Keskustelua hybridiautoista

Oma mielipide on että yleensä töpseliautoilla ajetaan niin vähän bensakoneella, että sen kesto ei tule vastaan. Koneen samuttelu valoihin on ollut arkipäivää jo niin pitkään muutenkin, että käynnistelyn ongelmat on ratkottu jo ennen plugareita.

Tämä pitää varmasti useimpien plugarien kohdalla paikkansa. Taitaa kuitenkin olla niin, että ajotietokoneelle ei erikseen tallennu sähkö- ja polttomoottoriajo, mistä sitä pääsisi noin vain tarkastelemaan.
 
Tämä pitää varmasti useimpien plugarien kohdalla paikkansa. Taitaa kuitenkin olla niin, että ajotietokoneelle ei erikseen tallennu sähkö- ja polttomoottoriajo, mistä sitä pääsisi noin vain tarkastelemaan.

Osa ainakin tallentaa auton koko elinkaaren keskikulutuksen, josta voi jotain päätellä.
 
Jos on vähänkään motaria katsoisin kyllä suoraan noita 40kwh versioita, varsinkin kun talvea miettii.

Tuolta löytyy aikapaljon juttua Leafistä kun testattu eri nopeuksia ja vuodenaikoja Sähköautoileva motoristi | Autotie

Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.
 
Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.

Meillä lähes sama päivittäinen työmatka mutta matkasta lähes 100km/päivä moottoritietä.. Jos haluaa ajaa reippaampaa vauhtia niin ei tahdo riittää 40kwh akkukaan koska työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta. Noi 64kwh korealaiset olisivat passeleita mutta se hinta..
 
Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.
Onko ABRP, eli A Better Routeplanner tuttu? Se löytyy sovelluksena tai nettisivuna. Sieltä voi valita automallin, akun kunnon, SOC alussa, SoC lopussa, lämpötilan, tuulen, kuorman, reitin kartalta välipysähdyksineen jne. Äsken tarkistin, niin löytyy myös Leaf 30 kWh.

Tuolla kun vähän aikaa leikkii omia pisimpiä vakioreittejään, niin selviää mikä auto riittää. Muista testata reitit molempiin suuntiin, koska sovellus ottaa korkeuserotkin huomioon.
 
Olen siis ajamassa vasta ajokorttia tässä keski-iän kynnyksellä ja tarttis ekan auton alle, kun ollaan vähän syrjempään muuttamassa. Että ihan amatööripohjalta näin autoasioissa ponnistelen.

Jos ensimmäiseen talveen ihan arvalla ja ostat 1-2 tuhannen euron Toyotan. Katsastat vain ennen ostamista niin ei tule heti yllätyksiä vastaan. Tulee ensimmäiset liukkaankelin harjoitukset tehtyä pienemmällä riskillä. Vuoden päästä pitäisi olla paljon paremmin valinnan varaa sähköauton kanssa jos EU pitää päänsä päästökiinteiden kanssa niin Bensalenkkarit maksavat sähkäreiden utopiat.
 
Olisiko tähän kenelläkään 30 kWh Leafin omistajalla kommenttia?
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.
 
Voisiko j
Jos ensimmäiseen talveen ihan arvalla ja ostat 1-2 tuhannen euron Toyotan. Katsastat vain ennen ostamista niin ei tule heti yllätyksiä vastaan. Tulee ensimmäiset liukkaankelin harjoitukset tehtyä pienemmällä riskillä. Vuoden päästä pitäisi olla paljon paremmin valinnan varaa sähköauton kanssa jos EU pitää päänsä päästökiinteiden kanssa niin Bensalenkkarit maksavat sähkäreiden utopiat.
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
 
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
Ota flexifuel ja tankkaa RE85:ttä. Eli enimmäkseen viinaa ja vielä biojätepohjaista.
 
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.

Juuri näin. Ilmeisesti se autotien blogi on sinun pitämä (nopeasti nimimerkistä pääteltynä.. :D)?

Blogista löytyy hyvin tietoa sähköautoa harkitseville, varsinkin kulutustestit eri olosuhteissa ovat loistavia.
 
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
Tätä eivät eurooppalaiset autonvalmistajat ottaneet huomioon kun jarruttelivat sähköautojen kanssa. Auto ei ole vain paikasta A paikkaan B siirtymistä varten vaan se on mielikuvia, statusta ja symboleja. Kakarana aina hiukan ihmettelin ihmisiä meidän kylältä jotka ostivat uusia Ladoja mutta näin myöhemmin olen tajunnut sen olevan liittyneen heidän puolue kannatukseensa.

Tarinaa Pekingistä. Lapset puhuvat kuinka heidän vanhempansa pelastavat maapallon sillä että ostavat uuden sähköauton. Kiinalaisia sähköautoja näkee liikenteessä paljon. Kiinalaisia sähköautoja ei vaan viedä ulkomaille niin saavat toimia tutkan alla. Ainakin Pekingissä tasan ainut tapa ladata sähköautoa on työmaa. Harvalla on edes parkkipaikkaa asuntonsa lähellä. Auto on sitä varten että viikonloppuna mennään ajelulle.

Tarinaa Thaimaasta: Paikallisille uusi Bensa-auto on tulotasoon moninkerroin kalliimpi kuin Premium sähköauto suomalaisille mutta se ei estä heitä ostamasta. Maaseudilla kun katselee niin useammassa paikkaa pihan auto voi olla kaksinverroin kalliimpi kuin asunto. Ja taas on kyse vain statuksesta.
 
Kia Optima Sportswagon PHEV ollut muutaman päivän käytössä ja on kyllä verraton ajoneuvo. Hymy huulilla aina ajaessa, koska hinta oli käytettynä järkevä ja varustelista on kattava. Pelkällä sähköllä ajelu on mukavaa ja hyvät Harman Kardon kaiuttimet pääsevät oikeuksiinsa kun on niin hiljaista menoa. Plussaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivuudesta, joten suomenkielinen puheohjaus navigaattorille toimii ratin nappia painamalla.

Bensaa ei ole mennyt vielä ollenkaan ja tuuletetut istuimet näillä helteillä on mahtava keksintö.

Ainoa miinus siitä, että talveksi täytyy asentaa säteilylämmitin ja sisätilanpistoke, mutta eipähän tarvitse maksaa Volkswagenin käyttöliittymän vuosimaksuja vaan ajastus tapahtuu WiFi-ohjatulla pistorasialla (tai vaikka perinteisellä ajastimella).

Volkswagen Passat GTE oli kilpailijana, mutta KIAn puolelle käänsi lähinnä KIAn hyvät tilastot huoltovarmuudessa, enemmän premiumin tuntuiset sisätilat (ja tyylikkäämpi ulkomuoto), panoraamakatto sekä reilu 10 km pidempi kantama sähköllä.

Onnea vain uudesta hienosta menopelistä :kippis:

Tuohon boldattuun kohtaan vain senverran, että ei sitä Volkkarin maksullista kännykkäliittymää tartte GTE:ssä, lämmityksen/viilennyksen ajastamiseen. Homma hoituu kyllä auton omasta e-managerista käsin.
 
Onnea vain uudesta hienosta menopelistä :kippis:

Tuohon boldattuun kohtaan vain senverran, että ei sitä Volkkarin maksullista kännykkäliittymää tartte GTE:ssä, lämmityksen/viilennyksen ajastamiseen. Homma hoituu kyllä auton omasta e-managerista käsin.
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kännykällä etänä asetusten muuttaminen sitten vain vaatii sen. Vaan harvalla on sille tarvetta, jos on säännöllinen työaika.

Kiassa selvisi, että radio on Androidin päälle rakennettu. Jotkut hurjat ovat asentaneet omia sovelluksia lisäksi.

Itse haaveilen, että jatkossa joku kopioisi uudemmasta mallista 360 kameran sovelluksen ja laittaisi jakoon. Todennäköisesti radion takaa löytyy sisääntulo myös etukameraa varten niin tällöin sellaisen saisi ruudulle myös halutessaan kun vaihtaisi 270 sovelluksen tilalle 360 sovelluksen (ellei se jo ole sama ja haistelee vaan, mitkä kamerat antaa kuvaa). Tällä hetkellä vaan ei ole kovin moni Androidia osaava ainakaan julkisesti räplännyt tuon kanssa siten, että saisi sieltä apk tiedostoja ulos. Vaatisi root oikeuden, että voisi korvata järjestelmäsovelluksia.
 
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kännykällä etänä asetusten muuttaminen sitten vain vaatii sen. Vaan harvalla on sille tarvetta, jos on säännöllinen työaika.

Kiassa selvisi, että radio on Androidin päälle rakennettu. Jotkut hurjat ovat asentaneet omia sovelluksia lisäksi.

Itse haaveilen, että jatkossa joku kopioisi uudemmasta mallista 360 kameran sovelluksen ja laittaisi jakoon. Todennäköisesti radion takaa löytyy sisääntulo myös etukameraa varten niin tällöin sellaisen saisi ruudulle myös halutessaan kun vaihtaisi 270 sovelluksen tilalle 360 sovelluksen (ellei se jo ole sama ja haistelee vaan, mitkä kamerat antaa kuvaa). Tällä hetkellä vaan ei ole kovin moni Androidia osaava ainakaan julkisesti räplännyt tuon kanssa siten, että saisi sieltä apk tiedostoja ulos. Vaatisi root oikeuden, että voisi korvata järjestelmäsovelluksia.
Saako sinne ihan G Playsta asennettua kamaa?
 
Oli alkuun väärä lainaus.
Oma mielipide on että yleensä töpseliautoilla ajetaan niin vähän bensakoneella, että sen kesto ei tule vastaan. Koneen samuttelu valoihin on ollut arkipäivää jo niin pitkään muutenkin, että käynnistelyn ongelmat on ratkottu jo ennen plugareita.

Kyllä tuolla nettiautossa on aika paljon yli 25k vuoteen ajettu Volkkarin hybrideitä, kun hakee vaikka 2017 vuosimallista lähtien. Jos olisi ahkera lataaja, optimi työmatka ja latausmahdollisuus molemmissä päissä, niin 20k:kin vuoteen alkaa olla maksimi mitä sähköllä voi taittaa? 2 x 50km x 5 pv x 4 vk x 11 kk = 22000. Käytännössä paljon vähemmän jos blugarin on ostanut täyssähköajoon.

Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla. Toki voisi ajatella, että akku on tässä säästynyt jos on luottoa moottorin kestoon. Mutta ei se moottorin kesto vielä toisenkaan omistajan murheeksi luultavasti jää, jos pitää muutaman vuoden.

Tuossa oli 18 ensimmäisen kuukauden aikana muutama takuunalainen vika. Turbosta mennyt joku venttiili ja tehot pois motarilla, radio/keskipaneli hajonnut ja täysdigitaalinen mittaristo hajonnut tuulilasinpyyhkimien käyttämisen aikana. Johonkin noista sai auto seisoa pajalla 2kk varaosia odottaen. 4000 mailin aikana keskikulutus 6,4 litraa sadalla.
 
Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla.
Miksi tämä harhaluulo elää edelleen? Noistahan tehtiin ihan iso kysely ja valtaosa työsuhdeautoilijoistakin latailee säännöllisesti.
 
Mitä volkkarissa maksaa toi kännyohjauksen vuositilaus? Nyt kun itsellä ollut VoC pari vuotta niin en kyllä enää ikinä osta käyttistä ilman vastaavaa. Vielä kun ois hybridi tai sähkis ilpillä niin sais kunnolla etänä viilennettyä. Viilentää toi dinosaurusvolvo jonkun verran etäkäynnistämällä mutta ei mitenkään kovin täysillä jostain syystä. Softakysymys varmaan mutta muuttaakaan sitä ei voi.

Tuosta linkistä näkyy hintoja, kun selaat alaspäin: Car- Net | Mobiilipalvelut Volkswageniisi

tl;dr = 60€/vuosi minimissään.
 
Miksi tämä harhaluulo elää edelleen? Noistahan tehtiin ihan iso kysely ja valtaosa työsuhdeautoilijoistakin latailee säännöllisesti.

Tarkoitin tuolla noita yli 25k vuoteen rullattuja autoja mitä näkyy erityisesti Saka ruotsista uittaneen. Joku 2018 90k ajettu tai 2017 160k ajettu ei kyllä pääosaa kilometreistä ole mennyt sähköllä.

Kyllä varmasti blugarilla voi työmatkaa sähköllä taittaa, mutta jos firma "pakottaa" politiikallaan hybridin esim myyntimiehelle alle niin kyllä ne kilsat on taitettu bensalla.
 
Tarkoitin tuolla noita yli 25k vuoteen rullattuja autoja mitä näkyy erityisesti Saka ruotsista uittaneen. Joku 2018 90k ajettu tai 2017 160k ajettu ei kyllä pääosaa kilometreistä ole mennyt sähköllä.

Kyllä varmasti blugarilla voi työmatkaa sähköllä taittaa, mutta jos firma "pakottaa" politiikallaan hybridin esim myyntimiehelle alle niin kyllä ne kilsat on taitettu bensalla.
Plugarin pointti ei ainakaan minusta ole se, että ”pääosa kilsoista” ajetaan sähköllä vaan se, että pitkät matkat pääsee ilman että asiaa pitää mitenkään miettiä.

Jos plugarin lataa 250x vuodessa ja ajaa säännöllisesti päivätasolla 40km sähköajoa, niin se säästää 10000km polttoaineet ja moottorin pyöritykset riippumatta siitä, että montako 500km keikkaa asiakkaan toimistolle ajelee.

Tietyillä ajoprofiileilla akun kasvatuksella ei ole edes juuri merkitystä.

Jos myyntitykki ajaa normisti sitä 10km työmatkaa omalle toimistolle ja citymarketin kautta kotiin päästen normipäivän 25km ajot sähköllä ja heittäen joka toinen viikko 800km roadtripin parin asiakkaan toimistojen kautta, niin plugarin akun koolla ei ole käytännössä juurikaan merkitystä polttoaineen kulutukseen, kunhan se riittää siihen kotona pyöritykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Oli alkuun väärä lainaus.


Kyllä tuolla nettiautossa on aika paljon yli 25k vuoteen ajettu Volkkarin hybrideitä, kun hakee vaikka 2017 vuosimallista lähtien. Jos olisi ahkera lataaja, optimi työmatka ja latausmahdollisuus molemmissä päissä, niin 20k:kin vuoteen alkaa olla maksimi mitä sähköllä voi taittaa? 2 x 50km x 5 pv x 4 vk x 11 kk = 22000. Käytännössä paljon vähemmän jos blugarin on ostanut täyssähköajoon.

Mutta nuo on liisareita, luultavasti firma maksanut bensatkin niin niillä on ajettu 6+ litran keskikulutuksella pääosin bensalla. Toki voisi ajatella, että akku on tässä säästynyt jos on luottoa moottorin kestoon. Mutta ei se moottorin kesto vielä toisenkaan omistajan murheeksi luultavasti jää, jos pitää muutaman vuoden.

Tuossa oli 18 ensimmäisen kuukauden aikana muutama takuunalainen vika. Turbosta mennyt joku venttiili ja tehot pois motarilla, radio/keskipaneli hajonnut ja täysdigitaalinen mittaristo hajonnut tuulilasinpyyhkimien käyttämisen aikana. Johonkin noista sai auto seisoa pajalla 2kk varaosia odottaen. 4000 mailin aikana keskikulutus 6,4 litraa sadalla.

Eiköhän valtaosa plugareista ole hankittu tarpeeseen perustuen, eli myös ladattavaksi. Jos auto ajetaan romuttamolle 300tkm kohdalla, niin bensakonetta on pyöritetty vain 100 - 150 tkm edestä. Ei siis juuri mitään. GTE Passatin omistajat eivät ainakaan vagarenan puolella ilmoittele ongelmista, mutta aina kai jotain netistä löytää, kun tarpeeksi kaivaa.

Uusi tekniikka arveluttaa enemmän, mutta Passatissa on 8v / 160tkm akkutakuu.
 
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.

Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Vähän tämän suuntaista ehdin jo päättelemään tuon edellä suositellun reittiin perustuvan arvion perusteella. Taitaa jäädä vielä tässä vaiheessa sähköauto hankkimatta, kun ei sopivia vaihtoehtoja rajalliseen budjettiin oikein löydy. Jos saisi toisessa päässä edes joksikin aikaa lataukseen, helpottuisi asia huomattavasti.

Vakuutusyhtiöiden nettipalvelut antavat sähköautojen vakuutuksille aika korkeita hintoja, useampi noin tonnin pintaan oleva laskelma, vaikka bonukset taitaa olla aikalailla maksimit. Katselinkohan Leafille ja Zoelle.
 
Tietysti pärstäkerroin ja asuinpaikka vaikuttaa, mutta uudelle E-Upille vanhassa pääkaupungissa 600e/v (if - hintaa ei saanu laskurissa, mutta soittamalla sai).
 
Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Vähän tämän suuntaista ehdin jo päättelemään tuon edellä suositellun reittiin perustuvan arvion perusteella. Taitaa jäädä vielä tässä vaiheessa sähköauto hankkimatta, kun ei sopivia vaihtoehtoja rajalliseen budjettiin oikein löydy. Jos saisi toisessa päässä edes joksikin aikaa lataukseen, helpottuisi asia huomattavasti.

Vakuutusyhtiöiden nettipalvelut antavat sähköautojen vakuutuksille aika korkeita hintoja, useampi noin tonnin pintaan oleva laskelma, vaikka bonukset taitaa olla aikalailla maksimit. Katselinkohan Leafille ja Zoelle.

vertailun vuoksi/

meidän 2015 vuoden tesla model s , Pohjantähdessä 860e vuosi sis kaiken mahdollisen mitä pysty ottaa.
 
Mulla OP:lta sähkö Miin vakuutus ( liikenne 80% bonus + superkasko 70% bonus + lasi + superlunastus) 534€ vuodessa. Voi vielä maksaa op-bonuksilla osan/kokonaan pois. Pk-seudulla tämä vakuutus.
 
Jaa-a, aika hassulta kuulostaa mutta onhan noi välillä yksilöllisiä. Tehokas auto alumiinikorilla kumminkin. Ne summat mitä itse nähnyt Helsingissä on olleet kyllä puoltatoista tonnia kunnon kaskolla.

0-bonareita ei nykyään taida enää olla, lähtee kaikki jostain 70-80 % liikkeelle.

Sittenhän nuo on ihan jäätäviä hintoja alle 20keuron pirssille.
 
Mitkäs on ihmisten ajatukset tuosta Renault Zoe'sta? Onko korkeamman hintansa väärti verrattuna Mii/Citigo-E/e-Up! halpiskolmikkoon?
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?

TM:n talviautovertailussa Ioniq sai tästä moitteita, mutta kaikki muut saivat aika hyvät arviot. Tuo tasaisempi painojakauma auttaa varmaan ainakin takavetoisten kohdalla. Toinen oleellinen seikka on varmaan se että sähkömoottoria voi ohjata nopeammin ja tarkemmin kuin polttista eli luistonesto toimii oletettavasti paremmin.
 
Talviajettavuudesta olen yrittänyt sähköautoista löytää kokemuksia. Akkukestosta, lämmityksestä yms. löytyy netistä järkyttävästi tietoa, mutta esim. pidosta ei löydy mitään verrattuna bensamalleihin. Voisin kuvitella, että pito on noissa parempi, kun painopiste jakaantuu tasaisemmin?

Talvella pelkästään hyviä kokemuksia (vaikka nyt lumesta ei ollut juuri tietoakaan) ja nyt itseasiassa hieman "offroadia", kun oheisen kuvan mukaan oltiin kahdella volkkarilla, niinkuin kuvasta näkyy, saaristossa lomailemassa.. Vaikka tuo paikka mihin Up on peruutettu ei näytä mitenkään jyrkältä, sitä se kyllä oli ja laakerimaista soraa renkaiden alla - pienikin ruopaisu ja rengas alkaa kaivamaan kuoppaa itselleen, ja meno jää siihen. Mutta kaasun annostelu toimii sähköllä erittäin hienosti ja pystyy hiipimään juuri ja juuri pidon rajoilla ylös. Joten maksimikitkan rankaista saa ainakin hienosti ulosmitattua, kitkahan on suurimmaksi osaksi menetetty siinä kohtaa kun rengas pyörii tyhjää...
 

Liitteet

  • maisaari.jpg
    maisaari.jpg
    617,5 KB · Luettu: 256
Jaa-a, aika hassulta kuulostaa mutta onhan noi välillä yksilöllisiä. Tehokas auto alumiinikorilla kumminkin. Ne summat mitä itse nähnyt Helsingissä on olleet kyllä puoltatoista tonnia kunnon kaskolla.

0-bonareita ei nykyään taida enää olla, lähtee kaikki jostain 70-80 % liikkeelle.
Jaa-a , tesla kerhossa kyl tonnin Pinassa pyörii lähes kaikilla. Mut toki edellyttää et kaikki on samassa (talo jne) ja bonukset on kunnossa. Ja yleensähän ne on nykyään. 1200e tarjos op kaikilla herkuilla meille, vähä ois tippunu jos asunto jne ois sinne myös laitettu mut pohjantähti teki paremman tarjouksen.
Kyllä nykyään saa ihan järkevän vakuutuksen näihin.
 
Toi on kyllä ihan käsittämätön summa, mulla autossa 400€ vuosi ja prätkässä 250€ täyskaskolla?

If, Helsinki, mies 40v

Käsittämätön tai ei niin saman suuntaisia hintoja on kaikilla yhtiöillä.
Omaan prätkään pelkän kuukauden vakuutukset täyskaskoineen olisi 250€, mutta koska pyörä 15v vanha niin säästän mielummin täyskaskossa ja korjaan jos itse kippaan. Minun autoon taas täyskasko olisi reilu 900€ vuodessa, joten siihenkin olen ottanut vain osakaskon kun sekin 7v vanha. Muutaman vuoden säästetyillä kaskomaksuilla korjailee tuotakin melko reilusti. En tiedä sitten vaikuttaako ikä niin paljon, mutta nämä on kombolle IF, mies, mäntsälä, 30v. Ja saman suuntaisia hintoja on kaikilla yhtiöillä.
 
Tuosta linkistä näkyy hintoja, kun selaat alaspäin: Car- Net | Mobiilipalvelut Volkswageniisi

tl;dr = 60€/vuosi minimissään.
No eipä toi paha ole, maksaisin kyllä. Tais olla VoCissakin jatkotilaus joku 40 e/vuosi, en nyt muista miten pitkä pätkä tilausta kuului mukaan kun auton ostaa uutena.
95e / 2 vuotta oli e-remoten uusinta, eli n. 48e / v. Tuo Guide & Inform Plus olisi sitten vielä tuohon päälle, mutta IMO ihan turha kun samat sisällöt ja paremmin toimivina saa Android Auton / Car playn kautta.
 
Odottelen e-miitä saapuvaksi, tosin en tiedä koska tulee, sen vuoksi ko autosta kyselen. Nyt maksamisesta: oletteko ostaneet osamaksulla, millaisia tarjouksia olette saaneet? Joskus on tarjottu 0% korkoa, todellinen lienee 2-3% huitteilla. Mikähän on nykypäivän tilanne osamaksurintamalla?
 
Käyttöautolla on ainakin nyt kamppis, mainostavat 0.95% ja todellinen taisi olla 2.8% kun laskin sitä:hmm:

Jatketaa nyt Miin vakuutuksista soittelin tänään yhtiöt läpi ja halvin oli LähiTapiola 492€ isoimmalla kaskolla, Pop vakuutus oli toisena n.550€ ja loput olikin yli 600€. Bonukset taisi olla sen 80/70, Eurajoki asuinkunta.
 
Luuleks, että selviäisit edes päivän loppuun ennenkuin on tarkkaavaisten silmien toimesta ilmoitettu poliisille, Traficomille ja vakuutusyhtiölle moisesta "kokeilusta?" :asif:
 
Odottelen e-miitä saapuvaksi, tosin en tiedä koska tulee, sen vuoksi ko autosta kyselen. Nyt maksamisesta: oletteko ostaneet osamaksulla, millaisia tarjouksia olette saaneet? Joskus on tarjottu 0% korkoa, todellinen lienee 2-3% huitteilla. Mikähän on nykypäivän tilanne osamaksurintamalla?

Santander, 0,9% korko ja todellinen vuosikorko tais jäädä vähä alle 2%

Ei nykyään kannata ainakaan mitään yli 3% todellista vuosikorkoa maksaa. Etenkään jos autosta on useampia kymppitonneja velkaa, pienessä lainassa toki ei niin tarkkaa ole.
 
En ole tarkemmin tutustunut tuohon WLTP systeemiin. Ilmoitetaanko tuolla kulutukset erikseen myös maantieajo/kaupunki/yhdistetty?

Bongasin tämän:
Mii eletricin 32,3 kWh:n (nettokapasitetti) litiumioniakku tarjoaa 260 km toimintamatkaa yhdellä latauksella (WLTP). Puhtaasti kaupunkiajossa toimintamatkaa on Seatin mukaan yli 350 km (WLTP).

Kuinka paljon sähköauton kulutus muuttuu esim. 80km/h -> 100km/h
 
Muistelen nettivideosta nähneeni, että Citigo IV:llä noin 2-3 kWh / 100km nousee kun nopeus kasvaa 80->100km/h. 100->120 km/h nosto rokottaa kulutusta reippaammin.

Varmaan kaikkein optimaalisin siinä 70-80km/h tasaisissa maantienopeuksissa. Vaikea uskoa, että kaupunkiajossa olisi paljon taloudellisempi kun kiihdytykset ja jarrutukset hukkaavat energiaa.
 
Onko jollakulle mittattua tietoa väittämään vastaan kun sanon että energian kulutus per matka kasvaa lineaarisesti suhteessa nopeuteen?
Eli jos 80kmh kuluttaa 12kwh/100km niin 160kmh kuluttaa 24 kwh/100km.
Tämäiseen tulokseen tulin kun muistelin vanhaa väittämää että ilmanvastus nousee neliöön suhteessa nopeuteen ja leikein laskimella.

Ei kai kiihdytys mitään suurta määrää energiaa hukkaa? Ja tuskin sitä tekee jarrutuskaan jos vaan regenerointi toimii. Lähinnä nyt mitä kumi kuluu ja kuumenee renkaissa. Suurempi hukkaaja on ilmastointi tai lämmitys. Ja tämä tieto kajahtaa ihan ilman tutustumista mihinkään oikeisiin mittauksiin.
 
Sähköautossahan kiihdytyksen "hukkaama" energia ei ole läheskään samassa mittakaavassa kuin polttomoottori autossa. Sähkömoottorin hyötysuhde ei elä samalla tavalla kuin polttomoottorissa. Varmasti pientä eroa on mutta energiamäärä tietyn massan kiihdyttämiseen tiettyyn nopeuteen on aina sama ja energiamäärän tarve ei riipu siitä kuinka nopeasti tuo kiihdytys tehdään. Tästä syystä kaupunkiajo on sähköllä kaikista energiatehokkainta kun energiaa ei tarvi juuri ilmanvastusta vastaan kuluttaa. Jarrutukset tietysti osansa vie. Kokemusperäisesti siis mitä hitaampaa sähköllä ajelee niin sitä vähemmän energiaa kuluu. Meidän Miillä keskikulutukset on vaihdellut 8kWh/100km lukemista aina tuonne 18kWh/100km lukemiin. Toineen 50km/h tasaisella ajolla ja toinen 125km/h motariajolla. Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön joten kulutuksen kasvun huomaa erityisesti kun mennään yli 80km/h nopeuksiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 910
Viestejä
4 646 730
Jäsenet
76 343
Uusin jäsen
jujapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom