Keskustelua hybridiautoista

Tämäkin on selvillä eli 80% kaupunkiajoa ja 20% maantietä. Latauspaikkoja löytyy suht hyvin täältä Turusta. Rivarissa on myös tehty päätös että kun eka sähköauto tulee pihaan niin kaikki parkkipaikat sähköistetään.

Mitenhän tuo 4 henkilön rajoitus on toteutettu, onko keskipaikalla takana edes turvavyötä?

Onko kyseessä taksikäyttö vai joku muu? Taksilla olisi tietysti suotavaa, että lähes aina olisi mahdollista lähteä myös hieman kauemmas eli isompi akku olisi tietysti hyvä.
Tuohan sitten vaatisi rivariparkkikselle käytännössä 3x16A latausmahdollisuuden että saa yöllä akun täyteen...onko päätetty mahdollistaa noin tehokas?

Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta isoakkuisen takapenkistä, mutta en ole löytänyt. Luulisi että se ainakin on varmaa, että keskiturvavyö puuttuu.
 
Heti kun 250 kW latureita on 100 km välein, voidaan keskustella lisää.

Teoreettista pohdiskeluahan tuo nyt muutenkin, kun ei tuommoisia tehoja ole Suomessa tarjolla. Omalla normaalikäyttöalueella ei edelleenkään ole ainuttakaan DC-laturia millään teholla (arkikäyttöön olisi, mutta siihen niitä taas ei tarvi), joten täyssähköt jää vielä kauppaan.

Juuri kauppias informoi, että RAV4 PHEVin toimitus pitäisi olla syyskuun puolivälissä. Hetken aikaa vaikutti jo siltä, että ensimmäiset asiakkaat saattavat saada autonsa jopa ennen Suomen ensiesittelyä, mutta nähtävästi niin ei nyt kuitenkaan käy.
 
Onko kyseessä taksikäyttö vai joku muu? Taksilla olisi tietysti suotavaa, että lähes aina olisi mahdollista lähteä myös hieman kauemmas eli isompi akku olisi tietysti hyvä.
Tuohan sitten vaatisi rivariparkkikselle käytännössä 3x16A latausmahdollisuuden että saa yöllä akun täyteen...onko päätetty mahdollistaa noin tehokas?

Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta isoakkuisen takapenkistä, mutta en ole löytänyt. Luulisi että se ainakin on varmaa, että keskiturvavyö puuttuu.
Joku muu, mutta välillä voisi mennä taksinakin, riippuen tulevista laeista ja muutaman muun asian toteutumisesta.
 
Uudessa tm:ssä on kuulemma sähköautoista juttua ja niiden käyttökuluista. Kuulemma autovakuutus täysillä bonuksilla alkaen 2500 ja jollain malleilla yli 3000 euroa. Onko kukaan lukenut tuota? Järkyttäviä vakuutusmaksuja☹️
 
Uudessa tm:ssä on kuulemma sähköautoista juttua ja niiden käyttökuluista. Kuulemma autovakuutus täysillä bonuksilla alkaen 2500 ja jollain malleilla yli 3000 euroa. Onko kukaan lukenut tuota? Järkyttäviä vakuutusmaksuja☹
Joo ihan huuhaa hintoja. En tiedä mistä ovat repineet ne Lähitapiolasta. Kyllä ne hinnat on enemmänkin tonnin luokkaa tai alemmat koska M3 oli melkein joka puolella vajaa tonni, poislukien OP joka halusi ottaa 1500€.
 
Tässähän olisi aika tärkeää tietää, puhutaanko lista- ja ohjehinnoista joita ei maksa käytännössä kukaan vai todellisista hinnoista tavallisella 70-80% alennuksella(tai vähän paskemmalle kolhijalle 50% alennuksella).

Moni on tainnut tippua aika pahasti kärryiltä siinä, mitä maksaisi autovakuutus ihan perusautoon, jos vakuutuksen ottaja on 18-vuotias mies ilman vakuutushistoriaa. Toki pientä helpotusta ensi järkytyksen perään käytännössä yleensä saa katsoessaan kaikki vakuutusyhtiöt läpi, tai sitten ei.
 
Uudessa tm:ssä on kuulemma sähköautoista juttua ja niiden käyttökuluista. Kuulemma autovakuutus täysillä bonuksilla alkaen 2500 ja jollain malleilla yli 3000 euroa. Onko kukaan lukenut tuota? Järkyttäviä vakuutusmaksuja☹
hahaha, hulluja ne on. Meillä nyt pohjantähti kaikilla herkuilla (toki talot ja vene myös siellä jne) tesla model s 860e /vuosi sisältäen liikennevakuutuksen eli ihan kaikki. Jopa OP ois tarjonnu vajaa 1200e vuosi kaikki. Muut sit tosta väliltä.

TM taitaa vaan edelleen olla diesel ja bensis valmistajien lahjoma..
 
Näinköhän noi hinnat on ilman alennuksia ja bonuksia kuten joku aiemmin veikkaili, silloin vaikuttais realistisilta. Pikaisesti katsoen ilman bonuksia mun bensa Astrankin vakuutukset olis lähemmäs kaks tonnia mutta lopullinen hinta täysillä bonuksilla alennusten jälkeen n. 430€/v (liikenne + täyskasko)...
 
hahaha, hulluja ne on. Meillä nyt pohjantähti kaikilla herkuilla (toki talot ja vene myös siellä jne) tesla model s 860e /vuosi sisältäen liikennevakuutuksen eli ihan kaikki. Jopa OP ois tarjonnu vajaa 1200e vuosi kaikki. Muut sit tosta väliltä.

TM taitaa vaan edelleen olla diesel ja bensis valmistajien lahjoma..

:sfacepalm:

sdf.PNG

asd.PNG


"Lähde Lähitapiola"

Mitä teknarin pitäisi tehdä ettei olisi niin korruptoitunut? Kyseenalaistaa kaikki vakuutusyhtiöltä saamansa vastaukset, "eeeei varmasti ei pidä tämä kyllä paikkaansa! Internetissä nimimerkki sanoi että ihan höpöhöpö on, me uskotaan sitä ennemmin!" Itke Lähitapiolalle ennemmin jos vastaukset eivät miellytä.

Eiköhän noi jotain hihavakioita ole vakuutusyhtiöltä, koska esim Huihaille Lähitapiolan nettilaskuri ei osannut arpoa koko kaskolle mitään hintaa, vaikka auton tunnistikin.
 
Eiköhän ne ole ilman alennuksia olevia hintoja. Useimmilla jo pidempään ajaneilla on täydet tai lähes täydet bongarit luokkaa 80%, jolloin 3000€ ohjehinnasta jää luokkaa 600€. Tämä olisi pitänyt kyllä jotenkin mainita, sillä tuollaista 0-bonus hintaa tuskin monikaan (kukaan?) näkee/maksaa.
 
Aika rohkeeta TM:ltä kysyä hinnat vain yhdeltä yhtiöltä ja laskea niiden pohjalta käyttökuluja, kun kuitenkin hajontaa hinnoissa on yhtiöiden väliltä etenkin harvinaisemmissa autoissa todella paljon. Jos ois vittiny nähdä vähän vaivaa tiedon oikeellisuuden kanssa niin olis kysynyt useammalta yhtiöltä referenssihinnat ja ilmoittanut hajonnat tai laskenu vaikka keskiarvon...
 
Aika huonoa mainosta tuo on LähiTapioalle myös kun ei noi hinnat oikeasti voi olla tuota luokkaa. Luulis että olisivat olleet sielläkin päässä hieman hereillä jos toimituksesta soitellaan ja kysellään hintoja.
 
Aika rohkeeta TM:ltä kysyä hinnat vain yhdeltä yhtiöltä ja laskea niiden pohjalta käyttökuluja, kun kuitenkin hajontaa hinnoissa on yhtiöiden väliltä etenkin harvinaisemmissa autoissa todella paljon. Jos ois vittiny nähdä vähän vaivaa tiedon oikeellisuuden kanssa niin olis kysynyt useammalta yhtiöltä referenssihinnat ja ilmoittanut hajonnat tai laskenu vaikka keskiarvon...
Mutta toisaalta taas Lähitapiola + Laajakasko 200e omavastuulla, bonarit 80%/70% on TM:llä kaikissa vertailuissa se mikä kirjataan, eli vertailusta toiseen on helpompi pysyä kärryllä eri autojen vakuutusten hintatasosta.
 
Aikamoista, en ole alkuperäistä juttua nähnyt, mutta tuossa taulukossa lukee yli 2000e vakuutuksia 70% bonuksien kera. Melko huutonaurua lähti kun näin kuvan. Varmaan tarkoitus esittää vakuutusmaksu ilman bonuksia. Eiköhän tuon ymmärrä kuvasta, että käynyt ajatusvirhe toimittajalla.
 
Mutta toisaalta taas Lähitapiola + Laajakasko 200e omavastuulla, bonarit 80%/70% on TM:llä kaikissa vertailuissa se mikä kirjataan, eli vertailusta toiseen on helpompi pysyä kärryllä eri autojen vakuutusten hintatasosta.

Joo totta, on helppo pysyä kärryillä mitä vakuutukset maksaa Lähitapiolassa. Markkinoiden yleisestä hintatasosta tai keski/mediaanihinnoista tai hintojen tyypillisestä hajonnasta se ei toki kerro mitään.

No, noi hinnat on ehkä otettava vain jonkinlaisena lisäarvona vertailuissa joka antaa jotain kuvaa hintatasosta, tai sitten ei.


Edit: Onhan toi aika huima jos noi hinnat ja prosentit on oikein. Kian kaskon listahinta ilman bonuksia olis ton mukaan 11990 euroa :D
 
Aikamoista, en ole alkuperäistä juttua nähnyt, mutta tuossa taulukossa lukee yli 2000e vakuutuksia 70% bonuksien kera. Melko huutonaurua lähti kun näin kuvan. Varmaan tarkoitus esittää vakuutusmaksu ilman bonuksia. Eiköhän tuon ymmärrä kuvasta, että käynyt ajatusvirhe toimittajalla.
Niin, ilman boooooonuksia puhuttais about 8k€ - 12k€ autovakuutuksesta / annum :rofl2:
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?

Aika moni, pitää vaan kysyä niistä vakuutusyhtiöistä kuten laskuri neuvoo.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.
1598269665605.png

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.
1598269665605.png

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
Yep, iin asemaa ehkä tehdään paraaikaa. Ainakin tuore työmaa siellä.
 
Alkaa muuten vähitellen tuo Teslan SC verkosto näyttää Suomessakin aika hyvältä.

Kunhan Varkauden ja Ii asemat ovat valmiita, niin tyylin 3 lisälaturia Kajaaniin, Rovaniemelle ja Saariselälle ja verkosto alkaa olla Suomen tarpeisiin valmis.
Lähipiirissä on eräs tapaus, joka jätti Teslan hankkimatta, koska Varkaudessa ei ole vielä(kään) laturia. 5-tietä pitkin Helsinkiin ajo muuten liian kikkailua.
 
Nettiautosta katsoin muutamaa sähköautoa ja koitinpa sitten saada kilpailuttajalla autovakuutuksen hintaa niihin, mutta eipä vaan sähköautoille tunnu löytyvän. Onkos kukaan muu kokeillut?

Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
 
Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
Omalle autolleni if näemmä antaa vain noin kaksi kertaa niin kalliin hinnan kuin tämänhetkinen yhtiö toisella vakuutuskaudella. Ensimmäisen kauden osalta ero oli vielä isompi. Kysyin silloinkin tarjouksen ifistä, ja se oli jopa vielä vähän koomisempi kuin nyt.
 
Työnnä auton rekisterinumero ja omat tietosi suoraan vakuutusyhtiön nettilaskuriin, sillä lailla löytyi hinnat heti ainakin If:llä.
Joopj tuoltahan tulee hinnat. Kokeilin viime vuoden Zoella. Antoi liikenne ja kaskon yhteishintaan 736e. Nuo TM:n hinnat on ihna puutaheinää.
 
Joku kommentoi aiemmin, että osa rakenteilla olevista on olleet tuolla jo vuosia. Pitäneekö paikkansa, en tiedä.
Pitää sinänsä paikkansa, että jotain "suunniteltuja" asemia on roikotettu listoilla vuosia, mutta edistystä on silti tullut paljon. 3v sitten asemia taisi olla Suomessa 1, joten siihen nähden edistystä on tapahtunut aika paljon.

edit: no ei sentään, kait sentään kaksi oli jo silloin.
 
En ehkä ihan hirveästi huutelisi plugarin ohjelmoinnista. Kaunis ajatus koko ajoneuvoluokan taustalla oli vähentää päästöjä.
 
En ehkä ihan hirveästi huutelisi plugarin ohjelmoinnista. Kaunis ajatus koko ajoneuvoluokan taustalla oli vähentää päästöjä.

Eipä tuo ohjelmointi mainittavasti päästöjä lisää niin kauan kun päivän/matkan aikana ajetaan kuitenkin akku tyhjäksi. Toki noista yhteistehoista kiinnostuminen saattaa viitata siihen ettei lyhyitäkään matkoja malteta mennä pure-moodilla, mutta sama tulee kyllä varmaan helposti ihan millä vaan Volvon plugarilla.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
 
Vähän samaa kyselyä meinasin laittaa kuin ylläolevassa viestissä, mutta kyseessä rivari ja id.3. Eli suosituksia ja kokemusia latausratkaisuista olen hakemassa. Pitänee käydä vielä koeajamassa tuo id.3 ennen lopullista päätöstä. El Born näytti ihan kivalta myös.
 
Eipä tuo ohjelmointi mainittavasti päästöjä lisää niin kauan kun päivän/matkan aikana ajetaan kuitenkin akku tyhjäksi. Toki noista yhteistehoista kiinnostuminen saattaa viitata siihen ettei lyhyitäkään matkoja malteta mennä pure-moodilla, mutta sama tulee kyllä varmaan helposti ihan millä vaan Volvon plugarilla.

Työmatkat mennään täysin sähköllä. Osamatkamittarissa jo 1230km menty 45L tankilla.
Tehoja käytellään sitten matkoilla ja matka-ajossa.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
Kannattaa varmaan miettiä, että mitä ominaisuuksia sitä voisi nyt ja pidemmällä tähtäimellä haluta. Jos halua älylaturin jota voi esim. ohjata kotiautomaatiolla (vaikkapa jos unelmoit aurinkopaneeleista tai haluat vaan ajastaa lataukset sähkön hinnan perusteella), niin joudut hommaamaan pykälää fiksumman laturin.

Tai käytössä on sähkölämmitys + sähkösauna ja haluat sen verran älyä systeemiin, että se osaa pudottaa tehoja talon muun kulutuksen kasvaessa, niin jotain fiksuutta pitää olla.
 
Olen ostamassa sähköautoa (e-Golf) ja latausasema kotiin kannattaa siis myös hankkia. Naapurilla moinen jo onkin ja hänen suosituksensa on tiedossa, mutta ajattelin täältä vielä asiantuntijoilta kysyä mielipiteitä ja faktoja.

11kW asema taitaa olla suurin mitä saa ilman suurempia sähkötöitä ja isompia pääsulakkeita omakotitaloon. Mitä muuta latausasemassa pitäisi ottaa huomioon? Tuli vastaan esim. tämä Helenin mainos. Onko tämä mielekäs laite? Netraudassa sen sijaan on 11kW laitteita hintaluokassa 900e (Ensto) ja 1500e (Schneider). Onko Schneiderit tuon 600e parempia?

Sori, jos on usein kysytty kysymys, mutta tässä nyt oli 278 sivua ketjussa
Osta telewell firman 3 vaihe laturi. Tulee voimavirtaan esim kiinni ja type kaksi liitin.

Latauskaapeli<br>Latausasema 3x16A (1-3 vaihe)<br> Autossa TYPE 2 -liityntä / Sähköautojen latauskaapelit - TeleWell

Hinta laatu ihan paras. (ja saat mukaan reissuun jos tarvii)
 
Miten olisi ihan K-Auton kautta jos ostaa heidän oman VW-laturin? Ne maksoi joku 400-600€+ asennukseen menevä muutama satku.
 
Polestar 2 vaikuttaisi myös ihan kivalta. Samaan hintaan suunnilleen kuin id.3, mutta 300kW ja neliveto. Ylimääräistä häsläystä vaan kun ei voi ostaa Suomesta. Harmillisen tukkoisen näköiset sisätilat vaan ja ikkunalinjat korkealla ettei uloskaan näy kunnolla.
 
Etusivu | Walle tuolla kotimainen vaihtoehto.

Jos halua älylaturin jota voi esim. ohjata kotiautomaatiolla (vaikkapa jos unelmoit aurinkopaneeleista tai haluat vaan ajastaa lataukset sähkön hinnan perusteella), niin joudut hommaamaan pykälää fiksumman laturin

Älykkyyttä ja aurinkopaneeleita miettiessä kannattaa miettiä myös milloin auto on latauksessa (ja aurinkopaneelien suunta), eli pystyykö aurinkosähköä hyödyntämään.
 
Etusivu | Walle tuolla kotimainen vaihtoehto.



Älykkyyttä ja aurinkopaneeleita miettiessä kannattaa miettiä myös milloin auto on latauksessa (ja aurinkopaneelien suunta), eli pystyykö aurinkosähköä hyödyntämään.
Paneelista kävi juuri joku firma antamassa tarjouksen, niin tätäkin tuli mietittyä. Auto olisi latauksessa yöllä, milloin aurinko paistaa vähän vähemmän kuin päivällä. Ei olisi paneeleista siihen hyötyä.
 
Carwow:n youtube-kanavalla oli näköjään vihdoin Tesla S (dual motor) vs. Porsche Taycan Turbo S varttimailikisa. :vihellys:
 
Paneelista kävi juuri joku firma antamassa tarjouksen, niin tätäkin tuli mietittyä. Auto olisi latauksessa yöllä, milloin aurinko paistaa vähän vähemmän kuin päivällä. Ei olisi paneeleista siihen hyötyä.

Mulla oli sama tilanne. Paneelit tuli kuitenkin hankittua ja asenneltua itse, kun en halunnut kiinalaista tavaraa (tai mahdollisimman vähän). Näin korona aikana ja etätöissä paneelien sähköä voi jotenkuten hyödyntää plugarin lataukseen, mutta normaalioloissa ei oikeastaan.
 
Jahas, meidän perheen tessulla nyt tasan 230 000 lasissa. Noista 30 tuhatta meidän ajamia.
Edelleen ollaan koko sakki tyytyväisiä, ei suhise lasit, ei roiku listat , paneelit linjassa jne. Mielettömän hyvä ja mukava ajaa.

Ainut harmi on että ei ole varaa vielä laita toista pihaan, mutta eiköhän vuoden parin sisään model x tule kaveriksi :) Pitänee jotain kuvaa tai muuta laitella tuonne omat autot ketjuun jossai välissä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 904
Viestejä
4 646 630
Jäsenet
76 343
Uusin jäsen
jujapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom