Keskustelua hybridiautoista

Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.
En nyt vertaisi telkkareihin. Autoissa on kuitenkin perustekniikka melko samaa vuodesta toiseen. Elektroniikkaa tulee lisää vuosien mittaan autoihin, mutta pätee myös polttomoottoriautoihin. Sähköautoissa tulee parantumaan lähinnä akkukapasiteetti ja latausnopeus. Energiatehokkuus ei juuri kasvane, koska sähkömoottorit ovat vakiintunutta tekniikkaa. Itse näkisin, että Seat Mii on riittävän halpa auto ja riittävän hyvä, ettei hintaromahdusta todennäköisesti tule. Eri asia, jos kyse olisi autosta, jolla on range esim. 150 kilometriä.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Uskotko, että saat bensa-autosta 4500 euroa enemmän myytäessä neljän vuoden päästä? Itse en usko.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Uskotko, että saat bensa-autosta 4500 euroa enemmän myytäessä neljän vuoden päästä? Itse en usko.
Jotain reilu 14 vuotta ja/tai 210tkm, niin Mii olisi säästänyt ostohintansa takaisin.
Sattumalta ajan juuri reipas 14v ikäisellä autolla.
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Saksassa Seat Miin bensaversion hinnat lähtevät jostain 11500 eurosta, mutta halvimmissa malleissa on vain 60-hevosvoimainen moottori. Suomessa Volkswagen Up samalla moottorilla on 14 tuhatta euroa.
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Onkos se bensaversio varustelultaan yhtä kattava? Automaatti varmaan löytyy myös ja suorituskyky vastaava?
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Suomessa pyytävät bensa Miistä 12 900€ Seat Mii 1.0 60 ECOMOTIVE STYLE Muu 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto

Sähkö Mii 16 000€ varusteltuna ja tingittynä. 3100€ hintaero.

Sähkö miissä on ihan mukavasti varusteita.
  • Climatronic-automaatti-ilmastointi
  • Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
  • Lane Assist -kaistanpitoavustin
  • 5” värinäytöllinen radiojärjestelmä, Bluetooth, USB ja SD-muistikorttipaikka
  • Älypuhelinliitäntä puhelinpidikkeellä ja SEAT DriveMii -sovelluksella
  • Hill Hold -mäkilähtöavustin
  • Rengaspaineen tarkkailujärjestelmä
  • Sähkötoimiset etusivuikkunat
  • ESC-ajonhallintajärjestelmä
  • Lämmitettävä tuulilasi
  • + Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, valkoinen ambient-valaistus
Automaatti toki.

Se sitten vielä että bensa versiota ei enää saa. Eli periaatteessa sähkö jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Ihan hyvä päätös, kun bensaa ei enää kannattaisikaan ostaa. Miinuksena että Miin saatavuus ei ole mikään kovin hyvä.
 
Onkos se bensaversio varustelultaan yhtä kattava? Automaatti varmaan löytyy myös ja suorituskyky vastaava?

On mielenkiintoista huomata, että sähköautot ovat järjestäen paremmin varusteltuja ja täten kalliimpia.

Miksei sähköautoista tarjota karvalakkiversioita tänne sarvikuonojen maahan kun tunnetusti polttiksetkin sellaisina ostetaan?

Helpottaisi eri käyttövoimien hintavertailuja ”hinnat alkaen”-mallien kesken jos motiivina on vain ostaa halvin mahdollinen kehonliikutin.
 
On mielenkiintoista huomata, että sähköautot ovat järjestäen paremmin varusteltuja ja täten kalliimpia.

Miksei sähköautoista tarjota karvalakkiversioita tänne sarvikuonojen maahan kun tunnetusti polttiksetkin sellaisina ostetaan?

Helpottaisi eri käyttövoimien hintavertailuja ”hinnat alkaen”-mallien kesken jos motiivina on vain ostaa halvin mahdollinen kehonliikutin.
Veikkaan, että runsaalla varustelulla saadaan parempi kate. Kalliiden akkujen takia hintaa ei voida painaa niin alas kuin haluttaisiin. Koska lisävarusteet maksavat autotehtaalle vain murto-osan siitä mitä asiakkaalle, voidaan niiden avulla perustella korkeampi hinta. Uskon että tämän takia sähköautot tuppaavat myös usein olemaan hieman tehokkaampia kuin vastaava polttomoottoriauto.
 
On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:

Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.

Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.



Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.

Joka tapauksessa itsekin innostuin Miistä. Oma tilanne sellainen, että hommasin auton viime vuonna mutta olisi ihan hyvä mahdollisuus kysyä hyvitystä vaihdossa Miihin. Täytyy katsoa rauhassa tilannetta.

Itse veikkaan akuston ja voimalinjan pysyvän näissä (e-up, mii, citygo) samana sen 4 vuotta, tässä vuosien varrella varusteihin varmasti tehdään lisäyksiä, sähkökäsijarru, avaimeton kulku/puhelin avaimena, led-valot, kiinteä ajotietokone, rattinapit yms. volkkarissa tosin rattinapit taitaa saada jonyt, voi olla että täytyy seattiin volkkarin ratti ostaa, erillinen vakkarin viiksi on p@r@eestä.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?
 
Sehän riippuu täysin latausaseman tehosta. Omaan käyttööni riittää 1,8kW laturi jolloin jopa 10A tappi riittää.
 
Mun tilanteessa ei ole väliä kun autotallissa on uusi sähkökeskus ja siihen joutuu jokatapauksessa lisäämään sulakkeita yms..

Tuo B tyypin vikis maksaa jotain luokkaa 500e enemmän kuin tavallinen A vikavirtasuoja.

(Nojaa.. näköjään tukussa nuo ovat vähän suolaisesti hinnoiteltuja, kun noita myydään verkkokaupoissakin alle 200e... )

On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:

Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?

Peruslaturille riittää 8A, normaali suko pistoke, mutta, jos kyseessä on täyssähköauto, niin tuo latausnopeus ei varsinkaan isoille täyssähköautoille oikein riitä. 16A sulakkeella lataa jo keskivertoihmisen työmatka-ajon helposti yön aikana.
 
On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:
Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?
Sähköviestistä lainattuna "
Sähköautoille tarvittavaa latausvirtaa ei kannata turhaan ylimitoittaa; 1x16 A latausvirta (3,7 kW teho) riittää valtaosalle sähköautoilijoista. Sen toteuttaminen on myös usein merkittävästi edullisempaa ja helpompaa, kuin suurempitehoisten latauspisteiden. Tämä pätee varsinkin kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon tarvittaviin muutoksiin. Jos joku haluaa itselleen tätä perusratkaisua suuremman lataustehon, niin siitä hänen tulee myös lähtökohtaisesti maksaa muita enemmän.
– Karkea nyrkkisääntö on, että 1x16 A latauspisteestä lataa yön aikana 10 tunnissa noin 200 kilometrin ajot, eli useimmille päivittäiseen tarpeeseen oikeinkin riittävästi. Kysyttäessä asiasta useimmat kokeneet sähköautoilijat totesivat 1x16 A latausvirran riittävän heille mainiosti, ja myös itse täyssähköautolla ajavana allekirjoitan tuon, sanoo Energiateollisuuden verkostoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
– Sitä paitsi, osa täyssähköautoista ja useimmat ladattavat hybridit lataavat korkeintaan 1x16 A virralla, joten senkin puolesta tämän kannattaisi olla niin sanottu perusratkaisu. Tätä suuremmista latausvirroista ei sähköllä ajava siis välttämättä hyödy millään tavalla.
– Jos latauspisteiden yhteensä tarvitsema virta jossain vaiheessa saavuttaa kiinteistön sähköverkon rajat, niin myös kuormantasauksen tuomat mahdollisuudet kannattaa selvittää ennen päätöstä sähköverkon vahvistamisesta, vinkkaa Heikkilä."

Tarkkaan ottaen asiaa voi itsekukin arvioida tuota 16 A latausta päivittäisistä ajomatkoistaan ja autonsa sähkönkulutuksesta ajotyylinsä huomioiden. Monissa nykyisissä pienemmissä, mm. Kiat ja Hyundait, pääsee helposti 15 kWh/100 km kulutuksiin. Silloin 8 tunnin lataus riittää parin sadan km ajoon ja jos on aikaa 12 tunnin lataukseen 16 A lähteestä, pääsee jo 300 km. Kokonaan eri asia jollain Teslalla ja muilla painavilla ja ns. tehokkailla nelivedoilla, joilla kulutuslukemat alkavat 2 numerolla/100 km.
Myös parin vuoden takaisessa Sähköviestissä on useamman asennus- laite- ja järjestelmäpalveluita tarjoavan yrityksen vastauksia lehden esittämiin kysymyksiin. Latauspalveluilla parkkipaikka nykyaikaan - Sähköviesti
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä tosin hinta-ero 1x16A ja 3x16A latausaseman asennushinnoissa ei ole kovinkaan merkittävä.
 
Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?

Varmasti katsoo, tosin tässähän siirryit samalla pienempään autoon. Mutta tosiaan, kun lähdetään näihin viiden vuoden arvioihin niin kaksi asiaa täytyy vielä muistaa:

a) vuosittainen autovero ei välttämättä ole enää sama, ns. käyttövoimavero voi vielä purra ja pahasti (tai sanotaan näin - se tulee varmasti puremaan, mutta vuotta ei vielä tiedä)
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Vaikeaksi menee noin pitkälle arviointi tällaisessa verottajan unelmamaassa. Ainoa mitä voi tietää on että maksat paljon joka tapauksessa.
 
Harmi vaan kun 3vaihe asemasta hyötyviä autoja ei montaa markkinoilla ole.
No ylipäätään sähköautoja ei montaa markkinoilla ole. Plugarissahan ei ole mitään tarvetta yli tuon yksivaihdelaturin virralle, joten ne ovat aina yksivaiheisia. On melko hankalaa arvioida etukäteen millaisiin latausratkaisuihin autovalmistajat päätyvät, muutamia mallejahan on joissa on 2x16A lataus, jolloin lataa 7,4kW teholla sekä 1x32A että 3x16A latausasemasta. Osa ongelmaa on se että maailmalla kolmivaiheiset sähköliittymät eivät kuluttaja-asiakkailla ole vastaava itsestäänselvyys kuin meillä.

Jos, eli kun sen asennuksen yhteydessä joudutaan jostain vetämään kaapeli, niin jos myöhemmin tulee tarve toiselle (tai kolmannelle) latausasemalle, niin toisen yksivaiheisen latausaseman voi helposti lisätä vanhan rinnalle ilman kaapelointia.

Lisäksi se 3x16A (eli 11kW) asemaa varten vedetty kaapeli toimii myös sen muuntajan avulla 2x16A virrasta 6kW yksivaihelatauksen tuottavan latausaseman kanssa.. Tosin on mahdollista että se toimisi sillä peruskaapelillakin, en ole asiaa tutkinut.
 
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Sähköautojen rynniminen markkinoille voi nähdäkseni jopa vähentää näiden kulutuspiikkien esiintymistä tai vähintäänkin pienentää kulutusvaihtelua päivän ja yön välillä (olettaen, että autoja ladataan pääsääntöisesti öisin). Käyttöpaikkatasolla tarkasteltuna tilanne lienee kuitenkin kuvailemasi kaltainen, mutta sähkönsiirtoverkon kannalta tilanne voi jopa parantua.
 
Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.





Itse veikkaan akuston ja voimalinjan pysyvän näissä (e-up, mii, citygo) samana sen 4 vuotta, tässä vuosien varrella varusteihin varmasti tehdään lisäyksiä, sähkökäsijarru, avaimeton kulku/puhelin avaimena, led-valot, kiinteä ajotietokone, rattinapit yms. volkkarissa tosin rattinapit taitaa saada jonyt, voi olla että täytyy seattiin volkkarin ratti ostaa, erillinen vakkarin viiksi on p@r@eestä.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?
Ei nyt suuressa kuvassa muuta kauheasti sun laskelmia, mutta tuon sähkönkulutuksen voit karkeasti kertoa 1,5 - 2:lla. Ensinnäkin latauksesta itsestään syntyvät häviöt eivät näy auton ajotietokoneessa mutta sähköyhtiö kyllä muistuttaa. Talvi sitten vaatii veronsa ja tuntuvasti. Riippuu toki paljon ajoprofiilista ja miten noita mukavuuksia kuten lämmitystä haluaa käyttää. Paljon lyhyttä ajoa ja esilämmitystä sekä ajon aikana lämmitystä niin töpselistä otetaan äkkiä yllättävän paljon. Sitten en tiedä miten Mii, mutta ainakin Model 3 myös lämmittää akkua aika paljon latauksen aikana kovemmilla pakkasilla. Siis vartavasten tuuppaa moottoreiden kautta lämpöä akustolle. Akuston terveyden kannalta varmaan hyvä juttu mutta kulutusta ja latausaikaa tulee lisää, erityisesti matalilla lataustehoilla.
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.
Tänään kävin tilaamassa yhden Miin. Kuulemma oli myyty jo perjantain ja maanantain välisenä aikana 78 kpl siitä 300:n kiintiöstä, minkä pitäisi riittää suomalaisille vielä ensi vuodeksikin. Hinta on ns. kohdallaan ostajan näkökulmasta.

Mii Electric 61 kW:
-punainen
-mukavuuspaketti
-käytettävyyspaketti
-tilapäislatauslaite
-kumimatot

Toimituskuluineen 16,25 k€ käteisellä ilman vaihdokkia (Espoossa).

Oli outoa, kun ei tarvinnut ruksia lohkolämmitintä tai sisähaaroitusta. Mii lämpenee kännykällä akusta (10 min.) tai sitten latauksen yhteydessä.

Tarjosin huvin ja urheilun vuoksi vaihdossa Yaris Hybridiä, '17 ja 80 tkm, niin väliraha olisi ollut 3250 €.
 
Tuli tilattua Porin käyttöautosta Seat Mii plus, mukavuuspaketilla ,käytettävyyspaketti, kumimatot ja kuralätkät. Värinä Tornado red mustalla katolla.Toimitus on hiukan ennen juhannusta :nb:

Nyt täytyy sitten kotilatausasemaa etsiskellä Webasto pure tai sitten vw oma laturi mikä tulee tosiaan joulukuun alussa:btooth:
 
Miksi etsit kotitalous asemaa? Saahan tuon sillä 1,8kW laturilla ladattua yön aikana riittävästi.
 
Joo se erä loppui eilen että olisi saanut maaliskuussa....

Edit.
Kotilatausasemassa saa vain paljon nopeammin akun täyteen ja ei tarvitse aina kontista kaivaa johtoa voi vaan ajaa katokseen ottaa seinältä johto...
 
Sähköinen Mii noin hyvään hintaan on erittäin lupaava merkki. Jos noin pieni koppimopo kelpaisi, valinta olisi heti selvä. Valitettavasti tarvitsen vähän isomman koppimopon. Toisaalta Golfin kokoinenkin pitkin hampain kävisi, mutta tulee liian kalliiksi per käyttö jo ilman sähköautolisää.

Lähivuosina lienee odotettavissa vielä parempaa. Saa nähdä mihin tyrehtyy. Ei välttämättä lainkaan, jos Suomen kurjistamispolitiikka jatkuu ja muualla ei pakoteta. Silloin meillä saattaa olla kohta jopa kannattavaa siirtyä sähköautoon, ja tarjonta saattaa riittää. En kuitenkaan henkeä pidätellen odota, että vielä seuraava autoni olisi sähkökäyttöinen ja juuri tänä vuonna ostin bensakoneellisen.

Lataushan ei ole ylipäänsä sähköautossa normaalille kuluttajalle ongelma, jos ei aja ylipitkää työmatkaa ja kotona saa edes jatkuvaa 10A valovirtaa parkkipaikalle. Lopulta päivittäinen energiankulutus on keskivertokäyttäjällä niin pieni, että vähempikin riittää. Itse olisin melkein valmis ostamaan jo senkin paskayllärin kanssa, että taloyhtiössä on lämpötolpissa vain 6*2 tuntia vuorokaudessa sähköä tarjolla pienellä teholla - kunhan jatkossakin ympäri vuoden eikä mitään mulkkuylläriä käy eli esimerkiksi sähköautolataus kielletään. Latauksen voisi ottaa pelinä jos ei tarvitsisi ostaa polttoaineita.

Jos omassa autosegmentissäkin lähtisi neljän tonnin lisähintaan täyssähköauto, olisin valmis ottamaan tämänkin riskin ja ajaisin vaikka periaatteesta aggregaatilla sähköä parkkiruudussa, jos siitä jää kiinni.

Toki suomalaisena erikoisuutena hän, jolla on uuteen autoon varaa, asuu yleensä omakotitalossa - tai voisi asua. Tai ainakin varman sähkön päässä, joten mitään ongelmaa ei ole. Sehän jo riittää, että esimerkiksi rivarissa on autopaikka oman asunnon ja oman sähköliittymän päässä. Tällöin 10A tai 16A rasia on olemassa tai helposti laitettavissa ilman mulinoita. Enempää nyt vaan ei tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua Porin käyttöautosta Seat Mii plus, mukavuuspaketilla ,käytettävyyspaketti, kumimatot ja kuralätkät. Värinä Tornado red mustalla katolla.Toimitus on hiukan ennen juhannusta :nb:

Nyt täytyy sitten kotilatausasemaa etsiskellä Webasto pure tai sitten vw oma laturi mikä tulee tosiaan joulukuun alussa:btooth:

Ai saatana. Kuralätkät unohtui omasta, täytyy huomenna soitella ja kysäistä näiden perään. Veikkaan tosin et taitaa VW Up ja Citigo lätkiä tähän mennä heittämällä.
 
Ai saatana. Kuralätkät unohtui omasta, täytyy huomenna soitella ja kysäistä näiden perään. Veikkaan tosin et taitaa VW Up ja Citigo lätkiä tähän mennä heittämällä.

Juu ja ne oli 60€ eteen. Mutta sanoi että tulee veloituksetta. Me ei otettu talvirenkaita siihen kun on omasta takaa corollasta jääneet 15" alut talvitossuilla...
 
Miksi kuralätkät tarvitsee Miihin?
On aika kiva mihin tahansa etenkin etuvetoon, vaikka ihan lyhyetkin. Jos pelottaa, että rässiessä meinaavat napata kiinni, kannattaa valmiiksi vähän lyhentää. Ihan onnettoman näköinen tynkä auttaa melkein kokonaisen edestä.

Toki kyljet menevät kuraan kunnon isoillakin lätkillä kun paskassa möyritään ja pesun tarve ei varsinaisesti vähene. Ei vaan mene kyljet yhtä rujoon kuntoon eikä kilise ihan yhtä pahasti, jos vähän sattuu kaasua painamaan tai kääntämään automatiikka päällä soratiellä.
 
Okei, tuossa tapauksessa ihan ymmärrettävää. Itse ajan hiekkatiellä pari kertaa vuodessa, niin ei oikein tunnu tarpeelliselta.
Ymmärrän tämänkin. Toisaalta sellaiset ihan pienet läpät eivät kyllä haittaa mitään, vaikka ajaisi kuinka vain päällystettä. Vähentävät silti huomattavasti paskaa Suomessa.
 
Mielestäni arvonalennusvertaukset polttiksen ja sähkön välillä ovat vähän huonoja. Mii -kokoluokan auto jollain litran moottorilla on oikeasti finaalissa jossain 250k ajokilometrin kohdalla kun taas sähkömoottorin elinikä on periaatteessa pidempi mitä auton korin.

Tuon ongelman on autonvalmistajatkin huomanneet että auton elinkaari pitenee ja varaosamyynti sekä huollot vähenevät mutta alistuivat kohtaloonsa kun huomasivat ettei Tesla menekään konkurssiin kuten toivoivat viivytystaistelunsa aikana.

Täytyy muistaa että sen auton tekniikka on helposti siirrettävissä = myytävissä eteenpäin hyvään hintaan jos se kori lahoaa tai auto kolaroidaan. Tälläkin hetkellä jopa tulvavaurioisista Tesloista maksetaan järjettömiä summia huutokaupoissa. Syynä konversiot ja niitä tekevät pajat. Netti on täynnä videoita näistä jossa pajat konvertoivat klassikkoautoja sähköisiksi ja näihin on huutava pula sähkömoottoreista sekä akkupaketeista.

Lisäksi akkupaketteja hamuavat muutkin kuten kotitaloudet aurinkopaneeleiden jatkeeksi jne. Se bensakippo kun on elinkaarensa päässä niin voi kyllä olla todella onnellinen jos romuttamo maksaa siitä satasen paalaushinnan. Sähköautosta saa pitkälle tulevaisuuteen isohkon summan purettuna.
 
Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..
 
Nyt kun tämä sähköautojen todellinen rynnistys Suomen markkinoille on saatu hyvään vauhtiin, onkin seuraavaksi hyvä ottaa esille miten sähköautoilijoilta saataisiin enemmän rahaa teiden kunnossapitoon (valtion kassaan). Perinteisesti polttoaineen verotuksella on saatu hyvät rahat mutta sähkö käyttövoimana onkin ongelmallisempi. Onneksi Berner lähti Ruotsiin...?
 
Nyt kun tämä sähköautojen todellinen rynnistys Suomen markkinoille on saatu hyvään vauhtiin, onkin seuraavaksi hyvä ottaa esille miten sähköautoilijoilta saataisiin enemmän rahaa teiden kunnossapitoon (valtion kassaan). Perinteisesti polttoaineen verotuksella on saatu hyvät rahat mutta sähkö käyttövoimana onkin ongelmallisempi. Onneksi Berner lähti Ruotsiin...?

Kilometripohjainen ajoneuvovero, ei kai siihen mitään sen kummempaa tarvita (vanhoilla polttomoottorivehkeillä saa sitten siirtymäjakson ajan maksaa tuplaverot, kun veroja joutuu maksamaan myös polttoaineen hinnassa :D).
 
Kilometripohjainen ajoneuvovero, ei kai siihen mitään sen kummempaa tarvita (vanhoilla polttomoottorivehkeillä saa sitten siirtymäjakson ajan maksaa tuplaverot, kun veroja joutuu maksamaan myös polttoaineen hinnassa :D).

Käytännössä kilometripohjainen vero tulisi vain niihin joissa todelliseen kulutukseen perustuva vero ei toimisi. Sikäli tämä polttomoottoristen polttoaineisiin sisältyvä vero on kyllä kätevä, että se ottaa huomioon jonkin verran sekä saastuttamista että tien kulutusta.
 
Käytännössä kilometripohjainen vero tulisi vain niihin joissa todelliseen kulutukseen perustuva vero ei toimisi. Sikäli tämä polttomoottoristen polttoaineisiin sisältyvä vero on kyllä kätevä, että se ottaa huomioon jonkin verran sekä saastuttamista että tien kulutusta.

Jos näin, niin tuohan olisi nähdäkseni kohtalaisen paha jarru sille, että immeiset saataisiin siirtymään polttomoottoriautoista sähköautojen käyttäjiksi... Sen verran iso mörkö tuo kilometripohjainen ajoneuvovero tuntuu monelle olevan. Tämähän tuli huomattua silloin aikanaan, kun asia oli Bernerin myötä julkisesti esillä.
 
Akkupohjainen vero. Veron määrä määräytyy akun kapasiteetin mukaan. Tolla nyt voisi ainakin lähteä liikkeelle?
 
Varmasti katsoo, tosin tässähän siirryit samalla pienempään autoon. Mutta tosiaan, kun lähdetään näihin viiden vuoden arvioihin niin kaksi asiaa täytyy vielä muistaa:

a) vuosittainen autovero ei välttämättä ole enää sama, ns. käyttövoimavero voi vielä purra ja pahasti (tai sanotaan näin - se tulee varmasti puremaan, mutta vuotta ei vielä tiedä)
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Vaikeaksi menee noin pitkälle arviointi tällaisessa verottajan unelmamaassa. Ainoa mitä voi tietää on että maksat paljon joka tapauksessa.

Kyllä, ilman perheen toista autoa ei uskaltaisi Miitä ostaa enkä usko että sähköauton hankinta tuo mitään suurta kulutuspiikkiä kun talo muutenkin lämpeää sähköllä, tällähetkellä n. 30kw päivässä menee sähköön/pv. (-5c)

Ei nyt suuressa kuvassa muuta kauheasti sun laskelmia, mutta tuon sähkönkulutuksen voit karkeasti kertoa 1,5 - 2:lla. Ensinnäkin latauksesta itsestään syntyvät häviöt eivät näy auton ajotietokoneessa mutta sähköyhtiö kyllä muistuttaa. Talvi sitten vaatii veronsa ja tuntuvasti. Riippuu toki paljon ajoprofiilista ja miten noita mukavuuksia kuten lämmitystä haluaa käyttää. Paljon lyhyttä ajoa ja esilämmitystä sekä ajon aikana lämmitystä niin töpselistä otetaan äkkiä yllättävän paljon. Sitten en tiedä miten Mii, mutta ainakin Model 3 myös lämmittää akkua aika paljon latauksen aikana kovemmilla pakkasilla. Siis vartavasten tuuppaa moottoreiden kautta lämpöä akustolle. Akuston terveyden kannalta varmaan hyvä juttu mutta kulutusta ja latausaikaa tulee lisää, erityisesti matalilla lataustehoilla.

Häviötä varmasti tulee, laskin sähkönhinnan vähän yläkanttiin, todellinen on 12.3snt/kWh ja tulen luultavasti osan ajoista lataamaan työpaikalla/kaupassa ilmaiseksi, mutta oikeassa olet, varmaan 700€/v on todelliset sähkökulut.

:O Vasta kesällä? Onko täällä muille luvattu maaliskuuta..vai muistanko väärin.

Itselle luvattiin maalis-huhtikuuhun toimitus mutta ei myyjä varmaksi uskaltanut luvata.

Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..

Lyhyesti:
1. Talonyhtiön lupa
2. Tolpan kellon poisto/tolpanvaihto/latausaseman asennus
3. Jos syöttö tulee omasta keskuksesta ei ongelmaa
4. Jos syöttö tulee talonyhtiön keskuksesta niin erillinen kwh mittari ja sopimus ns. perusmaksusta joka tasataan väliajoin kulutuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..

Kyllä se muutos taloyhtiön luvan vaatii ja voivat muutokseen evätä. Päätöksen tulisi olla tasapuolinen kaikille osakkaille, eikä se katos välttämättä salli kovinkaan suuria kuormien nostoja. Ja sillä auton lämmitykseen varatulla teholla ei kovin nopeaa autoa ladata. Sehän taas ei ole tasapuolista, että yksi saa ajella sähköautolla ja muilta se oikeus evätään. Toki jos yhtiö on myöntyväinen niin ei tälle mitään estettä ole, mutta yleensä siellä hallituksessa ollaan aika varauksellisia.
 
Lyhyesti:
1. Talonyhtiön lupa
2. Tolpan kellon poisto
3. Jos syöttö tulee omasta keskuksesta ei ongelmaa
4. Jos syöttö tulee talonyhtiön keskuksesta niin erillinen kwh mittari ja sopimus ns. perusmaksusta joka tasataan väliajoin kulutuksen mukaan.
Todennäköisesti ei riitä tolpan kellon poisto vaan koko tolpan pää pitää vaihtaa sähköauton lataukseen tarkoitettuun malliin. Esimerkiksi Satmaticilta löytyy:

8MMO466S

Perus shukorasia ei kestä jatkuvaa lataamista ja nuo supershukot ovat ainakin paremmin kestäviä jatkuvaan kuormaan.
 
Kyllä se muutos taloyhtiön luvan vaatii ja voivat muutokseen evätä. Päätöksen tulisi olla tasapuolinen kaikille osakkaille, eikä se katos välttämättä salli kovinkaan suuria kuormien nostoja. Ja sillä auton lämmitykseen varatulla teholla ei kovin nopeaa autoa ladata. Sehän taas ei ole tasapuolista, että yksi saa ajella sähköautolla ja muilta se oikeus evätään. Toki jos yhtiö on myöntyväinen niin ei tälle mitään estettä ole, mutta yleensä siellä hallituksessa ollaan aika varauksellisia.
Luvat annetaan ensimmäisille, jotka sitä haluavat ja sitten kun taloyhtiön sähkönjakelusta loppuu puhti laajemman latausinfran tarpeisiin, niin ei auta kuin alkaa kaivamaan maata ja laittaa järeämpää kaapelia tilalle.
 
Akkupohjainen vero. Veron määrä määräytyy akun kapasiteetin mukaan. Tolla nyt voisi ainakin lähteä liikkeelle?

Tämähän voisi varovaisesti arvioiden toimia jollain tasolla, ohjaisi myös suuremmista akuista mahdollisesti kysyntää pienempiin ja vähemmän tiestöä kuluttaviin malleihin. En kilometripohjaista näe järkevänä missään tapauksissa, ellei sitten oletuksena veloiteta kaikilta summaa x euroa ja se sisältää esim. 15t km, ylittävästä osasta joutuisi maksamaan jotain bonusta tms.
 
On sellainen tunne, että ensi vuonna kun näkee Mii Electricin liikenteessä, niin kuski on 80% todennäköisyydellä io-techilainen :D
Luin eilen loppukesän kirjoituksia Miistä täällä foorumilla, kun silloin tuli ensimmäiset tiedot Miistä ja sen hintaluokasta (= uutisoitu, että hintaluokka on sama kuin bensaversiolla ja alle 20k€). Oli aika epäilevää porukkaa hinnasta, että ei voi olla halpa ja kuka noita edes ostaa... :D
 
Lähetin myyjälle kysymystä, että voisiko Mii perusmallin vaihtaa Plus malliin. Laskin hintaeroksi noin 1080€. Plus mallissa onkin penkeissä erilainen ja vähän hienompi kuviointi. Ja huomasin tuon eron vasta eilen. Mitä veikkaatte voiko muuttaa? 31.3. oli se toimitus, eli ekasta erästä.
SEAT Mi electric - Design

Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..
Ihan hyviä värejä, mutta mustan kannalle itse menisin. Omassa se toiseksi halvin eli valkoinen.
 
Luulisi onnistuvan, eihän auton valmistus ole vielä lähelläkään alkamista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom