Keskustelua hybridiautoista

Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jos joku ottaa täydellä autoedulla huoltoliisarin ja haluaa auton heti eikä 5kk jonottelulla, niin silloin saatetaan valita sitä mitä saa nopeasti.
 
Nopeusmittarin virhe ei vaikuta matkamittarin lukemaan.

Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
 
Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
Tarkoitti varmaan että matkamittari on tarkka, mutta nopeusmittari ei välttämättä ole niin tarkka.
 
Ai ei vai? Tuossa joku vuosi sitten kun vaihdoin auton suht samanlaiseen, niin siinä uudemmassa oli vakiota isommat renkaat, josta sitten tuli mittarivirhettä. Asian huomasin samantien kun ajopäiväkirjaa täyttelin ja mittarilukemat oli pienemmät mitä edellisellä autolla, vaikka ajetut matkat noin metrilleen samat.
Kopioin sitten edellisen auton kilsoja ajopäiväkirjaan niin rikastuin muutamalla eurolla.
Nopeusmittari näyttää liikaa varmuuden vuoksi, mutta matkamittari voi näyttää silti oikein. Vakio rengastuksella tietenkin.
 
Lisäksi tekniikan kehittyessä varmaan alkupään hybridien hyvityshinnat aiheuttanevat itkua vaihdon hetkellä.
Aika hyvin kyllä tähän saakka nuo hybridit pitäneet vaihtoarvonsa. Ovat kuitenkin todella haluttuja käytettyinä. Veikkaan että 3-5 vuoden päästä tuollaiselle tehokkaalle ja nälkäiselle bensakoneelle on huomattavasti vaikeampaa löytää ostajaa saman ikäiseen hybridiin verrattuna.
 
Tuli tuossa ajeltua uuden 330i perässä ja ei voinut olla miettimättä mitä on mahtanut ajatella kun sellasen on tilannut. 330e maksaa saman mutta varustelu halvempaa ja olisi saanut selkeästi enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella ja veroilla? :confused:
Jos haluaa vaikka vetää jotakin.
 
En ole perehtynyt, mutta epäilen 330e:n olevan neloskoneella ja 330i:n kuutosella. Itse olen sen verran bensalenkkari, että en olisi valmis maksamaan puoltakaan neloskoneisesta. Laatikon momentinmuuntimen suhteen kanta olisi sama, vaikka moisella kinnerillä tuskin suurta kärryä on häävi vetää. Jos neloskoneisesta saa 500 kaakkia ennemmän pyörille, saattaisin arvostaa moistakin samalle viivalle, kunhan laatikko olisi perinteinen mehuaski.
 
Olisivat julkaisseet toteutuneen keskikulutuksen, johon sisältyy myös webasto. Lienee 5-6l/100km, vaikka sähköllä ajettu tuo 42%.
Harvoin polttoaineen kulutukseen lisätään sähkölämmitysten kulutukset. No itsellä keskimääräinen polttoaineen kulutus on hivenen yli 2 litraa.
 
En ole perehtynyt, mutta epäilen 330e:n olevan neloskoneella ja 330i:n kuutosella. Itse olen sen verran bensalenkkari, että en olisi valmis maksamaan puoltakaan neloskoneisesta. Laatikon momentinmuuntimen suhteen kanta olisi sama, vaikka moisella kinnerillä tuskin suurta kärryä on häävi vetää. Jos neloskoneisesta saa 500 kaakkia ennemmän pyörille, saattaisin arvostaa moistakin samalle viivalle, kunhan laatikko olisi perinteinen mehuaski.

Et sää nyt aivan hirvee bensalenkkari ole, jos et tiedä että noi 330 on ollu jo aimo tovin nelosia.

Mitä tuolla momentinmuuntimella tarkoitat? Itse ainakin mielummin ottaisin sen momentinmuuntimen, sekä bensaan että nykyiseen hybridiin (330e). Tässä on tää perinteinen automaatti mutta momentinmuuntimen tilalla on 65kW sähkömoottori. Vaihdot on nopeita ja täsmällisiä, mutta momentinmuuntimen tuoma pehmeys puuttuu. Sitä kaipaisin siihen rauhalliseen lipumiseen kun sellainen fiilis on...
 
Joo mutta ei sillä vetää saa juuri mitään.

750kg vetomassa nyt. KUULEMMA keväällä rupeaa saamaan 1500kg vetomassalla koukkua (siis 3-sarjaan). Ihan mielenkiintoista nähdä tekevätkö voimalinjaan muutoksia, vai onko tuo ihan vaan jokin tyyppihyväksynnällä muutettava asia...
 
Harvoin polttoaineen kulutukseen lisätään sähkölämmitysten kulutukset. No itsellä keskimääräinen polttoaineen kulutus on hivenen yli 2 litraa.

Volvohan käyttää webastoa myös ajon aikana, ei vain esilämmitykseen. Usein lämmityssähkö on myös ilmaista tai "ilmaista". Jos Volvon kulutusta haluaa verrata muihin merkkeihin, ei tuota webaston kulutusta voi oikein jättää pois kun muut lämmittävät polttomoottorilla.

Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.
 
Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.

Onneks on "sähkö"weba Voltissa/Amperassa, niin ei tartte ihmetellä erillisiä lämppäreitä sisälle. Eikö näin ole kaikissa plugin hybrideissä?
 
Onneks on "sähkö"weba Voltissa/Amperassa, niin ei tartte ihmetellä erillisiä lämppäreitä sisälle. Eikö näin ole kaikissa plugin hybrideissä?

Korealaisista puuttuu kai. Ja Volvossa tosiaan polttoaineella. Amperaankin on jotkut laittaneet erillisen lämppärin, kun tuo ""sähköweba" vie hieman rangea kun sen teho on enemmän kuin töpselistä saa. Toki tuota voi hieman kiertää, kun lataa jonkin aikaa lämmityksen jälkeen.
 
Volvohan käyttää webastoa myös ajon aikana, ei vain esilämmitykseen. Usein lämmityssähkö on myös ilmaista tai "ilmaista". Jos Volvon kulutusta haluaa verrata muihin merkkeihin, ei tuota webaston kulutusta voi oikein jättää pois kun muut lämmittävät polttomoottorilla.

Muutenkin jos verrataan plugareihin, niin lohko- tai sisätilalämppärit ovat erittäin harvinaisia, mutta kahden piuhan käyttäjiäkin löytyy.

Volvon lämmitys on kyllä tehokas, webasto ja sähkölämmitys, niin lämmintä ilmaa tulee alle 30 sekunnin. Latauspiuhassa ollessaan käyttää myös ajastettuna webastoa ja sähköä, sekä lämmittää myös penkin/penkit.
Aiempi tdi-golffi oli "aavistuksen" verkkaisempi lämpenemään.
 
Volvon lämmitys on kyllä tehokas, webasto ja sähkölämmitys, niin lämmintä ilmaa tulee alle 30 sekunnin. Latauspiuhassa ollessaan käyttää myös ajastettuna webastoa ja sähköä, sekä lämmittää myös penkin/penkit.
Aiempi tdi-golffi oli "aavistuksen" verkkaisempi lämpenemään.

Lie kaikki noista sähkövehkeistä aika nopeita? Bemmissä on se perus 5kW sähkölämppäri, ja kyllä se hailakkaa puhaltaa jo kun parkista on saanut peruutettua. Tuolle pihatielle kun pääsee niin tulee jo lämmintä...
 
J
Lie kaikki noista sähkövehkeistä aika nopeita? Bemmissä on se perus 5kW sähkölämppäri, ja kyllä se hailakkaa puhaltaa jo kun parkista on saanut peruutettua. Tuolle pihatielle kun pääsee niin tulee jo lämmintä...
Juu, varmasti kaikki nämä, joissa vastuksella lämmitetään, ovat nopeita.
 
Toisaalta, ainakin mulla perinteisessä polttiautossa ilmoitetaan webaston polttoaineen kulutukseksi 0,5l/h täydellä teholla, mitenkään valtavasti se ei lisää kulutusta ellei sillä sitten tee todella huolellista esilämmitystä.
 
Itselleni on uskoteltu, että polttoainekäyttöistä lämmitintä kannattaa käyttää aina, kun on alle 20c, jos bensamoottorissa on yli 3l tilavuutta. Onko se sitten kaikissa muissa kuin kinnereissä? Tämä olisi nimenomaan, koska se säästää polttoainetta. Tietysti asia ei ole noin mustavalkoinen, eikä tiettyä tilavuus- tai lämpötila rajaa voi asettaa. Paljon riippuu itse voimanlähteestä ja sen polttoaineen syötön ominaisuuksista. Voin silti helposti uskoa, että ominaiskulutus jollakin nopeudella on kylmä vs lämmin moottori: 20l/100km vs 10l/100km.
 
Itselleni on uskoteltu, että polttoainekäyttöistä lämmitintä kannattaa käyttää aina, kun on alle 20c, jos bensamoottorissa on yli 3l tilavuutta. Onko se sitten kaikissa muissa kuin kinnereissä? Tämä olisi nimenomaan, koska se säästää polttoainetta. Tietysti asia ei ole noin mustavalkoinen, eikä tiettyä tilavuus- tai lämpötila rajaa voi asettaa. Paljon riippuu itse voimanlähteestä ja sen polttoaineen syötön ominaisuuksista. Voin silti helposti uskoa, että ominaiskulutus jollakin nopeudella on kylmä vs lämmin moottori: 20l/100km vs 10l/100km.
Näin on - aikoinaan Range-Roverini vei kylmänä 25 satasella ja jos oli vankkuri perässä meni yli 30/100km. Lämpimänä vain puolet.
 
Tuolla kulutuksella se moottori myös lämpenee todella nopeasti.
Ei niin nopeasti, kuin voisi kuvitella. Isommassa moottorissa on enemmän vettä, öljyä ja metallia lämmitettävänä. Kaikki runsas moottorille syötetty polttoaine ei myöskään pala.
 
Ei niin nopeasti, kuin voisi kuvitella. Isommassa moottorissa on enemmän vettä, öljyä ja metallia lämmitettävänä. Kaikki runsas moottorille syötetty polttoaine ei myöskään pala.
Se on tietysti suhteellista kenen vinkkelistä mikä on nopeaa. Oma edellinen vagin 3 litran v6 bensa lämpeni uskomattoman nopeasti, jos defassa oli piuha kiinni niin tielle päästessä oli jo lähes täydet lämmöt moottorilämmöillä. Täysin kylmänä jostain -10 niin parin sadan metrin päästä puski jo lämmintä ilmaa ja moottorinlämpökin alkoi nousemaan. Nykyinen 1.4 bensavaggine ottaa sen 5 minuuttia että moottorilämmöt näyttää että moottori on täysin lämminnyt.

Myös vanha vagine 2.5 litran v6 diesel lämpeni todella nopeaa vertaa nykyinen 1.8 fordin diesel. 2.5 litran diesel ei ihan 3.0 bensan nopeuteen päässyt, mutta oli kyllä tuota 1.4 bensaa huomattavasti nopeampi lämpeämään. 1.8 dieselillä saa ajella sen 10 minuuttia ainakin jos kylmänä käynnistetty. Siinä tosin EGR mikä haittaa lämpenemistä.
 
1.8 dieselillä saa ajella sen 10 minuuttia ainakin jos kylmänä käynnistetty. Siinä tosin EGR mikä haittaa lämpenemistä.

Ainakin joissain autoissa EGR venttiilin ohittaminen (siis pitäminen jatkuvasti suljettuna) saa aikaan sen että se lämpenee hitaammin. Monesti EGR:n toimintaan liittyy pakokaasun jäähdytys, ja jäähdytysnesteeseenhän se lämpö työnnetään.
 
EGR päinvastoin nopeuttaa, siirtää pakokaasun lämpöä jäähdytysnesteeseen.
 
Toyotalta kova mainos, että itselataavallakin saattaa olla puolet ajosta sähköllä. Itsellä ei ole kyllä mitään käsitystä, että mikä lukema Suomessa olisi. Osan ajasta polttis siis lataa akkua ja osa ajasta kulutetaan akku lähes tyhjäksi.

"Kolme neljästä Suomessa myydystä hybridiautosta on Toyota

Pienemmän kulutuksen vuoksi hybridiautojen CO2-päästöt ovat pienemmät. Tällä on myönteinen merkitys ilmastoon ja kasvihuoneilmiöön. Normaaliolosuhteissa Toyota-hybridiautolla voi ajaa jopa yli puolet ajoajasta sähköllä. Se on huomattavan edullista, eikä sähköajosta tule lainkaan päästöjä."
Toyota-hybridi on vähäpäästöisempi valinta.
Toyotan hybridi ei normiolosuhteissa kuluta koskaan akkua lähes tyhjäksi.
 
Ainakin joissain autoissa EGR venttiilin ohittaminen (siis pitäminen jatkuvasti suljettuna) saa aikaan sen että se lämpenee hitaammin. Monesti EGR:n toimintaan liittyy pakokaasun jäähdytys, ja jäähdytysnesteeseenhän se lämpö työnnetään.
Totta. Noin se tosiaan toimii.
 
TM tekemässä uutta talvitestiä, myös sähköautoille. Bongasin teaseristä m3, Zoe, E-Tron ja jonkun Kian, olisko ollu E-Niro. Kuus EV:tä talvitestissä, julkaistaan maaliskuussa normi talvitestin jälkeen.
 
Volvon lämmitys on kyllä tehokas, webasto ja sähkölämmitys, niin lämmintä ilmaa tulee alle 30 sekunnin. Latauspiuhassa ollessaan käyttää myös ajastettuna webastoa ja sähköä, sekä lämmittää myös penkin/penkit.
Aiempi tdi-golffi oli "aavistuksen" verkkaisempi lämpenemään.

Mitäs sä selität, se on pelkkä polttoainekäyttöinen lämmitys millä Volvo lämpenee esilämmitettäessä ja sitten ajossa jos vaan laittaa sen täpän asetuksista. Ei merkitystä onko laturissa vai ei. Tehokkaalta tuntuu, ei siinä.
Toki ratin ja molemmat etupenkit saa myös lämpeämään etänä jos niin haluaa. Siihen se "sähkölämmitys" sitten jääkin.

Itsekkin kyllä tykkäisin jos VAIN sähköä kuluisi kun autoa pitäisi lämmittää, lähdettäessä tai ajossa että voisi olla varma ettei bensaa kuluisi tippaakaan kun ajelee rangen sisällä. Oli ajo melkein minkä mittainen vaan niin Volvo Appi näyttää bensaa kuluneen sen 10km eli "loputtomiin" ei voi ajella pelkällä sähköllä käymättä joskus tankilla koska webastoa on PAKKO käyttää, ainakin ajon aikana että lasit pysyy selkeänä tms.
 
Mitäs sä selität, se on pelkkä polttoainekäyttöinen lämmitys millä Volvo lämpenee esilämmitettäessä ja sitten ajossa jos vaan laittaa sen täpän asetuksista. Ei merkitystä onko laturissa vai ei. Tehokkaalta tuntuu, ei siinä.
Toki ratin ja molemmat etupenkit saa myös lämpeämään etänä jos niin haluaa. Siihen se "sähkölämmitys" sitten jääkin.

Itsekkin kyllä tykkäisin jos VAIN sähköä kuluisi kun autoa pitäisi lämmittää, lähdettäessä tai ajossa että voisi olla varma ettei bensaa kuluisi tippaakaan kun ajelee rangen sisällä. Oli ajo melkein minkä mittainen vaan niin Volvo Appi näyttää bensaa kuluneen sen 10km eli "loputtomiin" ei voi ajella pelkällä sähköllä käymättä joskus tankilla koska webastoa on PAKKO käyttää, ainakin ajon aikana että lasit pysyy selkeänä tms.

Mitä sä nyt selität, se on täpällä valikosta valittavissa kummalla esilämmitys toimii.

Kun laittaa pysäköity sisälle niin lämmittää sähköllä... Teho on tosin melko heikko ja lämmittää pelkät sisätilat.
 
Mitäs sä selität, se on pelkkä polttoainekäyttöinen lämmitys millä Volvo lämpenee esilämmitettäessä ja sitten ajossa jos vaan laittaa sen täpän asetuksista. Ei merkitystä onko laturissa vai ei. Tehokkaalta tuntuu, ei siinä.
Toki ratin ja molemmat etupenkit saa myös lämpeämään etänä jos niin haluaa. Siihen se "sähkölämmitys" sitten jääkin.

Itsekkin kyllä tykkäisin jos VAIN sähköä kuluisi kun autoa pitäisi lämmittää, lähdettäessä tai ajossa että voisi olla varma ettei bensaa kuluisi tippaakaan kun ajelee rangen sisällä. Oli ajo melkein minkä mittainen vaan niin Volvo Appi näyttää bensaa kuluneen sen 10km eli "loputtomiin" ei voi ajella pelkällä sähköllä käymättä joskus tankilla koska webastoa on PAKKO käyttää, ainakin ajon aikana että lasit pysyy selkeänä tms.

Mulla on se wanha plugari volvo, siinä ainakin vielä sähkölämmitys webaston lisäksi.
Webaston voi sulkea, niin ei parin kilometrin siirtymillä jatkuvia käynnistyksiä. Sähkölämmitys tietty syö rangea.
 
Mulla on se wanha plugari volvo, siinä ainakin vielä sähkölämmitys webaston lisäksi.
Webaston voi sulkea, niin ei parin kilometrin siirtymillä jatkuvia käynnistyksiä. Sähkölämmitys tietty syö rangea.

Noihin vehkeisiin ei tietenkään saa sellaista vaihtoehtoa, että polttomoottori lähtisi käyntiin ja putputtaisi tyhjäkäynnillä niin että saisi kabiiniin lämmintä ja ikkunat pysymään sulana?
Eiköhän sekin olisi jotenkin tehtävissä, jos vähän modaisi valmistajan päästötavoitteita... Muuten voisi sitten ajaa sähköllä maksimit.

Ihan yleisesti, ei koske volvoa. Voisihan öljylämmityksen rakentaa vaikka Leafiin, ettei iglulla tarvi ajella.
 
No se webasto on juuri sitä varten, että tehdään lämmintä kabiiniin. Pyrkimys ainakin minulla on pitää se polttis poissa pelistä aina kun vaan mahdollista.
Eli jos on pakko polttaa dieseliä lisälämmitykseen, niin tietenkin mieluummin webasto, kuin moottori.
 
Mitä sä nyt selität, se on täpällä valikosta valittavissa kummalla esilämmitys toimii.

Kun laittaa pysäköity sisälle niin lämmittää sähköllä... Teho on tosin melko heikko ja lämmittää pelkät sisätilat.

Mitä tarkoittaa pysäköity sisälle lämmittää sähköllä? Puhutaanko nyt saman vuotisista Plugari Volvoista? Ei mulla ole V60 T8 vm. 20 kuin polttoainekäyttöinen vaihtoehtona.
 
Mitä tarkoittaa pysäköity sisälle lämmittää sähköllä? Puhutaanko nyt saman vuotisista Plugari Volvoista? Ei mulla ole V60 T8 vm. 20 kuin polttoainekäyttöinen vaihtoehtona.
Ainakin v60 D6 on siellä mittariston valikossa ( josta esim. lämmityksen ajatukset ja suorakäynnistys valitaan) valittavissa että onko auto ulkona puun alla vai sisällä tallissa. Kun valitaan sisällä tallissa niin webasto ei käynnisty jotta sen pakokaasut eivät täytä tallia. Tällöin lämmittää matkustamon sähköllä, mutta se riittää johonkin ≈-10c asti.

Edit. T8 malleissa ei näytä olevan sähkölämmitysmahdollisuutta.

Ja sähköllä ei muutenkaan pääsisi loputtomiin, olikohan niin että 4kk välein pitää käydä tankilla. (auto laskee tankissa olevan polttoaineen ikää ja ei päästä sitä vanhenemaan liian vanhaksi)
 
Viimeksi muokattu:
Noihin vehkeisiin ei tietenkään saa sellaista vaihtoehtoa, että polttomoottori lähtisi käyntiin ja putputtaisi tyhjäkäynnillä niin että saisi kabiiniin lämmintä ja ikkunat pysymään sulana?
No mikähän järki tuossa olisi kun suoraan polttoaineella lämmittäminen (webasto aka Volvot yms.) tai puhtaasti sähköllä lämmön tuottaminen (täyssähkikset, VAG-hybridit, yms.) on aika hemmetin paljon tehokkaampaa?
 
Noihin vehkeisiin ei tietenkään saa sellaista vaihtoehtoa, että polttomoottori lähtisi käyntiin ja putputtaisi tyhjäkäynnillä niin että saisi kabiiniin lämmintä ja ikkunat pysymään sulana?
Eiköhän sekin olisi jotenkin tehtävissä, jos vähän modaisi valmistajan päästötavoitteita... Muuten voisi sitten ajaa sähköllä maksimit.

Ihan yleisesti, ei koske volvoa. Voisihan öljylämmityksen rakentaa vaikka Leafiin, ettei iglulla tarvi ajella.

Volvossa on tämä ominaisuus eli Appista saa säädettyä auton päälle 1min-15min ajaksi (polttomoottori) jonka jälkeen sammuu. Tuo siis esilämmityksessä. Autoa ei voi kuitenkaan ajaa noin.

Ja sähköllä ei muutenkaan pääsisi loputtomiin, olikohan niin että 4kk välein pitää käydä tankilla. (auto laskee tankissa olevan polttoaineen ikää ja ei päästä sitä vanhenemaan liian vanhaksi)

En kyllä ihan allekirjoita tuotakaan, kyllähän se bensa siellä tankissa pidempään säilyy kuin 4kk... Onko linkkiä?

Olisi muuten kyllä kätevä ominaisuus tuo että saisi sähköllä lämmityksen päälle pelkästään. Miksiköhän tuo ominaisuus jätetty uudemmista pois? :/ Itselläkin auto, autotallissa yleensä eli itelle koko webasto on aika turha.
Edellistä Bemaria oli näppärä esilämmittää auton ollessa tallissa ja latauksessa.
 
Volvossa on tämä ominaisuus eli Appista saa säädettyä auton päälle 1min-15min ajaksi (polttomoottori) jonka jälkeen sammuu. Tuo siis esilämmityksessä. Autoa ei voi kuitenkaan ajaa noin.



En kyllä ihan allekirjoita tuotakaan, kyllähän se bensa siellä tankissa pidempään säilyy kuin 4kk... Onko linkkiä?

Olisi muuten kyllä kätevä ominaisuus tuo että saisi sähköllä lämmityksen päälle pelkästään. Miksiköhän tuo ominaisuus jätetty uudemmista pois? :/ Itselläkin auto, autotallissa yleensä eli itelle koko webasto on aika turha.
Edellistä Bemaria oli näppärä esilämmittää auton ollessa tallissa ja latauksessa.
Fuel - diesel | Fuel | Starting and driving | V60 Plug In Hybrid 2015 Late | Volvo Support
 
No mikähän järki tuossa olisi kun suoraan polttoaineella lämmittäminen (webasto aka Volvot yms.) tai puhtaasti sähköllä lämmön tuottaminen (täyssähkikset, VAG-hybridit, yms.) on aika hemmetin paljon tehokkaampaa?
Jep ja onhan tuosta tyhjäkäytöstä tuosta ihan lakikin olemassa:
"Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia."
 
Indikoiko "Charged edition" noiden 225xe bemujen yhteydessä sitä että niissä on se uusi akkutekniikka jolla parempi toimintasäde (bemun sivuilta: Heinäkuusta 2019 alkaen 225xe on varustettu uudella akkutekniikalla, joka nostaa sähköllä ajetun toimintamatkan yli 25 %, jopa 57 kilometriin), sitä vaan että jos käytettyjen markkinoilta yrittäisi noita metsästää niin pitääkö nimenomaa katsella näitä "charged edition" malleja
 
Indikoiko "Charged edition" noiden 225xe bemujen yhteydessä sitä että niissä on se uusi akkutekniikka jolla parempi toimintasäde (bemun sivuilta: Heinäkuusta 2019 alkaen 225xe on varustettu uudella akkutekniikalla, joka nostaa sähköllä ajetun toimintamatkan yli 25 %, jopa 57 kilometriin), sitä vaan että jos käytettyjen markkinoilta yrittäisi noita metsästää niin pitääkö nimenomaa katsella näitä "charged edition" malleja

Toi charged edition tarkoittaa sitä että mukaan tulee julkisiin latauspaikkoihin käyvä type 2 - type 2 latauskaapeli. Ei kai se muuta tarkoita...
 
Indikoiko "Charged edition" noiden 225xe bemujen yhteydessä sitä että niissä on se uusi akkutekniikka jolla parempi toimintasäde (bemun sivuilta: Heinäkuusta 2019 alkaen 225xe on varustettu uudella akkutekniikalla, joka nostaa sähköllä ajetun toimintamatkan yli 25 %, jopa 57 kilometriin), sitä vaan että jos käytettyjen markkinoilta yrittäisi noita metsästää niin pitääkö nimenomaa katsella näitä "charged edition" malleja

Eikö tuo ole ihan varustepaketti? Varmempi varmaan katsoa se valmistuspäivä... senhän saa rekisterinumeron perusteella selvitettyä (valmistenumero ensin, sitten vin dekooderista kurkkaa valmistuspäivän).
 
No mikähän järki tuossa olisi kun suoraan polttoaineella lämmittäminen (webasto aka Volvot yms.) tai puhtaasti sähköllä lämmön tuottaminen (täyssähkikset, VAG-hybridit, yms.) on aika hemmetin paljon tehokkaampaa?

Se tehokkuus sähköllä on sitten pois siitä rangesta, mitä moni tuntuu kaipaavan.

Ja tuo Leaf (minkä heitin hatusta), mutta mutta täyssähköautoon tosiaan webasto dieselillä, koska se ei liity auton liikuttamiseen sentin vertaa, niin tankkiin voisi kaataa halvempaa löpöä ja nautiskella lämpimästä kabiinista. Toki vaatii jonkinlaista asentelua, mutta ei kai tuolle mitään laki(vero)teknistä estettä muuten ole.
Kunhan mietin miten noilla vehkeillä pärjää talvella....
 
Onkos joku jo varannut itselleen Volvon XC40 Recharge mallisen auton? Houkuttelevan näköinen on ainakin.
 
Tuohon Volvoon saa jopa vetokoukun. Nyt kyllä iltapäivälehtikommentoijille menee jauhot suuhun :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 293
Viestejä
4 655 237
Jäsenet
76 418
Uusin jäsen
kalevi1950

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom