Keskustelua hybridiautoista

Mitä helvettiä taas. Ei se kate liiku mihinkään suuntaan ellei valmistaja itse jotain päätä. Jos valmistaja tuunaa katetta sen takia, että haluaa tietyn verollisen listahinnan, niin tällä ei ole mitään tekemistä firman ostosten kanssa.
Uuden 208 alusta on tehty sekä polttomoottori että sähkökäyttöön :vihellys: Katetta otetaan enemmän, koska jos hinta olisi "oikea", niin tilauskirjat täynnä vuoteen 2025. Tuotteen hinta nousee, kun kysyntää on tarjontaa enemmän. Aika perusjuttuja.

Ok en tiennyt että tuo on suunniteltu noin, sittenhän tuo on jo oikeaan suuntaan. Kiitos että tarkensit. En silti usko että auton tuotantokuluja ja katetta saadaan lähellekkään polttomoottoreita vielä. Ja eikö tässä tapauksessa kuitenkin hinta ole jo korkea ja kysyntä pieni, ainakin täällä käydyn keskustelun pohjalta? :lol: Yleensä mitä pidemmälle tilauskirjat on täynnä niin se on vain positiivinen ongelma. Ehkä näissä sähköautoissa sitten tilanne on toinen :cool:

En selkeästi ymmärrä tuota katteen ja veron suhdetta joten mitäpä siitä jankkaamaan :(:tup:
 
Tollanen kun syttyis parkkihallissa, johon hankala palokunnan päästä.

Se nyt on vaan ajan kysymys. Sittenhän mitään merikonttia ei halliin saa mitenkään, saati raahattua 1000 asteista tekelettä ulos parin päivän suihtukseen. Ei olisi huono jos pysäköintikielto tuollaisille halleihin. Melko kaukoviisaasti kauppojen pihallekin latatauspisteet on sijoitettu melko viimeiseen nurkkaan, ainakin täälläpäin. Tyhjänähän ne tosi useimmiten on, mutta silti.
 
Ettei nyt jää Myrkyllekkään epäselväksi, niin se palo jää "kytemään" sinne akkuun ja kiihtyy siellä itsestään ja syttyy uudelleen. Se koko auto ei hohka 1000 asteisena päiviä. Se auto pitää saada sinne konttiin sen takia, että akuston lämpötila saadaan laskemaan sekä mahdolliset uudelleen syttymiset sammuu itsestään.
 
Lolvo on kirjannut ylös suomessa plugareidensa sähköajon määriä, ja tullut tulokseen 42% hybridien kilsoista on sähköllä.

Usein väitetään, että plug-in-hybridejä ei ladata – Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa sähköllä ajamisen todellisesta määrästä

Ladattava hybridiauto säästää parhaimmillaan etenkin lyhyillä reissulla rutkasti perinteisiä polttoaineita, mutta vain, jos ajoakkua ladataan ahkerasti. Kantama sähköajossa on tavallisesti 50 kilometrin huitteilla, ja kun sähkö loppuu, polttomoottori käynnistyy.

Usein esitetty väite onkin, että plug-in-hybridejä ei ladata, ei etenkään yritysautoja, jos käytössä on vapaa autoetu.

Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa asiasta.


”Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja”, kertoo toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt Volvo Car Finlandista.

Tietoa Volvojen sähköajon määrästä kerätään huollon yhteydessä.

”Auto kytketään testeriin kiinni, ja se kertoo, kuinka paljon kaikista kilometreistä on ajettu sähköllä”, selvittää Ahlstedt.


Tällä hetkellä data ajetuista kilometreistä menee tehtaalle, eikä yksittäisen auton tietoja saada huollossa näkyviin. Tilanne muuttuu keväällä, kun Volvo On Call -älypuhelinsovellukseen tulee toiminto, josta autoilija voi itse katsoa sähköajonsa määrän.

Ahlstedtin mukaan myös työsuhdeautoilijat lataavat Volvojaan ahkerasti, vaikka toisin usein väitetään. Tätä nykyä vapaan autoedun haltijan on mahdollista laskuttaa kotona ladattavan sähkön hinta työnantajalta, eikä sitä tarvitse pulittaa omasta pussista.

”Monillla yrityksillä on myös ympäristötilinpäätös, joten ne investoivat voimakkaasti työpaikan latausinfraan ja tekevät näin työsuhdeautoilijoille kiinnostavaksi sähkö- tai hybridiauton hankkimisen.”

Ahlstedtin mukaan suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.

”Se on aivan puutaheinää etteikö plug-in-hybridejä ladattaisi, ja etteivätkö autoilijat olisi halukkaita vähentämään päästöjä.”

Ahlstedt muistuttaa, että Suomessa autoilun aiheuttamat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti laskeneet, kun taas muualla Euroopassa päästöt ovat lievästi nousseet.
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
 
En selkeästi ymmärrä tuota katteen ja veron suhdetta joten mitäpä siitä jankkaamaan :(:tup:
En oikein minäkään. Mutta Volvo ainakin hyötyy tuosta suomen verotuksesta. 10 400€ kalliimpi ladattava (etuveto) onkin lähes saman hintainen, kun autovero lisätään hintaan (vs neliveto bensa).

Tuohon tulikin vähän väärä hinnasto, koska ladattavassa on paremmat varusteet. Samoilla varusteilla T5 olisikin halvempi kuin B4 AWD. T5 on myös 65hv tehokkaampi.

volvo.png

Tuossa vielä Volvo XC40 sähköauto mukana. Autovero ei käytännössä poikkea ladattavasta mallista. Neliveto ja 408hv tehoa.


No kumminkin kokonaishinta on se millä on merkitystä.
 
Zafira tuhosi myös ostoskeskuksen parkkihallin Irlannissa syksyllä:
First cars removed from Douglas multi-storey carpark

Googlen uutishaun perusteella Zafira-palot olleet melko yleisiä lähiaikoina:
Mother-of-four's Vauxhall Zafira catches fire in McDonald's drive-thru | Daily Mail Online
Gardaí satisfied Haulbowline fire started accidentally

Näin ihan puhtaasti numeroiden valossa kannattaisi varmaan kieltää Zafiroiden pysäköinti parkkihalleissa.
Vai onko kyse Ooppeleista. Itse näin viime kesänä Englannissa ensimmäistä kertaa elämässäni auton tulessa. Kyseessä oli uudehko Vauxhall/Opel Astra.
 
Vai onko kyse Ooppeleista. Itse näin viime kesänä Englannissa ensimmäistä kertaa elämässäni auton tulessa. Kyseessä oli uudehko Vauxhall/Opel Astra.
Wikin mukaan tuota Opelia/Vauxhallia olisi valmistettu aika monella eri nimellä. Osa varmaan on jotenkin viallisia.

Opel Zafira C:
Teknisesti samankaltaisia Buick GL6
Buick Verano I
Cadillac ELR
Chevrolet Cavalier
Chevrolet Cruze I
Chevrolet Orlando I
Chevrolet Volt I
Opel Ampera
Opel Astra J
Opel Cascada
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
Ei pidä tosiaan aivan paikkaansa, koska Volvon lämmitys tapahtuu bensalla. Jos lämmitys olisikin ollut sähköllä, niin tuo 42% sähköauto olisi ihan oikein.
Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja


Ihan hyvin kumminkin, kun tuo 42% on toiseksi paras tulos.
Ahlstedtin mukaan suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.


Ahlstedt muistuttaa, että Suomessa autoilun aiheuttamat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti laskeneet, kun taas muualla Euroopassa päästöt ovat lievästi nousseet.
Tuohon syynä on melko varmasti Suomen ladattavia tukeva verotus. Ei osteta enää niin tavallisia polttiksia.
 
Viimeksi muokattu:
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
 
Tuo on kyllä hyvin onnistunut Volvolta. Ero on pieni täysähkön ja pluginin välillä. Saa nähdä kuinka paljon pystyvät noita alkaa toimittamaan.

Fiksua toimintaa valtiolta olisi antaa tuo hankintatuki kaikkiin täyssähköihin ja poistaa veroetu plugineilta. Käytön aikaisiin päästöihin perustuva vero niiden kohdalla kun on hieman itsensä huijaamista :confused2:
 
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole, on sitä BBC:n toimesta briteissä ihan tutkittukin, Subsidised plug-in cars driven on fuel
 
Ettei nyt jää Myrkyllekkään epäselväksi, niin se palo jää "kytemään" sinne akkuun ja kiihtyy siellä itsestään ja syttyy uudelleen. Se koko auto ei hohka 1000 asteisena päiviä. Se auto pitää saada sinne konttiin sen takia, että akuston lämpötila saadaan laskemaan sekä mahdolliset uudelleen syttymiset sammuu itsestään.

Tähän liittyen tuossa Norjan parkkihallipalossa yhdenkään sähköauton akku ei ollut syttynyt vaan sähköautoista oli käytännössä palanut vain sisusta.
 
Lataamattomuus-ulina toimittajilta perustuu siihen, että "kuulin korjaamolla töissä olleelta kaverilta hänen nähneen lataushybridin, jota ei oltu ladattu koskaan".
Tätä mantraa ovat sitten toistaneet jo vuosia, koska autojen kuningas on diesel-Golf. :facepalm:

Tämä siis mainittiin jossain autolehden kolumnissa, aika vaikeaksi tekevät lehden tilaamisen perustelun.
Toyotalta kova mainos, että itselataavallakin saattaa olla puolet ajosta sähköllä. Itsellä ei ole kyllä mitään käsitystä, että mikä lukema Suomessa olisi. Osan ajasta polttis siis lataa akkua ja osa ajasta kulutetaan akku lähes tyhjäksi.

"Kolme neljästä Suomessa myydystä hybridiautosta on Toyota

Pienemmän kulutuksen vuoksi hybridiautojen CO2-päästöt ovat pienemmät. Tällä on myönteinen merkitys ilmastoon ja kasvihuoneilmiöön. Normaaliolosuhteissa Toyota-hybridiautolla voi ajaa jopa yli puolet ajoajasta sähköllä. Se on huomattavan edullista, eikä sähköajosta tule lainkaan päästöjä."
Toyota-hybridi on vähäpäästöisempi valinta.
 
Toyotalta kova mainos, että itselataavallakin saattaa olla puolet ajosta sähköllä. Itsellä ei ole kyllä mitään käsitystä, että mikä lukema Suomessa olisi. Osan ajasta polttis siis lataa akkua ja osa ajasta kulutetaan akku lähes tyhjäksi.

"Kolme neljästä Suomessa myydystä hybridiautosta on Toyota

Pienemmän kulutuksen vuoksi hybridiautojen CO2-päästöt ovat pienemmät. Tällä on myönteinen merkitys ilmastoon ja kasvihuoneilmiöön. Normaaliolosuhteissa Toyota-hybridiautolla voi ajaa jopa yli puolet ajoajasta sähköllä. Se on huomattavan edullista, eikä sähköajosta tule lainkaan päästöjä."
Toyota-hybridi on vähäpäästöisempi valinta.

Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
 
Minulla on jonkinlaista mielipidettä antaa lataukseen laitosta kun minunkin autoni kuuluu tuohon 42% muodostamiseen..

Sähköajoprosentti lienee tuota luokkaa koska sähköajoa tulee työmatkoilla 300km viikossa ja 2vko välein on 400km "mökkireissu" + kesän asuntovaunun vedot.
Polttoaineen säästö on ollut ≈1000e/vuosi

Webaston kulutus on ≈0,7l/h täydellä teholla joten sen kulutus on käytännössä merkityksetöntä jos vertaa lämmön tuottamiseen polttomoottorilla auton liikuttamisen sivutuotteena.

Auton ilmoittama pitkän ajan keskikulutus on 4,7l/100km ja se pitänee todella hyvin paikkaansa.

Minun mielestä ihan kohtuu lukema nelivetoiselle 2200kg +300hp farmarille kun aiemmilla volvoilla kulutus on ollut ≈tuplat.
(auton ilmoittama kulutus on tarkka ja mittarivirhettä ei ole isompien renkaiden vuoksi)

Tuo mittarivirhe tuppaa yleensä jäämään ihmisillä huomioimatta, tulee äkkiä 0,5-1 litran heitto kulutuslukemaan kun 100km matka pyörittääkin 110km trippimittariin....
 
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Tuolta voi käydä tutkimassa todellisia koeajon päästöjä ja sähköajon osuuksia: Toyotan läpinäkyvä hybridikoeajo. Koe fiilis ja näe faktat!
En näe siinä ongelmaa että sähköä ladataan polttomoottorilla kun se on siltikin taloudellisempaa kuin pelkkä regeni tai pelkkä aggregaattina toimiminen.
 
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Olin kyydissä kun ajettiin uuden mallin Corollalla ja ajettiin kaupungissa eikä paljoa polttomoottoria käytetty kun regenistä tuli tarpeeksi sähköä. Regen näytti olevan huomattavan tehokas. Toyotan "normaaliolosuhde" lienee heidän viittaus että ajetaan kaupungissa eikä maantiellä eli käytetty tilastotietoa omaan pussiin ettei puhuta paskaa. Pääosa sähköstä siis tuli regenistä kunhan akut oli ladattu tarpeeksi ennen ajon alkua.
 
Olin kyydissä kun ajettiin uuden mallin Corollalla ja ajettiin kaupungissa eikä paljoa polttomoottoria käytetty kun regenistä tuli tarpeeksi sähköä. Regen näytti olevan huomattavan tehokas. Toyotan "normaaliolosuhde" lienee heidän viittaus että ajetaan kaupungissa eikä maantiellä eli käytetty tilastotietoa omaan pussiin ettei puhuta paskaa. Pääosa sähköstä siis tuli regenistä kunhan akut oli ladattu tarpeeksi ennen ajon alkua.

Kaupunkiajokin voi olla sujuvaa liikkumista 60km/h tai sitten matelua ruuhkassa. Myönnän että omat kokemukset enemmän tuosta ensimmäisestä 2-litraisella Corolla-hybridillä. Jälkimmäisellä varmaan tulee enemmän regeniä ja sähköajoa. Osittain polttomoottoria toki käytetään myös lämmityksen takia. Erittäin hyvä auto ja luulisi että sitä voisi mainostaa vähemmän kyseenalaisin keinoin.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.
Tuossa väitettiin, että "jopa yli puolet ajoajasta sähköllä". Tottahan se on. Sen sijaan jos puhutaan ajomatkasta (mikä vaikuttaa oleellisimpaan, eli l/100 km), niin sähköllä mennään reilusti alle puolet. Tuo "jopa yli" toteutuu kaupungissa ja taajamissa, joissa hybridit ovat parhaimmillaan. Tasaisessa maantieajossa tietenkin sähköajon osuus jää pieneksi. Ja olet oikeassa tuossa ajonaikaisessa latauksessa. Se nostaa sähköajon osuutta, mutta samalla polttis kuormittuu ja kuluttaa enemmän.

Mulla on joskus ollut yli 70 % ajoajasta sähköllä. Siihen nähden tuo mainostettu jopa yli puolet on aika maltillinen. Liitin kaappaukset parista omasta ajosta. Ekassa on ajettu reilu tunti @Espoo ja Hki, sähköllä ajasta 61 %, mutta matkasta vain 27 %. Keskari oli 28. Toisessa on ajettu matkaa sateessa, joten sähköllä ajasta 13 % ja matkasta vain 6 %.

@jm82

Screenshot_20200110-134018.png Screenshot_20200110-134108.png
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:

Tuota 330e:tä ei tainnut ihan alkuun saada, siis tuon G20:n lanseerauksen aikaan. Olisiko ostanut auton ennen tuon hybridin tuloa markkinoille? Tai sitten nelivetona, sehän on tullut vasta myös hybridiin.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jospa se ajatteli, ettei näiden alkupään hybridien kelkkaan kannata loikata, kun BMW:ssä on varmasti muutenkin rempattavaa ilman lisäkilkkeiden tuomaa taakkaa. Lisäksi tekniikan kehittyessä varmaan alkupään hybridien hyvityshinnat aiheuttanevat itkua vaihdon hetkellä. Ei siinä, eipä uuden auton hankkiminen varsinainen business taida oikein koskaan olla, mutta silti :P

Tai sitten 330e:tä ei vain ollut saatavilla hankintahetkellä, kuten @Slayer tuossa yllä murahteli.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Muutamia 330i malleja näyttää olevan nettiautossa. Ei kyllä mitään järkeä ostaa, kun hinnat on niin korkealla. En tiedä sitten miksi autoja on tänne Suomeen tilattu, kun on tiedetty että menekki on huono.

BMW 330 bensiini vaihtoautot - Nettiauto
 
Muutamia 330i malleja näyttää olevan nettiautossa. Ei kyllä mitään järkeä ostaa, kun hinnat on niin korkealla. En tiedä sitten miksi autoja on tänne Suomeen tilattu, kun on tiedetty että menekki on huono.

Voihan se olla jollekin "köyhälle puristille" oikeampi vaihtoehto kuin 330e, kun on huomattavasti kevyempi ja sitä kautta ajettavampi. Myös vaihteisto on johdonmukaisempi ja smoothimpi momentinmuuntimen ansiosta. Aidompi puristi hommannee kuitenkin bemarinsa kuutoskoneella, siinä hinta vaan hieman jo pompsahtelee :).
 
No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole, on sitä BBC:n toimesta briteissä ihan tutkittukin, Subsidised plug-in cars driven on fuel
Mikä siinä ei ole yksioikoista, jos toimittaja kirjoittaa kuulemansa väitteen lähteen ja toistaa väitettä viittaamatta kertaakaan yhteenkään tutkimukseen? En tiedä miten paljon luet kotimaisia autolehtiä, mutta taitaa olla jokaisessa plugari-koeajossa mainittu, ettei niitä kukaan lataa. Samaahan täällä on taivasteltu koeajoistakin, kun ovat sanoneet suoraan jättäneensä lataamatta. Samalla Volvo mainostaa tutkineensa asiaa ja kertoo sähköisten kilometrien olevan yli 40%. Tiedä sitten ketä uskoa, ehkä se korjaamon Pena tietää paremmin.

Edes Briteissä auton elinikä ei pääty siihen kahteen vuoteen, jonka jälkeen auto päätyy itse polttoaineensa maksavalle kuluttajalle. (btw, ei ollut BBC:n tutkima, vaan uutisoima)
Milesin datassa ei oltu edes tutkittu latausta, vaan autokohtaisia polttoaineostoksia suhteessa kilometreihin. Omasta hatusta vetäisemällä arvelen kuitenkin, ettei hybridi-työsuhdeautojen keskikulutus 4,8 tule ihan lataamattakaan.

Lööppien nimissä toki kannattaa tässäkin mainita, ettei autoja ladata:
"There are some examples where employees aren't even charging these vehicles up," said Paul Hollick, The Miles Consultancy's managing director.
"The charge cables are still in the boot, in a cellophane wrapper, ..."
Unohtui toki taas mainita montako tällaista tapausta on tullut vastaan, vaikka se olisi ehkä ollut relevanttia?
 
Ei pidä tosiaan aivan paikkaansa, koska Volvon lämmitys tapahtuu bensalla. Jos lämmitys olisikin ollut sähköllä, niin tuo 42% sähköauto olisi ihan oikein.

Toisaalta tuo on ihan järkevää. Bensan (tai naftan) muuttaminen suoraan lämmöksi onnistutaan tekemään erinomaisella hyötusuhteella, kun taas sähkön "tuhlaaminen" lämmitykseen ei ole kovin järkevää, päästään paljon pienempiin päästöihin kun maksimoidaan sähkön käyttö ajamiseen. Toisaalta myös maailmanlaajuisesti ajateltuna autoja ei kovin paljoa lämmitetä, mutta suomalainen tilastohan tuo oli.

Aikamoista kusetusta tuo mainos. Jos sähkö tulisi pääosin regenillä, niin tuossa olisi vielä joku järki, mutta käytännössä pääosa sähköstä ladataan akkuun käyttämällä polttomoottoria isommalla kuorimituksella.

Polttomoottorin hyötysuhde paranee aina kun sitä kuormitetaan raskaammin, siksi se kuitenkin käytännössä vähentää päästöjä, vaikka se äkkiseltään tuntuukin pöljältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Minulla on jonkinlaista mielipidettä antaa lataukseen laitosta kun minunkin autoni kuuluu tuohon 42% muodostamiseen..

Sähköajoprosentti lienee tuota luokkaa koska sähköajoa tulee työmatkoilla 300km viikossa ja 2vko välein on 400km "mökkireissu" + kesän asuntovaunun vedot.
Polttoaineen säästö on ollut ≈1000e/vuosi

Webaston kulutus on ≈0,7l/h täydellä teholla joten sen kulutus on käytännössä merkityksetöntä jos vertaa lämmön tuottamiseen polttomoottorilla auton liikuttamisen sivutuotteena.

Auton ilmoittama pitkän ajan keskikulutus on 4,7l/100km ja se pitänee todella hyvin paikkaansa.

Minun mielestä ihan kohtuu lukema nelivetoiselle 2200kg +300hp farmarille kun aiemmilla volvoilla kulutus on ollut ≈tuplat.
(auton ilmoittama kulutus on tarkka ja mittarivirhettä ei ole isompien renkaiden vuoksi)

Tuo mittarivirhe tuppaa yleensä jäämään ihmisillä huomioimatta, tulee äkkiä 0,5-1 litran heitto kulutuslukemaan kun 100km matka pyörittääkin 110km trippimittariin....
Nopeusmittarin virhe ei vaikuta matkamittarin lukemaan.
 
Toisaalta tuo on ihan järkevää. Bensan (tai naftan) muuttaminen suoraan lämmöksi onnistutaan tekemään erinomaisella hyötusuhteella, kun taas sähkön "tuhlaaminen" lämmitykseen ei ole kovin järkevää, päästään paljon pienempiin päästöihin kun maksimoidaan sähkön käyttö ajamiseen. Toisaalta myös maailmanlaajuisesti ajateltuna autoja ei kovin paljoa lämmitetä, mutta suomalainen tilastohan tuo oli.

Toki tuo Volvon systeemi on erittäin hyvä esim. korealaisiin verrattuna, joissa tuotetaan lämpöä huonolla hyötysuhteella polttomoottorissa. Olisi kuitenkin hyvä päästä lyhyet ajot sähköllä myös lämmityksen osalta ja sekin on plussaa ettei tule pihaan pakokaasuja kun auto lämpenee ennen lähtöä. Pohjoisen oloissa olisi paras, kun olisi sekä webasto että lämmitysvastukset (tai vielä mieluummin ILP)

Polttomoottorin hyötysuhde paranee aina kun sitä kuormitetaan raskaammin, siksi se kuitenkin käytännössä vähentää päästöjä, vaikka se äkkiseltään tuntuukin pöljältä.
Juuri näin...noin saavutetun sähköajon osuuden mainostaminen vaan on vähän sama kuin jos mainostettaisiin että automaattivaihteinen auto menee x prosenttia 6. vaihteella. Loppukäyttäjälle jokseenkin se ja sama kun Toyotan järjestelmä toimii niin sulavasti että lähinnä mittaristosta näkee, mennäänkö bensalla vai sähköllä.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jos joku ottaa täydellä autoedulla huoltoliisarin ja haluaa auton heti eikä 5kk jonottelulla, niin silloin saatetaan valita sitä mitä saa nopeasti.
 
Nopeusmittarin virhe ei vaikuta matkamittarin lukemaan.

Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
 
Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
Tarkoitti varmaan että matkamittari on tarkka, mutta nopeusmittari ei välttämättä ole niin tarkka.
 
Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
Nopeusmittari näyttää liikaa varmuuden vuoksi, mutta matkamittari voi näyttää silti oikein. Vakio rengastuksella tietenkin.
 
Lisäksi tekniikan kehittyessä varmaan alkupään hybridien hyvityshinnat aiheuttanevat itkua vaihdon hetkellä.
Aika hyvin kyllä tähän saakka nuo hybridit pitäneet vaihtoarvonsa. Ovat kuitenkin todella haluttuja käytettyinä. Veikkaan että 3-5 vuoden päästä tuollaiselle tehokkaalle ja nälkäiselle bensakoneelle on huomattavasti vaikeampaa löytää ostajaa saman ikäiseen hybridiin verrattuna.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jos haluaa vaikka vetää jotakin.
 
En ole perehtynyt, mutta epäilen 330e:n olevan neloskoneella ja 330i:n kuutosella. Itse olen sen verran bensalenkkari, että en olisi valmis maksamaan puoltakaan neloskoneisesta. Laatikon momentinmuuntimen suhteen kanta olisi sama, vaikka moisella kinnerillä tuskin suurta kärryä on häävi vetää. Jos neloskoneisesta saa 500 kaakkia ennemmän pyörille, saattaisin arvostaa moistakin samalle viivalle, kunhan laatikko olisi perinteinen mehuaski.
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
Harvoin polttoaineen kulutukseen lisätään sähkölämmitysten kulutukset. No itsellä keskimääräinen polttoaineen kulutus on hivenen yli 2 litraa.
 
En ole perehtynyt, mutta epäilen 330e:n olevan neloskoneella ja 330i:n kuutosella. Itse olen sen verran bensalenkkari, että en olisi valmis maksamaan puoltakaan neloskoneisesta. Laatikon momentinmuuntimen suhteen kanta olisi sama, vaikka moisella kinnerillä tuskin suurta kärryä on häävi vetää. Jos neloskoneisesta saa 500 kaakkia ennemmän pyörille, saattaisin arvostaa moistakin samalle viivalle, kunhan laatikko olisi perinteinen mehuaski.

Et sää nyt aivan hirvee bensalenkkari ole, jos et tiedä että noi 330 on ollu jo aimo tovin nelosia.

Mitä tuolla momentinmuuntimella tarkoitat? Itse ainakin mielummin ottaisin sen momentinmuuntimen, sekä bensaan että nykyiseen hybridiin (330e). Tässä on tää perinteinen automaatti mutta momentinmuuntimen tilalla on 65kW sähkömoottori. Vaihdot on nopeita ja täsmällisiä, mutta momentinmuuntimen tuoma pehmeys puuttuu. Sitä kaipaisin siihen rauhalliseen lipumiseen kun sellainen fiilis on...
 
Joo mutta ei sillä vetää saa juuri mitään.

750kg vetomassa nyt. KUULEMMA keväällä rupeaa saamaan 1500kg vetomassalla koukkua (siis 3-sarjaan). Ihan mielenkiintoista nähdä tekevätkö voimalinjaan muutoksia, vai onko tuo ihan vaan jokin tyyppihyväksynnällä muutettava asia...
 
Harvoin polttoaineen kulutukseen lisätään sähkölämmitysten kulutukset. No itsellä keskimääräinen polttoaineen kulutus on hivenen yli 2 litraa.

Volvohan käyttää webastoa myös ajon aikana, ei vain esilämmitykseen. Usein lämmityssähkö on myös ilmaista tai "ilmaista". Jos Volvon kulutusta haluaa verrata muihin merkkeihin, ei tuota webaston kulutusta voi oikein jättää pois kun muut lämmittävät polttomoottorilla.

Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.
 
Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.

Onneks on "sähkö"weba Voltissa/Amperassa, niin ei tartte ihmetellä erillisiä lämppäreitä sisälle. Eikö näin ole kaikissa plugin hybrideissä?
 
Onneks on "sähkö"weba Voltissa/Amperassa, niin ei tartte ihmetellä erillisiä lämppäreitä sisälle. Eikö näin ole kaikissa plugin hybrideissä?

Korealaisista puuttuu kai. Ja Volvossa tosiaan polttoaineella. Amperaankin on jotkut laittaneet erillisen lämppärin, kun tuo ""sähköweba" vie hieman rangea kun sen teho on enemmän kuin töpselistä saa. Toki tuota voi hieman kiertää, kun lataa jonkin aikaa lämmityksen jälkeen.
 
Volvohan käyttää webastoa myös ajon aikana, ei vain esilämmitykseen. Usein lämmityssähkö on myös ilmaista tai "ilmaista". Jos Volvon kulutusta haluaa verrata muihin merkkeihin, ei tuota webaston kulutusta voi oikein jättää pois kun muut lämmittävät polttomoottorilla.

Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.

Volvon lämmitys on kyllä tehokas, webasto ja sähkölämmitys, niin lämmintä ilmaa tulee alle 30 sekunnin. Latauspiuhassa ollessaan käyttää myös ajastettuna webastoa ja sähköä, sekä lämmittää myös penkin/penkit.
Aiempi tdi-golffi oli "aavistuksen" verkkaisempi lämpenemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom