Keskustelua hybridiautoista

Kysehän nyt oli vain siitä, että onko sinulla joku raja ajamisessa vai ei. Sinä väitit, että ei ole, mutta niin vain ne samat ehdot sinullekin pätevät ja sopimuksesta löytyvät... Kannattaa varautua autoliikkeen venkoiluun, ei sinullakaan ole mustaa valkoisella mitä km-määrää on puhuttu. Ja varmasti jos auto ei vastaa myyjän käsitystä kunnosta km-nähden, niin eikun lisää lunta tupaan. Et sä kuitenkaan oikeuteen uskalla mennä pennien takia :nb: Ei se sopimus oikeudessa mitenkään varmuudella saletti ole, jos yleiseen tasoon nähden kyseessä olisi ”järjettömän hyvä” diili. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.
No jos on ajettu 1/2016-1/2020 noin 50 tkm, niin siitähän saa helposti laskettua kilometrit mitkä on 1/2021. Jos/kun ajot on aika samat.
 
Itsellä tuossa voisi säästyä viikkotasolla 5-10 litraa bensiiniä, jos voisi välttää polttiksen käynnistyksen vain sen takia että pitää ikkunat pois huurteesta. Optima kun käynnistää polttiksen pakosti heti kun kytkee huurteenpoistopuhalluksen päälle.

Varmaan tullut jo aiemmin jossain ilmi, mutta paljonko sulla tulee kilsoja vuodessa, ja minkälaista ajoa noin suunnilleen? Tuo 5-10 litraa viikossa kuulostaa paljolta, vaikka olikin konditionaalissa. Jos siis tarkoitit vaan auton lämmitystä ja huurteen poistoa noin suunnilleen, käyhän se bensalla varmaan muulloinkin.
Tai siis en editoi, vaan näillä ilmoilla ja tulevalla talvella. Se kulutus siis, ja kilsat vs. kesään.

Eikä ikkunat huurussa saa ajaa, tulee sakot jos poliisi näkee.
 
No jos on ajettu 1/2016-1/2020 noin 50 tkm, niin siitähän saa helposti laskettua kilometrit mitkä on 1/2021. Jos/kun ajot on aika samat.
Niin, näin se autoliike varmasti laskisi. Kyse olikin siitä, että mikä on autoliikkeen toleranssi, jos mineraalimies ajeleekin laskettua määrää selvästi enemmän ("ilman" sopimusehtoa :nb:). Tuo 2016 auto ei kai ollut mineraalimiehen.
 
Varmaan tullut jo aiemmin jossain ilmi, mutta paljonko sulla tulee kilsoja vuodessa, ja minkälaista ajoa noin suunnilleen? Tuo 5-10 litraa viikossa kuulostaa paljolta, vaikka olikin konditionaalissa. Jos siis tarkoitit vaan auton lämmitystä ja huurteen poistoa noin suunnilleen, käyhän se bensalla varmaan muulloinkin.
Tai siis en editoi, vaan näillä ilmoilla ja tulevalla talvella. Se kulutus siis, ja kilsat vs. kesään.

Eikä ikkunat huurussa saa ajaa, tulee sakot jos poliisi näkee.
Vuositasolla tulee niin 20tkm. Työmatka päivässä on yhteen suuntaan noin 35km eli viikossa tulee keskimäärin noin 400-450km. Nyt esimerkiksi suuremman osan työmatkasta voisi ajaa ilman lämmitystä, jos vain tuulilasi pysyisi jotenkin muuten pitämään huurteesta poissa. Optimalla tuo vaatii sen, että puhallus kytketään päälle jolloin myös automaattisesti moottori käynnistyy. Nyt työmatkalla kun pidän huurteenpoistoa päällä (liike tapahtuu kuitenkin 100% sähköllä) niin auto näyttää vaihtelevasti noin 1,8-2,5 l/100km kulutusta eli keskimäärin yksi työpäivä (70km) kuluttaa noin 1.5 litraa bensaa.
 
Vuositasolla tulee niin 20tkm. Työmatka päivässä on yhteen suuntaan noin 35km eli viikossa tulee keskimäärin noin 400-450km. Nyt esimerkiksi suuremman osan työmatkasta voisi ajaa ilman lämmitystä, jos vain tuulilasi pysyisi jotenkin muuten pitämään huurteesta poissa. Optimalla tuo vaatii sen, että puhallus kytketään päälle jolloin myös automaattisesti moottori käynnistyy. Nyt työmatkalla kun pidän huurteenpoistoa päällä (liike tapahtuu kuitenkin 100% sähköllä) niin auto näyttää vaihtelevasti noin 1,8-2,5 l/100km kulutusta eli keskimäärin yksi työpäivä (70km) kuluttaa noin 1.5 litraa bensaa.

No niin, tuo oli selventävä vastaus. Kai sitä nyt kuitenkin edes vähän mukavuus edellä voi mennä, jotta kabiinissa on lämmintä ja ikkunat pysyy huurteettomana. Eihän tuo nyt montaa euroa kustanna lopulta, kun mikään täällä ei ole ilmaista. Lämpimissä maissa ongelmaa ei tietenkään ole, vaan täällä helvetin esikartanossa joutuu sietämään kaikenlaista. Kuten itseä ketuttaa kämpän lämmittäminen.
 
Optima kun käynnistää polttiksen pakosti heti kun kytkee huurteenpoistopuhalluksen päälle.

Huurteenpoistoasetus käynnistää aika usein ilmastoinnin, joka taasen Optimassa vaatinee moottorin käyvän. Oletko kokeillut suunnata ilmaa manuaalisesti lasille?
 
Se lämmitys saattaa pahimmillaan haukata jopa 6kW, jos noihin YouTube-videoihin on luottamista. Se on aika paljon jo.
En katsellut videoita, mutta arvelisin tuon olevan tuuletuksen lämmitys, joka noin paljon vie. Penkinlämmitin vie tyypillisesti 100-200 W ja tuulilasin lämmitys ehkä kilowatin.
 
No jos olet lukenut ketjua aiemmin, niin tiedät että Mii on minulla tilauksessa. Sen kantama ei vaan riitä kuin kattamaan 2 auton aseman ja perse ei todellakaan rahasta repeä niin, että olisi varaa 400-500km kantaman omaavaan sähköautoon.

Juu, tämä oli vain toteamus tuohon hybridin aiheuttamaan ahdistukseen. Niissä on se huono puoli että tottuu sähköllä ajoon mutta se range ei ihan riitä siihen mitä tarvitsee :rofl:
 
Huurteenpoistoasetus käynnistää aika usein ilmastoinnin, joka taasen Optimassa vaatinee moottorin käyvän. Oletko kokeillut suunnata ilmaa manuaalisesti lasille?
Itse ilmastointi ei vaadi moottorin käyvän, mutta heti kun lämpötilan pyynti on korkeampi kuin ulkolämpötila niin moottori pärähtää käyntiin, koska auton pitää lämmittää ilmaa.
 
En katsellut videoita, mutta arvelisin tuon olevan tuuletuksen lämmitys, joka noin paljon vie. Penkinlämmitin vie tyypillisesti 100-200 W ja tuulilasin lämmitys ehkä kilowatin.
Jep, puhuin nimenomaan tuuletuksen lämmityksestä, joka vie sen noin 6kWh pahimmillaan.
 
Passatissa ainakin toimii niin, että jos lämmityksen nappaa kokonaan pois, tuulilasipuhallus menee automaattisesti kovalle teholle (en ole testannut saako sitä edes säädettyä pienemmälle).

Itse tullut ajeltua nyt lähinnä niin, että lämmitys on päällä, mutta pyynti minimit eli 16 astetta. Takki on lyhyillä matkoilla aina päällä niin tuo riittää hyvin - etenkin Webastolla esilämmitetyssä kabiinissa.
 
Kumpaa tarkoitat, tehoa (kW) vai sähköenergian (kWh) määrää?

Veikö se energiaa päivän aikana 6kWh vai tunnissa? Näissä on aika iso ero.

Tässä jotain lukemia: 2 kW teho Miin kokoiseen tuulilasiin kuulostaa paljolta, penkinlämmitin tuossa yhtälössä on aika mitätön kulu (jos lukemat pitää paikkansa).

Auton tuulilasin lämmitin on energiasyöppö: Näin paljon menetät euroja vuodessa

e: Ei toi lukema voi pitää paikkansa. Takalasi satoja watteja, etulasi tuhansia :bored:
 
On tässä vielä matkaa sähköautoilun mukavuuteen. En ole itse osannut edes ajatellakaan, että lämmitystä pitää talvella himmailla jos haluaa päästä perille. :D Tämä ongelma lienee vain sellaisilla sähköautoilijoilla jotka a) ajavat päivittäin rangen limiteillä b) yrittävät minimoida kuluja liikaa.
 
Kyllä se voi... etulasia jäähdytetään paljon kovemmalla teholla ajoviiman toimesta.
Lisäks etulasin pitäs pystyä sulattaan vaikkapa jäätävä vesisade ja olla muutenki nopee. Se on iha ok että takalasi poistaa huurteen vaikka 5 minuutissa, mut etulasin pitäs lämmetä about heti ku nappia painaa.
 
Eli siitä tuulilasin nappulasta tässä puhutaan kun sitä painaa niin tuhansia watteja kuluu?

Volvossakin vähä sama periaate ku Optimassa tai no sillä erotuksella että tässä on webasto. Sisätila lämpiää pelkästään webastolla tai polttiksella. Jos ei pidä lisälämmitin ruksia valittavana niin kabiini taitaa pysyä todella pitkään kylmänä ennen kuin polttis hörähtää. Tarvis oikeen kokeilla kuinka kauan menee, toki ei kylmässä oo kiva olla. Lisälämmitintä oon ajossa yleensä silti pitäny aina päällä ni kuluttaa paljon vähemmän kuin polttiksen herättelyllä. Jotkut lämpövastukset/ilp vaan olis kivempi...
 
Lisälämmitintä oon ajossa yleensä silti pitäny aina päällä ni kuluttaa paljon vähemmän kuin polttiksen herättelyllä. Jotkut lämpövastukset/ilp vaan olis kivempi...

Tuokin on vähän niin ja näin. ILP olis varmasti hyvä homma, mutta bemmissä tuo sähköinen lisälämmitin lyhentää matkaa aika radikaalisti, ja sitten ajellaan isompi osa matkasta bensalla. Tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin on oikeastaan ihan hyvä kaveri hybridille... harmi että ne ei ole ikuisia vehkeitä, kuulostaa olevan enempi vähempi ongelmaa kun ikääntyvät. Sähköinenhän pelannee maailman tappiin, i hope.
 
Paljo nuo nykyautojen (aika monissa on) 240v pistokkeet antaa virtaa tarvittaessa? Siihden defa kiinni:cigar2:.
------
Olipa hyvä revikka tuosta Mi Electric -versiosta Autogefuhlilla. Kelpais.

Jos kuvitellaan, että Seat Mi Electickkiä olisi saatavilla "niin paljon kuin haluaa" tuolla 18 000e hinnalla, niin minkähän arvon sitä näkisi jonkin verran ajetellu esim. 24kwW tai 30kwH Nissan Leafille? Kai ne alle 10 000 tipahtaa 2v päästä? Siitäkin vois sit kehitellä kakkosautoa (ainut vaa, et 1gen. Leaf on ruma).
 
On tässä vielä matkaa sähköautoilun mukavuuteen. En ole itse osannut edes ajatellakaan, että lämmitystä pitää talvella himmailla jos haluaa päästä perille. :D Tämä ongelma lienee vain sellaisilla sähköautoilijoilla jotka a) ajavat päivittäin rangen limiteillä b) yrittävät minimoida kuluja liikaa.

Plugarin murheita/iloja nuo lähinnä ovat...täyssähköllä varmaan tarvii harvoin päivittäisajossa säästellä, mutta pidemmillä matkoilla hyvä tiedostaa miten nopeus ja lämmitys vaikuttaa kulutukseen.
 
Tässä jotain lukemia: 2 kW teho Miin kokoiseen tuulilasiin kuulostaa paljolta, penkinlämmitin tuossa yhtälössä on aika mitätön kulu (jos lukemat pitää paikkansa).

Auton tuulilasin lämmitin on energiasyöppö: Näin paljon menetät euroja vuodessa

e: Ei toi lukema voi pitää paikkansa. Takalasi satoja watteja, etulasi tuhansia :bored:
Miin etulasin lämmitys vie noin 300W, vähän reilu. Takalasi noin 200W.

Edit: siis sillä oletuksella, että ne on vastaavat kuin E-upin.
 
Se kabiininlämmitys haukkaa tuon 6 kW, mutta etulasi vain 300W. Sikäli kun sain videosta selvää.
 
Miin etulasin lämmitys vie noin 300W, vähän reilu. Takalasi noin 200W.

Edit: siis sillä oletuksella, että ne on vastaavat kuin E-upin.
Juu, tuossa videolla 2:00 kohdilla näkyy. 6 kW oli maksimiteho ilmastointijärjestelmälle.

e: Hidas.
 
Autolla ajettiin neljä päivää lyhyttä kaupunkiajoa yksin tai kaksin, jolloin sitä ladattiin kotona, työpaikalla ja kauppakeskuksessa, mutta tietoisen pihistellen – jos tiedossa oli ”ilmaista sähköä” se hyödynnettiin, mutta kotilatauksessa nuukailtiin.
Eikö kotilataus ole juuri se hybridien suola. Ja nuukailua on juurikin se kotona lataaminen, se kun on paljon halvempaa kuin bensalla ajelu.
Noh, tässä kotilatauksen välttelyn syynä on varmaan ollut se, että journalisti olisi itse joutunut maksamaan sähköstään.
 
Kyllä mulle ainakin se plugarin pointti olis nimenomaan se, että arkiajot pystyis hoitamaan pääasiassa sähköllä jollain ~50km plugarin rangellakin. Itsekin vähän ihmettelin tuota logiikkaa, että ei ladata kotona vaan pelkästään regenillä ja ilmaisilla kauppalatureilla. Tietysti jos tavoitteena on maksimoida bensankulutus nauttien samalla hyvistä parkkipaikoista kauppakeskuksissa niin siihen tuo on toki omiaan.
 
Kauppalehden näkemys GTE:stä: Passat GTE koeajossa: Pienentävätkö lataushybridit lainkaan päästöjä vai suositaanko niillä vain kalliiden autojen hankintaa?

Itseäni ihmetytti tuo että mutkatiellä jarrutusenergiaa sai talteen 17km ajon edestä. Voiko olla mahdollista? Toki mutkatien pituutta ei mainittu, mutta luulisin että akkua on jarrutuksen lisäksi ladattu polttomoottorin avulla... josta herää kysymys miksi. Ei luulisi olevan taloudellista.
Hohhoijaa. On kyllä harvinaisen urpo toimittaja.

Jos akun vetää tyhjäksi, niin auto tosiaan alkaa lataamaan niitä polttomoottorilla, jotta sähköä riittää taas tarvittaessa koviin kiihdytyksiin ja hitaaseen ajoon. En tiedä tarkkaan mihin saakka se tuota tekee, mutta ainakin johonkin 10km rangeen asti. Siksi jos on tiedossa pitkä siivu ajoa, niin hybridi-moodi kannattaa napata päälle ennen kuin sähkörange menee alle 10. Muuten bensan kulutus nousee aika reippaaksi joksikin aikaa.

Toinen mikä ihmetytti, oli tämä: jos tiedossa oli ”ilmaista sähköä” se hyödynnettiin, mutta kotilatauksessa nuukailtiin
Pitääkö tämä ymmärtää niin, että kotona ei latailtu täyteen kun sähkö on muka niin kallista vai mitä ihmettä?

Typerää kirjoittaa arvostelua tuotteesta jos ei ole yhtään viitsinyt perehtyä sen toimintaan. :facepalm:
 
Jos toimittajalla on firman bensakortti, niin siihen verrattuna kotisähkö on tosiaan kallista...
 
On kyllä aika ala-arvoinen suoritus "toimittajalta". Nuukailee plugarin kotilatauksessa? Anteeksi mitä? Koko plugarin hyödyllisyys piilee kotilatauksessa, eikä siinä että nuukailee tai käyttää jotain ilmaisia 1.8kW latureita kaupan pihassa. Kyllä on niin riemuidioottia kaveria, et oikein pahaa tekee.
 
Onhan tuossa sikäli asiaakin, jos tuo toteamus että leasingkäytöstä palautuu autoja joita ei juuri koskaan ole ladattu? Silloinhan se plugari ei tosiaan lunasta käytössä lupauksiaan vihreydestä...
 
Plugarin murheita/iloja nuo lähinnä ovat...täyssähköllä varmaan tarvii harvoin päivittäisajossa säästellä, mutta pidemmillä matkoilla hyvä tiedostaa miten nopeus ja lämmitys vaikuttaa kulutukseen.

Näin se menee. Päivittäisajossa laitan aina auton lämpeemään vaikka ei olisikaan piuhan perässä kiinni, paljon mukavampaa ajoa kun pääsee lämpimään autoon istumaan
 
Onhan tuossa sikäli asiaakin, jos tuo toteamus että leasingkäytöstä palautuu autoja joita ei juuri koskaan ole ladattu? Silloinhan se plugari ei tosiaan lunasta käytössä lupauksiaan vihreydestä...
Mjoo mutta vähän samaa melkein millä kulkineella vaan (paitsi vihreällä ladattu täyssähkö).

Jos ostat vähäpäästöisen bensan ja luukutat kaasupohjassa niin päästö samalla tasolla ison tehokkaamman bensan kanssa jolla ajelee nätisti jne.

Eli päästöt aina käyttäjän vastuulla.
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.
 
Mjoo mutta vähän samaa melkein millä kulkineella vaan (paitsi vihreällä ladattu täyssähkö).

Jos ostat vähäpäästöisen bensan ja luukutat kaasupohjassa niin päästö samalla tasolla ison tehokkaamman bensan kanssa jolla ajelee nätisti jne.

Eli päästöt aina käyttäjän vastuulla.
Käyttäjän vastuu ja insentiiviristiriita ovat huono yhdistelmä. Jos firman bensakortilla saa tankin täyteen ilmaiseksi ja kotilataus maksaa + aiheuttaa vaivaa, niin moni jättää lataamatta. Miksi ei jättäisi?
 
Nyt on 3 kpl 25A sulakkeita varalla ja saa laitettua pääsulakkeeksi, jos sattuu palamaan. Voimavirran sulakkeet vaihdoin 25A -> 16A. Vaihdoin tuollaisen "SEINÄPISTORASIA 3-VAIHE 5.50, Seinäpistorasia, 16 A". Liitäntärasia 3-vaihe . Ja sen lisäksi "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A, 9.50".

Noissa bilteman osissa luki että 16A 6h. Vielä ehkä tarvitsee jatkojohdon autotallista autokatokseen. Ilp ja auton lataus tuli kumminkin eri vaiheisiin.

Jos itse tuon vaihdoit, niin nollasithan sen uuden rasian?
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.

Edellisessä jobissa firma tarjosi latauspaikkoja toimistolla. Paljon halvempi maksaa pari euroa lisää sähköä kun sillä säästää huomattavan paljon polttoainekustannuksissa
 
Tarjoukset

Vanhan sukupolven Zoe loppuunmyynti tarjouksia. Zoesta löytyy saiturin ykkösominaisuus sähköauton, 22kW type2-lataus. Siis asiontilatureista voi ladata ilmaiseksi tai paljon halvemmalla kuin kotona. Huonona puolena sitten ei mitään pikalataustukea.
 
Meillä töissä porukalla plugareita eikä ne lataa niitä koskaan, miksi lataisi, polttoaine maksetaan firman kortilla niin ei kai sillä ole mitään merkitystä millä ajelee.
Parin plugarimiehen kanssa myös keskustellut ja muutaman kerran kuulemma jaksanut latailla, mutta kuulemma ei päivittäin jaksa alkaa piuhan päähän tökkimään.
 
Jos itse tuon vaihdoit, niin nollasithan sen uuden rasian?
On nollattu. Tuossa vielä se alkuperäinen kytkentä.

IMG_20191113_185348.jpg


Tilasin 220€ maksavan laturin. Tuossa linkki 140€ maksavaan, joka on aika saman näköinen 6-16A. Online Shop YKS-ESNES EVSE Portable EV Charger IEC62196 16A EU Standard Plug 5M Type2 | Aliexpress Mobile
 
Parin plugarimiehen kanssa myös keskustellut ja muutaman kerran kuulemma jaksanut latailla, mutta kuulemma ei päivittäin jaksa alkaa piuhan päähän tökkimään.

Niin toki tässä tämä valtion persereikä verotus taas tekee hallaa. Sehän on vuoden alusta määrännyt 30 € verotusarvon sähköauton lautaukselle työpaikalla. Ei todellakaan ole kannattavaa puuhaa plugarilla. Varsinkin, kun tolpasta irtoaa sähkö 2h kerrallaan. Kumma kun ilman verotusarvoa saa pitää 1kw säteilylämppärin + 2kw sisätilalämppärin. Näin se valtio tukee sähköautoilua.
 
Niin toki tässä tämä valtion persereikä verotus taas tekee hallaa. Sehän on vuoden alusta määrännyt 30 € verotusarvon sähköauton lautaukselle työpaikalla. Ei todellakaan ole kannattavaa puuhaa plugarilla. Varsinkin, kun tolpasta irtoaa sähkö 2h kerrallaan. Kumma kun ilman verotusarvoa saa pitää 1kw säteilylämppärin + 2kw sisätilalämppärin. Näin se valtio tukee sähköautoilua.

Ilmoittaako noita kukaan verottajalle.
 
Tarjoukset

Vanhan sukupolven Zoe loppuunmyynti tarjouksia. Zoesta löytyy saiturin ykkösominaisuus sähköauton, 22kW type2-lataus. Siis asiontilatureista voi ladata ilmaiseksi tai paljon halvemmalla kuin kotona. Huonona puolena sitten ei mitään pikalataustukea.
Tuollainen tarjous löytyi kanssa.
  • "Uusi ja ajamaton auto nopeaan toimitukseen
  • Mukana kahdet renkaat
  • Toimintamatka 300 km
  • Reilut ajokilometrimäärät: 15 tkm/12 kk
  • Et tarvitse käsirahaa
Sähköauto vuodeksi! Autoja on rajattu erä:

Renault Zoe Z.E. 40 R90 Life 199 €/kk" Tarjoukset
 
Ilmoittaako noita kukaan verottajalle.
Varmaan työnantajat keskimäärin aika hyvin nuo ilmoittaa, tuskin kannattaa ottaa riskiä kiinni jäämisestä jos ei ilmoita.

Eikös tuo mennyt kuitenkin niin, että jos on vapaa autoetu, niin sitten ei tuota kolmea kymppiä veroteta?
 
Varmaan työnantajat keskimäärin aika hyvin nuo ilmoittaa, tuskin kannattaa ottaa riskiä kiinni jäämisestä jos ei ilmoita.

Eikös tuo mennyt kuitenkin niin, että jos on vapaa autoetu, niin sitten ei tuota kolmea kymppiä veroteta?

Ajattelin koko asiaa vähän toiselta kantilta, kuten että jos työntekijällä on oma sähkis tai plugari ja sitä voi ladata firman töpselistä. Ja tässä kohtaa voiko se olla hys hys hommaa, ellei joku mulkku työkaveri vasikoi.
Tai sitten jos on fiman työsuhdeauto, niin vähän samat kuviot tuon latailun suhteen. Tosin työsuhdeautoilussa joku 30€ nyt ei siinä touhussa paljoa paina, joten sama vaikka sen ilmoittaakin.

Tulikohan nyt riittävän sekavasti:lol:

Yks tuttu automyyjä asuu tuossa suht lähellä. Firman pakotuksena jokaisella myyjällä on pakko olla työsuhdeauto, ja se on se yksi ja tietty mikä nyt valikoituu. Silti kun siitä ohi menee, niin tien poskessa harvoin samaa autoa näkee, josta joku kateellinen voisi ilmoitella. Tähän vielä että kyseisellä merkillä on myös noita ladattavia valikoimassa. Tuo kaveri tosin ei voi sitä kotona ladata, koska olisi vähän kornia vetää kaapeli jostain jalkakäytävän yli, kun omaa autopaikkaa ei ole.
 
Paljonko sähköauto kuluttaa/menettää virtaa kylmässä?

Jos ajaisi Mi Electrickillä 70km suuntaansa 110 km/h kelissä -25 ja auto seisoisi 10h ja ajaisi takaisin, niin päässeekö takaisin vielä?

Paljonko kaikki verot ja muut veroluonteiset kulut tuossa Mi Electric -autossa?
Laskin 120e, onko oikein? Ajoneuvovero
 
Paljonko sähköauto kuluttaa/menettää virtaa kylmässä?

Jos ajaisi Mi Electrickillä 70km suuntaansa 110 km/h kelissä -25 ja auto seisoisi 10h ja ajaisi takaisin, niin päässeekö takaisin vielä?

Paljonko kaikki verot ja muut veroluonteiset kulut tuossa Mi Electric -autossa?
Laskin 120e, onko oikein? Ajoneuvovero
Sanoisin että on liian kova nopeus tuossa lämpötilassa, jos tavoitteena ajaa jatkuvasti 140 km lataamatta. Ei välttämättä ole akun kannalta järkevää edes pipo päässä. Pudota nopeutta tuollaisina pakkaspäivinä ainakin sataseen, tai valitse joku muu auto (tai lataa perillä/matkalla pieni tujaus).


Miin verot:
-ajoneuvovero 0 g, 53,29 €/a
-käyttövoimavero, kok.massa 16 alkavaa sataa kiloa, 0,015 € * 365 * 16 = 87,60 €/a

Yhteensä 140,89 €/a

Ajoneuvoveron rakenne ja määrä | Traficom
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 655
Viestejä
4 793 779
Jäsenet
77 786
Uusin jäsen
SanttuNenonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom