Keskustelua hybridiautoista

Annetaan ymmärtää, että auto käyttäisi liikkumiseen energiana sähköä ja sen vielä saisi itsestään. Näinhän ei ole vaan kaikki energia tulee polttonesteestä. Se että energiaa häviöllisesti välillä säilötään sähkönä merkitsee vain pienempää polttoaineenkulutusta, eikä sähköautoilua.

Latausmahdollisuuden puuttumisen markkinointi etuna on johtanut harhaan mm. omia vanhempia sukulaisiani.

Jarruenergiasta tulee sähköä aika lailla tyhjästä ja jarrutkin säästyvät.

Edit:

Jaahas . Tätä käsiteltiin jo täällä.
 
Oha se nyt vähän meh, että tekniikka foorumilla puolustellaan selkeästi virheellistä markkinointia. Ensin ihmetellään mitä tyhmää siinä muka on ja sitten sen jälkeen kun se kerrottu todetaan, että no ne on vaan tyhmiä ihmisiä jotka sen ostaa.

Ehkä menin sarkasmiansaan tai sitten perinteistä besserwisseröintiä tai omataan lämminhenkinen suhde tojotaan ja poikittainen sana siitä satuttaa.
Hakemalla haetaan vaan väärinymmärtämistä. Plugin-hybridit lataavat seinästä ja itselataavat hybridit muilla tavoin. Mikä tuossa on nyt epäselvää? Ei tuota kuitenkaan itselataavana sähköautona mainosteta. Vai sekö nyppii kun kaupungissa autolla voi päästä oikeasti puolet ajasta sähköllä? Kunhan kulutus on pienempi kuin ilman hybridijärjestelmää niin niille on kysyntänsä ja markkinansa.
 
Jos Reiska on tyytyväinen autoonsa, joka kuluttaa kauppareissulla niukalti niin "mitä sitte?"

Niissä on kuitenkin varusteet ja turvallisuus ihan eri kuin mun lapsuuden/nuoruuden Corolloissa eikä enää näe (kuule) niitä kaupan parkkipaikalla episodeja 'kierrokset rajoittajaan ja kytkin luistaa' paappoja/mammoja joiden suoritus saattoi päättyä *tömps* toisen ajoneuvon kanssa kun kytkin lipsahti, kiitos automaattivaihteiston, peruutustutkan ja jopa kameran.
30v autotekniikan kehityksessä on tehnyt ihmeitä.

 
Jollain lisätermillä se hybridi pitää nykyisin pluginista erottaa, kun 10v sitten hybridi oli vielä niiden itselataavien etuoikeus.

Mazdalta ihan mielenkiintoinen itselataava hybridikonsepti. Kysymys kuuluu nähdäänkö sitä kuitenkaan koskaan tuotannossa?

Polttomoottori edessä, 25 kw sähkömoottori samalle akselilinjalle ajamaan takarenkaita 48V akulta. Etupyörien yhteyteen sitten pienikokoiset sähkömoottorit, joita syötetään ja jarrutuksessa puretaan 120V superkondensaattoreihin. Varausta siirretään tarpeen mukaan 120V ja 48V systeemien välillä molempiin suuntiin.

Patentissa ei kyllä mainita, mutta luulisi polttomoottorin yhteydessä olevan vielä pieni IGS generaattori. Mazdan tapaan hehkutuksessa toki rotary, ehkä kuitenkin varmempi käyttökohde tuolle skyactiv-x sarjan polttomoottori.

3,5 kwh akkupaketti kuitenkin yli tuplat kapasiteetissa verrattuna vaikka Ioniq hybridiin. Muissa 48V mildhybrid systeemeissä noin 0,5 kwh.

Skyactiv-x käsittääkseni jollain tavalla floppasi, kun tarjosivat automaattina manuaalia enemmän kuluttavaa vanhanaikaista automaattia. Moottori on teoriassa hieno, mutta samaan huipputehoon pienemmillä päästöarvoilla ja parempaan käytännön kulutukseen päästään keskimäärin helpommin vaikka Toyotan 2l hybridillä.

 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Onhan noi toitsun hybridit ihan hyviä ja varmaan se Reijo saa just sellasen auton ku oli odottanutkin?
Eipä tässä ongelmaa olisikaan, jos tojota avoimesti kertoisi että akut ladataan polttomoottorilla, että sähkömoottori on käytössä silloin kuin sitä on eniten hyötyä. Tässäkin ketjussa jo oletetaan että sähkö tulee ilmaiseksi jarrutuksista, kuten vanhoilla hybrideillä.
 
Ihan samalla tavalla sähköautona mainostetaan autoja joissa on myös polttomoottori tekemässä sähköä eikö tämä ole sitten ongelma?

BMW i3 REX, Opel Ampera jne

Ampera ja i3 REX nyt menee ihan sähköautosta. Oikeastaan kaikki muut, töpselillä tai ei, ovat vaan sähköavusteisia polttomoottoriautoja.
 
Ihan samalla tavalla sähköautona mainostetaan autoja joissa on myös polttomoottori tekemässä sähköä eikö tämä ole sitten ongelma?

BMW i3 REX, Opel Ampera jne
Mainostavatko nekin liikkuvansa sähköllä kilometrejä jotka saadaan bensasta? Luulenpa ennemmin että siellä ollaan avoimesti kerrottu mistä ajon energia tulee.
 
Nyt en ymmärrä tätä Toyota raivoa täällä? Siis onko joku väittänyt että Toyota on sähköauto? Itsellä tämmöinen Corolla löytyy pihalta ja semmoiseen päädyttiin koska ei voi ladata kotona, eikä voi ladata töissä, eikä voi ladata mökillä. Meille riitti pieni bensan kulutus, vetokoukku ja farmari. Se on BENSA hybridi. Ei sähköauto, ei ladattava hybridi. Tankilla käydään ja ei, en ihmettele miksi pitää tankata bensa-autoa, ei sähköautoa.

Autoa ostaessa kyllä hybridi järjestelmä selitettiin hyvin, missään vaiheessa myyjä ei sanonut sitä sähköautoksi.

Norjassa oli vissiin vääntöä siitä, että Toyota väitti että autolla jopa 60% voi ajaa sähköllä ja ne ei testaamalla päässeet siihen tulokseen. 40% on realistinen mutta silloinkin bensan kulutus on 3-5l/100km. Koska ilmaista sähköä ei ole, maksaa se myös sieltä pistorasiastakin.
 
Samat tyypit jotka itkee Toyotasta varmaan kuolaa Teslan perään, joka on myynyt Full Self Drivingia ~4 vuotta :rofl: Mielestäni tuossa itsestään lataavassa hybridissä ei ole mitään ihmeellistä ja on ihan normaali markkinointihöpinää.
 
Samat tyypit jotka itkee Toyotasta varmaan kuolaa Teslan perään, joka on myynyt Full Self Drivingia ~4 vuotta :rofl: Mielestäni tuossa itsestään lataavassa hybridissä ei ole mitään ihmeellistä ja on ihan normaali markkinointihöpinää.

Mulla on nyt Model S, mutta jostain syystä Toyota Camry kiinnostaa. Vaikka en minä kyllä usko hevillä polttiksiin enää siirtyväni. Mutta täyssähkö-Toyota kyllä kelpais.
 
Ioniq - hankintatuen ja alennuksen kanssa, 35 990 €
Model 3 - 50 570 € (Tosin en tiedä saako tuosta vielä sen 2000 € hankintatuen, koska 600e on jotain asiakirjamaksua).

Ioniqiin saanee myös paremman hyvityksen polttomoottoriautosta vaihdossa.

Minusta hintaero on ihan merkittävä ja sitä on vaikea saada "alle kympiksi", vaikka miten olisi teslalasit päässä - Ei sillä, en ole ostamassa ioniqiä.
Niitä asiakirjamaksuja ei tuohon lasketa eli auton hinta jää alle 50k, niin saat tuen. Tosin koukkua ei saa jos sille on tarve.
 
Mulla on nyt Model S, mutta jostain syystä Toyota Camry kiinnostaa. Vaikka en minä kyllä usko hevillä polttiksiin enää siirtyväni. Mutta täyssähkö-Toyota kyllä kelpais.
Miksi vaihtaisit +80ke autosta ~40ke autoon? Etkö rakasta Teslaasi enään?
 
Nyt en ymmärrä tätä Toyota raivoa täällä? Siis onko joku väittänyt että Toyota on sähköauto? Itsellä tämmöinen Corolla löytyy pihalta ja semmoiseen päädyttiin koska ei voi ladata kotona, eikä voi ladata töissä, eikä voi ladata mökillä. Meille riitti pieni bensan kulutus, vetokoukku ja farmari. Se on BENSA hybridi. Ei sähköauto, ei ladattava hybridi. Tankilla käydään ja ei, en ihmettele miksi pitää tankata bensa-autoa, ei sähköautoa.

Autoa ostaessa kyllä hybridi järjestelmä selitettiin hyvin, missään vaiheessa myyjä ei sanonut sitä sähköautoksi.

Norjassa oli vissiin vääntöä siitä, että Toyota väitti että autolla jopa 60% voi ajaa sähköllä ja ne ei testaamalla päässeet siihen tulokseen. 40% on realistinen mutta silloinkin bensan kulutus on 3-5l/100km. Koska ilmaista sähköä ei ole, maksaa se myös sieltä pistorasiastakin.
Tuskin täällä mitään raivoa on. Vitutus lähinnä kohdistuu tuohon mainontaan :) Ihmiset luulee että nyt mennään ilmaiseksi jne. Jostain se liike-energia kuitenkin tulee ja Toyotan tapauksessa bensasta.
 
Tällä hetkellä on kyllä aika suuri myyntivaltti, jos auto on jonkin sortin hybridi, on sitten millainen hybridi tahansa. On kuluttajan itsensä vastuulla ottaa asioista tarkemmin selvää. Minusta kyllä ilman töpseliä olevien autojen vertailu on sinänsä helppoa, kun katsoo vain WLTP-normin mukaan mitattuja CO2-päästöjä. Niissä Toyota on varsin vahvoilla.
 
Kaveri osti tuommoisen Mii n. Olihan se hauska, tosin luulin että kiihtyy kovempaa. Näköjään tuo lussu Volvo lähtee sähköllä melkein yhtä nopeasti. Hirveän äänekäs
 
Tällä hetkellä on kyllä aika suuri myyntivaltti, jos auto on jonkin sortin hybridi, on sitten millainen hybridi tahansa. On kuluttajan itsensä vastuulla ottaa asioista tarkemmin selvää. Minusta kyllä ilman töpseliä olevien autojen vertailu on sinänsä helppoa, kun katsoo vain WLTP-normin mukaan mitattuja CO2-päästöjä. Niissä Toyota on varsin vahvoilla.
Nimenomaan näin. On myös syytä muistaa että Toyota aloitti hybridien markkinoinnin (ilman erillistä latausta) jo ennenkuin sähköavusteisten ja täyssähköautojen buumi alkoi.
Ensimmäinen Prius tuli vuonna -96. Lienee näin neljännes vuosisata myöhemmin vähän myöhäistä syyttää, että heidän hybridi termi olisi harhaanjohtava, kun Toyota sen nykymuotoonsa loi.

Edit: lisätään vielä, että ensimmäinen plug-in Prius tuli 15-vuotta myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin täällä mitään raivoa on. Vitutus lähinnä kohdistuu tuohon mainontaan :) Ihmiset luulee että nyt mennään ilmaiseksi jne. Jostain se liike-energia kuitenkin tulee ja Toyotan tapauksessa bensasta.
Väittäisin, että moisen luulon kanssa olevia ihmisiä on kuitenkin aika vähän ja tästä syystä tälläkin forumilla kummastellaan tuota "raivoa".
 
Väittäisin, että moisen luulon kanssa olevia ihmisiä on kuitenkin aika vähän ja tästä syystä tälläkin forumilla kummastellaan tuota "raivoa".

Voi kuule kyllä näitää löytyy. Juur yks nainen hehkutti mulle, kuinka hänen sähköautoaan ei tarvitse ladata. :cigarbeye:
 
Väittäisin, että moisen luulon kanssa olevia ihmisiä on kuitenkin aika vähän ja tästä syystä tälläkin forumilla kummastellaan tuota "raivoa".
Väittäisin että niitä jotka luulee Toyotan kulkevan ilmaiseksi jarrutus energioilla puolet matkasta on aika paljon, kun niitä jo täällä tekniikkafoorumillakin on. Auto on varmasti hyvä, mutta se ei aja metriäkään sähköstä saadulla energialla ja ne mainokset johtaa harhaan. Toyota-raivoajiksi ja Tesla-fanittajiksi leimaamiset taas ovat olkiukkoilua ja keskustelun sotkemista.
 
Aiheeseen liittyen, pisti silmään tuo Toyotan seuraava ITSELATAAVAHYBRIDI Yaris Cross.

Kompaktin luokan crossover nelivedolla, joka on hivenen harvinaisempi tässä kokoluokassa.

Moottori: Toyota Yaris Cross

Toyota Cross.jpg
 
Toyotan hybridit ovat kyllä hienoja tekniikaltaan, pieni kulutus ja ajamisen helppous. Vaikka kritisoin Toyotan tapaa mainostaa hybridejään, niin voin varauksetta niitä silti suositella, jos tulee puheeksi esim. kavereiden tai sukulaisten kesken.

Ja kuten tässä nyt pari viestiä on väitelty, niin kyllä noita ihmisiä on, jotka eivät ymmärrä miksi hommata ladattava hybridi, kun on itselataaviakin. Vaihdoin itse Toyotan hybridistä toisen merkin plugariin, niin kyllä sitä on muutamia ihmettelyitä tullut, "eikös tää oo samanlainen ku se sun edellinenkin" tai "nyt joutuu sit töpselin kanssa leikkimään".

Kaupungissa tuo Toyotan tekniikka on parhaimmillaan, mutta siellä samassa ympäristössä se plugarikin saattaisi olla parhaimmillaan, kulkien oikeasti pelkällä sähköllä.
 
Aiheeseen liittyen, pisti silmään tuo Toyotan seuraava ITSELATAAVAHYBRIDI Yaris Cross.

Kompaktin luokan crossover nelivedolla, joka on hivenen harvinaisempi tässä kokoluokassa.

Moottori: Toyota Yaris Cross

Toyota Cross.jpg

Tuossa lähinnä kosmeettinen vertailu hatchbackin ja SUV:n välillä.

Mittaristo on Yariksessa uniikki budjettidesign?, crossissa näyttää olevan kuten nykyisissä Hybrid Corolassa. Samoin sähköinen takaluukku mainittu. Nouseekohan myös hinta lopulta tässä Corolan tasolle tai jopa yli?

En kyllä ymmärrä 18 tuumaisia vanteita tämän kokoluokan autossa erityisesti kun myös pieni kulutus on tavoitteena. Toivottavasti perusmallia saa myös 16 tuumaisena.

 
Viimeksi muokattu:
Jos jarruenergian talteenotto on itselatausta, niin mitä aurinkopaneelilla lataaminen on?
 
"Toyotan täyshybridillä ajat jopa puolet ajostasi sähköllä – hiljaisesti, päästöttömästi ja taloudellisesti. "
Tuo mainonta, kun sanovat että ajat jopa puolet ajoistasi sähköisesti särähtää omaan korvaan ehkä eniten noissa. Miksi ostaa ladattavaa hybridiä, kun niillä pääsee sen 30-50km sähköllä, kun Toyotan itselataavalla pääsee puolet ajoista sähköllä.

"Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta. "
Ja siihen sitten päälle tämä, että ei tarvitse edes laittaa lataukseen. Ei mitään järkeä ostaa ladattavaa hybridiä.
Jos Reiska on tyytyväinen autoonsa, joka kuluttaa kauppareissulla niukalti niin "mitä sitte?"

Niissä on kuitenkin varusteet ja turvallisuus ihan eri kuin mun lapsuuden/nuoruuden Corolloissa eikä enää näe (kuule) niitä kaupan parkkipaikalla episodeja 'kierrokset rajoittajaan ja kytkin luistaa' paappoja/mammoja joiden suoritus saattoi päättyä *tömps* toisen ajoneuvon kanssa kun kytkin lipsahti, kiitos automaattivaihteiston, peruutustutkan ja jopa kameran.
30v autotekniikan kehityksessä on tehnyt ihmeitä.


Voi kuule kyllä näitää löytyy. Juur yks nainen hehkutti mulle, kuinka hänen sähköautoaan ei tarvitse ladata. :cigarbeye:

Joo kyllä kans vähän tuntuu siltä että ketä tämmösen Toyota hybridin on ostanut, Corolla tms niin luulevat että ei tarvitse ladata ja auto liikkuu pelkällä sähköllä. Eräskin heitti vissiin vitsillä mulle että mihin tommosta johtoa tarvitaan kun on itselataava. Sitten kun vähän juteltiin niin sanoin että eihän tolla itselataavalla pääse pelkällä sähköllä ja vastasi että pääsee pääsee. Tarvii vielä ottaa joskus keskustelu uusiksi :D Kuulemma silti moottoritiellä menee pienellä bensakulutuksella :facepalm: Plugarilla taas pääsee oikeasti pelkällä sähköllä, ILMAN bensaa/dieseliä.
Jotenkin toi pelkkä hybridi on vähän turha, toisaalta jos haluaa vaan hakea pieni kulutteista polttomoottori autoa niin kai tuo on siihen se parhain vaihtoehto mutta mitään tekemistä sillä ei ole sähköauton/plugarin kanssa :):thumbsup:

Jotain Toyota on kyllä tehnyt oikein, elettiin sitten aikaa jolloin 80 luvun Corolla oli ihan paras tai 2019/20 luvulla jolloin mallin perään lisättiin Hybridi :D:D
 
En kyllä ymmärrä 18 tuumaisia vanteita tämän kokoluokan autossa erityisesti kun myös pieni kulutus on tavoitteena. Toivottavasti perusmallia saa myös 16 tuumaisena.
Tuo 18 tuumaa lienee ns. autonäyttelykoko, eli luultavasti peruskoko on juurikin 16 tuumaa. Vähän kuten nykyisen perus-Yariksen rengaskoko on 15 tuumaa ja GR-Sport-varustelutason koko on 17 tuumaa.
 
Joo kyllä kans vähän tuntuu siltä että ketä tämmösen Toyota hybridin on ostanut, Corolla tms niin luulevat että ei tarvitse ladata ja auto liikkuu pelkällä sähköllä. Eräskin heitti vissiin vitsillä mulle että mihin tommosta johtoa tarvitaan kun on itselataava. Sitten kun vähän juteltiin niin sanoin että eihän tolla itselataavalla pääse pelkällä sähköllä ja vastasi että pääsee pääsee. Tarvii vielä ottaa joskus keskustelu uusiksi :D Kuulemma silti moottoritiellä menee pienellä bensakulutuksella :facepalm: Plugarilla taas pääsee oikeasti pelkällä sähköllä, ILMAN bensaa/dieseliä.
Jotenkin toi pelkkä hybridi on vähän turha, toisaalta jos haluaa vaan hakea pieni kulutteista polttomoottori autoa niin kai tuo on siihen se parhain vaihtoehto mutta mitään tekemistä sillä ei ole sähköauton/plugarin kanssa :):thumbsup:

Jotain Toyota on kyllä tehnyt oikein, elettiin sitten aikaa jolloin 80 luvun Corolla oli ihan paras tai 2019/20 luvulla jolloin mallin perään lisättiin Hybridi :D:D

Ainakin osalla tämän foorumin käyttäjistä olen havainnut pientä pettymystä omistamiinsa plugareihin ja niistä siirrytään siirtymäajan jälkeen täyssähköautoilun puolelle. Jotta mainostettuihin kulutuksiin päästään on ajoprofiili oltava oikeanlainen eli pääosin alle akun kapasiteetin, autoa on ajettava hyvin rauhallisesti ja piuhan päässä oltava päivittäin. Hintaeroa hybridin ja plugarin välillä on kuitenkin jonkin verran, jolloin harrastusmielellä tuo "sähköautoilu" pitää ottaa, että kulut ovat samoin varusteltua hybridiä pienemmät.

Ehkä niitä naapurin tätejä ja setiä kiinnostaa oikeasti se sähköistetyn automaattivoimalinjan helppous ja pieniruokaisuus verrattuna vastaavaan bensa-automaattiin. Myöskään asunto-osakkeen ahtaassa yhden auton tallissa ei tarvitse alkaa latauskaapelin kanssa vanhalla selällä säätämään, vaikka latausmahdollisuus olisikin. Kaupunkiajossa Reiska pääsee myös ajoittain "sähköautoilu" fiilikseen, joista näitä väärinymmärryksiä voi itse kullekkin sitten parkkipaikkakeskusteluissa syntyä.
 
Noniinno,



Mikä tuossa nyt jää epäselväksi?

Osa luulee että hybridin akulla voi ajella pelkällä sähköllä ja siihen ei tarvita latauskaapelia kuten plugareissa.

Kuinka iso akku näissä uusissa Toyotissa ylipäätään on ja montako metriä ne liikkuu akun voimalla maantie nopeuksissa??
 
Ei sitten yhtään ihmetytä auton polttoaineen kulutuslukemat esitteissä?
Niimpä. Ehkä se on heille halvempi "plugari" eli jollakin tavalla ajattelevat että kuluttaahan se bensaakin mutta sähkölläkin voi ajaa. Todellisuudessahan se polttis sitä sähköä tekee ja kuluttaa polttoainetta ja niin edelleen.... ei ummarra.

Kyllä itse olen Volvooni tyytyväinen, ainoastaan kantama voisi olla vieläkin pidempi ja tuo polttoainekäyttöinen webasto on turha, olisipa ilppi :thumbsup: :) Siltinkin menty tällä hetkellä +1400km ja vähän yli 2kk "tankillisella". Volvo appi kertoo että 3.4L/100km ja keskinopeus 40kmh :thumbsup:

Haaveena Volvo V60 P8 AWD :lol:
 
Kyllä itse olen Volvooni tyytyväinen, ainoastaan kantama voisi olla vieläkin pidempi ja tuo polttoainekäyttöinen webasto on turha, olisipa ilppi :thumbsup: :) Siltinkin menty tällä hetkellä +1400km ja vähän yli 2kk "tankillisella". Volvo appi kertoo että 3.4L/100km ja keskinopeus 40kmh :thumbsup:

Haaveena Volvo V60 P8 AWD :lol:

Paljonkos V60 akullisella pääsee kilometrejä, noin keskimäärin?

XC90 pykälän suuremmalla akulla menee käytännössä 35km, minun puolesta akun koon voisi vaikka tuplata kuten Mercedes GLE:ssä on tehnyt. Taitaa uudessa X5:ssakin olla yli 20kwh.

Yhtäläiset haaveet heti kun oma kuljetustarve vähenee parin vuoden päästä. ;)
 
Jos sokeasti luottaa minkä tahansa valmistajan tai myyjän markkinointiin, on ehkä aika mennä pohtimaan elämän suuria kysymyksiä peilin eteen. Puolitotuuksia ja harhaanjohtavaa muotoilua syydetään jokaikisestä tuutista, päästötön bensahybridi ei ole edes pahimmasta päästä.

Jos Toyotan markkinointi aiheuttaa erityisen suurta hiekkamäärää alaraajojen väliin, merkkaa sarakkeeseen miinuspisteet ja jatka eteenpäin.
 
En kyllä usko että löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä hybridin ja ladattavan hybridin eroa. Pas*apuhetta sanon minä.
 
En kyllä usko että löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä hybridin ja ladattavan hybridin eroa. Pas*apuhetta sanon minä.

Löytyy, ja paljon.

Ja vielä useammin törmää käsityksiin, että esimerkiksi kaikki ladattavat hybridit toimisivat vain töpselisähköllä eivätkä olisi "itselataavia" kuten hybridit.

En tiedä valmistetaanko ei regeneroivia plugareita, mutta harvassa ne ainakin ovat.
 
Mä luulen että löytyy hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, mikä on hybridi. :D
Löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eroa
- BEV
- e-Rev
- PHEV
- HEV

viimeksi viime viikolla minulta kysyttiin viestillä mielipidettä Lexus IS300h autosta, kun käytetty sähköauto arvelutti ja mulla on niistä kerran kokemuksia. Valitettavasti jouduin toteamaan kysyjälle, että olen ajanut nin monta vuotta sähköautoilla (BEV), etten osaa kommentoida latauskelvotonta bensiiniautoa hybriditekniikalla.

No tällä viestillä ei sinänsä ollut muuta arvoa, kuin että ainakin minun kokemus on, että yllättävän monet ei ymmärrä näitä, koska ei kiinnosta. Mäkään en enää ymmärrä ICE tai HEV -autoja koska ei kiinnosta. Ja se on mielestäni ymmärrettävää.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka iso akku näissä uusissa Toyotissa ylipäätään on ja montako metriä ne liikkuu akun voimalla maantie nopeuksissa??

Brutto kaiketi hieman yli 1kWh ja netto alle puolet siitä. Periaatteessa voisi mennä pari kilometriä, mutta yleensä akun varaustila elää 8-pykäläisen asteikon välillä 3-5 eli sähköajojaksot ovat varsin lyhyitä.
 
Löytyy, ja paljon.

Ja vielä useammin törmää käsityksiin, että esimerkiksi kaikki ladattavat hybridit toimisivat vain töpselisähköllä eivätkä olisi "itselataavia" kuten hybridit.

En tiedä valmistetaanko ei regeneroivia plugareita, mutta harvassa ne ainakin ovat.

Varmaankin kaikissa on regen ja myös tarvittaessa lataavat bensalla, jotta sähköstä saa lisäpotkua ja neliveto toimii, mikäli se on toteutettu sähkömoottorilla.
Eivät kuitenkaan ole "itselataavia" ihan samassa mielessä kuin Toyotan hybridit ja sanoisin että Toyotan akun kautta menee energiaa moninkertainen määrä verrattuna normiplugariin sen jälkeen kun töpselisähkö on loppunut. Toki bensan sisältämän energian konvertointi sähköksi ei ole mikään itseisarvo eli järjestelmän hyvyys mitataan polttoainepumpulla ja tietysti sillä millainen voimalinja on käyttöominaisuuksiltaan.
 
En kyllä usko että löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä hybridin ja ladattavan hybridin eroa. Pas*apuhetta sanon minä.

Löytyy vaikka kuinkapaljon porukkaa jotka luulevat että plugarin akun kun ajaa tyhjäksi niin se on sen jälkeen tavallinen bensa-auto, ja että mainostetut isot tehot riittävät sen muutamankymmenen kilsaa minkä jälkeen se on mopo.
Kun heille kertoo että akun loputtua siitä tulee tavallinen hybridi ja että täydet tehot löytyy aina vaikka ei koskaan lataisi eivät usko.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 122
Viestejä
4 652 717
Jäsenet
76 374
Uusin jäsen
copy manager

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom