maksaa.Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
Mielummin mä otan tuollaisen ~10s 0-100km/h ja kunnon rangella ja ennen kaikkea normaalin näköisen auton kuin jonkun Teslan tms missä sivuseikkana käytännölisyys.
Jos tuolla ei pärjää normaalissa liikenteessä niin suosittelen palauttamaan ajokortin ja käyttämään julkisia.
Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."
Enhän mä puhunut teslan ulkonäöstä vaan käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä mikä menee sen käytännöllisyyden edelle.
"ennen kaikkea normaalin näköisen auton" voinee käsittää aika monella tapaa.
Eikai teslassa ole mitään trade-offeja tehty missä käytännöllisyys olisi uhrattu suorituskyvyn tieltä? Esim. S on seitsemänpaikkainen ja tilava, sekä nopea.
Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.Markkinoilta löytyy jo valmiiksi monta vaihtoehtoa hyvin kiihtyvää sähköautoa. Sensijaan tilavaa ja kohtuuhintaista perheautoa ei ole juurikaan ollu. Hyvä että valikoima kasvaa!
Suurin osa Suomen autokannasta on muutenkin karvalakkivarusteltuja, joten en usko tuon muuttuvan siinä mielessä. Jatkossa näitä pikkuakkuisia ilman lisävarusteita olevia malleja tulee olemaan kuin sieniä sateella. Muut paremmin varustellut mallit lienee pääosin käytettyjen markkinoilla sitten näitä ulkomailta tuotuja.Veikkaan, että tämänkään julkistuksen jälkeen tuskin kasvaa kohtuuhintaisten perheautojen joukko. Normaalisti varusteltuna voi 50 000 olla tiukassa. Ja se on aika hirveästi liikaa ollakseen kohtuuhintainen. Ei taida ihan hetkeen olla sähköautoista perusperheellisen ykkösautoksi.
Sitten kun saadaan vielä materiaaleja niiden akkujen tekemiseen jostain tehokkaammin niin voidaan puhua akkutuotannon tehostumisesta.Aika nopeasti ne halpenevat, akkuhan noissa maksaa.
Ja akkutehtaita on työn alla useita lisää.
Niin, tuskin se nyt valmistajalle juuri enempää maksaisi, mutta segmentoinnilla saa ostajalta juijattua enemmän rahaa.On kyllä näin Skoda miehenä pakko käydä koettamassa tuo Enyaq kunhan Suomeen saapuu. Vaikuttaa vallan mainiolta sähköautolta perheelliselle. Monissa nykyisissä sähköautoissa puuttuu perhekäytön käytännöllisyys ja käytännöllisiä ja tilavia autoja Skoda aina on tehnytkin.
Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
kun asiakas käy jaakobinpainia ostohalujen ja lompakolle sopivan karvalakkimallin karseiden puutteiden kanssa, tiuhalla segmentoinnilla vedetään juuri niin paljon lisäfygyä irti kuin lähtee.
Kyllä noilla näyttää olevan aika paljon näitä valohoitohuoltoja laitettu pakollisiksi huolloiksi valmistajilla. En ole tutkinyt mitä nämä uudet VAG mallit on, mutta Kia:lla ainakin taisi muistin mukaan olla kohtuu usein eli 1v/15tkm huollot sähköautoille. Jonkun verran tuosta tullut mutinaa, että huollot maksaa lähes saman verran kuin polttisautolle, että ei paljon huoltokuluissa säästä. Joku voi oikaista jos on parempaa tietoa.Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.
ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Korjaamoiden määrä vähenee. Yritetään myydä niitä "kuukausihinnalla kaikki" palveluita. Mutta loppujen lopuksi pitää sopeutua ja vaihtaa alaa tai laajentaa esim sähköpyörien/lautojen huoltotoimintaan. Ja ei marmoritiskihuoltamo voi pyytää moottorista tai muista osista ihan hullua hintaa, koska tarviketiskiltä tai romuttamosta löytyy aikanaan kyllä vaihtoehtoja.Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.
ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Harvemmin ne koeautot mitään karvalakkeja on, yleensä aina jotain pientä lisää tai melkein kaikki. Autoliikeet yleensä päättää mitä ottavat.
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.
ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.
Milläs autoteollisuus jatkossa elää, kun sähköautoja ei tarvitse _juurikaan_ huoltaa? Olen antanut ymmärtää itselleni, että jo nykyisin uusien autojen katteet on aika ohuet ja raha tehdään varaosilla ja huoltopalveluilla. En ihmettele yhtään jos jos joku vaihtomoottori, joka maksaa valmistajalle 2000€ hinnoitellaan asiakkaalle 5-10x hinnalla tai auto käy 15min valohuollossa ja lasku yleensä sen 300€.
ts. varaosien ja huoltopalveluiden kysyntä laskee jollain aikavälillä merkittävästi.
Valoviat katoaa käytännössä kun ledit yleistyy proletariaatin kuljetuskalustossakin. Itsellä on täysledeillä olevat paikkoin neljä ja kuus vuotiaat autot eikä kummastakaan ole sammunut moduliakaan edestä, takaa tai ohjaamossa. Tässä suhteessa kehitykselle +
Toki tiedän, että jos joutuu umpion vaihtamaan, sitten maksaa. Mutta jos autolla on ikää sen 6v ja lähemmäs 400tkm niin toisaalta katsoisin, että ellei heti huomenna sammu niin realistinen käyttöikä kyllä on ihan... Kohdillaan ledeillä.
3/Y:ssä ei ole pakollisia huoltoja lainkaan ja viat voimansiirrossa ovat pääsääntöisesti takuunalaisia töitä 8 vuoteen saakka, muut nelisen vuotta. Ei siitä huollosta hirveästi positiivista kassavirtaa tule kymmeneen vuoteen.
Perinnevalmistajat toki yrittävät pakottaa valohoito-ohjelman sinne 1v/15 tkm väleihin, vaikka ainoa tarve sille on valmistajan ansaintalogiikka. Nähtäväksi jää, haluaako kuluttaja sitten maksaa tyhjästä vai syntyykö tässäkin kilpailua.
Pitkä akkutakuuhan raukeaa ilman vuosittaista tarkistusta jo nyt ainakin Toyotoissa.Siihenkin on valmistajan helppo laittaa kohta että "takuu raukeaa jos ei käy huolloissa ajallaan" oli se sitten valohoitoa tms![]()
No jos nyt vaikka äkkiä laskee pois:
Riippuu myös valmistajan tahdosta, miten hyvin nuo suunnitellaan ja valmistetaan. Nimimerkillä 13 vuotta vanhat kääntyvät täysledit ja edelleen toimii kuin uutena, eikä tehokaan ole hiipunutValoviat katoaa käytännössä kun ledit yleistyy proletariaatin kuljetuskalustossakin. Itsellä on täysledeillä olevat paikkoin neljä ja kuus vuotiaat autot eikä kummastakaan ole sammunut moduliakaan edestä, takaa tai ohjaamossa. Tässä suhteessa kehitykselle +
Toki tiedän, että jos joutuu umpion vaihtamaan, sitten maksaa. Mutta jos autolla on ikää sen 6v ja lähemmäs 400tkm niin toisaalta katsoisin, että ellei heti huomenna sammu niin realistinen käyttöikä kyllä on ihan... Kohdillaan ledeillä.
Kyllä noilla näyttää olevan aika paljon näitä valohoitohuoltoja laitettu pakollisiksi huolloiksi valmistajilla. En ole tutkinyt mitä nämä uudet VAG mallit on, mutta Kia:lla ainakin taisi muistin mukaan olla kohtuu usein eli 1v/15tkm huollot sähköautoille. Jonkun verran tuosta tullut mutinaa, että huollot maksaa lähes saman verran kuin polttisautolle, että ei paljon huoltokuluissa säästä. Joku voi oikaista jos on parempaa tietoa.
Edit. Itsellä meni Kia/Hyundai aikalailla pois vaihtoehdoista noiden ylimääräisten turhien huoltojen takia.
Tarkalleen ottaen Volkkarin sivuilla on näin:VW ID.3:n huoltoväli käsittääkseni 2 vuotta ilman km-rajaa.
ID. tekee kaikesta erityisen helppoa, sillä Euroopassa laaja ja pieni tarkastushuolto eivät eroa toisistaan.
- Tarkastushuolto: Huoltonäytön mukaan, viimeisintään kahden vuoden kuluttua ilman kilometrirajaa. Sisältää jarrunesteen ja sisäilmansuodattimen vaihdon.
Huoltovälit – e-Golf- ja e-up!
Näissä malleissa huoltoaikataulun mukaan on joko laajan tai pienen tarkastuksen vuoro.
- Pieni tarkastushuolto: 30 000 km:n tai kahden vuoden välein*, sisältää sisäilmansuodattimen vaihdon.
- Laaja tarkastushuolto: 60 000 km:n tai kolmen vuoden välein*, sisältää jarrunesteen vaihdon.
Unohdit mainita km rajan. Jos ajat paljon takuu loppuu todennäköisesti aikaisemmin kuin vuodet tulee täyteen.3/Y:ssä ei ole pakollisia huoltoja lainkaan ja viat voimansiirrossa ovat pääsääntöisesti takuunalaisia töitä 8 vuoteen saakka, muut nelisen vuotta. Ei siitä huollosta hirveästi positiivista kassavirtaa tule kymmeneen vuoteen.
Perinnevalmistajat toki yrittävät pakottaa valohoito-ohjelman sinne 1v/15 tkm väleihin, vaikka ainoa tarve sille on valmistajan ansaintalogiikka. Nähtäväksi jää, haluaako kuluttaja sitten maksaa tyhjästä vai syntyykö tässäkin kilpailua.
Lähipiirin Kodiaq-mies pohdiskeli Enyaqin olevan hänen makuunsa pieni ja suunnitteli menevänsä GLE Hybridiä koeajamaan Mersuliikkeeseen. Ei siinä paljon auttanut selitellä auton vastaavan sisätiloiltaan hänen nykyistä kulkinettaan.Niinhän ID3:stakin on siteerattu, että ulkomitoilta Golf, sisätiloiltaan Passat. Tämä sähköautojen tulo sotkee perinteisiä luokkarajoja kun tilojen kokoa ei enää määrää moottori/voimansiirto vaan voidaan olla "luovempia" matkustamon suhteen.![]()
Ei voi moittia. Se uus GLE on kyllä ihan mielenkiintoinen (jos olisi tarpeeksi kahisevaa siis).Lähipiirin Kodiaq-mies pohdiskeli Enyaqin olevan hänen makuunsa pieni ja suunnitteli menevänsä GLE Hybridiä koeajamaan Mersuliikkeeseen. Ei siinä paljon auttanut selitellä auton vastaavan sisätiloiltaan hänen nykyistä kulkinettaan.
Sitten kun auto on siinä iässä, että huollettavaa alkaa olla, niin sitä myös käytetään katsastuksessa vuosittain. Kyllä se katsastussetä kokeilee, että jarrut ja ripustukset ovat about kunnossa ja käskee korjaamaan jos ei ole itse huomannut.Tuohon huoltoasiaan haluan sen verran ottaa kantaa, että lienee kaikki käynyt joskus elämänsä aikana hammaslääkärissä. Lienee myös joutunut maksamaan siitä vaikka hammashoitaja on todennut kaiken olevan purukalustossa kunnossa.
Pointtina että siihen huoltoon kuuluu kyllä muutakin kuin se öljyjen vaihto. On totta että sähkiksessä huoltokohteita on vähemmän kuin polttiksessa, mutta se ei vähennä muunmuassa jarrujen huollon tarvetta samoilla kilometrimäärillä. Ja osa huoltokohteista on tarkastuksia jossa todetaan että paikat on tai ei ole kunnossa ja vaatii enemmän tai vähemmän toimenpiteitä.
Tämä siis täysin ottamatta kantaa minkään auton huollon kilometrimääriin tai hintoihin, joten älkää kuitenkaan vetäkö hernettä.
Autobildissä mainittiin Enyaq iV (50) olisi Saksassa alkaen 24.800€ kun hinnassa mukana on myös valtion ilmasto-bonus.
![]()
Skoda Enyaq: mehr Leistung und Reichweite fürs Elektro-SUV - AUTO BILD
Skodas erstes Elektro-SUV ist der Enyaq. Zum Modelljahr 2024 gibt es mehr Leistung, mehr Reichweite und mehr Funktionen. Alle Infos!www.autobild.de
Jaah, hinnat alkaen-PHEV:t alkavat olla jo ihan mukavassa hintaluokassa (alkaen 29390€)
![]()
Tätä halvemmalla Suomessa ei saa uutta pistokkeella ladattavaa hybridiautoa
Renault Capturin lataushybridien hinnat paljastettiin torstaina. Maahantuojan neuvottelut tehtaan kanssa päätyivät tulokseen, josta voi käyttää luonnehdintaa ”Suomen edullisin.”www.is.fi
Autobildissä mainittiin Enyaq iV (50) olisi Saksassa alkaen 24.800€ kun hinnassa mukana on myös valtion ilmasto-bonus.
![]()
Skoda Enyaq: mehr Leistung und Reichweite fürs Elektro-SUV - AUTO BILD
Skodas erstes Elektro-SUV ist der Enyaq. Zum Modelljahr 2024 gibt es mehr Leistung, mehr Reichweite und mehr Funktionen. Alle Infos!www.autobild.de
Taisi olla puol vuotta/vuosi.Onko noissa Saksalaisten ilmastotuetuissa jotain myyntirajoituksia kuinka nopeasti sen saa myydä ja viedä ulkomaille?
Korealaiaissa sähköautoissa uuden hinta oli jopa käytettyä matalampi.. Tosin toimitusaikaa oli jonkin verran.
Montako ilmansuodatinta siellä on? Moottori ei varmaan tarvitse yhtään? Niiden hinta on pari kymppiä?Sen lisäksi ilmansuodattimien vaihdot pysyvät yhä edelleen siellä, minne ne katoaisivat sähköautossa? raitisilmasuodattimet ja muut vastaavat. .., ilmansuodattimet yhtälailla. Sitten tulee ne akkuteknologian omat osansa, entisestään lisääntyvä elektroniikka ja Teslassahan on päästy vaihtamaan huollossa jatkuvasti ovenkahvojakin, ehkä se on sitten sähköauton omat erikoisuutensa joita ei polttomoottoreissa ole tavattu vaihtaa.
Vähän raksii varustetta niin alkaa hinta mukavasti nousemaan![]()
Skodan kotimaiset Enyaq sivut aukesivat ennakkovaraajille
Mistä nää löytyy, en löytänyt Skodan sivuilta Enyaq-osiosta enkä Rakenna Skoda -sivulta?Skodan kotimaiset Enyaq sivut aukesivat ennakkovaraajille
No eiks se nyt oo ihan normisetti autossa ku autossa?Vähän raksii varustetta niin alkaa hinta mukavasti nousemaan![]()
Vähän raksii varustetta niin alkaa hinta mukavasti nousemaan![]()