Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei ne pörrää 247..
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.
Onko yhden OL3 edestä sähköä sitten paljon? Tuohan on aika subjektiivinen asia. Tuo hahmottuu helpoiten kun huomioi, että me eletään nytkin ilman OL3 tehoa, jos ja kun tuo tulevaisuudessa käynnistyy, niin raja siirrot Ruotsista ja Venäjältä vähenee. Nyt on talvet kriittisempiä siihen asti kun tuo käynnistyy kun ruotsalaiset ilmastonlämmittöäjät sulkivat Ringhalsin.
Fingridin sivuilla on hyvin selitetty sitä miten verkossa olevaa kuormaa säädellään, se sähkön määrän säätely verkossa ei ole ongelma.
Ongelmia syntyy jos meillä on pitkä tuuleton aika keskellä talven kovia pakkasia ja esimerkiksi koko Olkiluodon voimala putoaa verkosta, kuten muuntaja palon vuoksi kävi pari vuotta sitten. Tosin tuokin pystyttiin hallitsemaan.
On mahdollista, että paikallisverkossa syntyisi joitain alueita, joissa sähköä käytettäisiin tiettyinä aikoina paljon, näihin toki on siellä verkon kapasiteetissä varauduttu.
Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.
Esität, että mitäs jos joku haluaa ladata sen autonsa nopeammin... Niin nopeammin kuin mitä se auto vaikka yön aikana älykkäällä latauksella lataisi... Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.
Älyverkolla, älykkäällä latauksella jne. Pystytään sitä kapasiteettia siis jakamaan ja voidaan estää, ettei sitä käytetä tiettyä enemmän. Jos on paljon käyttöä, niin kaikilla lataus hidastuu. Sama homma kuin tietoliikenne puolella.
Mielenkiintoista, että pitää keksiä terrori-iskuja, että löytyy sähköautojen latauksen aiheuttamia ongelmia. Omasta mielestäni sähköautojen lataus ei ole ihan se eka asia, josta olisin huolissani tuollaisessa tilanteessa.On täysin järjetöntä ja vastuutonta, jos verkon annetaan olla sillä tasolla, että tullaan toimeen juuri ja juuri. Lisäksi sähköä on toisin, kun polttoainetta on todella hankala varmuusvarastoida. Jos meillä on tuollainen tyrä, että autoa on ladattava päivittäin, että pääsee täysin välttämättömät ajot, niin se tarkoittaa sitten sitä, että jos sähköverkkoon kohdistuu esim terrori-isku ja virta on poikki päivän - pari, niin ensin kukaan ei liiku mihinkään sen takia ja kun sähköt yritetään saada päälle, niin kaikilla on laturit täysillä ja verkko kippaa uudestaan välittömästi /paikkoja rikkoutuu.
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:Pyörii tämä ketju ympyrää kokoajan näiden samojen juttujen ympärillä: sähkö ei riitä kaikille -> aurinko sammuu -> dieselin päästöt on vähemmän -> lappi-kortti -> Vetyauto on paras -> Teslan vika.
Mielenkiintoista, että pitää keksiä terrori-iskuja, että löytyy sähköautojen latauksen aiheuttamia ongelmia.
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:
Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.
Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.
Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.
HS artikkeli kokonaan: Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista
Täysin säädösongelma. Samaa ei ole esim Ruotsissa. Helpoin olisi poistaa biodieselin myynti tuosta 20% osuuden laskemisesta, jolloin se lisäisi Suomen paikallista saasteettomuutta. Loppujen lopuksi kaikki bio myydään johonkin. Eli tämäkin on ilmastotekona tavallaan +-0 tällähetkellä.Syy lienee verotuksessa. Jos biopolttoaineita verotettaisiin kevyemmin, niitä myös käytettäisiin Suomessa enemmän.
Eikö terroria tai kriisitilanteita sitten pitäisi ottaa lainkaan huomioon?
En kuitenkaan kannata veronmaksajien subventointia muuten kuin verojen laskemisen tai poistamisen muodossa.
Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.
Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Parin korttelin päässä on BMW i3 valotolpassa kiinni. Oletan, että tolpan viereisen talon asukki on saanut solmittua jonkinlaisen sopimuksen kaupungin kanssa. Ei ole asukas ollut koskaan ohi mennessä sopivasti ulkona, jotta olisi voinut käydä haastattelemassa järjestelyn yksityiskohdista. Missään mualla en ole samanlaista viritystä nähnyt.Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.
Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Pidätkö tosiaan jonkun öljy-yhtiön pomon puheita missään arvossa, kun puhutaan sähköautoista tai uusiutuvasta energiasta?
Ja kotimainen kantaa rahansa Venäjälle.Valtio voittaa kun kansalaiset kantavat euronsa valtionyhtiön kassaan eikä ulkomaiseen öljy-yhtiöön joka piilottaa tulot veroparatiiseihin. Siksi kannattaisi panostaa biopolttoaineisiin vaikka niiden tuottaminen ei olisi kannattavaa markkinaehtoisesti.
Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.
Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.
Eikö nykyisellään se täysin etanoliton bensakin toimi jotenkin tuolla periaatteella?
No pienkonebensanahan tuo 98E0 normaalisti mittareilla myydään, mutta kyllähän sitä esim museoautoissa yms käytetään jossa se 5% etanoliakin aiheuttaa ongelmia.Löytyykö suomesta jostain mittarilta täysin etanolitonta bensiiniä? Pienkonebensaa ei oteta huomioon.
Samaa mieltä. Jos ajaisi diesel-autolla pelkästään Nesteen MY:llä, joka vähentää 90% hiilidioksidipäästöistä, niin olisi vain reilua saada sama 90% vähennystä myös ajoneuvoveron perusverosta:
"Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.
Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään."
No joo, mahdoton seurattava ajaako pelkästään MY:llä, mutta jotenkin noin porkkoina tämä pitäisi kansalle tarjota, eikä keppinä.
Mutta se offtopikista.
Kilpailua ei vielä juurikaan ole
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?
Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Mä olen miettinyt, että voisiko tulevaisuudessa olla juurikin sellainen malli, että enimmäkseen ladataan kotona halvalla, ja sitten reissussa pikalatureilla selvästi kalliimmalla. Vähän samalla periaatteella kuin että jos juo kahvia kotona, niin se on paljon halvempaa kuin kahvilassa... Hinnat varmaan elävät vahvasti tulevina vuosina ja bisnesmalleja voi olla erilaisia.Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?
Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Mainittu tässä samassa ketjussa samalla sivulla.Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Jep, kustannukset nousee ja palvelun laatu heikkenee.Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.
Totta, että tuskin kaikille tarvii kaivaa uusia verkkoja, osalle edullisempaa vaihta komponentteja/toteutusta. Ja toki haaroja joissa ei välttämättä tarvi tehdä muutoksia, tosin vaikka olisi "älyverkko" koponentteja ennestään, niin pitää päivittää ja ne missä ei ole niin en ylläty jos tulee yleiseiä enemmän tai vähemmän pakottavia toimia.Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.
Jos mietit jotain sadanauton (siis paikan) perinteistäkerrostaloyhtiöitä, ja sellaisen liittymää, niin 4A keskiarvo kaavalla, menee jotain uusiksi, pikalataushalukkuuskin voi tuoda lisää haasteita, ja jos hintoihin leivotaan niin halukkuus kärsiä. Mutta jos ja kun ylempää asioita ohjataan niin taloyhtiönpiikkiin asioita menee.Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
Ei ole, ja tuskin tulee ilman lainsäätäjän liikkeitä. Valmistajien tavoite on siirtyä Teslan malliin, jossa auto tunnistetaan automaattisesti kun johto kytketäään, ja lataus maksetaan autovalmistajan palvelun kautta. Sitä siirtymää tuo ionityn hinnoittelu-muutoskin on, patistetaan asiakkaat ottaamaan autovalmistajan palvelu (Audi e-tron Charging Service, Mercedes.Me.Charge, BMW ChargeNow, Volkswagen WeCharge), joilla voi ladata ionitylla halvemalla (0.29€/kWh ... 0.34€/kWh).Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?
Mitä tarkoitat "kestolla"? Hyvinhän ne pelittää. Kyllä tässä ketjussa on ollut juttua myös Passatista useammalta omistajalta (itseni mukaan lukien). Käytä hakua: https://bbs.io-tech.fi/search/4824187/?q=passat&t=post&o=date&c[thread]=4286Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Ostat, ajat pari vuotta ja vaihtoautona takaisin liikkeeseen kun vaihdat johonkin toiseen.Kuinkas nuo hybrid Passatit oikein pelittää kun ei hirveästi ole niistä mitään kuulunut. Uskaltaako niihin ylipäätään koskea. Joku suht tuore 2018-> voisi kiinnostaa mutta miten niiden keston kanssa on
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
Jos joku taloyhtiön parkkikenttä on mitoitettu niin, että 80% autoista voi käyttää lohkolämppäriä 4A teholla klo 06-08 käyttöpiikin aikana, niin mitoitus toisaalta piisaisi siihenkin, että 1/3 paikoista muutetaan 8A latauspaikoiksi joista sähköä saa aina 8A, paitsi noiden kahden lämmitystunnin ajan.
no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantienMitä tarkoitat "kestolla"? Hyvinhän ne pelittää. Kyllä tässä ketjussa on ollut juttua myös Passatista useammalta omistajalta (itseni mukaan lukien). Käytä hakua: https://bbs.io-tech.fi/search/4824187/?q=passat&t=post&o=date&c[thread]=4286
Jossain vaiheessa ainakin muuttui tuo 1.4tsi jakoketjusta jakohihnaan. Dsg:n toimivuutta on varmaan myös vähän hienosäädetty. Passatissa luulisi olevan uudemman mallinen kone.no tuo 1.4TSI + DSG yhdistelmä on vikaherkkyydestään kuulu mutta koskeeko tämä vain jotain vuoteen XXXX juttua vai kaikkia. Omalla tuurilla osuu kohdille kuiten joku joka porsii samantien