Lolvo on kirjannut ylös suomessa plugareidensa sähköajon määriä, ja tullut tulokseen 42% hybridien kilsoista on sähköllä.
Usein väitetään, että plug-in-hybridejä ei ladata – Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa sähköllä ajamisen todellisesta määrästä
Ladattava hybridiauto säästää parhaimmillaan etenkin lyhyillä reissulla rutkasti perinteisiä polttoaineita, mutta vain, jos ajoakkua ladataan ahkerasti. Kantama sähköajossa on tavallisesti 50 kilometrin huitteilla, ja kun sähkö loppuu, polttomoottori käynnistyy.
Usein esitetty väite onkin, että plug-in-hybridejä ei ladata, ei etenkään yritysautoja, jos käytössä on vapaa autoetu.
Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa asiasta.
”Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja”, kertoo toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt
Volvo Car Finlandista.
Tietoa Volvojen sähköajon määrästä kerätään huollon yhteydessä.
”Auto kytketään testeriin kiinni, ja se kertoo, kuinka paljon kaikista kilometreistä on ajettu sähköllä”, selvittää Ahlstedt.
Tällä hetkellä data ajetuista kilometreistä menee tehtaalle, eikä yksittäisen auton tietoja saada huollossa näkyviin. Tilanne muuttuu keväällä, kun Volvo On Call -älypuhelinsovellukseen tulee toiminto, josta autoilija voi itse katsoa sähköajonsa määrän.
Ahlstedtin mukaan myös työsuhdeautoilijat lataavat Volvojaan ahkerasti, vaikka toisin usein väitetään. Tätä nykyä vapaan autoedun haltijan on mahdollista laskuttaa kotona ladattavan sähkön hinta työnantajalta, eikä sitä tarvitse pulittaa omasta pussista.
”Monillla yrityksillä on myös ympäristötilinpäätös, joten ne investoivat voimakkaasti työpaikan latausinfraan ja tekevät näin työsuhdeautoilijoille kiinnostavaksi sähkö- tai hybridiauton hankkimisen.”
Ahlstedtin mukaan suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.
”Se on aivan puutaheinää etteikö plug-in-hybridejä ladattaisi, ja etteivätkö autoilijat olisi halukkaita vähentämään päästöjä.”
Ahlstedt muistuttaa, että Suomessa autoilun aiheuttamat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti laskeneet, kun taas muualla Euroopassa päästöt ovat lievästi nousseet.