Keskustelua hybridiautoista

Kyllä tuolla aasian suunnalla saadaa suurta vaikutusta kun saadaan korvattua noita 2t mopoja ja muita pienmoottoreita kevyillä sähkölaitteilla, pienet akut jolloin saadaa hintaa alas. Nyt kun roudataa suomesta toyotat afrikkaa niin seuraavaksi vanhat "kulutetut" akut aasiaan, hikipajat vääntää vielä uuteen pakettii halvalla ja ajelee onnellisesti.
 
Suomessa käytetyille sähköautojen akuille voisi olla kysyntää myös kesämökkien aurinkopaneelien sähkövarastona.
 
Tuommoisen usean kymmen kwh akkupatterison lataaminen vaan veisi niin turkasesti aikaa tai vaatisi ihan järkyttävän kennoston, että useimmiten sähköliittymä tulisi halvemmaksi.
Esimerkiksi vaikka Renault Zoen 41 kwh akkupaketti veisi tuolla halvimmalla paneelipaketilla optimiolosuhteissa reilun 27 tuntia (ja se siis silloin kun juhannuksen keskipäivän aurinko paistaisi pilvettömältä taivaalta sen 27 tuntia putkeen)
Aurinkopaneelit omalle katolle

Se toimisi siis välivarastona silloin, kun energiaa tuotetaan yli tarpeen ja käytetään sitten kun on pilvistä. Mitä isompi kapasiteetti, sitä enemmän sinne saa ylimääräistä talteen. Muutenhan tuo ylituotanto menee joko harakoille tai se myydään halvalla sähköyhtiölle.
 
Mutta jos mökillä on sähköliittymä, niin ei sinne sitten aurinkopaneeleja kannata laittaa?
 
Mutta jos mökillä on sähköliittymä, niin ei sinne sitten aurinkopaneeleja kannata laittaa?

No näinhän moni on laskenut, ettei paneelit maksa itseään takaisin järkevässä ajassa. Tilanne voi kuitenkin muuttua tulevaisuudessa.

Ja sähköverkon ulottumattomissa oleville mökeille (joita on kyllä aika vähän) aurinkopaneelit kunnon akuilla voivat olla hyväkin sijoitus mukavuuteen.
 
Sähköautosta saisi kesämökille sähkön näppäristi akusta. Samalla kun käy kaupassa niin voisi ladata akut ja viedä sähköä mökille. Hybridi voisi ladata akkuja pihassa jolloin onnistuisi pidempikin loma.
 
Niin, jos nyt esim. hurauttaisi 100kWh akuston mega-teslalla mökille jolla on 10kWpeak aurinkopaneelisto, niin kyllähän se on ihan mahdollista että akku puolillaan pihaan saapuessa eka ilta menee helposti auton akusta 10kWh ottamalla ja seuraavan päivän aikana auringolla lataa akun sitten täyteen.

Herää vaan kysymys, että onko yli sadan tonnin pyörillä kulkeva akusto ihan paras tapa ratkaista sitä mökin sähköistysongelmaa, kun pahimpaankin skutsiin mihin voi manner-suomessa kuvitella teslalla pääsevänsä saa varmasti sähköpiuhan sellaisella rahalla, että Tesla model S 100kWh:n sijaan Jaguar XF:n ostamalla ja sähköliittymän maksamalla jää vielä käteistäkin yli...

Ts. akkujen käyttö kakkosasunnon sähköistykseen on vähän sellainen ratkaisu joka etsii sitä ongelmaa. Ehkä jos se Renault Zoe ja aurinkopaneelisto mökin katolta löytyy jo, niin tuosta voi jotain iloa saada, mutta kallista on mökin sähköistys tuolla tekniikalla vrt. ihan vaan sen kymppitonnin tai parin sähköliittymän tilaus.

Eivät ne useamman kilowatin aurinkopaneelijärjestelmätkään fiksuilla latureilla ihan ilmaiseksi synny.
 
Tuossa vaan se ongelma, että pihalla pitäisi olla joku moottorirata.
Hybridien akkujen lataus perustuu jarrutusenergian talteenottoon, ei laturin pyörittämiseen.
Eihän tämä onnistu nykyisillä autoilla, oli sitten sähkö tai hybridi. Eikä tätä ominaisuutta kehitetä muutaman mökin takia. Suuri markkina minkä takia tuolisi mahdollista on tasata sähkön kulutuksen piikkejä. Eli kun sähköä on liikaa niin ladataan akut ja kun siitä on pula niin puretaan. Jos oikein olisi hätä niin hybridit lähtisivät käymään ja tuottaisivat sähköä. Suomessa on niin hyvät (ja kallit) sähköverkot että täällä tälle ei ole oikein käyttöä. Mutta esim. englannissa on huono sähköverkko ja siellä jopa sähkönkuluttamisesta voi saada hetkittäin rahaa.
 
Tuossa vaan se ongelma, että pihalla pitäisi olla joku moottorirata.
Hybridien akkujen lataus perustuu jarrutusenergian talteenottoon, ei laturin pyörittämiseen.

Ei ole ongelmaa. Auris hybridin ajoakun lataus perustuu:

1. jarrutusenergian talteenottoon

2. Kevyillä ajovastuksilla, esim. 80 km/h tasaisella maantiellä, osa polttomoottorin tuottamasta liike-energiasta ohjataan generaattorin kautta akkuun. Tällöin polttomoottori on paremmin kuormitettu, mikä parantaa hyötysuhdetta.

3. Auton ollessa pidempään paikallaan polttis käynnistyy ja pyörittää generaattoria tarpeen mukaan lyhyitä jaksoja. Akkumittarissa on kahdeksan palkkia ja normaalisti varaus vaihtelee kahden ja kuuden välillä. Kerran olen saanut 7 palkkia, kun motarin jälkeen oli jo valmiiksi "täydet" 6 tolppaa ja sitten jarrutin genulla alamäkiliittymässä nopeuden nolliin. Alle kahta tolppaa ei pääse käyttöautossa näkemään, koska polttis käynnistyy itsekseen ja pitää huolen varauksesta. Yhdellä tolpalla ajaa nopeudesta jne. riippuen 0,4-0,9 km. Nyt asiaan. Jos pysähdyn parkkipaikalle ja esim. radio sekä sähkötoiminen ilmastoinnin kompura kuluttavat virtaa, niin polttis käynnistyy viimeistään vartin seisomisen jälkeen, kun akussa on enää se kaksi palkkia. Polttis jauhaa generaattorin kautta akun varauksen 1-2 minuutissa kolmeen tai neljään tolppaan ja sammuu. Sitten syödään taas akkua noin 10 min, jonka jälkeen moottori taas käy hetken aikaa. Tätä varmasti jatkuisi kunnes bensatankki on tyhjä, eli noin viikon ajan (100-200h).

Ei siis tarvita moottorirataa mökin pihaan. Ei ainakaan hybridin ajoakun lataamista varten ;)

Eihän tämä onnistu nykyisillä autoilla, oli sitten sähkö tai hybridi. Eikä tätä ominaisuutta kehitetä muutaman mökin takia. Suuri markkina minkä takia tuolisi mahdollista on tasata sähkön kulutuksen piikkejä. Eli kun sähköä on liikaa niin ladataan akut ja kun siitä on pula niin puretaan. Jos oikein olisi hätä niin hybridit lähtisivät käymään ja tuottaisivat sähköä. Suomessa on niin hyvät (ja kallit) sähköverkot että täällä tälle ei ole oikein käyttöä. Mutta esim. englannissa on huono sähköverkko ja siellä jopa sähkönkuluttamisesta voi saada hetkittäin rahaa.

Minkä ominaisuuden puuttumisesta puhut? Isoa virtaa ei kai modaamatta saa ulos nykyhybrideistä, mutta 12V liitännöistä saa 120W per kpl ja Auriksessa on niitä kolme kappaletta, yht. 360W. Invertteriä vaan kiinni, niin toimii mökillä valot ja telkku.
 
Viimeksi muokattu:
Stadiin ostaisin priuksen.
Saako kysyä että miksi? Omien kokemuksien mukaan SUV on kaupunkiympäristössä selvästi paras. Hyvä näkyvyys ja ylivoimainen turvallisuus. Kaupungissa tapahtuu suurin osa kolareista joten on ihan uhkarohkeaa pikkuautolla täällä ajella.
 
Saako kysyä että miksi? Omien kokemuksien mukaan SUV on kaupunkiympäristössä selvästi paras. Hyvä näkyvyys ja ylivoimainen turvallisuus. Kaupungissa tapahtuu suurin osa kolareista joten on ihan uhkarohkeaa pikkuautolla täällä ajella.

Prius ei ole varsinaisesti pikkuauto ja se on varsin turvallinen kaupunkinopeuksissa tapahtuvissa kolareissa. Siitä olen toki yhtä mieltä, että katumaasturin korkeampi istuin tarjoaa selvästi paremmat näkymät ympäristöön ja helpottaa esim. pysäköintiä kummasti.
 

Jep. En haluaisi olla pessimisti ja haluaisin todella uskoa suomalaiseen insinöörityöhön ja innovaatioihin, muotta jotenkaan en millään pysty käsittämään että tällainen pieni firma pyöräyttäisi ulos parempaa tekniikkaa kuin mitä isot autonvalmistajat tekevät aivan toisenlaisella budjetilla. Aika näyttää totuuden kunhan oikea valmis auto pääsee liikenteeseen.
 
Saako kysyä että miksi? Omien kokemuksien mukaan SUV on kaupunkiympäristössä selvästi paras. Hyvä näkyvyys ja ylivoimainen turvallisuus. Kaupungissa tapahtuu suurin osa kolareista joten on ihan uhkarohkeaa pikkuautolla täällä ajella.
Ei kaupunkinopeuksissa SUVien turvallisuus ole sen kummempi kuin tavallistenkaan autojen. Eikä oikeastaan missään muuallakaan, jos ei pikkuautoihin verrata. Siis jos puhutaan tällaisesta normaalista katumaasturista, eikä mistään fullsize maastotankista.

Prius ei ole sen turvattomampi auto kuin esim qasqai (vai miten sen nyt kirjoitetaan), mutta tietysti jokin Volvo XC90 peittoaa sen, mutta kaupunkiolosuhteissa se Volvokaan ei ole varsinaisesti sen turvallisempi. Edes ne pikkuautotkaan ei ole erityisen vaarallisia kaupungissa.

Ja kyllä joku corsakokoinen tai saatikka pienempi auto on helpompo vetää kaupungilla parkkiin, kuin pienimmätkään kitumaasturit, vaikka sieltä kuinka näkisi paremmin.
 
Jep. En haluaisi olla pessimisti ja haluaisin todella uskoa suomalaiseen insinöörityöhön ja innovaatioihin, muotta jotenkaan en millään pysty käsittämään että tällainen pieni firma pyöräyttäisi ulos parempaa tekniikkaa kuin mitä isot autonvalmistajat tekevät aivan toisenlaisella budjetilla. Aika näyttää totuuden kunhan oikea valmis auto pääsee liikenteeseen.

Tämä toroidionin hommahan on sikäli jännä, että kertoivat jossain alkuaikojen haastattelussa ettei heillä ole porukassa ollenkaan di:tä tai vastaavaa, vaan ihmiset on ihan muista taustoista, jonka johdosta he ovat suunnitelleet tän sähkömoottorin aivan toisin kuin kaikki muut (tai jotenkin noin se oli kerrottu). Tuo kuulostaa kyllä vähän hämärältä asetelmalta...
 
Kas kun ei suoraan sano, että olleet yhteydessä Rossiniin ja voimanlähteeksi tulee uudenlainen energiamuoto.
 
Ei kaupunkinopeuksissa SUVien turvallisuus ole sen kummempi kuin tavallistenkaan autojen. Eikä oikeastaan missään muuallakaan, jos ei pikkuautoihin verrata. Siis jos puhutaan tällaisesta normaalista katumaasturista, eikä mistään fullsize maastotankista.

Prius ei ole sen turvattomampi auto kuin esim qasqai (vai miten sen nyt kirjoitetaan), mutta tietysti jokin Volvo XC90 peittoaa sen, mutta kaupunkiolosuhteissa se Volvokaan ei ole varsinaisesti sen turvallisempi. Edes ne pikkuautotkaan ei ole erityisen vaarallisia kaupungissa.

Ja kyllä joku corsakokoinen tai saatikka pienempi auto on helpompo vetää kaupungilla parkkiin, kuin pienimmätkään kitumaasturit, vaikka sieltä kuinka näkisi paremmin.
Kyllä on. Parempi näkyvyys, suurempi massa ja korkeammalla olevat "kovat" osat kaikki vaikuttavat.

Olet väärässä. Käy fysiikan luennolta opiskelemassa ensin mistä ne voimat muodostuvat kolarissa. Voit sen jälkeen tulla kertomaan miten pikkuauton ja maastoauton kolarissa haluat olla siinä pikkiautossa. Sulta napsahtaa kaularanka pyörätuolikuntoon siinä pikkuautossa kun SUV:n matkustajat saattavat kävellä pois naarmuitta. Tälläisiä on käynyt ja aiheesta on tutkimusta.

Pikkuautot voi olla ihan paskoja parkkeerata. Niissä ei usein käänny renkaat! Tästäkin syystä suosisin takavetoista autoa kaupunkiin joten sähköautoa en taida olla ostamassa.



Prius ei ole varsinaisesti pikkuauto ja se on varsin turvallinen kaupunkinopeuksissa tapahtuvissa kolareissa. Siitä olen toki yhtä mieltä, että katumaasturin korkeampi istuin tarjoaa selvästi paremmat näkymät ympäristöön ja helpottaa esim. pysäköintiä kummasti.
Riippuu täysin siitä vastapuolen koosta. Toki Prius taitaa olla kohtuullisen painava. Painohan on tärkeä turvallisuustekijä kaupungissa.

While the laws of physics dictate that in a crash between mismatched vehicles, the lighter one takes the brunt of the impact, this study shows just how unequal the contest is.
In car vs. SUV head-on crashes, the study found that the odds of death were 7.6 times higher for the car driver than the SUV driver. In crashes where the car had a better front crash-test rating than the SUV did, the car's driver fared a bit better but was still four and a half times more likely to die than the SUV driver.

Joo eiköhän se Teslan SUV ois mun valinta. Hemmetin hieno se kyllä oli kun sisälle pääsin istumaan!
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noissa eroa, mutta kaupungissa ne nopeudet on tosi alhaisia?

BMW i3 olisi yksi takavetoinen auto ja Tesla model S toinen.

Itse asiassa noista Prius on noin 60 kg painavampi kuin Nissan Qashqai. Volvo XC90 on taas ihan valtava "pallo" :D Huom Qashqai on myös SUV.
1375 kg Toyota - Prius IV (XW50) - 1.8 VVT-I (122 Hp) HYBRID CVT - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
1318 kg Nissan - Qashqai II - 1.2 DiG-T (115 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
2319 kg Volvo - XC90 II - 2.0 T8 (407 Hp) AWD Automatic Hybrid - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
2100 kg Tesla - Model S - 85D (376 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
 
Kyllä on. Parempi näkyvyys, suurempi massa ja korkeammalla olevat "kovat" osat kaikki vaikuttavat.

Olet väärässä. Käy fysiikan luennolta opiskelemassa ensin mistä ne voimat muodostuvat kolarissa. Voit sen jälkeen tulla kertomaan miten pikkuauton ja maastoauton kolarissa haluat olla siinä pikkiautossa. Sulta napsahtaa kaularanka pyörätuolikuntoon siinä pikkuautossa kun SUV:n matkustajat saattavat kävellä pois naarmuitta. Tälläisiä on käynyt ja aiheesta on tutkimusta.

Pikkuautot voi olla ihan paskoja parkkeerata. Niissä ei usein käänny renkaat! Tästäkin syystä suosisin takavetoista autoa kaupunkiin joten sähköautoa en taida olla ostamassa.
Joo, Korkeelta näkee paremmin, en mä sitä kiellä, mutta jos puhutaan kaupunkialueen kolariturvallisuudesta, niin puhtaan samalla myös kohtaamisnopeuksista luokkaa 10-30km/h, kolarit joissa varsinainen kohtaaminen tapahtuu suurimmalla sallitulla ajonopeudella ei kovin usein tapahdu, tietysti voihan siellä kaupungissa joku ajaa valtavalla nopeudella reikäpäässä päälle, mutta voi siellä kaupungilla joku jyrätä rekallakin siitä SUVista yli, ja tuhannen paskaksi sekin menee.

Maantienopeuksissa, jossa kolareiden kohtaamisnopeudet ovat suurempia tuolla massalla ja sitämyötä suuremmilla energioilla on merkittävästi isompi merkitys.

Jos jossain pikkuautossa on huonosti kääntyvät pyörät, siitä on turha vetää yleistystä, mutta sen sijaan hyvin kääntyvät katumaasturit ovat kyllä harvassa, ne kun ovat pääsääntöisesti juurikin etuvetoisia. Ne maasturit jotka ovat takavetoisella perusrakenteella eivät kyllä käänny yhtään mihinkään.

Jotenkin typerää mielestäni keksiä olemattomia perusteita ostaa kitumaasturi. Kyllä sä saat ostaa sen kaupunkiliikenteeseen, ei sitä ole kielletty.
 
Joo, Korkeelta näkee paremmin, en mä sitä kiellä, mutta jos puhutaan kaupunkialueen kolariturvallisuudesta, niin puhtaan samalla myös kohtaamisnopeuksista luokkaa 10-30km/h, kolarit joissa varsinainen kohtaaminen tapahtuu suurimmalla sallitulla ajonopeudella ei kovin usein tapahdu, tietysti voihan siellä kaupungissa joku ajaa valtavalla nopeudella reikäpäässä päälle, mutta voi siellä kaupungilla joku jyrätä rekallakin siitä SUVista yli, ja tuhannen paskaksi sekin menee.

Maantienopeuksissa, jossa kolareiden kohtaamisnopeudet ovat suurempia tuolla massalla ja sitämyötä suuremmilla energioilla on merkittävästi isompi merkitys.

Jos jossain pikkuautossa on huonosti kääntyvät pyörät, siitä on turha vetää yleistystä, mutta sen sijaan hyvin kääntyvät katumaasturit ovat kyllä harvassa, ne kun ovat pääsääntöisesti juurikin etuvetoisia. Ne maasturit jotka ovat takavetoisella perusrakenteella eivät kyllä käänny yhtään mihinkään.

Jotenkin typerää mielestäni keksiä olemattomia perusteita ostaa kitumaasturi. Kyllä sä saat ostaa sen kaupunkiliikenteeseen, ei sitä ole kielletty.
En tiedä missä asut mutta ainakin Helsingissä on ihan moottoriteitä kaupungissa. Ja vähänkään vilkkaamilla bulevardeilla ajetaan 50-60km/h. Esim risteyksiä missä on valot ja joku voi tulla sun kylkeen 60-80 on vaikka kuinka. Kysymys on tietenkin todennäköisyyksistä. SUV:ssa pysyt hengissä todennäköisimmin jos jätetään nyt rekat pois laskuista.

Kyllä.

En sanonut että maasturi kääntyy parhaiten vaan että takaveto kääntyy yleensä parhaiten. Poikkeuksia toki on mutta pikkuautoissa saattaa olla aivan naurettavat kääntösäteet.

Mikä on kitumaasturi? Cityssä se C lausutaan ässänä ja Y iinä. Vaikeaa suomalaiselle, tiedän. Kolariturvallisuus ja parempi näkyvyys on "olemattomia perusteita"? Kaikkea sitä kuulee.

Onhan noissa eroa, mutta kaupungissa ne nopeudet on tosi alhaisia?

BMW i3 olisi yksi takavetoinen auto ja Tesla model S toinen.

Itse asiassa noista Prius on noin 60 kg painavampi kuin Nissan Qashqai. Volvo XC90 on taas ihan valtava "pallo" :D Huom Qashqai on myös SUV.
1375 kg Toyota - Prius IV (XW50) - 1.8 VVT-I (122 Hp) HYBRID CVT - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
1318 kg Nissan - Qashqai II - 1.2 DiG-T (115 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
2319 kg Volvo - XC90 II - 2.0 T8 (407 Hp) AWD Automatic Hybrid - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
2100 kg Tesla - Model S - 85D (376 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus
Eikös Qashqai ole itseasiassa crossover tai joku muu sellainen? Ainakin ne itse mainostaa sitä että "maailman ensimmäinen joku". Pieni autohan se lopulta on. En viitsi nyt googlata mutta varmaan maan tasossa about jonkun Golfin kokoinen. Sähköautot on toki painavia koska akut.
 
En tiedä missä asut mutta ainakin Helsingissä on ihan moottoriteitä kaupungissa. Ja vähänkään vilkkaamilla bulevardeilla ajetaan 50-60km/h. Esim risteyksiä missä on valot ja joku voi tulla sun kylkeen 60-80 on vaikka kuinka. Kysymys on tietenkin todennäköisyyksistä. SUV:ssa pysyt hengissä todennäköisimmin jos jätetään nyt rekat pois laskuista.

Kyllä.

En sanonut että maasturi kääntyy parhaiten vaan että takaveto kääntyy yleensä parhaiten. Poikkeuksia toki on mutta pikkuautoissa saattaa olla aivan naurettavat kääntösäteet.

Mikä on kitumaasturi? Cityssä se C lausutaan ässänä ja Y iinä. Vaikeaa suomalaiselle, tiedän. Kolariturvallisuus ja parempi näkyvyys on "olemattomia perusteita"? Kaikkea sitä kuulee.


Eikös Qashqai ole itseasiassa crossover tai joku muu sellainen? Ainakin ne itse mainostaa sitä että "maailman ensimmäinen joku". Pieni autohan se lopulta on. En viitsi nyt googlata mutta varmaan maan tasossa about jonkun Golfin kokoinen. Sähköautot on toki painavia koska akut.
Joo näyttääpä tuo Nissan Qashqai olevan crossover, mutta niin on myös Volvo XC90, mutta vain isompi kooltaan. Luulisin että Tesla Model X olisi myös crossover? Mersun G sarja taas on oikea maasturi Mercedes-Benz G vaihtoautot - Nettiauto

Useinhan noita nimiä käytetään vähän miten sattuu. Jos puhutaan maastureista (maastoauto), niin katumaasturi ei ole oikea maasturi.
Crossover (auto) – Wikipedia
 
Joo näyttääpä tuo Nissan Qashqai olevan crossover, mutta niin on myös Volvo XC90, mutta vain isompi kooltaan. Luulisin että Tesla Model X olisi myös crossover? Mersun G sarja taas on oikea maasturi Mercedes-Benz G vaihtoautot - Nettiauto

Useinhan noita nimiä käytetään vähän miten sattuu. Jos puhutaan maastureista (maastoauto), niin katumaasturi ei ole oikea maasturi.

Crossover (auto) – Wikipedia
Taitaa toi Crossoverin määritelmä olla vähän valmistajasta kiinni. Tesla kutsuu X:ää SUV:ksi. Miksi Mersun G on sitten oikea maasturi mutta vaikka Tahoe on SUV? En usko että tämä nyt on sähköautotopicciin kaikkein parasta sisältöä. Pointtini varmaan jokainen silti ymmärsi :)

Niin. Sanoisin että Wrangler on paljon enemmän maasturi kuin G ja sehän ei ole iso eikä korkea.

Tälläset sähköauto SUV:t on muuten tulossa markkinoille:
582b777c46e27af2008b6c57.jpg


582b16a846e27a2e008b6a26.jpg


Saa Teslakin kilpailua. SUV:t ovat olleet isosssa nosteessa jo vuosia ja sen kyllä huomaa. Kaikilta valmistajilta on tullut citymaasturit ja monet sähköautotkit ovat nykyään noita. Esim Jaguar ei ole jaksanut tehdä sähkösedania ollenkaan.
 
Tahoe näyttää omaan silmään aivan henkilöautolta. Eli maavara on olematon ja lähestymis- jättökulmaa ei ole ollenkaan, eli "puskurit ottaa kiinni" esteeseen. Ei varmaankaan ole alennusvaihdetta, eli pieniä vaihteita. Eikä varmaan nelivedon lukkoja. Lisäksi renkaat näyttää asfaltille tarkoitetuilta.

Esim Lada Nivasta, Mitsubishi Pajerosta tai Jeepistä olisikin kiva nähnä sähköauto tai hybridi versio :)

Itse olen ajanut vaan muutamalla pajerolla ja sillähän saa hinattua henkilöautoa paksussa lumihangessa, koska on alennusvaihde ja nelivedon lukot. Muutenkin kiva peli ajella ja on tosiaan normaalisti takavetoinen. Maasturilla siis pääsee maastoon, esim metsään tai mäkeä ylös tai alas.

Esim tuosta näkyy että G mallin pyörät menee aika samoin kuin esim Jeep:issä?
Maastoauto – Wikipedia
 
Tahoe näyttää omaan silmään aivan henkilöautolta. Eli maavara on olematon ja lähestymis- jättökulmaa ei ole ollenkaan, eli "puskurit ottaa kiinni" esteeseen. Ei varmaankaan ole alennusvaihdetta, eli pieniä vaihteita. Eikä varmaan nelivedon lukkoja. Lisäksi renkaat näyttää asfaltille tarkoitetuilta.

Esim Lada Nivasta, Mitsubishi Pajerosta tai Jeepistä olisikin kiva nähnä sähköauto tai hybridi versio :)

Itse olen ajanut vaan muutamalla pajerolla ja sillähän saa hinattua henkilöautoa paksussa lumihangessa, koska on alennusvaihde ja nelivedon lukot. Muutenkin kiva peli ajella ja on tosiaan normaalisti takavetoinen. Maasturilla siis pääsee maastoon, esim metsään tai mäkeä ylös tai alas.

Esim tuosta näkyy että G mallin pyörät menee aika samoin kuin esim Jeep:issä?
Maastoauto – Wikipedia

Ööh se on SUV eikä mikään henkilöauto :D Kukaan ei ole väittänyt että SUV on maastoauto mutta ihmettelin että miten joku G on maastoauto eikä SUV.

En kyl tiiä kuka tollasen ostais. En mä ainakaan maastoautoksi sähköautoa ostaisi vielä vuonna 2017.

Tahoeeseen saa valita välitykset, lukot ja alennusvaihteen.

Tuon kuvan nähtyäni tajusin tehneeni ison virheen! Luulin että G on se iso Mersun SUV mitä näkyy paljonkin liikenteessä Suomessa. Tota G-mallia kyllä näkee paljon ulkomailla edustusvaimojen kauppakasseina ja tuunattuna Lähi-Idän henkeen. Mutta aivan varmasti laskisin ton oikeaksi maasturiksi silti. Ja en tiedä miksi Tahoen vakiorenkaat olivat nyt jotenkin huonommat kuin vastaavat G-mersun renkaat? Ei noitakaan millään mutarenkailla vakiona myydä. Mutta hei! Tää oli nyt väärinkäsitys ja en haluis bannia offtopicista haha

Laitetaas muuten lista Suomessa myytävistä sähköautoista. Täällä Helsingissä listalta olen bongannut Tesloja, Priuksia ja GTE:tä. Voi olla että jotakin mallia en ole huomannut. Saattavat näyttää ihan tavallisilta autoilta. Tässä vielä määritelmä millä toi lista on tehty: Kansainvälisen määritelmän mukaan täyssähköautot ja ladattavat sähköautot lasketaan sähköautoiksi. Täyssähköauto maksaa Suomessa keskimäärin 1,9 kertaa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto. Pistokehybridi puolestaan 1,4 kertaa enemmän. Tosin pistokehybrideistä löytyy jo vastaavaa perinteistä autoa edullisempiakin vaihtoehtoja. Tätä selittää päästöihin sidottu autoveron määrä.

2017014938205.jpg
 
Mä jouduin kanssa googlettamaan ja selvittämään, että mersun G on maasturi ja muut mersun mallit on sitten katumaastureita tai henkilöautoja :) Ja näytti tuossa G mersussa olevan aika sileät renkaat siinäkin tosiaan. G mersu taitaa myös olla niin kallis, että ei suomessa ole monellakaan rahaa siihen (alkaen 165 355 €).

Mercedes GLC hybridi olisi kanssa yksi hyvin näyttävä aika iso auto.
Mercedes GLC Coupe -hybridi tarjoaa mojovan veroedun
 
Kysymys on tietenkin todennäköisyyksistä. SUV:ssa pysyt hengissä todennäköisimmin jos jätetään nyt rekat pois laskuista.
Kokonaisturvallisuutta ajatellen kaupunkinopeuksissa kaikkein turvallisimpia ovat ne autot, joiden jalankulkijaturvallisuus on paras. SUVit ovat tässä kaikkein vaarallasimpia keulan korkeudesta johtuen.
 
Tahoe näyttää omaan silmään aivan henkilöautolta. Eli maavara on olematon ja lähestymis- jättökulmaa ei ole ollenkaan, eli "puskurit ottaa kiinni" esteeseen. Ei varmaankaan ole alennusvaihdetta, eli pieniä vaihteita. Eikä varmaan nelivedon lukkoja. Lisäksi renkaat näyttää asfaltille tarkoitetuilta.

Autolehdissä maasturiksi määritellään yleensä autot joissa on alennusvaihteisto ("maastolaatikko") ja katumaastureiksi (joka on SUV:n "suomennos") sitten nämä nelivedot joissa ei ole alennusvaihteistoa. Crossover on taas se epämääräinen tila-auton ja ja katumaasurin sekoitukset, joissa ei välttämättä ole kuin vähän korkeampi alustarakenne, monethan ovat ihan perusetuvetoja.

Nuo lukot ei sinänsä tee maasturia, esim Land Rover Defenderissä jota kukaan ei kutsu muksikään muuksi kuin maastoautoksi ei ole lukkoja, muuten kuin keskitasauspyörästössä. Myöskin esim Toyota LandCruiser HJ60, joka on hyvinkin legendaarinen ja tunnettu maastoauto, ei myöskään lukkoja, tosin tuossa ei ole koko keskitasasupyörästöä.
 
Nuo lukot ei sinänsä tee maasturia, esim Land Rover Defenderissä jota kukaan ei kutsu muksikään muuksi kuin maastoautoksi ei ole lukkoja, muuten kuin keskitasauspyörästössä.

Tämä ei varmaan pidä paikkaansa koko defender-malliston osalta? Meillä oli joskus 80-luvulla pitkä defenderi jossa kyllä oli ihan napalukot ym... ja tietty V8-kone :D.
 
Kokonaisturvallisuutta ajatellen kaupunkinopeuksissa kaikkein turvallisimpia ovat ne autot, joiden jalankulkijaturvallisuus on paras. SUVit ovat tässä kaikkein vaarallasimpia keulan korkeudesta johtuen.
Niin taisin puhua sen autoilijan turvallisuudesta. No katsot tuota listaa niin on siinä pari pientä kippoakin sähköversiona.
 
Tämä ei varmaan pidä paikkaansa koko defender-malliston osalta? Meillä oli joskus 80-luvulla pitkä defenderi jossa kyllä oli ihan napalukot ym... ja tietty V8-kone :D.
Öh.. Napalukko on siis se jolla pyörän navan ja etutasauspyörästön mekaaninen yhteys avataan tai suljetaan, jolloin voidaan ajaa niin ettei etutasauspyörästö pyöri lainkaan kun ajetaan takavetoisena. Koko napalukon olemassaolo on eräänlainen myönnytys katuajolle. Nykyään nuo napalukot ovat automaattiset jos sellaiset on.

Tasauspyörästön lukko on puolestaan sellainen varuste joka parantaa etenemiskykyä maastossa, koska silloin akselin kumpikin pyörä vetää samalla nopeudella vaikka toinen olisi ilmassa, ilman lukkoa ilmassa oleva rengas jää pyörimään vapaasti. Esim "ristiriipunnassa" esim ojaa viistosti ylittäessä kun ristikkäiset renkaat ovat ojan kohdalla auto pysähtyy koska veto ohjautuu kumpaankin ilmassa olevaan pyörään jos tasauspyörästön lukkoja ei ole.

Lisäksi on vielä se keskitasauspyörästön lukko, mutta monessa Maastoautossa ei ole koko keskitasauspyörästöä, vaan se on joko täydellisesti lukittu, tai täysin auki.
 
Öh.. Napalukko on siis se jolla pyörän navan ja etutasauspyörästön mekaaninen yhteys avataan tai suljetaan, jolloin voidaan ajaa niin ettei etutasauspyörästö pyöri lainkaan kun ajetaan takavetoisena. Koko napalukon olemassaolo on eräänlainen myönnytys katuajolle. Nykyään nuo napalukot ovat automaattiset jos sellaiset on.

Kappas joo, en asiaa ole koskaan sen syvemmin ajatellut vaan olettanut että se nimenomaan lukitsee etutasauspyörästön yhdeksi puuksi. Jos se tosiaan lukitsee vain sen navan vetoakseliin, niin etutasayspyörästön lukkoahan se sitten vielä huutaa.
 
En tiedä missä asut mutta ainakin Helsingissä on ihan moottoriteitä kaupungissa. Ja vähänkään vilkkaamilla bulevardeilla ajetaan 50-60km/h. Esim risteyksiä missä on valot ja joku voi tulla sun kylkeen 60-80 on vaikka kuinka. Kysymys on tietenkin todennäköisyyksistä. SUV:ssa pysyt hengissä todennäköisimmin jos jätetään nyt rekat pois laskuista.
Pitipä vähän kaivella tietoa. Täällä on karttakuva vuonna 2014 (8 ekaa kuukautta) Suomessa tapahtuneista suurista ja keskisuurista liikenneonnettomuuksista:
Kuolonkolarit kartalla – katso vaaran paikat
Kehä 3:n sisällä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut viisi. Tähän päälle muita henkilövahinkoja aiheuttaneita liikenneonnettomuuksia tapahtui kuusi kappaletta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on yhteensä liki puoli miljoonaa autoa. Kyllä voidaan puhua jo aika huonosta tuurista, jos sattuu muu kuin peltivahinko, varsinkin kun näissä luvuissa ovat mukana myös tapaukset, joissa ei ole ollut toista osapuolta.

Voihan sitä hankkia SUVin jos haluaa pääkaupunkiseudullakin ajelua varten, mutta turvallisuudella sitä on turha perustella.
 
Pitipä vähän kaivella tietoa. Täällä on karttakuva vuonna 2014 (8 ekaa kuukautta) Suomessa tapahtuneista suurista ja keskisuurista liikenneonnettomuuksista:
Kuolonkolarit kartalla – katso vaaran paikat
Kehä 3:n sisällä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut viisi. Tähän päälle muita henkilövahinkoja aiheuttaneita liikenneonnettomuuksia tapahtui kuusi kappaletta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on yhteensä liki puoli miljoonaa autoa. Kyllä voidaan puhua jo aika huonosta tuurista, jos sattuu muu kuin peltivahinko, varsinkin kun näissä luvuissa ovat mukana myös tapaukset, joissa ei ole ollut toista osapuolta.

Voihan sitä hankkia SUVin jos haluaa pääkaupunkiseudullakin ajelua varten, mutta turvallisuudella sitä on turha perustella.
Ymmärsit hyvin mitä tarkoitin. Ja eipä tossakaan ole esim halvaantumisia lueteltuna. Voima on suhteessa massaan ja nopeuteen joten suurempimassaisen auton matkustajat kokevat pienempiä kiihtyvyyksiä. Lisäksi runkopalkkien oleminen korkeammalla auttaa myös välttämään äkkipysäyksen toista autoa päin ajaessa. Näihin kun yhdistetään tämä: Tesla Model X "safest SUV yet" - motoring.com.au On Tesla selvästi paras vaihtoehto ainakin perheelliselle. Itse en esimerkiksi lapsia laittaisi pikkuautoon. On ollut kolareita missä SUV:n matkustajat ovat selvinneet naarmuilla mutta pikkuautossa on kuoltu/halvaannuttu. Vaikka kori pysyisi kasassa niin kiihtyvyydet voivat napsaista esim kaularangna poikki.
 
Ymmärsit hyvin mitä tarkoitin. Ja eipä tossakaan ole esim halvaantumisia lueteltuna.
Ne olivat niissä kuuden kuolemaa pienempiä henkilövahinkoja aiheuttaneen onnettomuuden joukossa.

Tää on nyt vähän sama juttu kuin että pitäisikö jalankulkijalla olla kypärä päässä, koska vuosittain liukastuu ja kaatuu monta ihmistä ja loukkaantuu sen takia vakavasti.
 
Ne olivat niissä kuuden kuolemaa pienempiä henkilövahinkoja aiheuttaneen onnettomuuden joukossa.

Tää on nyt vähän sama juttu kuin että pitäisikö jalankulkijalla olla kypärä päässä, koska vuosittain liukastuu ja kaatuu monta ihmistä ja loukkaantuu sen takia vakavasti.
Niin on. Sanoin vaan että Teslan SUV ois mun valinta kaupunkiautoksi koska se on turvallisin. Aika moni ihminen ois muuten hengissä jos käyttäisivät kypärää ulkona kävellessään.
 
Allekirjoittaneella lähti uus Toyota Yaris Hybrid Premium tilaukseen koeajon perusteella, voin kirjoitella käyttökokemuksia kunhan saan auton ja kerkeen vähän enemmän testaamaan
 
Allekirjoittaneella lähti uus Toyota Yaris Hybrid Premium tilaukseen koeajon perusteella, voin kirjoitella käyttökokemuksia kunhan saan auton ja kerkeen vähän enemmän testaamaan

Otin tuosta pikaisesti kylmät tyypit liikkeessä, mutta en tykännyt kuskin paikasta, kun en oikein mitenkään saanut hyvää ajoasentoa. Ilmeisesti noin lyhytkeulaisessa autossa polkimet on kohtuu lähellä matkustamossa ja siten penkki pitää työntää ihan taka asentoon jotta jalat mahtuu edes kohtuu hyvin, mutta sitten ratti jää liian kauas eikä selkänojaakaan voi liian pystyyn laittaa. Auris tuntuu huomattavasti isommalta.
 
Aihetta sivuten, vähän tilannetietoja: Viime kesäkuussa hankitulla BMW 330e:llä on nyt 20375km ajettu, ja siitä 10071km ajettu sähköllä. Spritmonitorin mukaan kulutus on 3,56l/100km. Lataan auton kotona, ja päivän aikana myös töissä. Työmatka on 20km suuntaansa, ja pääsen sen sähköllä muutamia kylmimpiä päiviä lukuunottamatta kokonaan. Auton oman ajotietokoneen mukaan kulutus on viimeisen 6tkm matkalta vajaa 3l/100km plus 12kWh/100km.

En montaa kertaa talven aikana rapannut autoa, kun se oli liki aina esilämmitetty kun olin jonnekin lähdössä - kännyaplarin ja vakiona tulevan lämmityksen iloja.
 
Otin tuosta pikaisesti kylmät tyypit liikkeessä, mutta en tykännyt kuskin paikasta, kun en oikein mitenkään saanut hyvää ajoasentoa. Ilmeisesti noin lyhytkeulaisessa autossa polkimet on kohtuu lähellä matkustamossa ja siten penkki pitää työntää ihan taka asentoon jotta jalat mahtuu edes kohtuu hyvin, mutta sitten ratti jää liian kauas eikä selkänojaakaan voi liian pystyyn laittaa. Auris tuntuu huomattavasti isommalta.
Itselläni taas sattu ajoasento hyvin ilman ihmeempiä hieromisia, ja takapenkille jäi taakse vielä tilaa vähän isommallekin miehelle
 
Niin, voihan noita yhdyssanoja kasailla loputtomiin.

Tekniset termit ovat kuitenkin nykyään lähtöisin englannin kielestä:

Englannin kielen sana "Hybrid" on helppo tapaus suomentaa, mutta "Power" ei enää ole.

Suomen kielen "käyttövoima", jolla tarkoitetaan esimerkiksi polttoainetta tai sähköenergiaa, on englanniksi "fuel". Sana "polttoaine" ei ole hyvä suomennos, koska se viittaa polttoon, sähköä ei polteta, kuten ei uraaniakaan. Uraani on sentään ainetta.

Suomen kielen sanaa "voimanlähde" on esim tuolla wikipedian hybridi artikkelissa käytetty sanan "power" suomennoksena. Sillä viitataan tässä tilanteessa mekaanisen voiman tuottoon, ei esimerkiksi valtaan, jota se myös tarkoittaa.

Jos englanninkielisessä Wikipediassa olisi haluttu sanoa että hybridillä tarkoitettaisiin laitetta joka käyttää useampaa erityyppistä polttoainetta (vaikkei kyseessä olisi poltettavaa materiaa tai ainetta), niin lause olisi muodossa: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of fuel".

Höpsis. Wikipediatiedettä taas. Alaltahan puuttuu tarkat vallitsevat määritelmät, sinä olet niissä asioissa kaikkein eniten väärässä joka tapauksessa. Porsche teki jo 100 vuotta sitten hybridin, joten asiasta on turha enää väitellä. Bensa-Prius kulkee vain Bensalla, se ei ole hybridi vaan bensa-auto, koita nyt ajatella näitä asioita ihan käytännössä herranjumala. ;)

Sähkö ei ole käyttövoima vaan enerigavarasto, polttoaine on peräisin esim. uraani tai raakaöljy mistä se sähkö on tehty, ihan normaalia prosessiketjuajattelua mutta "hybridi"-promoottorit ja sähköautopromottajat on sitä mieltä että sähkö on olevinaan jokin polttoaine ilman lähdettä.
 
Höpsis. Wikipediatiedettä taas. Alaltahan puuttuu tarkat vallitsevat määritelmät, sinä olet niissä asioissa kaikkein eniten väärässä joka tapauksessa. Porsche teki jo 100 vuotta sitten hybridin, joten asiasta on turha enää väitellä. Bensa-Prius kulkee vain Bensalla, se ei ole hybridi vaan bensa-auto, koita nyt ajatella näitä asioita ihan käytännössä herranjumala. ;)

Sähkö ei ole käyttövoima vaan enerigavarasto, polttoaine on peräisin esim. uraani tai raakaöljy mistä se sähkö on tehty, ihan normaalia prosessiketjuajattelua mutta "hybridi"-promoottorit ja sähköautopromottajat on sitä mieltä että sähkö on olevinaan jokin polttoaine ilman lähdettä.

Ei pahalla ja en jaksa tästä tämän enempää kirjottaa tässä ketjussa mutta onhan öljy aivan yhtälailla energiavarasto? Toiseksi sähköä voidaan tehdä muillakin kuin uraani/öljy. Nykyisiä fysiikan lakeja mukaillen enrgiaahan ei tule tyhjästä joten se öljyn energia on samasta auringosta mistä voidaa ottaa sähköä suoraan ilman muuntamista öljyksi ennen hyödyntämistä.

Milläs tavalla sähköauto ja öljyauto eroaa toisistaan? Samaa periaatetta kummatkin käyttää

Energia(akku) -> moottori(sähkö) -> akselin päässä olevaa liike-energiaa
vs
Energia(öljy) -> moottori(bensa/diesel) -> akselin päässä olevaa liike-egergiaa

Kummassakin on siis tarkoituksena muuntaa energia autoon sopivaan muotoon.
 
Ei pahalla ja en jaksa tästä tämän enempää kirjottaa tässä ketjussa mutta onhan öljy aivan yhtälailla energiavarasto? Toiseksi sähköä voidaan tehdä muillakin kuin uraani/öljy. Nykyisiä fysiikan lakeja mukaillen enrgiaahan ei tule tyhjästä joten se öljyn energia on samasta auringosta mistä voidaa ottaa sähköä suoraan ilman muuntamista öljyksi ennen hyödyntämistä.

Milläs tavalla sähköauto ja öljyauto eroaa toisistaan? Samaa periaatetta kummatkin käyttää

Energia(akku) -> moottori(sähkö) -> akselin päässä olevaa liike-energiaa
vs
Energia(öljy) -> moottori(bensa/diesel) -> akselin päässä olevaa liike-egergiaa

Kummassakin on siis tarkoituksena muuntaa energia autoon sopivaan muotoon.

Koska akusto on vain energiavarasto mutta bensa on polttoaine. Polttoaine sijaitsee sähköauton suhteen lähempänä energialähdettä, esim OL3:n tapauksessa Nissan Leafin polttoaine on uraani. Jopa Formula 1:ssä akusto on virallisen määritelmän mukaan vain energy storage. Alalta kyllä muutoin puuttuu paljon virallisia määritelmiä, mutta minä menen niiden mukaan mitä vähäisemmissä määrin on viralliseksi määritelty ja mikä on autojen toimintaperiaate, Bensa-Prius kierrättää vain esim. bensan energiaa akustoon, ja akuston sähkö on bensasta peräisin -se ei siis ole hybridiauto eikä sitä voi edes ladata sähköverkosta, näin on myös lainsäädännössäkin määritelty niin EU kuin Jenkit.

Kyllähän nämä asiat tietysti haluttaessa saahaan näyttämään ihan miltä lystää, varsinkin kun otetaan huomioon ihmisten eri agendat. Vaimokkeenkin kanssa asiasta väitellessä hän olisi halukas laskemaan Bensa-Priukset hybridiautoihin joka tapauksessa ja on enemmän kansan kieleen sopiva määritelmä, vaikka on tietoinen että se ei pidä paikkansa, lisää kyllä hyvin tulevaisuudessa asioiden sotkeutumismahdollisuutta entisestään kun tietyillä tahoilla ei ole edes mielenkiintoa tarkoituksellisesti varmistaa että vastaanottopäässä on myös sisäistetty että sähköautona tarkoitin myös Bensa-Priuksia esim. enkä vain akkusähköautoja.
 
Viimeksi muokattu:
Koska akusto on vain energiavarasto mutta bensa on polttoaine. Jopa Formula 1:ssä akusto on virallisen määritelmän mukaan vain energy storage. Alalta kyllä muutoin puuttuu paljon virallisia määritelmiä, mutta minä menen niiden mukaan mitä vähäisemmissä määrin on viralliseksi määritelty ja mikä on autojen toimintaperiaate, Bensa-Prius kierrättää vain esim. bensan energiaa akustoon, ja akuston sähkö on bensasta peräisin -se ei siis ole hybridiauto eikä sitä voi edes ladata sähköverkosta, näin on myös lainsäädännössäkin määritelty niin EU kuin Jenkit.
F1 ei ole pistokehybridi, eli siksi se varmaan on energia varasto, eli patteri johon saa energiaa ja sitten saa purettua sitä samaa energiaa.

Vähän kuten vesivaraaja johon saa ladattua energiaa (vaikka maalämpöä tai aurinkoa tai tuulta) ja sitten purettua sitä energiaa.
 
F1 ei ole pistokehybridi, eli siksi se varmaan on energia varasto, eli patteri johon saa energiaa ja sitten saa purettua sitä samaa energiaa.

Vähän kuten vesivaraaja johon saa ladattua energiaa (vaikka maalämpöä tai aurinkoa tai tuulta) ja sitten purettua sitä energiaa.

Kyllähän nuo on pistokehybrideitä, jo 2009 sen alkeellisen 80hp-kerssin tapauksessa ne latasi akustoja jo varikolla valmiiksi, esim. aika-ajoissa ei ole aikaa ja mahista kerätä outlapilla akustoa täyteen.
 
Kyllähän nuo on pistokehybrideitä, jo 2009 sen alkeellisen 80hp-kerssin tapauksessa ne latasi akustoja jo varikolla valmiiksi, esim. aika-ajoissa ei ole aikaa ja mahista kerätä outlapilla akustoa täyteen.
Joo, mutta tarkoitin että kisan aikana ei ole aikaa ladata akkuja. Voihan tavallisen auton akkuakin ladata akkulaturilla.
 
Joo, mutta tarkoitin että kisan aikana ei ole aikaa ladata akkuja.

No mut oishan niit haluttaessa varikkokäynneil jos olis induktiolataus varikkoruudust tai koko varikkotiestä. Kaikki on kiinne vain halusta ja tallien, Todtin, FIAN ja kaikkien yhteisestä riitelystä että millaisilla autoilla nyt ajetaan kun kaikki haluaa itselleen kilpailuedun. Ennen näitä turboformuloita oli tarkoitus myös että varikolla mentäisiin vain pelkästään akkusähkön voimin puhtaasti, mutta siitäkin hienosta ideasta luovuttiin.

Mut samapa tuo enää tästä jauhaa, jatketaan noilla yleisemmillä ja mukavemmilla puheenaiheilla mieluummin. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom