Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?
Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €
Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €)
Uusi Mii electric | SEAT
Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.
Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli
Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto
Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.
Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.
Joka tapauksessa itsekin innostuin Miistä. Oma tilanne sellainen, että hommasin auton viime vuonna mutta olisi ihan hyvä mahdollisuus kysyä hyvitystä vaihdossa Miihin. Täytyy katsoa rauhassa tilannetta.
Itse veikkaan akuston ja voimalinjan pysyvän näissä (e-up, mii, citygo) samana sen 4 vuotta, tässä vuosien varrella varusteihin varmasti tehdään lisäyksiä, sähkökäsijarru, avaimeton kulku/puhelin avaimena, led-valot, kiinteä ajotietokone, rattinapit yms. volkkarissa tosin rattinapit taitaa saada jonyt, voi olla että täytyy seattiin volkkarin ratti ostaa, erillinen vakkarin viiksi on p@r@eestä.
Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:
FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk
SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk
Erotus sähköauton hyödyksi:
2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk
Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.
Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?