Keskustelua hybridiautoista

Nyt jos joukolla näitä ruvettaisiinkin pukkaamaan ulos, eikä sitten että virallinen julkistus 2020 ja tuotanto alkaa 2022 ja Suomessa saa omaan ajoon 2023. Hyviä uutisia kaikkiaan, nyt vaan pakko jotenkin ajatella et oisko toi Mii/e-Up/Citigo-e ollut VW groupin tällainen pieni lämmittelykokeilu, et miten ihmiset suhtautuvat sähköiseen arkiajoon ja menekki ollutkin tavanomaista parempaa tai yllättävää?
 
Tää on kyllä jo lupaava malli. Voi olla aika kova kysyntä jos hinta asettuu selvästi alle 60ke.

Hipaisukytkimet ratissa on kyllä vähän älyvapaan kuuloinen idea. Onneksi tuo ei vielä ole tuotantomalli.

Joo älä muuta sano. Tuo ratti tuskin jää tommoseks kuten ei jääny ID3:skaan. Voishan tonnäköne olla silti iha jees :tup:

Pösöissäki semmone pikku karting ratti ni olisha toi ny mukavaa vaihtelua sekin :)
 
Tarjoukset

Vanhan sukupolven Zoe loppuunmyynti tarjouksia. Zoesta löytyy saiturin ykkösominaisuus sähköauton, 22kW type2-lataus. Siis asiontilatureista voi ladata ilmaiseksi tai paljon halvemmalla kuin kotona. Huonona puolena sitten ei mitään pikalataustukea.
Tuollainen tarjous löytyi kanssa.
  • "Uusi ja ajamaton auto nopeaan toimitukseen
  • Mukana kahdet renkaat
  • Toimintamatka 300 km
  • Reilut ajokilometrimäärät: 15 tkm/12 kk
  • Et tarvitse käsirahaa
Sähköauto vuodeksi! Autoja on rajattu erä:

Renault Zoe Z.E. 40 R90 Life 199 €/kk" Tarjoukset
Nyt tuota Renault Zoea ei enää saa. Eli hirvittävän nopeasti meni erä kaupaksi. En tiedä sitten että montako autoa oli saatavilla. Seat Miin erä oli kai 300kpl.
 
Nyt tuota Renault Zoea ei enää saa. Eli hirvittävän nopeasti meni erä kaupaksi. En tiedä sitten että montako autoa oli saatavilla. Seat Miin erä oli kai 300kpl.

Relluja oli vuokraukseen luokkaa 50 kpl. Näin mulle ainakin sanottiin, kun olin aamulla menossa koeajamaan. Pisara meressä siis.
 
Tämä Mia Electric olisi aivan mahtava auto, kun vain joku alkaisi tuota uudestaan tekemään paremmalla tekniikalla :)

 
Tuo Crozz olis kans aika hyvä vaihtoehto, täyttäisi omat kriteerit hyvin: +200hv, 4veto ja kantama ympäri vuoden 300km. Toki myös pikalataus täytyy olla mutta sehän on muutenkin sähkäreissä vakiona :tup:


"The I.D. CROZZ concept specs:

  • 83 kWh battery
  • 500 km (310 miles) NEDC range (think 225-250 miles/360-400 km in the real world/EPA estimated)
  • dual motor, all-wheel drive
  • 225 kW system output (75 kW / 140 Nm front and 150 kW / 310 Nm rear)
  • 30-minute recharge using CCS Combo"
 
Tätä säiettä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen aikakausi saattaa päättyä äkimminkin kuin olemme ajatelleetkaan.
Itsellä on ainakin sellainen käsitys ollut pidemmän aikaa, että 2021-23 tulee olemaan todella jyrkkää kasvua sähköautoissa ja jo vuonna 2023 polttisautoja aletaan jo pitämään aika vanhanaikaisina autoina uutta autoa ostettaessa.

Pluginhybrideille en oikein tällä hetkellä nää pitkää tulevaisuutta vaan omaavat ainakin omissa silmissä molempien tekniikoiden huonot puolet.
 
Tätä säiettä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen aikakausi saattaa päättyä äkimminkin kuin olemme ajatelleetkaan.
Paitsi jos erehtyy lukemaan ilta-sanomien kommenttikenttää, siellä ollaan toista mieltä.
On kyllä aivan uskomattoman pihalla suomen kansa ainakin siellä tykättyjen viestien perusteella, ajakoon minun puolesta sillä diesel Avensiksella vaikka hautaan asti, antaisivat silti muiden kehittyä jos itse ei enää pysty. Tuolla puolustetaan polttomoottoreita räikeillä valheilla, ei suostuta hyväksymään kehityksen suuntaa.
Yleensä en edes lue noita kommentteja kun alkaa vaan ahdistamaan ihmisten tyhmyys, nyt oli kuitenkin pakko ja taas ahdistaa...
 
Tätä säiettä lukiessa tulee väistämättä mieleen, että polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen aikakausi saattaa päättyä äkimminkin kuin olemme ajatelleetkaan.
Vastapainoksi voi sitten lukea ~jokaisessa mediassa olevien sähköauto-uutisten- tai mainosten kommenttikenttiä ja alkaa tuntumaan, että "patteriautoilla" pystyy maksimissaan ajelemaan rinkiä omalla takapihalla kesäisin, eikä niistä ole oikeiksi autoiksi ollenkaan :D
 
Itsellä on ainakin sellainen käsitys ollut pidemmän aikaa, että 2021-23 tulee olemaan todella jyrkkää kasvua sähköautoissa ja jo vuonna 2023 polttisautoja aletaan jo pitämään aika vanhanaikaisina autoina uutta autoa ostettaessa.

Pluginhybrideille en oikein tällä hetkellä nää pitkää tulevaisuutta vaan omaavat ainakin omissa silmissä molempien tekniikoiden huonot puolet.
Vaikuttaa tosiaan että eräänlainen siirtymävaihe alkamassa. Etenkin perheautoluokassa on todella mielenkiintoista seurata millä ominaisuuksilla valmistajat saavat sähköautoja markkinoille ja mihin hintaan. Pienemmässä luokassa Seat Mii jo näyttikin että jos auton tilat riittää, niin olisi hölmöä ostaa joku muu kuin sähkömalli.
 
Mielestäni nämä viime aikoina hinnoiltaan julkistetut Seat Mii / e-Up ja Form Mustang Mach-e antavat aika hyvää viitettä siitä mihin sähköautojen hinnoissa ollaan menossa. Pienen sähköauton lähitulevaisuudessa saa reilulla 15 000 eurolla ja ison ja varsin hyvän näköisen ja suorituskykyisen SUV:n saa 50 000 eurolla.

Kertoo siitä, että jos lähivuosina meinaa sähköistä normaalin kokoista perheautoa (perinteinen Octavia kokoluokka) myydä, niin hinnan on asetuttava 30-45te hintaluokkaan. Lisäksi kertoo sen, että tällä hetkellä myynnissä olevat 43ke pikkuauto-Konat ja pieniakkuiset Ioniqit rajusti ylihinnoiteltuja. Sanoisin, että molemmissa on sellainen 10000e liikaa hintaa tällä hetkellä.

Hinnat on putoamassa ja autot parantumassa nopeasti. Jos valmistajat aikoo olla sähköautoissa mukana, on tuotettava todella hyviä autoja ja hyvään hintaan.
 
Mikä lienee oletettu kestoikä moottoreille ja muulle tekniikalle akkujen lisäksi?
Töissä tulee oltua tekemisissä sähkömoottoreiden kanssa ja kyllä noita saa laakeroida ja käämittää silloin tällöin uusiksi.
Laakerointi ei liene kuitenkaan hyvin iso homma jos moottorin saa irti kohtuu helposti.
 
Hinnat on putoamassa ja autot parantumassa nopeasti. Jos valmistajat aikoo olla sähköautoissa mukana, on tuotettava todella hyviä autoja ja hyvään hintaan.

Laadun ja hinnan lisäksi yhtenä erottelevana tekijänä nähdään varmasti myös sähkönkulutus. Itse toivoisin, että markkinoille tulisi arkiseen työmatka-ajoon ja ennen muuta taajamakäyttöön suunnattuja oikean auton mittasuhteet käsittäviä sähköautoja, joiden kulutus jäisi alle kymmenen kilowattitunnin (esim. 100 km:n toimintasäde / <10 kWh/100 km).
 
Mikä lienee oletettu kestoikä moottoreille ja muulle tekniikalle akkujen lisäksi?
Töissä tulee oltua tekemisissä sähkömoottoreiden kanssa ja kyllä noita saa laakeroida ja käämittää silloin tällöin uusiksi.
Laakerointi ei liene kuitenkaan hyvin iso homma jos moottorin saa irti kohtuu helposti.

Tuntimäärällisestihän autoilla ei ajeta paljon mitään verrattuna teollisuuskoneisiin (mikä varmasti näkyy myös mitoituskriteereissä). Esimerkiksi auton koko eliniän kilometrit saisi kartutettua jo vuodessa viidenkympin keskinopeudella. (8760 h * 50 km/h = 438 tkm).

Eli sinänsä vertailu johonkin kymmenien tuhansien tuntien eliniälle mitoitettuihin teollisuusmoottoreihin on vähän hankalaa. Alkupään Tesloista meni moottoreiden laakereita jo todella matalilla kilometrimäärillä, luokkaa <50 tkm. Käsittääkseni tuossa tapauksessa mm. roottorin vuotovirtaa karkasi laakereiden läpi, mikä söi ne ennenaikaisesti pilalle.
 
RAV4 hybridin maantiekulutus 4.9l/100km, oletettavasti ladatava RAV4 kuluttaa saman verran kun akku on tyhjentynyt. Suomen suosituin ladattava auto, Outlander PHEV vie käyttökokemusten mukaan jotain 8-9l/100km motarilla akun tyhjennyttyä.

No, käytäntö ei ihan kohtaa tuollaista lukemaa enää säiden kylmettyä tässä Suomen puolivälissä. Viimeisen parin viikon ajalta 1050 km, keskinopeus 70 km/h, sähköajon osuus ajasta 18%, matkasta 10%, polttoaineenkulutus 6,9 l/100 km. Lokakuun kuivilla plussakeleillä meni litra vähemmän sataselle.

Sitähän piti myös sanomani, että PHEV Priuksella on saavutettu pienempiä kulutuksia myös tyhjällä akulla kuin latauskelvottomalla vastineellaan. Kai se sitten näkyy, että litium-akkua voidaan käyttää isommilla virroilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyntää sähköautoille voisi sopivien olosuhteiden myötävaikutuksesta olla vaikka kuinka paljon. Ongelma tullee olemaan lähivuosina saatavuus. Sähköautoja ei yksinkertaisesti kyetä valmistamaan riittävästi.

Ilahduttavaa kuitenkin huomata, että valmistajat ovat viimein heräilemässä asiaan.

Valmistus on toki vähän raaka-aineista kiinni. Toisaalta tietty määrä on pakko valmistaa ja myydä alueella, ettei tule niitä sakkoja. Joten niitä on vähän pakko valmistaa ja myydä jopa tappiolla.

Sakkoja mitkä joutuu maksamaan edelleen tuntemattomaan osoitteeseen, sanotaan sitä vaikka molokin kidaksi paremman puutteessa.

Mean while toisella puolella maailmaa... Vaikka Australiassa, eräs iso valmistaja myy kyllä kaikenlaista sellaista mitä täällä ei tulla ikinä näkemäänkään.

https://www.toyota.com.au/

Kyllä, siellä on hybridejäkin tarjolla muun ohella mutta eipä se ensimmäisenä pomppaa silmille.
 
Kysyntää sähköautoille voisi sopivien olosuhteiden myötävaikutuksesta olla vaikka kuinka paljon. Ongelma tullee olemaan lähivuosina saatavuus. Sähköautoja ei yksinkertaisesti kyetä valmistamaan riittävästi.

Ilahduttavaa kuitenkin huomata, että valmistajat ovat viimein heräilemässä asiaan.

Juu joku aika sitten vielä oli juttua että isoilla valmistajilla tulee kiire tai vaikeuksia kun ruvetaan siirtymään sähköautojen tekemiseen. Jos siis Teslaan verrataan. Toki tekniikka ja akkuteknologia varmasti Teslalla paremmassa jamassa mutta eiköhän sekin hoidu isommilla tekijöillä ja autojen tekemisestä jo onkin kokemusta. Tässä Mii keississäkin nähtiin että heitetään vaan polttiksesta fossiilinen mylly mäkeen ja sähkömoottoria tilalle ja hienosti kelpaa kansalle. Näin voisi hyvin käydä jollekkin toisellekkin autolle??

Itsekkin salaa toivoisin että V60 voisi olla tulevaisuudessa sähköauto, hyvä esimerkkihän tuo xc40:kin jo oli/on. Toki hinta puoli on sitten asia erikseen mutta kuitenkin :tup:
 
Tässä Mii keississäkin nähtiin että heitetään vaan polttiksesta fossiilinen mylly mäkeen ja sähkömoottoria tilalle ja hienosti kelpaa kansalle.

Notta vm 2013 volkkarin sähköauton sisarmalli keksitään uudestaan, vaihdetaan merkiksi Seat ja se on uusi:bored:
Sitten myydään tarjouksena 300-400kpl, toimitukset ensivuona ja siitä eteenpäin, sitten alkuperäinen tekee lähes saman tarjouksen jonka tulokset jää nähtäväksi. Renault Zoe 50kpl vanhentunutta mallia menemään vuokralle, tai jotenkin noin.
Kokonaismarkkina uudelle autolle suomessa +100k/kpl niin ei tuolla viellä kuuhun ja takaisin mennä.
Lisäksi E-Golf tarjoukseen, kun tulee poistumaan uuden mallin tieltä. Muutenkin se on tämä aika vuodesta kun maahantuojan pitää tyhjentää varastoista vanhat mallit, oli käyttis mitä tahansa.
 
Notta vm 2013 volkkarin sähköauton sisarmalli keksitään uudestaan, vaihdetaan merkiksi Seat ja se on uusi:bored:
Sitten myydään tarjouksena 300-400kpl, toimitukset ensivuona ja siitä eteenpäin, sitten alkuperäinen tekee lähes saman tarjouksen jonka tulokset jää nähtäväksi. Renault Zoe 50kpl vanhentunutta mallia menemään vuokralle, tai jotenkin noin.
Kokonaismarkkina uudelle autolle suomessa +100k/kpl niin ei tuolla viellä kuuhun ja takaisin mennä.
Lisäksi E-Golf tarjoukseen, kun tulee poistumaan uuden mallin tieltä. Muutenkin se on tämä aika vuodesta kun maahantuojan pitää tyhjentää varastoista vanhat mallit, oli käyttis mitä tahansa.
No, ensi vuoden lopullahan se sitten nähdään, että montako sähkistä saadaan rekisteriin. Jos pitäisi veikata, niin paljon enemmän kuin vuonna 2019 tai 2018.

upload_2019-11-21_0-19-35.png


Sähköautojen myynti on about kolminkertaistunut viime vuodesta. Menisikö ensi vuonna sitten 6000 sähkistä? Ja sitä seuraavana 10000?

Koska 25% uutena myytävistä autoista on täyssähköjä? Ehkä 5v päästä?
 
Viimeksi muokattu:
Otin sitten tarjouksesta kiinni ja e-up tulee helmikuussa. Mitään ei saanut valita, joten tämä on tietty pieni erä mitä tänne saapuu. Otin 5-v takuun jotta 3-v päästä on aika helppo laittaa vaihtoon. Voi vaihtoarvo olla ihan kohtuullinen, koska näitä käytettyjä ei vaan tule koska uusiakaan ei meinaa tulla. Maksaisitko 10k€ 3-v käytetystä sähköautosta, jossa 2v takuuta jäljellä ja ajettu n 50k? Nyt jos kattoo nettiautosta, niita tarjolla on 3v ikäsenä yksi alle 10k€ "auto" ja seuraava on Fiat 500E jo 15k€ hinnalla. Ei kannattanut jäädä odottamaan Miitä, koska vuodessa kuluu reilulla 1000€ bensaa ja tuon kun saa vuotta aikaisemmin niin sen kun laskee mukaan, niin hintaero jää pieneksi.

Mutta kysymys: Mitä appeja tarvii, että saa autoa ladattua, androidiin? Sekä hyviä webbisivuja / blogeja joista voi lueskella sähköelämän kurjuutta? Itsellä ei ole lataustolppaa vielä. Keväällä yhtiössä asia etenee, mutta mennään "tankkaamalla" siihen asti.
 
Sähköautoja tuodaan markkinoille yhä lisääntyvässä määrin, ja niitä myydään jos ei tappiolla niin nollakatteella, koska sekin on halvempaa autonvalmistajalle kuin miljoonasakot viranomaisille. Mistä tietysti päästään siihen, että koska poliittisesti on päätetty mahdollisimman äkkiä saada tehtyä jotain, valmistajat tekevät ratkaisuja pikaisesti - eikä se välttämättä ole teknologisesti tai edes ympäristön kannalta absoluuttisen paras keino. Ladattavat sähköautot ovat helpoin ratkaisu juuri tällä hetkellä, valitettavasti en ole nähnyt ensimmäistäkään tutkimusta siitä, että ne olisivat paras teknologia nyt saatika tulevaisuudessa. Mieluusti näkisin vaihtoehtoja tutkittavan, mutta juuri nyt mennään niin kovaa vauhtia yhteen suuntaan, että vähän näyttäisi muiden keinojen kehitys sakkaavan. Toivottavasti se suunta on oikea, miljardien kustannukset ilman mainittavia hyötyjä olisi aika rankka opetus.

Seat ja VW ovat merkkejä siitä, että taitaa olla alkamassa sähköauto-ostajan markkinat. Uutta teknologiaa saa melkein samaan hintaan kuin vanhaa, eikä uusia kustannuksia (verotus, muut maksut) ole saatu edes vähää alulle. Mennee useampi vuosi, ennen kuin vähenevää liikenneverotusta saadaan kompensoitua jollakin tavalla, eihän valtiolla ole tällä hetkellä hajuakaan miten se tehdään.

Omalta osaltani voisin lähteä arkiauton kanssa sähköpuolelle (työmatka 40 km/päivä), mutta ykkösauto pitää säilyttää käytännön syiden takia perinteisenä versiona. Ajomatkat, tilat (Mii/Up ei käy, e-Golf menisi jos ei olisi VW), peräkärry, perinteiset syyt. Lisänä vielä mukavuus, en perhana vie suostu ajamaan kilometrisäästön takia ilmastointi tai lämmitys liian pienellä suhteessa mukavuuslämpötilaan. Ja pitkien matkojen lataus. Mutta arkiajoon kävisi loistavasti.
 
Eiköhän sieltä todelliset toimitusajat selviä sitten kun tuotanto alkaa. Helpompi olla lupaamatta liikoja.
 
Mutta kysymys: Mitä appeja tarvii, että saa autoa ladattua, androidiin? Sekä hyviä webbisivuja / blogeja joista voi lueskella sähköelämän kurjuutta? Itsellä ei ole lataustolppaa vielä.

https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.virta
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xatori.Plugshare
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plugit.klataus

Noilla pääsee jo käsityksiin. @Sähköautoileva motoristi voi hoitaa jutut.
 
Teslan uusi "Cybertruck", eli avolavamalli julkaistaan Yhdysvalloissa 11pm ET, eli ilmeisesti kuudelta aamulla perjantaina Suomen aikaa (jos aikavyöhykekonversio meni oikein). Tämä on itselleni ylivoimaisesti mielenkiintoisin sähköautojulkistus tähän mennessä. Musk on kovasti hehkuttanut auton Blade Runner -tyylistä designia, saapa nähdä millainen hirvitys sieltä tulee. Suurimmalla akkukapasiteetilla varustetun version toimintamatkaksi on luvattu(?) 650-800 km.
 
Akku on Li-ion, kun nykyään Nimh, joten lisäpainoa ei välttämättä ole. Voimalinja lienee hyvin pitkälti sama kuin ennenkin paitsi sähkömoottoreissa on enemmän ruutia. 2.5 litran iskutilavuudesta huutelijat ei selvästikään ymmärrä mitään Atkinsonista.
Ei ymmärrä Atkinsonista tai ylipäätään nykymenosta.
T: Mazdakuski ;)
 
Tekniikan maailma kehui Mii Een melkein kuplille... :D

Tekniikan Maailma

"SEAT MII ei ole vain mainio sähköauto vaan ylipäätään mainio auto. Voimankäyttö on ihailtavan mukavaa ja sivistynyttä. Suorituskyky on kaupunkiajossa urheiluautojen luokkaa. Moottorilla pärjää myös maantiellä, joskin toimintamatka lyhenee silloin selkeästi. Yli kolmensadan kilometrin kantama kaupungissa on kuitenkin sellainen matka, että monen ei tarvitse ladata autoa kuin kerran viikossa. Ensimmäiset sähkö-Miit saapuvat Suomeen keväällä."
 
Seat Mii Electric on espanjalaisen automerkin ensimmäinen täyssähköauto. Se on samalla myös Suomen edullisin täyssähköauto. Auton voi lunastaa itselleen alle 16 000 eurolla.

Hintaa alentaa kaksi tekijää. Valtio tukee sähköautoilua 2 000 eurolla autoa kohti. Maahantuoja K-Auto on päättänyt tukea hankintaa samalla summalla, kunhan ostopäätös tehdään tämän vuoden puolella.

On turha kyseenalaistaa sitä tosiasiaa, etteikö alhainen hinta olisi lisännyt ostohalukkuutta. Seat Miitä on myyty lyhyessä ajassa 400 kappaletta, ja nyt toimitukset menevät jo pitkälle vuoden 2021 puolelle.

Sähkö-Mii ei ulkoisesti erotu oikeastaan mitenkään bensiinimoottorisesta mallista, jota ei ole enää edes saatavana. Jos tulee ikävä bensiiniä, voi lohtua hakea sisarmalli Volkswagen Upista, jota on yhä olemassa sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena. Toinen sisarmalli Škoda Citigo tulee sekin pian myyntiin vain sähkökäyttöisenä.

seat_mii_ohjaamo_51.jpg

Näkyvyys korkeista ikkunoista on mainio. Auto on sisältä paljon isompi, kuin miltä se päältä päin näyttää. Edessä on kahdella keskikokoisella hyvinkin väljää. Kojelauta on oivallisesti naamioitu keinotekoiseksi virtapiiriksi. Varustetasoja on kaksi. Plus-taso maksaa noin 1 300 euroa perusmallia enemmän.

OVESSA LUKEE selkein kirjaimin Mii Electric. Sen sisäpuolella kaikki näyttää kovin tutulta, mutta kun oikein siristää silmiään, erojakin näkyy. Mittaristo on latausmittaristoineen erilainen, ja vaihdekepissä on D:n lisäksi B-asento.

Auto ”käynnistetään” perinteisellä avaimella. Mitään ei luonnollisestikaan kuulu, mutta valoja syttyy joka puolella.

Keskinäyttö on nykyautoihin nähden poikkeuksellisen pieni. Keskikonsolin päällä on irrallinen puhelin telineineen, joka ei toimi kuten kiinteä kunnollinen näyttö. Eniten harmittaa se, ettei sellaista saa rahallakaan.

seat_mii_vaihdekeppi_131-1024x683.jpg

B-vaihde muodostaa moottorijarrutusefektin, joka tallentaa jarrutusenergiaa. Vaihdekepin sivuttaisliikkeellä voi valita neljä eri hidastustehoa.

seat_mii_lataus_91-1024x683.jpg

40 kilowatin pikalatauksella akku latautuu 80 prosentin varaustasoon tunnissa.

Kytketään D-vaihde päälle ja siirrytään eteenpäin. Mii liukuu pehmeästi ja äänettömästi parkkihallin väylää kuin aavelaiva yössä. Se tuntuu kuitenkin autolta. Hyvältä autolta.

SÄHKÖISET OHJAUSTEHOSTIMET ovat jostain syystä olleet monissa sähköautoissa tunnoltaan melko kehnoja, mutta Miissä asia on täysin kunnossa. Ohjaus on kevyt mutta tunnokas, ja on mukava lähteä ajelemaan kaupungille.

Kaasun vaste on looginen. Alussa on pidempi rauhallinen osuus, ja poljinta on painettava kunnolla, jos haluaa suorittaa. Liikkeelle voi lähteä pehmeän rauhallisesti ja terävän epämukavasti, tai jotenkin siltä väliltä. Kaikki tavat onnistuvat yhtä helposti. Moottori reagoi polkimen liikkeeseen alta aikayksikön.

seat_mii_mittarit_121-1024x683.jpg

sa mittarissa näkyy virran kulkusuunta. Oikeasta näkee, paljonko latausta on jäljellä.

Moottori on hyvin hiljainen. Taajamassa voi kuulla kevyttä kehräystä, mutta maantienopeudella suhinat ja rengasmelu ovat pääosassa. Tosin nekään eivät ole häiritsevän voimakkaita. Mii on pikkuautoksi varsin hiljainen, ainakin Espanjan asfalteilla.

Auto kiipeää vuoristoon erittäin ketterästi. Pitkissä alamäissä on hyvä testata jarrutusenergian talteenottoa. Normaalilla D-vaihteella ei moottorihidastusta ole ollenkaan, ja auto rullaa vapaalla.

Kun vaihdekepistä nykäisee taaksepäin, kytkeytyy B-asento. Tämä käynnistää oitis moottorijarrutuksen. Hidastuvuudessa on neljä eri tasoa, joita voi muuttaa vaihdekepin sivuttaisliikkeellä. Nelonen vastaa jo melko voimakasta jarrutusta. Ykkönen on luonteva vaihtoehto normaaliin ajoon tasamaalla.

seat_mii_31.jpg


Sähköisestä voimanlähteestä muistuttavat ulkoiset tunnusmerkit ovat minimaalisia.

Jarrutusenergia tallentuu myös jalkajarrua käytettäessä, ja jarrupolkimen tunnokkuus on siihen nähden varsin hyvä. Liike on keskivertoa pidempi, mutta vastus kasvaa loogisesti poljinvoimaa lisätessä.

AKUN NETTOKAPASITEETTI on 32 kilowattituntia. WLTP:n mukainen toimintamatka on 260 kilometriä. Kaupungissa pääsee 350 kilometriä. Testimatkamme oli 150 kilometriä, ja siitä suuri osa oli valtavasti kuluttavaa moottoritietä. Kokeilimme jopa rajoitettua huippunopeutta. Silloin mittarinäyttämä oli 136 ja todellinen nopeus 130 kilometriä tunnissa. Paljon kovempaa ei auto kulkisikaan, sen verran verkkaista oli viimeisten kymmenen nopeusyksikön saavuttaminen. No, Suomessa niitä ei tarvitsekaan.

seat_mii_moottori_61.jpg

Moottoritila on täynnä sähkömoottoria ja sen vaatimia komponentteja. Siellä on myös 12 voltin akku, jolla hoidetaan tavanomaiset sähkölaitteet. Varsinainen ajoakku on takapenkin alla.

Koeajolenkkimme jälkeen oli akustossa vielä neljännes jäljellä, joten 200 kilometrin sekalainen ajo on käytännössäkin helposti tavoitettavissa. Akuston lataustilasta kertova mittarinäyttö laski tasaisesti koeajon aikana. Se ei siis ole ylioptimistinen.

Tehokkaimmalla 40 kilowatin latausteholla akku täyttyy 80 prosenttiin tunnissa. Kevyemmällä 7,2 kilowatin latauksella on odotettava neljä tuntia.

Mikäli akun kestävyys huolettaa, tarjoaa valmistaja siihen kelpo kädenojennuksen. Jos akun kapasiteetti laskee ensimmäisen kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin aikana alle 70 prosenttiin, valmistaja korvaa akun vaihdon tai siihen tarvittavan huollon.

seat_mii_tavaratila_101-1024x683.jpg

Tavaratila on samankokoinen kuin bensiiniautossa.

SEAT MII ei ole vain mainio sähköauto vaan ylipäätään mainio auto. Voimankäyttö on ihailtavan mukavaa ja sivistynyttä. Suorituskyky on kaupunkiajossa urheiluautojen luokkaa. Moottorilla pärjää myös maantiellä, joskin toimintamatka lyhenee silloin selkeästi. Yli kolmensadan kilometrin kantama kaupungissa on kuitenkin sellainen matka, että monen ei tarvitse ladata autoa kuin kerran viikossa. Ensimmäiset sähkö-Miit saapuvat Suomeen keväällä.

seat_mii_11-e1574329496376-768x510.jpg



Seat Mii Electric
Moottori: kestomagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain; teho 61 kW (83 hv), vääntömomentti 212 Nm

Voimansiirto: etuveto

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 40 kWh (netto 32 kWh)

Latausaika: 7,2 kW:n teholla n. 4 h, DC-pikalataus 40 kW 0-80%: n. 1 h

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 3,556 m, leveys 1,645 m, korkeus 1,481 m, akseliväli 2,421 m, raideleveys edessä 1,412 m ja takana 1,408 m; omamassa 1 235 kg, kokonaismassa 1 530 kg, perävaunumassa 0/0 kg; rengaskoko 165/70 R14

Suoritusarvot: huippunopeus 130 km/h (raj.), kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s; kulutus (WLTP) vahvistamatta, toimintamatka (WLTP) 260 km

Käyttövoimavero: 87,60 €/v

Hinta: 19 389 €, plus-varustetaso 20 692 €

Autoetu: vapaa 490 €, käyttö 325 €

seat_mii_11-e1574329496376-150x150.jpg

HYVÄÄ
  • voimankäytön helppous
  • alhainen melutaso
HUONOA
  • pieni keskinäyttö
  • toimintamatka moottoritiellä
 
"Moottorilla pärjää myös maantiellä, joskin toimintamatka lyhenee silloin selkeästi."

Kuinkahan paljon WLTP rangesta lähtee maantiellä? Miillä ja toki muillakin sähkiksillä. Aika turn-off itselleni, jos esim. 320km WLTP range on sekalaisessa ajossa oikeasti kesällä 280km, talvella 240 km ja maantiellä talvella alle 200km? Motarilla ei pääse talvella edes Tre-Hki ellei akku ole 100% latingissa lähtiessä?
 
Autoetu: vapaa 490 €, käyttö 325 €. Kannattaa ottaa vapaa!! :D
 
Kuinkahan paljon WLTP rangesta lähtee maantiellä? Miillä ja toki muillakin sähkiksillä. Aika turn-off itselleni, jos esim. 320km WLTP range on sekalaisessa ajossa oikeasti kesällä 280km, talvella 240 km ja maantiellä talvella alle 200km? Motarilla ei pääse talvella edes Tre-Hki ellei akku ole 100% latingissa lähtiessä?
Nyt tiedetään ettei tämä siis sovi sinulle. Kiitos siitä.
Jos sinua kiinnostaisi oikeasti, olisit ehkä jaksanut lukea tuon linkitetyn TM:n artikkelin, jossa kerrotaan mitä heillä akku näytti pitkän motari rupeaman jälkeen, huippujakin kokeiltiin.
 
Kyllähän sitä 2.5-litraista pitää hyötykäyttää hamaan tappiin saakka Toyotan mielestä kun sitä on jo yli 10 vuotta käytettykin. ;)
Omassa Lexuksessa on vanhempi versio samasta padasta. Täysin ongelmaton vekotin on ollut. Ankea soundtrack mutta onneksi ei paljoa kuulu.
 
Nyt tiedetään ettei tämä siis sovi sinulle. Kiitos siitä.
Jos sinua kiinnostaisi oikeasti, olisit ehkä jaksanut lukea tuon linkitetyn TM:n artikkelin, jossa kerrotaan mitä heillä akku näytti pitkän motari rupeaman jälkeen, huippujakin kokeiltiin.
Ei sähköauto minulle sovi monestakaan syystä, mutta saa kai sitä tekniikasta olla kuitenkin kiinnostunut?

Tuota juttua ei ollut kirjoitraessani vielä linkitetty, eikä sekään vastaa noihin kysymyksiin. "Testimatkamme oli 150 kilometriä, ja siitä suuri osa oli valtavasti kuluttavaa moottoritietä." Suuri osa on minun mielestäni mitä vaan 40% ja 90% väliltä. Minua kiinnostaa vaikutus rangeen verrattuna WLTP arvoon lähes puhtaassa maantie tai motariajossa. Mielestäni tämä on se, missä rangea kaivataan. Harva pyörittää taajamanopeuksissa ja -välimatkoilla edes toistasataa kilometriä päivässä, joten on huomattavan vähän merkitystä onko kaupunkirange 150km vai 300km, vaikka toki käyttömukavuutta lisää, jos tarvitsee ladata vain kerran viikossa kahden sijaan.
 
Leafin kulutuksia kesällä kaivettuna sähköilevan motoristin blogista: 80km/h 14kWh, 100 19 ja 120 24.
Talvikulutus -28 astetta, sama blogi 80km/h on 21kWh, eli +7kWh menee enemmän, leikitään että nopeus ei vaikuta merkittävästi tuohon koska vain lämmitystä.

Jos noista laskee Tampere - Helsinki 180 km matkan niin oletuksella, että pääsee täysiä periltä perille:
80km/h vauhdilla menee 2h 15 min ja akkua kuluu 31,5kW kesä (+15,75 = 47,25kW talvi)
100, 1h 50min ja 34,2kW (+12,6 = 46,8kW)
120, 1h 30min ja 36,0kW (+10,5 = 46,6kW)

Mitä tästä opimme? Öö en tiedä, että ei kannata ajaa hitaammin? varsinkaan paukkupakkasilla talvella!? 30min lataustauollakin olisit nopeammin perillä ja täydemmällä akulla. Kertokaa olenko laskenut jotain väärin!

Mii / e-up ei pääse kovimmassa pakkasessa ilman latausta perille ja kesäkelillä 120 vauhdilla juuri ja juuri (36,8kW kapasiteetti) Mutta nämä ovat siis Leafin kulutusluvuilla ja WLPT lukujen valossa Mii olisi 10% taloudellisempi, mutta täyttä spekulaatiota on tuo (270/40 vs 280/36,8 eli 14,8 vs 13.1 ilmoittettu wlpt range jaettuna akunkoko)
 
leikitään että nopeus ei vaikuta merkittävästi tuohon koska vain lämmitystä
Ei voi leikkiä näin, koska kylmä ilma on lämmintä tiheämpää. Ilmanvastukseen taas vaikuttaa 0,5*tiheys*nopeus^2*ilmanvastuskerroin*poikkipinta-ala. Eli siis pakkasilla nopeus pudottaa rangea suhteessa nopeampaa kuin kesäkeleillä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa tosiaan että eräänlainen siirtymävaihe alkamassa. Etenkin perheautoluokassa on todella mielenkiintoista seurata millä ominaisuuksilla valmistajat saavat sähköautoja markkinoille ja mihin hintaan. Pienemmässä luokassa Seat Mii jo näyttikin että jos auton tilat riittää, niin olisi hölmöä ostaa joku muu kuin sähkömalli.
Vaikka tilat riittäisi niin ei auta jos range ei riitä.
E: rangea olikin jo ihmetelty...
 
Viimeksi muokattu:
Haastava tilanne kun pitäis ens vuonna vaihtaa työautoa. :confused2: Iso dieselfarkku olis normaalisti vaihtumassa uuteen vastaavaan, mutta sakkakuppia on nyt niin sekoitettu, että tilanne on paha.

- Kuinka matalalle vanha nyt arvostetaan, kaikki tämä diesel hölynpöly, kuinka se on apinoitu tännekin
- Jos vaihtaa dieseliin, vielä inhimillisellä välillä niin entäs 3-5v päästä sitten? Kuinka nopea murros on, jenkeissä ollaan jo vauhdissa, ollaanko täällä jo? Jos ei olla niin ollaanko viiden vuoden päästä. :nb: Mitä tekee hallitus, kuinka kalliiks käy naftalitra...

Isoja taksiin sopivia sähköautoja ei juuri ole, viiden vuoden päästä olis jo. E-tron olis melkein (mielestäni) ainoa realistinen, nopea lataus ja riittävä range. I-pace jää lataustehossa jalkoihin ja EQC:tä rasittaa polttomoottorirakenne. Mutta jos nyt hyppää etulinjassa EV kelkkaan, mikä on vaihtoarvo ensimmäisen polven sähköautolla muutaman vuoden kuluttua?
Tekniikka menee niin nopeasti nyt eteenpäin, että
- onko ICE jo täysin "lankapuhelin" muutaman vuoden päästä (tottakai toimiva peli, mutta jos ei ketään enää käytetty kiinnosta, Nokian simpukka/iPhone)
- Jos ICE silloin on/ei ole täysin kuollut, onko ensimmäisen aallon EV:llä siltikään arvoa, vanheneeko se tekniikan murroksessa kuten kännykät, tietokoneet yms.

Tälläinen itsekseen höpinä, toisaalta jännittävä tilanne "uuden maailman" kynnyksellä, mutta se ajoitus; vittumainen tilanne omalla rahalla. Odottaa kunnes on vaihtoehtoja, valmistajilla kokemusta ja infra ympärillä kunnossa vai hypätä aaltoon vaan ja luottaa, että muutoksen hype kantaa?

Tesla ei ole edes pöydällä. Sen huolto ja takuu ei sovi ammattilaiselle. Ehkä sellaiset saa kokeilla, joilla pinkkaa on enemmän kuin riittävästi, mutta itse en halua koittaa "kalliilla paskaa." Superchargereista ei saa plussapisteitä, taksit ei niitä saa edes käyttää, joten sekin (+) lakkaa olemasta vrt muut merkit yleisillä pikalatureilla.

Kristallipallo jos ois. :btooth:
 
Jos noin jännittää niin ota halvempi dieseli, niin riskin realisoituessa on vähemmän menetettävää. Vanha viisaus: älä sijoita mitä ei ole varaa menettää :)
 
Osta tosiaan halvin kelvollinen diesel, jos muutoksen nopeus jännittää paljon.

Jos muutoksen nopeus ei jännitä niin paljoa, niin osta joku passeli hybridi.

Jos pinkka on kunnossa, niin osta Toyotan Land Cruiser, vaikka siitä ei mitään rahaa taksarille jääkkään, mutta eipä tipu paljoa arvokaan vaikka ajaisi enemmän. :D
 
Ei voi leikkiä näin, koska kylmä ilma on lämmintä tiheämpää. Ilmanvastukseen taas vaikuttaa 0,5*tiheys*nopeus^2*ilmanvastuskerroin*poikkipinta-ala. Eli siis pakkasilla nopeus pudottaa rangea suhteessa nopeampaa kuin kesäkeleillä.
Noinkohan tuolla nyt niin suurta merkitystä ole, kun tiheys ei ole edes toisessa potenssissa laskussa. Googlen perusteella tiheyden muutos on noin 1 % 3 lämpöastetta kohden. Eli tiheys muuttuu aivan maksimissaan 20% (-30,30), todellisuus lienee noin puolet tuosta. Ts. aivan kärpäsen paskan verran lämmityksen ottamaan lisäykseen.

e: FinMakyn lasku on ihan järkevä, jos tosiaan lämmitys kuluttaa lisämatkustusajalla enemmän kuin matka-ajan lyhentämiseksi tehty nopeuden lisäämisestä johtuva lisäkulutus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mitään järkeä vaihtaa pienempään/halvempaan, koska poistot verotuksessa pienenee liikaa. (Kalliista halpaan vaihtamisen järjettömyys ylipäätään) Suunnitelmana on aloittaa kevättalvella vaihtarin arvottaminen ja kauppa niin, että auton valmistus ~ elo 20 eli päästään mv -21 tuotannolle, suuri todennäköisyys, että E-tron on saanut jotain akku/moottori päivitystä Teslan tyylisesti // taloudellisuuden kohentuminen tuotannon edetessä.

Hallitus jollain aikavälillä kuitenkin alkaa kurittamaan CO² päästöistä perinteistä liikennettä, nykykokoonpanollaan ideologia edellä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Kun on seurannut tätä Mii "pöhinää" ja perinteisten merkkien polttomoottoriautojen myynnin nopeaa hiipumista Yhdysvalloissa m3 johdosta, alkaa tuskanhiki puristua otsalle. Saatamme olla samanlaisen muutoksen kynnyksellä kun Kallasvuo heilutteli Noksun uusinta näppäinhelvettiä messuilla ja joku Apple esitteli jonkun näppäimettömän lelun jota "äly"puhelimeksi muka kutsuvat, mitä nekin luulee tietävänsä? :btooth: Olen itse koittanut olla "tolkun immeinen," että ei tää maailma ajaudu tässäkään 'joko/tai' tilanteeseen vaan 'sekä/että' mut saatan olla turhan vanhakantaisesti ajatteleva ja hype pyyhkäisee markkinat uuteen järjestykseen, johon on vain sopeuduttava. Tai itkettävä ja sopeuduttava. :beye:

Jokatapauksessa naputtelen infoja homman edetessä, kuinka i-Pace/E-tron myyjät ottavat kontaktia ym, Audia ainakin ei edes saa myydä kuin harvat ja valitut organisaatiossa, vielä.
 
Haastava tilanne kun pitäis ens vuonna vaihtaa työautoa. :confused2:
Iso dieselfarkku olis normaalisti vaihtumassa uuteen vastaavaan, mutta sakkakuppia on nyt niin sekoitettu, että tilanne on paha.

- Kuinka matalalle vanha nyt arvostetaan, kaikki tämä diesel hölynpöly, kuinka se on apinoitu tännekin
- Jos vaihtaa dieseliin, vielä inhimillisellä välillä niin entäs 3-5v päästä sitten? Kuinka nopea murros on, jenkeissä ollaan jo vauhdissa, ollaanko täällä jo? Jos ei olla niin ollaanko viiden vuoden päästä. :nb: Mitä tekee hallitus, kuinka kalliiks käy naftalitra...

Isoja taksiin sopivia sähköautoja ei juuri ole, viiden vuoden päästä olis jo. E-tron olis melkein (mielestäni) ainoa realistinen, nopea lataus ja riittävä range. I-pace jää lataustehossa jalkoihin ja EQC:tä rasittaa polttomoottorirakenne. Mutta jos nyt hyppää etulinjassa EV kelkkaan, mikä on vaihtoarvo ensimmäisen polven sähköautolla muutaman vuoden kuluttua?
Tekniikka menee niin nopeasti nyt eteenpäin, että
- onko ICE jo täysin "lankapuhelin" muutaman vuoden päästä (tottakai toimiva peli, mutta jos ei ketään enää käytetty kiinnosta, Nokian simpukka/iPhone)
- Jos ICE silloin on/ei ole täysin kuollut, onko ensimmäisen aallon EV:llä siltikään arvoa, vanheneeko se tekniikan murroksessa kuten kännykät, tietokoneet yms.

Tälläinen itsekseen höpinä, toisaalta jännittävä tilanne "uuden maailman" kynnyksellä, mutta se ajoitus; vittumainen tilanne omalla rahalla. Odottaa kunnes on vaihtoehtoja, valmistajilla kokemusta ja infra ympärillä kunnossa vai hypätä aaltoon vaan ja luottaa, että muutoksen hype kantaa?

Tesla ei ole edes pöydällä. Sen huolto ja takuu ei sovi ammattilaiselle. Ehkä sellaiset saa kokeilla, joilla pinkkaa on enemmän kuin riittävästi, mutta itse en halua koittaa "kalliilla paskaa." Superchargereista ei saa plussapisteitä, taksit ei niitä saa edes käyttää, joten sekin (+) lakkaa olemasta vrt muut merkit yleisillä pikalatureilla.

Kristallipallo jos ois. :btooth:
Helppoa: Luovut äkkiä dieselistä, kun arvoa vielä on. Pelkkää sähköä ei kannata ottaa tässä vaiheessa ellet halua kuriositeettina palveluasi myydä. Sitten otat vain nyt suosiolla sen possun hybridin, joka on paremmista ainoa mahdollinen hybridi nyt. Korkeintaan vaihtoehtona ehkä joku Vulva? Laitat veroedun takataskuun, olet tyytyväinen, kun sait paremman auton kuin normaalisti ja saat tuplapoiston hankinnasta. Sitten uusit oston 2021 ja saat taas tuplapoistot. Rinse and repeat. Sitten tuplapoistovivun poistuessa 2024 voit tarkistaa olisiko jo mahdollista hankkia sähköauto tai millä mallilla maailma ylipäätään makaa. Joka tapauksessa olet saanut 10-20 % alennuksen viimeiset vuodet tuloveroista.

Ei ole mitään järkeä vaihtaa pienempään/halvempaan, koska poistot verotuksessa pienenee liikaa.
Nyt juuri tämä on mahdollista, koska poistot tuplataan useammaksi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan tuolla nyt niin suurta merkitystä ole, kun tiheys ei ole edes toisessa potenssissa laskussa. Googlen perusteella tiheyden muutos on noin 1 % 3 lämpöastetta kohden. Eli tiheys muuttuu aivan maksimissaan 20% (-30,30), todellisuus lienee noin puolet tuosta. Ts. aivan kärpäsen paskan verran lämmityksen ottamaan lisäykseen.

e: FinMakyn lasku on ihan järkevä, jos tosiaan lämmitys kuluttaa lisämatkustusajalla enemmän kuin matka-ajan lyhentämiseksi tehty nopeuden lisäämisestä johtuva lisäkulutus.
Matikalla laskettuna ero ilmanvastuksessa välillä -30 C - 30 C on luokkaa ~25% (ilmankosteus talvella 40% ja kesällä 70%). Eli 100 km/h ajaessa Leaffilla (CdA = 0,725 m2) moottoritehoa tarvitaan ~2,4 kW (27%) enemmän 30 C vs. -30 C, jos en ihan väärin laskenu :D Tämä siis ottaa huomioon pelkästään ilmanvastuksen vaikutuksen eikä esim. vierintäkitkaa, joka sekin on jonkun verran isompi pakkasella.

Siitä ei ole tarkkaa käsitystä kuinka paljon pelkällä vastuksella lämmittäessä tarvitaan jerkkua -30 pakkasessa. Luulis, että tommosen yo. Leaffin 5 kW PTC vastus hohkais aika punasena, jotta kabiinin sais pidettyä edes lähellä 20 C.

Eli sanosin notta rangen vähenemisestä ~1/3-1/5 tulee ilmanvastuksesta ja >=2/3 lämmityksestä. Menee kohtuu hyvin yksiin tämän AAA:n testin kanssa, jossa Leaf 2018 20 F (-7 C) kelissä menetti rangea ~10% ilman lämmityksen käyttöä ja lämmityksen kanssa ~31%. Paitsi että tuossa leaffissa taitaa olla lämpöpumppu, niin ehkä parempi vertaus olisi sitten WV e-golf, jossa vastaavat lukemat oli 7% ja 36%. Mutta nuo on vähän appelsiinit-omena vertauksia, koska auton rakenne, tiiviys ja eristys vaikuttaa paljon.
 
Hybridi(t) on olleet pöydällä, polttoainekulu kasvais, mutta oma ajoprofiili on alamme muutoksen vuoksi muuttunut valitettavan kaupunkipainotteiseksi pyörimiseksi ja niistä samoista asioista, joista olen tällä palstalla varoitellut muita (Älä osta dieseliä pätkäajoon) olen seurannut Bemarin käyttäytymistä huolestuneena. Hiukkassuodattimen poltot ovat tihentyneet ja kulutus hiipii hiljalleen ylöspäin, pitäis repiä imusarja mäelle pesuun ja hiukkassuodatin uuniin, mutta "kannattaako?"

Pelkäänpä, että ei. Jos pitäis autoa vielä tai jättäis itselle siviiliin, sitten. Olen koittanut metsästää infoa koska tulee femman LCI (kesä -20) ja tuleeko siihen hybridiksi i4 vai i6 pohja isomman seiskan kautta, 7LCI muuttui i4 >i6 (5/7 jakavat pohjalevyn) BMW ei valitettavasti ole yhtä pitkällä sähköautojen kehityksen kanssa, kuin VAG ja MB.

e: @mmst1 Näin minäkin olen ajatellut, ettei ainakaan täällä Suomessa lähdettäisi laukalle, että sähkö olisi ainoa totuus vaan käyttövoima muiden joukossa, mutta uutisointi ja ihmisten laumakäyttäytyminen tuolla ison veden takana... Ainahan tänne on (tietyllä aikavälillä) niiden trendit matkittu. + Kun omat päättäjämme menivät lyömään lukkoon aika järeät päästövähennystavoitteet...
 
Ei se diesel ole isoissa autoissa katoamassa täällä mihinkään. Ei kannata stressata tuosta sen enempää.

Toi dieselpaniikki koskee sellaisia ihmisiä joiden ei olis ikinä pitänyt edes ostaa dieseliä. Tällä hetkellä dieselien osuus on Suomessa sitäpaitsi kasvussa, kiitos Saksantuonnin.
Uusrekisteröintien diesel-osuus on romahtanut ja saksastakin niitä tuodaan varmaan siksi, että käytettyjen hinnat ovat tosi alhaisia. Kumpikaan ei oikein kannusta uuden ison dieselin ostoon.

Tosin eipä se iso sähkiskään hintaansa varmaan pidä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom