Keskustelua hybridiautoista

Työkaverilla on autohallipaikka ja ladattava hybridi. Sopivat taloyhtiössä että asennetaan pistoke ja mittari ja auton omistaja maksaa. Ei ollut mitään ongelmaa. Lisänä vielä lauseke, että mikäli myöhemmin muut haluavat saman niin myös tämä ensimmäinen henkilö osallistuu kuluihin jos niitä tulee siitä että piuhat ei enää riitä vaan täytyy laittaa järeämpiä johtoja.

Mielestäni toimivaa ja helppoa. Mutta tietysti on aina niitäkin ihmisiä joille kaikki on aina vaikeaa niin silloin tämäkään ei varmaan onnistuisi.
 
Miten muut joutuu maksumiehiksi kun se sooloilija maksaa muutoksen ja sähköt?

Tää on just hieno esimerkki siitä kateellisesta "sitäpaitsi ja mutkun" -asenteesta. :facepalm:

Meinaat oikeasti että kellon vaihtaminen din-kiskoon menevään mittariin maksaa tonnin? :rofl:
Mussunmussun, älä yritä syyllistää minua siitä jos sanon miten asiat monesti taloyhtiöissä ovat. Taas tuntuu että syyttelet, osoittelet ja kiukuttelet ihan vaan vänkäämisen halusta.

Mistään tonnista en ole puhunut mitään, mutta ne kulut voivat heitellä mm. siksi, että kaikkialla pelkän mittarin asentaminen ei riitä ja kun taloyhtiön olemassa olevia toimintamalleja muutetaan yhden poiketessa sapluunasta, niin siitäkin tulee välillisiä kustannuksia. Pienistä puroista kasvaa iso joki jne. Lisäksi pitää sopia juuri noista jatkokuvioista, eli kuka maksaa ja mitä, jos muillekin tarvitaan samanlaisia järjestelyitä, tai jos johdotuksia pitää alkaa uusimaan pidemmältä matkalta jne.

Ei se vaikeaa ole, mutta se nyt vaan on niin, että nämä pitää taloyhtiössä selvittää ja sopia ja jos se ei jollekin änkyrälle sovi, niin siihenkin pitää varautua.

Mutta tietysti on aina niitäkin ihmisiä joille kaikki on aina vaikeaa niin silloin tämäkään ei varmaan onnistuisi.
Sehän siinä juuri on. Taloyhtiöissä on ikävän usein kaikenlaisia jokeripersoonia, joille ei mikään kelpaa ja kaikki on pois itseltä. Toiset nimittävät sitä kateellisuudeksi, mutta minä sanon, että siinä on useimmiten taustalla pikemminkin näiden ihmisten oma epävarmuus ja sitä kautta muutosvastarinta.

Tilannetta ei helpota yhtään kun mediassa retostellaan matkapuhelinten ja sähköavusteisten fillarien akkujen aiheuttamista tulipaloista. Sellaisista tavan tuulipukukansalainen vetää helposti suoran uhkakuvan myös sähköautojen akkujärjestelmään.
 
Miten muut joutuu maksumiehiksi kun se sooloilija maksaa muutoksen ja sähköt?

Tää on just hieno esimerkki siitä kateellisesta "sitäpaitsi ja mutkun" -asenteesta. :facepalm:

Meinaat oikeasti että kellon vaihtaminen din-kiskoon menevään mittariin maksaa tonnin? :rofl:

Ei siinä sähkärillä tuntiakaan mennyt, kun teki jumittuneen mekaanisen kellon ohituksen ja laittoi din-kisko kwh-mittarin koteloon. Eikä maksanut (omana työnä) kuin vajaan kolmekymppiä.
 
Ei siinä sähkärillä tuntiakaan mennyt, kun teki jumittuneen mekaanisen kellon ohituksen ja laittoi din-kisko kwh-mittarin koteloon. Eikä maksanut (omana työnä) kuin vajaan kolmekymppiä.
Ok, no sittenhän se on kaikkialla yhtä simppeliä ja sopivia mittareitakin lojuu laatikoissa mielin määrin. DIY-asentajat odottavat lähtökuopissa että pääsevät hommiin. Mitään ongelmaa ei voi myöskään tulla siitä, että mittareita pitää lukea eri paikoista ja hoitaa laskut poikkeavien asuntojen osalta eri tavalla. Olin selvästi väärässä, kun kuvittelin että jossakin taloyhtiössä tällaiset eivät ihan heittämällä onnistuisikaan.
 
Ok, no sittenhän se on kaikkialla yhtä simppeliä ja sopivia mittareitakin lojuu laatikoissa mielin määrin. DIY-asentajat odottavat lähtökuopissa että pääsevät hommiin. Mitään ongelmaa ei voi myöskään tulla siitä, että mittareita pitää lukea eri paikoista ja hoitaa laskut poikkeavien asuntojen osalta eri tavalla. Olin selvästi väärässä, kun kuvittelin että jossakin taloyhtiössä tällaiset eivät ihan heittämällä onnistuisikaan.

Vaikka kaikkialla asiat tuskin meneekään yhtä jouhevasti kuin tuossa esimerkissä, tuntuisi silti järkevämmältä lähteä siitä oletuksesta että vastassa on yleensä järkeviä ihmisiä, ja ratkaistavana olevat tekniset ongelmat ovat luonteeltaan suhteellisen simppeleitä. Hommaan voisi siis lähteä mielestäni varovaisen optimistisena, "eiköhän tää onnistu", eikä keskittyä kierimään ongelmissa ja epätoivossa jo etukäteen.

Jos taloyhtiössä törmää johonkin elämäntapajäärään, kai siihenkin aseet löytyy kun asiassa vaan järkevästi etenee? Selvittää asiat, kommunikoi järkevästi muiden osakkaiden suuntaan ja tekee vaikka oman esityksensä asiasta yhtiökokoukseen?
 
Olin selvästi väärässä, kun kuvittelin että jossakin taloyhtiössä tällaiset eivät ihan heittämällä onnistuisikaan.
Et ollenkaan väärässä, joissakin taloyhtiöissä mitkään järkevät ja tarpeelliset asiat eivät etene! :)
 
Kyllä minä tiedän miten tällainen hoidettaisiin omakotitalossa, mutta taloyhtiössä asuvien kohdalla pitää ajatella muitakin kuin itseään. Työpaikoilla tilanne voi olla vieläkin mutkikkaampi, jos ei ole esim nimettyä paikkaa, jolloin muutos pitäisi toteuttaa jokaiseen tolppaan, tai ainakin järjestellä muutama erillinen "lataustolppa" jne.

Nimenomaan. Niiden muidenkin pitäisi yhtä lailla ajatella niitä, jotka haluavat siirtyä (paikallisesti) puhtaampaan autoiluun.

Nämä on neuvoteltavissa olevia asioita, eikä kustannukset yleensä ole tosiaan kovin korkeita. Suurin ongelma on useimmiten mainitsemasi muutosvastarinta.
 
Et minun taloyhtiössäni, mutta jos samanlaisella "muutokset on kalliita" ja "toimintamalli muuttuu, apuva"-asenteella olevia on muitakin kun sinä niin kyllähän se on ongelma.
Vai että "muitakin kuin minä"? Voisit tähän väliin kertoa, että missä kohdassa minä olen ollut näitä vastaan miten minun "toimintamalli muuttuu, apua" -asenne on ilmennyt?

Koko ajan olen yrittänyt sanoa, että eivät nämä ole yleensä suuria ongelmia. Eri taloyhtiöissä on kuitenkin vuosien varrella tullut vastaan ensinnäkin kaikenlaisia ihmeellisiä teknisiä ratkaisuja ja toisekseen niitä ihmisiä, joille pienemmätkin muutokset ovat olleet ylitsepääsemättömiä, joten ajattelin että asia on hyvä tiedostaa täälläkin.

Tosin yhtä lailla on tullut vastaan näitä "minä tiedän kaiken paremmin kuin kaikki muut yhteensä" -ihmisiä. Molempien ryhmien kanssa on helvetin hankala toimia.

Se muutostyö on hyvin simppeli ja vaikein operaatio on tarkistaa että syöttö riittää. Ja se riittää ellei kyseessä ole yli 30v vanha taloyhtiö.
Kuten jo sanoin, ei se muutostyö ole ainoa kustannus, eikä varsinkaan ainoa huomioitava asia.

Talojen ja niiden sähköjärjestelmien vanhuudesta sen verran, että Suomessa on aika paljon 50-70-luvuilla rakennettuja taloja/taloyhtiöitä, joiden sähköjärjestelmät (ja isännöinti+kirjanpito+laskutusjärjestelmät) ovat aataminaikaisia.

Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti ja alkaa heti itkemään syyttelystä ja vänkäämisestä, kun joku kertoo miten ne asiat oikeasti menee.
Jaa että sinä kerrot miten asiat oikeasti menevät ja me muut vaan arvaillaan?

Sinulla on muissakin yhteyksissä ollut ikävästi samaa ongelmaa, eli kuvittelet oman tilanteesi pätevän suoraan kaikkialle muuallekin ja se on sitten se "fakta", josta lähdetään liikkeelle ja kaikki erilaisia näkemyksiä/kokemuksia esittävät ovat automaattisesti väärässä.

Nimenomaan. Niiden muidenkin pitäisi yhtä lailla ajatella niitä, jotka haluavat siirtyä (paikallisesti) puhtaampaan autoiluun.

Nämä on neuvoteltavissa olevia asioita, eikä kustannukset yleensä ole tosiaan kovin korkeita. Suurin ongelma on useimmiten mainitsemasi muutosvastarinta.
Näinhän se menee. Meinasin tuosta mainita jo alunperinkin, että tämä juna kulkee molempiin suuntiin, mutta jotenkin se vaan on monilla helpompaa tukeutua siihen vanhaan tuttuun malliin.

Tietämättömyydestä ja epävarmuudesta kumpuavaa muutosvastarintaa ja varmaan tosiaan on.
 
Tuli muuten mieleen että mitenhän sopii tähän osakkaiden yhdenvertaiseen kustannukseen tällainen (tyypillinen?) skenaario jossa autopaikoille tulee sähkö taloyhtiön "piikistä", ja yksittäisiä paikkoja aletaan varustamaan kWh-mittareilla autojen latausta varten. Niinkuin siinä mielessä että onko se yhdenvertaista kohtelua että polttiksen käyttäjät saavat yhteisellä sähköllä käryyttää lämmittimiään mielin määrin, kun taas sähköllä ajelevalle kaikki otettu sähkö maksaa? Eihän tämä tietty kovin iso ongelma ole, sähköautoilijan käyttämästä mitatusta sähkömäärästä pitäisi vähentää joko mitattu tai arvioitu tyypillinen lämmityskäytön sähkö, jotta tilanne säilyisi tasapuolisena?
 
Tuli muuten mieleen että mitenhän sopii tähän osakkaiden yhdenvertaiseen kustannukseen tällainen (tyypillinen?) skenaario jossa autopaikoille tulee sähkö taloyhtiön "piikistä", ja yksittäisiä paikkoja aletaan varustamaan kWh-mittareilla autojen latausta varten. Niinkuin siinä mielessä että onko se yhdenvertaista kohtelua että polttiksen käyttäjät saavat yhteisellä sähköllä käryyttää lämmittimiään mielin määrin, kun taas sähköllä ajelevalle kaikki otettu sähkö maksaa? Eihän tämä tietty kovin iso ongelma ole, sähköautoilijan käyttämästä mitatusta sähkömäärästä pitäisi vähentää joko mitattu tai arvioitu tyypillinen lämmityskäytön sähkö, jotta tilanne säilyisi tasapuolisena?

Yleensähän tolppapaikoista peritään joku kk-maksu. Joissain taloyhtiöissä vieläpä eritellään maksun suuruus sen mukaan, käyttääkö lämmitystä (ja vielä jopa käyttääkö sisälämmitystä). Jos erittely on tehty, tuo on helppo ratkaista sillä, että erittelyosuutta ei makseta, vaan sen sijaan tulee maksu kulutuksen mukaan. Jos erittelyä ei ole tehty, olisi totta kai jonkinlainen vähennys paikallaan (ts. perusmaksu pienenee).

Toki tässä kohtaa fiksu taloyhtiö katsoo eteenpäin ja ehdottaa kaikkien tolppapaikkojen muuttamista mittarillisiksi ja ne luetaan esim. 2 kk välein tai muulla sopivalla välillä. Fiksuja taloyhtiöitä tosin taitaa olla aika vähän :D
 
Pyydän anteeksi, sun jutuista vaan saa sellaisen kuvan että olet juuri tällainen jarruttelija kun jutut oli sitä tasoa, syitä syiden perään miksi näin ei voi tehdä ja sitä rataa.
Anteeksipyyntö hyväksytty, sattuuhan näitä väärinkäsityksiä.

Ja kyllähän sinä vaan arvailit. Ei ollut mitään käsitystä siitä miten se muutostyö voidaan tehdä ja mitä se sen jälkeen oikeastaan vaatii: ei juuri mitään.
Tiedän kyllä arvailematta miten muutos tehdään teknisessä mielessä. Taloyhtiöissä on toki lisäksi aina kaikenlaisia erikoisuuksia, mutta ne ovat tapauskohtaisia. Pointti oli, että lähinnä se kaikki muu byrokratia siinä juuri tulee useimmiten haasteeksi.

Isännöitsijä käy joskus ja jouluna tarkistamassa että asukas ilmoittaa lukemat oikein ja asiakkaan laskutukseen tulee niinkin suuri muutos että hän maksaa laskulla sovitun kWh-hinnan mukaan käyttämänsä sähkön suoraan, jolloin kenenkään työaikaan ei tule käytännössä minkäänlaisia lisäkuluja.
Ei meillä ainakaan isännöitsijä ole koskaan mitään mittareita lukenut. Isännöintipalvelut on ostettu ulkopuolelta ja kaikkien asuntojen mittarit lukee sähköyhtiön edustaja 3kk välein yhdestä tilasta. Talo on rakennettu 90-luvulla, mutta mittarit eivät ole etäluettavia.

En ole varma, mutta veikkaan että sähköfirma ei ala tällaisissa tapauksissa ilman erillistä sopimusta (ja lisäkustannuksia) tekemään lisäkierroksia eri tiloissa/sähkötolpilla yksittäisten käyttäjien vuoksi.

Aika selvästi puhuin tuoreemmista taloyhtiöistä enkä mistään "silloin kun telkkari tuli"-ajan tönöistä.
Siinä se väärinkäsitys juuri olikin. Minä tarkoitin kokonaisuutta laajemmin. Merkittävä osa Suomen asuntokannasta on vähintään 30-40v vanhaa ja niissä saatetaan tarvita byrokratian lisäksi suurempiakin muutoksia kuin pelkän mittarin lisääminen tolppaan. Mutta se siitä, ei se keskustelu tähän ketjuun kuulu muutenkaan.

Se on selvä, että sähköautot ovat tulevaisuutta, mutta matkaa on vielä taitettava monella eri osa-alueella ennen kuin ne voivat alkaa yleistymään laajemmin.

@Käyttäjä

Muokkausehdotus ketjun otsikkoon: Keskustelua sähkö- ja hybridiajoneuvoista
Muuten ok, mutta mm. sähköavusteisille fillareille on jo olemassa oma ketjunsa, eikä liene tarkoituksenmukaista yhdistää näitä. Mielestäni sähköautot ovat sen verran erillinen kokonaisuutensa, että ansaitsevat oman ketjunsa.
 
Ei meillä ainakaan isännöitsijä ole koskaan mitään mittareita lukenut. Isännöintipalvelut on ostettu ulkopuolelta ja kaikkien asuntojen mittarit lukee sähköyhtiön edustaja 3kk välein yhdestä tilasta. Talo on rakennettu 90-luvulla, mutta mittarit eivät ole etäluettavia.

Miten teillä hoituu vesimittarien luenta? Meillä sähkömittarit ovat etäluettavia, mutta vesimittarit käy isännöitsijä lukemassa pari kertaa vuodessa. Samalla pystyisi tsekkaamaan muitakin mittareita...
 
Miten teillä hoituu vesimittarien luenta? Meillä sähkömittarit ovat etäluettavia, mutta vesimittarit käy isännöitsijä lukemassa pari kertaa vuodessa. Samalla pystyisi tsekkaamaan muitakin mittareita...
Enpäs ole itse asiassa tuosta ihan varma, mutta olen ollut siinä uskossa, että eri heppu käy lukemassa ne. Se on varmaa, että isännöitsijä ei niihin kajoa.
 
Kerran kuussa noita uutisia tulee. Jälleen kerran: uskon kun näen, en usko näkeväni.
Näitä "akkutekniikassa valtava läpimurto!" -uutisointeja pukkaa tosiaan vähän väliä, mutta käytännössä mitään uutta ei kuluttajapuolelle ole saatu aikaiseksi viimeiseen 20 vuoteen. Pikkuisen on saatu pakattua akkuja tiiviimpään pakettiin, mutta siinäpä se sitten onkin.
 
Sehän on selvää, ettei tahti jatku, ellei tule jotain täysin uusia tekniikoita. Niitähän on tutkittu toki jo pitkään ja ovat jo kehitteillä. Tuleeko niistä mitään ja jos tulee niin milloin on toki vielä aika iso kysymysmerkki. Tuskin tuo nykyinen LiPo teknologia kuitenkaan vielä se maailmankaikkeuden paras tekniikka varata sähköä on.
 
Tuskin tuo nykyinen LiPo teknologia kuitenkaan vielä se maailmankaikkeuden paras tekniikka varata sähköä on.
Ei olekaan. Ihmiskunta on vaan vielä kehityksessä sen verran alhaisella tasolla, ettei parempaan pystytä.
 
Akkujen tutkimiseen käytetään tällä hetkellä niin valtaisia summia rahaa isojen autonvalmistajien lähdettyä mukaan isolla vaihteella että pitäisin ihmeenä ennemminkin sitä jos pienempiä ja isompia läpimurtoja EI tapahtuisi.
 
Akkujen tutkimiseen käytetään tällä hetkellä niin valtaisia summia rahaa isojen autonvalmistajien lähdettyä mukaan isolla vaihteella että pitäisin ihmeenä ennemminkin sitä jos pienempiä ja isompia läpimurtoja EI tapahtuisi.
Kyllä niitä varmasti tapahtuu. Tuskin kukaan kiistää. Aivan toinen asia on sitten mitkä ovat tuotantokelpoisia ja sinne päätyvät.
 
Rally USA 2000 Sähkömopo, Markkinoiden hienoin kolmipyöräinen mopo - 6990€ - MODULARBOX OY MÖNKIJÄ CENTER

rally-usa-2000-syvatty.jpg


Tälläisen laitoksen näin liikenteessä jotain viikko sitten tms. Nyt sitten tupsahti mainosta postilaatikkoon, vain 6990€ + tk. On siinä mopolla hintaa.

Huiput 45kmh, range 70km. Tosin löytyy lämmitystä ja muuta sähköä vievää... joten miten lie sitten todellisuudessa.
 
Huhu, kävin koeajamassa Tesla P100D ja pakko todeta että onhan se aivan mieletön vehje liikkumaan :eek: Kerran vetäsin motarin rampilta 0-140km/h kiihdytyksen ja eihän siinä ehtiny montaa sekunttia painaa kaasua kun joutu jo jarruttaa :D Kyllä tuo vakuutti niin hyvin(muutenki kuin pelkkä kiihtyvyys) että toivon vaan että sähköautot valtaa mahdollisimmin pian ison osan liikenteestä.
 
Huhu, kävin koeajamassa Tesla P100D ja pakko todeta että onhan se aivan mieletön vehje liikkumaan :eek: Kerran vetäsin motarin rampilta 0-140km/h kiihdytyksen ja eihän siinä ehtiny montaa sekunttia painaa kaasua kun joutu jo jarruttaa :D Kyllä tuo vakuutti niin hyvin(muutenki kuin pelkkä kiihtyvyys) että toivon vaan että sähköautot valtaa mahdollisimmin pian ison osan liikenteestä.
Se järjetön kiihtyvyyshän se pitkälti on se Teslan juttu, sinänsähän itse auto on hintaluokassaan aika heppoinen esitys, jos ei innostu siitä näytöstä.

Loppujenlopuksi Teslalla on sama ongelma kuin Leafilla ja Zoella, akusto on niin kallis että auto on tupla hintainen vastaavaan polttislaitteesen nähden.
 
Se järjetön kiihtyvyyshän se pitkälti on se Teslan juttu, sinänsähän itse auto on hintaluokassaan aika heppoinen esitys, jos ei innostu siitä näytöstä.

Loppujenlopuksi Teslalla on sama ongelma kuin Leafilla ja Zoella, akusto on niin kallis että auto on tupla hintainen vastaavaan polttislaitteesen nähden.

No Teslan tapauksessa (lähelle) samoihin suoritusarvoihin yltävät viisipaikkaiset (vaikka Tesla onkin 7-paikkainen) perheautot maksaa kyllä saman tai enemmänkin kuin Tesla. Toki lähinnä johtuen verotuksellisista syistä.
 
Teslan suorituskyky ei ole kuin kiihtyvyyttä, käytettävyys on kuin viritetyllä sporalla pisaratankin kera: Helvetin lujaa hetken. Kokoonpanon laatu ja PS ajettavuus ei vedonnut itseeni, BMW tyylistä herkkyyttä on turha odottaa.

Se sähkö on se juttu, ei kokonaisuus Teslassa.
 
No Teslan tapauksessa (lähelle) samoihin suoritusarvoihin yltävät viisipaikkaiset (vaikka Tesla onkin 7-paikkainen) perheautot maksaa kyllä saman tai enemmänkin kuin Tesla. Toki lähinnä johtuen verotuksellisista syistä.
Joo, koska jos siinä Teslassa ei olisi sitä älytöntä kiihtyvyttä, sitä verrattaisiin vastaavan kokoiseen ja laatuiseen polttikseen, jolloin se olisi tuplahintainen vastaavaan polttikseen nähden ja saisi rankkaa kritiikkiä osakseen.

Sillä huimalla kiihtyvyydella onnistutaan hyvin viemään huomio pois siitä tosiseikasta että auto on oikeastaan älyttömän kallis varsinaisiin kilpailijoihinsa nähden.

Täytyy kyllä sanoa että hemmtin fiksusti toteutettu tuo rakenne. Sinänsä tuollaiseen kiihtyvyyteen ei olisi mitään järkevää tarvetta, mutta koska sen toteuttaminen ei ole ollut ainakaan merkittävästi kalliimpaa, ollaan voitu "samallarahalla" tehdä tuollainen tykki joka vie kaiken huomion, sen sijaan että kiinnitettäisiin kriittisesti huomiota heikkouksiin.
 
Joo, koska jos siinä Teslassa ei olisi sitä älytöntä kiihtyvyttä, sitä verrattaisiin vastaavan kokoiseen ja laatuiseen polttikseen, jolloin se olisi tuplahintainen vastaavaan polttikseen nähden ja saisi rankkaa kritiikkiä osakseen.

Sillä huimalla kiihtyvyydella onnistutaan hyvin viemään huomio pois siitä tosiseikasta että auto on oikeastaan älyttömän kallis varsinaisiin kilpailijoihinsa nähden.

Täytyy kyllä sanoa että hemmtin fiksusti toteutettu tuo rakenne. Sinänsä tuollaiseen kiihtyvyyteen ei olisi mitään järkevää tarvetta, mutta koska sen toteuttaminen ei ole ollut ainakaan merkittävästi kalliimpaa, ollaan voitu "samallarahalla" tehdä tuollainen tykki joka vie kaiken huomion, sen sijaan että kiinnitettäisiin kriittisesti huomiota heikkouksiin.
Onhan tuo totta, sisusta on samaa tasoa kuin jossai 50t€ maksavassa saksalaisessa sitten erittäin pistävästi omaan silmään tarttui tuo tietokoneen sulavuus, muistutti lähinnä jotain halpaa androidia 1gb ramilla. Mutta eniten vakuutti siis tuo sähkömoottorin vaivaton liikkuminen varsinkin keskustassa pyöriessä, ei mitään start/stop käynnistyksiä, liikkuminen sulavaa ilman vaihteiden vaihdoksia, hiljainen ja sitten vielä tuo välitön reagointi kun kaasuun koskee.
 
Saisko vähän tekkiläisten mielipiteitä, kun en itse(eikä vanhemmatkaan) autoista juuri ymmärrä?

Vanhemmat menivät sitten ostamaan honda civic hybridin (-2008) ja itseä alkoivat nuo akkuasiat häiritsemään, kun noilla akuillahan se 8vuoden takuu. Onko kuinka todennäköistä, että 80k ajetusta hybridistä kosahtaisi heti akku? Jotenkin itselle tuli ensimmäisenä mieleen, että ei liene sattumaa, että n. 8,5V vanhaa hybridiä myyty, ja vielä hehkutettu autokaupan puolelta että kaikki huollettu jne. mutta akusta eivät maininneet mitään. Maanantaina selviää tilanne, mutta vähän ärsyttää näin viikonloppuna.

Muuten vissiin olisi ihan kelpo auto, kun kaupunkiajoa 95%.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Anteeksi heikkolaatuinen teksti, tällä tabletilla kirjoittaminen on perseestä.

Lähetetty minun MediaPad 10 Link+ laitteesta Tapatalkilla
 
En nyt jaksa Googlella mutta muistelen että Hondalla oli joskus isojakin huolia hybridiensä akkujen kestävyyden suhteen (toivottavasti tähän mennessä korjattu kuntoon).

Toyotan nikkeli-mh akut sen sijaan on todettu erittäin luotettavaksi, priuksia on vaikka kuinka paljon joilla ajettu yli puolmilliä ja auton suoritusarvot ei juuri uudesta poikkea.
 
Mihinkä ne 8 vuotiaat hybridit sitten pitäisi laittaa, paalata samantien?
Hyvinhän nuo 20 vuotiaat Priuksetkin pöhisee, niin miksei Civicitkin.
Lähinnä meinasin, että miten noi akut kestää takuun jälkeen? oishan se 3kiloeuron akkuvaihto kiva näin heti oston jälkeen. Ja vaikuttaako tohon akun kestävyyteen enemmän kilometrit vai ikä? kuitenkin vain 80k ajettu...

E: varsinkin kun myyjä hehkuttanut, että kaikki kunnossa (mutta jotenkin siitä akusta ei mitään mainintaa, epäilyttävääkö?)

E2: tietääkö tekkiläiset, missä hinnoissa noi civicit nykyään ovat. Hyvin vähän löytyi myynti-ilmoituksia noista 1.4 automaatti hybrideist ja nekin jotka löyty olivat jo myyty, eli hintaa ei näkynyt... Osais sit vähän paremmin suhteuttaa mahd. Akun kosahtamisen hintaan.

Lähetetty minun MediaPad 10 Link+ laitteesta Tapatalkilla
 
Viimeksi muokattu:
Civicissä muilla osin 3 vuoden takuu, mikset murehdi mitä jos vaihdelaatikko, moottori tai joku muusta miljoonasta osasta pamahtaa?
Eihän noissa käytetyissä voi koskaan tietää miten joku paikka hajoaa tai kestää, siksi ne ovat käytettyjä ja eri hintaisia kuin uudet joissa takuu turvana.
Turha tuota yhtä tiettyä osaa on alkaa pelkäämään että juuri se hajoaa.
Ja kun liikkeestä ostettu, niin onhan siinä se puolen vuoden virhevastuu aika.
Eli jos sinä aikana akku kyykkä kokonaan, niin liike korvaa ainakin osan kuluista.
Turha stressata asioista jos mikään ei ole vielä pielessä.
Olet varmaankin oikeassa, on vain muusta elektroniikasta jäänyt sellainen kuva, että akku kyykkää heti takuun jälkeen.

Lähetetty minun MediaPad 10 Link+ laitteesta Tapatalkilla
 
Lähinnä meinasin, että miten noi akut kestää takuun jälkeen? oishan se 3kiloeuron akkuvaihto kiva näin heti oston jälkeen. Ja vaikuttaako tohon akun kestävyyteen enemmän kilometrit vai ikä? kuitenkin vain 80k ajettu...

Kaikkein eniten akun elinikään vaikuttaa se, minkälaisella käytöllä akku on ollut. Jos akku ajetaan joka kerta ihan tyhjäksi ja sen jälkeen ladataan taas täyteen, se kuolettuu paljon lyhyemmässä ajassa kuin käyttäessä akkua esim. 75% ja 25% varauksen välillä. Myös akun purkamisnopeus vaikuttaa akun elinkaareen.
 
Kaikkein eniten akun elinikään vaikuttaa se, minkälaisella käytöllä akku on ollut. Jos akku ajetaan joka kerta ihan tyhjäksi ja sen jälkeen ladataan taas täyteen, se kuolettuu paljon lyhyemmässä ajassa kuin käyttäessä akkua esim. 75% ja 25% varauksen välillä. Myös akun purkamisnopeus vaikuttaa akun elinkaareen.

Hybridien akkujen varaus ei ikinä mene 100%:iin eikä ikinä laske 0%:iin. Juurikin mainitsemastasi syystä. Niissä on siis oikeasti suurempi kapasiteetti kuin mitä ilmoitetaan.
 
Hybridien akkujen varaus ei ikinä mene 100%:iin eikä ikinä laske 0%:iin. Juurikin mainitsemastasi syystä.
Juurikin näin, esimerkiksi Toyotalla taidetaan tuo akun varausväli pitää 80% ja 20% välillä. En sitten tuosta Hondan tapauksesta tiedä.

Niissä on siis oikeasti suurempi kapasiteetti kuin mitä ilmoitetaan.

Tätä vähän epäilen, pikemminkin autovalmistajat ilmoittaa sen akun kokonaiskapasiteetin ihan vain markkinointisyistä. Sitten pienellä präntillä jossain iloitetaan tuo käytönaikainen varausväli jolla akkua oikesti voi käyttää
 
Tätä vähän epäilen, pikemminkin autovalmistajat ilmoittaa sen akun kokonaiskapasiteetin ihan vain markkinointisyistä. Sitten pienellä präntillä jossain iloitetaan tuo käytönaikainen varausväli jolla akkua oikesti voi käyttää

Paljon mahdollista tämäkin. Kyllähän tuon tietty saisi äkkiä laskettua kennojen määrästä ja tyypistä.
 
Juurikin näin, esimerkiksi Toyotalla taidetaan tuo akun varausväli pitää 80% ja 20% välillä. En sitten tuosta Hondan tapauksesta tiedä.



Tätä vähän epäilen, pikemminkin autovalmistajat ilmoittaa sen akun kokonaiskapasiteetin ihan vain markkinointisyistä. Sitten pienellä präntillä jossain iloitetaan tuo käytönaikainen varausväli jolla akkua oikesti voi käyttää
Mulla on muistaakseni Auris hybridissä noin 200V ja 6Ah, eli 1,2kWh akku. Uutena tuli testattua hiljaiseen aikaan neljänkympin tasaisella nopeudella toimintamatkaa sähköllä. Pääsin hiukan vajaa 3km, tosin lopussa oli loivaa nousua. Hissuttelun pitäis kuluttaa noin 10kWh per satku, eli akun kokonaan käyttämällä voisi päästä 10km.

Tällä perusteella mutu sanoo, että Toyotat käyttävät akusta vain keskimmäistä kolmannesta, eli 33-67%. Tosin akkumittarin perusteella käytetään väliä 25-75%, koska varaus vaihtelee 2-6 palkkia täydestä kahdeksasta.

Edit. Akku on 201,6V ja 6,5Ah, eli 1,31kWh. Moduuleja on 28 kpl, joissa on kuusi 1,2V 6,5Ah NiMh-kennoa. Energiatiheys vaatimaton 46Wh/kg ja tehoa sais ulos 37kW (1,3kW/kg). Edes EV-tilassa ei kyllä ole noin paljon tehoa käytössä, eli siinäkin suojellaan akun elinikää. Tietokone pyrkii pitämään varauksen välillä 38-82% ja tähtää 60%:iin. Akun kapasiteetista käytössä on noin 400Wh. Tämä ei ihan täsmää tuohon 38-82%, koska sen mukaan laskien tulisi 576Wh. Tuo 400Wh sopisi aika hyvin mun 3km testiin. Silloin kulutus olisi noin 13kWh/100km.

Akun kestävyyteen liittyen linkissä mainitaan myös, että Consumer Reports on testannut vuonna 2011 kahta kymmenvuotiasta Priusta. Ensimmäisellä oli ajettu vain 3200km ja toisella 320tkm. Kulutukset olivat vastaavasti 5,79 ja 5,82. Kiihtyvyyksissäkään ei todettu eroja.

Toyota Prius - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Huhu, kävin koeajamassa Tesla P100D ja pakko todeta että onhan se aivan mieletön vehje liikkumaan :eek: Kerran vetäsin motarin rampilta 0-140km/h kiihdytyksen ja eihän siinä ehtiny montaa sekunttia painaa kaasua kun joutu jo jarruttaa :D Kyllä tuo vakuutti niin hyvin(muutenki kuin pelkkä kiihtyvyys) että toivon vaan että sähköautot valtaa mahdollisimmin pian ison osan liikenteestä.

Itse pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa millään sähköautolla eli Nissan Leafillä ja ei se kyllä mitään omistamisenhalua herättänyt. Aluksi se oli Eko-tilassa ja ihmettelin, kun ei liikkunut mitenkään ihmeellisesti, tässäkö se paljon kehuttu sähkövoimalinja sitten oli? Löysin hetken päästä napin ratista, jolla sai normaalitilan käyttöön ja kulkupuori parani huomattavasti.

Tässäkään tilassa auto ei kuitenkaan liikkunut mitenkään automaattivaihteista polttomoottoriautoa rivakammin. Suurin ero oli, että voima oli heti käytettävissä kun kaasua painoi (ei alaspäin vaihtoa) ja kiihdytyksen eleettömyys vaihteiden puuttuessa. Myös hidastus oli hyvin tasainen eikä moottorijarrutuksen vaihtumista levyjarruille huomannut. Pysäytys vastasi enemmän manuualivaihteista autoa kytkin pohjassa kuin perinteistä momentinmuunninta, joka vetää koko ajan eteenpäin tehden pehmeästä pysäytyksestä vaikeampaa.

Eteenpäin liikkumiselle oli valittavissa kaksi tilaa, D ja B. B-tilassa moottorijarrutus on voimakkaampaa ja tämä olikin mielestäni järkevämpi toimintatila. "Vaihteisto" B-tilassa ja ajomoodi normaalilla oli mielestäni miellyttävin (=urheilullisin) tila ajaa, vastasi oman auton Sport-tilaa siinä mielessä, että voima on heti käytössä ja moottorijarrutus on voimakkaampaa.

Muuten auto vastasi perus-Nissania eli ajettavuus ei mitenkään kaksista ollut ja penkki oli alimmassa asennossaankin hyvin korkealla.

Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen, että sähkövoimalinja on oikein miellyttävä ja sen pahimmat puutteet liittyy hintaan sekä osittain toimintamatkaan. Jos laitan 40-50ke autoon, niin en välttämättä halua Nissania, jossa hintaa nostaa lähinnä akusto. Mutta hintojen laskiessa vaihtaisin kyllä itsekin sähköautoon, ei ne öljynvaihdot jne niin miellyttäviä ole...
 
Itse pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa millään sähköautolla eli Nissan Leafillä ja ei se kyllä mitään omistamisenhalua herättänyt. Aluksi se oli Eko-tilassa ja ihmettelin, kun ei liikkunut mitenkään ihmeellisesti, tässäkö se paljon kehuttu sähkövoimalinja sitten oli? Löysin hetken päästä napin ratista, jolla sai normaalitilan käyttöön ja kulkupuori parani huomattavasti.

Tässäkään tilassa auto ei kuitenkaan liikkunut mitenkään automaattivaihteista polttomoottoriautoa rivakammin. Suurin ero oli, että voima oli heti käytettävissä kun kaasua painoi (ei alaspäin vaihtoa) ja kiihdytyksen eleettömyys vaihteiden puuttuessa. Myös hidastus oli hyvin tasainen eikä moottorijarrutuksen vaihtumista levyjarruille huomannut. Pysäytys vastasi enemmän manuualivaihteista autoa kytkin pohjassa kuin perinteistä momentinmuunninta, joka vetää koko ajan eteenpäin tehden pehmeästä pysäytyksestä vaikeampaa.

Eteenpäin liikkumiselle oli valittavissa kaksi tilaa, D ja B. B-tilassa moottorijarrutus on voimakkaampaa ja tämä olikin mielestäni järkevämpi toimintatila. "Vaihteisto" B-tilassa ja ajomoodi normaalilla oli mielestäni miellyttävin (=urheilullisin) tila ajaa, vastasi oman auton Sport-tilaa siinä mielessä, että voima on heti käytössä ja moottorijarrutus on voimakkaampaa.

Muuten auto vastasi perus-Nissania eli ajettavuus ei mitenkään kaksista ollut ja penkki oli alimmassa asennossaankin hyvin korkealla.

Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen, että sähkövoimalinja on oikein miellyttävä ja sen pahimmat puutteet liittyy hintaan sekä osittain toimintamatkaan. Jos laitan 40-50ke autoon, niin en välttämättä halua Nissania, jossa hintaa nostaa lähinnä akusto. Mutta hintojen laskiessa vaihtaisin kyllä itsekin sähköautoon, ei ne öljynvaihdot jne niin miellyttäviä ole...

Hyvin kuvattu Leafia ja 90 tkm kokemuksella pääosin samaa mieltä edelleen. Olennaisin ero on se, että minä sen halusin ensikoeajon jälkeen, eikä ole kaduttanut :)

Yksi ihan pieni nyanssi on kuitenkin, johon haluan kirjoittaa hiukan lisää. Leaf ei oikeastaan maksa 40-50 ke, vaan alkaen 34750 ja 30 kWh Acenta maksaa hinnastossa 39 750e. Niihin on kovin vaikea saada paljoa enempää kulumaan rahaa, koska lisävarustelistakin on aika olematon. Toki 1130e arvoisen 6,6 kW sisäisen laturin rastisin mukaan, koska minulla sille on korvaamaton jatkuva tarve (vakio 3,3 kW). Toisaalta Leafista on nyt ollut aika hyviäkin tarjouksia kuulemma myymälöissä, joka johtunee syksyllä julkaistavasta uudesta Leaf-mallista.

Tässä kun olen nyt ajellut noilla maahantuojien lehdistöautoilla pidempiä koeajoja, niin itse päätyisin tämän hetken tarjoomasta ensisijaisesti Ioniq Electric Styleen, joka on autoverkkokauppa.com sivuilla noin 40 000 e hinnalla myynnissä ja siihen ei sitten enää tarvitse mitään lisävarusteita ruksia. Siitä Comforttikin riittäisi minulle täysin varusteillaan muutaman tonnin halvempana. Ioniqin suurin ongelma minulle on tolkuton toimitusviive, joka näkyy nyt Autoverkkiksen sivuilla olevan 29 viikkoa ja silloin ei puhuta edes vielä tehdastilausmalleista!

Edelleen siis se on paljon rahaa Golf-kokoluokan autosta vaikka vertaa polttomoottorisiin automaattivaihteisiin autoihin, sitä en yritäkään kiistää missään nimessä. Toki sitten, kun ajaa noin 40tkm vuodessa, niin ajamisen halpuus hymyilyttää jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Olet varmaankin oikeassa, on vain muusta elektroniikasta jäänyt sellainen kuva, että akku kyykkää heti takuun jälkeen.

Itselläni on vm. 2003 pirus Mark 1. En ole mitään muutosta akuissa havainnut sinä viitenä vuotena kun olen tuon omistanut. 50t keskikulutus on ollut kirjanpidon mukaan 6.2l/100km, enimmäkseen pientä pyöritystä kehä 1 sisällä. Suurin hämmästys on ollut polttimoiden kesto, yhden rekisterivalon polttimon olen viiteen vuoteen vaihtanut. Edellinen pösö vaatii ainakin kaksi hehkua per katsastus.
 
Ioniq Electric on kyllä mielenkiintoinen vehje. Nirolla ajellessa voi alkaa ajamaan sähköautoasiaa taloyhtiössä niin ehkäpä se seuraava pirssi kulkisi sitten kokonaan sähköllä.
 
Hämmentävää miten monelle Model X kelpaa. Pari kertaa nähnyt sen livenä, ja on kyllä järkyttävä möhkäle.

Amen. Sehän on kyllä jo kuvissakin ruma - ihan eri sarjaa kuin Model S. En ymmärrä millä perusteella se on muka "SUV", itse laittaisin kategoriaan "(performance) MPV", mikä toki ei ole läheskään niin sexy ja myyvä.
 
Minä taas näin äskettäin liikenteessä ensimmäisen Model X:n, ja oikein hämmästyin miten hyvän näköinen se oli. Kuvissa kun näyttää miltä näyttää ja monet haukkuu kuten edellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 754
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom