Keskustelua hybridiautoista

Kia.fi julkaissut tiedot uusista PHEV-malleistaan. Hinnat alkaen 35tuhatta
 
Hyundai konsernista näyttäis tulevan vakavasti otettava myös sähköautoissa, ja ihan kohtuuhintaisissa autoissa.

Perinteisistä valmistajista varmaan parhaiten mukana. Noista uusista ~40kWh-malleista olisi tullut lähes täydellisiä koko kansan sähköautoja, mutta harmillisen huono pikalataus. Toki noilla saa nykyisistä pikalatureista lähes täyden hyödyn ja ainakin nyt pieni kulutus on tärkeämpi kuin yli 50kW:n pikalataus.
 
Kia.fi julkaissut tiedot uusista PHEV-malleistaan. Hinnat alkaen 35tuhatta

Ei oo vaa noissakaan pheveissä pikalataustoimintoa. Itelle seuraava auto joko täysin sähköinen tai pidemmällä rangella oleva phev pikalatauksella kuten MB A250e & B250e :tup:
Noillahan pitäis 60km-70km päästä ja ccs pikalataus, kylläkin rajoitettu 24kw mutta kuitenkin. Olisi just sopiva :) Ainoa miinus oikeastaan että on vaan etuveto...

Myös 1600kg jarrullisen kärrynkin vetäminen onnistuu :tup:
 
Ei oo vaa noissakaan pheveissä pikalataustoimintoa. Itelle seuraava auto joko täysin sähköinen tai pidemmällä rangella oleva phev pikalatauksella kuten MB A250e & B250e :tup:
Noillahan pitäis 60km-70km päästä ja ccs pikalataus, kylläkin rajoitettu 24kw mutta kuitenkin. Olisi just sopiva :) Ainoa miinus oikeastaan että on vaan etuveto...

Myös 1600kg jarrullisen kärrynkin vetäminen onnistuu :tup:

Tuo 24kW:kin varsin kova akun kokoon nähden. Seat Miissä pikalatauksen keskiteho suunnilleen tuo ja akku kuitenkin 36kWh. Mersulla keskimääräinen latausteho CCS:llä varmaan alle 20kW, mutta siitä huolimatta ihan kiva feature. Minusta vielä tärkeämpi tuo 7kW AC-lataus.
 
Volkswagenin ID3-sähköauton tuotannossa ongelmia - voi johtaa koviin sakkoihin | Tuulilasi
Ongelmistahan on huhuttu jo jonkin aikaa. Aikamoinen viive, jos tuotanto on tosiaan alkanut marraskuussa, kun Suomeen tulevat ensimmäiset autot ennakkotilanneille kuulemma vasta elo-syyskuussa.

Yksi ongelma on kyllä tuo jäätävä rahastus, jos sakot voi nousta miljardeihin. Eiköhän nekin lopulta leivota autojen hintoihin ja kuluttaja maksaa tästä järjettömyydestä.
 
Tuo 24kW:kin varsin kova akun kokoon nähden. Seat Miissä pikalatauksen keskiteho suunnilleen tuo ja akku kuitenkin 36kWh. Mersulla keskimääräinen latausteho CCS:llä varmaan alle 20kW, mutta siitä huolimatta ihan kiva feature. Minusta vielä tärkeämpi tuo 7kW AC-lataus.

Olisko ollut joku 25min 20%-80% tolla pikalatauksella mikä on tosi jees.
Itelle ei mitään arvoa 7kw lataukselle koska se tarvitsisi 1x32A ja semmosta ei ole itellä. Yleisempi on 3x16A eli 11kw mikä olisi itelle se ns toinen must ominaisuus jos sähköauto olisi :tup:
 
Olisko ollut joku 25min 20%-80% tolla pikalatauksella mikä on tosi jees.
Itelle ei mitään arvoa 7kw lataukselle koska se tarvitsisi 1x32A ja semmosta ei ole itellä. Yleisempi on 3x16A eli 11kw mikä olisi itelle se ns toinen must ominaisuus jos sähköauto olisi :tup:

Onhan tuo 1x32A sikäli kiva, että saa julkisissa type2-paikoissa suunnilleen tuon 20-80% tunnin aikana paljon halvemmalla kuin pikalaturista, joista useimmat 20snt/minuutti. Jos esim. ruokailun aikana laittaa pikalaturiin, niin pitää melkein käydä siirtämässä kesken pois. Toki 3x16A olisi vielä selvästi parempi.
 
Yhtälailla siinä voisi olla 2x16A(kuten mii:ssä) niin saa koti ja julkisista tolpista sen 7,2kW. 32A laturi on hyvä jossain briteissä missä yksivaihe liittymät on yli 50A.
 

Tesla-kuskilta lähti jälleen henki – nyt ongelma ei ollut automatiikka vaan ovenkahvat


Digital Trends kirjoittaa, että Tesla-onnettomuudessa menehtyneen miehen omaiset ovat nostaneet autovalmistajaa vastaan kanteen.
Mies oli vuokra-Teslallaan törmännyt palmuun, mutta DT:n uutinen ei kerro, oliko törmäys kuskin vaiko auton syytä.

Itse törmäys ei ollut kovinkaan raju, mutta vei kuljettajalta kuitenkin tajun. Tämä koitui kohtalokkaaksi, sillä auton litium-ioniakku syttyi palamaan.
Poliisit olivat nopeasti paikalla, mutta eivät saaneet miestä ajoissa ulos autosta. Syynä tähän olivat Tesla Model S:n hienot sisään vetäytyvät ovenkahvat.

Kuolemansyytä tutkittaessa kävi ilmi, ettei kuljettaja ollut saanut törmäyksessä murtumia eikä sisäisiä vammoja vaan menehtyi savuun ja liekkeihin.
Henki olisi siis todennäköisesti säästynyt, jos auton ovet olisi saatu auki.

Pääasiallinen syy turmaan oli se, että akku syttyi törmäyksessä tuleen eikä suostunut sammumaan. Poliisit yrittivät hillitä liekkejä palokunnan hyväksymällä sammuttimella.
Litium-ioniakkua ei kuitenkaan saa sammumaan tällaisella vaan on käytettävä runsaasti vettä.

Paikalle tulleet palomiehet saivat tulen sammumaan vedellä, mutta yksi sammutus ei riittänyt. Tesla leimahti tuleen vielä kaksi kertaa ennen kuin se saatiin hinatuksi pois.

Kehitys kehittyy. :)
 
Harvinaisen kädettömiä poliiseja, jos edes ikkunaa ei saatu rikki oven avaamiseksi sisäpuolelta.

Mikä lienee totuus, uutiset voivat olla tiedoiltaan vajavaisia.
Mutta voihan se olla, että poliisit ovat pelänneet sähköautoa, että sehän räjähtää silmille. Kuten lepakot.
 
Onko Tesloissa laminaattilasit? Moneen premiin saa ainakin lisävarusteena ja siinä onkin jo työtä.
 

On kyllä niin upea juttu, että melkein voi uskoa todeksi. Eihän edes palmupuiden alla ole noin typeriä pelastusmiehiä, jotka eivät saa ihmistä pelastettua autosta jollei saa ovea auki ovenkahvasta. Mitä jos se olisi ollut merssu, joka olisi mennyt kylki edellä siihen palmuun ja ovi olisi jäänyt jumiin? Olisi nostettu syyte merssua vastaan että ovea ei saa auki, kun se on lytyssä.

Nyt jokin järki näihin uutisten postaamisiin!
 
Kova pyynti tuossa Ceedissä kun Superbin saa alta neljänkympin myös. Toki takuusta on jonkin verran eroa mutta niin myös tiloissa.
 
Selailin eilen Teslan sivuja mutta mistään ei löytynyt tarkempia ehtoja Teslan leasingille. Se minkä laskuri heittää auton konfiguraattorissa on normaali rahoitus, ei leasing? En löytänyt mistään mainintaa takuuhyvityksestä tai kilometrirajoituksista. Oletteko te Model 3 omistajat rahoittaneet autonne sillä olettamalla että saatte siitä käytettynä viimeisen erän verran hyvitystä? Mielenkiinto tökkäsi jo siihen että en uskalla arpoa Teslan laatuongelmien kanssa ilman takuuhyvitystä.
Toisekseen sivut mainostaa OP:n Tesloille räätälöityä kaskoa. Laskuroin paljonko tulisi hintaa ja meinasin pudota penkiltä kun se tarjosi omavastuusta riippuen reilun 1700-2000€ vuosimaksua täysillä boonuksilla :rofl: Mitään järkeä hankkia sähköautoa pihistelläkseen polttoainekuluissa tai huolloissa, kun vakuutusyhtiö ryöstää sen moninkertaisesti.

Se on normi rahoitus, ei saa mitään hyvityksiä.

Ite maksan noin 1700/vuosi vakuutuksesta kaikilla hilppeillä. Meidän 2003 mersuun maksaisi mulla 900e pelkkä liikennevakuutus, joten tämä on melkein jo halpa
 
Ihan tollasta ammattiliikenteen vakuuttamisen hintoja suuruusluokaltaan, tosin että se 1700 on pelkkä liikenne, toinen mokoma kaskoon vielä. :D

Pitäis katsoa kuinka hyytävää hintaa ne Teslalle tarjoais ammattikäyttöön.
 
Koeajoin Mii Electric Plussan aamulla. Kippohan oli vielä maukkaampi kulkemaan kuin korkeat odotukseni! Nopeuksilla nollan ja kolmenkympin välissä Miistä tuli vedon väkevyyden ja tasaisuuden perusteella mieleen 406:n kolmelitrainen V6 (207 hv). Samaa fiilistä ei tule MB C 220 CDI:llä tai MB E 250 CDI:llä, johtuen epätasaisesta voimantuotosta ja karkeasta käyntiäänestä. Illuusio isosta koneesta alkaa tasaisesti hiipua 30:n jälkeen, mutta kiihtyi se kuitenkin mallikkaasti sataseen, jolloin lopetin. Länsiväylällä 80-90 tuntui herkältä, mutta varmalta, vaikka oli lätäköitä ja tuuli 11 m/s. Nyökkimistä oli hieman enemmän kuin isommilla autoilla. Rengasmelu ok. Jousitus kohtuullisen mukava 14"-kitkoin. Talteenotto kolmosella jarrupolkimeen ei tarvinnut koskea ollenkaan.

Kitkarenkailla sadesäällä pitoa ei liiemmin ollut, joten luistonesto vilkutteli taajamassa taajaan, vaikka ratti oli suorassa. Kulutus oli 16,6 kWh/100 km. Mukana oli paljon kiihdyttelyitä. Tuolla tyylillä akulla ajaisi 200 km. Kyydissä oli 185 kg ja ilmastointi@20C.

Tosi hauska ajettava lähiössä! Ei sähköistä Miitä voi mitenkään verrata johonkin aneemiseen litraiseen manuaaliin. Kunnon myllyllä pikkuautokin on jees. Auto saapuu touko-kesäkuussa. Sitten pääsee kurvailemaan kesärenkailla paremmalla kitkalla.
 
Tuli viestiä, et oma Mii saapuu 27.2 ja luovutus ois 15.3. Mites muilla? Alkuun miettisin et tulee varmaan toukokuussa, mutta täähän ilmestyy paria kuukautta nopeampaa. Toki olin niitä ekoja tilaajia, joten en sikäli valita. Mun tuurilla vaan silloin on jäätävät pakkaset ja range 150km.
 
Volkswagenin ID3-sähköauton tuotannossa ongelmia - voi johtaa koviin sakkoihin | Tuulilasi
Ongelmistahan on huhuttu jo jonkin aikaa. Aikamoinen viive, jos tuotanto on tosiaan alkanut marraskuussa, kun Suomeen tulevat ensimmäiset autot ennakkotilanneille kuulemma vasta elo-syyskuussa.
Onko ID3:ssa sama multimediajärjestelmä, kuin uudessa Volkswagen Golfissa? Taitaa olla ensimmäinen Golf, joka on ohjaamoergonomialtaan täysin epäonnistunut.

Tämä ei lupaa hyvää myöskään ID3:lle..
Moottorin uuden Golf:in testi: "iPhonen tai Androidin sijaan toteutus tuo mieleen krapulakauden Nokian."

Taitaa id3:set tulla Suomeen vähän viiveellä. Tuossa ilmeisesti sama uutinen. Lupailevat kesäksi id3:sta.

Ilmeisesti Golf ja id3 autoissa on jotain samaa ohjelmistoa, kun molemmissa sama vika. Golfia voi sentään lykätä eteenpäin, mutta id3 toivottavasti tulisi sitten kesäksi.

Volkswagenin edustajan mukaan uuden ja aiempaa tehokkaamman elektroniikka- ja ohjelmistoarkkitehtuurin tekeminen voi johtaa vaikeuksiin ja viivästyksiin, mutta ongelmia ratkaistaan parhaillaan. Markkinoille tuloa ei kuitenkaan Golfin tapaan aiota lykätä, vaan auton luvataan olevan myynnissä kesällä.
Volkswagenin uutta sähköautoa vaivaavat ohjelmisto-ongelmat, myynnin aloitusta ei kuitenkaan lykätä
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea nähdä, että perinteiset valmistajat horjuttaisivat Teslan asemaa ykkössähköautona ihan hetkeen. Kaikista vioistaan ja puutteistaan huolimatta...
 
Vaikea nähdä, että perinteiset valmistajat horjuttaisivat Teslan asemaa ykkössähköautona ihan hetkeen. Kaikista vioistaan ja puutteistaan huolimatta...
Joo en mäkään kyllä ihmettele, että miksi Teslan osakekurssi jatkaa nousuaan koko ajan absurdimpiin lukemiin. Minusta Volkswagenilla on perinteisistä valmistajista lupaavimmat sähköautosuunnitelmat, mutta paljon on vielä mutkia matkassa.
 
Näitähän pitäis saaman ihan uusiakin nyt alle 18 tonnilla..
(2000e hankintatuki ja 4000e volkkarin "juhlatuki")

Edit: linkki
https://www.volkswagen.fi/idhub/con...ot/hinnastot/tammikuu/e-up-nro-152-B-WLTP.pdf
Jep. "Kokonaishinta tukien jälkeen 17 535"
+ Hintoihin lisätään jälleenmyyjäkohtaiset toimituskulut

+1595€ = 19 130

Näyttää olevan hinta aivan oikein. 600€ toimituskulut + metalliväri + avustavat järjestelmät-varustepaketti. Nettiautossa oli kyllä 482€ halvempiakin perusvärillä, mutta ne on jo myyty. Saa nähdä miten pitkään noita vw e-up:eja riittää 2020 tilauksiin.
 
Todella kalliita Peugeotin plugin-hybridit: Tekniikan Maailma

Yhteistä Peugeot 3008 GT Hybrid4:lle ja 508 sekä 508 SW Hybrideille on voimalinjan 1,6-litrainen bensiinimoottori. Siitä otetaan 3008:ssa irti 165 kilowattia ja 508-versioissa 132 kilowattia. Kaikissa kolmessa on edessä 80 kilowatin tehoinen sähkömoottori, minkä lisäksi 3008 Hybrid4:ssä on takana 83 kilowattia kehittävä sähkömoottori.


Se tuo mukanaan 3008 GT Hybrid4:ään nelivedon. Moottorien yhteisteho on 221 kilowattia, minkä avulla auto kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa. Ajoakun energiasisältö on 13,2 kWh, mikä riittää normin mukaan 59 kilometrin ajoon sähköllä. Hiilidioksidipäästö on 29 g/km ja yhdistetty kulutus 1,3 litraa sadalla. Peugeot 3008 GT Hybrid4:n hinta on 49 388 euroa.

Peugeot 508 Hybrideissä moottorit kehittävät yhteensä 165 kilowattia. Ajoakun energiasisältö on vähän pienempi 11,8 kWh, minkä myötä sähköllä voi ajaa 54 kilometriä.

Peugeot on onnistunut sijoittamaan ajoakun niin järkevästi takapenkin alle, ettei se vie tilaa matkustajilta tai tavaroilta. Peugeot 508 Hybridit voi valita kolmella varustetasolla, jotka ovat Allure, GT-Line ja GT. Hinnat alkavat viisiovisena 43 974 eurosta ja farmarina 45 359 eurosta.
 
Todella kalliita Peugeotin plugin-hybridit: Tekniikan Maailma

No en nyt mitenkään erityisen kalliiksi silti sanoisi. Nyt tuntuu vaan siltä että kun ihmiset näki Mii sähköauton hinnan niin kaikki sitä kalliimmat on "todella" kalliita. Tältä itestä ainakin tuntuu että näin ajatellaan.
Onhan tossa nyt tehoa ja neliveto, isohkolla akulla. Jos verrataan vaikka V60 T8:siin joka maksoi 66 000euroa sopivilla varusteilla viime vuonna niin en pidä noita yllä olevia "kauhean" kalliina :)

On kyllä hyvännäkösiä nuo uudet Pösöt, mallista riippumatta (makuasia) :tup:

Näissäkään ei ole CCS:ssää tms pikalatausta mutta onhan toi kieltämättä positiivistä että edes se 1x32A lataus mahdollisuus löytyy eli esim ton 3008 lataa täyteen 1h 45min.
Niin ja perävaunun veto onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Mahtavatkohan tuoda köydän miehen versiot. Tuo 3008 nelivetona GT varustelulla ainakin vaikuttaa varsin kikkailuversiolta. 508 hinnat ovat 3-4 k€ enemmän kuin perusbensat. En ole niin seurannut hybridien hintoja, mutta kuulostaa oudolta, kun veroja on vähemmän :confused:
 
Mahtavatkohan tuoda köydän miehen versiot. Tuo 3008 nelivetona GT varustelulla ainakin vaikuttaa varsin kikkailuversiolta. 508 hinnat ovat 3-4 k€ enemmän kuin perusbensat. En ole niin seurannut hybridien hintoja, mutta kuulostaa oudolta, kun veroja on vähemmän :confused:
Jos laskevat, että kaikki tehtaasta ulos tulevat menee kaupaksi tuollakin hinnalla, niin miksi myydä halvemmalla?
 
Mahtavatkohan tuoda köydän miehen versiot. Tuo 3008 nelivetona GT varustelulla ainakin vaikuttaa varsin kikkailuversiolta. 508 hinnat ovat 3-4 k€ enemmän kuin perusbensat. En ole niin seurannut hybridien hintoja, mutta kuulostaa oudolta, kun veroja on vähemmän :confused:

Vähän samanlainen systeemi kuin Mitsun Outlanderilla. Mielestäni ihan jees että voi jopa pelkällä sähköllä ajaa neliveto moodi päällä eikä tarvi käyttää polttista :tup:
 
Mihinkähän mahtaa nuo bemun uudet X1 ja X2 plugarit hinnoiltaan asettua. Taitaa vaan tuo mennä X1 olla kalliimmaksi kuin 225xe
 
Onhan nuo pösöt aika hintavia jos vertaa vaikka uusiin Kian plugareihin, tosin tehoa on Kioissa vähemmän ja etuvetosia.

Tldr; 35390€
Tekniikan Maailma

Noista taitaa vieläkin puuttua sähkölämmitys. Ei jatkoon.
 
Huomioikaa, että nuo DS7 hybr, 3008/5008/Grandland hybridit ovat mallistonsa huippumalleja, ei "alkaen" sisäänheitto tuotteita.
 
Nyt on aika viedä taloyhtiöiden kokouksiin, niiden hallituksille esittämällä latausasiat;
Ajoneuvot | Uutinen | 14.1.2020 Moottori-lehti

Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia
ARA:n myöntämä avustus sähköautojen latauspisteinfran rakentamiseen saa roiman määrärahakorotuksen. Jatkossa kustannuksista korvataan suurempi osuus, jos yli puolet latauspisteistä toimii vähintään 11 kilowatin teholla. Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden myös hyödyntävän tukea.
Vuodesta 2018 lähtien asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen.
Aiemmin avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta nyt latauspisteiden rakentaminen on priorisoitu korkeammalle. Tänä vuonna tukea on jaettavissa moninkertainen määrä: 5,5 miljoonaa euroa.
Suuremmasta määrärahasta huolimatta avustusta ei jaeta normaalitapauksessa aiempaa suurempia summia, vaan tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa.

Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.
 
Ihan ihme settiä tuo 11kW latureiden puskeminen kun melkein kaikille joku 1x 16A tai 2x 16A riittäisi aivan mainiosti.
 
Kyllä ne täyssähköille aika vaisuja ovat, pitkälle tulevaisuuteenhan tässä investoidaan, ei 2020-2022 tilanteeseen.
 
Parkkipaikkojen sähköinfraa uudistettaessa on kolmivaihejohdotuksen vetäminen ja sille riittävä tehonsyöttö ihan perusasiaa. Siinä mielessä tuo puolet 11 kWh latauspaikoista ei liene suurikaan haaste. Sillä saadaan suurempiakkuisetkin sähköautot yön aikana tyhjästä täyteen ladattua. Onhan mahdollista ostaa taloyhtiöissä sähkönsyöttö ja latausinfra myös sähkön tuottajalta, jolla jakokaappi voi löytyä varsin paljon lähempää kuin taloyhtiön tekninen tila.
 
Kyllä ne täyssähköille aika vaisuja ovat, pitkälle tulevaisuuteenhan tässä investoidaan, ei 2020-2022 tilanteeseen.

Onko jossain avattu sitä, mikä on se näkemys tulevasta autokannasta, jolle infraa rakennetaan?
Tuo 11kW AC-latauspaikkojen erityistuki talonyhtiöille viittaisi siihen, että täyssähköjen uskotaan yleistyvän voimakkaasti. Toisaalta yrityksille tuleva velvoite latauspaikkojen rakentamisesta hyödyttäisi lähinnä plugareita, koska täyssähköille asiointilataus on jokseenkin tarpeetonta muissa kohteissa paitsi hotelleissa ja joissain muissa erityiskohteissa, joihin oletusarvoisesti tullaan hieman kauempaa ja vietetään kohteessa vähintään 3-4 tuntia. Plugareidenkin asiointilatauksesta saama hyöty on liikenteen päästöjen kannalta aika merkityksetön eli tärkeintä olisi varmistaa se, että akku ladattaisiin edes yöllä kotona täyteen.

Itse näkisin, että kerrostaloihin riittää pääsääntöisesti 1X16A lataus ja toivoisin erityispanostusta pikalatausinfraan. Nyt näyttää siltä, että jatkossakin isoakkuinen Tesla on ainoa vaivaton pitkän matkan sähköauto.
 
Kyllä ne täyssähköille aika vaisuja ovat, pitkälle tulevaisuuteenhan tässä investoidaan, ei 2020-2022 tilanteeseen.
Keskimääräinen taloyhtiössä asuva autoilija ajaa aika vähän. Sen takia yli puolet paikoista on hölmöä rakentaa 100tkm/v ajavien tarpeita ajatellen.

Jos taloyhtiöihin saataisiin edes niitä 1x 16A paikkoja kaikille halukkaille, niin se mahdollistaisi valtaosalle sähköauton lataamisen kotona. Muutamat kaupparatsut eivät sillä pärjää, mutta jos nyt ensialkuun mahdollistetaan 80%:lle tarpeet täyttävä systeemi.
 
Keskimääräinen taloyhtiössä asuva autoilija ajaa aika vähän. Sen takia yli puolet paikoista on hölmöä rakentaa 100tkm/v ajavien tarpeita ajatellen.

Jos taloyhtiöihin saataisiin edes niitä 1x 16A paikkoja kaikille halukkaille, niin se mahdollistaisi valtaosalle sähköauton lataamisen kotona. Muutamat kaupparatsut eivät sillä pärjää, mutta jos nyt ensialkuun mahdollistetaan 80%:lle tarpeet täyttävä systeemi.
Tuli vaan tälläinen sauna-ajatus että miksi panostaa vähän ajavien latauspaikkoihin kun vähän ajavan päästövähennykset ovat myös vähäiset ja sähköauton valmistaminen on kuormittavaa. Ennemminkin voisi panostaa paljon ajavien siirtämiseen sähköautoiluun, heillä on sekä suurempi taloudellinen intressi että suurempi potentiaali vähennetyille päästöille, ja kun heitä ei ole niin suuria lukumääriä ei myöskään tarvita niin runsaasti latauspaikkoja :)
 
Tuli vaan tälläinen sauna-ajatus että miksi panostaa vähän ajavien latauspaikkoihin kun vähän ajavan päästövähennykset ovat myös vähäiset ja sähköauton valmistaminen on kuormittavaa. Ennemminkin voisi panostaa paljon ajavien siirtämiseen sähköautoiluun, heillä on sekä suurempi taloudellinen intressi että suurempi potentiaali vähennetyille päästöille, ja kun heitä ei ole niin suuria lukumääriä ei myöskään tarvita niin runsaasti latauspaikkoja :)
Niin... Tai kyynisempiin ajattelee, että päättäjät vain ajattelevat itseään, omia 100k/v tulojaan ja tarvetta ajella Helsingistä maakuntiin lomille Model S100:lla.
 
Tuli vaan tälläinen sauna-ajatus että miksi panostaa vähän ajavien latauspaikkoihin kun vähän ajavan päästövähennykset ovat myös vähäiset ja sähköauton valmistaminen on kuormittavaa. Ennemminkin voisi panostaa paljon ajavien siirtämiseen sähköautoiluun, heillä on sekä suurempi taloudellinen intressi että suurempi potentiaali vähennetyille päästöille, ja kun heitä ei ole niin suuria lukumääriä ei myöskään tarvita niin runsaasti latauspaikkoja :)

Tuolla 1x16A:lla ajelee jo 50000km/vuosi. Sitä enemmän ajavat alkavat olla aika marginaalissa. Toki jos/kun tehdään uutta tai remontoidaan laajasti niin voi olla järkevää tehdä 11kW tai jopa 22kW latausmahdollisuudet (älykkäällä kuormanhallinnalla), mutta eri asia tarvitseeko sitä tukea sen enempää kuin pienempiä hankkeita. Muutenkin on ihan mahdollista, että tämä kotilatausaikakausi jää lyhyeksi ja autoja aletaan lataamaan ihan vastaavasti miten tankkaus hoituu nyt bensalla. Vaikka ei päästäisikään ihan samaan, niin joku 20min latausta joka toinen viikko olisi sellainen taso, että verovarojen käyttö kotilatausinfraan ei olisi kovin perusteltua.
 
Tuolla 1x16A:lla ajelee jo 50000km/vuosi. Sitä enemmän ajavat alkavat olla aika marginaalissa. Toki jos/kun tehdään uutta tai remontoidaan laajasti niin voi olla järkevää tehdä 11kW tai jopa 22kW latausmahdollisuudet (älykkäällä kuormanhallinnalla), mutta eri asia tarvitseeko sitä tukea sen enempää kuin pienempiä hankkeita. Muutenkin on ihan mahdollista, että tämä kotilatausaikakausi jää lyhyeksi ja autoja aletaan lataamaan ihan vastaavasti miten tankkaus hoituu nyt bensalla. Vaikka ei päästäisikään ihan samaan, niin joku 20min latausta joka toinen viikko olisi sellainen taso, että verovarojen käyttö kotilatausinfraan ei olisi kovin perusteltua.
Ainakin minusta pikalataaminen on ihan idioottimaista, jos sille ei ole tarvetta.

Sähköautojen yksi parhaista ominaisuuksista yhteiskunnallisesti on se, että ne voivat tasata uusiutuvien epätasaista syöttöä sähköverkkoon, jolloin tuhannet hidaslatauksessa olevat autot ovat nimenomaan se, mitä kannattaisi olla paljon.

Jos 1 000 000 autoa 50kWh akuilla on 1x16A latureissa kiinni, niin kaikki mahdolliset puuskittaisen tuulen ja pilvien liikkumisen aiheuttamat sähköpiikit voidaan helposti tasata moduloimalla autojen lataustehoa.

Jos miljoona autoa vaihtaa lataustehoa 12->16A tai 16A->12A hetkellisesti kun joku voimala tippuu verkosta tai tuulirintama saavuttaa länsirannikon tuulimyllyt, niin verkko on erittäin paljon nykyistä stabiilimpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom