Keskustelua hybridiautoista

Laitoin itse K-Lataukselle viestiä ja laskelman siitä, kuinka bensan tankkaus on nyt minulle halvempaa kuin K-Lataus. Sain vastauksena "muutos on tehty asiakkaiden palvelemiseksi ...". Aikovat palvella ilmeisesti vain sähköautojen omistajia ja unohtaa töpselihybrillä ajavat.

Laittaisitko laskelman myös tänne? Mielestäni K-Latausta suurempia syyllisiä ovat autonvalmistajat, jotka laittavat noin tehottomia latureita. Onneksi nyt alkanut tulla plugareita 7kW latureilla.

Huonosti ovat sanansa valinneet K-latauksella, mutta tosiasia on että 99% lataushybrideistä pystyy lataamaan sen 3,6kW eli ei ole mitään tarvetta viedä 22kW latauspaikkaa. Esimerkiksi lähikauppakeskuksessa on 2kpl 22kW latureita sekä olisiko ollut jopa 8 Suko pistorasiaa jotka ovat tarkoitettu sähköauton/plugarin lataamiseen eli ovat niitä järeämpiä. Kaikki pisteet ovat ilmaisia.

Arvatkaapa missä ne plugarit latailee? No tietenkin niissä 22kW latureissa, kun Sukot ovat tyhjinä :)

Edit: Niin ja toinen asia minkä haluan ottaa esille on se, että tuntuu että aika monella plugari/sähköautokuskilla on vääristynyt kuva että mitä nämä latausoperaattorit ovat. Heidän homma ei ole mahdollistaa kaikille ilmaista latausta, eikä heidän bisnes voi perustua siihen että he ottavat tappiota jotta joku saisi ladattua halvemmalla kuin mitä bensa maksaa. Heidän täytyy pyrkiä kannattavuuteen pitkällä tähtäimellä. Valitettavasti plugarikuskien palvelemisella siihen ei päästä. Plugari seisoo latauspaikalla kauan ja lataa vain vähän.
Itsekin olen plugarilla ajellut ja olen todennut että ne ovat vain välivaihe

Ei bensa-asematkaan halua myydä polttoainetta niin halvalla että se ei enää kannata. Katteet ei ole suuria mutta tappion tekeminenkään ei ole suotavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.
 
Huonosti ovat sanansa valinneet K-latauksella, mutta tosiasia on että 99% lataushybrideistä pystyy lataamaan sen 3,6kW eli ei ole mitään tarvetta viedä 22kW latauspaikkaa. Esimerkiksi lähikauppakeskuksessa on 2kpl 22kW latureita sekä olisiko ollut jopa 8 Suko pistorasiaa jotka ovat tarkoitettu sähköauton/plugarin lataamiseen eli ovat niitä järeämpiä. Kaikki pisteet ovat ilmaisia.

Arvatkaapa missä ne plugarit latailee? No tietenkin niissä 22kW latureissa, kun Sukot ovat tyhjinä :)

Monella varmaan se suko-laturi kotona enemmän tai vähemmän kiinteästi. Tai sitten käyttää type2:ta kun sillä saa 16A ja sukolla 8A.
 
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.

Hitaasti lataavalle autolle kWh perusteinen on parempi, nopeasti lataavalle yleensä minuuttiveloitus. Operaattori hakee tiettyä asiakaskuntaa tietynlaisella veloituksella. Jotkut haluavat korkean käyttöasteen, vaikka eivät tienaisikaan mitään. Toiset haluavat hankkia investoimansa rahat takaisin vaikka käyttöaste olisi matalampi.
Korkeammalla käyttöasteella voidaan saada vaikka vähän lisää väkeä käymään kaupassa jne. Tässä on monia asioita joita täytyy ottaa huomioon kun suunnitellaan latauspisteitä tai muutoksia niihin. Toivottavasti asiat alkaa pikkuhiljaa standardoitumaan
 
Itse on tullut edelleen latailtua K-latauspisteistä kun sellainen on ainut toistaiseksi mahdollinen latauspiste työpaikalta järkevällä etäisyydellä. Joulukuussa nyt 54,3 kWh / 18,63e eli 34centtiä/kwh GTE Passatin 3,6kW latauksella. Kulutus työmatka-ajossa nollakeleillä ja pikkupakkasilla ollut 20kWh/100km. Bensaa menisi ainakin se 6l/100km eli käyttövoima sähkön eduksi 6,8e/100km vs. 9e/100km jopa tuolla K-latauksen hinnoittelupolitiikalla.
 
Monella varmaan se suko-laturi kotona enemmän tai vähemmän kiinteästi. Tai sitten käyttää type2:ta kun sillä saa 16A ja sukolla 8A.
Kumpikin ainakin täällä. Takakontissa on vain type2-piuha matkassa, ja jos kauppareissulla joskus jotain haluaisi saada ladattua, olisi kiva saada edes se 3,6 kW 1,8 sijaan.
 
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.
Laturi on käytössä tasan kiinteän minuuttimäärän vuodessa (365x24x60) ja sen asentaminen on maksanut kiinten summan rahaa.

Kun asennuskulut jyvittää esim. 5v ajalle, niin niistä muodostuu kiinteä minuuttihinta, eikä siihen vaikuta pätkän vertaa se, että sun autossa on hidas laturi.

”Oikeudenmukaisin” (jos sellaista nyt onkaan) laskutusmuoto on suoraan senttiä per minuutti + senttiä per kwh.
 
Hienoa argumentaatiota. Sama käyttöön heti bensiksillekkin.

Mikä tässä nyt on ongelma? Ei se Esson omistajakaan halua jonkun parkkeeraavan tankkauspisteelle tuntikausiksi.

Supereillakin hinnoittelu on x senttiä per kWh ja kun tankki on täysi (tai jenkeissä ruuhkaisimmilla latureilla 80%) lähtee raksuttamaan minuuttiveloitus. Eipähän jää autot tyhjänpantiksi tukkimaan latureita.
 
Mikä tässä nyt on ongelma? Ei se Esson omistajakaan halua jonkun parkkeeraavan tankkauspisteelle tuntikausiksi.

Supereillakin hinnoittelu on x senttiä per kWh ja kun tankki on täysi (tai jenkeissä ruuhkaisimmilla latureilla 80%) lähtee raksuttamaan minuuttiveloitus. Eipähän jää autot tyhjänpantiksi tukkimaan latureita.
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
 
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Teslassa taitaa olla 80% hyvä, mutta muissa varmaan voi ladata täyteen, koska on piilossa olevaa "puskuria"? Eli siis vaikka lataisikin täyteen, niin akku ei oikeasti aivan täynnä olisi.

Mii:ssä olisi 4.5 kWh mitä ei pysty käyttämään.

Battery Capacity 36.8 kWh
Battery Useable 32.3 kWh
SEAT Mii Electric
 
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Onhan se hyvä ja latausnopeushan akkuhärpäkkeissä myös hidastuu kun akku alkaa lähestyä täyttä, esim. kolme ihmistä lataa 40->60% samaan aikaan kuin kaksi 80-100%. Luulisin tämän pätevän myös sähköautoihin, ihan "normaalia" akkutekniikkaahan ne käyttää vaan isommassa skaalassa.
 
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Eikös useimmat maksulliset pikalaturit olekin minuuttihinnalla eli sähkö alkaa olla aika kallista jos heruttelee täyteen? Ionityn 8e/kerta ja Teslan kaksiportainen kWh-hinnoittelu poikkeuksena.
 
Nyt tuo K-latauksen uudistus lisäsi huomattavasti käyttöastetta :)
Kyllä laitehankinnat kuolettuvat tuossa tuokiossa, vai miten se meni?

Esso mainittu! Onko sekin vielä olemassa?
 
Eikös useimmat maksulliset pikalaturit olekin minuuttihinnalla eli sähkö alkaa olla aika kallista jos heruttelee täyteen? Ionityn 8e/kerta ja Teslan kaksiportainen kWh-hinnoittelu poikkeuksena.
Ei aavistustakaan miten noita tällä hetkellä hinnoitellaan. Tykkään ajatuksesta jossa maksat kWh hintaa X ajan/määrän jonka jälkeen alkaa minuuttitaksa raksuttamaan. Ja tuo 80% kuulostaa siinä mielessä hyvältä että sen yli lataaminen saattaa kuluttaa muutenkin akkua.
 
Nyt tuo K-latauksen uudistus lisäsi huomattavasti käyttöastetta :)
Kyllä laitehankinnat kuolettuvat tuossa tuokiossa, vai miten se meni?

Esso mainittu! Onko sekin vielä olemassa?

Putosi käyttöaste nollaan meikän osalta, ei houkuttele myöskään K-ryhmän kalliimmat kaupanhinnat latauksen lisäksi.
Katsellaan uudestaan, kun vaihtuu täyssähkö joskus alle.
 
"Täysin looginen valinta tuo minuuttipohjainen veloitus. Muuten nuo latausasemat olisivat jatkuvasti hitaiden plug-in lataajien valloittamia, jotka pääsevät bensiinilläkin ajamaan toisinkuin täyssähköllä kulkevat."

No niissä K-latauksissa, mitä itse aiemmin käytin, ei ollut koskaan ketään muita.
 
Eiks niissä vois olla kiinteä kWh taksa ja sitten progressiivinen minuuttitaksa riippuen kuinka kauan siinä seisotat autoa. Ekat 5-10min pelkkä kWh ja sitten alkaa nousemaan 5min välein tjms? Tuohon vois yhdistää vielä sen että tunnistavat koko latausalueen plugit ja jos on tyhjää niin veloittavat vain kiinteän kWh hinnan vaikka istutat autoa siinä koko päivän. No ehkä täyden akun jälkeen voi tulla joku seisontataksa?
 
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.
 
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.

No eipä ne sinänsä ole korkeammalla. Maksullista "peruslatausta" jos verrataan (eli max 22kW AC) niin esim. Fortumilla maksaa 4snt/min kun taas k-latauksella 2snt
 
Tuohan vois olla myös sidottu kaupassa käytettyyn euromäärän. Kun ostaa kaupasta 10 eurolla, saa 10min latausaikaa (joko ilmaiseksi tai alennetulla minuutti hinnalla). Pakottaisi tietty sitten hankkimaan K-ryhmän kortin jonka perusteella tuo aika kertyisi.
 
Ei sen latauksen ole minunkaan mielestäni pakko ilmaista olla. Tuolla missä yleisimmin tulee ladattua taksa on 15senttiä/kwh.
tätä olen pitänyt sopivana, sama kuin omasta sähköstäkin maksan noin suunnilleen.
Lähin tolppa on tuossa parin sadan metrin päässä 25snt/kwh hintaan. Se on jo aika rajoilla...
 
Joskus aikaisemmin yritin kysellä kokemuksia noista sähkökonversioista mutta tule aina hiljaista. Onko aihe jotenkin tabu vai eikö porukkaa oikeasti kiinnosta aihe? Kolari Teslasta tekniikka vaikka isoon bemariin josta kone porsinut tai sitten johonkin pienempään kiuluun kuten maailmalla pojat tekevät.

Mitähän Traficom sanoo aiheesta vai onkohan perinteinen "kaikki kielletty" -meininki mitä suomessa noin yleisestikin? Luulisi politiikan saralla olevan kiinnostusta jopa tukea tällaista mutta toistaiseksi ollut hyvin hiljaista. Noita tekniikka-aihioita alkaa saada jo euroopastakin, varsinkin Norjasta jossa kolaroidut sähköautot ovat lähes ilmaisia.

Kokemuksia varmaan löytyy enemmän amerikasta tai alankomaista. Suomi ei ole tee se itse autojen luvattu maa :D

Tosta nopeesti löysin jonkun opparin, siellä on loppupuolella laillisista vaatimuksista asiaa

Tuo oppari on mielestäni vähän puutteellinen laillisten vaatimusten osalta. En usko että vuoden 2002 jälkeen valmistettua autoa pystyisi kovinkaan helposti, saati kustannustehokkaasti muuttamaan täyssähköksi ilman kunnollisia EMC-mittauksia. Opparissa oiotaan vähän liian suoraan mitä vaatimuksia muutoskatsastuksessa voidaan vaatia:
Sähköauton komponenttien, joiden käyttäminen on mahdollista vain, kun auto on pysähdyksissä, on oltava EMC-direktiivin mukaisia, eli ne eivät saa aiheuttaa liikaa radiohäiriötä. Käytännössä tämä koskee sähköauton laturia. (Sähköautomuunnoksen viranomaisvaatimukset 2013.)

Vaikka EMC-mittauksen joutuisi tekemään vain laturille, nousisi hinta varmasti hyvin helposti useamman tonnin. Teoriassa voisi kai olla mahdollista saada auto hyväksyttyä tekemällä ns. täydellinen siirron toisesta sähköautosta polttomoottoriautoon, mutta siinä vaiheessa taidetaan mennä jo yksittäishyväksyntöjen tasolle. Sitten kannattaakin jo oikeastaan alkaa hitsaamaan auton pohjaa uusiksi akkuja varten, koska kolaritestausta ei tarvitse enää suorittaa :)

Tuolla on hyvin lisää vaatimuksista: Sähköautojen EMC-hyväksynnät - Sähköautot - Nyt!

En ole myöskään törmännyt vm 2002 tai vanhempaan Suomessa sähköautoksi rekisteröityyn ns diy-konversioon. Uskon kun nään :)

Tässä opparissa on mielestäni realistisesti kirjoitettu siitä mikä on sähkökonversioiden osalta mahdollista nyt: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...aytetyo_kaihovirta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
Jos se on AC laturi niin kyllä aika kovissa hinnoissa mennään

Tuota voi ajatella monelta kantilta. Bisneksenä aivan sysihuono jos myy pääasiassa plugareille tuohon hintaan. Toisaalta asiakkaalle kallis jos pitäisi kaikki lataussähkö ostaa tuohon hintaan. Satunnaiseen käyttöön ihan ok, jos saa enimmäkseen ladattua kotona.
 
Teslassa taitaa olla 80% hyvä, mutta muissa varmaan voi ladata täyteen, koska on piilossa olevaa "puskuria"? Eli siis vaikka lataisikin täyteen, niin akku ei oikeasti aivan täynnä olisi.

Mii:ssä olisi 4.5 kWh mitä ei pysty käyttämään.

Battery Capacity 36.8 kWh
Battery Useable 32.3 kWh
SEAT Mii Electric

Oikeastaan kaikissa sähköauton akuissa on reserviä mitä ei voi käyttää. Se että onko se otettu ylä- vai alapäästä selviää vain mittaamalla. Voi olla myös rajattu molemmista päistä. Alapäässä sitten tietenkin aina se pieni reservi joka on pakko olla, sillä litiumakkua ei saa päästää 0V jännitteeseen.
 
Nähdäkseni nyrkkisääntö olisi
kWh-hinnoittelu, jos lataajista on pulaa
Minuutti-hinnoittelu, jos latureista on pulaa

Esim ainoa pikalaturi kymmenien kilometrien säteellä on syytä olla minuuttiveloitettu. Vastaavasti jos on rivi hitaita type2-larureita, joista suurin osa on useimmiten vapaana = kWh-hinnoittelu.

K-ketjun hitaammat type-2 laturit tuskin olisivat täynnä kWh-hinnallakaan. Ehkä voisi olla normaalisti per-min hinta ja kaupan ruuhka-aikojen ulkopuolella äppissä mainostetaan sitten edullisempia "tarjous-lataushintaa - 15c/kWh"
 
Nähdäkseni nyrkkisääntö olisi
kWh-hinnoittelu, jos lataajista on pulaa
Minuutti-hinnoittelu, jos latureista on pulaa
...

Juuri noin, se vaan on tyhmää firmoilta/kauppaketjuilta edesauttaa julkisten latauspisteiden käytön vähenemistä huonosti suunnitellulla hinnoittelulla.
 
Kaupunkeihin ja taajamiin sukoja kWh-hinnalla. Tai vaikka ilmaiseksi, noiden asennuskustannukset kuitenkin melko pienet eikä sähkökulutkaan päätä huimaa. Ei noihin täyssähköt jaksa alkaa johtoja kaivaan kun hyöty marginaalinen, mutta plugareiden todellisia päästöjä laskisi varmasti. Type2 ja CCS sitten taas minuuttien perusteella niin pysyy vapaana niille jotka niistä hyötyy. Maanteillä CCS alkuun kWh ja sen verran älyä laitteisiin, että jos paikat täynnä niin minuutit päälle jonkin kohtuullisen, vaikkapa vartin jälkeen. Yli 80% latauksesta lisää hintaa ja täynnä makuuttamiseen edelleen korotuksia. Toki nämäkin vain jos laturit täynnä.
 
Siinä periaatteessa on kerrottu minkälainen kantama bensa-autossa on :D

Tää täytyisi muotoilla niin että kuinka pitkän matkan ajat yhteen putkeen? Itse en ole ikinä ajanut 500km ilman pysähtymistä.

Ja se ekologisuuskin on mun mielestä myyty väärin. Sähköauto on kyllä ekologisempi, mutta vaikka tilanne olisi plusmiinus nolla, niin mielummin ajan sähköauton perässä kuin haisevan polttiksen.
Toisaalta ihan Legit vastaus nykysellä latausverkostolla.

Pitää huomioida myös rangen vähentyminen talvella.

400km menee suht helposti putkeen. Sitten kyllä vähän pysähdyttävä kävelemään ja vessahätä varmaa iskee.

Sitten kun latausnopeudet kasvavat ja latausverkosto laajenee niin ei ole niin justiinsa. Muutenkin on nopeampaa tehdä matkaa lataamalla vähän tiheämpään. Kun lataus yleensä hidastuu selvästi 80% jälkeen (paitsi ehkä etron ja eqc jotka vetää aika nopeeta 90% asti ainakin).
 
Toisaalta ihan Legit vastaus nykysellä latausverkostolla.

Pitää huomioida myös rangen vähentyminen talvella.

400km menee suht helposti putkeen. Sitten kyllä vähän pysähdyttävä kävelemään ja vessahätä varmaa iskee.

Sitten kun latausnopeudet kasvavat ja latausverkosto laajenee niin ei ole niin justiinsa. Muutenkin on nopeampaa tehdä matkaa lataamalla vähän tiheämpään. Kun lataus yleensä hidastuu selvästi 80% jälkeen (paitsi ehkä etron ja eqc jotka vetää aika nopeeta 90% asti ainakin).

Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.

Suomessa 400km on aika pitkä matka ajallisesti, varsinkin talvella. Esim kasitiellä, kakkostiellä jne. on harvinaista että keskinopeus ylittää 80km/h todellista nopeutta. Joten 400km on jo 5 tuntia istumista :D Itellä ei yli 3 tuntia tunnu enää hyvältä.

Ymmärrän että ihmisillä on varauksia ja parannettavaa on, mutta tilanne on parempi kuin mitä kuulee toitotettavan. Jos sähköautojen määrän kasvu jatkuu tätä tahtia niin ei meillä ole mitään hätää
 
Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.

Suomessa 400km on aika pitkä matka ajallisesti, varsinkin talvella. Esim kasitiellä, kakkostiellä jne. on harvinaista että keskinopeus ylittää 80km/h todellista nopeutta. Joten 400km on jo 5 tuntia istumista :D Itellä ei yli 3 tuntia tunnu enää hyvältä.

Ymmärrän että ihmisillä on varauksia ja parannettavaa on, mutta tilanne on parempi kuin mitä kuulee toitotettavan. Jos sähköautojen määrän kasvu jatkuu tätä tahtia niin ei meillä ole mitään hätää
Tuohon saattaa liittyä foorumikeskustelujen hankaluus, kun ajoprofiilien jälkeen ei oteta huomioon, eikä tuoda esille, ihmisten erilaisuutta.
Sinulle kolme tuntia on rajoilla. Sopivasti selkävaivaiselle kuskille tunti putkeen voi olla erittäin tympeää. Itselleni ei ole ongelma ajaa viittä tuntia pysähtymättä, joskus heilahtaa "vahingossa", ikään kuin huomaamatta. Vahva kofeiiniaddiktio muistuttaa kyllä sitten jossain vaiheessa pysähtymään.
 
Sähköautoa harkitsevana dieselautoilijana näen tuon hyvänä ratkaisuna. Eniten varmaan sähköautoilijana vituttaisi juurikin se, että pääset perille ja sitten kaikki latauspisteet on täynnä plugareita joiden matkan jatkumisen kannalta on täysin yhdentekevää lataavatko autoaan vai eivät.

Parhaat pellet jättää jopa laturin johdon kytkemättä, kunhan pysäköivät kun on lähellä ovea...

Kannattanee miettiä jotain muuta kuin sähköautoa jos matkan jatkuminen on kaupan latauspaikasta kiinni. Et voi ikinä tietää onko paikat varattuna tai muuten vaan pois käytöstä.
 
Lukuunottamatta kaikista vähiten asuttuja paikkoja, tällä hetkellä on ihan hyvin latureita vältäväylillä jossa suurin ihmismassa kulkee.
Mikä on se ihan hyvin?

Onko ne 150kW+ latureita vai 50kW?

50kW on aika tuhnu jollain isompi akkuisella autolla joka voisi hyödyntää nopeampaakin. Lisäksi se tarkoittaa sitä että kaapeli on varattuna pidempään.

Kuinka monta kaapelia per asema?

Autojen määrä on aika vähäinen tällä hetkellä, joten jos oletettaisiin vaikka, että muutaman vuoden päästä olisi 100k autoa enemmän niin olisiko jo ruuhkaa latureilla? Toki toivottavaa olisi että latausinfra laajenisi vähintään samaa tahtia autojen kanssa.
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).

Toki näin, mutta tietysti saattaa harmittaa kun ei ole nopein mahdollinen lataus. Lisäksi isompi akku tarkoittaa usein isompaa kulutusta eli pienempiakkuiset saavat 50kW latureista enemmän irti jos mitataan latausnopeutta kilometreinä tunnissa.
Käytännössähän monikaan pieniakkuinen ei saa täyttä hyötyä irti edes 50kW laturista vaan keskiteho on jotain 40kW tai alle kun ladataan 20-80%. Vanha Ioniq lienee paras?
 
50kW on 50kW riippumatta auton akun koosta. Yhtä monta kwh sillä menee pieneen ja isoon akkuun varttitunnissa (olettaen, että muita rajoitteita ei ole).
"50 kW" laturi ei tarkoita sitä, että siitä saisi tasaisella 50 kW teholla ladattua akun alusta loppuun. Akku on nimenomaan se rajoittava tekijä ja tietääkseni yksikään isompikaan akku ei kykene ottamaan lähellekään 50 kW vastaan 0-100 %.

Tuplasti isompi akku on kuitenkin periaatteessa sama kuin kaksi pienempää rinnakkain, eli maksimiteho voisi isomman akun puolesta olla kaksinkertainen.
 
Isompi akku voi imeä sitä 50kW enemmän samassa ajassa esim 30min kuin pieniakkuinen, koska ~80% tienoilla alkaa hidastuminen. Jos 20 min paikkeilla esim 208e olis lähestymässä sitä rajaa, mutta i-pace on vasta 40% täynnä, Jaguar jatkaa vielä täydellä imulla lataustaan kun 30min piste on saavutettu.
 
Isompi akku voi imeä sitä 50kW enemmän samassa ajassa esim 30min kuin pieniakkuinen, koska ~80% tienoilla alkaa hidastuminen. Jos 20 min paikkeilla esim 208e olis lähestymässä sitä rajaa, mutta i-pace on vasta 40% täynnä, Jaguar jatkaa vielä täydellä imulla lataustaan kun 30min piste on saavutettu.
Jos tarvetta on 100km lisämatkalle kun pikalaturille saavutaan suht tyhjällä (alle 25% akulla), niin on aivan sama onko akku 39 vai 69kWh. Kumpaankin sen 100km saa ladattua samassa ajassa 50kW laturilla.

Pikalatausta ajatellessa ei pidä yleensä pitäisi ajatella akun kokoa, vaan sitä, että mikä on määrä jolla pääsee perille.
 
Jos tarvetta on 100km lisämatkalle kun pikalaturille saavutaan suht tyhjällä (alle 25% akulla), niin on aivan sama onko akku 39 vai 69kWh. Kumpaankin sen 100km saa ladattua samassa ajassa 50kW laturilla.

Pikalatausta ajatellessa ei pidä yleensä pitäisi ajatella akun kokoa, vaan sitä, että mikä on määrä jolla pääsee perille.
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.
 
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.

Toki riippuu kulutuksesta. Jos kulutus on kohtuullinen ja auto ottaa oikeasti vastaan tuon 50kW niin matkanteko voisi olla siedettävää. Esim. 28kWh Ioniqilla ja Model 3:lla tuo latausnopeus olisi yli 150km/30min. Ioniqin pieni akku toki tekee sen että tunnin ruokatauolla ei saa juuri enempää rangea kuin puolen tunnin kahvipaussilla. Model 3:lla olisi ihan mukavaa ajaa pitkäkin matka 50kW latureiden varassa, jos latureille ei joudu jonottamaan.
 
Mikä on se ihan hyvin?

Onko ne 150kW+ latureita vai 50kW?

50kW on aika tuhnu jollain isompi akkuisella autolla joka voisi hyödyntää nopeampaakin. Lisäksi se tarkoittaa sitä että kaapeli on varattuna pidempään.

Kuinka monta kaapelia per asema?

Autojen määrä on aika vähäinen tällä hetkellä, joten jos oletettaisiin vaikka, että muutaman vuoden päästä olisi 100k autoa enemmän niin olisiko jo ruuhkaa latureilla? Toki toivottavaa olisi että latausinfra laajenisi vähintään samaa tahtia autojen kanssa.

50kW latureita käytän itse, ellei ole superchargeria paikalla (saan vielä hetken aikaa ladattua supereista ilmaiseksi) Jos lataan superchargerilla niin puhelimeen tulee ilmoitus että auto on kohta ladattu, samalla kun on vielä puolet kahvista juomatta niin siinä alkaa tulemaan jo kiire autolle. Joten 50kW riittää mulle hyvin.

Itse pystyn ajoittamaan lataus stopit niin että käyn kusella ja juon kahvit tai syön lounaan. Tämä aika riittää hyvin että pystyn ajamaan 500km reissun ilman että lataan yli 90% enkä joudu tyhjentämään alle 20%.

Jos latureiden asennus lopetettaisiin heti, niin sitten tulisi ruuhkaa. Onneksi latureita asennetaan jatkuvasti lisää. Itse olen pelkästään tänä vuonna ollut mukana muutaman pikalaturin ja useamman kymmenen asiointilaturin asentamisessa. Oman arvion mukaan laitteita tulee riittävän nopeasti ja tahti kiihtyy

Etelä-suomesta Ouluun matka taittui jopa e-golfilla jossa toimintamatka on 150-190km. Latureita oli tarpeeksi enkä joutunut jonottamaan kertaakaan kumpaankaan suuntaan kulkiessa. Pari stoppia tuli enemmän kuin jos polttiksella tai Teslalla oltaisiin oltu liikenteessä, mutta ikinä ei suoraan odoteltu auton lataamista vaan söimme/joimme tai keksimme jotain muuta tekemistä siinä samalla. Matka taittui aika mukavasti ja useampi jaloittelukerta vaikutti huomattavan positiivisesti jaksamiseen ja vireyteen. Tosin jos saisin itse valita niin en e-golfilla kulkisi tuollaista matkaa, kun auto ei ole lainkaan omaan makuun.

Melkosia tehoja noita latureista kyllä revitään kun miettii, että tommonen 5000 neliön myymälärakennus (3500 neliötä itse myymälätilaa) vie suunnilleen 130-140kW kaikkinensa (kävin pääkeskuksella katsomassa niin 200A/vaihe näytti menevän).

Eli ei niitä varmaan ihan tuosta vain pystytellä mihin tahansa jos ei syöttöpuoli ole kunnossa.

Yleensä latauspisteille tulee oma keskus ja isommille asennuksille ihan oma syöttö, eli ei mennä myymälän tai huoltiksen keskuksen kautta lainkaan
 
Tuossa lataustehossa tulikin se, että kuinka valtavat virtamäärät syöttöön tarvitaan ja käytännössä yli 150kW lataus pitää olla aktiivijäähdytetty kaapeli, joka tekee siitä jo aika paksua, nuo IONITY 350Kw taitaa olla Suomen kamaralla ainoat vielä, Teslan SC kun ne päivittelee asemiaan ajan myötä.
e: V3 250kW tehoinen Supercharger tulevaisuudessa.

Paksua jöötiä käsitellä sellaset kaapelit, eikös siihenkin puututtu Teslan rekkafantasioissa kun muistaakseni puhuttiin 500kW latauksista?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa lataustehossa tulikin se, että kuinka valtavat virtamäärät syöttöön tarvitaan ja käytännössä yli 150kW lataus pitää olla aktiivijäähdytetty kaapeli, joka tekee siitä jo aika paksua, nuo IONITY 350Kw taitaa olla Suomen kamaralla ainoat vielä, Teslan SC kun ne päivittelee asemiaan ajan myötä.

Paksua jöötiä käsitellä sellaset kaapelit, eikös siihenkin puututtu Teslan rekkafantasioissa kun muistaakseni puhuttiin 500kW latauksista?

Tällä hetkellähän ne käyttää jotain adapteria mikä liittää 4 superchargerin piuhaa yhteen :D
 
Ja sitäpaitsi täällähän kovaan ääneen toitotetaan että sähkis soveltuu pitkillekin matkoille kun motareiden varressa on pikalaturit. Nytkö se ei sitten sovellu kun ne pitää varata itsekkäiden plugarikuskien käyttöön?
On melkonen kannanotto väittää "plugarikuskia" itsekkääksi tämän ladatessa tähän soveltuvaa autoansa sille tarkoitetulla paikalla, kun "voisi ajaa bensallakin".

Ladattavaa hybridiä olen itsekin miettinyt, ja kyllä minä sen ostaisin juuri siksi, että voin ajaa sähköllä työmatkat ja lyhyet siirtymät kaupungissa. Typerämpää olisi ostaa semmoinen ja olla hyödyntämättä sähkömoottorin koko potentiaalia.
 
Ja jos halutaan ladata 10 km lisämatkaa, riittää vielä pienempi akku. 100 km ei ole mikään realistinen raja minkäänlaiseen käyttöön. Toisaalta 50 kW ei ole mitenkään näppärä pikalatausteho minkäänlaiseen käyttöön, vaan hemmetin hidasta tienpäällä tehtäväksi lataukseksi. Vaikka saisi täydellä teholla ladattua sen mitä lataa, kestäisi lataus n. 30 min/100 km.
Ainakin omasta näkökulmastani normaali pikalaturin käyttöskenaario on se, että se oman auton normaali 300km kantama ei aivan riitä ja tarvitaan se 100km lisää, jotta se ajosuorite ennen sitä pitkää yön yli latausta saadaan tehtyä.

Tietysti jos on jatkuvasti tapana ajella maan päästä päähän, niin tilanne voi olla eri, mutta tuo on kuitenkin tosi harvinaista.

Veikkaan että oikeasti yli 80% pikalaturitarpeesta on sitä, että lähdetään Espoosta konttorille (ei latausmahista) sitten ajetaan Tampereelle motaria, käydään päivän kokouksissa yms. ja sitten paluumatkalla todetaan, että vetää vähän turhan tiukille riitä -> 20min pysähdys 50kW laturilla antaa tarvittavat kilsat ja illaksi kotiin lataamaan.
 
On melkonen kannanotto väittää "plugarikuskia" itsekkääksi tämän ladatessa tähän soveltuvaa autoansa sille tarkoitetulla paikalla, kun "voisi ajaa bensallakin".

Ladattavaa hybridiä olen itsekin miettinyt, ja kyllä minä sen ostaisin juuri siksi, että voin ajaa sähköllä työmatkat ja lyhyet siirtymät kaupungissa. Typerämpää olisi ostaa semmoinen ja olla hyödyntämättä sähkömoottorin koko potentiaalia.
No kyllä se vaan on ihan typeryyttä ajaa plugari latausasemalle jonkun kahvitauon tai kauppareissun ajaksi - etenkin jos vähänkään näyttää siltä, että paikat saattaa tulla täyteen. Niissä on kuitenkin laturit niin hitaita, että esim. tunnissa saatava ajomatka on melko merkityksetön.

Siksi tuollainen ainakin osittain aikaan perustuva hinnoittelu on mielestäni kaikin puolin järkevintä.

t. plugarikuski
 
Plugaria ei kannata ladata jos se on maksullista.. Se säästö siitä voi olla niin pieni, että halvemmalla pääsee jos tankkaa auton :) (riippuu vähän latauksen hinnasta)
Tietysti jos parkkipaikkoja on huonosti niin kannattaa se melkeen ladata.

Mutta noin muuten niin mitäs sitten, jos joku muu ei pääse lataamaan? Harmi juttu. Kun ei sitä ole kerran estetty / kiellettykkään, niin jokainenhan voi tehdä kuinka lystää ja sitten muut voi kirota ja itkeä nettiin kuinka elämä on taas hankalaa.
 
50kW latureita käytän itse, ellei ole superchargeria paikalla (saan vielä hetken aikaa ladattua supereista ilmaiseksi) Jos lataan superchargerilla niin puhelimeen tulee ilmoitus että auto on kohta ladattu, samalla kun on vielä puolet kahvista juomatta niin siinä alkaa tulemaan jo kiire autolle. Joten 50kW riittää mulle hyvin.

Itse pystyn ajoittamaan lataus stopit niin että käyn kusella ja juon kahvit tai syön lounaan. Tämä aika riittää hyvin että pystyn ajamaan 500km reissun ilman että lataan yli 90% enkä joudu tyhjentämään alle 20%.

Jos latureiden asennus lopetettaisiin heti, niin sitten tulisi ruuhkaa. Onneksi latureita asennetaan jatkuvasti lisää. Itse olen pelkästään tänä vuonna ollut mukana muutaman pikalaturin ja useamman kymmenen asiointilaturin asentamisessa. Oman arvion mukaan laitteita tulee riittävän nopeasti ja tahti kiihtyy

Etelä-suomesta Ouluun matka taittui jopa e-golfilla jossa toimintamatka on 150-190km. Latureita oli tarpeeksi enkä joutunut jonottamaan kertaakaan kumpaankaan suuntaan kulkiessa. Pari stoppia tuli enemmän kuin jos polttiksella tai Teslalla oltaisiin oltu liikenteessä, mutta ikinä ei suoraan odoteltu auton lataamista vaan söimme/joimme tai keksimme jotain muuta tekemistä siinä samalla. Matka taittui aika mukavasti ja useampi jaloittelukerta vaikutti huomattavan positiivisesti jaksamiseen ja vireyteen. Tosin jos saisin itse valita niin en e-golfilla kulkisi tuollaista matkaa, kun auto ei ole lainkaan omaan makuun.



Yleensä latauspisteille tulee oma keskus ja isommille asennuksille ihan oma syöttö, eli ei mennä myymälän tai huoltiksen keskuksen kautta lainkaan
Superchargerit on välillä omaan makuun jo liian nopeita. Ruuan ehtiny syyä puoleen väliin kun pitäis jo käydä autoa siirtämässä pois. Latausnopeuden rajoittaminen ois todella jees varsinkin jos asemalla muuten tyhjää. Varmaan akkukin tykkäis pitkässä juoksussa.

Kerran taas ajoin 800km noiden 50kw laturien varassa talviolosuhteissa, ja käyttökokemus oli kyllä todella perseestä. Matka-aika alkaa todella venymään eikä sitä joka tauolla viitsi alkaa ruokailemaankaan. Joka laturilla sitten erikseen eri äpistä latausta aktivoimaan. Ai vielä löytyi 4. eri latausverkko? No ei muutakun äppiä lataamaan ja luottokortteja syöttämään. Vituttaa jo valmiiks. Arvaa onnistuuko lataus ekalla kerralla? Ehkä viidennellä lähtee käyntiin. Eräällä paikalla ainoa laturi pois käytöstä jolloin 11kw laturilla ladatessa elämän valumisen tiimalasissa todella tuntee. Toisella paikalla taas laturi varattuna. Onneks vapautu jo 20min jälkeen, tuohon joku etroni kahdeks tunniks just ennen itteä..

Superchargerit taas toiminu joka kerta ilman värkkäystä ja tilaa on ollut. Ehdottomasti mieluummin siirtelee pois latauksesta aiemmin kuin ois tauon puolesta tarvetta kun vaihtoehtona pahimmillaan tuo toinen skenaario.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 449
Viestejä
4 660 449
Jäsenet
76 434
Uusin jäsen
kunsokea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom