Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos nyt kuitenkin muistelisit sen verran taaksepäin, että kyse oli laskusta, jossa ajeltiin eri nopeuksilla kylmällä. Ja oletus oli, että kesällä mitatut 80/100/120 kulutuserot pätisivät suurinpiirtein myös talvella. Lämmitys dominoi hyvin selvästi kulutusta suhteessa noihin pieniin tiheydestä tuleviin lisäyksiin nähden.Matikalla laskettuna ero ilmanvastuksessa välillä -30 C - 30 C on luokkaa ~25% (ilmankosteus talvella 40% ja kesällä 70%). Eli 100 km/h ajaessa Leaffilla (CdA = 0,725 m2) moottoritehoa tarvitaan ~2,4 kW (27%) enemmän 30 C vs. -30 C, jos en ihan väärin laskenu Tämä siis ottaa huomioon pelkästään ilmanvastuksen vaikutuksen eikä esim. vierintäkitkaa, joka sekin on jonkun verran isompi pakkasella.
Siitä ei ole tarkkaa käsitystä kuinka paljon pelkällä vastuksella lämmittäessä tarvitaan jerkkua -30 pakkasessa. Luulis, että tommosen yo. Leaffin 5 kW PTC vastus hohkais aika punasena, jotta kabiinin sais pidettyä edes lähellä 20 C.
Eli sanosin notta rangen vähenemisestä ~1/3-1/5 tulee ilmanvastuksesta ja >=2/3 lämmityksestä. Menee kohtuu hyvin yksiin tämän AAA:n testin kanssa, jossa Leaf 2018 20 F (-7 C) kelissä menetti rangea ~10% ilman lämmityksen käyttöä ja lämmityksen kanssa ~31%. Paitsi että tuossa leaffissa taitaa olla lämpöpumppu, niin ehkä parempi vertaus olisi sitten WV e-golf, jossa vastaavat lukemat oli 7% ja 36%. Mutta nuo on vähän appelsiinit-omena vertauksia, koska auton rakenne, tiiviys ja eristys vaikuttaa paljon.
Kuis ne mersun E-sarjan diesel-hybridit, eikös näihin uusittuihin ole jo rangeakin saatu kasvatettuaLiian halpa vrt vaihtoauto, Lexus ES tai RX ennemmin... Pitäis ajaa BMW Camryä varten loppuun ja sit vasta. (Mutta verot lyö kynsille jo, poistot käytetty yhtiöltä niin ei kannata ajaa finaaliin, veroihin hukkuu enemmän kuin matalan koron lainarahaan)
ES vaan etuveto (12v ajanu nelikoilla) ja RX... Nojoo, "kauneus, silmä, katsojat..." LS ei riitä pinkassa paksuus.
Vähän samat fiilikset. Irvistelin koko esittelyn ajan, että miksi se piti vetää noin överiks. Mutta sitten kun hetken tutki ja katteli niin ei se niin paha oo. Eniten häiritsi sen lavan pohjamateriaali, näytti joltain kromilta tai muulta kiiltävältä metallilta. Mut joo, vaatii sulattelua. Ei tosiaankaan niin paha millasen ensivaikutelman sai.Katsoin eka että ompa ruma, mutta sitten alkoi tulla mieleen että tuollaisenhan voisi vaikka ostaa.
Ymmärsinkö oikein että nuo pellit on rosteria?
Kävin nopeesti Teslan sivuilla ja näytti siellä olevan kaikki mallit tilattavissa.Toii hinta kuulostaa samalta kun Model 3 hintalupaukset. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä? Alkuun saatavilla vaan 60k malleja? kö?
Ja?Kävin nopeesti Teslan sivuilla ja näytti siellä olevan kaikki mallit tilattavissa.
Jaa jaa, no en tilannut niin en tiedä.Ja?
Saihan Model 3 35000$ versionkin tilattua heti, mutta ei taida vieläkään olla oikein saatavilla?
njoo en tiedä.Jaa jaa, no en tilannut niin en tiedä.
No ei tarvi edes tilata että ehdot pääsee lukemaan:Jaa jaa, no en tilannut niin en tiedä.
Siinä jm82:n linkkaamassa uutisessa oli kirjoitettu saatavuudesta epäselvästi/virheellisesti. Jos yritän parhaani mukaan saada siitä tolkkua niin:.
.
.
Toii hinta kuulostaa samalta kun Model 3 hintalupaukset. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä? Alkuun saatavilla vaan 60k malleja? kö?
Väittäsin että toi otsikko on hyvin harhaanjohtava, tai johtaa ajatteluun joka mun mielestä on hyvinkin nurinkurinen. Mun mielestä valtaosaa ihmisistä vaivaa sellanen täysin puutteellinen ajatusmalli jossa katsotaan mitä meillä on nyt, projisoidaan menneestä tulevaisuuden ennuste ja vedetään johtopäätöksiä. Toki jutun lopussa on ne kaikkein oleellisimmat asiat, valtaosa jutusta (otsikko mukaan lukien), on vain jaarittelua asiasta jonka kaikki (toivottavasti) jo tietää ja ymmärtää. Se oleennainen puutos on teknologian kehityksen ymmärtäminen, johon ehkä vois yhdistää vähän salapoliisityötä ja päättelyä mihin asiat on menossa. Väitän kiven kovaa että kaupalliset solid state akut tulee ennen vuotta 2030, väittäsin että lähempänä vuotta 2025. Tästä on jo tehty onnistuneita prototyyppejä laboratorioissa vuonna 2016. Toki labrasta kapualliseen tuotteeseen on aina matkaa ja kestää vuosia. Nyt täytyy myös ymmärtää panokset, akkuteknologia on yksi tärkeimmistä teknologioista ihmiskunnalle ja sen lähitulevaisuudelle, kuten tuossa jutussakin vähintään rivien välistä voi lukea. Teknologia myös kehittyy exponentiaalisesti pitkässä juoksussa, suurempia harppauksia tehdään lähitulveisuudessa verrattuna lähimenneisyyteen. Mitään raudanlujaa faktaa ei voi antaa minkä avulla ennustaa, täytyy vain laskea monta asiaa yhteen ja tehdä sen mukaan arvaus. Tää nyt on kaikki spekulaatiota ja mun oma mielipide, ei auta muuta kuin katsoa mitä tapahtuu.Joko innostuit, että sähkärien hinta on pian sama kuin polttisten? Älä vielä - MIT: sähköautojen hinnat putoavat odotettua hitaammin, tässä syy
Toisaalla:Joko innostuit, että sähkärien hinta on pian sama kuin polttisten? Älä vielä - MIT: sähköautojen hinnat putoavat odotettua hitaammin, tässä syy
Harri Junttila21.11.201917:23|päivitetty21.11.201917:24SÄHKÖAUTOLIIKENNE
Hidas lasku. Sähköautojen hinnat voivat laskea odotettua hitaammin, ennustaa MIT. PEKKA KARHUNEN
Akkujen raaka-aineiden hinta ei jatka laskuaan enää kauan, ennustaa MIT.
@
MIT Energy Initiativen tuore raportti (s. 16) varoittaa, että täyssähköautojen hinta ei laske perinteisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle niin kauan kun niiden voimanlähteenä on litiomioniakut, kirjoittaa MIT Technology Review.
Itse asiassa kestää vielä jopa vuosikymmenen ennen kuin edes sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaaren aikaiset kokonaiskulut ovat tasoissa, vaikka laskelmassa huomioidaan perinteisten autojen ja rekkojen korkeammat polttoaine- ja huoltokulut.
Löydökset ovat täysin eri linjassa kuin monien muiden tutkimusryhmien tulokset, joiden mukaan sähköautojen listahinnat tulevat tasoihin polttomoottoriautojen kanssa seuraavan viiden vuoden aikana. MIT:n ennustama pitkään jatkuva hintaero voi hidastaa siirtymää vähäpäästöisiin autoihin. Se puolestaan vaatisi hallituksia lisäämään tukiaisia tai ottamaan käyttöön voimakkaampaa sääntelyä, jotta aiemmin ennustettu sähköautojen määrä tavoitetaan.
MAINOSDNA
Kiinteä 5G saapuu koteihin ja konttoreihinKiinteän 5G:n myötä yritykset hyötyvät kaistan kasvusta sekä yhteyden laadun ja luotettavuuden paranemisesta.
Lehden mukaan liikenne on Yhdysvaltojen suurin ja globaalisti neljänneksi suurin päästöjen aiheuttaja, joten ilman voimakasta siirtymää puhtaaseen yksityisautoiluun ja joukkoliikenteeseen ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei ole mitenkään mahdollista.
Tutkimuksen mukaan ongelman syy on, että litiumioniakkujen hintojen tasainen laskeminen hidastuu muutaman vuoden kuluessa, kun raaka-aineen hinnat tulevat vastaan. Akustojen hinnan osuus täyssähköautosta on noin kolmasosa, joten vaikutus koko auton hintaan on merkittävä.
”Jos tutkii jotain näistä toisista projektioista, niin päätyy tilanteeseen, jossa akkujen hinta on pienempi kuin mitä siihen tarvittavat raaka-aineet maksavat. Meidän mielestämme se on puute”, MIT:n Mobility of the Future -ryhmän johtaja Randall Fields sanoo MIT Technology Review’lle.
Ja sitten ne numerot.
Lehden mukaan tällä hetkellä litiumioniakut maksavat 175-300 dollaria per kilowattitunti. Tyypillisessä sähköautossa noin 60 kWh:n akut.
Useat kaupalliset ja akateemiset tutkimukset ovat esittäneet, että akkujen hinta / kWh putoaa 100 dollariin vuoteen 2025 mennessä. Monet pitävät sitä haamurajana, jonka jälkeen sähköautot ja polttomoottoriautot maksavat kuluttajille saman verran ilman sähköautojen tukiaisia. Ja ennusteiden mukaan akustojen hinnat jatkavat alenemistaan vuoden 2025 jälkeenkin.
Mutta jotta tuo 100 dollaria / kWh saavutettaisiin edes vuonna 2030 pitäisi materiaalikustannusten pysyä nykytasolla seuraavat kymmenen vuotta. Ja tämä siis aikana, jona litiumionakkujen kysyntä kasvaa hyvin nopeasti. MIT:n tutkimus ennustaa, että akkupaketin hinta on vuonna 2030 vielä 124 dollaria kilowattitunnilta. Silloin sähkö- ja polttomoottoriautojen koko elinkaaren kustannukset olisivat jokseenkin tasoissa.
Elinkaarikustannukset eivät kuitenkaan vaikuttaisi myyntihintaan, joka sähköautolla olisi yhä tuhansia dollareita vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi. Elinkaarikulujen välisen eron tasaaminen on toki tärkeä virstanpylväs sähköautoilulle, mutta kuluttajat ovat huomattavan herkkiä kauppahinnalle - ja vähittäismaksuerän dollarimäärälle.
LEHDEN MUKAAN akustojen hinnat laskevat lähivuosina, kun akkuvalmistajat vähentävät kalliin koboltin määrää akuissa ja tehostavat muutenkin valmistustaan tuotantomäärien lisääntyessä. Mutta kaivannaisteollisuus on jo kypsää toimintaa, joten hintojen putoamien todennäköisesti hidastuu nopeasti vuoden 2025 jälkeen, kun materiaalien kustannukset tekevät yhä suuremman osan kokonaishinnasta.
Vuoden 2030 jälkeen jyrkempi hinnanlasku vaatii vaihtoa nyt vallitsevasta litiumionitekniikasta muihin akkukemioihin. Lehden mukaan niitä voisivat litium-metalli-, solid state- ja litium-rikki -teknologiat. Mutta niistä jokainen on vielä tuotekehityksensä alussa, eikä ole mitään takeita, että ne voisivat korvata litiumioniakut vuonna 2030.
Lehden haastattelema anodimateriaaleja tekevän Sila Nanotechnologiesin toimitusjohtaja Gene Berdichevsky on samaa mieltä siitä, että nykyteknologialla sadan dollarin haamuraja on vaikea saavuttaa. Mutta hän myös sanoo, että tutkimus jättää huomiotta joitakin lyhyemmän aikavälin edistysaskelia litiumioniakkujen teknologioissa. Hänen mukaansa vuonna 2030 akustot pystyvät varastoimaan paljon nykyistä enemmän energiaa ja pidentämään sitä kautta sähköautojen toimintamatkaa. Se puolestaan alentaa kustannuksia, parantaa käytettävyyttä ja lisää ylipäätään sähköautojen houkuttelevuutta.
TuskimpaOn huhuiltu että Tesla announcaa next gen akkuteknologian ens vuoden alussa. Jos näin on niin mielenkiintosta nähdä onko li-ion akuissa tehty joku harppaus vai onko päästy jo solid state akkujen ensimmäiseen kaupalliseen vaiheeseen. Siinä vaiheessa kun solid state akkujen kaupallinen vaihe alkaa voidaan alkaa laskea polttomoottoriautojen katoamista ihan tosissaan.
Jos -21 on tarkoitus päästä uuden puikkoihin, katsoisin noilla aikaisemmilla spekseillä varmaan Fordin uuden sähkömustangin:Ei ole mitään järkeä vaihtaa pienempään/halvempaan, koska poistot verotuksessa pienenee liikaa. (Kalliista halpaan vaihtamisen järjettömyys ylipäätään) Suunnitelmana on aloittaa kevättalvella vaihtarin arvottaminen ja kauppa niin, että auton valmistus ~ elo 20 eli päästään mv -21 tuotannolle, suuri todennäköisyys, että E-tron on saanut jotain akku/moottori päivitystä Teslan tyylisesti // taloudellisuuden kohentuminen tuotannon edetessä.
Joko innostuit, että sähkärien hinta on pian sama kuin polttisten? Älä vielä - MIT: sähköautojen hinnat putoavat odotettua hitaammin, tässä syy
Toisaalla:Joko innostuit, että sähkärien hinta on pian sama kuin polttisten? Älä vielä - MIT: sähköautojen hinnat putoavat odotettua hitaammin, tässä syy
Harri Junttila21.11.201917:23|päivitetty21.11.201917:24SÄHKÖAUTOLIIKENNE
Hidas lasku. Sähköautojen hinnat voivat laskea odotettua hitaammin, ennustaa MIT. PEKKA KARHUNEN
Akkujen raaka-aineiden hinta ei jatka laskuaan enää kauan, ennustaa MIT.
@
MIT Energy Initiativen tuore raportti (s. 16) varoittaa, että täyssähköautojen hinta ei laske perinteisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle niin kauan kun niiden voimanlähteenä on litiomioniakut, kirjoittaa MIT Technology Review.
Itse asiassa kestää vielä jopa vuosikymmenen ennen kuin edes sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaaren aikaiset kokonaiskulut ovat tasoissa, vaikka laskelmassa huomioidaan perinteisten autojen ja rekkojen korkeammat polttoaine- ja huoltokulut.
Löydökset ovat täysin eri linjassa kuin monien muiden tutkimusryhmien tulokset, joiden mukaan sähköautojen listahinnat tulevat tasoihin polttomoottoriautojen kanssa seuraavan viiden vuoden aikana. MIT:n ennustama pitkään jatkuva hintaero voi hidastaa siirtymää vähäpäästöisiin autoihin. Se puolestaan vaatisi hallituksia lisäämään tukiaisia tai ottamaan käyttöön voimakkaampaa sääntelyä, jotta aiemmin ennustettu sähköautojen määrä tavoitetaan.
MAINOSDNA
Kiinteä 5G saapuu koteihin ja konttoreihinKiinteän 5G:n myötä yritykset hyötyvät kaistan kasvusta sekä yhteyden laadun ja luotettavuuden paranemisesta.
Lehden mukaan liikenne on Yhdysvaltojen suurin ja globaalisti neljänneksi suurin päästöjen aiheuttaja, joten ilman voimakasta siirtymää puhtaaseen yksityisautoiluun ja joukkoliikenteeseen ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei ole mitenkään mahdollista.
Tutkimuksen mukaan ongelman syy on, että litiumioniakkujen hintojen tasainen laskeminen hidastuu muutaman vuoden kuluessa, kun raaka-aineen hinnat tulevat vastaan. Akustojen hinnan osuus täyssähköautosta on noin kolmasosa, joten vaikutus koko auton hintaan on merkittävä.
”Jos tutkii jotain näistä toisista projektioista, niin päätyy tilanteeseen, jossa akkujen hinta on pienempi kuin mitä siihen tarvittavat raaka-aineet maksavat. Meidän mielestämme se on puute”, MIT:n Mobility of the Future -ryhmän johtaja Randall Fields sanoo MIT Technology Review’lle.
Ja sitten ne numerot.
Lehden mukaan tällä hetkellä litiumioniakut maksavat 175-300 dollaria per kilowattitunti. Tyypillisessä sähköautossa noin 60 kWh:n akut.
Useat kaupalliset ja akateemiset tutkimukset ovat esittäneet, että akkujen hinta / kWh putoaa 100 dollariin vuoteen 2025 mennessä. Monet pitävät sitä haamurajana, jonka jälkeen sähköautot ja polttomoottoriautot maksavat kuluttajille saman verran ilman sähköautojen tukiaisia. Ja ennusteiden mukaan akustojen hinnat jatkavat alenemistaan vuoden 2025 jälkeenkin.
Mutta jotta tuo 100 dollaria / kWh saavutettaisiin edes vuonna 2030 pitäisi materiaalikustannusten pysyä nykytasolla seuraavat kymmenen vuotta. Ja tämä siis aikana, jona litiumionakkujen kysyntä kasvaa hyvin nopeasti. MIT:n tutkimus ennustaa, että akkupaketin hinta on vuonna 2030 vielä 124 dollaria kilowattitunnilta. Silloin sähkö- ja polttomoottoriautojen koko elinkaaren kustannukset olisivat jokseenkin tasoissa.
Elinkaarikustannukset eivät kuitenkaan vaikuttaisi myyntihintaan, joka sähköautolla olisi yhä tuhansia dollareita vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi. Elinkaarikulujen välisen eron tasaaminen on toki tärkeä virstanpylväs sähköautoilulle, mutta kuluttajat ovat huomattavan herkkiä kauppahinnalle - ja vähittäismaksuerän dollarimäärälle.
LEHDEN MUKAAN akustojen hinnat laskevat lähivuosina, kun akkuvalmistajat vähentävät kalliin koboltin määrää akuissa ja tehostavat muutenkin valmistustaan tuotantomäärien lisääntyessä. Mutta kaivannaisteollisuus on jo kypsää toimintaa, joten hintojen putoamien todennäköisesti hidastuu nopeasti vuoden 2025 jälkeen, kun materiaalien kustannukset tekevät yhä suuremman osan kokonaishinnasta.
Vuoden 2030 jälkeen jyrkempi hinnanlasku vaatii vaihtoa nyt vallitsevasta litiumionitekniikasta muihin akkukemioihin. Lehden mukaan niitä voisivat litium-metalli-, solid state- ja litium-rikki -teknologiat. Mutta niistä jokainen on vielä tuotekehityksensä alussa, eikä ole mitään takeita, että ne voisivat korvata litiumioniakut vuonna 2030.
Lehden haastattelema anodimateriaaleja tekevän Sila Nanotechnologiesin toimitusjohtaja Gene Berdichevsky on samaa mieltä siitä, että nykyteknologialla sadan dollarin haamuraja on vaikea saavuttaa. Mutta hän myös sanoo, että tutkimus jättää huomiotta joitakin lyhyemmän aikavälin edistysaskelia litiumioniakkujen teknologioissa. Hänen mukaansa vuonna 2030 akustot pystyvät varastoimaan paljon nykyistä enemmän energiaa ja pidentämään sitä kautta sähköautojen toimintamatkaa. Se puolestaan alentaa kustannuksia, parantaa käytettävyyttä ja lisää ylipäätään sähköautojen houkuttelevuutta.
Miks ei suoraan Teslaa sitten?Jos -21 on tarkoitus päästä uuden puikkoihin, katsoisin noilla aikaisemmilla spekseillä varmaan Fordin uuden sähkömustangin:
MUSTANG MACH-E
Lähes Teslan energiatehokkuus ja range.
Miks ei suoraan Teslaa sitten?
Tuon puutteen voit korjata itse iskemällä pikkasen rahaa tiskiin. Mutta miten korjaat Fordin puutteet suhteessa Teslaan?Fordin voi pestä ilman että maalit putoaa.
Tuon puutteen voit korjata itse iskemällä pikkasen rahaa tiskiin. Mutta miten korjaat Fordin puutteet suhteessa Teslaan?
Tuon puutteen voit korjata itse iskemällä pikkasen rahaa tiskiin. Mutta miten korjaat Fordin puutteet suhteessa Teslaan?
Kiitos tästä näkemyksestä. Alleviivaa hyvin mitä itse asiasta sanoin.Jos kattelee kuinka akkutekniikka on viimeisen 20 vuoden aikana kehittynyt niin en odottaisi, että muutaman vuoden sisällä Rinta-Joupilta voi käydä hakemassa mullistavaa avaruusajan tekniikkaa.
Mtiä jos sulle tarjottas 10% kalliimpaa Teslaa ilman laatuongelmia? Enkä väittäs Teslan laatua ala-arvoseks, ellet vedä pakasta just tämän vuoden alkupuolella valmistettuja Model kolmosia, sitten voidaan olla jokseenkin samaa mieltä.Jos puhut teknisistä puutteista, niin henk koht otan teknisesti köyhemmän auton, mitä tuo Mustang ei edes ole, kuin laadullisesti ala-arvoisen auton jos hintaluokka on sama, tuo on ihan no-brainer.
Mielestäni puolustin ylempänä. Ja kysyisinkin, mikä on se nykylaatu sun mielestä? Kuinka tarkkaan oot seurannu laadun kehitystä tuon alkuvuoden production helvetin tasoituttua? Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti.Ei Teslan hankintaa tuolla nykylaadulla voi puolustella itselleen yksinkertaisesti millään jos yhtään omaisuuttaan arvostaa.
Tyossa ylempänä näistä jo mainitsin, osio mitä minä arvostan. Ja äkkiseltään kun itse tuota artikkelia vilkasin ei pistänyt silmään yhtään mikään kummankaan auton eduksi. Saisko tarkennusta mitä itse poimit sieltä Fordin eduksi?Tuossa vähän vertailua eri valmistajien mallien välillä, en nyt äkkiseltään näe mikä se Fordin puute esim Model 3:een verrattuna on? Päinvastoin, speksien valossa parempi vähän joka osa-alueella.
2021 Ford Mustang Mach-E vs. Audi E-Tron, Jaguar I-Pace and Tesla Model 3 - Roadshow
Koska Mariini nimenomaan ei halunnut Teslaa: Keskustelua sähkö- ja hybridiautoistaMiks ei suoraan Teslaa sitten?
Jumalauta. Ei helvetti.
Mitä sieniä siellä oikein vedetään?
Siis ei oo todellista, onko muka oikeesti tonnäkönen?? Joo kans joku 8 bittinen tai 80 90 luvu laite tuli mielee. Ton auton kohdalla Teslan ei tarvi murehtia M3:sen maalaus ongelmista koska eihän tätä tarvitse maalata. Pellin väri on sopiva
Teknologinen kehitys ei ole exponentiaalinen lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna (joskus jop kymmenissä vuosissa, kyllä se on lyhyt katsanta). Pidemmässä juoksussa se kuitenkin on sitä. Ja jos yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin tuo akkuteknologian kehittymisen paikallaanjuoksu alkaa jo indikoida kovaa hyppäystä lähitulevaisuudessa. Sulla on mun mielestä aivan liian abstrakti projektio tuleviasuuden ennustamista. Kuten aikasemmin sanoin pitäs tehdä vähän salapoliisityötä mitä maailmalla tapahtuu, ymmärtää että pitkässä juoksussa mennään exponentiaalisella vauhdilla eteenpäin ja tehdä siitä laskutoimitus tuleviasuuden ennustukselle. Väittäsin että akkuteknologiassa ollaan aika pian tilanteessa "pakko saada jotain parempaa käyttöön". Solid state akut ratkasee paljon akkuteknologian ongelmia ja se on oikeasti hyvin lähellä.Kyllä luin ajatuksella sinun viestin asiaan liittyen ja toin juurikin esille sen, että monessa asiassa on tarpeen pohjata menneisyyteen, kun pohditaan tulevaisuutta ja erityisesti teknistä kehitystä. Nykyihmisen isoin kehityksen este on ollut muuhun teknologiaan nähden kelvoton akkuteknologia. Se pohjaa edelleen 70-luvulla kehiteltyyn tekniikkaan. Ottomoottori on vielä surullisempi tarina sillä se pohjautuu 1870 luvulla kehiteltyyn malliin. Ottomoottorista on toki otettu kaikki mahdollinen irti nykytekniikan avulla.
Akkuteknologian kehitykseen on investoitu valtavia summia, joten tosiaan luulisi että niitä avaruusajan ratkaisuja alkaisi pikkuhiljaa putkahtelemaan myös markkinoille saakka.
60-luvulla kehityttiin vauhdilla ja oletettiin että kehitys jatkuu tulevina vuosikymmeninä yhtä isoin harppauksin. Todellisuus näyttäisi olevan jälkikäteen katsottuna hivenen toisenlainen. Edes mooren laki ei pidä enää paikkaansa.
Heitän arvauksiani:OK. Toivottavasti olet oikeassa asian suhteen. Olisin iloinen jos näkisin seuraavat asiat lähitulevaisuudessa:
Fuusiovoiman kaupallisena tuotteena
Kvanttitietokoneen kaupallisena tuotteena
Akkuteknologian mullistuksen
Nämä yhdessä ratkaisisivat monia ihmiskuntaa riivaavia ongelmia.
Kun otetaan huomioon millä vauhdilla höyrykoneista siirryttiin polttomoottereihin niin sähköinen evoluutio voi olla kovaa kyytiä.
Mtiä jos sulle tarjottas 10% kalliimpaa Teslaa ilman laatuongelmia? Enkä väittäs Teslan laatua ala-arvoseks, ellet vedä pakasta just tämän vuoden alkupuolella valmistettuja Model kolmosia, sitten voidaan olla jokseenkin samaa mieltä.
Tähän väliin pitäs sitten erotella ne tekniset featuret, ja toki ihmisestä kiinni mitä arvostaa.
Tärkeimmät asiat performanssin suhteen (ja ehkä ajettavuuden?) on aika lailla tasan. Kiihtyvyys ja toimintasäde on ylivoimaisesti tärkeimmät ominaisuudet ja tietty taso kun ylitetään ei sillä ole enää edes väliä. Ajettavuus myös tärkeetä, siihen en osaa sanoa, oletan että riittävän tasoissa ollaan ettei vaikuttas ostopäätökseen. Ja tietty pitää pohtia turvallisuutta joka näyttelee jotain osaa ostopäätöksessä. Fordin turvallisuudesta en tiedä mitään, mutta Model 3 lukeutunee "maailman turvallisimpiin autoihin".
Sitten päästään niihin asioihin mitä MINÄ arvostan. Rauta ja softa joka tukee full self driving mahdollisuutta pelkillä softa päivityksillä. Ylipäätään softan jatkuva päivitys joka tuo lisäominaisuuksia "vanhaan" autoon on todella mukavaa ja piristävää. En tiedä onko Fordilla tälläseen mahdollisuutta. Ainakin FSD:n osalta Tesla on ylivoimainen kilpajuoksussa.
Mielestäni puolustin ylempänä. Ja kysyisinkin, mikä on se nykylaatu sun mielestä? Kuinka tarkkaan oot seurannu laadun kehitystä tuon alkuvuoden production helvetin tasoituttua? Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti.
Tyossa ylempänä näistä jo mainitsin, osio mitä minä arvostan. Ja äkkiseltään kun itse tuota artikkelia vilkasin ei pistänyt silmään yhtään mikään kummankaan auton eduksi. Saisko tarkennusta mitä itse poimit sieltä Fordin eduksi?
Mielestäni tämä "Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti" ei tarkoita että tehtaat puskee just nyt ulos priimaa. Pointti oli että surkeaan laatuun oli todennäköisesti syy tuotantohelvetti jolloin mutkia oijottiin suoriksi. Eikä tietenkään voi näin pikaisesti julistaa laatuongelmia selätetyksi, jos nyt pusketaan laatua ulos niin ongelman selättämisen julistukseen tarvitaan useita kuukausia, ellei vuos tai pari. Halusin tuoda vain esille mahdollisen syyn laatuongelmiin ja että suunta näyttäs olevan selvästi paranemaan päin. Ihan vain sen vuoksi kun kommentit tyyliin "laadullisesti ala-arvoinen auto" voi olla hiukan harhaanjohtava. Tai ainakin tiedostaa että tuo kommentti pätee vuoden alkupuoliskolla valmistettuihin autoihin, ei välttämättä enää tuoreisiin tuotoksiin.Itse odottaisin ainakin 1-2 vuotta ennenkuin julistaisin Teslan laatuongelmat selätetyksi.
Jos laatuongelmat alkoi paljastumaan Model 3:n osalta vasta alkuvuodesta niin en usko sekuntiakaan että ne on kaikki jo korjattu Teslan toimesta ja että liukuhihnalta pukkaa nyt pelkkää priimaa, sanoi muutama asiakaskysely mitä tahansa.
Mutta tunnustan etten ole nykytilasta kärryillä joten voi toki olla että olen ihan hakoteillä.
Jees, tää on just se mitä kukin arvostaa. Sulle se Musse on parempi ratkasu, etenkin kun et selvästikään arvosta Teslan muita teknisiä etumatkoja. Se on hyvä että on valinnanvaraa, löytyy se auto omiin tarpeisiin eikä kaikkien tarvii ostaa Teslaa jos ei halua.Ja joo, paperilla ovat hyvinkin tasaväkisiä ja jos noiden speksien perusteella pitäisi valita niin tavaratilan takia Mustang.
Perheellisen pakkofeatureita autossa, joskin tässä on kohta vuosi pärjäilty 5-ovisella Focuksella oikein mainiosti.
5 vuotta voi olla ihan hyvä arvio Solid state akkuihin (isommassa tuotannossa). Sitä ei tiedä kuinka paljon parempia ne siinä vaiheessa ovat. Voi olla ettei kovin merkittävästi vielä, mutta pitää muistaa että ne ovat silloin vielä ns 1st-2nd gen kamaa ja kehitys myöhemmin tuo niille lisää etua.Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
2. Kvanttitietokoneen kaupallinen tuote (noin 10 vuotta, kuitenkin alle 15 vuotta)
3. Fuusiovoiman kaupallinen tuote (noin 20 vuotta, kuitenkin alle 30 vuotta)
Kuten näkyy, olen hyvin optimistinen. Tiedostan varsin hyvin ettei asiat näytä edistyvän noin nopeasti. On kuitenkin paljon muuttujia mistä ei tiedetä, etenkin sellasia muuttujia joita ei ole vielä keksitty, jotka kiihdyttää noiden aisoiden kehitystä. Nää muuttujat on niitä seikkoja joiden vuoksi leikkaan "normaalia" aika-arvioita intuitiivisesti.
Yksi esimerkki on tekoälyn kehitys. Aina kun tekoälyn kehitys tekee riittävän harppauksen monen muun asian kehitys kiihtyy. Näitä on käytännössä mahdoton arvioida oikein, mutta teen parhaani.
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta5 vuotta voi olla ihan hyvä arvio Solid state akkuihin (isommassa tuotannossa). Sitä ei tiedä kuinka paljon parempia ne siinä vaiheessa ovat. Voi olla ettei kovin merkittävästi vielä, mutta pitää muistaa että ne ovat silloin vielä ns 1st-2nd gen kamaa ja kehitys myöhemmin tuo niille lisää etua.
Nopeasti googlailin niin tämmöistä löytyy (lokakuulta):
"Production release dates vary, but it is possible a solid-state battery powered EV could reach the market in 2020 if Toyota meets its target. However, most automakers are aiming to get into the market between 2022 and 2025. "
Eikös Roadster 2 tule 200kwh akku, mistä rangekin luonnolisesti tulee (ja ne tehot)?Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen.