Keskustelua hybridiautoista

Tuon raskaan kaluston väkisin tunkeminen täyssähköiseksi ei ole kovinkaan järkevää, ne ovat samalla jo lähtökohtaisesti polttoaientaloudeltaan parhaimpia autoja

Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.
 
Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita.
Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois,
kun ne kerran päästävät niin paljon.

Työkoneita koskevat päästörajoitukset siinä missä ajoneuvojakin.

Stage 5 -päästömääräys toi DPF-hiukkassuodattimen työkonemoottoreihin

Työkoneiden Stage V -päästömääräys tuli voimaan 2019. Dieselkäyttöisissä työkoneissa otetaan nyt käyttöön DPF-hiukkassuodatin ja SCR-katalysaattori.


Työkonemoottoreiden päästövaatimukset tulevat voimaan 1.1.2019


6.11.2018 10.30

Vuoden vaihteen jälkeen moottoreiden päästövaatimukset koskevat kaikkia liikuteltavia polttomoottorikäyttöisiä laitteita.

Työkonedieseleiden ja generaattorien voimalähteiden päästöt kiristyivät

Työkoneissa käytettävien dieselmoottoreiden päästöjä on säädelty tiukoilla määräyksillä jo vuodesta 1999 alkaen
niin tehokkaasti että uusimpien viitostason moottoreiden typpioksidi- ja hiukkaspäästöt ovat enää vain noin 4 %
vuonna 1999 voimaan tulleen ensimmäisen päästötason mukaisista määristä.

AGCO POWER 44AWF-MOOTTORINDPF-JA SCR-JÄRJESTELMIEN OPTIMOINTI

Arto Mäkelä Opinnäytetyö (AMK) Kone-ja tuotantotekniikka Energia-ja polttomoottoritekniikka 2017
 
Viimeksi muokattu:
Kyl niissä taitaa tulla parhain hyöty hybriditekniikalla, Sisun isoin mallihan on juuri sellainen. Oma lukunsa on erikoisajoneuvot, rekkanäyttelyssä kysyin mieheltä jolla oli siellä näytillä 3x Mersun 8x8 raskaan kaluston hinausautoja, viimeisimmän oli hakenu Italiasta ja suoraan Suomeen maalaukseen yms.

88l/100km kun oli pitäny kuulemma kiirettä, että ehtii laivaan. :D

Todella vähän vaan noita Sisun hybridejä liikenteessä, jos oikein olen ymmärtänyt se nostaa aika paljon auton hintaa (luokkaa 30-40k) ja suht harva Sisun ostaja sitä ostaa (ja lähtökohtaisesti jo Sisu ei merkkinä ole niin yleinen jos vertaa Volvo/Scania/MB)


Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.

Isoja materiaalinkäsittely koneita on sähköisenä jo ollut hetken aikaa, esim. Äänekoskella kaikki isot Mantsisen koneet on sähköisiä. Nämä toki ovat kokoajan piuhan päässä eikä akustoja tarvita niin helpompi varmasti tehdä.
 
Varmaan CO2, koska tän "dieselkohun" pesuveden mukana on menny, että diesel ei juuri oo tuottanu päästöjä enää vuosiin, Euro 6 ja työkoneiden Tier 4 on olleet täällä jo tovin.
 
Ja nämä työkoneiden dpf-pöntöt ja urealaitteethan ei aiheuta kuin ongelmia.
Ainakin oma työnantaja puukottaa ne välittömästi pois käytöstä, kun koneen takuu loppuu.
 
Ja nämä työkoneiden dpf-pöntöt ja urealaitteethan ei aiheuta kuin ongelmia.
Ainakin oma työnantaja puukottaa ne välittömästi pois käytöstä, kun koneen takuu loppuu.
Nuo ns. jälkivarusteiset saasteenpoistolaitteet ovatkin lähinnä valmistajien viherpesua, koska käyttäjä saa ne mitätöityä.
 
Varmaan CO2, koska tän "dieselkohun" pesuveden mukana on menny, että diesel ei juuri oo tuottanu päästöjä enää vuosiin, Euro 6 ja työkoneiden Tier 4 on olleet täällä jo tovin.

Uudet pikkudieselit ei varmaan, mutta isommat vehkeet kyllä nähtävästi puskee hiiltä putkesta
 
Ei puske ellei jotain ole rikki tai paremminkin rikottu. Edes 76t yhdistelmät täydessä mällissä ei puske savua Murhasaaren sillan nousuissa, kylmällä tulee vähän valkoista, ehkä. Vajaa 20v sitte oli jo koulutus Scaniossa nappi, jolla kytkettiin valkosavun poisto(?) tmv pois päältä. Hiukkassuodattimen läpi ei tule mitään ja sellainen on ollut kaikissa (lukuunottamatta ihan pieniä kiinteistötraktorit yms) jo vuosia.
-08 oli itselleni ensimmäinen auto hiukkassuodattimella ja kaikki lukemat oli katsastuksissa aina 0.00. Ensimmäisessä katsastuksessa, tais olla asemankin ensimmäinen ajoneuvolle, jossa oli DPF ottivat kahdesti päästöt kun eivät uskoneet.
 
Ei puske ellei jotain ole rikki tai paremminkin rikottu. Edes 76t yhdistelmät täydessä mällissä ei puske savua Murhasaaren sillan nousuissa, kylmällä tulee vähän valkoista, ehkä. Vajaa 20v sitte oli jo koulutus Scaniossa nappi, jolla kytkettiin valkosavun poisto(?) tmv pois päältä. Hiukkassuodattimen läpi ei tule mitään ja sellainen on ollut kaikissa (lukuunottamatta ihan pieniä kiinteistötraktorit yms) jo vuosia.
-08 oli itselleni ensimmäinen auto hiukkassuodattimella ja kaikki lukemat oli katsastuksissa aina 0.00. Ensimmäisessä katsastuksessa, tais olla asemankin ensimmäinen ajoneuvolle, jossa oli DPF ottivat kahdesti päästöt kun eivät uskoneet.

Sitten on varmaan monen rekan kunto aika retuperällä :D Pori-HKI väliä tulee jonkun verran ajettua ja aina tulee useampi rekka vastaan jotka puskevat järkyttävästi paskaa putkesta
 
Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.
Jos meillä on rahaa käytettävissä X ja halutaan maksimoida päästöjen vähennys, niin sitten pitää pistää rahat sinne missä päästöjen vähennys per investoitu euro on paras.

Minnekään muualle rahan käyttäminen on ilmaston tuhoamista suhteessa parhaaseen valintaan.
 
Sitten on varmaan monen rekan kunto aika retuperällä :D Pori-HKI väliä tulee jonkun verran ajettua ja aina tulee useampi rekka vastaan jotka puskevat järkyttävästi paskaa putkesta

Kuorma-autot ovat kuitenkin sen verran kalliita laitoksia että niillä ajetaan vähintään sen 20 vuotta, mielummin 30, on tuolla liikenteessä vielä paljon vanhoja euro 1 ja 2 luokan autoja. Itseasiassa euro 2 ja 3 säädös käytännössä lisäsi mustaa näkyvää savua, vaikka muita saasteita vähennettiinkin.

Lisäksi, ei tuo kuorma-autojen "lastuttaminen" ja DPF:n poisto ole yhtään sen monimutkaisempi operaatio kuin henkilöautossakaan, suurin ero on siinä että siihen on merkittävä taloudellinen kannustin.

Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.

Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.

Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.

Sähköisenä ne tietysti olisivat taloudellisempia, mutta samalla sijoitettulla eurolla saadaan kaikkein pienin hyöty.

Jos puhutaan ihan perus polttoaineenkulutuksen vähentämisestä. Isokulutuksisen auton polttoaineenkulutuksen vähentäminen on paljon helpompaa kuin jo valmiiksi pienellä polttoaineella liikkuvan.

Sun ehdotus on pohjimmiltaan se että vähennetään energiatehokkaan vähemmistön päästöjä jotta voidaan jatkaa energiaa tuhlaavan enemmistön tuottamia päästöjä?

Vaikka raskaita ajoneuvoja on suhteellisesti vähän, ne kuitenkin edustavat suurinta osaa liikenteestä tonneina mitattuna ja samalla ovat kaikkein pienin ryhmä varsinaisilla ongelma-alueilla.


On aika yleistä että ihmiset eivät tajua mitä eroa on saasteilla ja päästöillä. Saasteiden vähentäminen on jo pitkään aiheuttanut esim tuon hiilidioksidi päästön kasvamista. Nuo saasteet ovat ihmiselle vaarallisia, päästöt ensisijaisesti ilmastolle pahaksi.
 
Mielenkiintoista keskustelua, mutta eikö ole lähtenyt pitkälti lapasesta off-topic osastolle?
Nojaa.. kyllähän kuitenkin sähkö- ja hybridiautojen olemassaolon syy on pitkälti perinteisten polttomoottireiden päästöissä, ja ne ovat kuitenkin samalla myös vaihtoehto sähköiselle liikkumiselle.
 
Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Tää on hyvinkin totta, en epäile. Olenkin maininnut täällä jo kunta, valtio, julkisyhteisöjen kanssa tekemisissä olevien kuljetussopimuksien ehdoista 2021 eteenpäin. Ainoa dieselplugari, jonka äkkiä muistan on Mersun E 300De, sen laskennallinen tais mennä kriittisen rajan 50g/km alle niukasti.

Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye: Kaasulla toimivia on jotain isoissa kaupungeissa, mutta asemia ei muualla maassa ja tankilla pitää käydä usein. Menikö lapsi pesuveden mukana? :btooth:
 
Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Tää on hyvinkin totta, en epäile. Olenkin maininnut täällä jo kunta, valtio, julkisyhteisöjen kanssa tekemisissä olevien kuljetussopimuksien ehdoista 2021 eteenpäin. Ainoa dieselplugari, jonka äkkiä muistan on Mersun E 300De, sen laskennallinen tais mennä kriittisen rajan 50g/km alle niukasti.

Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye: Kaasulla toimivia on jotain isoissa kaupungeissa, mutta asemia ei muualla maassa ja tankilla pitää käydä usein. Menikö lapsi pesuveden mukana? :btooth:

Toisaalta osa taksareista vaihtoi kaupungissa pyörivät autonsa priukseen jo 10 vuotta sitten, ilman että sitä mitenkään julkisesti tuettiin tai pakotettiin.

Nimenomaan kaupunkiliikenteessähän erilaiset hybridivoimalinjat ovat ylivoimaisia, käytännössä vaan kukaan ei ole oikeasti juuri kiinnostunut auton kulutuksesta, joten nämä plugarit jota saavat kauniit päästölukemat sen ladatun sähkön ansiosta eivät ole kovinkaan kummoisia hybrideitä.
 
Mielenkiintoista keskustelua, mutta eikö ole lähtenyt pitkälti lapasesta off-topic osastolle?
Joo ja huomaa, että sähkörekoista puhuu aina ne joilla ei ole mitään kokemusta koko alalta. Käytännössä tuollaisia sähkörekkoja voi ostaa vaan DB Schenker + pari muuta isoa toimijaa joilla on omia autoja ja pystyvät tekemään niille sopivat reitit + laturit. Tuollaisia ei käytännössä voi tien päällä ladata, kun mistään ei löydy sellaisia toimijoita jotka laittavat useita megawatti-luokan latureita teiden varsille.
 
Joo ja huomaa, että sähkörekoista puhuu aina ne joilla ei ole mitään kokemusta koko alalta. Käytännössä tuollaisia sähkörekkoja voi ostaa vaan DB Schenker + pari muuta isoa toimijaa joilla on omia autoja ja pystyvät tekemään niille sopivat reitit + laturit. Tuollaisia ei käytännössä voi tien päällä ladata, kun mistään ei löydy sellaisia toimijoita jotka laittavat useita megawatti-luokan latureita teiden varsille.

Myös ne kaupunkikäyttöön hyvin soveltuvat jakelukuorkit ovat usein kuitenkin pienten yritysten autoja, eikä firmalla välttämättä ole mitään omaa "terminaalia", vaan autot seisovat parkissa jossain kuljettajaa lähellä olevalla yleisellä pysäköintialueella.
 
Myös ne kaupunkikäyttöön hyvin soveltuvat jakelukuorkit ovat usein kuitenkin pienten yritysten autoja, eikä firmalla välttämättä ole mitään omaa "terminaalia", vaan autot seisovat parkissa jossain kuljettajaa lähellä olevalla yleisellä pysäköintialueella.
Juuri näin. Joka tarkoittaa, että se yhden jannun jakelukuorkki tuskin tulee sähköistymään ihan heti, ellei saa asiakkaalta jotain 5 vuoden ota tai jätä-sopimusta jolla nää sähkölelut maksetaan.
 
Kyllä, hybridi on isossa kaupungissa erittäin hyvä valinta. Silti se ei poista asiaa, että sekään ei käy, pitää olla plug-in tai EV. Nää VAG 1,4 TSI plugarit tuuppaa jotain muuta kuin 3,x l / 100km kulutuksia Pori/HKI/Pori rundilla.

Kysehän on tästä. EU:lta kovia ja nopeita vaatimuksia puhtaille ajoneuvoille julkisissa hankinnoissa - onnistuuko Suomessa?

Sähköpakulla ajaa, teoriassa, 170km kertavedolla. Eli ihan jakeluajoon, ei kummempaan.
Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE
 
Juuri näin. Joka tarkoittaa, että se yhden jannun jakelukuorkki tuskin tulee sähköistymään ihan heti, ellei saa asiakkaalta jotain 5 vuoden ota tai jätä-sopimusta jolla nää sähkölelut maksetaan.
Siis periaatteessa jos yksinyrittäjä ostaa uuden kuorma-auton, ja asuu esim omakotitalossa, jossa sen riittävän päivälatingin voi joka yö itse ladata, tuo sähkökuorkki on ihan mahdollinen ratkaisu, mikäli rahoittaja vaan hyväksyy sen että lainanlyhennyserä on suurempi ja vastaavasti polttoainelasku pienempi, käytännössä pankki ei tuohon välttämättä suostu, koska rahoitukset lasketaan hyvin pitkälti vakiokaavoilla, ja vakiokaavalla sähkökuorkin rahoitusosuus on liian suuri sen liikevaihtoon nähden.
 
Eli tää hieno kouhotus saa pakon edessä esim suurimman osan takseja pakon edessä vaihtamaan pois dieseleistä bensaplugareihin, jotka auttaa päivittäisistä ajoista sen 30 min verran ajovuoron alusta ellei välilatauksia ehdi/pysty tekemään. Kulutus todellisuudessa nousee, samoin yrittäjän kustannukset, mutta pelastetaanpa ympäristö. :beye:
Eikös tuon sähkön tai bensan kulutuksen suuruus näy sitten paljonko sitä bensaa on oikeasti ostettu. Taksina ladattava bensa hybridi ei siis toisi mitään säästöä noissa lukemissa. Ei siis pelasteta ympäristöä, vaikka melkein luulisi :)

Jos taas ostaa taksiksi Toyotan itselataavan hybridin, niin siinä on kyllä aivan oikeat CO2 päästöt laskettuna, kun lataaminen ei onnistu ollenkaan.
 
joten nämä plugarit jota saavat kauniit päästölukemat sen ladatun sähkön ansiosta eivät ole kovinkaan kummoisia hybrideitä.

Käsittääkseni plugarit on akku lataamatta ihan samanlaisia kuin vastaava auto hybridinä ilman latausmahdollisuutta? (ok, isompi akku tuo parikyt lisäkiloa vs ei ladattava).
 
Käsittääkseni plugarit on akku lataamatta ihan samanlaisia kuin vastaava auto hybridinä ilman latausmahdollisuutta? (ok, isompi akku tuo parikyt lisäkiloa vs ei ladattava).
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
 
Eiköhän ylläpito vois siivota joutavan offtopic keskustelun fossiilisia polttoaineita käyttävien kuorma-autojen ym. päästöistä jonnekkin sinne kuuluvaan osastoon esim. ilmastonmuutosketjuun. Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella sähkö ja hybridiautoista.
Eikös keskustelu lähtenyt etenemään sähkörekoista/kuorma-autoista.

Pitääkö kaikki viestit siivota pois missä sivutaan polttomoottoria vaikka se liittyisi keskusteluun?
 
Autoja ne on kuorma-autotkin.

Mä en tajua miksi jotkut haluavat ääritiukkaa natsimoderointia, kyllä nuo kuitenkin läheisesti liittyy hybridi- ja sähköajoneuvotekniikaan.

(E: Tää on sähköautotopikki, ei täällä saa puhua moderoinnista!! :mad: )

Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
Käytännössä vaan ne plugarit ei ole hybridinä kovinkaan kummoisia, ei valmistajilla tunnu olevan kiinnostusta sen hybridipuolen kehittämiseen kun sillä latauksella saa kauniit lukemat.

Sinänsä tuo pistokehybdridi saastuttavampi kuin diesel on puhdas klikkiotsikko. Ei siitä lataussähköstä tosiaan ole mitään iloa yhtäkyytä ajettavalla 1000km automatkareissulla, mutta harvoinhan auton käyttöprofiili on noin yksipuolinen.
 
Tiukahko moderointi pitää ketjun luoettavana. Nyt siellä on sivun verran keskustelua dieseleistä, työkoneista ja päästöistä. Nämä eivät liity mielestäni edes etäisesti sähköautoihin. Ihan sama kun joku ehdottaisi talvirengaskeskustelua käytävän täällä sillä perusteella että ne voi laittaa sähköauton alle.
No eikö sähkö- ja hybridiautojen idea ole olla vaihtoehto dieselille, ja sen päästöille? Ja sama tekniikka ole sovellettavissa myös erilaisiin työkoneisiin.

Perusta oma topikkisi otsikolla "Linkkejä pressitiedotteisiin sähköautoista - ei keskustelua".
 
Käytännössä vaan ne plugarit ei ole hybridinä kovinkaan kummoisia, ei valmistajilla tunnu olevan kiinnostusta sen hybridipuolen kehittämiseen kun sillä latauksella saa kauniit lukemat.

Sinänsä tuo pistokehybdridi saastuttavampi kuin diesel on puhdas klikkiotsikko. Ei siitä lataussähköstä tosiaan ole mitään iloa yhtäkyytä ajettavalla 1000km automatkareissulla, mutta harvoinhan auton käyttöprofiili on noin yksipuolinen.
Useat hybridi kuskit pääsee pienellä kulutuksella, kun vaan ainakin kotona on laturi. Silti joku saattaa ostaa sen hybridin (olematon vero) ja ajaa bensalla. Toki sitä bensan verotusta voisi nostaa, niin ei olisi niin houkuttelevaa ajaa vaivattomasti lataamatta bensalla. Mutta tuohan nyt varmaan oli jo kaikilla muutenkin tiedossa. Ja onhan plugin hybridi myös tehokas, josta tulee plussaa ajettavuuteen. Saa nähdä sitten millainen on Seat Mii:n ajettavuus kaupungissa. Luulisi että on ihan mukava.

Tuossa vielä uudestaan tuo Skodan hinnasto. Melko hyvä hinta 160kW hybridille. Toivotaan että myynti vetää hyvin.

Screenshot_20191228-145739_Adobe_Acrobat.png
 
Tuosta olikin tehty juttu. Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel.

Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel! | Autotoday

Plugari toimii kyllä hybrinä ilman lataustakin, mutta silti diesel olisi parempi. Jos taas plugarin akku riittäisi (sähköauto), niin juttu olisi eri. Pitäisi olla siis iso akku plugarissa, latureita sekä nopea lataus myös. Nyt ei taida takseilla juuri olla latureita.
Vain pieni osa autoilijoista ajaa jatkuvasti merkittävästi yli 50km päivämatkoja. Näille tuo professorin mainostama bio-diesel auto on oiva vaihtoehto. Mutta suurimmalle osalle autoilijoista otsikko on harhaanjohtava.
 
Tiukahko moderointi pitää ketjun luoettavana. Nyt siellä on sivun verran keskustelua dieseleistä, työkoneista ja päästöistä. Nämä eivät liity mielestäni edes etäisesti sähköautoihin. Ihan sama kun joku ehdottaisi talvirengaskeskustelua käytävän täällä sillä perusteella että ne voi laittaa sähköauton alle.
Vaikka keskustelu onkin mennyt välillä hieman aiheen vierestä on sitä ollut huomattavasti mukavampi lukea ja seurata, kuin Mii-hysterian aikana 15 sivua siitä, minkä värisellä katolla ihmiset autoa odottavat.
 
Viimeksi muokattu:
Volvo foorumilla oli joku D6 plugarinsa tiedot lukenut ja muistaakseni siellä oli 100tkm sähköajoa ja 60tkm dieselillä, eli kyllähän plugari on selvästi pienipäästöisempi ainakin silloin kun ajoprofiili on sitä tukseva.
 
Tuossa vielä uudestaan tuo Skodan hinnasto. Melko hyvä hinta 160kW hybridille. Toivotaan että myynti vetää hyvin.
Screenshot_20191228-145739_Adobe_Acrobat.png
Epäilen, että myynnin vetäminen ei ole ongelma, vaan se, että pystytäänkö vastaamaan kysyntään jotta odotusajat eivät kasva liian suuriksi.
 
Toimiakseen takseille, pitäisi tulla asemille, tolpille, sairaloiden paikoituksiin ym paljon lataus mahdollisuuksia, että aina sais heittää johdon rasiaan.

Minähän en kiistä sitä, etteikö vaikka Passat GTE olisi todellisuudessa vähäkulutuksinen, jos sillä ajetaan se 50km täydestä latauksesta nätisti ja uudestaan kiinni tolppaan, joka täyttäisi latauksen taas edes osittain & toistetaan. Mutta ammattiliikenteen ajot ei mene näin. Siel on helposti +300km päivävuoron jäljiltä pelkästä kyläpyörimisestä hyvin lyhyin pysäyksin ja maaseutulaisella tulee noita yli 100km per sivu kaupunki A > kaupunki B siirtymiä sormia napsauttamalla helposti.

Ja silloin se parin, kolmen kyläkeikan kestänyt akku on hiljaa kun 1,4 TSI sirittää auton taivaltaessa min. 80km/h kohti seuraavaa kohdetta.
 
Minähän en kiistä sitä, etteikö vaikka Passat GTE olisi todellisuudessa vähäkulutuksinen, jos sillä ajetaan se 50km täydestä latauksesta nätisti ja uudestaan kiinni tolppaan, joka täyttäisi latauksen taas edes osittain & toistetaan. Mutta ammattiliikenteen ajot ei mene näin. Siel on helposti +300km päivävuoron jäljiltä pelkästä kyläpyörimisestä hyvin lyhyin pysäyksin ja maaseutulaisella tulee noita yli 100km per sivu kaupunki A > kaupunki B siirtymiä sormia napsauttamalla helposti.

No ainakin noilla priuksilla menee sen 300km kyläpyörityksen aikana vähemmän bensaa, kuin mitä dieselillä naftaa, joten ei se nyt lähtökohtaisesti huonompivaihtoehto ole.. Tai ei olisi, jos plugarit olisivat yhtä pihejä kuin nuo lataamattomissa olevat hybridit.
 
Eihän tollasella Priuksella pääse itkemälläkään alle sen 50g Co2/100 km, eli pakko ostaa joku jonninjoutava plugari ja rahdata tyhjää akustoa 90 % ajasta mukana.
Voi sitä käyttää normi hybridi tilassa myös. Ei ole mikään pakko ajaa akkku tyhjänä.
 
Toimiakseen takseille, pitäisi tulla asemille, tolpille, sairaloiden paikoituksiin ym paljon lataus mahdollisuuksia, että aina sais heittää johdon rasiaan.

Minähän en kiistä sitä, etteikö vaikka Passat GTE olisi todellisuudessa vähäkulutuksinen, jos sillä ajetaan se 50km täydestä latauksesta nätisti ja uudestaan kiinni tolppaan, joka täyttäisi latauksen taas edes osittain & toistetaan. Mutta ammattiliikenteen ajot ei mene näin. Siel on helposti +300km päivävuoron jäljiltä pelkästä kyläpyörimisestä hyvin lyhyin pysäyksin ja maaseutulaisella tulee noita yli 100km per sivu kaupunki A > kaupunki B siirtymiä sormia napsauttamalla helposti.

Ja silloin se parin, kolmen kyläkeikan kestänyt akku on hiljaa kun 1,4 TSI sirittää auton taivaltaessa min. 80km/h kohti seuraavaa kohdetta.
Juuri ajelin pakkasessa Passat GTE 200km suuntaansa kulutuksen ollessa 4.9l/100km. Eipä taida dieselillä saada mitään merkittäviä säätöjä tuosta.
 
Ei se kulutus silti ole tavallista bensaa kummoisempi.

Ainakin bemarin 330e on kaikissa olosuhteissa selkeästi taloudellisempi kuin vastaavan tehoinen 328/330i vaikka ei lataisi ikinä.
Luulisin priuksenkin olevan, kun ne eniten panostanut tuohon hommaan.
 
Pointti oli lähinnä tuo naurettava 50 g Co2/100 km speksi, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Oikeasti pitäisi vaatia nimenomaan kunnollisia hybridejä ja suosia täyssähköllä ajavia, mutta noi veronkiertohybridit saisi jättää suosiolla pois. Ei tuo ole kenenkään etu.

Alhaahan nuo veronkiertohybridit olemaan ihan jees varmaan taksiinkin sitten kun varmaan ihan parinvuoden sisään sellanen menee sähköllä parisataa km?
 
Ei se ole paljoakaan, kun noi moottorit ei ole hybrideiksi suunniteltu toisinkuin toyotat esimerkiksi. Auttaa se ehkä vähän, mutta paljon parempi se Prius tuossa olisi.

Pointti oli lähinnä tuo naurettava 50 g Co2/100 km speksi, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Oikeasti pitäisi vaatia nimenomaan kunnollisia hybridejä ja suosia täyssähköllä ajavia, mutta noi veronkiertohybridit saisi jättää suosiolla pois. Ei tuo ole kenenkään etu.
Oletko täällä trollaamassa? Itselle juuri ajosuorite on pientä kaupunkipyöritystä 10km säteellä 95% ajasta. Nykyinen tojon hybridi on toki parempi kuin bensa tai diesel tämmöiseen, mutta plugin olisi vielä parempi.
 
Oiskohan kysyntää sellasella plug-inillä, jossa ois isompi akku (esim. joku 20-40kwH) ja sit aivan pikkuinen bensamoottori (tyyliin mitä pienempi, sen parempi).
Ideana olis lähinnä se, et jäis tilaa sille akulle kun polttomoottori on lähinnä "hätävara" pitkille matkoille ja sähköllä muuten.
 
Oiskohan kysyntää sellasella plug-inillä, jossa ois isompi akku (esim. joku 20-40kwH) ja sit aivan pikkuinen bensamoottori (tyyliin mitä pienempi, sen parempi).
Ideana olis lähinnä se, et jäis tilaa sille akulle kun polttomoottori on lähinnä "hätävara" pitkille matkoille ja sähköllä muuten.

BMW i3 rex esimerkiksi on just tällanen.
 
Itel meni V60 T8 eilen tyhjällä akulla lähdettäessä +2-3c asteen lämpötilasta lähdettynä 96,3km matka jossa enimmäkseen 80kmh rajoitusta kulutuksella 6,1L/100km tai 6,4L/100km, millain tuon Volvo apin lukeman nyt tulkitsee. Nätisti ajettuna Pure tilassa. Eihän toi mikään mahdoton lukema ole 303hv:lle bensa rivineloselle.
Kyllähän se sähkö siinä auttoi silti vaikka se "täysin" tyhjä olikin lähdettäessä ns kylmällä koneella esilämmittämättä mitään. Plugareissa on myös normi hybridien ominaisuudet kaupan päälle, mikä nyt tulikin jo aikaisemmin ilmi.

Muuten meni 1400km@2kk1vko@3,4L/100km. Näilläkin keleillä tolla pääsee 40km-45km akullisella, mikä on vaan hyvä asia :)
 
Plug-in pienellä moottorilla ja hivenen siommalla akulla olisi kyllä hyvä. Saisivat vaihtaa Passat GTE:n 1.0TSI koneen. Tuo nykyinen 1.4TSI kun on aika syöppö kylmänä ja pientä säästö tulisi matka-ajossakin. Tosin kiihtyvyys hivenne kärsisi mutta myytinhän Mondeota tuolla 1.0L koneella ilman sähköä.
 
Plug-in pienellä moottorilla ja hivenen siommalla akulla olisi kyllä hyvä. Saisivat vaihtaa Passat GTE:n 1.0TSI koneen. Tuo nykyinen 1.4TSI kun on aika syöppö kylmänä ja pientä säästö tulisi matka-ajossakin. Tosin kiihtyvyys hivenne kärsisi mutta myytinhän Mondeota tuolla 1.0L koneella ilman sähköä.

Itse taas odottelen, että jos bemarilta alkaisi jossain vaiheessa saada 3-litrasella bensalla 300-sarjan hybridiä, sellanen oli hetken myynnissä mutta ei plugarina.
 
Itel meni V60 T8 eilen tyhjällä akulla lähdettäessä +2-3c asteen lämpötilasta lähdettynä 96,3km matka jossa enimmäkseen 80kmh rajoitusta kulutuksella 6,1L/100km tai 6,4L/100km, millain tuon Volvo apin lukeman nyt tulkitsee. Nätisti ajettuna Pure tilassa. Eihän toi mikään mahdoton lukema ole 303hv:lle bensa rivineloselle.
Kyllähän se sähkö siinä auttoi silti vaikka se "täysin" tyhjä olikin lähdettäessä ns kylmällä koneella esilämmittämättä mitään. Plugareissa on myös normi hybridien ominaisuudet kaupan päälle, mikä nyt tulikin jo aikaisemmin ilmi.
Ihan normaalilta kireän 2-litraisen kulutukselta vaikuttaa kun akku on tyhjä, eli ei siitä sähkötekniikasta ollut sen enempää apua kuin että sen mukana raahaaminen ei ainakaan nostanut kulutusta. Joku vanhempi bensa Ocu RS menisi esimerkiksi ihan samoihin kulutuksiin kun ajaa nätisti 80kmh rajoituksilla. Kaupungissa olisi varmasti ollut paljon enemmän vaikutusta jarruenergian talteenoton yms. takia.
 
Ihan normaalilta kireän 2-litraisen kulutukselta vaikuttaa kun akku on tyhjä, eli ei siitä sähkötekniikasta ollut sen enempää apua kuin että sen mukana raahaaminen ei ainakaan nostanut kulutusta. Joku vanhempi bensa Ocu RS menisi esimerkiksi ihan samoihin kulutuksiin kun ajaa nätisti 80kmh rajoituksilla. Kaupungissa olisi varmasti ollut paljon enemmän vaikutusta jarruenergian talteenoton yms. takia.

Tietenkin erona se että ocu rs on yli 100hv vähemmän tehoa...
Itellä viimeksi kun oli 2-litranen +300 heppanen auto (evo ix) niin meni se about 15l/100km
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom