Et minun taloyhtiössäni, mutta jos samanlaisella "muutokset on kalliita" ja "toimintamalli muuttuu, apuva"-asenteella olevia on muitakin kun sinä niin kyllähän se on ongelma.
Vai että "muitakin kuin minä"? Voisit tähän väliin kertoa, että missä kohdassa minä olen ollut näitä vastaan miten minun "toimintamalli muuttuu, apua" -asenne on ilmennyt?
Koko ajan olen yrittänyt sanoa, että eivät nämä ole yleensä suuria ongelmia. Eri taloyhtiöissä on kuitenkin vuosien varrella tullut vastaan ensinnäkin kaikenlaisia ihmeellisiä teknisiä ratkaisuja ja toisekseen niitä ihmisiä, joille pienemmätkin muutokset ovat olleet ylitsepääsemättömiä, joten ajattelin että asia on hyvä tiedostaa täälläkin.
Tosin yhtä lailla on tullut vastaan näitä "minä tiedän kaiken paremmin kuin kaikki muut yhteensä" -ihmisiä. Molempien ryhmien kanssa on helvetin hankala toimia.
Se muutostyö on hyvin simppeli ja vaikein operaatio on tarkistaa että syöttö riittää. Ja se riittää ellei kyseessä ole yli 30v vanha taloyhtiö.
Kuten jo sanoin, ei se muutostyö ole ainoa kustannus, eikä varsinkaan ainoa huomioitava asia.
Talojen ja niiden sähköjärjestelmien vanhuudesta sen verran, että Suomessa on aika paljon 50-70-luvuilla rakennettuja taloja/taloyhtiöitä, joiden sähköjärjestelmät (ja isännöinti+kirjanpito+laskutusjärjestelmät) ovat aataminaikaisia.
Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti ja alkaa heti itkemään syyttelystä ja vänkäämisestä, kun joku kertoo miten ne asiat oikeasti menee.
Jaa että sinä kerrot miten asiat oikeasti menevät ja me muut vaan arvaillaan?
Sinulla on muissakin yhteyksissä ollut ikävästi samaa ongelmaa, eli kuvittelet oman tilanteesi pätevän suoraan kaikkialle muuallekin ja se on sitten se "fakta", josta lähdetään liikkeelle ja kaikki erilaisia näkemyksiä/kokemuksia esittävät ovat automaattisesti väärässä.
Nimenomaan. Niiden muidenkin pitäisi yhtä lailla ajatella niitä, jotka haluavat siirtyä (paikallisesti) puhtaampaan autoiluun.
Nämä on neuvoteltavissa olevia asioita, eikä kustannukset yleensä ole tosiaan kovin korkeita. Suurin ongelma on useimmiten mainitsemasi muutosvastarinta.
Näinhän se menee. Meinasin tuosta mainita jo alunperinkin, että tämä juna kulkee molempiin suuntiin, mutta jotenkin se vaan on monilla helpompaa tukeutua siihen vanhaan tuttuun malliin.
Tietämättömyydestä ja epävarmuudesta kumpuavaa muutosvastarintaa ja varmaan tosiaan on.