Miten se osui? Mielestäni todistin pointtini alunperin ihan hyvin, ja silti ulina jatkuu jostain kuvitteellisesta kätevyydestä. Taisin minä osua, ja sinä upota?
Tässä vielä avattuna: jos olisin 2016 kuunnellut tätä "kätevyyttä", ja asennuttanut silloin latausaseman ~1.5ke hintaan, se olisi joko jäänyt sinne vanhaan kämppään, tai olisin siitä siirrosta maksanut uudet asennuskulut tuplana päälle. Rahaa olisi palanut tuohon siirtoon veikkauksena joku 300eur+pakollinen vikavirtasuojaus satkun pari? Kohteiden väli on reilu parikyt km, eli kustannusta olisi tullut irroitus+asennus+kilsat molempiin päihin. Rahaa olisi siis palanut nyt noin 1800eur + x, ja seinässä olisi nyt 3x16A kykenevä peruslaturi.
Tällä hetkellä rahaa on palanut 380eur tuohon toiseen siirrettävään laturiin, ja se palvelee edelleen täysin, ja 1:1 täysin yhtä kätevästi kuin kiinteä laturi mulla palvelisi. (Siirrettävyys on pariin kertaan palkinnut kun on tarvinut toista laturia toisaalla, pari kertaa lainannut kaverillekin jne, mutta ei nyt piehtaroida siinä kun se kerran ei ole KÄTEVÄÄ.)
Jos seuraava auto (tän nykyisen liisarin vanhettua) kykenee ottamaan enempi kuin 1x16A, ja katson järkeväksi päivittää laturin, on mulla siihen säästynyttä rahaa käytettävissä vähintään 1500eur. Tällä rahalla saa nykyään aika paljon fiksumpia ratkaisuja kuin 2016, esim. vaiheiden kuormien rajoituksen päälle (dynaamisesti) ymmärtäviä, joka tällaisessa 3x25A pääsulakkeellisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa on "aika pop" sellaisen tyhmän 3x16A laturin sijasta. En jaksa kertoa mitä etua tästä järkevämmästä vaihekuorman hallinnasta esim. olisi, mutta ymmärtänet itsekin... ja jos (kun) sen tässä kohteessa sitten tarvisin, lentäisi vanha laturi roskikseen ja taas palaisi €€€ uuteen laturiin.
Summa summarum: heti ensimmäisenä äkkiä kivikautiseen kiinteään kalliiseen laturiin investointi voi olla joidenkin mielestä "kätevää" - minun mielestäni se ei välttämättä ole välttämättä edes järkevää. Tekniikka on nuorta ja kehittyy vauhdilla.