Keskustelua hybridiautoista

Toi on kyllä niin Fiat 127:n tai Vw golfin näköinen kun olla ja voi. Eli hauskan näköinen. Mikähän ton hinta vaan tulee olemaan Suomessa.

Taisi olla noin 30t eurohinta, tässä nyt on aikaa vielä että näkyy edes Keski-Euroopassa ja kun kilpailu + tekniikat kehittyvät -> hinta on varmaan halvempi lopulta markkinoilla.
 
Ompas paljon keskustelua aiheesta Mi Electric ja kyllä itsekin kyseisen auton takia tänne tulin.
Menee kyllä hankintaan. 5v takuukin vielä! Toinen positiivinen mahdollisuus voi olla, että tuo romahduttaa Nissan Leaf 1gen hinnat ja sellaisenkin voisi citykaaraksi hankkia.
Jos tuossa on se etäkäyttö kännykällä eli ns. "webasto gsm-liittymällä", niin jo sehän on noin 3000-4000e tavan autossa. Ja vielä automaattikin, varmaan paritonnia. Eli jos auto vaikka on sen 20k, niin - 4k-2k = 14 000e jää hinnaksi uudellen autolle karrikoiden ja oikoen noiden "muutenkin välttämättömien" varusteiden hankinta huomioon ottaen. Todennäköisesti kelpo talviauto työmatkaliikenteeseen näillä alle 30km suuntaansa -matkoilla.
Kakkosautoksihan tuo tulisi. Pitkät matkat ja ajonautintoa vaativat matkat ajettaisiin edelleen diesel-farmarilla ja kaikki muu mahdollinen tuolla Mi Electric -mallilla.
Kakkosautoksi riittäisi hyvin tuollainen n. 150km rangella oleva laite, sitähän latailee kotona ja työmatkat on muutenkin maks. 30km suuntaansa.
Pelkkää hyvää luvassa. Joko Mi Electric pysyy suunnilleen saman hintaisena tai sitten kyseisen auto aiheuttaa "paniikin" esim. 24kwH akulla varustettujen NIssan Leaf -mallien markkinoilla (---> 24kWh Leaffia saa puuhasteluhinnoilla :drool:).

Onpa tulossa mielenkiintoinen vuosi 2020 sähköautorintamalla. Harmi vaan, että "kaikki" siirtyy tuonne syyskuulle (ID3 ja Mi Electric -toimititukset), mutta 2021 on varmasti hintakilpailu yms. käynnissä ja vahvasti.

Sähköauto lämpenee sähköllä joten siinä ei ole erillistä lisälämmitintä :geek:
 
Jännä pöhinä tästä taajamakinneristä syntynyt kyllä.

Itse en ole ollut näin täpinöissä auton oston kanssa lähes 10 vuoteen, vaikka tässä välissä on ollut vaikka minkälaista kulkinetta ja hintaluokassa lähes 5x verrattuna Miihin. Joku tässä pikkukipossa innostaa ihan sikana, vaikka kyseessä onkin todella halpa perusauto. Viimeksi tainnut odottaa autoa näin kovasti, kun odottelin tuota uutena ostetun Mustangin luovutusta liikkeestä...
 
Ompas paljon keskustelua aiheesta Mi Electric ja kyllä itsekin kyseisen auton takia tänne tulin.
Menee kyllä hankintaan. 5v takuukin vielä! Toinen positiivinen mahdollisuus voi olla, että tuo romahduttaa Nissan Leaf 1gen hinnat ja sellaisenkin voisi citykaaraksi hankkia.
Jos tuossa on se etäkäyttö kännykällä eli ns. "webasto gsm-liittymällä", niin jo sehän on noin 3000-4000e tavan autossa. Ja vielä automaattikin, varmaan paritonnia. Eli jos auto vaikka on sen 20k, niin - 4k-2k = 14 000e jää hinnaksi uudellen autolle karrikoiden ja oikoen noiden "muutenkin välttämättömien" varusteiden hankinta huomioon ottaen. Todennäköisesti kelpo talviauto työmatkaliikenteeseen näillä alle 30km suuntaansa -matkoilla.
Kakkosautoksihan tuo tulisi. Pitkät matkat ja ajonautintoa vaativat matkat ajettaisiin edelleen diesel-farmarilla ja kaikki muu mahdollinen tuolla Mi Electric -mallilla.
Kakkosautoksi riittäisi hyvin tuollainen n. 150km rangella oleva laite, sitähän latailee kotona ja työmatkat on muutenkin maks. 30km suuntaansa.
Pelkkää hyvää luvassa. Joko Mi Electric pysyy suunnilleen saman hintaisena tai sitten kyseisen auto aiheuttaa "paniikin" esim. 24kwH akulla varustettujen NIssan Leaf -mallien markkinoilla (---> 24kWh Leaffia saa puuhasteluhinnoilla :drool:).

Onpa tulossa mielenkiintoinen vuosi 2020 sähköautorintamalla. Harmi vaan, että "kaikki" siirtyy tuonne syyskuulle (ID3 ja Mi Electric -toimititukset), mutta 2021 on varmasti hintakilpailu yms. käynnissä ja vahvasti.
Miten diesel-farmarista saa ajonautintoa? Porsche Panamera Diesel alla? Vai tarkoittaako ajonautinto tässä tapauksessa motarilla hiljaista ja tasaista kyytiä?
 
Miten diesel-farmarista saa ajonautintoa? Porsche Panamera Diesel alla? Vai tarkoittaako ajonautinto tässä tapauksessa motarilla hiljaista ja tasaista kyytiä?

Tässä tapauksessa tarkoitti juurikin sitä, eli hiljaista, tasaista ja tehokkaampaa kyytiä kuin Mi Electric tarjoaa, pitemmillä matkoilla. Eli ei tarkoittanut muuta kuin perus siirtymistä autolla, joka on mielestäni hyvä ajaa ja tarjoaa ajonautintoa suhteessa etuvetoisiin.. ei siis mikään kallis.
Viittauksella tarkoitin sitä, että Mi Electic -mallista ei ole ns. ainoaksi autoksi meille, vaikka käyttö sillä saattaisikin olla suurempaa, kuin polttomoottoriautolla..
-
Olikohan ne puolessa välissä marraskuussa tulossa tuon Seatin koeajot? Toivottavasti on oiva peli alle 50km päivämatkoille! Mitsubishi Outlander Phev kiinnostelis myös, mutta vissii talvella ei voi ajaa "pakkosähköllä", kuin niillä ns. uudemmilla (oliko 2017 vai 2018) malleilla? Siis ennen kuin auto lämpiää, vai miten se oli.
 
Kävin myös tänään tilailemassa Miin plussa- ja mukavuuspaketilla. Mitään alennuksia en tajunnut edes kysellä, joten hintaa jäi vähän reipas 18k. Talvirengassetti pitänee kaivaa torista sitten lähempänä tarvetta. Heinäkuulle lupailivat, mutta saisi tulla myöhemminkin kun tönö valmistuu vasta alkusyksystä.

Nyt pitäisi jostain alkaa rakentajalle selvittämään minkämoisen kotilatausaseman sitä haluaa. Varmasti selviää täältäkin ketjusta selailemalla, mutta suosituksia otetaan vastaan. Ykkösauton tilalle tulossa myös plugin myöhemmin niin pitäisi saada kahta ladattua.
 
Ja sitten vituttaa ne kaikki vuodet joilla ajat vrt. kestät pari kuukautta odotusta ja homma sillä selvä. Itseäni harmitti, että toisin kuin Puntossani, tähän ei saanut lasikattoa ja kattoluukkua, keskikyynärnojaa tai 2-alueautomaatti-ilmastointia, mutta toki ihan ymmärrettävää. Siksi en edes miettinyt muuta kuin Plus -mallia alusta lähtien. Olisi toki kiva nähdä näitä livenäkin jossain kohtaa.
Kuinkas monta Miitä on nyt tekkiläiset tilanneet? Jännä pöhinä tästä taajamakinneristä syntynyt kyllä. Eilen kävin vielä allekirjoittamassa virallisen ostosopparin (sähköpostitse oli jo hoidettu) ja sanottiin et jos nyt tekee tilauksen, niin menee elo/syyskuulle... Oma Mii tosiaan tulossa siinä ekassa satsissa, mutta kauppa kyllä käynyt "todella hyvin" ja Seatin myyjät olleet iloisempia kuin republikaanit vaalipäivänä.
Itse piti vaihtaa Plus malliin, mutta ei sitten vain pystynyt :) Olisi pitänyt odottaa vähän turhan kauan, kun alunperin tulee kanssa ekasta erästä tavallinen malli kaikilla varusteilla.
Itse en ole ollut näin täpinöissä auton oston kanssa lähes 10 vuoteen, vaikka tässä välissä on ollut vaikka minkälaista kulkinetta ja hintaluokassa lähes 5x verrattuna Miihin. Joku tässä pikkukipossa innostaa ihan sikana, vaikka kyseessä onkin todella halpa perusauto. Viimeksi tainnut odottaa autoa näin kovasti, kun odottelin tuota uutena ostetun Mustangin luovutusta liikkeestä...
Kyllä tuota Miitä jo tosiaan odottaa. Itsellä maks hinnat on olleet autossa ja moottoripyörässä 6000€, että onhan tuo Mii vähän niitä kalliimpi. Myyjän mukaan kakkosautoksi tosi monet ostaa, mutta omassa käytössä on tarkoitus olla ykkösautona, kun on vain kaksi ihmistä ja koira. Eikä kumminkaan harmita, vaikka joutuu tyytymään ei Plus malliin. Hetki sitten tuli ostettua talo, niin saa Miin helposti lataukseen.
 
Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiiivinen vai ihan perus?
 

Nyt on hyvää referenssiä muillekin autoavalmistajille. Kun tuote ja hinta kohdallaan, niin kauppa käy. Täyssähkö ja hinta 15 000€ - 20 000€ väliin, niin houkuttelee. Nyt toivotaan, että kun alatte näitä saamaan niin käyttökokemukset on myös hyviä. Odotan todella mielenkiinnolla ensi vuotta kun osalla Teistä sähköinen Mii alla :tup:
 
Talvikelin kulutuslukemia Passat GTE:stä. Pakkasta oli n. 3 astetta ja auto ei ollut lämmityksessä etukäteen. Akku oli n. puolillaan lähtiessä. Matkaa 109 km, keskinopeus 78 km/h, kulutus 5,1 l + 5,7 kWh/100 km. Bensankulutus oli melkolailla sama kuin aiemmassa Ford Focus Wagonissa 1,0 l ecoboost-moottorilla samalla reitillä.

Muina huomioina: auto on nastarenkailla hämmentävän hiljainen. Alkoi renkaidenvaihdon jälkeen ihan epäilyttämään, josko renkaat olisivat niin finaalissa, etteivät nastat ota tiehen. Ikkunan avaamalla tuttu rapina kyllä kuului, mutta sisälle ei tule juuri lainkaan enempää ääntä kuin kesärenkaillakaan.
 
Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiivinen vai ihan perus?
Muusta en osaa sanoa mitään. Ihan tavallinen vakionopeudensäädin, koska auto on sen verran vanha jo.
Nyt on hyvää referenssiä muillekin autoavalmistajille. Kun tuote ja hinta kohdallaan, niin kauppa käy. Täyssähkö ja hinta 15 000€ - 20 000€ väliin, niin houkuttelee. Nyt toivotaan, että kun alatte näitä saamaan niin käyttökokemukset on myös hyviä. Odotan todella mielenkiinnolla ensi vuotta kun osalla Teistä sähköinen Mii alla :tup:
Kumma kyllä maahantuoja arvioi auton menekin aivan väärin. Noin halvassa tosiaan alkaa tuntumaan se valtion 2000€ vähennys. Saa nähdä myykö vielä eioota, koska alennus on voimassa joulukuun loppuun. Vielä siis ehtii tilaamaan, jos vaan jaksaa odotella aika pitkää toimitusaikaa. Nythän hinta on selvästi kaikkia muita sähköautoja halvempi. Tuo 16 000€ on vielä hintahaarukan alapäässä. Kai se hinta siitä sitten nousee 18 000€ 1.1.2020.

"Hänen mukaansa pikkusähköauton myynnin aloitus on ollut niin reipas, että yhtiö saattaa joutua myymään eioota."
 
Saako noista k-ryhmän autoista vielä plussaakin?

Ei.

K-Caaran toimipisteistä asiakkaat saavat Plussa-pisteitä huollon yhteydessä ostetuista varaosaosista sekä ajankohtaisista Plussa-kampanjoista.

Porschen omistajia näköjään syrjitään, vaikka maahantuo kyseistä merkkiä, niin eipä tarjoile possun omistajille huolloista pisteitä:sori:
 
Muina huomioina: auto on nastarenkailla hämmentävän hiljainen. Alkoi renkaidenvaihdon jälkeen ihan epäilyttämään, josko renkaat olisivat niin finaalissa, etteivät nastat ota tiehen. Ikkunan avaamalla tuttu rapina kyllä kuului, mutta sisälle ei tule juuri lainkaan enempää ääntä kuin kesärenkaillakaan.

Mitä renkaat? Edellisessä autossa oli aivan jäätävä ero wanhoilla hakka 5 vs. uudet 7.

Sähköllä ajo lumella on kyllä tajuttoman äänetöntä menoa. Tuntuu tyhmältä edes kirjotella tosta, mutta se vaan oli niin outo fiilis kun ei kuulu yhtään mitään.
 
Mitä renkaat? Edellisessä autossa oli aivan jäätävä ero wanhoilla hakka 5 vs. uudet 7.

Sähköllä ajo lumella on kyllä tajuttoman äänetöntä menoa. Tuntuu tyhmältä edes kirjotella tosta, mutta se vaan oli niin outo fiilis kun ei kuulu yhtään mitään.
Samat renkaat kuin edellisessä, eli Continental IceContact. Halkaisijakin samat 17", leveydestä ja profiilista en ole varma. Edellisessä autossa kuului kaupunkiajossa asfaltilla selvästi rapina sisään ja maantienopeuksissa ujelsi havaittavasti, mutta nyt kuuluu vain tasaista huminaa.

Ja juu, lunta tuli tännekin ja oli hauska hiipiä kotikatua pitkin kuin kissa. :D
 
Sitten kun saa 0% rahoituksen niin voin harkita
Kyllähän melkein 0% rahoituksen voi saada pankista, jos on varoissaan tai osaa pelata - toisaalta jos on kovin varoissaan, ei alle 20k pikkuautolle tarvita heräteostonakaan rahoitusta. Melkein nollakorkoista on nykyään ainakin asuntolaina - jos sattuu olemaan kohdassa, jossa voi suunnitella ja opiskelee, voi niin ikään saada ilmaista lainaa osan hinnasta.

Eihän se lopulta ole uuden auton ostossa tärkeää, saako 0%, 1% vai 4% todellisen koron rahoitukseen. Joku listahintainen 6% alkaisi jo purra jos olisi uutta isoa bemmiä ostamassa, mutta se nyt on jo marginaalitapaus että joku persaukinen saa rahoituksen luksusautolle.

Muut seikat voivat merkitä enemmän. Suurempi ero (noin autokaupassa yleensä) syntyy äkkiä jo yhteenlaskettuna siitä, mitä vaihtoautosta saa hyvitystä ja mitä uudesta halutaan. Tähän päälle vielä se, mitä pikkuasioita voi saada kaupantekijäisinä tai joku mitätönkin kampanja.

Tai toisaalta jos ei rahoitusta varsinaisesti tarvitse, voi silti kannattaa ostaa vaikka 5% rahoituksella vs. käteisosto. Omille varoillehan saattaa olla tarjolla tuottoa tuota enemmän. Juu, ei varmasti keskimäärin ole jos tulo on palkka ja sijoitussuunnitelma S-Pankin rahasto.

Joka tapauksessa nyt on kyseessä eksklusiivinen erikoistuote kovalla alennuksella, jossa myyjällä ei ole huolta siitä, ettäkö tavara(jota vielä ei ole) jäisi käteen. Siispä erikoisalennusta ei tule saamaan kovinkaan paljon, vaikka olisi kuinka väleissä myyjään. Paska tuuri.
 
Kestotestiä 2016 Leafeista, työpaikan molemmat Leafit kadottaneet rangeaan niin, ettei niillä pääse enää 100km lataamatta välillä. Yllättävän nopeasti lahosi molemmat, ajettu kuitenkin alle 70 000km.
 
Se noissa pikkuakuissa on huonopuoli, että syklejä tulee tuplasti verrattuna tuplasti isompaan akkuun. Lisäks liikutaan useammin ja helpommin akkua eniten kuluttavilla varauksen tasoilla eli alle 10% ja yli 90%. Tuohon vielä halvan auton halvan suunnittelun mahdollisesti vajavainen BMS ja lämpötilojen hallinta, niin ei ihme että akut porsii jo muutaman vuoden päästä. Vaikka rangea ei tarviiskaan sen verran mitä isompi akku tarjoaa, niin on niissä tuo kestävyys ihan eri tasolla. Toki vaatii niissäkin hyvää laitteistoa ja ohjelmistoa ympärille huolehtimaan akun kunnosta.
 
Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiiivinen vai ihan perus?
Esilämmityksen avaimesta käyntiin. Jos avaimen kantama ei riitä, niin obd-palikasta ja kännykästä saa rakenneltua kauko-ohjauksen myös. Laatuongelmia taitaa olla aika vähän Opel-tuotteeksi. Vakkari on perus. Eroja vuosimallien välillä on. 2012 loppuvuodesta tuli säätö sille, kuinka kylmällä polttomoottori pärähtää käyntiin pakostikin. 13 malliin tuli vähän isompi akku ja takapenkkiläisten mukitelineet on vierekkäin. Kannattaa liittyä FB:n Ampera ja Volt Suomi ryhmään. Siellä on paljon kokemuksia.
 
Firma toi nuo maahan itse, koska Nissan ei vielä myynyt niitä täällä (NZ) virallisesti, joten takuuta tuskin on luvassa.
Viimeaikoina on alkanut noista firmoja jotka vaihtavat yksittäisiä kennoja akustoihin, joten eiköhän nuo päädy sellaisen käsittelyyn.

Jaa jaa, no voihan se olla ihanan kallista. Yhdessä huutokaupassa sattui olemaan Leaf, joka meni karvan yli lähtöhinnan, eli jotain 21k. Vuosimalli tais olla 2019 ja kilsoja muutama tuhat.

Mahtaako nuo mainitut datsunit olla jotenkin spekseiltään erilaisia vs. suomiautot? En kyllä tiedä hittoakaan noiden eroista, mutta erikoista sakkausta akkujen osalta.

Edit; vielä niin miten noita akkuja on latailtu tai kohdeltu pahoin jos mahdollista. Jo kännykän Li-o akun lataamisesta on niin monta versiota, miten oikein ja väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on aina epäilyttänyt täyssähkössä tuo akkujen sykli kestävyys. Aika useesti jäädään aika reilusti niistä luvatuista 1000syklistä (mitä li-ion) tekniikalle nyt yleensä tarjoillaan sellaisena hihavakiona. Plus tosiaan edellä mainitut että pienemmät akkupaketit ovat kovemmilla kun isommat jo purkuvirtojen suhteen, kuinka lähelle sitten purkuvirrat vielä uskallettu viedä maksimi purkuvirtoja, että saatu säästettyä akkupaketista. Tuolla RC puolella jo huomasi että jos akkujen virranluovutus ei ollut reilusti yläkantissa niin akut hyytyi 200latauksenkin jälkeen jo aika selkeästi.

Toki varmaan tässä vuosien edetessä kehitystä tapahtuu ja paljon on tosiaan kiinni edelläkin mainitusta BMS:stä että miten akkuja pitää kunnossa. Vissiin Tesloissakin jotain kennoja pimentynyt siellä toki isommat akut eli yleisesti voisi olettaa että siellä tilanne hieman parempi. Toki akustot siellä sitten niin älyttömän kokoisia että niiden korjailu isompi homma, löytää oikea kenno ja vaihtaa se jos se Teslan ratkaisussa on edes mahdollista järkevällä työmäärällä.

Itse näistäkin syistä varmaan siirryn pistokehypridiin seuraavan vaihdon yhteydessä .. välivuosiksi, siinä tuo akku pääsee helpommalla eikä ole range siitä akusta riippuvainen. Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
 
Itse näistäkin syistä varmaan siirryn pistokehypridiin seuraavan vaihdon yhteydessä .. välivuosiksi, siinä tuo akku pääsee helpommalla eikä ole range siitä akusta riippuvainen. Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.

Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
 
Ei kai mikään plugari pakota ajamaan bensalla, mutta joissain ei lämmitys toimi ilman polttomoottoria. Saahan sitä ilman lämmitystä toki ajella oli bensaa tai ei.
Surkeuttahan se olisi jos sähköllä ei voi nilkuttaa bensan loputtua tai moottorin vikaantuessa. Silti plugin hybridissä polttoaineen loppuminen on saman tasoinen moka kuin polttomoottoriautossa. Siitä sietää saada sakot.
 
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
Ainakin Amperassa jätetään käyttämättä parikymmentä prosenttia akun kapasiteetista molemmista päistä. Eli ei ladata koskaan tyhjästä täyteen.
 
Miten nuo akkutakut toimii? Paljonko saa ajomatka tippua, kunnes alkavat akustoa uusimaan?
 
Ainakin Amperassa jätetään käyttämättä parikymmentä prosenttia akun kapasiteetista molemmista päistä. Eli ei ladata koskaan tyhjästä täyteen.

Tästä tulikin mieleen että uudessa Galaxy Tab S6 ssa kone kysyy ekan latauksen jälkeen että otetaanko käyttöön akun säästö. Eli tabia ei ladata kuin 85% ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen se 85 on sitten uusi 100%.
 
Miten nuo akkutakut toimii? Paljonko saa ajomatka tippua, kunnes alkavat akustoa uusimaan?
Seat Miille luvataan Saksassa 8v/160 tkm@70 % kapasiteetista, kuten kuvasta näkyy.

Seat.de -sivuilta löytyi mukava esite Miistä.
-huippuvääntö 212 Nm@2750 rpm
-huipputeho 61 kW@2750 -11000 rpm (moinen tehotasanko tekee vaihdelaatikon todellakin turhaksi)

Saksan hinnat:
-Mii Electric 20650 € (sis. alv 19 % ja toimituskulut)
-hallitukselta -2000 €
-Seatilta -2380 €
-talvipaketti 480 € (peilien lämmitys ja sade-/valotunnistimet, jotka Suomessa vakiona)
-mukavuusp. 320 €
-käytettävyysp. 125 €
-tilapäislat. 175 €

Yht. 17370 €, eli noin 700 € kalliimpi kuin Suomesta tilaamani vastaavan auton listahinta. Käteisalennuksen jälkeen hinta oli 16250 €. Onneksi en asu Saksassa, jossa uudet autot ovat niin poskettoman tyyriitä, ettei alempi alvikaan tilannetta pelasta. ;)

Screenshot_20191110-091055.png
 
Noihin Leaf kuluneisiin akkuihin viitaten.
Imeekö ne silti sähköä esim. koko akustonsa täyteen, vaikka on kulunut akku?
Esim. jos range on ollut uutena vaikka 200km ja akusto 30kwh, ja nyt range on 100km.. Niin onko energiankilutus siis tuplaantunut ja ei olekaan enää niin taloudellista? Vai tarkoittaako kuluminen sitä, että ei ota energiaa tuolloin vastaan kuin esim 15kwh esimerkissä?
 
Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
Vähän riippuu mitä uutisia seuraat. Jos seuraat vain junttilan uutisia niin tiedät asiasta vasta kun se uusi akkutekniikka on massatuotannossa.
Viimeisen viiden vuoden aikana on moniakin mielenkiintosia ja potentiaalisia akkuteknologioita keksitty. Nämä ollut vielä tosin labratasolla ja kehitys massatuotantoon kestää vuosia. On spekuloitu että Teslalla olis joku näistä teknologioista testikäytössä ja tulossa hyvinkin pian (muutama vuosi?). Lithium on suht harvinaista ja kallista, mutta esim John Goodenoughin keksimä "lasiakku" voi käyttää anodina natriumia joka taas on yleisempää ja paljon halvempaa. Tuo lasiakku on kiinteäakku, joka siis mahdollistaa tiheämmän sähkövarauksen (suurempi kapasiteetti) ja pidemmän eliniän (merkittävästi enemmän lataussyklejä). Näitä innovointeja on useampia, tuo on vain yksi monista. Väittäsin että hyvin "pian", ensi vuosikymmenen aikana jokin kiinetän akun tekniikka lyö itsensä läpi ja korvaa litiumionakut.
 
Saksassa tuet nousevat: Saksa korottaa sähköautotukia: nyt jopa 6 000 euroa

”Alle 40 000 euron hintaisten sähköautojen ostajien tuki nousee 6 000 euroon. Tuesta puolet maksaa valtio, puolet autoteollisuus. Nyt esitetyt tuet tulevat voimaan tämän kuukauden aikana, ja ne jatkuvat vuoteen 2025 asti.”
Tuo on jännä tuo "autoteollisuuden maksama tuki". Maksavat tukea itselleen eli nostavat hintaa 3ke ja sitten "antavat alennusta" 3ke.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Juurikin näin. Kyllä siellä pyritään puristamaan polttomoottoreista kaikki sentit irti ja viivyttää sähköautoihin siirtymistä viimeseen saakka.
 
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
 
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
 
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.

Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.

En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
Itseltä oli jäänyt huomaamatta tuo keskustelu kesäkuulta Seat Miistä, Citigosta ja up:ista.
Aika pitkä on tosiaan toimitusaika ekalla erälläkin, 31.3.2020. Bonuksena tuo Seatin 2000€ alennus, mutta ehkä sähköautojen hinnat noin muutenkin on tulleet alaspäin.

Julkistus tosiaan oli, mutta autoja saa sitten joskus :) Kerrankin kannatti olla suht nopea, koska eka erä meni nopeasti kaupaksi.
 
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
Tesla alkoi myydä FSD:tä joskus 2015. 2016 kuulemma kaikissa autoissa oli 2.0 hw, jolla sen piti olla mahdollista SAE level 5 autonomy. No, eivät ole vielä julkaisseet edes SAE 3 autopilottia ja 2018 lopulla totesivat, että silloinen hardis ei riitäkään uusimpaan neuroverkkoon ja julkaisivat 3.0 version hardiksesta.

Edelleenkään ei olla edes SAE level 3 tasolla, vaikka uusin hardis on taas kuulemma merkittävästi parempi. (Miksi sitä piti parantaa jos kerran edellinenkin oli tarpeeksi hyvä 5 tason täyteen autonomiaan?)

Itse näkisin niin, että Teslalla on ensisijainen todistustaakka FSD:n suhteen. Kunnes Tesla toisin todistaa, perusväite ”SAE 5 tason autonomia on mahdotonta laitteella X” pätee myös Teslan autoihin.
 
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.

Toki se on kovemmilla tietyissä tilanteissa, toisaalta myös bensa avittamssa vierellä tiputtaa yleisesti sähköstä otettavan tehon huomattavasti pienemmäksi, kun sähköautossa jossa kaikki teho on pakko ottaa akulta. Siinä missä akku eniten kärsii eli käytetään maksimi tehoa moottorilla, pistokehypridi jakaa tässä kohtaa isoimman tehon tarpeen bensan/dieselin puolelle. Jos nyt silti sattuisi enemmän kuormittumaan kun oikean sähköauton niin akun uusimis/korjaamis kustannus on murto-osa täyden sähköauton akun uusimisesta.

Toki isona asiana itsellä painaa vaaka kupissa myös se, että pakko päästä välillä liikkumaan 300-600km päivässä ja siihen ei yksikään sähköauto anna vielä lähellekkään mahdollisuutta järkevällä kustannuksella.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.

Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
 
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.

Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Mä luulen että autovalmistajat ovat niin jähmeitä jättejä, että niillä ei ole ollut uskallusta laittaa tuotekehitykseen sellaisia summia kuin mitä laadukkaan sähköauton tekeminen edellyttäisi. Vuosia sitten ei ollut mitenkään selvää, että akkuihin perustuva sähköauto olisi "voittava" ratkaisu fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. Tesla on tehnyt tärkeää tienraivausta.
 
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Mielenkiintoista nähdä, mitä USA:ssa tapahtuu pitemmällä tähtäimellä. Republikaanihallinto on hyvin öljynkäryinen, ja sikäläisille autovalmistajille se tuntuu olevan ihan ok. Ihmiset kyllä tykkäävät sähköautoista siinä määrin, että Teslalla voi olla aika hurja markkinaosuus kymmenen vuoden päästä.
 
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
 
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella

Tuskin on. Näitä kumpaakin löytyy ihan Suomestakin, eikä markkinahinta ole litiumin osalta edes kovin korkea. Koboltti on vähän kalliimpaa, mutta sen osuus akkukemiassa on pieni ja koko ajan putoamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom