Keskustelua hybridiautoista

Eikö tuota saa niin, että se ei käynnisty ennen kuin tarve käyttää bensaa? Tuntuu kyllä melkoerikoiselta, että ns. kylmä kone jyrähtää käyntiin, kun runttaat polkimen pohjaan ja sitten siitä otetaankin heti maksimit ulos. Noh kuullostaa ihan BnW insinöörien touhuilta. :cigarbeye: Vaikka siellä moottorissa kiertäisikin lämmin vesi läähdytysjärjestelmässä, niin ei se silti tarkoita, että moottori olisi kauttaaltaan ja tasaisesti lämmin + siellä on öljyä nurkissa ns. minimit.
Samalla tavalla toimii Volvolla. Kyllä se täräyttää kylmän koneen käyntiin ja kunnon kierroksille jos voimaa tarvii reilummin.

edit. Sehän nyt ei sitä tarkoita että tuota tarvitsee tehdä. Lievät lisätehot eli kierrokset siihen reiluun kahteen tonniin riittää normi perheauton kiihtyvyyteen jolla on kaasu lattiassa. Ja moottori myös jää käymään kun se kerran käynnistyy. Oisko noin minuutin mitä se pysyy päällä väkisin.
 

Hybrideissa on eCVT ja ei pykäliä. Tuo jossa on keinotekoiset pykälät on perinteisempi CVT ja se on joidenkin bensakoneiden kaverina. Olisikohan esim. Corolla uudella 2-litraisella koneella, mutta sitä tuodaan Suomeen vain hybridinä.
 
Hybrideissa on eCVT ja ei pykäliä. Tuo jossa on keinotekoiset pykälät on perinteisempi CVT ja se on joidenkin bensakoneiden kaverina. Olisikohan esim. Corolla uudella 2-litraisella koneella, mutta sitä tuodaan Suomeen vain hybridinä.

Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.

Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Mutta kai tuollaistakin sitten enemmistö haluaa kun semmoinen on rakennettu. Sama homma tuon vaihdekepin kanssa, käyttö olisi helpompaa joystickillä tai napeilla kuin tuommoisella 'mekaanisella', mutta tuommoiseksi ne on menneet paitsi Priuksesta.
 
Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.
Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Pakko myöntää että ei ole juuri tullut ajettua uudella Corollalla kaasu aivan pohjassa (meteliä tulee sen verran että apukuski alkaa motkottaa ja toki nopeusrajoituskin tulee aika äkkiä vastaan) eli voit olla oikeassa. Tietysti ei voi tietää onko kyse varsinaisista virtuaalipykälistä vai onko jokin muu syy tuohon havaitsemaasi toimintaan.
 
Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.

Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Mutta kai tuollaistakin sitten enemmistö haluaa kun semmoinen on rakennettu. Sama homma tuon vaihdekepin kanssa, käyttö olisi helpompaa joystickillä tai napeilla kuin tuommoisella 'mekaanisella', mutta tuommoiseksi ne on menneet paitsi Priuksesta.
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.
 
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.

2-litraisessa Corolla hybridissä on ainakin. Aivan turhat.
 
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.

RAV4 premium, Lexuksen puolella niitä on ollut myös pidempään. En edes teoreettisesti keksi mitä hyödyllistä niillä tekisi, kun se vaikutusaika on tosiaan sekunteja ennen normaalitilaan palaamista. Mäkijarruksi siitä ei ole (pakkovaihteet löytyy kepistä) ja ohitukseenkaan ei ole mitään tarvetta käsin ronkkia, sen kun painaa kaasua vaan. Nyökkäävän jarrutuksen niillä saa aikaan, kun päästää kaasun ja tuplaklikkaa pienemmälle.
 
Eikö tuota saa niin, että se ei käynnisty ennen kuin tarve käyttää bensaa? Tuntuu kyllä melkoerikoiselta, että ns. kylmä kone jyrähtää käyntiin, kun runttaat polkimen pohjaan ja sitten siitä otetaankin heti maksimit ulos. Noh kuullostaa ihan BnW insinöörien touhuilta. :cigarbeye: Vaikka siellä moottorissa kiertäisikin lämmin vesi läähdytysjärjestelmässä, niin ei se silti tarkoita, että moottori olisi kauttaaltaan ja tasaisesti lämmin + siellä on öljyä nurkissa ns. minimit.
No yhtälaillahan se perinteinen polttis tottelee, jos lyöt käyntiin ja lähdet saman tien lappu lattiassa kiihdyttämään. Se on sitten vaan kuskin tehtävä pohtia onko tämä järkevää. Kuten sanottu, niin aika hasardilta sekin kuulostaisi, jos auto päättäisi vähän säästellä moottoria, kun kesken ohituksen tuleekin yhtäkkiä oikeasti kiire ja lyöt polkimen pohjjaan.

Ja kyllähän nuo hybridit saa herätettyä ajomoodeilla heti jos tarvis on, suurimman osan ainakin, en väitä että olisin jokaista kokeillut.
 
Mitenkäs täyssähköt muuten käyttäytyvät kiihtyvyyden suhteen kylminä? Passat GTE ainakin käynnistelee polttomoottoria todella herkästi kylmällä akulla, jos yrittää vähänkin enemmän saada kiihtyvyyttä. Niin herkästi, että se on tapahtunut minulla useamman kerran normaalin ripeästi valoista lähtiessä. Lämpimänä saa sitten painaa poljinta suht surutta ja auto kiihtyy rivakasti sinne 80 km/h nopeuksiin asti, kunnes pienen sähkömoottorin rajat tulevat vastaan.

Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?
 
Mitenkäs täyssähköt muuten käyttäytyvät kiihtyvyyden suhteen kylminä? Passat GTE ainakin käynnistelee polttomoottoria todella herkästi kylmällä akulla, jos yrittää vähänkin enemmän saada kiihtyvyyttä. Niin herkästi, että se on tapahtunut minulla useamman kerran normaalin ripeästi valoista lähtiessä. Lämpimänä saa sitten painaa poljinta suht surutta ja auto kiihtyy rivakasti sinne 80 km/h nopeuksiin asti, kunnes pienen sähkömoottorin rajat tulevat vastaan.

Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?
Egolfilla täydet tehot kylmässäkin kunhan akussa on tarpeeksi virtaa.
 
Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?

Riippuu tietysti siitä, mitä pidetään kylmänä mutta käsittääkseni kiihtyvät ihan normaalisti. Riippuu myös varmaan siitä, millainen lämmönhallinta akussa on.
Useimmiten ennen liikkeelle lähtöä on esilämmitetty matkustamo ja samalla lämpenee akkukin.
Lataus- ja regentehoja rajoitetaan kyllä jo ihan pikkupakkasilla.
 
No yhtälaillahan se perinteinen polttis tottelee, jos lyöt käyntiin ja lähdet saman tien lappu lattiassa kiihdyttämään. Se on sitten vaan kuskin tehtävä pohtia onko tämä järkevää. Kuten sanottu, niin aika hasardilta sekin kuulostaisi, jos auto päättäisi vähän säästellä moottoria, kun kesken ohituksen tuleekin yhtäkkiä oikeasti kiire ja lyöt polkimen pohjjaan.

Ja kyllähän nuo hybridit saa herätettyä ajomoodeilla heti jos tarvis on, suurimman osan ainakin, en väitä että olisin jokaista kokeillut.

Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.
 
Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.
No onneksi itselläni on V60 T8 eikä mitään Voltin paskineita :rofl:

Eli ei se varmaan moottorille hyvää tee jos lyöt lapun lattiaan kylmänä mutta en minä nyt oikein keksi miksi moista pitäisi tehdä muuten kuin hätätilanteessa. Ja jos leikittää niin oon pistänyt power-moodin ajat sitten päälle milloin moottori on kokoajan käynnissä. Kauppa/kaupunkireissut ihan teen täysin sähköllä nykyään kun tuolla oikein hyvin pysyy liikenteen vauhdissa.
 
Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.

Miten niin täysin eri asia? Jos painat lapun pohjaan asti kylmänä, moottoria rääkätään kylmänä. Oli sitten alla plugari tai perinteinen polttis. Ratkaisu ongelmaan: älä paina poljinta pohjaan kylmänä, jos moottorin rääkkääminen pelottaa. Case closed.
 
Riippuu tietysti siitä, mitä pidetään kylmänä mutta käsittääkseni kiihtyvät ihan normaalisti. Riippuu myös varmaan siitä, millainen lämmönhallinta akussa on.
Useimmiten ennen liikkeelle lähtöä on esilämmitetty matkustamo ja samalla lämpenee akkukin.
Lataus- ja regentehoja rajoitetaan kyllä jo ihan pikkupakkasilla.
Ping @Antti Alien
Ainakaan Leafin kiihtyvyydessä en ole mitään eroa huomannut viekö -28°C, mutta 40 kWh-mallissa sen sijaan muutama pikalataus ja motaria leikkaa tehoja akkujen kuumetessa.
 
Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.

Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.
Lisäksi en ole kuullut myöskään yhdestäkään tästä johtuneesta konerikosta. Kyllä, se on aika rajua koneelle mutta kai tuo jotenkin on otettu huomioon.

Tämä systeemi toimii oletettavasti näin, ettei kun tehoja syystä tai toisesta tarvitaan enemmän kuin sähköllä olisi tarjota ei tartte ruveta jotain nappuloita etsimään että saa sopivan moden päälle.
 
Miten niin täysin eri asia? Jos painat lapun pohjaan asti kylmänä, moottoria rääkätään kylmänä. Oli sitten alla plugari tai perinteinen polttis. Ratkaisu ongelmaan: älä paina poljinta pohjaan kylmänä, jos moottorin rääkkääminen pelottaa. Case closed.

Plugarilla oletan, että normaalissa ns. sähkömoodissa saan kaiken voiman vain sähköstä, kun lyön lapun lattiaan, jos nakkaan sport modelle niin silloin kone käynnistyy ja en lyö lappua lattiaan ennen kuin se on lämmin. Toki onhan hybrideissä se etu, että sitä bensistä oletettaen käytetään vähemmän, niin ehkä bemarinkin kone kestää sen oletetun eliniän. Mielestäni se on siis typerää, että käyttäjä ei voi valita sellaista moodia oletuksena, että se bensis ei käynnisty ennen kuin akku on tyhjä. Typerää lähteä kaasutelemaan jollain puolikaasulla ohitusta, jos haluaa kaiken mitä sähkömoottorilta on saatavilla ja ei halua sen bensiksen käynnistyvän.
 
Plugarilla oletan, että normaalissa ns. sähkömoodissa saan kaiken voiman vain sähköstä, kun lyön lapun lattiaan, jos nakkaan sport modelle niin silloin kone käynnistyy ja en lyö lappua lattiaan ennen kuin se on lämmin. Toki onhan hybrideissä se etu, että sitä bensistä oletettaen käytetään vähemmän, niin ehkä bemarinkin kone kestää sen oletetun eliniän. Mielestäni se on siis typerää, että käyttäjä ei voi valita sellaista moodia oletuksena, että se bensis ei käynnisty ennen kuin akku on tyhjä. Typerää lähteä kaasutelemaan jollain puolikaasulla ohitusta, jos haluaa kaiken mitä sähkömoottorilta on saatavilla ja ei halua sen bensiksen käynnistyvän.

Siis just noinhan se toimii mutta kickdownilla saa pakotettua polttiksen mukaan.
 
Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.
Lisäksi en ole kuullut myöskään yhdestäkään tästä johtuneesta konerikosta. Kyllä, se on aika rajua koneelle mutta kai tuo jotenkin on otettu huomioon.

Tämä systeemi toimii oletettavasti näin, ettei kun tehoja syystä tai toisesta tarvitaan enemmän kuin sähköllä olisi tarjota ei tartte ruveta jotain nappuloita etsimään että saa sopivan moden päälle.

Höpö höpö Volt ja Ampera ei tee näin. Toki ne onkin suunniteltu alustan pitäen plugareiksi. Tunkisivat muutkin tarpeeksi suuren sähköisen voimalinjan sinne, niin se polttiksen tarkoitus olisi lähinnä olla vain apumoottori/generaattori silloin kun bensa on lopussa ja silloinkin voimakkaissa kiihdytyksissä se lisävoima otettaisiin sieltä akustosta. Perse edellä puuhun on mielestäni BMW mennyt hybridin kanssa. Oksettaa pelkästään se vaihdelaatikkokin niissä. Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Onhan nyt helvetti normaaleissa polttiksissakin tehoeroja, että lyötkö sen kick downin sport vai normal modessa, niin miksi se on yhtäkkiä ongelma hybridissä?
 
Viimeksi muokattu:
Höpö höpö Volt ja Ampera ei tee näin. Toki ne onkin suunniteltu alustan pitäen plugareiksi. Tunkisivat muutkin tarpeeksi suuren sähköisen voimalinjan sinne, niin se polttiksen tarkoitus olisi lähinnä olla vain apumoottori/generaattori silloin kun bensa on lopussa ja silloinkin voimakkaissa kiihdytyksissä se lisävoima otettaisiin sieltä akustosta. Perse edellä puuhun on mielestäni BMW mennyt hybridin kanssa. Oksettaa pelkästään se vaihdelaatikkokin niissä. Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Onhan nyt helvetti normaaleissa polttiksissakin tehoeroja, että lyötkö sen kick downin sport vai normal modessa, niin miksi se on yhtäkkiä ongelma hybridissä?

Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
 
Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
Siinä mitään vikaa olekaan. Tuota yhtä nyt harmittaa kun joutuu Voltilla ajelee :(
 
Mikä bmw vaihteistossa vikana? käytännössä kaikkien medioiden arvioiden mukaan markkinoiden paras vaihteisto ja mittapuu mihin muita verrataan.
Ja ei, normaaleissa polttiksissa ei ole mitään tehoeroja lyötkö kickdownin normaalissa vai sporttimoodissa. (ehkä jossain erittäin marginaalisissa erikoismalleissa saattaa olla e60 M5 jne)
Mikäs siinä jos tykkää pykälistä. Minä taas en ja juuri sen takia Voltin ja sähköautojen voimalinjat on parempia kuin BMWn toteutus vaikka olisi kuinka kehuttu vaihteisto. Niin ja olen kyllä ajanut vuoden 2020 330e:llä ja ei se kyllä mitenkään muuten mukavampi ajolleen ole kuin tehoissa (mitkä nekin olisi voinut toteuttaa järkevämmin).
 
Minua harmittaisi ajella yli 50ke maksavalla 87-heppaisella, mutta kukin tyylillään ;)
mikäs nyt tökkii?

No jos tuo yllä oleva ei edes tiedä Voltin sähkömoottorin tehoja (111kW) mikä nyt ei ole paljon. Tehoista kun sanoinkin että se on lähinnä ainoa asia mikä siinä 330e voimalinjassa oli mukavampaa... Onneksi en maksanut Voltista 50k€ :swhew:

Suosittelen kyllä kaikkia lämpimästi käymään koeajamassa Volt tai Ampera, jos ei tuo tehon puute haittaa.
 
No jos tuo yllä oleva ei edes tiedä Voltin sähkömoottorin tehoja (111kW) mikä nyt ei ole paljon. Tehoista kun sanoinkin että se on lähinnä ainoa asia mikä siinä 330e voimalinjassa oli mukavampaa... Onneksi en maksanut Voltista 50k€ :swhew:

Taisi olla vitsi siitä että bemari maksaa +50k ja sen sähkömoottori on about ton 90hp.
Taidat pikku jurrissa olla?
 
Taisi olla vitsi siitä että bemari maksaa +50k ja sen sähkömoottori on about ton 90hp.
Taidat pikku jurrissa olla?

Volvon sähkömoottorin tehoon viittasin, mutta samaa luokkaahan se bemarissakin. Volttihan maksaa nykyään sen 15ke ja siinä aika hyvässä suhteessa hinta,teho ja range.
 
Volvon sähkömoottorin tehoon viittasin, mutta samaa luokkaahan se bemarissakin. Volttihan maksaa nykyään sen 15ke ja siinä aika hyvässä suhteessa hinta,teho ja range.

Toki, jos kehtaa ajella taivaan aicuisella ja mopon moottorisella ooppeli-kiinanservoletin katiskalla niin volttihan on vallan taevaan lahia! ;)
 
Nyt ollaan kuitenkin 2020 luvulla ja tuo Voltin (2011) voimalinja on 10x mukavampi.

Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.

Verrattuna bemariin: voltti ois varmaan aika paska auto jos senkin voimalinja sallisi sen köpöttelyetenemisen muuttamisen kohtuu rivakaksi etenemiseksi vain polkaisemalla sen kaasulappusen pohjaan.

Koitahan napata pari PainKilleriä ja niele katkeruutesi. Kyllä se ooppeliservoletti siitä varmaan kohta alle lahoaa ja pääset taas anonyyminä kokeilemaan bemareja, ennen kuin ostat sen seuraavan ooppelipeugeottisi :)
 
Miksi ei kehtaisi? Tosin Voltinkin ongelma on se, ettei se ole täyssähkö. Nuo uudemmat Volvotkin taitaa ihan liian herkästi käynnistellä sitä polttomoottoria jopa selkeillä plussa keleillä, joten epäonnistunut sekin siinä kohtaan.
 
Miksi ei kehtaisi? Tosin Voltinkin ongelma on se, ettei se ole täyssähkö. Nuo uudemmat Volvotkin taitaa ihan liian herkästi käynnistellä sitä polttomoottoria jopa selkeillä plussa keleillä, joten epäonnistunut sekin siinä kohtaan.

Kehtaaminen on eri keskustelunsa, sinne liittyy nuo osaamattomuudet kaasun annostelussa yms ongelmat.

En tuota volvon t8 -konseptia ole vielä päässyt koeajamaan, mutta tuttavilla moisia on. Kuulemma liukkaalla tosi vaikea auto ajettavaksi että ei sutisi, ja kun sutii käynnistää aina bensamoottorin avuksi, oli missä tilassa hyvänsä. Kokemusta tosiaan ei ole, kertokaa te joilla on että onko näin?

Jos em. pitää paikkansa, niin ei mielestäni kovin hyvin kyllä Suomen oloihin sovellu tuo kulkine...
 
Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...
 
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...

Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
 
Jo tuolla omalla koppimopo-Miillä jää valoissa suurin osa Bemareista taakse. Huomaa kuinka kanssa-autoilijat provosoituu kun sillä lähtee ihan normaalisti valoista liikkeelle, mutta se toinen "+250 heppainen" polttis/plugari jään kuin tikku paskaan taakse ihmettelemään. Ja sitten pitää änkeä perseeseen kiinni tai mennä väkisin ohi yli kaksinkertaisella ylinopeudella. Tuossakin on sentään hurjat 83 heppaa...

Tämä on se ihan normaali ajatus porukalla kun ostaa ensimmäisen automaatin että miksi porukka ei mene. Ei tolla miillä ketään jätetä vaikka kuinka niin uskottelisit, porukka ei vaan niillä polttis/plugareilla lähde aina lappu lattiassa. (se plugari kiskoo kanssa samalla tavalla heti nollasta eteenpäin ilman viiveitä)
Lisäksi plugaria vastaan jäisit miilläsi 9/10 tapauksista jos myös se viereisen kaistan autoilija tietäisi että kisata.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on se ihan normaali ajatus porukalla kun ostaa ensimmäisen automaatin että miksi porukka ei mene. Ei tolla miillä ketään jätetä vaikka kuinka niin uskottelisit, porukka ei vaan niillä polttis/plugareilla lähde aina lappu lattiassa. (se plugari kiskoo kanssa samalla tavalla heti nollasta eteenpäin ilman viiveitä)
Lisäksi plugaria vastaan jäisit miilläsi 9/10 tapauksista jos myös se viereisen kaistan autoilija tietäisi että kisata.
Mii:llä se on vaan niin helppoa ja äänetöntä. Eikä tarvitse huudattaa polttista, vaan menee pelkällä sähköllä. Ei tarvitse painaa jarruakaan, vaan pelkästään kaasu riittää liikkeellelähtöön.

0-50km/h menee nopeasti, mutta sitten alkaa vähän hidastumaan. Ei siis minusta tarvitse kisata, vaan lähteä ihan normaalisti sudittamatta.
 
Niinkuin jo aiemmin totesin: helppo olla mukava kun voimaa on 0.

Verrattuna bemariin: voltti ois varmaan aika paska auto jos senkin voimalinja sallisi sen köpöttelyetenemisen muuttamisen kohtuu rivakaksi etenemiseksi vain polkaisemalla sen kaasulappusen pohjaan.

Koitahan napata pari PainKilleriä ja niele katkeruutesi. Kyllä se ooppeliservoletti siitä varmaan kohta alle lahoaa ja pääset taas anonyyminä kokeilemaan bemareja, ennen kuin ostat sen seuraavan ooppelipeugeottisi :)

Jos BMW olisi ymmärtänyt tehdä moottorien voimasuhteet samoin kuin ne on esim. Voltissa, niin ylistäisin kyllä silloin bemaria. Nyt se hybrid toteutus jää vain puolitiehen siitä mitä Volt on saanut aikaan jo 2011, kuten monella muullakin hybridillä jää.

Volt/Ampera on GM ja hyvin ovat käyttöä kestäneet.

Ei siinä nauti ajostasi bemarilla on se silti hieno auto ajaa. Harmi vaan kun ei ole vielä hienompi.
 
Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Toimiiko tuossa neliveto sähköllä vai oliko siten että polttomoottori tulee mukaan kun nelivetoa käytetään?

Mii:llä se on vaan niin helppoa ja äänetöntä. Eikä tarvitse huudattaa polttista, vaan menee pelkällä sähköllä. Ei tarvitse painaa jarruakaan, vaan pelkästään kaasu riittää liikkeellelähtöön.

Eikö Mii lähde liikkeelle jos jarrun vapauttaa vai onko siinä one pedal driving jotenkin mahdollinen?
 
Kaikki plugarit käynnistää polttiksen ja suoraan ottaa kaiken mitä irti lähtee kun laittaa lapun lattiaan vaikka olisi kone pakkasen puolella.

Kyllä tojotakauppias väitti, että plugarilla EV-modessa saa painaa kaasun pohjaan ja edelleen mennään vaan sähköllä niin kauan kuin sitä riittää. Omaa kokemusta ei vielä ole ja myyjien puheet on toki myyjien puheita mutta joku prius-kuski voisi totuudenkin kertoa?
 
Kyllä tojotakauppias väitti, että plugarilla EV-modessa saa painaa kaasun pohjaan ja edelleen mennään vaan sähköllä niin kauan kuin sitä riittää. Omaa kokemusta ei vielä ole ja myyjien puheet on toki myyjien puheita mutta joku prius-kuski voisi totuudenkin kertoa?

Oliko puhe uudesta Ravista? Sen kohdalla saattaa pitää paikkansa. Luulisi tosin että käynnistää bensan ainakin jos sähköajon huippunopeus tulee vastaan.
 
Toimiiko tuossa neliveto sähköllä vai oliko siten että polttomoottori tulee mukaan kun nelivetoa käytetään?

530ex on nelivetoinen pelkällä sähkölläkin. Sähkömoottori vetää saman laatikon läpi kuin bensakin, sieltä voima menee jakolaatikon kautta eteen ja taakse.

225xe:ssä on samankaltainen toteutus kuin t8:ssa, eli veto eturenkailla vaatii polttiksen käyttämistä.
 
Mainoksen mukaan pääsisi Rav4 plugarilla sähköllä kaasu pohjassa sähkömoottorin huippunopeuteen asti
"EV-ajotila
Auto kulkee aina sähköllä jopa 135 km/h nopeuteen asti riippumatta siitä, kuinka kovaa kaasupoljinta painetaan, eli käytännössä auto käyttäytyy sähköauton tavoin. "
 
Lähdetkö aina lappu lattiassa valoista? Itsellä on tosiaan tuo 530ex, ja oliko siinä nyt 85kW ja raskas auto, mutta kyllä se hyvin lähtee paikaltaan... nelivetona myös sähköllä myös liukkailla.

Sähkövehkeet tosiaan liikkuu vaivattomasti, mutta ei se "+250 heppainen" plugaribemari ainakaan jää minnekään sille miille...
Mii Electriciä koeajamattoman voi olla vaikea tajuta, kuinka hyvin ja ennenkaikkea mukavasti se irtoaa valoista suhteessa tehoihin ja 0-100 -aikaan (12,3 s). Kiihtyvyys 0-50 on 3,9 s, missä tulee tappiota 1,6 s verrattuna 530e Xdrive. Miin ero kuitenkin kaventuisi huomattavasti, jos mitattaisiin vain 0-30 km/h, mikä merkkaa paljon valoista lähtiessä. Tuon kolmenkympin kohdalla Miin paras kiihtyvyys nimittäin alkaa jo hiipua (koska huipputeho on jo saavutettu@2750-12000 rpm, mutta vakiokiiht. vaatisi nopeuden tahtiin kasvavaa tehoa), mutta BMW ärjyy menemään samaa 0,4 s per 10 km/h lisää nopeutta sinne viiteenkymppiin asti, koska vaihde pysyy ykkösellä ja moottorin tehokäyrä on sopivasti nouseva 30-50 km/h.

Nyt jos BMW kiihtyisi 0-30 km/h 1,3 s, kuten ProfessCars -simulaatio antaa, ja Mii hatusta 1,8 s (0,3 s nopeammin 0-30 kuin 30-50), niin eroa olisi enää 0,5 s.

Tämän lisäksi on monta pientä tekijää, jotka tasoittavat puntteja vielä tuosta 0,5 sekunnistakin:
1. Onko BMW:ssä polttomoottori valmiiksi käynnissä?
2. Pidätteleekö vasemmalla jalalla oikeaoppisesti jarrua vasten, kuten edellälasketut arvot edellyttävät?
3. Jos molemmissa autoissa on vain kuljettaja, niin Mii hyötyy tästä enemmän, koska kevennys vs. autolehtien noin 170 kg kuorma vaikuttaa tehopainosuhteeseen enemmän kevyemmässä autossa.
4. Onko moottori niin lämmin, että raaskii polkea?
5. Viitsiikö kuluttaa suuria ja kalliita renkaita?
6. Tykkäävätkö matkustajat korkealle kiertävästä neloskoneen äänestä?
7. Raaskiiko plugaristi edes päästää polttista käyntiin, kun kotona on niin helppoa ja halpaa "tankata"?

Jos tuolta listalta löytyy kaksikin estettä, niin se 530ex ei välttämättä enää menekään Miin ohi. Seitsemäs kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä. Vaatimattoman suorituskyvyn ja 14"-rengaskulujen ansiosta lappu lattiassa -tyylinen arkiajo ei tunnu lompakossa. Lisäksi bensasta tai koneen lämmöistä ei tarvitse kantaa huolta, ja kaupunkiautossa rangen pienentyminen ei tunnu missään, joten miksi Mii-kuski ei painelisi lämä tiskissä menemään hymyssä suin. Ei se Miin valokiihdyttely välttämättä ole edes kisailua, vaan vain nautiskelua ilman haittapuolia.
 
530ex on nelivetoinen pelkällä sähkölläkin. Sähkömoottori vetää saman laatikon läpi kuin bensakin, sieltä voima menee jakolaatikon kautta eteen ja taakse.

225xe:ssä on samankaltainen toteutus kuin t8:ssa, eli veto eturenkailla vaatii polttiksen käyttämistä.

Ihan vain kysymys, että miksi päädyit tuolla rahalla bemarin hybridiin, että esim. Tesla Model 3 long range tai performance?
 
Viimeksi muokattu:
Mii Electriciä koeajamattoman voi olla vaikea tajuta, kuinka hyvin ja ennenkaikkea mukavasti se irtoaa valoista suhteessa tehoihin ja 0-100 -aikaan (12,3 s). Kiihtyvyys 0-50 on 3,9 s, missä tulee tappiota 1,6 s verrattuna 530e Xdrive. Miin ero kuitenkin kaventuisi huomattavasti, jos mitattaisiin vain 0-30 km/h, mikä merkkaa paljon valoista lähtiessä. Tuon kolmenkympin kohdalla Miin paras kiihtyvyys nimittäin alkaa jo hiipua (koska huipputeho on jo saavutettu@2750-12000 rpm, mutta vakiokiiht. vaatisi nopeuden tahtiin kasvavaa tehoa), mutta BMW ärjyy menemään samaa 0,4 s per 10 km/h lisää nopeutta sinne viiteenkymppiin asti, koska vaihde pysyy ykkösellä ja moottorin tehokäyrä on sopivasti nouseva 30-50 km/h.

Nyt jos BMW kiihtyisi 0-30 km/h 1,3 s, kuten ProfessCars -simulaatio antaa, ja Mii hatusta 1,8 s (0,3 s nopeammin 0-30 kuin 30-50), niin eroa olisi enää 0,5 s.

Tämän lisäksi on monta pientä tekijää, jotka tasoittavat puntteja vielä tuosta 0,5 sekunnistakin:
1. Onko BMW:ssä polttomoottori valmiiksi käynnissä?
2. Pidätteleekö vasemmalla jalalla oikeaoppisesti jarrua vasten, kuten edellälasketut arvot edellyttävät?
3. Jos molemmissa autoissa on vain kuljettaja, niin Mii hyötyy tästä enemmän, koska kevennys vs. autolehtien noin 170 kg kuorma vaikuttaa tehopainosuhteeseen enemmän kevyemmässä autossa.
4. Onko moottori niin lämmin, että raaskii polkea?
5. Viitsiikö kuluttaa suuria ja kalliita renkaita?
6. Tykkäävätkö matkustajat korkealle kiertävästä neloskoneen äänestä?
7. Raaskiiko plugaristi edes päästää polttista käyntiin, kun kotona on niin helppoa ja halpaa "tankata"?

Jos tuolta listalta löytyy kaksikin estettä, niin se 530ex ei välttämättä enää menekään Miin ohi. Seitsemäs kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä. Vaatimattoman suorituskyvyn ja 14"-rengaskulujen ansiosta lappu lattiassa -tyylinen arkiajo ei tunnu lompakossa. Lisäksi bensasta tai koneen lämmöistä ei tarvitse kantaa huolta, ja kaupunkiautossa rangen pienentyminen ei tunnu missään, joten miksi Mii-kuski ei painelisi lämä tiskissä menemään hymyssä suin. Ei se Miin valokiihdyttely välttämättä ole edes kisailua, vaan vain nautiskelua ilman haittapuolia.

Nyt oli kyllä niin syvä analyysi että en keksi enää mitään perustetta ostaa penaria. Onneksi Teslalla ei tarvitse moista käydä päässä läpi jokaisissa valoissa :sheadphones::sholiday:
 
kohta jo yksinään tietää Bemarin häviötä, koska 2 tn vs. 1,2 tn ja 85 kW vs. 61 kW.

Oikeastaan lähes kaikilla muilla autoilla nopea kiihdyttäminen on jollain tapaa epämukavaa/kallista, joten täysi revittäminen on poikkeustilanne eikä arkea. Miillä taas kiihdytys on sekä kuskin että matkustajien kannalta pehmeää ja äänetöntä.

Lisää listalle suomessa kohtuu oleellinen pito. Smulaatio on simulaatio, huomioiko se esim bemarin sähkömoottorin käytössä olevaa vaihteistoa ja täten eri välityksiä?
En pidä tolla ripeästikään lähtemistä kyllä mitenkään epämukavana, hyvin tuo loota ja moottorit pelaa yhteen ja auto kiihtyy vaivattoman tuntoisesti...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 179
Viestejä
4 654 633
Jäsenet
76 383
Uusin jäsen
Nuori_loiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom