Keskustelua hybridiautoista

Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
Vähän riippuu mitä uutisia seuraat. Jos seuraat vain junttilan uutisia niin tiedät asiasta vasta kun se uusi akkutekniikka on massatuotannossa.
Viimeisen viiden vuoden aikana on moniakin mielenkiintosia ja potentiaalisia akkuteknologioita keksitty. Nämä ollut vielä tosin labratasolla ja kehitys massatuotantoon kestää vuosia. On spekuloitu että Teslalla olis joku näistä teknologioista testikäytössä ja tulossa hyvinkin pian (muutama vuosi?). Lithium on suht harvinaista ja kallista, mutta esim John Goodenoughin keksimä "lasiakku" voi käyttää anodina natriumia joka taas on yleisempää ja paljon halvempaa. Tuo lasiakku on kiinteäakku, joka siis mahdollistaa tiheämmän sähkövarauksen (suurempi kapasiteetti) ja pidemmän eliniän (merkittävästi enemmän lataussyklejä). Näitä innovointeja on useampia, tuo on vain yksi monista. Väittäsin että hyvin "pian", ensi vuosikymmenen aikana jokin kiinetän akun tekniikka lyö itsensä läpi ja korvaa litiumionakut.
 
Saksassa tuet nousevat: Saksa korottaa sähköautotukia: nyt jopa 6 000 euroa

”Alle 40 000 euron hintaisten sähköautojen ostajien tuki nousee 6 000 euroon. Tuesta puolet maksaa valtio, puolet autoteollisuus. Nyt esitetyt tuet tulevat voimaan tämän kuukauden aikana, ja ne jatkuvat vuoteen 2025 asti.”
Tuo on jännä tuo "autoteollisuuden maksama tuki". Maksavat tukea itselleen eli nostavat hintaa 3ke ja sitten "antavat alennusta" 3ke.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Juurikin näin. Kyllä siellä pyritään puristamaan polttomoottoreista kaikki sentit irti ja viivyttää sähköautoihin siirtymistä viimeseen saakka.
 
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
 
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
 
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.

Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.

En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
Itseltä oli jäänyt huomaamatta tuo keskustelu kesäkuulta Seat Miistä, Citigosta ja up:ista.
Aika pitkä on tosiaan toimitusaika ekalla erälläkin, 31.3.2020. Bonuksena tuo Seatin 2000€ alennus, mutta ehkä sähköautojen hinnat noin muutenkin on tulleet alaspäin.

Julkistus tosiaan oli, mutta autoja saa sitten joskus :) Kerrankin kannatti olla suht nopea, koska eka erä meni nopeasti kaupaksi.
 
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
Tesla alkoi myydä FSD:tä joskus 2015. 2016 kuulemma kaikissa autoissa oli 2.0 hw, jolla sen piti olla mahdollista SAE level 5 autonomy. No, eivät ole vielä julkaisseet edes SAE 3 autopilottia ja 2018 lopulla totesivat, että silloinen hardis ei riitäkään uusimpaan neuroverkkoon ja julkaisivat 3.0 version hardiksesta.

Edelleenkään ei olla edes SAE level 3 tasolla, vaikka uusin hardis on taas kuulemma merkittävästi parempi. (Miksi sitä piti parantaa jos kerran edellinenkin oli tarpeeksi hyvä 5 tason täyteen autonomiaan?)

Itse näkisin niin, että Teslalla on ensisijainen todistustaakka FSD:n suhteen. Kunnes Tesla toisin todistaa, perusväite ”SAE 5 tason autonomia on mahdotonta laitteella X” pätee myös Teslan autoihin.
 
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.

Toki se on kovemmilla tietyissä tilanteissa, toisaalta myös bensa avittamssa vierellä tiputtaa yleisesti sähköstä otettavan tehon huomattavasti pienemmäksi, kun sähköautossa jossa kaikki teho on pakko ottaa akulta. Siinä missä akku eniten kärsii eli käytetään maksimi tehoa moottorilla, pistokehypridi jakaa tässä kohtaa isoimman tehon tarpeen bensan/dieselin puolelle. Jos nyt silti sattuisi enemmän kuormittumaan kun oikean sähköauton niin akun uusimis/korjaamis kustannus on murto-osa täyden sähköauton akun uusimisesta.

Toki isona asiana itsellä painaa vaaka kupissa myös se, että pakko päästä välillä liikkumaan 300-600km päivässä ja siihen ei yksikään sähköauto anna vielä lähellekkään mahdollisuutta järkevällä kustannuksella.
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.

Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
 
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.

Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
 
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Mä luulen että autovalmistajat ovat niin jähmeitä jättejä, että niillä ei ole ollut uskallusta laittaa tuotekehitykseen sellaisia summia kuin mitä laadukkaan sähköauton tekeminen edellyttäisi. Vuosia sitten ei ollut mitenkään selvää, että akkuihin perustuva sähköauto olisi "voittava" ratkaisu fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. Tesla on tehnyt tärkeää tienraivausta.
 
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Mielenkiintoista nähdä, mitä USA:ssa tapahtuu pitemmällä tähtäimellä. Republikaanihallinto on hyvin öljynkäryinen, ja sikäläisille autovalmistajille se tuntuu olevan ihan ok. Ihmiset kyllä tykkäävät sähköautoista siinä määrin, että Teslalla voi olla aika hurja markkinaosuus kymmenen vuoden päästä.
 
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
 
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella

Tuskin on. Näitä kumpaakin löytyy ihan Suomestakin, eikä markkinahinta ole litiumin osalta edes kovin korkea. Koboltti on vähän kalliimpaa, mutta sen osuus akkukemiassa on pieni ja koko ajan putoamassa.
 
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
Täällä on monta ketjua Miistä, ja parissa niissä on maahantuojan edustaja vahvistanut että (ainakin) meille tulevissa on 2x16A laturi. Eli vaikuttaa aikalailla varmalta. Asiaa tukee sekin, että 2x16A on konsernivehkeissä tällä hetkellä yleinen (mm. uudempi e-Golf, ID3:n perusmalli ja Audin isommat plugarit on varustettu kaksivaihelaturilla).
 
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella

Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.
 
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.

Mii:ssä on 2x16A lataus.
 
Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.

Onhan niitä kaivoksia, ja missä maissa:

Top Lithium Production by Country | INN

Taisi olla ainakin seitsemän maata missä louhitaan hyvin, ja siellä tuskin hirveästi sähköllä ajellaan, joten vientiin menee. Orjatyönmahdollisuuden voi jokainen arvailla ainakin osassa paikkoja. Sitten se jalostaminenkaan ei ole kovin yksiselitteistä, vaikka periaatteessa onkin hyvin helppoa, vettähän vaan tarvitaan.

Epäilemättä autoteollisuus ottaa takkiin noista pakosti tehtävistä kiintiöistä, jotta voi tuottaa sitä mitä eniten myydään. Läheisin ongelma on EU, missä tätä pakotusta on eniten. Afrikka, E-amerikka ja muut vastaavat tuskin on kovin kiinnostuneita kyseisestä - koska ei ole pakko. Eikä kyllä infraakaan, eikä WLTP taida pahemmin koskea.

Summasummarum, yleistyy hitaasti, ei tule vaikuttamaan tuskin edes lähivuosikymmeninä paljoakaan. Sitä en näe että polttomoottori katoaisi ihan pian jos koskaan.
 
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.

Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
 
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
 
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
 
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä. Juuri tuollaisessa korttelipyörityksessä on kivaa, että renkaista löytyy pitoa, kun autolla ajelee hiukan aktiivisemmin liikenneympyröihin ja käännöksiin.

Talvirenkaissa itsekin ymmärrän kapean ja korkeaprofiilisen renkaan, koska silloin teillä on enemmän epätasaisuuksia ja kapea rengas pureutuu paremmin talvella tiehen.
 
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
 
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Plus mallissa on se laturi mukana ja joku varustepaketti on Plussaan halvempi. Muistaakseni hintaeroksi tuli vain 1080€. Jos nyt pitäisi tehdä uutta tilausta, niin Plus varmaan tulisi valittua. Silti kuulemma aika 50/50 menee halvemman hinnan ja Plus mallin osuus. Kumminkin useille tulee kakkosautoksi ja hinta on silloin aika tärkeä.
 
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Jep, johonkin tuollaiseen rangen eroon voisinkin jo uskoa. Kustannusero on kyllä niin pieni renkaiden uusinnan aikana 14 ja 16" välillä, että sille ei minusta kannata laskea mitään arvoa. Sitten jos verrokkina olisi joku 19-20" vanne niin eroa alkaisi jo olemaan ihan oikeasti.
 
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Nahkaratti Uppiin lähtee ebaysta satkulla, käynee myös Miihin.
 
Mistä tämä tieto? Olisi kyllä hyvä juttu.
En muista, mutta jostain itsekkin luin. Olisko ollut naamakirjassa joku kysyny ja Seatti vastannu.

[edit]
Siellähän se oli mainittu.
upload_2019-11-10_20-25-5.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.

Ei pidä unohtaa, että autoja valmistetaan ja myydään myös EU:n ulkopuolella.
 
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä.
Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.

Toki sillä kauppakassilla tällöin pääsee kovempaa hyvällä päällysteellä kuin käytännöllisen mallisella renkaalla. Onko se prioriteetti edes 200 hv hupimallin pikkuhatchbackin ostajalle? Eipä ollut vaan isomman vanteen ulkonäkö. Ulkonäkökin on vähän niin ja näin ellei ko. erikoismallissa ole ylimitoitetut jarrut. 14" vanteen kanssa yhteensopiva levyjarru edessä ja nyrkin kokoinen rumpu takana näyttää lähinnä hassulta, jos autoon laitetaan 16" vanteet nahoilla.

Entäs todennäköinen pieni vetely, kovuus paskojen teiden pompuissa, kulutuslisä ja lisääntynyt rengasmelu pikkuauton marginaalisella äänieristyksellä? Käytännössä jopa kiihtyvyys heikkenee, kun mennään lähes äärimmäiseen showrengastukseen, varsinkin jos ei laiteta auton hinnan verran rahaa kiinni. Ja jos ne suurnopeuskäsittelyominaisuudet ovat mummomallin kaupunkiautossa tärkeät, niin kyllä minä ensin pitäisin tärkeämpänä hyvää säädettävää alustasarjaa ja vasta sen jälkeen niitä nahkoja performance-renkaita ja -vanteita. Typeräähän se olisi jollain markan vakioalustalla ajaa kalliilla matalaprofiilirenkailla ja ultrakevytvanteilla, eikö?

Etenkin toimintamatkaltaan rajoitetussa pikkusähköautossa lähtisin vähän käytännöllisempään pyöräratkaisuun kuin isot, leveät, matalat ja äänekkäät. 14 tai 15 tuuman vanne on hyvä riippuen pyörän halkaisijasta, ja sopiva leveys vaikkapa 175. Kapeampi toki voisi olla ideaali, mutta sellainen tuntuma ei ole oikein nykymuodin mukainen.

Toki tarpeettoman hitausmomentin kulutuslisä on sähkökäyttöisessä pienempi, mutta kiihtyvyys- ja tuntumaero säilyy.

i3 ei muuten sattumalta ole kapeat renkaat vakiona. Tokihan pelkkää renkaan halkaisijaa voi kasvattaa, mutta leveys yleensä kasvaa samalla tai sitten rengas näyttää suhteellisen naurettavalta kuten oheisessa kuvassa.


katso liitettä 302058
Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi :rofl:
Pyöräteline ei kovin paljoa paina. Mutta tarviiko se tyyppihyväksyntää koukulle vai saako sinne lyödä semmosen mikä sopii?
 
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Ero maksimitoimintamatkassa voi olla vähemmän kuin ero muussa käytössä. Esimerkiksi tuosta johdettava 4% kulutusero voi tarkoittaa ja tarkoittanee yli 4% eroa mm. kiihtyvyyteen tai akun rasitukseen keskivertopäivänä. Jos akun kapasiteetista käytetään kovinkin suuri osa, esimerkiksi 8% ja 11% alimman varauksen välillä on eroa. Vastaavasti voisi ladata akkua vain 96% suhteelliseen tasoon isomman kulutuksen vaatimasta reservistä, mikä yleisen teknisen kokemuksen perusteella lisäisi akun ikää selvästi yli 4%.

Eihän näissä nyt isoista eroista silti puhuta. Silti ylimääräistä kapasiteettia tai tehoa ei tuollaisessa autossa ole ihan liikaa. Joku saattaa jopa vähät ajonsa hoitaa ilman päivittäistä latausmahdollisuutta. Pienikin ero energiataloudessa tuntuisi silloin aika hyvältä, jos teoreettinen maksimikin on vain varttitonni.

Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi :rofl:
Ei paha. Yhtä tai kahta luokkaa isompaankaan en missään nimessä edes haluaisi turhaa kuulaa tai sellaisen kiinnitystä. Toki joku voisi sitä arvostaa, mutta vetokykyhän olisi joka tapauksessa mitätön. Asiakasryhmä lienee ainakin Suomessa marginaalinen, jos nyt jätetään huomiotta laiton kytkentä. Eihän meillä ole juuri tapana käyttää aidan nojalle pystyyn nostettavia miniminikärryjä, vaan kevytkärryt ovat yleensä 750 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Miten i3 on kaksipaikkainen? Näyttäisi sinne 180 senttinen mahtuvan takapenkille mitä nyt nopeasti youtube-videota katsoin?
 
Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.

Toki sillä kauppakassilla tällöin pääsee kovempaa hyvällä päällysteellä kuin käytännöllisen mallisella renkaalla. Onko se prioriteetti edes 200 hv hupimallin pikkuhatchbackin ostajalle? Eipä ollut vaan isomman vanteen ulkonäkö. Ulkonäkökin on vähän niin ja näin ellei ko. erikoismallissa ole ylimitoitetut jarrut. 14" vanteen kanssa yhteensopiva levyjarru edessä ja nyrkin kokoinen rumpu takana näyttää lähinnä hassulta, jos autoon laitetaan 16" vanteet nahoilla.

Entäs todennäköinen pieni vetely, kovuus paskojen teiden pompuissa, kulutuslisä ja lisääntynyt rengasmelu pikkuauton marginaalisella äänieristyksellä? Käytännössä jopa kiihtyvyys heikkenee, kun mennään lähes äärimmäiseen showrengastukseen, varsinkin jos ei laiteta auton hinnan verran rahaa kiinni. Ja jos ne suurnopeuskäsittelyominaisuudet ovat mummomallin kaupunkiautossa tärkeät, niin kyllä minä ensin pitäisin tärkeämpänä hyvää säädettävää alustasarjaa ja vasta sen jälkeen niitä nahkoja performance-renkaita ja -vanteita. Typeräähän se olisi jollain markan vakioalustalla ajaa kalliilla matalaprofiilirenkailla ja ultrakevytvanteilla, eikö?

Etenkin toimintamatkaltaan rajoitetussa pikkusähköautossa lähtisin vähän käytännöllisempään pyöräratkaisuun kuin isot, leveät, matalat ja äänekkäät. 14 tai 15 tuuman vanne on hyvä riippuen pyörän halkaisijasta, ja sopiva leveys vaikkapa 175. Kapeampi toki voisi olla ideaali, mutta sellainen tuntuma ei ole oikein nykymuodin mukainen.

Toki tarpeettoman hitausmomentin kulutuslisä on sähkökäyttöisessä pienempi, mutta kiihtyvyys- ja tuntumaero säilyy.


Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.
Nyt oli kyllä niin korkealla leijailevaa ajatuksenjuoksua siellä sun täällä, että tuosta ei saanut kiinni mistään järkevästä.

185/50 R16 rengas ei kyllä millään mittarilla ole ylikokoinen edes Miin tapauksessa. Veikkaan, että jos joku plussan omistava ehdottaa vaihtavansa päittäin ne 16" alut vakion 14" peltivanteisiin, niin ottajia on ja paljon :)
 
Miten i3 on kaksipaikkainen? Näyttäisi sinne 180 senttinen mahtuvan takapenkille mitä nyt nopeasti youtube-videota katsoin?
Kaksiovinen se varsinkin on.

Anteeksi provokatiivinen muotoilu. Tarkoitan sitä, että jopa hyvällä matkustamosuunnittelulla 2+2 -paikkainen on silti 2+2 -paikkainen, vaikka olisi viisipaikkainenkin. Kuormauskyky tulee täyteen neljästä aikuisesta läskistä länsimaalaisesta, ja kahdenkin matkatavaroissa on tunkeminen. Lisäksi näöltään autot ovat vähän niinkuin yksin matkustettavia kiikkuja, ja niiden olemus muuttuu kuormauksesta ihan eri tavalla kuin keskiluokan perheauton.

Kuitenkin koppimopoista on kysymys.
 
Nyt oli kyllä niin korkealla leijailevaa ajatuksenjuoksua siellä sun täällä, että tuosta ei saanut kiinni mistään järkevästä.
Anteeksi, tuli puhuttua liian teknisesti. Minulle käy etenkin autojen kanssa helposti niin, koska ne ovat minulle työkaluja eivätkä statussymboleja tai outfitteja.

Hyvin selkeää substanssia tosin tuossa edellä väänsin. Ei se pitäisi olla vaikeasti ymmärrettävissä.
185/50 R16 rengas ei kyllä millään mittarilla ole ylikokoinen edes Miin tapauksessa. Veikkaan, että jos joku plussan omistava ehdottaa vaihtavansa päittäin ne 16" alut vakion 14" peltivanteisiin, niin ottajia on ja paljon :)
Eihän se toki kovasti ylikokoinen ole, mutta optimoinnista oli kysymys. Pienempi voi olla usein parempi. Ei se varsinkaan kovin leveä ole, mutta kommentoin myös yleisesti koskien leveämpää. Sellainen sporttileveys tuossa kokoluokassahan voisi olla vaikkapa 205.

Toinen kysymyshän on se, onko pyörän halkaisijan tarpeen olla noinkaan suuri. Pienemmällä halkaisijalla päästäisiin kevyempään pyörän massaan samalla hinnalla, pienempään hitausmomenttiin, ja yhtä nahkoihin kumeihin pienemmällä halkaisijalla jos sitä näköä ja melua kaivataan. Syy siihen ettei näin tehdä on toki muoti, ja tyhmältähän liian pienet pyörät näyttävät, myönnettäköön.
 
Viimeksi muokattu:
No jos joku haluaa ajaa pienillä korkean profiilin löllyköillä, niin siitä vaan. Ajaa ne jotkut sitikoillakin.
 
No jos joku haluaa ajaa pienillä korkean profiilin löllyköillä, niin siitä vaan. Ajaa ne jotkut sitikoillakin.
165/70R14, 185/55R15, 185/50R16, 195/40R17
Tuossa taitaa olla vaihtoehdot, tai sitten electric mallissa on jotain eroa. Ihan sopivat pitäisi olla 15 ja 16 tuumaiset omasta mielestä.
 
Lähinnä viittasinkin kommentillani tuohon 165/70r14. Kyllähän silläkin eteenpäin päsee, mutta ohjaustuntuma on sitten niin ja näin. Mutta toki makunsa kullakin ja kannattaa käydä koeajamassa, jos mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 574
Viestejä
4 661 467
Jäsenet
76 457
Uusin jäsen
dirreperkele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom