Keskustelua hybridiautoista

Onko tässä nyt Miin osalta siis niin, että toimitus on tapahtumassa luvattua aikaisemmin? Joka sinällään olisi kyllä lupaava merkki ensimmäisen viikon loppuun asti odottaneille tilaajillekin... Pari päivää ja kuukausia eteenpäin :sori:
 
Suomessa on paljon yhden tai kahden henkilön talouksia. Useassa tapauksessa heille sopii pieni auto. Siksi Mii ja tuleva Corsa kiinnostaa monia. No, Corsa ei ole läheskään niin edullinen kuin Mii.
 
Corsa on toki paljon uudempi,kehittyneempi ja isompi e208:n kera kuin Mii.
 
Näköjään "Best buy car of Europe 2020" palkinto saavutettuna. Tuosta Corsasta ei taida puuttua kuin adaptiivinen vakionopeussäädin.
 
Suomessa on paljon yhden tai kahden henkilön talouksia. Useassa tapauksessa heille sopii pieni auto. Siksi Mii ja tuleva Corsa kiinnostaa monia. No, Corsa ei ole läheskään niin edullinen kuin Mii.

Suomalaiset muutenkin ajaa liian isoilla autoilla koska halutaan väljyyttä ja kasvuvaraa ja pääsääntöisesti isommat autot viestii elintasosta mitä pikkuautoilla ei ole...
 
Kaikki liikenteen negatiiviset aspektit vaan korostuu sillä pikkuautolla. Porukoiden Nissan-"maasturilla" kun ajelin niin huomasi kuinka paljon mukavampaa on ajella ja istua vähän korkeammala, ei perässäroikkujat haittaa läheskään niin paljon. Siinä olisi kyllä jollekkin autofirmalle hyvä projekti, tehdä tuollaisen citymaasturin sähköautoversio, jos hinta olisi kohtuullinen eli varmaankin alle 30k, niin kyllä luulisi olevan markkinoita.
 
Arvostan sähköautoissa ajamisen helppoutta, ei automaattipolttisversioissakaan mitään varsinaista vikaa ole. Mutta kyllä sähkö on aina sähkö. Hävetköön ne, jotka eivät vaivaudu ajamaan erilaisilla autoilla.

Tuo on muuten totta, että suomalaiset kuuluvat itäblokkiin siinä mielessä, että muulla niin väliä, kun vaan auto on iso ja hieno -vaikka osamaksulla hankittuna. Suurimman osan ajasta se auto sitten nököttää parkissa.
Samoin on aina ihan saatananmoinen kiire joka paikkaan, että se autoilun aika minimoituisi -tai ainakin "säästää" jopa kaksi minuuttia. Jos se auto on niin loistava, niin kai sitä sitten voisi tyylikkäämminkin ajaa. Ihminen on outo eläin, todella outo.
 
Suomalaiset muutenkin ajaa liian isoilla autoilla koska halutaan väljyyttä ja kasvuvaraa ja pääsääntöisesti isommat autot viestii elintasosta mitä pikkuautoilla ei ole...

Autoilu on kallista, joten sen sijaan että omistettaisiin useita eri käyttötarkoituksiin sopivia autoja, mitoitetaan se yksi auto yleensä maksimitarpeen mukaan ja tällöin suomalaiset todella ajavat liian isoilla autoilla.

Monille sopisi ajaa sähkö-seatilla 90% arkiajoista ja sitten kun tulee kesän karavaanari-/kalastusvene-elämä ottaa käyttöön se isompi, tarkoitukseen sopiva auto.
 
Monella on tilanne se, että kuvioon kuuluu n kpl lapsia. Etenkin pienehköjen lasten istuimet vievät yllättävän paljon tilaa takapenkeiltä ja lisäksi mukana kulkee tiettyyn ikään asti vaunuja ja rattaita. Jotenkin ei haluaisi tieten tahtoen enää enempää hankaloittaa elämää valitsemalla liian pientä autoa.

Otin Konan testiin yhdeksi päiväksi. Erittäin kiva ja omistamisen halua lisäävä auto kaikin puolin, mutta kun se vaan on perheelle pieni ainoaksi autoksi. Ilman takapenkkien kääntöä kontti on ihan onneton. Jo pelkästään kylmälaukun taiteilu sisään on ihan hilkulla. Ei paljon matkalaukkuja tuolla kuljeteta... Sitä voisi koittaa sopeutua, jos hinta olisi edullinen. Mutta kun moisesta pitäisi maksaa yli 45 000 euroa, niin toivoisi jo aika täydellistä pakettia itselle.

Jos vain joku tekisi sen perinteisen c-segmentin farmarin tai katumaasturin sähköisenä, vaikka vain 40 - 50 kWh akulla ja alle 40 kEuron hintaan. Ja vielä niin, ettei siinä olisi jotain älyttömyyksiä (ylikuumeneva akku, tuskaisen hidas lataus, vain neljä paikkaa tms.).
Ioniq on aika lähellä hyvää, mutta ei sekään mikään tilaihme ole - etenkään kontiltaan. Leaf taas on näennäisen hyvä, mutta onneton akun lämmönhallinta ja surkea ajoergonomia pilaavat muuten aika oivan paketin.

ID3:sta piti tulla jonkinlainen pelastus, mutta viimeiset tiedot eivät siitäkään nyt ihan täydellistä kuvaa anna.

Ostohalut sähköiseen kulkineeseen olisivat hurjat, mutta kun ei oikein löydy rahoille kohdetta. Pitäisikö odottaa jotain tulevaa, vai ottaa Ioniq tai Kona ja koittaa vaan sopeutua? Vai katsella joku välimallin hybridi? Vaikeaa pohdintaa, mutta nykyinen diesel-kulkine ahdistaa veroineen ja koko ajan kasvavine tankkausmaksuineen. Liekö tuosta vielä parin vuoden päästä mitään edes hyvitetään...
 
Onhan tuo Peugeot 2008 myös tulossa. Sehän on suht ok kokoinen (430cm pitkä, yli 400l takakontti). Tai Kia eNiro.
 
Onhan tuo Peugeot 2008 myös tulossa. Sehän on suht ok kokoinen (430cm pitkä, yli 400l takakontti). Tai Kia eNiro.

Olin just kans sanomassa että e-2008 olisi sopiva vaihtoehto. Kaikinpuolinhan se olisi ihan jees, sopivan kokoinen akku, sen lataaminen 100kw ccs, tilat ja ulkonäkö :tup:
 
Eikös 3008 ihan hyvin ole hintansa pitänyt ja vissiin tykätty auto. 2008 jatkanee samaa tietä.
 
Olin just kans sanomassa että e-2008 olisi sopiva vaihtoehto. Kaikinpuolinhan se olisi ihan jees, sopivan kokoinen akku, sen lataaminen 100kw ccs, tilat ja ulkonäkö :tup:
e-208 tai e-2008 olisi ainakin tyylikkään näköisiä myös.

Jos vain joku tekisi sen perinteisen c-segmentin farmarin tai katumaasturin sähköisenä, vaikka vain 40 - 50 kWh akulla ja alle 40 kEuron hintaan. Ja vielä niin, ettei siinä olisi jotain älyttömyyksiä (ylikuumeneva akku, tuskaisen hidas lataus, vain neljä paikkaa tms.).
ID3 isoimmalla akulla on tosiaan 4 paikkainen. Ilmeisesti kantavuus ei riitä viidelle. Eli pitäisi ostaa keskikokoisella akulla.
 
Monella on tilanne se, että kuvioon kuuluu n kpl lapsia. Etenkin pienehköjen lasten istuimet vievät yllättävän paljon tilaa takapenkeiltä ja lisäksi mukana kulkee tiettyyn ikään asti vaunuja ja rattaita. Jotenkin ei haluaisi tieten tahtoen enää enempää hankaloittaa elämää valitsemalla liian pientä autoa.

Otin Konan testiin yhdeksi päiväksi. Erittäin kiva ja omistamisen halua lisäävä auto kaikin puolin, mutta kun se vaan on perheelle pieni ainoaksi autoksi. Ilman takapenkkien kääntöä kontti on ihan onneton. Jo pelkästään kylmälaukun taiteilu sisään on ihan hilkulla. Ei paljon matkalaukkuja tuolla kuljeteta... Sitä voisi koittaa sopeutua, jos hinta olisi edullinen. Mutta kun moisesta pitäisi maksaa yli 45 000 euroa, niin toivoisi jo aika täydellistä pakettia itselle.

Jos vain joku tekisi sen perinteisen c-segmentin farmarin tai katumaasturin sähköisenä, vaikka vain 40 - 50 kWh akulla ja alle 40 kEuron hintaan. Ja vielä niin, ettei siinä olisi jotain älyttömyyksiä (ylikuumeneva akku, tuskaisen hidas lataus, vain neljä paikkaa tms.).
Ioniq on aika lähellä hyvää, mutta ei sekään mikään tilaihme ole - etenkään kontiltaan. Leaf taas on näennäisen hyvä, mutta onneton akun lämmönhallinta ja surkea ajoergonomia pilaavat muuten aika oivan paketin.

ID3:sta piti tulla jonkinlainen pelastus, mutta viimeiset tiedot eivät siitäkään nyt ihan täydellistä kuvaa anna.

Ostohalut sähköiseen kulkineeseen olisivat hurjat, mutta kun ei oikein löydy rahoille kohdetta. Pitäisikö odottaa jotain tulevaa, vai ottaa Ioniq tai Kona ja koittaa vaan sopeutua? Vai katsella joku välimallin hybridi? Vaikeaa pohdintaa, mutta nykyinen diesel-kulkine ahdistaa veroineen ja koko ajan kasvavine tankkausmaksuineen. Liekö tuosta vielä parin vuoden päästä mitään edes hyvitetään...
40 kWh alkaa olla aika niukka talvikauteen, jos yhtään pitää pitempää matkaa ajaa. Etenkin kun Teslan SC-verkosto ei ole käytettävissä. Kaupunkiseudulla ja työmatkaliikenteessä tietenkin riittää ihan hyvin.
 
Mihin tämä väite perustuu?
Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.
 
Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.

Joo ja edelleen tuntuu ihmisillä olevan joku pelko Pösöjä kohtaan ja vielä kun auto liikkuu kokonaan sähköllä on monelle ehdoton ei..
 
Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.
Selasin 2017 automaatti bensat ja alle 60tkm. Tiguanit näyttää jonkun verran kalliimmilta.

Peugeot 3008 bensiini vaihtoautot - Nettiauto
Volkswagen Tiguan bensiini vaihtoautot - Nettiauto
 
Mitähän tuo e-2008 tulee kustantamaan?

Ei ole ranskalaisia kohtaan mitään essonbaari-antipatioita. Hyviä autoja ja viimeisten mallien myötä joku Rellu on varmaan yksi luotettavimmista autoista. Ei ole mitään isoja tyyppivikoja löytynyt. Toisin kuin Vagin ja bemarin jakopäät sekä kaiken maailman öljynsyönnit ja uutena hajoilevat vaihdelaatikot.

Kian Niro olisi kanssa hyvä, mutta kun se on melkoisen kallis ja ilmeisen mahdoton ostaa.
 
Huomautus - vältä muutaman sanan onelinereiden kirjoittamista ja käytä lainauksia keskustelun selkeänä pitämiseksi.
Käypä katsomassa se Captur.
 
Ihan ihme settiä tuo 11kW latureiden puskeminen kun melkein kaikille joku 1x 16A tai 2x 16A riittäisi aivan mainiosti.
Heh, tuo 2x16A laturi on käytännössä juurikin tuo 11kW laturi :)
Onpa pieni kippo tuo Mii. Melkeen Yariksen kokoinen
No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.

Ei Miitä, eikä Aygoa ole kumpaakaan tarkoitettu miksikään 5 henkisen karavaanariperheen ykkösautoksi.
 
Heh, tuo 2x16A laturi on käytännössä juurikin tuo 11kW laturi :)

No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.

Ei Miitä, eikä Aygoa ole kumpaakaan tarkoitettu miksikään 5 henkisen karavaanariperheen ykkösautoksi.
2x 16A x 230V = 7.36kW

11kW on sitten se 3x 16A x 230V.
 
Aivan, mutta näytä mulle sellainen 2x16A laturi joka ei ole 11kW (tai isompi) laturi.
Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.

Tuo 11kW pakotus johtaa siihen, että halpoja ja pieniä päivityksiä jätetään tekemättä. Ja keskivertoautoilijalle 1x 16A on kuitenkin pääasiassa riittävä.
 
No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.

Ei Miitä, eikä Aygoa ole kumpaakaan tarkoitettu miksikään 5 henkisen karavaanariperheen ykkösautoksi.
Täällä autoliikkeissä ei muuten ole pienimpää luokkaa Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroen C1 autoja näytillä. Tai ehkä C1 olikin. Eikä Seat Mii/Skoda Citigo mallia myöskään. VW up bensakoneella on ainut. Samoin hyvin pieni Fiat 500 löytyy.

Esim Mii on tosi pieni, mutta silti aika tilavaksi saatu, koska tilankäyttö on onnistunut. Ei ole liian pyöreä, vaan enemmän kanttinen.

Saa sitten verrattua vaikka Mii electric ja vähän isompaa Toyota Yarista. Uskoisin silti, että Mii olisi aika paljon parempi suurimmalta osin?

Puhutaanko nyt laturista joka on autossa vai latausasemasta joka on talon seinässä?
Latausasemasta. Miissä esim on 2x16A laturi.

Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.

Tuo 11kW pakotus johtaa siihen, että halpoja ja pieniä päivityksiä jätetään tekemättä. Ja keskivertoautoilijalle 1x 16A on kuitenkin pääasiassa riittävä.
3x16A kaapelista tosiaan lataisi kolmea autoa 1x16A virralla. Tuo 16A pitäisi ainakin itselle riittää.

edit:
Myös tuollaisia 16A pistorasioita löytyy. Eikä ole ainakaan kalliita.

SEINÄPISTORASIA 1-VAIHE 5.50€
240 V/16 A. IP44.
Liitäntärasia 1-vaihe
 
Viimeksi muokattu:
Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.

Tuo 11kW pakotus johtaa siihen, että halpoja ja pieniä päivityksiä jätetään tekemättä. Ja keskivertoautoilijalle 1x 16A on kuitenkin pääasiassa riittävä.

Joo, mutta jos "riittää" se 2x16A laturi, niin ei siinä ole _käytännössä_ eroa 11kW laturiin. Osa 2x16A laturilla varustetuista autoista pystyy ottamaan tuon tehon 1x32A laturista, mutta ei kaikki.

Eli mikään säästötoimienpide ei ole se että lauturit rajoitettaisiin 2x16A latureihin.. Eikä käytännössä 3,6 tai 11kW latausasemien asentamisessa ole juuri minkäänlaista kustannuseroa kun niitä asennetaan useampi. Asialla on merkitystä lähinnä jossain 4 asunnon rivariyhtiössä.

Normaalisti niihin taloyhtiön tolppiin tulee jo 3vaihesähkö, ja käytännössä lämmitystolppa voimavirtapistorasiaola on edullisempi kuin se supersukotolppa, jolla käytännössä ei kuitenkaan ladata kuin max 13A, kun niitä 16A sukolaturieta ei enää saa
 
Tulipa tilattua tuo Corollan hybridi, ja nyt sitten odotellaan että tulisiko muutaman vuoden sisään sitten Toyotalta se koko kansan sähköauto eli Corolla täyssähkönä, sit ois luontainen vaihto tietysti siihen :D Jotenkin veikkaan, että kun semmoinen pamahtaa markkinoille niin todellinen sähköautojen nousu alkaa siitä...
 
Aika turhalta 11 kW tuntuu kotilatauksessa. Jos on kiire lähteä, se on joka tapauksessa liian vähän ja yönylilatauksessa taas täysin yliampuva.

Pitkää matkaa ajaessakin 11 kW on liian hidas muihin kuin hätätapauksiin. 50 kW CCS on käytännössä minimi, millä tekee mitään.
 
Joo, mutta jos "riittää" se 2x16A laturi, niin ei siinä ole _käytännössä_ eroa 11kW laturiin. Osa 2x16A laturilla varustetuista autoista pystyy ottamaan tuon tehon 1x32A laturista, mutta ei kaikki.

Eli mikään säästötoimienpide ei ole se että lauturit rajoitettaisiin 2x16A latureihin.. Eikä käytännössä 3,6 tai 11kW latausasemien asentamisessa ole juuri minkäänlaista kustannuseroa kun niitä asennetaan useampi. Asialla on merkitystä lähinnä jossain 4 asunnon rivariyhtiössä.
Säästö tulee siellä syötön puolella. Halvinta on, jos syötölle ei tarvitse tehdä mitään. Monessa taloyhtiössä voidaan asentaa 3.6kW latureita tekemättä mitään muutoksia mihinkään, mutta 11kW latureiden asennus vaatii merkittävät sähköteknisesti vahvistukset sille koko parkkikatoksen / kentän sähkönsyötölle.

Nyt tuo uusi asetus kannustaa minusta suotta tekemään isoja investointeja, kun pienemmiläkin saataisiin nykytilanteeseen verrattuna merkittävä helposti tavalliselle sähköautoilijalle.

Ja kun kannustetaan isoon investointiin, niin keskimääräinen taloyhtiöjäärä vastustaa sitä investointia.
-
Jos joku päätyy tekemään isompia investointeja taloyhtiön parkkialueen sähköistykseen. Tottakai mahdollisimman monen paikan kolmivaihesähköistys on fiksua.

Suurin ongelma sähköautoilijoille taloyhtöissä on se, että tällä hetkellä lataus on yleensä kokonaan kiellettyä. Jopa 8A shukolataus auttaa merkittävästi verrattuna tilanteeseen joka tällä hetkellä.
Aika turhalta 11 kW tuntuu kotilatauksessa. Jos on kiire lähteä, se on joka tapauksessa liian vähän ja yönylilatauksessa taas täysin yliampuva.

Pitkää matkaa ajaessakin 11 kW on liian hidas muihin kuin hätätapauksiin. 50 kW CCS on käytännössä minimi, millä tekee mitään.
11kW ei ole turha verrattuna esim. 3.6kW lataukseen, mutta 0 -> 1.8 tai 0 -> 3.6kW päivitys on merkittävästi tärkeämpi sähköautoilun mahdollistumisen kannalta 3.6 -> 11kW upgradeen verrattuna.

Uuden taloyhtiötuen vika on juuri se, että se korostaa aivan liikaa tuota vähemmän tärkeää upgradea, jolloin se kaikista tärkeimmän ja halvemman 0A -> 16A päivityksen tekeminen viivästyy monessa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalisti niihin taloyhtiön tolppiin tulee jo 3vaihesähkö, ja käytännössä lämmitystolppa voimavirtapistorasiaola on edullisempi kuin se supersukotolppa, jolla käytännössä ei kuitenkaan ladata kuin max 13A, kun niitä 16A sukolaturieta ei enää saa
Itse tilasin tuon 6A-16A kaapelin (220€), mutta noita saa muualta halvemmalla, ei vaan ole nyt linkkiä.
https://www.amazon.de/dp/B07RPN5417...jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Auton mukana kun tulisi se perus 8A kaapeli.
 
Säästö tulee siellä syötön puolella. Halvinta on, jos syötölle ei tarvitse tehdä mitään. Monessa taloyhtiössä voidaan asentaa 3.6kW latureita tekemättä mitään muutoksia mihinkään, mutta 11kW latureiden asennus vaatii merkittävät sähköteknisesti vahvistukset sille koko parkkikatoksen / kentän sähkönsyötölle.

Ja kun kannustetaan isoon investointiin, niin keskimääräinen taloyhtiöjäärä vastustaa sitä investointia.
Miten niin?

Ei pykälät vaadi että siellä pitää olla hirveä kasa 11kW latureita täydellä kapasiteetilla käytettävissä 24/7.

Tosin tuossahan oli alunperin kyse siitä että niille 11kW asemulle saa se korkeamman tuen kuin noille perus 3,7kW asemille.

Taloyhtiöjäärä vastustaa tuota joka tapauksessa.
 
Voihan siihen vaihtaa "carvan pistokkeen" ja nauttia 16A latauksesta turvallisesti ja edullisesti.
 
Itse ajattelin asennuttaa kiinteän latausaseman autotallin seinään sisäpuolelle ja vetää sieltä latausjohdon läpiviennistä ulkopuolelle.
Tähän ei liene mitään estettä säädöksien suhteen?
 
@zig Miksi haluat ohjausyksikön sisäpuolelle? Joudut aina sitten kömpimään sinne sisäpuollelle, jos haluat nopeampaa latausta. Se kun on todistetusti parempi akulle, että sitä ladataan yleensä rauhassa.
 
@zig Miksi haluat ohjausyksikön sisäpuolelle? Joudut aina sitten kömpimään sinne sisäpuollelle, jos haluat nopeampaa latausta. Se kun on todistetusti parempi akulle, että sitä ladataan yleensä rauhassa.
Ei latausasemasta sitä tarvi säätää. Säätö onnistuu auton valikosta ehkä jopa etänä riippuen autosta. Latausasema kertoo autolle vain kuinka paljon maksimissaan saa ottaa virtaa.

 
Viimeksi muokattu:
Itse ajattelin asennuttaa kiinteän latausaseman autotallin seinään sisäpuolelle ja vetää sieltä latausjohdon läpiviennistä ulkopuolelle.
Tähän ei liene mitään estettä säädöksien suhteen?

Mulla on juurikin noin. Autotalli on täynnä romua niin auto ei mahdu sinne :) Porasin ulos pienen telineen mihin pistoolin saa kiinni nätisti.
 

Kerros mistä supershukoja saisi edullisimmillaan? Ite olen ratkassu asian ostamalla pienen työmaakeskuksen 3x16a ja siitä yhdestä 1x16A schukosta 3.7kw lataukseen. Hyvin pelittää :tup:

Joo tänä päivänä se eu laki sallii maks 8A latausjohdon joka tulee auton mukana, mahtoikos tämä muutos tulla vuosi pari sitten. Ainakin 225xe oli 13A latausroikka vielä kun oli mallia 2016. Onneksi ulkomailta saa mitä vaan :)
 
Ei latausasemasta sitä tarvi säätää. Säätö onnistuu auton valikosta ehkä jopa etänä riippuen autosta. Latausasema kertoo autolle vain kuinka paljon maksimissaan saa ottaa virtaa.

Aivan niin, en muuten ole omassa Voltissakaan noita latausvalikoita tutkinut, kun saa tuon tehon näppärästi valittua latausjohdosta.
 
Ai että oon tyytyväinen kun tilasin vain plugarin kun katsoo tuota säätöä noiden latauspaikkojen kanssa. Kotipihassa saa 1.7kW 8 amppeerin pistokkeesta ihan perus lataustolpasta missä auto viettää suurimman osan ajasta ja avokilla sitten töissä tämä 1x16 mahdollisuus 30 verotusarvolla.

Joten eiköhän tuo oo piuhan päässä kesät talvet. Pitää vaan totutella siihen. Sen 30-50s elämästä kyllä hukkaa aina kun ajaa pihaan ja kytkee johdon :(:rofl:
 
Mutta mikä vitsi on sen kotelon sijoituksessa sisälle? Tarkeneehan se ulkonakin.

Ihan vaan sen takia, että meillä on autotalli vanhan kivitalon jalassa niin, ettei tuollainen latausasema oikein istu tuohon ulkoseinän.
Mahdollista, muttei kovin kivan näköistä ja joku naapureista saa kuitenkin pahan mielen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 227
Viestejä
4 501 306
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom