- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 340
Myös Hybridi autot kehittyvät koska nyt Kia/Hyndai hybridi on nyt parempi kuin Toyotan hybridi.
Viittaat varmaankin uusimpaan TM-hybridivertailuun. Mitä tarkalleen tarkoitat hybridi-autojen kehittymisellä? Uudet tulokkaat saivat vertailussa hieman paremman yleisarvosanan, mutta itse ainakin miellän hybridien kehityksen tapahtuvan kulutuksen pienenemisen muodossa. Siinä Toyota veti vielä aavistuksen pidemmän korren. Siis kun vastakkain ovat paremmat mallit, eli Prius ja Ioniq. Kaupunkimaastureissa pieni kulutus on pilattu jo korimallin valinnalla.
Perustelut miksi Toyotassa oli etevämpi hybridi-tekniikka:
Molempien punnitut omamassat 1425 kg.
Prius 215/45 R17 W (270 km/h)
Ioniq 195/65 R15 H (210 km/h)
Maantielenkin mitattu kulutus sama 4,3 molemmilla.
Taajamalenkki Prius 4,4 ja Ioniq 4,5.
Prius siis veti maantiellä tasoihin vaikka sen rasitteena olivat selvästi epäedullisemmat renkaat (ilmanvastus, vierinvastus: profiili, korkean nopeusluokan jäykistämät kyljet).
Taajamassa Prius kulutti desin vähemmän vaikka se oli samanpainoinen ja siinä oli suuremman hitausmomentin pyörät sekä huonomman vierinvastuksen rengaskoko.
Toyotan molemmissa malleissa oli hölmö rengaskoko vertailumenestysmielessä. Kaksi tuumaa suurempi vanne, 20 mm lisää renkaan leveyttä ja useamman pykälän matalampi profiili ovat haitaksi monessa arvostelukohdassa: maantieajo, kaupunkiajo, melu, kulutus, ylläpitokulut (ne isot tassut). Noin pienet erot yleisarvosanassa voivat tasoittua ihan vaan vaihtamalla Priukseenkin papparenkaat
Viimeksi muokattu: