Keskustelua hybridiautoista

Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
Täällä on monta ketjua Miistä, ja parissa niissä on maahantuojan edustaja vahvistanut että (ainakin) meille tulevissa on 2x16A laturi. Eli vaikuttaa aikalailla varmalta. Asiaa tukee sekin, että 2x16A on konsernivehkeissä tällä hetkellä yleinen (mm. uudempi e-Golf, ID3:n perusmalli ja Audin isommat plugarit on varustettu kaksivaihelaturilla).
 
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella

Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.
 
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.

Mii:ssä on 2x16A lataus.
 
Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.

Onhan niitä kaivoksia, ja missä maissa:

Top Lithium Production by Country | INN

Taisi olla ainakin seitsemän maata missä louhitaan hyvin, ja siellä tuskin hirveästi sähköllä ajellaan, joten vientiin menee. Orjatyönmahdollisuuden voi jokainen arvailla ainakin osassa paikkoja. Sitten se jalostaminenkaan ei ole kovin yksiselitteistä, vaikka periaatteessa onkin hyvin helppoa, vettähän vaan tarvitaan.

Epäilemättä autoteollisuus ottaa takkiin noista pakosti tehtävistä kiintiöistä, jotta voi tuottaa sitä mitä eniten myydään. Läheisin ongelma on EU, missä tätä pakotusta on eniten. Afrikka, E-amerikka ja muut vastaavat tuskin on kovin kiinnostuneita kyseisestä - koska ei ole pakko. Eikä kyllä infraakaan, eikä WLTP taida pahemmin koskea.

Summasummarum, yleistyy hitaasti, ei tule vaikuttamaan tuskin edes lähivuosikymmeninä paljoakaan. Sitä en näe että polttomoottori katoaisi ihan pian jos koskaan.
 
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.

Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
 
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
 
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
 
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä. Juuri tuollaisessa korttelipyörityksessä on kivaa, että renkaista löytyy pitoa, kun autolla ajelee hiukan aktiivisemmin liikenneympyröihin ja käännöksiin.

Talvirenkaissa itsekin ymmärrän kapean ja korkeaprofiilisen renkaan, koska silloin teillä on enemmän epätasaisuuksia ja kapea rengas pureutuu paremmin talvella tiehen.
 
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
 
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Plus mallissa on se laturi mukana ja joku varustepaketti on Plussaan halvempi. Muistaakseni hintaeroksi tuli vain 1080€. Jos nyt pitäisi tehdä uutta tilausta, niin Plus varmaan tulisi valittua. Silti kuulemma aika 50/50 menee halvemman hinnan ja Plus mallin osuus. Kumminkin useille tulee kakkosautoksi ja hinta on silloin aika tärkeä.
 
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Jep, johonkin tuollaiseen rangen eroon voisinkin jo uskoa. Kustannusero on kyllä niin pieni renkaiden uusinnan aikana 14 ja 16" välillä, että sille ei minusta kannata laskea mitään arvoa. Sitten jos verrokkina olisi joku 19-20" vanne niin eroa alkaisi jo olemaan ihan oikeasti.
 
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Nahkaratti Uppiin lähtee ebaysta satkulla, käynee myös Miihin.
 
Mistä tämä tieto? Olisi kyllä hyvä juttu.
En muista, mutta jostain itsekkin luin. Olisko ollut naamakirjassa joku kysyny ja Seatti vastannu.

[edit]
Siellähän se oli mainittu.
upload_2019-11-10_20-25-5.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.

Ei pidä unohtaa, että autoja valmistetaan ja myydään myös EU:n ulkopuolella.
 
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä.
Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.

Toki sillä kauppakassilla tällöin pääsee kovempaa hyvällä päällysteellä kuin käytännöllisen mallisella renkaalla. Onko se prioriteetti edes 200 hv hupimallin pikkuhatchbackin ostajalle? Eipä ollut vaan isomman vanteen ulkonäkö. Ulkonäkökin on vähän niin ja näin ellei ko. erikoismallissa ole ylimitoitetut jarrut. 14" vanteen kanssa yhteensopiva levyjarru edessä ja nyrkin kokoinen rumpu takana näyttää lähinnä hassulta, jos autoon laitetaan 16" vanteet nahoilla.

Entäs todennäköinen pieni vetely, kovuus paskojen teiden pompuissa, kulutuslisä ja lisääntynyt rengasmelu pikkuauton marginaalisella äänieristyksellä? Käytännössä jopa kiihtyvyys heikkenee, kun mennään lähes äärimmäiseen showrengastukseen, varsinkin jos ei laiteta auton hinnan verran rahaa kiinni. Ja jos ne suurnopeuskäsittelyominaisuudet ovat mummomallin kaupunkiautossa tärkeät, niin kyllä minä ensin pitäisin tärkeämpänä hyvää säädettävää alustasarjaa ja vasta sen jälkeen niitä nahkoja performance-renkaita ja -vanteita. Typeräähän se olisi jollain markan vakioalustalla ajaa kalliilla matalaprofiilirenkailla ja ultrakevytvanteilla, eikö?

Etenkin toimintamatkaltaan rajoitetussa pikkusähköautossa lähtisin vähän käytännöllisempään pyöräratkaisuun kuin isot, leveät, matalat ja äänekkäät. 14 tai 15 tuuman vanne on hyvä riippuen pyörän halkaisijasta, ja sopiva leveys vaikkapa 175. Kapeampi toki voisi olla ideaali, mutta sellainen tuntuma ei ole oikein nykymuodin mukainen.

Toki tarpeettoman hitausmomentin kulutuslisä on sähkökäyttöisessä pienempi, mutta kiihtyvyys- ja tuntumaero säilyy.

i3 ei muuten sattumalta ole kapeat renkaat vakiona. Tokihan pelkkää renkaan halkaisijaa voi kasvattaa, mutta leveys yleensä kasvaa samalla tai sitten rengas näyttää suhteellisen naurettavalta kuten oheisessa kuvassa.


katso liitettä 302058
Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi :rofl:
Pyöräteline ei kovin paljoa paina. Mutta tarviiko se tyyppihyväksyntää koukulle vai saako sinne lyödä semmosen mikä sopii?
 
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Ero maksimitoimintamatkassa voi olla vähemmän kuin ero muussa käytössä. Esimerkiksi tuosta johdettava 4% kulutusero voi tarkoittaa ja tarkoittanee yli 4% eroa mm. kiihtyvyyteen tai akun rasitukseen keskivertopäivänä. Jos akun kapasiteetista käytetään kovinkin suuri osa, esimerkiksi 8% ja 11% alimman varauksen välillä on eroa. Vastaavasti voisi ladata akkua vain 96% suhteelliseen tasoon isomman kulutuksen vaatimasta reservistä, mikä yleisen teknisen kokemuksen perusteella lisäisi akun ikää selvästi yli 4%.

Eihän näissä nyt isoista eroista silti puhuta. Silti ylimääräistä kapasiteettia tai tehoa ei tuollaisessa autossa ole ihan liikaa. Joku saattaa jopa vähät ajonsa hoitaa ilman päivittäistä latausmahdollisuutta. Pienikin ero energiataloudessa tuntuisi silloin aika hyvältä, jos teoreettinen maksimikin on vain varttitonni.

Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi :rofl:
Ei paha. Yhtä tai kahta luokkaa isompaankaan en missään nimessä edes haluaisi turhaa kuulaa tai sellaisen kiinnitystä. Toki joku voisi sitä arvostaa, mutta vetokykyhän olisi joka tapauksessa mitätön. Asiakasryhmä lienee ainakin Suomessa marginaalinen, jos nyt jätetään huomiotta laiton kytkentä. Eihän meillä ole juuri tapana käyttää aidan nojalle pystyyn nostettavia miniminikärryjä, vaan kevytkärryt ovat yleensä 750 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Miten i3 on kaksipaikkainen? Näyttäisi sinne 180 senttinen mahtuvan takapenkille mitä nyt nopeasti youtube-videota katsoin?
 
Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.

Toki sillä kauppakassilla tällöin pääsee kovempaa hyvällä päällysteellä kuin käytännöllisen mallisella renkaalla. Onko se prioriteetti edes 200 hv hupimallin pikkuhatchbackin ostajalle? Eipä ollut vaan isomman vanteen ulkonäkö. Ulkonäkökin on vähän niin ja näin ellei ko. erikoismallissa ole ylimitoitetut jarrut. 14" vanteen kanssa yhteensopiva levyjarru edessä ja nyrkin kokoinen rumpu takana näyttää lähinnä hassulta, jos autoon laitetaan 16" vanteet nahoilla.

Entäs todennäköinen pieni vetely, kovuus paskojen teiden pompuissa, kulutuslisä ja lisääntynyt rengasmelu pikkuauton marginaalisella äänieristyksellä? Käytännössä jopa kiihtyvyys heikkenee, kun mennään lähes äärimmäiseen showrengastukseen, varsinkin jos ei laiteta auton hinnan verran rahaa kiinni. Ja jos ne suurnopeuskäsittelyominaisuudet ovat mummomallin kaupunkiautossa tärkeät, niin kyllä minä ensin pitäisin tärkeämpänä hyvää säädettävää alustasarjaa ja vasta sen jälkeen niitä nahkoja performance-renkaita ja -vanteita. Typeräähän se olisi jollain markan vakioalustalla ajaa kalliilla matalaprofiilirenkailla ja ultrakevytvanteilla, eikö?

Etenkin toimintamatkaltaan rajoitetussa pikkusähköautossa lähtisin vähän käytännöllisempään pyöräratkaisuun kuin isot, leveät, matalat ja äänekkäät. 14 tai 15 tuuman vanne on hyvä riippuen pyörän halkaisijasta, ja sopiva leveys vaikkapa 175. Kapeampi toki voisi olla ideaali, mutta sellainen tuntuma ei ole oikein nykymuodin mukainen.

Toki tarpeettoman hitausmomentin kulutuslisä on sähkökäyttöisessä pienempi, mutta kiihtyvyys- ja tuntumaero säilyy.


Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.
Nyt oli kyllä niin korkealla leijailevaa ajatuksenjuoksua siellä sun täällä, että tuosta ei saanut kiinni mistään järkevästä.

185/50 R16 rengas ei kyllä millään mittarilla ole ylikokoinen edes Miin tapauksessa. Veikkaan, että jos joku plussan omistava ehdottaa vaihtavansa päittäin ne 16" alut vakion 14" peltivanteisiin, niin ottajia on ja paljon :)
 
Miten i3 on kaksipaikkainen? Näyttäisi sinne 180 senttinen mahtuvan takapenkille mitä nyt nopeasti youtube-videota katsoin?
Kaksiovinen se varsinkin on.

Anteeksi provokatiivinen muotoilu. Tarkoitan sitä, että jopa hyvällä matkustamosuunnittelulla 2+2 -paikkainen on silti 2+2 -paikkainen, vaikka olisi viisipaikkainenkin. Kuormauskyky tulee täyteen neljästä aikuisesta läskistä länsimaalaisesta, ja kahdenkin matkatavaroissa on tunkeminen. Lisäksi näöltään autot ovat vähän niinkuin yksin matkustettavia kiikkuja, ja niiden olemus muuttuu kuormauksesta ihan eri tavalla kuin keskiluokan perheauton.

Kuitenkin koppimopoista on kysymys.
 
Nyt oli kyllä niin korkealla leijailevaa ajatuksenjuoksua siellä sun täällä, että tuosta ei saanut kiinni mistään järkevästä.
Anteeksi, tuli puhuttua liian teknisesti. Minulle käy etenkin autojen kanssa helposti niin, koska ne ovat minulle työkaluja eivätkä statussymboleja tai outfitteja.

Hyvin selkeää substanssia tosin tuossa edellä väänsin. Ei se pitäisi olla vaikeasti ymmärrettävissä.
185/50 R16 rengas ei kyllä millään mittarilla ole ylikokoinen edes Miin tapauksessa. Veikkaan, että jos joku plussan omistava ehdottaa vaihtavansa päittäin ne 16" alut vakion 14" peltivanteisiin, niin ottajia on ja paljon :)
Eihän se toki kovasti ylikokoinen ole, mutta optimoinnista oli kysymys. Pienempi voi olla usein parempi. Ei se varsinkaan kovin leveä ole, mutta kommentoin myös yleisesti koskien leveämpää. Sellainen sporttileveys tuossa kokoluokassahan voisi olla vaikkapa 205.

Toinen kysymyshän on se, onko pyörän halkaisijan tarpeen olla noinkaan suuri. Pienemmällä halkaisijalla päästäisiin kevyempään pyörän massaan samalla hinnalla, pienempään hitausmomenttiin, ja yhtä nahkoihin kumeihin pienemmällä halkaisijalla jos sitä näköä ja melua kaivataan. Syy siihen ettei näin tehdä on toki muoti, ja tyhmältähän liian pienet pyörät näyttävät, myönnettäköön.
 
Viimeksi muokattu:
No jos joku haluaa ajaa pienillä korkean profiilin löllyköillä, niin siitä vaan. Ajaa ne jotkut sitikoillakin.
 
No jos joku haluaa ajaa pienillä korkean profiilin löllyköillä, niin siitä vaan. Ajaa ne jotkut sitikoillakin.
165/70R14, 185/55R15, 185/50R16, 195/40R17
Tuossa taitaa olla vaihtoehdot, tai sitten electric mallissa on jotain eroa. Ihan sopivat pitäisi olla 15 ja 16 tuumaiset omasta mielestä.
 
Lähinnä viittasinkin kommentillani tuohon 165/70r14. Kyllähän silläkin eteenpäin päsee, mutta ohjaustuntuma on sitten niin ja näin. Mutta toki makunsa kullakin ja kannattaa käydä koeajamassa, jos mahdollista.
 
Lähinnä viittasinkin kommentillani tuohon 165/70r14. Kyllähän silläkin eteenpäin päsee, mutta ohjaustuntuma on sitten niin ja näin. Mutta toki makunsa kullakin ja kannattaa käydä koeajamassa, jos mahdollista.
Kyllä tuo kaasuversio ainakin oli 14" nakeilla oikein mukava ajettava. En mä nyt oikein tiedä mitä kuvittelet saavasi matalammalla profiililla tuollaisessa autossa, ei se urheiluauto ole vaikka seitinohuet 20" pistäis alle.
 
Pyöräteline ei kovin paljoa paina. Mutta tarviiko se tyyppihyväksyntää koukulle vai saako sinne lyödä semmosen mikä sopii?
Miksei laittaisi sellaista telinemallia, joka ei vaadi koukkua?

e: Siis jos sellaisen saa tuohonkin autoon, en tiedä miten moiset toimivat.
 
Miksei laittaisi sellaista telinemallia, joka ei vaadi koukkua?

e: Siis jos sellaisen saa tuohonkin autoon, en tiedä miten moiset toimivat.
No ainakin hintaa on. Ja eikä voi käyttää muissa autoissa kuten vetokuulaan kiinnittyvää. Bicycle carrier for VW up! - Paulchen Heckträger System | Fahrradträger

Ja kun oikein etsii niin löytyy mii:lle sopiva malli joka on halvempi Bicycle carrier for Seat Mii (KF1) - Paulchen Heckträger System | Fahrradträger
 
Viimeksi muokattu:
Muina huomioina: auto on nastarenkailla hämmentävän hiljainen. Alkoi renkaidenvaihdon jälkeen ihan epäilyttämään, josko renkaat olisivat niin finaalissa, etteivät nastat ota tiehen. Ikkunan avaamalla tuttu rapina kyllä kuului, mutta sisälle ei tule juuri lainkaan enempää ääntä kuin kesärenkaillakaan.
Uudet kitkat alla niin sähköllä taajama-ajossa eniten ärsyttää muut autot kun niistä kuuluu niin kauhea meteli :D
 
Kyllä tuo kaasuversio ainakin oli 14" nakeilla oikein mukava ajettava. En mä nyt oikein tiedä mitä kuvittelet saavasi matalammalla profiililla tuollaisessa autossa, ei se urheiluauto ole vaikka seitinohuet 20" pistäis alle.
Toivotaan että 165/70r14 on hyvä myös sähköversiossa. Itse en ole Mii, Citigo tai up autoilla ajanut. Hyvä kun muilla on kokemuksia :)

Itse ajattelin laittaa Fiat Punto 2005 auton 175/65r14 uudet nastarenkaat Miihin. Nuo 65 profiilin renkaat on ainakin ihan tukevat ajaa. Mittarivirhettä tulisi -1km/h. Jos käytän noita renkaita Miissä, niin uudet vanteet ne vaatii.
Rengaslaskuri - Rengasnuora

165/70r14 taisi olla Fiatin kesärenkaat.
 
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä. Juuri tuollaisessa korttelipyörityksessä on kivaa, että renkaista löytyy pitoa, kun autolla ajelee hiukan aktiivisemmin liikenneympyröihin ja käännöksiin.

Talvirenkaissa itsekin ymmärrän kapean ja korkeaprofiilisen renkaan, koska silloin teillä on enemmän epätasaisuuksia ja kapea rengas pureutuu paremmin talvella tiehen.
Range vain 9 km vähemmän, kun rengas levenee 165->185. 175 leveä rengas näyttää olevan halvin ja on siinä kumminkin selvä hintaero 16 tuumaisiin. Totta että onhan nuo aika halpoja kaikki, kun autokin on tosi pieni.

Seat Mii:n ajettavuutta varmaan saa vähän paremmaksi 14 tuuman pyörilläkin, jos valitsee vähän leveämmät. Jos siis jostain syystä renkaat alkaa tuntumaan liian löllöiltä :) Ei varmaan kovin suurta eroa huomaa 185-60r14 ja 185-50r16 välillä, kun leveyskin on sama.

53€ Rengas Continental 175/65 R14 86T XL | ContiEcoContact 5 | 1001Renkaat.com
62€ Rengas Continental 165/70 R14 81T | ContiEcoContact 5 | 1001Renkaat.com
72 €Rengas Continental 185/60 R14 82H | EcoContact 6 | 1001Renkaat.com

99€ Rengas Continental 185/50 R16 81H | ContiEcoContact 5 | 1001Renkaat.com
115€ Rengas Continental 185/50 R16 81H | EcoContact 6 | 1001Renkaat.com
 
Jos sähköautojen hintataso vajoaa tälle tasolle pysyvästi, niin kyllä se tekee kipeää kaikille kaasu ja hybrid malleille.

Verrattuna mihin? Seatin edullinen hinnoittelu Miin kanssa tuskin kilpailee minkään isomman auton kanssa, kaupunkikäyttöön ja taajamapyörittelyyn varsin sopiva laitos, mihin se on tarkoitettukin. Tuskin tuolla perheen kanssa pidempää reissua monikaan heittää, kun tarjolla on kuitenkin isompaakin sähköautoa tai plugaria. Kaasut nyt on marginaalissa muutenkin.

Edit: ylimääräiset Tukiaiset ja rajoitettu saatavuus vielä tuohon.
 
Kyllä tuo kaasuversio ainakin oli 14" nakeilla oikein mukava ajettava. En mä nyt oikein tiedä mitä kuvittelet saavasi matalammalla profiililla tuollaisessa autossa, ei se urheiluauto ole vaikka seitinohuet 20" pistäis alle.

Kuten sanoin makunsa kullakin ja kannattaa koeajaa, jos mahdollista. Itse tykkään tosin väliin ajella mutkia lujaa yms. ja silloin tuo 14" korkean profiilin rengas kaatuu ikävästi alle.
 
Luonnollisesti vertaan tuota Mercedes Benz S 500-hybridiin. :confused:
Lähinnä nyt vastaavat pikkuautot yleensä ja Toyota Yaris hybrid voi ottaa myynnissä iskua. Yaris on tosin vähän isompi. Miksi kukaan ostaisi tuossa hintaluokassa polttista jos suunnilleen samaan hintaan saa sähköllä pelittävän?

Kaasuajoneuvot on marginaalissa todennäköisesti onnettoman tankkausverkoston takia. Lisäksi toimintamatkat pelkällä kaasulla ovat olleet vaatimattomia.

Merssun tai Porschen hybridit nyt saa melkoista veroetua, jopa satkun parhaimmillaan:cigar2:

Ja Yaris on tosiaan himpun isompi, sopii myös sellaisille kenellä ei ole latausmahdollisuutta tai edes omaa parkkipaikkaa, ja sillä pääsee sinne lappiin ja takaisin ilman tuntien taukoja. Hintakin on siinä 20k alkaen.
 
No nyt on Mii Electric+ tilattu tännekin, costa blue ja kaikilla mahdollisilla herkuilla.:D:cool:
Oli pakko käydä tilaamassa että auton joskus yleensä edes saa, nyt jo arvioitu toimitus meni syyskuulle. Kuulemma nyt on jo niin kova kuhina että joka päivä tulee kuukausi lisää luovutukseen ja myyjä puhu että ei koskaan 15v urallaan ole nähnyt tälläistä myyntiä. Mutta ei tuo ole kuulemma vielä lähellekään mikään ennätys pitkä auton odotusaika.:facepalm:
Pitäisiköhän tuolle Miille jo alkaa tekemään pikkuhiljaa omaa ketjua, sen verran moni jo täälläkin sen tilannut ja puhetta siitä.:geek:
 
Viimeksi muokattu:
Jatkakaa tässä vaan Miistä. Mielelläni lukisin tässä ketjussa kyseisestä kulkineesta ja muistakin sähköisistä. Voisko joku perkele nyt vaan saada jo yhden alleen niin saatais niitä kokemuksia.
 
Kuten sanoin makunsa kullakin ja kannattaa koeajaa, jos mahdollista. Itse tykkään tosin väliin ajella mutkia lujaa yms. ja silloin tuo 14" korkean profiilin rengas kaatuu ikävästi alle.

^Sama, joten ei toi ole meille soveltuva kulkine luonnollisesti... Vaimolle työmatka-ajoon ehkä voisi soveltua, mikäli ajettavuus olis ees suunnilleen samaa tasoa mitä -12 Polosessa... Piremmät lomareissut kuitenkin tehdään dieselinkäryisellä isommalla kulkineella (kerran vuodessa).
 
^Sama, joten ei toi ole meille soveltuva kulkine luonnollisesti... Vaimolle työmatka-ajoon ehkä voisi soveltua, mikäli ajettavuus olis ees suunnilleen samaa tasoa mitä -12 Polosessa... Piremmät lomareissut kuitenkin tehdään dieselinkäryisellä isommalla kulkineella (kerran vuodessa).
Mii Plus olisi sulle/teille sopiva. Miillä varmaan helpompi ajaa, mutta voihan isompi Polo olla jossain parempi. Toivotaan tosiaan että edes suunnilleen sinnepäin olisi.

Myyjä meinasi, että kakkosautoksi noita tulee ja esim vakionopeudensäädintä ei tarvita. Itselle tulee, koska nykyisessä Fiat Puntossa ei ole. Lisäksi hinta oli niin halpa.

Mulla tarkoitus ajaa maks 100km/h vauhtia ja mökille ja muualle ei nyt kovin pitkä ole. Varmaan tulee sähkön takia ajeltua enemmän. Eli 130km/h huippunopeus ei haittaa. Teilläkin vaihtuisi auto samalla 8 vuotta uudempaan -12 -> joskus -20.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom