Keskustelua hybridiautoista

Ja nykyautot kuluttavat niin vähän bensaa että et ikinä saa hyötyä tosta sähköavustuksesta. Sanoisin että ei ole tarpeeksi maturea tekniikkaa vielä tämä. Prius on ikoni mutta ei ekologisuuden, vaan koska siitä tuli status-symboli.

Maantiellä kyllä. Kaupungissa hybridin ja perinteisen bensakoneen kulutusero on dramaattinen. Pikkuturbo imaisee kaupunkirallissa helposti 8 litraa satasella, kun hybridin kulutus vaan laskee. Alle vitosella pääsee ja pihistellen nelosen pintaan.
 
Kyllä sen luulisi jo hitaammankin tajuavan että tulevaisuus on plug-in hybridien ja sähköautojen. Aikataulusta voidaan kiistellä mutta lopputuloksesta ei.
Ja vähintäänkin se tavallinen hybridi. Esim Kia ja Hyundai merkeiltä on tullut hybridi myyntiin ja toivottavasti tulee muiltakin merkeiltä. Hybridi on myös aavistuksen halvempi kuin ladattava hybridi, eli mahdollisesti enemmän ostajia jos yksi hintaluokka tulee lisää?

Myös Hybridi autot kehittyvät koska nyt Kia/Hyndai hybridi on nyt parempi kuin Toyotan hybridi.
 
Ja vähintäänkin se tavallinen hybridi. Esim Kia ja Hyundai merkeiltä on tullut hybridi myyntiin ja toivottavasti tulee muiltakin merkeiltä. Hybridi on myös aavistuksen halvempi kuin ladattava hybridi, eli mahdollisesti enemmän ostajia jos yksi hintaluokka tulee lisää?

Myös Hybridi autot kehittyvät koska nyt Kia/Hyndai hybridi on nyt parempi kuin Toyotan hybridi.

Aika lailla muut valmistajat tuntuvatkin sitten satsaavan pelkästään ladattaviin hybrideihin ja sähköautoihin. Hondalta on vissiin tulossa vielä perushybrideitä ilman latausmahdollisuutta, mutta muita valmistajia ei Kia/Hyundain ja Toyotan lisäksi tule mieleen.

Eihän siinä mitään. Itsekin mielelläni ostan jossain vaiheessa lataushybridin kun hintataso vähän laskee, koska tuollaisen lataa vaikka normaalista lämmitystolpasta yön aikana.
 
Aika lailla muut valmistajat tuntuvatkin sitten satsaavan pelkästään ladattaviin hybrideihin ja sähköautoihin. Hondalta on vissiin tulossa vielä perushybrideitä ilman latausmahdollisuutta, mutta muita valmistajia ei Kia/Hyundain ja Toyotan lisäksi tule mieleen.

Eihän siinä mitään. Itsekin mielelläni ostan jossain vaiheessa lataushybridin kun hintataso vähän laskee, koska tuollaisen lataa vaikka normaalista lämmitystolpasta yön aikana.
Joo, sama käsitys minullakin että hybrideitä tulee vain muutamalta merkiltä ja ladattavat hybridit ovat jo huomattavasti yleisempiä. Toisaalta latauspistoke ei maksa paljoa ja akuston kokoakaan ei kai tarvitse suurentaa kovin paljoa siinä ladattavassa hybridissä.

Noista lukemista pääteltynä plug-in hybrid puolittaa päästöt verrattuna hybrid malliin? Toki tällöin täytyy myös ladata akkuja verkkovirralla.

Toyota Yaris Hybrid, CO2 75 g/km
Toyota Auris Hybrid, CO2 79 g/km
VW Golf GTE Plug-in, CO2 36 g/km
Volvo S90 T8 Plug-in, CO2 46 g/km
 
Aika lailla muut valmistajat tuntuvatkin sitten satsaavan pelkästään ladattaviin hybrideihin ja sähköautoihin. Hondalta on vissiin tulossa vielä perushybrideitä ilman latausmahdollisuutta, mutta muita valmistajia ei Kia/Hyundain ja Toyotan lisäksi tule mieleen.

Eihän siinä mitään. Itsekin mielelläni ostan jossain vaiheessa lataushybridin kun hintataso vähän laskee, koska tuollaisen lataa vaikka normaalista lämmitystolpasta yön aikana.
Ihan tavallisen täyssähköautonkin lataa lämmitystolpasta. Suomalainen ajaa keskimäärin autolla luokkaa 50km päivässä -> 1kW latausteholla ja 16kWh / 100km kulutuksella tuo vastaa jotain 8h latausta. Jos joka ilta töötäät auton laturiin klo 21:00, niin se on kyllä jotakuinkin täysi klo 07:00 aamulla.

Isommalla parkkikentällä autoja on paljon -> osa seisoo koko päivän ja osalla ajetaan enemmän -> keskiarvo osuu aika lähelle tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tavallisen täyssähköautonkin lataa lämmitystolpasta. Suomalainen ajaa keskimäärin autolla luokkaa 50km päivässä -> 1kW latausteholla ja 16kWh / 100km kulutuksella tuo vastaa jotain 8h latausta. Jos joka ilta töötäät auton laturiin klo 21:00, niin se on kyllä jotakuinkin täysi klo 07:00 aamulla.

Isommalla parkkikentällä autoja on paljon -> osa seisoo koko päivän ja osalla ajetaan enemmän -> keskiarvo osuu aika lähelle tuota.

Joo oma normaali päiväajo jää alle 40 km, joten hyvin riittäisi täyssähkönkin lataamiseen. Saapa nähdä millainen tarjonta noissa täyssähköissä on 4-5 vuoden päästä kun Niro alkaa olemaan makseltu pois.
 
Joo oma normaali päiväajo jää alle 40 km, joten hyvin riittäisi täyssähkönkin lataamiseen. Saapa nähdä millainen tarjonta noissa täyssähköissä on 4-5 vuoden päästä kun Niro alkaa olemaan makseltu pois.
Ei sillä ole edes suuremmin väliä, että joukossa on pari jotka ajavat 50tkm vuodessa. Vastaavasti seassa on myös paljon mummoja jotka ajavat vuodessa 5000km.
 
Maantiellä kyllä. Kaupungissa hybridin ja perinteisen bensakoneen kulutusero on dramaattinen. Pikkuturbo imaisee kaupunkirallissa helposti 8 litraa satasella, kun hybridin kulutus vaan laskee. Alle vitosella pääsee ja pihistellen nelosen pintaan.
Eli kolme litraa satasella on ero? Ja tällä pitäisi peittää kymmenien tuhansien(Golfissa >20k€) hintaero? Sori mut ei mitään järkeä rahallisesti hybridissä. Mikä tahansa luotettava bensa-auto on käytännöllisempi ja paljon paljon halvempi.
 
Eli kolme litraa satasella on ero? Ja tällä pitäisi peittää kymmenien tuhansien(Golfissa >20k€) hintaero? Sori mut ei mitään järkeä rahallisesti hybridissä. Mikä tahansa luotettava bensa-auto on käytännöllisempi ja paljon paljon halvempi.

Vastaavilla varusteilla ja tehoilla ero on Golfissa GTE:n hyväksi. Oliko sulla lisää paskoja esimerkkejä, jotka voin kumota?
 
Eli kolme litraa satasella on ero? Ja tällä pitäisi peittää kymmenien tuhansien(Golfissa >20k€) hintaero? Sori mut ei mitään järkeä rahallisesti hybridissä. Mikä tahansa luotettava bensa-auto on käytännöllisempi ja paljon paljon halvempi.
VW:llä ei ole sitä tavallista hybridiä, eli vain kalliimpi plug-in hybridi on Golf ja Passat malleista. Toyotalla hybrid maksaa juuri nyt vain 2300 € enemmän. Ilmeisesti joku tarjous menossa. Bensa 99 hv ja hybrid 136 hv, eli samalla saa tehokkaamman moottorin.

Toyota Auris 1.8 Hybrid Edition 24 100 €
Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i Life 21 800 €
= 2300 €

edit: Autoverossa tulee säästöä 1840 € hybridissä. Myös ajoneuvoverossa säästää koska kulutus on pienempi. Hybridissä CO2 79 g/km ja bensassa 128 g/km.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavilla varusteilla ja tehoilla ero on Golfissa GTE:n hyväksi. Oliko sulla lisää paskoja esimerkkejä, jotka voin kumota?
Laitappa speksit tähän jos noin muka on. Muista laskea pääomat ja huollot mukaan. Tommonen näköjään irtoaa johonkin 45 kiloon. Kai GTE edes neliveto on?
Volkswagen Golf
Variant Alltrack 2,0 TDI 135 kW (184 hv) 4MOTION
 
VW:llä ei ole sitä tavallista hybridiä, eli vain kalliimpi plug-in hybridi on Golf ja Passat malleista. Toyotalla hybrid maksaa juuri nyt vain 2300 € enemmän. Ilmeisesti joku tarjous menossa. Bensa 99 hv ja hybrid 136 hv, eli samalla saa tehokkaamman moottorin.

Toyota Auris 1.8 Hybrid Edition 24 100 €
Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i Life 21 800 €
= 2300 €

Ja jos verrataan vaikka 1.2 turboon, jossa on suunnilleen samat suoritusarvot niin hintaero on vielä pienempi. 18tkm vuosittaisella ajosuoritteella tuon hintaeron kuolettaa 3-4 vuodessa, ja hybridin jälleenmyyntiarvo on siinä kohtaa parempi, eli jo lyhyemmälläkin omistajuudella ero kääntyy hybridin hyväksi.
 
Kyllähän nämä ei ladattavat hybridit pystyvät tuollaisiin 4-5 litran kulutuksiin kaupungissa helposti. Ja jos otetaan esimerkiksi Toyota, niin tuo hybridi lisää hintaa noin tonnilla vastaavan tehoiseen bensakoneeseen.

Edit: Yariksen hinnat
Hybrid 19 907e
1.5 MultiDrive vaihteistolla 18 749
 
VW:llä ei ole sitä tavallista hybridiä, eli vain kalliimpi plug-in hybridi on Golf ja Passat malleista. Toyotalla hybrid maksaa juuri nyt vain 2300 € enemmän. Ilmeisesti joku tarjous menossa. Bensa 99 hv ja hybrid 136 hv, eli samalla saa tehokkaamman moottorin.

Toyota Auris 1.8 Hybrid Edition 24 100 €
Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i Life 21 800 €
= 2300 €
Joo noi voi olla fiksumpi ratkaisu. Mutta netin mukaan:
Auris Hybrid servicing costs should only be marginally higher than other models in the Auris range. There is a fixed price for intermediate services at £169, while a full service costs £219. (Regular Auris models cost £145 and £205.)
Ja sit kun mietitään osaako joku tavallinen paja tehdä noille mitään.
Ja jos verrataan vaikka 1.2 turboon, jossa on suunnilleen samat suoritusarvot niin hintaero on vielä pienempi. 18tkm vuosittaisella ajosuoritteella tuon hintaeron kuolettaa 3-4 vuodessa, ja hybridin jälleenmyyntiarvo on siinä kohtaa parempi, eli jo lyhyemmälläkin omistajuudella ero kääntyy hybridin hyväksi.
Miksi unohdat huollot näissä "laskelmissasi"? Mites noi patterit ja niiden elinikä?

Furthermore, the brand covers the Auris’s hybrid system for eight years and 100,000 miles, while the battery is warranted for five years.
 
Ihan tavallisen täyssähköautonkin lataa lämmitystolpasta. Suomalainen ajaa keskimäärin autolla luokkaa 50km päivässä -> 1kW latausteholla ja 16kWh / 100km kulutuksella tuo vastaa jotain 8h latausta. Jos joka ilta töötäät auton laturiin klo 21:00, niin se on kyllä jotakuinkin täysi klo 07:00 aamulla.
Ongelma on tyypillisesti se, että lämmitystolppaan ei tule jatkuvasti virtaa. Yleensä noi on rajattu johonkin 2h per päivä ellei käy kääntämässä ajastinta välissä. Tokihan noi ajastimet voi jollain jumittaa, mutta voi tulla hieman sanomista, varsinkin kun ton huomaa niin helposti jos sähköauto aina lataamassa.
 
Laitappa speksit tähän jos noin muka on. Muista laskea pääomat ja huollot mukaan. Tommonen näköjään irtoaa johonkin 45 kiloon. Kai GTE edes neliveto on?
Volkswagen Golf
Variant Alltrack 2,0 TDI 135 kW (184 hv) 4MOTION

Oikea vertailukohde on GTI, jolloin suoritusarvot ovat melko samanlaiset. Tällöin hintaeroa jää enää reilu kolme tonnia GTI:n hyväksi. Se tosin viekin kaupunkiajossa sitten helposti 4-5 litraa enemmän kuin GTE. Lisäksi GTE:n voi ladata pistokkeesta, jolloin kulutusero kasvaa vielä lisää.

Siinä olet toki oikeassa, että jos haluaa mahdollisimman edullisesti autoilla, niin Volkkarilta ei löydy siihen sopivaa hybridiä. Se taas ei ole hybridien, vaan Volkkarin vika.
 
Joo noi voi olla fiksumpi ratkaisu. Mutta netin mukaan:

Ja sit kun mietitään osaako joku tavallinen paja tehdä noille mitään.

Miksi unohdat huollot näissä "laskelmissasi"? Mites noi patterit ja niiden elinikä?

Osaa ihan tavalliset pajat huoltaa. Ainakin kaikki valtuutetut Toyota-liikkeet. Huolto on käytännössä samanhintainen. Vuodessa ero on pari kymppiä.

Akkujen elinikä on käsitelty tässä ketjussa jo useampaan kertaan. Ne kestävät käyttökelpoisena yleensä pidempään kuin polttomoottori ja auton kori.
 
Ongelma on tyypillisesti se, että lämmitystolppaan ei tule jatkuvasti virtaa. Yleensä noi on rajattu johonkin 2h per päivä ellei käy kääntämässä ajastinta välissä. Tokihan noi ajastimet voi jollain jumittaa, mutta voi tulla hieman sanomista, varsinkin kun ton huomaa niin helposti jos sähköauto aina lataamassa.
Tämän voi kuitenkin helposti muuttaa sitten kun sähköautoja alkaa olemaan enemmän. Ei ole iso homma ottaa kelloja pois, toki sitten varmaan tarvitaan vielä jokaiselle oma sähkömittari tuohon niin jokainen maksaa itse lataamisensa.
 
Ongelma on tyypillisesti se, että lämmitystolppaan ei tule jatkuvasti virtaa. Yleensä noi on rajattu johonkin 2h per päivä ellei käy kääntämässä ajastinta välissä. Tokihan noi ajastimet voi jollain jumittaa, mutta voi tulla hieman sanomista, varsinkin kun ton huomaa niin helposti jos sähköauto aina lataamassa.

Neuvoteltavissa oleva juttuhan tuo on. Tekee laskelman ja esittää sen taloyhtiön hallitukselle ja maksaa sovitun mukaisesti korotettua kuukausimaksua tolppapaikasta. Toki taloyhtiön hallituksessa voi olla jotain dieselpäitä jotka haluaa kaikin keinoin estää sähköautoilun yleistymisen ja lätkäisee hinnaksi jotain absurdia...
 
Kyllähän nämä ei ladattavat hybridit pystyvät tuollaisiin 4-5 litran kulutuksiin kaupungissa helposti. Ja jos otetaan esimerkiksi Toyota, niin tuo hybridi lisää hintaa noin tonnilla vastaavan tehoiseen bensakoneeseen.

Edit: Yariksen hinnat
Hybrid 19 907e
1.5 MultiDrive vaihteistolla 18 749
Toyota Auriksen kohdalla taitaa mennä toisin päin, että hybrid onkin 1370 euroa bensa automaattia halvempi.
Autot on saman hintaisia, mutta hintaero tulee suuremman autoveron takia.
 
Tämän voi kuitenkin helposti muuttaa sitten kun sähköautoja alkaa olemaan enemmän. Ei ole iso homma ottaa kelloja pois, toki sitten varmaan tarvitaan vielä jokaiselle oma sähkömittari tuohon niin jokainen maksaa itse lataamisensa.

Mä tuossa jo aiemmin ihmettelin, ettei sähköyhtiöt ole vielä heränneet tähän ja alkaneet tarjoamaan edullisia tolppapäivityksiä sähköautovalmiuksilla taloyhtiöille. Luulisi niitä kiinnostavan moisen lisäsähkömäärän myyminen kummasti.
 
Ongelma on tyypillisesti se, että lämmitystolppaan ei tule jatkuvasti virtaa. Yleensä noi on rajattu johonkin 2h per päivä ellei käy kääntämässä ajastinta välissä. Tokihan noi ajastimet voi jollain jumittaa, mutta voi tulla hieman sanomista, varsinkin kun ton huomaa niin helposti jos sähköauto aina lataamassa.

Joo ja eiköhän taloyhtiöt estä sua imemästä ilmaista sähköä vuoden ympäri. Minä ainakin ottaisin asian esille yhtiökokouksessa.

Oikea vertailukohde on GTI, jolloin suoritusarvot ovat melko samanlaiset. Tällöin hintaeroa jää enää reilu kolme tonnia GTI:n hyväksi. Se tosin viekin kaupunkiajossa sitten helposti 4-5 litraa enemmän kuin GTE. Lisäksi GTE:n voi ladata pistokkeesta, jolloin kulutusero kasvaa vielä lisää.

Siinä olet toki oikeassa, että jos haluaa mahdollisimman edullisesti autoilla, niin Volkkarilta ei löydy siihen sopivaa hybridiä. Se taas ei ole hybridien, vaan Volkkarin vika.

Voit olla oikeassa. Toikin Golffi kiihtyy silti alle 8 sekunnin, on neliveto, on farmari. Nähdäkseni hybridit ovat pieneen autoilun tarpeeseen kannattavimmillaan. Mun bensa-auto muuten menee alle ilmoitettujen keskikulutuksien varsinkin kaupungissa. Tämä Helsingin kaupunki ei ilmeisesti ole tarpeeksi kaupunki noita standardeja varten :D Helposti voi kyllä kuvitella että kun ruuhkat puuttuvat ja tulee yllättävän vähän start-stop liikennettä.

Mä tuossa jo aiemmin ihmettelin, ettei sähköyhtiöt ole vielä heränneet tähän ja alkaneet tarjoamaan edullisia tolppapäivityksiä sähköautovalmiuksilla taloyhtiöille. Luulisi niitä kiinnostavan moisen lisäsähkömäärän myyminen kummasti.
Ne tolpat on taloyhtiön omaisuutta

Osaa ihan tavalliset pajat huoltaa. Ainakin kaikki valtuutetut Toyota-liikkeet. Huolto on käytännössä samanhintainen. Vuodessa ero on pari kymppiä.

Akkujen elinikä on käsitelty tässä ketjussa jo useampaan kertaan. Ne kestävät käyttökelpoisena yleensä pidempään kuin polttomoottori ja auton kori.

:lol: Olin jo painamassa tykkäysnappia samaa mieltä olemisen merkiksi.
 
Tämän voi kuitenkin helposti muuttaa sitten kun sähköautoja alkaa olemaan enemmän. Ei ole iso homma ottaa kelloja pois, toki sitten varmaan tarvitaan vielä jokaiselle oma sähkömittari tuohon niin jokainen maksaa itse lataamisensa.

Neuvoteltavissa oleva juttuhan tuo on. Tekee laskelman ja esittää sen taloyhtiön hallitukselle ja maksaa sovitun mukaisesti korotettua kuukausimaksua tolppapaikasta. Toki taloyhtiön hallituksessa voi olla jotain dieselpäitä jotka haluaa kaikin keinoin estää sähköautoilun yleistymisen ja lätkäisee hinnaksi jotain absurdia...

Joo, itsekkin olen ollut sitä mieltä jo pitkään että Suomi on sähköautoille siksi hyvä maa kun meillä tulee jo valmiiksi parkkipaikoille sähköt. Mutta mitä olen aina vastalauseena kuullut on se, että ei noita lämmitystolppia ole mitoitettu siten että niissä voisi kaikki ladata autoaan ja eikä noissa lämmitystolpissa ole systeemiä millä mitataan kuinka paljon kukakin käyttää sähköä. Eli toisin sanoen homma ei välttämättä olekkaan niin yksinkertaista vaan se piha pitäisi kuitenkin repiä auki ja vetää uudet systeemit siihen ennenkuin tuo onnistuu.
 
Joo ja eiköhän taloyhtiöt estä sua imemästä ilmaista sähköä vuoden ympäri. Minä ainakin ottaisin asian esille yhtiökokouksessa.

Voit olla oikeassa. Toikin Golffi kiihtyy silti alle 8 sekunnin, on neliveto, on farmari. Nähdäkseni hybridit ovat pieneen autoilun tarpeeseen kannattavimmillaan. Mun bensa-auto muuten menee alle ilmoitettujen keskikulutuksien varsinkin kaupungissa. Tämä Helsingin kaupunki ei ilmeisesti ole tarpeeksi kaupunki noita standardeja varten :D Helposti voi kyllä kuvitella että kun ruuhkaat puuttuvat ja tulee yllättävän vähän start-stop liikennettä.

No periaatteessa sitä ajosuoritetta pitää kuitenkin olla jonkin verran, että se hybridin hieman kalliimpi hankintahinta kuoleentuu. Ajoprofiili valintaan eniten vaikuttaa. Maantie- ja moottoritieajoon hybridiä ei kannata hankkia, vaikka vissiin tuo uusi Prius pääsee sielläkin erittäin alhaisiin kulutuslukemiin.
 
Joo, itsekkin olen ollut sitä mieltä jo pitkään että Suomi on sähköautoille siksi hyvä maa kun meillä tulee jo valmiiksi parkkipaikoille sähköt. Mutta mitä olen aina vastalauseena kuullut on se, että ei noita lämmitystolppia ole mitoitettu siten että niissä voisi kaikki ladata autoaan ja eikä noissa lämmitystolpissa ole systeemiä millä mitataan kuinka paljon kukakin käyttää sähköä. Eli toisin sanoen homma ei välttämättä olekkaan niin yksinkertaista vaan se piha pitäisi kuitenkin repiä auki ja vetää uudet systeemit siihen ennenkuin tuo onnistuu.
Jossain tapauksissa varmaan pitääkin repiä piha auki, mutta kyllä hitaampaan lataamisen riittää ne ohuemmatkin johdot ja sähkömittarin asentaminen nyt ei ole mikään maailman isoin homma.
 
Joo, itsekkin olen ollut sitä mieltä jo pitkään että Suomi on sähköautoille siksi hyvä maa kun meillä tulee jo valmiiksi parkkipaikoille sähköt. Mutta mitä olen aina vastalauseena kuullut on se, että ei noita lämmitystolppia ole mitoitettu siten että niissä voisi kaikki ladata autoaan ja eikä noissa lämmitystolpissa ole systeemiä millä mitataan kuinka paljon kukakin käyttää sähköä. Eli toisin sanoen homma ei välttämättä olekkaan niin yksinkertaista vaan se piha pitäisi kuitenkin repiä auki ja vetää uudet systeemit siihen ennenkuin tuo onnistuu.

Tästäkin aiheesta on tosiaan jo pidempään tässä ketjussa keskusteltu. Totta on, että varsinkaan pikalatauspistokkeita ei vanhojen tolppien tilalle saa, ellei vaihda samalla koko kaapelit ja sulakkeet isompiin, mutta suurimmalle osalle riittäisi ihan normaali kotilatauspistoke, kuten tässä on jo laskeskeltu. Mittarin asentaminen on tai ei ole tarpeellista, riippuen osaako taloyhtiön hallitus laskea yksinkertaista kulutuslaskelmaa ja hinnoitella tolppapaikan sen mukaisesti. Monessa taloyhtiössä on jo nykyään lisämaksu jos käyttää sisätilanlämmitintä. Ei ole mikään ongelma laskea sopivan hintaista lisämaksua sähköautolle.
 
No periaatteessa sitä ajosuoritetta pitää kuitenkin olla jonkin verran, että se hybridin hieman kalliimpi hankintahinta kuoleentuu. Ajoprofiili valintaan eniten vaikuttaa. Maantie- ja moottoritieajoon hybridiä ei kannata hankkia, vaikka vissiin tuo uusi Prius pääsee sielläkin erittäin alhaisiin kulutuslukemiin.
Niin kai. Noh ei se minulta ole pois jos ajelette hybrideillä :) Itse jatkan autoilua omalla bensa-autollani joka on minulle juuri sopiva.

Jossain tapauksissa varmaan pitääkin repiä piha auki, mutta kyllä hitaampaan lataamisen riittää ne ohuemmatkin johdot ja sähkömittarin asentaminen nyt ei ole mikään maailman isoin homma.

Eikös noi sähköautojen laturit ota jotain 15-20 ampeeria? Toihan on moninkertaisesti sen mitä lohkolämmittimet.
 
Niin kai. Noh ei se minulta ole pois jos ajelette hybrideillä :) Itse jatkan autoilua omalla bensa-autollani joka on minulle juuri sopiva.

Eikös noi sähköautojen laturit ota jotain 15-20 ampeeria? Toihan on moninkertaisesti sen mitä lohkolämmittimet.

Ne osaa tunnistaa tarjolla olevan tehon pistokkeen mukaan ja osaavat alentaa latausvirran 8 ampeeriin tai allekin. Se on edelleen melkein 2kW jolla tuollainen plugari saadaan täyteen 5-6 tunnissa. Täyssähköautoa ei tuolla teholla toki tyhjästä täyteen ladata yön aikana, eli reaaliteetit pitää olla mukana kun miettii sähköauton hommaamista kerrostaloasuntoon.
 
Ne osaa tunnistaa tarjolla olevan tehon pistokkeen mukaan ja osaavat alentaa latausvirran 8 ampeeriin tai allekin. Se on edelleen melkein 2kW jolla tuollainen plugari saadaan täyteen 5-6 tunnissa. Täyssähköautoa ei tuolla teholla toki tyhjästä täyteen ladata yön aikana, eli reaaliteetit pitää olla mukana kun miettii sähköauton hommaamista kerrostaloasuntoon.
Satun tietämään että esimerkiksi edellisen työpaikkani pistokkeet eivät todellakaan olleet mitoitettu edes 2 kilowatille... Kyllä toi auton latailu on lähinnä niille joilla on oma pistorasia kotona. Ja toki Teslan pystyy pikalataamaan vaikka ABC:lla käydessä.
 
Sattumalta mittasin kulutusmittarilla että sisätilalämmitin otti vain 500W tehoa, eli hyvin vähän. En tiedä sitten mikä on lohkolämmittimen teho.

Työpaikalla toimi myös lohkolämmitin, mutta sähkömiehet kyllä varoitteli että ei pääsulakkeet kestä, jos kaikilla olisi sisätilalämmittimet myös lämmittämässä. Olisikohan parkkipaikalla jotain 50-100 autoa. Sitä vaan että kulutushan sitten kertaantuu ja pääsulakkeet ja kaapelit luultavasti täytyy olla aika isot ja paksut?

Töissä on toki ne samat työajat ja 2 tunnin kello. Jossain kerrostalossa tai muualla taas voi työajat ja lämmitysajat vaihdella sen mukaan mihin aikaan pitää lähteä töihin?

Eli jos kello poistetaan, niin kuorma saattaisi kasvaa? Varsinkin jos ajastetaan vielä auton lämmitys?
Jos miettii, niin lämmitystolpat on suunniteltu (moottorin) lämmittämistä varten, mutta saattaahan ne lataukseenkin mahdollisesti sopia?
 
Eihän ne lämmitystolpat tai niiden johdotukset riitä jos kaikki sähköauton hommaa, mutta eiköhän kuitenkin olisi ihan realistista odottaa esim 10-20% lämmitystolpista sähköauton lataamiseen, jonka kaapelointi ja pääsulakkeet kestää hyvin. Pikalatauspisteitä ei kannata alkaa lämmitystolpista muuttamaan. Sähkönkulutuksenkin voi mitata yksinkertaisesti lisäämällä siihen lämmitystolppaan kWh mittarin, josta sen kulutuksen voi käydä määräajoin lukemassa.

Esimerkiksi tässä tolpassa on hyvin tilaa lisätä tällainen sähkömittari kummallekin pistorasialle.
 
Eikös noi sähköautojen laturit ota jotain 15-20 ampeeria? Toihan on moninkertaisesti sen mitä lohkolämmittimet.

Voi ne ottaa vaikka 3*125A. Tuskin kuitenkaan schukosta. Käytännössä aika harva yli 14.2A noista saa napattua.

Lohko+sisälämppärin ottama teho siis riittää kyllä.
 
Voi ne ottaa vaikka 3*125A. Tuskin kuitenkaan schukosta. Käytännössä aika harva yli 14.2A noista saa napattua.

Lohko+sisälämppärin ottama teho siis riittää kyllä.
Paitsi että monia tolppia ei ole suunniteltu edes tuolle teholle. Lohkolämmittimen teho taitaa olla satoja watteja.
 
Oikea vertailukohde on GTI, jolloin suoritusarvot ovat melko samanlaiset.

Ei suoranainen vastaus volkkarivääntöön, mutta vertailtavien tuotteiden väkisin yhdenmukaistaminen ei ole kovin mielekästä. Ennemmin lähtisin siitä, että vertaillaan autoa ostavan henkilön tarpeiden mukaan eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi kompaktia kaupunkiautoa ostava voisi miettiä seuraavien autojen väliltä:

1) Toyota Yaris 1.0, hinta alk. 15 357€
2) Toyota Yaris 1.5 Hybrid, hinta alk. 19 907€
3) Renault Zoe Z.E. 40, hinta alk. 32 990 €

Bensa Yaris olisi pomminvarma tekniikan suhteen ja sillä voisi heittää satunniset maakuntamatkat kantaman suhteen. Tankkaus on nopeaa ja asemia löytyy kattavasti läpi Suomen sekä hintakin olisi halpa. Toisaalta sähkö-zoe tarjoaisi automaatin, se olisi hyvin hiljainen alhaisilla nopeuksilla, huollot olisivat halpoja ja verotus pientä. Hybridissä olisi molempien hyviä puolia ja hinnaltaan se olisi myös näiden väliltä.

Vertailu menee tylsäksi, jos erilaista tekniikkaa olevien autojen ominaisuudet teennäisesti yhdenmukaistetaan. Eri tekniikoilla on omat etunsa ja antaa niiden loistaa. Eikä bensa-autojen tarvi sitä häpeillä, että niissä on enemmän vaihtoehtoja. Useimmat valitsevat luotettavan ja halvan manuaalin, vaikka pystyisivätkin ostamaan automaatin.
 
Paitsi että monia tolppia ei ole suunniteltu edes tuolle teholle. Lohkolämmittimen teho taitaa olla satoja watteja.

Monia on. Sisälämppäri voi imaista helposti 6A. Ja semmonen 6-8A antaa 8h aikana jo 11-15kWh jolla ajelee parhaassa tapauksessa yli 100km.
 
Monia on. Sisälämppäri voi imaista helposti 6A.
Niin mutta ei kaikkia. Tiedän ainakin muutaman tapauksen jossa sisälämppärit on kielletty. Toi on oikeasti aika kaukaa haettu skenaaria että lämpötolpat muuttuisivat latauskäyttöön. Ja kai niitä hybridejäkin pitäisi lämmitellä?
 
Niin mutta ei kaikkia. Tiedän ainakin muutaman tapauksen jossa sisälämppärit on kielletty. Toi on oikeasti aika kaukaa haettu skenaaria että lämpötolpat muuttuisivat latauskäyttöön. Ja kai niitä hybridejäkin pitäisi lämmitellä?

Lämpötolpat voi hyvin pienellä vaivalla muuttaa latauskäyttöön. Monessa tapauksessa se ei vaadi muuta kuin laturin töpseli kiinni. Kaikissa tapauksissa moinen ei onnistu.
 
Lämpötolpat voi hyvin pienellä vaivalla muuttaa latauskäyttöön. Monessa tapauksessa se ei vaadi muuta kuin laturin töpseli kiinni. Kaikissa tapauksissa moinen ei onnistu.

Ai jos sulakkeet ei riitä?

Tiedät ainakin muutaman paikan missä sisälämppärit on kielletty ja sen takia tolppien muuttaminen latauskäyttöön on kaukainen skenaario?

Ei oikeasti tarvii olla kuin 20-25v ikäinen taloyhtiö niin tolppien muuttaminen on päivän keikka.

No kyllä.

Niin mutta silti se vaatii rahaa ja vaivaa. Itse en ainakaan halua maksaa muiden sähköautoiluja joten kokouksessa toimisin moisia muutoksia vastaan. Ainakin meilläpäin sähköautoilijoilla on jo omakotitalot tai autotallit joissa saa ladata autoja omaan laskuun.

Siitä mutuilijoille: Taloyhtiössä kiistellään jo sähköautojen latauksesta

Yksi vaihtoehto on käyttää lataukseen taloyhtiön lämmitystolppia. Mutta jos joku asiakkaista käyttää taloyhtiön sähköä autonsa lataukseen aamusta iltaan, muita asukkaita saattaa alkaa nyppiä.

Kertakäyttö luottokortilla?
Mikäli sähköautojen määrä kasvaa, vanhoissa taloissa sähköpääkeskusta on suurennettava. Yksi vaihtoehto on, että sähköauton käyttäjät maksavat remontin.

Uusissa taloissa on mahdollisuus erotella sähköautojen latauspaikkojen sähkönkulutus muiden asukkaiden sähkölaskusta. Tähän tarvitaan kaikkien osakkeenomistajien suostumus.

– Sähköautoista tulee jo paljon kyselyitä, vaikka niiden määrä on vielä pieni. Alan yrityksillä on suunnittella monia ratkaisuvaihtoehtoja. Latauslaitteet voisivat toimia vaikkapa luottokortilla, sanoo Furuhjelm
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinun tarvitse maksaa mitään. Sähköautoilija voi maksaa sen hyvin pienen kustannuksen itsekin.

Sähkömiehen työtunti ja din-kiskoon käyvä mittari. Olipa kallista.
Noin se voi toimia jos on yksi sähköautoilija. Jos niitä on useampia niin ei riitä virta edelleenkään.
 
Eihän ne lämmitystolpat tai niiden johdotukset riitä jos kaikki sähköauton hommaa, mutta eiköhän kuitenkin olisi ihan realistista odottaa esim 10-20% lämmitystolpista sähköauton lataamiseen, jonka kaapelointi ja pääsulakkeet kestää hyvin. Pikalatauspisteitä ei kannata alkaa lämmitystolpista muuttamaan. Sähkönkulutuksenkin voi mitata yksinkertaisesti lisäämällä siihen lämmitystolppaan kWh mittarin, josta sen kulutuksen voi käydä määräajoin lukemassa.

Esimerkiksi tässä tolpassa on hyvin tilaa lisätä tällainen sähkömittari kummallekin pistorasialle.
Esim tosiaan tuollainen sähkötolppa ja siihen vielä tuo sähkömittari *2. Saisi kahta sähköautoa ladattua ja lukemat vain ylös sähkömittarista. Sähköauton lataaminen olisi tuolloin vielä kohtuuhintaista.
Ne oikein "viralliset" latauspisteet olisi luultavasti huomattavasti kalliimpia?
 
Tässä aamulla töihin ajellessa tuli mieleen, että miksei kaupungin busseja vaihdeta kovaa vauhtia hybrideiksi (siis perushybridi ilman latausmahdollisuutta). Nehän ei muuta teekään kuin kiihdyttelee ja jarruttelee, johon hybriditekniikka on omiaan tuomaan polttoainesäästöjä. Varsinaiseksi käyttövoimaksi vielä kaasu niin CO2 päästöt ja ennen kaikkea typen oksidien päästöt pienenee minimaalisiksi.

Tästä on näemmä liikennevirasto tehnyt jonkinlaisen rapparin hiljattain:

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2017-21_selvitys_sahkobussien_web.pdf

TL;DR käynnissä on siis sekä täyssähköbussien, että hybridien hankinnat PK-seudulla, Turussa ja Tampereella. Eli lähivuosina alkaa bussiliikennekin sähköistyä pikkuhiljaa.
 
Viimeksi muokattu:
Turussa ainakin on ollut jo vuosia hybridibusseja liikenteessä. Muistan kun pilotoisivat sitä aikoinaan linjalla jolla kuljin töihin. Matkustajan mukavuus kyllä ihan eri luokkaa tuollaisessa hybridissä kuin noissa jurnuttavissa dieseleissä.
Myös sähköbussi löytyy Turusta. Kulkee väliä lentokenttä-kauppatori-satama. Tuon kyytiin ei ole vielä tullut eksyttyä. Uutisissa kuitenkin ollut juttua ja vaikuttavat kaikki osapuolet olevan hyvin tyytyväisiä sen toimintaan.
 
Se ei varsinaisesti yllätä, että Turussa tämä(kin) asia on muuta Suomea edellä, vaikka näin Tamperelaisena se kirveltää myöntääkin.
 
Ei ole kyydissä tullut käytyä, mutta olen käynyt tuolla koritehtaalla ja kuulostellut kun protot on ajelleet siinä pihalla. Jännä sähkönen vinkuna siitä kuului kun kiihdytti menemään, muuten aika hiljaisia.
 
On tullut linjalla 23 koitettua sähköbussia. Ihan hyvä ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti muuttuisi kaikki kaupungin bussit sähköisiksi. Sähkön teko nyt ehkä saastuttaa saman kun diesel moottori bussissa tai mitä kaikkea tänne nyt joku heti tuleekaan itkemään asiasta, mutta parempi että nekin saasteet tuotetaan jossain muualla kun kaupungissa jossa ihmiset on. Parempi saastuttaa jotain asumatonta seutua vaikka sitten tai tehdä sähköt uraanilla kun saastuttaa kaupunki ilmaa.
 
Volkswagen on alkanut mainostaa Suomessakin sähkö-Golfiaan, jonka myynti on Norjassa sujunut hyvin. Norjahan tukee sähköauton ostoa ruhtinaallisesti siten, että sähköautosta ei joudu maksamaan lainkaan edes arvonlisäveroa.

Suomessakin sähköauton ostaja selviää hyvin pienellä autoverolla. Sähkö-Golfin tapauksessa se on 1511 euroa ja koko auton listahinnaksi Suomessa tulee 42 281 euroa.

Tehoiltaan suunnilleen vastaava bensa-Golf automaattivaihteistolla maksaa autoveroineen 31 992 euroa, autoveron osuus hinnasta 5 542 euroa. Sähköversion ostamisesta siis joutuu maksamaan yli kymppitonnin lisää ja kovemmalla hinnalla saa auton, joka sopii hyvin vain kaupunkiautoksi.
Parempi olisi myöntää, että luultavasti tekniikan kehitys on edelleen hidasta. Sähköauton voi tietenkin hankkia vaikkapa ympäristösyistä, mutta taloudellisesti kannattavaa se tuskin on tavallisille autoilijoille vielä pitkiin aikoihin.
Iso ja komea auto köröttelee moottoritiellä alle satasta - mikä se on?


Tässä aamulla töihin ajellessa tuli mieleen, että miksei kaupungin busseja vaihdeta kovaa vauhtia hybrideiksi (siis perushybridi ilman latausmahdollisuutta). Nehän ei muuta teekään kuin kiihdyttelee ja jarruttelee, johon hybriditekniikka on omiaan tuomaan polttoainesäästöjä. Varsinaiseksi käyttövoimaksi vielä kaasu niin CO2 päästöt ja ennen kaikkea typen oksidien päästöt pienenee minimaalisiksi.

Tästä on näemmä liikennevirasto tehnyt jonkinlaisen rapparin hiljattain:

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2017-21_selvitys_sahkobussien_web.pdf

TL;DR käynnissä on siis sekä täyssähköbussien, että hybridien hankinnat PK-seudulla, Turussa ja Tampereella. Eli lähivuosina alkaa bussiliikennekin sähköistyä pikkuhiljaa.
En mä ainakaan haluaisi maksaa veroissani tollasta. Hiljalleen voi korvata dieseleitä, mutta ei missään nimessä toimivaa kalustoa pois ekoilun takia.

On tullut linjalla 23 koitettua sähköbussia. Ihan hyvä ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti muuttuisi kaikki kaupungin bussit sähköisiksi. Sähkön teko nyt ehkä saastuttaa saman kun diesel moottori bussissa tai mitä kaikkea tänne nyt joku heti tuleekaan itkemään asiasta, mutta parempi että nekin saasteet tuotetaan jossain muualla kun kaupungissa jossa ihmiset on. Parempi saastuttaa jotain asumatonta seutua vaikka sitten tai tehdä sähköt uraanilla kun saastuttaa kaupunki ilmaa.
Mitenköhän noissa ilmastointi toimii? Helsingissä on niin kovin tunkkaisia noi diesel-bussitkin.
 
Viimeksi muokattu:
En mä ainakaan haluaisi maksaa veroissani tollasta. Hiljalleen voi korvata dieseleitä, mutta ei missään nimessä toimivaa kalustoa pois ekoilun takia.

Juu ei tietenkään. Luonnollisen kaluston kierron kautta pikku hiljaa sitä mukaa kun uusia pitää kuitenkin hankkia loppuunajettujen tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom