Painkiller
Panomies
- Liittynyt
- 03.02.2017
- Viestejä
- 981
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kerros mistä supershukoja saisi edullisimmillaan? Ite olen ratkassu asian ostamalla pienen työmaakeskuksen 3x16a ja siitä yhdestä 1x16A schukosta 3.7kw lataukseen. Hyvin pelittää
Joo tänä päivänä se eu laki sallii maks 8A latausjohdon joka tulee auton mukana, mahtoikos tämä muutos tulla vuosi pari sitten. Ainakin 225xe oli 13A latausroikka vielä kun oli mallia 2016. Onneksi ulkomailta saa mitä vaan
Niinkauan kuin kaupassa myydään 3kw lämpöpuhaltimia ja leirintäalueilla on myös tavallisia shukopistorasioita niin supershukoon investointi on rahanhukkaa, tavallinenkin hyväkuntoinen/laatuinen rasia kestää maailman tappiin 16a virtaa....
On nimittäin tullut vastaan työmaasähköissä tapaus jossa oli laitettu 2kpl 3kw puhaltimia yhden 2,5²m kaapelin päähän kun lähtöpäässä oli 32->16a adapteriroikka ja ainoa mistä huomasi oli piuhan raju lämpeneminen
Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.
Kerros mistä supershukoja saisi edullisimmillaan? Ite olen ratkassu asian ostamalla pienen työmaakeskuksen 3x16a ja siitä yhdestä 1x16A schukosta 3.7kw lataukseen. Hyvin pelittää
Niinkauan kuin kaupassa myydään 3kw lämpöpuhaltimia ja leirintäalueilla on myös tavallisia shukopistorasioita niin supershukoon investointi on rahanhukkaa, tavallinenkin hyväkuntoinen/laatuinen rasia kestää maailman tappiin 16a virtaa....
On nimittäin tullut vastaan työmaasähköissä tapaus jossa oli laitettu 2kpl 3kw puhaltimia yhden 2,5²m kaapelin päähän kun lähtöpäässä oli 32->16a adapteriroikka ja ainoa mistä huomasi oli piuhan raju lämpeneminen
En osaa sanoa mistä supersukoja saisi edullisesti.. tuskin mistään.
Sinänsä se työmaakeskuksen sukopistoke ei ole yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan.
Se tavallinen pistorasia ei tosiaankaan kestä maailman tappiin sitä 16A virtaa, vaikka se jonkinaikaa ylivirtojakin kestää. Juuri niistä työmaakeskuksista olen useammankin kerran vaihtanut niitä sukoja kun palavat pilalle, kun niihin laitetaan jotain työmaalämmittimiä ihan maksimi virralla töhöttämään viikoiksi/kuukausiksi kerrallaan.
Sinänsä jos sen pistorasian vaihtaa uuteen ennen kuin se löystyy tai likaantuu, niin kyllähän sen tavallinen pistorasian moneen kertaan (ainakin itse) vaihtaa tuon supersukon hinnalla. Se pistorasian kuluneisuushan on se jokä lähinnä aiheuttaa niitä ongelmia.
Käsittääkseni ainakin laadukkaissa sukolaturijohdoissa on lämpötila-anturi siellä pistokkeen sisällä, joka joko rajoittaa tai katkaisee latauksen jos pistokkeen lämpötila nousee riittävästi, samalla se tekee tietysti sen pistokkeen lämpötilan perusteella sen kunnon arvioimisesta vaikeaa.
Luin tuon jutun vielä uudelleen. Jos olisi vaikka 31kpl 11kW (3x16) latauspistettä, niin loput 30kpl saisi olla vaikka 3.7kW (1x16), tai vieläkin pienempiä.Nyt on aika viedä taloyhtiöiden kokouksiin, niiden hallituksille esittämällä latausasiat;
Ajoneuvot | Uutinen | 14.1.2020 Moottori-lehti
Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia
ARA:n myöntämä avustus sähköautojen latauspisteinfran rakentamiseen saa roiman määrärahakorotuksen. Jatkossa kustannuksista korvataan suurempi osuus, jos yli puolet latauspisteistä toimii vähintään 11 kilowatin teholla. Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden myös hyödyntävän tukea.
Vuodesta 2018 lähtien asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen.
Aiemmin avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta nyt latauspisteiden rakentaminen on priorisoitu korkeammalle. Tänä vuonna tukea on jaettavissa moninkertainen määrä: 5,5 miljoonaa euroa.
Suuremmasta määrärahasta huolimatta avustusta ei jaeta normaalitapauksessa aiempaa suurempia summia, vaan tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa.
Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.
Ei, vaan sinä et tunnu hahmottavan mitään sähköautojen käytännön toiminnasta.
Keskimääräinen autoilija ajaa n. 20tkm vuodessa. Energiaa vuoden aikana se siis tarvitsee n. 2000kWh.
Jos auto istuu laturissa keskimäärin 10h päivässä, niin keskimääräinen latausteho olisi 2000kWh/3650h = 550W.
Joo, joskus on öitä, jolloin sun auto on tyhjä ja tarvitsee 7kWh 2x 16A latausta koko yön ollakseen aamulla täynnä. Mutta vastaavasti jos autoja ajossa 200 000, niin on kymmenen ihmistä jotka ajoivat vain lähikauppaan ja takaisin, eivätkä tarvitse latausta yli 100W teholla.
Mitä suurempi määrä sähköautoja, sitä jatkuvammin tuo keskiarvoistusteho alle 1kW per auto toteutuu.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..
Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.
Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.
Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?
Mennekesin latureissa ainakin on lämpötilamitatut töpselit.En osaa sanoa mistä supersukoja saisi edullisesti.. tuskin mistään.
Sinänsä se työmaakeskuksen sukopistoke ei ole yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan.
Se tavallinen pistorasia ei tosiaankaan kestä maailman tappiin sitä 16A virtaa, vaikka se jonkinaikaa ylivirtojakin kestää. Juuri niistä työmaakeskuksista olen useammankin kerran vaihtanut niitä sukoja kun palavat pilalle, kun niihin laitetaan jotain työmaalämmittimiä ihan maksimi virralla töhöttämään viikoiksi/kuukausiksi kerrallaan.
Sinänsä jos sen pistorasian vaihtaa uuteen ennen kuin se löystyy tai likaantuu, niin kyllähän sen tavallinen pistorasian moneen kertaan (ainakin itse) vaihtaa tuon supersukon hinnalla. Se pistorasian kuluneisuushan on se jokä lähinnä aiheuttaa niitä ongelmia.
Käsittääkseni ainakin laadukkaissa sukolaturijohdoissa on lämpötila-anturi siellä pistokkeen sisällä, joka joko rajoittaa tai katkaisee latauksen jos pistokkeen lämpötila nousee riittävästi, samalla se tekee tietysti sen pistokkeen lämpötilan perusteella sen kunnon arvioimisesta vaikeaa.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..
Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.
Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.
Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?
Mitä suurempi määrä autoista muutetaan sähköautoiksi, sitä suurempi määrä tarvitaan sähköä.
Jos jostain saisi selville suomen polttoaineen myynnin autoiluun, niin sen tarvittavan keskimääräisen energian voisi laskea. Jokatapauksessa sähköverkoissa ei tunnu olevan paljonkaan varmuusvaraa, joten sähköautoilusta johtuva merkittävä kuorman kasvu vaatisi todella kalliit, maanlaajuiset investoinnit.
Itsellä asia nyt vain on niin, että saatan ajaa esim 15 km yleensä vähintään / päivä, mutta pari kertaa viikossa pitää varata 200 km / päivä ja muut vaihtelevat, s.e. voi olla esim 240km, sitten 1-8 tuntia seisomista ja sitten taas 240km, samana päivänä. Eli jos olisi sähköauto, niin joutuisi pitämään varausta 500km ajeluun, jos haluaisi hommien menevän varmasti ongelmitta.
-------------------
Ja mitä tulee yhtään tehokkaampiin latureihin, niin se energia kannattaa ottaa vaiheiden väliltä, ei vaiheiden ja nollan väliltä. Silloin pärjätään pienemmällä virralla, koska jännite on suurempi. (Pääjännite on 400V, valovirta taas 240V) Eli toisinsanoen laturi kannattaa aina olla 3 vaihe laite)
-------------------
JOS asia tehtäisiin fiksusti, niin hiilidioksidi ym päästöt vähennettäisiin nyt muuttamalla suomi ydinsähköpohjaiseksi (fossiiliset voimalaitokset pois).
Olemassoleviin vesivoimaloihin kunnon isot patoaltaat ja vähäsen aurinko ja tuulivoimaa lisäksi (vesivoima olisi sitten se pääasiallinen säätövoima).
Sähköautojen suhteen energiaverkkoa käytäisiin kehittämään s.e. aina, kun kaivellaan ja uusitaan kaapelointeja, muuntoasemia ym, niin niiden kapasiteetti laskettaisiin sen mukaan, mitä sitten lopulta tarvitaan. Nain voitaisiin mennä joku 30 vuotta ja sitten voitaisiin katsoa, miten ajetaan fossiilinen autoilu alas (vaikuttaako järkevältä). Juuri nyt asian kanssa hötkyilyssä ei ole mitään mieltä. Kaikille kallis ja huonosti toimiva ratkaisu.
Autoliikenteen energiankulutus on 40TWh, jossa on mukana myös raskas liikenne.
Noin puolet tuosta on henkilöautoja.
Kun huomioidaan hyötysuhde, niin sähköllä ajettaisiin noin 10TWh. Olkiluoto 3 tuottaisi noin 13 TWh vuodessa.
Mistä sinä olet keksinyt, että meidän sähköverkossa ei liiku tuo energiamäärä?
Josta jalostetaan monen laista.Sattumalta Nesteen Porvoon öljyjalostamon energiakulutus vuodessa samaa suurusluokkaa, 12TWh vuodessa.
Samaa veikkaan.Lisäks semmonen pointti, että läpi historian energian tuotantoa ja siirtoverkkoa on lisätty jos tarvetta ja kysyntää on ollu. Eihä siinä sen kummempaa. Muutenhan meillä on trendinä sähkönkulutuksen pieneneminen valaistuksen, lämmityksen, kodinkoneiden ym. energiatehokkuuden parantuessa. Samaa tapahtunee jonkin verran teollisuudessakin. Mutta autokannan sähköistäminen onnistuu lähestulkoon nykyiselläkin tuotantokapasiteetilla, varsinkin kun autokanta päivittyy hitaasti muutaman vuosikymmenen aikana eikä yhden yön yli.
Aika turhalta 11 kW tuntuu kotilatauksessa. Jos on kiire lähteä, se on joka tapauksessa liian vähän ja yönylilatauksessa taas täysin yliampuva.
Pitkää matkaa ajaessakin 11 kW on liian hidas muihin kuin hätätapauksiin. 50 kW CCS on käytännössä minimi, millä tekee mitään.
....ja ameriikan ihmeissä on sitä rangea muutenkin niin paljon että ei ihan heti pääse loppumaan eli pienelläkin latausvirralla pääsee jo melko "pitkälle". Eikä mitään lappi keskusteluja sittenEi se 11kW ainakaan näiden ameriikan ihmeiden kanssa ole yhtään yliampuva. Kylmän akun kanssa tuosta saa sentään vielä hiukan lataustakin kun akunlämppäri haukkaa sen 6kW. Yhdestä vaiheesta lataillessa kestää jonkin aikaa että sillä 8-16A virralla akku lämpenee. Toki ongelma on olematon jos lataukseen tökkää suoraan ajosta - mutta ajastusta käyttäessä pakollinen lämmitys syö kyllä latauksesta.
Autoliikenteen energiankulutus on 40TWh, jossa on mukana myös raskas liikenne.
Noin puolet tuosta on henkilöautoja.
Kun huomioidaan hyötysuhde, niin sähköllä ajettaisiin noin 10TWh. Olkiluoto 3 tuottaisi noin 13 TWh vuodessa.
Mistä sinä olet keksinyt, että meidän sähköverkossa ei liiku tuo energiamäärä?
Ihan siitä, että muutaman kerran on ollut erinäisissä paikoissa puhetta aiheesta: Tuolla on tajuton sulaketaulu, miksei siinä ole isommat sulakkeet? Ja vastaus on ollut: paikallinen sähköyhtiö ei pysty toimittamaan, joten käytetään aina näitä voimakoneita lisäenergianlähteinä..
Kaupungissa se järjestelmien uusiminen on erittäin kallista, eikä siihen herkästi ruveta. Nykyisiä järjestelmiä ei vain ole kertakaikkisesti läheskään kaikkialla (varmasti joissakin paikoissa on) suunniteltu tuollaisia kuormia ajatellen.
------------------
Hyötysuhdetta parantaa, varsinkin talvella (jolloin tuo on oleellista) polttomoottoriautoissa se, että lämpöä otetaan todella paljon talteen. Sähköautoissa joudutaan myös lämmittämään sillä sähköllä.
------------------
Eli pelkkään autoiluun pitäisi rakentaa toinen OL3.
Lisäksi autot nyt ovat ajossa päivällä ja illalla / yöllä latauksessa, niin se tarkoittaa, että kulutus keskittyy sinne 18-07 välille.
....ja ameriikan ihmeissä on sitä rangea muutenkin niin paljon että ei ihan heti pääse loppumaan eli pienelläkin latausvirralla pääsee jo melko "pitkälle". Eikä mitään lappi keskusteluja sitten
1*8A lähinnä itkettäisi.
11kw laturia pohtinut tässä kotiin asennettavaksi. Pääsulakkeet on 3x25A, joista on talon lämmitykselle napattu 2x10A, eli luultavasti ei ainakaan pysty ihan 11kw tarjoamaan autolle latausvirtaa. Aluksi latausasemana oli mielessä Webasto, mutta siinä ei ole laturissa mitään virranrajoitusta, ilmeisesti haitta ei ole suuri koska autosta voinee sen säätää - mutta pysyykö asetus varmasti muistissa joka kerta, vai joutuuko sitten keskellä yötä kylmässä kämpässä vaihtamaan pääsulakkeita.
Valinta taitaa latausaseman kohdalta osua tähän: GLBDC-T222FC - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille . Voi n. 3A portain konffata laitteen päässä max. lataustehon ja tietysti mahdollista fiksumminkin dynaamisesti rajoittaa lataustehoa, jos jaksaa investoida lisäpalikkaan.
Tuskin sulla yöllä noin suurta kuormaa ole ettetkö voisi 11kw:lla ladata vaikka 50kwh akkuista sähkäriäsi sen 5h täysillä täyteen
Täällä taitaa olla 10A sulake ja johdot. Voimavirta pistokkeesta saa kumminkin 3x16A (paksumpi kaapeli). 10€ adapterilla saisi siitä 16A sukon. Ilp on myös eri vaiheessa kuin tuo suko.Eiköhän kohta joku keksi myydä noiden superchukojen lisäksi kullatuilla liittimillä olevia pistorasioita tarkoille sähköautoilijoille .
Jos lähdetään tosiaan hifistelemään, niin ei tuo pelkkä rasian vaihto auta paskan vertaa jos ei tule tutkineeksi miten kytkennät siitä eteenpäin on tehty ja millaisia johdinvahvuuksia on käytetty.
Luulisi tosin nykyaikaisen vikavirtasuojakytkimen estävän tulipalon varsin tehokkaasti.
11kW ei ole turha verrattuna esim. 3.6kW lataukseen, mutta 0 -> 1.8 tai 0 -> 3.6kW päivitys on merkittävästi tärkeämpi sähköautoilun mahdollistumisen kannalta 3.6 -> 11kW upgradeen verrattuna.
11kw laturia pohtinut tässä kotiin asennettavaksi. Pääsulakkeet on 3x25A, joista on talon lämmitykselle napattu 2x10A, eli luultavasti ei ainakaan pysty ihan 11kw tarjoamaan autolle latausvirtaa. Aluksi latausasemana oli mielessä Webasto, mutta siinä ei ole laturissa mitään virranrajoitusta, ilmeisesti haitta ei ole suuri koska autosta voinee sen säätää - mutta pysyykö asetus varmasti muistissa joka kerta, vai joutuuko sitten keskellä yötä kylmässä kämpässä vaihtamaan pääsulakkeita.
Valinta taitaa latausaseman kohdalta osua tähän: GLBDC-T222FC - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille . Voi n. 3A portain konffata laitteen päässä max. lataustehon ja tietysti mahdollista fiksumminkin dynaamisesti rajoittaa lataustehoa, jos jaksaa investoida lisäpalikkaan.
Tässä on nyt sinulle yritetty moneen kertaan vääntää rautalangasta, miksi ei ole mitään suunnattomia kuormia sähköautojen vuoksi... Nyt sinä vedät tähän keskusteluun jotkut festarit. Onko sinulla oikeasti näiden väitteiden tueksi mitään muuta kuin aivan mutua? Kuten tässä olen sanonut, niin keskimäärin sen sähköauton kerkeää ladata vaikka siitä 4A pistokkeesta.
Sehän on nimenomaan hyvä, että kuorma osuu klo 18 ja 07 välille, kun varsinkin yön tunneilla on pienimmät kuormat.
Se on selvää, että sähkön kulutus lisääntyy, sen vuoksi meillä tehdään kahta uutta ydinvoimalaa, tuulivoimaa jne.
Polttomoottoriautoissa sitä lämpöä tulee aivan massiivisen paljon liikaa, jopa talvella.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..
Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.
Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.
Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?
Suosittelen lukemaan ne postaukseni, ajatuksen kanssa, niin tajuat kyllä, miksi mainitsin esim ne festarit. Ne kun nyt vain ovat tuollainen kuorma, niinkuin läjä sähköauton latureita olisi jossain kaupungissa.
Jos meillä on esim kerrostalo, jossa on parkkihalli ja vaikka 3 kämppää / kerros ja 6 asuinkerrosta, niin se tekee jo esim tarpeen 18:sta laturille (Joillakuilla voi olla, ettei ole autoja, mutta toisaalta tiedän monia perheitä, joissa on oltava 2 autoa ainankin). Ja jos niille varataan järkevästi latauskapasiteettiä, niin se tekee sittten 18x11kw=198kw, joka tekee sitten 3x275A syöttötarpeen (Jos laturit ovat typerät).. Tai 3X165A jos fiksut. Sitten olisi myös syytä olla ainankin 4 vieraspaikkaa tuon kokoisessa talossa. Koska ylimääräisen kapasiteetin rakentaminen on kallista, niin ei niitä järjestelmiä ole yleensä mitoitettu tuollaisia ajatellen. Uusiksi menee niin kaapeloinnit, kuin muuntoasematkin..
Sitten jos ollaan oikeassa KAUPUNGISSA, niin siellä voi olla esim 18 kerroksinen talo, jossa on 54 asuntoa
Saat jankata vaikka loputtoman monta kertaa sen 4A:n sulakkeesi / pistokkeesi kanssa. Se nyt vain ei satu riittämään läheskään kaikille. 4A virralla saat sen 960W, joka tipahtaa laturin häviön takia n 10%. Eli 864W. Lisäksi akut lämpenevät latauksessa (Niissä on jopa jäähdytyksiä), toisinsanoen taas tulee arviolta 10% häviötä eli jää 778W. Sillä sitten 10 tuntia tekee 7780wh eli 7,8 kwh. Sillä ei pitkille ajella. Ja jos on esim tölsä3, jossa on 80kWh:n akku, niin sitä sitten latailet hienolla 4A:n pistokkeellasi 102 tuntia (Yli 4 vuorokautta) tyhjästä täyteen..(pääsee n350km talvella?)
Käytännössä ehdoton järkevä minimi on 3X10A sulakkeet tai jos laturi on typerä, niin 3X16A, jolloin saa sen 11 KW tehon.
-----------------------------------------------------------
Sahkölämmitteisessä talossa ei tahdo edes ilman tuollaisia latureita nallit kestää. Muutamassakin talossa on aina päänalleja vaihdeltu, kun:
Kylmä talvipäivä. (Sähköpatterit:?W)
Varaaja menee päälle (6kw)
Ja näistä sitten jotkut, vähintään 3 yhtäaikaa
Pyykinpesukone päällä (lämmitys 2kw)
Kuivausrumpu päällä (Lämmitys 2kw)
Astienpesukone päällä (Lämmitys 2kw)
Sähköuuni (lämmitys 2kw)
Luotettavasti yksi pääsulake paloi ja toinen oli melko lämmin (eli miltei paloi).
Joutui pariin otteeseen neuvomaan, että mitä ei kannata tehdä yhtäaikaa, ennenkuin meni jakeluun ja herkesi sulakkeet palamasta. (Oli muuten ko taloudessa reippaat sähkölaskut)
Oikein nuukat polttomoottoriautot tahtovat olla paukkupakkasilla kylmiä (Koska moottori nyt vain ei tee tarpeeksi sitä hukkalämpöä), jonka johdosta niissä on webasto antamassa lisälämmintä (Jos on vähänkin parempi auto).
-----------------------------------------------------------
Tällä hetkellä järkevä ratkaisu autoksi olisi joku hybridi, jossa olisi akkukapasiteettiä johonkin 150 km:iin ja polttoainetta sitten 600 kilometriin (Nämä siis talvikulutuksia). Sitä voisi sitten yrittää latailla, mistä sitten sattuu löytämäänkään pikalaturin../pistokkeen..
------------------------------------------------------------
Vikavirtasuoja suojaa, jos tulee vika, jossa jostakin vaiheesta käy vuotamaan virtaa runkoon.
Se ei suojaa, jos esim suuren kuorman takia joku liitos käy lämpenemään siinä tapahtuvan jännitehäviön takia. On olemassa myös jännitettä vahtivia laitteita ja sellainen olisi ihan hyvä olla, jos esim jostain liittimestä otetaan tuntitolkulla 16A virtaa. Periaatteessa jos tuo valvonta on rakennettu sisään laturiin, niin sen pitäisi osata mitata melko tarkasti, paljonko siellä verkossa tulee sen laturin takia kyykkäämistä ja katkaista / pienentää tehoa, jos on odotettavissa ongelmia. Tosin tällaiset hienoudet sitten maksavat lisää.
Itse mietin tuossa että seuraava sähköremppa pitää tehdä uusimalla sähköpäätaulun syöttö AXMK 4*50 kaapeliksi. Sitten on varaa vetää pääsulakkeet 35A ja tuupata autojen viereen syöttö hollille.
(Talossa ennen ollut ilmakaapeli, vaihtunut maakaapeliksi, mutta siinä yhteydessä spt pysynyt samana, ja sen syöttö. Aika korjata..)
3x25A pääsulakkeet meillä, ja en kyllä sauno ja lataa samaan aikaan.. Kerran olen pääsulakkeen korkannut ihan ilman lataamistakin.
Aika harvoin lataan kotona kylläkin, töissä pelkästään.
Mitä lataat jos lataat? Ite olen saunonut ja ladannut eli 8kw+3.7kw ja on kestänyt. Toki tohon päälle muutakin vielä.
Lämminvesivaraaja on harvoin yli 1000W/ vaihe, kahvinkeitin ottaa merkittävää virtaa vain muutaman minuutin, kuten mikrokin. Uunikaan ei kovin ihmeellistä virtaa ota sen lämmitysjakson jälkeen, mutta tietysti sopivan tyyppinen aktiivinen käyttöä pitää sen kokoajan lämmittämässä.Tuohan on vähän, että miten se kuorma jakautuu eri vaiheille.
Äkkiä sen saunan ja auton latauksen lisäksi on päällä lämminvesivaraaja, joku kahvinkeitin, mikro tai uuni... Ja pakastimen kompura.
Kylmäkoneiden kompurat ei vie sähköä kuin luokkaa 100-200W, olen usein ihmetellyt mistä niiden maine suuritehoisina laitteina on tullut.
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?Tässä saa säädettyä 6-16A väliltä virran. Ja erikseen ostettuna kallis 6mA DC-vikavirtasuoja sisäänrakennettu. https://www.amazon.de/dp/B07CPWW99H/
Amazonilla bugi järjestelmässään. Lähes mitään ei toimiteta tällä hetkellä Suomeen tuon infolaatikon mukaan. Tilaus kuitenkin onnistuu. Tuokin on Amazonin toimittama, niin melko varmasti saa tilattua.Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?
Varmaan tulee siitä niiden kohtuullisen isosta vuosikulutuksesta. Mielletään tehokkaiksi, vaikka ovat vain tehosyöppöjä siksi kun pörräävät 247.
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)
Keskimäärin voi riittää, sähköverkko ei ole mikään netti tai vesiputki, vaan sillä on sellainen piirre että keskimääräinen ei ole mikään juttu, vaan sen sähköverkon pitää kestää (energiaa pitää olla tarjolla) huippu kulutuspiikki, tai se romahtaa.
Itse verkon kestävyyden / mitoituksen lisäksi pitää olla sitä tuotantoa.
Jos speksataan niin että latausta rajotietan max neljäamppeeria (x3 vaihetta, tai /3 vaihetta), niin on arvioitu että jos suomi sähköautoistettaisiin, niin se vastaisi lisä kulutuksena yhtä ydinvoimaa, enemmän kiun pienimmät, mutta vähemmän kuin rakenteilla oleva Olkiluoto 3, niin ei olekkaan ihan pikkujutusta kyse, vaikka rajoitetaisiin max 4A
Keskimääräinenkään ei senkään takia ole se pointti, nuo kulutus pisteet ovat liikkuvia ja joinain aikoina voivat isossa määrin vaihtaa paikkaa ja siirtyä alueille joissa kysyntä nousee rajusti vs auleen keskimääräinen.
Ja välillä halutaan ladata se auto mahdollisimman nopeasti, oikeastaan yksi myynnin rajoite on hidas lataaminen, joten käyttäjilä on haluja maksaa siitä että tarvittaessa voivat ladata mahdollisimman nopeasti, ja sehän maksaa jos tuotantoa ja verkko suunnitellaan palavelemaan sellaisia toivoite.
Jos itsellä on sähköauto vain työmatka ja asiointi matkakäyttö varten ja vuorokausi huiput 99% on alle 150km, ja 10h vuorokaudessa latauksessa, jos se lataaminen tapahtuu älykkää sähköverkon ohjaamana, niin tuollainen on verkolle suurelta osalta ajasta helppo kuorma. haasteita lähinnä huippukulutuksen aikaan.
Mutta sitten on se 1%, eli esimerkissä muutama päivä. Jos ne liikkuu julkisilla tai polttiksella, niin hienoa. Mutta jos ne tarkoitus mennä sähköllä, niin haasteellisempaa, varsinkin jos osuu kymmenien tuhansien muiden kanssa samaan ruuhkaikkunaan, tilannetta onkin hyvin haasteellinen jos päällekkäin vielä muita kulutushuippuja.
Jos pidät ylläolevaa kaukaa haettuna, niin edelleen sen sähköverkon ja tuotannon pitää vastata tavalla tai toisella huippu kulutukseen tai homma romahtaa. Romahdauksia ei saa tulla, edes satunnaisesi kerran vuosikymmeneen.
Jos pidät kaukaa haettuna että tuo 1% voisi sattua muun huppukulutuksen tuntumaan, niin talven lomakausille välillä osuu muutenkin isoja sähkönkulutus tasoja.
Koska tämä on ydinvoima ja sähköntuotanto keskustelua, niin tilannetta ei helpota eräät uusiutuvat tuotannot jotka jo yksinään asettava lisähaasteita verkolle ja säävoiman järjesteämiselle, kun ei tuotannossakaan keskimääräinen auta, vaan pitää pystyä vastamaan sataprosenttisesti huippukulutukseen.
*
Pikalatauksesta halutaan ja kannattaa maksaa, jos se on halvempaa kuin hankkia riittävän ylimitoitettu kantama (iso akku, joka riittää kaikkeen kuviteltuun tarpeeseen, eikä vain keskimääräiseen, joka tuskin monellakaan edes sitä työmatkaa)
**
Pikalatausta voi optimoida niin että hankkii etukäteen aikaikkunan matkan varralle olevalta pikalatauspisteeltä, jostain syystä käytit amppeereita, niin ei enään puhuta 4A, vaan esim 100A (amppeerit tässä ovat vertauskuvallisia), koska pitkän kantamankin autolla lataillaan useammin kun polttiksella ja koska "tankkaaminen" kestää rajusti pidempään, on niitä pikalatauspisteita matkakeitailla oltava määrällisesti paljon enemmän kuin pumppuja.
Toki jos tuotanto ei riitä tai verkko ei riitä, niin osa latauspisteistä on suljettava. Toki isot teolliset kuluttajat voivat ajaa tuotanto alas ja myydä mankalasähköänsä patteriautoille (auttaa tuotanto ongelmaa, verkko vaikutus monisyisempi)