Keskustelua hybridiautoista

Kerros mistä supershukoja saisi edullisimmillaan? Ite olen ratkassu asian ostamalla pienen työmaakeskuksen 3x16a ja siitä yhdestä 1x16A schukosta 3.7kw lataukseen. Hyvin pelittää :tup:

Joo tänä päivänä se eu laki sallii maks 8A latausjohdon joka tulee auton mukana, mahtoikos tämä muutos tulla vuosi pari sitten. Ainakin 225xe oli 13A latausroikka vielä kun oli mallia 2016. Onneksi ulkomailta saa mitä vaan :)

Niinkauan kuin kaupassa myydään 3kw lämpöpuhaltimia ja leirintäalueilla on myös tavallisia shukopistorasioita niin supershukoon investointi on rahanhukkaa, tavallinenkin hyväkuntoinen/laatuinen rasia kestää maailman tappiin 16a virtaa....

On nimittäin tullut vastaan työmaasähköissä tapaus jossa oli laitettu 2kpl 3kw puhaltimia yhden 2,5²m kaapelin päähän kun lähtöpäässä oli 32->16a adapteriroikka ja ainoa mistä huomasi oli piuhan raju lämpeneminen :D
 
Viimeksi muokattu:
Niinkauan kuin kaupassa myydään 3kw lämpöpuhaltimia ja leirintäalueilla on myös tavallisia shukopistorasioita niin supershukoon investointi on rahanhukkaa, tavallinenkin hyväkuntoinen/laatuinen rasia kestää maailman tappiin 16a virtaa....

On nimittäin tullut vastaan työmaasähköissä tapaus jossa oli laitettu 2kpl 3kw puhaltimia yhden 2,5²m kaapelin päähän kun lähtöpäässä oli 32->16a adapteriroikka ja ainoa mistä huomasi oli piuhan raju lämpeneminen :D

Joo ja ei. Kärähteleehän noita laitteita ja rasioita työmailla. Yleensä vaan ei mitään isompaa pääse tapahtumaan, kun sähkövika keskeyttää työt. "Mikse ny noin sammu" "Ai kato perkele tuo käryää, nysse johto irti äkkiä!". Vertaa sitten tilanteeseen, jossa auto on latauksessa yön aikana, isäntäväki nukkuu, ja joku vanha rasia käryää hiljaa kodin seinässä :(

Maalaisjärjellä pääsee toki pitkälle. Jos lataa jostain mikä ei ole alunperin sähköauton lataukseen tarkoitettu, käytä max 8A virtaa ja kokeile tunnin latauksen jälkeen ettei rasia tai johdot ole merkittävästi lämmeneet.
 
Kokonaiskustannuksiin nähden aika olematon summa jättää käyttämättä ja vaihtaa se pistorasia, vaikkakin tuotteena ylihintaiseen superschukoon.

Sitten jos se kakka kärähtääkin ja auto/talo/talli palaa niin mitäs sitten? Vakuutusyhtiöt onkin niin tunnettuja reiluudestaan eivätkä etsi kaikkia mahdollisuuksia pienentää tai hylätä korvaukset asiakkaan soveltamisten takia...
 
Itse ostin jo valmiiksi tuon 9.50€ maksavan 3-vaihe 16A -> suko 16A sovittimen. Saa sitten seurata että lämpeneekö se.
Liitäntärasia 3-vaihe

Mietin että suko 16A latauskaapeliin kai voisi vaihdattaa 3-vaihe 16A pistotulpan. Osa maksaa muutaman euron.

Niitä voimavirta pistokkeella olevia kyllä myydään myös, mutta ovat vähän kalliimpia.
Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.

Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto | Sähköautoileva motoristi

669€ Matkalatausjohto 3-vaihe Type 2 - 16A/11kW - 5 m
Kiinteä latausasema olisi varmaan parempi.

edit:
Tuossa on voimavirta pistoke, mutta vain 1x16A menee autolle.
"Syöttökaapeli: Voimavirtasyöttö 0,5m (kytketty vaiheeseen L1)"
https://arctic-ev.omaverkkokauppa.f...jectPath=/Shops/2015010202/Products/35336S-DC
 
Kerros mistä supershukoja saisi edullisimmillaan? Ite olen ratkassu asian ostamalla pienen työmaakeskuksen 3x16a ja siitä yhdestä 1x16A schukosta 3.7kw lataukseen. Hyvin pelittää :tup:

En osaa sanoa mistä supersukoja saisi edullisesti.. tuskin mistään.

Sinänsä se työmaakeskuksen sukopistoke ei ole yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan.

Niinkauan kuin kaupassa myydään 3kw lämpöpuhaltimia ja leirintäalueilla on myös tavallisia shukopistorasioita niin supershukoon investointi on rahanhukkaa, tavallinenkin hyväkuntoinen/laatuinen rasia kestää maailman tappiin 16a virtaa....

On nimittäin tullut vastaan työmaasähköissä tapaus jossa oli laitettu 2kpl 3kw puhaltimia yhden 2,5²m kaapelin päähän kun lähtöpäässä oli 32->16a adapteriroikka ja ainoa mistä huomasi oli piuhan raju lämpeneminen :D

Se tavallinen pistorasia ei tosiaankaan kestä maailman tappiin sitä 16A virtaa, vaikka se jonkinaikaa ylivirtojakin kestää. Juuri niistä työmaakeskuksista olen useammankin kerran vaihtanut niitä sukoja kun palavat pilalle, kun niihin laitetaan jotain työmaalämmittimiä ihan maksimi virralla töhöttämään viikoiksi/kuukausiksi kerrallaan.

Sinänsä jos sen pistorasian vaihtaa uuteen ennen kuin se löystyy tai likaantuu, niin kyllähän sen tavallinen pistorasian moneen kertaan (ainakin itse) vaihtaa tuon supersukon hinnalla. Se pistorasian kuluneisuushan on se jokä lähinnä aiheuttaa niitä ongelmia.

Käsittääkseni ainakin laadukkaissa sukolaturijohdoissa on lämpötila-anturi siellä pistokkeen sisällä, joka joko rajoittaa tai katkaisee latauksen jos pistokkeen lämpötila nousee riittävästi, samalla se tekee tietysti sen pistokkeen lämpötilan perusteella sen kunnon arvioimisesta vaikeaa.
 
En osaa sanoa mistä supersukoja saisi edullisesti.. tuskin mistään.

Sinänsä se työmaakeskuksen sukopistoke ei ole yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan.



Se tavallinen pistorasia ei tosiaankaan kestä maailman tappiin sitä 16A virtaa, vaikka se jonkinaikaa ylivirtojakin kestää. Juuri niistä työmaakeskuksista olen useammankin kerran vaihtanut niitä sukoja kun palavat pilalle, kun niihin laitetaan jotain työmaalämmittimiä ihan maksimi virralla töhöttämään viikoiksi/kuukausiksi kerrallaan.

Sinänsä jos sen pistorasian vaihtaa uuteen ennen kuin se löystyy tai likaantuu, niin kyllähän sen tavallinen pistorasian moneen kertaan (ainakin itse) vaihtaa tuon supersukon hinnalla. Se pistorasian kuluneisuushan on se jokä lähinnä aiheuttaa niitä ongelmia.

Käsittääkseni ainakin laadukkaissa sukolaturijohdoissa on lämpötila-anturi siellä pistokkeen sisällä, joka joko rajoittaa tai katkaisee latauksen jos pistokkeen lämpötila nousee riittävästi, samalla se tekee tietysti sen pistokkeen lämpötilan perusteella sen kunnon arvioimisesta vaikeaa.

Se että kentällä palaa noita shcukoja työmaakeskuksessa on vähän eri kun on itelle ostanut ja kerran vuodessa jos silloinkaan otan johdon irti, nätisti. Keskus vieläpä autotallissa. Kentällähän niitä ei juuri säälitä ja ovat vesisateessa ties missä paskassa ja tulpat mitä niihin lyödään kiinni millonki ja minkä kuntosena, jokaseen paikkaan samaan aikaan kiinni.
Olen tuosta roikastani tehnyt kyllä ns kiinteän eli sitä ei tosiaan käytännössä irrotella ja näin ollen se varmasti kestää, ainakin plugarin latauksia niin kauan kuin plugari löytyy. Empä usko että suurta ongelmaa sähkiksen lataamisestakaan seuraisi vaikka toki on pidempiä latauksia ajallisesti. Onhan tonkin schuko paikan takana vielä vvk plus laturin omat dc ja ac vvk:t niin eipä huolta :tup::)
 
Suomeksi suko(suojakosketin), saksaksi schuko. Eli ei tarvitse viljellä shukoja tjsp. juttui :)

edit. Piti ihan wikipediasta käydä katsoo eli Schutzkontakt, schuko.
Ja jossain käytetään myös Type F tai CEE 7/4.

Mutta ehkä täällä paras kun kirjoittaa vaan suko :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..

Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.

Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.

Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?
 
Nyt on aika viedä taloyhtiöiden kokouksiin, niiden hallituksille esittämällä latausasiat;
Ajoneuvot | Uutinen | 14.1.2020 Moottori-lehti

Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia
ARA:n myöntämä avustus sähköautojen latauspisteinfran rakentamiseen saa roiman määrärahakorotuksen. Jatkossa kustannuksista korvataan suurempi osuus, jos yli puolet latauspisteistä toimii vähintään 11 kilowatin teholla. Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden myös hyödyntävän tukea.
Vuodesta 2018 lähtien asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen.
Aiemmin avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta nyt latauspisteiden rakentaminen on priorisoitu korkeammalle. Tänä vuonna tukea on jaettavissa moninkertainen määrä: 5,5 miljoonaa euroa.
Suuremmasta määrärahasta huolimatta avustusta ei jaeta normaalitapauksessa aiempaa suurempia summia, vaan tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa.

Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.
Luin tuon jutun vielä uudelleen. Jos olisi vaikka 31kpl 11kW (3x16) latauspistettä, niin loput 30kpl saisi olla vaikka 3.7kW (1x16), tai vieläkin pienempiä.

"tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa."

Tai jos ei hae tuota avustusta, niin voi tehdä vaikka 1x16A (voimavirta) ja 8A (suko) latauspaikkoja. Nuo voimavirta paikat voisi olla myös osa 2x16A tai 3x16A. Tuo 3x16A saattoi olla vähän harvinaisempi tai jo tarpeettoman tehokaskin.
 
Ei, vaan sinä et tunnu hahmottavan mitään sähköautojen käytännön toiminnasta.

Keskimääräinen autoilija ajaa n. 20tkm vuodessa. Energiaa vuoden aikana se siis tarvitsee n. 2000kWh.

Jos auto istuu laturissa keskimäärin 10h päivässä, niin keskimääräinen latausteho olisi 2000kWh/3650h = 550W.

Joo, joskus on öitä, jolloin sun auto on tyhjä ja tarvitsee 7kWh 2x 16A latausta koko yön ollakseen aamulla täynnä. Mutta vastaavasti jos autoja ajossa 200 000, niin on kymmenen ihmistä jotka ajoivat vain lähikauppaan ja takaisin, eivätkä tarvitse latausta yli 100W teholla.

Mitä suurempi määrä sähköautoja, sitä jatkuvammin tuo keskiarvoistusteho alle 1kW per auto toteutuu.

Mitä suurempi määrä autoista muutetaan sähköautoiksi, sitä suurempi määrä tarvitaan sähköä.
Jos jostain saisi selville suomen polttoaineen myynnin autoiluun, niin sen tarvittavan keskimääräisen energian voisi laskea. Jokatapauksessa sähköverkoissa ei tunnu olevan paljonkaan varmuusvaraa, joten sähköautoilusta johtuva merkittävä kuorman kasvu vaatisi todella kalliit, maanlaajuiset investoinnit.

Itsellä asia nyt vain on niin, että saatan ajaa esim 15 km yleensä vähintään / päivä, mutta pari kertaa viikossa pitää varata 200 km / päivä ja muut vaihtelevat, s.e. voi olla esim 240km, sitten 1-8 tuntia seisomista ja sitten taas 240km, samana päivänä. Eli jos olisi sähköauto, niin joutuisi pitämään varausta 500km ajeluun, jos haluaisi hommien menevän varmasti ongelmitta.
-------------------
Ja mitä tulee yhtään tehokkaampiin latureihin, niin se energia kannattaa ottaa vaiheiden väliltä, ei vaiheiden ja nollan väliltä. Silloin pärjätään pienemmällä virralla, koska jännite on suurempi. (Pääjännite on 400V, valovirta taas 240V) Eli toisinsanoen laturi kannattaa aina olla 3 vaihe laite)
-------------------

JOS asia tehtäisiin fiksusti, niin hiilidioksidi ym päästöt vähennettäisiin nyt muuttamalla suomi ydinsähköpohjaiseksi (fossiiliset voimalaitokset pois).

Olemassoleviin vesivoimaloihin kunnon isot patoaltaat ja vähäsen aurinko ja tuulivoimaa lisäksi (vesivoima olisi sitten se pääasiallinen säätövoima).

Sähköautojen suhteen energiaverkkoa käytäisiin kehittämään s.e. aina, kun kaivellaan ja uusitaan kaapelointeja, muuntoasemia ym, niin niiden kapasiteetti laskettaisiin sen mukaan, mitä sitten lopulta tarvitaan. Nain voitaisiin mennä joku 30 vuotta ja sitten voitaisiin katsoa, miten ajetaan fossiilinen autoilu alas (vaikuttaako järkevältä). Juuri nyt asian kanssa hötkyilyssä ei ole mitään mieltä. Kaikille kallis ja huonosti toimiva ratkaisu.
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..

Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.

Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.

Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?

Viilennykseen menevä teho lienee luokkaa 1-2kW eli ei paljon vaikuta 50kW tai tehokkaammalla pikalaturilla. Varmaan ihan auton ominaisuuksista kiinni, suostuuko pitämään ilmastointia päällä kun auto on lukittu ja latauksessa. Teslalla on kai "koiramoodi" juuri tuota varten ja toiminee silloinkin kun auto ei ole töpselissä.
 
En osaa sanoa mistä supersukoja saisi edullisesti.. tuskin mistään.

Sinänsä se työmaakeskuksen sukopistoke ei ole yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan.



Se tavallinen pistorasia ei tosiaankaan kestä maailman tappiin sitä 16A virtaa, vaikka se jonkinaikaa ylivirtojakin kestää. Juuri niistä työmaakeskuksista olen useammankin kerran vaihtanut niitä sukoja kun palavat pilalle, kun niihin laitetaan jotain työmaalämmittimiä ihan maksimi virralla töhöttämään viikoiksi/kuukausiksi kerrallaan.

Sinänsä jos sen pistorasian vaihtaa uuteen ennen kuin se löystyy tai likaantuu, niin kyllähän sen tavallinen pistorasian moneen kertaan (ainakin itse) vaihtaa tuon supersukon hinnalla. Se pistorasian kuluneisuushan on se jokä lähinnä aiheuttaa niitä ongelmia.

Käsittääkseni ainakin laadukkaissa sukolaturijohdoissa on lämpötila-anturi siellä pistokkeen sisällä, joka joko rajoittaa tai katkaisee latauksen jos pistokkeen lämpötila nousee riittävästi, samalla se tekee tietysti sen pistokkeen lämpötilan perusteella sen kunnon arvioimisesta vaikeaa.
Mennekesin latureissa ainakin on lämpötilamitatut töpselit.
Ja todella surkeassa kunnossa oleva rasia saa olla että ei kestä 16a jatkuvaa virtaa, on niitäkin tosiaan tullut vastaan mutta tuhoutumisen syyllisenä on yleensä väärinkäyttö.

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..

Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.

Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.

Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?

Ainakin Volvon v60 D6 on sähkötoiminen "pysäköinti-ilmastiointi" toimii muutaman minuutin (siten että on viileä lähteä) jos auto ei ole laturissa ja jos on latauksessa niin olisikohan tunnin?
 
Mitä suurempi määrä autoista muutetaan sähköautoiksi, sitä suurempi määrä tarvitaan sähköä.
Jos jostain saisi selville suomen polttoaineen myynnin autoiluun, niin sen tarvittavan keskimääräisen energian voisi laskea. Jokatapauksessa sähköverkoissa ei tunnu olevan paljonkaan varmuusvaraa, joten sähköautoilusta johtuva merkittävä kuorman kasvu vaatisi todella kalliit, maanlaajuiset investoinnit.

Itsellä asia nyt vain on niin, että saatan ajaa esim 15 km yleensä vähintään / päivä, mutta pari kertaa viikossa pitää varata 200 km / päivä ja muut vaihtelevat, s.e. voi olla esim 240km, sitten 1-8 tuntia seisomista ja sitten taas 240km, samana päivänä. Eli jos olisi sähköauto, niin joutuisi pitämään varausta 500km ajeluun, jos haluaisi hommien menevän varmasti ongelmitta.
-------------------
Ja mitä tulee yhtään tehokkaampiin latureihin, niin se energia kannattaa ottaa vaiheiden väliltä, ei vaiheiden ja nollan väliltä. Silloin pärjätään pienemmällä virralla, koska jännite on suurempi. (Pääjännite on 400V, valovirta taas 240V) Eli toisinsanoen laturi kannattaa aina olla 3 vaihe laite)
-------------------

JOS asia tehtäisiin fiksusti, niin hiilidioksidi ym päästöt vähennettäisiin nyt muuttamalla suomi ydinsähköpohjaiseksi (fossiiliset voimalaitokset pois).

Olemassoleviin vesivoimaloihin kunnon isot patoaltaat ja vähäsen aurinko ja tuulivoimaa lisäksi (vesivoima olisi sitten se pääasiallinen säätövoima).

Sähköautojen suhteen energiaverkkoa käytäisiin kehittämään s.e. aina, kun kaivellaan ja uusitaan kaapelointeja, muuntoasemia ym, niin niiden kapasiteetti laskettaisiin sen mukaan, mitä sitten lopulta tarvitaan. Nain voitaisiin mennä joku 30 vuotta ja sitten voitaisiin katsoa, miten ajetaan fossiilinen autoilu alas (vaikuttaako järkevältä). Juuri nyt asian kanssa hötkyilyssä ei ole mitään mieltä. Kaikille kallis ja huonosti toimiva ratkaisu.

Autoliikenteen energiankulutus on 40TWh, jossa on mukana myös raskas liikenne.

Noin puolet tuosta on henkilöautoja.

Kun huomioidaan hyötysuhde, niin sähköllä ajettaisiin noin 10TWh. Olkiluoto 3 tuottaisi noin 13 TWh vuodessa.

Mistä sinä olet keksinyt, että meidän sähköverkossa ei liiku tuo energiamäärä?
 
Autoliikenteen energiankulutus on 40TWh, jossa on mukana myös raskas liikenne.

Noin puolet tuosta on henkilöautoja.

Kun huomioidaan hyötysuhde, niin sähköllä ajettaisiin noin 10TWh. Olkiluoto 3 tuottaisi noin 13 TWh vuodessa.

Mistä sinä olet keksinyt, että meidän sähköverkossa ei liiku tuo energiamäärä?

Sattumalta Nesteen Porvoon öljyjalostamon energiakulutus vuodessa samaa suurusluokkaa, 12TWh vuodessa.
 
Lisäks semmonen pointti, että läpi historian energian tuotantoa ja siirtoverkkoa on lisätty jos tarvetta ja kysyntää on ollu. Eihä siinä sen kummempaa. Muutenhan meillä on trendinä sähkönkulutuksen pieneneminen valaistuksen, lämmityksen, kodinkoneiden ym. energiatehokkuuden parantuessa. Samaa tapahtunee jonkin verran teollisuudessakin. Mutta autokannan sähköistäminen onnistuu lähestulkoon nykyiselläkin tuotantokapasiteetilla, varsinkin kun autokanta päivittyy hitaasti muutaman vuosikymmenen aikana eikä yhden yön yli.
 
Lisäks semmonen pointti, että läpi historian energian tuotantoa ja siirtoverkkoa on lisätty jos tarvetta ja kysyntää on ollu. Eihä siinä sen kummempaa. Muutenhan meillä on trendinä sähkönkulutuksen pieneneminen valaistuksen, lämmityksen, kodinkoneiden ym. energiatehokkuuden parantuessa. Samaa tapahtunee jonkin verran teollisuudessakin. Mutta autokannan sähköistäminen onnistuu lähestulkoon nykyiselläkin tuotantokapasiteetilla, varsinkin kun autokanta päivittyy hitaasti muutaman vuosikymmenen aikana eikä yhden yön yli.
Samaa veikkaan.
Ilmastonmuutoksen takiakin pienentyy sähkön ja öljyn kulutus. Lisäksi jos laitetaan ilmalämpöpumppu tai vilp tai maalämpö, niin samoin sähkön/öljyn kulutus pienentyy paljon.

Sähköauto lisää vähän kulutusta, mutta keskimäärin ajetaan kumminkin aika vähän, niin ei sitä sähköäkään pitäisi kulua kovin paljoa. Sauna ei tosiaan kovin paljoa vie sähköä, ainakin jos sauna/kiuas on aika pienet.

Itse vielä vaihdoin kaikki lamput ledeiksi ja uuden jääkaappipakastimen. Toisessa talossa laitettiin maalämpö jotain vuosia sitten ja toisessa uusi ilp + öljy. Muissa paikoissa onkin sitten kaukolämpö, eli ei kannata tehdä muutoksia.
 
Aika turhalta 11 kW tuntuu kotilatauksessa. Jos on kiire lähteä, se on joka tapauksessa liian vähän ja yönylilatauksessa taas täysin yliampuva.

Pitkää matkaa ajaessakin 11 kW on liian hidas muihin kuin hätätapauksiin. 50 kW CCS on käytännössä minimi, millä tekee mitään.

Ei se 11kW ainakaan näiden ameriikan ihmeiden kanssa ole yhtään yliampuva. Kylmän akun kanssa tuosta saa sentään vielä hiukan lataustakin kun akunlämppäri haukkaa sen 6kW. Yhdestä vaiheesta lataillessa kestää jonkin aikaa että sillä 8-16A virralla akku lämpenee. Toki ongelma on olematon jos lataukseen tökkää suoraan ajosta - mutta ajastusta käyttäessä pakollinen lämmitys syö kyllä latauksesta.
 
Ei se 11kW ainakaan näiden ameriikan ihmeiden kanssa ole yhtään yliampuva. Kylmän akun kanssa tuosta saa sentään vielä hiukan lataustakin kun akunlämppäri haukkaa sen 6kW. Yhdestä vaiheesta lataillessa kestää jonkin aikaa että sillä 8-16A virralla akku lämpenee. Toki ongelma on olematon jos lataukseen tökkää suoraan ajosta - mutta ajastusta käyttäessä pakollinen lämmitys syö kyllä latauksesta.
....ja ameriikan ihmeissä on sitä rangea muutenkin niin paljon että ei ihan heti pääse loppumaan eli pienelläkin latausvirralla pääsee jo melko "pitkälle". Eikä mitään lappi keskusteluja sitten :D
 
Autoliikenteen energiankulutus on 40TWh, jossa on mukana myös raskas liikenne.

Noin puolet tuosta on henkilöautoja.

Kun huomioidaan hyötysuhde, niin sähköllä ajettaisiin noin 10TWh. Olkiluoto 3 tuottaisi noin 13 TWh vuodessa.

Mistä sinä olet keksinyt, että meidän sähköverkossa ei liiku tuo energiamäärä?

Ihan siitä, että muutaman kerran on ollut erinäisissä paikoissa puhetta aiheesta: Tuolla on tajuton sulaketaulu, miksei siinä ole isommat sulakkeet? Ja vastaus on ollut: paikallinen sähköyhtiö ei pysty toimittamaan, joten käytetään aina näitä voimakoneita lisäenergianlähteinä..

Kaupungissa se järjestelmien uusiminen on erittäin kallista, eikä siihen herkästi ruveta. Nykyisiä järjestelmiä ei vain ole kertakaikkisesti läheskään kaikkialla (varmasti joissakin paikoissa on) suunniteltu tuollaisia kuormia ajatellen.
------------------
Hyötysuhdetta parantaa, varsinkin talvella (jolloin tuo on oleellista) polttomoottoriautoissa se, että lämpöä otetaan todella paljon talteen. Sähköautoissa joudutaan myös lämmittämään sillä sähköllä.
------------------

Eli pelkkään autoiluun pitäisi rakentaa toinen OL3.
Lisäksi autot nyt ovat ajossa päivällä ja illalla / yöllä latauksessa, niin se tarkoittaa, että kulutus keskittyy sinne 18-07 välille.
 
Ihan siitä, että muutaman kerran on ollut erinäisissä paikoissa puhetta aiheesta: Tuolla on tajuton sulaketaulu, miksei siinä ole isommat sulakkeet? Ja vastaus on ollut: paikallinen sähköyhtiö ei pysty toimittamaan, joten käytetään aina näitä voimakoneita lisäenergianlähteinä..

Kaupungissa se järjestelmien uusiminen on erittäin kallista, eikä siihen herkästi ruveta. Nykyisiä järjestelmiä ei vain ole kertakaikkisesti läheskään kaikkialla (varmasti joissakin paikoissa on) suunniteltu tuollaisia kuormia ajatellen.
------------------
Hyötysuhdetta parantaa, varsinkin talvella (jolloin tuo on oleellista) polttomoottoriautoissa se, että lämpöä otetaan todella paljon talteen. Sähköautoissa joudutaan myös lämmittämään sillä sähköllä.
------------------

Eli pelkkään autoiluun pitäisi rakentaa toinen OL3.
Lisäksi autot nyt ovat ajossa päivällä ja illalla / yöllä latauksessa, niin se tarkoittaa, että kulutus keskittyy sinne 18-07 välille.

Tässä on nyt sinulle yritetty moneen kertaan vääntää rautalangasta, miksi ei ole mitään suunnattomia kuormia sähköautojen vuoksi... Nyt sinä vedät tähän keskusteluun jotkut festarit. Onko sinulla oikeasti näiden väitteiden tueksi mitään muuta kuin aivan mutua? Kuten tässä olen sanonut, niin keskimäärin sen sähköauton kerkeää ladata vaikka siitä 4A pistokkeesta.

Sehän on nimenomaan hyvä, että kuorma osuu klo 18 ja 07 välille, kun varsinkin yön tunneilla on pienimmät kuormat.

Se on selvää, että sähkön kulutus lisääntyy, sen vuoksi meillä tehdään kahta uutta ydinvoimalaa, tuulivoimaa jne.

Polttomoottoriautoissa sitä lämpöä tulee aivan massiivisen paljon liikaa, jopa talvella.
 
....ja ameriikan ihmeissä on sitä rangea muutenkin niin paljon että ei ihan heti pääse loppumaan eli pienelläkin latausvirralla pääsee jo melko "pitkälle". Eikä mitään lappi keskusteluja sitten :D

Niin no, se range mahdollistaa sen ettei tarvi koko ajan olla täyteen pumppaamassa. Onhan tuota reserviä sen verran yleensä jäljellä ettei haittaa vaikka kaikki latausteho menisi harakoille, pääsee sillä lähimmälle pikalaturille silti. Eri asia jos säännöllisesti olisi koko kapasiteettia ulosmittaamassa.

1*8A lähinnä itkettäisi.

428A7C7A-2E07-4721-8E15-13C92D18358A.png
 
11kw on oikein passeli kotiin. Varsinkin jos pääsulakkeet on 25A.

Vaikka tuo 8A on vähän, on sekin mielestäni riittävä esim. kerrostaloihin. Sen 20-30% lataa kuitenkin yön aikana joka riittää normaaliin ajomäärään päivän aikana.
 
11kw laturia pohtinut tässä kotiin asennettavaksi. Pääsulakkeet on 3x25A, joista on talon lämmitykselle napattu 2x10A, eli luultavasti ei ainakaan pysty ihan 11kw tarjoamaan autolle latausvirtaa. Aluksi latausasemana oli mielessä Webasto, mutta siinä ei ole laturissa mitään virranrajoitusta, ilmeisesti haitta ei ole suuri koska autosta voinee sen säätää - mutta pysyykö asetus varmasti muistissa joka kerta, vai joutuuko sitten keskellä yötä kylmässä kämpässä vaihtamaan pääsulakkeita.

Valinta taitaa latausaseman kohdalta osua tähän: GLBDC-T222FC - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille . Voi n. 3A portain konffata laitteen päässä max. lataustehon ja tietysti mahdollista fiksumminkin dynaamisesti rajoittaa lataustehoa, jos jaksaa investoida lisäpalikkaan.
 
Itse mietin tuossa että seuraava sähköremppa pitää tehdä uusimalla sähköpäätaulun syöttö AXMK 4*50 kaapeliksi. Sitten on varaa vetää pääsulakkeet 35A ja tuupata autojen viereen syöttö hollille.
Joku päivä itsekin vaihdan polttarin sähköiseen - mutta ei seuraavaan 3 vuoteen. Autot on nyt sikses uusia että pitää naattia niistä.

(Talossa ennen ollut ilmakaapeli, vaihtunut maakaapeliksi, mutta siinä yhteydessä spt pysynyt samana, ja sen syöttö. Aika korjata..)
 
11kw laturia pohtinut tässä kotiin asennettavaksi. Pääsulakkeet on 3x25A, joista on talon lämmitykselle napattu 2x10A, eli luultavasti ei ainakaan pysty ihan 11kw tarjoamaan autolle latausvirtaa. Aluksi latausasemana oli mielessä Webasto, mutta siinä ei ole laturissa mitään virranrajoitusta, ilmeisesti haitta ei ole suuri koska autosta voinee sen säätää - mutta pysyykö asetus varmasti muistissa joka kerta, vai joutuuko sitten keskellä yötä kylmässä kämpässä vaihtamaan pääsulakkeita.

Valinta taitaa latausaseman kohdalta osua tähän: GLBDC-T222FC - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille . Voi n. 3A portain konffata laitteen päässä max. lataustehon ja tietysti mahdollista fiksumminkin dynaamisesti rajoittaa lataustehoa, jos jaksaa investoida lisäpalikkaan.

Tuskin sulla yöllä noin suurta kuormaa ole ettetkö voisi 11kw:lla ladata vaikka 50kwh akkuista sähkäriäsi sen 5h täysillä täyteen.Päivälläkin voi vähän pienemmillä virroilla ladata, vaikka "vaan" 7.4kw:lla ja jos pitää jonnekkin päästä niin tod näk akussa sen verran riittävästi virtaa tai ainakin jonkin pikalaturin kautta perille :tup:
Aika hyvin tuntuu sähköautoissa olevan apeissa toimintoja että voi säädellä kaikkea mm. latausvirtoja kunhan vaan töpseli on kiinni autossa :)
 
Eikös sähkölämmitteisissä omakotitaloissa ole niin että jos on kova kuorma päällä vaikka sauna niin lähtee lämmitys siksi aikaa pois päältä eli ei se kämppä nyt tosta noin vaan kylmäksi mene latauksestakaan :)

E1. Ihan piti testata. Asun vm. -89 okt jossa kans 3x25A sulakkeet ja suorasähkölämmitys.

Plugari latauksessa 3.7kw virralla, 8kw kiuas, uuni 200c +yks liesi ja kaikki muut kattolämmitys elementit tms siihen päällä ja hyvin pysyi päällä. En kyllä epäile etteikö 11kw voisi ladata milloin vain. Tuo plugari on kytketty 16A voimavirtapistorasian kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin on 70-luvun sähkötaulussa noin hienoa tekniikkaa, varsinkin kun saunakin lämpiää puilla :)
 
Tuskin sulla yöllä noin suurta kuormaa ole ettetkö voisi 11kw:lla ladata vaikka 50kwh akkuista sähkäriäsi sen 5h täysillä täyteen

No just ikävästi 11kw vaatii sen 3x16A ja siihen vielä pariin vaiheeseen 2x10A kuormitus talon lämmityksestä (varaava keskuslämmitys) niin ollaankin jo siinä pisteessä että pääsulake poksuu, ainakin teoriassa. Toki hieman mysteeri on se että montako amppeeria oikeesti toi lämmitys haukkaa.
 
Eiköhän kohta joku keksi myydä noiden superchukojen lisäksi kullatuilla liittimillä olevia pistorasioita tarkoille sähköautoilijoille :cigar2:.

Jos lähdetään tosiaan hifistelemään, niin ei tuo pelkkä rasian vaihto auta paskan vertaa jos ei tule tutkineeksi miten kytkennät siitä eteenpäin on tehty ja millaisia johdinvahvuuksia on käytetty.

Luulisi tosin nykyaikaisen vikavirtasuojakytkimen estävän tulipalon varsin tehokkaasti.
Täällä taitaa olla 10A sulake ja johdot. Voimavirta pistokkeesta saa kumminkin 3x16A (paksumpi kaapeli). 10€ adapterilla saisi siitä 16A sukon. Ilp on myös eri vaiheessa kuin tuo suko.

Eli pelkkä rasian vaihto ei auta, kun on 10A sähköjohdolla. En tiedä onko juuri siksi laskettu 13A -> 8A tilapäislatauslaiteen virraksi.

Olisikohan tuollainen hyödyllinen, kun ei sitä vikavirtasuojakytkintä ole. 3600W.
Vikavirtakytkin
 
11kW ei ole turha verrattuna esim. 3.6kW lataukseen, mutta 0 -> 1.8 tai 0 -> 3.6kW päivitys on merkittävästi tärkeämpi sähköautoilun mahdollistumisen kannalta 3.6 -> 11kW upgradeen verrattuna.

Tää on vähän niinkuin näytön virkistystaajuus jos siihen saan vetää analogian, tälleen kun tech foorumilla ollaan. Ite miellän sen näin:

0kW = 0Hz
1.8kW = 30Hz
3.6kW = 60Hz
7.2kW+ = 120Hz+

Jos samaan hintaan saa 120hz+ kuin 60hz, niin tottakai se kannattaa. Mutta jos puhutaan 2x hinnasta, niin sitten pitää miettiä

11kw laturia pohtinut tässä kotiin asennettavaksi. Pääsulakkeet on 3x25A, joista on talon lämmitykselle napattu 2x10A, eli luultavasti ei ainakaan pysty ihan 11kw tarjoamaan autolle latausvirtaa. Aluksi latausasemana oli mielessä Webasto, mutta siinä ei ole laturissa mitään virranrajoitusta, ilmeisesti haitta ei ole suuri koska autosta voinee sen säätää - mutta pysyykö asetus varmasti muistissa joka kerta, vai joutuuko sitten keskellä yötä kylmässä kämpässä vaihtamaan pääsulakkeita.

Valinta taitaa latausaseman kohdalta osua tähän: GLBDC-T222FC - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille . Voi n. 3A portain konffata laitteen päässä max. lataustehon ja tietysti mahdollista fiksumminkin dynaamisesti rajoittaa lataustehoa, jos jaksaa investoida lisäpalikkaan.

Webasto Pure S laturista saa säädettyä kyllä maksimivirran. Ainakin niiden omien sivujen mukaan
Vikis ei vissiin sisälly
 
Puressa saa säädettyä onko 1 vai 3 vaiheinen sekä onko 16A vai 32A.
1~ 16A =3,6kW
1~ 32A =7,2kW
3~ 16A =11kW
3~ 32A =22kW (11kW mallia ei voi pistää dip-kytkimillä toimimaan 22kW mallina)

Muita virta-asetuksia ei ole. Mun mielestä tommoseen rampautettuun latausasemaan ei kannata rahojaan tuhlata.
https://www.valaisinliike.fi/pdf documents/Webasto-Pure-auto-hybridi-latausasema-230V-400V-22kW-IP54_Asennusohjeet.pdf

Tässä saa säädettyä 6-16A väliltä virran. Ja erikseen ostettuna kallis 6mA DC-vikavirtasuoja sisäänrakennettu. https://www.amazon.de/dp/B07CPWW99H/

https://www.heidelberg.com/industry...d/pdf/Heidelberg_Wallbox_Home_Eco_Montage.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt sinulle yritetty moneen kertaan vääntää rautalangasta, miksi ei ole mitään suunnattomia kuormia sähköautojen vuoksi... Nyt sinä vedät tähän keskusteluun jotkut festarit. Onko sinulla oikeasti näiden väitteiden tueksi mitään muuta kuin aivan mutua? Kuten tässä olen sanonut, niin keskimäärin sen sähköauton kerkeää ladata vaikka siitä 4A pistokkeesta.

Sehän on nimenomaan hyvä, että kuorma osuu klo 18 ja 07 välille, kun varsinkin yön tunneilla on pienimmät kuormat.

Se on selvää, että sähkön kulutus lisääntyy, sen vuoksi meillä tehdään kahta uutta ydinvoimalaa, tuulivoimaa jne.

Polttomoottoriautoissa sitä lämpöä tulee aivan massiivisen paljon liikaa, jopa talvella.

Suosittelen lukemaan ne postaukseni, ajatuksen kanssa, niin tajuat kyllä, miksi mainitsin esim ne festarit. Ne kun nyt vain ovat tuollainen kuorma, niinkuin läjä sähköauton latureita olisi jossain kaupungissa.

Jos meillä on esim kerrostalo, jossa on parkkihalli ja vaikka 3 kämppää / kerros ja 6 asuinkerrosta, niin se tekee jo esim tarpeen 18:sta laturille (Joillakuilla voi olla, ettei ole autoja, mutta toisaalta tiedän monia perheitä, joissa on oltava 2 autoa ainankin). Ja jos niille varataan järkevästi latauskapasiteettiä, niin se tekee sittten 18x11kw=198kw, joka tekee sitten 3x275A syöttötarpeen (Jos laturit ovat typerät).. Tai 3X165A jos fiksut. Sitten olisi myös syytä olla ainankin 4 vieraspaikkaa tuon kokoisessa talossa. Koska ylimääräisen kapasiteetin rakentaminen on kallista, niin ei niitä järjestelmiä ole yleensä mitoitettu tuollaisia ajatellen. Uusiksi menee niin kaapeloinnit, kuin muuntoasematkin..

Sitten jos ollaan oikeassa KAUPUNGISSA, niin siellä voi olla esim 18 kerroksinen talo, jossa on 54 asuntoa

Saat jankata vaikka loputtoman monta kertaa sen 4A:n sulakkeesi / pistokkeesi kanssa. Se nyt vain ei satu riittämään läheskään kaikille. 4A virralla saat sen 960W, joka tipahtaa laturin häviön takia n 10%. Eli 864W. Lisäksi akut lämpenevät latauksessa (Niissä on jopa jäähdytyksiä), toisinsanoen taas tulee arviolta 10% häviötä eli jää 778W. Sillä sitten 10 tuntia tekee 7780wh eli 7,8 kwh. Sillä ei pitkille ajella. Ja jos on esim tölsä3, jossa on 80kWh:n akku, niin sitä sitten latailet hienolla 4A:n pistokkeellasi 102 tuntia (Yli 4 vuorokautta) tyhjästä täyteen..(pääsee n350km talvella?)

Käytännössä ehdoton järkevä minimi on 3X10A sulakkeet tai jos laturi on typerä, niin 3X16A, jolloin saa sen 11 KW tehon.

-----------------------------------------------------------
Sahkölämmitteisessä talossa ei tahdo edes ilman tuollaisia latureita nallit kestää. Muutamassakin talossa on aina päänalleja vaihdeltu, kun:
Kylmä talvipäivä. (Sähköpatterit:?W)
Varaaja menee päälle (6kw)

Ja näistä sitten jotkut, vähintään 3 yhtäaikaa
Pyykinpesukone päällä (lämmitys 2kw)
Kuivausrumpu päällä (Lämmitys 2kw)
Astienpesukone päällä (Lämmitys 2kw)
Sähköuuni (lämmitys 2kw)
Luotettavasti yksi pääsulake paloi ja toinen oli melko lämmin (eli miltei paloi).
Joutui pariin otteeseen neuvomaan, että mitä ei kannata tehdä yhtäaikaa, ennenkuin meni jakeluun ja herkesi sulakkeet palamasta. (Oli muuten ko taloudessa reippaat sähkölaskut)

Oikein nuukat polttomoottoriautot tahtovat olla paukkupakkasilla kylmiä (Koska moottori nyt vain ei tee tarpeeksi sitä hukkalämpöä), jonka johdosta niissä on webasto antamassa lisälämmintä (Jos on vähänkin parempi auto).
-----------------------------------------------------------
Tällä hetkellä järkevä ratkaisu autoksi olisi joku hybridi, jossa olisi akkukapasiteettiä johonkin 150 km:iin ja polttoainetta sitten 600 kilometriin (Nämä siis talvikulutuksia). Sitä voisi sitten yrittää latailla, mistä sitten sattuu löytämäänkään pikalaturin../pistokkeen..
------------------------------------------------------------

Vikavirtasuoja suojaa, jos tulee vika, jossa jostakin vaiheesta käy vuotamaan virtaa runkoon.

Se ei suojaa, jos esim suuren kuorman takia joku liitos käy lämpenemään siinä tapahtuvan jännitehäviön takia. On olemassa myös jännitettä vahtivia laitteita ja sellainen olisi ihan hyvä olla, jos esim jostain liittimestä otetaan tuntitolkulla 16A virtaa. Periaatteessa jos tuo valvonta on rakennettu sisään laturiin, niin sen pitäisi osata mitata melko tarkasti, paljonko siellä verkossa tulee sen laturin takia kyykkäämistä ja katkaista / pienentää tehoa, jos on odotettavissa ongelmia. Tosin tällaiset hienoudet sitten maksavat lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä ja en nopeasti googlella löytynyt, kysytään täällä..

Eli jos on sähköauto (ei hybridi) ja kesähelteet ja koko perhe lemmikkieläimineen reissussa ja "tankkaus"tauko.

Bensa-autolla tuohon menee muutama minuutti, eläimet voivat olla autossa ja matka jatkuu. Sähköautolla lataukseen menee pidempi aika. Viilennyshän noista löytyy, mutta tuohan syö akkua, eli pystyykö viilennystä pitämään latauksen aikana päällä (ilman että latausaika pitenee huomattavasti), vai pitääkö autosta olla virrat kokonaan pois.

Ts. voiko lemmikkejä pitää autossa helteillä latauksen ajan, vai pitääkö sähköautoilijan siirtää lemmikit esim. huoltoasemien sivuilla oleviin koppeihin odottamaan auton latausta (olettaen että koiran kanssa ei tee lenkkiä ja ihmisten pitää käydä tankkaamassa energiaa huoltoaseman tiluksista?

Hyvin voi jättää autoon sen about vartin ajaksi, mitä superchargerilla kestää.

 
Suosittelen lukemaan ne postaukseni, ajatuksen kanssa, niin tajuat kyllä, miksi mainitsin esim ne festarit. Ne kun nyt vain ovat tuollainen kuorma, niinkuin läjä sähköauton latureita olisi jossain kaupungissa.

Jos meillä on esim kerrostalo, jossa on parkkihalli ja vaikka 3 kämppää / kerros ja 6 asuinkerrosta, niin se tekee jo esim tarpeen 18:sta laturille (Joillakuilla voi olla, ettei ole autoja, mutta toisaalta tiedän monia perheitä, joissa on oltava 2 autoa ainankin). Ja jos niille varataan järkevästi latauskapasiteettiä, niin se tekee sittten 18x11kw=198kw, joka tekee sitten 3x275A syöttötarpeen (Jos laturit ovat typerät).. Tai 3X165A jos fiksut. Sitten olisi myös syytä olla ainankin 4 vieraspaikkaa tuon kokoisessa talossa. Koska ylimääräisen kapasiteetin rakentaminen on kallista, niin ei niitä järjestelmiä ole yleensä mitoitettu tuollaisia ajatellen. Uusiksi menee niin kaapeloinnit, kuin muuntoasematkin..

Sitten jos ollaan oikeassa KAUPUNGISSA, niin siellä voi olla esim 18 kerroksinen talo, jossa on 54 asuntoa

Saat jankata vaikka loputtoman monta kertaa sen 4A:n sulakkeesi / pistokkeesi kanssa. Se nyt vain ei satu riittämään läheskään kaikille. 4A virralla saat sen 960W, joka tipahtaa laturin häviön takia n 10%. Eli 864W. Lisäksi akut lämpenevät latauksessa (Niissä on jopa jäähdytyksiä), toisinsanoen taas tulee arviolta 10% häviötä eli jää 778W. Sillä sitten 10 tuntia tekee 7780wh eli 7,8 kwh. Sillä ei pitkille ajella. Ja jos on esim tölsä3, jossa on 80kWh:n akku, niin sitä sitten latailet hienolla 4A:n pistokkeellasi 102 tuntia (Yli 4 vuorokautta) tyhjästä täyteen..(pääsee n350km talvella?)

Käytännössä ehdoton järkevä minimi on 3X10A sulakkeet tai jos laturi on typerä, niin 3X16A, jolloin saa sen 11 KW tehon.

-----------------------------------------------------------
Sahkölämmitteisessä talossa ei tahdo edes ilman tuollaisia latureita nallit kestää. Muutamassakin talossa on aina päänalleja vaihdeltu, kun:
Kylmä talvipäivä. (Sähköpatterit:?W)
Varaaja menee päälle (6kw)

Ja näistä sitten jotkut, vähintään 3 yhtäaikaa
Pyykinpesukone päällä (lämmitys 2kw)
Kuivausrumpu päällä (Lämmitys 2kw)
Astienpesukone päällä (Lämmitys 2kw)
Sähköuuni (lämmitys 2kw)
Luotettavasti yksi pääsulake paloi ja toinen oli melko lämmin (eli miltei paloi).
Joutui pariin otteeseen neuvomaan, että mitä ei kannata tehdä yhtäaikaa, ennenkuin meni jakeluun ja herkesi sulakkeet palamasta. (Oli muuten ko taloudessa reippaat sähkölaskut)

Oikein nuukat polttomoottoriautot tahtovat olla paukkupakkasilla kylmiä (Koska moottori nyt vain ei tee tarpeeksi sitä hukkalämpöä), jonka johdosta niissä on webasto antamassa lisälämmintä (Jos on vähänkin parempi auto).
-----------------------------------------------------------
Tällä hetkellä järkevä ratkaisu autoksi olisi joku hybridi, jossa olisi akkukapasiteettiä johonkin 150 km:iin ja polttoainetta sitten 600 kilometriin (Nämä siis talvikulutuksia). Sitä voisi sitten yrittää latailla, mistä sitten sattuu löytämäänkään pikalaturin../pistokkeen..
------------------------------------------------------------

Vikavirtasuoja suojaa, jos tulee vika, jossa jostakin vaiheesta käy vuotamaan virtaa runkoon.

Se ei suojaa, jos esim suuren kuorman takia joku liitos käy lämpenemään siinä tapahtuvan jännitehäviön takia. On olemassa myös jännitettä vahtivia laitteita ja sellainen olisi ihan hyvä olla, jos esim jostain liittimestä otetaan tuntitolkulla 16A virtaa. Periaatteessa jos tuo valvonta on rakennettu sisään laturiin, niin sen pitäisi osata mitata melko tarkasti, paljonko siellä verkossa tulee sen laturin takia kyykkäämistä ja katkaista / pienentää tehoa, jos on odotettavissa ongelmia. Tosin tällaiset hienoudet sitten maksavat lisää.

Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
 
3x25A pääsulakkeet meillä, ja en kyllä sauno ja lataa samaan aikaan.. Kerran olen pääsulakkeen korkannut ihan ilman lataamistakin.

Aika harvoin lataan kotona kylläkin, töissä pelkästään.
 
Eihän jotain kerrostalon latausaluetta ole mitään järkeä tehdä "tyhmillä" latureilla, vaan pakko sinne on jokin tehontasausjärjestelmä saada.

Sähköautojen kotilatauksessa suurin työ on kuitenkin niissä viimeisissä metreissä, eli latausaseman ja sähköliittymän väli, syöttöverkko kyllä riittää.
Itse mietin tuossa että seuraava sähköremppa pitää tehdä uusimalla sähköpäätaulun syöttö AXMK 4*50 kaapeliksi. Sitten on varaa vetää pääsulakkeet 35A ja tuupata autojen viereen syöttö hollille.

(Talossa ennen ollut ilmakaapeli, vaihtunut maakaapeliksi, mutta siinä yhteydessä spt pysynyt samana, ja sen syöttö. Aika korjata..)

Normaalisti sähköyhtiö mitoittaa yksityisasiakkaan syötön 63A pääsulakkeen mukaan, kaapelin paksuuden määrittää käytännössä sähköyhtiö. Maalla tietysti voi olla tontin rajalta niin pitkä matka sähkötaululle, että siinä on "omaakin" kaapelia välissä, mutta jos ei jotain järjetöntä nuukuuspuuskaa ole joskus saatu, niin samalla mitoituksella se tavataan jatkaa mittauskeskukselle asti.
 
3x25A pääsulakkeet meillä, ja en kyllä sauno ja lataa samaan aikaan.. Kerran olen pääsulakkeen korkannut ihan ilman lataamistakin.

Aika harvoin lataan kotona kylläkin, töissä pelkästään.

Mitä lataat jos lataat? Ite olen saunonut ja ladannut eli 8kw+3.7kw ja on kestänyt. Toki tohon päälle muutakin vielä.
 
Mitä lataat jos lataat? Ite olen saunonut ja ladannut eli 8kw+3.7kw ja on kestänyt. Toki tohon päälle muutakin vielä.

Tuohan on vähän, että miten se kuorma jakautuu eri vaiheille.
Äkkiä sen saunan ja auton latauksen lisäksi on päällä lämminvesivaraaja, joku kahvinkeitin, mikro tai uuni... Ja pakastimen kompura.
 
Tuohan on vähän, että miten se kuorma jakautuu eri vaiheille.
Äkkiä sen saunan ja auton latauksen lisäksi on päällä lämminvesivaraaja, joku kahvinkeitin, mikro tai uuni... Ja pakastimen kompura.
Lämminvesivaraaja on harvoin yli 1000W/ vaihe, kahvinkeitin ottaa merkittävää virtaa vain muutaman minuutin, kuten mikrokin. Uunikaan ei kovin ihmeellistä virtaa ota sen lämmitysjakson jälkeen, mutta tietysti sopivan tyyppinen aktiivinen käyttöä pitää sen kokoajan lämmittämässä.

Kylmäkoneiden kompurat ei vie sähköä kuin luokkaa 100-200W, olen usein ihmetellyt mistä niiden maine suuritehoisina laitteina on tullut.
 
Kylmäkoneiden kompurat ei vie sähköä kuin luokkaa 100-200W, olen usein ihmetellyt mistä niiden maine suuritehoisina laitteina on tullut.

Varmaan tulee siitä niiden kohtuullisen isosta vuosikulutuksesta. Mielletään tehokkaiksi, vaikka ovat vain tehosyöppöjä siksi kun pörräävät 247.
 
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)

Keskimäärin voi riittää, sähköverkko ei ole mikään netti tai vesiputki, vaan sillä on sellainen piirre että keskimääräinen ei ole mikään juttu, vaan sen sähköverkon pitää kestää (energiaa pitää olla tarjolla) huippu kulutuspiikki, tai se romahtaa.
Itse verkon kestävyyden / mitoituksen lisäksi pitää olla sitä tuotantoa.

Jos speksataan niin että latausta rajotietan max neljäamppeeria (x3 vaihetta, tai /3 vaihetta), niin on arvioitu että jos suomi sähköautoistettaisiin, niin se vastaisi lisä kulutuksena yhtä ydinvoimaa, enemmän kiun pienimmät, mutta vähemmän kuin rakenteilla oleva Olkiluoto 3, niin ei olekkaan ihan pikkujutusta kyse, vaikka rajoitetaisiin max 4A

Keskimääräinenkään ei senkään takia ole se pointti, nuo kulutus pisteet ovat liikkuvia ja joinain aikoina voivat isossa määrin vaihtaa paikkaa ja siirtyä alueille joissa kysyntä nousee rajusti vs auleen keskimääräinen.

Ja välillä halutaan ladata se auto mahdollisimman nopeasti, oikeastaan yksi myynnin rajoite on hidas lataaminen, joten käyttäjilä on haluja maksaa siitä että tarvittaessa voivat ladata mahdollisimman nopeasti, ja sehän maksaa jos tuotantoa ja verkko suunnitellaan palavelemaan sellaisia toivoite.

Jos itsellä on sähköauto vain työmatka ja asiointi matkakäyttö varten ja vuorokausi huiput 99% on alle 150km, ja 10h vuorokaudessa latauksessa, jos se lataaminen tapahtuu älykkää sähköverkon ohjaamana, niin tuollainen on verkolle suurelta osalta ajasta helppo kuorma. haasteita lähinnä huippukulutuksen aikaan.
Mutta sitten on se 1%, eli esimerkissä muutama päivä. Jos ne liikkuu julkisilla tai polttiksella, niin hienoa. Mutta jos ne tarkoitus mennä sähköllä, niin haasteellisempaa, varsinkin jos osuu kymmenien tuhansien muiden kanssa samaan ruuhkaikkunaan, tilannetta onkin hyvin haasteellinen jos päällekkäin vielä muita kulutushuippuja.

Jos pidät ylläolevaa kaukaa haettuna, niin edelleen sen sähköverkon ja tuotannon pitää vastata tavalla tai toisella huippu kulutukseen tai homma romahtaa. Romahdauksia ei saa tulla, edes satunnaisesi kerran vuosikymmeneen.

Jos pidät kaukaa haettuna että tuo 1% voisi sattua muun huppukulutuksen tuntumaan, niin talven lomakausille välillä osuu muutenkin isoja sähkönkulutus tasoja.


Koska tämä on ydinvoima ja sähköntuotanto keskustelua, niin tilannetta ei helpota eräät uusiutuvat tuotannot jotka jo yksinään asettava lisähaasteita verkolle ja säävoiman järjesteämiselle, kun ei tuotannossakaan keskimääräinen auta, vaan pitää pystyä vastamaan sataprosenttisesti huippukulutukseen.



*
Pikalatauksesta halutaan ja kannattaa maksaa, jos se on halvempaa kuin hankkia riittävän ylimitoitettu kantama (iso akku, joka riittää kaikkeen kuviteltuun tarpeeseen, eikä vain keskimääräiseen, joka tuskin monellakaan edes sitä työmatkaa)
**
Pikalatausta voi optimoida niin että hankkii etukäteen aikaikkunan matkan varralle olevalta pikalatauspisteeltä, jostain syystä käytit amppeereita, niin ei enään puhuta 4A, vaan esim 100A (amppeerit tässä ovat vertauskuvallisia), koska pitkän kantamankin autolla lataillaan useammin kun polttiksella ja koska "tankkaaminen" kestää rajusti pidempään, on niitä pikalatauspisteita matkakeitailla oltava määrällisesti paljon enemmän kuin pumppuja.

Toki jos tuotanto ei riitä tai verkko ei riitä, niin osa latauspisteistä on suljettava. Toki isot teolliset kuluttajat voivat ajaa tuotanto alas ja myydä mankalasähköänsä patteriautoille (auttaa tuotanto ongelmaa, verkko vaikutus monisyisempi)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä saa säädettyä 6-16A väliltä virran. Ja erikseen ostettuna kallis 6mA DC-vikavirtasuoja sisäänrakennettu. https://www.amazon.de/dp/B07CPWW99H/
Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?

Itse miettinyt vähän tätä:
https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-kotilaturi-go-echarger-22kw/

On parhaat ominaisuudet mihin olen törmännyt, päivitettävyys tulevaisuudessa hyvä eikä hintakaan ole paha, mutta ulkonäkö on tuollainen dongle. Tuon saisi kytkettyä wifin piiriin ja ohjattua sovelluksella sekä säätö jopa 1A välein.
 
Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?
Amazonilla bugi järjestelmässään. Lähes mitään ei toimiteta tällä hetkellä Suomeen tuon infolaatikon mukaan. Tilaus kuitenkin onnistuu. Tuokin on Amazonin toimittama, niin melko varmasti saa tilattua.
 
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)

Keskimäärin voi riittää, sähköverkko ei ole mikään netti tai vesiputki, vaan sillä on sellainen piirre että keskimääräinen ei ole mikään juttu, vaan sen sähköverkon pitää kestää (energiaa pitää olla tarjolla) huippu kulutuspiikki, tai se romahtaa.
Itse verkon kestävyyden / mitoituksen lisäksi pitää olla sitä tuotantoa.

Jos speksataan niin että latausta rajotietan max neljäamppeeria (x3 vaihetta, tai /3 vaihetta), niin on arvioitu että jos suomi sähköautoistettaisiin, niin se vastaisi lisä kulutuksena yhtä ydinvoimaa, enemmän kiun pienimmät, mutta vähemmän kuin rakenteilla oleva Olkiluoto 3, niin ei olekkaan ihan pikkujutusta kyse, vaikka rajoitetaisiin max 4A

Keskimääräinenkään ei senkään takia ole se pointti, nuo kulutus pisteet ovat liikkuvia ja joinain aikoina voivat isossa määrin vaihtaa paikkaa ja siirtyä alueille joissa kysyntä nousee rajusti vs auleen keskimääräinen.

Ja välillä halutaan ladata se auto mahdollisimman nopeasti, oikeastaan yksi myynnin rajoite on hidas lataaminen, joten käyttäjilä on haluja maksaa siitä että tarvittaessa voivat ladata mahdollisimman nopeasti, ja sehän maksaa jos tuotantoa ja verkko suunnitellaan palavelemaan sellaisia toivoite.

Jos itsellä on sähköauto vain työmatka ja asiointi matkakäyttö varten ja vuorokausi huiput 99% on alle 150km, ja 10h vuorokaudessa latauksessa, jos se lataaminen tapahtuu älykkää sähköverkon ohjaamana, niin tuollainen on verkolle suurelta osalta ajasta helppo kuorma. haasteita lähinnä huippukulutuksen aikaan.
Mutta sitten on se 1%, eli esimerkissä muutama päivä. Jos ne liikkuu julkisilla tai polttiksella, niin hienoa. Mutta jos ne tarkoitus mennä sähköllä, niin haasteellisempaa, varsinkin jos osuu kymmenien tuhansien muiden kanssa samaan ruuhkaikkunaan, tilannetta onkin hyvin haasteellinen jos päällekkäin vielä muita kulutushuippuja.

Jos pidät ylläolevaa kaukaa haettuna, niin edelleen sen sähköverkon ja tuotannon pitää vastata tavalla tai toisella huippu kulutukseen tai homma romahtaa. Romahdauksia ei saa tulla, edes satunnaisesi kerran vuosikymmeneen.

Jos pidät kaukaa haettuna että tuo 1% voisi sattua muun huppukulutuksen tuntumaan, niin talven lomakausille välillä osuu muutenkin isoja sähkönkulutus tasoja.


Koska tämä on ydinvoima ja sähköntuotanto keskustelua, niin tilannetta ei helpota eräät uusiutuvat tuotannot jotka jo yksinään asettava lisähaasteita verkolle ja säävoiman järjesteämiselle, kun ei tuotannossakaan keskimääräinen auta, vaan pitää pystyä vastamaan sataprosenttisesti huippukulutukseen.



*
Pikalatauksesta halutaan ja kannattaa maksaa, jos se on halvempaa kuin hankkia riittävän ylimitoitettu kantama (iso akku, joka riittää kaikkeen kuviteltuun tarpeeseen, eikä vain keskimääräiseen, joka tuskin monellakaan edes sitä työmatkaa)
**
Pikalatausta voi optimoida niin että hankkii etukäteen aikaikkunan matkan varralle olevalta pikalatauspisteeltä, jostain syystä käytit amppeereita, niin ei enään puhuta 4A, vaan esim 100A (amppeerit tässä ovat vertauskuvallisia), koska pitkän kantamankin autolla lataillaan useammin kun polttiksella ja koska "tankkaaminen" kestää rajusti pidempään, on niitä pikalatauspisteita matkakeitailla oltava määrällisesti paljon enemmän kuin pumppuja.

Toki jos tuotanto ei riitä tai verkko ei riitä, niin osa latauspisteistä on suljettava. Toki isot teolliset kuluttajat voivat ajaa tuotanto alas ja myydä mankalasähköänsä patteriautoille (auttaa tuotanto ongelmaa, verkko vaikutus monisyisempi)

Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.

Onko yhden OL3 edestä sähköä sitten paljon? Tuohan on aika subjektiivinen asia. Tuo hahmottuu helpoiten kun huomioi, että me eletään nytkin ilman OL3 tehoa, jos ja kun tuo tulevaisuudessa käynnistyy, niin raja siirrot Ruotsista ja Venäjältä vähenee. Nyt on talvet kriittisempiä siihen asti kun tuo käynnistyy kun ruotsalaiset ilmastonlämmittöäjät sulkivat Ringhalsin.

Fingridin sivuilla on hyvin selitetty sitä miten verkossa olevaa kuormaa säädellään, se sähkön määrän säätely verkossa ei ole ongelma.
Ongelmia syntyy jos meillä on pitkä tuuleton aika keskellä talven kovia pakkasia ja esimerkiksi koko Olkiluodon voimala putoaa verkosta, kuten muuntaja palon vuoksi kävi pari vuotta sitten. Tosin tuokin pystyttiin hallitsemaan.

On mahdollista, että paikallisverkossa syntyisi joitain alueita, joissa sähköä käytettäisiin tiettyinä aikoina paljon, näihin toki on siellä verkon kapasiteetissä varauduttu.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.

Esität, että mitäs jos joku haluaa ladata sen autonsa nopeammin... Niin nopeammin kuin mitä se auto vaikka yön aikana älykkäällä latauksella lataisi... Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.

Älyverkolla, älykkäällä latauksella jne. Pystytään sitä kapasiteettia siis jakamaan ja voidaan estää, ettei sitä käytetä tiettyä enemmän. Jos on paljon käyttöä, niin kaikilla lataus hidastuu. Sama homma kuin tietoliikenne puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 745
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom