Keskustelua hybridiautoista

Mites muuten tämä muistaakseni oli silti varusteisiin ilmoitettu kun autoa ostin?

Eli sait auton ilman varustetta mikä piti olla, jos tosiaan näin, niin yhteyttä myyjään ja vaatimaan sitä mihin olet oikeutettu. Kyllähän joku laki tuohonkin löytyy. Sitten odottamaan maahantuojan reagointia.
 
En ole siis Miitä vielä saanut. Alkuperäinen toimitusaika arvio oli syyskuulle. Täytyypä kaivaa papereita ja katsoa löytyykö tuosta oikein mustaa valkoisella..
 
Viimeksi muokattu:
OFFTOPIC: Odotan sitä hetkeä kun hätäjarrutustoiminto pelastaa henkeni, toistaiseksi se on reagoinut vain turhaan (hitaassa vauhdissa tien sivuun pysäköidyn rekan perävaunun ohituksessa aktivoitui) ja haitannut vaan ajamista. Ihan 99% turha tsysteemi, joka saattaa aiheuttaa pahimmassa tapauksessa onnettomuuden. Kuskin pitää olla aina tilanteen tasalla.
 
En ole siis Miitä vielä saanut. Alkuperäinen toimitusaika arvio oli oli syyskuulle. Täytyypä kaivaa papereita ja katsoa löytyykö tuosta oikein mustaa valkoisella..

Aivan joo, enhän mä tosiaan muista mitä kenelläkin on. Saatavuus kun on mitä on, niin jotain kompensaatiota varmaan.
Toki näppivirhe jossain kataloogissakin ihan mahdollinen, ihmisethän noita vaan tekee, ja kääntää.
 
En ole siis Miitä vielä saanut. Alkuperäinen toimitusaika arvio oli oli syyskuulle. Täytyypä kaivaa papereita ja katsoa löytyykö tuosta oikein mustaa valkoisella..

Veikkaan, että saatat saada aiemmin. Itse tilasin marraskuussa ja arvio oli huhti-toukokuu, mutta alkoivat autoa jo tyrkyttää helmikuussa vaikka vanha oli myymäti ja itsellä oli kauppakirjassa lisäys vielä kuluttomasta peruutuksesta aina huhtikuun loppuun asti.

Tuota hätäjarrutusta ei kyllä itsellä missään ollut mainittuna. Kaistavahti tässä on, mutta se on kyllä niin susipaska toteutus, että toivoisin, että sitä ei olisi. No onneksi sen saa napista pois päältä, mutta harmi kun ei oletuksena (täytyy varmaan pistää teippi sen kameran eteen)...
 
OFFTOPIC: Odotan sitä hetkeä kun hätäjarrutustoiminto pelastaa henkeni, toistaiseksi se on reagoinut vain turhaan (hitaassa vauhdissa tien sivuun pysäköidyn rekan perävaunun ohituksessa aktivoitui) ja haitannut vaan ajamista. Ihan 99% turha tsysteemi, joka saattaa aiheuttaa pahimmassa tapauksessa onnettomuuden. Kuskin pitää olla aina tilanteen tasalla.
Toki se piippaa usein ihan turhaan mutta on myös toiminut tositilanteissa. Itsessään se tosiaan vain lieventää törmäystä koska jarruttaa automaattisesti liian myöhään, kuitenkin hyvä ettei lyö liinoja kiinni heti juurikin noiden turhien hälytysten vuoksi. Kuljettajan on oltava sen verran valppaana että on valmiina jarruttamaan kun kuuluu varoituspiippaus ennen jarrutusta. Motarilla se pelasti kun edellä tapahtui ketjukolari ja järjestelmä huomasi edellä menevän jarruttavan tai lähes pysähtyneen nopeammin kuin kuljettaja. Ehti pysäyttää hädin tuskin puoli metriä ennen törmäystä. Voin kuvitella että se estää peräänajoja liikennevaloissa ja suojateillä. Sellaista ei ole vielä napsahtanut kohdalle mutta niissä tilanteissa se tuntuu reagoivan herkästi.
 
Toki se piippaa usein ihan turhaan mutta on myös toiminut tositilanteissa. Itsessään se tosiaan vain lieventää törmäystä koska jarruttaa automaattisesti liian myöhään, kuitenkin hyvä ettei lyö liinoja kiinni heti juurikin noiden turhien hälytysten vuoksi. Kuljettajan on oltava sen verran valppaana että on valmiina jarruttamaan kun kuuluu varoituspiippaus ennen jarrutusta. Motarilla se pelasti kun edellä tapahtui ketjukolari ja järjestelmä huomasi edellä menevän jarruttavan tai lähes pysähtyneen nopeammin kuin kuljettaja. Ehti pysäyttää hädin tuskin puoli metriä ennen törmäystä. Voin kuvitella että se estää peräänajoja liikennevaloissa ja suojateillä. Sellaista ei ole vielä napsahtanut kohdalle mutta niissä tilanteissa se tuntuu reagoivan herkästi.

Taitaa olla just tuo ominaisuus se minkä takia Volvoni menee pian takaisinkutsuun. Softan päivitys onneksi riittää :) :thumbsup:
 
Veikkaan, että saatat saada aiemmin. Itse tilasin marraskuussa ja arvio oli huhti-toukokuu, mutta alkoivat autoa jo tyrkyttää helmikuussa vaikka vanha oli myymäti ja itsellä oli kauppakirjassa lisäys vielä kuluttomasta peruutuksesta aina huhtikuun loppuun asti.

Tuota hätäjarrutusta ei kyllä itsellä missään ollut mainittuna. Kaistavahti tässä on, mutta se on kyllä niin susipaska toteutus, että toivoisin, että sitä ei olisi. No onneksi sen saa napista pois päältä, mutta harmi kun ei oletuksena (täytyy varmaan pistää teippi sen kameran eteen)...

Itse tilasin 11.11. Joo onhan noita ilmeisesti toimitettu aikaisemmin mitä on arvioitu. Saapa nähdä jos saisi vaikka kesäksi jo auton niin olisihan se hieno homma. :cool: Jos ei tää korona sitten ihan asioita sotke. Tosin itselläkin on vanha vielä myymättä.. Toivottavasti ilmoittavat ajoissa koska toimitus.

Jep tuosta "lane assist" kaistallapitoavustimesta ei ole paljoa hyvää kuullut. Taitaa olla enemmänkin kaistaltapoisavustin. :lol:
 
Itse tilasin 11.11. Joo onhan noita ilmeisesti toimitettu aikaisemmin mitä on arvioitu. Saapa nähdä jos saisi vaikka kesäksi jo auton niin olisihan se hieno homma. :cool: Jos ei tää korona sitten ihan asioita sotke. Tosin itselläkin on vanha vielä myymättä.. Toivottavasti ilmoittavat ajoissa koska toimitus.

Jep tuosta "lane assist" kaistallapitoavustimesta ei ole paljoa hyvää kuullut. Taitaa olla enemmänkin kaistaltapoisavustin. :lol:

Joo itse tilasin 6.11. ja tosiaan tuosta kaistavahdista, niin voi jumalauta ne määrät mitä tuo on repinyt mua kohden liikenteenjakajaa. Laitoinkin tuosta jo valituksen menemään. Ei nyt helvetti kun työmatkalla on suoralla tiellä liikenteenjakajia mitkä joutuu väistään (on siis tehty hidasteiksi), niin vittu joka kerta tuo vänkää vastaan. On kai joku vitun säädös, että tuo pitää olla oletuksena päällä. Onhan se kiva sitten, kun joku pappaa ostaa tällaisen auton ja kaistavahti jyrää lapisien päältä mitkä odottaa suojatien levikkeellä pääsyä tien yli. On kyllä vittu niin vammanen keksintö, että tuon pitää olla taajamassa päällä. Ymmärrän kyllä, että tuosta voisi olla apua, jos meinaa nukahtaa ratiin jossain motarilla.
 
Joo itse tilasin 6.11. ja tosiaan tuosta kaistavahdista, niin voi jumalauta ne määrät mitä tuo on repinyt mua kohden liikenteenjakajaa. Laitoinkin tuosta jo valituksen menemään. Ei nyt helvetti kun työmatkalla on suoralla tiellä liikenteenjakajia mitkä joutuu väistään (on siis tehty hidasteiksi), niin vittu joka kerta tuo vänkää vastaan. On kai joku vitun säädös, että tuo pitää olla oletuksena päällä. Onhan se kiva sitten, kun joku pappaa ostaa tällaisen auton ja kaistavahti jyrää lapisien päältä mitkä odottaa suojatien levikkeellä pääsyä tien yli. On kyllä vittu niin vammanen keksintö, että tuon pitää olla taajamassa päällä. Ymmärrän kyllä, että tuosta voisi olla apua, jos meinaa nukahtaa ratiin jossain motarilla.

Joo ymmärrän kyllä että on vittumainen. Toivottavasti tuota voitaisiin vielä jotenkin korjata tai päivittää paremmaksi. En kyllä itse tiedä onko mahdollista. Saisi edes oletuksena pois päältä. Mutta luulisi että ei saisi tuollainenkaan olla koska vaarallinen..
 
Joo ymmärrän kyllä että on vittumainen. Toivottavasti tuota voitaisiin vielä jotenkin korjata tai päivittää paremmaksi. En kyllä itse tiedä onko mahdollista. Saisi edes oletuksena pois päältä. Mutta luulisi että ei saisi tuollainenkaan olla koska vaarallinen..
Itse ajattelin reklamoida maahantuojalle tuosta kaista-avustimesta, koska se on vaarallinen. Samoin puuttuvasta kännykkäsovelluksesta, jota on lupailtu nyt pari kuukautta saapuvaksi. Nyt autossa ei ole niitä varusteita, joita siihen on luvattu myyntihetkellä. Suosittelen muitakin tekemään, että asia saa huomiota.
 
Itse ajattelin reklamoida maahantuojalle tuosta kaista-avustimesta, koska se on vaarallinen.

Itsekin tuossa olen asiaa miettinyt, koska suoraan sanoen se on n. 90% ajasta huono. En ymmärrä sen logiikkaa millä se seuraa kaistaviivoja, koska sillä on pakottava tarve lähteä aina tien keskelle esim. juuri näissä liikenteenjakajatilanteissa. Myöskään tuosta Seat Connectista ei mitään kuulu, vaikka se on osassa Euroopan maita jo käytössä ja täällä luvataan vaan ensi viikolle jatkuvasti. Muuten palvelu kyllä pelasi hyvin ja muihin kysymyksiin on tullut vastaus nopeastikin.
 
Hyundai mainostaa IONIQ Electric malliin 6000 euron "hankintatukea". Melkein jo järkevän hintainen sähköauto joka ei ole ihan pienintä kokoluokkaa.

Eli 2000€ valtiolta ja 4000€ hondailta? Ei sillä ihan mielenkiintoinen hinta. Tohon ei taida saada koukkua... Akku myös vähän pieni. Jos wltp on jotain 311–412 km niin talvella sä ajat tolla sen 200km?
 
Eli 2000€ valtiolta ja 4000€ hondailta? Ei sillä ihan mielenkiintoinen hinta. Tohon ei taida saada koukkua... Akku myös vähän pieni. Jos wltp on jotain 311–412 km niin talvella sä ajat tolla sen 200km?
Aika moni on pärjännyt Leaf 40kWh:lla ja ioniqin pitäisi kyllä olla selkeästi parempi rangen puolesta, jos nyt saa tuota 38kWh mallin?

Ioniq on kuitenkin kait selkeästi energiatehokkaampi? Rapidgateakaan ei pitäisi olla riesana jne, joten tuolla pitäisi päästä pitkääkin matkaa paremmin - mitä nyt tietty ne kaikki tagi / appsi-valitukset, jotka pätevät kaikkiin muihin paitsi Superchargereihin.
 
Eli 2000€ valtiolta ja 4000€ hondailta? Ei sillä ihan mielenkiintoinen hinta. Tohon ei taida saada koukkua... Akku myös vähän pieni. Jos wltp on jotain 311–412 km niin talvella sä ajat tolla sen 200km?
Ei saa koukkua. Jep 4000 Huyndailta ja 2000 valtiolta.
"IONIQ Electric 38 kWh 136 hv Style 41 990 € – 6 000 € = 35 990 €
Hinta sis. toimituskulut. Etu voimassa erään autoja 1.4.-31.5.2020."

Mii:ssä 260 km ja tuolla pääsee vähän pitemmästi.
  • "Toimintamatka 311 km (WLTP-mittaustapa), 412 km (kaupunki)"
40 kWh Nissanissa taitaa olla 270tkm toimintamatka.
 
Aika moni on pärjännyt Leaf 40kWh:lla ja ioniqin pitäisi kyllä olla selkeästi parempi rangen puolesta, jos nyt saa tuota 38kWh mallin?

Ioniq on kuitenkin kait selkeästi energiatehokkaampi? Rapidgateakaan ei pitäisi olla riesana jne, joten tuolla pitäisi päästä pitkääkin matkaa paremmin - mitä nyt tietty ne kaikki tagi / appsi-valitukset, jotka pätevät kaikkiin muihin paitsi Superchargereihin.

Energiatehokkuusero ilmenee varmaan aika hyvin noista ilmoitetuista toimintamatkoista, kun molemmissa on ilppi...ei ihan valtava ero, mutta voi toki olla merkittävä jos toisella pääsee jonkun usein ajetun välin ilman latausta. Pikalataus molemmissa yhtälailla huono, paitsi Leafissa toki rapidgate lisänä. Jos yli 50kW laturit yleistyvät niin 28kWh Ioniqin etu 38kWh malliin kasvaa aika merkittäväksi pitkillä matkoilla.
 
Tuossa ihan hauska testi eri sähköautojen todellisesta rangesta samalla reitillä.

Videon lopussa 25:40 alkaen esitellään Testin mailit ja prosenttiosuus luvatusta rangesta. Tuon testin pohjalta voisi olettaa, että myös Huyndain ranget pitää verraten hyvin verrokkeihinsa.

Tesla 270mi, 78%
Kia 255mi, 90%
Jaquar 223mi, 76%
Nissan 208mi, 87%
Audi 206mi 81%
Mersu 194mi, 75%

 
Hyundai mainostaa IONIQ Electric malliin 6000 euron "hankintatukea". Melkein jo järkevän hintainen sähköauto joka ei ole ihan pienintä kokoluokkaa.
6000 € alkaa varmasti olemaan jo sellainen hinta, jolla ihmiset kääntyisivät helpommin sinne sähkövaihtoehdon ääreen. Tuo valtion 2000 € tuntuu lähinnä vittuilulta.
 
Vai mahtaako olla merkki siitä, että tuli tehtyä susi malli, joka ei mene kaupaksi kuin 4000 euron lisäalella (jos edes silläkään) :think:
 
Kyllähän toi siitä kertoo, että kilpailu on koventunut ja kuluttajien vaatimustaso on noussut. 38kWh akku ja 40ke hintaa ei yksinkertaisesti ole enää ok, joten pakko pudottaa hintaa vaikka malli on ihan uusi.
 
Kyllähän toi siitä kertoo, että kilpailu on koventunut ja kuluttajien vaatimustaso on noussut. 38kWh akku ja 40ke hintaa ei yksinkertaisesti ole enää ok, joten pakko pudottaa hintaa vaikka malli on ihan uusi.

Alle kymppi lisää niin saa alle teslan joka on kaikilta ominaisuuksiltaan (jos nyt unohdetaan ne laatuongelmat) niin ihan toistaluokkaa.
Vaikka Teslan laatuongelmat vähän mietityttääkin niin kyllä mä sillä mieluummin ajaisin ku hyundailla.
 
Ioniq on vanha auto/malli, se on ensimmäisiä todellisia tämän sähköautobuumin aloittaneita yhdessä Leaffin ja Zoen kanssa. Nykyinen on vaan facelift.
 
Alle kymppi lisää niin saa alle teslan joka on kaikilta ominaisuuksiltaan (jos nyt unohdetaan ne laatuongelmat) niin ihan toistaluokkaa.
Vaikka Teslan laatuongelmat vähän mietityttääkin niin kyllä mä sillä mieluummin ajaisin ku hyundailla.
Akku ei ole paljoa isompi, about sen 48kwh. Toki tesla on hyvä ajaa mutta ei kannata siihen laittaa rahojaan kiinni.
 
Alle kymppi lisää niin saa alle teslan joka on kaikilta ominaisuuksiltaan (jos nyt unohdetaan ne laatuongelmat) niin ihan toistaluokkaa.
Vaikka Teslan laatuongelmat vähän mietityttääkin niin kyllä mä sillä mieluummin ajaisin ku hyundailla.

Miksi ne laatuongelmat pitäis unohtaa. Itse tullut tässä viimepäivinä siihen lopputulokseen, että isot automerkit tulee jyrään Teslan yli ellei ne paranna laatua huomattavasti. Hitto Daciat on paremmin kasattuja kun nuo ja onko se joku häpeä omistaa Hyundai?
 
Miksi ne laatuongelmat pitäis unohtaa. Itse tullut tässä viimepäivinä siihen lopputulokseen, että isot automerkit tulee jyrään Teslan yli ellei ne paranna laatua huomattavasti. Hitto Daciat on paremmin kasattuja kun nuo ja onko se joku häpeä omistaa Hyundai?

Ei häpeä mutta onhan kieltämättä merkin imago aivan eri, suuri massa on täysin tietämätön teslan ongelmista ja se on heille aivan helvetin premium merkki. (tyyliin ajattelevat sen olevan laadukkaampi ku vaikka mersu)
Tekniikaltaan, onhan se hyvä.

Uskon samaa tuosta isojen merkkien jyräämisestä, etenkin saksalaisten koska autoteollisuus on niin iso tekijä siellä niin valtiolta tarvittaessa tulee tukea kyllä niin paljon kun ikinä vain tarvitaan.
BMW i4 luulen kääntävän tämän teho/range/laatu jutun
 
Tämän imagon ja odotusarvon kyllä huomasi erittäin hyvin kun käytiin hakemassa tämä nykyinen liisuri. Eli otettiin siis Volvo V60 T8 kolmeksi vuodeksi. Minähän ensin meinasin että S60 T8 ois oikein kiva kun ei väkisin farmarin kuljetustilaa tarvita. No se olisi ollut kuussa 70€ kalliimpi kuin farmari vaikka on myyntihinnaltaan vissiin uutena vissiin 5000€ halvempi. Eli ne uskoo kovasti että kolmen vuoden päästä tämä V60 menee isolla rahalla kaupaksi. Eikä ne varmaan väärässä ole, tuo kun on sisätiloiltaan V70 ja kontti vähän pienempi.

Itse en kyllä ostaisi mitään tuollaista/tällaista hybridia omalla rahalla. Liikaa liikkuvia osia kun molemmat tekniikat autossa. Katsellaan sitten kolmen vuoden päästä josko jo täyssähköä.

Ja tämä ei ollut mikään dissaus V60 lle. Paras auto mitä oon ikinä ajanut :)
 
Tesla ei ehkä ole paras valinta, jos kärsii obsessiivis-kompulsiivisista piirteistä. Kokoonpano ja laatutarkkailu on amerikkalaista: voi tulla virheetön yksilö, muutama kosmeettinen vika tai pahimmassa tapauksessa enemmänkin.

Etenkään Model 3 ei ole myöskään voittamassa Kotilieden palkintoja kauneimmista nahkajakkaroista ja koristeellisimmista paneeleista. Jos nämä ovat tärkeimpiä ehtoja, kannattaa katsoa muualle.

Tesloissa ja varsinkin kolmosessa on enemmänkin amerikkalaisen muskeliauton henki, johon yhdistyy teknologinen johtajuus. Pioneerityössä linjat ovat isoja ja toleranssit suuria.

On totta, että eurooppalaisilla valmistajilla on kokoonpanon laatu parempi, mutta samalla on hyvä muistaa, että teknologisen kehityksen suhteen ne eivät saaneet mitään aikaan viimeisen vuosikymmenen aikana (jos päästötesteissä huijaamista ei lasketa). Nyt entiset jättiläiset taapertavat housut kintuissa ja peukalo suussa miettien, miten pelastaa imperiuminsa.

Aasialaiset merkit ovat vielä pahempia. Kehitys oli tyssännyt jo ennen sähköautoja, mutta joku Toyota on kääntynyt entisestä ilmastoedelläkävijästä ilmastopahikseksi, joka pyrkii huijaamaan tuulipukuja trumpmaisilla mainoskäännöillä.
 
Aasialaiset merkit ovat vielä pahempia. Kehitys oli tyssännyt jo ennen sähköautoja, mutta joku Toyota on kääntynyt entisestä ilmastoedelläkävijästä ilmastopahikseksi, joka pyrkii huijaamaan tuulipukuja trumpmaisilla mainoskäännöillä.
Ilmastopahis sikäli liioittelua, että ainakin Euroopan osalta Toyotalla on varmaankin pienimmät keskipäästöt ja ladattavien autojen pieni osuus käytännössä tekee sen että todelliset päästöt ovat lähempänä laskennallista arvoa kuin enemmän plugareihin panostaneilla merkeillä.
Itselataava -termi toki on hivenen ongelmallinen ja sähköajon osuuden mainostaminen lähinnä huuhaata, vaikka sillä äänettömällä kaupunkiajolla tietty mukavuusarvo onkin.
 
Imho toi itselataava termi on pahinta syöpää mitä sähkö autoille on voinut tehdä. Toki se uppoaa varmaan kuin veitsi kuumaan voihin niihin ihmisiin jotka eivät tiedä tekniikasta mitään, mutta haluavat kuitenkin trendikästä sähköä konepellin alle.

Siitä olen samaa mieletä, että arvonlasku on nyt niin hurjaa 30-60k autossa, että liisari voi olla hyvinkin potenttiaalinen vaihtoehto jos kilometrimäärä on keskimääräisen autoilijan luokassa (tais olla n.13tkm). Tekniikka ja erityisesti akut halventuvat ja hinnat tulevat alas ja täten kalliilla ostettut autot menettää reilusti arvoaan kun markkinoille tulee kehittyneempiä ja halvempia autoja. Lisäksi ton hintaluokan peltilehmästä eroon pääseminen on aina työn ja tuskan takana.
 
Imho toi itselataava termi on pahinta syöpää mitä sähkö autoille on voinut tehdä. Toki se uppoaa varmaan kuin veitsi kuumaan voihin niihin ihmisiin jotka eivät tiedä tekniikasta mitään, mutta haluavat kuitenkin trendikästä sähköä konepellin alle.
Olisiko joku tarpeeksi aktiivinen tehdäkseen Kilpailu- ja kuluttajaviranomaiselle valituksen "itselataava" termin käytöstä? Muistelen lukeneeni (tästä ketjusta?) että se olisi kielletty Norjassa. Pitäisi varmaankin ainakin yksilöidä mainokset joissa sitä käytetään ja kertoa miksi sillä johdetaan kuluttajia harhaan.
 
Eilen tuli Facebookissa mainos Toyotan uudesta citymaasturi Yariksesta, ja sen kommenteissa oli joku tuosta itselatauksesta kommentoinut. Jokseenkin erikoinen tuo Toyotan vastaus.
SieppaaToyota.JPG
 
Itselataava -termi toki on ongelmallinen ja sähköajon osuuden mainostaminen lähinnä huuhaata, vaikka sillä äänettömällä kaupunkiajolla tietty mukavuusarvo onkin.

Samaa mieltä tuosta ekasta mutta mielestäni autojen moottorit ovat olleet niin hyvin eristettyjä jo pitkään että eipä paljon äänet kuulu ulos eikä sisälle, varsinkin kaupunkinopeuksissa. Enemmän tulee ääntä renkaista.
 
Mikä termissä itselataava on väärin tai harhaanjohtavaa? Auto lataa akun itse muuttamalla bensiinin energian sähköenergiaksi. Ei tarvita mitään ulkopuolista hoitamaan latausta. Aivan niin kuin itselataava ase lykkää itse patruunan lippaasta patruunapesään ilman käyttäjän toimenpiteitä. Molemmissa tapauksissa käyttäjä joutuu täyttämään joko bensatankin tai lippaan, että järjestelmä voi toimia.
 
Tai paremminkin moottorijarrutuksessa liike-energian virraksi, toki se bensakone käynnissäkin lataa.
Omasta mielestä tärkein seikka, että taajama-ajossa hybriditekniikka tasoittelee polttomoottorin vajavaisuuksia ja säästää täten polttoainetta.
 
"Toyotan täyshybridillä ajat jopa puolet ajostasi sähköllä – hiljaisesti, päästöttömästi ja taloudellisesti. "
Tuo mainonta, kun sanovat että ajat jopa puolet ajoistasi sähköisesti särähtää omaan korvaan ehkä eniten noissa. Miksi ostaa ladattavaa hybridiä, kun niillä pääsee sen 30-50km sähköllä, kun Toyotan itselataavalla pääsee puolet ajoista sähköllä.

"Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta. "
Ja siihen sitten päälle tämä, että ei tarvitse edes laittaa lataukseen. Ei mitään järkeä ostaa ladattavaa hybridiä.
 
Mikä termissä itselataava on väärin tai harhaanjohtavaa? Auto lataa akun itse muuttamalla bensiinin energian sähköenergiaksi.

Suomessa itselataava termiä käytetään ilmeisesti hybrideistä joita ei voi ladata pistokkeesta? Hyvin käännetty puuttuva ominaisuus (johdosta lataus) ominaisuudeksi, markkinointia.

Eikö itselataavat yleensä lataa akkua jarrutuksessa eikä suoraan käyttämällä moottoria laturina? Eli siinä on kaksi muunnosta joissa hukkuu energiaa.

Itsellä plugin jossa charge tila mutta en näe sille mitään järkevää käyttöä.
 
Mikä termissä itselataava on väärin tai harhaanjohtavaa?
Annetaan ymmärtää, että auto käyttäisi liikkumiseen energiana sähköä ja sen vielä saisi itsestään. Näinhän ei ole vaan kaikki energia tulee polttonesteestä. Se että energiaa häviöllisesti välillä säilötään sähkönä merkitsee vain pienempää polttoaineenkulutusta, eikä sähköautoilua.

Latausmahdollisuuden puuttumisen markkinointi etuna on johtanut harhaan mm. omia vanhempia sukulaisiani.
 
Pitääkös nämä vagin tripletit jotain ääntä liikkuessaan? Eikös tästä vuodesta lähtien jokaisen sähköauton pitänyt pitää jotain ääntä varoittaakseen jalankulkijoita?
 
Pitääkös nämä vagin tripletit jotain ääntä liikkuessaan? Eikös tästä vuodesta lähtien jokaisen sähköauton pitänyt pitää jotain ääntä varoittaakseen jalankulkijoita?
Ei niistä kuulu mitään ääntä. Seuraavissa malleissa voisi joku ääni ehkä jo olla.
 
Alle kymppi lisää niin saa alle teslan joka on kaikilta ominaisuuksiltaan (jos nyt unohdetaan ne laatuongelmat) niin ihan toistaluokkaa.
Vaikka Teslan laatuongelmat vähän mietityttääkin niin kyllä mä sillä mieluummin ajaisin ku hyundailla.
Ioniq - hankintatuen ja alennuksen kanssa, 35 990 €
Model 3 - 50 570 € (Tosin en tiedä saako tuosta vielä sen 2000 € hankintatuen, koska 600e on jotain asiakirjamaksua).

Ioniqiin saanee myös paremman hyvityksen polttomoottoriautosta vaihdossa.

Minusta hintaero on ihan merkittävä ja sitä on vaikea saada "alle kympiksi", vaikka miten olisi teslalasit päässä - Ei sillä, en ole ostamassa ioniqiä.
 
Eikö itselataavat yleensä lataa akkua jarrutuksessa eikä suoraan käyttämällä moottoria laturina? Eli siinä on kaksi muunnosta joissa hukkuu energiaa.

Jarrutuksesta lataaminen on ihan minimaalista verrattuna polttomoottorilla lataamiseen. Joo, oletaan siitä jopa kymmeniä wattitunteja talteen, mutta polttomoottorilta tulee kilowattitunti tyhjästä täyteen.
 
Eikö itselataavat yleensä lataa akkua jarrutuksessa eikä suoraan käyttämällä moottoria laturina? Eli siinä on kaksi muunnosta joissa hukkuu energiaa.

Itsellä plugin jossa charge tila mutta en näe sille mitään järkevää käyttöä.

Toyotan itselataavat käyttävät erittäin paljon moottoria laturina. Hieman kärjistäen uuden Corollan hetkellinen kulutus on joko 7.5l/100km tai 0.0l/100km eli moottorin käydessä n. kolmannes tehosta menee akun lataukseen. Jarrutusenergia ei riitä alkuunkaan, jos esim. kaupunkiajossa mennään puolet ajosta sähköllä. Muilla merkeillä tämä käsittääkseni nostaisi kulutusta (eli konversiohäviöt ovat suuremmat kuin hyöty, jota saadaan kun polttomoottoria käytetään suuremmalla kuormituksella) tai kenties akkuja ei ole suunniteltu tuollaisen toiminnan suurelle lataus/purkusyklien määrälle.

Hyvin käännetty puuttuva ominaisuus (johdosta lataus) ominaisuudeksi, markkinointia.

Totta, mutta ihan normaalia kaikilla aloilla. Varsin usein esim. kevyiksi mainostetut tavarat voisi nähdä helposti rikkoutuvana, mutta onhan se keveys myös etu. Enemmän näkisin, että plugarien valmistajat ovat epäonnistuneet omassa markkinoinnissaan, jos Toyota onnistuu hämäämään kuluttajia.
 
Oha se nyt vähän meh, että tekniikka foorumilla puolustellaan selkeästi virheellistä markkinointia. Ensin ihmetellään mitä tyhmää siinä muka on ja sitten sen jälkeen kun se kerrottu todetaan, että no ne on vaan tyhmiä ihmisiä jotka sen ostaa.

Ehkä menin sarkasmiansaan tai sitten perinteistä besserwisseröintiä tai omataan lämminhenkinen suhde tojotaan ja poikittainen sana siitä satuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 146
Viestejä
4 653 679
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom