Seat Mii Electric on espanjalaisen automerkin ensimmäinen täyssähköauto. Se on samalla myös Suomen edullisin täyssähköauto. Auton voi lunastaa itselleen alle 16 000 eurolla.
Hintaa alentaa kaksi tekijää. Valtio tukee sähköautoilua 2 000 eurolla autoa kohti. Maahantuoja K-Auto on päättänyt tukea hankintaa samalla summalla, kunhan ostopäätös tehdään tämän vuoden puolella.
On turha kyseenalaistaa sitä tosiasiaa, etteikö alhainen hinta olisi lisännyt ostohalukkuutta. Seat Miitä on myyty lyhyessä ajassa 400 kappaletta, ja nyt toimitukset menevät jo pitkälle vuoden 2021 puolelle.
Sähkö-Mii ei ulkoisesti erotu oikeastaan mitenkään bensiinimoottorisesta mallista, jota ei ole enää edes saatavana. Jos tulee ikävä bensiiniä, voi lohtua hakea sisarmalli Volkswagen Upista, jota on yhä olemassa sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena. Toinen sisarmalli Škoda Citigo tulee sekin pian myyntiin vain sähkökäyttöisenä.
Näkyvyys korkeista ikkunoista on mainio. Auto on sisältä paljon isompi, kuin miltä se päältä päin näyttää. Edessä on kahdella keskikokoisella hyvinkin väljää. Kojelauta on oivallisesti naamioitu keinotekoiseksi virtapiiriksi. Varustetasoja on kaksi. Plus-taso maksaa noin 1 300 euroa perusmallia enemmän.
OVESSA LUKEE selkein kirjaimin Mii Electric. Sen sisäpuolella kaikki näyttää kovin tutulta, mutta kun oikein siristää silmiään, erojakin näkyy. Mittaristo on latausmittaristoineen erilainen, ja vaihdekepissä on D:n lisäksi B-asento.
Auto ”käynnistetään” perinteisellä avaimella. Mitään ei luonnollisestikaan kuulu, mutta valoja syttyy joka puolella.
Keskinäyttö on nykyautoihin nähden poikkeuksellisen pieni. Keskikonsolin päällä on irrallinen puhelin telineineen, joka ei toimi kuten kiinteä kunnollinen näyttö. Eniten harmittaa se, ettei sellaista saa rahallakaan.
B-vaihde muodostaa moottorijarrutusefektin, joka tallentaa jarrutusenergiaa. Vaihdekepin sivuttaisliikkeellä voi valita neljä eri hidastustehoa.
40 kilowatin pikalatauksella akku latautuu 80 prosentin varaustasoon tunnissa.
Kytketään D-vaihde päälle ja siirrytään eteenpäin. Mii liukuu pehmeästi ja äänettömästi parkkihallin väylää kuin aavelaiva yössä. Se tuntuu kuitenkin autolta. Hyvältä autolta.
SÄHKÖISET OHJAUSTEHOSTIMET ovat jostain syystä olleet monissa sähköautoissa tunnoltaan melko kehnoja, mutta Miissä asia on täysin kunnossa. Ohjaus on kevyt mutta tunnokas, ja on mukava lähteä ajelemaan kaupungille.
Kaasun vaste on looginen. Alussa on pidempi rauhallinen osuus, ja poljinta on painettava kunnolla, jos haluaa suorittaa. Liikkeelle voi lähteä pehmeän rauhallisesti ja terävän epämukavasti, tai jotenkin siltä väliltä. Kaikki tavat onnistuvat yhtä helposti. Moottori reagoi polkimen liikkeeseen alta aikayksikön.
sa mittarissa näkyy virran kulkusuunta. Oikeasta näkee, paljonko latausta on jäljellä.
Moottori on hyvin hiljainen. Taajamassa voi kuulla kevyttä kehräystä, mutta maantienopeudella suhinat ja rengasmelu ovat pääosassa. Tosin nekään eivät ole häiritsevän voimakkaita. Mii on pikkuautoksi varsin hiljainen, ainakin Espanjan asfalteilla.
Auto kiipeää vuoristoon erittäin ketterästi. Pitkissä alamäissä on hyvä testata jarrutusenergian talteenottoa. Normaalilla D-vaihteella ei moottorihidastusta ole ollenkaan, ja auto rullaa vapaalla.
Kun vaihdekepistä nykäisee taaksepäin, kytkeytyy B-asento. Tämä käynnistää oitis moottorijarrutuksen. Hidastuvuudessa on neljä eri tasoa, joita voi muuttaa vaihdekepin sivuttaisliikkeellä. Nelonen vastaa jo melko voimakasta jarrutusta. Ykkönen on luonteva vaihtoehto normaaliin ajoon tasamaalla.
Sähköisestä voimanlähteestä muistuttavat ulkoiset tunnusmerkit ovat minimaalisia.
Jarrutusenergia tallentuu myös jalkajarrua käytettäessä, ja jarrupolkimen tunnokkuus on siihen nähden varsin hyvä. Liike on keskivertoa pidempi, mutta vastus kasvaa loogisesti poljinvoimaa lisätessä.
AKUN NETTOKAPASITEETTI on 32 kilowattituntia. WLTP:n mukainen toimintamatka on 260 kilometriä. Kaupungissa pääsee 350 kilometriä. Testimatkamme oli 150 kilometriä, ja siitä suuri osa oli valtavasti kuluttavaa moottoritietä. Kokeilimme jopa rajoitettua huippunopeutta. Silloin mittarinäyttämä oli 136 ja todellinen nopeus 130 kilometriä tunnissa. Paljon kovempaa ei auto kulkisikaan, sen verran verkkaista oli viimeisten kymmenen nopeusyksikön saavuttaminen. No, Suomessa niitä ei tarvitsekaan.
Moottoritila on täynnä sähkömoottoria ja sen vaatimia komponentteja. Siellä on myös 12 voltin akku, jolla hoidetaan tavanomaiset sähkölaitteet. Varsinainen ajoakku on takapenkin alla.
Koeajolenkkimme jälkeen oli akustossa vielä neljännes jäljellä, joten 200 kilometrin sekalainen ajo on käytännössäkin helposti tavoitettavissa. Akuston lataustilasta kertova mittarinäyttö laski tasaisesti koeajon aikana. Se ei siis ole ylioptimistinen.
Tehokkaimmalla 40 kilowatin latausteholla akku täyttyy 80 prosenttiin tunnissa. Kevyemmällä 7,2 kilowatin latauksella on odotettava neljä tuntia.
Mikäli akun kestävyys huolettaa, tarjoaa valmistaja siihen kelpo kädenojennuksen. Jos akun kapasiteetti laskee ensimmäisen kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin aikana alle 70 prosenttiin, valmistaja korvaa akun vaihdon tai siihen tarvittavan huollon.
Tavaratila on samankokoinen kuin bensiiniautossa.
SEAT MII ei ole vain mainio sähköauto vaan ylipäätään mainio auto. Voimankäyttö on ihailtavan mukavaa ja sivistynyttä. Suorituskyky on kaupunkiajossa urheiluautojen luokkaa. Moottorilla pärjää myös maantiellä, joskin toimintamatka lyhenee silloin selkeästi. Yli kolmensadan kilometrin kantama kaupungissa on kuitenkin sellainen matka, että monen ei tarvitse ladata autoa kuin kerran viikossa. Ensimmäiset sähkö-Miit saapuvat Suomeen keväällä.
Seat Mii Electric
Moottori: kestomagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain; teho 61 kW (83 hv), vääntömomentti 212 Nm
Voimansiirto: etuveto
Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 40 kWh (netto 32 kWh)
Latausaika: 7,2 kW:n teholla n. 4 h, DC-pikalataus 40 kW 0-80%: n. 1 h
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat ja massat: pituus 3,556 m, leveys 1,645 m, korkeus 1,481 m, akseliväli 2,421 m, raideleveys edessä 1,412 m ja takana 1,408 m; omamassa 1 235 kg, kokonaismassa 1 530 kg, perävaunumassa 0/0 kg; rengaskoko 165/70 R14
Suoritusarvot: huippunopeus 130 km/h (raj.), kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s; kulutus (WLTP) vahvistamatta, toimintamatka (WLTP) 260 km
Käyttövoimavero: 87,60 €/v
Hinta: 19 389 €, plus-varustetaso 20 692 €
Autoetu: vapaa 490 €, käyttö 325 €
HYVÄÄ
- voimankäytön helppous
- alhainen melutaso
HUONOA
- pieni keskinäyttö
- toimintamatka moottoritiellä