Keskustelua hybridiautoista

Tarkoitat siis, että Norjassa yksi asema syttyi tuleen virheellisesti asennetun letkun vuoksi. Mitään räjähdystä ei tapahtunut, vaan palo oli avoimessa ilmassa. Asemat ovat taas avoinna ja lisää suunnitteilla. Suomessa on viime vuosina tapahtunut useita tulipaloja huoltoasemilla. Suljetaanks ne kaikki?
Yhdellä vetyasemalla Norjassa tapahtui räjähdys jota seurasi kolmen tunnin tulipalo. Tämän jälkeen kaikki Norjan asemat suljettiin. Nämä on faktoja .Tuolta voit lukea itse lisää: A hydrogen fueling station fire in Norway has left fuel-cell cars nowhere to charge
Hienoa jos ne on taas käytössä.
Jos suhteuttaa tulipalot käyttökertoihin veikkaisin että vety-asemat räjähtää/palaa noin 10000 todennäköisemmin kuin bensiini asemat. Tämä on se syy miksi kakki (=4?) vety-asemat suljettiin varotoimenpiteenä.
 
Yhdellä vetyasemalla Norjassa tapahtui räjähdys jota seurasi kolmen tunnin tulipalo. Tämän jälkeen kaikki Norjan asemat suljettiin. Nämä on faktoja .Tuolta voit lukea itse lisää: A hydrogen fueling station fire in Norway has left fuel-cell cars nowhere to charge
Hienoa jos ne on taas käytössä.
Jos suhteuttaa tulipalot käyttökertoihin veikkaisin että vety-asemat räjähtää/palaa noin 10000 todennäköisemmin kuin bensiini asemat. Tämä on se syy miksi kakki (=4?) vety-asemat suljettiin varotoimenpiteenä.
Intterwebbitoimittajat toistelevat toistensa virheitä. Valmistajan mukaan ei ollut räjähdys: Fire at an H2 station in Norway › H2-international
While several media talked about an explosion, the electrolyzer manufacturer involved, Nel, stated that leaked hydrogen gas caught fire in the open air, causing a shock wave.
Leimahtaminen tietysti kuulostaa paljon vähemmän dramaattiselta, joten ei sellaisesta kannata kirjoittaa.
 
Intterwebbitoimittajat toistelevat toistensa virheitä. Valmistajan mukaan ei ollut räjähdys: Fire at an H2 station in Norway › H2-international

Leimahtaminen tietysti kuulostaa paljon vähemmän dramaattiselta, joten ei sellaisesta kannata kirjoittaa.

Tietysti kuulostaa pienemmältä kun sanoo ettei se räjähtänyt, se vaan paloi niin nopeasti että siitä muodostui paineaalto joka tuhosi ympäristöä. Jos tolleen asiaa alkaa miettimään, niin räjähtääkö mikään ikinä missään, vai palaako ne vaan vähän nopeampaa aina kaikki? Esim. ruuti?

Hauska tää asetelma totuuden lähteenä: "interwebbitoimittajat" vs. valmistaja. Jälkimmäinenkö se on automaattisesti se oikean ja objektiivisen tiedon lähde? Voisi kuvitella valmistajalla olevan aika kovat intressit muokata mielikuvia mahdollisimman kauas poispäin sieltä hindenburg stationin suunnalta?
 
Hauska tää asetelma totuuden lähteenä: "interwebbitoimittajat" vs. valmistaja. Jälkimmäinenkö se on automaattisesti se oikean ja objektiivisen tiedon lähde? Voisi kuvitella valmistajalla olevan aika kovat intressit muokata mielikuvia mahdollisimman kauas poispäin sieltä hindenburg stationin suunnalta?
Samahan oli tuossa aiemmin, kun ID.3:n softapuolen ongelmista uutisoitiin niin osa nousi takajaloilleen soihtujen ja talikoiden kanssa puolustaen VW:tä, joka luonnollisestikin riensi kieltämään ongelmat osaltaan.
 
Intterwebbitoimittajat toistelevat toistensa virheitä. Valmistajan mukaan ei ollut räjähdys: Fire at an H2 station in Norway › H2-international

Leimahtaminen tietysti kuulostaa paljon vähemmän dramaattiselta, joten ei sellaisesta kannata kirjoittaa.
Kyllä siellä oli ihan sienärakenteet liikahtaneet ja ikkunat helisseet. Mutta teknisesti ottaen kyseessä on tosiaan palotapahtuma joten eihän se valmistaja valehtele. Eihän? Paikkallisen poliisin lausunto: "According to the police, the explosion was strong enough that it activated the airbags in the vehicle without any impact. " Ehkä poliisikin oli katsonut internetistä väärää totuutta...
 
Menee nyt niin sivuraiteille tämä homma, että hitaammille kertauksena:

Väite kuului: vety ei hyvä, koska huono hyötysuhde ja sitä paitsi räjähdys kääk eikä yhtään asemaa enää auki!

Vastaväite: hyötysuhde on varsin hyvä siihen nähden, miten vähän energiaa on mahdollista ylipäätään varastoida akkuihin, se räjähdyskään nyt ei varsinaisesti ollut räjähdys tai mitenkään erityinen juttu energiaa sisältävien aineiden kanssa leikkiessä, ja asematkin ovat kaikki auki. Kunhan nyt vaan piti saada kuulostamaan vety pahalta.

Jospa nyt tämä tästä offtopicista.
 
Kuka Norjassa myy vetyä kuluttajille? Hyop ja uno-x ovat ainakin lopettaneet. Laitahan linkkiä vaikka vähän offtopikkia onkin.
 
Uudessa Moottori-lehdessä töpselihybridit vertailussa. Kellään tarkempaa artikkelin sisältöä?


Itseä kiinnostais Pösö 3008GT Hybrid4 kyllä kovasti, varsinkin kun oli fully equipped 120dA xDrive M-Sport BMW:n omistajanakin niin makea peli ajella... Oikeaan perhekäyttöön. Pl. susipaskat valikkojen suomennokset (ja hinta toki).
 
Viimeksi muokattu:
Itseä kiinnostais Pösö 3008GT Hybrid4 kyllä kovasti, varsinkin kun oli fully equipped 120dA xDrive M-Sport BMW:n omistajanakin niin makea peli ajella... Oikeaan perhekäyttöön. Pl. susipaskat valikkojen suomennokset (ja hinta toki).
Hieman "ennen koronaa" kävin autoliikkeessä käpistelemässä ja totaalisesti yllätyin, miten asiallinen kampe vaikutti olevan kyseessä. Tarkoitus oli selvitellä, josko tuurilla olisi löytynyt joku järjellinen leasing-ratkaisu, mutta homma tosiaan vähän jäi, koska korona.

Ja onhan alk. 50k € Peugeotista noin ajatuksen tasollakin aika kova...
 
Uudessa Moottori-lehdessä töpselihybridit vertailussa. Kellään tarkempaa artikkelin sisältöä?


Itseä kiinnostais Pösö 3008GT Hybrid4 kyllä kovasti, varsinkin kun oli fully equipped 120dA xDrive M-Sport BMW:n omistajanakin niin makea peli ajella... Oikeaan perhekäyttöön. Pl. susipaskat valikkojen suomennokset (ja hinta toki).

Facebook plugari-ryhmässä oli hieman avattu sisältöä. Rangen osalta aika tasaväkinen joukko, kaikilla n. 40km...harmi ettei A-mese ehtinyt mukaan niin olisi saatu vähän hajontaa.
 
^Jep, varsinkin kun tohonkin tarvii tuhansilla varusteita (sähköpenkit, hifit, jne...). Ja haluuko tommosta sitte kukaan ottaa vaihdossa 5 vuoden päästä ja mihin hintaan, se on suurin kysymys itellä. Lisäksi 2016 tullut jo toi malli, niin eihän se uus oo mutta tosi hyvin kestäny aikaa ja oli kyl GT:nä tosi Premium, kyllä on saksalaiset jääny jälkeen laadussa.

Toisaalta olis sillain hyvä "sleeper" ettei toi kiinnosta ketään varmastikaan vs. BMW monelle punainen vaate liikenteessä ja kaiken maailman ohittajaa, kisahaastajaa ym. urpoa löytyy säännöllisesti liikenteessä vs. jos ajan vaimon Nissan Pulsarilla niin saa ajella rauhassa.

Työmatka tosiaan 26 km / suunta suht landella maantietä. Vetelin 45 min koeajot ja lapikasta meni lattiaan aika usein ja sport-tilassa polttomoottori päälle pakotettuna, niin koeajokulutus oli jotain 2,4 litraa / 100 km. Ei tolla mitään säästä bemariin verrattuna ajokuluissa, 1000 € säästyy vuodessa (dsl-vero huomioiden) vaikka pääsis kaikki ajot sähköllä. Mutta eipä noita kasva neliveto(kunnollinen) automaattiperheautoja puussa 300 hepan tehoilla ja hyvällä sisustuksella/penkeillä.
 
Työmatka tosiaan 26 km / suunta suht landella maantietä. Vetelin 45 min koeajot ja lapikasta meni lattiaan aika usein ja sport-tilassa polttomoottori päälle pakotettuna, niin koeajokulutus oli jotain 2,4 litraa / 100 km. Ei tolla mitään säästä bemariin verrattuna ajokuluissa, 1000 € säästyy vuodessa (dsl-vero huomioiden) vaikka pääsis kaikki ajot sähköllä. Mutta eipä noita kasva neliveto(kunnollinen) automaattiperheautoja puussa 300 hepan tehoilla ja hyvällä sisustuksella/penkeillä.

Jos et pysty lataamaan töissä niin tuo pösö ei ole kovin optimaalinen. Rav4 parhaalla tai toiseksi parhaalla varustetasolla voisi olla aika pätevä ja tuskin vaatii polttistakaan niin usein kiihdyttäessä kun luvattu pelkällä sähköllä 9s 0-100km/h.
 
Kuka Norjassa myy vetyä kuluttajille? Hyop ja uno-x ovat ainakin lopettaneet. Laitahan linkkiä vaikka vähän offtopikkia onkin.
Ei vety sinänsä offtopicia ole. Vetyauto on sähköauto.
Tuossa on kartalla vetyasemia: Stations Map – H2Stations
Norjassa näyttäisi olevan 6 toiminnassa olevaa asemaa, joista yksi taitaa olla vain julkisen liikenteen käyttöön. Pari on suunnitteilla tai rakenteilla.

Siitä sitten kun suuntaa silmänsä hieman etelämpään, niin asemia alkaa olla varsin runsaasti ympäri manner-Euroopan maita.
 
@Antti Alien katsos nyt vähän tarkemmin tuota linkkaamaasi listaa vetyasemista. Onhan tuo nyt ihan naurettavaa räpeltelyä maailmanlaajuisesti. Saksassakin välimatkat satoja kilometrejä missä noita on paljon muuhun maailmaan verrattuna. Ei uusia asemia ole liikaa suunnitteilla.
 
Ei vety sinänsä offtopicia ole. Vetyauto on sähköauto.

Ei aina, onhan noita suoraan vetyä polttaviakin autoja ollut. Liekö ne projektit on muuten haudattu, vai vieläkö joku niitä kehittää? Bemarilla oli joskus vuosituhannen alkuvuosina polttomoottorissa suoraan polttavia malleja... olivatko jopa myynnissä asti? Vai joku laajempi pilotti?

Muoks: Aika äkkiä tuo löytyikin kun haki BMW Hydrogen 7 - Wikipedia
 
Jos et pysty lataamaan töissä niin tuo pösö ei ole kovin optimaalinen. Rav4 parhaalla tai toiseksi parhaalla varustetasolla voisi olla aika pätevä ja tuskin vaatii polttistakaan niin usein kiihdyttäessä kun luvattu pelkällä sähköllä 9s 0-100km/h.

Eipä tässä 11-13 tkm vuosiajoilla mitään väliä ole, jos laitan 30k€ välirahaa niin siinä ei auta säästääkö 500 vai 1000€ vuodessa ajamalla plugarilla tai itselataavalla.

Se vaan, että RAV4 AWD Style lisävarustein on ihan tuulipuku (ja ruma), mopo ja perusharmaa tylsyke mistä on unohtunu äänieristys vrt. tohon Pösöön, eikä kyl Premium-varusteinkaan juuri kummene kuin silmälle hieman sisäpuolelta. RAVin hinta pitäs olla 10k€ vähempi niin saattais voida harkita ja lisäksi itselataavan AWD-i "neliveto" on huono vitsi. Plugari RAVi sit taas ihan törkyhintainen. Mutta itselataavan RAVin eduksi en näe muuta etua Pösöön verraten kuin jälleenmyyntiarvo ehkä ja se ettei tarvi ladata. Mutta ohan noi autot puolet vuodesta roikan jatkeena kuitenkin jos en satu tallissa pitämään.

Tarvii varmaan ottaa Pösö vkl-koeajoon ku kerkii. Tullee hyviä 75-juhlavuoden kamppiksiakin joskus...
 
Eipä tässä 11-13 tkm vuosiajoilla mitään väliä ole, jos laitan 30k€ välirahaa niin siinä ei auta säästääkö 500 vai 1000€ vuodessa ajamalla plugarilla tai itselataavalla.

Se vaan, että RAV4 AWD Style lisävarustein on ihan tuulipuku (ja ruma), mopo ja perusharmaa tylsyke mistä on unohtunu äänieristys vrt. tohon Pösöön, eikä kyl Premium-varusteinkaan juuri kummene kuin silmälle hieman sisäpuolelta. RAVin hinta pitäs olla 10k€ vähempi niin saattais voida harkita ja lisäksi itselataavan AWD-i "neliveto" on huono vitsi. Plugari RAVi sit taas ihan törkyhintainen. Mutta itselataavan RAVin eduksi en näe muuta etua Pösöön verraten kuin jälleenmyyntiarvo ehkä ja se ettei tarvi ladata. Mutta ohan noi autot puolet vuodesta roikan jatkeena kuitenkin jos en satu tallissa pitämään.

Tarvii varmaan ottaa Pösö vkl-koeajoon ku kerkii. Tullee hyviä 75-juhlavuoden kamppiksiakin joskus...
Rav plugaria siis tarkoitin. Huomiosi ravista ovat varmasti ihan oikeita ja tuo pösö on nähdäkseni plugareiden parhaimmistoa. Jos siihen päädyt niin kannattaa tsekata että tulee 7kW laturilla (opelilla tuo on lisävaruste). Land Roverin uusissa malleissa saattaisi myös olla hiven premiumia, mutta eivät ole nelivetoja sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee se mut itse lataisin vaan 7A virralla, yön aikana kuitenki täyttyy hyvin... Mitään wallboxeja rupee hommaamaan, menis vielä järjettömämmäksi plugari.
 
Miksi tappaa lypsävää lehmää ja sitä rataa... Tuskin hosuvat vedyn kaa kun hybridit myy nyt kuin häkä ja tuotantokapasiteettiakin just lisättiin koska myynyt niin hitosti. Tuskin ilmoittavat huomenna, että eipä nyt enää tehdäkään näin koska vety.
 
Tulee se mut itse lataisin vaan 7A virralla, yön aikana kuitenki täyttyy hyvin... Mitään wallboxeja rupee hommaamaan, menis vielä järjettömämmäksi plugari.

Joo kotona riittää kyllä suko. Julkisissa latauspisteissä hyvä tuo 7kW sekä hinnan että latausajan kannalta.
 
Joo kotona riittää kyllä suko. Julkisissa latauspisteissä hyvä tuo 7kW sekä hinnan että latausajan kannalta.

Taitaa olla halvempi tankata bensaa ku ladata julkisissa maksullisissa näitä plugareita, jotka ei kuitenkaan ota kovin paljoa virta vs. sähköautot...
 
Taitaa olla halvempi tankata bensaa ku ladata julkisissa maksullisissa näitä plugareita, jotka ei kuitenkaan ota kovin paljoa virta vs. sähköautot...
Ei onneksi ihan noin. 3.6kW laturilla K-latauksen 2snt/min on samoissa bensan kanssa (n. 35snt/kWh), vähän riippuen lämmitystarpeesta ja nopeudesta. Tuolla 7kW laturilla sähkö olisi siis puolet halvempaa kuin bensa.
kWh-hinnalla sitten kannattaa ladata käytännössä aina kun se on yleensä alle 25snt/kWh. Fortumin 4snt/min laturin käyttö olisi sitten suunnilleen tasoissa bensan kanssa tuolla 7kW laturilla.
 
Jos 13,2 kWh:lla pääsee 33-37 km reaalimaailmassa niin tarkottais 36-40 kWh/100 km elikkäs kotona yöllä ladattuna 2,92-3,25 € / 100 km meikäläisen sähköhinnoilla Helen+Caruna siirto. Yllä olevalla Niblen hinnalla 2,5-kertaiseksi jo menee (n. 6-6,50 €/100km) ja P.T:n hinnalla 4,4-kertaiseksi (n.12,8-14,3 €/100 km) mikä on jo kalliimpaa kuin pelkällä bensalla ajo. Tyhjällä akulla Pösö 3008GT Hybrid4:n kulutus Moottori-lehden testissä 6,4-7,6 l/100 km. 1,30 €/litra bensan hinnalla siis 8,32-9,88 €/100 km. Elikkä ei paskaakaan eroa ja ei oikein kannata noi K-lataukset (enää), ellei ole sellanen auto joka ottaa hirveesti virtaa tyyliin Teslat ym.

Jos nyt pelkkiä pa-kustannuksia miettii (toivottavasti kukaan ei, mutta sillähän näitä yleensä vouhotetaan), niin omalla kiisselibemarilla ne on näillä naftan hinnoilla 6,5 € / km kelistä riippumatta ja kesällä vähän vähempikin. Säästöillä ei saa plugaria millään perusteltua, että nykyisen 41 tkm ajetun uutena ostetun dieselin vaihtais siihen sen takia 30 k€ välirahalla :D Sillä rahalla saa 25 400 litraa dieseliä, jolla ajais 463 000 km, hehheh... Noooo, näitä voi laskee jokainen kuinka haluaa.
 
Jos 13,2 kWh:lla pääsee 33-37 km reaalimaailmassa niin tarkottais 36-40 kWh/100 km
Ompa nuo plugarit sähköjuoppoja. Täyssähkö esim. Tesla M3 menee helposti keskim. 20kWh/100 km ja joku Kia Niro samaa luokkaa tai vähän alle, kun ollaan pois moottoritienopeuksista. Mistä tuo oikein johtuu? Huonompi aerodynamiikka? Häviöt tehonvälityksessä?
 
Peugeotin akun nettokapasiteetti on vain n. 11kWh ja akullisella pääsee varmasti kaupunkiajossa 50km, jos lämmitystarvetta ei juuri ole. Moottorin plugaritestissähän tuo meni akullisella 100km/h 37km ja kaupunkiajossa (26km/h) 33km eli lämmitykseen meni reilusti sähköä (ulkolämpötila n. +6).
Kovin paljon yli 30kWh/100km tuota ei varmaan saa syömään muuten kuin pakkasilla tai 120km/h motarilla. Pätkäajossa toki voi mennä vaikka mitä, jos on kylmä.
 
Ompa nuo plugarit sähköjuoppoja. Täyssähkö esim. Tesla M3 menee helposti keskim. 20kWh/100 km ja joku Kia Niro samaa luokkaa tai vähän alle, kun ollaan pois moottoritienopeuksista. Mistä tuo oikein johtuu? Huonompi aerodynamiikka? Häviöt tehonvälityksessä?

Tuossa psan hybrid4:ssa on sähkömoottori taka-akselilla ja etuakselilla. Jos nelivedolle ei ole mitään tarvetta, niin tuo auto on sähköajossa takavetoinen. Takana on 83kW moottori, edessä 81kW. Jos nykäiset kaasun pohjaan, niin ottaa tuon etumoottorinkin käyttöön, tai jos takaa loppuu pito. Auto painaa omamassaltaan sen vajaa 2000kg ja kun kyseessä on suv/crossover malli, joten korkeutta on vähän enemmän.
Ja tietysti sähkökäytössä 1,6t kone vaihdelaatikoineen ja 43 litran bensatankki ns. turhana.

Sitten jos ajelee akku tyhjänä, niin tuohan latailee sitten sillä bensalla sitä akkua että siellä on esim,. peruutusta varten sähköä tarpeeksi saatavilla. ts. sanoen etusähkömoottori lataa akkua ja bensamoottori sitten kuormittuu vähän enemmän. Eli bensan kulutus kasvaa.

Peugeotin akun nettokapasiteetti on vain n. 11kWh ja akullisella pääsee varmasti kaupunkiajossa 50km, jos lämmitystarvetta ei juuri ole. Moottorin plugaritestissähän tuo meni akullisella 100km/h 37km ja kaupunkiajossa (26km/h) 33km eli lämmitykseen meni reilusti sähköä (ulkolämpötila n. +6).
Kovin paljon yli 30kWh/100km tuota ei varmaan saa syömään muuten kuin pakkasilla tai 120km/h motarilla. Pätkäajossa toki voi mennä vaikka mitä, jos on kylmä.

12kWh on mennyt mittarin läpi, kun pari kertaa on ollut että näyttää 0km rangea ja siitä täyteen ladannut.
Tuo vastuksella tapahtuva lämmitys tuntuu ihan mukavasti kuluttuvan sähköä ja lopetti latauksenkin esilämmityksen ajaksi.

Parin viimeisen täyteen latauksen jälkeen on näyttänyt range 40km, aiemmin 28-38km.

Pitäisi tehdä nuo testit jossain vaiheessa miten pääsee akullisella, mutta kun nämä omat ajelut ei ole mitenkään optimaalisia tuohon testaukseen. Viikkoon 270km, josta maanantain jälkeen 17km, jotka pelkästään sähköllä. Tuon 270km ajelun bensan kulutus 3,2 l/100km.

Opelista taitaa löytyä tuo navin perusteella toimiva optimointi, joka tuosta Moottorin testissä olleesta peugeotista puuttui, sekä latauksen ja lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttö onnistuu.
 
Niblellä ilmeisesti toi Pökötti. Ootko muilta(kin) osin ollu tyytyväinen autoosi? Sietääkö niitä sekavia valikoita ja hoono soomi vai ootko vaihtanu englanniksi? 18" kitkoilla oli ainaskin sangen hiljainen ja mukava peli, joko on kesägummikokemuksia? Jos ite otan tuon niin mulle tulis varmaan 17" rengastuksella eli mukavuus ja hiljaisuus maximus. Varmaan ne vakiot 19" lisää ääntä ja kulutusta.
 
Ei vety sinänsä offtopicia ole. Vetyauto on sähköauto.
Tuossa on kartalla vetyasemia: Stations Map – H2Stations
Norjassa näyttäisi olevan 6 toiminnassa olevaa asemaa, joista yksi taitaa olla vain julkisen liikenteen käyttöön. Pari on suunnitteilla tai rakenteilla.

Siitä sitten kun suuntaa silmänsä hieman etelämpään, niin asemia alkaa olla varsin runsaasti ympäri manner-Euroopan maita.
Suurin osa Norjan asemista on tuossa kartassa uno-x:n. Jos menee heidän kotisivuille: https://unox.no/hydrogen niin siellä lukee "Stengt for tanking av hydrogen".
Hydrogen.no oma kartta näyttää täältä: Her finner du hydrogenstasjonene i Norge - Norsk Hydrogenforum kaikki suunniteilla tai suljettu. Taitavat suunnitella noiden uno-x asemien uudelleen aukaisemista joskus tulevaisuudessa.
Internetissä ei kannattaa aina uskoa joka lähdettä. Varsinkin jos lähteellä on selvä agenda niin sieltä saatava "totuus" voi olla hivenen värittynyttä.

Väite kuului: vety ei hyvä, koska huono hyötysuhde ja sitä paitsi räjähdys kääk eikä yhtään asemaa enää auki!
Eli kakki väitteeni ilmeiseti oli kuin olikin totta.
 
Mites onko muillakin mii:n tilaajilla kevään toimitukset venyneet? Meille piti olla tulossa tässä toukokuun alussa auto, mutta vielä ei ole tietoa koska on tulossa. Valmistuksen piti alkaa tehtaalla 1.4., mutta tehdas on ollut maalis-huuhtikuussa kuulemma sen verran monta viikkoa kiinni, että uutta valmistuspäivää ei ole vielä autolle tullut. No eipä tässä auta muu kuin odotella. Kesäkuulle menee todennäköisesti ainakin.
 
Ajoin tommosta 3008 pösöö ja yllätti posiitivisesti. Alla oli kitkat. Kabiini oli ihan tyylikkään näköinen ja tuntui hyvältä. Pari yksityiskohtaa tiputti kuitenkin jatkohalut: ratti, infotainment, peugeot-merkki, ei hudia, ... ja suurimmalta osin se, että ei siitä tuli kaikin puolin semmonen "perhevankkuri-suv" fiilis, joten ei jatkoon. Jos tommosta autoa hakee, niin siitä vaan kokeilemaan.
 
Niblellä ilmeisesti toi Pökötti. Ootko muilta(kin) osin ollu tyytyväinen autoosi? Sietääkö niitä sekavia valikoita ja hoono soomi vai ootko vaihtanu englanniksi? 18" kitkoilla oli ainaskin sangen hiljainen ja mukava peli, joko on kesägummikokemuksia? Jos ite otan tuon niin mulle tulis varmaan 17" rengastuksella eli mukavuus ja hiljaisuus maximus. Varmaan ne vakiot 19" lisää ääntä ja kulutusta.

Opel Grandland X. Tekniikka siis sama kuin tuossa Peugeot 3008 hybrid4:ssa.
205/55R19 kesärenkaat alla ja on tuo hiljaisempi maantiellä kuin edellinen Astra kitkoilla. Talvirenkaista ei kokemuksia, kun koeajolla olleessakin, oli kesärenkaat alla ja ei ole vielä talvirenkaita tuohon tullut ostettua. Näillä näkymin kitkat ja 225/55R18 koossa.

Onhan nuo valikot sekavat verrattuna GM Opelin valikoihin. Vierähti aika pitkään että löysi paikan mistä saa kellon asetukset kohdalleen, kun ei vaihtanut kesäaikaan automaattisesti. käännösvirheitä ei ole tullut vastaan kuin yksi. Valikossa jossa on sähkö asiat, on Puhelutiedot sivu, josta löytyy sähkön ja bensan kulutukset kyseiseltä ajolta, sekä historiatiedot aikajanalla.

Navin kartat tullut päivitettyä jo kahteen kertaan. Ensimmäinen piti ladata Peugeotin sivuilta, kun Opelin sivuilta tuli väärä paketti. Toisella kertaa sai ladattua Opelin sivuilta oikean. Vähän yli 16GB kokoa, joten tarvitsi 32GB tikun. Karttojen päivityksen ajan auto pitää olla "käynnissä" ja päivitys kestää n. tunnin, jos sinne laittaa koko euroopan kartaston. Näytti nopeutuvan kummasti, kun asensi vain naapurimaat.

6,6kW laturi ja mukautuva vakkari oli lisävarusteina. Itseasiassa kumpikin olisi jäänyt pois jos olisi tehdastilaukseen mennyt, mutta nyt kun niitä päässyt käyttämään, niin onhan nuo ihan hyvät.
Vetokoukun asennusta tässä vielä pitää odotella, kun eivät ole koukkua vielä saaneet.
 
Ajoin tommosta 3008 pösöö ja yllätti posiitivisesti. Alla oli kitkat. Kabiini oli ihan tyylikkään näköinen ja tuntui hyvältä. Pari yksityiskohtaa tiputti kuitenkin jatkohalut: ratti, infotainment, peugeot-merkki, ei hudia, ... ja suurimmalta osin se, että ei siitä tuli kaikin puolin semmonen "perhevankkuri-suv" fiilis, joten ei jatkoon. Jos tommosta autoa hakee, niin siitä vaan kokeilemaan.

Vastaavasta Opelista vielä kehnommat kokemukset. Kojelauta tehty ämpärimuovista, ja ohjaus jotenkin tunnoton ja levoton samaan aikaan.

DS 7:aa olisi kiva joskus käydä kokeilemassa samalla voimalinjalla. Harmi että DS-kauppa on Vantaalla asti.
 
Se vaan, että RAV4 AWD Style lisävarustein on ihan tuulipuku (ja ruma), mopo ja perusharmaa tylsyke mistä on unohtunu äänieristys vrt. tohon Pösöön, eikä kyl Premium-varusteinkaan juuri kummene kuin silmälle hieman sisäpuolelta. RAVin hinta pitäs olla 10k€ vähempi niin saattais voida harkita ja lisäksi itselataavan AWD-i "neliveto" on huono vitsi.

Makuasiat on toki makuasioita, mutta silmällekö niitä nahkajakkaroita vain halutaan? Olisin ennemmin ottanut alcantraa kuin nahkaa, jos valita olisi voinut, ihan istumisen kannalta. Saapa nähdä miltä se tuo tuulettuva istuin sitten oikeasti lämpimillä keleillä tuntuu.

Mutta miten tuo muka mopo on ja AWD-i huono vitsi? Tehoa enemmän kuin riittävästi kaikkiin normaaliajotilanteeseen ja neliveto riittää hienosti niin liukkaalta liikkeellelähtöön kuin vapun kuravellimökkitiehen. Naapuri ei ollut päässyt mäkeä ylös etuvedolla ilman useampaa yritystä, tuo tuli ihan ongelmitta mitä nyt luistonesto vähän rutisi.

kuraa
 
Noh, ehkä se on vaan xdriveen ja rivakkaan kiihtyvyyteen tottuneelle näin. Olihan se RAVin "neliveto" etuvetoa parempi, mut ei sitä kyllä hyväks voi kehua kun on viimesen 10 vuotta ajanu oikeilla nelivedoilla, joissa saa 90% voimasta ihan mille tahansa pyörälle (toisin kuin RAV, joka on tavallaan vaan avustava "melkein nelivetosysteemi"). Pärjäähän sillä RAVilla ihan varmasti kuitenkin ja saa vapaasti tykätä kukin siitä mistä tykkää. Itse vaan tykkään, että kun hinta on >50k€ niin sais olla siihen rahaan jo kunnollinen eikä mikään leikkisysteemi.

Pistetään nyt vaikka tähän jotain todistusaineistoa siitä, mikä tukee omaa perstuntumaa RAVin hitaasta reagoinnista tai reagoimattomuudesta/puutteista ja samaan videoon kas kummaa Pösö vertailuksi niin kummanko ottaisitte nelivedon toimivuuden perusteella?

 
Pistetään nyt vaikka tähän jotain todistusaineistoa siitä, mikä tukee omaa perstuntumaa RAVin hitaasta reagoinnista tai reagoimattomuudesta/puutteista ja samaan videoon kas kummaa Pösö vertailuksi niin kummanko ottaisitte nelivedon toimivuuden perusteella?

Rullatestit on melko extremeä, jos normaalikäytössä on jonkunlainen tolkku mukana, että sillä city'maasturilla' ei mennä upottavaan hiekkaan tai muihin kuulalaakerialustoihin. Mutta kyllähän nuo aina insinöörinä vähän ihmetyttää, että mikä se reunaehto on, mikä estää painamasta akselilta tyhjää pyörivän renkaan jarruilla jumiin ja siirtämään tehon sinne pitävälle pyörällä, kun se kuitenkin olisi mahdollista jo siellä valmiiksi olevalla tekniikalla.
 
Rullatestit on melko extremeä, jos normaalikäytössä on jonkunlainen tolkku mukana, että sillä city'maasturilla' ei mennä upottavaan hiekkaan tai muihin kuulalaakerialustoihin. Mutta kyllähän nuo aina insinöörinä vähän ihmetyttää, että mikä se reunaehto on, mikä estää painamasta akselilta tyhjää pyörivän renkaan jarruilla jumiin ja siirtämään tehon sinne pitävälle pyörällä, kun se kuitenkin olisi mahdollista jo siellä valmiiksi olevalla tekniikalla.

Varsinki kuin saman valmistajan muissa malleissa tämä onnistuu, kuten esimerkiksi Landcruiser...

Mutta ehkä siinä on syy se että oikea auto sinne oikeaan maastoon on se Landcruiser, ei RAV 4?
 
Noh, ehkä se on vaan xdriveen ja rivakkaan kiihtyvyyteen tottuneelle näin. Olihan se RAVin "neliveto" etuvetoa parempi, mut ei sitä kyllä hyväks voi kehua kun on viimesen 10 vuotta ajanu oikeilla nelivedoilla, joissa saa 90% voimasta ihan mille tahansa pyörälle (toisin kuin RAV, joka on tavallaan vaan avustava "melkein nelivetosysteemi"). Pärjäähän sillä RAVilla ihan varmasti kuitenkin ja saa vapaasti tykätä kukin siitä mistä tykkää. Itse vaan tykkään, että kun hinta on >50k€ niin sais olla siihen rahaan jo kunnollinen eikä mikään leikkisysteemi.

Pistetään nyt vaikka tähän jotain todistusaineistoa siitä, mikä tukee omaa perstuntumaa RAVin hitaasta reagoinnista tai reagoimattomuudesta/puutteista ja samaan videoon kas kummaa Pösö vertailuksi niin kummanko ottaisitte nelivedon toimivuuden perusteella?



Jos autovalinta pitäisi tehdä nelivedon toimivuuden perusteella, niin kumpikin noista jäisi kauppaan.
 
Hieman tosiaan mietityttää että millaisissa paikoissa jengi oikein autoilee jos ainoastaan hyvällä nelivedolla pärjää. Lukottomalla takavedolla tiedostaa ettei ihan kaikista tilanteista helposti selviä, muttei niitäkään kovin usein tule vastaan.
 
Hieman tosiaan mietityttää että millaisissa paikoissa jengi oikein autoilee jos ainoastaan hyvällä nelivedolla pärjää. Lukottomalla takavedolla tiedostaa ettei ihan kaikista tilanteista helposti selviä, muttei niitäkään kovin usein tule vastaan.

En ole itsekkään koskaan jäännyt autolla kiinni kun ymmärtää valita ajolinjan oikein ja välttää oikeasti sellaisia paikkoja mihin auton saa upotettua "akseleita" myöden.

Talvella on oikealla nelivedolla mukava ajaa kun se on niin vaivatonta, mutta kyllä ilmankin pärjää kun pitää liikettä yllä reilulla kaasulla (lue: kaasu pohjassa) ja antaa luistoneston tehdä työnsä.

Ainoan eron oikea neliveto tarjoaa siinä että kaiken saa jumiin tyhmyydellä, neliveto jää vain pahemmin ja syvemmälle.
 
En ole itsekkään koskaan jäännyt autolla kiinni kun ymmärtää valita ajolinjan oikein ja välttää oikeasti sellaisia paikkoja mihin auton saa upotettua "akseleita" myöden.

Talvella on oikealla nelivedolla mukava ajaa kun se on niin vaivatonta, mutta kyllä ilmankin pärjää kun pitää liikettä yllä reilulla kaasulla (lue: kaasu pohjassa) ja antaa luistoneston tehdä työnsä.

Ainoan eron oikea neliveto tarjoaa siinä että kaiken saa jumiin tyhmyydellä, neliveto jää vain pahemmin ja syvemmälle.
Nelivedollahan tosiaan vain pääsee pahempaan paikkaan jumiin jos oikein ajatellaan.

Itsekään en ole onnistunut jumiin pääsemään, kuin pari kertaa ja ne olivat maalla. Yksi virhe oli parkkeerata paikkaan jossa paikallinen ukkosmyrsky upotti pakettiauton etuakselia myöten. Onneksi oli lapio mukana. Toinen kerta oli talvella maalla vierailemassa missä oli niin pitkä ja jyrkkä ylämäki että piti pakitella ottamaan kovat vauhdit etuvedolla. Molemmista olisi päässyt todennäköisesti nelivedolla helpommin, mutta menee aika miettimiseksi missä nelivedolla on oikeasti merkitystä. Maalla ja maastossa. Näin kaupunkilaisena ei paljoa tule ajeltua haastavissa olosuhteissa.
 
Kaupunkilaisena kyllä pärjää ihan henkilöautolla - ei tarvitse mitään maastureita. Ei city- eikä neliveto-.

Ai niin kun maalla ei oo tilaa työnnellä lumikasoja pois jaloista ja autot aurataan kadunvarteen jumiin?

Mä en ole maalla asuessani ikinä tarvinnut nelivetoa. Kaupungin talvessa sen sijaan melkein jatkuvasti, jos vaan lunta on ollut.
 
Ai niin kun maalla ei oo tilaa työnnellä lumikasoja pois jaloista ja autot aurataan kadunvarteen jumiin?

Mä en ole maalla asuessani ikinä tarvinnut nelivetoa. Kaupungin talvessa sen sijaan melkein jatkuvasti, jos vaan lunta on ollut.

Mäkään en kertaakaan jäänyt autolla kiinni asuessani tuolla Oulun ympäryskunnissa, mutta tänne Oulun kupeeseen muutettuani näin kävi heti ekana talvena... :)
 
Ai niin kun maalla ei oo tilaa työnnellä lumikasoja pois jaloista ja autot aurataan kadunvarteen jumiin?

Mä en ole maalla asuessani ikinä tarvinnut nelivetoa. Kaupungin talvessa sen sijaan melkein jatkuvasti, jos vaan lunta on ollut.
Nelivetoa ole tarvinnut koskaan... Kertoo siitä, että jos joku jossain tarvii, niin ei se muita koske.
 
kyllä ainakin helsingissä jos joutuu liikkumaan talvina joina tulee oikeasti lunta niin tulee nelivetoa nopeasti ikävä.
Löytyisi parkkipaikkakin paremmin kun ei tarvitsisi vältellä paikkoja mistä tietää että ei pääse pois jos auton sinne vauhdilla saisikin jyrättyä.

ehdottomasti oisin tämänkin auton ottanut nelivetona mutta silloin ei sellaista ollut hybridiin tarjolla niin joutui takavetoon tyytymään.
 
kyllä ainakin helsingissä jos joutuu liikkumaan talvina joina tulee oikeasti lunta niin tulee nelivetoa nopeasti ikävä.
Löytyisi parkkipaikkakin paremmin kun ei tarvitsisi vältellä paikkoja mistä tietää että ei pääse pois jos auton sinne vauhdilla saisikin jyrättyä.

ehdottomasti oisin tämänkin auton ottanut nelivetona mutta silloin ei sellaista ollut hybridiin tarjolla niin joutui takavetoon tyytymään.
Ihan ot:tä jo tämä nelivetokeskustelu, mutta aika huvittavaa, että juuri helsingissä tarvitsee nelivetoa talvella. 20v täällä(helsingissä) ajellut etuvedolla ilman ongelmia. Kallion mäkisiltä kaduiltakin lähtenyt nätisti parkista.
Lunta on joinain talvina tosiaan ollut käsittämättömän paljon ahtailla kaduilla, mutta silloin ne on yleensä aurattu korkeiksi kasoiksi teiden varsille, että sen nelivedon lisäksi olisi tarvinnut myös maavaraa niin paljon, jotta olisi voinut johonkin tuollaiseen puskea parkkiin.
Tänä talvena taasen ei olisi tarvinnut edes talvirenkaita.
Ja kyllä, olet täysin oikeassa että neliveto on parempi/mukavampi talvella. Tästä täysin samaa mieltä, mutta ei se siitä välttämätöntä tee.
P.S. Awd alla nykyään kyllä täälläkin :)
 
Ihan ot:tä jo tämä nelivetokeskustelu, mutta aika huvittavaa, että juuri helsingissä tarvitsee nelivetoa talvella. 20v täällä(helsingissä) ajellut etuvedolla ilman ongelmia. Kallion mäkisiltä kaduiltakin lähtenyt nätisti parkista.
Lunta on joinain talvina tosiaan ollut käsittämättömän paljon ahtailla kaduilla, mutta silloin ne on yleensä aurattu korkeiksi kasoiksi teiden varsille, että sen nelivedon lisäksi olisi tarvinnut myös maavaraa niin paljon, jotta olisi voinut johonkin tuollaiseen puskea parkkiin.
Tänä talvena taasen ei olisi tarvinnut edes talvirenkaita.
Ja kyllä, olet täysin oikeassa että neliveto on parempi/mukavampi talvella. Tästä täysin samaa mieltä, mutta ei se siitä välttämätöntä tee.
P.S. Awd alla nykyään kyllä täälläkin :)
Kyllähän se neliveto auttaa normikorkuisenkin auton puskemista lumimöhjöiseen parkkiin, mutta toisaalta tuossa hommassa toimii mikä tahansa nelivetojärjestelmä, eikä mistään sähkömoottorilla toteutetusta kevytnelivedosta kovin merkittävää haittaa ole.

Yleisestihän nuo sähkömoottoreilal toteutetut nelivodeto tehdään kuitenkin kustannussäästön takia, ei siksi että tarkoitus olisi erityisesti tehdä neliveto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 712
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom