Keskustelua hybridiautoista

Mihin tuo väite 1 & 2 perustuu?

Vety ei lähtenyt vetämään missään. Mikä nyt sinänsä on ihan ymmärrettävää, kun ei sillä nykymaailmassa oikein mitään saavuta. Joko se on fossiilista tai muu valmistus vie niin paljon energiaa, että ennemmin kannattaa käyttää akkuja ja muuten tuotettua sähköä. Jakeluverkon tarpeesta ja vaikeudesta puhumattakaan. Ehkä vedylläkin on sitten joskus paikkansa, kun sähköenergiaa saadaan tuotettua määrissä päästöttömästi.

Omassa täyssähkötuotannossa Toyota toki on vielä hitaasti tulollaan, tuotanto on vasta juuri alkamaisillaan C-HR:n ja Lexus UX:n kanssa.
 
Mun Passat GTE:kin on itsestäänlataava, vaikka plugari onkin. Menusta kun valitsee "Charge", niin johan alkaa lataamaan, vaikkei sähköverkkoa olisi mailla halmeilla. Bensankulutus tosin kolminkertaistuu, mutta väliäkös tuolla. Taas päästään sähköllä vaikka kuinka pitkälle.
Niinhän se onkin. Siinä vaan sattuu olemaan vielä toinen, parempi, latausmuoto tämän lisäksi.
 
Toyotallahan on ollut videomainoksia, joissa hypriidillä ohitellaan ensin vanhoja polttisautoja ja loppupuolella vedetään iloisesti ohi turhautuneesta PHEV-äijästä, joka latailee autoaan tien laidassa. Amerikan Toyotan tj on myös jatkuvasti väittänyt, ettei sähköautoille ole kysyntää, joten niitä ei ole tarvis tehdäkään.

Tuo tj:n väite on toki aika käsittämätön. Mitä tulee tuohon turhautuneeseen PHEV-äijään, niin Toyotan itselataavan kiistaton etuhan on se, että matka-ajossa sillä pääsee aika helposti alle monen PHEV:n kulutuksen, vaikka PHEV olisi ladattu lähtiessä ja sitä ladattaisiin vielä matkallakin. Ihan perusteltua oman tuotteen hyvän puolen mainostamista. Plugaria voi sitten mainostaa kaupunkiajon nollakulutuksella ja Toyota-mies voi itkeä bensa-asemalla.
 
Kenelläkään minkäänlaista kokemusta GS450h lexusesta? Meinaan esim huoltoja, että ovatko kuinkakin hintavia ja muutenkin käyttökokemuksia.
 
Miillä tuli heitettyä pidempi lenkki eilen (170 km). Varmaan joku 60% 100 km/h. Olikohan jossain 150 km paikkeilla kun Mii ensimmäisen kerran varoitti vähäisestä varauksesta ja heitti ECO-moodille. Tästä pääsi itse vielä takaisin normaalitilaan, mutta sitten kun rangea taisi olla jäljellä 25-30 km, niin heitti ECO+ moodin päälle ja sitä ei sit käsin enää saanutkaan vaihdettua (pihaan tullessa range 35 km, kun oltiin taas pari kilsaa ajettu taajamanopeuksia). Noin 200 km tuolla olisi tuossa 6°C kelissä päässyt (ilmastointi 20°C).
 
1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.

En ole vetykeskuteluja seurannut, enkä muutenkaan siitä niin kärryllä, mutta muistui mieleen että bemarin huoltoneuvoja tuossa reilu pari kk sitten totesi että bemariltahan tulee parin vuoden sisään ne vetyautot markkinoille, että siihen ne nyt panostaa. En tiedä kuinka kartalla tuo ukkeli oli, mutta kerroin nyt kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Vetyauto on käytännössä sähköauto, mutta sen tankkaa viidessä minuutissa ja tankillisella pääsee 700km. Pakoputkesta tulee vesihöyryä.

En ole asiaan sen enempää perehtynyt, mutta väitteet vetyautojen kuolemasta taitaa olla vahvasti liioiteltuja.
Ja väitteet vetyautoilun yleistymisestä myös liioiteltuja, infran puute ja vedyn hinta kyllä pitää vetyilyn muualla kuin jokaisen pihassa.
 
Daimler eli mersu lopettaa kehityksen. Ei tietysti tarkoita, että kaikki lopettaa, mutta jos ei kannata yhdelle, niin miksi toiselle? Tilanne elää mutta mä näen vähän hiipuvaa menoa. Toyotan tilanne lienee näissä poikkeuksellinen ja hyvä.
 
Daimler eli mersu lopettaa kehityksen. Ei tietysti tarkoita, että kaikki lopettaa, mutta jos ei kannata yhdelle, niin miksi toiselle? Tilanne elää mutta mä näen vähän hiipuvaa menoa. Toyotan tilanne lienee näissä poikkeuksellinen ja hyvä.
Autoissa (car) mutta jatkaa raskaassa kalustossa johon vety paremmin sopivat (akut ei ainakaan nykyteknologialla toimi). Kristallipallo on vähän huurussa, mutta uskon että jos vety joskus tulee mainstreamiin tulee se raskaan pään kautta. Jos raskas pää alkaa vetää saadaan polttokennotuotantoon volyymia ja hintoja alas, jolloin ehkä henkilöautopuolellakin homma alkaa tulla kannattavaksi ainakin kalliimmassa päässä. Riippuen toki myös siitä miten akku- ja latausteknologia kehittyy, eli saako akku-autot siellä vetyn edut (paljon nopeampi energiavaraston täyttö ja suurempi koko) kiinni vai ei.
 
Autoissa (car) mutta jatkaa raskaassa kalustossa johon vety paremmin sopivat (akut ei ainakaan nykyteknologialla toimi). Kristallipallo on vähän huurussa, mutta uskon että jos vety joskus tulee mainstreamiin tulee se raskaan pään kautta. Jos raskas pää alkaa vetää saadaan polttokennotuotantoon volyymia ja hintoja alas, jolloin ehkä henkilöautopuolellakin homma alkaa tulla kannattavaksi ainakin kalliimmassa päässä. Riippuen toki myös siitä miten akku- ja latausteknologia kehittyy, eli saako akku-autot siellä vetyn edut (paljon nopeampi energiavaraston täyttö ja suurempi koko) kiinni vai ei.
Polttokennojenhan piti tulla kännyköihinkin, kun eihän sitä kukaan osta kännykkää jonka akku ei kestä päivääkään; Fuel cell-powered phones still years away: Nokia Lupaavan tekniikan pako massatuotteista marginaalituotteisiin päin ei ole hyvä merkki. Raskas liikenne on sikäli epäkiitollinen markkina, että vetyrekan edut akkurekkaan verrattuna on yhdentekeviä niin kauan kuin diesel on halvinta. Yksikään liikennöitsijä ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä, kun asiakaatkin katsoo vain hintaa.
 
Polttokennojenhan piti tulla kännyköihinkin, kun eihän sitä kukaan osta kännykkää jonka akku ei kestä päivääkään; Fuel cell-powered phones still years away: Nokia Lupaavan tekniikan pako massatuotteista marginaalituotteisiin päin ei ole hyvä merkki. Raskas liikenne on sikäli epäkiitollinen markkina, että vetyrekan edut akkurekkaan verrattuna on yhdentekeviä niin kauan kuin diesel on halvinta. Yksikään liikennöitsijä ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä, kun asiakaatkin katsoo vain hintaa.
Tuohonhan ei tarvita kuin sopivia verotusratkaisuita, niin tilanne voi muuttua.
 
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.

Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.

Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.

"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?

Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?
 
Viimeksi muokattu:
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.

Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.

Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.

"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?

Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?

Model 3:n penkit ovat hyvin mukavuuspainotteiset, ja AP:llä matkanteko on suurin piirtein niin kevyttä kuin se voi olla. En usko, että tuossa hintaluokassa on kokonaisuutena oleellisesti parempaa tarjolla.
 
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.

Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.

Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.

"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?

Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?

Mä en ole koskaan vuokrannut autoa, joten piti vähän surffailla eri firmojen sivuilla. Havaintona oli että Teslaa ei oikein löydy. Sveitsissä tais olla vuokrattavana. Joku suomalainen sivu vuodelta 2015 löytyi, missä model S maksoi 465€/päivä, nopsaan laskien kolmelle viikolle tekisi melkein 10k€ kolmeksi viikoksi... Jos hintataso on edes suunnilleen sinnepäin, niin sillä rahallahan jo ostaisi vaikka käytetyn merssun ja tulisi tuontiautona vielä mukaan.

Autoja vuokranneet reissaajat osaa varmaan kertoa paremmin mitä maksaa tuollainen reissu, vaikka golfilla tai teslalla - jos löytyy, tai vastaavalla kalliimmalla.
 
Mä en ole koskaan vuokrannut autoa, joten piti vähän surffailla eri firmojen sivuilla. Havaintona oli että Teslaa ei oikein löydy. Sveitsissä tais olla vuokrattavana. Joku suomalainen sivu vuodelta 2015 löytyi, missä model S maksoi 465€/päivä, nopsaan laskien kolmelle viikolle tekisi melkein 10k€ kolmeksi viikoksi... Jos hintataso on edes suunnilleen sinnepäin, niin sillä rahallahan jo ostaisi vaikka käytetyn merssun ja tulisi tuontiautona vielä mukaan.

Autoja vuokranneet reissaajat osaa varmaan kertoa paremmin mitä maksaa tuollainen reissu, vaikka golfilla tai teslalla - jos löytyy, tai vastaavalla kalliimmalla.
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.

Hinnat osaan etsiä itse. Kyse on siitä, että mitä sillä rahalla saa. En ole ajellut pidempää matkaan Teslalla ja sähköautokokemustakin on vain vanhan korin Smartista.

Lähtöpaikka on Zürichissä, enkä ole tuomassa tai viemässä mitään minnekään.

Sixtiltä löytyi ainakin Espanjasta sähköautoa vaikka kuinka listoilta, mutta niillä matkustaminen on latauksen takia hankalaa.
 
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.

Hinnat osaan etsiä itse. Kyse on siitä, että mitä sillä rahalla saa. En ole ajellut pidempää matkaan Teslalla ja sähköautokokemustakin on vain vanhan korin Smartista.

Lähtöpaikka on Zürichissä, enkä ole tuomassa tai viemässä mitään minnekään.

Sixtiltä löytyi ainakin Espanjasta sähköautoa vaikka kuinka listoilta, mutta niillä matkustaminen on latauksen takia hankalaa.

Jaa jaa, no eihän tuo ollut niin kauhean kallista, mitä kuvittelin. Ihan mielenkiinnosta siis kyselin vaan.
 
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.

Hinnat osaan etsiä itse. Kyse on siitä, että mitä sillä rahalla saa. En ole ajellut pidempää matkaan Teslalla ja sähköautokokemustakin on vain vanhan korin Smartista.

Lähtöpaikka on Zürichissä, enkä ole tuomassa tai viemässä mitään minnekään.

Sixtiltä löytyi ainakin Espanjasta sähköautoa vaikka kuinka listoilta, mutta niillä matkustaminen on latauksen takia hankalaa.

Jos muistan oikein, niin EU-kansalainen ei saa ajaa EU-maissa EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä autolla. Ihan ulkomuistista tämä, voin olla väärässäkin.
 
Jos muistan oikein, niin EU-kansalainen ei saa ajaa EU-maissa EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä autolla. Ihan ulkomuistista tämä, voin olla väärässäkin.

Kansainvälinen ajokortti varmaan korjaa paljon. Yks kaveri oli pari vuotta sitten sveitsissä ja auton vuokraus ei sinällään ollut ongelma. En kyllä tiedä onko kansainvälistä korttia mutta joo. Vuokraamon kanssa olikin sitten erinäistä säätöä kun ei päässyt varattua autoa hakemaan minuutilleen ja sitten sai alleen kalliimman erilaisen auton, mikä sai vähän kipeää matkan varrella sen verran että meni vaihtoon seuraavalla vuokraamon pisteellä. Se reissu koukkasi kyllä saksankin kautta.

Itseasiassa nyt en muista mihin alunperin laskeutui, saksaan vai sveitsiin, mutta saman vuokraamon parilla autolla ajeli ja kahta maata kierteli. Mutta ei saanut sitä autoa minkä oli vuokrannut koska muutama minuutti myöhässä, joten vaikka tämä nyt lähentelee nollapostausta väärässä ketjussa, niin kannattaa tosiaan ottaa selvää missä saa ajaa milläkin kortilla ja saako vuokraamosta tosiaan sen minkä on varannut, ja vielä että jos sattuu vahinko matkalla niin siinäpä selvitettävää.
 
Jos muistan oikein, niin EU-kansalainen ei saa ajaa EU-maissa EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä autolla. Ihan ulkomuistista tämä, voin olla väärässäkin.
Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.

EU:ssa asuva ihminen ei saa tuoda edes vuokra-autoa EU:n ulkopuolelta maahan, mutta meille EU:n ulkopuolisille asukkaille vuokra-autolla rajan yli ajaminen ei ole ongelma.

En halunnut keskustelua auton vuokrauksen kummallisista säännöksistä, vaan siitä, että kannattaako Teslasta maksaa extraa ja jos, niin paljonko?
 
Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.

EU:ssa asuva ihminen ei saa tuoda edes vuokra-autoa EU:n ulkopuolelta maahan, mutta meille EU:n ulkopuolisille asukkaille vuokra-autolla rajan yli ajaminen ei ole ongelma.

En halunnut keskustelua auton vuokrauksen kummallisista säännöksistä, vaan siitä, että kannattaako Teslasta maksaa extraa ja jos, niin paljonko?

Ei kannata, huomattavasti pienemmällä päänvaivalla pääset, kun otat bensiksen, mutta jos välttämättä haluat sähköautolla päästellä niin sitten tesla.
 
1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.
Muistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.
 
Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.

EU:ssa asuva ihminen ei saa tuoda edes vuokra-autoa EU:n ulkopuolelta maahan, mutta meille EU:n ulkopuolisille asukkaille vuokra-autolla rajan yli ajaminen ei ole ongelma.

En halunnut keskustelua auton vuokrauksen kummallisista säännöksistä, vaan siitä, että kannattaako Teslasta maksaa extraa ja jos, niin paljonko?
Toi on niin subjektiivinen asia että paha sanoa. Omaan makuun model 3 on hintaluokassaan ehkäpä juuri se kaikkein mukavin auto niin pitkälle kuin lyhyellekkin matkalle. Mutta puolet tuosta mukavuudesta tulee kun auton kanssa on päässyt sinuiksi ja pystyy hyödyntämään koko sen potentiaalin. Ja tuohon ei päivä tai kaksi riitä. Tuollaisen roadtripin kannalta esimerkiksi autopilotin sujuvaan ja järkevään käyttöön menee aikansa kun pitää opetella missä se toimii ja missä ei, mitkä ovat sen heikkoudet ja vahvuudet. Aiotko ylipäänsä painella pitkin autobaanoja vai pieniä sivuteitä maisemia katsellen.

On mahdoton sanoa saatko reissusta enemmän irti jos otat sen tutun ja turvallisen golffin ja keskityt johonkin muuhun kuin teknologiademon opettelemiseen. Model 3 kanssa joudut opetteleen autoilua niin paljon uudestaan alkaen siitä miten lukitset autosi hotellin pihalla. Ja jos vuokra-auton kanssa ei saa vaikkapa naittaa puhelintaan avaimeksi, niin siinä katoaa myös yksi tuosta mukavuudesta ja vaivattomuudesta. Superchargerit ovat sinänsä mukavia ja vaivattomia, mutta miten ne toimivat vuokra-auton kanssa, kun ajoneuvon teslatiliin pitäisi liittää luottokortti? Ylipäänsä lataamista ja matkan taittumista joudut aluksi seuraamaan tarkemmin ja opettelemaan läjän uusia asioita ja mahdollisesti sopeuttamaan omaa matkantekotapaa. Omasta mielestä tämän jälkeen se matkanteko model 3:lla on nautinto josta olen valmis maksamaan. Ja nyt keväällä oli tarkoitus käydä euroopan turnee ajamassa mutta korona. En kuitenkaan pysty sanomaan paljonko sun tapauksessa on wörttiä maksaa ekstraa verrattuna golffiin. Toisaalta vaikka et teknologisiin juttuihin keskittyisi lainkaan, niin onhan tuo voimalinja ja perusajaminen ilman mitään avusteita aivan taivaallista. Toisaalta jollekkin yleinen laatuvaikutelma hiertää ja tuulensuhinat autobaanalla aiheuttavat närästystä. Riippuu niin täysin sun luonteesta ja mieltymyksistä että mikä sun fokus on tollasella reissulla, mistä tykkäät ja mistä et.
 
Muistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.

Sitten kun katsotaan muutakin kuin pikalatauksen nopeutta, niin ei nämä oikein voittokorteilta näytä: Battery Electric Vs Hydrogen Fuel Cell: Efficiency Comparison

Omaan käyttöön sähköautolla olisi se huima etu, että 90% ajasta se latautuisi kotipihassa missään latausasemalla ikinä käymättä. 250 km talvirange riittäisi myös 99% kaikkiin muihin ajoihin pelkillä kotilatauksilla. Ei taida olla tulossa vetylatausasemia yhtä tiuhaan kuin pistorasioita on nykyään.
 
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.

Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.

Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.

"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?

Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?
Onko nyt pointtina itse matkan kohteet vai auto? Voi olla että moni mielenkiintoinen paikka tai koukkaus jää tekemättä, kun rasitteena on latauspisteet. En tuollaiselle tripille miettisi täyssähköä, jos tulee mieleen vaikka koukata joku maalaisreitti. Lisäksi käytät turhaa aikaa arvioidessa akun riittävyyttä ja lastauspaikkoja. 4000km 3 viikkoon ajaneena (yöpaikka määritettiin vasta kuluvan päivän aikana tilanteen mukaan) voin sanoa että ihan tarpeeksi miettimistä, kun sovittaa nähtävät kohteet, ruokailut ja lepäämisen. Se päätös voi tulla eteen, että ei voisikaan mennä matkan aikana näkemäänsä hienoon vuoristokahvilaan tauolle, vaan ajetaan vielä 20km niin pääsee motarin varteen latausasemalle ja lepäämään...
No onhan se varmasti seikkailu sekin, mutta itselle oli tärkeämpiä ne kohteet, eikä auto (vaikka oli sekin mukava BMW X3). Teslalla pääsee varmasti rässimään myöhemminkin elämässä.
 
Onko nyt pointtina itse matkan kohteet vai auto? Voi olla että moni mielenkiintoinen paikka tai koukkaus jää tekemättä, kun rasitteena on latauspisteet. En tuollaiselle tripille miettisi täyssähköä, jos tulee mieleen vaikka koukata joku maalaisreitti. Lisäksi käytät turhaa aikaa arvioidessa akun riittävyyttä ja lastauspaikkoja. 4000km 3 viikkoon ajaneena (yöpaikka määritettiin vasta kuluvan päivän aikana tilanteen mukaan) voin sanoa että ihan tarpeeksi miettimistä, kun sovittaa nähtävät kohteet, ruokailut ja lepäämisen. Se päätös voi tulla eteen, että ei voisikaan mennä matkan aikana näkemäänsä hienoon vuoristokahvilaan tauolle, vaan ajetaan vielä 20km niin pääsee motarin varteen latausasemalle ja lepäämään...
No onhan se varmasti seikkailu sekin, mutta itselle oli tärkeämpiä ne kohteet, eikä auto (vaikka oli sekin mukava BMW X3). Teslalla pääsee varmasti rässimään myöhemminkin elämässä.
En ole koskaan tehnyt roadtripiä varaamatta hotelleja ennalta, enkä sitä varmasti tekisi nytkään - tavoite on tiettyihin määränpäihin ja kohteisiin tutustuminen tarkasti määritellyllä välipysäkillä, sekä tietty suunnittelematonta sattumanvaraisiin kohteisiin pörräämistä niiden välipysäkkien ympäristössä. Tarkoitus ei todellakaan ole ajaa joka päivä jotain siirtymää, vaan posottaa pitkä siirtymä hotlaan pariksi yöksi, käydä lähistön paikoissa ja sen jälkeen tehdä taas pidempi siirtymä.

Jos varaan destination charging hotlat 2-4 yön stopeiksi, niin tuskin sitä edes kauhean monta superchargeria tulee, jos auto kulkee anyway 400km yhdellä latauksella? Tai noin ainakin ajattelin. Ehkä jollain sähköautoilijalla on enemmän kokemusta siitä, että miten hotellien lataukset toimivat?
 
Sitten kun katsotaan muutakin kuin pikalatauksen nopeutta, niin ei nämä oikein voittokorteilta näytä: Battery Electric Vs Hydrogen Fuel Cell: Efficiency Comparison
Volkkari on veikannut pattereilla toimivaa hevosta ja argumentoi muita ratkaisuja vastaan. Yllättävää. Koitapa laskea hyötysuhde aurinkoenergialle, jonka sijaan poltetaan hiilivoimalaa, koska sähköä on lähes mahdotonta varastoida sellaisenaan.

Omaan käyttöön sähköautolla olisi se huima etu, että 90% ajasta se latautuisi kotipihassa missään latausasemalla ikinä käymättä. 250 km talvirange riittäisi myös 99% kaikkiin muihin ajoihin pelkillä kotilatauksilla. Ei taida olla tulossa vetylatausasemia yhtä tiuhaan kuin pistorasioita on nykyään.
Eivät vety ja lataaminen ole mitenkään toisensa poissulkevia. En itse ainakaan ostaisi vetyautoa, jota joutuisi tankkaamaan samaan tahtiin huoltoasemilla kuin bensavehkeitä. Sen sijaan plug in -hybridini bensatankin vaihtaisin vetytankkiin silmänräpäyksessä.
 
Mistä johtuu, että monet rekat kulkee tänä päivänä kaasulla ja uudet bussit sähköllä vaikka kukaan ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä?
Sähköbussit pääsi massavolyymeihin Kiinan julkisilla hankinnoilla. Nyt (Lähi)busseissa on päästy siihen pisteeseen, että kokonaiskustannukset sähköbussilla on pienemmät kuin diesel-busseilla. Erityisesti Suomen kaltaisessa polttoaineverojen luvatussa maassa, mutta jopa amerikan kaltaisisssa fossiilisten polttamisen luvatussa maassa.

Periaatteessa mikään estä että Vetyrekat yleistyisivät samoin jonkun ison valtion määräyksellä. Mutta toistaiseksi valtiot eivät halua puuttua tavarankuljetuksen co2-päästöihin, koska kuljetus koetaan kriittiseksi vientiteollisuudelle.
 
Toi on niin subjektiivinen asia että paha sanoa. Omaan makuun model 3 on hintaluokassaan ehkäpä juuri se kaikkein mukavin auto niin pitkälle kuin lyhyellekkin matkalle.

en ole model3:lla autobahnaa ajanut, mutta Suomessa olen ja onhan siinä niin helvetillisen hirveä rengasmelu että en kyllä kenellekään suosittele matka-autoksi. Euroopan asfalteilla toki rengasmelu on paljon matalampi.

Model X:llä sen sijaan on tullut autobahnallakin ajettua, enkä sitäkään kyllä rentona matka-autona pysty pitämään. Suhina oli sitä luokkaa että olin varma että autossa oli ikkunat raollaan.

Jos yhtään enemmän meinaa autobahnia taittaa, niin unohda nyt vaan suosiolla nuo SEXYt ja ota mielummin A6, E tai 5. Vaikka vähän enemmän maksaisikin.
 
Samaa meinasin itsekkin kuin tuossa yllä. Eli jos on matkaa tarkoitus ajaa niin jättäisin Model3 pois valikoimasta rengasmelun takia, ellei sitten tykkää ajaa vastamelukuulokkeet päässä.
 
Tietysti, onhan joissain autoissa vastamelujärjestelmiä esimerkiksi Fordin Vignale-malleissa. Pitää vaan olla mikrofoneja ja sopivasti ohjelmoitu DSP.
Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta. Melkein täytyy lähteä Ford-liikkeeseen kokeilemaan, sen verran kova väite on tuollainen järjestelmä. Mustangeihin näköjään olisi tarjolla.
 
Muistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.
Vetylatausasema taisi kustantaa 1m€, sähkölatauksen hintoja en tiedä. Norjassa oli muutama vetyasema mutta kun yksi räjähti kaikki suljettiin. Sata kunta vetyautoja on Norjassa ilman tankkaus mahdollisuutta. Onhan se todella ekologista
 
Eikös ny polttokenno autossakin ole akut toimimassa bufferina? Tiedä sitten onko tekniikka kehittynyt kun viimeksi asiaa kattelin. Sähköautohan se polttokennoautokin on, siellä vaan se kenno ja tankki lisänä.
Vedyn ongelma lienee vieläkin se varastointi, ie tankit vuotaa hissukseen ja räjähdysvaara on aina. Plus se hävikki kun muunnetaan sähkö vedyksi.
Ainut hyvä puoli vedyssä on se nopeampi tankkaus, mutta kuinka moni sitä loppujen lopuksi tarvii?
 
Toyota C-HR Electric launched in China with 400 km range

Powered by a 54.3 kWh battery pack, the C-HR EV can return a range of up to 400 km on a single charge in the NEDC metric. The motor produces 150 kW (201 hp) & 300 Nm of torque.

Noista Toyotan sähköautoista kun oli puhetta, niin tuota tarjoavat Kiinassa. Toimisi varmasti Euroopassakin.

Ainut hyvä puoli vedyssä on se nopeampi tankkaus, mutta kuinka moni sitä loppujen lopuksi tarvii?
Raskaammalla puolella luulisi kysyntää löytyvän.
 

Liitteet

  • Toyota-C-HR-Electric-Vehicle.jpg
    Toyota-C-HR-Electric-Vehicle.jpg
    182,9 KB · Luettu: 66
Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta.

Ei sitä varmaan samassa mittakaavassa pystykään torjumaan kuin esim. vastamelukuulokkeissa, mutta autossahan se melu mahtaa tulla aika paljon sieltä alustan/ovien/katon suunnalta? Tuntuisi ettei se mahdonta ole siellä melun lähteen lähellä muodostaa vastavaiheista ääntä esim. tiejyrinään nähden, ja näin nollata osa siitä metelistä? Äkikseltään jos jokaisen kaiuttimen pisteestä mittaa melua ja tuottaa vastavaiheisena jollakin järkevällä tasolla esim. niitä matalampia jyrinöitä, niin luulisi niiden kumoavan sitä varsinaista tieääntä? Etukaiuttimelta tuleva vastamelu ei varmaan takamatkustajalle olisi enää oikeassa vaiheessa, mutta jos sen taso on riittävän pieni ei se sinne kuulu, ja takana olisi oma vastamelulähteensä molempien kylkien puolella... kai tuolla ainakin pudotettua sitä jyrinän tasoa saisi? Sähköautossa hyöty korostuisi kun auto on muuten niin hiljainen voimalinjaltaan, ja häiriöäänet tulee käytännössä kaikki renkaista ja virtaavasta ilmasta?
 
Vetylatausasema taisi kustantaa 1m€, sähkölatauksen hintoja en tiedä. Norjassa oli muutama vetyasema mutta kun yksi räjähti kaikki suljettiin. Sata kunta vetyautoja on Norjassa ilman tankkaus mahdollisuutta. Onhan se todella ekologista
Tarkoitat siis, että Norjassa yksi asema syttyi tuleen virheellisesti asennetun letkun vuoksi. Mitään räjähdystä ei tapahtunut, vaan palo oli avoimessa ilmassa. Asemat ovat taas avoinna ja lisää suunnitteilla. Suomessa on viime vuosina tapahtunut useita tulipaloja huoltoasemilla. Suljetaanks ne kaikki?
 
Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta. Melkein täytyy lähteä Ford-liikkeeseen kokeilemaan, sen verran kova väite on tuollainen järjestelmä. Mustangeihin näköjään olisi tarjolla.
Ei mitään hajua Fordin järjestelmästä, mutta joissain potkuriturbiinilentokoneissa on ollut tuollainen kaiutinjärjestelmä ja se kyllä selvästi vähensi melua.
 
Kyllä, latausominaisuudet kokonaisuutena aivan surkeat. 1x32A AC ja tunnin pikalataus Chademolla. Ihan kiva kakkosauto varmasti.

Chademossa on kylla se hyva puoli etta se toimii paljon paremmin kuin CCS. Tosin eipa mulla nyt ole ollut oikeastaan kummankaan kanssa isommin ongelmia.

Kolmivaihelataus ois kylla jees, mutta parjaisin tuollakin. Kunhan sama valuu Toyotan puolelle tarjolle, ja mielellaan jossain muussa muodossa kuin mukamaasturi niin vaihdan Teslan Toyotaan!
 
Chademossa on kylla se hyva puoli etta se toimii paljon paremmin kuin CCS. Tosin eipa mulla nyt ole ollut oikeastaan kummankaan kanssa isommin ongelmia.

Kritisoin enemmän pikalatausnopeutta kuin liitintä. Tuo Chademon toimintavarmuus on varmasti totta ja hyvä pointti. Matka-ajossa toivoisi vähintään 300km/h latausnopeutta, että matkanteko olisi jokseenkin mielekästä. Toki UX:n pikalataus menettelee, jos määränpäähän pääsee yhdellä välilatauksella.
 
Chademossa on kylla se hyva puoli etta se toimii paljon paremmin kuin CCS. Tosin eipa mulla nyt ole ollut oikeastaan kummankaan kanssa isommin ongelmia.

Kolmivaihelataus ois kylla jees, mutta parjaisin tuollakin. Kunhan sama valuu Toyotan puolelle tarjolle, ja mielellaan jossain muussa muodossa kuin mukamaasturi niin vaihdan Teslan Toyotaan!

C-HR ja joku muu malli on tulossa (tänä vuonna?).
Toyotalta kaksi ja Lexukselta yksi uusi täyssähkömalli - kaksi niistä myös Eurooppaan | Tuulilasi
 
Norjalaiset koe-ajoivat Lexus UX 300e:n juuri: Test av Lexus UX 300e (april 2020) - Nybiltester (google translate englanniksi toimii hyvin jos norjan tulkkaus kouluroutsin perusteella ei onnistu...). Akkutakuu miljoona kilometriä(!) ja 10 vuotta, "jos seuraa Lexuksen akunhuolto-ohjelmaa", muuten 8v ja 160.000km. Karvalakkiversion hinta vastaa Norjan Konan hintaa ja Koeajoversio Model 3 SR:n hintaa. Suomessa siis varmaan 44.000 - 55.000€
 
Norjalaiset koe-ajoivat Lexus UX 300e:n juuri: Test av Lexus UX 300e (april 2020) - Nybiltester (google translate englanniksi toimii hyvin jos norjan tulkkaus kouluroutsin perusteella ei onnistu...). Akkutakuu miljoona kilometriä(!) ja 10 vuotta, "jos seuraa Lexuksen akunhuolto-ohjelmaa", muuten 8v ja 160.000km. Karvalakkiversion hinta vastaa Norjan Konan hintaa ja Koeajoversio Model 3 SR:n hintaa. Suomessa siis varmaan 44.000 - 55.000€

Kiitokset linkistä! Tuo miljoonan kilometrin / 10 vuoden akkutakuu on kyllä aika kova. Kuulostaa jotenkin paremmalta kuin 10 vuoden takuu ilman km-rajaa, näin meitä kuluttajia koijataan :) Varsin positiivissävytteinen artikkeli ja noita on ilmeisesti Norjassa jo 12kpl kuluttajienkin koeajettavana eli ei ihan silkkaa vaporwarea.
 
Mikä ihmeen idea on käyttää tuota chademoa? nyt o liittimet ERI puolilla autoa kun CCS liittimellä hoituisi hidas ja nopea samasta luukusta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 936
Viestejä
4 483 465
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom