Keskustelua hybridiautoista

Vähän noita legendary stories of miiiiiitä lukiessa tuntuu että muu tässä ei ole irronnut kuin kertoja todellisuudesta :).

Varmasti se koppimopedi sähkön väännöllä lähtee valoista ihan kivasti, ja varmasti vielä tuntuu tiukemmalta kuin on (edelleen johtuen siitä että on koppimopo), mutta joku reality check ois varmaan ihan paikallaan.

Juu itselläkin Mii tuossa kauppakippona ja kyllä se ihan ripeä on ja pirullista vauhtia pääsee liikenneympyröissä, mutta eipä siitä mitään vastusta ole CLK 55 AMG:lle mikä myös tuossa pihassa lymyää. Tuon sanottua tykkään kyllä Miistä paljon enemmän, kuin yhdestäkään muusta koppimoposta tai edes monista c-segmentin autoista. Ei sitä oikeasti pidä kuitenkaan mennä sekoittamaan ns. premium autoihin vaikka voimalinja kivempi onkin.
 
Jos asuu oikeasti pohjoisessa, on ihan yks lysti onko huolto Tampereella vai Helsingissä...Ei voi kyllä mitenkään sanoa, että on pohjoisessakin huolto, jos ne avaa Tampereelle moisen..
Suomen Väestöllinen keskipiste on jossain pikkaisen Hämeenlinnan pohjoispuolella - reippaasti Tamperetta etelämpänä. Teslan "Tampereen" mesta osuu itseasiassa hyvin lähelle sitä väestöllistä keskipistettä.

Vaasan, Porin, Seinäjoen, Jyväskylän, Tampereen Teslakuskit ja tulevat autojen ostavat tykkäävät varmasti, kun huolto muuttaa heidän näkökulmastaan selkeästi lähemmäs.
 
Kuopio, Vaasa, Oulu, ehkä Turku tarvis huoltopaikkoja jos meinais olla kattava Tesla verkosto. Niin ja Rovaniemi kun pohjoinen reitti/matkailu kasvaa.
 
Juu itselläkin Mii tuossa kauppakippona ja kyllä se ihan ripeä on ja pirullista vauhtia pääsee liikenneympyröissä, mutta eipä siitä mitään vastusta ole CLK 55 AMG:lle mikä myös tuossa pihassa lymyää. Tuon sanottua tykkään kyllä Miistä paljon enemmän, kuin yhdestäkään muusta koppimoposta tai edes monista c-segmentin autoista. Ei sitä oikeasti pidä kuitenkaan mennä sekoittamaan ns. premium autoihin vaikka voimalinja kivempi onkin.
Sitä en yhtään epäile, etteikö tuo pesisi kaikki kokoluokkansa polttikset mukavuudessa, kun ajattelee millaisia niiden 1l päristelijät on tai varsinkin millaisia noiden pikkukinnereiden automaatit on. Uskon myös että tuo on mukava taajama pyörityksessä.

Sullakun on tuollainen autokattaus, niin laitanpa kyssärin. Saat kutsun kaverin mökille 150km päähän (mihin tuolla Miillä ilmeisesti pääsee yhdellä latungilla) viikonlopuksi. Ajo pääasiassa 80-100km/h maantietä. Kummalla lähtisit?
 
Sitä en yhtään epäile, etteikö tuo pesisi kaikki kokoluokkansa polttikset mukavuudessa, kun ajattelee millaisia niiden 1l päristelijät on tai varsinkin millaisia noiden pikkukinnereiden automaatit on. Uskon myös että tuo on mukava taajama pyörityksessä.

Sullakun on tuollainen autokattaus, niin laitanpa kyssärin. Saat kutsun kaverin mökille 150km päähän (mihin tuolla Miillä ilmeisesti pääsee yhdellä latungilla) viikonlopuksi. Ajo pääasiassa 80-100km/h maantietä. Kummalla lähtisit?

Todennäköisesti Miillä tai Voltilla :cigarbeye: Riippuu siitä paljon tavaraa täytyy pakata. Kyllä Merssulla tuli tehtyä viime kesänä joku 1000 km reissu ja siitä se ajatus sitten lähtikin Voltin hankintaan ja Mii tuli sitten ostettua, kun sen käyttökulut 10 vuodelle lähestylkoon 1:1 edellisen diesel kipon kanssa. Sanotaan näin, että matkustusmukavuudessa järjestys on Volt, CLK ja Mii. Nurkka-ajossa Mii ehdoton ykkönen ja mutkaiselle asfalttitielle CLK. Totuus on kuitenkin se, että varmaan tuo CLK menee myyntiin, saa nyt nähdä meneekö kaupaksi. Sille ei vaan itselle ole enää niin käyttöä ja sitten nurkista löytyy vielä Ural (sivuvaunutsyntappi). On vähän kamelin selkä katkennut moottoriajoneuvojen rassaamiseen ja harrastukset menneet enemmän tuonne oluen panemisen suuntaan. Voipi jopa käydä niin, että CLK ja Ural vaihtuvat ihan tuliterään Uraliin, se vaan on niin hauska peli silloin kun toimii ja ei kuse puntteja öljyyn :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Suomen Väestöllinen keskipiste on jossain pikkaisen Hämeenlinnan pohjoispuolella - reippaasti Tamperetta etelämpänä. Teslan "Tampereen" mesta osuu itseasiassa hyvin lähelle sitä väestöllistä keskipistettä.

Vaasan, Porin, Seinäjoen, Jyväskylän, Tampereen Teslakuskit ja tulevat autojen ostavat tykkäävät varmasti, kun huolto muuttaa heidän näkökulmastaan selkeästi lähemmäs.
Juu en mä sanonu et huono sijainti. Mutta kun sanottiin et ”onhan nyt pohjoisessakin huolto”, niin siihen totesin ettei Tampere ole pohjoista ja jostain Rovaniemeltä on ihan se ja sama lähteä aamulla ajamaan huoltoon Tampereelle, tai Helsinkiin.
 
Vähän noita legendary stories of miiiiiitä lukiessa tuntuu että muu tässä ei ole irronnut kuin kertoja todellisuudesta :).

Varmasti se koppimopedi sähkön väännöllä lähtee valoista ihan kivasti, ja varmasti vielä tuntuu tiukemmalta kuin on (edelleen johtuen siitä että on koppimopo), mutta joku reality check ois varmaan ihan paikallaan.
Taitaa vaan ottaa koville monen saksalaisen premium auton omistajalle kun saa katsella tuollaisen 15 kilon kipon perävaloja ;)

Kaikki ei vaan tajua, että puhun arkiliikenteestä ja siellä ajamisesta ja siellä syntyvistä eroista. En siitä, että autoilla oikeasti kisattaisiin kilpaa viivalla.
 
Aikamoista pippelin venytystä viime sivut oli sitten laturi tai auto...

No ei voi kyllä muuta sanoa. Ja mitä tuohon Bemarin plugarin ihannointiin tulee, niin aika susi oli ainakin kaverin 330e. Pajalla vähän väliä. Milloin ei ladannut ja milloin mitäkin.

Ihan ok auto se tavallaan oli, mutta onnettoman kokoisella akulla, eikä sovi kovin kummoisiin sähköajoihin. Ja varsin epäluotettava tekniikka ainakin siinä yksilössä.
 
No ei voi kyllä muuta sanoa. Ja mitä tuohon Bemarin plugarin ihannointiin tulee, niin aika susi oli ainakin kaverin 330e. Pajalla vähän väliä. Milloin ei ladannut ja milloin mitäkin.

Ihan ok auto se tavallaan oli, mutta onnettoman kokoisella akulla, eikä sovi kovin kummoisiin sähköajoihin. Ja varsin epäluotettava tekniikka ainakin siinä yksilössä.

Uusi malli toki on paljon parempi ainakin akun koon puolesta, mutta en tiedä noista muista ongelmista.
 
Taitaa vaan ottaa koville monen saksalaisen premium auton omistajalle kun saa katsella tuollaisen 15 kilon kipon perävaloja ;)

Kaikki ei vaan tajua, että puhun arkiliikenteestä ja siellä ajamisesta ja siellä syntyvistä eroista. En siitä, että autoilla oikeasti kisattaisiin kilpaa viivalla.

Mua lähinnä naurattaisi jos jokin auto lähtisi kisailemaan valoissa.
 
Taitaa vaan ottaa koville monen saksalaisen premium auton omistajalle kun saa katsella tuollaisen 15 kilon kipon perävaloja ;)

Kyllä mä olen huomannut saman efektin, että jostain syystä tuo normiripeä lähtö (eli käytännössä sama kuin automaattipolttis) on jotenkin ärsyttävä piirre monelle autoiljalle, varsinkin jos on jotain saksalaista siellä alla. Ei tuo Mii koppimopoa ihmeellisempi peli ole, mutta muiden aggressiivinen suhtautuminen siihen yllätti kyllä itsenikin. Varsinkin jostain syystä nuo bemarit tykkää ohittaa ja tulee heti eteen "opettamaan liikenettä" melko usein.
 
Taitaa vaan ottaa koville monen saksalaisen premium auton omistajalle kun saa katsella tuollaisen 15 kilon kipon perävaloja ;)

Kaikki ei vaan tajua, että puhun arkiliikenteestä ja siellä ajamisesta ja siellä syntyvistä eroista. En siitä, että autoilla oikeasti kisattaisiin kilpaa viivalla.

Siis tuo vehje kiihtyy 0-100kmh yli 12 sek ja meinaat että sillä jätetään valoissa porukkaa? Mitä helvettiä nyt, jotain rajaa näihin sähkärifiilistelyihin. keskiverto tdi kiihtyy puolikaasulla samaa vauhtia kuin tuo lämä pohjassa.

En siis ole sähkiksiä vastaan, päinvastoin mutta tuollainen täysin epärealistinen sekoilu missä tyyliin miillä jätetään valoissa äm femmat ja 911 porschet on jotain niin typerää että ei voi olla kommentoimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis tuo vehje kiihtyy 0-100kmh yli 12 sek ja meinaat että sillä jätetään valoissa porukkaa? Mitä helvettiä nyt, jotain rajaa näihin sähkärifiilistelyihin. keskiverto tdi kiihtyy puolikaasulla samaa vauhtia kuin tuo lämä pohjassa.

En siis ole sähkiksiä vastaan, päinvastoin mutta tuollainen täysin epärealistinen sekoilu missä tyyliin miillä jätetään valoissa äm femmat ja 911 porschet on jotain niin typerää että ei voi olla kommentoimatta.

Kai se joillain vaan päässä naksahtaa ja fanitus sumentaa ajattelukyvyn. Muutenkin on huvittavaa kuinka paljon autokeskusteluissa pyörii tuo kiihtyvyys mukana. Ja samaan aikaan kuinka uskomattoman pieni merkitys sillä on autoilussa verrattuna muihin tekijöihin, esim. mukavuus, tilat, saatavuus tai hinta...
 
Kyllä mä olen huomannut saman efektin, että jostain syystä tuo normiripeä lähtö (eli käytännössä sama kuin automaattipolttis) on jotenkin ärsyttävä piirre monelle autoiljalle, varsinkin jos on jotain saksalaista siellä alla. Ei tuo Mii koppimopoa ihmeellisempi peli ole, mutta muiden aggressiivinen suhtautuminen siihen yllätti kyllä itsenikin. Varsinkin jostain syystä nuo bemarit tykkää ohittaa ja tulee heti eteen "opettamaan liikenettä" melko usein.

Ei tuohon tarvita kuin moottoripyörä niin siellä on kaikki valoissa vähänkään tehokkaat autot aina haastamassa :rofl2:

Toki sillä erotuksella että kukaan ei kyllä tule mun eteen opettamaan mitään.
 
Siis tuo vehje kiihtyy 0-100kmh yli 12 sek ja meinaat että sillä jätetään valoissa porukkaa? Mitä helvettiä nyt, jotain rajaa näihin sähkärifiilistelyihin. keskiverto tdi kiihtyy puolikaasulla samaa vauhtia kuin tuo lämä pohjassa.

En siis ole sähkiksiä vastaan, päinvastoin mutta tuollainen täysin epärealistinen sekoilu missä tyyliin miillä jätetään valoissa äm femmat ja 911 porschet on jotain niin typerää että ei voi olla kommentoimatta.
Kiihtyvydellä 0-100 ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten liukkaasti kulkupeli lähtee valoista. Sitä ei kokeilematta ymmärrä, kuinka paljon merkitystä liikkeellelähdössä on sillä, että moottori vetää heti eikä hetken päästä. Kiihtyvyys tosin sitten laskee varsin nopeasti nopeuden kertyessä pienellä sähkömoottorilla.

Itse asiassa olen jopa sähköpolkupyörällä, 250 watin moottorilla, lähtenyt valoista useammankin kerran ripeämmin kuin viereiselle kaistalle tullut auto. Pyörä kulkee jo sen maksiminsa, kun autossa vielä mietitään, että mitenkäs näitä vaihteita nyt taas vaihdettiinkaan.
 
Sen verran tiedän, että eräällä autoilufoorumilla sama aihe nousi yhden henkilön toimesta esiin ja muisti kyllä joka ikisessä ketjussa siitä valittaa (kuten monesta muustakin, ihan aiheellisesta, viasta autossaan) ja sitten taas muut T8 omistajat ihmetteli että miten voi olla noin vaikeeta kun heillä ei ole mitään hätää sen takavedon kanssa. :)

Omilla tuttavilla noita on pari (ihan uusi V60 ja muutaman vuoden vanha V90) ja toinen valitteli tuota. Aivan hyvin suurin osa käyttäjistä voi olla tyytyväisiä ja minustakin periaatteessa hyvä idea saada neliveto ilman kardaania. Luulisi kyllä että tuon saisi softaa muuttamalla kuntoon, mutta ei ole tainnut tulla muutosta asiaan sinä aikana kun Volvo on plugareita tehnyt.
 
Onhan nuo pykälät uudessa Corollassa ja RAV4:ssä. Jälkimmäisessä ns. laatikon sporttimoodissa, jossa voi keppiä tökkimällä vaihdella käsin. Eli joka nyt on ihan turha. Corollaa en ole ajanut kuin 30min kojot ja ainakaan moottorintien rampilta talla pohjassa normi-D:llä lähtiessä siinä ei mitään pykäliä ilmennyt. Jos noihin ratin läpyköihin koskee niin laatikko siirtyy automaattisesti S:lle ja sittenhän siellä ne on.

Nyt kun tuli oikeasti kokeiltua, niin olihan niille läpysköille joku tolkullinen käyttökohde. Kepistä kun kepittää ensin S:lle, niin sitten ne läpyskät vaihtavat 'pysyvästi'. Mutta en kyllä ole mieltänyt, että S olisi tuossa sport vaan static. Pakkovaihteita olen useastikin käyttänyt mökkitiellä 20 cm lumessakahlaamiseen, lähinnä siksi, että hidastumiskäyttäytyminen on ennustettavampaa. Sittenkään niiden vaihteluun ei vielä ole ollut tarvetta, vaan se 'ykkönen' tai 'kakkonen' riittää kyllä koko ajan käytettäväksi.

Normaalitilassa (D) jos läpysköillä vaihtaa, niin tauluun tulee vaan hetkeksi D4 tai muu numero, ei se siitä S:lle mene ja palautuu pelkäksi D:ksi sekuntien kuluttua.

Täyskaasukiihdytyksessä pykäliä ei tule, vaan ilmeneminen vaatii nimenomaan äkillisen painalluksen ei-pohjaan.
 
Ainakin kuukauden kokeilulla Mii ei lähde liikkeelle, kun jarrun vapauttaa. Pysyy siis paikallaan ja auto ei valu taaksepäin. One pedal driving ei taida kumminkaan olla. Lähtö on kumminkin aika nopea, kun vaan painaa kaasua.

Ok, e-up lähtee liikkeelle jos jalan nostaa kaasulta.
 
Taitaa vaan ottaa koville monen saksalaisen premium auton omistajalle kun saa katsella tuollaisen 15 kilon kipon perävaloja ;)

Kaikki ei vaan tajua, että puhun arkiliikenteestä ja siellä ajamisesta ja siellä syntyvistä eroista. En siitä, että autoilla oikeasti kisattaisiin kilpaa viivalla.

Kuulostaa siltä että siellä koppimopossa hävettää sen verran istua, että pitää edes yrittää näytellä isoa poikaa lähtemällä joka valoista kumit soiden. Sitten ollaan polleaa poikaa ja naureskellaan muille jotka peeloilee yhtä naurettavasti, joskin hieman jälkijunassa.

Taitaa ottaa koville istua 15 kilon kipossa kuskin paikalla ;)
 
Kuulostaa siltä että siellä koppimopossa hävettää sen verran istua, että pitää edes yrittää näytellä isoa poikaa lähtemällä joka valoista kumit soiden. Sitten ollaan polleaa poikaa ja naureskellaan muille jotka peeloilee yhtä naurettavasti, joskin hieman jälkijunassa.

Taitaa ottaa koville istua 15 kilon kipossa kuskin paikalla ;)

En nyt noin luonnehtisi Miitä, E-Uppia tai CityGota. Sillä vaan on nautinto ajaa taajamassa ja painoa sillä on ihan mukavasti (1235 kg). Se painopistekin on todella alhaalla. Täytyy olla henkisiä ongelmia, jos hävettää ajaa pienellä autolla.
 
En nyt noin luonnehtisi Miitä, E-Uppia tai CityGota. Sillä vaan on nautinto ajaa taajamassa ja painoa sillä on ihan mukavasti (1235 kg). Se painopistekin on todella alhaalla. Täytyy olla henkisiä ongelmia, jos hävettää ajaa pienellä autolla.

Sinäpä sen sanoit. Tärkeää nimenomaan ennen niitä premiumeja päästä täysillä liikkeelle, kun ei riitä normaalin liikennevirran vauhti. Ja nimenomaan niihin sitten kiinnitetään huomiota, ja niistä tullaan raportoimaan forumille kuin jonain pokaaleina...
 
No ei voi kyllä muuta sanoa. Ja mitä tuohon Bemarin plugarin ihannointiin tulee, niin aika susi oli ainakin kaverin 330e. Pajalla vähän väliä. Milloin ei ladannut ja milloin mitäkin.

Ihan ok auto se tavallaan oli, mutta onnettoman kokoisella akulla, eikä sovi kovin kummoisiin sähköajoihin. Ja varsin epäluotettava tekniikka ainakin siinä yksilössä.

Valmistajan 1. sukupolven ladattava hybridi kyseessä. Ostin tuollaisen 2016 ja ajelin sillä reilut 3.5v - jonkin verran kokemusta ko. kulkineesta siis löytyy. Auto kävi pajalla kyllä monta monta kertaa, mutta suurin osa niistä käynneistä oli myyjäliikkeen aikaansaamaa joka ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu. Olin varautunut siihen että kun tuo on vielä bemarilla nuorta tekniikkaa, sen kanssa voi tulla ongelmia. Autoon vaihdettiinkin latausluukku kokonaisuudessaan, sen lataustöpselin lukitusmekaniikan hajottua noin puolentoista vuoden iässä. Samaten auton laturi lakkasi toimimasta ja vaihdettiin, autolla taisi olla tässä kohtaa ikää jo kolme vuotta. Hybriditekniikan kanssa ei muistaakseni muuta ongelmaa ollut, mutta pitää vielä kaivella muistilokeroita.

Autona tuo oli aika lailla mitä odotinkin. Tosi mukava ajaa se voimalinja, dieselmäinen vääntö alhaalta asti, ja auto liikkui minusta tosi vaivattomasti. Pelkällä sähkölläkin se oli normaaliin arkiajoon riittävän nopea,. Miinuspuolena taas sitten akun tyhjettyä kaupunkiajo oli melko "neliskanttista"; auto sammuttelee itseään vähän turhankin agressiivisesti, ja kun polttis tulee uudelleen mukaan se aiheuttaa nykäisyn. Eteneminen oli siis nykivää - joskin joku tavallisemmalla automaattivaihteisella ajanut ei välttämättä tätä edes havainnoisi, ei se niin nykivää ollut kuitenkaan. Sport-tilassa auto oli mielestäni mukavan räyhäkkä, ja urheilullisen tuntoinenkin ajettaessa.

Auton omistusajan keskikulutus oli 3.69l/100km. Latasin autoa ahkerasti kotona ja töissä, julkisilla en kertaakaan.
 
Kuulostaa siltä että siellä koppimopossa hävettää sen verran istua, että pitää edes yrittää näytellä isoa poikaa lähtemällä joka valoista kumit soiden. Sitten ollaan polleaa poikaa ja naureskellaan muille jotka peeloilee yhtä naurettavasti, joskin hieman jälkijunassa.

Taitaa ottaa koville istua 15 kilon kipossa kuskin paikalla ;)
Sä laitat vaan sanoja toisten suuhun, mitään tuollaista kun en ole väittänyt. Ja ei todellakaan ota koville istua tuollaisessa autossa, päinvastoin. Aikaisemmat autot on kuitenkin olleet sen verran hinnakkaita (myös niitä premiumeja), että tiedän mihin verrata. Myös niitä vähintäänkin ripeitä autoja on ollut ja on edelleen, että osaan niihinkin verrata. Olisi varmaan sullekin ollut tuollainen Mii parempi vaihtoehto, niin olisi jäänyt rahaa siihen kunnolliseen laturiinkin, ettei tarvitse täällä perustella sitä muutaman satasen säästöä tilapäislaturin kanssa ladatessa...
 
En nyt noin luonnehtisi Miitä, E-Uppia tai CityGota. Sillä vaan on nautinto ajaa taajamassa ja painoa sillä on ihan mukavasti (1235 kg). Se painopistekin on todella alhaalla. Täytyy olla henkisiä ongelmia, jos hävettää ajaa pienellä autolla.
Toihan tuossa just on, todella nautinnollinen ajettava taajamassa. Samaa mitä kirjoitettu lähes kaikissa arvosteluissa. Vielä kun tuohon olisi saatu se ratin etäisyyssäätö niin ajoergonomia olisi ollut tarpeeksi hyvä pidemmillekin siirtymille.
 
Vaidetaan jo hieman aihetta näistä millisekunneista. Ehkä se taistelu elitilasta on kovaa siellä kehäkolmosen sisällä. Pitää olla aina ensimmäinen seisomassa seuraavassa punaisessa valossa. Veikkaan että normi EV omistaja ole ensimmäisenä kiinnostut paljonko siihen 0 - 100 kuluu aikaan vaan ihan jostain muusta.

ID.3 softan vaikeudet ovat kaikkien tiedossa. Nyt VW aloittaa ensimmäisenä tuotannon uudestaan Zwickaun tehtaalla, jotta konsernin päästörajat pysyvät kurissa. Jos kiinnostaa millaiset ovat uuden mallin ominaisuudet, vilkaise tämä 15 min esittely: First peek at VW ID.3 EV owner’s manual reveals cool list of digital features - Electrek

Tuosta on pidempikin 2h versio katsottavissa. Battery Lifen Chris on erikoistunut tähän ID.3:een.
 
Siis tuo vehje kiihtyy 0-100kmh yli 12 sek ja meinaat että sillä jätetään valoissa porukkaa? Mitä helvettiä nyt, jotain rajaa näihin sähkärifiilistelyihin. keskiverto tdi kiihtyy puolikaasulla samaa vauhtia kuin tuo lämä pohjassa.

En siis ole sähkiksiä vastaan, päinvastoin mutta tuollainen täysin epärealistinen sekoilu missä tyyliin miillä jätetään valoissa äm femmat ja 911 porschet on jotain niin typerää että ei voi olla kommentoimatta.
Missasit sen oleellisen. Mii lähtee valoista 0-50 km/h 3,9 sekunttiin. Lisäksi ei ole vaihteistoa riesana. Vanhalla hitaalla CVT-Jazzillakin pystyi valoista lähtiessä jättämään hetkeksi monet ”seisomaan”, joten tuolla onnistunee todella helposti. Näkisin, että kaupunkioloissa Miillä kyllä pystyy vittuilemaan halutessaan aika monelle kipolle.
 
Onko täällä kukaan perehtynyt latausasemien markkinoihin sen enempää? Yritin tuossa toista ketjua aloittaa, mutta kovin on hiljaista ollut. Vai onko lataavilla ajavat tähän mennessä lähinnä kahta kastia:
1) Schuko-lataajia
2) Omakotitalossa asujia, jotka asennuttavat yhden latausaseman ja that's it.
 
Onko täällä kukaan perehtynyt latausasemien markkinoihin sen enempää? Yritin tuossa toista ketjua aloittaa, mutta kovin on hiljaista ollut. Vai onko lataavilla ajavat tähän mennessä lähinnä kahta kastia:
1) Schuko-lataajia
2) Omakotitalossa asujia, jotka asennuttavat yhden latausaseman ja that's it.

Hyvä kun muistutit tästä. Yritin kaivaa aikaisemmin fb:n puolelta yhtä aika kattavaa kertomusta yhdestä toteutuksesta. Ilmeisesti oli aika vaikea löytää urakoitsijaa tekemään latauspisteitä kuormanhallinnalla ilman että mikään provikkaa ottava latausoperaattori on mukana, mutta oli kuitenkin löytynyt ja lopputulos oli hyvä. Juttu oli joko sähköautot nyt tai latausverkosto -ryhmässä.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.

Kun kaikki noista ovat kuitenkin sellaisia yli neljänkympin autoja, hintaero Model 3:een on sen verran pieni, että ihmettelen sen puuttumista listalta. Model 3 on kuitenkin D-segmenttiä (vs. B/C) ja ihan eri luokkaa autona kuin nuo 20 k€ pikkukippojen sähköversiot.
 
Missasit sen oleellisen. Mii lähtee valoista 0-50 km/h 3,9 sekunttiin. Lisäksi ei ole vaihteistoa riesana. Vanhalla hitaalla CVT-Jazzillakin pystyi valoista lähtiessä jättämään hetkeksi monet ”seisomaan”, joten tuolla onnistunee todella helposti. Näkisin, että kaupunkioloissa Miillä kyllä pystyy vittuilemaan halutessaan aika monelle kipolle.

Juuh, 1.2 Tce meganelle yritti vittuilla, 0-50 mentiin rinnan ja sen jälkeen Mii jäi ihmettelemään eikä sitä motarilla sen koommin näkynyt. Että ei se nyt ihan aikuisten oikeasti mikään raketti ole :facepalm:
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.
Koska ei kannata. Ei noilla mitään rahaa tehdä ja niitä tehdään siksi, että saadaan päästöjä alemmas.
 
Juuh, 1.2 Tce meganelle yritti vittuilla, 0-50 mentiin rinnan ja sen jälkeen Mii jäi ihmettelemään eikä sitä motarilla sen koommin näkynyt. Että ei se nyt ihan aikuisten oikeasti mikään raketti ole :facepalm:


Kasvoiko pippeli? Tuliko mieleen, että ehkä se vain normaalisti lähti noin?
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa. No joo, kyllä tolla hyvin on silti pärjännyt kun ajelee nätisti. Voi mun puolesta Mii kuskit mennä valoista ohi tai ripeämmin, mihin sitä valmiissa muaalimassa on nin kiire. Itse ainakin yritän katsoa jo kaukaa että EI VAAN joutuisi pysähtymään valoihin :):thumbsup:

Sitten tuohono Pure moodiin vielä. Kyllä se välillä vähän liukkaalta talvella tuntuu ja mun mielestä, kun lähtee tarjoamaan perää yht äkkiä, jouluvalot mittaristossa palaen, ei se fossiili silleen vaan herääkkään apuun kytkemään nelikkoa. Näin kun nopeudet on jotain 20-50kmh paikkeilla taajamassa. Sitten taas tuo edellinen 225xe teki paljon loogisemmin Max eDrivessä että kun luistonesto valo syttyi, tuli fossiili apuun, pienemmästäkin pidonmenetyksestä. Näinhän sen kuuluisikin toimia.

Mutta hieno peli v60 t8 on, sähköllä on kiva ajaa ja seuraava auto on jo melko varmasti täyssähkö, ei enää kolmatta plugaria ellei nyt jotain yber isolla akulla olevaa nelikkoa ccs latauksella tule järkihintaan :D

@MedHot
Tuliko sullakin jo takaisinkutsua siitä hätäjarrutus asiasta? Softa päivityksellä siitäkin selviää.....
 
Kiihtyvydellä 0-100 ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten liukkaasti kulkupeli lähtee valoista. Sitä ei kokeilematta ymmärrä, kuinka paljon merkitystä liikkeellelähdössä on sillä, että moottori vetää heti eikä hetken päästä. Kiihtyvyys tosin sitten laskee varsin nopeasti nopeuden kertyessä pienellä sähkömoottorilla.
Aika iso tekijä jo se kumpi painaa poljinta aiemmin.. Se nyt on sama jos Mii lähtee rivakammin sinne 20km/h kun targetti on kuitenkin usein 60. Ehkä jos ajelee jollain 30km/h alueella vaan. Silloin pärjäisi kyllä polkupyörälläkin ihan hyvin.
Toinen suurempi tekijä on se toinen autoilija sun edessä jolla kestää minuutti päästä 60km/h vauhtiin.

Ei tuossa omassa diesel kulkineessa kyllä juuri mainittavaa viivettä ole kun polkimen laittaa alas.
Missasit sen oleellisen. Mii lähtee valoista 0-50 km/h 3,9 sekunttiin. Lisäksi ei ole vaihteistoa riesana. Vanhalla hitaalla CVT-Jazzillakin pystyi valoista lähtiessä jättämään hetkeksi monet ”seisomaan”, joten tuolla onnistunee todella helposti. Näkisin, että kaupunkioloissa Miillä kyllä pystyy vittuilemaan halutessaan aika monelle kipolle.
Tuskin puolikaasulla kuitenkaan?

Muttajoo aika turhaa vääntöä jostain kiihtyvyydestä.

Koska ei kannata. Ei noilla mitään rahaa tehdä ja niitä tehdään siksi, että saadaan päästöjä alemmas.
Veikkaisin että -21 -22 alkaa olemaan aika paljon enemmän vaihtoehtoja.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.




Electric 0-50 3.4s, 0-100 9.1s Huom. vaatii jo kumin polttamista videon perusteella.

Plug-in täyssähkömoodissa 0-50 7.2s, 0-100 20s. Pitäisi riittää kaupunkialueella liikennevirran mukana pysymiseen provosoimatta kanssa-autoilijoita?

Kickdown täyssähkömoodista on aika tuhnu, mutta käytännössä ohitukseen lähdettäessä hyvin aikaa siirtää laatikko sporttimoodille ohitukseen valmistautuessa.

Edit. Eipä noissa näyttänyt todellisuudessa kuin sekunnin kymmenyksien erot olla sammutetulla koneella.
Enemmän siis kaasuvaste ja tuntuma-asia. Jos koeajat polttomoottorista ioniqia niin testaa eco ja sport tilat, niille molemmille löytyy käyttökohteensa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyyhän sitä jotain hupia olla, kun Meganella ajaa :thumbsup: Oikeasti pointti tässä keskustelussa oli, että kaupungissa pärjää mainiosti (toisin kuin esim. Miin kaasuversiolla).

Niinhän se olikin :tup: ja en sitä kiistä etteikö tuo kaupungissa ole mukava voimalinja ja tuo äänettömyys ja välitön voima saa tunteen että voimaa on, mutta ei sitä voimaa ole yhtään sen enempää kuin normaalissa perheautossa. Perheautolla (bensa tms.) pitää sitä kaasua antaa päättäväisemmin ja käyttää sitä moottorin koko kierrosaluetta niin päästään samaan.

Sama kun eräs hermanni luuli että jaguar i-pace kiihtyy nopeammin kuin moottoripyörä, no ei se nyt ihan niin mennyt...
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa.
Tässä on just kuvattuna tehokkaan plugarin se huonoin puoli. Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa. Sitten kytätään sitä mittaristoa ja säädetään kaasujalkaa sen mittarin mukaan, ettei vaan moottori pärähdä käyntiin. Tässä suhteessa se täyssähkö on paljon leppoisampi ajettava.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.

Oletko muuten Kia Niroa harkinnut? Päällisin puolin samat voimalinjat kuin Huyndailla, ainakin hybrideillä voi vetää kärryä kunhan ei osta 2016 mallia.

Olisiko Niro juuri ratkaisevasti konaa suurempi. 3 matkalaukkua menee takaluukkuun vs konaan ei, etumatkustajalla 50mm enemmän päätilaa ja takamatkustajilla jalkatilaa +66mm.


Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten, Nirossa 3 akkumoduulia vs Konassa 5 samankokoisesta akkupaketista. Käytännössä vaikuttaa vasta sitten kun alkaa takuuajan jälkeen joku kenno porsimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on just kuvattuna tehokkaan plugarin se huonoin puoli. Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa. Sitten kytätään sitä mittaristoa ja säädetään kaasujalkaa sen mittarin mukaan, ettei vaan moottori pärähdä käyntiin. Tässä suhteessa se täyssähkö on paljon leppoisampi ajettava.
Tosin kyllä sen plugarinkin voi suunnitella niin, että (a) polttis herää käyntiin vasta kun kuski oikeasti niin tahtoo, eli esim. kick-downilla ja (b) sähkömoottori on sen verran tehokas, ettei polttista käytännössä tarvitse normaaliajossa.
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa. No joo, kyllä tolla hyvin on silti pärjännyt kun ajelee nätisti. Voi mun puolesta Mii kuskit mennä valoista ohi tai ripeämmin, mihin sitä valmiissa muaalimassa on nin kiire. Itse ainakin yritän katsoa jo kaukaa että EI VAAN joutuisi pysähtymään valoihin :):thumbsup:

Sitten tuohono Pure moodiin vielä. Kyllä se välillä vähän liukkaalta talvella tuntuu ja mun mielestä, kun lähtee tarjoamaan perää yht äkkiä, jouluvalot mittaristossa palaen, ei se fossiili silleen vaan herääkkään apuun kytkemään nelikkoa. Näin kun nopeudet on jotain 20-50kmh paikkeilla taajamassa. Sitten taas tuo edellinen 225xe teki paljon loogisemmin Max eDrivessä että kun luistonesto valo syttyi, tuli fossiili apuun, pienemmästäkin pidonmenetyksestä. Näinhän sen kuuluisikin toimia.

Mutta hieno peli v60 t8 on, sähköllä on kiva ajaa ja seuraava auto on jo melko varmasti täyssähkö, ei enää kolmatta plugaria ellei nyt jotain yber isolla akulla olevaa nelikkoa ccs latauksella tule järkihintaan :D

Mielestäni juuri tämän takia se Voltin hybrid toteutus on ihan ylivertainen muihin plugareihin nähden. Suhde pitäisi kaikissa olla iso sähkömoottori -> pieni polttis. BTW just huristelin Voltilla 51 km pelkällä sähköllä, tämä siis vuoden 2012 autolla millä on rullattu 110tkm.
 
Tosin kyllä sen plugarinkin voi suunnitella niin, että (a) polttis herää käyntiin vasta kun kuski oikeasti niin tahtoo, eli esim. kick-downilla ja (b) sähkömoottori on sen verran tehokas, ettei polttista käytännössä tarvitse normaaliajossa.
Voihan plugariin laittaa vaikka 500kW sähkömoottorin mutta ei se sen nopeampaa kiihdy kun akusta ei vaan irtoa enempää virtaa ettei se kulu liikaa. Esimerkiksi melko turvallisella 5C virralla 10kWh akusta irtoaisi vajaa 70 heppaa ennen häviöitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom