Keskustelua hybridiautoista

Juuh, 1.2 Tce meganelle yritti vittuilla, 0-50 mentiin rinnan ja sen jälkeen Mii jäi ihmettelemään eikä sitä motarilla sen koommin näkynyt. Että ei se nyt ihan aikuisten oikeasti mikään raketti ole :facepalm:


Kasvoiko pippeli? Tuliko mieleen, että ehkä se vain normaalisti lähti noin?
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa. No joo, kyllä tolla hyvin on silti pärjännyt kun ajelee nätisti. Voi mun puolesta Mii kuskit mennä valoista ohi tai ripeämmin, mihin sitä valmiissa muaalimassa on nin kiire. Itse ainakin yritän katsoa jo kaukaa että EI VAAN joutuisi pysähtymään valoihin :):thumbsup:

Sitten tuohono Pure moodiin vielä. Kyllä se välillä vähän liukkaalta talvella tuntuu ja mun mielestä, kun lähtee tarjoamaan perää yht äkkiä, jouluvalot mittaristossa palaen, ei se fossiili silleen vaan herääkkään apuun kytkemään nelikkoa. Näin kun nopeudet on jotain 20-50kmh paikkeilla taajamassa. Sitten taas tuo edellinen 225xe teki paljon loogisemmin Max eDrivessä että kun luistonesto valo syttyi, tuli fossiili apuun, pienemmästäkin pidonmenetyksestä. Näinhän sen kuuluisikin toimia.

Mutta hieno peli v60 t8 on, sähköllä on kiva ajaa ja seuraava auto on jo melko varmasti täyssähkö, ei enää kolmatta plugaria ellei nyt jotain yber isolla akulla olevaa nelikkoa ccs latauksella tule järkihintaan :D

@MedHot
Tuliko sullakin jo takaisinkutsua siitä hätäjarrutus asiasta? Softa päivityksellä siitäkin selviää.....
 
Kiihtyvydellä 0-100 ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten liukkaasti kulkupeli lähtee valoista. Sitä ei kokeilematta ymmärrä, kuinka paljon merkitystä liikkeellelähdössä on sillä, että moottori vetää heti eikä hetken päästä. Kiihtyvyys tosin sitten laskee varsin nopeasti nopeuden kertyessä pienellä sähkömoottorilla.
Aika iso tekijä jo se kumpi painaa poljinta aiemmin.. Se nyt on sama jos Mii lähtee rivakammin sinne 20km/h kun targetti on kuitenkin usein 60. Ehkä jos ajelee jollain 30km/h alueella vaan. Silloin pärjäisi kyllä polkupyörälläkin ihan hyvin.
Toinen suurempi tekijä on se toinen autoilija sun edessä jolla kestää minuutti päästä 60km/h vauhtiin.

Ei tuossa omassa diesel kulkineessa kyllä juuri mainittavaa viivettä ole kun polkimen laittaa alas.
Missasit sen oleellisen. Mii lähtee valoista 0-50 km/h 3,9 sekunttiin. Lisäksi ei ole vaihteistoa riesana. Vanhalla hitaalla CVT-Jazzillakin pystyi valoista lähtiessä jättämään hetkeksi monet ”seisomaan”, joten tuolla onnistunee todella helposti. Näkisin, että kaupunkioloissa Miillä kyllä pystyy vittuilemaan halutessaan aika monelle kipolle.
Tuskin puolikaasulla kuitenkaan?

Muttajoo aika turhaa vääntöä jostain kiihtyvyydestä.

Koska ei kannata. Ei noilla mitään rahaa tehdä ja niitä tehdään siksi, että saadaan päästöjä alemmas.
Veikkaisin että -21 -22 alkaa olemaan aika paljon enemmän vaihtoehtoja.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.




Electric 0-50 3.4s, 0-100 9.1s Huom. vaatii jo kumin polttamista videon perusteella.

Plug-in täyssähkömoodissa 0-50 7.2s, 0-100 20s. Pitäisi riittää kaupunkialueella liikennevirran mukana pysymiseen provosoimatta kanssa-autoilijoita?

Kickdown täyssähkömoodista on aika tuhnu, mutta käytännössä ohitukseen lähdettäessä hyvin aikaa siirtää laatikko sporttimoodille ohitukseen valmistautuessa.

Edit. Eipä noissa näyttänyt todellisuudessa kuin sekunnin kymmenyksien erot olla sammutetulla koneella.
Enemmän siis kaasuvaste ja tuntuma-asia. Jos koeajat polttomoottorista ioniqia niin testaa eco ja sport tilat, niille molemmille löytyy käyttökohteensa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyyhän sitä jotain hupia olla, kun Meganella ajaa :thumbsup: Oikeasti pointti tässä keskustelussa oli, että kaupungissa pärjää mainiosti (toisin kuin esim. Miin kaasuversiolla).

Niinhän se olikin :tup: ja en sitä kiistä etteikö tuo kaupungissa ole mukava voimalinja ja tuo äänettömyys ja välitön voima saa tunteen että voimaa on, mutta ei sitä voimaa ole yhtään sen enempää kuin normaalissa perheautossa. Perheautolla (bensa tms.) pitää sitä kaasua antaa päättäväisemmin ja käyttää sitä moottorin koko kierrosaluetta niin päästään samaan.

Sama kun eräs hermanni luuli että jaguar i-pace kiihtyy nopeammin kuin moottoripyörä, no ei se nyt ihan niin mennyt...
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa.
Tässä on just kuvattuna tehokkaan plugarin se huonoin puoli. Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa. Sitten kytätään sitä mittaristoa ja säädetään kaasujalkaa sen mittarin mukaan, ettei vaan moottori pärähdä käyntiin. Tässä suhteessa se täyssähkö on paljon leppoisampi ajettava.
 
Ei oikein nyt lähde sähköautoilu onnistumaan. Perheelliselle tasan yksi edes jollain tavalla järkevä malli tarjolla - joskin hirveään hintaan ja vuoden toimitusajalla. Eikä silläkään toki kärryä saa vetää.

Miksei vaan voi tulla keskikokoista autoa sellaisilla ominaisuuksilla, ettei mikään yksittäinen asia ole ihan onneton? Ioniq kunnon akulla ja latauksella, e-Niro helposti ostettavana ja max 40 000 euron hinnalla, tai Leaf (62kWh) kunnollisilla penkeillä ja säädöillä, niin mikä jottei.

Nyt lähimpinä omaa ostopäätöstä ovat varmaan Ioniq ja Kona. Kona miellyttää silmää ja se on minusta kaikkinensa mukava auto kuskin paikalta. Mutta kun perheellisenä on vaikea perustella itselleen liian pienen auton ostoa.

Ioniqissa on minusta tilaa selvästi paremmin, tiedä sitten numeroiden valossa. Se ei kuitenkaan autona ole yhtä kiva ja onnettoman hidas pikalataus yhdistettynä nykymittapuulla pienehköön akkuun aiheuttaisi sekin varmasti ostokrapulaa. Ja omalla paikkakunnalla ei edes ole koeajettavana sähköversiota - pelkästään hybridi. Kiinnostaisi tuo kulkupuoli, kun yksi sähköauton kivoja puolia on ripeät nopeuden muutokset, niin miten on laita Ioniqin suhteen. Se kun paperilla on lähinnä sieltä hitaimmasta päästä sähkiksiä.

Kait se pitää vaan sitten hybridien suuntaan kääntyä. Siellä sentään jonkinlaista tarjontaa on. Ärsyttää vaan tuplatekniikkaa raahata mukana.

Oletko muuten Kia Niroa harkinnut? Päällisin puolin samat voimalinjat kuin Huyndailla, ainakin hybrideillä voi vetää kärryä kunhan ei osta 2016 mallia.

Olisiko Niro juuri ratkaisevasti konaa suurempi. 3 matkalaukkua menee takaluukkuun vs konaan ei, etumatkustajalla 50mm enemmän päätilaa ja takamatkustajilla jalkatilaa +66mm.


Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten, Nirossa 3 akkumoduulia vs Konassa 5 samankokoisesta akkupaketista. Käytännössä vaikuttaa vasta sitten kun alkaa takuuajan jälkeen joku kenno porsimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on just kuvattuna tehokkaan plugarin se huonoin puoli. Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa. Sitten kytätään sitä mittaristoa ja säädetään kaasujalkaa sen mittarin mukaan, ettei vaan moottori pärähdä käyntiin. Tässä suhteessa se täyssähkö on paljon leppoisampi ajettava.
Tosin kyllä sen plugarinkin voi suunnitella niin, että (a) polttis herää käyntiin vasta kun kuski oikeasti niin tahtoo, eli esim. kick-downilla ja (b) sähkömoottori on sen verran tehokas, ettei polttista käytännössä tarvitse normaaliajossa.
 
Täytyy nyt jotain omastakin v60 T8:sta sanoa. Mitä tulee tuon polttiksen käynnistymiseen kun ajellaan Pure tilassa eli se on se Volvon sähköisin moodi niin kyllä sen polkimen kanssa saa maantienopeuksissa olla tarkkana ettei hyrähdä etupää käyntiin kun ruvetaan nostamaan vauhtia 80kmh:sta 100kmh:n. Välillä se on niin herkillä että ennen kuin on se 80kmh:kin lasissa niin fossiili haluaa herätä talviuniltaan. Onneksi hybridi mittarista vai miksi sitäkin kutsutaan niin pystyy aika hyvin seuraamaan polkimen "asentoa"/kierroksia että milloinka ollaan jännän äärellä sen fossiilin käynnistyksen kanssa. No joo, kyllä tolla hyvin on silti pärjännyt kun ajelee nätisti. Voi mun puolesta Mii kuskit mennä valoista ohi tai ripeämmin, mihin sitä valmiissa muaalimassa on nin kiire. Itse ainakin yritän katsoa jo kaukaa että EI VAAN joutuisi pysähtymään valoihin :):thumbsup:

Sitten tuohono Pure moodiin vielä. Kyllä se välillä vähän liukkaalta talvella tuntuu ja mun mielestä, kun lähtee tarjoamaan perää yht äkkiä, jouluvalot mittaristossa palaen, ei se fossiili silleen vaan herääkkään apuun kytkemään nelikkoa. Näin kun nopeudet on jotain 20-50kmh paikkeilla taajamassa. Sitten taas tuo edellinen 225xe teki paljon loogisemmin Max eDrivessä että kun luistonesto valo syttyi, tuli fossiili apuun, pienemmästäkin pidonmenetyksestä. Näinhän sen kuuluisikin toimia.

Mutta hieno peli v60 t8 on, sähköllä on kiva ajaa ja seuraava auto on jo melko varmasti täyssähkö, ei enää kolmatta plugaria ellei nyt jotain yber isolla akulla olevaa nelikkoa ccs latauksella tule järkihintaan :D

Mielestäni juuri tämän takia se Voltin hybrid toteutus on ihan ylivertainen muihin plugareihin nähden. Suhde pitäisi kaikissa olla iso sähkömoottori -> pieni polttis. BTW just huristelin Voltilla 51 km pelkällä sähköllä, tämä siis vuoden 2012 autolla millä on rullattu 110tkm.
 
Tosin kyllä sen plugarinkin voi suunnitella niin, että (a) polttis herää käyntiin vasta kun kuski oikeasti niin tahtoo, eli esim. kick-downilla ja (b) sähkömoottori on sen verran tehokas, ettei polttista käytännössä tarvitse normaaliajossa.
Voihan plugariin laittaa vaikka 500kW sähkömoottorin mutta ei se sen nopeampaa kiihdy kun akusta ei vaan irtoa enempää virtaa ettei se kulu liikaa. Esimerkiksi melko turvallisella 5C virralla 10kWh akusta irtoaisi vajaa 70 heppaa ennen häviöitä.
 
Voihan plugariin laittaa vaikka 500kW sähkömoottorin mutta ei se sen nopeampaa kiihdy kun akusta ei vaan irtoa enempää virtaa ettei se kulu liikaa. Esimerkiksi melko turvallisella 5C virralla 10kWh akusta irtoaisi vajaa 70 heppaa ennen häviöitä.

Kyllä 10kWh akusta pystyttäisiin repimään huomattavasti isompia tehoja ihan turvallisesti. Riippuu sitten toki paljon akun suunnittelusta.
 
Voihan plugariin laittaa vaikka 500kW sähkömoottorin mutta ei se sen nopeampaa kiihdy kun akusta ei vaan irtoa enempää virtaa ettei se kulu liikaa. Esimerkiksi melko turvallisella 5C virralla 10kWh akusta irtoaisi vajaa 70 heppaa ennen häviöitä.
Puhutaan nyt kuitenkin sellaisista arkiajoon riittävistä kiihtyvyyksistä (0-50km/h @ ~4s ja 0-100km/h @ ~10s) joihin monella plugarilla pääsee.
 
Mielestäni juuri tämän takia se Voltin hybrid toteutus on ihan ylivertainen muihin plugareihin nähden. Suhde pitäisi kaikissa olla iso sähkömoottori -> pieni polttis. BTW just huristelin Voltilla 51 km pelkällä sähköllä, tämä siis vuoden 2012 autolla millä on rullattu 110tkm.

Ampera/Volt on myöskin osaltaan kompromissi, kuten moni muu plugari. Nelipaikkaisuus ja pieni tavaratila tiputti aikanaan tuon amperan omista vaihtoehdoistani.
 
Ampera/Volt on myöskin osaltaan kompromissi, kuten moni muu plugari. Nelipaikkaisuus ja pieni tavaratila tiputti aikanaan tuon amperan omista vaihtoehdoistani.

Kyllä. Toki tuossa puhuttiinkin hybriditoteutuksesta eikä mikään estä käyttämästä samaa voimalinjaa isommassa korissa. Jenkeissähän onkin ollut Cadillac CT6 ja Chevy Malibu Volt gen2:n (jota ei myöskään tuotu Eurooppaan) voimalinjalla. Uudessa Ford Transitissahan on tarjolla sarjahybridi, jossa sähkömoottori 93kW/360Nm.
 
Ampera/Volt on myöskin osaltaan kompromissi, kuten moni muu plugari. Nelipaikkaisuus ja pieni tavaratila tiputti aikanaan tuon amperan omista vaihtoehdoistani.

Sarjahybridin voimalinja ole hävittämin ratkaisu, vs. mekaaninen voimalinja ja hyvin välitetty polttomoottori +sähkömoottori, kun nopeudet ja ajomatkat kasvavat.

Sitten on näitä ylivaihdeväkerryksiä, kuten Mitsubishi outlander phev. Käytännöntasolla yhden vaihteen mekaaninen voimalinja maantienopeuksissa ei riitä, joka näkyy kovana kulutuksena plug-in kantaman ylitettyä.

Japanin markkinoilla esim. Nissan Note e-power pärjää hyvin itselataavana sarjahybridinä, koska nopeudet keskimäärin alhaisia ja paljon kaupunkiajoa. Arvostelujen mukaan sähköautomainen ajokokemus saatu aikaiseksi ja löytyy ihan Nismo brändättyäkin mallia.
 
Sarjahybridin voimalinja ole hävittämin ratkaisu, vs. mekaaninen voimalinja ja hyvin välitetty polttomoottori +sähkömoottori, kun nopeudet ja ajomatkat kasvavat.

Sitten on näitä ylivaihdeväkerryksiä, kuten Mitsubishi outlander phev. Käytännöntasolla yhden vaihteen mekaaninen voimalinja maantienopeuksissa ei riitä, joka näkyy kovana kulutuksena plug-in kantaman ylitettyä.

Asiaa. Itse liputin ennen vahvasti sarjahybridin puolesta kun mitään muuta kunnollista ei saatu aikaan, mutta rinnakkaishybridi riittävällä sähköisellä suorituskyvyllä käy toki ja hyvähän se vaan on jos kulku paranee kun polttis otetaan mukaan. Rav4 plugarista odotan ensimmäistä tällaista autoa.
 
Mutta suurin vaikutus on toki käyttäjän ajoprofiililla ja sillä pääseekö plugarilla ilman polttomoottoria lyhyitä matkoja myös talvella.

Otetaan esimerkki. Kuukaudessa tulee työmatkaa päivittäin 20km x 2krt x 5pv x 4vk = 800 kilometriä pistokkeen päästä täyssähköllä.

Tämän lisäksi edestakainen 300 km mökkireissu kerran kuukaudessa, josta ensimmäiset 50 kilometriä täyssähköllä. (Edit. Yhteensä siis 600 kilometriä, josta 100km sähköllä.)

Pienikulutuksisin rinnakkaishybridi voisi viedä sen 4,6 litraa sadalla sähkön loputtua ja saman kokoluokan sarjahybridi vaikka 6l sadalla. Kaikki nämä ajot kun lyö exceliin niin toinen vie keskimäärin 2,1 litraa ja toinen 1,6l sadalla. Onko siis kulutuserolla loppupeleissä mitään merkitystä tällaiselle profiililla.

Asiaa. Itse liputin ennen vahvasti sarjahybridin puolesta kun mitään muuta kunnollista ei saatu aikaan, mutta rinnakkaishybridi riittävällä sähköisellä suorituskyvyllä käy toki ja hyvähän se vaan on jos kulku paranee kun polttis otetaan mukaan. Rav4 plugarista odotan ensimmäistä tällaista autoa.

Tuleva Kia Sorento Hybrid (~230hv) ja Plugin hybrid (~250hv) kiinnostava vaihtoehto tälle ja vaikka Volvo T8:llekkin jos ei kaikkia 400 hevosvoimaa tarvitse.

Pitäisi olla tulossa etuvetona tai vaihtoehtoisesti nelivetona myös täyssähkömoodissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tässä on just kuvattuna tehokkaan plugarin se huonoin puoli. Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa. Sitten kytätään sitä mittaristoa ja säädetään kaasujalkaa sen mittarin mukaan, ettei vaan moottori pärähdä käyntiin. Tässä suhteessa se täyssähkö on paljon leppoisampi ajettava.

Osittain totta juu. Toisaalta vaikuttaa myös sekin että kun tohon tottuu niin sujuu paremmin mutta kyllähän sitä nopeutta täytyy muutenkin tarkkailla kun taajamassa ajellaan. Sopivan nopeastu tuokin silti sen n 40-50kmh ottaa :) Toisaalta maantielle kiihtymistä tässä vähän silti enemmän painotin ja sillon saa olla ns varovainen.
Kyllä bemari teki tuosta helpompaa. Sen kanssa kun tuntu että vaikka kuinka paino kaasua sen enempää miettimättä pl kickdowniin asti niin max edrivellä ajettiin VAIN sähköllä. Volvon pure antaa LIIAN helposti polttikselle luvan käynnistyä...

Tämän auton jälkeen sitä tietää kuinka paljon hevosia oikeasti tarvii autoon. Jos on tullut 87hv@2000kg autolla toimeen niin hyvinhän ne Miinkin tehot riittäisi :D Toki eihän se ole ihan noin musta valkoista, eihän se Miin sisusta ja kaikki toiminnallisuus ole mitään Volvoon verrattuna, sähköherkut tms näyttö jne. Näin siis kuvien ja videoiden perusteella :)
Summasumrum: sähköauto olisi varmasti se optimaalisin itelle :thumbsup:
 
Eli tehoa on, mutta sitä ei voida / haluta ulosmitata, koska polttomoottori käynnistyy / polttoainetta kuluu / halutaan maksimoida sähköllä ajo jne. Loppujen lopuksi sitä tehokasta plugaria ajetaan kuin sitä laiskinta mahdollista autoa.

Ja tähän kiteytyy loistavasti tuo plugarin ongelma. Helvetin iso ja kallis auto, mutta sitä ei voi ajaa "kunnolla", vaan joutuu ajamaan kuin jotain 1.6 vaparicorollaa, "jotta saa plugarin edut irti". Sikäli tuo edellämainittu bemarin ratkaisu onkin hybridien paras -> sähköllä mennään ja kickdown vasta aktivoi polttomoottorin. Tuossa on selkeästi jo eroteltu sähköajo ja polttisapu, eikä tule mitään volvomaisia idiotismeja. Onhan se kivaa varmaan omistaa se XC90 ja ajaa sähköllä, jos pitää "olla koko aika tarkkana" ettei vaan se polttomoottori siellä starttaa. Tosin tämä myös selittää sen, miksi ne on niin helvetin hitaita ja epävarmoja arkiliikenteessä.
 
Tuleva Kia Sorento Hybrid (~230hv) ja Plugin hybrid (~250hv) kiinnostava vaihtoehto tälle ja vaikka Volvo T8:llekkin jos ei kaikkia 400 hevosvoimaa tarvitse.

Pitäisi olla tulossa etuvetona tai vaihtoehtoisesti nelivetona myös täyssähkömoodissa.

Löytyykö jotain linkkiä, missä olisi lisätietoja plugarista? Löysin vain perushybridin tiedot eli 1.6 turbo ja 44kW sähkömoottori.
 

Jos olisi osannut googlea käyttää, niin ei tarvitsisi toivoa/arvailla.

Alkaen Sorentosta Kia/Huyndai toteuttaa tehokkaamman hybridin perustuen 1.6t SmartStream moottoriin (CVVD-venttiilinohjaus). Sähköjärjestelmän speksit aikalailla kuten nykyisessä Ioniqissa (44.2 kW sähkömoottori 1.49 kWh akku). Näillä päästään 226hp/350Nm.

Edit. 8-lovinen DCT ei taidakkaan koskea tätä voimalinjaa vaan dieseliä ja Youtuben perusteella tämä hybridi voisi olla nelivetoinen. Onkohan siis sähkömoottori sijoitettu erillisesti taka-akselille vai vaihteiston jälkeen kuten Ioniqissa.

Eli ei saatu korkealle kiertävää vaparia, mutta muuten speksit aikalailla sitä mitä ajattelin. Jännä nähdä miten pärjää WLTP ja real life kulutustesteissä Toyotaan 2l hybridiin (184hp) ja 2.5l hybridiin (218 hv) saman segmentin korissa.
Löytyykö jotain linkkiä, missä olisi lisätietoja plugarista? Löysin vain perushybridin tiedot eli 1.6 turbo ja 44kW sähkömoottori.



Tuossa videossa mainitaan 4:00 alkaen, että suuremman sähkömoottorin ansiosta päästään 265ps yhteistehoon. Jos bensakoneesta otetaan sama teho, niin sähkömoottori on ~30 hp hybridiä tehokkaampi eli reilu 90hp. Juuri muuta siitä ei olekkaan vielä saatavilla.
 

Tuossa videossa mainitaan 4:00 alkaen, että suuremman sähkömoottorin ansiosta päästään 265ps yhteistehoon. Jos bensakoneesta otetaan sama teho, niin sähkömoottori on ~30 hp hybridiä tehokkaampi eli reilu 90hp. Juuri muuta siitä ei olekkaan vielä saatavilla.


Kiitos. Saa nähdä jokohan tulisi sähkölämmitys, mutta pelkään pahoin ettei tule. Se ainakin hyvä juttu, että on ilmeisesti myös plugarina 7-paikkainen kun niitä vaihtoehtoja ei ole markkinoilla mitenkään liikaa.
 
Omaan Passat GTE:hen olen ollut kyllä tyytyväinen. Kohta on kulunut 2kk viime tankkauksesta keskikulutuksen näyttäessä nyt 2.8l/100km tältä ajalta, ja joulukuussa resetoituneelta "pitkältä aikaväliltä" 3.8l/100km.

Pääsääntöinen ajoprofiili on 2x10km työmatka päivittäin, jossa satunnaisesti lisänä 10-15km. Tuon 25-35km pääsee täydellä latauksella tosimaailman kilometreja. 25km matka on melkolailla minimi kylmässä kelissä ja useassa 5-10km pätkässä, jossa auto lähtee aina kylmänä käyntiin ja sähköllä pusketaan muutaman kilometrin matkalla hytti lämpimäksi.
EDIT: Lisäksi talven ajan viikottain 2x 100km ilman mahdollisuuksia ladata välissä.

Auto on vuoden ajan ollut käytössä ja ~20-21 tkm mittariin. Miinuksena tällä asun kerrostalossa ilman aitoa kykyä ladata autoa, onneksi lämpötolpan kautta 2h ajastimella autoa saa "lämmittää" kuten mitä tahansa muutakin autoa... kjeh kjeh. Kohta tavoitteena on päästä rivariin / omakotitaloon ja asennuttaa perinteinen 16A erillislaturi.

Sen verran paljon olen tykännyt GTE:stä, että seuraava auto on vähintäänkin pistokehybridi, ellei jopa täyssähköauto. 5v päästä autoa mahdollisesti vaihtaessa pistokehybridin lataus saisi riittää 100km:lle luonnossa / 150km teoriassa.
 
Ei mun ainakaan kovin tarkka tarvinnut olla, sähköllä meni nätisti kaupungissa ja taajamassa kun tommosta ajoin ja liikkui niin että pysyi muiden mukana. Tykkään tuosta lähestymistavasta että sit kun haluaa ajaa kovaa niin löytyy tehoa sitä varten ja muussa tapauksessa menee sitten ns. pyhällä hengellä.

Samalla tavalla ajoin kun omaa dieselrutkutinta.

Kyllähän se tosiaan taajamassa menee hyvin ja ripeähkösti sähköllä mutta sitten ollaan jännän äärellä kun lähetään valtateille kiihdyttelemään ja jos kelikin on vielä viileähköä niin tietää kyllä kuin siinä käy.
 
Tjoo, sitten varmaan sähköauto on parempi. Jos mun täytyis miettiä hankinko 400-heppaisen farkun vai VW Upin kokoisen sähkövatkaimen, niin täytyy sanoa että perustan sen päätöksen johonkin aivan muuhun kuin siihen että kumpi on ”hienovaraisempi”. Varmaan jos vertailisin vaikka johonkin Poloon niin asialla olisi merkitystä :)

No mikäs minä olen sanomaan, omat plugarihaaveet kaatui kertarysäyksellä kun työpaikka vaihtuu niin että pitää jättää auto kadulle parkkiin. Nykyisellään sais ladata töpselistä niin paljon kun ehtii.

Toki, mutta sen 400-heppaisen farkun hinta on samalla ihan toista maata kuin VW Upin kokoisen sähkövatkaimen ja tuolloin voisikin verrata esim. samanhintainseen täyssähköön.
 
Sitä mä tässä vähän ajan takaa kun täällä niin kovasti onanoidaan 15k sähkövatkaimen ratissa noita 50-100 kilon plugarikuskeja vastaan :D

Juuh sitähän tämä. Ei toi Mii nyt niin ylivertainen ole mitä jotkut antaa ymmärtää, mutta hyvä ja hintaisekseen pätevä peli. Ei sillä silti mitään pitkää matkaa aja kaupungista toiseen, jos on oikea autokin olemassa. VAG vaan tajusi että pieni sähkövatkain kaupunkiin on just se juttu Euroopassa.
 
Kun kaikki noista ovat kuitenkin sellaisia yli neljänkympin autoja, hintaero Model 3:een on sen verran pieni, että ihmettelen sen puuttumista listalta. Model 3 on kuitenkin D-segmenttiä (vs. B/C) ja ihan eri luokkaa autona kuin nuo 20 k€ pikkukippojen sähköversiot.
Tuota Teslaa olen yrittänyt saada jotenkin laskettua itselleni järkeväksi. Vaan kun lähtökohta tälle autonvaihdolle oli maksimissaan 35000 euron sijoitus, minkä sitten olen jotenkin saanut henkisesti hilattua siihen 40 tuhanteen. Se on jo yli alkuperäisen budjetin, eikä siitä kyllä pysty juuri enää joustamaan. Tuohon rahaan kuitenkin saisi helposti uuden Leafin (40kWh), Ioniqin, e-Golfin, Konan (jopa 64 kWh myydään lähes uutena n. 40 kEurolla.). Mutta jokaisessa tuntuu löytyvän joku totaalinen turn-off, mikä tiputtaa haluttavuuden turhan alas.

Tesla olisi voimalinjaltaan ja perus spekseiltään ylivoimaisen hyvä. Mutta kun se maksaa vähintään 10 000 euroa liikaa. Ja ihan rehellisesti sanottuna, minua vähän arveluttaa Tesla sen mahtavan sähkövoimalinjan ulkopuolella. Melko pitkiä viestiketjua saa lukea surkeasta laadusta ja huollon hankaluudesta. Varmaan se on pieni, äänekäs vähemmistö, mutta silti arveluttaisi omaa rahaa noin paljon laittaa kyseiseen autoon kiinni.
 
Viimeksi muokattu:



Electric 0-50 3.4s, 0-100 9.1s Huom. vaatii jo kumin polttamista videon perusteella.

Plug-in täyssähkömoodissa 0-50 7.2s, 0-100 20s. Pitäisi riittää kaupunkialueella liikennevirran mukana pysymiseen provosoimatta kanssa-autoilijoita?

Kickdown täyssähkömoodista on aika tuhnu, mutta käytännössä ohitukseen lähdettäessä hyvin aikaa siirtää laatikko sporttimoodille ohitukseen valmistautuessa.

Edit. Eipä noissa näyttänyt todellisuudessa kuin sekunnin kymmenyksien erot olla sammutetulla koneella.
Enemmän siis kaasuvaste ja tuntuma-asia. Jos koeajat polttomoottorista ioniqia niin testaa eco ja sport tilat, niille molemmille löytyy käyttökohteensa.

Tuosta vanhemmasta Ioniqista löytyy vaikka millä mitalla videoita ja testejä. Mutta kun minua kiinnostaisi se uusi. Että onko siinä havaittavaa eroa kulkupuolessa tuohon vanhaan verrattuna. Erityisesti ohituskiihtyvyys (80 - 120) olisi kiva päästä ihan itse kokemaan. Sitä kun muistaakseni jossain testissä vähän kritisoitiin tuon vanhan osalta. Onkohan plugarin ja sähköversion rengasmeluissa tai ajettavuudessa muuten isojakaan eroja?

Ja plug-in -hybridiin jos päädyn, niin siinä pitää sitten olla jo jotain oikeasti kiinnostavaa. Tehoa, tai jotain muuta oikein kivaa, mikä lievittää pettymystä täyssähköauton puutteesta. Yksi varteenotettava olisi Bemarin 225xe, missä saisi nelivedon ja ihan rivakan suorituskyvyn. Sähkörange on siinä pieni, mutta minun työmatka osuisi varmasti lähes vuoden ympäri rangen sisään. Toinen olisi Passat GTE, mikä olisi minun silmään tyylikäs, hiljainen, koukullinen ja ilmeisen onnistunut tuon sähköpuolen suhteen (lämmitys ei ole polttiksen varassa ja sähköpuolella on potkua muuhunkin kuin mateluun).
 
Siis tuo vehje kiihtyy 0-100kmh yli 12 sek ja meinaat että sillä jätetään valoissa porukkaa? Mitä helvettiä nyt, jotain rajaa näihin sähkärifiilistelyihin. keskiverto tdi kiihtyy puolikaasulla samaa vauhtia kuin tuo lämä pohjassa.

En siis ole sähkiksiä vastaan, päinvastoin mutta tuollainen täysin epärealistinen sekoilu missä tyyliin miillä jätetään valoissa äm femmat ja 911 porschet on jotain niin typerää että ei voi olla kommentoimatta.
Ei sillä Miillä monia valoissa jätetäkään, jos täysillä ajettaisiin, mutta kun tässä on keskusteltu ihan tavallisesta arkiajosta. Siinä Mii on yllättävän vahvoilla nopean reagoinnin sekä 0-30 tai jopa 0-40 km/h asti hyvän tehopainointegraalin ansiosta.


Ei todellakaan "keskiverto tdi" kiihdy puolikaasulla samaan tahtiin. Kokeilin eilen kuusi lähtöä 0-50 km/h (vajaa 55 mittariin) MB C220 CDI:llä, vm. 2011.
-2,1 l kaksoisahdettu nelosdiesel
-125 kW@3000-4200 rpm
-400 Nm@1400-2800 rpm
-7-vaihteinen automaatti
-takaveto
-225/45R17W
-sataseen noin 8 s

Mielestäni tuo on paikaltaan lähtien ennemmin keskivertoa tdi:tä hieman nopeampi kuin hitaampi.

Arkiajolähtö: vaihteisto normaalitilassa (E), S&S pois, eli kone oli sentään valmiiksi käynnissä (moni antaa S&S:n olla päällä, jolloin lähtö olisi vielä hitaampi), ajanotto alkoi kun potkaistu kaasujalka koski kaasupolkimeen. Pysäytys, kun auton mittarissa vajaa 55 km/h.
1. 3,61 s
2. 3,77 s
3. 3,65 s

Maksimilähtö: vaihteisto sport, S&S pois, pidätys vasemmalla jalalla jarrua vasten, jotta kierrokset valmiiksi ylhäällä sekä turboissa ja mom.muuntimessa painetta. Jarrun vapautuksen ja kaasun runttauksen hetkellä alkoi ajanotto.
1. 3,05 s (2500 rpm, suti sopivasti)
2. 3,22 s (suti hieman liikaa, koska lähtökiekat 3000 rpm)
3. 2,98 s (2500 rpm)

Normaalin kuskin nasta lautaan näyttäisi olevan noin 0,6 s hitaampi kuin perusteellinen tehojen kaivaminen. Nämä mittaukset ovat vain keskenään vertailukelpoisia, koska mersu on tehnyt nopeusmittarin tarkoituksella hitaaksi. Loppunopeuteni saattoi tästä johtuen olla lähempänä 60 todellista. Viidenkympin ajat saattoivat oikeasti olla esim. 3,1 s ja 2,5 s.

Sen verran voi sanoa, että mersulla pitää käytännössä laittaa lappu lattiaan pysyäkseen Miin kyydissä, jos arkiajotyylisesti ei nosta kierroksia valmiiksi jarrua vasten. Moottorin kierrokset nousevat lähdössä niin tuskaisen hitaasti ja samalla kunnon voimaa saa odottaa ensimmäisen sekunnin, millä on iso vaikutus reilu kolmen sekunnin suorituksessa. Varsinkin kun tarkastellaan auton paikkaa, eli kuljettua matkaa (eikä nopeutta) ajan funktiona. Jarrua vasten lähtien voisi riittää 3/4 kaasu, mutta sellainen lähtötapa on hyvin kaukana arkiajosta.

Voin katsoa, jos saisin koronatilanteen joskus helpottaessa jonkun rattimiehen mersun puikkoihin, niin voin testata Mii Electriciä sitä vastaan 0-50 km/h.
 
Ei sillä Miillä monia valoissa jätetäkään, jos täysillä ajettaisiin, mutta kun tässä on keskusteltu ihan tavallisesta arkiajosta. Siinä Mii on yllättävän vahvoilla nopean reagoinnin sekä 0-30 tai jopa 0-40 km/h asti hyvän tehopainointegraalin ansiosta.


Ei todellakaan "keskiverto tdi" kiihdy puolikaasulla samaan tahtiin. Kokeilin eilen kuusi lähtöä 0-50 km/h (vajaa 55 mittariin) MB C220 CDI:llä, vm. 2011.
-2,1 l kaksoisahdettu nelosdiesel
-125 kW@3000-4200 rpm
-400 Nm@1400-2800 rpm
-7-vaihteinen automaatti
-takaveto
-225/45R17W
-sataseen noin 8 s

Mielestäni tuo on paikaltaan lähtien ennemmin keskivertoa tdi:tä hieman nopeampi kuin hitaampi.

Arkiajolähtö: vaihteisto normaalitilassa (E), S&S pois, eli kone oli sentään valmiiksi käynnissä (moni antaa S&S:n olla päällä, jolloin lähtö olisi vielä hitaampi), ajanotto alkoi kun potkaistu kaasujalka koski kaasupolkimeen. Pysäytys, kun auton mittarissa vajaa 55 km/h.
1. 3,61 s
2. 3,77 s
3. 3,65 s

Maksimilähtö: vaihteisto sport, S&S pois, pidätys vasemmalla jalalla jarrua vasten, jotta kierrokset valmiiksi ylhäällä sekä turboissa ja mom.muuntimessa painetta. Jarrun vapautuksen ja kaasun runttauksen hetkellä alkoi ajanotto.
1. 3,05 s (2500 rpm, suti sopivasti)
2. 3,22 s (suti hieman liikaa, koska lähtökiekat 3000 rpm)
3. 2,98 s (2500 rpm)

Normaalin kuskin nasta lautaan näyttäisi olevan noin 0,6 s hitaampi kuin perusteellinen tehojen kaivaminen. Nämä mittaukset ovat vain keskenään vertailukelpoisia, koska mersu on tehnyt nopeusmittarin tarkoituksella hitaaksi. Loppunopeuteni saattoi tästä johtuen olla lähempänä 60 todellista. Viidenkympin ajat saattoivat oikeasti olla esim. 3,1 s ja 2,5 s.

Sen verran voi sanoa, että mersulla pitää käytännössä laittaa lappu lattiaan pysyäkseen Miin kyydissä, jos arkiajotyylisesti ei nosta kierroksia valmiiksi jarrua vasten. Moottorin kierrokset nousevat lähdössä niin tuskaisen hitaasti ja samalla kunnon voimaa saa odottaa ensimmäisen sekunnin, millä on iso vaikutus reilu kolmen sekunnin suorituksessa. Varsinkin kun tarkastellaan auton paikkaa, eli kuljettua matkaa (eikä nopeutta) ajan funktiona. Jarrua vasten lähtien voisi riittää 3/4 kaasu, mutta sellainen lähtötapa on hyvin kaukana arkiajosta.

Voin katsoa, jos saisin koronatilanteen joskus helpottaessa jonkun rattimiehen mersun puikkoihin, niin voin testata Mii Electriciä sitä vastaan 0-50 km/h.
Niin tässä taidetaan olla tuossa ihan perinteistenkin piiris ollees kysymykses mihin auto tehty niin sellaiset välitykset. On hitosti pikku hatchback joissa kiihtyvyys ensimmäiset kymmenet kilometrit on sellaista tasoa ettei urheilullinenkaan auto tahdo mukana pysyä. Puhumattakaan tuollainen keskiverto tuhdu TDI. Mikä sitten minkäkin auto "kaasuvaste". Pienissä tehottomissa autoissa on kaasupolkimesta tehty usein agressiivinen jolloin se pienikin polkaisu ottaa lähemmäs maksimit koneesta. Samanlaisen vasteen polkimella kun tehokkaammalla olisi aivan kaameaa ajaa talvella ja kesälläkin menteisiin kumia poltellen.

Ja sinällään tuosta liikkeelle lähdöstä niin tuo esimerkkis 400Nm momentinmuuntimen ansiosta lähdössä 800Nm. Ja oliko ensimmäisen vaihteen ja perän välityssuhde jotain 11,3. Niin siellä on renkaiden akselilla 9000Nm vääntöä. Vaikka ottaakin hitaasti kierroksia niin se lähtökin on hidasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mites porukoilla on tuo Mii mennyt nyt keväällä, kun on lämpöasteet olleet kympin paremmalla puolella? Itsellä on pyörinyt siinä 9kW paikkeilla per 100km kaupunkiajossa, eli reippaasti vähemmän kuin siinä nollan tienoolla (mikä ei nyt ole myöskään mikään ylläri). Näyttää menevän aika pihisti kun pyörittelee kaupunkiajossa, maantiellä ja motarilla sit mennään sinne 15kW tienoolle helposti ja sen yli kun tulee ylämäkeä jne.
 
Kyllä kulutukset putoaa aina keväällä, kun lämmitys ei enää haukkaa niin paljoa. Näkyy rangessa heti positiivisesti, ellei leveämmät kesäläskit vie tilannetta taaksepäin.
 
Kuukausi on tullut ajeltua nyt Opel Grandland X PHEV:llä (hybrid4).
Electric tilassa kick down ei bensaa käynnistä, vaan ottaa kummankin sähkömoottorin käyttöön. Hybrid tilassa sitten kaikki kolme. Lähtee ihan tarpeeksi rivakasti noilla 81kW ja 83kW sähkömoottoreillakin. Löytyy neljä tilaa: Electric, Hybrid, 4WD, Sport.

Sähköllä ajettaessa pääsääntöisesti takavetoinen. Lähtee ainakin plussa keleillä Electric tilassa aina liikkeelle. Epäilys että pakkasilla on hybrid tilassa, mutta eipä tuo ole noilla parilla kertaa kun tuon tehnyt, niin bensa konetta ei käytetty liikkumiseen vaan sähköllä on silti menty. Ja bensa sammunut muutaman minuutin käynnin jälkeen.

Hybrid tilassa 80 rajoituksella menee vielä pääsääntöisesti sähköllä. 100 rajoituksen pääsääntöisesti bensalla.

Tuo edessä oleva sähkömoottori vaikuttaa olevan vain avustavassa roolissa. Ja lataava rooli sitten kun bensalla aletaan lataamaan akkua.
Latailut hoituneet pääosin taloyhtiön katoksessa mukana tulleella 8A schukolla. Autossa oli lisävarusteeksi otettu 6,6kW (1x32A) laturi, vakiona kun on 3,3kW (1x16A).
Kerran olen K-latausta testannut yhdellä kauppa reisulla. Tuli 0,18€/kWh hinnaksi tuolle lataukselle, eli taitaa uskaltaa uudestaankin kokeilla tuotakin.
 
Muuten, oletteko huomanneet että Virran tunnuksiin voi liittää useamman rfid tägin? Itse käytän niiden latauspisteitä usein ja helpottaa kummasti kun ei tarvitse kantaa mukana erillistä tägiä vaan voi vilauttaa mitä tahansa joka jo muutenkin kulkee mukana. Saattaa tosin vaatia rfid lukijan joka osaa näyttää id:n (tai Android luurin?) jotta sen saa tägistä tietoon. Näin ainakin oman HSL matkakortin kanssa. Joissain tägeissä tuo id on ihan kyljessä näkyvillä.

Tämä ollut itsellä nyt puolivuotta jo käytössä ja käytännössä Virran pisteet olleet ainoat maksulliset latauspisteet joita olen viitsinyt käyttää tuon helppouden vuoksi vaikka se prepaid systeemi nyppiikin.
 
Muuten, oletteko huomanneet että Virran tunnuksiin voi liittää useamman rfid tägin? Itse käytän niiden latauspisteitä usein ja helpottaa kummasti kun ei tarvitse kantaa mukana erillistä tägiä vaan voi vilauttaa mitä tahansa joka jo muutenkin kulkee mukana. Saattaa tosin vaatia rfid lukijan joka osaa näyttää id:n (tai Android luurin?) jotta sen saa tägistä tietoon. Näin ainakin oman HSL matkakortin kanssa. Joissain tägeissä tuo id on ihan kyljessä näkyvillä.

Tämä ollut itsellä nyt puolivuotta jo käytössä ja käytännössä Virran pisteet olleet ainoat maksulliset latauspisteet joita olen viitsinyt käyttää tuon helppouden vuoksi vaikka se prepaid systeemi nyppiikin.
Hyvä vinkki, onnistuu näköjään myös Helenin latauspalvelussa (jolla voi käyttää Virran pisteitä).
 
Hyvä vinkki, onnistuu näköjään myös Helenin latauspalvelussa (jolla voi käyttää Virran pisteitä).

Nopeasti katsottuna kannattaako tuo virran palvelu ottaakin käyttöön helenin kautta, jolloin laskutus tapahtuu kuukausittain käytön mukaan helenille.
Kuin tuo Virran oma veloitetaan 30€ etukäteen ja on käytettävä kuukausittain väh. 1€?

Helenin omia latauspaikkoja tuskin tulee ihan heti käytettyä mutta noita virran paikkoja nyt on vähän lähempänä.
 
Nopeasti katsottuna kannattaako tuo virran palvelu ottaakin käyttöön helenin kautta, jolloin laskutus tapahtuu kuukausittain käytön mukaan helenille.
Kuin tuo Virran oma veloitetaan 30€ etukäteen ja on käytettävä kuukausittain väh. 1€?

Nähdäkseni kannattaa ottaa Helen, mutta en ole ihan varma onko hinta Virran latauspisteillä sama kuin Virran omalla lätkällä. Ottaisin tosin kannatuksen vuoksi suoraan Virralta, jos käyttäisin julkisia latauspisteitä kuukausittain.
 
Viimeksi muokattu:
Optimalla tullut nyt rullattua 10tkm resetoimatta kulutuksia välillä elokuu - huhtikuu. 2,6l / 100km näyttää ajotietokone. Melkein puolet enempi mitä se 1,4l / 100km tehtaalta lupailtu.

Keskustaan/töihin 3km joten normi päivänä kilometrejä voi tulla vain 6 tai sitten jos on enempi tulee sahattua edes takas niin parin kymmenen paremmalla puolella, tyhjäksi ei akkua arkiajolla täällä saa. Jos ei selviä oman kylän rajojen sisällä niin aina tulee luokkaa 100-300km mittariin ja todella harvoin löytyy mitään järkevää latauspistettä muualta eli polttoainetta palaa. Nyt korona mayhemin aikana ei oikein ole tullut käytyä missään pitemmällä ja kolmas kuukausi menossa samalla tankilla.

Melkein vuoden ollut auto ja aika nopeesti oli selvilllä, että täyssähköllä jatketaan jatkossa. Cypertukkia kovasta odotellaan kun tulis edes vähän kattavampaa tietoa kaikista ominaisuuksista ja Suomi hinnasta niin tietäisi kannattaako jatkaa kuolaamista vai ei. Nyt on lievää hakuammuntaa katsella jotain tuubi videoita jossa on tehty hirveitä johtopäätöksiä jostain rakeisen kuvan yksityiskohdista :D.
 
Optimalla tullut nyt rullattua 10tkm resetoimatta kulutuksia välillä elokuu - huhtikuu. 2,6l / 100km näyttää ajotietokone. Melkein puolet enempi mitä se 1,4l / 100km tehtaalta lupailtu.
Mulla ajettu 13500km aika tasan vuoden aikana. Keskikulutus ollut 1,1 l/100km. Ajoprofiili pääasiassa 35km työmatkaa suuntaansa ja latausmahdollisuus molemmissa päissä. Vähällä menee siis halutessaan. Talven aikana toki kulutus nousi moninkertaiseksi lämmityksen takia. Esilämmitystä en itse käyttänyt ikinä ja sillä olisi kulutusta saanut varmasti vielä pienennettyä merkittävästi.
 
Optimalla tullut nyt rullattua 10tkm resetoimatta kulutuksia välillä elokuu - huhtikuu. 2,6l / 100km näyttää ajotietokone. Melkein puolet enempi mitä se 1,4l / 100km tehtaalta lupailtu.

1,4l/100km ei toki ole millään muotoa "luvattu arvo". Kuluttajaa tuo plugarin wltp-arvo ei palvele oikein mitenkään. Autotoimittajatkin välillä sortuvat kirjoittamaan että plugarin wltp-arvoon voisi päästä optimioloissa, vaikka optimioloissa tietysti mennään nollakulutuksella.
 
Melkein vuoden ollut auto ja aika nopeesti oli selvilllä, että täyssähköllä jatketaan jatkossa. Cypertukkia kovasta odotellaan kun tulis edes vähän kattavampaa tietoa kaikista ominaisuuksista ja Suomi hinnasta niin tietäisi kannattaako jatkaa kuolaamista vai ei. Nyt on lievää hakuammuntaa katsella jotain tuubi videoita jossa on tehty hirveitä johtopäätöksiä jostain rakeisen kuvan yksityiskohdista :D.

Harvassa taitaa olla kuskit jotka päätyvät takaisin polttomoottoriin kun sähköön on tottunut :thumbsup: Model 3/Y on hyviä CT odotusajan autoja ;)
 
Mulla ajettu 13500km aika tasan vuoden aikana. Keskikulutus ollut 1,1 l/100km. Ajoprofiili pääasiassa 35km työmatkaa suuntaansa ja latausmahdollisuus molemmissa päissä. Vähällä menee siis halutessaan. Talven aikana toki kulutus nousi moninkertaiseksi lämmityksen takia. Esilämmitystä en itse käyttänyt ikinä ja sillä olisi kulutusta saanut varmasti vielä pienennettyä merkittävästi.

Pitempi työmatka taitaa laskea selkeästi kulutuksia ja taisit asua pks? Jotta ei välttämäti tule pitemmällä käytyä niin usein polttoaineen voimalla?

Ite lämmittelen talvella kun kylmä auto on silkkaa tuskaa aamusta ja kulutukset olisi naurettava plugariksi jos antaisi polttiksen hoitaa sen tuolla lyhyellä matkalla. Vähänkin pidempi työmatka niin ei selviäisi lämmitetyllä autolla. Imho venttiileistä tulee silti ilmaa jonnin verran vaikka olisi pois päältä eli jäähtyy kyllä suht nopsaa.

1,4l/100km ei toki ole millään muotoa "luvattu arvo". Kuluttajaa tuo plugarin wltp-arvo ei palvele oikein mitenkään. Autotoimittajatkin välillä sortuvat kirjoittamaan että plugarin wltp-arvoon voisi päästä optimioloissa, vaikka optimioloissa tietysti mennään nollakulutuksella.

No ei tietenkään kun riippu aivan täysin henkilökohtaisesta ajoprofiilista. Kuten pokuksen kohdalla jää jopa alle. Yleensä vaan noita tehdaslukuja pidetään 'luvattuna' arvona.

Harvassa taitaa olla kuskit jotka päätyvät takaisin polttomoottoriin kun sähköön on tottunut :thumbsup: Model 3/Y on hyviä CT odotusajan autoja ;)

Joo itse tykkään muutenkin kaikista sähköhärpättimistä (dronet, rc-autot, lennokit, potkulaudat ja fillarit yms.) niin sähköauto sopii omaan profiiliin kuin nenä päähän. Perse ei kyllä kestä kolmosta tai yytä tässä välissä. Tästä plugaristakin arvo laskee enempi kuin tarpeeksi. Kaikki porkkanat ennemmin CT:n suuntaan. Varsinkin kun neliveto kiinnostais maasto-ominaisuuksien takia. Niin paljon kysymysmerkkejä vielä tuosta autosta. Kovin hiljasta ollut teslan päästä. Jotenkin tollasta trumppimaista uutisointia. Fanit kyselee twitterissä mitä ominaisuuksia siihen tulee ja Muski vastailee, että "suottoopi tuota tulla tai suottoopi olla tulemati". Ja jos se jotain sinne vastaa niin en mä ainakaan uskaltaisi olettaa, että asia menee oikeasti niin.

e: Tai nyt jos tässä pilkkua fiilataan niin jos olisi malttanut pitää ostohousut pari kk jalassa ja ostaa kolmosen silloin kun hinta laski hankintatuki rajalle niin voisi pitää arvonsa paremmin kuin tämä plugari ja täten olisi tullut kokonais taloudellisesti halvemmaksi. Noita ei juuri käytettynä kun näy niin uskon, että menee hyvään hintaan kaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh, 1.2 Tce meganelle yritti vittuilla, 0-50 mentiin rinnan ja sen jälkeen Mii jäi ihmettelemään eikä sitä motarilla sen koommin näkynyt. Että ei se nyt ihan aikuisten oikeasti mikään raketti ole :facepalm:
TM saattaisi olla eri mieltä kanssasi uusimman pikku-Skodan koeajon perusteella:

Snap 2020-04-23 at 15.25.47.png
 
TM saattaisi olla eri mieltä kanssasi uusimman pikku-Skodan koeajon perusteella:

Snap 2020-04-23 at 15.25.47.png
Pikalatauksesta oli muuten sanottu selkeän virheellisesti että käyttäjä voisi odottaa latautuvan pikalaturilla 0-80% suunnilleen huipputeholla (40kW). Käytännössä keskiteho lienee alle 30kW jos lataa noinkin täydeksi.
 
Pikalatauksesta oli muuten sanottu selkeän virheellisesti että käyttäjä voisi odottaa latautuvan pikalaturilla 0-80% suunnilleen huipputeholla (40kW). Käytännössä keskiteho lienee alle 30kW jos lataa noinkin täydeksi.
Olihan siellä muitakin virheitä kuten hätäjarrutustoiminnon testaaminen ja syyksi väitettiin, että se ei toimi testioloissa. Oikea syy on vaan se, että tässä kolmikossa ei ole tuota ominaisuutta ollenkaan :D Ei siis ihme, ettei se toimi.
 
Olihan siellä muitakin virheitä kuten hätäjarrutustoiminnon testaaminen ja syyksi väitettiin, että se ei toimi testioloissa. Oikea syy on vaan se, että tässä kolmikossa ei ole tuota ominaisuutta ollenkaan :D Ei siis ihme, ettei se toimi.

Mites muuten tämä muistaakseni oli silti varusteisiin ilmoitettu kun autoa ostin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 146
Viestejä
4 653 679
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom