Keskustelua hybridiautoista

Jos hinta on esim. 6000e halvempi, niin eipä mulla niin kiire ole. Budjetti ei millään veny noihin hintoihin. Arvonalenemalla ei ole kovin suurta painoarvoa.
En ole nähnyt arvioita 6 k€:n hintaerosta. VW e-Up maksaa hankintatuen ja VW Juhlatuen jälkeen 17 534,61 €. Dacian pitäisi maksaa 11,5 k€ h.tuen jälkeen, jotta hintaero olisi 6 k€.

Dacian hinnan on arvioitu jäävän "jopa 15 k€:n tuntumaan". Ei siis ole sanottu jäävän 15:n alle, joten Dacia voi hyvin maksaa esim. 15 490 €, ja on silti "15:n tuntumassa". Silloin hintaero e-Upiin olisi 4 k€, mikä ei ole enää ihan kohtuuton lisähinta:
-130 km/h vs. 105 km/h
-3,9 s 0-50 km/h vs. 7 s 0-60 km/h
-61 kW vs. 33 kW
-VW vs. Dacia
-32,3 kWh vs. 26,8 kWh
-jarrutusenergian talteenotto vs. ei talteenottoa

Toisaalta Dacia tarjoaa paremman maavaran ja tilapäispaikan viidennelle matkustajalle.

Kaupunkiin ja kehäteille riittää Daciankin tehot, mutta maantiellä en sillä lähtisi traktoria/mopoautoa nopeampia ohittamaan - etenkään kun käsitin sinun olevan melko kokematon autoilijana. Pelkkiin ajovastuksiin jo menee karkeasti puolet tehoista, niin rekan ohi kiihdyttämiseen ei juuri jää tehoa. Myös suurimmat maantien/moottoritien ylämäet tekevät tiukkaa, jos haluaa ettei vauhti pienene kesken mäen.

Tietenkin jos 4 k€:kin ero on saavuttamattomissa, niin sitten ei voi miettiä uutta e-Upia.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200620-105742.png
    Screenshot_20200620-105742.png
    205,1 KB · Luettu: 40
Noihin naurettaviin arvonalennuksiin voisi tietty laittaa Teslan viereen mitä vastaava 150keur urheiluauto tiputtaa hintaa muutamassa vuodessa...

Jos taas normi autoja (myös hintatasoltaan) vertaillaan niin Nissan leaf taitaa olla hyvä vertailukohde. Uutena 2011 maksoi n. 40keur, nyt yhdeksän vuoden jälkeen halvimmillaan 10keur. Mikä on vastaavan 40keur bensa-tai dieselauton arvontiputus yhdeksässä vuodessa?
 
Tuntuu olevan kyllä ihan sama mikä käyttövoima, niin 3 vuotta ja -50% on aika lähellä.

Edit. Kohtuudellisesti ajetuista siis, esim. 15tkm/vuosi.
 
En ole nähnyt arvioita 6 k€:n hintaerosta. VW e-Up maksaa hankintatuen ja VW Juhlatuen jälkeen 17 534,61 €. Dacian pitäisi maksaa 11,5 k€ h.tuen jälkeen, jotta hintaero olisi 6 k€.

Dacian hinnan on arvioitu jäävän "jopa 15 k€:n tuntumaan". Ei siis ole sanottu jäävän 15:n alle, joten Dacia voi hyvin maksaa esim. 15 490 €, ja on silti "15:n tuntumassa". Silloin hintaero e-Upiin olisi 4 k€, mikä ei ole enää ihan kohtuuton lisähinta:
-130 km/h vs. 105 km/h
-3,9 s 0-50 km/h vs. 7 s 0-60 km/h
-61 kW vs. 33 kW
-VW vs. Dacia
-32,3 kWh vs. 26,8 kWh
-jarrutusenergian talteenotto vs. ei talteenottoa

Toisaalta Dacia tarjoaa paremman maavaran ja tilapäispaikan viidennelle matkustajalle.

Kaupunkiin ja kehäteille riittää Daciankin tehot, mutta maantiellä en sillä lähtisi traktoria/mopoautoa nopeampia ohittamaan - etenkään kun käsitin sinun olevan melko kokematon autoilijana. Pelkkiin ajovastuksiin jo menee karkeasti puolet tehoista, niin rekan ohi kiihdyttämiseen ei juuri jää tehoa. Myös suurimmat maantien/moottoritien ylämäet tekevät tiukkaa, jos haluaa ettei vauhti pienene kesken mäen.

Tietenkin jos 4 k€:kin ero on saavuttamattomissa, niin sitten ei voi miettiä uutta e-Upia.

En kyllä koskisi tuohon Daciaan pitkällä tikullakaan. Siin on oikeen halpuuttamalla halpuutettua tekniikkaa. Tykännyt, kun trendi ollut sähköautoissa se, että saat enemmän kuin polttiksissa, mutta tää nyt on jotain ihan hirveetä.
 
Tuntuu olevan kyllä ihan sama mikä käyttövoima, niin 3 vuotta ja -50% on aika lähellä.

Edit. Kohtuudellisesti ajetuista siis, esim. 15tkm/vuosi.
Jotenkaan ei tunnu uskottavalta, että sähkö miitä/citigo/e-up saisi alta kymppitonnin 3 vuoden ikäisenä, kun kysyntää on ja halvempia sähköisiä ei käytännössä ole tarjolla.
 
Mitenkäs juhannuksen liikenne on sähköautoilijoilta sujunut, onko löytynyt vapaita latauspaikkoja?

Hyvin on miillä sujunut matkanteko. Eipä ole ollut tarvetta latailla kun määränpäässä yön yli. Toki päivän ajot ollut 150km luokkaa, joten ei ole tehnyt edes tiukkaa.
 
Jotenkaan ei tunnu uskottavalta, että sähkö miitä/citigo/e-up saisi alta kymppitonnin 3 vuoden ikäisenä, kun kysyntää on ja halvempia sähköisiä ei käytännössä ole tarjolla.


Siitä 6 vuotta vanhaa edullisesti alle :sdarra: Vaikea kyllä uskoa, että tuolla hintaa menevät kaupaksi
 
Kyllä Optimallakin pääsee pelkästään sähköllä. Itse ajoin usein 35km työmatkaa pelkällä sähköllä.

Tää on uskopuhetta ja paskon. Pakko korjata jos joku näiden perusteella hankitoja miettii @sonof ?

Optimalla olen päässyt 2,5km työmatkan jos on lämmitetty sisätilanlämppärillä. Jos vien sällin yläasteelle samalla ja matka tuplaantuu niin kyllä on jo äärirajoilla. Joku 10km matka niin kabiini on sitten samoissa lukemissa about kuin ulkoilma. Vaikka ilmanvaihto ei olisi päällä niin venttiileistä tulee ilmaa auton liikkuessa ja nimenomaan ulkoilmaa... Tässä tulikin mieleen mahtaako sisäilmankierrätystä saada päälle jos ilmanvaihto on poissa päältä. Tällöin siellä menisi joku läppä eteen ettei tulisi suoraan ulkoilmaa sisään. Voisi pitää kabiinin lämpimänä pitempään.

Ei tuota mitenkään pohjolaa varten ole suunniteltu jos haluaisi pelkällä sähköllä päästä talvella, mutta toki lämmitetty ratti on mukava lisä edellisiin verrattuna ja takapenkiltä tulee kiitoksia perseenlämmittimistä. Kesällä kun auto ollut pahteessa ja mustat nahkapenkit on lievästi sanottuna kuumat, penkkien ilmastointi edessä myös mukava omniaisuus. Muista ominaisuuksista 270 kamera on kiva, mutta siinä tulee heti fiilis, että miksi hemmetissä se ei ole 360 mikä kyllä korjattu uudemmissa malleissa.

Ihan mukava auto tuo on vaikka täytyy myöntää ettei jostain syystä tullut samanmoista must have fiilistä kun tuli viimeksi kun vaihtui mk2 avensis -> mk2 superbiin. Se oli jännä kun sillon kävin enempi kiertelemässä ja paperilla octavia oli myös vaihtoehto, mutta kun istuin autoon niin tuli fiilis että en halua edes koeajaa sitä. Onneksi samalla myyjällä oli hyvään hintaan superbi ja se kolahti heti istuessa. Optima nyt oli enemmänkin 'järki' vaihtoehto kun halusi saada sähköä konepellin alle, mutta ei se juuri tunteita herättänyt. Passatti olisi olllut minulla liian muna -> muna vaihtokauppa. Ainoastaan digitaalinen mittaristo olisi voinut kallistaa vaa'an, mutta nuo maksoi vuosi sitten lämemmäs 40k mikä oli yli budjetin.

Kulkua löytyy tollaseksi perhefarkuksi ihan tarpeeksi. Ei ole mikään urheiluauto, mutta ei sitä yritäkkään olla. Kaikilla aikaisemmillakin autoilla olen ohi päässyt ja niissä on ollut vähempi tehoa kuin tässä (superb 140hp ja tässä 200). Ja en ole se ketä ajaa jonossa kiltisti vaikka adaptiivinen vakkari kyllä kiistatta helpottanut sitä reilusti (ei mene hermot kun jonkun nopeus seilaa edessä). Ennen vakkariin meni aina 95 tai 115 ja jos joku tuli perävalot edellä eteen niin siitä mentiin ohi (ja niitä tulee paljon eteen...). Muuhun en keksi mihin tarvitsisi järjetöntä tehoa ellei harrasta radalla ajelua, mutta luulisi niihin löytyvän omat lelunsa?

Arvonalenema on ehkä ollut itselle isoin miinus tuon talvilämmityksen lisäksi. Auto ollut nyt vuoden päivät ja 15tkm omistuksessa aika tarkalleen ja arvo on varmaan 25-26k€. Ostaessa 30k+1k vetokoukkuun. Kyllähän tuon tiesi, että arvo laskee kuin lehmän häntä, mutta kun tullut seurattua myös kuluva vuosi varallisuuden kehitystä ja pakko siihen on tälläset kuluerät laskea mukaan niin on se vähän karua kun vähän vajaa 400€ lähtee peltilehmästä joka kuukaisi ajoi tai ei. Ihan helvetin iso raha. Kaikki muut kulut päälle niin kyllä tuo vähän pistää miettimään varsinkin kun sitä autoa ei nyt niin pakosti tartte. Tähän asti jokainen auton vaihto on ollut muna -> kana ja sitä myöten tarkoittanut, että hinta noussut aina. Tässä hintaluokassa alkaa tuo arvonalenema olemaan aika huikeaa. Saa nähdä pitääkö poiketa linjasta ja valjastaa nuo eurot johonkin muuhun. Jos tilastoja katsotaan niin todennäköisesti olisi pitänyt repiä persettä auki enemmän ja ostaa model 3. Siinä taitaa olla kaikista pienin arvonalenema tällä hetkellä sähkökulkineista. Ehkä cyberturck toimii samoin niin voisi vielä seuraavankin vaihdon tehdä 'parempaan'.

Siinä omat 5c pohdiskelut optiman omistamistamiesta :). Ihan ok auto, ei herätä tunteita. Jälkeen ajateltuna ei olisi pitänyt ostaa tuota tai mitään hybridiä/plugaria. Ehkä model 3 tai sitten ajella vanhalla sen verran ct olisi vaihtoehto. En kyllä ihan täysin ymmärrä tuota teslan voittokulkua. Jos/kun niiden autoissa on ainakin tämän foorumin mukaan sietämättömiä vikoja niin miksi ihmiset ostaa niitä kuin hullu söisi puuroa. Onko tää nyt sitä omena efektiä, että ihan sama mitä lykätään niin shut up and take my money. Jos/kun noista ei nouse isompaa meteliä ja autot tekee kauppansa uutena kuin käytettynä niin eihän ne koskaan korjaa noita ongelmia. Toki myönnetään, että jos sen kuitenkin joku multa ostaa käytettynä todella hyvään hintaan pois niin mulle on ihan sama jos on paneeleissa cäppejä. Jotkut kuoriintuvat maalit ja veden pääseminen cabiiniin on sitten jo ihan eri asia.
 

Siitä 6 vuotta vanhaa edullisesti alle :sdarra: Vaikea kyllä uskoa, että tuolla hintaa menevät kaupaksi
Ei ole tosiaan vieläkään halpoja. Ja kun pitäisi osta 2020 malli, joka on isommalla akulla. Alk 18 700€. Kaikki uudet e-up:it onkin jo myyty nettiautosta.

 
Kiassa ja Hyundaissa taitaa kylmäkulutus ainakin olla sähköautojen parhaimmistoa eli pienemmällä akulla päästään jopa pidemmälle kuin isompiakkuisella kilpailijalla. Korealaiset osaavat siis tekniikan vähälle kulutukselle ja eiköhän tuo sama päde myös plugareihin eli siinä yksi syy miksi niiden plugarit myös pärjäävät hyvin kulutustesteissä.
64kWh Korealaisissa alkaa tosiaan range olla käyttistasoa. Kai sekin talvella ja/tai motarinopeuksissa kärsii, mutta pääsee sentään jonnekin.

Myös pikalataus en edes säädyllisen nopeuksinen pysyen 60kW+ tasolla 75%:iin asti.

Itselläni auton käyttö on nykyisin lähes pelkkää roadtrippailua, edellisen 28h aikana on tullut ajettua nyt 850km, josta luokkaa 750km motaria 125/135 vakkarissa.

Keski-Euroopassa hitaammin ajaminen ei ole useinkaan realistinen vaihtoehto - oikealla kaistalla on rajoittimen vauhtia etenevä rekkajono ja vasemmalla kaistalla mennään about 130km/h vauhtia. Etelä-Saksan halki ajettaessa 90% autobahnista oli kaksikaistaista, joten 100-110km/h sähköautokaistaa ei vaan ole. Joko olet tien tukkona ja valot vilkkuvat taustapeilissä tai ajat kovaa.

Tesla on ainoa sähköauto jolla olisi voinut edes harkita samaa matkaa. Eikä pelkästään auton ominaisuuksien takia vaan myös tiheän SC-verkoston takia. Emme tainneet pitää yhtään yli 20min taukoa ja tuollaisessa tauossa ei vaan yksinkertaisesti saa ladattua mitään noilla onnettomilla 50kW hidaslatauksilla, eikä muiden automerkkien merkkien tukemia 150kW latauksia ole kuin todella harvassa. Puhumattakaan siitä, että Model 3 LR on vielä merkittävästi energiatehokkaampi kuin e-tron tai mersun suv.

Parin vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun ionity laajentaa ja noita 60+ kWh akullisia malleja alkaa olla tarjolla useammaltakin valmistajalta. Tällä kertaa mennään dieselillä.

Loppukesästä harkitsen toista autoreissua Model 3:sta vuokraten. Katsotaan onnistunko perustelemaan useita satoja kalliimman vuokrahinnan itselleni harrastuksella...

Eilen tuli ylitettyä neljä valtion rajaa. En edes halua miettiä millainen jumppa lataustägien kanssa olisi jos haluisi käyttää jotain muita kuin superchargereita.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on uskopuhetta ja paskon. Pakko korjata jos joku näiden perusteella hankitoja miettii @sonof ?

Optimalla olen päässyt 2,5km työmatkan jos on lämmitetty sisätilanlämppärillä. Jos vien sällin yläasteelle samalla ja matka tuplaantuu niin kyllä on jo äärirajoilla. Joku 10km matka niin kabiini on sitten samoissa lukemissa about kuin ulkoilma. Vaikka ilmanvaihto ei olisi päällä niin venttiileistä tulee ilmaa auton liikkuessa ja nimenomaan ulkoilmaa... Tässä tulikin mieleen mahtaako sisäilmankierrätystä saada päälle jos ilmanvaihto on poissa päältä. Tällöin siellä menisi joku läppä eteen ettei tulisi suoraan ulkoilmaa sisään. Voisi pitää kabiinin lämpimänä pitempään.

Ei tuota mitenkään pohjolaa varten ole suunniteltu jos haluaisi pelkällä sähköllä päästä talvella, mutta toki lämmitetty ratti on mukava lisä edellisiin verrattuna ja takapenkiltä tulee kiitoksia perseenlämmittimistä. Kesällä kun auto ollut pahteessa ja mustat nahkapenkit on lievästi sanottuna kuumat, penkkien ilmastointi edessä myös mukava omniaisuus. Muista ominaisuuksista 270 kamera on kiva, mutta siinä tulee heti fiilis, että miksi hemmetissä se ei ole 360 mikä kyllä korjattu uudemmissa malleissa.

Ihan mukava auto tuo on vaikka täytyy myöntää ettei jostain syystä tullut samanmoista must have fiilistä kun tuli viimeksi kun vaihtui mk2 avensis -> mk2 superbiin. Se oli jännä kun sillon kävin enempi kiertelemässä ja paperilla octavia oli myös vaihtoehto, mutta kun istuin autoon niin tuli fiilis että en halua edes koeajaa sitä. Onneksi samalla myyjällä oli hyvään hintaan superbi ja se kolahti heti istuessa. Optima nyt oli enemmänkin 'järki' vaihtoehto kun halusi saada sähköä konepellin alle, mutta ei se juuri tunteita herättänyt. Passatti olisi olllut minulla liian muna -> muna vaihtokauppa. Ainoastaan digitaalinen mittaristo olisi voinut kallistaa vaa'an, mutta nuo maksoi vuosi sitten lämemmäs 40k mikä oli yli budjetin.

Kulkua löytyy tollaseksi perhefarkuksi ihan tarpeeksi. Ei ole mikään urheiluauto, mutta ei sitä yritäkkään olla. Kaikilla aikaisemmillakin autoilla olen ohi päässyt ja niissä on ollut vähempi tehoa kuin tässä (superb 140hp ja tässä 200). Ja en ole se ketä ajaa jonossa kiltisti vaikka adaptiivinen vakkari kyllä kiistatta helpottanut sitä reilusti (ei mene hermot kun jonkun nopeus seilaa edessä). Ennen vakkariin meni aina 95 tai 115 ja jos joku tuli perävalot edellä eteen niin siitä mentiin ohi (ja niitä tulee paljon eteen...). Muuhun en keksi mihin tarvitsisi järjetöntä tehoa ellei harrasta radalla ajelua, mutta luulisi niihin löytyvän omat lelunsa?

Arvonalenema on ehkä ollut itselle isoin miinus tuon talvilämmityksen lisäksi. Auto ollut nyt vuoden päivät ja 15tkm omistuksessa aika tarkalleen ja arvo on varmaan 25-26k€. Ostaessa 30k+1k vetokoukkuun. Kyllähän tuon tiesi, että arvo laskee kuin lehmän häntä, mutta kun tullut seurattua myös kuluva vuosi varallisuuden kehitystä ja pakko siihen on tälläset kuluerät laskea mukaan niin on se vähän karua kun vähän vajaa 400€ lähtee peltilehmästä joka kuukaisi ajoi tai ei. Ihan helvetin iso raha. Kaikki muut kulut päälle niin kyllä tuo vähän pistää miettimään varsinkin kun sitä autoa ei nyt niin pakosti tartte. Tähän asti jokainen auton vaihto on ollut muna -> kana ja sitä myöten tarkoittanut, että hinta noussut aina. Tässä hintaluokassa alkaa tuo arvonalenema olemaan aika huikeaa. Saa nähdä pitääkö poiketa linjasta ja valjastaa nuo eurot johonkin muuhun. Jos tilastoja katsotaan niin todennäköisesti olisi pitänyt repiä persettä auki enemmän ja ostaa model 3. Siinä taitaa olla kaikista pienin arvonalenema tällä hetkellä sähkökulkineista. Ehkä cyberturck toimii samoin niin voisi vielä seuraavankin vaihdon tehdä 'parempaan'.

Siinä omat 5c pohdiskelut optiman omistamistamiesta :). Ihan ok auto, ei herätä tunteita. Jälkeen ajateltuna ei olisi pitänyt ostaa tuota tai mitään hybridiä/plugaria. Ehkä model 3 tai sitten ajella vanhalla sen verran ct olisi vaihtoehto. En kyllä ihan täysin ymmärrä tuota teslan voittokulkua. Jos/kun niiden autoissa on ainakin tämän foorumin mukaan sietämättömiä vikoja niin miksi ihmiset ostaa niitä kuin hullu söisi puuroa. Onko tää nyt sitä omena efektiä, että ihan sama mitä lykätään niin shut up and take my money. Jos/kun noista ei nouse isompaa meteliä ja autot tekee kauppansa uutena kuin käytettynä niin eihän ne koskaan korjaa noita ongelmia. Toki myönnetään, että jos sen kuitenkin joku multa ostaa käytettynä todella hyvään hintaan pois niin mulle on ihan sama jos on paneeleissa cäppejä. Jotkut kuoriintuvat maalit ja veden pääseminen cabiiniin on sitten jo ihan eri asia.

Akun jäähdytysilma imetään sisäilmasta, joten sinne tarvitaan toki myös korvausilmaa. Jos korvausilmaa ei lämmitetä, niin se kabiini aika nopeasti kylmenee.

Screenshot_20200620-142055_Drive.jpg


Noi korealaiset hybridit on suunniteltu Toyotan tyyliin polttishybrideiksi ja plug-in tulee ekstrana. Hyvä sen kannalta, että kulutus pysyy matalana myös pitkällä matkalla.

En nyt ole varma Optimasta, mutta luultavasti sielläkin on ~3 kw:n pakokaasu -> jäähdytysneste lämmönvaihdin, jolloin ne nesteet saisi lämpimiksi ja kabiiniin lämpöä kun muutaman kilometrin alkuun raaskii moottoria käyttää. Ei ole täyssähkötöntä ajoa, mutta onhan se lämmöntalteenotto järkevää maksimoida siitä bensanpoltosta.

Tällainen siis löytyy ainakin kylmien ilmastojen Ioniqeista ja Niroista.

service_img2-1217.png
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän noita tungeta merkkinoille silmät ja suut täyteen noiden päästörajojen alitusvaatimusten takia.
Missasit sen pointin, en tarkoittanut uusien saatavuutta. Polttomoottorimopojen hinnat alkaa satasista, halvin käytetty sähköauto taitaa olla tuossa linkatussa 13-14 k€ tienoilla tällä hetkellä. Kyllä niitä halpoja alle kympin käytettyjä sähköautoja varmasti jossain kohtaa tulee, mutta täysin huuhaata kuvitella, että tämä nykyisten halpisten hintataso romahtaisi ihan pian kuten viesti johon vastasin väitti. Varsinkin, kun sähköautossa ei samalla tavalla ole kuluvia osia ja valtio hellästi kannustaa sähköautoiluun. Ja vahvasti vielä näyttää, että uustuotanto ei pysy perässä. Alimmassa hintaryhmässä ei myöskään ole samanlaista riskiä siitä, että joku iskee samanlaisen auton -10 k€ hintalapulla kuin nykyisissä Kona yms. vehkeissä, joissa on törkeä sähkölisä hinnassa.
 
Halvimmat käytetyt sähköautot maksavat jo nyt alle kympin.. Nettiauto käteen ja nissaneita hakemaan..
 
Halvimmat käytetyt sähköautot maksavat jo nyt alle kympin.. Nettiauto käteen ja nissaneita hakemaan..

Käytännössä missään alle 15000e hintaisessa ei ole kantamaa ilmoitettu? Tai edes akkujen kokoa. Pitäisi olla sähköautojen kanssa pakollista tietoa.
 
Halvimmat käytetyt sähköautot maksavat jo nyt alle kympin.. Nettiauto käteen ja nissaneita hakemaan..
Olisi varmana pitänyt kirjoittaa halvin järkevästi käyttökelpoinen, joka ei myöskään näytä perunalta (=Leaf). Näköjään 11 kpl on alle 10 k€, yksikään ei varsinaisesti herätä suurempia ostohaluja. 10-14 k€ välillä 21 kpl, 14 - 20 k€ välillä 105 kpl, yli 20 k€ 438 kpl. Saattapi mennä vielä hetki ennen kuin käytettyjen tarjonta on runsasta alle 10 k€ hinnassa.

e: Ei helvetti, voiko tuollaista 9990,- Leafia edes sähköautoksi sanoa, kun käytännön range on ollut uutenakin juuri ja juuri 100 km :D
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen arvonalenemaan vaikuttaa myös varmasti se, että pystyykö autoa käyttämään "varavirtalähteenä" esim. aurinkopaneelijärjestelmien kanssa. Teslan 14 kWh Powerwall maksaa reilut 8 tonnia.
 
Täällä tuli käytyä Teslalla lasten kans + 1800km
Kesälomareissulla. 900km suunta ja mutkat päälle. 12/2015 85D meillä, ajettiin +5 km/h rajoitusten päälle vakkarilla. Auton mittari ei valehtele about yhtään joten ei oltu tien tukkeena. Energiaa kului 170-180wh/km. Toimintasäde yli 400km täydellä akulla. Yleensä ajettiin 200-300km ja superille. Lasten kanssa tauot oli paikallaan.

Ajosta 90% autopilotilla, älyttömän rentoa menoa. Viimekesän vastaavaan reissuun ex 520bmw F10 verrattuna nyt oli kuskilla mukavampaa kun AP hoito ajon hienosti. Tesla on ihan mahtava matka-auto ainakin meidän perheessä. :)
 
Harkinnassa on vähän syrjempään muutto ja sen myötä pitäisi ajaa ajokortti näin 40 ikävuoden kynnyksellä. Ei kuitenkaan ole kiinnostusta mennä kuin sieltä missä aita on matalin - joten löytyykö markkinoilta sähkö"autoja", joita voi ajaa sellaista 50 km per päivä kesällä ja talvella vähän kevyemmällä ajokortilla? Plussaa jos kaksi mahtuu kyytiin ja jopa saisi vähän multasäkkiä mukaan.

En tunne näitä juttuja yhtään ja asiaan tutustuminen on vasta aivan alkusuoralla, joten olkaa armollisia ja selittäkää kuin vähän hitaalle 5-vuotiaalle.
 
Taitaa olla helpompi suorittaa oikea ajokortti ja ostaa joku sähkö Mii/Citigo/Up kuin löytää sellainen sähköajopeli, jota saisi ajaa vähän kevyemmällä kortilla. Ja vaikka sellainen löytyisi, niin 50 km/pv voisi olla aika ns. hapokasta. Kannattanee aloittaa ajoura muuten halvalla polttomoottorivehkeellä. Melkein varma asia, että alussa sattuu ja tapahtuu jossain vaiheessa joku tapaus, joka harmittaa uudella sähköautolla. Tyypillisesti peruutat jotain päin.
 
Akun jäähdytysilma imetään sisäilmasta, joten sinne tarvitaan toki myös korvausilmaa. Jos korvausilmaa ei lämmitetä, niin se kabiini aika nopeasti kylmenee.

Screenshot_20200620-142055_Drive.jpg


Noi korealaiset hybridit on suunniteltu Toyotan tyyliin polttishybrideiksi ja plug-in tulee ekstrana. Hyvä sen kannalta, että kulutus pysyy matalana myös pitkällä matkalla.

En nyt ole varma Optimasta, mutta luultavasti sielläkin on ~3 kw:n pakokaasu -> jäähdytysneste lämmönvaihdin, jolloin ne nesteet saisi lämpimiksi ja kabiiniin lämpöä kun muutaman kilometrin alkuun raaskii moottoria käyttää. Ei ole täyssähkötöntä ajoa, mutta onhan se lämmöntalteenotto järkevää maksimoida siitä bensanpoltosta.

Tällainen siis löytyy ainakin kylmien ilmastojen Ioniqeista ja Niroista.

service_img2-1217.png

Kävin kokeilemassa ja itse asiassa tuo toimii niin, että vaikka puhallin off niin sisäilmankierron laittamalla päälle saa estettyä ulkoilman tulemisen kabiiniin! Tämän kun olisi tiennyt jo talvella...

Mulla tosiaan vaan se reilu pari km töihin ja keskustaan niin ei ehkä ihan optimi käytössä. Kulutus oli aika mukavat jos käytti polttista lämmitykseen tuon matkan. Toki se varmaan edellisessä 2.0 tdi:ssä oli vielä reilumpi :D, mutta ei se kiinnostanut silloin pätkääkään...

En ole nähnyt arvioita 6 k€:n hintaerosta. VW e-Up maksaa hankintatuen ja VW Juhlatuen jälkeen 17 534,61 €. Dacian pitäisi maksaa 11,5 k€ h.tuen jälkeen, jotta hintaero olisi 6 k€.

Dacian hinnan on arvioitu jäävän "jopa 15 k€:n tuntumaan". Ei siis ole sanottu jäävän 15:n alle, joten Dacia voi hyvin maksaa esim. 15 490 €, ja on silti "15:n tuntumassa". Silloin hintaero e-Upiin olisi 4 k€, mikä ei ole enää ihan kohtuuton lisähinta:
-130 km/h vs. 105 km/h
-3,9 s 0-50 km/h vs. 7 s 0-60 km/h
-61 kW vs. 33 kW
-VW vs. Dacia
-32,3 kWh vs. 26,8 kWh
-jarrutusenergian talteenotto vs. ei talteenottoa

Toisaalta Dacia tarjoaa paremman maavaran ja tilapäispaikan viidennelle matkustajalle.

Kaupunkiin ja kehäteille riittää Daciankin tehot, mutta maantiellä en sillä lähtisi traktoria/mopoautoa nopeampia ohittamaan - etenkään kun käsitin sinun olevan melko kokematon autoilijana. Pelkkiin ajovastuksiin jo menee karkeasti puolet tehoista, niin rekan ohi kiihdyttämiseen ei juuri jää tehoa. Myös suurimmat maantien/moottoritien ylämäet tekevät tiukkaa, jos haluaa ettei vauhti pienene kesken mäen.

Tietenkin jos 4 k€:kin ero on saavuttamattomissa, niin sitten ei voi miettiä uutta e-Upia.

Voiko tuo Dacia tosiaan olla ilman talteenottoa? Tuohan löytyy jo kaikista hinnat alkaen kiinan säätimistä jos sähköfillarien kanssa touhunnut eli ei voi olla siitä kiinni. Niillä on pakosti joku hyvin erikoinen tapa toteuttaa voimansiirto tyyliin napamoottori vs. keskimoottori sähköpyörissä. Menee kyllä täysi hyöty sähköautosta jos siinä ei ole regeniä.

Sähköautojen arvonalenemaan vaikuttaa myös varmasti se, että pystyykö autoa käyttämään "varavirtalähteenä" esim. aurinkopaneelijärjestelmien kanssa. Teslan 14 kWh Powerwall maksaa reilut 8 tonnia.

Tämä olisi kyllä varsin mielenkiintoinen integraatio. Tesla kerran jo touhuaa näiden kanssa niin luulisi sieltä tulevan ensimmäisenä joku käytännön aplikaatio tähän. Eihän tuo tarvitsi kun sopivan invertterin ja lautrin teslalta ja vähän tekniikkaa sisään. Mahtaakohan nykyiset autot pysyä 2 suuntaiseen liikenteeseen latausportista tarpeeksi isoilla virroilla?
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla helpompi suorittaa oikea ajokortti ja ostaa joku sähkö Mii/Citigo/Up kuin löytää sellainen sähköajopeli, jota saisi ajaa vähän kevyemmällä kortilla. Ja vaikka sellainen löytyisi, niin 50 km/pv voisi olla aika ns. hapokasta. Kannattanee aloittaa ajoura muuten halvalla polttomoottorivehkeellä. Melkein varma asia, että alussa sattuu ja tapahtuu jossain vaiheessa joku tapaus, joka harmittaa uudella sähköautolla. Tyypillisesti peruutat jotain päin.
Muuten samaa mieltä mutta halpojen autojen korjaus maksaa ihan saman ku kalliiden eli noin 150e omavastuu. Enemmän se ottaa päähän rutata pelkällä liikennevakuutuksella oleva parintonnin peli kuin 50k vehje missä täyskasko.
 
Täällä tuli käytyä Teslalla lasten kans + 1800km
Kesälomareissulla. 900km suunta ja mutkat päälle. 12/2015 85D meillä, ajettiin +5 km/h rajoitusten päälle vakkarilla. Auton mittari ei valehtele about yhtään joten ei oltu tien tukkeena. Energiaa kului 170-180wh/km. Toimintasäde yli 400km täydellä akulla. Yleensä ajettiin 200-300km ja superille. Lasten kanssa tauot oli paikallaan.

Ajosta 90% autopilotilla, älyttömän rentoa menoa. Viimekesän vastaavaan reissuun ex 520bmw F10 verrattuna nyt oli kuskilla mukavampaa kun AP hoito ajon hienosti. Tesla on ihan mahtava matka-auto ainakin meidän perheessä. :)
Ei taida paljon motaria tuolla kulutuksella mahtua matkalle - noin vanha S ei taida 18kWh:lla 100km kulkea 125km/h vauhdilla.
 
Muuten samaa mieltä mutta halpojen autojen korjaus maksaa ihan saman ku kalliiden eli noin 150e omavastuu. Enemmän se ottaa päähän rutata pelkällä liikennevakuutuksella oleva parintonnin peli kuin 50k vehje missä täyskasko.
Meillä on selkeästi eri käsitys siitä mikä on "halpa". Halvassa korjaukseksi riittää kumivasara ja sopivat ruuvit puskurin takaisin kiinnittämiseen. Mahdolliset tieliikenteeseen pakolliset hajonneet varaosat romikselta. Näin kärjistäen.

e: Ja jos edellä mainittu ei riitä korjaukseen, paaliin ja uutta tilalle. Omavastuun käyttäminen se kaikista kalleinta puuhaa on.
 
Meillä on selkeästi eri käsitys siitä mikä on "halpa". Halvassa korjaukseksi riittää kumivasara ja sopivat ruuvit puskurin takaisin kiinnittämiseen. Mahdolliset tieliikenteeseen pakolliset hajonneet varaosat romikselta. Näin kärjistäen.

e: Ja jos edellä mainittu ei riitä korjaukseen, paaliin ja uutta tilalle. Omavastuun ja bonusmenetyksen käyttäminen se kaikista kalleinta puuhaa on.

Tein pienen lisäyksen vielä. Omavastuu on yleensä vielä halpa mutta kun se bonus putoaa sieltä 70-80% tasolta sinne 10-20% niin ne kaks tonttua vuodessa maksavat vakuutukset ei enään kovin halpoja ole.
Eli juuri niin että halpaa leimallista alle ja hienosäätölekalla korjaukset jonka jälkeenn kuutioksi.
 
Harkinnassa on vähän syrjempään muutto ja sen myötä pitäisi ajaa ajokortti näin 40 ikävuoden kynnyksellä. Ei kuitenkaan ole kiinnostusta mennä kuin sieltä missä aita on matalin - joten löytyykö markkinoilta sähkö"autoja", joita voi ajaa sellaista 50 km per päivä kesällä ja talvella vähän kevyemmällä ajokortilla? Plussaa jos kaksi mahtuu kyytiin ja jopa saisi vähän multasäkkiä mukaan.

En tunne näitä juttuja yhtään ja asiaan tutustuminen on vasta aivan alkusuoralla, joten olkaa armollisia ja selittäkää kuin vähän hitaalle 5-vuotiaalle.
Onhan noita AM-kortilla ajettavia sähkömopoautoja joitakin markkinoilla. Käyttökelpoisuudesta en menisi takuuseen. Hinnat näyttävät olevan samaa luokkaa kuin käytetyissä Nissan Leafeissa, joten harkitsisin kyllä ihan oikean ajokortin ajamista.

Tällä sivulla on kolme "mopoautona" myytävää kulkupeliä, mutta kaksi kolmesta on kevyen nelipyörän sijaan L7e-ajoneuvoluokan raskaita nelipyöriä, jotka vaativatkin B-kortin. Tarkkana saa siis olla tuollaista hankkiessaan. Sähkö mopoauto
 
.
Voiko tuo Dacia tosiaan olla ilman talteenottoa? Tuohan löytyy jo kaikista hinnat alkaen kiinan säätimistä jos sähköfillarien kanssa touhunnut eli ei voi olla siitä kiinni. Niillä on pakosti joku hyvin erikoinen tapa toteuttaa voimansiirto tyyliin napamoottori vs. keskimoottori sähköpyörissä. Menee kyllä täysi hyöty sähköautosta jos siinä ei ole regeniä.
.
Ainakaan Kiinassa myytävässä, eli Renault K-ZE:ssä ei ole talteenottoa Autoexpressin tai TM:n mukaan. Toki voivat olla väärässä, ja sanoa noin vain sillä perusteella, että auto rullaa vapaasti kaasun nostaessa. Autossa voisi silti olla talteenotto jarrupolkimen avulla. Sitten on vielä sekin mahdollisuus, että Eurooppaan tuotaessa turvavarusteiden lisäämisen yhteydessä lisätään talteenottokin. Auto on kyllä Kiinassa todella kevyt (921 kg), joten talteenotto ei ole niin tärkeää kuin raskaammissa autoissa. Ensi vuonna tiedetään lopullinen varustelu.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200621-103131.png
    Screenshot_20200621-103131.png
    345,4 KB · Luettu: 33
Dacia on tosiaan vielä ihan täysi arpa. Hinnasta ja ominaisuuksista (esim. onko rajoitettu 105km/h vai ei) ei ole euroopan mallista vielä mitään varmaa tietoa. Hinnat heiluu siellä 8000e-15000e välillä. Riippuu lähteestä, maasta ja eri maiden avustuksista. Tästä syystä oma optimistinen arvio on 12000e (sisältää valtion avustuksen).

Itselle tuo 105km/h ei ole este, koska kaikki tiet on käytännössä 80km/h max mitä täällä päin on. Jos hintapiste asettuu tuohon omaan arvioon, niin en näe mitään järkeä ostaa 6-7 vuotta vanhaa sähköautoa samaan hintaan.

Eniten odotan, että Dacia on juuri se joka lyö ensimmäisenä kunnon hinnan tiskiin, ja sähköautot alkavat oikeasti yleistymään. Tuskin se on yhdeltäkään Teslan omistajalta pois, jos joku haluaa huokeamman sähköauton.

Sähköautot on, kuin SSD. Muistan sen määrän ulinaa mikä tuostakin syntyi, kun tulivat markkinoille. On kallis, tilavuudelta pieni ja ei kestä mitään, mutta kummasti päät kääntyi uuteen tekniikkaan. Toki vieläkin on jääriä joiden mielestä HDD on parempi.
 
Sähköautojen yleistymisen este ei ole korkea hinta, vaan rajalliset tuotantokapasiteetit. Mii:tä menisi kaupaksi paljon enemmän nykyhinnallakin, mutta valmistuskapasiteetti ei riitä. Sama homma korealaisten kanssa jne.
 
Ei taida paljon motaria tuolla kulutuksella mahtua matkalle - noin vanha S ei taida 18kWh:lla 100km kulkea 125km/h vauhdilla.

Suomessa ei ole paljoa moottoritietä.


Eniten odotan, että Dacia on juuri se joka lyö ensimmäisenä kunnon hinnan tiskiin, ja sähköautot alkavat oikeasti yleistymään. Tuskin se on yhdeltäkään Teslan omistajalta pois, jos joku haluaa huokeamman sähköauton.

Tuskin tuo hinnasta on kiinni vaan tarjonnasta, latausmahdollisuudesta ja muusta autoiluun liittyvästä. Muuten kaikki ajaisi jo nyt Dacialla ;)
 
Sanoisin että latausinfra estää täyssähköisiä tulemasta ns. koko kansan autoiksi. Ei ne 70/80-luvun kerrostalojen lämpötolpat+sähkökeskukset kestä sitä että siellä 15-30 sähköautoa lataa (lähes) yhtäaikaa yön yli.

Ei ne yhdessä yössä sinne ilmesty, vaan siirtymässä kestää useita vuosia niin hyvinhän noita keretään päivittämään nykypäivään. Mitä enemmän sähköautoja alkaa suuremmassa kuvassa teillä liikkumaan, niin sen kovempi paine on myös taloyhtiöillä päivittää parkkipaikat. Se kun alkaa sitten suoraan nykyä niiden asuntojen haluttavuudessa ja sitä kautta hinnassa.
 
Ei se ole este, vaan hidaste. Joku parkkikentän sähköistys on vieläpä aika triviaali juttu verrattuna esim. koko rakennuksen sähköremonttiin.

Harva yhtiö tuota kerralla tekee, mutta kyllä noita varauksia suunnitellaan ja toteutetaan jatkuvasti.
Homma menee triviaalista vähemmän triviaaliin siinä vaiheessa, kun siirtoyhtiö joutuu sanonaan HET. Harvemman lähiön verkostoa on niin järeäksi suunniteltu, että loputtomiin voi kuormaa lisätä. Tässä mielessä jos olisin vanhassa lähiössä sijaitsevan taloyhtiön hallituksessa, niin kannustaisin remontoimaan äkkiä tai ainakin varmistamaan, että myöhemmin on mahdollisuus saada iso päivitys taloyhtiön liittymään.
 
V60, Passat viis tähteä, C neljä ja 330e kolme.

Bemari siis selvästi heikoin ja ei 330e koeajon perusteella jotenkin yllätä. Rauhaton ajaa ja kova rengasmelu.

Hieman yllätti tuo Premium plug-in hybridi testi. Oletin bemarin pärjäävän paremmin kun yleisesti tuota G20 sarjaa on kehuttu autona. Se että rengasmelu oli kovaa selittyisi vielä isoilla 19" vanteilla ja m-sport alustalla, mutta muillakin alueilla tuli kritiikkiä.
 
Hieman yllätti tuo Premium plug-in hybridi testi. Oletin bemarin pärjäävän paremmin kun yleisesti tuota G20 sarjaa on kehuttu autona. Se että rengasmelu oli kovaa selittyisi vielä isoilla 19" vanteilla ja m-sport alustalla, mutta muillakin alueilla tuli kritiikkiä.

Ei tietoa miten koeajoautot valitaan onko täysin maahantuojan speksaamia vai pääsevätkö toimittajat osallistumaan. Luulisi aikaisemman kokemuksen myötä BMW:llä ymmärtävän lähettää 17” non-rft vakioalustalla olevan yksilön eikä 19” sekarenkailla oleva m-sporttia. Niin usein on aina jäykkä, turhan sporttiseksi viritetty alusta, rengasmelua, uraherkkyyttä yms.
 
Bemari oli myös selkeästi kallein varusteineen. Perushinta 54568 €, varusteineen 66218€. Volvo oli toiseksi kallein, varusteineen 59788 €
 
Ei taida paljon motaria tuolla kulutuksella mahtua matkalle - noin vanha S ei taida 18kWh:lla 100km kulkea 125km/h vauhdilla.

motari pätkät nosti kulutusta 190-200 tienoille, mutta ei koko matkan kulutuksiin juuri vaikuttanut. Kuusamo - Oulu - Jyväskylä - Tampere - Naantali oli reitti.

Kyllä tää mukavan vähällä menee, mutta nopeus nostaa kulutusta kyllä. Ilmanvastus kun kasvaa rajusti nopeuden mukana.

85D on melko pihi matka-ajossa , Tää ei siis ole P versio.
Range modea ei käytetty , sillä olisi noin 7% saanut kulutusta alas.

kovin kulutusta nostava asia reissulla oli kovempi kaatosade paluumatkalla. Vettä reilusti tiellä niin sen kyllä näkee kulutuksessa.
 
Hmm? Jos tarvii suurentaa liittymää niin sitten sitä suurennetaan. Verkkoyhtiö tekee sen mitä täytyy tehdä, ei se kuulu taloyhtiölle yhtään. Jos suurennus tilataan niin se toimitetaan.

Hinta on aivan sama onko se työmäärä esimerkiksi lähdön sulakkeen suurentaminen, muuntajakoneen vaihto tai vaikka kokonaisen uuden muuntamon rakentaminen. Lähinnä toimitusaika pitkittyy jos joutuu paljonkin tekemään vahvistusta verkkoon.
Ja tämä kuvattu prosessi on sinusta triviaalia? Laajamittainen kapasiteetin kasvatus on kaikkea muuta kuin helppo juttu valmiiksi rakennetuissa ympäristöissä. Kysehän ei ollut yksittäisen taloyhtiön halusta vaan että kaikki haluaa. Siinä ei tilaus paina yhtään mitään, jos riittävää kaapelia ei pystytä toimittamaan tai runkoverkosta loppuu paukut.

Säästän palstatilaa ja summaan tulevan väittelyn lopputuloksen: sähköverkko kestää, kusematta ei pääse lappiin ja peräkoukulla voi vetää kuormaa :)
Ainoa vaan, että se (nykyinen ja vähän nykyisestä paranneltukin) sähköverkko nimenomaan ei kestä, jos ja kun laajamittaisesti aletaan sähköautoilemaan. Puuttuu pari ydinvoimalaa noin ihan niinku alkuunsa... Runkoverkoissakin voi olla jotain pientä, jos suurennuslasilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä kuvattu prosessi on sinusta triviaalia? Laajamittainen kapasiteetin kasvatus on kaikkea muuta kuin helppo juttu valmiiksi rakennetuissa ympäristöissä. Kysehän ei ollut yksittäisen taloyhtiön halusta vaan että kaikki haluaa. Siinä ei tilaus paina yhtään mitään, jos riittävää kaapelia ei pystytä toimittamaan tai runkoverkosta loppuu paukut.

Ainoa vaan, että se (nykyinen ja vähän nykyisestä paranneltukin) sähköverkko nimenomaan ei kestä, jos ja kun laajamittaisesti aletaan sähköautoilemaan. Puuttuu pari ydinvoimalaa noin ihan niinku alkuunsa... Runkoverkoissakin voi olla jotain pientä, jos suurennuslasilla.

2016 kirjoitettu mutta tilanne ei ole kauheasti muuttunut.
 
e: Ei helvetti, voiko tuollaista 9990,- Leafia edes sähköautoksi sanoa, kun käytännön range on ollut uutenakin juuri ja juuri 100 km :D

No miten sen nyt ottaa. Tuollaisella mielestäsi sähköautoksi kelpaamattomalla autolla ollaan ajeltu noin 4,5v ja 80000 km. Sähköön on mennyt noin 1600€. Eikä ole harmittanut pätkääkään, päinvastoin

Päivittäisen ajosuoritteen sopiminen on hankittavalle autolle tärkein ominaisuus. Ei mikään luku yksinään.
 
No miten sen nyt ottaa. Tuollaisella mielestäsi sähköautoksi kelpaamattomalla autolla ollaan ajeltu noin 4,5v ja 80000 km. Sähköön on mennyt noin 1600€. Eikä ole harmittanut pätkääkään, päinvastoin

Päivittäisen ajosuoritteen sopiminen on hankittavalle autolle tärkein ominaisuus. Ei mikään luku yksinään.
Eli härskisti pyöristäen olet säästänyt noin 10 k€ bensoissa, jos verrokki on 10 l/100 km ja 1,5 e/l. Paljon arvo on tippunut omistusaikana? Ei siinä mitään, hatun noston arvoinen suoritus noin äärimmäisen rajallisella auton suorituskyvyllä. Lähinnä viestilläni ajoin takaa, että nykyisten mittapuiden mukaan kuka haluaisi tuollaisesta maksaan 10 k€? Ajoprofiilin täytyy olla todellä tarkasti sopiva, että tuosta on mitään iloa.
 
Eli härskisti pyöristäen olet säästänyt noin 10 k€ bensoissa, jos verrokki on 10 l/100 km ja 1,5 e/l. Paljon arvo on tippunut omistusaikana? Ei siinä mitään, hatun noston arvoinen suoritus noin äärimmäisen rajallisella auton suorituskyvyllä. Lähinnä viestilläni ajoin takaa, että nykyisten mittapuiden mukaan kuka haluaisi tuollaisesta maksaan 10 k€? Ajoprofiilin täytyy olla todellä tarkasti sopiva, että tuosta on mitään iloa.

Ykkösautoksi ei kieltämättä passaa kovin monelle. Kakkosautoksi taas oikein passeli vaikka miten monelle...toki jos toinen perheen kulkupeleistä on sähköinen niin ykkösen ja kakkosen raja hämärtyy eli Leaf voi olla rangen puitteissa se ykkönen kaikessa arkiajossa.
 

2016 kirjoitettu mutta tilanne ei ole kauheasti muuttunut.
Nii-in. Edelleen vaan puhutaan älykkäistä verkoista ja ei tarvitse Saksaa pidemmälle vilkaista, kun näkee millaista paskaa siitä seuraa, kun älykkäät verkot muka pelastaa homman. Ainoita muutoksia on ollut se, että Ruotsissa on mennyt atomimiiluja pysyvästi kiinni ja Suomessa purettu Inkoota sun muuta. Mut joo, en mä alunperin halunnut kuin todeta, että ei se ihan tosta vaan sähköautoisteta kaikkia lähiöiden parkkipaikkoja.
 
Eli härskisti pyöristäen olet säästänyt noin 10 k€ bensoissa, jos verrokki on 10 l/100 km ja 1,5 e/l. Paljon arvo on tippunut omistusaikana? Ei siinä mitään, hatun noston arvoinen suoritus noin äärimmäisen rajallisella auton suorituskyvyllä. Lähinnä viestilläni ajoin takaa, että nykyisten mittapuiden mukaan kuka haluaisi tuollaisesta maksaan 10 k€? Ajoprofiilin täytyy olla todellä tarkasti sopiva, että tuosta on mitään iloa.

Arvo on tippunut 12 000 €. Jos olisin ajellut Audi A4:llä, niin lienee senkin hinta olisi tippunut.

Meillä toisena autona on polttis, joka jää aina pihalle, ellei range tms. tule vastaan. Useimmiten mieluummiin lähden kuitenkin Leafilla ja lataan sitten matkalla kerran tms.
 
Nii-in. Edelleen vaan puhutaan älykkäistä verkoista ja ei tarvitse Saksaa pidemmälle vilkaista, kun näkee millaista paskaa siitä seuraa, kun älykkäät verkot muka pelastaa homman. Ainoita muutoksia on ollut se, että Ruotsissa on mennyt atomimiiluja pysyvästi kiinni ja Suomessa purettu Inkoota sun muuta. Mut joo, en mä alunperin halunnut kuin todeta, että ei se ihan tosta vaan sähköautoisteta kaikkia lähiöiden parkkipaikkoja.
Virtamittauksia ja kuormanrajoituksia on toimivasti käytetty jo vuosikymmeniä ja niiden käyttö on mahdollista myös sähköautojen latauksessa jos kiinteistössä nähdään sille tarvetta. Kyse ei ole mistään älyverkon tekniikasta. Älyverkot ovat kaukana tulevaisuudessa, mutta ensin riittää pelkkää kaapelin vaihto isompaan lähes kaikissa kohteissa.
Kantaverkon kannalta ei ole ongelmaa kuten tekstissä todettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ykkösautoksi ei kieltämättä passaa kovin monelle. Kakkosautoksi taas oikein passeli vaikka miten monelle...toki jos toinen perheen kulkupeleistä on sähköinen niin ykkösen ja kakkosen raja hämärtyy eli Leaf voi olla rangen puitteissa se ykkönen kaikessa arkiajossa.

Nimen omaan näin! Leafilla on niin helppo ja rento lähteä kurvailemaan. Aina on ”tankki” täynnä ja arkiajot menee sillä mukavasti. 100 km riittää useimpina päivinä.

Levillä on käyty sitten toisella autolla ja viimeksi lainasin broidin autoa reissulle.

Eli joskus on tehtävä kompromisseja, mutta kun 355 päivänä vuodessa homma pelittää, niin kelpaa minulle.
 
Meillä on kanssa sama juttu autojen suhteen. Aiemmin sekä ykkös- että kakkosautolla meni 15-20k vuodessa. Nykyään Lexus RX 450h on käytössä lähinnä lapinreissuja varten ja siihen kertyy 5k vuodessa. BMW i3 tulee taas 20k vuodessa (ajot ovat myös vähentyneet matkan varrella).

i3 on paljon mukavampi reissussakin kunhan matkatavarat mahtuvat mukavasti sisään eikä tarvitse suksiboksia, pyöriä katollle, peräkärryä tai ajaa yli 300km pätkissä.

Tuossa on myös kiva arvottaa vaihtoehtoiskustannusta kun Lexus syö bensaa 10l/100km ja Bemari sähköä 17kWh/100km. Jos nuo kilsat olisivat Bemarin sijaan ajettu Lexuksella olisi käyttövoimakustannuksia tullut neljän vuoden aikana yli 10k€ enemmän kuin töpselisähköllä. (huomioimatta ilmaisia/maksullisia palvelulatauksia tai aurinkopaneeleita)

Toinen juttu on tietysti että kannattaako tuota ykkösautoa noilla ajokilometreilla pitää ollenkaan mutta se nyt on tämän hetken valinta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom