Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
No mut oishan niit haluttaessa varikkokäynneil jos olis induktiolataus varikkoruudust tai koko varikkotiestä. Kaikki on kiinne vain halusta ja tallien, Todtin, FIAN ja kaikkien yhteisestä riitelystä että millaisilla autoilla nyt ajetaan kun kaikki haluaa itselleen kilpailuedun. Ennen näitä turboformuloita oli tarkoitus myös että varikolla mentäisiin vain pelkästään akkusähkön voimin puhtaasti, mutta siitäkin hienosta ideasta luovuttiin.

Mut samapa tuo enää tästä jauhaa, jatketaan noilla yleisemmillä ja mukavemmilla puheenaiheilla mieluummin. :)
Hyvä idea :) Induktiolataus voisi olla koko varikkosuoralla, tai sitten sellainen keppi autosta ylöspäin ja "sähkölinja" kulkemaan siihen "ilmaan" :) Kuten junissa.

edit: Mutta olisi toki hyötyihin nähden liian kallis tehdä. Koska akun saa jarrutus- ja muulla energialla myös täyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Mistä tuo F1 nyt hyppäsi tänne? No sillä väliä, en tätä lankaa ole niin paljoa seurannut. Kaksi kertaa ihan vaan mielenkiinnosta katsonut Formula E kisoja, lähinnä kiinnosti ne varikkokäynnit. Sitten kun oli niitä kierroksia tarpeeksi mittarissa, niin varikolla ei jääty lataamaan niitä autoja, tai vaihdettu akkuja, vaan kuski hyppäsi toiseen autoon mikä oli latingissa ja siitä kisaa jatkamaan tuoreella autolla.

Lievä OT, tulipa vaan mieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Lisää tavallaan offia:

Scogo rinnastetaan laissa polkupyörään, joten ajoneuvon käyttö ei edellytä ajokorttia, rekisteröintiä, katsastusta eikä liikennevakuutusta. Ajamiseen ei myöskään ole määritetty alaikärajaa.
50km toimintamatka, kulkee 25kmh



Vaikuttaa paljon hauskemmalle laitteelle kuin sähköpolkupyörä tai joku tasapainolauta:think: Hinta toki 1500€ mutta pikkumatkoilla pärjäisi varmaan hyvin.

IL testasi kesän hittituotteen - kerää katseet eikä vaadi ajokorttia

Nyt vähän googlasin niin, tonnillahan tuota myydään, en nyt jaksanut perehtyä millä akustolla. Sitten toki ihan oikeitakin skoottereita on olemassa, siis sähkösellaisia - google ei paljoa tarjoillut mutta niissä varmaan sitten vakuutukset, kortti yms jutut. Mutta joo, autoistahan täällä kai puhutaan, heitin kevennykseksi:comp:
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Niinhän se on. Myrkky puhuu viisaita asioita ja on muutenkin selvästi asioista todenperäisesti perillä muistellessa hänen postauksiaan autoketjiuihin.

Sähköauto on ratkaisu ongelmaan, - joka siis etsii sitä ongelmaa. Sähköautohan ei ratkaise mitään liikenteellistä ongelmaa. Voisi sanoa että pieni sähköauto on hyvä kaupunkiauto, mutta sähköfilatsut ja vastaavat sähköpotkulaudat yms. on valovuosia parempia energiatehokkuudeltaan, käytön taloudeltaan esim. Homma meneekin metsähallituksen puolelle siinä vaiheessa kun kuskin on aivan pakko saaha sadesuoja eli jumalaton koppero ympärilleen kera radion, hyötysuhteet, energiatehokkuudet ja käytön taloudet romahtaa täysin pohjamutiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Nyt on jo niin halpaa että melkein tekisi mieli. Samaa kiinan kamaa mitä iltiksen jutussakin. Toki bensalla käyvät kiinan skodetkin suunnilleen samaa tavaraa eri merkeillä, kuten vaikka Solifer. Mutta joo, tuolla hinnalla ihan se ja sama missä on valmistettu. Oletettavasti jos jotain hajoaa, takuu asia voi olla monimutkaisempi. Mutta eiköhän jostain nettikaupasta löydy hilppeitä edullisesti millä nyt itsekin osaa korjata. Tai sitten tilaa uuden, entinen SER kierrätykseen jos ei jaksa tai osaa ropata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Niinhän se on. Myrkky puhuu viisaita asioita ja on muutenkin selvästi asioista todenperäisesti perillä muistellessa hänen postauksiaan autoketjiuihin.

Sähköauto on ratkaisu ongelmaan, - joka siis etsii sitä ongelmaa. Sähköautohan ei ratkaise mitään liikenteellistä ongelmaa. Voisi sanoa että pieni sähköauto on hyvä kaupunkiauto, mutta sähköfilatsut ja vastaavat sähköpotkulaudat yms. on valovuosia parempia energiatehokkuudeltaan, käytön taloudeltaan esim. Homma meneekin metsähallituksen puolelle siinä vaiheessa kun kuskin on aivan pakko saaha sadesuoja eli jumalaton koppero ympärilleen kera radion, hyötysuhteet, energiatehokkuudet ja käytön taloudet romahtaa täysin pohjamutiin.
Kops töps joku virhe tapahtui vastatessa edit:

Mikseipä pieni sähköauto, joku japsien Kei auto tyylinen, tilaa kahdelle hengelle ja kauppakassille, vauhtia voisi olla 60kmh. 100kmh. Toimintasädettä vaikka 100km. Ei siis mikään mopoauto vaan muun liikenteen tahdissa pysyvä pikkuauto, missä nyt ei kaikkia luxusvarusteita välttämättä tarvitse olla. Ei olisi tientukko, mutta ei toki matka-autokaan. Ehkä ne ikkunatkin jaksaisi veivata auki. Ilmastointi toki olisi suotavaa.
Renaultillahan on se joku pikkumalli, siitä pientä jalostusta millä voisi ajaa talvellakin. Hintaa pitäisi kyllä ruuvata huomattavasti alemmaksi nykyisen 17ke sijaan, hinta virossa vai suomessa, en nyt muista.

Jotenkin noin, varmaan ideassa viilaamista, mutta jos ei montaa kymmentä kilsaa päivässä tarvi ajaa, niin pienemmissäkin kaupungeissa toimisi, ihan skutsissa ei sitten välttämättä kovin hyvin, koska välimatkat.

E: Vähän omassa kuplassa eli OKT asujana on noita töpseleitä pihalla, niin ei tule aina muistaneeksi että aika moni eli huomattava osa populasta asuu kerrostalossa, missä ei näitä latausmahdollisuuksia ole. Alempaan viestiin viitaten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Alibabastahan löytyy varaosiakin noihin, mutta takuunhan tietysti voi unohtaa.
Harmi vaan, että tuossa on kiinteä akku ja ei aina jaksaisi koko värkkiä raijata kämppään lataukseen.
Niin no joo, tuota latausta en edes ajatellut. Kun itse voi ladata katoksessa tai takapihalla, tai vaikka olohuoneessa. Kerrostaloon ilman hissiä, niin alkaa olla haastetta.

Vanhoille kiinteistöille nyt ei oikein mitään voi tehdä monistakin syistä. Uudisrakentaminen taas antaa mahdollisuuksia, jonkinlainen katos/suoja kevyemmille laitteille, missä sähkötolppa missä riittävästi pistokkeita. Ja parkkipaikat mitkä vastaavat tarvetta sähköautoille. Noin siis tulevaisuudessa sitten joskus, nyt mennään pitkälti olemassa olevan infran mukaan, mikä on haasteellista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Otin tuosta pikaisesti kylmät tyypit liikkeessä, mutta en tykännyt kuskin paikasta, kun en oikein mitenkään saanut hyvää ajoasentoa. Ilmeisesti noin lyhytkeulaisessa autossa polkimet on kohtuu lähellä matkustamossa ja siten penkki pitää työntää ihan taka asentoon jotta jalat mahtuu edes kohtuu hyvin, mutta sitten ratti jää liian kauas eikä selkänojaakaan voi liian pystyyn laittaa. Auris tuntuu huomattavasti isommalta.
Mulla on sama ongelma aika lailla kaikkien japskien kanssa. Penkki pitää laitta niin eteen, että jalat on melko koukussa. Tuohon päälle se, että penkin istuinosa on yleensä lyhyt ja sen etureunaa ei saa nostettua ellei penkissä ole sähkösäätöjä niin reisitukea ei ole ja jalat puutuu vähänkään pidemmällä matkalla.

Mm. tästä syystä Auris Hybrid jäi ostamatta. Siihen kun ei saa sähkösäätöistä kuskin penkkiä edes parhaaseen varustetasoon.

ps. Niron toimitus viivästyy edelleen. Nyt viimeisin maahantulopäivä on ilmeisesti loikannut aina 3.6. asti. Melkein tekisi mieli perua koko kauppa, mutta eipä tässä parempiakaan vaihtoehtoja ole tällä hetkellä tarjolla ja haluan päästä tuosta dieselbemusta eroon asap.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 201
tuo "ISA" mitoitus oli aiemmin paljon yleisempää kun ohjauspyörän syvyys säätöä ei ollut. Eikö toyotassa muka pysty rattia säätämään lähemmäs?

ISA=Italialainen Standardi Apina. Italialaiset autot oli yleisesti mitoitettu apinan ruumiinrakenteelle, eli jalat lyhyemmät kuin kädet.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
tuo "ISA" mitoitus oli aiemmin paljon yleisempää kun ohjauspyörän syvyys säätöä ei ollut. Eikö toyotassa muka pysty rattia säätämään lähemmäs?

ISA=Italialainen Standardi Apina. Italialaiset autot oli yleisesti mitoitettu apinan ruumiinrakenteelle, eli jalat lyhyemmät kuin kädet.
Pystyy säätämään, mutta säätövara on liian lyhyt siihen nähden, kuinka takana pitäisi istua, että reidet saisi yhtään tukea penkistä.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
994
Itse olen noin 180cm pitkä, ja melko ok asennon sain jo Auriksessa. Oma Astra-G on kylläkin paljon parempi, mutta siinä onkin ne paremmat Sport-varustellut jakkarat. Noh, yleensä aina se sakemanni on jakkaroissa aasialaiset voittanut. Yaris on edelleen täysi mahdottomuus minun mittaiselle. Se on mitoitettu huomattavasti lyhyemmille ihmisillä, tai sitten pitkä kuski joutuu tyytymään järkyttävään ajoasentoon. Niro oli hyvä, ainakin tämä koeajoauto niillä paremmilla sähkötuoleilla. Jos olet minua enempi pidempi, niin ymmärrän jos Auris tuntui ahtaalle ja Niron hyvät säädöt teki vaikutuksen.
Niin, noh, onhan tästäkin vielä ihan reippaasti parannettavaa että päästään sinne esim. isojen Volvojen tasolle.

ISA=Italialainen Standardi Apina. Italialaiset autot oli yleisesti mitoitettu apinan ruumiinrakenteelle, eli jalat lyhyemmät kuin kädet.
Makaroonit taitaa olla parantaneet huomattavasti. Oli tuossa vähän aikaa ajossa Fiat 500 (2016), ihan kääpiö auto, mutta kohtuu asiallinen kuskinpaikka kun ottaa huomioon auton mitat. Taakse ei tietty edes vauva mahtuisi, ja takakontti oli ihan koriste, laukut matkusti takapenkillä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Auris oli siinä ja siinä. Edelleen reisitukea olisi kaivannut vähän lisää, mutta parempi selvästi kuin aiempi sukupolvi ja esim. tuo Yaris. Olen itsekin 180 cm, mutta mulla on hieman keskivertoa kokoistani lyhyemmät ja pienemmät kädet ja vastaavasti vähän pidemmät jalat. Nirossa sai "ok" asennon, mutta varmaan tulee Bemarin sporttipenkkejä jossain vaiheessa ikävä jos pitää useamman tunnin mittaista matkaa ajella. Ei onneksi tule kovin usein eteen mulla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
840
Nirossa sai "ok" asennon, mutta varmaan tulee Bemarin sporttipenkkejä jossain vaiheessa ikävä jos pitää useamman tunnin mittaista matkaa ajella. Ei onneksi tule kovin usein eteen mulla.
Itsekin olen pitänyt nykyauton sporttipenkeistä, ja varsinkin niiden tarjoamasta sivuttaistuesta. Pitkällä matkalla alaselkä alkaa kuitenkin hieman kipeytymään, mutta enemmänkin siinä on ehkä kyse siitä, että taukoja ei ole pidetty riittävästi.

Pidin kuitenkin myös Niron penkeistä. Vaikea tietysti on sanoa, miltä ne tuntuvat pitkällä matkalla, mutta muutaman kymmenen kilometrin matkalla en kokenut mitään negatiivista. Omaan Niroonkin tulee sähkösäätö kuljettajan istuimeen. En näe sille kuitenkaan mitään tarvetta, koska siinä ei ole muistitoimintoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Itsekin olen pitänyt nykyauton sporttipenkeistä, ja varsinkin niiden tarjoamasta sivuttaistuesta. Pitkällä matkalla alaselkä alkaa kuitenkin hieman kipeytymään, mutta enemmänkin siinä on ehkä kyse siitä, että taukoja ei ole pidetty riittävästi.

Pidin kuitenkin myös Niron penkeistä. Vaikea tietysti on sanoa, miltä ne tuntuvat pitkällä matkalla, mutta muutaman kymmenen kilometrin matkalla en kokenut mitään negatiivista. Omaan Niroonkin tulee sähkösäätö kuljettajan istuimeen. En näe sille kuitenkaan mitään tarvetta, koska siinä ei ole muistitoimintoa.
Käsisäätöisissä penkeissä ei Nirossa ole etureunan kallistuksen säätöä, mikä auttaa reisituen kanssa. Siksi itsellä "pakkovaruste".
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
840
Käsisäätöisissä penkeissä ei Nirossa ole etureunan kallistuksen säätöä, mikä auttaa reisituen kanssa. Siksi itsellä "pakkovaruste".
Ok. Tämä ei tullut ilmi, kun myyjä esitteli autoa. Minä tosin löysin ihan helposti hyvän istuma-asennon, vaikka pituutta on keskimääräistä enemmän. Huomiota herätti kyllä melkoinen ristiselän tuen säätövara.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
^Hauskan näköinen laite tuokin. Tuli bongattua tuollainenkin sähköpotkulauta



tai tuskin nyt oli just tuollainen, mutta sama idea.

Sähköpotkulauta nyt vain 449,95€ & toimitus 0€

Hintahan noissakin on suolainen, ja mitä noiden kalliimpien arvoteluja luin, niin luvattu 30km matka on todellisuudessa puolet.
Varmaan noitakin saisi kiinasta tilattua paljon halvemmalla, kuten tuolla Mannen linkisissä. Katteet kohdillaan suomalaisissa nettikaupoissa.

Ja onhan tuo Scogo aika reteän näköinen verrattuna näihin muihin:cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Piti laittaa kiinan suuntaan kysymystä tuosta sähkö skootterista. Maastoonhan tuo sopii leveiden renkaiden ansiosta ja muutenkin tuossa menee pätkä hiekkatietä. Kysyin valkoista väriä, niin erottuisi sitten paremmin kuin esim musta.

Ratkaisu löytyi hiekkatiestä
Vaikeaselkoisiin säädöksiin löytyi lopulta ratkaisu hieman yllättävältä suunnalta, sillä lain mukaan maastokäyttöön tarkoitettuja vastaavanlaisia kevyitä sähköajoneuvoja saa ajaa ilman ajokorttia tai velvoitetta vakuuttaa kulkupeli.

- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi.

Käytännössä maastokäyttöön tarkoitetulla sähköajoneuvolla saa kuitenkin ajaa myös asvaltoiduilla teillä, kunhan pääasiallinen käyttö tapahtuu päällystämättömillä teillä. Käytännössä päällystämätön tie tarkoittaa esimerkiksi hiekkatietä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 614
Pistin kanssa tarjouspyyntöä. kyselin 24Ah akkua ja sitä että voisiko maksiminopeutta rajoittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Tuossa uudemmassa mallissa alkaa rangea löytymään. Se huippunopeus vaan liikaa suomalaiseen byrokratiaan.:shifty: Kaipa sekin jotenkin on ratkaistavissa. Kertokaapa hintoja sitten kun vastausta tulee kiinan suunnalta. Jos tuo aikaisempi linkki oli 300$ niin tuskin tuo uudempi siitä paljoa poikkeaa. Irroitettava akku kyllä hyvä lisä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
10
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Mitä *ttua te spammaatte noita kiinan mopojuttuja tämänkin ketjun täyteen? Ketjun otsikko on sähköAUTOT.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 722
Threadin otsikkoon voisi lisätä myös sähkömopot/moottoripyörät. Sen verran lähelle tämä aihe osuu ja ei täällä niin paljoa juttua ole etteikö mahduttaisi samaan threadiin.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
994
Threadin otsikkoon voisi lisätä myös sähkömopot/moottoripyörät. Sen verran lähelle tämä aihe osuu ja ei täällä niin paljoa juttua ole etteikö mahduttaisi samaan threadiin.
Vai onko sähkömopot lähempänä tuota toista ketjua sähköpolkupyöristä, kun kuitenkin kaksipyöräisistä puhuttaisiin?

Hybridi- ja sähköautot on yleistymässä hyvää vauhtia, joten ehkä mopot ansaitsisivat ihan oman lankansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Parkkipaikan ja latauspaikan vaatii myös sähköllä toimiva moottoripyörä. Eli sähköauton latauspaikkaan menisi vaikka sähköllä toimiva scootteri. Ja jos sähköautolle on lataus, niin samalla siinä varmaan menee vähemmän sähköä kuluttava ladattava peli. Kaupunkiinhan tuollainen olisi näppärä, kun vie vähän sähköä ja vähän tilaa.

Sähköllä toimiva scootteri voisi mennä vaikka moottoripyörien luokkaan, koska niissä ei ole polkimia? Nopeus vain on tosi pieni 25 km/h.

Eipä nyt juuri ole kuulunut mitään uutisia noista sähköautoista tai hybrideistä.

Paitsi tuo testi oli jossa Toyotaa pidettiin suht "huonona" ja hitaana. Kia Niro taas oli aika hyvä?
TM-vertailu: Korealaiset hybridiautot jättivät Toyotat taakseen - Tekniikanmaailma.fi
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 722
Vai onko sähkömopot lähempänä tuota toista ketjua sähköpolkupyöristä, kun kuitenkin kaksipyöräisistä puhuttaisiin?
Omasta mielestä ne sopis paremmin tähän, koska noilla on tarkoituksena liikkua pelkästään ton sähkömoottorin voimalla. Sen sijaan noilla polkupyörillä se sähkömoottori toimii vain avustimena eikä pääasiallisena liikuttajana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Vilkaisin kaikki kaksi sivua tuota sähköpolkupyörä ketjua, kyllähän siellä juttua oli lähinnä sähköavusteisista pyöristä. Täällä taas vain sähköllä liikkuvista laitteista, ja hybrideistä toki... joten ihan asiallista mielestäni pitää nämä kokonaan sähköllä kulkevat tässä ketjussa.

Polkupyörät olkoot omalla alueellaan, kun niihin tarvitaan sitä fyysistäkin suorittamista akkuavustuksen lisäksi;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Vaimeaa ulinaa kuului, mutta mikä ihme siinä meni ohi? – IS testasi Zero Onea

Zero One SR - moottoripyörä, tai siis sähkömoottoripyörä. 0-100 3,1 sekuntia. Toimittaja töpeksi ja ei ihan päässyt tuohon kun pyörä vaan suti:cigar2: Nopeus rajoitettu 164kmh ja rangea löytyy noin 150km. Hintaa ei uutinen kertonut, veikkaan että melko kallis...

Joo kuten Manne sanoikin, sähköpolkupyörä on tosiaan hybridi:tup: Mutta eihän täällä nyt kukaan lihasvoimaa käytä liikkumiseen:confused:
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Vaimeaa ulinaa kuului, mutta mikä ihme siinä meni ohi? – IS testasi Zero Onea

Zero One SR - moottoripyörä, tai siis sähkömoottoripyörä. 0-100 3,1 sekuntia. Toimittaja töpeksi ja ei ihan päässyt tuohon kun pyörä vaan suti:cigar2: Nopeus rajoitettu 164kmh ja rangea löytyy noin 150km. Hintaa ei uutinen kertonut, veikkaan että melko kallis...
BikeWorld ryhtyy yksinmyyntioikeudella sähkömoottoripyörämerkin myyjäksi Suomessa

Nettimotossa pari jo myynissä 20keur molemmin puolin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
On sillä hintaa. Vertailun vuoksi katoin niin 1300cc Hondaa saa uutena samaan hintaan...

Zero S Electric Motorcycle - Buy / Order || ZERO MOTORCYCLES

Dollareissa 16000 alkaen rapakon takana. Eiköhän kiinasta löydy joku vastaava jo nyt tai sitten tulevaisuudessa vähän edullisemmin. No eipä nappaa enää noi oikeat moottoripyörät oli sitten sähköllä tai bensalla, henkilökohtaisesti siis.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Miksei samantien lakkauteta koko autoaluetta ja siirretä keskustelu kahteen YK alueen ketjuun. "Polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot" jossa puhuta tähimoottorillisista lentokoneista, moottoriveneistä, prätkistä, polttisautoista ja rekoista yhdessä topicissa ja niputeta sitten "akkukäytöiset kulkuneuvot" topikkiin kaikki droneista, potkulautojen kautta diesel-sähköjuniin ja laivoihin.

Itse pudottaisin kyllä nuo ilman töpseliä olevat hybriditkin pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
845
On tuo polkupyörä/lauta/mopo niin eri kulkuväline verrattuna autoon, että jo sen puolesta siirtäisin ne omaan ketjuunsa. Itseäni ei ainakaan nuo kevyemmät kulkineet kiinnosta ollenkaan, mutta sähköautoilu paljonkin.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
994
Miksei samantien lakkauteta koko autoaluetta ja siirretä keskustelu kahteen YK alueen ketjuun. "Polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot" jossa puhuta tähimoottorillisista lentokoneista, moottoriveneistä, prätkistä, polttisautoista ja rekoista yhdessä topicissa ja niputeta sitten "akkukäytöiset kulkuneuvot" topikkiin kaikki droneista, potkulautojen kautta diesel-sähköjuniin ja laivoihin.
Jep. Monesti olen ihmetellyt eri keskustelufoorumeilla sitä selittämätöntä kammoa luoda uusia otsikoita. Jostain syystä pitää ihan vaan väkisin kaikki saada ängettyä saman otsikon alle ja sitten se spesifi aihe tai kysymys hautautuu sinne satojen muiden asioiden joukkoon ja unohtuu.

Onhan tämä nyt ihan perseestä että monta kertaa päivässä klikkaan tämänkin otsikon auki kun ilmoittaa että uusia viestejä, ja sitten siellä on jokin sähköpotkulauta joka ei voisi vähempää kiinnostaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Sähköautojen 400 kilometrin toimintasäde on tuhlausta, sanoo VTT:n johtava tutkija – syynä suomalaisten ajotavat ja autojen hinnat
Sähköautoista ei ole pakko yrittää tehdä polttomoottoriautojen kopioita. VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan pienemmätkin toimintamatkat riittävät.

Sähköautojen toimintamatkat eivät ole lähelläkään polttomoottoriautojen toimintamatkoja, mitä monet asiantuntijat pitävät yhtenä sähköautojen yleistymisen esteenä. (KUVA: VILLE MÄNNIKKÖ)
Jussi Sippola HS
Julkaistu: 22.5. 13:57 , Päivitetty: 22.5. 14:39


MONIEN autoilijoiden mielestä sähköautojen toimintasäteet ovat aivan liian lyhyitä, mutta VTT:n johtava tutkija ja moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikko on toista mieltä. Nykyisten sähköautojen toimintasäteet ovat Laurikon mukaan usein liian pitkiä.

Laurikon kanta liittyy siihen, minkälaisia odotuksia autoiluun liittyy. Yleisten odotusten mukaan sähköauto ei ole auto eikä mikään, koska sillä ei voi ajaa yhtä soittoa mökille tai Helsingistä Lappiin.

Kun edullisemman hintaluokan sähköauto Renault Zoella (hinta noin 35 000 euroa) voi ajella yhdellä latauksella 300–400 kilometriä, melkein millä tahansa netin autokaupan kesäkaaralla voi körötellä tuplasti pidemmän matkan tankillisella bensaa.

Sähköautoista ei kuitenkaan olisi pakko yrittää tehdä polttomoottoriautojen kopioita. Laurikon mukaan pienemmätkin toimintasäteet riittävät.

”Yli 400 kilometrin toimintasäteet sähköautoissa ovat tuhlausta”, Laurikko sanoo ja viittaa tutkimuksiin suomalaisten ajotavoista.

Liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksen mukaan Suomessa ajettavista ajomatkoista neljä viidesosaa on alle 20 kilometrin matkoja. Lisäksi Suomessa tehtävistä ajoista 95 prosenttia voitaisiin tehdä sähköautolla, jos autolla olisi 300 kilometrin toimintasäde ja auton omistajalla mahdollisuus ladata autoa kotona.

”Toimintamatkoissa on kyse henkisestä puolesta ja osittain laiskuudesta. Siinä yritetään toistaa samaa konseptia kuin nestemäistä polttoainetta käyttävissä autoissa, joita ei tarvitse tankata joka päivä”, Laurikko sanoo.

AUTONVALMISTAJAT kuitenkin kilpailevat nyt etenkin sähköautojen toimintasäteellä, minkä takia sähköautojen hinnat ovat korkealla, Laurikko sanoo.

”Akku on ehdottomasti sähköauton kallein komponentti. Sitä ei pitäisi ylimitoittaa normaaliin käyttötarpeeseen nähden, koska se tekee autosta tarpeettoman kalliin.”

Laurikon mukaan autojen ominaisuudet pitäisi mitoittaa autojen oikean käyttötarpeen mukaan. Tässä on onnistuttu Laurikon mukaan esimerkiksi sähköbussiliikenteessä.

BUSSILIIKENTEEN optimointi onkin helpompaa kuin yksityisautoilun. Vaikka suurin osa suomalaisten henkilöautomatkoista on lyhyitä, jossain vaiheessa eteen voi tulla pidempi matka, josta ei selviydy sähköautolla. Tämä johtuu osittain siitä, että Suomessa on vasta noin 300 julkista sähköautojen latauspistettä.

Latauspaikkoja on kuitenkin tulossa lisää, sillä työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt latausverkoston rakentamiselle viiden miljoonan euron tuen.

Latauspaikoilla on myös suuri henkinen merkitys. Laurikon mukaan sähköautoilla ajettujen matkojen pituus kasvoi Japanissa samalla, kun pikalatausasemien määrä lisääntyi.

”Pelkkä pikalatausasemien määrä ja mahdollisuus saada lisää sähköä lisäsi ajettujen matkojen pituutta. Autoilijat tiesivät, että tarvittaessa sähköä saa lisää, joten he uskalsivat ajaa akkuja tyhjemmäksi.”

SUOMEN hallitus haluaa kasvattaa sähköautojen määrää Suomen liikenteessä. Tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomen teillä kulkisi vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Sinne on pitkä matka, sillä nyt Suomessa on vasta noin tuhat täyssähköautoa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Olen ihan samaa mieltä että iso range on usein tuhlausta, mutta eipä sitä autoa oikein pääse monessa määränpäässä lataamaan...
Ei se tuhlausta ole kun latureita on niin vähän tällä hetkellä. On varmaan yksi iso syy Teslan suosioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Ei se tuhlausta ole kun latureita on niin vähän tällä hetkellä. On varmaan yksi iso syy Teslan suosioon.
Tesla taitaa olla myös ypöyksin, eli isoja sähköautoja ei ole millään muulla valmistajalla vielä valikoimissa? Tesla Model 3 on sitten taas sellainen normaalin kokoinen auto kait? Muistaakseni auto tulee luultavimmin joskus vuoden päästä saataville.

-----

Myydyn ladattava hybridi taisi olla Volvo XC90 T8, alkaen 91 100 €. En muista enää että miten pitkästi sillä pääsee ajamaan pelkällä akulla? Ladattava hybridhän on näppärä myös pitkälle matkalle, koska voi käyttää bensaa ja akusto ei ole liian iso ja siis liian kallis?

Muitakin Volvo hybridejä on samalla tekniikalla S90 ja V90 sekä myös XC60 T8 joka maksaa "vain" 69 900 €. Auto maksaa siis 65 300 ja autovero 4630 €. Itse asiassa S90 T8 Hybrid olikin vähän halvempi 67 150 €.

Oma työmatka sujuisi melkein kokonaan sähköllä (2*20km). Ja jos lataus olisi molemmissa paikoissa, niin ei olisi mitään ongelmaa :)
Liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksen mukaan Suomessa ajettavista ajomatkoista neljä viidesosaa on alle 20 kilometrin matkoja.
Koeajossa Volvon maasturin ”järkimalli” – lisätekniikka laskee hintaa - Teknavi
Akku täynnä auto lupaa noin 34 kilometriä ajomatkaa pelkällä sähköllä
Vaikka Volvon sähkömoottori ei ole yhtä tehokas kuin esimerkiksi aikaisemmin ajossa olleessa Mercedeksen GLE 500 e -mallissa, Volvo liikkuu huomattavasti kevyemmin ja pitemmälle pelkällä sähköllä.
Akusto 9,2 kWh
XC90 T8 Twin Enginen akusto löytyy auton keskeltä keskitunnelista. Tämä on mahdollista, koska AWD-neliveto on toteutettu taka-akselilla sijoitetun sähkömoottorin avulla, eikä alla kulje siis tilaa vievää kardaaniakselia.

Ja tästä päästään XC90 T8:n mielenkiintoiseen asemointiin mallistossa. Polttomoottorina autossa on sama 2,0-litrainen ja 320-hevosvoimainen moottori kuin T6-mallissa. Kun kokonaisuuteen lisätään kalliit akut ja muu sähkötekniikka, nousee auton veroton hinta noin 20 000 eurolla. (T6: 64 500 e, T8: 85 100 e) Päästöpohjaisen verotuksen vuoksi kuluttajahinta on kuitenkin pelkällä polttomoottorilla varustettua versiota halvempi johtuen hurjasta erosta autoverossa (T6: 29 494 e, T8: 7 066 e). Toisin sanoen T8-mallissa saa paremman suorituskyvyn lisääntyneiden tehojen myötä, mahdollisuuden parempaan taloudellisuuteen sähkömoottorin avulla, ja kaiken lisäksi se on verrokkimallia halvempi. Ei pöllömpi diili.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Tesla taitaa olla myös ypöyksin, eli isoja sähköautoja ei ole millään muulla valmistajalla vielä valikoimissa? Tesla Model 3 on sitten taas sellainen normaalin kokoinen auto kait? Muistaakseni auto tulee luultavimmin joskus vuoden päästä saataville.

-----

Myydyn ladattava hybridi taisi olla Volvo XC90 T8, alkaen 91 100 €. En muista enää että miten pitkästi sillä pääsee ajamaan pelkällä akulla? Ladattava hybridhän on näppärä myös pitkälle matkalle, koska voi käyttää bensaa ja akusto ei ole liian iso ja siis liian kallis?

Muitakin Volvo hybridejä on samalla tekniikalla S90 ja V90 sekä myös XC60 T8 joka maksaa "vain" 69 900 €. Auto maksaa siis 65 300 ja autovero 4630 €. Itse asiassa S90 T8 Hybrid olikin vähän halvempi 67 150 €.
Joo toikin on totta että sähköautot on olleet sellasia kippoja. Ja hitaita sellaisia! Teslahan on erittäin nopea auto mikä varmasti auttaa myymään.

Olen vähän toista mieltä lataushybridien mielekkyydestä. Niissä kun bensaa silti kuluu mutta autot on kalliita. En näe mitään järkeä tollasessa jos et ole joku Valleylainen teknomiljonääri. Jos pitää päästä halvalla autoilemaan niin eihän mikään noin kallis ole ratkaisu. Ekoautoilija taas ostaa joko käytetyn tai sähköauton. Sähköautonkin ekologisuudesta voidaan olla montaa mieltä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 867
Toki kannattaa ottaa huomioon polttomoottorin energian tuhlaus niin ei sähkö auto olekkaa enää mikään tuhlaaja.
Jos litrassa bensaa on n.9kWh energiaa niin 6l/100km kulutuksellahan se tekee 54kWh/100km kun esim hyundai ioniq kulutus on siellä 13 kwh/100km jolloin sähköauto on n. 4 kertaa ekologisempi energiankulutuksen suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Toki kannattaa ottaa huomioon polttomoottorin energian tuhlaus niin ei sähkö auto olekkaa enää mikään tuhlaaja.
Jos litrassa bensaa on n.9kWh energiaa niin 6l/100km kulutuksellahan se tekee 54kWh/100km kun esim hyundai ioniq kulutus on siellä 13 kwh/100km jolloin sähköauto on n. 4 kertaa ekologisempi energiankulutuksen suhteen.
Toisaalta jos sähkö on tuotettu kivihiililauhteella jollain 25% hyötysuhteella, niin hiiltä on palanut voimalassa 13kWh/0.25 = 52kWh edestä.

Ja turha tulla ulisemaan että sulla on tuulisähkö. Ei ole. Tuulisähkö tuotetaan riippumatta siitä onko sulla sitä vai ei. Marginaalituotanto tulee aina hiilivoimalasta niin pitkään maahan tuodaan sähköä venäjältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Joo toikin on totta että sähköautot on olleet sellasia kippoja. Ja hitaita sellaisia! Teslahan on erittäin nopea auto mikä varmasti auttaa myymään.

Olen vähän toista mieltä lataushybridien mielekkyydestä. Niissä kun bensaa silti kuluu mutta autot on kalliita. En näe mitään järkeä tollasessa jos et ole joku Valleylainen teknomiljonääri. Jos pitää päästä halvalla autoilemaan niin eihän mikään noin kallis ole ratkaisu. Ekoautoilija taas ostaa joko käytetyn tai sähköauton. Sähköautonkin ekologisuudesta voidaan olla montaa mieltä.
Tesla on tosiaan kirkkaasti nopein sähköauto. Nissan Leaf ja Renault Zoe taitaa olla niitä muita suosittuja sähköautoja ja ne ei aivan niin hyvin kiihdy kuin hitain Tesla Model S.


Nyt löysinkin tuon että Volvon 9,2 kWh Akustolla pääsisi ajamaan ensimmäiset 34 km, kun ajaa rauhallisesti. Sitten sen jälkeen kun akusto on tyhjä käynnistyy bensamoottori.

Eli noin 35 km matkoja voisi ajaa pelkällä sähköllä ja sen jälkeen aina auto uudelleen lataukseen? Kulutus olisi silloin yhtä pieni kuin oikeassa sähköautossa?

VW Golf GTE Hybrid taitaa olla kohtuuhintainen ladattava auto. Alkaen 41 800€ (teho 204 hv). Toki se hinnat alkaen Golf 85 hv moottorilla maksaa 20 300 €. Eli se mietityttää sitten jonkun verran :)
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
VW Golf GTE Hybrid taitaa olla kohtuuhintainen ladattava auto. Alkaen 41 800€ (teho 204 hv). Toki se hinnat alkaen Golf 85 hv moottorilla maksaa 20 300 €. Eli se mietityttää sitten jonkun verran
Ja nykyautot kuluttavat niin vähän bensaa että et ikinä saa hyötyä tosta sähköavustuksesta. Sanoisin että ei ole tarpeeksi maturea tekniikkaa vielä tämä. Prius on ikoni mutta ei ekologisuuden, vaan koska siitä tuli status-symboli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 867
Toisaalta jos sähkö on tuotettu kivihiililauhteella jollain 25% hyötysuhteella, niin hiiltä on palanut voimalassa 13kWh/0.25 = 52kWh edestä.

Ja turha tulla ulisemaan että sulla on tuulisähkö. Ei ole. Tuulisähkö tuotetaan riippumatta siitä onko sulla sitä vai ei. Marginaalituotanto tulee aina hiilivoimalasta niin pitkään maahan tuodaan sähköä venäjältä.
Älä nyt kiihdy siellä :D Itsehän kyllä kannatan tämän hetkisistä tuotannoista ydin ja vesisähköä, jos kerran päästöttömästi tarvitaan isosti sähköä ei muita vaihtoehtoja tällä hetkellä ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Vaikea sanoa mikä osa tuollaisen plug-in hybridin hinnasta on vain hybridi-bensan brändilisää ja mikä oikeaa tuotantokustannusta. Jos normaaleiden bensa-golffien tekeminen vaan lopetettaisiin kokonaan ja tilalla tulisi pelkkiä noita 10kWh akuston GTe:tä, niin mikä olisi se ns. "tiukka hinta", jolla volkkari noita pystyisi tekemään voitollisesti? Kukaan VW:n ulkopuolella tuskin pystyy tuohon vastaamaan...
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Kyllä sen luulisi jo hitaammankin tajuavan että tulevaisuus on plug-in hybridien ja sähköautojen. Aikataulusta voidaan kiistellä mutta lopputuloksesta ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 671
Viestejä
4 240 150
Jäsenet
71 233
Uusin jäsen
JuPeHu

Hinta.fi

Ylös Bottom