Keskustelua hybridiautoista

Aika jännä et puitteet autossa on kunnossa, mutta käytännössä huutaa tuplakapasiteettia akkuun. Onhan toi neljä pykälää Miitä korkeammalla laadussa, varusteissa jne. Tosin ok, tolla ei neljä aikuista mene edes sitä 50km matkaa mikä Miissä onnistuu. Jännä kanssa et selkeesti tossa jotain CX-30 aihion fiilistä, mut kokonaisuus jää Mazda 2 with battery tasolle.
 
Miksi tuosta on väkisin tehty onneton mopo ? 136hp vuonna 2020 ? Sähköautossa ei kyl ole moiselle perustelua kovin helposti.

Minuakin hieman ihmetyttää tuo linja ettei ole tehokkaampia malleja eikä eri akkukokoja. Paku ainoa poikkeus akun suhteen, mutta siinäkin samat 136hp myös isomman akun kanssa. Toki tuo suorituskyky on riittävä ja kaupunkinopeuksissa jopa hivenen sporttinen.

*MUOKS*
e208:sta on kai tulossa "tehoversio". Olikohan 168hv.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuosta on väkisin tehty onneton mopo ? 136hp vuonna 2020 ? Sähköautossa ei kyl ole moiselle perustelua kovin helposti.
Riippuen valitusta sähkömoottoriteknologiasta ei sähkömoottoria voi mielivaltaisesti skaalata tehokkaammaksi, vaan siitä seuraa sitten jotain muita haittoja. Joko hinta kasvaa ikävästi tai hyötysuhde osatehoilla heikkenee tai jotain muuta vastaavaa.

Normaalisti auton moottori pyörii tehoalueella 5-25kW ja tuota isompia tehoja käytetään hyvin lyhytaikaisesti motarin rampilla 5-10sec ajan.

Jos halutaan pitkä range suhteessa akun kokoon, niin hyötysuhde yleisimmillä kuormitustasoilla kannattaa optimoida maksimitehon kustannuksella.

Ilmeisesti Teslan itse kehittämät moottorit saavuttavat korkean hyötysuhteen huolimatta suuresta huipputehosta, jolloin Teslan on helppo pistää autoon paljon heppoja.
 
Missähän olosuhteissa sähkönsiirtoyhtiö edes voi kieltäytyä LAKIsääteisestä velvollisuudestaan tarjota liittymää energiamarkkinvirastolla hyväksyttämällään hinnastolla? Miksi helvetissä edes kieltäytyisi, kun verkon investoinille saa sen taatun 6.87% tuoton?
Jos piuhat on jo 100%, niin ei se siirtoyhtiö yli voi myydä. Kysy vaikka svenssoneilta, jotka päivitti ydinvoimalan tehot, mutta unohti päivittää sähköverkon. Tai käytä kotonasi pääsulakkeen yli menevää latausvirtaa ;)

e: Täytyy kyllä ihmetellä miksi tässä ketjussa sähköautojen latausinfraan liittyvät jutut tuntuvat aiheuttavan vahvan irakin tiedostusministeri reaktion. Sähköautojen tuloa ei voi estää enää mikään, mutta täysin hullua kuvitella, että koko infra syntyisi tuosta vaan ongelmitta. Varsinkin, kun samanaikaisesti ajetaan 1x2 tuotantoa tekeviä uusiutuvia energialähteitä sisään ja vakaata saastuttavaa perustuotantoa alas. Öljystäkin pitäisi päästä lämmityksessä eroon, maalämpö tai ilpit nekin kattilat korvaa. Uudet voimalat vie luvittaa ja rakentaa valituksiin sen 10 vuotta. Maksajia varmasti löytyy, mutta jotain luvitus- ja rakennusprosesseja on paha rahalla hoputtaa missään merkittävissä määrin. Kannatan sähköautoja varsinkin Miin ajokokemuksen jälkeen 100%, mutta verkkojen kehitys jännittää/huolestuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
verkkojen kehitys jännittää/huolestuttaa.

Siirtohintoja voidaan aina nostaa. Ainakin Suomessa. Ja lakeja muuttaa sallimaan tämä. Koska ainakin Suomessa on verotuspohja ja valtion velkaisuusaste sellainen, että jos sähkökulkineet yleistyy ja polttikset vähenee merkittävästi, niin verotusta on vastaavasti pakko muuttaa jotta saadaan vähintään sama verotuotto kuin nykymallillakin.
 
Siirtohintoja voidaan aina nostaa. Ainakin Suomessa. Ja lakeja muuttaa sallimaan tämä. Koska ainakin Suomessa on verotuspohja ja valtion velkaisuusaste sellainen, että jos sähkökulkineet yleistyy ja polttikset vähenee merkittävästi, niin verotusta on vastaavasti pakko muuttaa jotta saadaan vähintään sama verotuotto kuin nykymallillakin.
Raha on toki yksi asia, mutta en minä siitä niin huolissani olisi (vaikka aivan varmasti tulee kirpaisemaan). Enemmän siis pelkään sitä, mitä rahalla ei yksinkertaisesti saa (menetettyä aikaa takaisin). Nykyinen nollat taulussa viherhallitus kun hilaa polttomoottorivehkeiden verot tappiin ja samalla iskee tuet sähkötouhulle maksimiin, niin siihen päälle ei tarvita kuin valmistajilta vähän Miitä isompaa kohtuuhintaista sähkövehjettä runsaasti tarjolle, niin kusessa ollaan hetken aikaa latausinfran kanssa.
 
Täytyy kyllä ihmetellä miksi tässä ketjussa sähköautojen latausinfraan liittyvät jutut tuntuvat aiheuttavan vahvan irakin tiedostusministeri reaktion. Sähköautojen tuloa ei voi estää enää mikään, mutta täysin hullua kuvitella, että koko infra syntyisi tuosta vaan ongelmitta. Varsinkin, kun samanaikaisesti ajetaan 1x2 tuotantoa tekeviä uusiutuvia energialähteitä sisään ja vakaata saastuttavaa perustuotantoa alas. Öljystäkin pitäisi päästä lämmityksessä eroon, maalämpö tai ilpit nekin kattilat korvaa. Uudet voimalat vie luvittaa ja rakentaa valituksiin sen 10 vuotta. Maksajia varmasti löytyy, mutta jotain luvitus- ja rakennusprosesseja on paha rahalla hoputtaa missään merkittävissä määrin. Kannatan sähköautoja varsinkin Miin ajokokemuksen jälkeen 100%, mutta verkkojen kehitys jännittää/huolestuttaa.

PItänee pohtia miten asetan sananin tarkemmin, jos siitä tulee Irakin tiedoitusministeri mieleen :-P Ehkä tässä on näemme sanan "ongelma" vähän eri päistä sanaa. Onko kyseessä ongelma, jonka ratkaisu kuuluu siirtoyhtiöiden työntekijöiden normaaliin toimenkuvaan? Vai ylitsepääsemätön ongelma mikä pysäyttää sähköautojen etenemisen? Vaikka sähköautojen myynti jatkaisi kaksinkertaistumista vuosittain, menee kuitenkin vuosikymmen ennenkuin puolet autoista on sähköisiä. Vetelimmänkin siirtoyhtiön suunnittelijoiden luulisi ehtivän tuolla aikataululla skaalata infraa ylös.

Jos jostain pitää ongelmaa hakea, se on kaupunkien kaukolämpö. Risuja ei riitä kaikille, ja muut fossiilivapaat kaukolämpöratkaisut on vielä vähän hakusessa... Jos kaukolämmön yhteydessä ei tulevaisuudessa enää tuoteta sähköä CHP:nä, niin kovilla pakkasilla sähkön riittäminen kaikille punasena huutaville lämpöpumpuille on "jännä paikka".
 
PItänee pohtia miten asetan sananin tarkemmin, jos siitä tulee Irakin tiedoitusministeri mieleen :p Ehkä tässä on näemme sanan "ongelma" vähän eri päistä sanaa. Onko kyseessä ongelma, jonka ratkaisu kuuluu siirtoyhtiöiden työntekijöiden normaaliin toimenkuvaan? Vai ylitsepääsemätön ongelma mikä pysäyttää sähköautojen etenemisen? Vaikka sähköautojen myynti jatkaisi kaksinkertaistumista vuosittain, menee kuitenkin vuosikymmen ennenkuin puolet autoista on sähköisiä. Vetelimmänkin siirtoyhtiön suunnittelijoiden luulisi ehtivän tuolla aikataululla skaalata infraa ylös.
Ei ylitsepääsemättömiä ongelmia ole eikä sähkön voittokulkua mikään pysäytä. Ja hyvä niin, ainakin minun tilipussin kannalta ;) Mutta siis alalla toimivana minua pelottaa perinteinen hitaus reagointiin, joka on toisaalta ihan hyväkin asia monella tapaa. Samalla epäilen, että sähköautojen myynti jossain kohtaa ns. räjähtää käsiin ja tämä tapahtuu paljon ennen kuin ajatellaan. VAG-tripletin kysyntääkin taitaa rajoittaa lähinnä saatavuus ja aavistuksen pieni koko. (Viikon käytön jälkeen en kyllä keksi pienintäkään syytä miksi joku enää haluaisi käyttää vastaavan rahasumman polttomoottori-kauppakassiin.) Ei porukka kuitenkaan tyhmää ole, moni varmasti odottelee vain sopivaa hetkeä, jolloin hyppää kelkkaan mukaan. Sen jälkeen ollaankin kusessa, kun taloyhtiöt ja verkot ovat auttamattomasti myöhässä uudistuksissa. Tämä toki toimii myös toiseen suuntaan luontaisena rajoittimena vaikka niitäkin tulee löytynemään, jotka laskevat työpaikan/kauppakeskuksen latauksen varaan ja sitten itkevät iltalehdissä, kun autoa ei voi käyttää, kun laturipaikkoja ei löydy :D

e: ps. Ydinkaukolämpö ;)
 
Onko näköpiirissä mitään mikä voisi poistaa akkujen tuotantokapasiteetti ongelmat? Tuskin sähköautot oikeasti juuri yleistyy ennenkin akkuja voidaan tosissaan tehdä isoja määriä. Melkeen vaatii jonkun mullistavan akku keksinnön kun eikö nuo nykyiset akkumetallit lopu kesken muuten?
 
Id3:n hinnatkin oli näköjään tullut julki. 1st edition hinnat karkeasti 40, 46 ja 50k€ eri varustetasoille. Mukana ei ole valtion 2k€ hankintatukea.
 
Onko näköpiirissä mitään mikä voisi poistaa akkujen tuotantokapasiteetti ongelmat? Tuskin sähköautot oikeasti juuri yleistyy ennenkin akkuja voidaan tosissaan tehdä isoja määriä. Melkeen vaatii jonkun mullistavan akku keksinnön kun eikö nuo nykyiset akkumetallit lopu kesken muuten?
Akkujen tuotantokapasiteettiongelmat korjaa akkutehtaiden rakennus.

Niitä saa rahalla ja raha kyllä alkaa virrata nykyisten nollakorkojen aikana painokoneista mihin vaan, mistä on luvassa pieninkin mahdollisuus voiton tekoon pidemmällä aikavälillä.

Akkujen tuotantokustannukset taas laskevat sitä mukaa kun akkutehtaiden kokoa kasvatetaan GWh/mittarilla isommiksi ja prosesseja ja valmistusmenetelmiä hiotaan edullisemmiksi.

Jos LG Chem pistää sata miltsiä tehtaaseen ja ostaa 2v päästä toteutuvia kobolttifutuureita pörssistä raaka-ainesaatavuuden varmistamiseksi, niin siinä on selkeä signaali kaivosfirmalle lisätä rikastamon tehoja ja ostaa uusia dumppereita + louhintalaitteita.

Finanssiteollisuuden johdannaiset on äärettömän tärkeässä roolissa kun firmat suunnittelevat investointejaan.

Ja LG chem taas tietää investoida jos VW konserni haluaa tehdä tilauksen 2v päästä 500MWh/kk tason akkutoimituksille.
 
Mutta onko maailmassa riittävästi litiumia ja kobolttia esim miljardin sähköauton akkuihin? Tai vaikka on niin onko siitä iso määrä niin hankalasti saatavilla että autojen hinta karkaisi liian isoksi?
 
Koboltti riittää paremmin kun ei tarvi vähä rikkisen öljyn valmistukseen tuhlata. Ja muutenkin siitä yritetään luopua akkujen valmistuksessa.
 
Koko ajan keksitään helpompia/halvempia materiaaleja käytettäviksi ja vanhoja kierrätetään.
 
Tai sitten puun takaa massiivinen EMP tulee ja korjaa tällaiset haasteet kertaheitolla, samalla kun ihmiskunta miettii että mitvit juuri tapahtui. Cheers! :spenguin:
 
Rupesin tässä pohtimaan, että onkohan sähköauto tarpeeksi hyvä faradayn häkki EMP:n varalle.
 
Kaikkea tekin pohditte. Helle varmaan sekoittanut päät. Kannataa sitä ilmastointia käyttää sähköautossa vaikka se nipistäisikin ajomatkassa. :srofl:
 
Akkujen tuotantokapasiteettiongelmat korjaa akkutehtaiden rakennus.
Ja kyllä niitä sitten tehdäänkin, ei näissä oikein perässä pysy. Pelkästään Euroopassa:
SK Komarom 1 2020 7,5 GWh/v
Komaron 2 2022 ~10 GWh/v

CATL Erfurt 2022 14 GWh/v

LG Wroclaw 1 2018 15 GW/h
Wroclaw 2 2022 35 GW/h

Samsung Göd 1 2019
Göd 2 2021

Northvolt Skellefteå 2021-2024 32 GWh/v
Salzgitter 2024 16 GWh/v

Plus pienemmät hankkeet

Plus Talvivaaraan tuotanto mennee kononaan akkukemikaaleihin ensi vuodesta lähtien, BASF pcam-laitos Harjavallassa rakenteilla ja ties mitä muuta, akkualalla tapahtuu nyt vauhdilla

Ja LG chem taas tietää investoida jos VW konserni haluaa tehdä tilauksen 2v päästä 500MWh/kk tason akkutoimituksille.
Itse asiassa VW konserni ilmoitti juuri haluavansa tilata 150 GWh lisää akkuja 2025 mennessä eli 2500MWh/kk. Sen lisäksi että niillä oli jo ennestään samankokoinen toimitussopimus.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään järkeä ostaa tällä hetkellä tarjolla olevia sähköautoja käytettynä? Valtaosa järkevästi hinnoitelluista vaikuttaa olevan Nissan Leafin eri vuosimalleja.

Tulisi ainoaksi autoksi, pääosin kauppakassiksi pk-seudulla, mutta pari kertaa vuodessa pidempiäkin reissuja tarttis taittaa.
 
Ja kyllä niitä sitten tehdäänkin, ei näissä oikein perässä pysy. Pelkästään Euroopassa:
SK Komarom 1 2020 7,5 GWh/v
Komaron 2 2022 ~10 GWh/v

CATL Erfurt 2022 14 GWh/v

LG Wroclaw 1 2018 15 GW/h
Wroclaw 2 2022 35 GW/h

Samsung Göd 1 2019
Göd 2 2021

Northvolt Skellefteå 2021-2024 32 GWh/v
Salzgitter 2024 16 GWh/v

Plus pienemmät hankkeet

Plus Talvivaaraan tuotanto mennee kononaan akkukemikaaleihin ensi vuodesta lähtien, BASF pcam-laitos Harjavallassa rakenteilla ja ties mitä muuta, akkualalla tapahtuu nyt vauhdilla


Itse asiassa VW konserni ilmoitti juuri haluavansa tilata 150 GWh lisää akkuja 2025 mennessä eli 2500MWh/kk. Sen lisäksi että niillä oli jo ennestään samankokoinen toimitussopimus.
Hieno lista.

Eli helposti 100GWh/y tulossa parin vuoden sisällä linjoille. Eli jos keskimääräinen sähkis olisi 60kWh akulla, niin pelkästään noista muodostuu parin miljoonan sähköauton vuosituotannon verran kapasiteettia.

Ja se on karkeasti 15% kaikista vuositasolla euroopassa uutena myytävistä autoista.
 
Onko mitään järkeä ostaa tällä hetkellä tarjolla olevia sähköautoja käytettynä? Valtaosa järkevästi hinnoitelluista vaikuttaa olevan Nissan Leafin eri vuosimalleja.

Tulisi ainoaksi autoksi, pääosin kauppakassiksi pk-seudulla, mutta pari kertaa vuodessa pidempiäkin reissuja tarttis taittaa.
Onko ostohinnalla merkitystä, vai vain kk-menoilla?

Miksi et ottaisi kauppakassiksi Mii:tä uutena vaan käytetyn leaffin?
 
Onko ostohinnalla merkitystä, vai vain kk-menoilla?

Miksi et ottaisi kauppakassiksi Mii:tä uutena vaan käytetyn leaffin?
Mites tuon Miin tilaaminen tällä hetkellä onnistuu? Oletin jotenkin, että siihen ei oteta edes tilauksia vastaan.

Olen siis ajamassa vasta ajokorttia tässä keski-iän kynnyksellä ja tarttis ekan auton alle, kun ollaan vähän syrjempään muuttamassa. Että ihan amatööripohjalta näin autoasioissa ponnistelen.
 
Onko täällä tietoutta sellaiseen skenaarioon kun olen miettinyt sähköauton hommaamista ja kakkostyöksi ilta-aikaan satunnaisesti taksikuskin hommia tekemään, niin onko siinä mitään järkeä? Eli käytännössä saako siitä hyötyä että olisi siinä hommassa oma auto ja nimenomaan sähköauto jossa juoksevat kulut pienet? Eli voiko jollain firmalla ajaa yrittäjämaisesti vai tuleeko kaikille kuskeille sama liksa oli auto sitten oma/firman tai polttis/sähkö?
 
Mites tuon Miin tilaaminen tällä hetkellä onnistuu? Oletin jotenkin, että siihen ei oteta edes tilauksia vastaan.

Olen siis ajamassa vasta ajokorttia tässä keski-iän kynnyksellä ja tarttis ekan auton alle, kun ollaan vähän syrjempään muuttamassa. Että ihan amatööripohjalta näin autoasioissa ponnistelen.
Noitahan on kolme melkein identtistä mallia liekö +-500€ hinnalla seat / skoda / vw jälleenmyyjiltä. Jonoja kait on, mutta kai sellaisen saa jostain tilattua? Jos ei ole tulenpalavaa kiirettä, niin itse koittaisin varmaan tilata tuollaisen.

Pidän uutta Mii:tä selkeästi kiinnostavampana kuin 24 tai 30kWh leaffia, joskin ymmärrän jos kuljetuskapasiteettia tarvitsee niin paljon, että Mii se ei ole vaihtoehto.

40kWh Leaffit taas ovat jo selkeästi kalliimpia käytettynä, saati uutena.
 
Noitahan on kolme melkein identtistä mallia liekö +-500€ hinnalla seat / skoda / vw jälleenmyyjiltä. Jonoja kait on, mutta kai sellaisen saa jostain tilattua? Jos ei ole tulenpalavaa kiirettä, niin itse koittaisin varmaan tilata tuollaisen.
Tämä oli hyvä huomio, kiitos. Pitääpä huomenna tehdä soittokierros jälleenmyyjille, että mitä on tarjolla.
 
Niin no meille tulee Mii ykkösautoksi ja kaksi aikuista, kolmevuotias ja kohta yksivuotias muksut. Kahtotaa miten käy. Huomattu että takakonttia ei niinkään olla tarvittu viimeiseen 2kk :) Kauppareissut kun tulee suoritettua yleensä ilman muksuja kun on helpompaa. Silloin marraskuussa kun tilattii pitkään mietittiin miten tullaan pärjäämään pienellä autolla, kevään mittaan huomannu kaikki on vain järjestely kysymyksiä. Tiistaina olisi Mii luovutus pääsee tutkimaan enempi autoa.
 
Onko täällä tietoutta sellaiseen skenaarioon kun olen miettinyt sähköauton hommaamista ja kakkostyöksi ilta-aikaan satunnaisesti taksikuskin hommia tekemään, niin onko siinä mitään järkeä? Eli käytännössä saako siitä hyötyä että olisi siinä hommassa oma auto ja nimenomaan sähköauto jossa juoksevat kulut pienet? Eli voiko jollain firmalla ajaa yrittäjämaisesti vai tuleeko kaikille kuskeille sama liksa oli auto sitten oma/firman tai polttis/sähkö?
Kannattaa tuosta lukaista läpi: Haluan taksiliikenneyrittäjäksi | Traficom
Tällä foorumilla taisi joku kysellä ihan tarjouksia, paljonko vakuutusmaksut pomppaa jos auton menee rekisteröimään taksiksi. Muistaakseni taisi moninkertaistua. Kannattaa aika tarkkaan laskea Excelillä, onko siinä touhussa mitään järkeä, vai mennä ajamaan jonkun muun rengiksi. Niin ja sitten vielä sen firman perustamisessa on oma hommansa.
 
Kannattaa tuosta lukaista läpi: Haluan taksiliikenneyrittäjäksi | Traficom
Tällä foorumilla taisi joku kysellä ihan tarjouksia, paljonko vakuutusmaksut pomppaa jos auton menee rekisteröimään taksiksi. Muistaakseni taisi moninkertaistua. Kannattaa aika tarkkaan laskea Excelillä, onko siinä touhussa mitään järkeä, vai mennä ajamaan jonkun muun rengiksi. Niin ja sitten vielä sen firman perustamisessa on oma hommansa.

Okei. Vakuutusmaksujen monikertaistuminen sulkeekin sitten jo suoraan pois tuon duunin sivutoimisena :'(
 
Kia Optima Sportswagon PHEV ollut muutaman päivän käytössä ja on kyllä verraton ajoneuvo. Hymy huulilla aina ajaessa, koska hinta oli käytettynä järkevä ja varustelista on kattava. Pelkällä sähköllä ajelu on mukavaa ja hyvät Harman Kardon kaiuttimet pääsevät oikeuksiinsa kun on niin hiljaista menoa. Plussaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivuudesta, joten suomenkielinen puheohjaus navigaattorille toimii ratin nappia painamalla.

Bensaa ei ole mennyt vielä ollenkaan ja tuuletetut istuimet näillä helteillä on mahtava keksintö.

Ainoa miinus siitä, että talveksi täytyy asentaa säteilylämmitin ja sisätilanpistoke, mutta eipähän tarvitse maksaa Volkswagenin käyttöliittymän vuosimaksuja vaan ajastus tapahtuu WiFi-ohjatulla pistorasialla (tai vaikka perinteisellä ajastimella).

Volkswagen Passat GTE oli kilpailijana, mutta KIAn puolelle käänsi lähinnä KIAn hyvät tilastot huoltovarmuudessa, enemmän premiumin tuntuiset sisätilat (ja tyylikkäämpi ulkomuoto), panoraamakatto sekä reilu 10 km pidempi kantama sähköllä.
 
Kia Optima Sportswagon PHEV ollut muutaman päivän käytössä ja on kyllä verraton ajoneuvo. Hymy huulilla aina ajaessa, koska hinta oli käytettynä järkevä ja varustelista on kattava. Pelkällä sähköllä ajelu on mukavaa ja hyvät Harman Kardon kaiuttimet pääsevät oikeuksiinsa kun on niin hiljaista menoa. Plussaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivuudesta, joten suomenkielinen puheohjaus navigaattorille toimii ratin nappia painamalla.

Bensaa ei ole mennyt vielä ollenkaan ja tuuletetut istuimet näillä helteillä on mahtava keksintö.

Ainoa miinus siitä, että talveksi täytyy asentaa säteilylämmitin ja sisätilanpistoke, mutta eipähän tarvitse maksaa Volkswagenin käyttöliittymän vuosimaksuja vaan ajastus tapahtuu WiFi-ohjatulla pistorasialla (tai vaikka perinteisellä ajastimella).

Volkswagen Passat GTE oli kilpailijana, mutta KIAn puolelle käänsi lähinnä KIAn hyvät tilastot huoltovarmuudessa, enemmän premiumin tuntuiset sisätilat (ja tyylikkäämpi ulkomuoto), panoraamakatto sekä reilu 10 km pidempi kantama sähköllä.

Itsellänikin on harkinnassa joko Passat GTE tai Optima PHEV. Varsinkin entisiä leasing-volkkareita tuodaan nyt Ruotsista, mikä on vaikuttanut hintoihin laskevasti. Ajettavuudeltaan Passat GTE taitaa mennä edelle, mutta Optiman varustelutaso on kattavampi ja pitkä takuu on ehdoton plussa. Itse kävin myös kokeilemassa Optimaa, ja tuuletetut istuimet olivat kyllä hellekelillä erinomaiset, mutta olikohan tuuletus täysin kunnossa, koska paita alkoi kyllä hiostumaan tuuletuksesta huolimatta. Harman Kardonin audiojärjestelmä ei myöskään tuntunut kovin ihmeelliseltä, eikä sen tietenkään tarvitse sitä ollakaan. Ilmeisesti Sedan-Optiman valmistus on loppunut jo jonkin aikaa sitten, mutta farkkua valmistetaan edelleenkin, ja jälkimmäisessä on hivenen suurempi akku sekä toimintasäde. Paljonko maksoit omastasi, ja kuinka paljon sillä on ajettu?
 
... tuuletetut istuimet olivat kyllä hellekelillä erinomaiset, mutta olikohan tuuletus täysin kunnossa, koska paita alkoi kyllä hiostumaan tuuletuksesta huolimatta.
Ei se tuuletus ole mikään pyörremyrsky edes sillä tehokkaimmalla asetuksella ja vaatii noin 5 minuuttia ennen kuin ainakaan itsellä alkaa kunnolla viilentää ja joutuu tiputtaa pienemmälle tai ottaa kokonaan pois. Kannattaa varmistaa, että tuuletus tulee selkä selkä- että istuinostasta. Tuuletus ei varmaan voi olla kovinkaan tehokas, ettei kohta ole tapauksia lisääntyneistä eturauhasongelmista tai vastaavista.
 
Ihan puhdas henkilökohtainen mielipide, mutta pitäisin Kian 2 litraista vaparia pitkällä aikavälillä 1.4tsi:tä luotettavampana. Blugarisyklissä kun otetaan muutaman sekunnin kiihdytyksiä kylmällä koneella niin on se jonkinmoista rääkkiä turbokoneelle vs matalaviritteinen atkinsonkierto. Väittäisin myös, että matka-ajossa Kialla pääsee pienempiin kulutuksiin.

Esimerkkinä turbolla on sekä öljykierto & jäähdytysnestekierto. Öljypumppua ajetaan suoraan kampiakselilta, eli turbollakin öljykierto loppuu kone sammuksissa kun tullaan vaikka moottoritienopeuksissa turbo punaisena alamäkeen/tietyön kohdalle. Ehkä se on mitoitettu vesijäähdytteiseksi tässä tilanteessa.

Toisessa ääripäässä sitten Toyota, joka valmistaa hybridinsä imusarjaruiskulla ilman turboa vielä 2020 vuoden debytoivissa malleissa. (Yariksen 1.5l 3-sylinterinen)


Tuossa on ihan mielenkiintoinen teardown Passat GTE:stä tuollaisen powdered metallurgy osavalmistajan näkökulmasta, kun etsivät tuotteilleen käyttökohteita.
So, are there Powder Metallurgy (PM) opportunities in these systems? Technically, yes but it is all cost driven and that is where the PM industry has to get to work. Technically, it is no problem for PM regarding the pumps, fittings and radiators, these are all old technology, but the cost and weight are the drivers.

In the Passat GTE, we found some other interesting pieces of information. The variable-valve-train–actuator-stator and rotor all made in aluminum! A part normally made in the millions and in Metal Powder! So why change to aluminum? In addition, the engine head does not have the traditional camshaft bearing caps, but rather an integrated cam assembly into the head. Making it a non-serviceable unit. If the cam wears out at some point in time, the whole head would need replacing. Also missing were the cam-bearing caps, a typical PM part.

We did find some pulleys and oil pump parts made in sinter. In total, we found 4.2 kg of PM parts, which for a modern E-class car is not a whole lot, and this was concerning.


Itsellänikin on harkinnassa joko Passat GTE tai Optima PHEV. Varsinkin entisiä leasing-volkkareita tuodaan nyt Ruotsista, mikä on vaikuttanut hintoihin laskevasti. Ajettavuudeltaan Passat GTE taitaa mennä edelle, mutta Optiman varustelutaso on kattavampi ja pitkä takuu on ehdoton plussa. Itse kävin myös kokeilemassa Optimaa, ja tuuletetut istuimet olivat kyllä hellekelillä erinomaiset, mutta olikohan tuuletus täysin kunnossa, koska paita alkoi kyllä hiostumaan tuuletuksesta huolimatta. Harman Kardonin audiojärjestelmä ei myöskään tuntunut kovin ihmeelliseltä, eikä sen tietenkään tarvitse sitä ollakaan. Ilmeisesti Sedan-Optiman valmistus on loppunut jo jonkin aikaa sitten, mutta farkkua valmistetaan edelleenkin, ja jälkimmäisessä on hivenen suurempi akku sekä toimintasäde. Paljonko maksoit omastasi, ja kuinka paljon sillä on ajettu?

Niille penkeille ei ole mitään erityistä ilmastointikanavaa, vaan imevät ilmastoinnin viilentämää ilmaa lattiatasosta. Kabiini kuumana startissa efekti tulee viiveellä ja ikkunat auki- ilmastointi pois/puhallus pienellä ajossa ei varmaan toimi halutulla tavalla.

KingFatty
Registered

2012 Black SX Prem. & Tech.
Joined May 1, 2013
·
1,682 Posts
#4 Sep 10, 2017
I didn't realize how much the ventilated seats help until I rode in a friend's BMW with leather seats (not ventilated). After I got up from her seat, I noticed I left a wet spot of sweat where I was sitting. That *NEVER* happens on the Optima ventilated seats.

Anyway, one issue people might be having is that the ventilated seats draw the air from beneath the seat. So the best effect is to make sure there is nice cool air under the seat. You can do this by either 1) waiting for the A/C to cool down the cabin enough to allow cool air to naturally pool on the floor of the car and under the seat, or 2) manually control the A/C vents to blow cool air down (by default, the A/C will use the upper vents, because cool air naturally falls downward and hot air rises).

Also, people might notice that in spring or fall, the ventilated seats seem to work very well. But all that is, is that the weather is the right condition to allow the car to feel hot on the inside when you first get inside, with still enough cool air sitting under the seat to really notice when you first turn on the ventilated seats.

Over time, the seats work better and better as cooler air accumulates under the seat. But most people immediately turn on the ventilated seat fans, which doesn't give you that immediately cold feeling. So, if it's summer, you can just wait and turn on the A/C first, let it cool for a bit, then turn on the vents. But even if you don't, and just vent immediately, the initially warm air still does a great job of drying off your sweat and keeping it dry.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuen valitusta sähkömoottoriteknologiasta ei sähkömoottoria voi mielivaltaisesti skaalata tehokkaammaksi, vaan siitä seuraa sitten jotain muita haittoja. Joko hinta kasvaa ikävästi tai hyötysuhde osatehoilla heikkenee tai jotain muuta vastaavaa.

Normaalisti auton moottori pyörii tehoalueella 5-25kW ja tuota isompia tehoja käytetään hyvin lyhytaikaisesti motarin rampilla 5-10sec ajan.

Jos halutaan pitkä range suhteessa akun kokoon, niin hyötysuhde yleisimmillä kuormitustasoilla kannattaa optimoida maksimitehon kustannuksella.

Ilmeisesti Teslan itse kehittämät moottorit saavuttavat korkean hyötysuhteen huolimatta suuresta huipputehosta, jolloin Teslan on helppo pistää autoon paljon heppoja.
Tämähän oli vuosikaudet auto asijan tuntioiden klassikoita: sähkömoottori on 100 vuotta vanha juttu, jonka kuka tahansa voi ostaa valmiina markkinoilta. Ei niillä mitään eroa ole.
 
Okei. Vakuutusmaksujen monikertaistuminen sulkeekin sitten jo suoraan pois tuon duunin sivutoimisena :'(
Vakuutusyhtiöillä on nykyisin jotain osa-aika taksimiesten vakuutuksia, jotka on kehitetty nimenomaan Uber-kuskeilua silmällä pitäen.

Kannattaa kysellä sieltä vakuutusyhtiöistä. Ideana noissa on nimenomaan se, että normaalista ajosta masketaan normaalia vakuutusmaksua ja sitten ammattiajosta sitä korkeampaa maksukategoriaa.
 
Soveltuisiko Nissan Leaf 30 kWh säännölliseen 130 km päiväajoon ilman latausmahdollisuutta välillä?

Kylmimmillä keleillä voi tarvittaessa kulkea polttiksella. Vuodessa kilometrejä tulisi tuolla ajolla ehkä 20-25 tkm.

Olisiko tähän kenelläkään 30 kWh Leafin omistajalla kommenttia?
 
Ihan puhdas henkilökohtainen mielipide, mutta pitäisin Kian 2 litraista vaparia pitkällä aikavälillä 1.4tsi:tä luotettavampana. Blugarisyklissä kun otetaan muutaman sekunnin kiihdytyksiä kylmällä koneella niin on se jonkinmoista rääkkiä turbokoneelle vs matalaviritteinen atkinsonkierto. Väittäisin myös, että matka-ajossa Kialla pääsee pienempiin kulutuksiin.
Oma mielipide on että yleensä töpseliautoilla ajetaan niin vähän bensakoneella, että sen kesto ei tule vastaan. Koneen samuttelu valoihin on ollut arkipäivää jo niin pitkään muutenkin, että käynnistelyn ongelmat on ratkottu jo ennen plugareita.
 
Oma mielipide on että yleensä töpseliautoilla ajetaan niin vähän bensakoneella, että sen kesto ei tule vastaan. Koneen samuttelu valoihin on ollut arkipäivää jo niin pitkään muutenkin, että käynnistelyn ongelmat on ratkottu jo ennen plugareita.

Tämä pitää varmasti useimpien plugarien kohdalla paikkansa. Taitaa kuitenkin olla niin, että ajotietokoneelle ei erikseen tallennu sähkö- ja polttomoottoriajo, mistä sitä pääsisi noin vain tarkastelemaan.
 
Tämä pitää varmasti useimpien plugarien kohdalla paikkansa. Taitaa kuitenkin olla niin, että ajotietokoneelle ei erikseen tallennu sähkö- ja polttomoottoriajo, mistä sitä pääsisi noin vain tarkastelemaan.

Osa ainakin tallentaa auton koko elinkaaren keskikulutuksen, josta voi jotain päätellä.
 
Jos on vähänkään motaria katsoisin kyllä suoraan noita 40kwh versioita, varsinkin kun talvea miettii.

Tuolta löytyy aikapaljon juttua Leafistä kun testattu eri nopeuksia ja vuodenaikoja Sähköautoileva motoristi | Autotie

Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.
 
Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.

Meillä lähes sama päivittäinen työmatka mutta matkasta lähes 100km/päivä moottoritietä.. Jos haluaa ajaa reippaampaa vauhtia niin ei tahdo riittää 40kwh akkukaan koska työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta. Noi 64kwh korealaiset olisivat passeleita mutta se hinta..
 
Talvinopeuksien aikana ei ole kuin joku pari kilometriä satasen rajoituksella tuolla osuudella mennen tullen. Kesällä sitten ehkä joku 30 km satasen rajoituksella suuntaansa, mutta oikeita moottoritienopeuksia ei ollenkaan. Täytyisi saada tuommoinen 30 kWh testiin, jotta voisi kokeilla juuri tuolla reitillä kulutusta ja akun riittävyyttä. Harmi, että lähimmät myynnissä olevat sijaitsevat reilun 150 km päässä.

Renaultin Zoe olisi ehkä vaihtoehto, mutta koko mietityttää. Turvaistuimien pitäisi tarvittaessa mahtua.

Taidan pyöräyttää exceliin nopeusrajoitukset ja kulutukset eri nopeuksilla, jos niitä sopivasti löytää. Saa ainakin osviittaa.
Onko ABRP, eli A Better Routeplanner tuttu? Se löytyy sovelluksena tai nettisivuna. Sieltä voi valita automallin, akun kunnon, SOC alussa, SoC lopussa, lämpötilan, tuulen, kuorman, reitin kartalta välipysähdyksineen jne. Äsken tarkistin, niin löytyy myös Leaf 30 kWh.

Tuolla kun vähän aikaa leikkii omia pisimpiä vakioreittejään, niin selviää mikä auto riittää. Muista testata reitit molempiin suuntiin, koska sovellus ottaa korkeuserotkin huomioon.
 
Olen siis ajamassa vasta ajokorttia tässä keski-iän kynnyksellä ja tarttis ekan auton alle, kun ollaan vähän syrjempään muuttamassa. Että ihan amatööripohjalta näin autoasioissa ponnistelen.

Jos ensimmäiseen talveen ihan arvalla ja ostat 1-2 tuhannen euron Toyotan. Katsastat vain ennen ostamista niin ei tule heti yllätyksiä vastaan. Tulee ensimmäiset liukkaankelin harjoitukset tehtyä pienemmällä riskillä. Vuoden päästä pitäisi olla paljon paremmin valinnan varaa sähköauton kanssa jos EU pitää päänsä päästökiinteiden kanssa niin Bensalenkkarit maksavat sähkäreiden utopiat.
 
Olisiko tähän kenelläkään 30 kWh Leafin omistajalla kommenttia?
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.
 
Voisiko j
Jos ensimmäiseen talveen ihan arvalla ja ostat 1-2 tuhannen euron Toyotan. Katsastat vain ennen ostamista niin ei tule heti yllätyksiä vastaan. Tulee ensimmäiset liukkaankelin harjoitukset tehtyä pienemmällä riskillä. Vuoden päästä pitäisi olla paljon paremmin valinnan varaa sähköauton kanssa jos EU pitää päänsä päästökiinteiden kanssa niin Bensalenkkarit maksavat sähkäreiden utopiat.
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
 
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
Ota flexifuel ja tankkaa RE85:ttä. Eli enimmäkseen viinaa ja vielä biojätepohjaista.
 
Voit laskea Leaf 30 kWh:n toimintamatkan noin 16-20 kWh/100km kulutuksella.

akku on uutena käytännössä 28 kWh ja realismia on laskea noin 26 kWh mukaan ettei mene joka päivä jännäksi.

16 kWh / 100 km eli aurinkoisena lämpimänä päivänä pääset noin 160 km, eli riittää.
20 kWh / 100 km eli kylmä päivä, jollloin tiellä vettä ja lisää sataa ja sattuu huono tuulensuunta, pääset teoriassa 130 km matkasi, köytännössä tuskin normaalisti ajamalla.

Jos kohde auton akun kunto (SOH) on esim 90, on akussa käytännössä noin 25 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Sillä et ainakaan sitten tuolllaista matkaa aja hyvillä mielin päivittäin edes takaisin ilman välilatauksia.

Juuri näin. Ilmeisesti se autotien blogi on sinun pitämä (nopeasti nimimerkistä pääteltynä.. :D)?

Blogista löytyy hyvin tietoa sähköautoa harkitseville, varsinkin kulutustestit eri olosuhteissa ovat loistavia.
 
Tämä tosiaan vaikuttaa ihan fiksulta ratkaisulta. Ongelmana vaan on se, että meidän perhe on sen tason puunhalaajaa, että bensakoneita ei pihalle päästetä. Ei mitään järkeä, tiedän, mutta kai sitä edes yksi periaate pitää elämässä olla. Saa sitten teeskennellä olevansa hyvä ihminen.
Tätä eivät eurooppalaiset autonvalmistajat ottaneet huomioon kun jarruttelivat sähköautojen kanssa. Auto ei ole vain paikasta A paikkaan B siirtymistä varten vaan se on mielikuvia, statusta ja symboleja. Kakarana aina hiukan ihmettelin ihmisiä meidän kylältä jotka ostivat uusia Ladoja mutta näin myöhemmin olen tajunnut sen olevan liittyneen heidän puolue kannatukseensa.

Tarinaa Pekingistä. Lapset puhuvat kuinka heidän vanhempansa pelastavat maapallon sillä että ostavat uuden sähköauton. Kiinalaisia sähköautoja näkee liikenteessä paljon. Kiinalaisia sähköautoja ei vaan viedä ulkomaille niin saavat toimia tutkan alla. Ainakin Pekingissä tasan ainut tapa ladata sähköautoa on työmaa. Harvalla on edes parkkipaikkaa asuntonsa lähellä. Auto on sitä varten että viikonloppuna mennään ajelulle.

Tarinaa Thaimaasta: Paikallisille uusi Bensa-auto on tulotasoon moninkerroin kalliimpi kuin Premium sähköauto suomalaisille mutta se ei estä heitä ostamasta. Maaseudilla kun katselee niin useammassa paikkaa pihan auto voi olla kaksinverroin kalliimpi kuin asunto. Ja taas on kyse vain statuksesta.
 
Kia Optima Sportswagon PHEV ollut muutaman päivän käytössä ja on kyllä verraton ajoneuvo. Hymy huulilla aina ajaessa, koska hinta oli käytettynä järkevä ja varustelista on kattava. Pelkällä sähköllä ajelu on mukavaa ja hyvät Harman Kardon kaiuttimet pääsevät oikeuksiinsa kun on niin hiljaista menoa. Plussaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivuudesta, joten suomenkielinen puheohjaus navigaattorille toimii ratin nappia painamalla.

Bensaa ei ole mennyt vielä ollenkaan ja tuuletetut istuimet näillä helteillä on mahtava keksintö.

Ainoa miinus siitä, että talveksi täytyy asentaa säteilylämmitin ja sisätilanpistoke, mutta eipähän tarvitse maksaa Volkswagenin käyttöliittymän vuosimaksuja vaan ajastus tapahtuu WiFi-ohjatulla pistorasialla (tai vaikka perinteisellä ajastimella).

Volkswagen Passat GTE oli kilpailijana, mutta KIAn puolelle käänsi lähinnä KIAn hyvät tilastot huoltovarmuudessa, enemmän premiumin tuntuiset sisätilat (ja tyylikkäämpi ulkomuoto), panoraamakatto sekä reilu 10 km pidempi kantama sähköllä.

Onnea vain uudesta hienosta menopelistä :kippis:

Tuohon boldattuun kohtaan vain senverran, että ei sitä Volkkarin maksullista kännykkäliittymää tartte GTE:ssä, lämmityksen/viilennyksen ajastamiseen. Homma hoituu kyllä auton omasta e-managerista käsin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom