Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomessa on paljon yhden tai kahden henkilön talouksia. Useassa tapauksessa heille sopii pieni auto. Siksi Mii ja tuleva Corsa kiinnostaa monia. No, Corsa ei ole läheskään niin edullinen kuin Mii.
Suomalaiset muutenkin ajaa liian isoilla autoilla koska halutaan väljyyttä ja kasvuvaraa ja pääsääntöisesti isommat autot viestii elintasosta mitä pikkuautoilla ei ole...
Onhan tuo Peugeot 2008 myös tulossa. Sehän on suht ok kokoinen (430cm pitkä, yli 400l takakontti). Tai Kia eNiro.
Jos yhtään jälleenmyyntiarvolla on väliä, niin Opel ja varsinkin Peugeot kannattaa unohtaa.
e-208 tai e-2008 olisi ainakin tyylikkään näköisiä myös.Olin just kans sanomassa että e-2008 olisi sopiva vaihtoehto. Kaikinpuolinhan se olisi ihan jees, sopivan kokoinen akku, sen lataaminen 100kw ccs, tilat ja ulkonäkö
ID3 isoimmalla akulla on tosiaan 4 paikkainen. Ilmeisesti kantavuus ei riitä viidelle. Eli pitäisi ostaa keskikokoisella akulla.Jos vain joku tekisi sen perinteisen c-segmentin farmarin tai katumaasturin sähköisenä, vaikka vain 40 - 50 kWh akulla ja alle 40 kEuron hintaan. Ja vielä niin, ettei siinä olisi jotain älyttömyyksiä (ylikuumeneva akku, tuskaisen hidas lataus, vain neljä paikkaa tms.).
40 kWh alkaa olla aika niukka talvikauteen, jos yhtään pitää pitempää matkaa ajaa. Etenkin kun Teslan SC-verkosto ei ole käytettävissä. Kaupunkiseudulla ja työmatkaliikenteessä tietenkin riittää ihan hyvin.Monella on tilanne se, että kuvioon kuuluu n kpl lapsia. Etenkin pienehköjen lasten istuimet vievät yllättävän paljon tilaa takapenkeiltä ja lisäksi mukana kulkee tiettyyn ikään asti vaunuja ja rattaita. Jotenkin ei haluaisi tieten tahtoen enää enempää hankaloittaa elämää valitsemalla liian pientä autoa.
Otin Konan testiin yhdeksi päiväksi. Erittäin kiva ja omistamisen halua lisäävä auto kaikin puolin, mutta kun se vaan on perheelle pieni ainoaksi autoksi. Ilman takapenkkien kääntöä kontti on ihan onneton. Jo pelkästään kylmälaukun taiteilu sisään on ihan hilkulla. Ei paljon matkalaukkuja tuolla kuljeteta... Sitä voisi koittaa sopeutua, jos hinta olisi edullinen. Mutta kun moisesta pitäisi maksaa yli 45 000 euroa, niin toivoisi jo aika täydellistä pakettia itselle.
Jos vain joku tekisi sen perinteisen c-segmentin farmarin tai katumaasturin sähköisenä, vaikka vain 40 - 50 kWh akulla ja alle 40 kEuron hintaan. Ja vielä niin, ettei siinä olisi jotain älyttömyyksiä (ylikuumeneva akku, tuskaisen hidas lataus, vain neljä paikkaa tms.).
Ioniq on aika lähellä hyvää, mutta ei sekään mikään tilaihme ole - etenkään kontiltaan. Leaf taas on näennäisen hyvä, mutta onneton akun lämmönhallinta ja surkea ajoergonomia pilaavat muuten aika oivan paketin.
ID3:sta piti tulla jonkinlainen pelastus, mutta viimeiset tiedot eivät siitäkään nyt ihan täydellistä kuvaa anna.
Ostohalut sähköiseen kulkineeseen olisivat hurjat, mutta kun ei oikein löydy rahoille kohdetta. Pitäisikö odottaa jotain tulevaa, vai ottaa Ioniq tai Kona ja koittaa vaan sopeutua? Vai katsella joku välimallin hybridi? Vaikeaa pohdintaa, mutta nykyinen diesel-kulkine ahdistaa veroineen ja koko ajan kasvavine tankkausmaksuineen. Liekö tuosta vielä parin vuoden päästä mitään edes hyvitetään...
Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.Mihin tämä väite perustuu?
Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.
Selasin 2017 automaatti bensat ja alle 60tkm. Tiguanit näyttää jonkun verran kalliimmilta.Ei ollut väite, vaan lievästi kysymyksen muotoon asetettu toteamus. Nopeasti katsottuna nettiauton perusteella hinnat näyttäisi 2017 vuosimallin 3008:lla pudonneen aikalailla samassa suhteessa kuin esim. VW Tiguaneilla. Eli ei voi sanoa, että mitenkään erityisesti olisivat romahtaneet hinnat verrattuna muihin merkkeihin. Varmaan hakemalla löytää hieman paremmin hintansa säilyttäviä autoja, mutta niin löytyy huonomminkin säilyttäviä.
Heh, tuo 2x16A laturi on käytännössä juurikin tuo 11kW laturiIhan ihme settiä tuo 11kW latureiden puskeminen kun melkein kaikille joku 1x 16A tai 2x 16A riittäisi aivan mainiosti.
No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.Onpa pieni kippo tuo Mii. Melkeen Yariksen kokoinen
2x 16A x 230V = 7.36kWHeh, tuo 2x16A laturi on käytännössä juurikin tuo 11kW laturi
No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.
Ei Miitä, eikä Aygoa ole kumpaakaan tarkoitettu miksikään 5 henkisen karavaanariperheen ykkösautoksi.
Aivan, mutta näytä mulle sellainen 2x16A laturi joka ei ole 11kW (tai isompi) laturi.2x 16A x 230V = 7.36kW
11kW on sitten se 3x 16A x 230V.
Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.Aivan, mutta näytä mulle sellainen 2x16A laturi joka ei ole 11kW (tai isompi) laturi.
Puhutaanko nyt laturista joka on autossa vai latausasemasta joka on talon seinässä?Aivan, mutta näytä mulle sellainen 2x16A laturi joka ei ole 11kW (tai isompi) laturi.
Täällä autoliikkeissä ei muuten ole pienimpää luokkaa Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroen C1 autoja näytillä. Tai ehkä C1 olikin. Eikä Seat Mii/Skoda Citigo mallia myöskään. VW up bensakoneella on ainut. Samoin hyvin pieni Fiat 500 löytyy.No Yarishan on kokoluokkaa isompi kuin Mii. Toyotalla saman kokoluokan auto on Aygo.
Ei Miitä, eikä Aygoa ole kumpaakaan tarkoitettu miksikään 5 henkisen karavaanariperheen ykkösautoksi.
Latausasemasta. Miissä esim on 2x16A laturi.Puhutaanko nyt laturista joka on autossa vai latausasemasta joka on talon seinässä?
3x16A kaapelista tosiaan lataisi kolmea autoa 1x16A virralla. Tuo 16A pitäisi ainakin itselle riittää.Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.
Tuo 11kW pakotus johtaa siihen, että halpoja ja pieniä päivityksiä jätetään tekemättä. Ja keskivertoautoilijalle 1x 16A on kuitenkin pääasiassa riittävä.
Laturin piuhoitus on se rajoittava tekijä taloyhtiöissä. Kommentoin siis lähinnä sitä, että tuo 11kW ”pakotus” kannustaa tekemään kallita remppoja, kun oikeasti ylivoimaisesti paras bang-for-buck taloyhtiöissä olisi se, että vaihdettaisiin vaan pari olemassa olevan tolpan nokkaan supershukot ja laitetaan ne kalliimmalla hinnalla vuokrattavaksi niille, jotka haluavat.
Tuo 11kW pakotus johtaa siihen, että halpoja ja pieniä päivityksiä jätetään tekemättä. Ja keskivertoautoilijalle 1x 16A on kuitenkin pääasiassa riittävä.
Joo, latausasemaa tietysti tarkoitan.Puhutaanko nyt laturista joka on autossa vai latausasemasta joka on talon seinässä?
Säästö tulee siellä syötön puolella. Halvinta on, jos syötölle ei tarvitse tehdä mitään. Monessa taloyhtiössä voidaan asentaa 3.6kW latureita tekemättä mitään muutoksia mihinkään, mutta 11kW latureiden asennus vaatii merkittävät sähköteknisesti vahvistukset sille koko parkkikatoksen / kentän sähkönsyötölle.Joo, mutta jos "riittää" se 2x16A laturi, niin ei siinä ole _käytännössä_ eroa 11kW laturiin. Osa 2x16A laturilla varustetuista autoista pystyy ottamaan tuon tehon 1x32A laturista, mutta ei kaikki.
Eli mikään säästötoimienpide ei ole se että lauturit rajoitettaisiin 2x16A latureihin.. Eikä käytännössä 3,6 tai 11kW latausasemien asentamisessa ole juuri minkäänlaista kustannuseroa kun niitä asennetaan useampi. Asialla on merkitystä lähinnä jossain 4 asunnon rivariyhtiössä.
11kW ei ole turha verrattuna esim. 3.6kW lataukseen, mutta 0 -> 1.8 tai 0 -> 3.6kW päivitys on merkittävästi tärkeämpi sähköautoilun mahdollistumisen kannalta 3.6 -> 11kW upgradeen verrattuna.Aika turhalta 11 kW tuntuu kotilatauksessa. Jos on kiire lähteä, se on joka tapauksessa liian vähän ja yönylilatauksessa taas täysin yliampuva.
Pitkää matkaa ajaessakin 11 kW on liian hidas muihin kuin hätätapauksiin. 50 kW CCS on käytännössä minimi, millä tekee mitään.
Itse tilasin tuon 6A-16A kaapelin (220€), mutta noita saa muualta halvemmalla, ei vaan ole nyt linkkiä.Normaalisti niihin taloyhtiön tolppiin tulee jo 3vaihesähkö, ja käytännössä lämmitystolppa voimavirtapistorasiaola on edullisempi kuin se supersukotolppa, jolla käytännössä ei kuitenkaan ladata kuin max 13A, kun niitä 16A sukolaturieta ei enää saa
Miten niin?Säästö tulee siellä syötön puolella. Halvinta on, jos syötölle ei tarvitse tehdä mitään. Monessa taloyhtiössä voidaan asentaa 3.6kW latureita tekemättä mitään muutoksia mihinkään, mutta 11kW latureiden asennus vaatii merkittävät sähköteknisesti vahvistukset sille koko parkkikatoksen / kentän sähkönsyötölle.
Ja kun kannustetaan isoon investointiin, niin keskimääräinen taloyhtiöjäärä vastustaa sitä investointia.
Itse tilasin tuon 6A-16A kaapelin (220€), mutta noita saa muualta halvemmalla, ei vaan ole nyt linkkiä.
https://www.amazon.de/dp/B07RPN5417...jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
Auton mukana kun tulisi se perus 8A kaapeli.
Juu, ja maksaa alle kymmenesosan siitä "supersukosta".Voihan siihen vaihtaa "carvan pistokkeen" ja nauttia 16A latauksesta turvallisesti ja edullisesti.
Ei latausasemasta sitä tarvi säätää. Säätö onnistuu auton valikosta ehkä jopa etänä riippuen autosta. Latausasema kertoo autolle vain kuinka paljon maksimissaan saa ottaa virtaa.@zig Miksi haluat ohjausyksikön sisäpuolelle? Joudut aina sitten kömpimään sinne sisäpuollelle, jos haluat nopeampaa latausta. Se kun on todistetusti parempi akulle, että sitä ladataan yleensä rauhassa.
Itse ajattelin asennuttaa kiinteän latausaseman autotallin seinään sisäpuolelle ja vetää sieltä latausjohdon läpiviennistä ulkopuolelle.
Tähän ei liene mitään estettä säädöksien suhteen?
Juu, ja maksaa alle kymmenesosan siitä "supersukosta".
E:
Pistorasia,uppo-suora - 13686 2PE 16A-6H 230V IP44, QC
Kojepistorasia - E-71070 1PNE 16A 250V IP20
Ei latausasemasta sitä tarvi säätää. Säätö onnistuu auton valikosta ehkä jopa etänä riippuen autosta. Latausasema kertoo autolle vain kuinka paljon maksimissaan saa ottaa virtaa.
Mutta mikä vitsi on sen kotelon sijoituksessa sisälle? Tarkeneehan se ulkonakin.