Keskustelua hybridiautoista

Sähköautoilla olisi ihan mieletön jälkimarkkinointi potentiaali, jos valmistaja ymmärtäisivät alkaa tehdä rahaa akkupäivityksillä. Olisi se vain jees esim. tuolle Miille tai susipaskan rangen Leafeille saisi 10 vuoden päästä ostettua siihen täysin uudella akkuteknologialla valmistetun akun. Toki Leafit tarvitsisivat ne jo nyt. Täysin naurettavaa pelleilyä, että tätä ei voi jo tehdä.
 
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta :D


Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.

Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
 
Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.

Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
 
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Olen hyvin tietoinen kaverin ulostuloista. Ei tarvitse jokaista videota katsoa ja todeta sitä uudestaan.
 
Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
 
Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
Varmasti ihan hyvä idea. Tuskin tämän asian tiimoilta keskustelu jatkuu mutta vois yrittää jatkossa lainata tästä ketjusta tekstin tuonne Teslan omaan ketjuun jos tuntuu aihe ajautuu sivuraiteille tämän ketjun aiheesta.
 

Olihan se tiedossa että tulossa on jotakin erikoista, mutta tämä yllätti kyllä siitä huolimatta ihan täysin. Ehdin jo vähän haaveilla, että josko Cybertruck olisi meikäläisen ensimmäinen sähköauto joskus parin vuoden kuluttua, kun auton hankinta on seuraavan kerran ajankohtaista, mutta ne haaveet kyllä taisivat romuttua. Ensimmäinen ajatus Cybertruckin nähtyäni oli, että kyseessä on pakko olla vitsi; vaikuttaa siltä, että auton suunnittelijat olisivat tarkoituksellisesti yrittäneet tehdä siitä niin ruman, kuin suinkin mahdollista.
 
Eiköhän tää justii niin muskin suunnittelema kuin voi olla :lol: päässy toteuttamaan pikkupojan unelman. En usko että tulee olemaan teslan tuotannossa mikään päätuote, rehtiä mainosta ja otsikkoa samalla tyydyttäen pomon fantasiota, rahat yritetään tosisaan tehdä 3 ja Y malleilla.
 
Tuli tuosta teslan uudesta Cybertruckista ekana mieleen lego auto ja sitten homer simpsonin suunittelema auto

the-homer-inline4.jpg
 
Eiköhän se 7 vuoden takuu ole tullut niissä ihan tarpeeseen ;) Tässä tapauksessa kyllä viittasin puhtaasti yleiseen ohjaamon olemukseen, materiaaleihin ja äänieristykseen. S/V90, E-sarja fiilis murto-osalla niiden hinnasta. Sähkö-Kona on perus ämpärimuovi-"japsi" helvetin isolla akulla (ja hintalapulla).

e: Yritän tässä nyt siis vain sanoa, että Miin hinnoittelun jälkeen pelkkä "sähköauto" ei riitä enää perusteeksi kiskoa järjettömiä summia. Muun auton täytyy olla linjassa yleiseen hintatasoon. 20 k€ autosta voi pyytää vähän enemmän, jos on iso akku, mutta 45 k€ :rofl:

Ootko käyny kattomassa/ajamassa sähkö-konaa? Ihan eri planeetalta kuin bensa-kona
 
Toi teslan uusin kyllä näyttää just siltä miltä 80-luvun alussa ajateltiin että autot näyttää vuonna 2000

Jotenkin luulen että tää joku muskin trollaus, ei vaan voi ton näköstä härveliä tuoda markkinoille. Teslan muut mallit kuitenkin ollut ihan ok näköisiä paitsi kolmonen mikä aika karsea.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä mielessä mielenkiintoinen, että tuo voi toteutua vain jos poliittiset päättäjät pakottavat tuon tapahtumaan. Ja kiinnostava, koska ”ennusteen” itseään toteuttava voima voi olla myös todella kova.

Jos Saksalaiset ja Ranskalaiset autofirmat lobbaavat omia poliitikkojan sillä tavalla, että me haluamme rakentaa autoja tässä suhteessa, säätäkää lait ja regulaatiot niin, että olemme kilpailukykyisiä tällä product-mixillä, niin aika helpostihan tuo menee myös läpi. Itä-Euroopan autotehtaatkin omistavat Orbanit ja muut, joten tukea on luvassa.

Samoin jos eurooppalaiset öljy-yhtiöt haluavat pakottaa vetyautot markkinoille päästäkseen vetyä, sen jalostusta/tuotantoa ja jakelua hoitamaan, niin aika vähän mitään vastalobbareita on luvassa.

Valtava HEV-hybridien määrä tuntuu ainakin järjettömältä, mutta sopii varmasti Totalin ja Shellin agendaan.
 
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?

(PDF) Review—Electromobility: Batteries or Fuel Cells?
Journal of The Electrochemical Society, 162 (14) A2605-A2622 (2015)
Review—Electromobility: Batteries or Fuel Cells?
Oliver Gröger(a), Hubert A. Gasteiger(b) and Jens-Peter Suchsland(c)
a) Volkswagen AG, 38436 Wolfsburg, Germany
b) Chair of Technical Electrochemistry, Technische Universität München, 85748 Garching, Germany
c) SolviCore GmbH & Co. KG, 63457 Hanau, Germany

"In summary, despite the long research history in the lithium ion battery field and the large active research community, specific energies of lithium ion batteries significantly larger than 0.25 kWhname-plate/kgbattery-system are not yet on the horizon."

"In summary, no stable electrode components and electrolytes which would result in a demonstrated/reproducible 100% O2-recovery
over a Li-O2 battery charge/discharge cycle have yet been confirmed. Therefore, further fundamental research and materials development is required to determine the viability of Li-O2 batteries."


"In conclusion, it is difficult to achieve the gravimetric energy density from a lithium sulfur battery-system which was expected based on the prognosis over the last few years."
Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?

On aika erikoista, että moni tuntuu pitävän solid-state-akkuja jonain mullistavana ratkaisuna vaikka niiden ominaisuuksista (tai hinnasta) suuressa koossa ei ole kuin arvauksia. Esim. kylmän odotetaan olevan ongelma.


 
Melkosta huuhaata. Oliko tässä jokin kattavampi ennustusmalli olemassa vai mistä blogin kirjoittaja on nuo ennusteensa repäissyt?
Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.
 
Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.
Lähinnä linkkiä kaipasin, ja ihmettelen ettei sellasta blogissa tarjottu.

EDIT: Yritin etsiä alkuperäistä artikkelia, eli lähdettä tuolle ennusteelle. En sitä löytänyt. Jos joku nokkelampi sen löytää lukisin mielummin sen kokonaisuudessaa kun tiedän mihin ennuste perustuu. Tuo blogin juttu vaan summaa tuloksia ilman mitään tietoa mistä koko ennuste on muodostettu. Jutun arvo tällöin pyöreä nolla.
 
Viimeksi muokattu:
Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.
EDIT: jahas, tuo on jo 5 vuotta vanha paperi. Taidan sittenkin jättää lukematta. Kohtalaisen vanhentuneita arvioita. Eihän Goodenoughin ja Bragan tutkimustuloksia ollut tuolloin edes saatu. Puhumattakaan muistakin ratkaisuista.

Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?

On aika erikoista, että moni tuntuu pitävän solid-state-akkuja jonain mullistavana ratkaisuna vaikka niiden ominaisuuksista (tai hinnasta) suuressa koossa ei ole kuin arvauksia. Esim. kylmän odotetaan olevan ongelma.
Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.
 
Ei näköjään kovin pitkälle pelkällä akulla pötkitä edes nollakelillä. Auto oli latauksessa kaupan latauspömpelissä ja lähtiessä näytti 43 km rangea. Alle kilometri kaupunkiajoa ja n. 20 kilometriä tasaista 80 km/h ajelua myöhemmin range sanoi 5 km ja polttis käynnistyi. Pah.
 
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.
EDIT: jahas, tuo on jo 5 vuotta vanha paperi. Taidan sittenkin jättää lukematta. Kohtalaisen vanhentuneita arvioita. Eihän Goodenoughin ja Bragan tutkimustuloksia ollut tuolloin edes saatu. Puhumattakaan muistakin ratkaisuista.

Viittaatko Goodenough:n ja Braga:n papereihin lasielektrolyytistä? Näkyvät olevan aika kiistanalaisia: The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical

Pari viittausta tuoreisiin tutkimustuloksiin olisi ihan kiva.

Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.

Teknologian kehitys ei ole eksponentiaalista vaan pikemminkin portaittaista: innovaation seurauksena voi olla hetkellisesti "eksponentiaalista" muutosta mutta hyvin nopeasti löytyy uudet rajat, ja sitten kehitys on pikemminkin "logaritmista" hienosäätöä. Yhä suuremmilla panoksilla saadaan aikaan yhä pienempiä tuloksia. Uusia merkittäviä innovaatioita ei voi ennakoida eikä niitä välttämättä tule ollenkaan.

Akkukonsepteja on kehitetty jo vuosisata ja aina on ollut tarvetta paremmille akuille. Paine akkukehitykseen ei siis ole mikään uusi asia. En siis usko minkään "mullistuksen" olevan näköpiirissä.
 
Viittaatko Goodenough:n ja Braga:n papereihin lasielektrolyytistä? Näkyvät olevan aika kiistanalaisia: The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical

Pari viittausta tuoreisiin tutkimustuloksiin olisi ihan kiva.
Kyllä noita löytyy kun jaksaa googlettaa. En jaksa lähteä artikkelipostauskädenvääntöön, siihen tämä näyttäs helposti menevän.

Teknologian kehitys ei ole eksponentiaalista vaan pikemminkin portaittaista: innovaation seurauksena voi olla hetkellisesti "eksponentiaalista" muutosta mutta hyvin nopeasti löytyy uudet rajat, ja sitten kehitys on pikemminkin "logaritmista" hienosäätöä. Yhä suuremmilla panoksilla saadaan aikaan yhä pienempiä tuloksia. Uusia merkittäviä innovaatioita ei voi ennakoida eikä niitä välttämättä tule ollenkaan.
Teknologinen kehitys ON exponentiaalista pitkässä juoksussa. Ihan sama piirtyykö mittarilla portaita tai sinikäppyrää, pitkässä juoksussa se on eksponentiaalista.

Akkukonsepteja on kehitetty jo vuosisata ja aina on ollut tarvetta paremmille akuille. Paine akkukehitykseen ei siis ole mikään uusi asia.
Ei uusia asia, mutta tänäpäivänä paine on suurempi.

En siis usko minkään "mullistuksen" olevan näköpiirissä.
Sä saat uskoa mihin haluat, se ei liikuta minua. Enkä ole sun uskomuksias täällä pyrkimässä muuttamaan. Kukin uskoo mihin haluaa, vaikka joulupukkiin.
 
Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.

Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.

Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.

Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.

Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.
 
E-Golffin hinta tippui tosiaan ~29ke, mitähän alkuvuodesta reilut 40ke maksaneet mahtavat tällä hetkellä miettiä? Tiedossa varmasti on että tekniikoiden kehittyessä hinnat tippuvat alkuun nopeasti mutta yli 10ke samasta autosta alle vuodessa on todella kova pudotus.

Itse taidan odotella vielä pari kolme vuotta ja katsoa mihin hinnat ja tekniikat asettuvat. Mitään kovin isoja akkukapasiteetteja on varmaankin turha odotella näihin halvempiin (alle 40ke) autoihin.
 

Tuon auton hinta suunnilleen sama kuin Teslan Powerwall kilowattitunneissa. Jonkinlainen propellihattu voisi vaikka irtisanoa sähkösopparin ja laittaa tuon auton akkujen kautta sähköt. Vielä kun akun lataaminen on ilmaista monessa latauspaikassa ja siihen parempana vuoden aikana tuottaa sähköä aurinkopaneeleilla niin melkoisen muikea viritelmä.
 
Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.

Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.

Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.

Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.

Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.
Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.
Autoissa akun kapasiteetista osa ei ole koskaan käytettävissä akun käyttöiän pidentämiseksi, puhelimeen verrattavia 0-100% latauksia ei tule koskaan. Puhelimessakin akku kestää helposti viisi vuotta jos välttää jatkuvaa yön yli laturissa roikuttamista ja muutenkin pitää akun latauksen 30-80% välissä.
Vasta oli iltalehdessä juttua 700tkm ajetusta taksi Teslasta, akut vaihdettu kertaalleen takuuseen. Vastaavalla dieselillä olisi polttoaineeseen mennyt tuolla matkalla n.60000€.
 
Laitoin Miin tilaukseen, punainen plus-malli kaikilla varusteilla (mustaa kattoa en ottanut), toimitus menee varmaan sinne 2021 puolelle kunhan saan siitä vahvistuksen. Ei kai tässä oikein järkeä ole mutta mielenkiinto oli niin kova. Kakkosautoksi tulee, ja voisihan sillä ajella työmatkaakin, loppujenlopuksi ei ole kauheesti järkeä ajaa isolla autolla yksin.

Sen verran kysyin, että auto luonnollisesti maksetaan vasta kun sen saa ja hinta voi laskea mutta ei nousta. Peruutus maksaa kuulemma ~800€.
 
Kyllä noita löytyy kun jaksaa googlettaa. En jaksa lähteä artikkelipostauskädenvääntöön, siihen tämä näyttäs helposti menevän.
Ensinnäkin väitteiden esittäjillä on yleisesti velvollisuus perustella väitteensä. Epämääräinen viittaus "tutkimustuloksiin" ei ole mikään perustelu.
Toiseksi, ei kukaan voi arvata mitä artikkeleita sinä itse pidät merkittävimpinä jos et sitä muille kerro. Akkuja koskevia artikkeleita julkaistaan yli 10000 vuodessa.

Teknologinen kehitys ON exponentiaalista pitkässä juoksussa. Ihan sama piirtyykö mittarilla portaita tai sinikäppyrää, pitkässä juoksussa se on eksponentiaalista.
Esimerkiksi juuri akkuteknologia on hyvä esimerkki alasta, jossa kehitys on ollut kaikkea muuta kuin eksponentiaalista. Aika ajoin on tullut uusia akkuteknologioita vanhojen rinnalle mutta jopa vuosisataisen lyijyakunkin asema on monessa käytössä edelleen vahva. Toki lyijyakkuakin on viilattu vuosikymmenten kuluessa paremmaksi.
 
Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.
Autoissa akun kapasiteetista osa ei ole koskaan käytettävissä akun käyttöiän pidentämiseksi, puhelimeen verrattavia 0-100% latauksia ei tule koskaan. Puhelimessakin akku kestää helposti viisi vuotta jos välttää jatkuvaa yön yli laturissa roikuttamista ja muutenkin pitää akun latauksen 30-80% välissä.
Vasta oli iltalehdessä juttua 700tkm ajetusta taksi Teslasta, akut vaihdettu kertaalleen takuuseen. Vastaavalla dieselillä olisi polttoaineeseen mennyt tuolla matkalla n.60000€.
Tosiaan akku oli hajonnut, moottori oli myös hajonnut. Takuusta tuli uudet. Ohjaustehostin meni omasta pussista. Ihan mukavasti ajettu Model S 85:lla. Tarkoitus ajaa vissiin 1000 tkm, eli miljoona kilometriä.

Laitoin Miin tilaukseen, punainen plus-malli kaikilla varusteilla (mustaa kattoa en ottanut), toimitus menee varmaan sinne 2021 puolelle kunhan saan siitä vahvistuksen. Ei kai tässä oikein järkeä ole mutta mielenkiinto oli niin kova. Kakkosautoksi tulee, ja voisihan sillä ajella työmatkaakin, loppujenlopuksi ei ole kauheesti järkeä ajaa isolla autolla yksin.

Sen verran kysyin, että auto luonnollisesti maksetaan vasta kun sen saa ja hinta voi laskea mutta ei nousta. Peruutus maksaa kuulemma ~800€.
Tulee kanssa punainen, mutta ei plus malli. 31.3. taisi olla toimitus. Laturin jätin tilaamatta, kun tilasin 6-16A laturin siihen tilalle.

Jonkun myyjän mukaan kaapelia ei tule, mutta minusta se kaapeli jossain esitteessä olisi mainittu.
 
Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.

Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.

Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.

Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.

Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.

Latausjaksojen määrä mikä Teslassa ja kaikissa ison rangen versioissa on se mikä tekee akusta pitkäikäisen. Eli lataatko joka päivä 20% akun kapasiteetistä vaiko 80% vaikuttaa jo ikään 4 kertaisesti. Eli lopulta mikä sen akun todellinen ympäristövaikutus on kun pieniä akkuja puolustellaan että ovat ympäristöystävällisempiä valmistaa, mutta niiden syklit kuluukin sitten merkittävästi nopeampaa kuin ison akun.

Leafissa on myös jäähdytystä/lämmitystä laiminlyöty sen pienen akun lisäksi.

Jos pieniakkusia veronkierto hydridejä oikeasti käyttäisi vallan akulla niin ne olemattomat akut on sykleiltään todella äkkiä kulutettu loppuu. Kun päivässä kuluu jo melkein kahta sykliä töissä välillä ladatessa lisää.
 
Ensinnäkin väitteiden esittäjillä on yleisesti velvollisuus perustella väitteensä. Epämääräinen viittaus "tutkimustuloksiin" ei ole mikään perustelu.
En väitä mitään faktaksi. Annan vain oman arvaukseni asiaan. Velvollisuuksia minulla ei ole johtuen varsinaisen motiivin puutteesta. Jos mulla olis joku vahva motiivi niin kylkiäisiksi tulisi myös perustelut sen mukaan. Jos sua asia kiinnostaa kovasti niin uskon sun löytävän faktaa aiheesta. Jos sua kiinnostaa vaan väitellä niin mulla ei energia siihen riitä just nyt.

Toiseksi, ei kukaan voi arvata mitä artikkeleita sinä itse pidät merkittävimpinä jos et sitä muille kerro. Akkuja koskevia artikkeleita julkaistaan yli 10000 vuodessa.
En ole säästänyt linkkejä kaikista lähteistä mistä olen mielipiteeni muodostanut, enkä ehdi/jaksa alkaa niitä juuri nyt metsästämään. Olen parin vuoden aikana törmännyt useampaan tutkimustulokseen akkuteknologian rintamalla, erilaisista ratkaisuista joissa on potentiaalia. Goodenoughin ja Bragan tutkimukset potentiaalisimpia omasta mielestä. Jos jatkossa törmään hyvään artikkeliin niin yritän muistaa postata tänne.

Esimerkiksi juuri akkuteknologia on hyvä esimerkki alasta, jossa kehitys on ollut kaikkea muuta kuin eksponentiaalista. Aika ajoin on tullut uusia akkuteknologioita vanhojen rinnalle mutta jopa vuosisataisen lyijyakunkin asema on monessa käytössä edelleen vahva. Toki lyijyakkuakin on viilattu vuosikymmenten kuluessa paremmaksi.
Akkuteknologia on vielä nuori, eksponentiaalinen kehitys saattaa näkyä vasta nyt. Juupas eipäs väittelyn sijaan voidaan todeta olevamme eri mieltä.
 
..
Akkuteknologia on vielä nuori, eksponentiaalinen kehitys saattaa näkyä vasta nyt. Juupas eipäs väittelyn sijaan voidaan todeta olevamme eri mieltä.

Aikamoinen väite kun vanhin edelleen toimiva akku on 176 vuotta vanha.
Maailman vanhin akku on toiminut jo 176 vuotta – kukaan ei tiedä, mistä se on tehty
Jaksa kaivaa parempaa.lähdettä nyt tuosta vanhasta akusta.tähän.

Ja ensimmäiset paristot on jostain 200eaa vuodelta. Eli n. 2220 vuotta sitten.
Bagdadin paristo – Wikipedia

Eksponentiaaliseen kasvuun tarvitaan jotain täysin muuta keksintöä kuin sähkökemiallinen akkutekniikka. Vaatii atomienergiaa jo.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelimen akkua ei voi verrata sähköauton akkuun.
Autoissa akun kapasiteetista osa ei ole koskaan käytettävissä akun käyttöiän pidentämiseksi, puhelimeen verrattavia 0-100% latauksia ei tule koskaan. Puhelimessakin akku kestää helposti viisi vuotta jos välttää jatkuvaa yön yli laturissa roikuttamista ja muutenkin pitää akun latauksen 30-80% välissä.
Vasta oli iltalehdessä juttua 700tkm ajetusta taksi Teslasta, akut vaihdettu kertaalleen takuuseen. Vastaavalla dieselillä olisi polttoaineeseen mennyt tuolla matkalla n.60000€.

Ei ole puhelimen akku päässyt koskaan nollaan. Tuo on kyllä totta, että nukkumaan mennessä lataus menee 100%. En tiedä olisiko sitä voinut säätää. Valolla kuitenkin ilmoittaa sen 80% ja harvemmin olen hereillä silloin, kun se sitä näyttää. Toki näitä nyt vaihdellaan useammin niin eipä niin väliä.

350tkm. Jos se nyt on 20kWh/100km ja akut 100Kwh. Vähintään 3500 latausta vajaassa 8 vuodessa. Vähintään 1-2 latausta päivittäin. Haiskahtaa paskapuheelle tämän perusteella --> https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries Tuollaisilla mielipuolisilla latauskerroilla tuskin olisi saavuttanut noita kilometrejä, kun akut alkaa hiipumaan. Varmaan Teslalta saanut ilmaiseksi auton, että satusetäilee.
 
Aikamoinen väite kun vanhin edelleen toimiva akku on 176 vuotta vanha.
Maailman vanhin akku on toiminut jo 176 vuotta – kukaan ei tiedä, mistä se on tehty
Jaksa kaivaa parempaa.lähdettä nyt tuosta vanhasta akusta.tähän.

Ja ensimmäiset paristot on jostain 200eaa vuodelta. Eli n. 2220 vuotta sitten.
Bagdadin paristo – Wikipedia

Eksponentiaaliseen kasvuun tarvitaan jotain täysin muuta keksintöä kuin sähkökemiallinen akkutekniikka. Vaatii atomienergiaa jo.
Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.
 
Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.
1800 luvun keksintöjä toikin solid state akku. Eikä kapasiteetti kasva kuin 2-3x nykyisestä. Ei siis millään tavalla expontiaalista kasvua ole näkyvissä. Kehitys ollut lähinnä puhtaampia materiaaleja ja materiaalien parempaa käsittelyä. Pääasiassa siis vanhojen keksintöjen viilausta paremmaksi. Expontiaalinen tarkoittaa aivan muunlaista kasvua kuin mitä akkujen saralla on edes missään keksinnössä näkyvissä.

Between 1831 and 1834, Michael Faraday discovered the solid electrolytes silver sulfide and lead(II) fluoride, which laid the foundation for solid-state ionics.[3][4] High performance batteries are considered to be solid-state ionic devices.[5]
 
Jokainen teknologia kehitetään maksimi potentiaaliin kunnes kehitys loppuu ja jotain uutta tulee tilalle. Li-ion akut on ollut mullistava tekijä akkuteknologiassa melkein 30 vuotta. Uskon seuraava mullistuksen olevan solid state akut. Kehitystä voi mitata monella tapaa. Jos haluaa kumota exponentiaalisen kehityksen voi valita mittareiksi kumoamista tukevia seikkoja.

Voi olla, se kehitys voi jatkua esim. vedyn suuntaan (tai vaikka neutronitähdeksi konepellin alle). Ei ole mitään syytä, joka takaisi että kemiallinen akkuteknologia kehittyy exponentiaalisesti. Aivan kuten hevoskärryjen kehitys lopulta taittui. Tai ehkä joku keksii teleportaation ja ei ole mitään syytä enää kehittää autoihin akkuja.

Kehitys ei tarkoita yhden suunnan loputonta paranemista.
 
Voi olla, se kehitys voi jatkua esim. vedyn suuntaan (tai vaikka neutronitähdeksi konepellin alle). Ei ole mitään syytä, joka takaisi että kemiallinen akkuteknologia kehittyy exponentiaalisesti. Aivan kuten hevoskärryjen kehitys lopulta taittui. Tai ehkä joku keksii teleportaation ja ei ole mitään syytä enää kehittää autoihin akkuja.

Kehitys ei tarkoita yhden suunnan loputonta paranemista.
Niin. Nythän on antimaterial tutkimus kuumana ja sieltä voi löytyä vaikka mitä. Tai olla löytymättä. Nykyakkujen saralla pitäisi melkoinen muutos tulla että saisi sitä exponentiaalia kehitystä. Materiaaleja voi vielä vähän nanomateriaaleissa viilata, mutta ei se riitä.

 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, se kehitys voi jatkua esim. vedyn suuntaan (tai vaikka neutronitähdeksi konepellin alle). Ei ole mitään syytä, joka takaisi että kemiallinen akkuteknologia kehittyy exponentiaalisesti. Aivan kuten hevoskärryjen kehitys lopulta taittui. Tai ehkä joku keksii teleportaation ja ei ole mitään syytä enää kehittää autoihin akkuja.

Kehitys ei tarkoita yhden suunnan loputonta paranemista.
Juutikin näin.

Ehkä jengi nyt ottaa mun sanomisiani vähän turhan kirjaimellisesti. Pitäs ehkä laajentaa akkuteknologia termiä tässä yhteydessä energian varastoimisen teknologiaksi. Oli se sitten teknisenä ratkaisuna mikä tahansa.

Jos taas palataan sähköakkuautoihin niin solid state akkujen tuoma parannus on huima. Jos kapasiteettia voi kasvattaa 2-3 kertaiseksi ja turvallisuus kasvaa merkittävästi siinä huikea parannus joka saattaa tehdä polttokennoautoista vähemmän houkuttelevamman ratkaisun. Vielä kun on tutkimustuloksissa todettu että kapasiteetti paranee syklien myötä toisin kuin li-ion akuissa niin sekin on iso juttu. Jos tuohon saa yhdistettyä nopeammat lataukset on sähköakkuautot selviä voittajia. Tää on mun näkemys/arvaus. Kukin saa olla mitä mieltä haluaa aiheesta. En ala vääntämään kättä.
 
Kaikki tuo on aika irrelevanttia sen kanssa mitä se maksaa kun se pultataan autoon. Kolminkertainen kapasiteetti on erikoisautoja lukuunottamatta suhteellisen tarpeeton. Kiva olla, mutta ei muuta ratkaisevasti tilannetta ellei se ole saman hintainen tuottaa. Sitten jos se on merkittävästi halvempi, niin akkujen päivitys vanhoihin autoihin vasta onkin mukava juttu omistajan kannalta joka aika todennäköisesti tulee saataville tuossa vaiheessa jos akkuja on halpaa tuottaa.

Mitä erilaisiin autoihin tulee, niin ensi kesänä jenkkeihinkin tulee RAV4 ladattava nelivetoinen hybridi Toyotalta jolla pääsee 60 mailia. Mitä cybertruckiin tulee niin eihän tuollaista 500 mailin akustoa ole edes olemassa vielä joten ei ihme että auto on joskus 2022 ehkä saatavilla. Muutenkin muutoksia vähän väkisin tulee, kun esimerkkinä peilittömyys ei ole jenkeissä laillista tällä hetkellä ja cybertruckiin asetettu rattikin on laiton muotoilultaan.

Ei näin eurooppalaisesta näkökulmasta ole kauheasti väliä pitääkö sitä autoa ladata kerran viikossa vai kahdessa. Toki jos pitkää matkaa tekee niin se onkin jo relevanttia, mutta sitten hintakin pitää olla kilpailukykyinen joka tuskin tarkoittaa first-adopters kohdassa sitä edullisinta ratkaisua.
 
Kaikki tuo on aika irrelevanttia sen kanssa mitä se maksaa kun se pultataan autoon. Kolminkertainen kapasiteetti on erikoisautoja lukuunottamatta suhteellisen tarpeeton. Kiva olla, mutta ei muuta ratkaisevasti tilannetta ellei se ole saman hintainen tuottaa. Sitten jos se on merkittävästi halvempi, niin akkujen päivitys vanhoihin autoihin vasta onkin mukava juttu omistajan kannalta joka aika todennäköisesti tulee saataville tuossa vaiheessa jos akkuja on halpaa tuottaa.
Tässä kannattaa huomioida se seikka, että jos akkujen kapasiteetti kasvaa 2-3 kertaiseksi ei se pelkästään tarkota autojan rangen kasvavan 1000 mailiin vaan 300 mailin autojen akut on hyvin pieniä mikä keventää autoa jne, erilaisia hyötyjä saadaan tuota kautta. Puhumattakaan jos akut ei voi syttyä tuleen, se on jo iso valtti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom