Keskustelua hybridiautoista

Ihan normaalilta kireän 2-litraisen kulutukselta vaikuttaa kun akku on tyhjä, eli ei siitä sähkötekniikasta ollut sen enempää apua kuin että sen mukana raahaaminen ei ainakaan nostanut kulutusta. Joku vanhempi bensa Ocu RS menisi esimerkiksi ihan samoihin kulutuksiin kun ajaa nätisti 80kmh rajoituksilla. Kaupungissa olisi varmasti ollut paljon enemmän vaikutusta jarruenergian talteenoton yms. takia.

Oli tossa 1h24min reissussa silti sähköntalteenottoa 2.2kwh ja sen kulutusta saman verran eli en usko kyllä että rs oculla pääsisi samaan. Pientä taajamaa ja kaupungin läpiajoa oli reissussa.

Jos en väärin muista niin 225xe kulutti, ellei jopa enemmän kuin Volvo akku tyhjänä ja kulutus suurinpiirtein sama ellei vähemmän jos vertasi 3L f11 diesel bemariin. No, silti aika maltillinen kulutus :tup:
 
Tietenkin erona se että ocu rs on yli 100hv vähemmän tehoa...
Itellä viimeksi kun oli 2-litranen +300 heppanen auto (evo ix) niin meni se about 15l/100km
Golf R tai S3 kuluttaa varmasti ihan saman 6 litraa / 80kmh ja 7 litraa / 100kmh +/- puoli litraa. Evot ja muut japsiturbot ovat aina olleet janoisia ja voimansiirrossa enemmän häviötä jatkuvan nelivedon takia, siksi vähän huono vertailukohta.
 
Viimeksi muokattu:
Golf R tai S3 kuluttaa varmasti ihan saman 6 litraa / 80kmh ja 7 litraa / 100kmh +/- puoli desiä. Evot ja muut japsiturbot ovat aina olleet janoisia ja voimansiirrossa enemmän häviötä jatkuvan nelivedon takia, siksi vähän huono vertailukohta.

Ovat luokkaa pienempiä joten tottakai kulutus tuo mutta tossa volvossa siihen päälle vielä sataheppanen sähkömoottori.

Pitäisi verrata että meneekö Audin S4 tuolla kulutuksella? tai no ei ihan verrattavissa kun S4 niin paljon tehottomampi mutta lähempänä vastaavaa.
 
Tietenkin erona se että ocu rs on yli 100hv vähemmän tehoa...
Itellä viimeksi kun oli 2-litranen +300 heppanen auto (evo ix) niin meni se about 15l/100km
Ei sillä ole juurikaan väliä onko autossa 100 vai 300 heppaa, jos sillä ajetaan tasaista 80km/h vauhtia eikä sitä tehoa missään vaihessa mitata ulos. Paljon enemmän on väliä vaihteiston välityksillä, voimansiirron häviöillä, moottorin "edistyksellisyydellä" jne.

Esimerkkinä itse ajan 5-litraisella ja melkein 500 heppaisella kasikoneella noin 8,5 litran keskikulutuksella (ellei jopa vähemmällä) tuossa samaisessa 80km/h vauhdissa. Joka nurkassa kuitenkin pyörii vielä 275 leveät isot ja painavat 20" vanteet ja perävälityskin on se kaikista huonoin polttoaineen kulutuksen kannalta. Eikä tuossa oikein muutenkaan ole mitään ekologisuutta ajateltu eikä ulkomuoto varsinkaan ole suunniteltu parasta ilmanvastusta ajatellen. Moottori kuitenkin on suht moderni tekniikaltaan.
 
Mites tota uudempaa Leafia saa ladattua? Nettiautossa on kyllä kauhea etsiä sähköautoja kun tietomalli on rakennettu polttiksen ympärille...

Katselin noita 40 kWh malleja ja yhden kohdalla myyjä mainitsi että kyseisen yksilön mukana tulee 8A ja 16A suko-laturit ja sitten 6 kW Type2. Kuulostaa aika vähältä tuo 6 kW jos yrittäis maksimoida sähköajoa — vois olla joku pienempi polttis kakkosautona ja pitkätkin matkat sähkiksellä jos sais pikalaturilla säädyllistä vauhtia ladattua.

Toinen mikä kiinnostaa on Zoe mutta taitaa olla vähän liian pieni. No, pitäis varmaan koeajaa silti sit kun sen aika on.
Leaffissa on vain 6.6kW sisäänrakennettu laturi. Mihinpä sitä nopeampaa juuri tarvitsisikaan.

8h yön yli pysähdyksellä se on silti täynnä aamuksi.

Pikalaturit eivät käytä auton omaa laturia, vaan kytkeytyvät sen ohi suoraan akkuun. Sellaisesta Leaf voi ladata max 50kW teholla, mikäli akku ei ole liian kuuma tai liian täynnä.
 
Olishan se kiva kun kaupassa käynnin aikana akku latautuisi 22kW teholla AC-lataustolpasta. Muutankin AC lataustolppien käyttö olisi mielekkäämpää kun sieltä sais koko rahan edestä otettua energiaa akkuun. Hitaalla laturilla tulee äkkiä kalliit kilowattitunnit kun tolpassa on minuutti hinnoittelu.
 
Olishan se kiva kun kaupassa käynnin aikana akku latautuisi 22kW teholla AC-lataustolpasta. Muutankin AC lataustolppien käyttö olisi mielekkäämpää kun sieltä sais koko rahan edestä otettua energiaa akkuun. Hitaalla laturilla tulee äkkiä kalliit kilowattitunnit kun tolpassa on minuutti hinnoittelu.

Siis tuo AC on juurikin se hidas lataus. 22kW lataus edellyttää autolta kolmivaihelaturia.. Nuo ovat 22kW teholla lataavat ovat käytännössä aika harvassa.. Renu Zoe oli, mutta oliko jotain muitakin??

Oiskohan kysyntää sellasella plug-inillä, jossa ois isompi akku (esim. joku 20-40kwH) ja sit aivan pikkuinen bensamoottori (tyyliin mitä pienempi, sen parempi).
Ideana olis lähinnä se, et jäis tilaa sille akulle kun polttomoottori on lähinnä "hätävara" pitkille matkoille ja sähköllä muuten.

Just tommosen mä haluaisin, mutta tuo rakenne on hallinnon mielestä se epäsuotuisin vaihtoehto.
 
Vain pieni osa autoilijoista ajaa jatkuvasti merkittävästi yli 50km päivämatkoja. Näille tuo professorin mainostama bio-diesel auto on oiva vaihtoehto. Mutta suurimmalle osalle autoilijoista otsikko on harhaanjohtava.

Samaa mieltä. Oma kokemus saman koko- ja autoluokan automaattidieselistä ja ladattavasta bensahybridistä on, että dieseliä meni 6,6 litraa satasella ja plugarilla nyt bensaa 2,0 litraa. Sen lyhyen aikaa, kun ei ollut vielä itselläni lataustolppaa, plugari vei 6,5 litraa (tavallisena hybridinä). Diesel siis tuotti hiilidioksidia 174 g/100 km ja hybridi 155 g. Omat ajot ovat pääsääntöisesti Kehä III:n sisäpuolella.

Ainut selkeä ero dieselin hyväksi oli niilllä tieosuuksilla, kun mentiin tasaisesti yli yhdeksääkymppiä. Neste My on toki hyvä vaihtoehto, mutta sen tuotanto ei varmaankaan riitä Suomen nykyiselle dieselautokannalle, ja Myn tuotannon kasvaessa ilmailukin alkaa vaatia osuuttaan siitä.
 
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
Toisaalta sattui tällainen silmään: tosimaailman testissä TDI-volkkarin CO2-päästöt olivat korkeammat kuin TSI-volkkarin
Gasoline versus diesel: Comparing CO2 emission levels of a modern medium size car model under laboratory and on-road testing conditions | International Council on Clean Transportation

"Depending on the route composition, CO2 values ranged from 148 g/km to 163 g/km (26-39% above NEDC type-approval) for the TDI and 140 g/km to 157 g/km (24-39% above NEDC type-approval) for the TSI. Even when taking into account the results of a driving dynamicity analysis, similar or lower CO2emissions are expected for the gasoline vehicle under real-world driving conditions."

Mutta miten näin, dieselhän kuluttaa vähemmän? Avainlause "the combustion of 1 liter of diesel fuel releases approximately 13% more CO2 than for the same amount of gasoline fuel"... 5 l/100km dieselkulutusta vastaa siis CO2-päästöjä laskettaessa 5.65 l/100km bensan kulutus.

Eli jos ihan perinteinen bensa-TSI menee jo TDI:stä ohi, niin TSI-pistokehybridi päästelee siis *käytännössä joka tapauksessa* vähemmän CO2:ta kuin dieseli?
 
Viimeksi muokattu:
Siis tuo AC on juurikin se hidas lataus. 22kW lataus edellyttää autolta kolmivaihelaturia.. Nuo ovat 22kW teholla lataavat ovat käytännössä aika harvassa.. Renu Zoe oli, mutta oliko jotain muitakin??

Model S:ää löytyy 11kW, 17kW ja 22kW latureilla. Uutena ei vissiin enää saa tuota tehokkainta. Jossain Zoen versiossa (olikohan Q?) oli jopa 43kW AC-laturi ja Suomessakin on kai jonkin verran 43kW type2-tolppia.
 
Pakana ainakin vanhemmat Teslat jotka on varustettu tupla laturilla ottavat 22kW AC tolpastakin, uudemmat taitaa olla vakiolaturilla joka on 16,5 kW.
 
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.

Melko virheellistä otsikointia.

Professori totetaa, että Jos dieselauto tankataan uusiutuvalla biodieselillä, sen päästöt pidemmillä matkoilla ovat pienemmät kuin pistokehybridillä

Eli siis, sisältää yhden oleellisen jossin ja sen yhden jossin kanssakin pätee vain pitkillä matkoillla.

Uutisointi kuitenkin otsikossaan ignoroi nämä molemmat pointit, ja antaa ymmärtää, että aina/yleensä pistohehybridi saastuttaisi enemmän, mikä on todella väärin sanottu.

Suurin osa ihmisistä, joka pistokehybridin hankkimista harkitsee, ajaisi sillä kuitenkin suurimman osan ajostaan niitä lyhyitä matkoja, esim. 20km työmatkoja, ja käyttäisi auton polttomoottoria vain esim. viikonlopun pidempiin reissuihin.

Pistokehybridi on nimenomaan suurimmalle osalle normaaleista autoilijoista se kaikkein fiksuin ja ympäristöystävällisin autotyyppi, kun saadaan ajettua ne normaalit päivittäiset ajot täysin sähköllä, muttei tarvi raahata joka päivä mukana sillä lyhyellä työmatkalla hirveän isoja akkuja niiden harvinaisempien viikonoloppureissujen takia (polttomoottori ja polttoainetankki yms. painaa paljon vähemmän kuin ne pitkän toimintamatkan mahdollistavat akut).
 
Viimeksi muokattu:
Model S:ää löytyy 11kW, 17kW ja 22kW latureilla. Uutena ei vissiin enää saa tuota tehokkainta. Jossain Zoen versiossa (olikohan Q?) oli jopa 43kW AC-laturi ja Suomessakin on kai jonkin verran 43kW type2-tolppia.

Joissain pikalatureissa on 50kW DC sekä 43kW AC. Yleensä syöttö pyritään mitoittamaan niin että sieltä saadaan ladattua maksimit AC sekä DC puolelta yhtäaikaisesti.

Jos en ihan väärin muista niin ekan sukupolven Zoessa ei ole DC latausmahdollisuutta lainkaan, joten laittoivat 43kW AC latauksen :D
 
VW näyttää myyvän vieläkin alennuksella noita viimeisiä e-Golfeja. Auton hyvyydestä en kyllä itse osaa sanoa mitään.
"e-Golf - nyt alkaen 29 090 €
- välittömästi toimitukseen

Volkswagen e-Golf alk. 35 690 €
  • Sähköauton hankintatuki - 2000 €
  • Volkswagen-Juhlatuki - 4000 €
= nyt 29 690 €"

Käytetyt on suurin piirtein samassa hintaluokassa.
Myydään Volkswagen sähköautot - Nettiauto
 
VW näyttää myyvän vieläkin alennuksella noita viimeisiä e-Golfeja. Auton hyvyydestä en kyllä itse osaa sanoa mitään.
"e-Golf - nyt alkaen 29 090 €
- välittömästi toimitukseen

Volkswagen e-Golf alk. 35 690 €
  • Sähköauton hankintatuki - 2000 €
  • Volkswagen-Juhlatuki - 4000 €
= nyt 29 690 €"

Käytetyt on suurin piirtein samassa hintaluokassa.
Myydään Volkswagen sähköautot - Nettiauto
Jotenkin tuntuu että ostais Nokian Symbian puhelinta alennuksesta vuonna 2014 tms. :)

Tai Windows Puhelinta 2017->
 
Alkaa olemaan e-golffin hinta lähempänä mitä sen pitäisi olla.

Ostaisin silti mielummin Leafin. E-golfin akku on aivan liian pieni. Oma benchmarkki on että pääseekö HKI-Pori välin pysähtymättä. E-golfilla jouduin pysähtymään 2 kertaa.

Ohjaus liian kevyt ja epämääräinen. Tehottomampi kuin meidän pikkukoneiset polttisautot. Täytyy käynnistää moottori lähtiessä, ihan niinkuin ajaisi mukamas polttiksella. Sitten se täytyy sammuttaa. No eikös se aina unohdu kun ei ole moottoria mikä oikeasti sammutetaan. Takakontti on liian pieni. Listaa voisin jatkaa, kolmisen viikkoa tuli vietettyä e-golfin kanssa. Ei ole ikävä sitä autoa
 
VW näyttää myyvän vieläkin alennuksella noita viimeisiä e-Golfeja. Auton hyvyydestä en kyllä itse osaa sanoa mitään.
"e-Golf - nyt alkaen 29 090 €
- välittömästi toimitukseen

Volkswagen e-Golf alk. 35 690 €
  • Sähköauton hankintatuki - 2000 €
  • Volkswagen-Juhlatuki - 4000 €
= nyt 29 690 €"

Käytetyt on suurin piirtein samassa hintaluokassa.
Myydään Volkswagen sähköautot - Nettiauto
Hinta alkaa olemaan kohdillaan, mutta hieman liikaa harrastuneisuutta latausten suhteen vaatii sähköauto, jolla ei pääse esimerkiksi edes ykköstietä (HKI-TKU) päästä päähän ympäri vuoden. Tietty varakkaan perheen kakkosautoksi riittänee tuokin range tuolla hinnalla. Toisaalta pistokehybridinkin rangella ajelee omalla kylällä pelkällä sähköllä ihan yhtä paljon jos kotona latailee jatkuvasti ajojen välillä. Esim. täältä jotain arviota kyseisen auton rangeen käytännössä: Volkswagen e-Golf
 
Jotenkin tuntuu että ostais Nokian Symbian puhelinta alennuksesta vuonna 2014 tms. :)

Tai Windows Puhelinta 2017->
Niin on kun ID.3 on pian tulossa. Jos ei ole e-Golfille ostajia, niin täytyy laskea vähän lisää hintaa :)

ID.3 | Mallit | Volkswagen Suomi
"ID.3:n perusmallin hinta Saksassa alkaen alle 30 000 €"

Toisaalta pistokehybridinkin rangella ajelee omalla kylällä pelkällä sähköllä ihan yhtä paljon jos kotona latailee jatkuvasti ajojen välillä. Esim. täältä jotain arviota kyseisen auton rangeen käytännössä: Volkswagen e-Golf
Ainakin Golf pistokehybridi on aika selvästi e-Golfia kalliimpi. Nyt kun siis e-Golfin hintaa on laskettu. Mutta jos e-Golfin akku ei riitä, niin ei voi mitään.

Golf GTE Plug-In Hybrid 150 kW DSG-automaatti 42 700€. Skoda Superb PHEV maksaa 39 200€ eli melko edullinen.
 
Niin on kun ID.3 on pian tulossa. Jos ei ole e-Golfille ostajia, niin täytyy laskea vähän lisää hintaa :)

ID.3 | Mallit | Volkswagen Suomi
"ID.3:n perusmallin hinta Saksassa alkaen alle 30 000 €"


Ainakin Golf pistokehybridi on aika selvästi e-Golfia kalliimpi. Nyt kun siis e-Golfin hintaa on laskettu. Mutta jos e-Golfin akku ei riitä, niin ei voi mitään.

Golf GTE Plug-In Hybrid 150 kW DSG-automaatti 42 700€. Skoda Superb PHEV maksaa 39 200€ eli melko edullinen.
No aika reipasta jos melkein 13000 euroa kalliimpi tuo hybridi. GTE:n hinnallahan ostaisi jo esimerkisi molemmat litran bensa-Golffin ja Seat Mii:n sähköversion.
 
Mites tota uudempaa Leafia saa ladattua? Nettiautossa on kyllä kauhea etsiä sähköautoja kun tietomalli on rakennettu polttiksen ympärille...

Katselin noita 40 kWh malleja ja yhden kohdalla myyjä mainitsi että kyseisen yksilön mukana tulee 8A ja 16A suko-laturit ja sitten 6 kW Type2. Kuulostaa aika vähältä tuo 6 kW jos yrittäis maksimoida sähköajoa — vois olla joku pienempi polttis kakkosautona ja pitkätkin matkat sähkiksellä jos sais pikalaturilla säädyllistä vauhtia ladattua.

Toinen mikä kiinnostaa on Zoe mutta taitaa olla vähän liian pieni. No, pitäis varmaan koeajaa silti sit kun sen aika on.

Minulla on ollut sekä Zoe että tuo uudempi Leaf. Tykkäsin Zoesta enemmän, vaan se oli niin turkasen laiska kiihtymään että piti vaihtaa pois. Ajettavuudeltaan oli Leafia tunnokkaampi. Odottelen edelleen kunnon hot hatchiä sähköisenä.

Matkakäytössä nuo nyt ei kumpikaan ole oikein omimmalla alueellaan. Zoe kuluttaa hillittömästi yli 90 vauhdissa, ja Leafin akilleen kantapäänä on kuumeneva akku ja sitä kautta hidastuva lataus - väitän että kolmannen lataustauon kohdalla viimeistään Zoe menee Leafin ohi. Kaupunkiajossa Zoe on paljon etevämpi. Siitä näkee kunnolla ulos, ja kääntöympyrä on minimaalinen. Leafin jos hankkii kannattaa hankkia sellainen josta löytyy 360-kamera.

Molempien takakontit on yllättävän suuria, talvirenkaat mahtuu kyytiin - Leafissa pitää kyllä ottaa hattuhylly irti.

Oma tuntuma oli että Zoe on huomattavasti fiksumpi sähköauto kuin Leaf. Molemmat ihan ok autoja omine vahvuuksineen ja puutteineen.
 
Minulla on ollut sekä Zoe että tuo uudempi Leaf. Tykkäsin Zoesta enemmän, vaan se oli niin turkasen laiska kiihtymään että piti vaihtaa pois. Ajettavuudeltaan oli Leafia tunnokkaampi. Odottelen edelleen kunnon hot hatchiä sähköisenä.

Matkakäytössä nuo nyt ei kumpikaan ole oikein omimmalla alueellaan. Zoe kuluttaa hillittömästi yli 90 vauhdissa, ja Leafin akilleen kantapäänä on kuumeneva akku ja sitä kautta hidastuva lataus - väitän että kolmannen lataustauon kohdalla viimeistään Zoe menee Leafin ohi. Kaupunkiajossa Zoe on paljon etevämpi. Siitä näkee kunnolla ulos, ja kääntöympyrä on minimaalinen. Leafin jos hankkii kannattaa hankkia sellainen josta löytyy 360-kamera.

Molempien takakontit on yllättävän suuria, talvirenkaat mahtuu kyytiin - Leafissa pitää kyllä ottaa hattuhylly irti.

Oma tuntuma oli että Zoe on huomattavasti fiksumpi sähköauto kuin Leaf. Molemmat ihan ok autoja omine vahvuuksineen ja puutteineen.
Tämä olikin ensimmäinen kerta kun näin fiksun vertauksen kahdesta sinänsä kiinnostavasta sähköautosta, joissa kummassakin tuntuu olevan omat ongelmansa.

Jos Renault saisi Zoen hyötysuhdetta parannettua isoissa vauhdeissa, niin se olisi ainakin itselleni kiinnostava auto.
 
Mjoo, eli melkeen sitten Zoe (tai kun noita Miitä alkaa ilmestymään hyllyihin) tuohon 50 km/sivu työmatka-ajoon ja muuhun pyörittelyyn rouvalle. Ei kannattane maksaa Leafista ekstraa jos sitä tilaa ei hyödynnetä muussa ajossa.

Kai toi Zoe nyt 100 km menee motaria niin et ehtii yöllä ladata?

kyllä se menee, varsinkin jos pystyy lataamaan voimavirralla.

Leafin korkeampi hinta kyllä minusta näkyy varustelussa ja tehossa. Zoe on spartalainen. Kannattaa ne molemmat kokeilla ennen ostopäätöstä.
 
Onko muuten tietoa, että koska Zoen 50kWh akullista mallia alkaa saada? Siihen pitäisi olla saatavilla R135 moottori, joka on ainakin paperilla aika paljon räväkämpi kuin se alkuperäinen R90...
 
Onko muuten tietoa, että koska Zoen 50kWh akullista mallia alkaa saada? Siihen pitäisi olla saatavilla R135 moottori, joka on ainakin paperilla aika paljon räväkämpi kuin se alkuperäinen R90...

Mulla ei ole tietoa, mutta ennen kuin tulee R180 en Zoea harkitse.
 
Näytti Ford aloittaneen hybridi ja Mustang Mach-E markkinointikampanjan televisiossa. Syksypuolella nuo "Musset" pitäis olla liikkeissä?
 
Näytti Ford aloittaneen hybridi ja Mustang Mach-E markkinointikampanjan televisiossa. Syksypuolella nuo "Musset" pitäis olla liikkeissä?
Varmaan menee loppuvuoteen, tyyliin joulukuu kun Suomeen asti saapuvat ekat First Editionit. Parilta Ford -kauppiaalta kyselin muutama viikko sitten hintoja noista. Takavetosista malleista ei ollut ainakaan siinä vaiheessa edes julkistaneet virallisia hintoja, kun itseäni kiinnosti takavetoinen malli isolla akulla.

Ulkonäön puolesta ainakin itseä miellyttää noi enemmän kuin vaikka Tesla Model Y, mutta Fordin akkuteknologia vähän mietityttää Teslaan verrattuna.
 
Kyllähän tommonen mach e awd 75kwh voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto Volvolle joskus 3v päästä. Toki tuo rwd 98kwh versiokin voisi mennä, olisipahan kantamaa reilusti, 600km. Mielenkiintoinen laite on :tup:
 
Kyllähän tommonen mach e awd 75kwh voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto Volvolle joskus 3v päästä. Toki tuo rwd 98kwh versiokin voisi mennä, olisipahan kantamaa reilusti, 600km. Mielenkiintoinen laite on :tup:

Epäilen hieman tuota 600km. EPA:n mukaan ~480km jonka voin uskoa. Yleensä EPA range on realistisempi kuin esmes WLTP
 
Epäilen hieman tuota 600km. EPA:n mukaan ~480km jonka voin uskoa. Yleensä EPA range on realistisempi kuin esmes WLTP

Tämähän tietty riippuu täysin omasta käyttöprofiilista, mutta kunhan se oma käytännön raja ylittyy niin sitä rangeakaan ei enää pidemmän päälle tuijottele. Ja lopun hoitaa sitten latausverkosto. Oma kipuraja oli näköjään 200km kelissä kuin kelissä, sen yli kun pääsee on totaalisen yhdentekevää onko range 350km vai 500km.

Paljon pitkiä matkoja säännöllisesti ajavalle toki se akun koko ja käytännön range painaa vaakakupissa paljon.
 
Oma kipuraja oli näköjään 200km kelissä kuin kelissä, sen yli kun pääsee on totaalisen yhdentekevää onko range 350km vai 500km.
Tuohon jos pistää akun kulumisen päälle, niin rangen olisi uudessa autossa syytä olla ainakin sen 250km pahimmissa talvikeleissä, jotta autoa ei tarvitse vaihtaa yhtenään hiipuvan akun takia.
 
Tämähän tietty riippuu täysin omasta käyttöprofiilista, mutta kunhan se oma käytännön raja ylittyy niin sitä rangeakaan ei enää pidemmän päälle tuijottele. Ja lopun hoitaa sitten latausverkosto. Oma kipuraja oli näköjään 200km kelissä kuin kelissä, sen yli kun pääsee on totaalisen yhdentekevää onko range 350km vai 500km.

Paljon pitkiä matkoja säännöllisesti ajavalle toki se akun koko ja käytännön range painaa vaakakupissa paljon.

Kyllä mä sen tiedän, en itsekään ole tarvinnut kuin 70% akun kapasiteetista. Mutta tuo 600km on kyllä niin huteralla pohjalla että en tiedä miten uskaltavat mainostaa sellaista. Jos joku ostaa tuon ja ajattelee että pääsee PK-seudulta Kajaaniin ilman lataamista, niin tulee kyllä pettymään

Tuohon jos pistää akun kulumisen päälle, niin rangen olisi uudessa autossa syytä olla ainakin sen 250km pahimmissa talvikeleissä, jotta autoa ei tarvitse vaihtaa yhtenään hiipuvan akun takia.

Jos ei Nissan leafia oteta tähän mukaan niin aika kauan saat ajaa että akku kuluu 20%. Isompiakkuisten autojen kanssa puhutaan sadoista tuhansista kilometreistä. Keskiverto suomalaisella menee yli 20 vuotta että päästään siihen pisteeseen. Mutta muuten olet oikeassa, on hyvä olla hieman reserviä
 
Kyllä mä sen tiedän, en itsekään ole tarvinnut kuin 70% akun kapasiteetista. Mutta tuo 600km on kyllä niin huteralla pohjalla että en tiedä miten uskaltavat mainostaa sellaista. Jos joku ostaa tuon ja ajattelee että pääsee PK-seudulta Kajaaniin ilman lataamista, niin tulee kyllä pettymään

Jos ei Nissan leafia oteta tähän mukaan niin aika kauan saat ajaa että akku kuluu 20%. Isompiakkuisten autojen kanssa puhutaan sadoista tuhansista kilometreistä. Keskiverto suomalaisella menee yli 20 vuotta että päästään siihen pisteeseen. Mutta muuten olet oikeassa, on hyvä olla hieman reserviä
Akku kuluu myös autoa tallissa seisottamalla, ei pelkästään lataamisen / käyttämisen seurauksena.

Onko noista 60kwh+ akkusista edes juuri kokemuksia akun kulumisen osalta? MB EQC, Audi eTron, Kona, I-Pace ja Leaf plussa? Mistään noista ei ole vielä 3-5v kestotestiä, josta tiedettäisiin akun sulamisvauhti.

Model S on ainoa josta tiedetään, että akut kestävät kohtuu hyvin.
 
Oliks Model S 60 kWh oikeasti sen kokoinen edes? Eikös se ollut softarajoitettu akku jonka saa maksamalla ”isommaksi”?
Joissakin malleissa oli tuota. Muistelisin, että ekat 60kWh mallit olivat oikeasti pienemmällä akulla.
 
Akku kuluu myös autoa tallissa seisottamalla, ei pelkästään lataamisen / käyttämisen seurauksena.

Onko noista 60kwh+ akkusista edes juuri kokemuksia akun kulumisen osalta? MB EQC, Audi eTron, Kona, I-Pace ja Leaf plussa? Mistään noista ei ole vielä 3-5v kestotestiä, josta tiedettäisiin akun sulamisvauhti.

Model S on ainoa josta tiedetään, että akut kestävät kohtuu hyvin.

Mulla uutena käytettävissä olisi kai pitänyt olla muistaakseni 68.8kWh. Nyt 4.5 vuoden ja 120tkm jälkeen 65.6kWh. Eli SOH olisi 95.3%. Nelikymppisessä Leafissa pääsin alle tuon 1.5v/45tkm.

Model S ”70” siis kyseessä.
 
Tämähän tietty riippuu täysin omasta käyttöprofiilista, mutta kunhan se oma käytännön raja ylittyy niin sitä rangeakaan ei enää pidemmän päälle tuijottele. Ja lopun hoitaa sitten latausverkosto. Oma kipuraja oli näköjään 200km kelissä kuin kelissä, sen yli kun pääsee on totaalisen yhdentekevää onko range 350km vai 500km.

Paljon pitkiä matkoja säännöllisesti ajavalle toki se akun koko ja käytännön range painaa vaakakupissa paljon.

Itselle olennaisimmat mittarit ovat range maantieajossa ja vielä sitä tärkeämpi 20-80% pikalatauksella saatava range ja pikalataukseen kulunut aika. Jos koko akun range on 200km niin pikalatauksella saa vain ~140km ja jos laturit eivät ole optimaalisissa paikoissa niin helposti latausväli voi olla vain 100km tai jollain pysähdyksellä pitää ladata täydemmäksi kuin 80%, minkä toki voi tehdä ihan mielellään pidemmillä siirtymillä ainakin kerran ruokailun yhteydessä. Itsellekin riittäisi aika hyvin jos latausväli olisi pitkässä ajossa 200km...käytännössä tarkoittanee ~60kWh akkua.
 
Akku kuluu myös autoa tallissa seisottamalla, ei pelkästään lataamisen / käyttämisen seurauksena.

Onko noista 60kwh+ akkusista edes juuri kokemuksia akun kulumisen osalta? MB EQC, Audi eTron, Kona, I-Pace ja Leaf plussa? Mistään noista ei ole vielä 3-5v kestotestiä, josta tiedettäisiin akun sulamisvauhti.

Model S on ainoa josta tiedetään, että akut kestävät kohtuu hyvin.

Ja siinä vaiheessa kun 5v kestotestien tulokset alkaa selviämään, akkukemiat on jo ehtineet vaihtumaan. 2012 Model S:n akun kemia ei vastaa 2016 S:n kemiaa, jolloin akkuun alettiin lisämään silikoonia. Epäilemättä akun kemiaa on senkin jälkeen kehitetty. Kestotestit eivät siis juuri auta uuden auton valinnassa, mutta toki käytetyn auton ostajaa auttaa.
 
Näytti Ford aloittaneen hybridi ja Mustang Mach-E markkinointikampanjan televisiossa. Syksypuolella nuo "Musset" pitäis olla liikkeissä?
Mustangia tosiaan mainostettiin. Mahtaa tulla hyvä kilpailija Tesla Y:lle. Fordin pääsee koeajamaankin joskus, kun liikeitä on enempi.

Screenshot_20200103-141944_Adobe_Acrobat.png

Hybridin mainos taisi mennä itseltä kokonaan ohi.

Hybridi:
TÄYSIN UUSI KUGA
 
Ja siinä vaiheessa kun 5v kestotestien tulokset alkaa selviämään, akkukemiat on jo ehtineet vaihtumaan. 2012 Model S:n akun kemia ei vastaa 2016 S:n kemiaa, jolloin akkuun alettiin lisämään silikoonia. Epäilemättä akun kemiaa on senkin jälkeen kehitetty. Kestotestit eivät siis juuri auta uuden auton valinnassa, mutta toki käytetyn auton ostajaa auttaa.
Vai että silikoonia :D
 
Hybridi Fordissa on Toyota tyylisesti 2.5 litrainen Atkinson moottori.

Kugan ladattava hybridi yhdistää 2,5-litraisen nelisylinterisen Atkinson-syklin bensiinimoottorin ja sähkömoottorin portaattomaan vaihteistoon. Järjestelmän yhteisteho on 165 kilowattia (225 hv). Kyseessä on Fordin ensimmäinen Euroopassa myytävä ladattava hybridi ja sen 14,4 kilowattitunnin litiumioniakku mahdollistaa yli 50 kilometrin ajomatkan pelkällä sähköllä.
Uusi Ford Kuga sai hinnat – ladattava hybridi alle 40 000 euroa - Teknavi
 
Sielhän on nyt isoa rautaa, Edge lähti ja sen tilalla V6 Explorer PHEV ja ilmeisesti joka mallisarjaan on tulossa vaihtoehto.
 
Mustangia tosiaan mainostettiin. Mahtaa tulla hyvä kilpailija Tesla Y:lle. Fordin pääsee koeajamaankin joskus, kun liikeitä on enempi.

Toivottavasti näin, mutta ensimmäinen 50 000 auton tuotantoerä on jo myyty joten jää nähtäväksi
 
Tekniikan Maailma

"Teslan Kiinan ”gigatehdas” valmistui vain 357 päivässä – Ensimmäiset Model 3:t luovutettiin asiakkaille vielä ennen vuoden vaihdetta"

Taitaa vielä mennä kyllä hyvin kaupaksi : "Lisäksi Kiinan teollisuusministeriö lisäsi Model 3:n uusien autojen listalle, joista ei joudu maksamaan sikäläistä ostoveroa. Tesla aikoo pudottaa Model 3:n hintaa Kiinassa 20 prosentilla, mikä toteutuu nähtävästi vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla."
 
3:sen valmistusmäärät tulevat olemaan 2020 helposti 50% korkeammat kuin vuonna 2019, ellei Y:n valmistus ala syödä tuotantokapasiteettia jenkkitehtaalta.

Ainakin kaikki erikoisuus katoaa kolmosesta liikenteessä, kun siitä alkaa tulla yhtä yleinen kuin 3-bemmeistä ja C-mersuista.
 
3:sen valmistusmäärät tulevat olemaan 2020 helposti 50% korkeammat kuin vuonna 2019, ellei Y:n valmistus ala syödä tuotantokapasiteettia jenkkitehtaalta.

Ainakin kaikki erikoisuus katoaa kolmosesta liikenteessä, kun siitä alkaa tulla yhtä yleinen kuin 3-bemmeistä ja C-mersuista.

Toisaalta ei se ainakaan itseäni haittaa, jos vaikka joskus olisi varaa käytettynä sitten ostaa :lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom