- Liittynyt
- 10.11.2018
- Viestejä
- 1 824
Tuon raskaan kaluston väkisin tunkeminen täyssähköiseksi ei ole kovinkaan järkevää, ne ovat samalla jo lähtökohtaisesti polttoaientaloudeltaan parhaimpia autoja
Tää on munmielestä huono argumentti. Sähköisenä ne olisi vielä taloudellisempia. Konttilaivat ja jopa uudemmat lentokoneetkin ovat aika taloudellisia jos verrataan vaikka henkilöautoon. Ei se tarkoita etteikö olisi parannettavaa.
Vähän sama kuin esim. jotkut väittää että Intia on vähäpäästöinen maa, kun päästöt per henkilö ovat tosi matalat. Tämä on täysin väärä ajattelutapa. Ei maapalloa tai sun keuhkoja kiinnosta että kuinka vähän päästöjä sieltä tulee per henkilö. Vain absoluuttisella päästöllä on merkitystä.
Jos meillä on tavoitteena puolittaa ajoneuvoliikenteen päästöt, niin sinänsä raskaasta liikenteestä saisi ison osan helposti. Raskaita ajoneuvoja on suhteellisen vähän, ja ne aiheuttavat 20% ajoneuvoliikenteen päästöistä.
Myös raskaat ei-tieliikenteen ajoneuvot ovat iso kohde mistä puhutaan aika vähän. Joku norjalainen firma testaa sähköisiä kaivuukoneita. Kuulemma yhden diesel kaivurin päästöt ovat yhtä suuret kuin monen tuhannen auton päästöt. Isoista ajoneuvoista saa lohkaistua paljon päästöjä pois, kun ne kerran päästävät niin paljon.