• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Lisälämmitintä oon ajossa yleensä silti pitäny aina päällä ni kuluttaa paljon vähemmän kuin polttiksen herättelyllä. Jotkut lämpövastukset/ilp vaan olis kivempi...

Tuokin on vähän niin ja näin. ILP olis varmasti hyvä homma, mutta bemmissä tuo sähköinen lisälämmitin lyhentää matkaa aika radikaalisti, ja sitten ajellaan isompi osa matkasta bensalla. Tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin on oikeastaan ihan hyvä kaveri hybridille... harmi että ne ei ole ikuisia vehkeitä, kuulostaa olevan enempi vähempi ongelmaa kun ikääntyvät. Sähköinenhän pelannee maailman tappiin, i hope.
 
Paljo nuo nykyautojen (aika monissa on) 240v pistokkeet antaa virtaa tarvittaessa? Siihden defa kiinni:cigar2:.
------
Olipa hyvä revikka tuosta Mi Electric -versiosta Autogefuhlilla. Kelpais.

Jos kuvitellaan, että Seat Mi Electickkiä olisi saatavilla "niin paljon kuin haluaa" tuolla 18 000e hinnalla, niin minkähän arvon sitä näkisi jonkin verran ajetellu esim. 24kwW tai 30kwH Nissan Leafille? Kai ne alle 10 000 tipahtaa 2v päästä? Siitäkin vois sit kehitellä kakkosautoa (ainut vaa, et 1gen. Leaf on ruma).
 
On tässä vielä matkaa sähköautoilun mukavuuteen. En ole itse osannut edes ajatellakaan, että lämmitystä pitää talvella himmailla jos haluaa päästä perille. :D Tämä ongelma lienee vain sellaisilla sähköautoilijoilla jotka a) ajavat päivittäin rangen limiteillä b) yrittävät minimoida kuluja liikaa.

Plugarin murheita/iloja nuo lähinnä ovat...täyssähköllä varmaan tarvii harvoin päivittäisajossa säästellä, mutta pidemmillä matkoilla hyvä tiedostaa miten nopeus ja lämmitys vaikuttaa kulutukseen.
 
Tässä jotain lukemia: 2 kW teho Miin kokoiseen tuulilasiin kuulostaa paljolta, penkinlämmitin tuossa yhtälössä on aika mitätön kulu (jos lukemat pitää paikkansa).

Auton tuulilasin lämmitin on energiasyöppö: Näin paljon menetät euroja vuodessa

e: Ei toi lukema voi pitää paikkansa. Takalasi satoja watteja, etulasi tuhansia :bored:
Miin etulasin lämmitys vie noin 300W, vähän reilu. Takalasi noin 200W.

Edit: siis sillä oletuksella, että ne on vastaavat kuin E-upin.
 
Se kabiininlämmitys haukkaa tuon 6 kW, mutta etulasi vain 300W. Sikäli kun sain videosta selvää.
 
Miin etulasin lämmitys vie noin 300W, vähän reilu. Takalasi noin 200W.

Edit: siis sillä oletuksella, että ne on vastaavat kuin E-upin.
Juu, tuossa videolla 2:00 kohdilla näkyy. 6 kW oli maksimiteho ilmastointijärjestelmälle.

e: Hidas.
 
Autolla ajettiin neljä päivää lyhyttä kaupunkiajoa yksin tai kaksin, jolloin sitä ladattiin kotona, työpaikalla ja kauppakeskuksessa, mutta tietoisen pihistellen – jos tiedossa oli ”ilmaista sähköä” se hyödynnettiin, mutta kotilatauksessa nuukailtiin.
Eikö kotilataus ole juuri se hybridien suola. Ja nuukailua on juurikin se kotona lataaminen, se kun on paljon halvempaa kuin bensalla ajelu.
Noh, tässä kotilatauksen välttelyn syynä on varmaan ollut se, että journalisti olisi itse joutunut maksamaan sähköstään.
 
Kyllä mulle ainakin se plugarin pointti olis nimenomaan se, että arkiajot pystyis hoitamaan pääasiassa sähköllä jollain ~50km plugarin rangellakin. Itsekin vähän ihmettelin tuota logiikkaa, että ei ladata kotona vaan pelkästään regenillä ja ilmaisilla kauppalatureilla. Tietysti jos tavoitteena on maksimoida bensankulutus nauttien samalla hyvistä parkkipaikoista kauppakeskuksissa niin siihen tuo on toki omiaan.
 
Kauppalehden näkemys GTE:stä: Passat GTE koeajossa: Pienentävätkö lataushybridit lainkaan päästöjä vai suositaanko niillä vain kalliiden autojen hankintaa?

Itseäni ihmetytti tuo että mutkatiellä jarrutusenergiaa sai talteen 17km ajon edestä. Voiko olla mahdollista? Toki mutkatien pituutta ei mainittu, mutta luulisin että akkua on jarrutuksen lisäksi ladattu polttomoottorin avulla... josta herää kysymys miksi. Ei luulisi olevan taloudellista.
Hohhoijaa. On kyllä harvinaisen urpo toimittaja.

Jos akun vetää tyhjäksi, niin auto tosiaan alkaa lataamaan niitä polttomoottorilla, jotta sähköä riittää taas tarvittaessa koviin kiihdytyksiin ja hitaaseen ajoon. En tiedä tarkkaan mihin saakka se tuota tekee, mutta ainakin johonkin 10km rangeen asti. Siksi jos on tiedossa pitkä siivu ajoa, niin hybridi-moodi kannattaa napata päälle ennen kuin sähkörange menee alle 10. Muuten bensan kulutus nousee aika reippaaksi joksikin aikaa.

Toinen mikä ihmetytti, oli tämä: jos tiedossa oli ”ilmaista sähköä” se hyödynnettiin, mutta kotilatauksessa nuukailtiin
Pitääkö tämä ymmärtää niin, että kotona ei latailtu täyteen kun sähkö on muka niin kallista vai mitä ihmettä?

Typerää kirjoittaa arvostelua tuotteesta jos ei ole yhtään viitsinyt perehtyä sen toimintaan. :facepalm:
 
Jos toimittajalla on firman bensakortti, niin siihen verrattuna kotisähkö on tosiaan kallista...
 
On kyllä aika ala-arvoinen suoritus "toimittajalta". Nuukailee plugarin kotilatauksessa? Anteeksi mitä? Koko plugarin hyödyllisyys piilee kotilatauksessa, eikä siinä että nuukailee tai käyttää jotain ilmaisia 1.8kW latureita kaupan pihassa. Kyllä on niin riemuidioottia kaveria, et oikein pahaa tekee.
 
Onhan tuossa sikäli asiaakin, jos tuo toteamus että leasingkäytöstä palautuu autoja joita ei juuri koskaan ole ladattu? Silloinhan se plugari ei tosiaan lunasta käytössä lupauksiaan vihreydestä...
 
Plugarin murheita/iloja nuo lähinnä ovat...täyssähköllä varmaan tarvii harvoin päivittäisajossa säästellä, mutta pidemmillä matkoilla hyvä tiedostaa miten nopeus ja lämmitys vaikuttaa kulutukseen.

Näin se menee. Päivittäisajossa laitan aina auton lämpeemään vaikka ei olisikaan piuhan perässä kiinni, paljon mukavampaa ajoa kun pääsee lämpimään autoon istumaan
 
Onhan tuossa sikäli asiaakin, jos tuo toteamus että leasingkäytöstä palautuu autoja joita ei juuri koskaan ole ladattu? Silloinhan se plugari ei tosiaan lunasta käytössä lupauksiaan vihreydestä...
Mjoo mutta vähän samaa melkein millä kulkineella vaan (paitsi vihreällä ladattu täyssähkö).

Jos ostat vähäpäästöisen bensan ja luukutat kaasupohjassa niin päästö samalla tasolla ison tehokkaamman bensan kanssa jolla ajelee nätisti jne.

Eli päästöt aina käyttäjän vastuulla.
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.
 
Mjoo mutta vähän samaa melkein millä kulkineella vaan (paitsi vihreällä ladattu täyssähkö).

Jos ostat vähäpäästöisen bensan ja luukutat kaasupohjassa niin päästö samalla tasolla ison tehokkaamman bensan kanssa jolla ajelee nätisti jne.

Eli päästöt aina käyttäjän vastuulla.
Käyttäjän vastuu ja insentiiviristiriita ovat huono yhdistelmä. Jos firman bensakortilla saa tankin täyteen ilmaiseksi ja kotilataus maksaa + aiheuttaa vaivaa, niin moni jättää lataamatta. Miksi ei jättäisi?
 
Nyt on 3 kpl 25A sulakkeita varalla ja saa laitettua pääsulakkeeksi, jos sattuu palamaan. Voimavirran sulakkeet vaihdoin 25A -> 16A. Vaihdoin tuollaisen "SEINÄPISTORASIA 3-VAIHE 5.50, Seinäpistorasia, 16 A". Liitäntärasia 3-vaihe . Ja sen lisäksi "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A, 9.50".

Noissa bilteman osissa luki että 16A 6h. Vielä ehkä tarvitsee jatkojohdon autotallista autokatokseen. Ilp ja auton lataus tuli kumminkin eri vaiheisiin.

Jos itse tuon vaihdoit, niin nollasithan sen uuden rasian?
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.

Edellisessä jobissa firma tarjosi latauspaikkoja toimistolla. Paljon halvempi maksaa pari euroa lisää sähköä kun sillä säästää huomattavan paljon polttoainekustannuksissa
 
Tarjoukset

Vanhan sukupolven Zoe loppuunmyynti tarjouksia. Zoesta löytyy saiturin ykkösominaisuus sähköauton, 22kW type2-lataus. Siis asiontilatureista voi ladata ilmaiseksi tai paljon halvemmalla kuin kotona. Huonona puolena sitten ei mitään pikalataustukea.
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.
Parin plugarimiehen kanssa myös keskustellut ja muutaman kerran kuulemma jaksanut latailla, mutta kuulemma ei päivittäin jaksa alkaa piuhan päähän tökkimään.
 
Jos itse tuon vaihdoit, niin nollasithan sen uuden rasian?
On nollattu. Tuossa vielä se alkuperäinen kytkentä.

IMG_20191113_185348.jpg


Tilasin 220€ maksavan laturin. Tuossa linkki 140€ maksavaan, joka on aika saman näköinen 6-16A. Online Shop YKS-ESNES EVSE Portable EV Charger IEC62196 16A EU Standard Plug 5M Type2 | Aliexpress Mobile
 
Parin plugarimiehen kanssa myös keskustellut ja muutaman kerran kuulemma jaksanut latailla, mutta kuulemma ei päivittäin jaksa alkaa piuhan päähän tökkimään.

Niin toki tässä tämä valtion persereikä verotus taas tekee hallaa. Sehän on vuoden alusta määrännyt 30 € verotusarvon sähköauton lautaukselle työpaikalla. Ei todellakaan ole kannattavaa puuhaa plugarilla. Varsinkin, kun tolpasta irtoaa sähkö 2h kerrallaan. Kumma kun ilman verotusarvoa saa pitää 1kw säteilylämppärin + 2kw sisätilalämppärin. Näin se valtio tukee sähköautoilua.
 
Niin toki tässä tämä valtion persereikä verotus taas tekee hallaa. Sehän on vuoden alusta määrännyt 30 € verotusarvon sähköauton lautaukselle työpaikalla. Ei todellakaan ole kannattavaa puuhaa plugarilla. Varsinkin, kun tolpasta irtoaa sähkö 2h kerrallaan. Kumma kun ilman verotusarvoa saa pitää 1kw säteilylämppärin + 2kw sisätilalämppärin. Näin se valtio tukee sähköautoilua.

Ilmoittaako noita kukaan verottajalle.
 
Tarjoukset

Vanhan sukupolven Zoe loppuunmyynti tarjouksia. Zoesta löytyy saiturin ykkösominaisuus sähköauton, 22kW type2-lataus. Siis asiontilatureista voi ladata ilmaiseksi tai paljon halvemmalla kuin kotona. Huonona puolena sitten ei mitään pikalataustukea.
Tuollainen tarjous löytyi kanssa.
  • "Uusi ja ajamaton auto nopeaan toimitukseen
  • Mukana kahdet renkaat
  • Toimintamatka 300 km
  • Reilut ajokilometrimäärät: 15 tkm/12 kk
  • Et tarvitse käsirahaa
Sähköauto vuodeksi! Autoja on rajattu erä:

Renault Zoe Z.E. 40 R90 Life 199 €/kk" Tarjoukset
 
Ilmoittaako noita kukaan verottajalle.
Varmaan työnantajat keskimäärin aika hyvin nuo ilmoittaa, tuskin kannattaa ottaa riskiä kiinni jäämisestä jos ei ilmoita.

Eikös tuo mennyt kuitenkin niin, että jos on vapaa autoetu, niin sitten ei tuota kolmea kymppiä veroteta?
 
Varmaan työnantajat keskimäärin aika hyvin nuo ilmoittaa, tuskin kannattaa ottaa riskiä kiinni jäämisestä jos ei ilmoita.

Eikös tuo mennyt kuitenkin niin, että jos on vapaa autoetu, niin sitten ei tuota kolmea kymppiä veroteta?

Ajattelin koko asiaa vähän toiselta kantilta, kuten että jos työntekijällä on oma sähkis tai plugari ja sitä voi ladata firman töpselistä. Ja tässä kohtaa voiko se olla hys hys hommaa, ellei joku mulkku työkaveri vasikoi.
Tai sitten jos on fiman työsuhdeauto, niin vähän samat kuviot tuon latailun suhteen. Tosin työsuhdeautoilussa joku 30€ nyt ei siinä touhussa paljoa paina, joten sama vaikka sen ilmoittaakin.

Tulikohan nyt riittävän sekavasti:lol:

Yks tuttu automyyjä asuu tuossa suht lähellä. Firman pakotuksena jokaisella myyjällä on pakko olla työsuhdeauto, ja se on se yksi ja tietty mikä nyt valikoituu. Silti kun siitä ohi menee, niin tien poskessa harvoin samaa autoa näkee, josta joku kateellinen voisi ilmoitella. Tähän vielä että kyseisellä merkillä on myös noita ladattavia valikoimassa. Tuo kaveri tosin ei voi sitä kotona ladata, koska olisi vähän kornia vetää kaapeli jostain jalkakäytävän yli, kun omaa autopaikkaa ei ole.
 
Paljonko sähköauto kuluttaa/menettää virtaa kylmässä?

Jos ajaisi Mi Electrickillä 70km suuntaansa 110 km/h kelissä -25 ja auto seisoisi 10h ja ajaisi takaisin, niin päässeekö takaisin vielä?

Paljonko kaikki verot ja muut veroluonteiset kulut tuossa Mi Electric -autossa?
Laskin 120e, onko oikein? Ajoneuvovero
 
Paljonko sähköauto kuluttaa/menettää virtaa kylmässä?

Jos ajaisi Mi Electrickillä 70km suuntaansa 110 km/h kelissä -25 ja auto seisoisi 10h ja ajaisi takaisin, niin päässeekö takaisin vielä?

Paljonko kaikki verot ja muut veroluonteiset kulut tuossa Mi Electric -autossa?
Laskin 120e, onko oikein? Ajoneuvovero
Sanoisin että on liian kova nopeus tuossa lämpötilassa, jos tavoitteena ajaa jatkuvasti 140 km lataamatta. Ei välttämättä ole akun kannalta järkevää edes pipo päässä. Pudota nopeutta tuollaisina pakkaspäivinä ainakin sataseen, tai valitse joku muu auto (tai lataa perillä/matkalla pieni tujaus).


Miin verot:
-ajoneuvovero 0 g, 53,29 €/a
-käyttövoimavero, kok.massa 16 alkavaa sataa kiloa, 0,015 € * 365 * 16 = 87,60 €/a

Yhteensä 140,89 €/a

Ajoneuvoveron rakenne ja määrä | Traficom
 
Jos ajaisi Mi Electrickillä 70km suuntaansa 110 km/h kelissä -25 ja auto seisoisi 10h ja ajaisi takaisin, niin päässeekö takaisin vielä?

A Better Routeplanner

Voi olla, että tämä on linkitetty jo aikaisemmin tänne? Mutta jos tuo ei ole tuttu, niin sillä voi yrittää arvioida miten matkat onnistuu erilaisilla oletuksilla. Asetuksista voi siis antaa tietoja, kuten sää (lämpötila, sade, tuulenvoimakkuus/-suunta jne.)
 
Ok, kiitos noista.

Oli tarkoitus siis kysyä sitä, että paljonko auto menettää paikallaan ollessa kylmässä virtaa. Eli että sillä ei ajeta ja on vaikka -20 pakkasta, niin menettääkö virtaa mitä tahtia, vaikka kukaan ei sillä aja?
 
Seat Mii koeajo.
IS ajoi Seatin huippukysyttyä sähköautoa Espanjassa: Sadat ennakkotilaajat voivat odottaa ihan rauhassa

Juttu:
"Ilta-Sanomat ajoi ensi kerran uudella Seat Mii electricillä Madridissa järjestetyssä koeajotilaisuudessa. Ensitestin perusteella yli 400 suomalaista ennakkotilaajaa voi odotella autoaan rauhallisin mielin.
Ennennäkemätön suomalaisryntäys yllätti suomalaisen maahantuojan täydellisesti. Eilen Madridissa maahantuojan kertoman mukaan Mii electricin ennakkovarausten määrä on nyt enemmän kuin neljäsataa.

Ensikilometrien perusteella Mii electric lunastaa valmistajan mainoslupauksensa edullisesta sähkökäyttöisestä kaupunkiautosta. Sähköinen eteneminen perustuu tekniikkaan, joka on tuttua konsernin Volkswagen Up:n sähköversiosta. Valmistajan mainostama 260 kilometrin toimintamatka vaihtelevassa ajossa tuntuu ensitutustumisen perusteella hyvin realistiselta – ainakin Espanjan sääoloissa.

Kaupungissa tämä ketterästi liikkuva pikkuauto on omimmillaan, mutta ei Mii electric ole myöskään moottoritiellä moksiskaan. Kiihdytys tyssää 130 km:n tuntinopeudessa nopeuden rajoittimen vuoksi. Se lieneekin fiksu ratkaisu, sillä vauhti pudottaa nopeasti toimintamatkaa, eivätkä sitä kovemmat vauhdit ole muutenkaan Miin kokoisen auton ominta aluetta.

Sisätiloissa on hintaluokan huomioiden yritystä, mutta sähköisyyttä korostetaan säästeliäästi.

Mii electric korostaa minimaalisesti sähkökäyttöisyyttään. Oikeastaan vain kyljissä ja takana näkyvät signeeraukset paljastavat auton käyttövoiman. Sisältä Mii electric on juuri sellainen kuin sen hintaluokassa on totuttu: riisuttu toteutus kovalla muovilla ja vähäisillä säilytystiloilla. Tosin interiööriä on tuunattu keskimääräistä houkuttelevammaksi. Hiukan yllättävää on se, että sähkö-Mii käynnistetään muinaiseen tyyliin kiertämällä avainta virtalukossa.

Valtion sähköautotuki ja maahantuojan vastaantulo pudottavat ennen vuodenvaihdetta Suomessa autonsa tilaavien hankintahintaa kaikkiaan 4 000 euroa, mikä on niin tuntuva alennus alle 20 000 euron autosta, että siinä syötäneen jo katetta.

Ensiryntäyksessä Mii electricin Suomessa tilanneet saavat autonsa kevään aikana, mutta tilaustaan arponeiden jonotuslapussa on ainakin vuoden odotusaika.

Polttomoottorisen Miin tuotanto on lopetettu. Mii electricin jälkeen Seat esittelee seuraavana sähköautonaan el-Bornin.

Perjantaina IS kertoo paperilehdessään tarkemmin Mii electricistä."

---
Nyt odotusaika on kuulemma helmikuu/2021.
 
Viimeksi muokattu:
Oli tarkoitus siis kysyä sitä, että paljonko auto menettää paikallaan ollessa kylmässä virtaa. Eli että sillä ei ajeta ja on vaikka -20 pakkasta, niin menettääkö virtaa mitä tahtia, vaikka kukaan ei sillä aja?
Ei kai akku varausta mihinkään paikallaan seisoessaan menetä? Olkoon pakkasta tai ei.
 
Ei kai akku varausta mihinkään paikallaan seisoessaan menetä? Olkoon pakkasta tai ei.

Litiumakut (ja kaikki muutkin akut) menettävät aina hiljalleen varaustaan akun sisäisen kemiallisen prosessin seurauksena. Prosessi itse asiassa kiihtyy mitä lämpimämpää on, mutta pakkasella akut eivä taas muuten vaan anna niin paljon tehoa kuin lämpimässä.

Litiumakuissa itsepurkautuminen on melkolailla pientä, tyypillisesti jotain 0,5-1% luokkaa kuukaudessa. Paskoissa, huonoista raaka-aineista tehdyissä akuissa tosin tahti voi olla huomattavasti suurempi, mutta autoissa nyt yleensä käytetään ihan viimeisen päälle tehtyjä akkuja.
 
Litiumakut (ja kaikki muutkin akut) menettävät aina hiljalleen varaustaan akun sisäisen kemiallisen prosessin seurauksena.
Tiedän, mutta en ajatellut että tällä saivartelulla olisi mitään merkitystä kun auto (eli akku) seisoo käyttämättömänä sen kysytyn 10 tuntia.

Viikkojen tai pidempien aikojen säilytyksessä jotain merkitystä alkaisi jo itsepurkautumisellakin olla.
 
Nissan Leafin hinta on myös vähän laskenut. Vaikuttaa varmaan vähän myyntimääriin, jos on kilpailua ja hinnat laskee.
"Hinta ennen alennusta 38 800 €
  • Valtion täyssähköauton hankintatuki Nissanin lisätuen kanssa 5 810 €**
Uusi hinta vain 32 990 €"
**Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 31.12.2019 asti.
Tarjoukset uusi Nissan Leaf | Nissan
 
Tiedän, mutta en ajatellut että tällä saivartelulla olisi mitään merkitystä kun auto (eli akku) seisoo käyttämättömänä sen kysytyn 10 tuntia.

Viikkojen tai pidempien aikojen säilytyksessä jotain merkitystä alkaisi jo itsepurkautumisellakin olla.

Nooh, vastannee myös @maustevoi kysymykseen ja tuo hänelle mielenrauhaa :D
 
Kysyjän kannalta olennaisempaa on se että auto pääsee jäähtymään...lämmin halli työpaikalla auttaisi kovasti. Myös esilämmitys kotona kannattaa optimoida eli akkua on hyvä ladata hetki lämmityksen jälkeen ainakin jos lataa 8A laturilla.
 
Nissan Leafin hinta on myös vähän laskenut. Vaikuttaa varmaan vähän myyntimääriin, jos on kilpailua ja hinnat laskee.
"Hinta ennen alennusta 38 800 €
  • Valtion täyssähköauton hankintatuki Nissanin lisätuen kanssa 5 810 €**
Uusi hinta vain 32 990 €"
**Tarjous on voimassa yksityishenkilöille uusiin tilaus- ja kauppasopimuksiin 31.12.2019 asti.
Tarjoukset uusi Nissan Leaf | Nissan

Tämmöiset ovat aina "kivoja" yllätyksiä samanlaisen auton juuri vähän kalliimmalla ostaneille... Yleensä auton arvo tippuu rankasti kun sen ajaa ulos liikkeestä, mutta tämmöisten tempausten ansiosta sitten tuplasti.
 
Tämmöiset ovat aina "kivoja" yllätyksiä samanlaisen auton juuri vähän kalliimmalla ostaneille... Yleensä auton arvo tippuu rankasti kun sen ajaa ulos liikkeestä, mutta tämmöisten tempausten ansiosta sitten tuplasti.
Aika perinteistä "early adopter tax" -meininkiä IMO. Ei voi tulla yllätyksenä, että sähkikset kehittyy nyt kovaa tahtia ja vanhojen mallien hinnat voi laskea paljonkin. Pöhinä on kuitenkin kohtuu kovaa melkein jokaisella valmistajalla. Niin ja pikkuhiljaa ihan vanha kunnon kilpailukin alkaa painamaan hintoja alas.
 
Kyllä se joillekin tulee silti yllätyksenä, mutta hienoa joka tapauksessa että hinnat alenevat. Valitettavasti tietysti siinä vaiheessa kun oikeasti merkittävä osa autoista myydään sähköisenä, on pakko muuttaa verotusta että valtio saa oman osansa.
 
Taitaa muutama muu valmistaja (jopa saman konsernin sisällä) kirota MIIn hinnoittelua :rofl: Onhan tuo pieni kippo, mutta tuollaisen jälkeen hankala nähdä itseä maksamassa jostain sähkö-Konasta 45 k€... Tai Leafista 30+ k€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom