Mihin sä roadsterissa mahdutat 200kwh akun nykytekniikalla?Eikös Roadster 2 tule 200kwh akku, mistä rangekin luonnolisesti tulee (ja ne tehot)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mihin sä roadsterissa mahdutat 200kwh akun nykytekniikalla?Eikös Roadster 2 tule 200kwh akku, mistä rangekin luonnolisesti tulee (ja ne tehot)?
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.
Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
Olen hyvin tietoinen kaverin ulostuloista. Ei tarvitse jokaista videota katsoa ja todeta sitä uudestaan.Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Summasit juuri saman asian mitä itsekin sanoin. Hieno homma.Olen hyvin tietoinen kaverin ulostuloista. Ei tarvitse jokaista videota katsoa ja todeta sitä uudestaan.
Summasit juuri saman asian mitä itsekin sanoin. Hieno homma.
Varmasti ihan hyvä idea. Tuskin tämän asian tiimoilta keskustelu jatkuu mutta vois yrittää jatkossa lainata tästä ketjusta tekstin tuonne Teslan omaan ketjuun jos tuntuu aihe ajautuu sivuraiteille tämän ketjun aiheesta.Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
Käynti optikolla auttaaTuli tuosta teslan uudesta Cybertruckista ekana mieleen lego auto ja sitten homer simpsonin suunittelema auto
Käynti optikolla auttaa
Joo siinä mielessä. Homer Musk toteuttanut unelmaansa.Sekin olis varmaan ihan aiheellista. Tuosta muotoilusta vaan tuli mieleen et siellä on ollut tyyliin homer piirtämässä tuota.
Eiköhän se 7 vuoden takuu ole tullut niissä ihan tarpeeseen Tässä tapauksessa kyllä viittasin puhtaasti yleiseen ohjaamon olemukseen, materiaaleihin ja äänieristykseen. S/V90, E-sarja fiilis murto-osalla niiden hinnasta. Sähkö-Kona on perus ämpärimuovi-"japsi" helvetin isolla akulla (ja hintalapulla).
e: Yritän tässä nyt siis vain sanoa, että Miin hinnoittelun jälkeen pelkkä "sähköauto" ei riitä enää perusteeksi kiskoa järjettömiä summia. Muun auton täytyy olla linjassa yleiseen hintatasoon. 20 k€ autosta voi pyytää vähän enemmän, jos on iso akku, mutta 45 k€
Niin no, ilmankos vehje ei ole vielä myynnissä. Mutta huom, roadsterissa on vain 2 penkkiä, en tiedä saako siltikään järkevästi.Mihin sä roadsterissa mahdutat 200kwh akun nykytekniikalla?
En näe tuota minkäänlaisena ongelmana Suomessa. Nämä ovat niitä valtiovallan ideologisesti luomia huolia.Pahimpaan aikaan jotain Polon kokoisia dieselautoja ostettiin kauppakassiksi.
Siinä mielessä mielenkiintoinen, että tuo voi toteutua vain jos poliittiset päättäjät pakottavat tuon tapahtumaan. Ja kiinnostava, koska ”ennusteen” itseään toteuttava voima voi olla myös todella kova.Mielenkiintoinen ennuste autojen kehityksestä:
Osinkotulot - 1000 euroa kuukaudessa: Tulevaisuus on sähköautojen
Melkosta huuhaata. Oliko tässä jokin kattavampi ennustusmalli olemassa vai mistä blogin kirjoittaja on nuo ennusteensa repäissyt?Mielenkiintoinen ennuste autojen kehityksestä:
Osinkotulot - 1000 euroa kuukaudessa: Tulevaisuus on sähköautojen
Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.Melkosta huuhaata. Oliko tässä jokin kattavampi ennustusmalli olemassa vai mistä blogin kirjoittaja on nuo ennusteensa repäissyt?
Lähinnä linkkiä kaipasin, ja ihmettelen ettei sellasta blogissa tarjottu.Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?
Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?
On aika erikoista, että moni tuntuu pitävän solid-state-akkuja jonain mullistavana ratkaisuna vaikka niiden ominaisuuksista (tai hinnasta) suuressa koossa ei ole kuin arvauksia. Esim. kylmän odotetaan olevan ongelma.
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.
EDIT: jahas, tuo on jo 5 vuotta vanha paperi. Taidan sittenkin jättää lukematta. Kohtalaisen vanhentuneita arvioita. Eihän Goodenoughin ja Bragan tutkimustuloksia ollut tuolloin edes saatu. Puhumattakaan muistakin ratkaisuista.
Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.
Kyllä noita löytyy kun jaksaa googlettaa. En jaksa lähteä artikkelipostauskädenvääntöön, siihen tämä näyttäs helposti menevän.Viittaatko Goodenough:n ja Braga:n papereihin lasielektrolyytistä? Näkyvät olevan aika kiistanalaisia: The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical
Pari viittausta tuoreisiin tutkimustuloksiin olisi ihan kiva.
Teknologinen kehitys ON exponentiaalista pitkässä juoksussa. Ihan sama piirtyykö mittarilla portaita tai sinikäppyrää, pitkässä juoksussa se on eksponentiaalista.Teknologian kehitys ei ole eksponentiaalista vaan pikemminkin portaittaista: innovaation seurauksena voi olla hetkellisesti "eksponentiaalista" muutosta mutta hyvin nopeasti löytyy uudet rajat, ja sitten kehitys on pikemminkin "logaritmista" hienosäätöä. Yhä suuremmilla panoksilla saadaan aikaan yhä pienempiä tuloksia. Uusia merkittäviä innovaatioita ei voi ennakoida eikä niitä välttämättä tule ollenkaan.
Ei uusia asia, mutta tänäpäivänä paine on suurempi.Akkukonsepteja on kehitetty jo vuosisata ja aina on ollut tarvetta paremmille akuille. Paine akkukehitykseen ei siis ole mikään uusi asia.
Sä saat uskoa mihin haluat, se ei liikuta minua. Enkä ole sun uskomuksias täällä pyrkimässä muuttamaan. Kukin uskoo mihin haluaa, vaikka joulupukkiin.En siis usko minkään "mullistuksen" olevan näköpiirissä.
Tässä Miin tilanneille odotuksen tuskaa helpottamaan ja bonuksena videon lopussa näytetään miten sähkistä korjataan.Jotain tietoa Seat Miistä. Iltalehti:
Ensitestissä Suomen halvin sähköauto: ”Auto reagoi välittömästi kaasunpainallukseen”
Jotain tietoa Seat Miistä. Iltalehti:
Ensitestissä Suomen halvin sähköauto: ”Auto reagoi välittömästi kaasunpainallukseen”
Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.
Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.
Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.
Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.
Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.
Ensinnäkin väitteiden esittäjillä on yleisesti velvollisuus perustella väitteensä. Epämääräinen viittaus "tutkimustuloksiin" ei ole mikään perustelu.Kyllä noita löytyy kun jaksaa googlettaa. En jaksa lähteä artikkelipostauskädenvääntöön, siihen tämä näyttäs helposti menevän.
Esimerkiksi juuri akkuteknologia on hyvä esimerkki alasta, jossa kehitys on ollut kaikkea muuta kuin eksponentiaalista. Aika ajoin on tullut uusia akkuteknologioita vanhojen rinnalle mutta jopa vuosisataisen lyijyakunkin asema on monessa käytössä edelleen vahva. Toki lyijyakkuakin on viilattu vuosikymmenten kuluessa paremmaksi.Teknologinen kehitys ON exponentiaalista pitkässä juoksussa. Ihan sama piirtyykö mittarilla portaita tai sinikäppyrää, pitkässä juoksussa se on eksponentiaalista.
Tosiaan akku oli hajonnut, moottori oli myös hajonnut. Takuusta tuli uudet. Ohjaustehostin meni omasta pussista. Ihan mukavasti ajettu Model S 85:lla. Tarkoitus ajaa vissiin 1000 tkm, eli miljoona kilometriä.Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.
Autoissa akun kapasiteetista osa ei ole koskaan käytettävissä akun käyttöiän pidentämiseksi, puhelimeen verrattavia 0-100% latauksia ei tule koskaan. Puhelimessakin akku kestää helposti viisi vuotta jos välttää jatkuvaa yön yli laturissa roikuttamista ja muutenkin pitää akun latauksen 30-80% välissä.
Vasta oli iltalehdessä juttua 700tkm ajetusta taksi Teslasta, akut vaihdettu kertaalleen takuuseen. Vastaavalla dieselillä olisi polttoaineeseen mennyt tuolla matkalla n.60000€.
Tulee kanssa punainen, mutta ei plus malli. 31.3. taisi olla toimitus. Laturin jätin tilaamatta, kun tilasin 6-16A laturin siihen tilalle.Laitoin Miin tilaukseen, punainen plus-malli kaikilla varusteilla (mustaa kattoa en ottanut), toimitus menee varmaan sinne 2021 puolelle kunhan saan siitä vahvistuksen. Ei kai tässä oikein järkeä ole mutta mielenkiinto oli niin kova. Kakkosautoksi tulee, ja voisihan sillä ajella työmatkaakin, loppujenlopuksi ei ole kauheesti järkeä ajaa isolla autolla yksin.
Sen verran kysyin, että auto luonnollisesti maksetaan vasta kun sen saa ja hinta voi laskea mutta ei nousta. Peruutus maksaa kuulemma ~800€.
Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.
Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.
Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.
Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.
Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.
En väitä mitään faktaksi. Annan vain oman arvaukseni asiaan. Velvollisuuksia minulla ei ole johtuen varsinaisen motiivin puutteesta. Jos mulla olis joku vahva motiivi niin kylkiäisiksi tulisi myös perustelut sen mukaan. Jos sua asia kiinnostaa kovasti niin uskon sun löytävän faktaa aiheesta. Jos sua kiinnostaa vaan väitellä niin mulla ei energia siihen riitä just nyt.Ensinnäkin väitteiden esittäjillä on yleisesti velvollisuus perustella väitteensä. Epämääräinen viittaus "tutkimustuloksiin" ei ole mikään perustelu.
En ole säästänyt linkkejä kaikista lähteistä mistä olen mielipiteeni muodostanut, enkä ehdi/jaksa alkaa niitä juuri nyt metsästämään. Olen parin vuoden aikana törmännyt useampaan tutkimustulokseen akkuteknologian rintamalla, erilaisista ratkaisuista joissa on potentiaalia. Goodenoughin ja Bragan tutkimukset potentiaalisimpia omasta mielestä. Jos jatkossa törmään hyvään artikkeliin niin yritän muistaa postata tänne.Toiseksi, ei kukaan voi arvata mitä artikkeleita sinä itse pidät merkittävimpinä jos et sitä muille kerro. Akkuja koskevia artikkeleita julkaistaan yli 10000 vuodessa.
Akkuteknologia on vielä nuori, eksponentiaalinen kehitys saattaa näkyä vasta nyt. Juupas eipäs väittelyn sijaan voidaan todeta olevamme eri mieltä.Esimerkiksi juuri akkuteknologia on hyvä esimerkki alasta, jossa kehitys on ollut kaikkea muuta kuin eksponentiaalista. Aika ajoin on tullut uusia akkuteknologioita vanhojen rinnalle mutta jopa vuosisataisen lyijyakunkin asema on monessa käytössä edelleen vahva. Toki lyijyakkuakin on viilattu vuosikymmenten kuluessa paremmaksi.
..
Akkuteknologia on vielä nuori, eksponentiaalinen kehitys saattaa näkyä vasta nyt. Juupas eipäs väittelyn sijaan voidaan todeta olevamme eri mieltä.
Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.
Autoissa akun kapasiteetista osa ei ole koskaan käytettävissä akun käyttöiän pidentämiseksi, puhelimeen verrattavia 0-100% latauksia ei tule koskaan. Puhelimessakin akku kestää helposti viisi vuotta jos välttää jatkuvaa yön yli laturissa roikuttamista ja muutenkin pitää akun latauksen 30-80% välissä.
Vasta oli iltalehdessä juttua 700tkm ajetusta taksi Teslasta, akut vaihdettu kertaalleen takuuseen. Vastaavalla dieselillä olisi polttoaineeseen mennyt tuolla matkalla n.60000€.
Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.Aikamoinen väite kun vanhin edelleen toimiva akku on 176 vuotta vanha.
Maailman vanhin akku on toiminut jo 176 vuotta – kukaan ei tiedä, mistä se on tehty
Jaksa kaivaa parempaa.lähdettä nyt tuosta vanhasta akusta.tähän.
Ja ensimmäiset paristot on jostain 200eaa vuodelta. Eli n. 2220 vuotta sitten.
Bagdadin paristo – Wikipedia
Eksponentiaaliseen kasvuun tarvitaan jotain täysin muuta keksintöä kuin sähkökemiallinen akkutekniikka. Vaatii atomienergiaa jo.
1800 luvun keksintöjä toikin solid state akku. Eikä kapasiteetti kasva kuin 2-3x nykyisestä. Ei siis millään tavalla expontiaalista kasvua ole näkyvissä. Kehitys ollut lähinnä puhtaampia materiaaleja ja materiaalien parempaa käsittelyä. Pääasiassa siis vanhojen keksintöjen viilausta paremmaksi. Expontiaalinen tarkoittaa aivan muunlaista kasvua kuin mitä akkujen saralla on edes missään keksinnössä näkyvissä.Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.
Between 1831 and 1834, Michael Faraday discovered the solid electrolytes silver sulfide and lead(II) fluoride, which laid the foundation for solid-state ionics.[3][4] High performance batteries are considered to be solid-state ionic devices.[5]
Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.
Niin. Nythän on antimaterial tutkimus kuumana ja sieltä voi löytyä vaikka mitä. Tai olla löytymättä. Nykyakkujen saralla pitäisi melkoinen muutos tulla että saisi sitä exponentiaalia kehitystä. Materiaaleja voi vielä vähän nanomateriaaleissa viilata, mutta ei se riitä.Voi olla, se kehitys voi jatkua esim. vedyn suuntaan (tai vaikka neutronitähdeksi konepellin alle). Ei ole mitään syytä, joka takaisi että kemiallinen akkuteknologia kehittyy exponentiaalisesti. Aivan kuten hevoskärryjen kehitys lopulta taittui. Tai ehkä joku keksii teleportaation ja ei ole mitään syytä enää kehittää autoihin akkuja.
Kehitys ei tarkoita yhden suunnan loputonta paranemista.
Juutikin näin.Voi olla, se kehitys voi jatkua esim. vedyn suuntaan (tai vaikka neutronitähdeksi konepellin alle). Ei ole mitään syytä, joka takaisi että kemiallinen akkuteknologia kehittyy exponentiaalisesti. Aivan kuten hevoskärryjen kehitys lopulta taittui. Tai ehkä joku keksii teleportaation ja ei ole mitään syytä enää kehittää autoihin akkuja.
Kehitys ei tarkoita yhden suunnan loputonta paranemista.
Tässä kannattaa huomioida se seikka, että jos akkujen kapasiteetti kasvaa 2-3 kertaiseksi ei se pelkästään tarkota autojan rangen kasvavan 1000 mailiin vaan 300 mailin autojen akut on hyvin pieniä mikä keventää autoa jne, erilaisia hyötyjä saadaan tuota kautta. Puhumattakaan jos akut ei voi syttyä tuleen, se on jo iso valtti.Kaikki tuo on aika irrelevanttia sen kanssa mitä se maksaa kun se pultataan autoon. Kolminkertainen kapasiteetti on erikoisautoja lukuunottamatta suhteellisen tarpeeton. Kiva olla, mutta ei muuta ratkaisevasti tilannetta ellei se ole saman hintainen tuottaa. Sitten jos se on merkittävästi halvempi, niin akkujen päivitys vanhoihin autoihin vasta onkin mukava juttu omistajan kannalta joka aika todennäköisesti tulee saataville tuossa vaiheessa jos akkuja on halpaa tuottaa.