Keskustelua hybridiautoista

Aika rohkeeta TM:ltä kysyä hinnat vain yhdeltä yhtiöltä ja laskea niiden pohjalta käyttökuluja, kun kuitenkin hajontaa hinnoissa on yhtiöiden väliltä etenkin harvinaisemmissa autoissa todella paljon. Jos ois vittiny nähdä vähän vaivaa tiedon oikeellisuuden kanssa niin olis kysynyt useammalta yhtiöltä referenssihinnat ja ilmoittanut hajonnat tai laskenu vaikka keskiarvon...
 
Aika huonoa mainosta tuo on LähiTapioalle myös kun ei noi hinnat oikeasti voi olla tuota luokkaa. Luulis että olisivat olleet sielläkin päässä hieman hereillä jos toimituksesta soitellaan ja kysellään hintoja.
 
Aika rohkeeta TM:ltä kysyä hinnat vain yhdeltä yhtiöltä ja laskea niiden pohjalta käyttökuluja, kun kuitenkin hajontaa hinnoissa on yhtiöiden väliltä etenkin harvinaisemmissa autoissa todella paljon. Jos ois vittiny nähdä vähän vaivaa tiedon oikeellisuuden kanssa niin olis kysynyt useammalta yhtiöltä referenssihinnat ja ilmoittanut hajonnat tai laskenu vaikka keskiarvon...
Mutta toisaalta taas Lähitapiola + Laajakasko 200e omavastuulla, bonarit 80%/70% on TM:llä kaikissa vertailuissa se mikä kirjataan, eli vertailusta toiseen on helpompi pysyä kärryllä eri autojen vakuutusten hintatasosta.
 
Aikamoista, en ole alkuperäistä juttua nähnyt, mutta tuossa taulukossa lukee yli 2000e vakuutuksia 70% bonuksien kera. Melko huutonaurua lähti kun näin kuvan. Varmaan tarkoitus esittää vakuutusmaksu ilman bonuksia. Eiköhän tuon ymmärrä kuvasta, että käynyt ajatusvirhe toimittajalla.
 
Mutta toisaalta taas Lähitapiola + Laajakasko 200e omavastuulla, bonarit 80%/70% on TM:llä kaikissa vertailuissa se mikä kirjataan, eli vertailusta toiseen on helpompi pysyä kärryllä eri autojen vakuutusten hintatasosta.

Joo totta, on helppo pysyä kärryillä mitä vakuutukset maksaa Lähitapiolassa. Markkinoiden yleisestä hintatasosta tai keski/mediaanihinnoista tai hintojen tyypillisestä hajonnasta se ei toki kerro mitään.

No, noi hinnat on ehkä otettava vain jonkinlaisena lisäarvona vertailuissa joka antaa jotain kuvaa hintatasosta, tai sitten ei.


Edit: Onhan toi aika huima jos noi hinnat ja prosentit on oikein. Kian kaskon listahinta ilman bonuksia olis ton mukaan 11990 euroa :D
 
Aikamoista, en ole alkuperäistä juttua nähnyt, mutta tuossa taulukossa lukee yli 2000e vakuutuksia 70% bonuksien kera. Melko huutonaurua lähti kun näin kuvan. Varmaan tarkoitus esittää vakuutusmaksu ilman bonuksia. Eiköhän tuon ymmärrä kuvasta, että käynyt ajatusvirhe toimittajalla.
Niin, ilman boooooonuksia puhuttais about 8k€ - 12k€ autovakuutuksesta / annum :rofl2:
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?

Aika moni, pitää vaan kysyä niistä vakuutusyhtiöistä kuten laskuri neuvoo.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.
1598269665605.png

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.
1598269665605.png

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
Yep, iin asemaa ehkä tehdään paraaikaa. Ainakin tuore työmaa siellä.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
Lähipiirissä on eräs tapaus, joka jätti Teslan hankkimatta, koska Varkaudessa ei ole vielä(kään) laturia. 5-tietä pitkin Helsinkiin ajo muuten liian kikkailua.
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?

Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
 
Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
Omalle autolleni if näemmä antaa vain noin kaksi kertaa niin kalliin hinnan kuin tämänhetkinen yhtiö toisella vakuutuskaudella. Ensimmäisen kauden osalta ero oli vielä isompi. Kysyin silloinkin tarjouksen ifistä, ja se oli jopa vielä vähän koomisempi kuin nyt.
 
Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
Joopj tuoltahan tulee hinnat. Kokeilin viime vuoden Zoella. Antoi liikenne ja kaskon yhteishintaan 736e. Nuo TM:n hinnat on ihna puutaheinää.
 
Joku kommentoi aiemmin, että osa rakenteilla olevista on olleet tuolla jo vuosia. Pitäneekö paikkansa, en tiedä.
Pitää sinänsä paikkansa, että jotain "suunniteltuja" asemia on roikotettu listoilla vuosia, mutta edistystä on silti tullut paljon. 3v sitten asemia taisi olla Suomessa 1, joten siihen nähden edistystä on tapahtunut aika paljon.

edit: no ei sentään, kait sentään kaksi oli jo silloin.
 
En ehkä ihan hirveästi huutelisi plugarin ohjelmoinnista. Kaunis ajatus koko ajoneuvoluokan taustalla oli vähentää päästöjä.
 
En ehkä ihan hirveästi huutelisi plugarin ohjelmoinnista. Kaunis ajatus koko ajoneuvoluokan taustalla oli vähentää päästöjä.

Eipä tuo ohjelmointi mainittavasti päästöjä lisää niin kauan kun päivän/matkan aikana ajetaan kuitenkin akku tyhjäksi. Toki noista yhteistehoista kiinnostuminen saattaa viitata siihen ettei lyhyitäkään matkoja malteta mennä pure-moodilla, mutta sama tulee kyllä varmaan helposti ihan millä vaan Volvon plugarilla.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
 
Vähän samaa kyselyä meinasin laittaa kuin ylläolevassa viestissä, mutta kyseessä rivari ja id.3. Eli suosituksia ja kokemusia latausratkaisuista olen hakemassa. Pitänee käydä vielä koeajamassa tuo id.3 ennen lopullista päätöstä. El Born näytti ihan kivalta myös.
 
Eipä tuo ohjelmointi mainittavasti päästöjä lisää niin kauan kun päivän/matkan aikana ajetaan kuitenkin akku tyhjäksi. Toki noista yhteistehoista kiinnostuminen saattaa viitata siihen ettei lyhyitäkään matkoja malteta mennä pure-moodilla, mutta sama tulee kyllä varmaan helposti ihan millä vaan Volvon plugarilla.

Työmatkat mennään täysin sähköllä. Osamatkamittarissa jo 1230km menty 45L tankilla.
Tehoja käytellään sitten matkoilla ja matka-ajossa.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
Kannattaa varmaan miettiä, että mitä ominaisuuksia sitä voisi nyt ja pidemmällä tähtäimellä haluta. Jos halua älylaturin jota voi esim. ohjata kotiautomaatiolla (vaikkapa jos unelmoit aurinkopaneeleista tai haluat vaan ajastaa lataukset sähkön hinnan perusteella), niin joudut hommaamaan pykälää fiksumman laturin.

Tai käytössä on sähkölämmitys + sähkösauna ja haluat sen verran älyä systeemiin, että se osaa pudottaa tehoja talon muun kulutuksen kasvaessa, niin jotain fiksuutta pitää olla.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
Osta telewell firman 3 vaihe laturi. Tulee voimavirtaan esim kiinni ja type kaksi liitin.

Latauskaapeli<br>Latausasema 3x16A (1-3 vaihe)<br> Autossa TYPE 2 -liityntä / Sähköautojen latauskaapelit - TeleWell

Hinta laatu ihan paras. (ja saat mukaan reissuun jos tarvii)
 
Miten olisi ihan K-Auton kautta jos ostaa heidän oman VW-laturin? Ne maksoi joku 400-600€+ asennukseen menevä muutama satku.
 
Polestar 2 vaikuttaisi myös ihan kivalta. Samaan hintaan suunnilleen kuin id.3, mutta 300kW ja neliveto. Ylimääräistä häsläystä vaan kun ei voi ostaa Suomesta. Harmillisen tukkoisen näköiset sisätilat vaan ja ikkunalinjat korkealla ettei uloskaan näy kunnolla.
 
Etusivu | Walle tuolla kotimainen vaihtoehto.

Jos halua älylaturin jota voi esim. ohjata kotiautomaatiolla (vaikkapa jos unelmoit aurinkopaneeleista tai haluat vaan ajastaa lataukset sähkön hinnan perusteella), niin joudut hommaamaan pykälää fiksumman laturin

Älykkyyttä ja aurinkopaneeleita miettiessä kannattaa miettiä myös milloin auto on latauksessa (ja aurinkopaneelien suunta), eli pystyykö aurinkosähköä hyödyntämään.
 
Etusivu | Walle tuolla kotimainen vaihtoehto.



Älykkyyttä ja aurinkopaneeleita miettiessä kannattaa miettiä myös milloin auto on latauksessa (ja aurinkopaneelien suunta), eli pystyykö aurinkosähköä hyödyntämään.
Paneelista kävi juuri joku firma antamassa tarjouksen, niin tätäkin tuli mietittyä. Auto olisi latauksessa yöllä, milloin aurinko paistaa vähän vähemmän kuin päivällä. Ei olisi paneeleista siihen hyötyä.
 
Carwow:n youtube-kanavalla oli näköjään vihdoin Tesla S (dual motor) vs. Porsche Taycan Turbo S varttimailikisa. :vihellys:
 
Paneelista kävi juuri joku firma antamassa tarjouksen, niin tätäkin tuli mietittyä. Auto olisi latauksessa yöllä, milloin aurinko paistaa vähän vähemmän kuin päivällä. Ei olisi paneeleista siihen hyötyä.

Mulla oli sama tilanne. Paneelit tuli kuitenkin hankittua ja asenneltua itse, kun en halunnut kiinalaista tavaraa (tai mahdollisimman vähän). Näin korona aikana ja etätöissä paneelien sähköä voi jotenkuten hyödyntää plugarin lataukseen, mutta normaalioloissa ei oikeastaan.
 
Jahas, meidän perheen tessulla nyt tasan 230 000 lasissa. Noista 30 tuhatta meidän ajamia.
Edelleen ollaan koko sakki tyytyväisiä, ei suhise lasit, ei roiku listat , paneelit linjassa jne. Mielettömän hyvä ja mukava ajaa.

Ainut harmi on että ei ole varaa vielä laita toista pihaan, mutta eiköhän vuoden parin sisään model x tule kaveriksi :) Pitänee jotain kuvaa tai muuta laitella tuonne omat autot ketjuun jossai välissä.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa

11kW teholla ei e-Golfia ladata kun se hyödyntää vain kahta vaihetta. Toki jos haluat kotona ladata "täysillä" niin kolmivaihelaite on hankittava.

Minä ostin tuommoisen, kun kerran työmaapistoke kotoa loytyy:

Type2 - voimavirta, 16A 3-vaihe, 7m - Atonos Oy

Hommasin myos samasta paikasta suko-adapterin, niin saa tarvittaessa sellaisestakin 16A.
 
Onko porukka käynyt koeajamassa tuota perusmallin Nissan Leafia? Hinta vaan vaikuttaa jo melko sopivalta.

"Nissan LEAF 40 kWh Visia täyssähköautojen hankintatuella * alk. Vain 27 490 €. Hinta ennen alennusta 32 770 €.
ETUSI YLI 5 000 €"

"Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 30.09.2020 asti."

Itse oon kolme sähköautoa koeajanut. BMW i3 joskus aikaisemmin ja Seat Mii sekä nyt Nissan Leaf. Nissan piti ärsyttävää inisevää ääntä, mutta sen sai onneksi napista pois päältä. Aika tilavalta näytti.
 
Onko porukka käynyt koeajamassa tuota perusmallin Nissan Leafia? Hinta vaan vaikuttaa jo melko sopivalta.

"Nissan LEAF 40 kWh Visia täyssähköautojen hankintatuella * alk. Vain 27 490 €. Hinta ennen alennusta 32 770 €.
ETUSI YLI 5 000 €"

"Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 30.09.2020 asti."

Itse oon kolme sähköautoa koeajanut. BMW i3 joskus aikaisemmin ja Seat Mii sekä nyt Nissan Leaf. Nissan piti ärsyttävää inisevää ääntä, mutta sen sai onneksi napista pois päältä. Aika tilavalta näytti.

Mistä lie varastojen perukoilta nämä on kaivettu... Leafissa ajoasennon saaminen mieleiseksi voi olla joillekkin haastellista, kun ratissa ei ole syvyyssäätöä. Varusteista on karsittu ainakin ilmalämpöpumppu, joka sitten vaikuttaa varsinkin pidempää matkaa talvisaikaan ajavaan.
 
Mistä lie varastojen perukoilta nämä on kaivettu... Leafissa ajoasennon saaminen mieleiseksi voi olla joillekkin haastellista, kun ratissa ei ole syvyyssäätöä. Varusteista on karsittu ainakin ilmalämpöpumppu, joka sitten vaikuttaa varsinkin pidempää matkaa talvisaikaan ajavaan.
Selasin myös varustelistaa ja tosiaan ilman ilp:ä tuo hinnat alkaen malli ja samaa alennusta ei saa muihin malleihin.

Itse 175cm lyhyenä sain ihan ok ajoasennon Leafiin. Huomasin kumminkin että penkin reisituki oli turhan lyhyt, mutta ei se isommin haitannut. Tuo hinnat alkaen akku/moottori tuntui kanssa ihan pirteältä. Kiihtyvyys pitäisi olla 7.9s 0-100km/h.

Yksi huomio vielä, että jalat taisi ottaa aika helposti kiinni kojelaudan alaosaan, jos penkki oli liian edessä. Kädet kumminkin ylti ihan sopivasti ratille. Varmaankin pidemmillä kuskeilla tulee ongelmaa ajoasennon kanssa helposti.

Isoin miinus tosiaan tuo ilpin puute ja sen vaikutus ajomatkaan. Ihan vähän harkinnassa kumminkin tuo Leafin ostaminen. Paitsi että saisihan niitä myös käytettynä ja en ole vielä hintoja katsonut.

Edit:
Esim tuossa on aika edullinen 21tkm ajettu Leaf. 24 450€.
 
Viimeksi muokattu:


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.

Uudesta Yariksesta alkanut tulla nyt pressivideoita. Ei vielä kuitenkaan 1001cars tapaista, missä paneuduttaisiin täysin kulutukseen. Ei nähtävästi saatu sähköistä nelivetoa tähän koppaan Euroopassa vaan se tulee kalliimman Yaris Cross mallin optiona. Myös uusi suomihinnasto löytyy Toyotan sivuilta, hybridi veroineen alkaen 21 tuhatta ja WLTP päästöt 87-98 g/km eli pääosassa malleista alle EU:n 95 g/km rajan itselataavalla hybridillä.

 


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.


Kertooko tarina, että paljonko Prius kuluttaa samalla lenkillä ja samoissa olosuhteissa?
 


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.

Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
 
Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
AIkalailla omallakin Auriksella pääsee taajamassa sen 50% sähköllä. Mutta noissa kannattaa huomioida se, että sähköllä menemiseksi lasketaan aina kun auto liikkuu ilman bensaa: kaikki jarrutukset, rullailut yms. Näin laskemalla menee "sähköllä" myös tavalliset autot missä syöttö katkeaa moottorijarrutuksissa.
Mutta vähillä menee tuo Yaris, tuollaisiin lukemiin ei pääse Auriksella (tämän vuoden ajot ajotietokoneesta 4,8l/100km pk-seutua ympäriinsä ajelua pääasiassa kehäteitä, lapissa käyty jne).
Muoks: Pitkäaikainen yli 60tkm tankkauksista laskettu keskikulutus 5.6l/100km joka on lähtenyt laskuun kun vuoden alusta vaihdoin työpaikkaa ja ajoprofiili muuttui pätkäajosta pitempiin suhailuihin työkseen.
 
Viimeksi muokattu:
11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Ensin pitää keksiä mitä ominaisuuksia tarvit ennenkuin mitään voi suositella. Noista kumpikaan ei mahda olla järkevä vaihtoehto.

Tarvitko (älykästä) säätöä latausvirralle? Tarvitko etäohjausta/seurantaa/energiamittausta? Merkitseekö laitteen ulkonäkö? Noissa yksinkertaisissa virran säätö on dip-kytkimillä, eli käytännössä aseta kerran ja sitten se on siinä. Lataus lähtee käyntiin heti kun piuhat kytkee kiinni. Schneiderissä näyttää olevan karkea latausajankohdan säätö, mutta en maksaisi siitä noin paljon ekstraa. Jos tuollainen tyhmä latauslaite riittää, niin osta halvin semmoinen minkä ulkonäkö sattuu sopimaan silmään.

Sitten taas jos tarvii etäohjausta ja kuormanjakoa, niin valinta menee vaikeammaksi. Tee-se-itse-henkilölle helppo valinta on go-eCharger HOME , jossa on avoin API, mutta lisäksi valmis kännykkäsovelluskin latauksen hallintaan. Hintaa on 700 e, mutta lisäksi tarvit type 2 -johdon, kun kiinteää mukaan ei tule ja joillekin tuon purkin ulkonäkö tuntuu olevan kynnyskysymys.
 
Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
No ei varmasti pääse aina samalla kulutuksella. Jos kiihdytät reilulla kaasun käytöllä niin polttis herää aina (koska muuten tehoista on vain murto-osa käytössä) ja jos hidastat nopeasti niin jarrut haaskaa energiaa lämmöksi ihan kuten peruspolttiksissakin. Kyllä se alle kolmen lukemiin pääseminen edellyttää varmasti myös hyvin taloudellista ajotapaa ja sitäkin ettei lämpötila ole kovasti pakkasella tai hillitön helle-paahde. WLTP low, joka vastaa lähinnä kaupunkiajoa, näyttäisi olevan tuolle 3,5 l/100km. Eli sanoisin että tuo 2,9 l/100km on jo jos ei äärimmäisen optimoinnin niin ainakin melko tarkaan huomioidun taloudellisen ajon tulos hyvissä olosuhteissa. Normaalin järkevästi ajellessa ollaan sitten tuolla WLPT lukujen suunnalla, ja vähemmän järkevästi ajellessa sitten yli.

Mutta kyllähän noista itselataavista on aina kaupungissa etua ollut perinteiseen ICE:hen verrattuna, ja tyypillisesti hybridin kulutus laskee kun tullaan maantieltä kaupunkiin, kun taas perinteinen ICE menee juuri päinvastoin. Kääntöpuolena sitten maantiella saati motarilla tasaista vauhtia ajellessa itselataavan hybridin etu on hyvin pieni ja siellä jos haluaa sniiduilla niin diesel puolustaa edeleen paikkaansa.
23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.
Aikalailla isommat autot menettänyt merkityksensä, kun pienemmillä päästään pienempiin/samoihin kulutuslukemiin?

Eihän Yaris ole käytännössä edes vaihtoehto Priukselle, Corolla tai Camry voi olla. Vaikka ei sen puoleen, siitä ihan samaa mieltä, ettei tuo Prius itseäniäkään houkuttelisi jos hybridi-Toyota pitäisi ostaa, IMO erottuva muotoilu alkaa olla muinasjäänne ajalta, kun hybridit olivat jotain uutta ja ihmeellistä ja sitä haluttiin korostaa, eikä Priuksessa enää ole mitään ihmeellistä, paitsi että on minun silmään poikkeuksellisen ruma, makuasia toki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 841
Viestejä
4 485 426
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom