Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.
Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
Mii Electriciä koeajamattoman voi olla vaikea tajuta, kuinka hyvin ja ennenkaikkea mukavasti se irtoaa valoista suhteessa tehoihin ja 0-100 -aikaan (12,3 s). Kiihtyvyys 0-50 on 3,9 s, missä tulee tappiota 1,6 s verrattuna 530e Xdrive. Miin ero kuitenkin kaventuisi huomattavasti, jos mitattaisiin vain 0-30 km/h, mikä merkkaa paljon valoista lähtiessä. Tuon kolmenkympin kohdalla Miin paras kiihtyvyys nimittäin alkaa jo hiipua (koska huipputeho on jo saavutettu@2750-12000 rpm, mutta vakiokiiht. vaatisi nopeuden tahtiin kasvavaa tehoa), mutta BMW ärjyy menemään samaa 0,4 s per 10 km/h lisää nopeutta sinne viiteenkymppiin asti, koska vaihde pysyy ykkösellä ja moottorin tehokäyrä on sopivasti nouseva 30-50 km/h.
Nyt jos BMW kiihtyisi 0-30 km/h 1,3 s, kuten ProfessCars -simulaatio antaa, ja Mii hatusta 1,8 s (0,3 s nopeammin 0-30 kuin 30-50), niin eroa olisi enää 0,5 s.
Tämän lisäksi on monta pientä tekijää, jotka tasoittavat puntteja vielä tuosta 0,5 sekunnistakin:
1. Onko BMW:ssä polttomoottori valmiiksi käynnissä?
2. Pidätteleekö vasemmalla jalalla oikeaoppisesti jarrua vasten, kuten edellälasketut arvot edellyttävät?
3. Jos molemmissa autoissa on vain kuljettaja, niin Mii hyötyy tästä enemmän, koska kevennys vs. autolehtien noin 170 kg kuorma vaikuttaa tehopainosuhteeseen enemmän kevyemmässä autossa.
4. Onko moottori niin lämmin, että raaskii polkea?
5. Viitsiikö kuluttaa suuria ja kalliita renkaita?
6. Tykkäävätkö matkustajat korkealle kiertävästä neloskoneen äänestä?
7. Raaskiiko plugaristi edes päästää polttista käyntiin, kun kotona on niin helppoa ja halpaa "tankata"?
Jos tuolta listalta löytyy kaksikin estettä, niin se 530ex ei välttämättä enää menekään Miin ohi. Seitsemäs kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.
Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä. Vaatimattoman suorituskyvyn ja 14"-rengaskulujen ansiosta lappu lattiassa -tyylinen arkiajo ei tunnu lompakossa. Lisäksi bensasta tai koneen lämmöistä ei tarvitse kantaa huolta, ja kaupunkiautossa rangen pienentyminen ei tunnu missään, joten miksi Mii-kuski ei painelisi lämä tiskissä menemään hymyssä suin. Ei se Miin valokiihdyttely välttämättä ole edes kisailua, vaan vain nautiskelua ilman haittapuolia.