Ompa nuo plugarit sähköjuoppoja. Täyssähkö esim.
Tesla M3 menee helposti keskim. 20kWh/100 km ja joku Kia Niro samaa luokkaa tai vähän alle, kun ollaan pois moottoritienopeuksista. Mistä tuo oikein johtuu? Huonompi aerodynamiikka? Häviöt tehonvälityksessä?
Tuossa psan hybrid4:ssa on sähkömoottori taka-akselilla ja etuakselilla. Jos nelivedolle ei ole mitään tarvetta, niin tuo auto on sähköajossa takavetoinen. Takana on 83kW moottori, edessä 81kW. Jos nykäiset kaasun pohjaan, niin ottaa tuon etumoottorinkin käyttöön, tai jos takaa loppuu pito. Auto painaa omamassaltaan sen vajaa 2000kg ja kun kyseessä on suv/crossover malli, joten korkeutta on vähän enemmän.
Ja tietysti sähkökäytössä 1,6t kone vaihdelaatikoineen ja 43 litran bensatankki ns. turhana.
Sitten jos ajelee akku tyhjänä, niin tuohan latailee sitten sillä bensalla sitä akkua että siellä on esim,. peruutusta varten sähköä tarpeeksi saatavilla. ts. sanoen etusähkömoottori lataa akkua ja bensamoottori sitten kuormittuu vähän enemmän. Eli bensan kulutus kasvaa.
Peugeotin akun nettokapasiteetti on vain n. 11kWh ja akullisella pääsee varmasti kaupunkiajossa 50km, jos lämmitystarvetta ei juuri ole. Moottorin plugaritestissähän tuo meni akullisella 100km/h 37km ja kaupunkiajossa (26km/h) 33km eli lämmitykseen meni reilusti sähköä (ulkolämpötila n. +6).
Kovin paljon yli 30kWh/100km tuota ei varmaan saa syömään muuten kuin pakkasilla tai 120km/h motarilla. Pätkäajossa toki voi mennä vaikka mitä, jos on kylmä.
12kWh on mennyt mittarin läpi, kun pari kertaa on ollut että näyttää 0km rangea ja siitä täyteen ladannut.
Tuo vastuksella tapahtuva lämmitys tuntuu ihan mukavasti kuluttuvan sähköä ja lopetti latauksenkin esilämmityksen ajaksi.
Parin viimeisen täyteen latauksen jälkeen on näyttänyt range 40km, aiemmin 28-38km.
Pitäisi tehdä nuo testit jossain vaiheessa miten pääsee akullisella, mutta kun nämä omat ajelut ei ole mitenkään optimaalisia tuohon testaukseen. Viikkoon 270km, josta maanantain jälkeen 17km, jotka pelkästään sähköllä. Tuon 270km ajelun bensan kulutus 3,2 l/100km.
Opelista taitaa löytyä tuo navin perusteella toimiva optimointi, joka tuosta Moottorin testissä olleesta peugeotista puuttui, sekä latauksen ja lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttö onnistuu.