Tää on uskopuhetta ja paskon. Pakko korjata jos joku näiden perusteella hankitoja miettii
@sonof ?
Optimalla olen päässyt 2,5km työmatkan jos on lämmitetty sisätilanlämppärillä. Jos vien sällin yläasteelle samalla ja matka tuplaantuu niin kyllä on jo äärirajoilla. Joku 10km matka niin kabiini on sitten samoissa lukemissa about kuin ulkoilma. Vaikka ilmanvaihto ei olisi päällä niin venttiileistä tulee ilmaa auton liikkuessa ja nimenomaan ulkoilmaa... Tässä tulikin mieleen mahtaako sisäilmankierrätystä saada päälle jos ilmanvaihto on poissa päältä. Tällöin siellä menisi joku läppä eteen ettei tulisi suoraan ulkoilmaa sisään. Voisi pitää kabiinin lämpimänä pitempään.
Ei tuota mitenkään pohjolaa varten ole suunniteltu jos haluaisi pelkällä sähköllä päästä talvella, mutta toki lämmitetty ratti on mukava lisä edellisiin verrattuna ja takapenkiltä tulee kiitoksia perseenlämmittimistä. Kesällä kun auto ollut pahteessa ja mustat nahkapenkit on lievästi sanottuna kuumat, penkkien ilmastointi edessä myös mukava omniaisuus. Muista ominaisuuksista 270 kamera on kiva, mutta siinä tulee heti fiilis, että miksi hemmetissä se ei ole 360 mikä kyllä korjattu uudemmissa malleissa.
Ihan mukava auto tuo on vaikka täytyy myöntää ettei jostain syystä tullut samanmoista must have fiilistä kun tuli viimeksi kun vaihtui mk2 avensis -> mk2 superbiin. Se oli jännä kun sillon kävin enempi kiertelemässä ja paperilla octavia oli myös vaihtoehto, mutta kun istuin autoon niin tuli fiilis että en halua edes koeajaa sitä. Onneksi samalla myyjällä oli hyvään hintaan superbi ja se kolahti heti istuessa. Optima nyt oli enemmänkin 'järki' vaihtoehto kun halusi saada sähköä konepellin alle, mutta ei se juuri tunteita herättänyt. Passatti olisi olllut minulla liian muna -> muna vaihtokauppa. Ainoastaan digitaalinen mittaristo olisi voinut kallistaa vaa'an, mutta nuo maksoi vuosi sitten lämemmäs 40k mikä oli yli budjetin.
Kulkua löytyy tollaseksi perhefarkuksi ihan tarpeeksi. Ei ole mikään urheiluauto, mutta ei sitä yritäkkään olla. Kaikilla aikaisemmillakin autoilla olen ohi päässyt ja niissä on ollut vähempi tehoa kuin tässä (superb 140hp ja tässä 200). Ja en ole se ketä ajaa jonossa kiltisti vaikka adaptiivinen vakkari kyllä kiistatta helpottanut sitä reilusti (ei mene hermot kun jonkun nopeus seilaa edessä). Ennen vakkariin meni aina 95 tai 115 ja jos joku tuli perävalot edellä eteen niin siitä mentiin ohi (ja niitä tulee paljon eteen...). Muuhun en keksi mihin tarvitsisi järjetöntä tehoa ellei harrasta radalla ajelua, mutta luulisi niihin löytyvän omat lelunsa?
Arvonalenema on ehkä ollut itselle isoin miinus tuon talvilämmityksen lisäksi. Auto ollut nyt vuoden päivät ja 15tkm omistuksessa aika tarkalleen ja arvo on varmaan 25-26k€. Ostaessa 30k+1k vetokoukkuun. Kyllähän tuon tiesi, että arvo laskee kuin lehmän häntä, mutta kun tullut seurattua myös kuluva vuosi varallisuuden kehitystä ja pakko siihen on tälläset kuluerät laskea mukaan niin on se vähän karua kun vähän vajaa 400€ lähtee peltilehmästä joka kuukaisi ajoi tai ei. Ihan helvetin iso raha. Kaikki muut kulut päälle niin kyllä tuo vähän pistää miettimään varsinkin kun sitä autoa ei nyt niin pakosti tartte. Tähän asti jokainen auton vaihto on ollut muna -> kana ja sitä myöten tarkoittanut, että hinta noussut aina. Tässä hintaluokassa alkaa tuo arvonalenema olemaan aika huikeaa. Saa nähdä pitääkö poiketa linjasta ja valjastaa nuo eurot johonkin muuhun. Jos tilastoja katsotaan niin todennäköisesti olisi pitänyt repiä persettä auki enemmän ja ostaa model 3. Siinä taitaa olla kaikista pienin arvonalenema tällä hetkellä sähkökulkineista. Ehkä cyberturck toimii samoin niin voisi vielä seuraavankin vaihdon tehdä 'parempaan'.
Siinä omat 5c pohdiskelut optiman omistamistamiesta
. Ihan ok auto, ei herätä tunteita. Jälkeen ajateltuna ei olisi pitänyt ostaa tuota tai mitään hybridiä/plugaria. Ehkä model 3 tai sitten ajella vanhalla sen verran ct olisi vaihtoehto. En kyllä ihan täysin ymmärrä tuota teslan voittokulkua. Jos/kun niiden autoissa on ainakin tämän foorumin mukaan sietämättömiä vikoja niin miksi ihmiset ostaa niitä kuin hullu söisi puuroa. Onko tää nyt sitä omena efektiä, että ihan sama mitä lykätään niin shut up and take my money. Jos/kun noista ei nouse isompaa meteliä ja autot tekee kauppansa uutena kuin käytettynä niin eihän ne koskaan korjaa noita ongelmia. Toki myönnetään, että jos sen kuitenkin joku multa ostaa käytettynä todella hyvään hintaan pois niin mulle on ihan sama jos on paneeleissa cäppejä. Jotkut kuoriintuvat maalit ja veden pääseminen cabiiniin on sitten jo ihan eri asia.