Keskustelua hybridiautoista

Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa

11kW teholla ei e-Golfia ladata kun se hyödyntää vain kahta vaihetta. Toki jos haluat kotona ladata "täysillä" niin kolmivaihelaite on hankittava.

Minä ostin tuommoisen, kun kerran työmaapistoke kotoa loytyy:

Type2 - voimavirta, 16A 3-vaihe, 7m - Atonos Oy

Hommasin myos samasta paikasta suko-adapterin, niin saa tarvittaessa sellaisestakin 16A.
 
Onko porukka käynyt koeajamassa tuota perusmallin Nissan Leafia? Hinta vaan vaikuttaa jo melko sopivalta.

"Nissan LEAF 40 kWh Visia täyssähköautojen hankintatuella * alk. Vain 27 490 €. Hinta ennen alennusta 32 770 €.
ETUSI YLI 5 000 €"

"Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 30.09.2020 asti."

Itse oon kolme sähköautoa koeajanut. BMW i3 joskus aikaisemmin ja Seat Mii sekä nyt Nissan Leaf. Nissan piti ärsyttävää inisevää ääntä, mutta sen sai onneksi napista pois päältä. Aika tilavalta näytti.
 
Onko porukka käynyt koeajamassa tuota perusmallin Nissan Leafia? Hinta vaan vaikuttaa jo melko sopivalta.

"Nissan LEAF 40 kWh Visia täyssähköautojen hankintatuella * alk. Vain 27 490 €. Hinta ennen alennusta 32 770 €.
ETUSI YLI 5 000 €"

"Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 30.09.2020 asti."

Itse oon kolme sähköautoa koeajanut. BMW i3 joskus aikaisemmin ja Seat Mii sekä nyt Nissan Leaf. Nissan piti ärsyttävää inisevää ääntä, mutta sen sai onneksi napista pois päältä. Aika tilavalta näytti.

Mistä lie varastojen perukoilta nämä on kaivettu... Leafissa ajoasennon saaminen mieleiseksi voi olla joillekkin haastellista, kun ratissa ei ole syvyyssäätöä. Varusteista on karsittu ainakin ilmalämpöpumppu, joka sitten vaikuttaa varsinkin pidempää matkaa talvisaikaan ajavaan.
 
Mistä lie varastojen perukoilta nämä on kaivettu... Leafissa ajoasennon saaminen mieleiseksi voi olla joillekkin haastellista, kun ratissa ei ole syvyyssäätöä. Varusteista on karsittu ainakin ilmalämpöpumppu, joka sitten vaikuttaa varsinkin pidempää matkaa talvisaikaan ajavaan.
Selasin myös varustelistaa ja tosiaan ilman ilp:ä tuo hinnat alkaen malli ja samaa alennusta ei saa muihin malleihin.

Itse 175cm lyhyenä sain ihan ok ajoasennon Leafiin. Huomasin kumminkin että penkin reisituki oli turhan lyhyt, mutta ei se isommin haitannut. Tuo hinnat alkaen akku/moottori tuntui kanssa ihan pirteältä. Kiihtyvyys pitäisi olla 7.9s 0-100km/h.

Yksi huomio vielä, että jalat taisi ottaa aika helposti kiinni kojelaudan alaosaan, jos penkki oli liian edessä. Kädet kumminkin ylti ihan sopivasti ratille. Varmaankin pidemmillä kuskeilla tulee ongelmaa ajoasennon kanssa helposti.

Isoin miinus tosiaan tuo ilpin puute ja sen vaikutus ajomatkaan. Ihan vähän harkinnassa kumminkin tuo Leafin ostaminen. Paitsi että saisihan niitä myös käytettynä ja en ole vielä hintoja katsonut.

Edit:
Esim tuossa on aika edullinen 21tkm ajettu Leaf. 24 450€.
 
Viimeksi muokattu:


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.

Uudesta Yariksesta alkanut tulla nyt pressivideoita. Ei vielä kuitenkaan 1001cars tapaista, missä paneuduttaisiin täysin kulutukseen. Ei nähtävästi saatu sähköistä nelivetoa tähän koppaan Euroopassa vaan se tulee kalliimman Yaris Cross mallin optiona. Myös uusi suomihinnasto löytyy Toyotan sivuilta, hybridi veroineen alkaen 21 tuhatta ja WLTP päästöt 87-98 g/km eli pääosassa malleista alle EU:n 95 g/km rajan itselataavalla hybridillä.

 


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.


Kertooko tarina, että paljonko Prius kuluttaa samalla lenkillä ja samoissa olosuhteissa?
 


23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.

Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
 
11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Ensin pitää keksiä mitä ominaisuuksia tarvit ennenkuin mitään voi suositella. Noista kumpikaan ei mahda olla järkevä vaihtoehto.

Tarvitko (älykästä) säätöä latausvirralle? Tarvitko etäohjausta/seurantaa/energiamittausta? Merkitseekö laitteen ulkonäkö? Noissa yksinkertaisissa virran säätö on dip-kytkimillä, eli käytännössä aseta kerran ja sitten se on siinä. Lataus lähtee käyntiin heti kun piuhat kytkee kiinni. Schneiderissä näyttää olevan karkea latausajankohdan säätö, mutta en maksaisi siitä noin paljon ekstraa. Jos tuollainen tyhmä latauslaite riittää, niin osta halvin semmoinen minkä ulkonäkö sattuu sopimaan silmään.

Sitten taas jos tarvii etäohjausta ja kuormanjakoa, niin valinta menee vaikeammaksi. Tee-se-itse-henkilölle helppo valinta on go-eCharger HOME , jossa on avoin API, mutta lisäksi valmis kännykkäsovelluskin latauksen hallintaan. Hintaa on 700 e, mutta lisäksi tarvit type 2 -johdon, kun kiinteää mukaan ei tule ja joillekin tuon purkin ulkonäkö tuntuu olevan kynnyskysymys.
 
Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?
No ei varmasti pääse aina samalla kulutuksella. Jos kiihdytät reilulla kaasun käytöllä niin polttis herää aina (koska muuten tehoista on vain murto-osa käytössä) ja jos hidastat nopeasti niin jarrut haaskaa energiaa lämmöksi ihan kuten peruspolttiksissakin. Kyllä se alle kolmen lukemiin pääseminen edellyttää varmasti myös hyvin taloudellista ajotapaa ja sitäkin ettei lämpötila ole kovasti pakkasella tai hillitön helle-paahde. WLTP low, joka vastaa lähinnä kaupunkiajoa, näyttäisi olevan tuolle 3,5 l/100km. Eli sanoisin että tuo 2,9 l/100km on jo jos ei äärimmäisen optimoinnin niin ainakin melko tarkaan huomioidun taloudellisen ajon tulos hyvissä olosuhteissa. Normaalin järkevästi ajellessa ollaan sitten tuolla WLPT lukujen suunnalla, ja vähemmän järkevästi ajellessa sitten yli.

Mutta kyllähän noista itselataavista on aina kaupungissa etua ollut perinteiseen ICE:hen verrattuna, ja tyypillisesti hybridin kulutus laskee kun tullaan maantieltä kaupunkiin, kun taas perinteinen ICE menee juuri päinvastoin. Kääntöpuolena sitten maantiella saati motarilla tasaista vauhtia ajellessa itselataavan hybridin etu on hyvin pieni ja siellä jos haluaa sniiduilla niin diesel puolustaa edeleen paikkaansa.
23 kilometrin kaupunkilenkillä keskikulutus 2.8l/100km, josta 16km täyssähköajoa. Aikalailla Prius menettänyt merkityksensä, kun entry level hybridillä päästään pienempiin lukemiin.
Aikalailla isommat autot menettänyt merkityksensä, kun pienemmillä päästään pienempiin/samoihin kulutuslukemiin?

Eihän Yaris ole käytännössä edes vaihtoehto Priukselle, Corolla tai Camry voi olla. Vaikka ei sen puoleen, siitä ihan samaa mieltä, ettei tuo Prius itseäniäkään houkuttelisi jos hybridi-Toyota pitäisi ostaa, IMO erottuva muotoilu alkaa olla muinasjäänne ajalta, kun hybridit olivat jotain uutta ja ihmeellistä ja sitä haluttiin korostaa, eikä Priuksessa enää ole mitään ihmeellistä, paitsi että on minun silmään poikkeuksellisen ruma, makuasia toki.
 
Pienellä menee uusi Yaris testilenkillä, mutta kun taas joku pieni täyssähkis kuluttaa tuolla samalla testilenkillä kokonaisuudessaan sen noin 2kWh niin siihen verratuna taas tuntuu paljolta.
 
@Walla Suuremmassa kokoluokassa Corolla, C-HR ja miksei Camrykin on tosiaan vienyt ostajia Priukselta, mutta tähän mennessä Prius on silti vienyt ne syklikulutuksissa ja päästöissä. En minäkään sitä avaruusalusta harkinnut, hommasin siis Hyundain. :)

Jos miettii käytettyjen hybridien markkinoita niin kyllä tuo Uusi Yaris on vahva vaihtoehto vähän käytetylle suuremmalle Toyotan hybridille perus kauppakassiksi/kehonliikuttimeksi. Voisin harkita vaihtavani Ioniqin jossain vaiheessa Yarikseen tai Yaris Crossiin nelivedolla, koska varustelu näyttää olevan jo ihan kattava + sähköinen neliveto olisi kiva lisä. Tähän mennessähän sitä on demottu käytännössä vain Priuksessa ja Rav4:ssä. Aika kummallista, jos/kun Yaris Cross saa sähköisen nelivedon ennen Corollaa tai C-HR:ää. Toki voi olla, että Cross malli hinnoitellaan selkeästi kalliimmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aina ollut sitä mieltä että noi itselataavat ovat vähän turhia, mutta jos tosiaan 23km lenkistä pääsee 16km sähköllä niin aika hyvin kyllä. En ehtinyt vielä katsoa videota, mutta lieneekö tuo kuitenkaan ihan koko totuus? Ja pääseekö kaupunki ajossa aina noin pienellä kulutuksella, vai onko tuo sitten äärimmäisen optimoinnin tulos?

Nähdäkseni tuossa ajettiin vuorilta/kukkuloilta alas kaupungin keskustaan eli kulutusmittauksena tuo on ihan turha. Pieniin kolmosella alkaviin lukuihin on varmaan ihan mahdollista päästä kaupungissa järkevästi mitattuna ja muutenkin uusi Yaris vaikuttaa ihan hyvältä.
 
Pienellä menee uusi Yaris testilenkillä, mutta kun taas joku pieni täyssähkis kuluttaa tuolla samalla testilenkillä kokonaisuudessaan sen noin 2kWh niin siihen verratuna taas tuntuu paljolta.
Jos noin haluat vertailla, niin vaihdetaanpa reiluuden nimissä myös Yariksen luku testilenkin kokonaiskulutukseen, jolloin saadaan 0,64 l vs. 2 kWh. (23 km * 2,8 l / 100 km = 0,64 l)

Yariksen bensat maksoivat noin 0,90 € (jos 1,4 €/l). Sähköauton 2 kWh maksaisi kotona ladaten noin 0,19-0,30 €, eli noin neljäsosan Yariksen energiakuluista.

Jos pieni sähköauto kuluttaisi 2 kWh samalla 23 km:n lenkillä, niin se vastaisi energiana noin 1 l/100 km bensankulutusta, eli noin kolmasosaa Yariksen energiankulutuksesta. (Bensiinissä energiaa 9 kWh/l)


Kyseinen testivideo ei ole kovin vertailukelpoinen, koska reitin alun ja lopun korkeuserosta ei ollut tietoa ja kulutuslukemat näyttivät olevan ajotietokoneesta peräisin. En kuitenkaan hetkeäkään epäile, etteikö uusi Yaris olisi markkinoiden pienikulutuksisin ei-ladattava hybridi. Hattu päästä.
 
Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
 
Jos noin haluat vertailla, niin vaihdetaanpa reiluuden nimissä myös Yariksen luku testilenkin kokonaiskulutukseen, jolloin saadaan 0,64 l vs. 2 kWh. (23 km * 2,8 l / 100 km = 0,64 l)

Yariksen bensat maksoivat noin 0,90 € (jos 1,4 €/l). Sähköauton 2 kWh maksaisi kotona ladaten noin 0,19-0,30 €, eli noin neljäsosan Yariksen energiakuluista.

Jos pieni sähköauto kuluttaisi 2 kWh samalla 23 km:n lenkillä, niin se vastaisi energiana noin 1 l/100 km bensankulutusta, eli noin kolmasosaa Yariksen energiankulutuksesta. (Bensiinissä energiaa 9 kWh/l)


Kyseinen testivideo ei ole kovin vertailukelpoinen, koska reitin alun ja lopun korkeuserosta ei ollut tietoa ja kulutuslukemat näyttivät olevan ajotietokoneesta peräisin. En kuitenkaan hetkeäkään epäile, etteikö uusi Yaris olisi markkinoiden pienikulutuksisin ei-ladattava hybridi. Hattu päästä.
Helposti Miillä pääsisi tuolla lenkillä 9kwh/100km lukemiin. Itsellä ollut keskikulutus 3500km aikana 12.4kWh/100km
 
Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
Eikös tuohon hintaan saa Seat Leon plugarin?
 
Aika kallis tuo Yaris on paremmilla varustetasoilla, siellä 25-26te luokassa. Ei montaa tonnia tarvi laittaa että saa jo uutta sähköautoa tai selvästi isompaa plugin-hybridiä. E-Up kolmikkoa saa 5 tonnia halvemmalla, niissä toki ei kummoinen varustetaso, mutta kokoluokka melkein sama kuin Yariksella ja "polttoainekulut" paljon pienemmät kun Yariksessa.
Ootko katsonut noita vagin varusteita? Kommenttisi kuulostaa hieman oudolta, löytyy kuitenkin lämmitettävä tuulilasi, ennakkolämmitys&jäähdytys... Ulkoasu on karu, mutta en mä varusteista oikein keksi mitään oleellista puuttuvan.
 
Ensin pitää keksiä mitä ominaisuuksia tarvit ennenkuin mitään voi suositella. Noista kumpikaan ei mahda olla järkevä vaihtoehto.

Tarvitko (älykästä) säätöä latausvirralle? Tarvitko etäohjausta/seurantaa/energiamittausta? Merkitseekö laitteen ulkonäkö? Noissa yksinkertaisissa virran säätö on dip-kytkimillä, eli käytännössä aseta kerran ja sitten se on siinä. Lataus lähtee käyntiin heti kun piuhat kytkee kiinni. Schneiderissä näyttää olevan karkea latausajankohdan säätö, mutta en maksaisi siitä noin paljon ekstraa. Jos tuollainen tyhmä latauslaite riittää, niin osta halvin semmoinen minkä ulkonäkö sattuu sopimaan silmään.

Sitten taas jos tarvii etäohjausta ja kuormanjakoa, niin valinta menee vaikeammaksi. Tee-se-itse-henkilölle helppo valinta on go-eCharger HOME , jossa on avoin API, mutta lisäksi valmis kännykkäsovelluskin latauksen hallintaan. Hintaa on 700 e, mutta lisäksi tarvit type 2 -johdon, kun kiinteää mukaan ei tule ja joillekin tuon purkin ulkonäkö tuntuu olevan kynnyskysymys.
Ei haittaa yhtään avoin api, ja näyttäisi olevan jonkinlainen hass.io-integraatiokin tälle.

Kuormanjako voisi olla jees. Talo lämpiää sähköllä ja boileri lähtee heti yösähkösykäyksestä käyntiin. Samaan aikaan tietty talvipakkasilla muutakin lämmitystä käynnissä. Käsittääkseni kuormanjako noissa monissa vaatisi sopivanlaisen paluupiuhan mittarille (kai. en kovin syvällisesti asiaa tunne), mutta tähän tyyliin etäohjattava voisi myös olla hyvä ratkaisu. Voisi ajastaa lataamaan vasta esim puolenyön jälkeen. Mua ei tuon laitteen ulkonäkö häiritse, vaikka onhan se kieltämättä vähän lelun näköinen. Ei välttis huono juttu tuokaan, että on irrotettava ja mukaan otettava. Toisaalta en kyllä keksi, mikä se paikka olisi, mihin ottaisin tuon mukaan kolmivaihelatauksen varalta.

Onko tällaisia kännykkäsovelluksella ohjattavia muita?
 
Nähdäkseni tuossa ajettiin vuorilta/kukkuloilta alas kaupungin keskustaan eli kulutusmittauksena tuo on ihan turha. Pieniin kolmosella alkaviin lukuihin on varmaan ihan mahdollista päästä kaupungissa järkevästi mitattuna ja muutenkin uusi Yaris vaikuttaa ihan hyvältä.
No juu totta. Jos ajaa vuorelta alas niin varmaan voisi päästä siihen että energia lisääntyy ajon aikana. Toiseen suuntaan sitten menenkin jo ihan toisella tavalla bensaa.
 
Eiköhän tuon Enyaqin karvalakein pikkuakullinen lähde sieltä 55ke ylöspäin. Ihmettelen kyllä jos tulee maltillesempaa hinnoittelua.
 
Whatcarissa veikkaus 40k puntaa eli 45k euroissa. Škoda on yleensä halvempi kuin vastaava Volkkari vai mitä?
 
Eiköhän tuon Enyaqin karvalakein pikkuakullinen lähde sieltä 55ke ylöspäin. Ihmettelen kyllä jos tulee maltillesempaa hinnoittelua.

Pienin akkuhan on hieman pienempi (52kWh netto) kuin alkaen 40ke maksavan ID3:n (58kWh netto). En pidä mitenkään mahdollisena että Skoda maksaisi 15k€ enemmän kuin VW isommalla akulla. Whatcarin veikkaus lienee aika lähellä totuutta, mutta huomenna nähdään. Odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla.
 
Sain korvanappiini tiedon että päälle 40k lähtöhinnat ja tukiaisten kanssa alkamaan 3:lla alkavalla luvulla.
 
Range jää kesyksi, tuo 82kw akku voi mennä joku 400km todellista kesällä jos hyvin käy.

Hyvin korealaiset osaa sitten suunnitella sähköauton kun saman kokoluokan 64kw akulla range on 450km.

Sähköautolle talvi ei ole se pahin rangea tiputtava olosuhde vaan kunnon loska+ kova vastatuuli on pahempi.
 
Hyvin korealaiset osaa sitten suunnitella sähköauton kun saman kokoluokan 64kw akulla range on 450km.

Sähköautolle talvi ei ole se pahin rangea tiputtava olosuhde vaan kunnon loska+ kova vastatuuli on pahempi.
Eikö kunnon talvi ole pahempi. -20 asteessa range tippuu 30-40%, kun hyttiä ja akkua joutuu lämmittämään. Ilman tiheys myös kasvaa mitä kylmempi on, jolloin ilmanvastus siis kasvaa.
 
Eikö kunnon talvi ole pahempi. -20 asteessa range tippuu 30-40%, kun hyttiä ja akkua joutuu lämmittämään.
Hytin lämmitys kirpaisee eniten alkumatkasta, kun auto on jo lämmin, niin lämmitykseen ei enää mene niin paljoa. Toki jos lyhyitä pätkiä kaupungissa ja auto jäähtyy joka välissä niin kulutuslukemat on aika hurjia.

Mutta näin ensimmäisen vuoden perusteella moottoritie on eniten myrkkyä rangelle. Talvinopeusrajoitukset 120->100 kompensoi paljon pakkasen viemää rangea.
 
Hyvin korealaiset osaa sitten suunnitella sähköauton kun saman kokoluokan 64kw akulla range on 450km.

Sähköautolle talvi ei ole se pahin rangea tiputtava olosuhde vaan kunnon loska+ kova vastatuuli on pahempi.
Näyttää tuo skoda vain paljon isommalta.

Juu, kyl tuo keli homma on tiedossa. Teslailen täällä Kuusamossa.
Töissä pitäny monesti sanoa et pakkanen ei ole se pahin peikko vaan auraamaton tie.
Paras komentti että lähteekö se käyntiin jos akku on jäässä. :/
 
Pienin akkuhan on hieman pienempi (52kWh netto) kuin alkaen 40ke maksavan ID3:n (58kWh netto). En pidä mitenkään mahdollisena että Skoda maksaisi 15k€ enemmän kuin VW isommalla akulla. Whatcarin veikkaus lienee aika lähellä totuutta, mutta huomenna nähdään. Odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla.
ID3 on kuitenkin ihan eri luokkaa oleva auto. Compact hatchia verrataan katumaasturiin. Toki juuri nyt katsoin, että tuosta Enyaqista on tulossa mopoversioita useampi eli on hyvinkin mahdollista alle 50k€ mallit, kun tulee se 150hp 52kWh akulla.
 
Tämä on ehkä se mikä pistää hieman miettimään että ostaako sen id.3 vai sittenkin vaan Teslan. Tuleekohan jälleenmyyntiarvot käyttäytymään näin myös lähivuosina? Teslan arvo laskee 10% 3 vuodessa ja muiden 40-60%?

 
Huh, mites olis pieni lähdekritiikki? Aikamoista tuubaa tuo juttu. Softaan ollaan autoissakin menossa, mutta ei se mikään ihmelääke ole ajettuihin kilometreihin ja ikään.
 
Huh, mites olis pieni lähdekritiikki? Aikamoista tuubaa tuo juttu. Softaan ollaan autoissakin menossa, mutta ei se mikään ihmelääke ole ajettuihin kilometreihin ja ikään.
Se %-merkki lopussa oli se lähdekritiikki. Onko sinulla jotain fakta lähdettä noille arvonalenemille eri automerkeillä/malleilla? Kiinnostaisi itseäkin.
 
Juuh. Miksi kukaan maksaisi kolme vuotta vanhasta M3:stä melkein uuden vastaavan hinnan? Täysin epäuskottava taulukko.

Ja mitä nyt esim. Nettiautosta katsoo kolme vuotta vanhoja Model S:iä, niin aika sama arvon pudotus niissä on ollut kuin vastaavan hintaisissa polttis-premiumeissa. Jotain pientä Tesla-lisää havaittavissa, mutta ei mitään kymmeniä prosentteja.
 
Tämä on ehkä se mikä pistää hieman miettimään että ostaako sen id.3 vai sittenkin vaan Teslan. Tuleekohan jälleenmyyntiarvot käyttäytymään näin myös lähivuosina? Teslan arvo laskee 10% 3 vuodessa ja muiden 40-60%?

Oli kyllä sellaista Teslan ylistyslaulua koko juttu ettei viittinyt edes lukea loppuun, mutta sen mitä luin niin osittain tuossa oli pointtia. Teslan tapa päivittää jo myytyjä autoja uusilla ominaisuuksilla varmasti auttaa pitämään jälleenmyyntiarvon ylhäällä. Mutta se mitä en ymmärrä on tuo artikkelin asenne että "Tesla ei vanhene". Vanheneehan se Teslankin rauta siinä missä muidenkin. Toki tiettyyn pisteeseen saakka vanhaa rautaa saa tekohengitettyä uudella softalla, ja varmaan jotain komponenttejakin voidaan vaihtaa (maksua vastaan?), mutta jossain vaiheessa se raja tulee vastaan kuitenkin. Varmaan ihmiset jotka haluaa ajaa uudella autolla haluaa ajaa uudella autolla Teslankin kanssa, ei se auto mekaanisesti uudeksi muutu uudella softalla. Kakssataa tonnia piereskelty auto on kakssataa tonnia piereskelty merkistä riippumatta, nitinöineen, natinoineen ja kuluvine mekaanisine osineen.

En toki voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta itse en maksaisi 3 vuotta vanhasta Teslasta 90% uuden hinnasta sen enempää kuin mistään muustakaan autosta. Jos jälleenmyyntiarvot on noin yliarvostetut niin ostaisin mieluummin uuden. Etenkin kun Teslalla on 4v/80 000 km takuu (siis muilla osilla kuin moottorilla ja voimansiirrolla), niin kaikki kuluvien osien korjaukset jää aika pitkälti itse maksettaviksi kun nuo ensimmäiset suht huolettomat 4v/80tkm on ajeltu.

Ehkä tämä käytettyjen Teslojen yliarvostus markkinoilla johtuu vielä tässä vaiheessa vaihtoehtojen puutteesta. Tesla oli ensimmäinen vakavasti otettava sähköauto markkinoilla, ja saatavuus oli vieläpä hyvin rajoitettua alkuvaiheessa. Tällöin on luonnollista, että käytettyjäkin myydään pienellä arvonalenemalla. Nyt taas kun markkinoille tulee enemmän vaihtoehtoja tarjona lisääntyy useissa hintaluokissa niin Teslojenkin hinnat käytettynä alkaa tippua normaalimmalle tasolle.
 
Se %-merkki lopussa oli se lähdekritiikki. Onko sinulla jotain fakta lähdettä noille arvonalenemille eri automerkeillä/malleilla? Kiinnostaisi itseäkin.
Voin mä sulle jonkun taulukon tekaista, jossa verrataan taksimersujen arvonalenemaa eläkeläisparien su-kirkko tojotoihin. Uskottavuus ja tulosten vertailukelpoisuus tasan samaa luokkaa kuin tuossa. Arvonalenema-taulukko ilman minkäännäköistä km-tietoa :facepalm:
 
On tosiaan aika selektiivinen taulukko kun häviävälle puolelle valittu selkeästi skaalan heikommasta päästä löytyviä, kun keskimääräinen VIIDEN vuoden arvonalenema on tuon taulukon "parhaan" non-teslan luokkaa.


Tuollakin mainitaan että M3 arvonaleneman vähäisyys johtuu lähinnä rajoitetusta saatavuudesta joka pitää hinnat korkeammalla, muut Teslat häviävät pick-upeillekin.
 
Sama se on arvonaleneman suhteen tuolla VAG-tripletillä (e-Up, Mii, Citigo). Hinnat on käytettynä selvästi korkeampia kuin uuden auton. Ihan vaan sen takia kun uusia autoja ei saa.
 
Kai sitä saa pyytää mitä vaan, mutta maksaisiko joku käytetystä autosta enemmän kuin uudesta vaikka kyse olisi Teslasta tai koko maailman parhaasta ja halutuimmasta autosta eli Skoda Mii:stä?
 
Oli kyllä sellaista Teslan ylistyslaulua koko juttu ettei viittinyt edes lukea loppuun, mutta sen mitä luin niin osittain tuossa oli pointtia. Teslan tapa päivittää jo myytyjä autoja uusilla ominaisuuksilla varmasti auttaa pitämään jälleenmyyntiarvon ylhäällä. Mutta se mitä en ymmärrä on tuo artikkelin asenne että "Tesla ei vanhene". Vanheneehan se Teslankin rauta siinä missä muidenkin. Toki tiettyyn pisteeseen saakka vanhaa rautaa saa tekohengitettyä uudella softalla, ja varmaan jotain komponenttejakin voidaan vaihtaa (maksua vastaan?), mutta jossain vaiheessa se raja tulee vastaan kuitenkin. Varmaan ihmiset jotka haluaa ajaa uudella autolla haluaa ajaa uudella autolla Teslankin kanssa, ei se auto mekaanisesti uudeksi muutu uudella softalla. Kakssataa tonnia piereskelty auto on kakssataa tonnia piereskelty merkistä riippumatta, nitinöineen, natinoineen ja kuluvine mekaanisine osineen.

En toki voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta itse en maksaisi 3 vuotta vanhasta Teslasta 90% uuden hinnasta sen enempää kuin mistään muustakaan autosta. Jos jälleenmyyntiarvot on noin yliarvostetut niin ostaisin mieluummin uuden. Etenkin kun Teslalla on 4v/80 000 km takuu (siis muilla osilla kuin moottorilla ja voimansiirrolla), niin kaikki kuluvien osien korjaukset jää aika pitkälti itse maksettaviksi kun nuo ensimmäiset suht huolettomat 4v/80tkm on ajeltu.

Ehkä tämä käytettyjen Teslojen yliarvostus markkinoilla johtuu vielä tässä vaiheessa vaihtoehtojen puutteesta. Tesla oli ensimmäinen vakavasti otettava sähköauto markkinoilla, ja saatavuus oli vieläpä hyvin rajoitettua alkuvaiheessa. Tällöin on luonnollista, että käytettyjäkin myydään pienellä arvonalenemalla. Nyt taas kun markkinoille tulee enemmän vaihtoehtoja tarjona lisääntyy useissa hintaluokissa niin Teslojenkin hinnat käytettynä alkaa tippua normaalimmalle tasolle.

Jokseenkin samaa mieltä, mutta olihan tuolla toki pieni totuuden jyväkin kun vertaa noita arvon alenemia, että näyttää olevan hieman hitaampaa. Model 3:sta tosin ei voi vielä sanoa yhtään mitään, mitä sen arvonalenema on 3 vuoden kohdalla. Suomessa on pakko olla syynä juuri tuo tarjonnan puute ja näkee kuinka monet hakee Hollannista käytettyjä Tesloja. Joko Suomessa on liian kallista tai ei tarpeeksi tarjontaa käytettyjen markkinoilla, ja mielestäni se on nimenomaan näiden kahden asian yhteinen tulos ettei arvo ole vielä lähtenyt laskemaan.

Teslan takuuhan on kohtuullinen (4v/80 000 km) ja voimansiirto/akkutakuu (8v/160 000-240 000km) verraten moniin muihin kalliisiin merkkeihin. VAG:lla takuu on 2v/100 000 km. Yleisimmin nuo on jotain on 2-3 vuotta ja 100 000km suurimmalla osalla. Muutamat valmistajat kuten Mersu antaa 2v ilman km-rajaa. Valtaosalle toi Teslan 4v takuu on parempi kuin mitä 90% muista valmistajista antaa (edit. harvalla tulee kilometrejä riittävästi että tuolla olisi merkitystä). Akku- ja voimansiirtotakuuhan on aikalailla monilla samaa luokkaa kuin Teslalla.
 
4 vuotta ok, mutta toi 80 tkm on kyllä aika haistapaska. Moneen merkkiin saa viimeistään rahalla helposti 5/100 ja sitten on korealaiset... Sähköautoissa muuten aika järjetöntä, että ”moottorille” on oma takuunsa, mutta sitten vielä muussakin takuussa on km-raja (ja vielä alhainen). Luulis pelkkä aikaraja olevan ok.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 942
Viestejä
4 647 554
Jäsenet
76 350
Uusin jäsen
MoppeFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom