Keskustelua hybridiautoista

Ei kauhean vakuuttava tuo Teslan autopilotti. Tuota tabletin kuvaruutuakin seuraa, niin noi autografiikat pomppii, hyppii, vilkkuu ja häviää ihan miten sattuu tuossa ruudulla. Tällä nyt sitten hintaa se 8000e:

 
Jos ideaalitilanteessa joka päivä saisi ladattua tuon 3.5km sähköä, niin vuodessa saisi ladattua 1300km verran sähköä. Eli vuodessa säästäisi 25e sähkölaskussa. Todellisuudessa vuodessa tuskin saisi lähellekään tuota määrää ladattua, edes puolta tuosta.

Tuo on itselataava hybridi niin se pieni säästö näkyy bensapumpulla (jos näkyy). Ilman aurinkopanelia noissa on yleensä se SOC jossain keskikolmanneksen alalaidalla kun lähdetään liikkeelle olettaen, että ei kurvata pihaan suoraan motarilta, jolloin akku on yläkolmanneksen ylälaidalla tai yli. Ehkäpä navigaattorin kanssa systeemi osaa ajaa tarkemmin akun tyhjäksi, jotta auringosta saadaan täysi hyöty irti?

Nyt sitten voidaan ainakin teoriassa ajaa 3,5 kilometria taajamassa, kunnes pitää polttomoottori käynnistää ensimmäisen kerran ja sillä ensimmäisellä polttomoottorisyklillä sitä bensaa palaa paljon, kuten tähänkin asti.

Vähän harmi, että tuossa mallissa ei ole kierroslukumittaria saatavilla edes sporttimoodissa vaikka myös rattivaihteet löytyy. Toivottavasti ei ole yleinen trendi.
 
Ei kauhean vakuuttava tuo Teslan autopilotti. Tuota tabletin kuvaruutuakin seuraa, niin noi autografiikat pomppii, hyppii, vilkkuu ja häviää ihan miten sattuu tuossa ruudulla. Tällä nyt sitten hintaa se 8000e:


Nyland taisi haukkua pari päivää sitten tuota Teslan park assistia testatessaan Xpengia, joka hänen mukaansa ainakin toimii paljon paremmin. Tunnistaa maalauksista paikat esimerkiksi.

Yleisesti en ainakaan vielä luota ollenkaan noihin. Skodan assistia testanneena jäi sellanen pierun haju, että aika raakileita tuntuu olevan toteutukset eikä todellakaan kamaa mitä tuotantoautoihin saisi edes laittaa. Tuo VAGin systeemi toimii vastaavasti kuten Teslakin eikä tunnista paikkoja vaan vain autojen väleissä olevat tyhjät tilat (tämä ainakin pari vuotta vanhoissa malleissa).
 
Täällä nauretaan lähes ilmaisen / halvan polttoaineen perässä juokseville sekä ämpäreitä jonottaville ihmisille, mutta tuon ilmaisen lataussähkön perässä jonottavat sähköautoilijat ovat kyllä ihan yhtä paha/naurettava ihmisryhmä. Ei auta kun taas kerran ihmetellä eilistä kauppareissua Lidl:ssä.

Oman auton vieressä oli Tesla lataamassa ja kaveri palasi autolleen vähän ennen minua. Autossa oli mukana koko perhe mukaan lukien parin kolmen vuoden ikäinen lapsi takapenkillä. Perhe jäi kauppareissun jälkeen lataamaan autoaan yhdessä 11kW:n laturista. Jotenkin oikein huokui se laatuaika perheen kanssa auton sisältä, kun lapsella taisi olla vähän tylsää siellä takapenkillä samalla kun isi säästi reilun euron tunnin aikana autossa istuen. Ehkä tuonkin ajan olisi voinut jotenkin paremmin käyttää.

No lähdin siitä omalta paikalta, kun sain tavarat takakonttiin ja kuin haukkana toinen Teslan omistaja (Model S P100D) tulee heti kärkkymään, että olenko lähdössä pois. Kaveri meinasi jopa ajaa ruutuun ennen kuin itse ehdin alta pois, koska oli niin kova hinku kun haistoi vapaan CCS-kaapelin. No kaveri jäi istumaan autoon heti kun oli saanut töpselin autoon kiinni. Ei tehnyt elettäkään kauppa-asioinnin tekemiseksi. Ehkä olisi pitänyt ostaa se hiukan edullisempi malli, niin olisi jäänyt rahaa vielä siihen auton lataamiseenkin ja voi vaan miettiä millaista hintaa nuo kaverit laskevat omalle vapaa-ajalleen. Ei ilmeisesti kovin korkeaa, kun tuokin kaveri oli varmaan jo hetken odotellut omaa vuoroon parkkipaikalla, vaikka niitä maksullisia latureita löytyy vierestä ilman mitään jonoa. Taisi mennä kaikki rahat autoon tässä tapauksessa.

Onhan se ilmainen sähkö aina ilmaista sähköä, mutta samalla tapaa se ilmainen ämpäri on ilmainen ämpäri. Luultavasti tuohon ilmaisen ämpärin hakemiseen vain kuluu vähemmän aikaa kuin auton lataamiseen auton sisällä odottaen ja sen ämpärin hintakin saattaa jopa olla arvokkaampi kuin ne tolpasta saadut kilowatit. Ei vaan voi ymmärtää mihin kaikkeen ihmiset ovat valmiita muutaman hassun euron takia…
 
Täällä nauretaan lähes ilmaisen / halvan polttoaineen perässä juokseville sekä ämpäreitä jonottaville ihmisille, mutta tuon ilmaisen lataussähkön perässä jonottavat sähköautoilijat ovat kyllä ihan yhtä paha/naurettava ihmisryhmä. Ei auta kun taas kerran ihmetellä eilistä kauppareissua Lidl:ssä.

Oman auton vieressä oli Tesla lataamassa ja kaveri palasi autolleen vähän ennen minua. Autossa oli mukana koko perhe mukaan lukien parin kolmen vuoden ikäinen lapsi takapenkillä. Perhe jäi kauppareissun jälkeen lataamaan autoaan yhdessä 11kW:n laturista. Jotenkin oikein huokui se laatuaika perheen kanssa auton sisältä, kun lapsella taisi olla vähän tylsää siellä takapenkillä samalla kun isi säästi reilun euron tunnin aikana autossa istuen. Ehkä tuonkin ajan olisi voinut jotenkin paremmin käyttää.

No lähdin siitä omalta paikalta, kun sain tavarat takakonttiin ja kuin haukkana toinen Teslan omistaja (Model S P100D) tulee heti kärkkymään, että olenko lähdössä pois. Kaveri meinasi jopa ajaa ruutuun ennen kuin itse ehdin alta pois, koska oli niin kova hinku kun haistoi vapaan CCS-kaapelin. No kaveri jäi istumaan autoon heti kun oli saanut töpselin autoon kiinni. Ei tehnyt elettäkään kauppa-asioinnin tekemiseksi. Ehkä olisi pitänyt ostaa se hiukan edullisempi malli, niin olisi jäänyt rahaa vielä siihen auton lataamiseenkin ja voi vaan miettiä millaista hintaa nuo kaverit laskevat omalle vapaa-ajalleen. Ei ilmeisesti kovin korkeaa, kun tuokin kaveri oli varmaan jo hetken odotellut omaa vuoroon parkkipaikalla, vaikka niitä maksullisia latureita löytyy vierestä ilman mitään jonoa. Taisi mennä kaikki rahat autoon tässä tapauksessa.

Onhan se ilmainen sähkö aina ilmaista sähköä, mutta samalla tapaa se ilmainen ämpäri on ilmainen ämpäri. Luultavasti tuohon ilmaisen ämpärin hakemiseen vain kuluu vähemmän aikaa kuin auton lataamiseen auton sisällä odottaen ja sen ämpärin hintakin saattaa jopa olla arvokkaampi kuin ne tolpasta saadut kilowatit. Ei vaan voi ymmärtää mihin kaikkeen ihmiset ovat valmiita muutaman hassun euron takia…

Taidan itse olla kanssa sitä ostajakuntaa joka käyttää autoa paikasta A paikkaan B siirtymiseen. Mulle on yks hailee, että onko autossa Netflixiä tai muita hilavitkuttimia. Blutooth tai Carplay tietysti plussaa, jotta matkan ajan ei tarvii radiota kuunnella.
 

Nää on aika omalaatuisia ihmisiä kyllä. Onhan se kiva bonus jos sattuu olemaan laturi vapaana kaupan pihassa mutta täälläpäin on kotisähkö niin halpaa ettei ole järkeä jonotella tai varta vasten siinä latailla. Menisi edes vaikka lenkille siinä ladatessa
 
Sama kai se on selaako tekkiä kotona vai autossa istuen. Ei kai se paremmaksi ajaksi kotona muutu. :D
 
Joku kyseli aurinkopaneeleista autossa. Hyundai Sonatassa näyttäisi olevan katto täynnä niitä. Ja ilmeisesti, jos kuudeksi tunniksi jättää auton aurinkoon, saa ~3,5km edestä sähköä.



Voisiko tämä muuten olla osaksi myös syklikulutulsen optimointia? Ts. saako testiin ajaa täydellä akulla ja purkaa se alarajalle, jolloin saadaan se 3.5 km ilmaista sähköajoa testitulosta parantamaan. Aurinkohan sen sitten lataa syklin ulkopuolella uusiutuvasta lähteestä, jolloin tämä voisi olla perusteltua. :)
 
Suomi on Suomi auringon osalta, mutta kannattaa muistaa ettei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan, jossa aurinkoa riittää hurjasti enemmän puhumattakaan maista, jotka on vielä etelämpänä.
Kun menee noihin hiekkamaihin ja jättää auton ulos, niin se vähitellen peittyy pölyyn eikä lataus toimi. PAITSI jos sulla on kuski, joka pyyhkii katon puhtaaksi.
 
Hinnasta ei mitään hajua ja yksittäinen käyttäjä ei tuosta varmaan paljoa hyödy, mutta isossa mittakaavassa itse tuota miettisin. Esimerkkinä aurinkoinen maa, jossa auto saa koko vuorokauden aikana vaikka sen 7km lisää rangea auringosta. Se tekee noin 2500km vuodessa. Jos tuolla saataisiin vaikka 10 000 polttisautoa vaihdettua tuollaiseen aurinkokennolla varustettuun autoon niin siinä tulisi 25 miljoonaa kuljettua kilometriä vuoden aikana, joidenka energia on tuotettu varmasti luontoa rasittamatta.
Mahtaakohan nuo kennot koskaan korvata energiantuotollaan sitä saastemäärää, mikä niiden tekemisestä on seurannut. Suurin hyötyjä taitaa olla myyjä, kun pääsee myymään ostajalle ajatuksen "puhtaasta" hybridistä, joka lataa auringon voimalla.
 
Tarpeeksi paneelia niin joillakin kuskeilla suurin osa ajosta olisi aurinkovoimalla. Itselläkin tulee välillä kuukausia kun omalla autolla mittariin kertyy vain joku 500km ja auto seisoo auringossa loppuajan.
 
Ja sitäpaitsi kun se ”haukkuu hintansa” päästöissä mitattuna aika nopeasti:

”Arizona State Universityssä tehtiin aurinkokennoille uusi hiilijalanjälkitutkimus, joka julkaistiin niin ikään Environmental Science and Technology -lehdessä. Tutkijoiden tarkasteleman aurinkokennojärjestelmän takaisinmaksuaika oli energiassa mitattuna 2,2 vuotta, eli kennot tuottivat tässä ajassa sen energian, mikä niiden valmistukseen kului. Tarkastellussa järjestelmässä käytettiin piikennoja alueella, jossa auringon säteilyenergiaa saatiin 1700 kWh/m2 vuodessa.

Tutkimuksessa arvioitiin, että kennojen valmistuksen hiilijalanjälki on pienentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmasosaan teknologian kehittymisen ansiosta. Tutkijat laskivat modernien aurinkokennojen valmistuksen hiilijalanjäljeksi 21 g CO2/kWh tuotettua sähköä.”



Toki pitää vähän tota päästömäärää miettiä ajoneuvon käyttöiän kannalta, tässä varmaan on käytetty jotain 20 vuoden elinkaarta eli sen jos puolittaa niin olisi noin 42 g CO2/kWh joka nyt ei kovin huono lukema ole.

Suomessa kulutetun sähkön päästökeskiarvo kuluvalta vuodelta on 47 g CO2/kWh:Sähköntuotannon CO2-päästöarvio
Niin varmaan jossain Arizonassa aurinkopaneelikentällä. Sen lisäksi että auton muodot tuli suunnata optimaalisesti ja sään suosia, niin auto pitäisi myös aina pysäköidä aurinkoon. Esim. kaupungissa rakennukset luo jo niin paljon varjoja, että tuo on täysin hyödytöntä. Lisäksi puut ja vaikkapa korkeammat ajoneuvot voivat luoda varjoja. Lisäksi nykypäivän pysäköinti ohjataan kasvukeskuksissa maan alle tai halleihin.
Sitten se auto pitäisi vielä vasiten haluta pysäköidä aurinkoon. Oikein kuumana päivänä kumpaan olet auton laittanut; aurinkoisimmalle paikalle vai puun varjoon? Paljonkohan hyödystä menee siinä, että parhaana latauspäivänä se auton sisätilat viilennetään lähdön jälkeen (tai ennakkoon?) inhimillisiksi ilmastoinnin kompressorilla. Sehän haukkaa monta kW tehoa pitkän aikaa.
Luksusvarusteena jossain autoissa nuo pyörittää paria flektiä sisäilman viilennykseen, jos on joutunut aurinkoon pysäköimään. Mitään ilmastointia ne ei jaksa pyöritellä.

Olen vahvasti sitä mieltä, että optimaalisesti suunnatut kiinteistöjen katolle tms. sijoitetut paneelit ovat ainoa oikea keino ja Suomessa nykytekniikalla nekin vielä gimmick tasoa.
 
Lisäksi tuo Hyundain kattopaneeli maksaa 1100 dollaria. Jos aurinkoenergiaan haluaa henkilökohtaisesti panostaa, niin on paljon järkevämpää panostaa sama raha asunnon aurinkopaneeleihin kuin auton aurinkopaneeleihin. Ei mitään järkeä maksaa auton kattopaneeleista yli 1000 euroa, saada max 20-30e sähkönä hyötyä vuodessa ja sitten laittaa auto kiertoon 3-5 vuoden päästä. Kattopaneeleilla sentään maksaa investointia takaisin sen 20-30 vuotta tuon muutaman vuoden sijaan ja paneelit ovat oikeasti koko ajan katolla hyvässä paikassa vastaanottamassa aurinkoa.
 
Aika kovaa tekstiä kun et ole vielä käytännössä päässyt mitään näkemään.

Kuten sanottua niin etelässä riittää aurinkoa ja kuten Pokkus sanoi niin eipä sitä autoa yleensä varjoon edes saa.

Itse en koskaan jätä puun alle, vituttaa putsailla sitä skeidaa maalipinnasta, oli se sitten linnunpaskaa, kirvanpaskaa tai mitä tahansa.
Siis mitä päässyt näkemään? Aurinkopaneeleilla varustettua autoa? Olen päässyt.

Missä etelässä? Kaupungit missä nykyään suurin osa porukkaa asuu, on aika samankaltaisia tässä suhteessa joka paikassa missä olen käynyt ja on tullut maailmaa kierrettyä joka mantereella pl. Afrikka. Enkä nyt tarkoita että ne ovat samanlaisia joka asiassa. Toki sieltä kaupungista löytyy aurinkoisia paikkoja, mutta se mikä on aamulla auringossa, voi olla puolenpäivän aikaan jo varjossa. Tämä sotkee totaalisesti ajatusmallin ”optimaalisesta” latauksesta.

Okei sä valitset pitää autoasi auringossa varjon sijaan kun voit valita. Riittääkö se silti auton viilentämiseen lämpötilan noustessa ja kuinka paljon tulee tukkaan laskettaessa päästöjä ja kuluja?
 
No mutta unohdetaan sitten koko juttu, kun kerran talot varjostaa ja mistään ei tuu mitään ja autoakaan ei voi viilentää avaamalla ikkunat jolloin saa sen saunalämpötilan tasoitettua ympäröivän ilman tasalle. Kaupungissakin on vaan korkeeta taloa eikä mitään asuinalueita ok-taloineen tai rivitaloineen ole olemassakaan.

Editoinkin tuon turhan provorivin viestistäni pois, sikäli hyödytön koska en minäkään ole vielä näitä Hyundaita livenä nähnyt.
Et kai sä odota että keskustelupalstalla taputellaan selkään ja nyökytellään hyväksyvästi kaikkiin viesteihisi. Mitä keskustelua sitten asiasta hait? Maissa joissa on oikeasti lämmin ja paras säteily aurinkoenergialle, niin se ulkoilmakin on pirun lämmin. Arizonassa oli joku 35 astetta ja tukahduttavan kuuma, niin ei paljon tehnyt mieli ajella ikkuna auki jos ilmastointi teki jo töitä tilanteen korjaamiseksi. Pahimmat pöhötykset lähti kun oven avasi, mutta pinnat hohkasi kuumaa ja ulkoilmassa tuli tuskan hiki. Niin ja auto oli kaupungissa useimmiten kiinteistön hallissa. BTW nyt siellä on joku yli 40 astetta. Suomessa jo hyödylliset säät ja auringonvalo on niin vähissä, että sijoitus huomioon ottaen tulos lienee aika heikko kun ottaa huomioon ne arjessa esiintyvät heikentävät seikat (joita siis luettelin edellisessä viestissä). Osa niistä vaikuttaa jonakin päivänä ja osa ei. Pointtihan oli se, että tutkimus aurinkopaneelien hyödystä jossain Arizonassa on vielä kaukana käytönnön hyödyistä autoissa.
Jos omakotitalossa istuu lataamassa, niin edelleen lienee kustannustehokkaampaa käyttää se raha kiinteistöön asennettaviin paneeleihin. Ei se auto sillonkaan monella ole avoimella kentällä, vaan sille varatulla paikalla joka voi olla varjossa ainakin osan aikaa. Itsellä jopa tallissa tai katoksessa 8 vuotta kun keskustassa asuin ja nykyisen rivarin pihapaikkakin varjossa klo 12 jälkeen.

Se paras latausaika on kuitenkin päivällä ja useimmat uusien autojen (joissa voisi olla aurinkopaneelit) ostajista ovat viisi päivää viikossa tuolloin töissä. Ja kaupungeissa työskentelee yhä enenevissä määrin keski/suurituloiset.

Tässä ihan Random timelapse video matalasta kaupungista, missä näkee miten varjot käyttäytyy vaikkei siihen itse kadulla huomiota kiinnitä. Silmä tottuu varjoihin hyvin, mutta kameran kapea dynamiikka paljastaa hyvin mitä tarkoitan (alkaa noin puolen minuutin kohdalla):


Mutta jos olet sitä mieltä että tuohon kannattaa sijoittaa niin siitä vain. Kyllä minäkin ympäristöarvoja kannatan, mutta ei se tarkoita että jokainen vihreää lippua liehuttava ansaitsee rahani. Kyllä sitä aurinkoenergian talteenottoa kehitetään ilman, että minä ostan aurinkokennoilla vuorattua hyndaita.

EDIT: Pitänee vielä lisätä, että ei tämä ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan. Tarkoitus on keskustella aiheesta joka kiinnostaa. Jos joku perustelee hyvin, miksi autoon kannattaa laittaa aurinkokennot, niin voin nostaa käden pystyyn ja myöntää että siltä kannalta asiaa en tullut ajatelleeksi. Se että oma auto (tai kovin monen muunkaan) viettäisi kaikki aurinkoiset päivät parhaassa paisteessa tuntuu vain täysin absurdilta.
 
Viimeksi muokattu:
Tarpeeksi paneelia niin joillakin kuskeilla suurin osa ajosta olisi aurinkovoimalla. Itselläkin tulee välillä kuukausia kun omalla autolla mittariin kertyy vain joku 500km ja auto seisoo auringossa loppuajan.
Unohdat tässä nyt sen, että tuossa on kaverina vielä pieni akku. Täyden akun jälkeen latausmäärä on 0 vaikka seisois miten pitkään.
 
Mahtaakohan nuo kennot koskaan korvata energiantuotollaan sitä saastemäärää, mikä niiden tekemisestä on seurannut. Suurin hyötyjä taitaa olla myyjä, kun pääsee myymään ostajalle ajatuksen "puhtaasta" hybridistä, joka lataa auringon voimalla.

Kunhan tarpeeksi seisovat auringossa. Nopealla googlettelulla 1-3 vuotta tuntuu olevan keskimääräinen hiilineutraalisuuden tavoittamisen aika. Riippuu tietenkin paneeleista, jos tehdas toimii jo aurinkopaneeleilla tai muulla uusiutuvalla energialla niin aika pieni määrä päästöjä tulee paneelin valmistuksesta
 
Kyllä tuo aurinkopaneelien raahaaminen auton mukana on aika turhaa. Vaakaan asennettun paneelin tuotto on pohjoisilla leveysasteilla heikko pois lukien keskikesä. Auton kasvanut paino lisää kulutusta koko vuoden pienentäen saatua hyötyä. Luonnon kannalta parempi ratkaisu on laittaa paneeli normaalisti talon katolle ja syöttää ylimääräsähkö valtakunnan verkkoon.
Nuo paneelien hiilineutraalisuus ajat saa kertoa ainakin kahdella koska auton katto on lähtökohtaisesti huono paikka.
 
Kyllä tuo aurinkopaneelien raahaaminen auton mukana on aika turhaa. Vaakaan asennettun paneelin tuotto on pohjoisilla leveysasteilla heikko pois lukien keskikesä. Auton kasvanut paino lisää kulutusta koko vuoden pienentäen saatua hyötyä. Luonnon kannalta parempi ratkaisu on laittaa paneeli normaalisti talon katolle ja syöttää ylimääräsähkö valtakunnan verkkoon.
Nuo paneelien hiilineutraalisuus ajat saa kertoa ainakin kahdella koska auton katto on lähtökohtaisesti huono paikka.
Ei paneelit niin paljon paina, että se olisi ongelma. Tuossakin esimerkissä kerrottiin, että panoramakatto on painavampi. Nämä eivät koskaan voi korvata muuta latausta - vaikka talon katolla olevaa paneelia - joten siihen ei kannata verrata. Mutta kun speksit ja hinta saadaan kohdalleen, niin ihan mielenkiintoinen lisävaruste tuollainen olisi. Esim. hyvissä oloissa 10km/päivä lisää rangea ja hinta pienissä satasissa, niin monia varmasti kiinnostaa.
 

Saas nähdä näkeekö ikinä päivänvaloa tuo, mutta ihan mielenkiintoinen, kun nyt kerran puhetta auringostalataavista autoista.
 
Kyllä tuo aurinkopaneelien raahaaminen auton mukana on aika turhaa. Vaakaan asennettun paneelin tuotto on pohjoisilla leveysasteilla heikko pois lukien keskikesä. Auton kasvanut paino lisää kulutusta koko vuoden pienentäen saatua hyötyä. Luonnon kannalta parempi ratkaisu on laittaa paneeli normaalisti talon katolle ja syöttää ylimääräsähkö valtakunnan verkkoon.
Nuo paneelien hiilineutraalisuus ajat saa kertoa ainakin kahdella koska auton katto on lähtökohtaisesti huono paikka.

En tiedä oliko tästä jo puhetta mutta mahtaisko noissa riittää teho jos on auringossa parkissa niin pyörittämään ilmastointia? Jos kyllä niin tuohan olisi ihan huikea varuste.
 
Ei paneelit niin paljon paina, että se olisi ongelma. Tuossakin esimerkissä kerrottiin, että panoramakatto on painavampi. Nämä eivät koskaan voi korvata muuta latausta - vaikka talon katolla olevaa paneelia - joten siihen ei kannata verrata. Mutta kun speksit ja hinta saadaan kohdalleen, niin ihan mielenkiintoinen lisävaruste tuollainen olisi. Esim. hyvissä oloissa 10km/päivä lisää rangea ja hinta pienissä satasissa, niin monia varmasti kiinnostaa.
Mielenkiintoinen ehkä, mutta ympäristöä hyödyttävä ei.

Voihan sen kysymyksen asetella niinkin, että onko ympäristöystävällisempää liikutella ylimääräistä massaa vai olla liikuttelematta? Saman paneelin voi asentaa kiinteästi tuottamaan verkkoon sähköä, jolloin tuottohyöty on sama.

Aikoa miten tuosta voisi ympäristöhyötyä saada on jos akun kokoa voisi paneelin ansiosta pienentää, mutta keskimääräinen ajon aikainen lataus on niin pieni, että käytännössä akun kokoa ei voida pienentää. Varsinkin jos ajatellaan, että Suomessa akkukapasiteetin kovin tarve on talvella.
 
Mielenkiintoinen ehkä, mutta ympäristöä hyödyttävä ei.

Voihan sen kysymyksen asetella niinkin, että onko ympäristöystävällisempää liikutella ylimääräistä massaa vai olla liikuttelematta? Saman paneelin voi asentaa kiinteästi tuottamaan verkkoon sähköä, jolloin tuottohyöty on sama.

Aikoa miten tuosta voisi ympäristöhyötyä saada on jos akun kokoa voisi paneelin ansiosta pienentää, mutta keskimääräinen ajon aikainen lataus on niin pieni, että käytännössä akun kokoa ei voida pienentää. Varsinkin jos ajatellaan, että Suomessa akkukapasiteetin kovin tarve on talvella.
Ne paneelit painaa pari kg/m^2. Tukirakennehan on autossa valmiina. Ei tuolla painolla ole yhtään merkitystä käytännössä.
 
En tiedä oliko tästä jo puhetta mutta mahtaisko noissa riittää teho jos on auringossa parkissa niin pyörittämään ilmastointia? Jos kyllä niin tuohan olisi ihan huikea varuste.

Riittää ainakin melkein kun sähkötehoa tarvitaan ehkä 1kW. Toisaalta jos autossa on edes 10kWh:n akku niin ei jäähdytys paljoa vie rangesta. Itselataavassa tuo voisi olla ihan kiva mukavuusvaruste kun niissä on sähköinen kompura, mutta hyvin pieni akku.
 
Hybridien ja täyssähköjen kanssa näistä kaikenlaisista varusteista jutustelu on näköjään aika eri hommaa ku polttisten kanssa kun osalle vain ja ainoastaan range ja taloudellisuus merkitsee kun osa hakee tehoja ja mukavuutta juurikaan talousjutuista välittämättä. Autojen hintojen ollessa kummiskin aika samat, polttiksissa puhutaan näissä samanlaisissa vertailuissa aina ihan eri hintaluokan vehkeistä.
 
Aivan kuin se auto ei varjossa latautuisi yhtään. Ei varmaan parkkiluolassa mutta kadun varressa kylläkin. Ja kuten täällä on jo sanottu, ylimääräinen paino ei ole merkittävää verrattuna muihin varusteisiin. Jos porukka vähän näkisi vaivaa ja hakisi tietoa.
 
Mutta onhan Sonatan panelikatto hyvää bisnestä ja brändinäkyvyyttä. Varmasti löytyy paljon ostajia, jotka ruksivat katon ulkonäön ja siihen liitetyn "eco leiman" takia. Hyvä että nykyisin auton ei tarvitse näyttää Priukselta ollakseen polttoainetaloudellinen. Lisänä muut edut mitkä käyty lävitse ketjussa ja videolla.



Uudesta Yariksesta alkanut tulla nyt pressivideoita. Ei vielä kuitenkaan 1001cars tapaista, missä paneuduttaisiin täysin kulutukseen. Ei nähtävästi saatu sähköistä nelivetoa tähän koppaan Euroopassa vaan se tulee kalliimman Yaris Cross mallin optiona. Myös uusi suomihinnasto löytyy Toyotan sivuilta, hybridi veroineen alkaen 21 tuhatta ja WLTP päästöt 87-98 g/km eli pääosassa malleista alle EU:n 95 g/km rajan itselataavalla hybridillä.

 
Kunhan tarpeeksi seisovat auringossa. Nopealla googlettelulla 1-3 vuotta tuntuu olevan keskimääräinen hiilineutraalisuuden tavoittamisen aika. Riippuu tietenkin paneeleista, jos tehdas toimii jo aurinkopaneeleilla tai muulla uusiutuvalla energialla niin aika pieni määrä päästöjä tulee paneelin valmistuksesta
Googletas nyt vähän paremmin tai edes tätä ketjua vähän taaksepäin. Tuossa äsken oli linkki, jotta optimioloissa optimipaikalla kiinteät isot paneelit pystyy 2,2 vuoteen. Tuossa autossa ne paneelit on 90% ajasta väärässä kulmassa ja akku naurettavan pieni. Toki niin on naurettava se päivässä tuleva rangenkin lisäys. Mutta tuo rajattu akun kapasiteetti rajoittaa edelleen sitä auringosta lataamista "äärettömyyksiin". Aurinkosähkölle on paikkansa, mutta kärpäsenpaskan kokoisella auton katolla se paikka ei ole (pl. jos sähkö käytetään suoraan tuuletukseen, kuten Priuksessa).
 
Hinnasta ei mitään hajua ja yksittäinen käyttäjä ei tuosta varmaan paljoa hyödy, mutta isossa mittakaavassa itse tuota miettisin. Esimerkkinä aurinkoinen maa, jossa auto saa koko vuorokauden aikana vaikka sen 7km lisää rangea auringosta. Se tekee noin 2500km vuodessa. Jos tuolla saataisiin vaikka 10 000 polttisautoa vaihdettua tuollaiseen aurinkokennolla varustettuun autoon niin siinä tulisi 25 miljoonaa kuljettua kilometriä vuoden aikana, joidenka energia on tuotettu varmasti luontoa rasittamatta.
Itse näkisin, että tuollaisten lähes hyödyttömien aurinkopaneelien valmistaminen tuhansien autojen kattoon on vain resurssien haaskausta ja noiden tuotanto rasittaa varmasti luontoa enemmän kuin keskitetty sähköntuotanto. Tuohan on ihan pientä harrastelua vain, minkä reaalivaikutus on nolla tai jopa negatiivinen ylimääräisen ongelmajätteen takia. Tuotetaan se sähkö mielummin isoilla koneilla, oli sitten kyseessä isot aurinkopuistot, tuulipuistot tai ydinvoimalat. Tuollainen tuhannen megawatin ydinvoimalakin tuottaa vain yhdessä minuutissa about sadan tuhannen kilometrin edestä rangea sähköautoon. Vuorokaudessa siis yli 100 miljoonaa kilometria rangea.
 
Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia T8-Volvoista? Harkinnassa olisi joko S90 tai V90, mutta harva on raportoinut kokemuksistaan, mikä saattaa olla hyväkin merkki. Vähän ajettuja, vuoden tai pari vanhoja saa jo 50 000 euron pintaan. Ruotsissa hinnat pyörivät samoilla nurkilla tai ovat jopa kalliimpia Suomessa myytäviin verrokkeihin nähden.
 
Itse näkisin, että tuollaisten lähes hyödyttömien aurinkopaneelien valmistaminen tuhansien autojen kattoon on vain resurssien haaskausta ja noiden tuotanto rasittaa varmasti luontoa enemmän kuin keskitetty sähköntuotanto. Tuohan on ihan pientä harrastelua vain, minkä reaalivaikutus on nolla tai jopa negatiivinen ylimääräisen ongelmajätteen takia. Tuotetaan se sähkö mielummin isoilla koneilla, oli sitten kyseessä isot aurinkopuistot, tuulipuistot tai ydinvoimalat. Tuollainen tuhannen megawatin ydinvoimalakin tuottaa vain yhdessä minuutissa about sadan tuhannen kilometrin edestä rangea sähköautoon. Vuorokaudessa siis yli 100 miljoonaa kilometria rangea.
Sellaista uuden auton ostajaa ei olekaan, joka lisävarustelistaa selatessa pohtisi niiden valmistuksen ympäristövaikutuksia ja elinkaaren hiilidioksidipäästöjä. No, ehkä joku vegaani jättää nahkapenkit hankkimatta, mutta sekin on auton ostosta riippumaton periaatepäätös. Ympäristöä pohditaan autoa ja sen moottoria miettiessä, mutta tunnelmavalojen ja panoramakattojen kohdalla valinnat tehdään mielikuvilla ja budjetilla - kuten myös auton katon aurinkopaneelien kohdalla tehtäisiin. Jos ihmiset ostaa, niin autotehtaat tarjoaa.
 
Googletas nyt vähän paremmin tai edes tätä ketjua vähän taaksepäin. Tuossa äsken oli linkki, jotta optimioloissa optimipaikalla kiinteät isot paneelit pystyy 2,2 vuoteen. Tuossa autossa ne paneelit on 90% ajasta väärässä kulmassa ja akku naurettavan pieni. Toki niin on naurettava se päivässä tuleva rangenkin lisäys. Mutta tuo rajattu akun kapasiteetti rajoittaa edelleen sitä auringosta lataamista "äärettömyyksiin". Aurinkosähkölle on paikkansa, mutta kärpäsenpaskan kokoisella auton katolla se paikka ei ole (pl. jos sähkö käytetään suoraan tuuletukseen, kuten Priuksessa).

Tottakai niiden arvojen oletus on että kaikki sähkö saadaan talteen. Kiinteä paneelikin voi olla irti verkosta, jos vaikka invertteri hajoaa, tai jos tulivuori purkautuu lähistöllä ja tulee monta vuotta kestävä sumu. Silloin on aika paha päästä siihen 2,2v.
 
Saako sieltä ydinvoimalasta jotenkin sähköt langattomasti auringossa seisovaan hybridiin jotta ilmastointi pyörisi mukavuusvarusteena?

Ei tämä ole noin mustavalkoinen asia.

Olis kyllä hauska tietää onko aurinkopaneelikatto ympäristöystävällisempi valmistuksen osalta kuin lasikatto.
Käytännössä efektiivisesti lasikattoon lisätään tavaraa ja pohdit, että onko se peruskattoa ympäristöystävällisempi :kahvi: Mitä maalitolppien siirtelyä tuo mukavuusvaruste nyt oli? Maailmahan tässä piti pelastaa aurinkopaneelillisella hybridillä. Kunnon ilmastointiin tuollaisen paneelin teho ei kyllä riitä, ilman saa vaihtumaan kuten priuksessa on tehty.

Tottakai niiden arvojen oletus on että kaikki sähkö saadaan talteen. Kiinteä paneelikin voi olla irti verkosta, jos vaikka invertteri hajoaa, tai jos tulivuori purkautuu lähistöllä ja tulee monta vuotta kestävä sumu. Silloin on aika paha päästä siihen 2,2v.
Mikäköhän sun pointti nyt tässä oli, luit huonosti? Pointtihan oli, että jos paras paneeli parhaassa paikassa optimiolosuhteissa ei pääse kuin 2,2 vuoteen, niin kärpäsenpaska auton katolla enimmän osan ajasta väärään suuntaan sojoittavana ei varmasti pysty lähellekään tuohon. Kun se viesti, johon vastasin arvuutteli alle kahta vuottakin, joka on aivan täyttä paskaa.
 
Saako sieltä ydinvoimalasta jotenkin sähköt langattomasti auringossa seisovaan hybridiin jotta ilmastointi pyörisi mukavuusvarusteena?

Ei tämä ole noin mustavalkoinen asia.

Olis kyllä hauska tietää onko aurinkopaneelikatto ympäristöystävällisempi valmistuksen osalta kuin lasikatto.
Ei toki noin mustavalkoinen ole, mutta lähinnä yhtenä ajatuksena kuinka marginaalista hyötyä tuollaisilla nykytekniikan paneeleilla oikeasti saa. Seisontailmastointi paneelin voimalla voi sinänsä toimia, mutta eipä se auton seisontailmastointi muutenkaan kuluta juurikaan ajoakkua tai sen rangea hybrideissä täyssähköistä puhumattakaan, kun auto on muutamassa minuutissa viileä. Mikäli pitää miettiä, että laittaako parkissa olevaan autoon seisontajäähdytyksen muutamaksi minuutiksi päälle vai ei, akku on jo todennäköisesti niin lopussa ettei rangea ole muutenkaan jäljellä edes nimeksi.
 
Hybridissä on niin pieni akku että ei sitä voi ilmastointiin oikein käyttää.

Olisi tuo nähdäkseni mahdollisuuksien rajoissa itselataavallakin akun koon puolesta, kun käytössä on n. 500Wh. Yleensä tosin varaustaso n. 40-60% tuosta, mutta kyllä 5-10 minuutin jäähdytykseen olisi energiaa.
 
Ei ole tunnareita tuonne AnttiTV:n puolelle, mutta jotain pientä yleistä...

 
Suomi on Suomi auringon osalta, mutta kannattaa muistaa ettei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan, jossa aurinkoa riittää hurjasti enemmän puhumattakaan maista, jotka on vielä etelämpänä.

Ei suomessa sen vähempää aurinkoa ole kuin keskieuroopassakaan, ei täällä mitenkään erityisen pilvistä oikeasti ole, vaikka "aina sataakin".
 
Ei suomessa sen vähempää aurinkoa ole kuin keskieuroopassakaan, ei täällä mitenkään erityisen pilvistä oikeasti ole, vaikka "aina sataakin".
Aurinko on täällä matalammalla joten paneelin pitäisi olla pystyssä etelään jotta päästäisiin hyviin tuottoihin. Lisäksi rakennusten ja puiden varjot on pitempiä vaikeuttaen aurinkoon parkkeerausta.
 
Aurinko on täällä matalammalla joten paneelin pitäisi olla pystyssä etelään jotta päästäisiin hyviin tuottoihin. Lisäksi rakennusten ja puiden varjot on pitempiä vaikeuttaen aurinkoon parkkeerausta.
On tietysti, mutta ei sitä aurinkoa hurjasti vähemmän ole, kuten väitettiin.
 
Kyllä tuo aurinkopaneelien raahaaminen auton mukana on aika turhaa. Vaakaan asennettun paneelin tuotto on pohjoisilla leveysasteilla heikko pois lukien keskikesä. Auton kasvanut paino lisää kulutusta koko vuoden pienentäen saatua hyötyä. Luonnon kannalta parempi ratkaisu on laittaa paneeli normaalisti talon katolle ja syöttää ylimääräsähkö valtakunnan verkkoon.
Nuo paneelien hiilineutraalisuus ajat saa kertoa ainakin kahdella koska auton katto on lähtökohtaisesti huono paikka.
Minua kiinnostaa noissa pientä säästöä enemmän itsepurkautumisen(valmiustilakulutuksen) kompensointi ja mahdollisuus tuulettaa auringonpaisteeseen jätettyä autoa koko päivä ilman akkujen purkua. Ei se turha varuste ole.
 
Minua kiinnostaa noissa pientä säästöä enemmän itsepurkautumisen(valmiustilakulutuksen) kompensointi ja mahdollisuus tuulettaa auringonpaisteeseen jätettyä autoa koko päivä ilman akkujen purkua. Ei se turha varuste ole.

Auringon aiheuttaman lämmön jäähdyttäminen aurinkoenergialla on mukavan runollinen ajatus. Jos siinä samalla tulee akkuun vähän ylimääräistä, sitä parempi. Joissain Leafeissa käsittääkseni ylläpitolataillaan 12 V akkua pienellä aurinkopaneelilla.
 
Ei suomessa sen vähempää aurinkoa ole kuin keskieuroopassakaan, ei täällä mitenkään erityisen pilvistä oikeasti ole, vaikka "aina sataakin".
Kyllä auringon säteilyvoimakkuus on merkittävästi heikompa meillä kun lasketaan vuoden keskiarvo. Ja etenkin jos paneeli on nollakulmassa, niin ero on huikea. Espanjassa tulee tuplat vuoden mittaan Suomeen verrattuna.


1596915144837.jpeg

1596915186991.jpeg
 
Olipa harvinaisen surkea esitys "Euroopan"" kartasta Solargissiltä. Eteläeurooppa ja joku afrikka tuossa punoittaa. Keski Eemelissä virheetä ja no loppuja sitten ei näekään.
 
Tilannetta huonontaa edelleen matala tulokulma joka aiheuttaa helposti varjoja katolle. Täytyy tarkasti parkkeerata keskelle parkkipaikkaa että saa aurinkoa koko päivän.

Tietysti jos vain haluaa jäähdyttää autoa niin onnistuuhan se. Paneelilta saa ehkä parhaimmillaan 200w eli tuuletinta sillä pyörittää. Ei noita päiviä Suomessa kyllä monta ole ja kyllä ilmastointi aika nopeasti (<60sec) hoitaa tilanteen.
 
Suomen olot ja pienet markkinat eivät vaikuta siihen tuleeko aurinkopaneelit saataville autoihin. Sitten ne löytynee myös Suomen valikoimista ja on jokaisen ostajan oma päätös ovatko ne hintansa arvoisia. Jos hinta on tarpeeksi alhainen - ja aurinkokennojen hinta laskee koko ajan - niin pienikin hyöty tai koettu arvo riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Henkilöauton kanssa paneeli katolla on, kuten todettua, melko hyödytön. kattopinta-alaa on vain liian vähän.

Järkevämpää olis rakentaa työpaikan parkkikselle aurinkopaneelikatos. Autot pysyvät kuumassa viileinä paneelien varjossa, ja katokseen saa sen verran paneeleita että niistä saa jopa latausvirtaa :)

Entä sitten isommalla vehkeellä, vaikka bussilla?

Näistä syistä sähkö voittaa dieselin – Suomen suurin sähköbussilaivasto aloittaa liikennöinnin | Autotalli.com

12 metriä ṕitkä 2.5 metriä leveä, 30 neliötä kattoa. Otetaan vähän kalliimpaa paneelia 200W/neliö, ja saadaan 6kW paneelit. Vaikka aurinko ei osukkaan suoraan 12 tunnin ajan noihin paneeleihin, saataneen paneeleista hyvänä päivänä 50kWh ulos. Bussi vie 1kW/km, eli paneeleilla pääsisi 50km.

Samoin pakettiautot ja pikkubussit voisivat hyötyä paneeleista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 836
Viestejä
4 485 329
Jäsenet
74 004
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom