Keskustelua hybridiautoista

Ostetaan 50k€ auto ja 500€ on ongelma? Ihan jo käytettävyyden takia itse asennuttaisin vaikka maksais 1500€

Hauskasti täällä on porukoilla XC90 plugaria jne ja niitäkin vedetään schukosta. Kyselin etteikö olisi kiinteä asema kätevämpi, vastaus oli se, et maksaa liikaa... Jokainen toki tyylillään.
 
Hauskasti täällä on porukoilla XC90 plugaria jne ja niitäkin vedetään schukosta. Kyselin etteikö olisi kiinteä asema kätevämpi, vastaus oli se, et maksaa liikaa... Jokainen toki tyylillään.

Aikaisemminkin olen samaan ihmettelyyn vastannut että niin millä tapaa tarkalleen se "kiinteä asema" ois kätevämpi kuin tuossa seinällä "kiinteästi" roikkuva shuko-laturi? Tuoko se jotain sisäistä kätevää mielihyvää kun tietää että laturi on "kiinteä"? Vai onko se jotenkin kätevämpi kun se on "kiinteä" - tuleeko porukalla harjoiteltua köydenvetoa sillä latauskaapelilla, tai hypittyä narua, tai jotain muuta vastaavaa?

Itse tuumin aikoinaan (~4v sitten) etten mitään 1.5keur laturia ala ostamaan plugarille ihan periaatteesta, se kun syö helposti aika pitkän ajan polttoainesäästöt. Ostin sen sijaan halvimman järkevän oloisen säädettävän shuko-type2 -laturin. Tuo on siis napista vaihdettavissa 10/16A, ja se on roikkunut seinällä noin 3.5v. Ajan auton katokseen, nappaan johdon telineestään ja tökkään autoon kiinni.

Jos olisin kiinteän laturin asennuttanut, se olisi pitänyt muuttaessani siirrättää uuteen kohteeseen. Nyt sen siirron saatoin tehdä itse. -> säästyi €€€

Ajelen seuraavat 3v edelleen plugarilla, ja jos seuraava auto on sellainen joka osaa hyödyntää enemmän kuin 1x16A, voin harkita järeämmän laturin ostamista. Tässä 4v (ja tulevan 3v) kuluessa noiden laturien hinnat on laskeneet aika paljon, taas säästyi €€€. "KÄTEVYYDEN KUSTANNUKSELLA" (???).
 
Aikaisemminkin olen samaan ihmettelyyn vastannut että niin millä tapaa tarkalleen se "kiinteä asema" ois kätevämpi kuin tuossa seinällä "kiinteästi" roikkuva shuko-laturi? Tuoko se jotain sisäistä kätevää mielihyvää kun tietää että laturi on "kiinteä"? Vai onko se jotenkin kätevämpi kun se on "kiinteä" - tuleeko porukalla harjoiteltua köydenvetoa sillä latauskaapelilla, tai hypittyä narua, tai jotain muuta vastaavaa?

Itse tuumin aikoinaan (~4v sitten) etten mitään 1.5keur laturia ala ostamaan plugarille ihan periaatteesta, se kun syö helposti aika pitkän ajan polttoainesäästöt. Ostin sen sijaan halvimman järkevän oloisen säädettävän shuko-type2 -laturin. Tuo on siis napista vaihdettavissa 10/16A, ja se on roikkunut seinällä noin 3.5v. Ajan auton katokseen, nappaan johdon telineestään ja tökkään autoon kiinni.

Jos olisin kiinteän laturin asennuttanut, se olisi pitänyt muuttaessani siirrättää uuteen kohteeseen. Nyt sen siirron saatoin tehdä itse. -> säästyi €€€

Ajelen seuraavat 3v edelleen plugarilla, ja jos seuraava auto on sellainen joka osaa hyödyntää enemmän kuin 1x16A, voin harkita järeämmän laturin ostamista. Tässä 4v (ja tulevan 3v) kuluessa noiden laturien hinnat on laskeneet aika paljon, taas säästyi €€€. "KÄTEVYYDEN KUSTANNUKSELLA" (???).

Sä pystyt roikottamaan sitä seinällä, mitäs jos ei pysty pitämään sitä seinällä kun se varastetaan jos jätät tolpan nokkaan roikkumaan?
 
Aikaisemminkin olen samaan ihmettelyyn vastannut että niin millä tapaa tarkalleen se "kiinteä asema" ois kätevämpi kuin tuossa seinällä "kiinteästi" roikkuva shuko-laturi? Tuoko se jotain sisäistä kätevää mielihyvää kun tietää että laturi on "kiinteä"? Vai onko se jotenkin kätevämpi kun se on "kiinteä" - tuleeko porukalla harjoiteltua köydenvetoa sillä latauskaapelilla, tai hypittyä narua, tai jotain muuta vastaavaa?

Itse tuumin aikoinaan (~4v sitten) etten mitään 1.5keur laturia ala ostamaan plugarille ihan periaatteesta, se kun syö helposti aika pitkän ajan polttoainesäästöt. Ostin sen sijaan halvimman järkevän oloisen säädettävän shuko-type2 -laturin. Tuo on siis napista vaihdettavissa 10/16A, ja se on roikkunut seinällä noin 3.5v. Ajan auton katokseen, nappaan johdon telineestään ja tökkään autoon kiinni.

Jos olisin kiinteän laturin asennuttanut, se olisi pitänyt muuttaessani siirrättää uuteen kohteeseen. Nyt sen siirron saatoin tehdä itse. -> säästyi €€€

Ajelen seuraavat 3v edelleen plugarilla, ja jos seuraava auto on sellainen joka osaa hyödyntää enemmän kuin 1x16A, voin harkita järeämmän laturin ostamista. Tässä 4v (ja tulevan 3v) kuluessa noiden laturien hinnat on laskeneet aika paljon, taas säästyi €€€. "KÄTEVYYDEN KUSTANNUKSELLA" (???).
No se nyt vaan on paljon kätevämpi ja nätimmän näköinen seinässä (autokatoksen rojut näkyy suoraan kadulle). Ja matkalaturi on aina varmasti mukana kun se on aina takakontissa.

Tää on vähän älyvapaata keskustelua. Jos oikeasti miettisitte joka asiassa kuinka paljon euroja säästyy, niin ette ajaisi uudehkoilla plugreilla vaan jollain alle 10ke käytetyillä polttiksilla. :think:
 
Sä pystyt roikottamaan sitä seinällä, mitäs jos ei pysty pitämään sitä seinällä kun se varastetaan jos jätät tolpan nokkaan roikkumaan?

Edellinen kämppä oli rivari, ja siinä oli kulkijaa enempi ja vähempi. Ratkaisin asian ruuvaamalla laturin seinään rakennuspannalla, sillä rei'itetyllä metallipannalla. Tuumin että siitä ruuveja pyöritellessään voroa kuumottanee sen verran että jättää homman kesken, tai ehkä jää kiinni.

Nykyään kun rosvot lampsii sisään pirttiin keskellä päivää talonväen ollessa kotonakin, ne kyllä vie nuo kiinteätkin laturit seinästä niin halutessaan. En pidä tätä kovin isona asiana...
 
Silti 500€ on mitätön summa... Tuo summa menee pelkästään renkaiden uusimiseen.
Eikai jossain Mii:n kokoluokassa renkaatkaan noin paljoa maksa? Halvimmat kiinalaiset kato! Kilsoja tulee varmaan niin vähä kaupunkipörräyksessä että nekin tarttee vaihtaa vain 10v välein :)
 
No se nyt vaan on paljon kätevämpi ja nätimmän näköinen seinässä (autokatoksen rojut näkyy suoraan kadulle). Ja matkalaturi on aina varmasti mukana kun se on aina takakontissa.

Tää on vähän älyvapaata keskustelua. Jos oikeasti miettisitte joka asiassa kuinka paljon euroja säästyy, niin ette ajaisi uudehkoilla plugreilla vaan jollain alle 10ke käytetyillä polttiksilla. :think:

Pidätkö sä autoa katoksessa? Mietippä kuinka paljon kätevämpi ja nätimpi se ois silkkipussissa? Ja siis yksinkö sä sitä pidät? Paljon kätevämpi ja nätimpi olisi kun Jeeves seisoisi siinä vieressä valkoinen liina hihallaan, mietis nyt! Tyhmää ees miettiä noiden hintoja, kun autokin maksaa, aika järetöntä jonku jeevesin hintaa miettiä, saati (jonku toisen mielestä nätimmän) silkkipussin hintaa/kätevyyttä. NONI EIKU TOIMEEN VAAN!
 
Pidätkö sä autoa katoksessa? Mietippä kuinka paljon kätevämpi ja nätimpi se ois silkkipussissa? Ja siis yksinkö sä sitä pidät? Paljon kätevämpi ja nätimpi olisi kun Jeeves seisoisi siinä vieressä valkoinen liina hihallaan, mietis nyt! Tyhmää ees miettiä noiden hintoja, kun autokin maksaa, aika järetöntä jonku jeevesin hintaa miettiä, saati (jonku toisen mielestä nätimmän) silkkipussin hintaa/kätevyyttä. NONI EIKU TOIMEEN VAAN!
Et sitten muuta vastausta keksinyt kuin sembramännyn kokoisen olkiukon. Ok. Taisi osua ja upota.
 
Sä pystyt roikottamaan sitä seinällä, mitäs jos ei pysty pitämään sitä seinällä kun se varastetaan jos jätät tolpan nokkaan roikkumaan?
Itse vedin laturin johdon autotallin ovenraosta pihalle. Siinä pysyi hyvin, eikä piuhaa pystynyt varastamaan. Itse laturi siis jäi lukkojen taakse.

Eikai jossain Mii:n kokoluokassa renkaatkaan noin paljoa maksa? Halvimmat kiinalaiset kato! Kilsoja tulee varmaan niin vähä kaupunkipörräyksessä että nekin tarttee vaihtaa vain 10v välein :)
Miin kesärenkaiden tilalle Nokian R3 kitkat maksoi muistaakseni 415€. 15 tai 16" on toki kalliimmat.

Pelkät kesärenkaat on jotain 200€ luokkaa näköjään, eli 500 menee tosiaan vähän yli.
 
Et sitten muuta vastausta keksinyt kuin sembramännyn kokoisen olkiukon. Ok. Taisi osua ja upota.

Miten se osui? Mielestäni todistin pointtini alunperin ihan hyvin, ja silti ulina jatkuu jostain kuvitteellisesta kätevyydestä. Taisin minä osua, ja sinä upota?

Tässä vielä avattuna: jos olisin 2016 kuunnellut tätä "kätevyyttä", ja asennuttanut silloin latausaseman ~1.5ke hintaan, se olisi joko jäänyt sinne vanhaan kämppään, tai olisin siitä siirrosta maksanut uudet asennuskulut tuplana päälle. Rahaa olisi palanut tuohon siirtoon veikkauksena joku 300eur+pakollinen vikavirtasuojaus satkun pari? Kohteiden väli on reilu parikyt km, eli kustannusta olisi tullut irroitus+asennus+kilsat molempiin päihin. Rahaa olisi siis palanut nyt noin 1800eur + x, ja seinässä olisi nyt 3x16A kykenevä peruslaturi.

Tällä hetkellä rahaa on palanut 380eur tuohon toiseen siirrettävään laturiin, ja se palvelee edelleen täysin, ja 1:1 täysin yhtä kätevästi kuin kiinteä laturi mulla palvelisi. (Siirrettävyys on pariin kertaan palkinnut kun on tarvinut toista laturia toisaalla, pari kertaa lainannut kaverillekin jne, mutta ei nyt piehtaroida siinä kun se kerran ei ole KÄTEVÄÄ.)

Jos seuraava auto (tän nykyisen liisarin vanhettua) kykenee ottamaan enempi kuin 1x16A, ja katson järkeväksi päivittää laturin, on mulla siihen säästynyttä rahaa käytettävissä vähintään 1500eur. Tällä rahalla saa nykyään aika paljon fiksumpia ratkaisuja kuin 2016, esim. vaiheiden kuormien rajoituksen päälle (dynaamisesti) ymmärtäviä, joka tällaisessa 3x25A pääsulakkeellisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa on "aika pop" sellaisen tyhmän 3x16A laturin sijasta. En jaksa kertoa mitä etua tästä järkevämmästä vaihekuorman hallinnasta esim. olisi, mutta ymmärtänet itsekin... ja jos (kun) sen tässä kohteessa sitten tarvisin, lentäisi vanha laturi roskikseen ja taas palaisi €€€ uuteen laturiin.

Summa summarum: heti ensimmäisenä äkkiä kivikautiseen kiinteään kalliiseen laturiin investointi voi olla joidenkin mielestä "kätevää" - minun mielestäni se ei välttämättä ole välttämättä edes järkevää. Tekniikka on nuorta ja kehittyy vauhdilla.
 
Miten se osui? Mielestäni todistin pointtini alunperin ihan hyvin, ja silti ulina jatkuu jostain kuvitteellisesta kätevyydestä. Taisin minä osua, ja sinä upota?

Tässä vielä avattuna: jos olisin 2016 kuunnellut tätä "kätevyyttä", ja asennuttanut silloin latausaseman ~1.5ke hintaan, se olisi joko jäänyt sinne vanhaan kämppään, tai olisin siitä siirrosta maksanut uudet asennuskulut tuplana päälle. Rahaa olisi palanut tuohon siirtoon veikkauksena joku 300eur+pakollinen vikavirtasuojaus satkun pari? Kohteiden väli on reilu parikyt km, eli kustannusta olisi tullut irroitus+asennus+kilsat molempiin päihin. Rahaa olisi siis palanut nyt noin 1800eur + x, ja seinässä olisi nyt 3x16A kykenevä peruslaturi.

Tällä hetkellä rahaa on palanut 380eur tuohon toiseen siirrettävään laturiin, ja se palvelee edelleen täysin, ja 1:1 täysin yhtä kätevästi kuin kiinteä laturi mulla palvelisi. (Siirrettävyys on pariin kertaan palkinnut kun on tarvinut toista laturia toisaalla, pari kertaa lainannut kaverillekin jne, mutta ei nyt piehtaroida siinä kun se kerran ei ole KÄTEVÄÄ.)

Jos seuraava auto (tän nykyisen liisarin vanhettua) kykenee ottamaan enempi kuin 1x16A, ja katson järkeväksi päivittää laturin, on mulla siihen säästynyttä rahaa käytettävissä vähintään 1500eur. Tällä rahalla saa nykyään aika paljon fiksumpia ratkaisuja kuin 2016, esim. vaiheiden kuormien rajoituksen päälle (dynaamisesti) ymmärtäviä, joka tällaisessa 3x25A pääsulakkeellisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa on "aika pop" sellaisen tyhmän 3x16A laturin sijasta. En jaksa kertoa mitä etua tästä järkevämmästä vaihekuorman hallinnasta esim. olisi, mutta ymmärtänet itsekin... ja jos (kun) sen tässä kohteessa sitten tarvisin, lentäisi vanha laturi roskikseen ja taas palaisi €€€ uuteen laturiin.

Summa summarum: heti ensimmäisenä äkkiä kivikautiseen kiinteään kalliiseen laturiin investointi voi olla joidenkin mielestä "kätevää" - minun mielestäni se ei välttämättä ole välttämättä edes järkevää. Tekniikka on nuorta ja kehittyy vauhdilla.
Ok ok. Hyväksytään. Tapauskohtaisiahan nämä on.

Meillä on pääsulakkeet 3x35A ja kaukolämpö niin tyhmänkään 3x16A laturin kanssa ei tule ongelmia. Ja tässä on tarkoitus asua ainakin 15 vuotta niin ei se kaikkinensa ~1000 e investointi niin pahalta tuntunut. Seuraavakin auto kun on ihan varmasti sähköllä kulkeva.
 
Ok ok. Hyväksytään. Tapauskohtaisiahan nämä on.

Meillä on pääsulakkeet 3x35A ja kaukolämpö niin tyhmänkään 3x16A laturin kanssa ei tule ongelmia. Ja tässä on tarkoitus asua ainakin 15 vuotta niin ei se kaikkinensa ~1000 e investointi niin pahalta tuntunut. Seuraavakin auto kun on ihan varmasti sähköllä kulkeva.

Niinhän ne on... ei voi yhdellä mittarilla mitata kaikkien ratkaisujen pätevyyttä.
 
Niin itsellä lähinnä ajatus tuossa se, että akku pysyisi mahdollisimman hyvänä mahdollisimman pitkään, kun ei joka kerta lataa.

Lataukset tyhjästä täyteen ja lataaminen siellä täydessä päässä kuluttavat akkua. Jos on mahdollista asettaa maksimivaraustasoksi auton päässä esim. 70% niin tekisin sen ja tökkäisin auton joka päivä laturiin. Tuossa on sekin hyvä puoli, että ei ole ikinä lähtiessä kovin tyhjä akku jos sattuukin tulemaan yllättävä ajotarve päivän aikana. Näin ainakin jos kotona on latausasema tai matkalaturi puolikiinteästi asennettuna.
 
Lataukset tyhjästä täyteen ja lataaminen siellä täydessä päässä kuluttavat akkua. Jos on mahdollista asettaa maksimivaraustasoksi auton päässä esim. 70% niin tekisin sen ja tökkäisin auton joka päivä laturiin. Tuossa on sekin hyvä puoli, että ei ole ikinä lähtiessä kovin tyhjä akku jos sattuukin tulemaan yllättävä ajotarve päivän aikana. Näin ainakin jos kotona on latausasema tai matkalaturi puolikiinteästi asennettuna.

Niin sen takia juuri tarkoitus tökätä laturiin, kun vielä 50 km jäljellä. Nurkka-ajoon tuo auto on etupäässä ostettu, joten siihen tuo sopii. Käytännössä joudun laittamaan tuon lataukseen siis joko kerran viikossa tai kahdessa. Tuo on merkittävästi vähemmän täyteen latauksia, kuin joka päivä ladattuna ja ei koskaan tyhjästä täyteen.
 
Tällä hetkellä rahaa on palanut 380eur tuohon toiseen siirrettävään laturiin, ja se palvelee edelleen täysin, ja 1:1 täysin yhtä kätevästi kuin kiinteä laturi mulla palvelisi. (Siirrettävyys on pariin kertaan palkinnut kun on tarvinut toista laturia toisaalla, pari kertaa lainannut kaverillekin jne, mutta ei nyt piehtaroida siinä kun se kerran ei ole KÄTEVÄÄ.)
Nuo tavalliset latausjohdotkin on suht edullisia tilata.

US $135.92 (125,46EUR)
 
Niin sen takia juuri tarkoitus tökätä laturiin, kuin vielä 50 km jäljellä. Nurkka-ajoon tuo auto on etupäässä ostettu, joten siihen tuo sopii. Käytännössä joudun laittamaan tuon lataukseen siis joko kerran viikossa tai kahdessa. Tuo on merkittävästi vähemmän täyteen latauksia, kuin joka päivä ladattuna ja ei koskaan tyhjästä täyteen.

Ehdottamallani tavalla ei ladattaisi koskaan täyteen, paitsi tietysti pitkälle matkalle lehtiessä. Voi kyllä olla ihan turhaa hifistelyä koko homma :)
 
Nuo tavalliset latausjohdotkin on suht edullisia tilata.

US $135.92 (125,46EUR)

Joo, niin ne on. Ei ne 2016 ihan noin halpoja olleet. En nyt maailman kattavinta metsästystä tuolloin suorittanut, mutta googlettelin ja katselin eri markkinapaikat läpi, ja päädyin tilaamaan ebaysta joltain suurelta EV kamojen myyjältä laturini. Halusin sen EU-alueelta, enkä ihan "ali-tieriin" viitsinyt mennä :). Hyvin tuo on tosiaan pelannut, eikä ole talokaan palanut.
 
Laturiin meilläkin tyrkätty lähes aina. Jos toinen käy kaupassa tuossa kilometrin päässä niin sitten ei ole kyllä jaksanut kun virtaa menee ehkä sen 0,5kWh. Ei oo meillä kumpikaan niin ongelmaksi kokenut tuota piuhaan tökkäämistä. Tosin ollaan mietitty kiinteän pisteen hommaamista tuohon niin ei tarviis sitäkään vähää nähdä vaivaa eli kaivaa johtoa kontista. Se vaan kuitenkin kustantaa sen lähemmäs 500€ joten saapa nähdä.

edit. oikea määrä kulutukseen kun tarkistin ajopäiväkirjasta.
Aika tiheesti ollaan mekin jaksettu latailla, tosin en ole kyllä tuota kotilatausjohtoa jaksanut pakata autoon, kuin harvemmin, autossa mukana kuitenkin tuo type 2, johto, jolla voi latailla sit kauppakeskuksissa nopeammin, tms. Käytännön range ollut nyt n. 40 kilsaa (BMW 530e), jolla menee aika usein päivän ajot. Kotilauspiste tulee sit aiheelliseksi, josko tuon päivittää Teslaan jossain vaiheessa.
 
Joutunut taas ajamaan omalla toisella plugarilla sähkö-Miin jälkeen niin hitto tuo plugarikin tuntuu antiikkiselta vehkeeltä täyssähkön jälkeen. En usko, että edes >50k€ plugarit pääsevät siihen hienovaraisuuteen voimansiirron osalta mitä tuo halpis Mii tarjoaa täyssähkönä. Harraste vielä säilyy polttiksena, mutta muuten plugari tulee vaihtumaan täyssähköön seuraavalla kerralla ihan varmasti.
 
Tässä vielä avattuna: jos olisin 2016 kuunnellut tätä "kätevyyttä", ja asennuttanut silloin latausaseman ~1.5ke hintaan, se olisi joko jäänyt sinne vanhaan kämppään, tai olisin siitä siirrosta maksanut uudet asennuskulut tuplana päälle. Rahaa olisi palanut tuohon siirtoon veikkauksena joku 300eur+pakollinen vikavirtasuojaus satkun pari? Kohteiden väli on reilu parikyt km, eli kustannusta olisi tullut irroitus+asennus+kilsat molempiin päihin. Rahaa olisi siis palanut nyt noin 1800eur + x, ja seinässä olisi nyt 3x16A kykenevä peruslaturi.

Kannattaakin ostaa "kiinteä laturi" joka lähtee helposti mukaan vaikka lomareissulle tai poismuuton yhteydessä uuteen kämppään. Eikä tuollainen laite maksa kuin 6-700€ ja asennus on sähkärin parin tunnin homma ellei asunnosta löydy kolmivaihepistoketta valmiina.
 
Niinhän ne on... ei voi yhdellä mittarilla mitata kaikkien ratkaisujen pätevyyttä.

Jep. Joka tapauksessa näitä latausjohtoja/-pisteitä pitää olla vähintään 2, muuten menee elämä vaikeaksi kun sitä yhtä johtoa pitää irroitella koko ajan seinästä.

Itsellä on BMW:n wallbox kotona, tuosta tuli kustannuksia asennuksineen ja kaapelin vetoineen yht ~780€. Asennettu 3 vaiheeseen vaikka nykyinen auto ei siitä mitään hyödy.
Perässä on sit aina auton mukana tullut schuko -laturi, jolla latailen töissä yms.
 
Joutunut taas ajamaan omalla toisella plugarilla sähkö-Miin jälkeen niin hitto tuo plugarikin tuntuu antiikkiselta vehkeeltä täyssähkön jälkeen. En usko, että edes >50k€ plugarit pääsevät siihen hienovaraisuuteen voimansiirron osalta mitä tuo halpis Mii tarjoaa täyssähkönä.

Mikä tahansa hybriditojota on hyvin lähellä hienovaraisuudessa täyssähköä. Jos vaihdelaatikossa on pykäliä ja kytkimiä, niin nykiihän ne.
 
Mikä tahansa hybriditojota on hyvin lähellä hienovaraisuudessa täyssähköä. Jos vaihdelaatikossa on pykäliä ja kytkimiä, niin nykiihän ne.

Hienovaraisuudessa ehkä, mutta miten tuo tojodan voimalinja reagoi kaasuun? Onko siltä osin antiikkinen, vai pärjääkö täyssähkölle?

Toisaalta helppo olla "hienovarainen" jos pellin alla ei tapahdu mitään ;)
 
Mikä tahansa hybriditojota on hyvin lähellä hienovaraisuudessa täyssähköä. Jos vaihdelaatikossa on pykäliä ja kytkimiä, niin nykiihän ne.
Kävin Outlander PHEV:n koeajamassa. Siinähän voimalinja on kaupungissa täyssähkö.

Ei sille mitään voinut, että vaikka kuinka tasainen se oli, niin laiska kuin mikä vs. nykyinen bensa automaatti.
 
Hienovaraisuudessa ehkä, mutta miten tuo tojodan voimalinja reagoi kaasuun? Onko siltä osin antiikkinen, vai pärjääkö täyssähkölle?

Toisaalta helppo olla "hienovarainen" jos pellin alla ei tapahdu mitään ;)

Kyllä niissä se sähkömoottori on suoraan vetäviä pyöriä pyörittämässä, että sinänsä reagoi samoin kuin täyssähkö. Toki kun enemmän polkee, niin tuleehan sitä ääntä ja polttomoottori vähän viiveellä avustamaan, mutta jokseenkin kaikkeen normaaliajamiseen se on viiveetön vasteeltaan. Ja jos liikennevaloista viivalta lähdet perinneautoa vasten lappu lattiassa, niin kyllä nekin taakse jää (joksikin aikaa).
 
Hienovaraisuudessa ehkä, mutta miten tuo tojodan voimalinja reagoi kaasuun? Onko siltä osin antiikkinen, vai pärjääkö täyssähkölle?

Toisaalta helppo olla "hienovarainen" jos pellin alla ei tapahdu mitään ;)
Teknisesti tuon Toyotan saa reagoimaan aistinvaraisesti yhtä nopeasti kuin täyssähköisenkin, mutta loppupeleissähän kyse on siitä millaiseksi se on tehty. Eihän täyssähköinenkään auto viiveettömästi kaasua seuraa, sellainen auto on äärivittumainen ajaa normaaliajossa, usein jopa kilpa-autojen kaasunvastaavuutta hieman pehmennetään ajamisen helpottamiseksi.
 
Mikä tahansa hybriditojota on hyvin lähellä hienovaraisuudessa täyssähköä. Jos vaihdelaatikossa on pykäliä ja kytkimiä, niin nykiihän ne.

Ilmeisesti Tojota on mennyt pilaamaan tuon keinotekoisesti tyydyttääkseen vanhoja jääriä?

"However, if you stomp the accelerator for a pass, grab a paddle shifter or otherwise drive aggressively, the CVT can switch to "10-speed Sequential Shiftmatic" operation, holding and shifting between 10 preset ratios to mimic the revving and shifting of a conventional automatic transmissions. Though technically not as efficient, these "virtual gears" make the acceleration feel familiar and have a psychological effect on the driver's perception of speed. "

 
Mikä tahansa hybriditojota on hyvin lähellä hienovaraisuudessa täyssähköä. Jos vaihdelaatikossa on pykäliä ja kytkimiä, niin nykiihän ne.
Ei kyllä ole lähellekään yhden hybriditojon omistaneena. Pelkästään jo se polttomoottorin käynnistyminen tuhoaa sen hienovaraisuuden. Hybridien ja plugareiden ongelma on useimmiten juuri se, että niitä ei voi kokonaan pakottaa sähkötilaan. Eli kun lapun laittaa lattiaan niin herkästi se polttis hyppää peliin mukaan. Olisi siis hyvä, että plugaria voisi ajaa siten, ettei se polttomoottori käynnisty ikinä vaikka kuinka antaisi kaasua.
 
Ei kyllä ole lähellekään yhden hybriditojon omistaneena. Pelkästään jo se polttomoottorin käynnistyminen tuhoaa sen hienovaraisuuden. Hybridien ja plugareiden ongelma on useimmiten juuri se, että niitä ei voi kokonaan pakottaa sähkötilaan. Eli kun lapun laittaa lattiaan niin herkästi se polttis hyppää peliin mukaan. Olisi siis hyvä, että plugaria voisi ajaa siten, ettei se polttomoottori käynnisty ikinä vaikka kuinka antaisi kaasua.

Toisaalta olen samaa mieltä, mutta ainakin nyt tuossa uudessa BMW 530ex:ssä max edrive -modessa polttis ei käynnisty normaalilla ajolla. Käytettävissä oleva voima näkyy mittaristossa, ja kaasua saa painaa aika pitkällekin rajoittimen yli, eikä polttis käynnisty. Pohjaan stomppaamalla käynnistyy joka tilassa, mutta onko tämä jotenkin huono asia? Eikö tuo ole turvallisuuskysymyskin mahdollisesti? Olet lähtenyt tyhmään ohitukseen tai jotain, ja nyt tarvisi saada äkkiä vauhtia -> auto antaa sitä jos oikeasti oikeasti haluat?
 
Ilmeisesti Tojota on mennyt pilaamaan tuon keinotekoisesti tyydyttääkseen vanhoja jääriä?

"However, if you stomp the accelerator for a pass, grab a paddle shifter or otherwise drive aggressively, the CVT can switch to "10-speed Sequential Shiftmatic" operation, holding and shifting between 10 preset ratios to mimic the revving and shifting of a conventional automatic transmissions. Though technically not as efficient, these "virtual gears" make the acceleration feel familiar and have a psychological effect on the driver's perception of speed. "

Ja tuo ei kuitenkaan koske Toyotan hybridejä mitenkään.
 
Toisaalta olen samaa mieltä, mutta ainakin nyt tuossa uudessa BMW 530ex:ssä max edrive -modessa polttis ei käynnisty normaalilla ajolla. Käytettävissä oleva voima näkyy mittaristossa, ja kaasua saa painaa aika pitkällekin rajoittimen yli, eikä polttis käynnisty. Pohjaan stomppaamalla käynnistyy joka tilassa, mutta onko tämä jotenkin huono asia? Eikö tuo ole turvallisuuskysymyskin mahdollisesti? Olet lähtenyt tyhmään ohitukseen tai jotain, ja nyt tarvisi saada äkkiä vauhtia -> auto antaa sitä jos oikeasti oikeasti haluat?

Eikö tuota saa niin, että se ei käynnisty ennen kuin tarve käyttää bensaa? Tuntuu kyllä melkoerikoiselta, että ns. kylmä kone jyrähtää käyntiin, kun runttaat polkimen pohjaan ja sitten siitä otetaankin heti maksimit ulos. Noh kuullostaa ihan BnW insinöörien touhuilta. :cigarbeye: Vaikka siellä moottorissa kiertäisikin lämmin vesi läähdytysjärjestelmässä, niin ei se silti tarkoita, että moottori olisi kauttaaltaan ja tasaisesti lämmin + siellä on öljyä nurkissa ns. minimit.
 
Eikö tuota saa niin, että se ei käynnisty ennen kuin tarve käyttää bensaa? Tuntuu kyllä melkoerikoiselta, että ns. kylmä kone jyrähtää käyntiin, kun runttaat polkimen pohjaan ja sitten siitä otetaankin heti maksimit ulos. Noh kuullostaa ihan BnW insinöörien touhuilta. :cigarbeye: Vaikka siellä moottorissa kiertäisikin lämmin vesi läähdytysjärjestelmässä, niin ei se silti tarkoita, että moottori olisi kauttaaltaan ja tasaisesti lämmin + siellä on öljyä nurkissa ns. minimit.
Samalla tavalla toimii Volvolla. Kyllä se täräyttää kylmän koneen käyntiin ja kunnon kierroksille jos voimaa tarvii reilummin.

edit. Sehän nyt ei sitä tarkoita että tuota tarvitsee tehdä. Lievät lisätehot eli kierrokset siihen reiluun kahteen tonniin riittää normi perheauton kiihtyvyyteen jolla on kaasu lattiassa. Ja moottori myös jää käymään kun se kerran käynnistyy. Oisko noin minuutin mitä se pysyy päällä väkisin.
 

Hybrideissa on eCVT ja ei pykäliä. Tuo jossa on keinotekoiset pykälät on perinteisempi CVT ja se on joidenkin bensakoneiden kaverina. Olisikohan esim. Corolla uudella 2-litraisella koneella, mutta sitä tuodaan Suomeen vain hybridinä.
 
Hybrideissa on eCVT ja ei pykäliä. Tuo jossa on keinotekoiset pykälät on perinteisempi CVT ja se on joidenkin bensakoneiden kaverina. Olisikohan esim. Corolla uudella 2-litraisella koneella, mutta sitä tuodaan Suomeen vain hybridinä.

Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.

Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Mutta kai tuollaistakin sitten enemmistö haluaa kun semmoinen on rakennettu. Sama homma tuon vaihdekepin kanssa, käyttö olisi helpompaa joystickillä tai napeilla kuin tuommoisella 'mekaanisella', mutta tuommoiseksi ne on menneet paitsi Priuksesta.
 
Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.
Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Pakko myöntää että ei ole juuri tullut ajettua uudella Corollalla kaasu aivan pohjassa (meteliä tulee sen verran että apukuski alkaa motkottaa ja toki nopeusrajoituskin tulee aika äkkiä vastaan) eli voit olla oikeassa. Tietysti ei voi tietää onko kyse varsinaisista virtuaalipykälistä vai onko jokin muu syy tuohon havaitsemaasi toimintaan.
 
Paitsi että näissä uusimmissa eCVTissä *on* keinotekoisia pykäliä, kun oikein lähdet kaasua runnomaan. Yhden ainoan kerran olen saanut niitä ilmenemään, kun suht vauhdilla lähdin ohitukseen ja rinnalla painoin vielä lisää kaasua. Vähänkään lievemmällä kaasunkäytöllä niitä ei ilmene.

Ratin läpysköillä sitten saa vielä käsin käskettyä niitä 'pykäliä' pariksi sekunniksi kerrallaan, mutta se on kyllä täysin hyödyttömin ominaisuus koko autossa. Eikä ne pykälät sittenkään ole perinteisen laatikon kaltaisia, lähinnä kierrokset vain kuulostaa käyttäytyvän niin kuin pykäläisellä laatikolla.

Mutta kai tuollaistakin sitten enemmistö haluaa kun semmoinen on rakennettu. Sama homma tuon vaihdekepin kanssa, käyttö olisi helpompaa joystickillä tai napeilla kuin tuommoisella 'mekaanisella', mutta tuommoiseksi ne on menneet paitsi Priuksesta.
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.
 
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.

2-litraisessa Corolla hybridissä on ainakin. Aivan turhat.
 
Kerrotko vielä tarkemmin, että mistä mallista nuo rattivaihteet löytyy. Kuulostaa kyllä hullulta, että olisivat sellaiset lisänneet uusiin hybrideihinsä. Pikainen googletus ei tuottanut tulosta.

RAV4 premium, Lexuksen puolella niitä on ollut myös pidempään. En edes teoreettisesti keksi mitä hyödyllistä niillä tekisi, kun se vaikutusaika on tosiaan sekunteja ennen normaalitilaan palaamista. Mäkijarruksi siitä ei ole (pakkovaihteet löytyy kepistä) ja ohitukseenkaan ei ole mitään tarvetta käsin ronkkia, sen kun painaa kaasua vaan. Nyökkäävän jarrutuksen niillä saa aikaan, kun päästää kaasun ja tuplaklikkaa pienemmälle.
 
Eikö tuota saa niin, että se ei käynnisty ennen kuin tarve käyttää bensaa? Tuntuu kyllä melkoerikoiselta, että ns. kylmä kone jyrähtää käyntiin, kun runttaat polkimen pohjaan ja sitten siitä otetaankin heti maksimit ulos. Noh kuullostaa ihan BnW insinöörien touhuilta. :cigarbeye: Vaikka siellä moottorissa kiertäisikin lämmin vesi läähdytysjärjestelmässä, niin ei se silti tarkoita, että moottori olisi kauttaaltaan ja tasaisesti lämmin + siellä on öljyä nurkissa ns. minimit.
No yhtälaillahan se perinteinen polttis tottelee, jos lyöt käyntiin ja lähdet saman tien lappu lattiassa kiihdyttämään. Se on sitten vaan kuskin tehtävä pohtia onko tämä järkevää. Kuten sanottu, niin aika hasardilta sekin kuulostaisi, jos auto päättäisi vähän säästellä moottoria, kun kesken ohituksen tuleekin yhtäkkiä oikeasti kiire ja lyöt polkimen pohjjaan.

Ja kyllähän nuo hybridit saa herätettyä ajomoodeilla heti jos tarvis on, suurimman osan ainakin, en väitä että olisin jokaista kokeillut.
 
Mitenkäs täyssähköt muuten käyttäytyvät kiihtyvyyden suhteen kylminä? Passat GTE ainakin käynnistelee polttomoottoria todella herkästi kylmällä akulla, jos yrittää vähänkin enemmän saada kiihtyvyyttä. Niin herkästi, että se on tapahtunut minulla useamman kerran normaalin ripeästi valoista lähtiessä. Lämpimänä saa sitten painaa poljinta suht surutta ja auto kiihtyy rivakasti sinne 80 km/h nopeuksiin asti, kunnes pienen sähkömoottorin rajat tulevat vastaan.

Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?
 
Mitenkäs täyssähköt muuten käyttäytyvät kiihtyvyyden suhteen kylminä? Passat GTE ainakin käynnistelee polttomoottoria todella herkästi kylmällä akulla, jos yrittää vähänkin enemmän saada kiihtyvyyttä. Niin herkästi, että se on tapahtunut minulla useamman kerran normaalin ripeästi valoista lähtiessä. Lämpimänä saa sitten painaa poljinta suht surutta ja auto kiihtyy rivakasti sinne 80 km/h nopeuksiin asti, kunnes pienen sähkömoottorin rajat tulevat vastaan.

Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?
Egolfilla täydet tehot kylmässäkin kunhan akussa on tarpeeksi virtaa.
 
Onko täyssähköllä siis kiihtyvyys murto-osa normaalista kylmällä akulla, vai saako isommasta akusta otettua riittävästi virtaa kylmänäkin?

Riippuu tietysti siitä, mitä pidetään kylmänä mutta käsittääkseni kiihtyvät ihan normaalisti. Riippuu myös varmaan siitä, millainen lämmönhallinta akussa on.
Useimmiten ennen liikkeelle lähtöä on esilämmitetty matkustamo ja samalla lämpenee akkukin.
Lataus- ja regentehoja rajoitetaan kyllä jo ihan pikkupakkasilla.
 
No yhtälaillahan se perinteinen polttis tottelee, jos lyöt käyntiin ja lähdet saman tien lappu lattiassa kiihdyttämään. Se on sitten vaan kuskin tehtävä pohtia onko tämä järkevää. Kuten sanottu, niin aika hasardilta sekin kuulostaisi, jos auto päättäisi vähän säästellä moottoria, kun kesken ohituksen tuleekin yhtäkkiä oikeasti kiire ja lyöt polkimen pohjjaan.

Ja kyllähän nuo hybridit saa herätettyä ajomoodeilla heti jos tarvis on, suurimman osan ainakin, en väitä että olisin jokaista kokeillut.

Täysin eri asia perinteisellä polttiksella. Kyllä ainakin täysijärkiset kustkit odottaa, että kone on lämmin ennen kuin aletaan polkemaan. Plugin hybridissä kuitenkin se kone kylmä (tai ainakin osittain kylmä), kun lyöt sen lapun lattiaan ellet ole ajanut bensalla muutenkin... Täysin idioottimaista toimintaa moottorin kannalta. Miksi tämä toiminta ei voisi vain olla esim. silloin kun ajat sport modella ja oletat saavasi kaikki tehot käyttöön. Ei todellakaan silloin kun oletat saavasi vain kaiken sähkölinjasta. Onneksi itselläni on Volt eikä näitä paskileita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 283
Viestejä
4 502 748
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom