Keskustelua hybridiautoista

Kona on aika eriluokan vehje 64Kwh akkuineen, Mii on pieni kaupunkikippo.
e: Vähän kuin vertaisi Miitä Atecaan koossa, Hyundai pystyy pikalatauksessa paljon suurempiin tehoihin kun matkaa taitetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitos noista.

Oli tarkoitus siis kysyä sitä, että paljonko auto menettää paikallaan ollessa kylmässä virtaa. Eli että sillä ei ajeta ja on vaikka -20 pakkasta, niin menettääkö virtaa mitä tahtia, vaikka kukaan ei sillä aja?

Tuossa skenaariossa 110km/h ajon jälkeen akku on aika lämmin. Varsinkin jos lähdet juuri täyteen ladatulla akulla liikkelle. Seat ei kuluta parkissa pakkassessakaan sähköä, ennenkuin akun lämpötila on luokkaa -20 ja akun lämmitin käynnistyy. Ehtiiko kymmenessä tunnissa Miin akku jähtymään niin paljoa?

Sähköautoilevan motoristin Tampere-Helsinki testissä Nissan Leafin +37c lämpöinen akku laski viidessä tunnissa varjoissassa +20c hallissa +32 asteiseksi. Jäähtyi asteen per tunti. Eri auto ja eri olosuhteet, mutta antaa suuntaa.

Kuinka nopeasti Miin akku lämpiää/Jäähtyy ja paljonko akunlämmitin syö ajoakkua on kuitenkin lähinnä arvauksia tällä hetkellä. Autokaupasta VW e-up! lainaan pakkasviikonlopuksi ja testi käyntiin.
 
Kona on aika eriluokan vehje 64Kwh akkuineen, Mii on pieni kaupunki kippo.
20 k€ pieni muovipulkka ilman sähkölisää. Ei tuossa ole mitään muuta eroavaa kuin aivan jäätävä ylihinta. Samalla hinnalla saa 3 Miitä ja yli 90 kWh akkua. 30-35 k€ Konasta olisi perusteltavissa, jos leikkii Miin hinnan olevan puhtaasti akusta.

e: Ei sen puoleen, etteikö se 30-35 k€ Kona silti edelleen olisi jäätävä muovipulkka. Samalla hinnalla saa esim. uuden 508 pösön, joka on aivan eri planeetalta laadun suhteen.
 
Onko muut Miistä kiinnostuneet saaneet kyseisen sisältöistä e-postia? Siinä tarjotaan saman konsernin muita tuotteita...

- VW e-up! 17550€ (rajattu erä)
- VW e-up! Style 17990€ (rajattu erä)
- VW e-Golf 29100€
+ toimituskulut 600€

Hinnat pitävät sisällään valtion hankintatuen 2000€ ja VWn Juhlatuen 4000€. e-Golf Juhlamalli saatavana toimitukseen välittömästi, e-up! -mallit tammi-/helmikuu 2020 ->
 
Viimeksi muokattu:
e: Ei sen puoleen, etteikö se 30-35 k€ Kona silti edelleen olisi jäätävä muovipulkka. Samalla hinnalla saa esim. uuden 508 pösön, joka on aivan eri planeetalta laadun suhteen.

Mitä laatua tässä tarkoitat? Laatutuntumaako? Hyundaissahan lie edelleen se 7v takuu, ja ainakaan omalla Peugeot-kokemuksellani (6 pösöä omistanut) sanoisi mitenkään varsinaisesti laadukkaiksi autoiksi noita :)...
 
Mitä laatua tässä tarkoitat? Laatutuntumaako? Hyundaissahan lie edelleen se 7v takuu, ja ainakaan omalla Peugeot-kokemuksellani (6 pösöä omistanut) sanoisi mitenkään varsinaisesti laadukkaiksi autoiksi noita :)...
Eiköhän se 7 vuoden takuu ole tullut niissä ihan tarpeeseen ;) Tässä tapauksessa kyllä viittasin puhtaasti yleiseen ohjaamon olemukseen, materiaaleihin ja äänieristykseen. S/V90, E-sarja fiilis murto-osalla niiden hinnasta. Sähkö-Kona on perus ämpärimuovi-"japsi" helvetin isolla akulla (ja hintalapulla).

e: Yritän tässä nyt siis vain sanoa, että Miin hinnoittelun jälkeen pelkkä "sähköauto" ei riitä enää perusteeksi kiskoa järjettömiä summia. Muun auton täytyy olla linjassa yleiseen hintatasoon. 20 k€ autosta voi pyytää vähän enemmän, jos on iso akku, mutta 45 k€ :rofl:
 
20 k€ pieni muovipulkka ilman sähkölisää. Ei tuossa ole mitään muuta eroavaa kuin aivan jäätävä ylihinta. Samalla hinnalla saa 3 Miitä ja yli 90 kWh akkua. 30-35 k€ Konasta olisi perusteltavissa, jos leikkii Miin hinnan olevan puhtaasti akusta.

e: Ei sen puoleen, etteikö se 30-35 k€ Kona silti edelleen olisi jäätävä muovipulkka. Samalla hinnalla saa esim. uuden 508 pösön, joka on aivan eri planeetalta laadun suhteen.
Kona ei taida sekään olla kauhean iso. Kia Niro ilmeisesti olisi vähän isompi.
Kona saisi kyllä minustakin olla paljon halvempi, että olisi houkutteleva.

Hyundai Kona alk. 19 990 €
Kia Niro hybridi Alk. 27 990 €
Hyundai Black Friday -etu - Hyundai Kona: Etu 2730€
Niro Tutustu

Peugeot 508 taitaa olla ainakin Kona "pikkuautoa" vähän isompi. En ole itse pösöä ajanut.
 
Onko muut Miistä kiinnostuneet saaneet kyseisen sisältöistä e-postia? Siinä tarjotaan saman konsernin muita tuotteita...

- VW e-up! 17550€
- VW e-up! Style 17990€
- VW e-Golf 29100€
+ toimituskulut 600€

e-Golf Juhlamalli saatavana toimitukseen välittömästi, e-up! -mallit tammi-/helmikuu 2020 ->
Siis onko nämä tulleet hengessä, että kyselit Miistä, tässä olisi tällaisia vaihtoehtoja paremmalla saatavuudella? Vai että "etkö jaksa odottaa Miitä, haluatko autosi nopeammin..."?
 
Kona ei taida sekään olla kauhean iso. Kia Niro ilmeisesti olisi vähän isompi.
Kona saisi kyllä minustakin olla paljon halvempi, että olisi houkutteleva.

Hyundai Kona alk. 19 990 €
Kia Niro hybridi Alk. 27 990 €
Hyundai Black Friday -etu - Hyundai Kona: Etu 2730€
Niro Tutustu

Peugeot 508 taitaa olla ainakin Kona "pikkuautoa" vähän isompi. En ole itse pösöä ajanut.
508 on iso perheauto. Oli vaan esimerkki siitä miten järjetön sähkö-Konan pyynti on. 508 kaikilla herkuilla pääsee suurinpiirtein samaan hintaan sähkö-Konan kanssa. "Edustustason" polttomoottorivehje vs. muovipulkka akulla :beye: Konan puolustukseksi täytyy sanoa, että 508:ssa on poikkeuksellisen hyvä hinta-laatusuhde sen tarjoaman mukavuuden näkökulmasta. Ironisesti sähkö-Konan suurin riski on Pösöä vastaava arvoalenema. Konasta taitaa lähteä vielä enemmän, kun joku lähitulevaisuudessa menee julkaisemaan vastaavalla rangella olevan pelin 25 k€ hintaluokkaan.
 
Onko muut Miistä kiinnostuneet saaneet kyseisen sisältöistä e-postia? Siinä tarjotaan saman konsernin muita tuotteita...

- VW e-up! 17550€ (rajattu erä)
- VW e-up! Style 17990€ (rajattu erä)
- VW e-Golf 29100€
+ toimituskulut 600€

Hinnat pitävät sisällään valtion hankintatuen 2000€ ja VWn Juhlatuen 4000€. e-Golf Juhlamalli saatavana toimitukseen välittömästi, e-up! -mallit tammi-/helmikuu 2020 ->
Seat Mii oli noin 15 900€ ja VW up on noin 2000€+ kalliimpi. Eli Mii pitäisi olla ihan hyvä tilaus. Mii ei kyllä vielä helmikuussa tule, mutta varmaan maalis-huhtikuussa.

Konasta taitaa lähteä vielä enemmän, kun joku lähitulevaisuudessa menee julkaisemaan vastaavalla rangella olevan pelin 25 k€ hintaluokkaan.
Konasta jollain vähän pienemmällä akulla 25 k€ olisi kyllä oikein hyvä. Akku maksaisi siis jotain +5000€.
 
Onko muut Miistä kiinnostuneet saaneet kyseisen sisältöistä e-postia? Siinä tarjotaan saman konsernin muita tuotteita...

- VW e-up! 17550€ (rajattu erä)
- VW e-up! Style 17990€ (rajattu erä)
- VW e-Golf 29100€
+ toimituskulut 600€

Hinnat pitävät sisällään valtion hankintatuen 2000€ ja VWn Juhlatuen 4000€. e-Golf Juhlamalli saatavana toimitukseen välittömästi, e-up! -mallit tammi-/helmikuu 2020 ->
Tuossa vielä koko juttu lainattuna. Itselle ei ole mitään tullut, kun Mii tilaus on sisässä.

vw.jpg


edit: Jännästi VW nettisivuilla ei asiasta kerrota mitään.
 
Kyllähän sen huomaa että Konan haluttavuus on laskenut - 9-12kk odotusajat on poistuneet ja Konaa löytyy nettiautosta "heti toimitukseen". Tuskin syynä oli Mii vaan se että Model 3 SR hinta laski hankitukirajan alle, jolloin M3:n ja Kona Stylen hinta on lähes sama. Edullisemmalla comfortilla on enemmän paikkansa vielä.

En silti jää kaipaamaan sitä valkoista 508:sta jonka vaihdoin Konaan ;-) Ja tiedossahan se oli kyseessä on 90-luvun PC-bileet, jossa koko ajan tulee parempaa ulos halvemmalla. En kuitenkaan vertaisi Konaan Miihin joka on selkeästi kakkosauto kaupunki-ajoon. e-corsa/peugeot e-208 olisi tällä hetkellä se mitä lähtisin odottamaan, jos auton vaihto olisi ajankohtainen.
 
Ausstattungsfeatures des e-up! "Style"
  • 4 Leichtmetallräder "blade" 5 J x 15 15
  • Seitenscheiben hinten und Heckscheibe abgedunkelt
  • Ambientebeleuchtung
  • Klimaanlage "Climatronic"
Nämä sillä oletuksella, että Style-varustepaketti on sama kuin Saksassa.

Volkswagen Der neue e-up! e-up! Style
Sivuston mukaan molemmissa:
Klimaanlage (vollautomatisch)
Sekä stylea saa kakkois värillä, musta tai valkoinen katto.
 
Kyllähän sen huomaa että Konan haluttavuus on laskenut - 9-12kk odotusajat on poistuneet ja Konaa löytyy nettiautosta "heti toimitukseen". Tuskin syynä oli Mii vaan se että Model 3 SR hinta laski hankitukirajan alle, jolloin M3:n ja Kona Stylen hinta on lähes sama. Edullisemmalla comfortilla on enemmän paikkansa vielä.

En silti jää kaipaamaan sitä valkoista 508:sta jonka vaihdoin Konaan ;-) Ja tiedossahan se oli kyseessä on 90-luvun PC-bileet, jossa koko ajan tulee parempaa ulos halvemmalla. En kuitenkaan vertaisi Konaan Miihin joka on selkeästi kakkosauto kaupunki-ajoon. e-corsa/peugeot e-208 olisi tällä hetkellä se mitä lähtisin odottamaan, jos auton vaihto olisi ajankohtainen.
Kyllä minusta Miin ja Konan vertailu on ihan järkevää, koska ei Konakaan bensaversiona ollut mitään muuta kuin "halpa" kakkosauto-luokan vehje. Kuten e-corsa ja e-208:kin tulevat olemaan. Jos puhtaasti mukavuuden perusteella saisit päättää, niin tuskin kuitenkaan Konassa motarilla ajaisit, jos vaihtoehtona olisi 508:n matkustamo. 90-luvun PC-bileisiin verrattuna hinnat ovat toki vähän korkeampia "räjäyttää pankki".
 
Ei kai akku varausta mihinkään paikallaan seisoessaan menetä? Olkoon pakkasta tai ei.
Ainakin Teslan S ja X lämmittävät akkuja keskenään vaikka auto ei olisi seinässä kiinni jos akku on tarpeeksi kylmä (muistelisin että -20 on raja). Siinä voi range tippua yllättävänkin vauhdikkaasti jos on paukkupakkanen ja auto ehtii jäähtyä ajojen välissä. En tiedä onko muilla vastaavaa automatiikkaa mutta ei se yllättäisi.
 
Vaikka E-up on nyt tuon kamppiksen jälkeen 2k€ kalliimpi kuin vastaava Mii, niin myytäessä siitä voi hyvinkin saada myös sen 2k€ enemmän. Seat ei ole nimittäin mitenkään hyvin arvonsa pitävä merkki. E-upissa on sitten tosin muita miinuksia kuten lyhempi takuu, joka tosin on rahalla pidennettävissä, ja "kännykkäohjaus" tuki on maksuton vain yhden vuoden vs. Mii:llä maksuton käsittääkseni jopa 10 vuotta.
 
Kyllä minusta Miin ja Konan vertailu on ihan järkevää, koska ei Konakaan bensaversiona ollut mitään muuta kuin "halpa" kakkosauto-luokan vehje. Kuten e-corsa ja e-208:kin tulevat olemaan. Jos puhtaasti mukavuuden perusteella saisit päättää, niin tuskin kuitenkaan Konassa motarilla ajaisit, jos vaihtoehtona olisi 508:n matkustamo.

Just eilen ajelin Hel-Tre-Hel ja mietin miten paljon mukavampaa Sähkö-Konalla on kuin 508:lla oli :-D Ajo-asento saa säädettyä paremmaksi ja avustimet toimi paremmin. Ehkä minun sitten pitäisi arvostaa enemmän ei-muovisia materiaaleja :-D

ykkös-/kakkos auton ero on minusta se, miten tahdilla ajaa pidempiä matkoja

* Bensakonalla onnistuu tietenkin
* sähkökona etenee 3h ajoa 45min latausta. Todennäköisesti kahvihammas ja virtsarakko pysäyttää useammin.
* Peugeot e-208 2h ajoa 40min latausta. Vähän nihkeää, mutta tulevaisuudessa lataustauko puolitttuu kun 100kW laturit lisääntyy. Vähän turhan tiheä pysähhelyä, mutta etenee.
* sähkö-Mii etenee 1.5h ajoa 30min latausta rytmillä. Tuossa voi jo alkaa ABC-kahvit tympimään.
 
Just eilen ajelin Hel-Tre-Hel ja mietin miten paljon mukavampaa Sähkö-Konalla on kuin 508:lla oli :-D Ajo-asento saa säädettyä paremmaksi ja avustimet toimi paremmin. Ehkä minun sitten pitäisi arvostaa enemmän ei-muovisia materiaaleja :-D
No mulle se pelkkä melutaso Konalla (ei-sähkönä kokeiltu) oli no-no, tuskin sähkö motarinopeuksissa reilusti parempi on. Penkistä en osaa sanoa mitään, kun saan oikein hyvän asennon 508:lla ja säätöjä riittää - vaikka ei ole edes se paras penkkimalli. Avustimiinkaan paha ottaa kantaa, kun tarve on vakkarille ja lasinpyyhkimille, hankala kuvitella, että miten ne merkittävästi paremmin voisivat toimia. Mut joo, mun ajoprofiili on siis 95 % motaria 4-50 tkm vuodessa, melun minimointi tärkeintä. En ikinä pystyis kattelemaan tuota aikamäärää vuodessa Konan sisuksia.

e: En kyllä tolla jaolla lähtis ykkös-kakkosautoa ajattelemaan. Siis ajomatkan/latausväli. Mii/Kona/Corsa/208/C3 jne. ovat kaikki mun mielestä lähtökohtaisesti lyhyeen kaupunkipyörittelyyn tehtyjä 2-autoja vaikka kuuhun vois ajaa yhdellä latauksella. Pääseehän niillä pidempäänkin, mutta en kyllä ostais mihinkään jatkuvaan pitkänmatkanajoon. "Mukavuus" ja koko eivät yksinkertaisesti riitä kuin satunnaisiin reissuihin.
 
Kyllä se joillekin tulee silti yllätyksenä, mutta hienoa joka tapauksessa että hinnat alenevat. Valitettavasti tietysti siinä vaiheessa kun oikeasti merkittävä osa autoista myydään sähköisenä, on pakko muuttaa verotusta että valtio saa oman osansa.
Hintojen "lasku" johtuu EU:n päästösakoista, ei niinkään kilpailusta. Valmistajat myyvät autoja vaikka tappiolla välttääkseen sanktioita. Tuotantokapasiteetti tulee vielä pitkään olemaan liian pieni aidolle kilpailulle.

Sähköautojen raippaverotuskin voi vielä osoittautua haastavaksi tehtäväksi. Sen oikeudenmukaisuutta on vaikea perustella ja keinovalikoimakin on kehno.
 
e: En kyllä tolla jaolla lähtis ykkös-kakkosautoa ajattelemaan. Siis ajomatkan/latausväli. Mii/Kona/Corsa/208/C3 jne. ovat kaikki mun mielestä lähtökohtaisesti lyhyeen kaupunkipyörittelyyn tehtyjä 2-autoja vaikka kuuhun vois ajaa yhdellä latauksella. Pääseehän niillä pidempäänkin, mutta en kyllä ostais mihinkään jatkuvaan pitkänmatkanajoon. "Mukavuus" ja koko eivät yksinkertaisesti riitä kuin satunnaisiin reissuihin.

No, ehkä se oli vähän kankea tapa tuoda ajatukseni esiin. Siis Kona on perheemme ykkös- ja ainoa auto. Sillä ajetaan niin nurkkaa, mökit kuin pidemmät sukuloinnit. Miillä ne meidän pitkät matkat hankaloituisivat liikaa - niimpä oletan että useimmilla Miin ostajilla on toinenkin auto käytettävissä.
 
Hintojen "lasku" johtuu EU:n päästösakoista, ei niinkään kilpailusta. Valmistajat myyvät autoja vaikka tappiolla välttääkseen sanktioita. Tuotantokapasiteetti tulee vielä pitkään olemaan liian pieni aidolle kilpailulle.

Sähköautojen raippaverotuskin voi vielä osoittautua haastavaksi tehtäväksi. Sen oikeudenmukaisuutta on vaikea perustella ja keinovalikoimakin on kehno.
Sekin juu ja superkrediitit vaikuttaa myös: Tekniikan Maailma
"Ensi vuonna astuu myös voimaan uusi superkrediitti-ohjelma, jonka puitteissa valmistajat voivat nähdä alle 50 gramman autonsa kahtena vuonna 2020, 1,67:nä vuonna 2021 ja 1,33:na vuonna 2022. Eli siinä missä tänä vuonna tuhat nollapäästöistä sähköautoa on tuhat nollapäästöistä sähköautoa, ensi vuonna ne ovatkin laskennallisesti 2 000 nollapäästöistä sähköautoa. Jos sähköauton valmistaminen tuntuu tänä vuonna kalliilta, ensi vuonna se voi olla miljoonia halvempaa."
 
No, ehkä se oli vähän kankea tapa tuoda ajatukseni esiin. Siis Kona on perheemme ykkös- ja ainoa auto. Sillä ajetaan niin nurkkaa, mökit kuin pidemmät sukuloinnit. Miillä ne meidän pitkät matkat hankaloituisivat liikaa - niimpä oletan että useimmilla Miin ostajilla on toinenkin auto käytettävissä.
Ainoana autona toki tarve muuttuu ratkaisevasti, ihan puhtaasti tilankin takia. Konankin takaluukku käy nopeasti hyvin ahtaaksi, jos sinne useamman matkalaukun joutuu survomaan. Koira siihen päälle, niin on jo no-go. Rangen puolesta Mii kyllä piisaisi todennäköisesti monelle. Hki-Tku-Tampere kolmiossa pääsee menemään yhdellä latauksella koko matkan ja mökkitaipaleillakin tuskin kahta lataustaukoa enempää on tarvis pitää. Jos ei siis laske nupin lataustaukoa, jonka Miillä tuollaisia matkoja yhteen menoon ajava tulisi varmasti tarvitsemaan :D
 
Sekin juu ja superkrediitit vaikuttaa myös: Tekniikan Maailma
"Ensi vuonna astuu myös voimaan uusi superkrediitti-ohjelma, jonka puitteissa valmistajat voivat nähdä alle 50 gramman autonsa kahtena vuonna 2020, 1,67:nä vuonna 2021 ja 1,33:na vuonna 2022. Eli siinä missä tänä vuonna tuhat nollapäästöistä sähköautoa on tuhat nollapäästöistä sähköautoa, ensi vuonna ne ovatkin laskennallisesti 2 000 nollapäästöistä sähköautoa. Jos sähköauton valmistaminen tuntuu tänä vuonna kalliilta, ensi vuonna se voi olla miljoonia halvempaa."
Veikkaan että 2020 lopulla nähdään parhaat sähköautotarjoukset...
 
Onko Teillä hetki aikaa puhua päästöistä?:kahvi:

Kauppa - CO2Esto

Ja tulosta tulee

CO2Esto Oy - taloustiedot, Y-tunnus ja päättäjät - Finder.fi

Noin siis voi maksaa omaa pottiaan päästöistään, melko vapaavalintaisesti. Rahat menee Jyväskylään, Laukaaseen tarkemmin. Nopealla vilkaisulla en nähnyt voiko tuolla kompensoida vaikka Traficomin auton käyttömaksuja, tai muuta vastaavaa. Edellä mainittu ei ainakaan ole yhteistyökumppaneissa.

Tuolla liikevaihdolla ei ainakaan VAG:n miljarisakot, ja muidenkaan näy. Joten vielä on vähän hämärää mihin osoitteeseen ne menee.
 
Aika hyviä hintoja ja varmasti vaan kehitys kiihtyy tulevina vuosina niin tekniikassa kuin hinnoissa. 10v päästä kun tuo nykyinen auto on vaihtokunnossa pitäisi sähköauto tarjonnan olla hyvällä mallilla.
 
Volkswagenilta sähköautojen uutispommi: VW e-Up myyntiin 17 550 eurolla ja e-Golf 29 100 eurolla

Volkswagenilta on odotettavissa lähipäivinä varsinainen uutispommi, kun VW e-Up sähköauton uusi hinta julkistetaan – se jää alle 18 000 euron. Sähkö-Golfin hinta putoaa noin 29 000 euroon.
41df014d3087ad1dbd39861c75b571e914972b3b3e7d8f65949130df1df2b529.jpg

Volkswagen e-Up on nyt myynnissä olevan Seat Mii Electricin sisarmalli. WWW.MARTINMEINERS.DE
Uutispommiksi Volkswagenin hintajulkistukset tekee se, että vasta pari viikkoa sitten Seatia ja Volkswagenia maahantuova K-Auto toi markkinoille Suomen halvimman sähköauton Seat Mii Electricin noin 15 500 euron hinnalla, kun täyssähköautot Suomessa ovat maksaneet normaalisti halvimmillaankin yli 30 000 euroa.

Seat Mii -sähköauto nosti hetkessä myyntihuuman. Auto myytiin käytännössä saman tien loppuun. Nyt auton tilaavat saavat sen vasta tammikuussa 2021!

Ja nyt tilalle on tulossa Seat Electricin vauraampi sisarmalli vain parituhatta euroa kalliimmalla hinnalla.

Iltalehden asiakaskirjeiden kautta saamien tietojen mukaan Volkswagen julkistaa aivan lähipäivinä kampanjan, jossa täyssähköistä VW e-Up -mallia aletaan myydä noin 17 550 euron hinnalla ja VW Golfin hinta putoaa 29 100 euroon nykyisestä 35 100 eurosta.

Asiakaskirjeiden mukaan e-Upia on tarjolla ”määräerä” ja autoa alkaa saada helmikuussa 2020. Sen sijaan e-Golf on saatavana heti.

8857b90b6f1a7f6630b08d82a775b51d981d5e2a352b658fb54d56a542b07595.jpg

VW e-Upin toimintamatka yhdellä latauksella on Seat Miin Electricin tapaan noin 267 kilometriä, kaupungissa satakunta kilometriä enemmän. VOLKSWAGEN
Uudet hinnat muodostuvat sekä valtion myöntämästä 2 000 euron hankintatuesta että K-Caaran pian julkistamasta Volkswagen sähköistää Suomen -juhlatuesta, joka on 4 000 euroa.

Näistä muodostuu yhteensä 6 000 euron hintatuki e-Upille ja e-Golfille, jolloin e-Upin hinta putoaa noin 23 534 eurosta 17 550 euroon ja VW e-Golfin hinta putoaa alle 29 100 euroon, kun hinta on ollut 35 100 euroa.

Päälle lasketaan vielä 600 euron toimitusmaksu.

Nyt myynnissä olleella Suomen halvimmalla sähköautolla Seat Mii Electricillä on ollut maahantuojan 2 000 euron hintatuki, joka on voimassa vuoden loppuun mennessä tehtyihin tilauksiin.

Kun tähän tukee lisätään valtion maksama tuki, niin Seat Mii Electric on jäänyt maksamaan noin 15 500 euroa.

e842598b393995af4c420301091428e3f0a6d7db082843448b34bf20538fa595.jpg

Volkswagen e-Golfin hinta on tullut alaspäin kuin meteoriitti – kohta se on alle 30 000 euroa. VOLKSWAGEN
Volkswagenia maahantuoja K-Auto ja vähittäisliike K-Caara eivät olleet vielä keskiviikkona 19. marraskuuta julkistaneet sähköautojensa uusia hintoja omilla sivuillaan, mutta tieto vuoti asiakkaille lähetettyjen kirjeiden kautta.

Asiakaskirjeissä kerrotaan uusista hinnoista ja siitä, että VW e-Up -sähköauton saisi jo vuoden 2020 helmikuussa.

VW e-Up maksaa hintatukien jälkeenkin pari tonnia Seatia enemmän, mutta on silti heti Seat Mii Electricin jälkeen Suomen toiseksi halvin täyssähköauto.

VW Golfin alle 30 000 euron jäävä hinta on sekin melkoinen rysähdys, koska sähkö-Golfin hintaa pudotettiin vasta äskettäin alle 40 000 euron.

VW e-Upissa on 33,3 kWh:n akku, jolla ajelee täyteen ladattuna noin 260 kilometrin matkan ja kaupunkioloissa satakunta kilometriä pidempään.

Moottori tuottaa 61 kW:n (83 hv) tehot ja näillä eväillä auto kulkee 130 km/h huippunopeutta ja kiihtyy 3,9 sekunnissa 0–50 km/h ja 12,3 sekunnissa 0–100 km/h.
 
No nyt menee jännäksi. Siinähän olis nyt Volkkaria sitten kohtuuhintaan tarjolla. Molemmat tuollaisia pikkukippoja Miin kanssa, hieman ulkoisia eroja toki on. Varusteet Volkkarissa ilmeisesti heikommat, hinta kalliimpi, mutta säilyttäisikö arvonsa sitten paremmin..
Hieno todeta, että Seatin myyntiyllätys aiheuttaa reagointia myös muilla valmistajilla. Tuliskohan tässä jotain muitakin yllätyksiä vielä lähiviikkoina.
 
Molemmat tuollaisia pikkukippoja Miin kanssa
No on se Golf jo 70 senttiä pidempi. Ei enää mene pikkukippokategoriaan.
Toyotalta on tulossa ladattava RAV4:
-ennakkomyynti alkaa ensi keväänä
-autot Suomeen ensi syksynä
-WLTP >60 km (15 kWh?)
-306 hv
-6,2 s 0-100 km/h
-neliveto

Toyotalta uusi Plug-in Hybrid suosittuun RAV4:ään – tehoa 306 hv ja toimintamatka sähköllä yli 60 km | Autotalli.com
Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.
 
Ei mutta toi E-up, sitä lähinnä vertasin Miihin. Kolopallo sitten hinnallisestikin ihan eri luokkaa.
EDIT: joo mun lause "molemmat tuollaisia...", sillä tarkoitin siis E-uppia ja Miitä :)
 
No on se Golf jo 70 senttiä pidempi. Ei enää mene pikkukippokategoriaan.

Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.

Kyllähän sitä 2.5-litraista pitää hyötykäyttää hamaan tappiin saakka Toyotan mielestä kun sitä on jo yli 10 vuotta käytettykin. ;)
 
No on se Golf jo 70 senttiä pidempi. Ei enää mene pikkukippokategoriaan.

Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.
Camryssä on kai tuo sama 2.5 moottori. Tuntuu paljon pienemmältä koneelta käytännössä, ehkä 1.8 tai 2.0 olisi oma arvaus. Jos olisi pienempi kone, niin olisi luultavasti liian laiska.
 
Nyt alkaa jo sähkis kiinnostaa kun eGolfin saa litraisen Highlinen hinnalla. Melkein pitää käydä kysymässä vaihtotarjousta. Oma työmatka noin 70km päivässä, joten shukolla pärjäisi kotona...
 
Nyt alkaa jo sähkis kiinnostaa kun eGolfin saa litraisen Highlinen hinnalla. Melkein pitää käydä kysymässä vaihtotarjousta. Oma työmatka noin 70km päivässä, joten shukolla pärjäisi kotona...
olis tuo e-golf vielä farkkuna niin nostohalut nousis mullakin :)
 
Nyt alkaa jo sähkis kiinnostaa kun eGolfin saa litraisen Highlinen hinnalla. Melkein pitää käydä kysymässä vaihtotarjousta. Oma työmatka noin 70km päivässä, joten shukolla pärjäisi kotona...
Minun mielestäni e-Golfissa on turhan pieni akku matka-ajon kannalta. Ihan ok toki, jos ei koskaan reissaa kauemmaksi tai jos taloudessa on kaksi autoa. Itse arvelen, että tuo on juuri sellaisia malleja, joiden arvo putoaa nopeasti, kun samaan kokoluokkaan ja myös hintaluokkaan tulee jatkossa suurempiakkuisia malleja. Mii Electric ja e-Up ovat eri asia, kun ne on nimenomaan suunniteltu kaupunkipörräilyyn ja lähtöhinta on melko edullinen.
 
Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.
Se on kyllä totta että miksi tuollainen iso mutta tehoton.

itse odottelen että jos joku valmistaja, tyyliin muu kuin ferrari tekisi plugarin missä olisi se oikeasti tehokas bensa ja kunnon sähkötehot siihen päälle. Olisi aika täydellinen.
 
Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.

RAV4 hybridin maantiekulutus 4.9l/100km, oletettavasti ladatava RAV4 kuluttaa saman verran kun akku on tyhjentynyt. Suomen suosituin ladattava auto, Outlander PHEV vie käyttökokemusten mukaan jotain 8-9l/100km motarilla akun tyhjennyttyä.
 
RAV4 hybridin maantiekulutus 4.9l/100km, oletettavasti ladatava RAV4 kuluttaa saman verran kun akku on tyhjentynyt. Suomen suosituin ladattava auto, Outlander PHEV vie käyttökokemusten mukaan jotain 8-9l/100km motarilla akun tyhjennyttyä.
Ei välttämättä ole ihan suoraan verrannollinen, vaikka otettaisiin isomman akun tuoma lisäpaino mukaan. Luulisi, että ovat jonkin verran joutuneet muuttamaan voimalinjaa. Tuosta voimalinjasta ei tainnut olla vielä tietoa? Onko oikeasti sähköinen neliveto, vai onko ainoastaan etu tai takapää sähköinen.
Jos kulutus kuitenkin pysyy alle 6l/100km, niin on huomattavasti taloudellisempi kuin Outlanderi.
 
Se on kyllä totta että miksi tuollainen iso mutta tehoton.

itse odottelen että jos joku valmistaja, tyyliin muu kuin ferrari tekisi plugarin missä olisi se oikeasti tehokas bensa ja kunnon sähkötehot siihen päälle. Olisi aika täydellinen.

Siksi kun se on sillä atkinson-kierrolla se moottori. Se parantaa hyötysuhdetta, mutta vastaavasti litrateho jää pienemmäksi. Mitä väliä sillä on, että onko moottori vaikka 2.5l vapari vai 1.4 turbotettu jos niillä päästään about samaan lopputulokseen? Luulisin tuon 2.5l vaparin olevan ainakin yksinkertaisempi rakenteeltaan kuin pienen ahdetun koneen...
 
Ei välttämättä ole ihan suoraan verrannollinen, vaikka otettaisiin isomman akun tuoma lisäpaino mukaan. Luulisi, että ovat jonkin verran joutuneet muuttamaan voimalinjaa. Tuosta voimalinjasta ei tainnut olla vielä tietoa? Onko oikeasti sähköinen neliveto, vai onko ainoastaan etu tai takapää sähköinen.
Akku on Li-ion, kun nykyään Nimh, joten lisäpainoa ei välttämättä ole. Voimalinja lienee hyvin pitkälti sama kuin ennenkin paitsi sähkömoottoreissa on enemmän ruutia. 2.5 litran iskutilavuudesta huutelijat ei selvästikään ymmärrä mitään Atkinsonista.
 
No on se Golf jo 70 senttiä pidempi. Ei enää mene pikkukippokategoriaan.

Ihan kiva, mutta itse en kyllä halua ladattavaan autoon enää mitään 2,5 litran pannua. Ihan naurettavaa.
Mikä 2,5-litraisessa on huonoa/naurettavaa, hyötysuhde vai? Ajatteletko tuota puhtaasti lukuarvona, vai otitko huomioon hyötysuhdetta parantavan atkinson-työkierron, mikä "hukkaa" noin viidenneksen iskutilavuudesta? RAV4:n 2,5 litraa käytettäisiin noin kahden litran edestä, ja esim. Auriksen 1,8 vastaisi noin 1,4-litraista. Auriksen 142 Nm:n vääntöarvokin viittaa ennemmin 1,4:een vapariin.

Vaikka koneen ajattelisi kaksilitraisena, niin olisihan se silti aika suuri nykyaikana. Onneksi Toyotan 2,5 on erittäin taloudellinen, vaikka sitä vertaisi parilitraiseen atkinson-hybridiin:

TM 20A/2019, Camry 2,5 hybrid vs. Mondeo 2,0 hybrid
-samaa: atkinson, korimalli, kokoluokka, massa
-Toyotassa leveämmät renkaat, 235 vs. 215
-kulutus maantiellä 4,8 vs. 5,6 Toyotan eduksi
-kaupungissa 5,0 vs. 5,8 Toyotan eduksi
-kumpikaan ei ole ladattava

Tokkopa Passat 1,4 hybrid sen pienemmällä menisi (jos ei ikinä lataisi piuhalla akkua) maantiellä/kaupungissa, jos puhutaan TM:n lenkeistä ja todellisista kulutuksista.

Toyotan 2,5-litrainen toimii hyvällä hyötysuhteella, koska:
-sähkömoottori ottaa kopin kevyistä kuormituksista (tämä tosin pätee kaikkiin hybrideihin)
-atkinson
-puristussuhde 14
-erittäin pitkä välityssuhde bensakoneiseksi (Auriksessa tasaisella noin 60 km/h@1000 rpm)
-sähköisesti säätyvän planeettavaihteen ansiosta aina oikea "pykälä" silmässä --> suuri kuormitus, eli korkea hyötysuhde

Screenshot_20191120-113350.png
 
Toyotalta on tulossa ladattava RAV4:
-ennakkomyynti alkaa ensi keväänä
-autot Suomeen ensi syksynä
-WLTP >60 km (15 kWh?)
-306 hv
-6,2 s 0-100 km/h
-neliveto

Toyotalta uusi Plug-in Hybrid suosittuun RAV4:ään – tehoa 306 hv ja toimintamatka sähköllä yli 60 km | Autotalli.com

Täytyy sanoa että on melkein eka kerta elämässä kun Toyota voisi olla vaihtoehto, tosin tuli kylläkin vähän liian myöhään ainakin itseäni ajatellen. Toivottavasti tuossa vehkeessä on vielä pikalataus mahdollisuus, sitten olisi kova :tup:
 
...Ja tälleen niitä plugareita ja sähkiksiä vaan sikiää ihan puskista lisää... :vihellys:

Oliski sit ton näkönen tuo Vizzion, erikoisella tavalla hyvännäköinen kyllä :D

Tuosta vielä niin lupaa kyllä hyvää kun on vielä 4 vetokin ja mahdollisuus ajaa takavetosena:

"
Its maker says the ID Space Vizzion can support both rear- and four-wheel drive. In rear-wheel-drive guise, it uses a rear-mounted electric motor developing 275bhp and 405lb ft of torque. In four-wheel-drive form, it also has a front-mounted electric motor that provides an additional 101bhp and 111lb ft. The combined system output for the four-wheel-drive version is put at 335bhp and 486lb ft.

Volkswagen quotes a 0-62mph time of 5.4sec and a governed top speed of 109mph for the four-wheel-drive variant, which is expected to form the basis of an even more powerful ID 5 GTX performance estate that’s due in 2022."
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom