Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
Jos noin haluat vertailla, niin vaihdetaanpa reiluuden nimissä myös Yariksen luku testilenkin kokonaiskulutukseen, jolloin saadaan 0,64 l vs. 2 kWh. (23 km * 2,8 l / 100 km = 0,64 l)Pienellä menee uusi Yaris testilenkillä, mutta kun taas joku pieni täyssähkis kuluttaa tuolla samalla testilenkillä kokonaisuudessaan sen noin 2kWh niin siihen verratuna taas tuntuu paljolta.
Helposti Miillä pääsisi tuolla lenkillä 9kwh/100km lukemiin. Itsellä ollut keskikulutus 3500km aikana 12.4kWh/100kmJos noin haluat vertailla, niin vaihdetaanpa reiluuden nimissä myös Yariksen luku testilenkin kokonaiskulutukseen, jolloin saadaan 0,64 l vs. 2 kWh. (23 km * 2,8 l / 100 km = 0,64 l)
Yariksen bensat maksoivat noin 0,90 € (jos 1,4 €/l). Sähköauton 2 kWh maksaisi kotona ladaten noin 0,19-0,30 €, eli noin neljäsosan Yariksen energiakuluista.
Jos pieni sähköauto kuluttaisi 2 kWh samalla 23 km:n lenkillä, niin se vastaisi energiana noin 1 l/100 km bensankulutusta, eli noin kolmasosaa Yariksen energiankulutuksesta. (Bensiinissä energiaa 9 kWh/l)
Kyseinen testivideo ei ole kovin vertailukelpoinen, koska reitin alun ja lopun korkeuserosta ei ollut tietoa ja kulutuslukemat näyttivät olevan ajotietokoneesta peräisin. En kuitenkaan hetkeäkään epäile, etteikö uusi Yaris olisi markkinoiden pienikulutuksisin ei-ladattava hybridi. Hattu päästä.
Eikös tuohon hintaan saa Seat Leon plugarin?Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
Eikös tuohon hintaan saa Seat Leon plugarin?
Jotenkin muistan nähneeni tarjouksen 26-27k€, mutta kai se sitten vaan oli ihan hetken tai muistan väärin.Leon taisi olla alkaen 31ke.
Ootko katsonut noita vagin varusteita? Kommenttisi kuulostaa hieman oudolta, löytyy kuitenkin lämmitettävä tuulilasi, ennakkolämmitys&jäähdytys... Ulkoasu on karu, mutta en mä varusteista oikein keksi mitään oleellista puuttuvan.Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
Ei haittaa yhtään avoin api, ja näyttäisi olevan jonkinlainen hass.io-integraatiokin tälle.Ensin pitää keksiä mitä ominaisuuksia tarvit ennenkuin mitään voi suositella. Noista kumpikaan ei mahda olla järkevä vaihtoehto.
Tarvitko (älykästä) säätöä latausvirralle? Tarvitko etäohjausta/seurantaa/energiamittausta? Merkitseekö laitteen ulkonäkö? Noissa yksinkertaisissa virran säätö on dip-kytkimillä, eli käytännössä aseta kerran ja sitten se on siinä. Lataus lähtee käyntiin heti kun piuhat kytkee kiinni. Schneiderissä näyttää olevan karkea latausajankohdan säätö, mutta en maksaisi siitä noin paljon ekstraa. Jos tuollainen tyhmä latauslaite riittää, niin osta halvin semmoinen minkä ulkonäkö sattuu sopimaan silmään.
Sitten taas jos tarvii etäohjausta ja kuormanjakoa, niin valinta menee vaikeammaksi. Tee-se-itse-henkilölle helppo valinta on go-eCharger HOME , jossa on avoin API, mutta lisäksi valmis kännykkäsovelluskin latauksen hallintaan. Hintaa on 700 e, mutta lisäksi tarvit type 2 -johdon, kun kiinteää mukaan ei tule ja joillekin tuon purkin ulkonäkö tuntuu olevan kynnyskysymys.
Leonista puheen ollen tietääkö joku milloin plugarin tekniset tiedot tulee?
No juu totta. Jos ajaa vuorelta alas niin varmaan voisi päästä siihen että energia lisääntyy ajon aikana. Toiseen suuntaan sitten menenkin jo ihan toisella tavalla bensaa.Nähdäkseni tuossa ajettiin vuorilta/kukkuloilta alas kaupungin keskustaan eli kulutusmittauksena tuo on ihan turha. Pieniin kolmosella alkaviin lukuihin on varmaan ihan mahdollista päästä kaupungissa järkevästi mitattuna ja muutenkin uusi Yaris vaikuttaa ihan hyvältä.
Onko arvioita mihin hinta menee? Veikkaa, että lähtö on 50t€.Huomenna Skoda Enyaq julkistus:
World premiere: ŠKODA to unveil the electric ENYAQ iV SUV - ŠKODA Storyboard
Vetokoukku löytyy ja lähes farmarimainen tavaratila. Jos hinta jää maltilliseksi, voisi veikata tästä ensi vuoden myydyintä sähköautoa Suomessa.
Eiköhän tuon Enyaqin karvalakein pikkuakullinen lähde sieltä 55ke ylöspäin. Ihmettelen kyllä jos tulee maltillesempaa hinnoittelua.
Huomenna Skoda Enyaq julkistus:
World premiere: ŠKODA to unveil the electric ENYAQ iV SUV - ŠKODA Storyboard
Vetokoukku löytyy ja lähes farmarimainen tavaratila. Jos hinta jää maltilliseksi, voisi veikata tästä ensi vuoden myydyintä sähköautoa Suomessa.
Range jää kesyksi, tuo 82kw akku voi mennä joku 400km todellista kesällä jos hyvin käy.
Eikö kunnon talvi ole pahempi. -20 asteessa range tippuu 30-40%, kun hyttiä ja akkua joutuu lämmittämään. Ilman tiheys myös kasvaa mitä kylmempi on, jolloin ilmanvastus siis kasvaa.Hyvin korealaiset osaa sitten suunnitella sähköauton kun saman kokoluokan 64kw akulla range on 450km.
Sähköautolle talvi ei ole se pahin rangea tiputtava olosuhde vaan kunnon loska+ kova vastatuuli on pahempi.
Hytin lämmitys kirpaisee eniten alkumatkasta, kun auto on jo lämmin, niin lämmitykseen ei enää mene niin paljoa. Toki jos lyhyitä pätkiä kaupungissa ja auto jäähtyy joka välissä niin kulutuslukemat on aika hurjia.Eikö kunnon talvi ole pahempi. -20 asteessa range tippuu 30-40%, kun hyttiä ja akkua joutuu lämmittämään.
Näyttää tuo skoda vain paljon isommalta.Hyvin korealaiset osaa sitten suunnitella sähköauton kun saman kokoluokan 64kw akulla range on 450km.
Sähköautolle talvi ei ole se pahin rangea tiputtava olosuhde vaan kunnon loska+ kova vastatuuli on pahempi.
ID3 on kuitenkin ihan eri luokkaa oleva auto. Compact hatchia verrataan katumaasturiin. Toki juuri nyt katsoin, että tuosta Enyaqista on tulossa mopoversioita useampi eli on hyvinkin mahdollista alle 50k€ mallit, kun tulee se 150hp 52kWh akulla.Pienin akkuhan on hieman pienempi (52kWh netto) kuin alkaen 40ke maksavan ID3:n (58kWh netto). En pidä mitenkään mahdollisena että Skoda maksaisi 15k€ enemmän kuin VW isommalla akulla. Whatcarin veikkaus lienee aika lähellä totuutta, mutta huomenna nähdään. Odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla.
Se %-merkki lopussa oli se lähdekritiikki. Onko sinulla jotain fakta lähdettä noille arvonalenemille eri automerkeillä/malleilla? Kiinnostaisi itseäkin.Huh, mites olis pieni lähdekritiikki? Aikamoista tuubaa tuo juttu. Softaan ollaan autoissakin menossa, mutta ei se mikään ihmelääke ole ajettuihin kilometreihin ja ikään.
Tämä on ehkä se mikä pistää hieman miettimään että ostaako sen id.3 vai sittenkin vaan Teslan. Tuleekohan jälleenmyyntiarvot käyttäytymään näin myös lähivuosina? Teslan arvo laskee 10% 3 vuodessa ja muiden 40-60%?
Voin mä sulle jonkun taulukon tekaista, jossa verrataan taksimersujen arvonalenemaa eläkeläisparien su-kirkko tojotoihin. Uskottavuus ja tulosten vertailukelpoisuus tasan samaa luokkaa kuin tuossa. Arvonalenema-taulukko ilman minkäännäköistä km-tietoaSe %-merkki lopussa oli se lähdekritiikki. Onko sinulla jotain fakta lähdettä noille arvonalenemille eri automerkeillä/malleilla? Kiinnostaisi itseäkin.
Mitä sitten? Ketä kiinnostaa?En ehkä ihan hirveästi huutelisi plugarin ohjelmoinnista. Kaunis ajatus koko ajoneuvoluokan taustalla oli vähentää päästöjä.
Oli kyllä sellaista Teslan ylistyslaulua koko juttu ettei viittinyt edes lukea loppuun, mutta sen mitä luin niin osittain tuossa oli pointtia. Teslan tapa päivittää jo myytyjä autoja uusilla ominaisuuksilla varmasti auttaa pitämään jälleenmyyntiarvon ylhäällä. Mutta se mitä en ymmärrä on tuo artikkelin asenne että "Tesla ei vanhene". Vanheneehan se Teslankin rauta siinä missä muidenkin. Toki tiettyyn pisteeseen saakka vanhaa rautaa saa tekohengitettyä uudella softalla, ja varmaan jotain komponenttejakin voidaan vaihtaa (maksua vastaan?), mutta jossain vaiheessa se raja tulee vastaan kuitenkin. Varmaan ihmiset jotka haluaa ajaa uudella autolla haluaa ajaa uudella autolla Teslankin kanssa, ei se auto mekaanisesti uudeksi muutu uudella softalla. Kakssataa tonnia piereskelty auto on kakssataa tonnia piereskelty merkistä riippumatta, nitinöineen, natinoineen ja kuluvine mekaanisine osineen.
En toki voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta itse en maksaisi 3 vuotta vanhasta Teslasta 90% uuden hinnasta sen enempää kuin mistään muustakaan autosta. Jos jälleenmyyntiarvot on noin yliarvostetut niin ostaisin mieluummin uuden. Etenkin kun Teslalla on 4v/80 000 km takuu (siis muilla osilla kuin moottorilla ja voimansiirrolla), niin kaikki kuluvien osien korjaukset jää aika pitkälti itse maksettaviksi kun nuo ensimmäiset suht huolettomat 4v/80tkm on ajeltu.
Ehkä tämä käytettyjen Teslojen yliarvostus markkinoilla johtuu vielä tässä vaiheessa vaihtoehtojen puutteesta. Tesla oli ensimmäinen vakavasti otettava sähköauto markkinoilla, ja saatavuus oli vieläpä hyvin rajoitettua alkuvaiheessa. Tällöin on luonnollista, että käytettyjäkin myydään pienellä arvonalenemalla. Nyt taas kun markkinoille tulee enemmän vaihtoehtoja tarjona lisääntyy useissa hintaluokissa niin Teslojenkin hinnat käytettynä alkaa tippua normaalimmalle tasolle.
Suojellaan firmaa koska jos ajat paljon, saadaan takuu pois nopeammin.4 vuotta ok, mutta toi 80 tkm on kyllä aika haistapaska. Moneen merkkiin saa viimeistään rahalla helposti 5/100 ja sitten on korealaiset... Sähköautoissa muuten aika järjetöntä, että ”moottorille” on oma takuunsa, mutta sitten vielä muussakin takuussa on km-raja (ja vielä alhainen). Luulis pelkkä aikaraja olevan ok.
€/kk | Leasing kokonaishinta | Ovh | Leasing/Ovh | |
ID.3 | 526,00 € | 25 248,00 € | 37 984,95 € | 66 % |
XC40 P8 | 745,00 € | 35 760,00 € | 62 592,66 € | 57 % |
M3 | 817,00 € | 39 216,00 € | 59 990,00 € | 65 % |
Taycan 4S | 1 233,00 € | 59 184,00 € | 114 652,93 € | 52 % |
Corolla 1.8 | 395,00 € | 18 960,00 € | 28 219,72 € | 67 % |
Golf 1.5 eTSI | 430,00 € | 20 640,00 € | 30 339,12 € | 68 % |
Moottori konaisuutena ja akku. Siinä nuo omassa S mallissa. Sit jos menee esim joku vetoakseli niin ei toki ole takuun alainen vaikka voimaa siirtääkin.Mitä muuten tuolla voimansiirrolla tarkalleen tarkoitetaan, kun siitä puhutaan takuun kohdalla? Esim Teslan sivuillakin puhutaan voimansiirtoyksiköstä. Olettaisin, että tarkoitetaan moottoria + invertteri, mutta onko jollakulla parempaa tietoa?
Siis hetkinen, anteeksi "väärä numero"Laitoinkin viestiä tänne V70 arkkupakastimen xenonin vaihdosta. Ei ollut niin hyvä tuuri että olisi umpion saanut suit & sait irti, tämä oli toki viimeinen vuosimalli jossa vaihto oli painajaismainen kulmantakaa-näpertely. Saadakseni työtilaa otin ilmanputsarin irti, käivi ilmi että edellinen omistaja oli rautalankapatentilla sen paikoilleen saanut rikottuaan kiinikkeet ensin. Nyhersin loputtoman kauan että sain sen irti. Varsinainen polttimo oli ihan hirveän hankala saada paikalleen, kokonaisuutta pitävä jousi oli kamalan kolmiulotteinen ja tiukka, jorma otsassa katselin maisemia ja käsi umpion sisällä väkersin sitä paikalleen. Tämän gyneologiharjoitteen jälkeen kasasin kaiken ja vot onnistui. Kone käyntiin ja vikavaloa ihmettelemään. Virhekoodien lukemisen jälkeen paljastui että olin häärätessäni saanut jonkun alipaineiletkun vuotamaan niitä siirrellessäni. Itkin vähän ja päätin että huomenna otan putsarin taas irti (jos en aja autoa sitä ennen Pikkukosken uimarannalta Vantaanjokeen)
KylläEli tämä on ID4 "vastinpari?"
Kävin kanssa koeajamassa uuden Toyota Yariksen ja ihan hyvältähän se vaikutti. Testilenkin kulutus oli 4.8l/100km ajotietokoneen mukaan. Mukaan mahtui myös vähän 100km/h ajonopeutta. Ehkä vähän turhan suuri rengasmelu ainakin 17" vanteilla. Esim Mii oli minusta melko huomattavasti hiljaisempi (kapeammat 16" renkaat).Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.