1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.Mihin tuo väite 1 & 2 perustuu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.Mihin tuo väite 1 & 2 perustuu?
Mihin tuo väite 1 & 2 perustuu?
Niinhän se onkin. Siinä vaan sattuu olemaan vielä toinen, parempi, latausmuoto tämän lisäksi.Mun Passat GTE:kin on itsestäänlataava, vaikka plugari onkin. Menusta kun valitsee "Charge", niin johan alkaa lataamaan, vaikkei sähköverkkoa olisi mailla halmeilla. Bensankulutus tosin kolminkertaistuu, mutta väliäkös tuolla. Taas päästään sähköllä vaikka kuinka pitkälle.
Toyotallahan on ollut videomainoksia, joissa hypriidillä ohitellaan ensin vanhoja polttisautoja ja loppupuolella vedetään iloisesti ohi turhautuneesta PHEV-äijästä, joka latailee autoaan tien laidassa. Amerikan Toyotan tj on myös jatkuvasti väittänyt, ettei sähköautoille ole kysyntää, joten niitä ei ole tarvis tehdäkään.
1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.
Ja väitteet vetyautoilun yleistymisestä myös liioiteltuja, infran puute ja vedyn hinta kyllä pitää vetyilyn muualla kuin jokaisen pihassa.Vetyauto on käytännössä sähköauto, mutta sen tankkaa viidessä minuutissa ja tankillisella pääsee 700km. Pakoputkesta tulee vesihöyryä.
En ole asiaan sen enempää perehtynyt, mutta väitteet vetyautojen kuolemasta taitaa olla vahvasti liioiteltuja.
Autoissa (car) mutta jatkaa raskaassa kalustossa johon vety paremmin sopivat (akut ei ainakaan nykyteknologialla toimi). Kristallipallo on vähän huurussa, mutta uskon että jos vety joskus tulee mainstreamiin tulee se raskaan pään kautta. Jos raskas pää alkaa vetää saadaan polttokennotuotantoon volyymia ja hintoja alas, jolloin ehkä henkilöautopuolellakin homma alkaa tulla kannattavaksi ainakin kalliimmassa päässä. Riippuen toki myös siitä miten akku- ja latausteknologia kehittyy, eli saako akku-autot siellä vetyn edut (paljon nopeampi energiavaraston täyttö ja suurempi koko) kiinni vai ei.Daimler eli mersu lopettaa kehityksen. Ei tietysti tarkoita, että kaikki lopettaa, mutta jos ei kannata yhdelle, niin miksi toiselle? Tilanne elää mutta mä näen vähän hiipuvaa menoa. Toyotan tilanne lienee näissä poikkeuksellinen ja hyvä.Daimler ends hydrogen car development because it's too costly
After 30 years of trying to develop a fuel-cell car, Mercedes-Benz is ending its program for a hydrogen car. The cost is double that of building a battery EV.electrek.co
Polttokennojenhan piti tulla kännyköihinkin, kun eihän sitä kukaan osta kännykkää jonka akku ei kestä päivääkään; Fuel cell-powered phones still years away: Nokia Lupaavan tekniikan pako massatuotteista marginaalituotteisiin päin ei ole hyvä merkki. Raskas liikenne on sikäli epäkiitollinen markkina, että vetyrekan edut akkurekkaan verrattuna on yhdentekeviä niin kauan kuin diesel on halvinta. Yksikään liikennöitsijä ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä, kun asiakaatkin katsoo vain hintaa.Autoissa (car) mutta jatkaa raskaassa kalustossa johon vety paremmin sopivat (akut ei ainakaan nykyteknologialla toimi). Kristallipallo on vähän huurussa, mutta uskon että jos vety joskus tulee mainstreamiin tulee se raskaan pään kautta. Jos raskas pää alkaa vetää saadaan polttokennotuotantoon volyymia ja hintoja alas, jolloin ehkä henkilöautopuolellakin homma alkaa tulla kannattavaksi ainakin kalliimmassa päässä. Riippuen toki myös siitä miten akku- ja latausteknologia kehittyy, eli saako akku-autot siellä vetyn edut (paljon nopeampi energiavaraston täyttö ja suurempi koko) kiinni vai ei.
Tuohonhan ei tarvita kuin sopivia verotusratkaisuita, niin tilanne voi muuttua.Polttokennojenhan piti tulla kännyköihinkin, kun eihän sitä kukaan osta kännykkää jonka akku ei kestä päivääkään; Fuel cell-powered phones still years away: Nokia Lupaavan tekniikan pako massatuotteista marginaalituotteisiin päin ei ole hyvä merkki. Raskas liikenne on sikäli epäkiitollinen markkina, että vetyrekan edut akkurekkaan verrattuna on yhdentekeviä niin kauan kuin diesel on halvinta. Yksikään liikennöitsijä ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä, kun asiakaatkin katsoo vain hintaa.
Maksavilta loppuasiakkailtahan ei kysytä - veronmaksajien rahoja kun on aina kiva kylvää vähän mihin sattuu.Niin ja tilaajien vaatimukset tietty.
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.
Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.
Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.
"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?
Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?
Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.
Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.
Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.
"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?
Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.Mä en ole koskaan vuokrannut autoa, joten piti vähän surffailla eri firmojen sivuilla. Havaintona oli että Teslaa ei oikein löydy. Sveitsissä tais olla vuokrattavana. Joku suomalainen sivu vuodelta 2015 löytyi, missä model S maksoi 465€/päivä, nopsaan laskien kolmelle viikolle tekisi melkein 10k€ kolmeksi viikoksi... Jos hintataso on edes suunnilleen sinnepäin, niin sillä rahallahan jo ostaisi vaikka käytetyn merssun ja tulisi tuontiautona vielä mukaan.
Autoja vuokranneet reissaajat osaa varmaan kertoa paremmin mitä maksaa tuollainen reissu, vaikka golfilla tai teslalla - jos löytyy, tai vastaavalla kalliimmalla.
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.
Hinnat osaan etsiä itse. Kyse on siitä, että mitä sillä rahalla saa. En ole ajellut pidempää matkaan Teslalla ja sähköautokokemustakin on vain vanhan korin Smartista.
Lähtöpaikka on Zürichissä, enkä ole tuomassa tai viemässä mitään minnekään.
Sixtiltä löytyi ainakin Espanjasta sähköautoa vaikka kuinka listoilta, mutta niillä matkustaminen on latauksen takia hankalaa.
Sveitsistä löytyi teslavuokraamo-klubi jolta sain tarjouksen 95chf/pv hinnalla Model 3 LR:ään riittävillä kilsoilla ja kahdella kuskilla tuollaiselle vähän vajaa kuukauden pätkälle.
Hinnat osaan etsiä itse. Kyse on siitä, että mitä sillä rahalla saa. En ole ajellut pidempää matkaan Teslalla ja sähköautokokemustakin on vain vanhan korin Smartista.
Lähtöpaikka on Zürichissä, enkä ole tuomassa tai viemässä mitään minnekään.
Sixtiltä löytyi ainakin Espanjasta sähköautoa vaikka kuinka listoilta, mutta niillä matkustaminen on latauksen takia hankalaa.
Jos muistan oikein, niin EU-kansalainen ei saa ajaa EU-maissa EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä autolla. Ihan ulkomuistista tämä, voin olla väärässäkin.
Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.Jos muistan oikein, niin EU-kansalainen ei saa ajaa EU-maissa EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä autolla. Ihan ulkomuistista tämä, voin olla väärässäkin.
Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.
EU:ssa asuva ihminen ei saa tuoda edes vuokra-autoa EU:n ulkopuolelta maahan, mutta meille EU:n ulkopuolisille asukkaille vuokra-autolla rajan yli ajaminen ei ole ongelma.
En halunnut keskustelua auton vuokrauksen kummallisista säännöksistä, vaan siitä, että kannattaako Teslasta maksaa extraa ja jos, niin paljonko?
Muistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.1. Missään maasa ei ole vedylle jakeluinfraa. Kaiken lisäksi vety tuotetaan maakaasusta tai öljystä joten ei se ole ekologinen eikä kustannus tehokas ratkaisu.
Toi on niin subjektiivinen asia että paha sanoa. Omaan makuun model 3 on hintaluokassaan ehkäpä juuri se kaikkein mukavin auto niin pitkälle kuin lyhyellekkin matkalle. Mutta puolet tuosta mukavuudesta tulee kun auton kanssa on päässyt sinuiksi ja pystyy hyödyntämään koko sen potentiaalin. Ja tuohon ei päivä tai kaksi riitä. Tuollaisen roadtripin kannalta esimerkiksi autopilotin sujuvaan ja järkevään käyttöön menee aikansa kun pitää opetella missä se toimii ja missä ei, mitkä ovat sen heikkoudet ja vahvuudet. Aiotko ylipäänsä painella pitkin autobaanoja vai pieniä sivuteitä maisemia katsellen.Ei liity kansalaisuuteen, vaan asuinpaikkaan. Minulla ei ole edes EU-ajokorttia enää nykyisin, en asu EU-alueella, eikä edellinen asuinmaanikaan ole EU-maa.
EU:ssa asuva ihminen ei saa tuoda edes vuokra-autoa EU:n ulkopuolelta maahan, mutta meille EU:n ulkopuolisille asukkaille vuokra-autolla rajan yli ajaminen ei ole ongelma.
En halunnut keskustelua auton vuokrauksen kummallisista säännöksistä, vaan siitä, että kannattaako Teslasta maksaa extraa ja jos, niin paljonko?
Muistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.
Onko nyt pointtina itse matkan kohteet vai auto? Voi olla että moni mielenkiintoinen paikka tai koukkaus jää tekemättä, kun rasitteena on latauspisteet. En tuollaiselle tripille miettisi täyssähköä, jos tulee mieleen vaikka koukata joku maalaisreitti. Lisäksi käytät turhaa aikaa arvioidessa akun riittävyyttä ja lastauspaikkoja. 4000km 3 viikkoon ajaneena (yöpaikka määritettiin vasta kuluvan päivän aikana tilanteen mukaan) voin sanoa että ihan tarpeeksi miettimistä, kun sovittaa nähtävät kohteet, ruokailut ja lepäämisen. Se päätös voi tulla eteen, että ei voisikaan mennä matkan aikana näkemäänsä hienoon vuoristokahvilaan tauolle, vaan ajetaan vielä 20km niin pääsee motarin varteen latausasemalle ja lepäämään...Jos koronatilanne sallii, olen harkinnut loppukesästä roadtripin tekemistä Keski- ja Länsi-Euroopassa. Omaa autoa ei ole, joten vuokrata pitäisi ja mietin että tässä olisi oiva tilaisuus päästä testaamaan sähköautoa "oikeassa" käytössä.
Löytyykö porukalta perusteltuja mielipiteitä siitä, että paljonko kannattaa maksaa extraa DSG-Golffista Tesla Model 3:seen upgradesta? Kilsoja on tulossa sen verran (useita tuhansia n. 3vk aikana), että ihan halvimpia hinnat-alkaen vuokrakirppuja ei huvita ottaa kuitenkaan ja kokemus kertoo, että kun ruksii jonkun golf or similar + automaatti yhdistelmän, niin yleensä alkaa jo pidempikin matka taittua.
Mitä nyt katselin alustavaa matkasuunnitelmaa, niin LR 3:sella pääsee kivasti Superchargereita käyttäen vaikka koko reissun ja jos valitsee välille edes muutaman yöpymispaikan sen mukaan, että destination chargingia löytyy, niin latauksen ei luulisi olevan ihan toivoton homma.
"Polttoaineessa" kertyy säästöä vain pari satasta, joten sen jälkeenkin maksettavaa jää reilusti. Montako satasta tai tonnia kannattaa maksaa tuosta ilosta?
Onko kommentteja Model 3:sen mukavuudesta pitkällä matkalla?
En ole koskaan tehnyt roadtripiä varaamatta hotelleja ennalta, enkä sitä varmasti tekisi nytkään - tavoite on tiettyihin määränpäihin ja kohteisiin tutustuminen tarkasti määritellyllä välipysäkillä, sekä tietty suunnittelematonta sattumanvaraisiin kohteisiin pörräämistä niiden välipysäkkien ympäristössä. Tarkoitus ei todellakaan ole ajaa joka päivä jotain siirtymää, vaan posottaa pitkä siirtymä hotlaan pariksi yöksi, käydä lähistön paikoissa ja sen jälkeen tehdä taas pidempi siirtymä.Onko nyt pointtina itse matkan kohteet vai auto? Voi olla että moni mielenkiintoinen paikka tai koukkaus jää tekemättä, kun rasitteena on latauspisteet. En tuollaiselle tripille miettisi täyssähköä, jos tulee mieleen vaikka koukata joku maalaisreitti. Lisäksi käytät turhaa aikaa arvioidessa akun riittävyyttä ja lastauspaikkoja. 4000km 3 viikkoon ajaneena (yöpaikka määritettiin vasta kuluvan päivän aikana tilanteen mukaan) voin sanoa että ihan tarpeeksi miettimistä, kun sovittaa nähtävät kohteet, ruokailut ja lepäämisen. Se päätös voi tulla eteen, että ei voisikaan mennä matkan aikana näkemäänsä hienoon vuoristokahvilaan tauolle, vaan ajetaan vielä 20km niin pääsee motarin varteen latausasemalle ja lepäämään...
No onhan se varmasti seikkailu sekin, mutta itselle oli tärkeämpiä ne kohteet, eikä auto (vaikka oli sekin mukava BMW X3). Teslalla pääsee varmasti rässimään myöhemminkin elämässä.
Volkkari on veikannut pattereilla toimivaa hevosta ja argumentoi muita ratkaisuja vastaan. Yllättävää. Koitapa laskea hyötysuhde aurinkoenergialle, jonka sijaan poltetaan hiilivoimalaa, koska sähköä on lähes mahdotonta varastoida sellaisenaan.Sitten kun katsotaan muutakin kuin pikalatauksen nopeutta, niin ei nämä oikein voittokorteilta näytä: Battery Electric Vs Hydrogen Fuel Cell: Efficiency Comparison
Eivät vety ja lataaminen ole mitenkään toisensa poissulkevia. En itse ainakaan ostaisi vetyautoa, jota joutuisi tankkaamaan samaan tahtiin huoltoasemilla kuin bensavehkeitä. Sen sijaan plug in -hybridini bensatankin vaihtaisin vetytankkiin silmänräpäyksessä.Omaan käyttöön sähköautolla olisi se huima etu, että 90% ajasta se latautuisi kotipihassa missään latausasemalla ikinä käymättä. 250 km talvirange riittäisi myös 99% kaikkiin muihin ajoihin pelkillä kotilatauksilla. Ei taida olla tulossa vetylatausasemia yhtä tiuhaan kuin pistorasioita on nykyään.
Sähköbussit pääsi massavolyymeihin Kiinan julkisilla hankinnoilla. Nyt (Lähi)busseissa on päästy siihen pisteeseen, että kokonaiskustannukset sähköbussilla on pienemmät kuin diesel-busseilla. Erityisesti Suomen kaltaisessa polttoaineverojen luvatussa maassa, mutta jopa amerikan kaltaisisssa fossiilisten polttamisen luvatussa maassa.Mistä johtuu, että monet rekat kulkee tänä päivänä kaasulla ja uudet bussit sähköllä vaikka kukaan ei ole valmis maksamaan edelläkävijyydestä?
Toi on niin subjektiivinen asia että paha sanoa. Omaan makuun model 3 on hintaluokassaan ehkäpä juuri se kaikkein mukavin auto niin pitkälle kuin lyhyellekkin matkalle.
Tietysti, onhan joissain autoissa vastamelujärjestelmiä esimerkiksi Fordin Vignale-malleissa. Pitää vaan olla mikrofoneja ja sopivasti ohjelmoitu DSP.Pystyisiköhän auton kaiuttimia käyttämään vastamelumeluun
Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta. Melkein täytyy lähteä Ford-liikkeeseen kokeilemaan, sen verran kova väite on tuollainen järjestelmä. Mustangeihin näköjään olisi tarjolla.Tietysti, onhan joissain autoissa vastamelujärjestelmiä esimerkiksi Fordin Vignale-malleissa. Pitää vaan olla mikrofoneja ja sopivasti ohjelmoitu DSP.
Vetylatausasema taisi kustantaa 1m€, sähkölatauksen hintoja en tiedä. Norjassa oli muutama vetyasema mutta kun yksi räjähti kaikki suljettiin. Sata kunta vetyautoja on Norjassa ilman tankkaus mahdollisuutta. Onhan se todella ekologistaMuistutetaan nyt taas, että vetyaseman rakennuskustannus on aika tasan sama kuin pikalatausaseman, ja käyttökustannukset nykyhinnoilla arvioitu n. puoleksi sähköön nähden. Vetyasema on lisäksi ihan oikea pikalatauspaikka, vastaavaan pääsisi akkulaturilla n. 1,5 MW tehoilla 0-100 %.
Powered by a 54.3 kWh battery pack, the C-HR EV can return a range of up to 400 km on a single charge in the NEDC metric. The motor produces 150 kW (201 hp) & 300 Nm of torque.
Raskaammalla puolella luulisi kysyntää löytyvän.Ainut hyvä puoli vedyssä on se nopeampi tankkaus, mutta kuinka moni sitä loppujen lopuksi tarvii?
Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta.
Jokseenkin samahan tulee Suomeen Lexuksena (UX 300e).Toyota C-HR Electric launched in China with 400 km range
Noista Toyotan sähköautoista kun oli puhetta, niin tuota tarjoavat Kiinassa. Toimisi varmasti Euroopassakin.
Tarkoitat siis, että Norjassa yksi asema syttyi tuleen virheellisesti asennetun letkun vuoksi. Mitään räjähdystä ei tapahtunut, vaan palo oli avoimessa ilmassa. Asemat ovat taas avoinna ja lisää suunnitteilla. Suomessa on viime vuosina tapahtunut useita tulipaloja huoltoasemilla. Suljetaanks ne kaikki?Vetylatausasema taisi kustantaa 1m€, sähkölatauksen hintoja en tiedä. Norjassa oli muutama vetyasema mutta kun yksi räjähti kaikki suljettiin. Sata kunta vetyautoja on Norjassa ilman tankkaus mahdollisuutta. Onhan se todella ekologista
Jokseenkin samahan tulee Suomeen Lexuksena (UX 300e).
Ei mitään hajua Fordin järjestelmästä, mutta joissain potkuriturbiinilentokoneissa on ollut tuollainen kaiutinjärjestelmä ja se kyllä selvästi vähensi melua.Hieman hankala uskoa, että kaiuttimilla saisi rakennettua toimivan vastamelujärjestelmän. Tarvittava ääni kun riippuu kuulijan paikasta melunlähteeseen nähden. Jokaiselle kuulijalle tarvitaan tietenkin oma äänensä peittämään melu, ja se ääni kuulostaa muille melulta. Melkein täytyy lähteä Ford-liikkeeseen kokeilemaan, sen verran kova väite on tuollainen järjestelmä. Mustangeihin näköjään olisi tarjolla.
Olis nyt voinut olla nelikko ja lataus mahdollisuus CCS:stä eikä Chademosta
Kyllä, latausominaisuudet kokonaisuutena aivan surkeat. 1x32A AC ja tunnin pikalataus Chademolla. Ihan kiva kakkosauto varmasti.
Chademossa on kylla se hyva puoli etta se toimii paljon paremmin kuin CCS. Tosin eipa mulla nyt ole ollut oikeastaan kummankaan kanssa isommin ongelmia.
Chademossa on kylla se hyva puoli etta se toimii paljon paremmin kuin CCS. Tosin eipa mulla nyt ole ollut oikeastaan kummankaan kanssa isommin ongelmia.
Kolmivaihelataus ois kylla jees, mutta parjaisin tuollakin. Kunhan sama valuu Toyotan puolelle tarjolle, ja mielellaan jossain muussa muodossa kuin mukamaasturi niin vaihdan Teslan Toyotaan!
Norjalaiset koe-ajoivat Lexus UX 300e:n juuri: Test av Lexus UX 300e (april 2020) - Nybiltester (google translate englanniksi toimii hyvin jos norjan tulkkaus kouluroutsin perusteella ei onnistu...). Akkutakuu miljoona kilometriä(!) ja 10 vuotta, "jos seuraa Lexuksen akunhuolto-ohjelmaa", muuten 8v ja 160.000km. Karvalakkiversion hinta vastaa Norjan Konan hintaa ja Koeajoversio Model 3 SR:n hintaa. Suomessa siis varmaan 44.000 - 55.000€