Keskustelua hybridiautoista

Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Mä olen miettinyt, että voisiko tulevaisuudessa olla juurikin sellainen malli, että enimmäkseen ladataan kotona halvalla, ja sitten reissussa pikalatureilla selvästi kalliimmalla. Vähän samalla periaatteella kuin että jos juo kahvia kotona, niin se on paljon halvempaa kuin kahvilassa... Hinnat varmaan elävät vahvasti tulevina vuosina ja bisnesmalleja voi olla erilaisia.
 
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Kauppalehti:
”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi. Vuoden 2020 loppuun mennessä saadaan valmiiksi yli tuhat valmiiksi valaistua latauspistettä.
Latauspisteet asennetaan esikaupunkien asuinkaduilla sijaitsevien katulamppujen yhteyteen. Sähköautoihin kytkettynä tolppa tuottaa arviolta 3-7 kilowatin verran latinkia tuntia kohden.
Lataustilanteessa autoilija pysäköi ajoneuvonsa lampputolpan viereen ja kytkee auton latauskaapelin tolpassa olevaan lataustelakkaan. Kaapeliin sijoitettu mittari tunnistaa latauspisteen ja kytkee sähkösyötön päälle.
Tapahtuman tiedot välittyvät digitaalisesti energiantuottajalle, joka laskuttaa asiakasta kulutetun sähkön mukaisesti. Varsinaisen lataustapahtuman voi aloittaa mobiililaitteen applikaatiolla."
 
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Mainittu tässä samassa ketjussa samalla sivulla. ;)
 
Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?

 
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.
Jep, kustannukset nousee ja palvelun laatu heikkenee.

Toki nykyiselläänkin verkon rajoitusten takia joudutaan kulutusta rajoittaan ja se nykyiselläänkin nostaa hintaa. Mainittu Olkiluoto 3 valmistuttuaan ilmeisesti helpottaa.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.
Totta, että tuskin kaikille tarvii kaivaa uusia verkkoja, osalle edullisempaa vaihta komponentteja/toteutusta. Ja toki haaroja joissa ei välttämättä tarvi tehdä muutoksia, tosin vaikka olisi "älyverkko" koponentteja ennestään, niin pitää päivittää ja ne missä ei ole niin en ylläty jos tulee yleiseiä enemmän tai vähemmän pakottavia toimia.

Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.
Jos mietit jotain sadanauton (siis paikan) perinteistäkerrostaloyhtiöitä, ja sellaisen liittymää, niin 4A keskiarvo kaavalla, menee jotain uusiksi, pikalataushalukkuuskin voi tuoda lisää haasteita, ja jos hintoihin leivotaan niin halukkuus kärsiä. Mutta jos ja kun ylempää asioita ohjataan niin taloyhtiönpiikkiin asioita menee.

Se onko kuvio erilaisempia jossain lähiössä, ei se mitoitus tolkuttomasti eroa.

En epäile etteikö Suomessa pystytä autojen sähköistyminen hanskaa ja ilmeisesti aika yleinen käsitys että siitä selvitään.
 
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.

Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
 
Ei voi joo suomessa maksaa missään suoraan luottokortilla latausta.
Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?
Ei ole, ja tuskin tulee ilman lainsäätäjän liikkeitä. Valmistajien tavoite on siirtyä Teslan malliin, jossa auto tunnistetaan automaattisesti kun johto kytketäään, ja lataus maksetaan autovalmistajan palvelun kautta. Sitä siirtymää tuo ionityn hinnoittelu-muutoskin on, patistetaan asiakkaat ottaamaan autovalmistajan palvelu (Audi e-tron Charging Service, Mercedes.Me.Charge, BMW ChargeNow, Volkswagen WeCharge), joilla voi ladata ionitylla halvemalla (0.29€/kWh ... 0.34€/kWh).
 
Virta kyllä kertoo, että voi maksaa kertamaksuna ilman heidän asiakkuuttaan ja Virta on leviämässä aika merkittäväksi tekijäksi Euroopassakin.

"Virta Public soveltuu erityisesti paikkoihin, joissa autot ovat pysäköitynä ja tarjolla on palveluita sähköautoilijoille: esimerkiksi ravintoloiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen ja valtateiden varsille. Julkisella latauspisteellä lataus onnistuu myös kertamaksulla, ilman rekisteröitymistä Virran asiakkaaksi. Rekisteröityneelle asiakkaalle lataus on kuitenkin edullisempaa ja onnistuu sutjakammin."

"
Maksaminen ja laskutus
Sähköautoilijaa laskutetaan Virta-asiakastililtä tai maksukortilta automaattisesti lataustapahtuman päätyttyä. Latauksesta kertyneet tulot tilitetään latauspisteen omistajalle kuukausittain. Aseman omistaja voi tarkastella latauspisteen käyttötilastoja hallintajärjestelmän kautta, ja ladata käyttötilastoja ja raportteja.

Sähköautoilija saa jokaisesta lataustapahtumasta kuitin mobiilisovellukseen ja asiakastililleen."
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Mitä tarkoitat "kestolla"? Hyvinhän ne pelittää. Kyllä tässä ketjussa on ollut juttua myös Passatista useammalta omistajalta (itseni mukaan lukien). Käytä hakua: https://bbs.io-tech.fi/search/4824187/?q=passat&t=post&o=date&c[thread]=4286
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on

Äkikseltään siinä on sisässä sekä TSI että DSG ja niiden kaverina vielä näitä "1. sukupolven" hybridivirityksiä. Miten siihen ei vois olla luottamatta? ;)
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Ostat, ajat pari vuotta ja vaihtoautona takaisin liikkeeseen kun vaihdat johonkin toiseen.

Ei kai sen auton kanssa naimisiin tarvitse mennä?
 
Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.
 
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.

Omassa As.Oy:ssä muuten plugareita 4 kpl ja asuntoja 12kpl eli syytäkin onnistua tuo lataus vähinään kolmasosalla :) Pari tosin saa ladattua oman asunnon yhteydessä olevasta pistorasiasta ja yhtiön lämmitystolpatkin onnekkaasti kolmessa eri ryhmässä, kun eivät ole kaikki ihan samalla kentällä. Pj:n mukaan tarvittaessa kaikista tolpista voi ladata, kun vaihdattaa omakustanteisesti tolpan lataukseen sopivaan malliin, jossa on kWh-mittari.
 
no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantien :)
Jossain vaiheessa ainakin muuttui tuo 1.4tsi jakoketjusta jakohihnaan. Dsg:n toimivuutta on varmaan myös vähän hienosäädetty. Passatissa luulisi olevan uudemman mallinen kone.
 
no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantien :)
Vagarenalla on pitkä Passat GTE -ketju, jossa en muista vielä yhtäkään viestiä nähneeni, että noiden kanssa olisi jotain merkittävää ongelmaa ollut.
Yleisin nurinan aihe on onnettoman huonosti toimiva mobiiliappi (jonka itsekin allekirjoitan, mutta kyllä sen kanssa pärjää kun hitauden oppii sietämään).
 
Jossain vaiheessa ainakin muuttui tuo 1.4tsi jakoketjusta jakohihnaan.

Tuon muutoksen paremmuudesta tiedä, näin Oulussa asuvana :D... täällähän on tuo mysteeri joka jyrsii nimenomaan volkkarien jakoremmejä. Useampi tarina kaveripiiristä löytyy noista ennen aikojaan menneistä remmeistä, tyyliin 120tkm vaihtovälin hihna todetaan 60tkm huollossa niin syödyksi että huollosta soittelevat omistajalle että eivät uskalla autoa enää käynnistää - jos haluat tuon remmin pitää niin tule itse ajamaan autosi pois nosturilta :)
 
Tuskin on jonoa ionityn latausasemille eikä ole halpaa vaikka olisi jonkun omistajan klubijäsen.

Ionitystä voi hyvinkin tulla halvin pikalaturi Miille ja kumppaneille, joita lienee tulossa ainakin 1000kpl Suomen teille seuraavan parin vuoden aikana.
Pikalatauksen keskiteho jää niillä runsaaseen 20 kilowattiin eli useimmilla 20snt/min maksavilla pikalatureilla hinnaksi tulee lähes 60snt/kWh. Toki olisi totaalista 350kW laturin väärinkäyttöä ja pääosa Miin ostajista varmaan pärjää kotilatauksella.
 
no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantien :)
TSI + DSG ongelmat oli pahimmillaan ~2008-2011 välillä. Tosin uudemmissa voi olla sitten jotain eri ongelmia.
 
Ionitystä voi hyvinkin tulla halvin pikalaturi Miille ja kumppaneille, joita lienee tulossa ainakin 1000kpl Suomen teille seuraavan parin vuoden aikana.

Onkos jossain suoraan sanottu että 1000kpl tulisi Suomeen 2v aikana?? Linkkiä?
 
Ionitystä voi hyvinkin tulla halvin pikalaturi Miille ja kumppaneille, joita lienee tulossa ainakin 1000kpl Suomen teille seuraavan parin vuoden aikana.
Pikalatauksen keskiteho jää niillä runsaaseen 20 kilowattiin eli useimmilla 20snt/min maksavilla pikalatureilla hinnaksi tulee lähes 60snt/kWh. Toki olisi totaalista 350kW laturin väärinkäyttöä ja pääosa Miin ostajista varmaan pärjää kotilatauksella.
Pitää tietysti muistaa, että tuo vaatii myös ahkeraa käyttöä Miin omistajilta kun se maksaa 20snt/min + 15€/kk (toivottavasti muistan oikein). Jotenkin kyllä tuntuu hullulta koko kuvio.
 
Itse veikkaan että 500kpl 2020, eli Mii, up ja Citigo yhteensä. 2021 on sitten jo vaikeampi arvioida, kun tulee uudempiakin autoja. Sitten tulee jo id3 ja ehkä muitakin.

Tuosta voi jotain arvioida.
Viikossa yli 250 autoa: 19389 euron Seat Mii electric käy kaupaksi

Pitää tietysti muistaa, että tuo vaatii myös ahkeraa käyttöä Miin omistajilta kun se maksaa 20snt/min + 15€/kk (toivottavasti muistan oikein). Jotenkin kyllä tuntuu hullulta koko kuvio.
Joo vaatii toki pari kolme käyntiä kuukaudessa Ionityllä, että pääsee samaan hintaan kuin 20snt/min lataus. Lisäksi tuota minuuttihinnalla saatavaa keskitehoa voi varmaan nostaa, jos lopettaa latauksen jo ennen 80%:n tasoa, mutta se taas lyhentää latausten väliä. Mahdollinen rapidgate voi taas kääntää vaakakuppia Ionityn eduksi pitkää matkaa ajettaessa.
 
Virta kyllä kertoo, että voi maksaa kertamaksuna ilman heidän asiakkuuttaan ja Virta on leviämässä aika merkittäväksi tekijäksi Euroopassakin.

"Virta Public soveltuu erityisesti paikkoihin, joissa autot ovat pysäköitynä ja tarjolla on palveluita sähköautoilijoille: esimerkiksi ravintoloiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen ja valtateiden varsille. Julkisella latauspisteellä lataus onnistuu myös kertamaksulla, ilman rekisteröitymistä Virran asiakkaaksi. Rekisteröityneelle asiakkaalle lataus on kuitenkin edullisempaa ja onnistuu sutjakammin."
Huvittava mainospuhe Virralla. Vaikea uskoa että asiakkaaksi rekisteröityminen on sutjakkaampi kokemus kuin latauksesta maksaminen "heti"! Alkavat varmasti kikkailemaan että rekisteröitymättä saat puolta pienemmän lataustehon, koska et salli tietojen keräämistä...
 
Huvittava mainospuhe Virralla. Vaikea uskoa että asiakkaaksi rekisteröityminen on sutjakkaampi kokemus kuin latauksesta maksaminen "heti"! Alkavat varmasti kikkailemaan että rekisteröitymättä saat puolta pienemmän lataustehon, koska et salli tietojen keräämistä...
Virtaa kannattaa välttää, jos lataa vain harvoin. Kun muut laskuttaa toteutuneen laskun mukaan, täytyy virralle pistää ensin 30e panttiin ja kun pantti menee alle 10e lähtee taas 30e maksuun...

Ja vielä euron kk maksukin, jos ei lataa kuukauden aikana kertaakaan.
 
Virtaa kannattaa välttää, jos lataa vain harvoin. Kun muut laskuttaa toteutuneen laskun mukaan, täytyy virralle pistää ensin 30e panttiin ja kun pantti menee alle 10e lähtee taas 30e maksuun...

Ja vielä euron kk maksukin, jos ei lataa kuukauden aikana kertaakaan.

Ite sen nyt tein just tosa muutama päivä sitten. Tiesin ton maksu homman jo yli vuosi sitten mutta tuntu kalliilta sillon. Vähän ristiriitasta että mainostavat ns ilmasena rekisteröitymistä ja sitten maksaa kuten laitoit. Sitä yhtä charge eu saittia olen käyttänyt latauksiini tuolla ties missä. Välillä kyllä se pelleily otti päähän kun pelitti ja ei pelittänyt. Toivon että nyt oikeana asiakkaana homma toimisi kuin rasvattu ton apin kanssa :)

Saahan sen nyt peruutettuakin jos oikein alkaa käyttämättömät 1euron maksut koettelemaan luottokorttia ;)
Onhan täsä itekki ties kuin monta vuotta maksanu Easyparkiaki jota käytän n 1 kertaa vuodessa, sen vois kyllä jo lopettaa :):tup:
 
Tuon muutoksen paremmuudesta tiedä, näin Oulussa asuvana :D... täällähän on tuo mysteeri joka jyrsii nimenomaan volkkarien jakoremmejä. Useampi tarina kaveripiiristä löytyy noista ennen aikojaan menneistä remmeistä, tyyliin 120tkm vaihtovälin hihna todetaan 60tkm huollossa niin syödyksi että huollosta soittelevat omistajalle että eivät uskalla autoa enää käynnistää - jos haluat tuon remmin pitää niin tule itse ajamaan autosi pois nosturilta :)

Hihnapyörät menee myös vaihtoon ja ehkä kiristin.
 
Tesla björni jossai videoissa maksanu suoraa lähimaksulla pankkikortilla, ei ollu ollenkaa tunnusnäppäimiä. Kuinkaha suomessa onnistuu jos kortti vaatii koodia?
 
Pysäköintisovelluksista:
Onhan täsä itekki ties kuin monta vuotta maksanu Easyparkiaki jota käytän n 1 kertaa vuodessa, sen vois kyllä jo lopettaa :):tup:
Eikös Parkman ole joka tilanteessa halvempi muutenkin? Tai eParking, jos sopii omaan sijaintiin.
 
Vetyä hyödyntävien polttokennoautojen tulemista on aika ajoin maalailtu kauniisti tulevana bensa/dieselmoottorien, jopa akkusähköautojen kaatajana. Tuskinpa. Iltasanomissa on koottu "Kannattaako vetysähköautoja jäädä odottelemaan"
Myös polttokennojen käyttöikä on luokkaa 5000 tuntia, joka vastaa n. 300 000 km. Niitä ei voi ns. kenno kerrallaan uusia kuten akustoissa vauriotapauksissa. Nykyisten sähköautoakkujen kestoiäksi on käytännössä todettu vähintään auton kestoikä, sen jälkeenkin ne joko palvelevat varavoiman käytössä alentuneella kapasiteetillaan tai ovat hyödynnettävissä uusioraaka-aineena.

"Vetysähköautot ovat kalliita. Esimerkiksi viimeisimpiin esiteltyihin vetysähköautoihin lukeutuva Hyundai Nexo maksaa Saksassa tällä hetkellä noin 70 000 euroa. Suomessa hintalappu olisi todennäköisesti lähes 80 000 euroa, joka ei ole enää kovin kilpailukykyinen hinta edes uusimpiin akkusähköautoihin verrattuna, puhumattakaan saman koko- ja suorituskykyluokan polttomoottoriautoihin verrattuna.
Eikä merkittävää helpotusta ole lähiaikoina näköpiirissä: eurooppalaisen autoalan tämänhetkisen ennusteen mukaan vetysähköautot maksavat vielä vuonna 2030 noin 70 prosenttia enemmän kuin vastaavat akkusähkö- ja bensiiniautot (joiden arvioidaan viimeistään tuolloin olevan samanhintaiset). Jos uusi akkusähköauto maksaa siis kymmenen vuoden kuluttua esimerkiksi 35 000 euroa, vastaava vetysähköauto maksaa 59 500 euroa."
 
Puhelimen maksusovelluksissahan koodi syötetään sinne omaan laitteeseen. Näen mielessäni ihannemaailman, jossa maksan lataamisen ihan vain Google Paylla, ja saan heittää kaikki K-lataukset, C&D:t ja Virrat hiuksista kukkaan.

Toiminta SC:llä:
- Pyydä lähin latauspiste esim. äänikomennolla.
- Perillä laita töpseli kiinni.
- Ota pois kun huvittaa.

Toiminta suomalaisten latauspalveluiden upeilla kännykkä-äppzeillä:
- Laita ap/vakkari päälle ja yritä tien päällä tihrustaa, missä on lähin latauspiste. Mitä nuo ihme pallot ovat? Mistä tässä saa lähimmän pikalaturin? Pitääkö mun oikeasti sormettaa noita pikkupalloja nähdäkseni, mitä liittimiä on tarjolla? Kuka helvetti tämän käyttöliittymän on suunnitellut ja mihin tarkoitukseen? Olenkohan katsonut tietä viimeiseen viiteen minuuttiin?
- Olettaen, että et vaiheessa 1 aiheuttanut liikenneonnettomuutta, voit nyt lipua latauspisteelle. Huppista keikkaa, siinä onkin ainoalla CCS:llä joku juuri aloittanut latauksen ja Type 2:nkin on joku näköjään vetänyt päreiksi! Noh, nyt voikin turvallisesti parkissa avata kilpailevan kännykkäsovelluksen ja katsoa 50 km päästä toisen latauspisteen, jossa on peräti kaksi CCS:ää. Nyt ei epäonnistuta!
- No niin, tilaa on, joten eikun lataamaan. Mukana on sovelluksen lisäksi RFID-tageja, koska ne olivat aiemmin kovassa huudossa. Luukku auki, piuha kiinni ja lataamaan - paitsi että ei toimi. Jaa, täytyy näköjään naputella luottokorttitiedot uudelleen äppziin. Jaa, ei se hyväksy maksua puhelinta näyttämällä siltikään. RFID-lätkällä näköjään menisi maksaminen läpi, mutta eihän tämä aloita latausta siltikään, vaikka 5 x on yritetty.
- Siirrä auto toiselle pömpelille. Lataus alkaa, mutta vain RFID-lätkällä? Pitääkö mun ihan oikeasti kuljettaa tätä 80-lukulaista avainketjua mukana, jotta auton saa ladattua? Miten voi herran vuonna 2020 uuden aikakauden autoiluun olla tarjolla jotain näin kivikautisia ja käyttäjävihamielisiä palveluita? Onko se oikeasti ihan totta, että suomalaisyrityksissä käytettävyyssuunnittelu alistetaan sille samalle Asperger-tyypille, joka tekee kovan tason pellin alla koodaamisen?

Kertomus perustuu tositapahtumiin. Aineistona on käytetty yhden viikonlopun mökkireissua sähköautolla.
 
Puhelimen maksusovelluksissahan koodi syötetään sinne omaan laitteeseen. Näen mielessäni ihannemaailman, jossa maksan lataamisen ihan vain Google Paylla, ja saan heittää kaikki K-lataukset, C&D:t ja Virrat hiuksista kukkaan.

Toiminta SC:llä:
- Pyydä lähin latauspiste esim. äänikomennolla.
- Perillä laita töpseli kiinni.
- Ota pois kun huvittaa.

Toiminta suomalaisten latauspalveluiden upeilla kännykkä-äppzeillä:
- Laita ap/vakkari päälle ja yritä tien päällä tihrustaa, missä on lähin latauspiste. Mitä nuo ihme pallot ovat? Mistä tässä saa lähimmän pikalaturin? Pitääkö mun oikeasti sormettaa noita pikkupalloja nähdäkseni, mitä liittimiä on tarjolla? Kuka helvetti tämän käyttöliittymän on suunnitellut ja mihin tarkoitukseen? Olenkohan katsonut tietä viimeiseen viiteen minuuttiin?
- Olettaen, että et vaiheessa 1 aiheuttanut liikenneonnettomuutta, voit nyt lipua latauspisteelle. Huppista keikkaa, siinä onkin ainoalla CCS:llä joku juuri aloittanut latauksen ja Type 2:nkin on joku näköjään vetänyt päreiksi! Noh, nyt voikin turvallisesti parkissa avata kilpailevan kännykkäsovelluksen ja katsoa 50 km päästä toisen latauspisteen, jossa on peräti kaksi CCS:ää. Nyt ei epäonnistuta!
- No niin, tilaa on, joten eikun lataamaan. Mukana on sovelluksen lisäksi RFID-tageja, koska ne olivat aiemmin kovassa huudossa. Luukku auki, piuha kiinni ja lataamaan - paitsi että ei toimi. Jaa, täytyy näköjään naputella luottokorttitiedot uudelleen äppziin. Jaa, ei se hyväksy maksua puhelinta näyttämällä siltikään. RFID-lätkällä näköjään menisi maksaminen läpi, mutta eihän tämä aloita latausta siltikään, vaikka 5 x on yritetty.
- Siirrä auto toiselle pömpelille. Lataus alkaa, mutta vain RFID-lätkällä? Pitääkö mun ihan oikeasti kuljettaa tätä 80-lukulaista avainketjua mukana, jotta auton saa ladattua? Miten voi herran vuonna 2020 uuden aikakauden autoiluun olla tarjolla jotain näin kivikautisia ja käyttäjävihamielisiä palveluita? Onko se oikeasti ihan totta, että suomalaisyrityksissä käytettävyyssuunnittelu alistetaan sille samalle Asperger-tyypille, joka tekee kovan tason pellin alla koodaamisen?

Kertomus perustuu tositapahtumiin. Aineistona on käytetty yhden viikonlopun mökkireissua sähköautolla.
Superchargereissa lisäksi kolminkertainen latausnopeus ja aina tilaa. Jos kovimpien ruuhkien aikaan olisikin täynnä, niin kiertonopeus aivan eri luokkaa kuin noilla 50kw latureilla. Omissa kokemuksissa myös sellanen hauska reissu kun saavuttua laturille löytyykin se viidennes eri äppi jota tarvis, latauksen ja luottokorttitietojen syötön jälkeen se ainoa ccs ei kymmenellä yrityksellä lähde lataamaan. Vartin kiroilun jälkeen 11kw ac:lla 45min että pääsee seuraavalle "pikalaturille" 50km päähän lataamaan tunnin verran.
 
Pysäköintisovelluksista:
Eikös Parkman ole joka tilanteessa halvempi muutenkin? Tai eParking, jos sopii omaan sijaintiin.

Ei kait tuo easypark mitään maksa? Muuta kuin käyttö?

Olikos näille pysäköintisovelluksille jokin oma topic? Ei ainakaan haulla löytynyt.
 
Renaultilla on 22kW ja muistaakseni toteutettu älykkäästi käyttämällä hyväksi moottorin omaa käämitystä.

... tarkoittaa toisaalta, että patentoitu tekniikka, mut osoitus siitä, ettei tarvi aina tehdä asioita vaikeasti.
 
Rellun systeemi varmaan hinta-laatusuhteeltaan paras (oletan että halvempi kuin linkkaamani, mutta hyötysuhteeltaan hieman huonompi) ja siitä on myös 43kW versio.
Taitaa tosiaan olla patentoitu eivätkä anna muiden käyttää ainakaan järkevään hintaan. Konserniyhteistyö Nissanin kanssa ei taida näkyä sähköautoissa mitenkään eli tuskin tulossa Leafiinkään?
 


TeslaBrjörnin range testi uudella vw upilla(=mii), 90km/h maantietä pääsee talvella 198km.
 


TeslaBrjörnin range testi uudella vw upilla(=mii), 90km/h maantietä pääsee talvella 198km.

Hetkinen, onko tuossa e-Upissa kovakin "cold-gate" päällä vai miksi se lataa noin hitaasti? Latausnopeuden pitäisi kai optimitilanteessa olla siellä 40 kW nurkilla ja hidastua 10 kW tasolle vasta ihan latauksen loppupäässä. TB:n videolla lataustilanteessa näyttää olevan 6 'C lämmintä.
 
Hetkinen, onko tuossa e-Upissa kovakin "cold-gate" päällä vai miksi se lataa noin hitaasti? Latausnopeuden pitäisi kai optimitilanteessa olla siellä 40 kW nurkilla ja hidastua 10 kW tasolle vasta ihan latauksen loppupäässä. TB:n videolla lataustilanteessa näyttää olevan 6 'C lämmintä.

Fastned on yleensä hyvä lähde, mutta nyt tainnut lipsahtaa virhe tuohon kun ovat niputtaneet e-Upin ja Golfin. Ainakin 36kWh versioissa noissa on ilmeisesti ihan eri akut (Golfissa 264 kennoa vs e-Upin 168). e-Upin pikalatauksesta on luvattu kai 0-80% tunnissa ja ev-databasessa 10-80% 48min. Tuo 10-80% menisi käytännössä keskiteholla ~27kW. Toki hyvin mahdollista että on jonkinlainen "cold-gate"...en ehtinyt katsoa videota, voiko joku referoida miten pikalataus käytännössä meni?
 
Viimeksi muokattu:
TSI + DSG ongelmat oli pahimmillaan ~2008-2011 välillä. Tosin uudemmissa voi olla sitten jotain eri ongelmia.
GTE:ssä (ja Skodan iV malleissa) on hihnakone ja märkä-DSG kun kuiva ei kestäisi sähkömoottorin vääntöä. Noissa kait molemmissa vähemmän ongelmia.
 
Fastned on yleensä hyvä lähde, mutta nyt tainnut lipsahtaa virhe tuohon kun ovat niputtaneet e-Upin ja Golfin. Ainakin 36kWh versioissa noissa on ilmeisesti ihan eri akut (Golfissa 264 kennoa vs e-Upin 168). e-Upin pikalatauksesta on luvattu kai 0-80% tunnissa ja ev-databasessa 10-80% 48min. Tuo 10-80% menisi käytännössä keskiteholla ~27kW. Toki hyvin mahdollista että on jonkinlainen "cold-gate"...en ehtinyt katsoa videota, voiko joku referoida miten pikalataus käytännössä meni?
Tänks, tuo olikin hyvää tietoa!

Ei tuossa näytetty kuin latausta jostain 80% nurkilta vähän matkaa. Voisin kuvitella, että Bjorn tai joku muu testaa tuota latausta kattavammin vielä. Ellei ole jo testattu ja mulla on vaan mennyt ohi :)

E-Upin spekseissä mainitaan maksimilataustehoksi 40 kW (tai teholla 40 kW päästään tuohon 0-80% 1h), mutta saapa nähdä:
upload_2020-1-23_16-5-10.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kova, Lucid Air. Tulossa jopa Suomeen koska Suomi mukaanlukien omaa riittävästi latausinfrastruktuuria:

Wau mikä peli - uusi haastaja sähköautojen markkinoille: Voi tilata jo Suomeenkin!

Vapise Tesla -->

"Nelivetomalli on hurja. Kahden moottorin yhteisteho noin 1013 hevosvoimaa ja auto on määrä kulkea 130 kWh:n akun ansiosta peräti 640 kilometriä yhdellä latauksella EPA-normin mukaan.

Kiihtyvyys on sekin häijy: 2,5 sekuntia 0 - 60 mph (96 km/h)."

:D
 
Kyllähä tuo on "talvi" suomessa oulusta alaspäi, jutussakin todetaan se pääpointti eli akkuhan on speksattu optimaallisessa lämmössä. Ilmeisesti tuossa käytetään LG E63 kennoja jotka antavat 90,4% kapasiteetistaan 0c lämpötilassa joten sekin syö rangea ilman lunta yms.
 
Nyt on kova, Lucid Air. Tulossa jopa Suomeen koska Suomi mukaanlukien omaa riittävästi latausinfrastruktuuria:

Wau mikä peli - uusi haastaja sähköautojen markkinoille: Voi tilata jo Suomeenkin!

Vapise Tesla -->

"Nelivetomalli on hurja. Kahden moottorin yhteisteho noin 1013 hevosvoimaa ja auto on määrä kulkea 130 kWh:n akun ansiosta peräti 640 kilometriä yhdellä latauksella EPA-normin mukaan.

Kiihtyvyys on sekin häijy: 2,5 sekuntia 0 - 60 mph (96 km/h)."

:D
Ei paha kulutus (~20 kWh / 100 km) noin hätäiselle kulkineelle, jos pitää paikkansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 293
Viestejä
4 655 247
Jäsenet
76 418
Uusin jäsen
kalevi1950

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom