• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Nyt kun nuo toimitusajat näyttää venähtäneen oikein urakalla niin mikähän todennäköisyys on, että osa ottaa 2000€ takkiin kun toimitus venyy joko A. yli määräajan tai B. määrärahat loppuvat

Sähköauton hankintatuki | Traficom

Kamppis toimii samalla periaatteella kun romutuskampanjakin. Nämä korvamerkitään tilausjärjestyksessä järjestelmään. Jos nk. rahat loppuvat, ei tukea tule eikä tuolloin todennäköisesti kauppaakaan synny sillä sovitulla hinnalla kaupan ja asiakkaan välillä.
Toimitusajasta. Voi hyvinkin olla 2021, mutta ensirekisteröinti oli marraskuuhun 2021 asti. Helkutin pieleen saa hommat mennä jos eivät saa halukkaille puskettua sopivaa määrää autoja rekisteröitäväksi deadlineen mennessä.

EDIT: siis 2020. Joo, mistä 2021 heitto on tullut. Sehän olis jo sitten toooodella pitkä odottelu.
 
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
IMG_20191113_115322.jpg
Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
 
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
IMG_20191113_115322.jpg

Joo muuttelet ton 16:seksi vaan, pitäs ainakin kestää. Toki silti se vvk pitää jossain välissä olla. Nyt vasta kun tuo malli tuli puheeksi niin aivan joo tommosiahan oli 60-70 luvulla. Ei varmaan ole adapteria olemassa tohon malliin :rofl:

Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.

Tätä mietein kans että sillä saa koko torpan pimeäksi^^. Tässä järjestelmässä ei varmaan saunota/lämmitetä uunia samaan aikaan kun auto on latauksessa jos ladataan 3x16A:lla? :rolleyes:
 
Onkos siinä uunikin sähköllä lämpiävä? Siinä tapauksessa laittaisin/asennuttaisin kyllä jonkinlaisen vuorotteluautomaatin tai hälytyksen, ettei yhtaikaa molemmat päällä.
 
Jaaha tuo Seat Mii laukaisi minussa sitten melkoisen eco-hipsterin (no en kyllä ekotekona ostanut, vaan tuli lyötyä noi vaihtoehdot exceliin rinnakkain nykyisten autojen kanssa ja oli se aika karua luettavaa noiden bensa/diesel vehkeiden osalta). Miin tilasin viime viikolla ja tänää kävin ostamassa Voltin :cigar2:
 
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
IMG_20191113_115322.jpg
Ei kyllä muuttelut suoraan onnistu kun tossa on vaan kolme vaihetta plus PEN. Aika varmasti vaatii uuden 5 napaisen kaapelin vetämisen.
 
Jaaha tuo Seat Mii laukaisi minussa sitten melkoisen eco-hipsterin (no en kyllä ekotekona ostanut, vaan tuli lyötyä noi vaihtoehdot exceliin rinnakkain nykyisten autojen kanssa ja oli se aika karua luettavaa noiden bensa/diesel vehkeiden osalta). Miin tilasin viime viikolla ja tänää kävin ostamassa Voltin :cigar2:

Olisi kiva kuulla miten Mii vertautuu Volttiin...kirjoittelehan raporttia sitten aikanaan
 
@P.T No näin alkuun, niin onhan nuo autoina yö ja päivä (VW UP! electriciä olen siis koeajanut), toinen ketterä city kinneri ja toinen tuollainen "junanraiteilla" kulkeva (taitaa painoeroa olla noin 600kg). Mielestäni vaikea verrata suoraan keskenään. Sanotaan näin, että Voltilla tulee varmasti ajettua töihin ja takaisin + yli 200 km reissut. Miillä sitten taas mielellään sellaiset lähikunnissapyörähdykset yms. ja ehkä pidemmätkin matkat, kun jää alle 200 km ja auto saa varmasti määränpäässä lataukseen. Näin talvikäyttöä ajatellen Mii, huomattavasti parempi työmatka-ajoon, kun tuo Appsilla hallittava ilmastointi. Toki Voltissa myös etälämmitys, mutta vain avaimesta (tähän taisi tosin saada jotain "harrastelija" kikkareita millä voisi myös OBD portin kautta ohjata vaikka GSM:llä tuota lämmitystä, mutta en ole vielä niin syvällisesti tutustunut).
 
Kiitos @Painkiller. En keksi juuri noita kahta autoa parempaa tapaa käyttää 30-35ke kahteen autoon, jos riittävät tiloiltaan ja molempiin tulee suht. paljon kilsoja.
 
Mikähän näissä hippeily-autoissa on, kun muotoiluosasto ei osaa hommiaan. Sähköpuolelle laitettu kesähessut piirtelemään.

Porsche on ainoa poikkeus.
 
Eiköhän se ihan tarkotuksellista ole että ei tehdä mitää liian hienoa/hyvää. Myytyä kun pitäs saada niitä polttiksia niin kauan kun niitä saa valmistaa.
 
Mikähän näissä hippeily-autoissa on, kun muotoiluosasto ei osaa hommiaan. Sähköpuolelle laitettu kesähessut piirtelemään.

Porsche on ainoa poikkeus.
Seat Miin kohdalla autohan on vanha polttis, eikä juuri mitään ole muutettu. Mahdollisimman edullinen siis ja käytännöllinen. Pääntilaa on takanakin ihan hyvin. Esim Fiat 500 pääntila loppui 175cm mittaisella. Fiat toki vähän tyylikkäämpi, mutta vähän pienempi vielä. Vasta VW id3 on suunniteltu sähkölle. Se on ainakin vähän nykyaikaisempi. Porsche yksinään riittää, jos haluaa maksaa paljon :) Nopeimmissa "turbo".
Halvemmalla ilman Turboa – Porsche Taycan 4S
 
Onhan Seat el bron kanssa aika nätti sähköauto. Eikä VW ID.3 ole huono. Citigo/Up!/Mii taasen ihan niin nättejä pikkukippoja, kuin tuollaiset kakkosautot nyt voi vaan olla. Mutta joo, eiköhän kuten aiemminkin sanottua ole, että pitää niitä polttiksia myydä ni pistetään paukut niihin. Joku Leaf on aika kamala ilmestys vieläkin.
 
Mii "nätti" :D

Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.
 
Vahva tämä. Miistä ei saa nättiä kyllä tekemälläkään. Pieni ja ruma pikkupurkki, mutta hienointa tässä on se, että nyt mennään käytettävyys edellä. :)
 
Kävin koeajamassa Skoda Citigon eikä se ollut ollenkaan niin huono, kun olisi voinut kuvitella. Joku ääni siitä kyllä kuului joka hiljeni, kun kytkimen painoi pohjaan (vajaa 90tkm ajettu). Mutta onhan tuossa Mii kokoluokassa peräkontin tila pieni, kun vertaa Ibizaan, Poloon tai Fiestaan. Lisäksi nuo isommat on hiljaisempia. Isoin puute että niitä ei saa sähköllä.
 

Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole. Sama juttu kuin pakuissa -> käytettävyys edellä ja kaikki ihan tismalleen samanlaisia paria pokkausta lukuunottamatta.
 
Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole. Sama juttu kuin pakuissa -> käytettävyys edellä ja kaikki ihan tismalleen samanlaisia paria pokkausta lukuunottamatta.

Totta. Pahoittelut siitä. Ehkä kommenttini oli sopisi paremmin vastauksena tähän "Mii maniaan" mitä topicissa on viimeaikoina nähty.
 
Onhan Seat el bron kanssa aika nätti sähköauto. Eikä VW ID.3 ole huono. Citigo/Up!/Mii taasen ihan niin nättejä pikkukippoja, kuin tuollaiset kakkosautot nyt voi vaan olla. Mutta joo, eiköhän kuten aiemminkin sanottua ole, että pitää niitä polttiksia myydä ni pistetään paukut niihin. Joku Leaf on aika kamala ilmestys vieläkin.

Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
 
Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
Mun mielestä Seat Miissä näkyy jo mallin ikä, eli se näyttää 10 vuotta vanhalta pikkuautolta. Jos samantyyppinen auto suunniteltaisiin nyt, siinä olisi varmaan vähän terävämmät linjat (vrt. Toyota Aygon nykyinen ja edellinen sukupolvi).
 
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.

Makuasioita. Jos tehdään sun mielest nätti koppi niin se on taas jonkun muun mielestä "osaamattoman" tekemä tai vaatii "silmälääkärillä" käyntiä.
 
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
"Hienoin” noista on minusta Up. Mutta on vain selvästi Miitä kalliimpi.

Se hieno Taycan on taas tosi paljon isompi. Helpompi muotoilla virtaviivaiseksi (kaikkea muuta kuin koppi).
 
Makuasioita sano kettu kun pallejaan nuoli. Mielestäni Citroen C2 oli aikoinaan "nätti" pikkuauto. Mutta nyt kun piruuttaan katsoin niin aika vanhaltahan tuokin jo nykypäivänä omaan silmään näyttää.
 
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.

Sanoin jälkikäteen, mikäli jäi lukematta: "Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole." En nyt kehu auton ulkomuotoa, vaan pointti oli ettei siitä saa tehtyä mitään muotoilun riemuvoittoa, vaan tuossa maksimoidaan tilat ja minimoidaan kaikki muu. Ei kai kukaan ylläty, että pikkuauto tehdään tilan eikä muotoilun ehdoilla, kun kyseessä ei ole Fiat 500 tai Twingo tms.
 
Mii "nätti" :D

Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.

Näinpä. Kait tuo valmistajilla alkaa olla pikkuhiljaa tiedossa, että kysyntää oikeasti olisi. Ettei vaan tehdä niitä sähköpirssejä täyttämään mallirivistöjen cäppejä jotta pysytään päästötavoitteissa.
 
Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :P
 
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.
Akkupulan takia taitaa olla pitkät toimitusajat kaikilla valmistajilla myös jatkossa. Paitsi ehkä Teslalla, mutta siinä hintaluokka onkin eri.
 
Jos ei haittaa odotella, niin mikäs siinä, mutta.. itse salaisesti toivon, että jo ensi vuonna tulisi uusia sähkökulkineita tarjolle, jotka kilpailisivat Miin hintaluokassa. Tai sitten muut valmistajat eivät ymmärrä kilpailupotentiaalia mikä tässä käsillä juuri on.
 
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.
Yli vuosi on kyllä minustakin pitkä aika sitoutua odottamaan tämmöistä autoa. Siinä ajassa voi tosiaan tulla monta muutakin mielenkiintoista autoa tilalle, joiden saatavuus on parempi. Lisäksi odotellessa koko ajan menettää sitä taloudellista hyötyä, jonka sähköautolla ajellessa saa.

Toisaalta, jos nyt ei laita nimeä jonoon, niin vuoden päästä voi olla ihan sama tilanne taas edessä eli vuonna 2021 myydäänkin autoja vuoden 2022 luovutuksella. Hankala näitä on ennustaa etukäteen, mutta itse arvasin ihan oikein Miin tapauksessa, että tästä tulee hitti ainakin ensikysynnän suhteen ja siksi olinkin heti ensimmäisenä autoa tilaamassa. En varmaan ihan ensimmäisenä autoani saa, mutta ensimmäisten joukossa nyt kuitenkin. Ensimmäisten päivien aikana kun tuli kuitenkin kymmeniä uusia tilauksia niin jopa tunneilla saattaa olla eroa milloin autonsa saa.
 
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.

Muutama vuosi sitten kun katumaasturikiima oli kuumimillaan monen täytyi saada 2000kg valtava katumaasturi kun pienempään ei vaan sovi. Nyt taasen pikkusähköautot myy kuin häkä. Mutta joo Seatin tarjous ihan hyvä.
 
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.
Tätä suuremmalla syyllä tähän kelkkaan kannattaa hypätä mukaan mahdollisimman aikaisin, jotta ehtii säästää edes nämä muutamat vuodet ja saada tukieurot käyttöön, kun niitä vielä jaetaan.
 
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.
Samaa veikkaan, tavalla tai toisella tullaan autoilusta keräämään verorahoja yhtä paljon kun nytkin jossei enemmän. Tiedä sitten mitä perustetta käytetään kun ei voi ratsastaa enää ilmastonmuutoksella?
 
Mitä tulee tuohon Miin ulkonäköön niin eihän se mikään muotoilun ihme ole, mutta toisaalta se voisi myös olla paljon pahempikin. On noita paljon rumempiakin autoja nimittäin myynnissä... Aika perusmuotoiltu auto, joka ei herätä tunteita niin hyvässä kuin pahassa. Ikä myös toki painaa, koska onhan kyseessä jo vuonna 2011 julkaistu malli.

Ainakaan itselle tämmöisellä arki-/kakkosautolla ei muotoilun osalta ole lähellekään yhtä kovia vaatimuksia, josta päästäänkin toiseen kohtaan eli itselle enemmän merkkaa auton käytännöllisyys. Kun otetaan auton kokoluokka huomioon, niin autosta ei voi oikein tehdä sekä nättiä, että käytännöllistä vaan pitää valita vain toinen. Nyt Miihin kuitenkin mahtuu kuskin penkille jopa 190cm jässikkä ja samalla takapenkille jää jotain tilaa, mutta ulkonäkö kärsii. Vaihtoehtoisesti voit tehdä nätit pyöreät muodot, mutta etupenkille mahtuukin ajamaan enää kääpiö ja takapenkille ei kannata edes yrittää mahtua. Näin siis kärjistetysti.
 
Itse odotan että tulee 15000€ Lada eNiva täyssähkö. Menisi kuin häkää Suomessa. Toinen voisi olla Dacia eDuster 15000€ uutena. Suomalaiselle tulee olla vetokoukku, tilaa(farmari tai maasturi) maavaraa (autoon noustaan), ja halpa. Kulipenkeillä ja kiikariradiolla. Eli käytännössä kunhan on halpa, niin menee kuin ämpäreitä.
 
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :p

No juurikin näin, mielestäni kans menee jo hiukan yli jos tommosta "perus autoa" odottaa vuoteen 21 saakka o_O

Laitetaas tämä tänne vielä:

"...Liikenteen ympäristöasioihin keskittynyt järjestö Transport & Environment kertoo uusimmassa raportissaan, että vuoden 2021 loppuun mennessä Euroopassa on tarjolla jo 92 sähköautomallia ja 118 lataushybridimallia. Yhtä aikaa tullaan näkemään nopea hyppäys niin tarjonnassa kuin tuotantoluvuissakin." Näin TM:llä --> Tekniikan Maailma

Itseasiassa tässä asiasta hieman paremmin:
Valtava hybridi-ja täyssähköautomallien vyöry alkaa nyt Euroopassa – Tulossa jopa 214 mallia vuoteen 2021 mennessä

Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:
 
Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:

Kuinka monta autoa tulee, joiden hinta on 16ke? Johan se on nähty, että e-corsakin maksaa yli 30 kiloeuroa ja ei se autoa paljoa Miitä isompi ole. Ei minua kiinnosta yhtään 40-50ke sähköautot, vaan halpa kakkosauto. Monilla tuntuu nyt unohtuvan se, että tässä on kyse myös ihan maksukyvystäkin. Toki olis hienoa jos pihassa olisi Model S ja Model X, mutta realiteetit nyt on polttis ykkösenä ja sähkis kakkosena. Se, että TM kertoo "tulossa on yli 200 mallia", ei se itselleni mitään auta jos niistä malleista 180 alkaa hintalapulla 30ke ja siitä yli. Edelleen, veikkaan että tuo Mii jää 16ke hintalapulla ja rangella aika marginaaliseksi, koska sähköautoista voidaan aina vetää kunnon katteita, koska uusi teknologia, hienommat vehkeet jne.
 
Kuinka monta autoa tulee, joiden hinta on 16ke? Johan se on nähty, että e-corsakin maksaa yli 30 kiloeuroa ja ei se autoa paljoa Miitä isompi ole. Ei minua kiinnosta yhtään 40-50ke sähköautot, vaan halpa kakkosauto. Monilla tuntuu nyt unohtuvan se, että tässä on kyse myös ihan maksukyvystäkin. Toki olis hienoa jos pihassa olisi Model S ja Model X, mutta realiteetit nyt on polttis ykkösenä ja sähkis kakkosena. Se, että TM kertoo "tulossa on yli 200 mallia", ei se itselleni mitään auta jos niistä malleista 180 alkaa hintalapulla 30ke ja siitä yli. Edelleen, veikkaan että tuo Mii jää 16ke hintalapulla ja rangella aika marginaaliseksi, koska sähköautoista voidaan aina vetää kunnon katteita, koska uusi teknologia, hienommat vehkeet jne.

No, kuka tietää mimmonen kilpailu sitä edessä vielä on, oli se hinta mitä vaan :tup:
 
Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
 
No, kuka tietää mimmonen kilpailu sitä edessä vielä on, oli se hinta mitä vaan :tup:

Harva meistä sitä tietää, kuten ei tiedä myöskään sitä, että kuinka pitkä toimitusaika tulee olemaan niillä malleilla jotka julkaistaan 2020 ja 2021. Hyvinkin voi olla mahdollista, että 2020 julkaistuja täyssähköjä odotetaan sinne vuoden loppuun tai vuodelle 2021 asti. Nykyäänkin jotain Toyotan hybridiä lukuunottamatta täyssähköautoissa *keskimäärin* saa odotella useita kuukausia ja joku puoli vuotta ei ole mitenkään ihmeellinen tilanne.
 
No juurikin näin, mielestäni kans menee jo hiukan yli jos tommosta "perus autoa" odottaa vuoteen 21 saakka o_O

Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:

Vähän sama, että millä itselleen perustelee sen, että Volvosta ehtii tuossa samassa ajassa putoamaan arvo sen Miin verran.
 
Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
No ne ensi vuoden automallit on aika lailla nyt julkaistu. Myöhemmin tulossa halpiksia on:
* VW i.d1 (polon kokoinen, i.d3 platform). 2023.
* Renault k-ze (ehkä dacian brandillä), Renault’s budget electric City K-ZE targets Europe | Autocar 2021
* Uusittu fiat 500e: All-new electric Fiat 500 spied testing ahead of 2020 reveal | Autocar

Ainoa muu joka voitaisiin julkaista lyhyellä aikataululla on isompiakkuinen Mitsubishi i-Miev.
 
"Ei kiinnosta ketään". Aika vahva ilmaisu. Tuota kokoluokkaa myydään muualla Euroopassa aika helkkaristi. Tosiasiassa tuo "koppi" vastaa kooltaan kymmenen vuoden takaista VW Poloa. Autot ovat kasvaneet melkoisesti.

Itsellä on jo i10 ja se on nelihenkisen perheen kakkosauton tehtävät hoitanut enemmän kuin hyvin. Kun tarkoitus on saada käyttis niin eipä tuolla auton ulkonäöllä niin väliä ole. Tuolla Miin muotoilulla on saavutettu pieneen koriin hyvät tilat.

Tokihan metsien maassa myydään mielummin Corollaa.

Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
Millainen Mii tuli tilattua? Meneekö i10 vaihdossa, vai suoralla kaupalla?

Itse innostuin autosta heti kun sen hinnat julkaistiin, niin aika nopeasti tulee auto. Toki pidän tuota 31.3. aikaakin jo tosi pitkänä. Autohan voi tulla jopa vähän aikaisemmin.

Ehkä tuo 4000+ alennus on sellainen, että se ei nyt hetkeen toistu. Toki myyjällekin siitä mainitsin, että olisi kiva myös muilla (halpa) merkeillä vastaava hinta. 2000€ hankintatukikin tuntuu enemmän Miissä kuin halpis Teslassa (49 999).

Jos sähköautoja tulee liikaa, niin varmaan ekana olisi hyvä poistaa hankintatuki? Eli olla uusimatta sitä.
 
Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?

Miten muuten liisaus-Miille käykään, vai onko tähän varauduttu vain maltillisesti. Liisaus-Mii on kuitenkin saman tuen piirissä sillä 199€/kk lähtöhinnalla.
 
Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
Joo muuttelet ton 16:seksi vaan, pitäs ainakin kestää. Toki silti se vvk pitää jossain välissä olla. Nyt vasta kun tuo malli tuli puheeksi niin aivan joo tommosiahan oli 60-70 luvulla. Ei varmaan ole adapteria olemassa tohon malliin :rofl:

Tätä mietein kans että sillä saa koko torpan pimeäksi^^. Tässä järjestelmässä ei varmaan saunota/lämmitetä uunia samaan aikaan kun auto on latauksessa jos ladataan 3x16A:lla? :rolleyes:
Onkos siinä uunikin sähköllä lämpiävä? Siinä tapauksessa laittaisin/asennuttaisin kyllä jonkinlaisen vuorotteluautomaatin tai hälytyksen, ettei yhtaikaa molemmat päällä.
25Ax3 "latauspaikan" sulakkeet vaihdoin 16Ax3.

Pääsulakkeet 25A
Uunilla on 20Ax3 sulakkeet
Kiuas on 10Ax3, 6kW eli kait 2kWx3
Ilmalämpöpumpulla on (kolmas vaihe) 1x10A sulake. Mitsu LN35.
"Latauspaikalla" nyt siis 1x16A (toinen vaihe).

Tuosta katsottuna uuni 20A ja 8A sähköauton lataus saattaisi polttaa pääsulakkeet.

Eikä tosiaan kestä olla 16A latausta ja saunaa samaan aikaan päällä.
 
Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?

Miten muuten liisaus-Miille käykään, vai onko tähän varauduttu vain maltillisesti. Liisaus-Mii on kuitenkin saman tuen piirissä sillä 199€/kk lähtöhinnalla.
VW tuo kai jonkun latausaseman markkinoille. 2000€ avustuksen lisäksi voisi olla vaikka jotain tukea latausaseman ostamiselle?

Jutusta:
EU:n jäsenvaltioilta vaaditaan aktiivista politiikkaan riittävän laajan latausinfran rakentamiseen ja samoin autoverotukseen selvää muutosta, jotta sähköautot olisivat kuluttajille houkuttelevampi vaihtoehto ostaa kuin bensiini- tai dieselauto.
Hybrideillä taas pääsee bensallakin, vaikka latausasemaa ei olisikaan.
 
Johan latausaseman hankkimiseksi on tuki olemassa.
No niinpä onkin.
Lataustuki julkiselle sähkäauton lataukselle

"Mihin tukea ei myönnetä

Tukea ei voida myöntää latausjärjestelmälle, joka asennetaan

  • maatalouskiinteistöön,
  • asuinrakkennukseen,
  • Ahvenanmaan itsehallintoalueelle.
  • Tukea ei myönnetä kotilatauspisteille.
  • Tuki ei koske käytettyjä laitteita
  • Tuen piiriin EI hyväksytä rakennusaikaisia korkoja, tai tuen saajan maksamia arvonlisäveroja
  • ei muita liittymismaksukustannuksia kuin edellä mainitut."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom