Keskustelua hybridiautoista

Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.
No onneksi itselläni on V60 T8 eikä mitään Voltin paskineita :rofl:

Eli ei se varmaan moottorille hyvää tee jos lyöt lapun lattiaan kylmänä mutta en minä nyt oikein keksi miksi moista pitäisi tehdä muuten kuin hätätilanteessa. Ja jos leikittää niin oon pistänyt power-moodin ajat sitten päälle milloin moottori on kokoajan käynnissä. Kauppa/kaupunkireissut ihan teen täysin sähköllä nykyään kun tuolla oikein hyvin pysyy liikenteen vauhdissa.
 
Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.

Miten niin täysin eri asia? Jos painat lapun pohjaan asti kylmänä, moottoria rääkätään kylmänä. Oli sitten alla plugari tai perinteinen polttis. Ratkaisu ongelmaan: älä paina poljinta pohjaan kylmänä, jos moottorin rääkkääminen pelottaa. Case closed.
 
Riippuu tietysti siitä, mitä pidetään kylmänä mutta käsittääkseni kiihtyvät ihan normaalisti. Riippuu myös varmaan siitä, millainen lämmönhallinta akussa on.
Useimmiten ennen liikkeelle lähtöä on esilämmitetty matkustamo ja samalla lämpenee akkukin.
Lataus- ja regentehoja rajoitetaan kyllä jo ihan pikkupakkasilla.
Ping @Antti Alien
Ainakaan Leafin kiihtyvyydessä en ole mitään eroa huomannut viekö -28°C, mutta 40 kWh-mallissa sen sijaan muutama pikalataus ja motaria leikkaa tehoja akkujen kuumetessa.
 
Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.

Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.
Lisäksi en ole kuullut myöskään yhdestäkään tästä johtuneesta konerikosta. Kyllä, se on aika rajua koneelle mutta kai tuo jotenkin on otettu huomioon.

Tämä systeemi toimii oletettavasti näin, ettei kun tehoja syystä tai toisesta tarvitaan enemmän kuin sähköllä olisi tarjota ei tartte ruveta jotain nappuloita etsimään että saa sopivan moden päälle.
 
Miten niin täysin eri asia? Jos painat lapun pohjaan asti kylmänä, moottoria rääkätään kylmänä. Oli sitten alla plugari tai perinteinen polttis. Ratkaisu ongelmaan: älä paina poljinta pohjaan kylmänä, jos moottorin rääkkääminen pelottaa. Case closed.

Plugarilla oletan, että normaalissa ns. sähkömoodissa saan kaiken voiman vain sähköstä, kun lyön lapun lattiaan, jos nakkaan sport modelle niin silloin kone käynnistyy ja en lyö lappua lattiaan ennen kuin se on lämmin. Toki onhan hybrideissä se etu, että sitä bensistä oletettaen käytetään vähemmän, niin ehkä bemarinkin kone kestää sen oletetun eliniän. Mielestäni se on siis typerää, että käyttäjä ei voi valita sellaista moodia oletuksena, että se bensis ei käynnisty ennen kuin akku on tyhjä. Typerää lähteä kaasutelemaan jollain puolikaasulla ohitusta, jos haluaa kaiken mitä sähkömoottorilta on saatavilla ja ei halua sen bensiksen käynnistyvän.
 
Plugarilla oletan, että normaalissa ns. sähkömoodissa saan kaiken voiman vain sähköstä, kun lyön lapun lattiaan, jos nakkaan sport modelle niin silloin kone käynnistyy ja en lyö lappua lattiaan ennen kuin se on lämmin. Toki onhan hybrideissä se etu, että sitä bensistä oletettaen käytetään vähemmän, niin ehkä bemarinkin kone kestää sen oletetun eliniän. Mielestäni se on siis typerää, että käyttäjä ei voi valita sellaista moodia oletuksena, että se bensis ei käynnisty ennen kuin akku on tyhjä. Typerää lähteä kaasutelemaan jollain puolikaasulla ohitusta, jos haluaa kaiken mitä sähkömoottorilta on saatavilla ja ei halua sen bensiksen käynnistyvän.

Siis just noinhan se toimii mutta kickdownilla saa pakotettua polttiksen mukaan.
 
Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.
Lisäksi en ole kuullut myöskään yhdestäkään tästä johtuneesta konerikosta. Kyllä, se on aika rajua koneelle mutta kai tuo jotenkin on otettu huomioon.

Tämä systeemi toimii oletettavasti näin, ettei kun tehoja syystä tai toisesta tarvitaan enemmän kuin sähköllä olisi tarjota ei tartte ruveta jotain nappuloita etsimään että saa sopivan moden päälle.

Höpö höpö Volt ja Ampera ei tee näin. Toki ne onkin suunniteltu alustan pitäen plugareiksi. Tunkisivat muutkin tarpeeksi suuren sähköisen voimalinjan sinne, niin se polttiksen tarkoitus olisi lähinnä olla vain apumoottori/generaattori silloin kun bensa on lopussa ja silloinkin voimakkaissa kiihdytyksissä se lisävoima otettaisiin sieltä akustosta. Perse edellä puuhun on mielestäni BMW mennyt hybridin kanssa. Oksettaa pelkästään se vaihdelaatikkokin niissä. Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Onhan nyt helvetti normaaleissa polttiksissakin tehoeroja, että lyötkö sen kick downin sport vai normal modessa, niin miksi se on yhtäkkiä ongelma hybridissä?
 
Viimeksi muokattu:
Höpö höpö Volt ja Ampera ei tee näin. Toki ne onkin suunniteltu alustan pitäen plugareiksi. Tunkisivat muutkin tarpeeksi suuren sähköisen voimalinjan sinne, niin se polttiksen tarkoitus olisi lähinnä olla vain apumoottori/generaattori silloin kun bensa on lopussa ja silloinkin voimakkaissa kiihdytyksissä se lisävoima otettaisiin sieltä akustosta. Perse edellä puuhun on mielestäni BMW mennyt hybridin kanssa. Oksettaa pelkästään se vaihdelaatikkokin niissä. Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Onhan nyt helvetti normaaleissa polttiksissakin tehoeroja, että lyötkö sen kick downin sport vai normal modessa, niin miksi se on yhtäkkiä ongelma hybridissä?

Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
 
Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
Siinä mitään vikaa olekaan. Tuota yhtä nyt harmittaa kun joutuu Voltilla ajelee :(
 
Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
Mikäs siinä jos tykkää pykälistä. Minä taas en ja juuri sen takia Voltin ja sähköautojen voimalinjat on parempia kuin BMWn toteutus vaikka olisi kuinka kehuttu vaihteisto. Niin ja olen kyllä ajanut vuoden 2020 330e:llä ja ei se kyllä mitenkään muuten mukavampi ajolleen ole kuin tehoissa (mitkä nekin olisi voinut toteuttaa järkevämmin).
 
Minua harmittaisi ajella yli 50ke maksavalla 87-heppaisella, mutta kukin tyylillään ;)
mikäs nyt tökkii?

No jos tuo yllä oleva ei edes tiedä Voltin sähkömoottorin tehoja (111kW) mikä nyt ei ole paljon. Tehoista kun sanoinkin että se on lähinnä ainoa asia mikä siinä 330e voimalinjassa oli mukavampaa... Onneksi en maksanut Voltista 50k€ :swhew:

Suosittelen kyllä kaikkia lämpimästi käymään koeajamassa Volt tai Ampera, jos ei tuo tehon puute haittaa.
 
No jos tuo yllä oleva ei edes tiedä Voltin sähkömoottorin tehoja (111kW) mikä nyt ei ole paljon. Tehoista kun sanoinkin että se on lähinnä ainoa asia mikä siinä 330e voimalinjassa oli mukavampaa... Onneksi en maksanut Voltista 50k€ :swhew:

Taisi olla vitsi siitä että bemari maksaa +50k ja sen sähkömoottori on about ton 90hp.
Taidat pikku jurrissa olla?
 
Taisi olla vitsi siitä että bemari maksaa +50k ja sen sähkömoottori on about ton 90hp.
Taidat pikku jurrissa olla?

Volvon sähkömoottorin tehoon viittasin, mutta samaa luokkaahan se bemarissakin. Volttihan maksaa nykyään sen 15ke ja siinä aika hyvässä suhteessa hinta,teho ja range.
 
Volvon sähkömoottorin tehoon viittasin, mutta samaa luokkaahan se bemarissakin. Volttihan maksaa nykyään sen 15ke ja siinä aika hyvässä suhteessa hinta,teho ja range.

Toki, jos kehtaa ajella taivaan aicuisella ja mopon moottorisella ooppeli-kiinanservoletin katiskalla niin volttihan on vallan taevaan lahia! ;)
 
Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.

Verrattuna bemariin: voltti ois varmaan aika paska auto jos senkin voimalinja sallisi sen köpöttelyetenemisen muuttamisen kohtuu rivakaksi etenemiseksi vain polkaisemalla sen kaasulappusen pohjaan.

Koitahan napata pari PainKilleriä ja niele katkeruutesi. Kyllä se ooppeliservoletti siitä varmaan kohta alle lahoaa ja pääset taas anonyyminä kokeilemaan bemareja, ennen kuin ostat sen seuraavan ooppelipeugeottisi :)
 
Miksi ei kehtaisi? Tosin Voltinkin ongelma on se, ettei se ole täyssähkö. Nuo uudemmat Volvotkin taitaa ihan liian herkästi käynnistellä sitä polttomoottoria jopa selkeillä plussa keleillä, joten epäonnistunut sekin siinä kohtaan.
 
Miksi ei kehtaisi? Tosin Voltinkin ongelma on se, ettei se ole täyssähkö. Nuo uudemmat Volvotkin taitaa ihan liian herkästi käynnistellä sitä polttomoottoria jopa selkeillä plussa keleillä, joten epäonnistunut sekin siinä kohtaan.

Kehtaaminen on eri keskustelunsa, sinne liittyy nuo osaamattomuudet kaasun annostelussa yms ongelmat.

En tuota volvon t8 -konseptia ole vielä päässyt koeajamaan, mutta tuttavilla moisia on. Kuulemma liukkaalla tosi vaikea auto ajettavaksi että ei sutisi, ja kun sutii käynnistää aina bensamoottorin avuksi, oli missä tilassa hyvänsä. Kokemusta tosiaan ei ole, kertokaa te joilla on että onko näin?

Jos em. pitää paikkansa, niin ei mielestäni kovin hyvin kyllä Suomen oloihin sovellu tuo kulkine...
 
Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...
 
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...

Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
 
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...

Tämä on se ihan normaali ajatus porukalla kun ostaa ensimmäisen automaatin että miksi porukka ei mene. Ei tolla miillä ketään jätetä vaikka kuinka niin uskottelisit, porukka ei vaan niillä polttis/plugareilla lähde aina lappu lattiassa. (se plugari kiskoo kanssa samalla tavalla heti nollasta eteenpäin ilman viiveitä)
Lisäksi plugaria vastaan jäisit miilläsi 9/10 tapauksista jos myös se viereisen kaistan autoilija tietäisi että kisata.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on se ihan normaali ajatus porukalla kun ostaa ensimmäisen automaatin että miksi porukka ei mene. Ei tolla miillä ketään jätetä vaikka kuinka niin uskottelisit, porukka ei vaan niillä polttis/plugareilla lähde aina lappu lattiassa. (se plugari kiskoo kanssa samalla tavalla heti nollasta eteenpäin ilman viiveitä)
Lisäksi plugaria vastaan jäisit miilläsi 9/10 tapauksista jos myös se viereisen kaistan autoilija tietäisi että kisata.
Mii:llä se on vaan niin helppoa ja äänetöntä. Eikä tarvitse huudattaa polttista, vaan menee pelkällä sähköllä. Ei tarvitse painaa jarruakaan, vaan pelkästään kaasu riittää liikkeellelähtöön.

0-50km/h menee nopeasti, mutta sitten alkaa vähän hidastumaan. Ei siis minusta tarvitse kisata, vaan lähteä ihan normaalisti sudittamatta.
 
Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.

Verrattuna bemariin: voltti ois varmaan aika paska auto jos senkin voimalinja sallisi sen köpöttelyetenemisen muuttamisen kohtuu rivakaksi etenemiseksi vain polkaisemalla sen kaasulappusen pohjaan.

Koitahan napata pari PainKilleriä ja niele katkeruutesi. Kyllä se ooppeliservoletti siitä varmaan kohta alle lahoaa ja pääset taas anonyyminä kokeilemaan bemareja, ennen kuin ostat sen seuraavan ooppelipeugeottisi :)

Jos BMW olisi ymmärtänyt tehdä moottorien voimasuhteet samoin kuin ne on esim. Voltissa, niin ylistäisin kyllä silloin bemaria. Nyt se hybrid toteutus jää vain puolitiehen siitä mitä Volt on saanut aikaan jo 2011, kuten monella muullakin hybridillä jää.

Volt/Ampera on GM ja hyvin ovat käyttöä kestäneet.

Ei siinä nauti ajostasi bemarilla on se silti hieno auto ajaa. Harmi vaan kun ei ole vielä hienompi.
 
Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Toimiiko tuossa neliveto sähköllä vai oliko siten että polttomoottori tulee mukaan kun nelivetoa käytetään?

Mii:llä se on vaan niin helppoa ja äänetöntä. Eikä tarvitse huudattaa polttista, vaan menee pelkällä sähköllä. Ei tarvitse painaa jarruakaan, vaan pelkästään kaasu riittää liikkeellelähtöön.

Eikö Mii lähde liikkeelle jos jarrun vapauttaa vai onko siinä one pedal driving jotenkin mahdollinen?
 
Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.

Kyllä tojotakauppias väitti, että plugarilla EV-modessa saa painaa kaasun pohjaan ja edelleen mennään vaan sähköllä niin kauan kuin sitä riittää. Omaa kokemusta ei vielä ole ja myyjien puheet on toki myyjien puheita mutta joku prius-kuski voisi totuudenkin kertoa?
 
Kyllä tojotakauppias väitti, että plugarilla EV-modessa saa painaa kaasun pohjaan ja edelleen mennään vaan sähköllä niin kauan kuin sitä riittää. Omaa kokemusta ei vielä ole ja myyjien puheet on toki myyjien puheita mutta joku prius-kuski voisi totuudenkin kertoa?

Oliko puhe uudesta Ravista? Sen kohdalla saattaa pitää paikkansa. Luulisi tosin että käynnistää bensan ainakin jos sähköajon huippunopeus tulee vastaan.
 
Toimiiko tuossa neliveto sähköllä vai oliko siten että polttomoottori tulee mukaan kun nelivetoa käytetään?

530ex on nelivetoinen pelkällä sähkölläkin. Sähkömoottori vetää saman laatikon läpi kuin bensakin, sieltä voima menee jakolaatikon kautta eteen ja taakse.

225xe:ssä on samankaltainen toteutus kuin t8:ssa, eli veto eturenkailla vaatii polttiksen käyttämistä.
 
Mainoksen mukaan pääsisi Rav4 plugarilla sähköllä kaasu pohjassa sähkömoottorin huippunopeuteen asti
"EV-ajotila
Auto kulkee aina sähköllä jopa 135 km/h nopeuteen asti riippumatta siitä, kuinka kovaa kaasupoljinta painetaan, eli käytännössä auto käyttäytyy sähköauton tavoin. "
 
Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
Mii Electriciä koeajamattoman voi olla vaikea tajuta, kuinka hyvin ja ennenkaikkea mukavasti se irtoaa valoista suhteessa tehoihin ja 0-100 -aikaan (12,3 s). Kiihtyvyys 0-50 on 3,9 s, missä tulee tappiota 1,6 s verrattuna 530e Xdrive. Miin ero kuitenkin kaventuisi huomattavasti, jos mitattaisiin vain 0-30 km/h, mikä merkkaa paljon valoista lähtiessä. Tuon kolmenkympin kohdalla Miin paras kiihtyvyys nimittäin alkaa jo hiipua (koska huipputeho on jo saavutettu@2750-12000 rpm, mutta vakiokiiht. vaatisi nopeuden tahtiin kasvavaa tehoa), mutta BMW ärjyy menemään samaa 0,4 s per 10 km/h lisää nopeutta sinne viiteenkymppiin asti, koska vaihde pysyy ykkösellä ja moottorin tehokäyrä on sopivasti nouseva 30-50 km/h.

Nyt jos BMW kiihtyisi 0-30 km/h 1,3 s, kuten ProfessCars -simulaatio antaa, ja Mii hatusta 1,8 s (0,3 s nopeammin 0-30 kuin 30-50), niin eroa olisi enää 0,5 s.

Tämän lisäksi on monta pientä tekijää, jotka tasoittavat puntteja vielä tuosta 0,5 sekunnistakin:
1. Onko BMW:ssä polttomoottori valmiiksi käynnissä?
2. Pidätteleekö vasemmalla jalalla oikeaoppisesti jarrua vasten, kuten edellälasketut arvot edellyttävät?
3. Jos molemmissa autoissa on vain kuljettaja, niin Mii hyötyy tästä enemmän, koska kevennys vs. autolehtien noin 170 kg kuorma vaikuttaa tehopainosuhteeseen enemmän kevyemmässä autossa.
4. Onko moottori niin lämmin, että raaskii polkea?
5. Viitsiikö kuluttaa suuria ja kalliita renkaita?
6. Tykkäävätkö matkustajat korkealle kiertävästä neloskoneen äänestä?
7. Raaskiiko plugaristi edes päästää polttista käyntiin, kun kotona on niin helppoa ja halpaa "tankata"?

Jos tuolta listalta löytyy kaksikin estettä, niin se 530ex ei välttämättä enää menekään Miin ohi. Seitsemäs kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä. Vaatimattoman suorituskyvyn ja 14"-rengaskulujen ansiosta lappu lattiassa -tyylinen arkiajo ei tunnu lompakossa. Lisäksi bensasta tai koneen lämmöistä ei tarvitse kantaa huolta, ja kaupunkiautossa rangen pienentyminen ei tunnu missään, joten miksi Mii-kuski ei painelisi lämä tiskissä menemään hymyssä suin. Ei se Miin valokiihdyttely välttämättä ole edes kisailua, vaan vain nautiskelua ilman haittapuolia.
 
530ex on nelivetoinen pelkällä sähkölläkin. Sähkömoottori vetää saman laatikon läpi kuin bensakin, sieltä voima menee jakolaatikon kautta eteen ja taakse.

225xe:ssä on samankaltainen toteutus kuin t8:ssa, eli veto eturenkailla vaatii polttiksen käyttämistä.

Ihan vain kysymys, että miksi päädyit tuolla rahalla bemarin hybridiin, että esim. Tesla Model 3 long range tai performance?
 
Viimeksi muokattu:
Mii Electriciä koeajamattoman voi olla vaikea tajuta, kuinka hyvin ja ennenkaikkea mukavasti se irtoaa valoista suhteessa tehoihin ja 0-100 -aikaan (12,3 s). Kiihtyvyys 0-50 on 3,9 s, missä tulee tappiota 1,6 s verrattuna 530e Xdrive. Miin ero kuitenkin kaventuisi huomattavasti, jos mitattaisiin vain 0-30 km/h, mikä merkkaa paljon valoista lähtiessä. Tuon kolmenkympin kohdalla Miin paras kiihtyvyys nimittäin alkaa jo hiipua (koska huipputeho on jo saavutettu@2750-12000 rpm, mutta vakiokiiht. vaatisi nopeuden tahtiin kasvavaa tehoa), mutta BMW ärjyy menemään samaa 0,4 s per 10 km/h lisää nopeutta sinne viiteenkymppiin asti, koska vaihde pysyy ykkösellä ja moottorin tehokäyrä on sopivasti nouseva 30-50 km/h.

Nyt jos BMW kiihtyisi 0-30 km/h 1,3 s, kuten ProfessCars -simulaatio antaa, ja Mii hatusta 1,8 s (0,3 s nopeammin 0-30 kuin 30-50), niin eroa olisi enää 0,5 s.

Tämän lisäksi on monta pientä tekijää, jotka tasoittavat puntteja vielä tuosta 0,5 sekunnistakin:
1. Onko BMW:ssä polttomoottori valmiiksi käynnissä?
2. Pidätteleekö vasemmalla jalalla oikeaoppisesti jarrua vasten, kuten edellälasketut arvot edellyttävät?
3. Jos molemmissa autoissa on vain kuljettaja, niin Mii hyötyy tästä enemmän, koska kevennys vs. autolehtien noin 170 kg kuorma vaikuttaa tehopainosuhteeseen enemmän kevyemmässä autossa.
4. Onko moottori niin lämmin, että raaskii polkea?
5. Viitsiikö kuluttaa suuria ja kalliita renkaita?
6. Tykkäävätkö matkustajat korkealle kiertävästä neloskoneen äänestä?
7. Raaskiiko plugaristi edes päästää polttista käyntiin, kun kotona on niin helppoa ja halpaa "tankata"?

Jos tuolta listalta löytyy kaksikin estettä, niin se 530ex ei välttämättä enää menekään Miin ohi. Seitsemäs kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä. Vaatimattoman suorituskyvyn ja 14"-rengaskulujen ansiosta lappu lattiassa -tyylinen arkiajo ei tunnu lompakossa. Lisäksi bensasta tai koneen lämmöistä ei tarvitse kantaa huolta, ja kaupunkiautossa rangen pienentyminen ei tunnu missään, joten miksi Mii-kuski ei painelisi lämä tiskissä menemään hymyssä suin. Ei se Miin valokiihdyttely välttämättä ole edes kisailua, vaan vain nautiskelua ilman haittapuolia.

Nyt oli kyllä niin syvä analyysi että en keksi enää mitään perustetta ostaa penaria. Onneksi Teslalla ei tarvitse moista käydä päässä läpi jokaisissa valoissa :sheadphones::sholiday:
 
kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä.

Lisää listalle suomessa kohtuu oleellinen pito. Smulaatio on simulaatio, huomioiko se esim bemarin sähkömoottorin käytössä olevaa vaihteistoa ja täten eri välityksiä?
En pidä tolla ripeästikään lähtemistä kyllä mitenkään epämukavana, hyvin tuo loota ja moottorit pelaa yhteen ja auto kiihtyy vaivattoman tuntoisesti...
 
Ihan vain kysymys, että miksi päädyit tuolla rahalla bemarin hybridiin, että esim. Tesla Model 3 long range tai performance?

Jos toisinpäin kysyy niin puoltaako teslaa muu kuin hyvä hinta/tehosuhde?

Syitä itsellä on monia, täällä pohjoisessa esim. ei ole teslan huoltoa, sen paremmin kuin myyntiäkään. Teslat ei myöskään mitenkään laadullaan loista - vaikka oishan se teltassa kyhätty ameriikanmosse voimalinjansa puolesta hauska auto niin muutenhan sei niin kummoinen esitys ole premiumiin tottuneelle.
 
Jos toisinpäin kysyy niin puoltaako teslaa muu kuin hyvä hinta/tehosuhde?

Syitä itsellä on monia, täällä pohjoisessa esim. ei ole teslan huoltoa, sen paremmin kuin myyntiäkään. Teslat ei myöskään mitenkään laadullaan loista - vaikka oishan se teltassa kyhätty ameriikanmosse voimalinjansa puolesta hauska auto niin muutenhan sei niin kummoinen esitys ole premiumiin tottuneelle.

Itse -05 vuoden 525i:n omistaneena en nyt liputtaisi vielä BMW:n laadun puolesta ihan hirveästi ja näistä uusista ei ole vielä riittävästi tietoa. Ei se ainakaan mitenkään laadukkaalta vaikuttanut, kun maalit rapisi muoviosista ja kankaat irtoili ovipaneeleista. :cigarbeye: Käytännössä kaikki muut puoltaa kyllä sen Model 3:sen ostamista paitsi tuo huollon saatavuus mikä on kyllä niin iso ongelma, että varmaan sen takia jäisi itselläkin hankkimatta. Todennäköisesti katselisin vastaavalla rangella olevaa Kiaa tai Hyundaita.
 
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.
Onhan nuo pykälät uudessa Corollassa ja RAV4:ssä. Jälkimmäisessä ns. laatikon sporttimoodissa, jossa voi keppiä tökkimällä vaihdella käsin. Eli joka nyt on ihan turha. Camryssä on sama tekniikka niin voi olla siinäkin. Muuten ne ei kyllä ilmene, vaikka kaasua polkeekin. Corollaa en ole ajanut kuin 30min kojot ja ainakaan moottorintien rampilta talla pohjassa normi-D:llä lähtiessä siinä ei mitään pykäliä ilmennyt. Jos noihin ratin läpyköihin koskee niin laatikko siirtyy automaattisesti S:lle ja sittenhän siellä ne on.
 
Aikamoista pippelin venytystä viime sivut oli sitten laturi tai auto...

Ja kyllähän Teslalle on huolto pohjosessakin. Juuri tuli sähköpostia aiheesta:

teslaposti.JPG



Taitaa vielä olla kokonaisia maitakin joissa ei ole Teslan huoltoa/myyntiä niin näissä tapaukisissa näkisin vähän ongelmaksi ks. auton omistamisen.
 
Jos asuu oikeasti pohjoisessa, on ihan yks lysti onko huolto Tampereella vai Helsingissä...Ei voi kyllä mitenkään sanoa, että on pohjoisessakin huolto, jos ne avaa Tampereelle moisen..

Riippunee näkökulmasta. Tampere - jkl väli on pohjosta ja siitä ylöspäin lappia. Jos siellä erämään keskellä asustaa niin eiköhän siitä surauta sitten vaikka Tromsø:n centterille huoltoon tarvittaessa. Aika mukavasti viime vuoden Norjan reissulla Vardon suunnalla niitä Tesloja näkyi ja kyllä sieltä saa tovin ajella huoltoon. Eikä se ole samaa ajamista kuin täällä posottaa suoraa tietä 100kmh mittarissa...

e: Mutta joo maantieteellisesti joku Haaparanta vois olla sellanen mihin sopis vielä yksi. Tiedä sitten onko siellä laskettu, että liian vähän ja liian köyhiä ihmisiä.
 
Eikö Mii lähde liikkeelle jos jarrun vapauttaa vai onko siinä one pedal driving jotenkin mahdollinen?
Ainakin kuukauden kokeilulla Mii ei lähde liikkeelle, kun jarrun vapauttaa. Pysyy siis paikallaan ja auto ei valu taaksepäin. One pedal driving ei taida kumminkaan olla. Lähtö on kumminkin aika nopea, kun vaan painaa kaasua.
 
Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
Tämä on se ihan normaali ajatus porukalla kun ostaa ensimmäisen automaatin että miksi porukka ei mene. Ei tolla miillä ketään jätetä vaikka kuinka niin uskottelisit, porukka ei vaan niillä polttis/plugareilla lähde aina lappu lattiassa. (se plugari kiskoo kanssa samalla tavalla heti nollasta eteenpäin ilman viiveitä)
Lisäksi plugaria vastaan jäisit miilläsi 9/10 tapauksista jos myös se viereisen kaistan autoilija tietäisi että kisata.
En todellakaan lähde lappu lattiassa Miillä, koska sillä ei tarvitse lähteä. Ero onkin juuri siinä, että tuolla sähkiksellä voi lähteä ihan normaalilla kaasulla liikkeelle, mutta plugarilla / polttiksella yhtä ripeä lähtö vaatii sen, että se polttis huudatetaan sinne lähemmäksi punarajaa. Toisin sanoen kun sillä sähköllä lähtee normaalisti liikkeelle niin ollaan jo kymmenien metrien päässä kun se vieressä oleva plugari/polttis luulee, että tuo lähti kisailemaan ja sitten raivopäänä tullaan perässä tuhatta ja sataa, vaikka todellisuudessa se sähkis lähtis siitä ihan mitään tarkoitusta yrittää kisailla. Tässä tuleekin juuri sen sähkön hienous, että sillä ei tarvitse ajata "kisaamalla" ajaakseen ripeästi. Polttis/plugari taas vaatii sen, että samanlaiseen ripeyteen pitää olla kisaamassa ja konetta kierrättämässä. Referenssiä kun itselläkin kuitenkin on tuon harrasteen muodossa (470hp/600Nm vaparibensa).

Ihan esimerkkinä tuossa oli valoissa 60km/h alueelle vieressä joku 330-sarjan bemari. Siinä kiihdytin ihan normaalisti sinne 70km/h marssinopeuteen mittarin mukaan. Bemari tuosta provosoitui ja oli pakko päästä ohi sen piti nostaa nopeus reilusti toisella sadalle ennen kuin pääsi ohi, koska lähdössä kaula oli noussut sen verran suureksi.
 
Riippunee näkökulmasta. Tampere - jkl väli on pohjosta ja siitä ylöspäin lappia. Jos siellä erämään keskellä asustaa niin eiköhän siitä surauta sitten vaikka Tromsø:n centterille huoltoon tarvittaessa. Aika mukavasti viime vuoden Norjan reissulla Vardon suunnalla niitä Tesloja näkyi ja kyllä sieltä saa tovin ajella huoltoon. Eikä se ole samaa ajamista kuin täällä posottaa suoraa tietä 100kmh mittarissa...

e: Mutta joo maantieteellisesti joku Haaparanta vois olla sellanen mihin sopis vielä yksi. Tiedä sitten onko siellä laskettu, että liian vähän ja liian köyhiä ihmisiä.
Norjassa tuo autojen määrä selittyy ihan sillä, että saavat siihen tukea päälle.
 
En tuota volvon t8 -konseptia ole vielä päässyt koeajamaan, mutta tuttavilla moisia on. Kuulemma liukkaalla tosi vaikea auto ajettavaksi että ei sutisi, ja kun sutii käynnistää aina bensamoottorin avuksi, oli missä tilassa hyvänsä. Kokemusta tosiaan ei ole, kertokaa te joilla on että onko näin?

Jos em. pitää paikkansa, niin ei mielestäni kovin hyvin kyllä Suomen oloihin sovellu tuo kulkine...

Pitää jokseenkin paikkansa. Monilla tullut vaaratilanteita tai vähintäänkin yllätyksiä tuon kanssa liukkailla keleillä. Jopa matka-ajossa vakkarilla ajellessa meinannut lähteä lapasesta EV-moodissa. Ongelmaa ei toki ole, jos pakottaa nelivedon jo polttiksen käyttöön, mutta onko tuo nyt sitten hyvä plugari?
 
En todellakaan lähde lappu lattiassa Miillä, koska sillä ei tarvitse lähteä. Ero onkin juuri siinä, että tuolla sähkiksellä voi lähteä ihan normaalilla kaasulla liikkeelle, mutta plugarilla / polttiksella yhtä ripeä lähtö vaatii sen, että se polttis huudatetaan sinne lähemmäksi punarajaa. Toisin sanoen kun sillä sähköllä lähtee normaalisti liikkeelle niin ollaan jo kymmenien metrien päässä kun se vieressä oleva plugari/polttis luulee, että tuo lähti kisailemaan ja sitten raivopäänä tullaan perässä tuhatta ja sataa, vaikka todellisuudessa se sähkis lähtis siitä ihan mitään tarkoitusta yrittää kisailla. Tässä tuleekin juuri sen sähkön hienous, että sillä ei tarvitse ajata "kisaamalla" ajaakseen ripeästi. Polttis/plugari taas vaatii sen, että samanlaiseen ripeyteen pitää olla kisaamassa ja konetta kierrättämässä. Referenssiä kun itselläkin kuitenkin on tuon harrasteen muodossa (470hp/600Nm vaparibensa).

Ihan esimerkkinä tuossa oli valoissa 60km/h alueelle vieressä joku 330-sarjan bemari. Siinä kiihdytin ihan normaalisti sinne 70km/h marssinopeuteen mittarin mukaan. Bemari tuosta provosoitui ja oli pakko päästä ohi sen piti nostaa nopeus reilusti toisella sadalle ennen kuin pääsi ohi, koska lähdössä kaula oli noussut sen verran suureksi.
Mihin plugariin pohjaat nämä väitteet, että plugariakin pitää kierrättää, että saa ripeän lähdön? Eikös jo Toyotan hybriditkin lähde rivakasti liikkeelle viivalta, kun juurikin se ensimmäinen metri tai kaksi mennään sähköllä. Luulisi että lähes kaikilla plugareillakin menee näin. Jopa oma laiska Outlanderi lähtee pelkällä sähköllä sen verran rivakasti, että usein on auton verran mittaa viereisen kaistan autoon. Ja tämä siis ilman mitään "kisaamis" poljentoja.
 
En todellakaan lähde lappu lattiassa Miillä, koska sillä ei tarvitse lähteä. Ero onkin juuri siinä, että tuolla sähkiksellä voi lähteä ihan normaalilla kaasulla liikkeelle, mutta plugarilla / polttiksella yhtä ripeä lähtö vaatii sen, että se polttis huudatetaan sinne lähemmäksi punarajaa. Toisin sanoen kun sillä sähköllä lähtee normaalisti liikkeelle niin ollaan jo kymmenien metrien päässä kun se vieressä oleva plugari/polttis luulee, että tuo lähti kisailemaan ja sitten raivopäänä tullaan perässä tuhatta ja sataa, vaikka todellisuudessa se sähkis lähtis siitä ihan mitään tarkoitusta yrittää kisailla. Tässä tuleekin juuri sen sähkön hienous, että sillä ei tarvitse ajata "kisaamalla" ajaakseen ripeästi. Polttis/plugari taas vaatii sen, että samanlaiseen ripeyteen pitää olla kisaamassa ja konetta kierrättämässä. Referenssiä kun itselläkin kuitenkin on tuon harrasteen muodossa (470hp/600Nm vaparibensa).

Ihan esimerkkinä tuossa oli valoissa 60km/h alueelle vieressä joku 330-sarjan bemari. Siinä kiihdytin ihan normaalisti sinne 70km/h marssinopeuteen mittarin mukaan. Bemari tuosta provosoitui ja oli pakko päästä ohi sen piti nostaa nopeus reilusti toisella sadalle ennen kuin pääsi ohi, koska lähdössä kaula oli noussut sen verran suureksi.

Ööö mitä ihmettä... 6-7sek nollasta sataan Bemari joutuu lähtemään muka punarajakierroksilla että pärjää vajaakaasulla lähtevälle 12,5sek sähköautolle... ja miten se Mii lähtee hiljaisen arvokkaasti vajaalla kaasulla, kun toisella pitää lähteä renkaat sutaten täydellä kaasulla että kerkeää samaan suorituskykyyn. Jossain perus diisselissä on jo 1500rpm 1,5x vääntö ja samat tehot kuin Mii Electricissä. Erona sitten välitykset.

Sähkiksessä on toki kova vääntö alussa vs polttis, mutta ei se Teslakaan valoista irtoa sen nopeampaa jos sitä kaasua ei oikeasti paina.

Tuollainen kuvittelu Miin ylivertaisesta suorituskyvystä on jotain utopiaa ja nopeampi irtautuminen johtunee ihan siitä että olet nyt tuore sähköautokuski ja tuollainen muka ripeä ajotyyli tuntuu jotenkin oikeutetummalta, kun eihän edes moottori huuda. Automaatilla se polttiksen lähtökin on leikintekoa tuollaisen sähkiksen rinnalla, jos ei ole jokin kytkeytymistä odotteleva DSG.

Tai sitten se Mii on jotain ennen näkemätöntä ja uhmaa sekä pidon, että G-voimien periaatteita kiihtyen etuvedollaan leikiten kuin salama.
 
Jos asuu oikeasti pohjoisessa, on ihan yks lysti onko huolto Tampereella vai Helsingissä...Ei voi kyllä mitenkään sanoa, että on pohjoisessakin huolto, jos ne avaa Tampereelle moisen..

Joo, ei se täältä Oulusta katsottuna aivan hirveesti lämmitä se Tampereen huolto. Sinne on 500km, eli huollossa käynti ei enää päiväseltään onnistu.
 
Tuollainen kuvittelu Miin ylivertaisesta suorituskyvystä on jotain utopiaa ja nopeampi irtautuminen johtunee ihan siitä että olet nyt tuore sähköautokuski ja tuollainen muka ripeä ajotyyli tuntuu jotenkin oikeutetummalta, kun eihän edes moottori huuda. Automaatilla se polttiksen lähtökin on leikintekoa tuollaisen sähkiksen rinnalla, jos ei ole jokin kytkeytymistä odotteleva DSG.

Tai sitten se Mii on jotain ennen näkemätöntä ja uhmaa sekä pidon, että G-voimien periaatteita kiihtyen etuvedollaan leikiten kuin salama.

Vähän noita legendary stories of miiiiiitä lukiessa tuntuu että muu tässä ei ole irronnut kuin kertoja todellisuudesta :).

Varmasti se koppimopedi sähkön väännöllä lähtee valoista ihan kivasti, ja varmasti vielä tuntuu tiukemmalta kuin on (edelleen johtuen siitä että on koppimopo), mutta joku reality check ois varmaan ihan paikallaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom