Keskustelua hybridiautoista

4 vuotta ok, mutta toi 80 tkm on kyllä aika haistapaska. Moneen merkkiin saa viimeistään rahalla helposti 5/100 ja sitten on korealaiset... Sähköautoissa muuten aika järjetöntä, että ”moottorille” on oma takuunsa, mutta sitten vielä muussakin takuussa on km-raja (ja vielä alhainen). Luulis pelkkä aikaraja olevan ok.
Suojellaan firmaa koska jos ajat paljon, saadaan takuu pois nopeammin.
 
Jos ei ole tarjontaa niin hinnat tietty pysyy ylhäällä. Toisaalta noiden päivitysten varjopuoli on että ominaisuuksia voidaan ottaa pois. Mieleen tulee myös vanhemmat S:t ja kuristetut pikalataustehot, Bjornilla olikin just sopivasti uusi video aiheesta.

Ihan mielenkiinnosta vilkaisin paria yksitysleasing sivustoa ja ainakin ne hinnoittelee M3 aika kalliisti verrattuna muihin sähköautoihin. Esim XC40 ja Taycanin leasing hinnat näytti olevan suhteessa halvempia mitä M3:n (Tämä Nordean palvelusta katsottuna). ID.3:n leasing näytti kaikista hintavimmalta, samaa tasoa polttis Golffin kanssa. Vertasin näissä ovh hintaa leasing kauden hintaan.

Ainakaan nämä tarjoajat ei näyttäisi uskovan Teslan säilyttävän arvoaan muita paremmin. Mutta nähtäväksi jää.

Edit: Laitan vielä taulukon jonka kokosin, saa korjata jos näette virheitä. Hinnat katsoin 4v ja 60tkm vuokrakausille ja vertailun vuoksi pari suosittua perinteisempää mallia. En tiedä kiinnostaako muita :)
€/kkLeasing kokonaishintaOvhLeasing/Ovh
ID.3 526,00 € 25 248,00 € 37 984,95 €
66 %​
XC40 P8 745,00 € 35 760,00 € 62 592,66 €
57 %​
M3 817,00 € 39 216,00 € 59 990,00 €
65 %​
Taycan 4S 1 233,00 € 59 184,00 € 114 652,93 €
52 %​
Corolla 1.8 395,00 € 18 960,00 € 28 219,72 €
67 %​
Golf 1.5 eTSI 430,00 € 20 640,00 € 30 339,12 €
68 %​

Edit2: ID.3 leasing hinta oli ALD:n yksitysleasing sivustolta. Jäi nyt epäselväksi itselle että oliko leasing hinnassa jo huomioitu 2000€ tuki vai ei. Ovh hintaan laskin mukaan tuon tuen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuten tuolla voimansiirrolla tarkalleen tarkoitetaan, kun siitä puhutaan takuun kohdalla? Esim Teslan sivuillakin puhutaan voimansiirtoyksiköstä. Olettaisin, että tarkoitetaan moottoria + invertteri, mutta onko jollakulla parempaa tietoa?
 
Mitä muuten tuolla voimansiirrolla tarkalleen tarkoitetaan, kun siitä puhutaan takuun kohdalla? Esim Teslan sivuillakin puhutaan voimansiirtoyksiköstä. Olettaisin, että tarkoitetaan moottoria + invertteri, mutta onko jollakulla parempaa tietoa?
Moottori konaisuutena ja akku. Siinä nuo omassa S mallissa. Sit jos menee esim joku vetoakseli niin ei toki ole takuun alainen vaikka voimaa siirtääkin.
 
Poistettu ihan väärään ryhmään kirjoitettu rantti.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoinkin viestiä tänne V70 arkkupakastimen xenonin vaihdosta. Ei ollut niin hyvä tuuri että olisi umpion saanut suit & sait irti, tämä oli toki viimeinen vuosimalli jossa vaihto oli painajaismainen kulmantakaa-näpertely. Saadakseni työtilaa otin ilmanputsarin irti, käivi ilmi että edellinen omistaja oli rautalankapatentilla sen paikoilleen saanut rikottuaan kiinikkeet ensin. Nyhersin loputtoman kauan että sain sen irti. Varsinainen polttimo oli ihan hirveän hankala saada paikalleen, kokonaisuutta pitävä jousi oli kamalan kolmiulotteinen ja tiukka, jorma otsassa katselin maisemia ja käsi umpion sisällä väkersin sitä paikalleen. Tämän gyneologiharjoitteen jälkeen kasasin kaiken ja vot onnistui. Kone käyntiin ja vikavaloa ihmettelemään. Virhekoodien lukemisen jälkeen paljastui että olin häärätessäni saanut jonkun alipaineiletkun vuotamaan niitä siirrellessäni. Itkin vähän ja päätin että huomenna otan putsarin taas irti (jos en aja autoa sitä ennen Pikkukosken uimarannalta Vantaanjokeen)
Siis hetkinen, anteeksi "väärä numero" :hmm: :D
 
Skoda Enyaq vuotaneita virallisia kuvia:

skoda-enjyaq-gelekt-1-00001.jpg


skoda-enjyaq-gelekt-1-00002.jpg


skoda-enjyaq-gelekt-1-00003.jpg
 
Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
Kävin kanssa koeajamassa uuden Toyota Yariksen ja ihan hyvältähän se vaikutti. Testilenkin kulutus oli 4.8l/100km ajotietokoneen mukaan. Mukaan mahtui myös vähän 100km/h ajonopeutta. Ehkä vähän turhan suuri rengasmelu ainakin 17" vanteilla. Esim Mii oli minusta melko huomattavasti hiljaisempi (kapeammat 16" renkaat).

Rengasmelu vaivasi myös Volvo XC40 hybridiä, kun siinäkin oli 19" renkaat. Pösön 2008 sähköauto pienemmillä vanteilla oli (tietysti) aavistuksen hiljaisempi. Pösö oli ihan ok ja iso auto, mutta hintaa en taida tietää.
 
Skoda enyaq hinnat Saksassa, ennen valtion tuen vähentämistä:
50 iV 33.800€ 340km range
60 iV 38.500€ 380km range
80 iV 43.950€ 510km range
Noilla hinnoilla lähtisi välittömästi tilaukseen myös Suomessa. Tai sitten käy hakemassa Saksasta.
 
Skoda enyaq hinnat Saksassa, ennen valtion tuen vähentämistä:
50 iV 33.800€ 340km range
60 iV 38.500€ 380km range
80 iV 43.950€ 510km range
Melko halpaa, eli 50 olis käännettynä Suomen alv ja autoverolla ehkä 37-38k€ väliin ja sit 80 olis 49k€ ilman valtion vähennyksiä.

Edit. Tuo 80 iV malli menee kyllä reippaasti kalliimmaksi kuin esim. E-Niro jos miettii vastaavaa rangea, mutta toki 80 iV näyttäis olevan entrynä 204hp ja neliveto. Niro taasen on samalla teholla paremmin varusteltu samaan hintaan eli ns. kitted out.

80 iV:stä tulossa vielä 80X, missä 265hp ja 0-60 6.9s. Niin ja 80 vRS malli 306hp.

Edit2. 50kWh pikalataus ja vaan erillismaksuna 100 tai 125kWh lataus. Kuinkahan karvalakkei noi lähtien hinnat on jossei edes pikalatausta saa. Näyttää siltä, että joutuu pulittamaan lähemmäs 60k€, että saa järkevän rangen, pikalatauksen ja edes vähän paremman varustelun. Tulipa kova editointi...
 
Viimeksi muokattu:


Jos hinta kohtuullinen niin varmaan hyvä kilpailija MY:lle.
Tosin DC lataukset on taas saatu jotenkin tehtyä jämäksi; 50 = 50kw, 60=100kw ja 80=125kw. Olisivat nyt laittaneet suoraan vaan sen 150kw tuen jokaiseen.
Type2 on toivottavasti 11kw.

Toki hinta nousee varmaan aika kivasti kun haluaa tuota extraa mukaan.
 
Ompas lupaavan olonen vaihtoehto tämä Enyaq ja jos isoimmalla akulla nelivetona maksaa sen 50te niin on kyllä itelle varteenotettava vaihtoehto. Varmasti polkee myös muiden hintoja esim Mach-E ja varmaan Volvonkin Xc40 P8 :thumbsup: Tapahtuma rikas päivä, ensin uudet nvidiat ja sitten tämä Skoda :rofl:
 


Jos hinta kohtuullinen niin varmaan hyvä kilpailija MY:lle.
Tosin DC lataukset on taas saatu jotenkin tehtyä jämäksi; 50 = 50kw, 60=100kw ja 80=125kw. Olisivat nyt laittaneet suoraan vaan sen 150kw tuen jokaiseen.
Type2 on toivottavasti 11kw.

Toki hinta nousee varmaan aika kivasti kun haluaa tuota extraa mukaan.

Jotenkin tuli kuva, että polkivat nyt hinnat alas karvalakkeilemalla. Kyllä nuo varmaan voisi kuvitella myyvän paremmin kuin MY, mutta taitaa tosiaan joutua maksamaan aika paljon preemiumia lisävarusteista.

Esim. lainaus carwow:lta:
"Every Skoda Enyaqi iV comes with 50kW DC charging capability, but you can pay extra to be able to use 100kW DC charging for cars with the 62kW battery and 125kW DC charging for versions with the larger 82kW battery. "

Sit brittien hinnoittelu 80 FE (ei 80X tai vRS):
"Skoda Enyaq iV 80 Founders Edition – £49,995 (excluding grant)
The top-spec Founders Edition model builds on the spec of ’80’ versions with 21-inch alloy wheels, an illuminated front grille, matrix LED headlights, an upgraded black leather interior and 125kW fast-charging capability."

Vähän kyllä meh, jos tuo tulee Suomessa tuonne 59900€ hintaluokkaan ja silti tuhnutehoilla. Varusteluissa on varmasti pientä heittelyä Suomen ja Brittien välillä.
 
Jotenkin tuli kuva, että polkivat nyt hinnat alas karvalakkeilemalla. Kyllä nuo varmaan voisi kuvitella myyvän paremmin kuin MY, mutta taitaa tosiaan joutua maksamaan aika paljon preemiumia lisävarusteista.

Esim. lainaus carwow:lta:
"Every Skoda Enyaqi iV comes with 50kW DC charging capability, but you can pay extra to be able to use 100kW DC charging for cars with the 62kW battery and 125kW DC charging for versions with the larger 82kW battery. "

Sit brittien hinnoittelu 80 FE (ei 80X tai vRS):
"Skoda Enyaq iV 80 Founders Edition – £49,995 (excluding grant)
The top-spec Founders Edition model builds on the spec of ’80’ versions with 21-inch alloy wheels, an illuminated front grille, matrix LED headlights, an upgraded black leather interior and 125kW fast-charging capability."

Vähän kyllä meh, jos tuo tulee Suomessa tuonne 59900€ hintaluokkaan ja silti tuhnutehoilla. Varusteluissa on varmasti pientä heittelyä Suomen ja Brittien välillä.
Joo eli voisi sanoa, että Suomen lähtö lienee lähempänä 50k jos vähän ottaa extraa lisää, kuten tuo lataus, että eivät sitä voineet nyt sitten antaa ilmaiseksi.

Tässä siten lisäspeksiä latauksesta, tiedä sitten joutuuko valitsemaan mitä auto tukee. Outoa olisi, jos AC ei olisi 60 suoraan 11kw vaan joku noista, toki saahan sillä hintaa alaspäin kun ei pistä sitä 11kw varustusta vaan ottaa sen 7.2kw tai 2.3kw paketin.

1598986429788.png


1598986536389.png
 
Omaan silmään todella asiallinen tapaus tämä Enyaq.

Arvelenpa, että lähipiirin Kodiaq-mies suunnittelee autonvaihtoa par'aikaa.
 
Skoda teki Miit, eli tavallisen näköinen auto täyssähköllä. Miksi tämä konsepti tuntuu niin hiton vaikealta ymmärtää, että kaikki eivät halua sitä avaruussämpylää. Suomessa toki tuo Skoda-lisä tulee saamaan tuon 50kW version varmaan jonnekin lähemmäs 50ke, joka on varmasti vähän turhan paljon + lisävarusteet siihen päälle.
 
Eikä ole. MEB pohjalevy on perusmallina takavetoinen.
Ok, oon näköjään missannut tuon täysin. Sinänsä eikoinen päätös tehdä MEB:stä takavetoinen, koska asiakkaat on käytännössä opetettu etuvetoisiin (eli pääsääntöisesti aliohjautuviin). Toki vaikea sanoa, miten nämä käyttäytyvät esim. talvella, ovatko yli- vai aliohjautuvia johtuen erilaiseta painojakaumasta yms.
 
Laitetaan vielä Autogefuhlin pitkä tutustumisvideo:


Tässä mainittu näitä optioita eli sisustus, isompaa näyttöä jne. Suomalaiselle varmaan kelpaa karvalakki jotta lähtöhinta on alhainen. Lisävarusteilla uskon, että aletaan puhumaan helposti 70k autosta.
 
Niin kyllähän nuo ihan päteviä ajoneuvoja ovat kun VW-konsernin tekniikkaan perustuvat, mutta se itäauton leima + ruma logo ja vihreä dashboard valaistus ainakin itseäni siinä määrin haittaa etten voisi Skodaa kuvitella tänä päivänä ostavani. Lisäksi VW on ajamassa Skodaa tulevaisuudessa halpa-auton (Dacia) suuntaan, mikä ei välttämättä tee jälleenmyyntiarvolle jatkossa hyvää.
Dashboard valaistus lienee vaihdettavissa ellei RGB ole sitten extra ostos.
 
Ok, oon näköjään missannut tuon täysin. Sinänsä eikoinen päätös tehdä MEB:stä takavetoinen, koska asiakkaat on käytännössä opetettu etuvetoisiin (eli pääsääntöisesti aliohjautuviin). Toki vaikea sanoa, miten nämä käyttäytyvät esim. talvella, ovatko yli- vai aliohjautuvia johtuen erilaiseta painojakaumasta yms.
Nykyisillä ajonvakautuksilla vetotavalla ei ole enää oikein mitään väliä. Veikkaan että jatkossa vajaavetoiset sähkikset tulee olemaan järjestään takavetoisia.
 
Ohan se yksinkertaisempi tehdä veto akselille jonka renkaat eivät käänny. Selvää säästöä. Saadaan taas pienet kääntösäteet autoihin.
 
Käypä ajelemassa 3008 hybridi, facelift saapui juuri myyntiin.

Varmasti tuokin on siisti. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi tuo e-2008 noista pösön ev autoista eniten. Toki e-208 olis kans mut vähän turhan pieni :)
Mutta kyllä nyt näyttää siltä että Simply Clever on nyt vahva ykkössuosikki korvaamaan Volvoa 2 vuoden sisällä :thumbsup::)
 
Niinhän ID3:stakin on siteerattu, että ulkomitoilta Golf, sisätiloiltaan Passat. Tämä sähköautojen tulo sotkee perinteisiä luokkarajoja kun tilojen kokoa ei enää määrää moottori/voimansiirto vaan voidaan olla "luovempia" matkustamon suhteen. :hmm:

Nyt vain enää kaipaisi sitä "Passat EV" farmarina, nelivedolla ja +600km range. Ehkäpä 2025...
 
On kyllä näin Skoda miehenä pakko käydä koettamassa tuo Enyaq kunhan Suomeen saapuu. Vaikuttaa vallan mainiolta sähköautolta perheelliselle. Monissa nykyisissä sähköautoissa puuttuu perhekäytön käytännöllisyys ja käytännöllisiä ja tilavia autoja Skoda aina on tehnytkin.

Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
 
Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.

Mietin ihan samaa. Hyvällä tuurilla saattaa saada tehokkaamman moottorin ilman että ottaa isomman akun.
 
Ainut asia mikä pistää negatiiviesti silmään on tuon perusmallin speksit: Auto tuskin on kovin kevyt ja edullisin sähkömoottori on kuitenkin vain 150hv/220Nm. Varmasti tuollakin auto liikkuu ihan hyvin kaupungissa, mutta maantiellä auto täynnä ei varmaan mikään raketti tämä auto ole. Mutta jollain kait se hinnat alkaen -hinta on alhaiseksi saatava.
Niinhän tuo on, mutta vain pienimmällä akulla varustettuna. Jos ei halua Skodan sivuilta lukea pressimatskuja, niin vaikka tästä tärkeimmät suomeksi:
 
Tuo Fiatin sähkö-viis-satku on omaan silmään on ruma niinku rullatuoli. Honda e taas miellyttää mustuaista paljon paremmin.
 
Niinhän tuo on, mutta vain pienimmällä akulla varustettuna. Jos ei halua Skodan sivuilta lukea pressimatskuja, niin vaikka tästä tärkeimmät suomeksi:

Keskimmäisenkin kilpailijoissa on 7 sekuntiin 0-100km/h kiihtyviä autoja, että ~9s on sikäli hivenen vaatimaton arvo, vaikka ihan ripeä perheauto tuokin on.
 
Ainakaan Saksassa tuon Enyaqin perushintaan ei näytä sisältyvän vielä oikein yhtään mitään. Navikin pitää ruksia listalta, perustaso 740e ja hudilla 1590 e :btooth:


Onko tämä ongelma vai kiinnostaako jotain oikeasti tuo alkaen 50 malli? Itteä lähinnä 80x, miks ei 80:kin, rs taas vaikuttaa aika turhalta. Korisarja varmaan ja jaksaa vetää 1400kg tuon 1200kg sijaan. Luulisi noissa isommalla akulla olevilla paremmat varusteet vakiona? Vai pitääkö niihinkin ruksia jotain naviakin?
 
Keskimmäisenkin kilpailijoissa on 7 sekuntiin 0-100km/h kiihtyviä autoja, että ~9s on sikäli hivenen vaatimaton arvo, vaikka ihan ripeä perheauto tuokin on.

Mielummin mä otan tuollaisen ~10s 0-100km/h ja kunnon rangella ja ennen kaikkea normaalin näköisen auton kuin jonkun Teslan tms missä sivuseikkana käytännölisyys.

Jos tuolla ei pärjää normaalissa liikenteessä niin suosittelen palauttamaan ajokortin ja käyttämään julkisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 941
Viestejä
4 647 432
Jäsenet
76 350
Uusin jäsen
MoppeFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom