Keskustelua hybridiautoista

Pyörii tämä ketju ympyrää kokoajan näiden samojen juttujen ympärillä: sähkö ei riitä kaikille -> aurinko sammuu -> dieselin päästöt on vähemmän -> lappi-kortti -> Vetyauto on paras -> Teslan vika. :rofl:

Meinasin tilata tuon Teslan TWC:n rinnalle e-upille tälläisen: go-eCharger HOME+ | Smart charging station for home and mobile use Tuossa näyttää olevan aika jees API minkä yli voi rajoittaa mm. lataustehoa. Tarkoitus olisi myös viritellä tuohon pieni lambda-funktio mikä katsoo pörssisähköstä optimaalisen ajan ladata auto :)

Tuo toimii myös hienosti matkalaturina kun siinä on tuo 32A plugi.
 
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.

Onko yhden OL3 edestä sähköä sitten paljon? Tuohan on aika subjektiivinen asia. Tuo hahmottuu helpoiten kun huomioi, että me eletään nytkin ilman OL3 tehoa, jos ja kun tuo tulevaisuudessa käynnistyy, niin raja siirrot Ruotsista ja Venäjältä vähenee. Nyt on talvet kriittisempiä siihen asti kun tuo käynnistyy kun ruotsalaiset ilmastonlämmittöäjät sulkivat Ringhalsin.

Fingridin sivuilla on hyvin selitetty sitä miten verkossa olevaa kuormaa säädellään, se sähkön määrän säätely verkossa ei ole ongelma.
Ongelmia syntyy jos meillä on pitkä tuuleton aika keskellä talven kovia pakkasia ja esimerkiksi koko Olkiluodon voimala putoaa verkosta, kuten muuntaja palon vuoksi kävi pari vuotta sitten. Tosin tuokin pystyttiin hallitsemaan.

On mahdollista, että paikallisverkossa syntyisi joitain alueita, joissa sähköä käytettäisiin tiettyinä aikoina paljon, näihin toki on siellä verkon kapasiteetissä varauduttu.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.

Esität, että mitäs jos joku haluaa ladata sen autonsa nopeammin... Niin nopeammin kuin mitä se auto vaikka yön aikana älykkäällä latauksella lataisi... Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.

Älyverkolla, älykkäällä latauksella jne. Pystytään sitä kapasiteettia siis jakamaan ja voidaan estää, ettei sitä käytetä tiettyä enemmän. Jos on paljon käyttöä, niin kaikilla lataus hidastuu. Sama homma kuin tietoliikenne puolella.

Jos yllättäin tulee paljon sähköautojen latauskuormaa (yllättäin on esim 10 vuoden aikana), niin kyllä niitä kaapeloiteja, muuntajia ym tauhkaa joudutaan päivittelemään. Ja toisin, kuin jossain keskellä ei mitään, niin asutusalueella homma on selkeästi kalliimpaa, joten sitä sähkön hintaan tulee kohdistumaan huomattava paine (siis siirron osuuteen) tuon takia.

On täysin järjetöntä ja vastuutonta, jos verkon annetaan olla sillä tasolla, että tullaan toimeen juuri ja juuri. Lisäksi sähköä on toisin, kun polttoainetta on todella hankala varmuusvarastoida. Jos meillä on tuollainen tyrä, että autoa on ladattava päivittäin, että pääsee täysin välttämättömät ajot, niin se tarkoittaa sitten sitä, että jos sähköverkkoon kohdistuu esim terrori-isku ja virta on poikki päivän - pari, niin ensin kukaan ei liiku mihinkään sen takia ja kun sähköt yritetään saada päälle, niin kaikilla on laturit täysillä ja verkko kippaa uudestaan välittömästi /paikkoja rikkoutuu.
 
On täysin järjetöntä ja vastuutonta, jos verkon annetaan olla sillä tasolla, että tullaan toimeen juuri ja juuri. Lisäksi sähköä on toisin, kun polttoainetta on todella hankala varmuusvarastoida. Jos meillä on tuollainen tyrä, että autoa on ladattava päivittäin, että pääsee täysin välttämättömät ajot, niin se tarkoittaa sitten sitä, että jos sähköverkkoon kohdistuu esim terrori-isku ja virta on poikki päivän - pari, niin ensin kukaan ei liiku mihinkään sen takia ja kun sähköt yritetään saada päälle, niin kaikilla on laturit täysillä ja verkko kippaa uudestaan välittömästi /paikkoja rikkoutuu.
Mielenkiintoista, että pitää keksiä terrori-iskuja, että löytyy sähköautojen latauksen aiheuttamia ongelmia. Omasta mielestäni sähköautojen lataus ei ole ihan se eka asia, josta olisin huolissani tuollaisessa tilanteessa.

Jos kaikki ajaisivat sähköautoilla, sähkönkulutus nousisi 10%. Sattumoisin vuonna 2007 sähkönkulutus oli 10 % korkeampi kuin nyt. Esimerkiksi vuodesta 2000 vuoteen 2007 sähkönkulutus kasvoi reilut 10%, eikä se ollut mikään ongelma. Sähköautoilu tulee nostamaan sähkönkulutusta paljon tuota hitaammin.
 
Pyörii tämä ketju ympyrää kokoajan näiden samojen juttujen ympärillä: sähkö ei riitä kaikille -> aurinko sammuu -> dieselin päästöt on vähemmän -> lappi-kortti -> Vetyauto on paras -> Teslan vika. :rofl:
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:

Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.

Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.

HS artikkeli kokonaan: Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista
 
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:

Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.

Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.

HS artikkeli kokonaan: Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista


Syy lienee verotuksessa. Jos biopolttoaineita verotettaisiin kevyemmin, niitä myös käytettäisiin Suomessa enemmän.
 
Syy lienee verotuksessa. Jos biopolttoaineita verotettaisiin kevyemmin, niitä myös käytettäisiin Suomessa enemmän.
Täysin säädösongelma. Samaa ei ole esim Ruotsissa. Helpoin olisi poistaa biodieselin myynti tuosta 20% osuuden laskemisesta, jolloin se lisäisi Suomen paikallista saasteettomuutta. Loppujen lopuksi kaikki bio myydään johonkin. Eli tämäkin on ilmastotekona tavallaan +-0 tällähetkellä.
 
Valtio voittaa kun kansalaiset kantavat euronsa valtionyhtiön kassaan eikä ulkomaiseen öljy-yhtiöön joka piilottaa tulot veroparatiiseihin. Siksi kannattaisi panostaa biopolttoaineisiin vaikka niiden tuottaminen ei olisi kannattavaa markkinaehtoisesti.
 
En kuitenkaan kannata veronmaksajien subventointia muuten kuin verojen laskemisen tai poistamisen muodossa.

Samaa mieltä. Jos ajaisi diesel-autolla pelkästään Nesteen MY:llä, joka vähentää 90% hiilidioksidipäästöistä, niin olisi vain reilua saada sama 90% vähennystä myös ajoneuvoveron perusverosta:

"Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään."

No joo, mahdoton seurattava ajaako pelkästään MY:llä, mutta jotenkin noin porkkoina tämä pitäisi kansalle tarjota, eikä keppinä.

Mutta se offtopikista.
 
Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.

Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi

Toihan olisi nerokasta koska katuvaloja täällä riittää. Jos loppuu range kesken niin äkkiäkös sitä auton lykkii seuraavaksi lähimmälle tolpalle :D
 

Kunhan katuvalon ja parkkiruudun välissä ei ole jalkakäytävää / pyörätietä, niinkuin usein on. Muuten tarvinnee lisävarusteeksi frunkkiin:

Johtosuoja Ultra Sidewinder Small

Eikä taitaisi sittenkään pyöräilijä arvostaa. No, monessa paikassa on katulamppuja parkkiruudun vieressäkin.
 
Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.

Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Parin korttelin päässä on BMW i3 valotolpassa kiinni. Oletan, että tolpan viereisen talon asukki on saanut solmittua jonkinlaisen sopimuksen kaupungin kanssa. Ei ole asukas ollut koskaan ohi mennessä sopivasti ulkona, jotta olisi voinut käydä haastattelemassa järjestelyn yksityiskohdista. Missään mualla en ole samanlaista viritystä nähnyt.

edit: "Sähköautoihin kytkettynä tolppa tuottaa arviolta 3-7 kilowatin verran latinkia tuntia kohden." Uutuusteknologiaa, teho senkun kasvaa aikaa myöden :rolleyes:
 
Pidätkö tosiaan jonkun öljy-yhtiön pomon puheita missään arvossa, kun puhutaan sähköautoista tai uusiutuvasta energiasta?

Pitää pystyä osoittamaan virheet Anttosen sanoissa/teoissa/logiikassa, muuten hänen sanomisiensa arvostelu on henkilön itsensä arvostelua eikä asian mistä puhutaan. Sormet korviin ja *LaLaLaLaLaLa*
Hän on, kuten videollakin todennut, että pitäisi keskittyä metsittämään Saharaa, että saataisiin edes nykyiset ilmaan päästetyt CO² tonnit kuriin, mutta energian tarve maailman väkiluvun kasvaessa ei suinkaan vähene. Nyt lähinnä askarrellaan. Ja Anttonen on todellinen "self made man," hänen asemaansa yrittäjänä ei nousta tyhjänjauhajana, ei edes sukunimellä Thurnberg.



Ei enempää aiheesta, mutta on hyvä valistaa itseään ja ymmärtää aihealueen suuruusluokat. Öljynjalostusta kun ei olla lopettamassa, me emme vain siihen pysty. Ei ellei väkimäärän kasvulle tehdä jotain.

/OT
 
Viimeksi muokattu:
Valtio voittaa kun kansalaiset kantavat euronsa valtionyhtiön kassaan eikä ulkomaiseen öljy-yhtiöön joka piilottaa tulot veroparatiiseihin. Siksi kannattaisi panostaa biopolttoaineisiin vaikka niiden tuottaminen ei olisi kannattavaa markkinaehtoisesti.
Ja kotimainen kantaa rahansa Venäjälle.
 
Olen aikaisemminkin sanonut että autoa ajamalla ei maailmaa pelasteta, mutta paikallinen ympäristö/ilmanlaatu kyllä, kunhan ajetaan sähköllä tai vedyllä. Bio-diisseli ei vaikuta vittuakaan siihen mitä pakoputkesta tulee pihalle.
 
Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.

Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, jota en ollut ajatellut ollenkaan..

Sinänsä tuohan johtuu typerästi muotoillusta asetuksesta. Tilannehan korjaantuisi sillä että velvoitetaan laittamaan naftaan vähintään 20% biokomponenttia sekaan ja piste. Jos haluaa myydä vähemmänbiollista naftaa siinä olisi jokin rankkumaksu.

Eikö nykyisellään se täysin etanoliton bensakin toimi jotenkin tuolla periaatteella?
 
Löytyykö suomesta jostain mittarilta täysin etanolitonta bensiiniä? Pienkonebensaa ei oteta huomioon. :)
No pienkonebensanahan tuo 98E0 normaalisti mittareilla myydään, mutta kyllähän sitä esim museoautoissa yms käytetään jossa se 5% etanoliakin aiheuttaa ongelmia.
 
Samaa mieltä. Jos ajaisi diesel-autolla pelkästään Nesteen MY:llä, joka vähentää 90% hiilidioksidipäästöistä, niin olisi vain reilua saada sama 90% vähennystä myös ajoneuvoveron perusverosta:

"Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään."

No joo, mahdoton seurattava ajaako pelkästään MY:llä, mutta jotenkin noin porkkoina tämä pitäisi kansalle tarjota, eikä keppinä.

Mutta se offtopikista.

Neste MY vähentää 90 % hiilidioksipäästöistä lähinnä vain Suomessa, jossa sen palmuöljy"jäte" voidaan jättää pois laskuista.

Sama jätediesel, kahdet eri päästöt – 90% toteutuu vain Suomen rajojen sisällä | Uusi Suomi Puheenvuoro

"Ympäristöystävällisellä" dieselillä ajeleva siis CO2-päästöjen suhteen lähinnä huijaa itseään ja lähipäästöjähän dieselin polttaminen tuottaa aina. Bonuksena tulee vielä ympäristölle yleishaitallisen palmuöljybisneksen tukeminen. Ei tuollaista ekokatastrofia pidä todellakaan subventoida verorahoilla.
 
Niin, nestemäisillä polttoaineilla ne hybriditkin tuppaavat toimimaan. :vihellys: Kunhan nyt vähän kaunoluistimilla pyörähdellään aiheen ympärillä. :joy:
 
Olikos täällä puhetta Ionityn hinnankorotuksista?

yZqHzzc.jpg


Lähde: Electrek.co

vrt. Superchargerissa 0.24 € / KWh...

Aiemmin Ionity veloitti kiinteän 8 € maksun per lataussessio.
 
On kyllä melkoiset noi hinnat. Selvästi halvempaa ajaa bensa-autolla noilla hinnoilla. Toki suurin osa latauksista tapahtuu kotona, mutta pidemmät matkat tuollaisten varassa tulee kalliiksi jos tuon tason hinnoittelu yleistyy.
 
Kilpailua ei vielä juurikaan ole eikä IONITY ole hyväntekeväisyyttä. Kyllä se siitä vuosikymmenessä tasoittuu, luulen ma. :vihellys:
 
Kappas siinä on katsottu vähiten sähköä kuluttava auto ja muunnettu sähkön hinta suoraan vastaamaan bensan hintaa tai jopa enemmän. Hyi helvetti, no eipähän ole aikeita noilla virailla.
 
Tuskin on jonoa ionityn latausasemille eikä ole halpaa vaikka olisi jonkun omistajan klubijäsen.
 
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
 
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.

Ja vaikkei lataisi huvikseenkaan niin jonkun C&D:n yhden pikalaturin mallin heikkoudet alkavat paljastua vauhdilla nyt, kun sähköautojen määrä kasvaa ripeää vauhtia. En ole ainakaan itse jäämässä odottelemaan 30-60 minuuttia latauspaikan vapautumista ja sen jälkeen vielä oman auton latautumista. SC-verkosto on nykyisellään ainoa, johon voi luottaa sekä latauksen saatavuuden että toimintavarmuuden suhteen.
 
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Mä olen miettinyt, että voisiko tulevaisuudessa olla juurikin sellainen malli, että enimmäkseen ladataan kotona halvalla, ja sitten reissussa pikalatureilla selvästi kalliimmalla. Vähän samalla periaatteella kuin että jos juo kahvia kotona, niin se on paljon halvempaa kuin kahvilassa... Hinnat varmaan elävät vahvasti tulevina vuosina ja bisnesmalleja voi olla erilaisia.
 
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Kauppalehti:
”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi. Vuoden 2020 loppuun mennessä saadaan valmiiksi yli tuhat valmiiksi valaistua latauspistettä.
Latauspisteet asennetaan esikaupunkien asuinkaduilla sijaitsevien katulamppujen yhteyteen. Sähköautoihin kytkettynä tolppa tuottaa arviolta 3-7 kilowatin verran latinkia tuntia kohden.
Lataustilanteessa autoilija pysäköi ajoneuvonsa lampputolpan viereen ja kytkee auton latauskaapelin tolpassa olevaan lataustelakkaan. Kaapeliin sijoitettu mittari tunnistaa latauspisteen ja kytkee sähkösyötön päälle.
Tapahtuman tiedot välittyvät digitaalisesti energiantuottajalle, joka laskuttaa asiakasta kulutetun sähkön mukaisesti. Varsinaisen lataustapahtuman voi aloittaa mobiililaitteen applikaatiolla."
 
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Mainittu tässä samassa ketjussa samalla sivulla. ;)
 
Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?

 
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.
Jep, kustannukset nousee ja palvelun laatu heikkenee.

Toki nykyiselläänkin verkon rajoitusten takia joudutaan kulutusta rajoittaan ja se nykyiselläänkin nostaa hintaa. Mainittu Olkiluoto 3 valmistuttuaan ilmeisesti helpottaa.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.
Totta, että tuskin kaikille tarvii kaivaa uusia verkkoja, osalle edullisempaa vaihta komponentteja/toteutusta. Ja toki haaroja joissa ei välttämättä tarvi tehdä muutoksia, tosin vaikka olisi "älyverkko" koponentteja ennestään, niin pitää päivittää ja ne missä ei ole niin en ylläty jos tulee yleiseiä enemmän tai vähemmän pakottavia toimia.

Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.
Jos mietit jotain sadanauton (siis paikan) perinteistäkerrostaloyhtiöitä, ja sellaisen liittymää, niin 4A keskiarvo kaavalla, menee jotain uusiksi, pikalataushalukkuuskin voi tuoda lisää haasteita, ja jos hintoihin leivotaan niin halukkuus kärsiä. Mutta jos ja kun ylempää asioita ohjataan niin taloyhtiönpiikkiin asioita menee.

Se onko kuvio erilaisempia jossain lähiössä, ei se mitoitus tolkuttomasti eroa.

En epäile etteikö Suomessa pystytä autojen sähköistyminen hanskaa ja ilmeisesti aika yleinen käsitys että siitä selvitään.
 
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.

Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
 
Ei voi joo suomessa maksaa missään suoraan luottokortilla latausta.
Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?
Ei ole, ja tuskin tulee ilman lainsäätäjän liikkeitä. Valmistajien tavoite on siirtyä Teslan malliin, jossa auto tunnistetaan automaattisesti kun johto kytketäään, ja lataus maksetaan autovalmistajan palvelun kautta. Sitä siirtymää tuo ionityn hinnoittelu-muutoskin on, patistetaan asiakkaat ottaamaan autovalmistajan palvelu (Audi e-tron Charging Service, Mercedes.Me.Charge, BMW ChargeNow, Volkswagen WeCharge), joilla voi ladata ionitylla halvemalla (0.29€/kWh ... 0.34€/kWh).
 
Virta kyllä kertoo, että voi maksaa kertamaksuna ilman heidän asiakkuuttaan ja Virta on leviämässä aika merkittäväksi tekijäksi Euroopassakin.

"Virta Public soveltuu erityisesti paikkoihin, joissa autot ovat pysäköitynä ja tarjolla on palveluita sähköautoilijoille: esimerkiksi ravintoloiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen ja valtateiden varsille. Julkisella latauspisteellä lataus onnistuu myös kertamaksulla, ilman rekisteröitymistä Virran asiakkaaksi. Rekisteröityneelle asiakkaalle lataus on kuitenkin edullisempaa ja onnistuu sutjakammin."

"
Maksaminen ja laskutus
Sähköautoilijaa laskutetaan Virta-asiakastililtä tai maksukortilta automaattisesti lataustapahtuman päätyttyä. Latauksesta kertyneet tulot tilitetään latauspisteen omistajalle kuukausittain. Aseman omistaja voi tarkastella latauspisteen käyttötilastoja hallintajärjestelmän kautta, ja ladata käyttötilastoja ja raportteja.

Sähköautoilija saa jokaisesta lataustapahtumasta kuitin mobiilisovellukseen ja asiakastililleen."
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Mitä tarkoitat "kestolla"? Hyvinhän ne pelittää. Kyllä tässä ketjussa on ollut juttua myös Passatista useammalta omistajalta (itseni mukaan lukien). Käytä hakua: https://bbs.io-tech.fi/search/4824187/?q=passat&t=post&o=date&c[thread]=4286
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on

Äkikseltään siinä on sisässä sekä TSI että DSG ja niiden kaverina vielä näitä "1. sukupolven" hybridivirityksiä. Miten siihen ei vois olla luottamatta? ;)
 
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Ostat, ajat pari vuotta ja vaihtoautona takaisin liikkeeseen kun vaihdat johonkin toiseen.

Ei kai sen auton kanssa naimisiin tarvitse mennä?
 
Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.
 
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.

Omassa As.Oy:ssä muuten plugareita 4 kpl ja asuntoja 12kpl eli syytäkin onnistua tuo lataus vähinään kolmasosalla :) Pari tosin saa ladattua oman asunnon yhteydessä olevasta pistorasiasta ja yhtiön lämmitystolpatkin onnekkaasti kolmessa eri ryhmässä, kun eivät ole kaikki ihan samalla kentällä. Pj:n mukaan tarvittaessa kaikista tolpista voi ladata, kun vaihdattaa omakustanteisesti tolpan lataukseen sopivaan malliin, jossa on kWh-mittari.
 
no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantien :)
Jossain vaiheessa ainakin muuttui tuo 1.4tsi jakoketjusta jakohihnaan. Dsg:n toimivuutta on varmaan myös vähän hienosäädetty. Passatissa luulisi olevan uudemman mallinen kone.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom