Keskustelua hybridiautoista

Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.
Totta toki, että korealaiset on aika korkealla järkiautokategoriassa. Passatin akkutakuu on 8v/160tkm, eli ainakin siinä on OK turva.
 
Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä.
No höpö höpö. Jos Optimalla pääsee 60km niin kyllä samoissa olosuhteissa Passatilla pääsee 50km. Ei se ero nyt mitään tuplat ole.
 
Lämmityksen puute on heikkous, mutta plugari ja kova suorituskyky eivät edelleenkään oikein sovi yhteen. Jos sitä suorituskykyä haluaa kokoajan ulosmitata niin eipä siitä plugarista saa sitä parasta hyötyä irti, kun bensaa palaa. Optima on kuitenkin niitä harvoja plugareita joilla voi päästä siihen luvattuun rangeen. Paljon naurettavampaa on niiden suorituskykyisempien plugarien range, kun hyvä että päästään puolet luvatusta.

Onhan tuo kuitenkin vähän heikko suoritus että kulku ei ole edes itselataavan Toyotan tasolla, vaikka polttomoottorit ovat yhtä tehokkaita. Suorituskykyisistä plugareista uudet C- ja A-mersut ovat rangen suhteen Kian tasolla tai A jopa parempi...niissä toki bensankulutus aika kova ainakin C:n osalta.
 
Miten esim. Kia Optima PHEV hybridissä pidetään huoli, että 12V akku latautuu riittävästi, jos polttomoottorin laturi ei juuri pyöri? Latautuuko 12V myös suurjänniteakkua ladatessa seinästä?

DC-DC konvertteri siellä on ainakin Ioniqissa myös töpselittömän hybridissä. Mahdollisesti myös tyyppivika, että akut menevät vaihtokuntoon parissa vuodessa? Ainakin omastani väitti liike vaihtaneen takuuseen kun tuon ostin 2-v vanhana 90k ajettuna.

Joistain malleissa se 12v akku on myös integroitu osaksi lithiumakkua. Ilmeisesti kuitenkin vaihdettavissa erikseen.

Sehän on uutena melkein Passatin hinnoissa ja nyt käytettynä ylikin, kun Ruotsista tulee paljon vanhoja työsuhde-Passatteja Suomeen. Suorituskyvyssä se jää reilusti Passatille. Jos vaihtoehto on ajaa Saksalaisella "laatumerkillä"(*) tai Korealaiselle "halpamerkillä"(*) niin en hirveästi ylläty, että Kiat jää vähemmistöön.

* Mielikuvia ja yleistyksiä. Volkkari on asemoitu konsernissa heti premiumin alle. Kiaa on myyty halvalla hinnalla, mutta hyviä autoja ovat.

Onhan noissa Kia/Huyndaissa otettu ihan lähivuosina selkeitä harppauksia laatuvaikutelmassa ulkoa ja sisällä ja hybridit dsg vaihteistolla (oli töpseli tai ei) ovat taloudellisuudessa ihan Toyotan tasolla. Maantiellä parempia, kaupungissa aavistuksen huonompia.

Itse kun vertailin ~17 Niroa premiumvarusteilla sekä Ioniqia comfort/stylevarusteilla niin tein spoilerin tulkinnat. Mutta nämäkin on facelifteissä jo päivitetty molemmissa malleissa.

Olihan siinä Nirossa nahkapenkit ja ensikosketus voimalinjaan oli positiivinen, mutta jotenkin "lelumainen" se ohjaamo eikä kierroslukumittaria saanyt mistään näkyviin edes sportilla. Vähän vieraannuttaa kuskia voimalinjan toiminnasta.

5a11cea3806c376f-large.jpg


Stylessä keskimmäinen nopeusmittari/tankissa kilsoja mittari dynaaminen eli sportilla kehälle kierrokset ja keskelle digitaalinen nopeus. Harmi ettei "tankissa kilsoja" saa mitenkään muutettua vaikka hetkellisen digitaaliseen kulutustietoon, mutta kokonaisuutena kuitenkin toimi parhaiten. Ja ratin nappuloiden asettelu/viimeistely mielestäni vähän parempaa kun Kiassa.
dc43a18805e6eab8-large.jpg


Comfortissa pappamallin analoginen mittaristo muuten digitaalisessa autossa. Kierrosmittari puuttuu myös tästä, kuten Nirossa.

Jos käytettyä katselee niin jättäisin kyllä varusteiden puolesta kauppaan ellei niitä ole erikseen ruksittu. (Infinity audio, sähkösäätöinen kuskipenkki ristiseläntuella, peruutuskamera yms.)
2b1de6fb00e4c451-large.jpg


Tuossa hybridinä/blugarina hyvä vaihtoehto premiumperhevolvolle. Jos/kun tuo sama 1.6t hybridi tulee virtaviivaiseen koriin ja käyttötestit osoittavat ettei turbottamalla ole menetetty liikaa ekopuolta niin voisi olla seuraava auto pari vuotta käytettynä. Siinä on se Huyndai/Kian patentoima muuttuva venttiinaukioloajan säätö (ei ajoitus tai nosto), joka teoriassa toisi atkinsonkierron edut sporttisemmalla virityksellä.

Edit. Muistin väärin kulutuslukemat, eihän tuo niin paha olekkaan. Koeajolenkin 15.2 km/l (6.5l/100km) isossa autossa ja kaasuttelevalla kuskilla on jo ihan kohtuullinen kulutus. Auton omistajan väittämä 24.7 l/km eli 4.0l/100 optimikaupunkikulutuksena sitten jo todella kohtuullinen. Pidemmän ajan testejä kuitenkin odotellessa.

 
Viimeksi muokattu:
Onko olemassa latausasemaa, joka osaa ladata akut ajastettuna siten, että akut ovat täynnä vasta haluttuun kellonaikaan? Eli ideana, että jos työmatkalle lähdetään joka aamu klo 7:30 niin lataus valmistuu vasta klo 7:30 riippumatta akun varaustasosta laturiin kytketessä.

Näin ollen talvikeleillä akkujen lämpeäminen ladatessa tulisi hyödynnettyä liikkeellelähdössä. Normaalilla kellokytkimellä tämä ei onnistu, koska harvoin akku on 0 % lataukseen yöksi laitettaessa.

Eipä nuo type2 laturit tiedä mikä akun tila on joten autossa pitää olla tuo ominaisuus. Aika monesta tuo löytyy eli auto lataa yöllä halvalla sähköllä ja on valmis (ja lämmin/viileä) haluttuna aikana.
 
Tuli tilattua talliin ”kiinteäksi” laturiksi zencarin 3,7kW versio caravan pistokkeella sekä rasia seinään.
Tallissa sopivasti yksi vaihe tyhjänä joten saa yhden vaiheen dedikoitua pelkästään tuolle laturille.
 
DC-DC konvertteri siellä on ainakin Ioniqissa myös töpselittömän hybridissä.
En ymmärrä tämän käytännön merkitystä.

Jos asennuttaisit lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen niin asentaisitko samalla myös akulle Defan laturin samaan sarjaan?
 
Aika turha lisäillä mitään latureita kun suujänniteakku tarjoaa sähköä aika pitkään. Riittää että saadaan suojareleet kytkettyä sillä 12V akun varauksella.
 
Mutta Passat (ainakin käytetyt) taas on syvältä sen plugarin ehkä tärkeimmässä ominaisuudessa eli rangessa. Sillä taitaa just ja just päästä puolet siitä mitä Optimalla pääsee käytännössä. Lisäksi käytettynä Passatin 2 vuoden takuu ei ainakaan itseä hirveästi houkuttele ostoksille tuollaisen uudemman tekniikan kanssa, jossa VAG konserni ei ihan hirveän hyvin ole pärjännyt. Kian 7 vuoden takuu taas antaa turvaa pitkälle.
Minulle ainakin plugarissa range tarkoittaa sitä, kuinka pitkälle autolla pääsee ilman polttomoottorin käynnistymistä. Kuinkas pitkälle Optima kulkee käynnistämättä polttista, ellei nyt sitten satu olemaan juuri sellainen 18-20 asteen keli, jolloin ei tarvitse lämmitystä eikä jäähdytystä?
 
En ymmärrä tämän käytännön merkitystä.

Jos asennuttaisit lohkolämmittimen ja sisätilanpistokkeen niin asentaisitko samalla myös akulle Defan laturin samaan sarjaan?
Aika turha lisäillä mitään latureita kun suujänniteakku tarjoaa sähköä aika pitkään. Riittää että saadaan suojareleet kytkettyä sillä 12V akun varauksella.

Moottorin starttausta ja laturin virkaa hoitaa integrated starter generator yhdistettynä siihen suurjännitepuoleen, joten siinä ei tarvita perinteistä 12v laturia. Pienelle 12v akulle jää sitten valot, radio ja muut pakolliset apupiirit, jotka ladataan suurelta akulta. Ja lisää kustannus/painosäästöjä varmasti taas haettu integroimalla se myöhemmin korkeajänniteakun yhteyteen.

Mahdollisesti, jos älylaturin kytkisi Defan yhteyteen se voisi saada akulle enemmän käyttöikää? Mainitsin nyt vain mahdollisena tyyppivikana, katsotaan tuleeko itselle eteen joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle ainakin plugarissa range tarkoittaa sitä, kuinka pitkälle autolla pääsee ilman polttomoottorin käynnistymistä. Kuinkas pitkälle Optima kulkee käynnistämättä polttista, ellei nyt sitten satu olemaan juuri sellainen 18-20 asteen keli, jolloin ei tarvitse lämmitystä eikä jäähdytystä?
Pk-seudulla itse olen ajanut useasti sen luvatun 60km.
 
Miillä ajeltu nyt 75 km ja vaikuttaa kyllä täydelliseltä kauppakassilta omiin tarpeisiin. Hieman jämäkämpi ajaa kuin koeajamani kaasuversio, tosin se oli talvella sohjossa eli ei ihan reilu vertailu. Kiihtyvyys erinomaisen riittävä normaaliin liikenteeseen, hakkaa helposti kaikki ”perus”autot mitä minulla on ollut kaupunkioloissa. Maantiellekin liityttäessä kelaa nopeuden riittävän nopeasti, ei varmasti tule sitä ”miksei tää paska kiihdy” efektiä mitä pelkäsin. Melua jonkun verran, mutta siedettävissä määrin kaupunkikäyttöön. Huonommin se radio kuului pikkujapseissa.
 
No höpö höpö. Jos Optimalla pääsee 60km niin kyllä samoissa olosuhteissa Passatilla pääsee 50km. Ei se ero nyt mitään tuplat ole.
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.


Hauskaa, että vuosi sitten ihan samaa asiaa et uskonut.
 
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.
Kyllä se range ilman jäähdytystä tai lämmitystä alle 50km taitaa käytännössä jäädä Passatilla, mutta ei montaa kilometria. Eikä varsinkaan alle 40km.
 
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.
No tuon testin mukaan näin. Mutta kirjoitit tuossa viestissä mitä lainasin, että ero olisi kaksinkertainen Optiman hyväksi, mitä se ei todellakaan ole.

Lisäksi tuossa ei mainita missä asennossa autojen ilmastointi oli. 11 asteen ulkolämpötila antaa olettaa, että lämmitys oli päällä, jolloin on ihan selvää, että täysin sähköisesti toimivat menettävät rangea.

Olen itse ajanut Passatilla yli 40km (Järvenpää-Leppävaara) pelkällä sähköllä ja rangea jäi vielä 5km. Tuossa oli pitkän matkaa motaria 110km/h nopeudella kun en yrittänyt mitenkään pihistellä. 50km pääsee ihan varmasti kun lämmitystä ei tarvitse ja nopeudet pysyy maltillisina.
 
No tuon testin mukaan näin. Mutta kirjoitit tuossa viestissä mitä lainasin, että ero olisi kaksinkertainen Optiman hyväksi, mitä se ei todellakaan ole.

Lisäksi tuossa ei mainita missä asennossa autojen ilmastointi oli. 11 asteen ulkolämpötila antaa olettaa, että lämmitys oli päällä, jolloin on ihan selvää, että täysin sähköisesti toimivat menettävät rangea.

Olen itse ajanut Passatilla yli 40km (Järvenpää-Leppävaara) pelkällä sähköllä ja rangea jäi vielä 5km. Tuossa oli pitkän matkaa motaria 110km/h nopeudella kun en yrittänyt mitenkään pihistellä. 50km pääsee ihan varmasti kun lämmitystä ei tarvitse ja nopeudet pysyy maltillisina.
Jos on joku toinen testi olemassa missä näitä on vertailtu niin kiinnostaa toki. Tuossa kuitenkin on testattu kyseiset autot täysin samoissa olosuhteissa täysin samalla ajoreitillä eli vertailtavuus on hyvä. Näitä omia ajoreittejä omissa sääolosuhteissa ei voi verrata oikein mihinkään muuhun autoon kun muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa. Myös TM:n talviteisteissä nuo korealaiset ovat pärjänneet hyvin luvatun rangen osalta eli ei se mistään ilmasta temmattu juttu ole.
 
Jos on joku toinen testi olemassa missä näitä on vertailtu niin kiinnostaa toki. Tuossa kuitenkin on testattu kyseiset autot täysin samoissa olosuhteissa täysin samalla ajoreitillä eli vertailtavuus on hyvä. Näitä omia ajoreittejä omissa sääolosuhteissa ei voi verrata oikein mihinkään muuhun autoon kun muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa. Myös TM:n talviteisteissä nuo korealaiset ovat pärjänneet hyvin luvatun rangen osalta eli ei se mistään ilmasta temmattu juttu ole.
Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.

Jos lähdetään oikein saivartelemaan, niin Optimallahan ei taida talvella päästä edes 10km pelkällä sähköllä jos haluaa pitää ikkunat huurteettomina. :think:
 
Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.

Jos range riittää muutenkin, parempi käyttää sähköä lämmitykseen. Jos taas ei niin fiksumpaa lämmittää bensalla jotta sähkö säästyy liikuttamiseen. Tämä ei ole mikään mustavalkoinen asia. Passatin huono puoli on ettei webastolla voi lämittää ajon aikana vaikka joskus se olisi fiksuinta.

Jos lähdetään oikein saivartelemaan, niin Optimallahan ei taida talvella päästä edes 10km pelkällä sähköllä jos haluaa pitää ikkunat huurteettomina. :think:

Passatissakin voi myös kytkeä lämmityksen pois päältä jolloin talvellakin pääsee sen 45km helposti :lol:

Jos tietää ettei range riitä lämmityksen kanssa, voi myös nopeasti lämmittää koneen battery charge tilassa jolloin käyttää lopun matkaa moottorin hukkalämpöä lämmitykseen ->Veikkaan (en ole laskenut, ihan mutu) että ihan yhtä taloudellinen kuin Optimassa oleva ratkaisu ihan sillä perusteella että koneeseen kertynyt hukkalämpö on haluttu lopputulos.

Mutta kyllähän tämä keskustelu osaltaa kertoo millainen siirtymävaihe nyt menossa. Pohjolan tarpeet ei vielä ole olleet mikään prioriteetti suunnittelussa ja täyssähköissä asia sitten eri.
 
Ei se vertailtavuus ole hyvä jos toinen käyttää sähköä lämmitykseen ja toinen ei. Menee jo ihan omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.

Jos lähdetään oikein saivartelemaan, niin Optimallahan ei taida talvella päästä edes 10km pelkällä sähköllä jos haluaa pitää ikkunat huurteettomina. :think:
Älä oleta, testissä ei mainita mitään miten lämmitystä on käytetty, mutta noissa olosuhteissa sitä lämmitystä ei luultavasti ole tarvittu ollenkaan, koska lähdetty lämpimästä tallista ja oli aurinkoinen sää. Vertailtavuus on silti moninkertaisesti parempi kuin jonkun omat ajokokemuksien vertailu toisiin.

Kyllä Optimallakin pääsee pelkästään sähköllä. Itse ajoin usein 35km työmatkaa pelkällä sähköllä.
 
Ei pääse Passatilla yli 50km, jää alle 40km. Optimalla pääsee 50% pidemmälle.


Hauskaa, että vuosi sitten ihan samaa asiaa et uskonut.

Tuo on ollut tilanne vuonna 2017. Tuolloin passatin nedc 50km. Nykyisen mallin wltp kai 54 eli todellinen range paljon parempi.
 
Älä oleta, testissä ei mainita mitään miten lämmitystä on käytetty, mutta noissa olosuhteissa sitä lämmitystä ei luultavasti ole tarvittu ollenkaan, koska lähdetty lämpimästä tallista ja oli aurinkoinen sää.
Mystisesti sähköä lämmitykseen käyttäviltä autoilta laski range, mutta polttoainetta lämmitykseen käyttävältä mallilta ei? On kyllä hankala kuvitella mistä sitä eroa olisi voinut tulla.
 
Itse toivon, että lohkolämmitin ainakin lyhentää aikaa, minkä polttomoottori on päällä pakkasilla.

Auttaa varmasti hieman. Talonyhtiö ei välttämättä hyväksy tuollaista ratkaisua, jos on lupa ladata 1x8A ja teet jonkun haaroitusvirityksen yhdestä pistorasiasta.
 
Mystisesti sähköä lämmitykseen käyttäviltä autoilta laski range, mutta polttoainetta lämmitykseen käyttävältä mallilta ei? On kyllä hankala kuvitella mistä sitä eroa olisi voinut tulla.
Niin tai ehkäpä se ero johtuu vaan aivan liian optimistisista ilmoitetuista range spekseistä. Onneksi VAG:lla ei olekaan kokemusta noista päästöhuijauksista...
 
Auttaa varmasti hieman. Talonyhtiö ei välttämättä hyväksy tuollaista ratkaisua, jos on lupa ladata 1x8A ja teet jonkun haaroitusvirityksen yhdestä pistorasiasta.
Eihän tuohon tarvitse kuin Satmaticin boksin josta löytyy molemmat. Voi ladata autoa ja/tai lämmittää sitä. Ei taloyhtiö voi kieltää lämmitystä jos sitä muutkin saavat käyttää.
 
Uskaltaako tässä ketjussa edes kysyä, että odottaako muut Dacian Spring sähköautoa? Itseä ei haittaa vaikka nopeus olisi rajoitettu 105km/h. Motarille ei ole ikinä tarkoitus mennä. En ole koskaan omistanut autoa (Okei. Ostin meidän perheen auton, mutta jos omat autoilut laskee, niin on tullut hintaa n. 100e/km (jos hankintahinnan jakaa ajetuilla kilometreillä). Nykyisellään kuljen käytännössä polkupyörällä ja junalla, mutta noin menee työmatkoihin ihan helvetin pitkään. Ja haaveissa on oma auto, joka ei kuluttaisi juuri mitään. Päivässä kilometrejä tulee n. 60.
 
On kokemusta ja pääset päästä päähän. Jopa talvella. Itse tosin kyllä lumelle jäälle valitsen jatkuva neliveto-moodin eli bensamoottori käy koko ajan.

Lämmitys hoituu polttoainelämmittimellä eli sähkövastuksia ei ole. Kuluttaa 0.5l tunnissa suunnilleen.
Toimiiko Volvossa polttoainelämmitys sähköajossa? Pakkasilla aivan ehdoton rangen kasvatukseen akun lämmitykseen. VW lämmittää vain paikallaan. Joten aina pitää esilämmittää pakkasilla jos meinaa sähköllä ajella.
 
Eihän tuohon tarvitse kuin Satmaticin boksin josta löytyy molemmat. Voi ladata autoa ja/tai lämmittää sitä. Ei taloyhtiö voi kieltää lämmitystä jos sitä muutkin saavat käyttää.

Yleensä boksi jaetaan naapurin kanssa. Jos saa boksin kokonaan omaan käyttöön niin sitten toki asia kunnossa. Garon boksilla voisi saada kahdelle autolle sekä latauksen että lämmityksen.
 
Toimiiko Volvossa polttoainelämmitys sähköajossa? Pakkasilla aivan ehdoton rangen kasvatukseen akun lämmitykseen. VW lämmittää vain paikallaan. Joten aina pitää esilämmittää pakkasilla jos meinaa sähköllä ajella.
Toimii.(vai oliko kyse hybridiakun lämmityksestä?)T8 ei enää sähkövastuksia, vanhemmassa D6 mallissa, joka itselläni myös sähkövastukset. Mukavaa talvella, kun lämmintä tulee 20-30sek päästä käynnistyksestä.
Ja oma mielipide on, että silloin kun polttis käynnistyy, niin ajo ei ole enää sähköistä. riippumatta mitä se polttis tekee (lämpöä, latausta watever)
Optima plugari olisi itselleni muuten oiva valinta, mutta sähkö/webastolämmityksen puuttuminen on totaalinen no no
 
Olen käyttänyt nyt kesällä bemarissa ajastettua viilennystä iltapäivisin töistä lähdön aikaan. Syö kyllä perhanasti virtaa, ei jaksa se normitöpselilaturi 1,8kW laturi pitää latausta samaan aikaan yllä. Auto illmoittaa että latauskapasiteetti ei riitä ja että viilennys vaikuttaa rangeen, ja niin se tekee - normaalisti 38-42km range, viilennyksen jälkeen 30-32km. Mukavaa se kyllä on on kun autossa on helteelläkin viileä heti kun istuu sisälle vaikka parkkipaikka on auringossa.
 
Olen käyttänyt nyt kesällä bemarissa ajastettua viilennystä iltapäivisin töistä lähdön aikaan. Syö kyllä perhanasti virtaa, ei jaksa se normitöpselilaturi 1,8kW laturi pitää latausta samaan aikaan yllä. Auto illmoittaa että latauskapasiteetti ei riitä ja että viilennys vaikuttaa rangeen, ja niin se tekee - normaalisti 38-42km range, viilennyksen jälkeen 30-32km. Mukavaa se kyllä on on kun autossa on helteelläkin viileä heti kun istuu sisälle vaikka parkkipaikka on auringossa.

Itseä ei kyllä kiinnosta pätkääkään vaikka sähkörange tippuisi kuinka ennakkoilmastoinnin tai lämmityksen takia, on se vaan niin jees ominaisuus.
 
Superbilla ajoin tänään suurinpiirtein täydellä akulla, ilmastointi päällä ja 3 hengen kuormalla vaihtelevaa maaseututietä (pääosin 60-100 nopeuksia) n. 63km ennen kuin moottori käynnistyi. Vauhti ratkaisee kyllä paljon, motaria ei tuota matkaa mennä...
 
Olen käyttänyt nyt kesällä bemarissa ajastettua viilennystä iltapäivisin töistä lähdön aikaan. Syö kyllä perhanasti virtaa, ei jaksa se normitöpselilaturi 1,8kW laturi pitää latausta samaan aikaan yllä. Auto illmoittaa että latauskapasiteetti ei riitä ja että viilennys vaikuttaa rangeen, ja niin se tekee - normaalisti 38-42km range, viilennyksen jälkeen 30-32km. Mukavaa se kyllä on on kun autossa on helteelläkin viileä heti kun istuu sisälle vaikka parkkipaikka on auringossa.

Miten pitkään viilennys on päällä? Amperalla tuntuu jäähdytys toimivan jokseenkin täysin 10A latausvirralla. Luulisi että rangen tippuminen tulee aika suurelta osin siitä että auto ennakoi jäähdytystarpeen jatkuvan myös ajon aikana. Se kertoisi paljon jos näkisi akusta saadut kWh:t kun akku on tyhjä.
 
Uskaltaako tässä ketjussa edes kysyä, että odottaako muut Dacian Spring sähköautoa? Itseä ei haittaa vaikka nopeus olisi rajoitettu 105km/h. Motarille ei ole ikinä tarkoitus mennä. En ole koskaan omistanut autoa (Okei. Ostin meidän perheen auton, mutta jos omat autoilut laskee, niin on tullut hintaa n. 100e/km (jos hankintahinnan jakaa ajetuilla kilometreillä). Nykyisellään kuljen käytännössä polkupyörällä ja junalla, mutta noin menee työmatkoihin ihan helvetin pitkään. Ja haaveissa on oma auto, joka ei kuluttaisi juuri mitään. Päivässä kilometrejä tulee n. 60.

Dacia Springin hinta ei ole vielä tiedossa, mutta auton hinnan on arvioitu jäävän jopa 15 000 euron tuntumaan. Renault-version hinta Kiinassa on valtion tukien jälkeen noin 8 000 euroa. Viime vuonna myös Renaultin silloinen toimitusjohtaja Thierry Bollore kommentoi, että tavoitteena on tuoda Euroopan markkinoille alle 10 000 euron sähköauto.

Eiköhän tuo Teslat pese mennen tullen mitä laatuun tulee. Noilla hinta-arvauksilla varmasti menee kaupaksi. Range vähän kysymysmerkki mitä jotain konseptiautosta luin, mutta pienillä kilsoilla, miksei.
 
Miten pitkään viilennys on päällä? Amperalla tuntuu jäähdytys toimivan jokseenkin täysin 10A latausvirralla. Luulisi että rangen tippuminen tulee aika suurelta osin siitä että auto ennakoi jäähdytystarpeen jatkuvan myös ajon aikana. Se kertoisi paljon jos näkisi akusta saadut kWh:t kun akku on tyhjä.

En osaa sanoa, kyllä se varmaan joku 20-30min on - se ei näy mistään, mutta kuuluu kyllä tietysti selvästi kun kompura autossa käy. BMW:n infot latauksista ja muista on... noh, niitä ei näe mistään. Ei appsista eikä autosta.

Minäkin pidän kyllä tästä ominaisuudesta, työmatka on 5km joten ihan sama onko se range 30 vai 40km lähtiessä. Kommentoin tähän kun aiheesta oli aiemmin puhetta.
 
Pari kertaa kokeillut tuota esiviilennystä, mutta en ole kokenut sitä kovin tarpeelliseksi sittemmin. Pudottaa rangea kuitenkin ja aika tehokkaasti alkaa viilentää heti ajoon lähtiessä.
Jos auto ollut ihan sikakuuma, niin ikkunat ja kattoluukku auki minuutinpari, niin pahin paahde jo poissa. sitten ilmastoinnin kanssa.
Nyt kun työmatka tällä hetkellä n.16km suuntaansa josta 2x10km 100kmh/motaria, niin aika sopivasti pääsee sähköllä.
 
Oman käsityksen mukaan latausnopeutta rajoittaa nämä asiat jonkinlaisessa järjestyksessä:

Noiden lisäksi merkittävä vaikutus on itse akulla tai oikeastaan BMS:llä, joka vähentää lataustehoa kun akku on täynnä tai kuuma ja balansoi akkua.
 
Uskaltaako tässä ketjussa edes kysyä, että odottaako muut Dacian Spring sähköautoa? Itseä ei haittaa vaikka nopeus olisi rajoitettu 105km/h. Motarille ei ole ikinä tarkoitus mennä. En ole koskaan omistanut autoa (Okei. Ostin meidän perheen auton, mutta jos omat autoilut laskee, niin on tullut hintaa n. 100e/km (jos hankintahinnan jakaa ajetuilla kilometreillä). Nykyisellään kuljen käytännössä polkupyörällä ja junalla, mutta noin menee työmatkoihin ihan helvetin pitkään. Ja haaveissa on oma auto, joka ei kuluttaisi juuri mitään. Päivässä kilometrejä tulee n. 60.
Mikset hommaa vain Mii:tä tai eUP:ia ja koita miten se sopii käyttöösi? Miksi pitää odotella Daciaa?
 
Uskaltaako tässä ketjussa edes kysyä, että odottaako muut Dacian Spring sähköautoa? Itseä ei haittaa vaikka nopeus olisi rajoitettu 105km/h. Motarille ei ole ikinä tarkoitus mennä. En ole koskaan omistanut autoa (Okei. Ostin meidän perheen auton, mutta jos omat autoilut laskee, niin on tullut hintaa n. 100e/km (jos hankintahinnan jakaa ajetuilla kilometreillä). Nykyisellään kuljen käytännössä polkupyörällä ja junalla, mutta noin menee työmatkoihin ihan helvetin pitkään. Ja haaveissa on oma auto, joka ei kuluttaisi juuri mitään. Päivässä kilometrejä tulee n. 60.

Niin no uuden auton ostamalla kannattaa pitää mielessä että käyttövoimasta riippumatta arvonalenema on ylivoimaisesti isoin kuluerä, sähkö dacian kohdalla jopa ehkä korostetusti.
Eihän näillä hybrideillä/täyssähköillä mitään säästä, ovat vain halvempia ostaa ja samaan rahaan saa aika paljon enemmän autoa mutta arvonalenema aivan vitun naurettavaa.
 
Eihän näillä hybrideillä/täyssähköillä mitään säästä, ovat vain halvempia ostaa ja samaan rahaan saa aika paljon enemmän autoa mutta arvonalenema aivan vitun naurettavaa.
Onko sulla jotain esimerkkejä "vitun naurettavasta" arvonalenemasta hybridistä/täyssähkö autosta? Saattaisin olla kiinostunut...
 
Mikset hommaa vain Mii:tä tai eUP:ia ja koita miten se sopii käyttöösi? Miksi pitää odotella Daciaa?

Jos hinta on esim. 6000e halvempi, niin eipä mulla niin kiire ole. Budjetti ei millään veny noihin hintoihin. Arvonalenemalla ei ole kovin suurta painoarvoa.
 
Näytti Tesla S 2017 hinnat olevan 60-85k€ luokassa. Teslan hinnassa on ollut uutuus lisää joka on pikkuhiljaa sulannut pois. Tämä tietysti laskee ensimmäisten autojen arvoa voimakkaasti.
 
Kukaan käynyt kokeilemassa Ioniqiä/Konaa/Niroa täyssähköisenä? Alkaa uudenkin hinta olemaan jo harkinnan arvoinen ja uudella 64kwh:n akulla on rangekin ihan kohtuullinen.

Kulutuskin on kokoluokkaan ihan järkevä..
 
Onko sulla jotain esimerkkejä "vitun naurettavasta" arvonalenemasta hybridistä/täyssähkö autosta? Saattaisin olla kiinostunut...

No esimerkiksi voisin ottaa vaikka oman autoni. Se kuitin mukaan maksanut uutena Laakkoselta n. 70k
Nyt sen arvo on hieman reilu 30k ja autolla on ikää 3 vuotta.
Onhan toi aika naurettava arvonalenema eikö?
Toki positiivista kun ostin tuon vähän käytettynä niin siitä oli kivasti sulanut muutama kymppitonni enkä usko että jatkuu niin hurjana lasku enää.
 
Kukaan käynyt kokeilemassa Ioniqiä/Konaa/Niroa täyssähköisenä? Alkaa uudenkin hinta olemaan jo harkinnan arvoinen ja uudella 64kwh:n akulla on rangekin ihan kohtuullinen.

Kulutuskin on kokoluokkaan ihan järkevä..
Kiassa ja Hyundaissa taitaa kylmäkulutus ainakin olla sähköautojen parhaimmistoa eli pienemmällä akulla päästään jopa pidemmälle kuin isompiakkuisella kilpailijalla. Korealaiset osaavat siis tekniikan vähälle kulutukselle ja eiköhän tuo sama päde myös plugareihin eli siinä yksi syy miksi niiden plugarit myös pärjäävät hyvin kulutustesteissä.
 
Kian ja Hyundain kulutus/akun koko tuossa kokoluokassa on parhaimmasta päästä. Sen takia se kiinnostaakin. Ja luvatut toimintasäteet taitavat parhaiten pitää paikkaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 368
Viestejä
4 510 437
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom