Keskustelua hybridiautoista

Okei, tuossa tapauksessa ihan ymmärrettävää. Itse ajan hiekkatiellä pari kertaa vuodessa, niin ei oikein tunnu tarpeelliselta.
Ymmärrän tämänkin. Toisaalta sellaiset ihan pienet läpät eivät kyllä haittaa mitään, vaikka ajaisi kuinka vain päällystettä. Vähentävät silti huomattavasti paskaa Suomessa.
 
Mielestäni arvonalennusvertaukset polttiksen ja sähkön välillä ovat vähän huonoja. Mii -kokoluokan auto jollain litran moottorilla on oikeasti finaalissa jossain 250k ajokilometrin kohdalla kun taas sähkömoottorin elinikä on periaatteessa pidempi mitä auton korin.

Tuon ongelman on autonvalmistajatkin huomanneet että auton elinkaari pitenee ja varaosamyynti sekä huollot vähenevät mutta alistuivat kohtaloonsa kun huomasivat ettei Tesla menekään konkurssiin kuten toivoivat viivytystaistelunsa aikana.

Täytyy muistaa että sen auton tekniikka on helposti siirrettävissä = myytävissä eteenpäin hyvään hintaan jos se kori lahoaa tai auto kolaroidaan. Tälläkin hetkellä jopa tulvavaurioisista Tesloista maksetaan järjettömiä summia huutokaupoissa. Syynä konversiot ja niitä tekevät pajat. Netti on täynnä videoita näistä jossa pajat konvertoivat klassikkoautoja sähköisiksi ja näihin on huutava pula sähkömoottoreista sekä akkupaketeista.

Lisäksi akkupaketteja hamuavat muutkin kuten kotitaloudet aurinkopaneeleiden jatkeeksi jne. Se bensakippo kun on elinkaarensa päässä niin voi kyllä olla todella onnellinen jos romuttamo maksaa siitä satasen paalaushinnan. Sähköautosta saa pitkälle tulevaisuuteen isohkon summan purettuna.
 
Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..
 
Nyt kun tämä sähköautojen todellinen rynnistys Suomen markkinoille on saatu hyvään vauhtiin, onkin seuraavaksi hyvä ottaa esille miten sähköautoilijoilta saataisiin enemmän rahaa teiden kunnossapitoon (valtion kassaan). Perinteisesti polttoaineen verotuksella on saatu hyvät rahat mutta sähkö käyttövoimana onkin ongelmallisempi. Onneksi Berner lähti Ruotsiin...?
 
Nyt kun tämä sähköautojen todellinen rynnistys Suomen markkinoille on saatu hyvään vauhtiin, onkin seuraavaksi hyvä ottaa esille miten sähköautoilijoilta saataisiin enemmän rahaa teiden kunnossapitoon (valtion kassaan). Perinteisesti polttoaineen verotuksella on saatu hyvät rahat mutta sähkö käyttövoimana onkin ongelmallisempi. Onneksi Berner lähti Ruotsiin...?

Kilometripohjainen ajoneuvovero, ei kai siihen mitään sen kummempaa tarvita (vanhoilla polttomoottorivehkeillä saa sitten siirtymäjakson ajan maksaa tuplaverot, kun veroja joutuu maksamaan myös polttoaineen hinnassa :D).
 
Kilometripohjainen ajoneuvovero, ei kai siihen mitään sen kummempaa tarvita (vanhoilla polttomoottorivehkeillä saa sitten siirtymäjakson ajan maksaa tuplaverot, kun veroja joutuu maksamaan myös polttoaineen hinnassa :D).

Käytännössä kilometripohjainen vero tulisi vain niihin joissa todelliseen kulutukseen perustuva vero ei toimisi. Sikäli tämä polttomoottoristen polttoaineisiin sisältyvä vero on kyllä kätevä, että se ottaa huomioon jonkin verran sekä saastuttamista että tien kulutusta.
 
Käytännössä kilometripohjainen vero tulisi vain niihin joissa todelliseen kulutukseen perustuva vero ei toimisi. Sikäli tämä polttomoottoristen polttoaineisiin sisältyvä vero on kyllä kätevä, että se ottaa huomioon jonkin verran sekä saastuttamista että tien kulutusta.

Jos näin, niin tuohan olisi nähdäkseni kohtalaisen paha jarru sille, että immeiset saataisiin siirtymään polttomoottoriautoista sähköautojen käyttäjiksi... Sen verran iso mörkö tuo kilometripohjainen ajoneuvovero tuntuu monelle olevan. Tämähän tuli huomattua silloin aikanaan, kun asia oli Bernerin myötä julkisesti esillä.
 
Akkupohjainen vero. Veron määrä määräytyy akun kapasiteetin mukaan. Tolla nyt voisi ainakin lähteä liikkeelle?
 
Varmasti katsoo, tosin tässähän siirryit samalla pienempään autoon. Mutta tosiaan, kun lähdetään näihin viiden vuoden arvioihin niin kaksi asiaa täytyy vielä muistaa:

a) vuosittainen autovero ei välttämättä ole enää sama, ns. käyttövoimavero voi vielä purra ja pahasti (tai sanotaan näin - se tulee varmasti puremaan, mutta vuotta ei vielä tiedä)
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Vaikeaksi menee noin pitkälle arviointi tällaisessa verottajan unelmamaassa. Ainoa mitä voi tietää on että maksat paljon joka tapauksessa.

Kyllä, ilman perheen toista autoa ei uskaltaisi Miitä ostaa enkä usko että sähköauton hankinta tuo mitään suurta kulutuspiikkiä kun talo muutenkin lämpeää sähköllä, tällähetkellä n. 30kw päivässä menee sähköön/pv. (-5c)

Ei nyt suuressa kuvassa muuta kauheasti sun laskelmia, mutta tuon sähkönkulutuksen voit karkeasti kertoa 1,5 - 2:lla. Ensinnäkin latauksesta itsestään syntyvät häviöt eivät näy auton ajotietokoneessa mutta sähköyhtiö kyllä muistuttaa. Talvi sitten vaatii veronsa ja tuntuvasti. Riippuu toki paljon ajoprofiilista ja miten noita mukavuuksia kuten lämmitystä haluaa käyttää. Paljon lyhyttä ajoa ja esilämmitystä sekä ajon aikana lämmitystä niin töpselistä otetaan äkkiä yllättävän paljon. Sitten en tiedä miten Mii, mutta ainakin Model 3 myös lämmittää akkua aika paljon latauksen aikana kovemmilla pakkasilla. Siis vartavasten tuuppaa moottoreiden kautta lämpöä akustolle. Akuston terveyden kannalta varmaan hyvä juttu mutta kulutusta ja latausaikaa tulee lisää, erityisesti matalilla lataustehoilla.

Häviötä varmasti tulee, laskin sähkönhinnan vähän yläkanttiin, todellinen on 12.3snt/kWh ja tulen luultavasti osan ajoista lataamaan työpaikalla/kaupassa ilmaiseksi, mutta oikeassa olet, varmaan 700€/v on todelliset sähkökulut.

:O Vasta kesällä? Onko täällä muille luvattu maaliskuuta..vai muistanko väärin.

Itselle luvattiin maalis-huhtikuuhun toimitus mutta ei myyjä varmaksi uskaltanut luvata.

Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..

Lyhyesti:
1. Talonyhtiön lupa
2. Tolpan kellon poisto/tolpanvaihto/latausaseman asennus
3. Jos syöttö tulee omasta keskuksesta ei ongelmaa
4. Jos syöttö tulee talonyhtiön keskuksesta niin erillinen kwh mittari ja sopimus ns. perusmaksusta joka tasataan väliajoin kulutuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä itseänikin kiinnostaisi tuo Seat Mii Electric laittaa tilaukseen. Mutta muutama asia vielä silti mietityttää:

Itsellä on vain nyt sellainen tilanne että tein juuri asuntokaupat ja olen ensi kuussa muuttamassa omakotitalosta rivari taloyhtiöön, jossa on sitten tietysti autopaikka ajastetulla lämpötolpalla.
Pitäisikö nyt ensi kuitenkin varmistaa että tuolla saa myös sitten tehdä siihen tarvittavia muutoksia että saan siinä autoa ladata? Ei kai siinä toisaalta voi mitään esteitä olla että ei saisi ladata? Ja mitä muutoksia tuollaiseen lämpötolppaan pitää tehdä ja paljon se kustantaa? Se aika uuden näköinen ainakin oli. Sitten täytyy siitä myös jotenkin tietysti saada se kulutus menemään omaan piikkiin..
Luulisi myös ettei tuollaista voi kieltää, kun todennäköisesti tuo lataaminen tulee tulevaisuudessa vielä vain yleistymään..
Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..

Kyllä se muutos taloyhtiön luvan vaatii ja voivat muutokseen evätä. Päätöksen tulisi olla tasapuolinen kaikille osakkaille, eikä se katos välttämättä salli kovinkaan suuria kuormien nostoja. Ja sillä auton lämmitykseen varatulla teholla ei kovin nopeaa autoa ladata. Sehän taas ei ole tasapuolista, että yksi saa ajella sähköautolla ja muilta se oikeus evätään. Toki jos yhtiö on myöntyväinen niin ei tälle mitään estettä ole, mutta yleensä siellä hallituksessa ollaan aika varauksellisia.
 
Lyhyesti:
1. Talonyhtiön lupa
2. Tolpan kellon poisto
3. Jos syöttö tulee omasta keskuksesta ei ongelmaa
4. Jos syöttö tulee talonyhtiön keskuksesta niin erillinen kwh mittari ja sopimus ns. perusmaksusta joka tasataan väliajoin kulutuksen mukaan.
Todennäköisesti ei riitä tolpan kellon poisto vaan koko tolpan pää pitää vaihtaa sähköauton lataukseen tarkoitettuun malliin. Esimerkiksi Satmaticilta löytyy:

8MMO466S

Perus shukorasia ei kestä jatkuvaa lataamista ja nuo supershukot ovat ainakin paremmin kestäviä jatkuvaan kuormaan.
 
Kyllä se muutos taloyhtiön luvan vaatii ja voivat muutokseen evätä. Päätöksen tulisi olla tasapuolinen kaikille osakkaille, eikä se katos välttämättä salli kovinkaan suuria kuormien nostoja. Ja sillä auton lämmitykseen varatulla teholla ei kovin nopeaa autoa ladata. Sehän taas ei ole tasapuolista, että yksi saa ajella sähköautolla ja muilta se oikeus evätään. Toki jos yhtiö on myöntyväinen niin ei tälle mitään estettä ole, mutta yleensä siellä hallituksessa ollaan aika varauksellisia.
Luvat annetaan ensimmäisille, jotka sitä haluavat ja sitten kun taloyhtiön sähkönjakelusta loppuu puhti laajemman latausinfran tarpeisiin, niin ei auta kuin alkaa kaivamaan maata ja laittaa järeämpää kaapelia tilalle.
 
Akkupohjainen vero. Veron määrä määräytyy akun kapasiteetin mukaan. Tolla nyt voisi ainakin lähteä liikkeelle?

Tämähän voisi varovaisesti arvioiden toimia jollain tasolla, ohjaisi myös suuremmista akuista mahdollisesti kysyntää pienempiin ja vähemmän tiestöä kuluttaviin malleihin. En kilometripohjaista näe järkevänä missään tapauksissa, ellei sitten oletuksena veloiteta kaikilta summaa x euroa ja se sisältää esim. 15t km, ylittävästä osasta joutuisi maksamaan jotain bonusta tms.
 
On sellainen tunne, että ensi vuonna kun näkee Mii Electricin liikenteessä, niin kuski on 80% todennäköisyydellä io-techilainen :D
Luin eilen loppukesän kirjoituksia Miistä täällä foorumilla, kun silloin tuli ensimmäiset tiedot Miistä ja sen hintaluokasta (= uutisoitu, että hintaluokka on sama kuin bensaversiolla ja alle 20k€). Oli aika epäilevää porukkaa hinnasta, että ei voi olla halpa ja kuka noita edes ostaa... :D
 
Lähetin myyjälle kysymystä, että voisiko Mii perusmallin vaihtaa Plus malliin. Laskin hintaeroksi noin 1080€. Plus mallissa onkin penkeissä erilainen ja vähän hienompi kuviointi. Ja huomasin tuon eron vasta eilen. Mitä veikkaatte voiko muuttaa? 31.3. oli se toimitus, eli ekasta erästä.
SEAT Mi electric - Design

Tuohon Miihin haluaisin myös keskikyynärnojan, käsittääkseni ainakin ennen siihen myös sellaisen on saanut.
Vielä kun osaisi värin noista päättää, joko sininen tai musta..
Ihan hyviä värejä, mutta mustan kannalle itse menisin. Omassa se toiseksi halvin eli valkoinen.
 
Luulisi onnistuvan, eihän auton valmistus ole vielä lähelläkään alkamista.
 
Mulla myyjä sanoi, että kun kerran tilaus on lyöty systeemiin niin sitä ei kannata lähteä muuttamaan. Tehdas kun allokoi tilaukset omaan jonoonsa värien, lisävarusteiden jne. perusteella ja jos sinne yhtäkkiä tehdäänkin muutos keskellä jonoa olevaan tilaukseen niin siinä on riski sekoittaa pakkaa liikaa. Todennäköisesti tilaus vedetään kokonaan pois ja laitetaan jonon hännille odottamaan uutta vapaata slottia.
 
Miin plus mallissa lisäksi erikseen mainitaan, että kyseessä on "urheiluistuimet" edessä, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Tuon perusteella kuitenkin plussassa voi olla vähän enemmän topatut penkit.
 
Kyllä se muutos taloyhtiön luvan vaatii ja voivat muutokseen evätä. Päätöksen tulisi olla tasapuolinen kaikille osakkaille, eikä se katos välttämättä salli kovinkaan suuria kuormien nostoja. Ja sillä auton lämmitykseen varatulla teholla ei kovin nopeaa autoa ladata. Sehän taas ei ole tasapuolista, että yksi saa ajella sähköautolla ja muilta se oikeus evätään. Toki jos yhtiö on myöntyväinen niin ei tälle mitään estettä ole, mutta yleensä siellä hallituksessa ollaan aika varauksellisia.
Ongelmia varmaan tulee siitä, että ne joilla ei ole sähköautoa ei ole välttämättä kauhean kiinnostuneita maksamaan mahdollisesti todella kalliita maksuja siitä että koko taloyhtiöön vedetään huonossa tapauksessa hyvin kaukaa uutta paksua kaapelia, jotta lataus onnistuu. Ei toki ensimmäisen kohdalla ehkä tarvitse, mutta sitten kun joku muukin haluaa ladata niin se täytyy sallia ja sitten tulee pahimmillaan kilometreittäin ojankaivuuta ja asfalttia uusiksi jne. ja kohonneet maksut sähköyhtiölle isommista sulakkeista.

Hyvällä tuurilla ei toki tarvitse tehdä mitään muuta kun asentaa vaan latauslaitteita.
 
Tässä taloyhtiössä on onneksi kaukolämmitys, joten voisi kuvitella että kapasiteettia on paremmin kuin vaikkapa sähkölämmiteisessä taloyhtiössä? Niin ja autokatosta ei ole, jokaisella oma tolppa. Mutta täytyy tuota alkaa ensi viikolla selvittään. Ennen sitä ei kyllä uskalla autoa varmaankaan tilata.

Väristä vielä sen verran että tuo musta olisi myös omasta mielestä tyylikkäin, mutta toisaalta paha väri sen kannalta missä kaikki paska heti näkyy, (mutta silti varmaan valkoinen se pahin);) ja tietysti kuumiaa myös eniten auringossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä taloyhtiössä on onneksi kaukolämmitys joten voisi kuvitella että kapasiteettia on paremmin kuin vaikkapa sähkölämmiteisessä taloyhtiössä?
Tai sitten kaukolämmön takia yhtiöön on vedetty van ohutta narua sähköä varten kun ei ole ollut tarvetta enemmälle? Mutta selviää vain kysymällä.
 
Väristä vielä sen verran että tuo musta olisi myös omasta mielestä tyylikkäin mutta toisaalta paha väri sen kannalta missä kaikki paska heti näkyy, (mutta silti varmaan valkoinen se pahin);) ja tietysti kuumiaa myös eniten auringossa.
Musta on kyllä aina kaikkein vaikein pintaväri. Näkyy ihan kaikki pöly ja suola välittömästi. Paljon valkoistakin vaikeampi. Ja koskee muuten kaikkea muutakin kuin autoja, esim. keittiön tasoja, lattioita jne...

//off-topic
 
Kilometripohjainen ajoneuvovero, ei kai siihen mitään sen kummempaa tarvita (vanhoilla polttomoottorivehkeillä saa sitten siirtymäjakson ajan maksaa tuplaverot, kun veroja joutuu maksamaan myös polttoaineen hinnassa :D).

Tuo se varmaan tarkin systeemi olisi. Se vaan sitten millä tuota vuosittaista kilometrimäärää valvottaisiin koko maan autokannasta. Joku GPS pohjainen seuranta joka autoon vaikuttaa aika kalliilta systeemiltä rakentaa jokaiseen vanhaan papan 90luvun nissaniin jolla käy kaupassa. Jos vaan ilmoitus johonkin sivuille kilometrimäärästä mitä tuli ajettua niin monikohan mahtaa vähän pyöristlelä lukemaa ja kuka sitä sitten valvoo. Muuta nyt äkkiä tule mieleen. Toki joku akkukapasiteetin mukainen verotus vois olla yksi, mutta reilu lisäverohan näillekkin tuosta teitten kunnossa pidon yms syystä tulee, muuten ajetaan kohta kaikki hiekkateillä :D
 
Heinäkuulle lupas tänään kun meni plussa tilaukseen. Harmaana kaikilla mausteilla :D Tinkivaraa ei hirveästi ollut, renkaista sai vähän. Jostain syystä molemmilla Seat-myyjillä mitä näin oli hymy aika herkässä, liekö joku provikkapalkkasysteemi.

e: Kävin ajamassa UP:n kaasuversiota. Mukava peli, hyvä näkyvyys jne. Melu toki oli nastoilla ikävähkö, mutta ei kuitenkaan mitään erityistä jos johonkin japsivehkeisiin vertaa. Kaupungissa radio kuuluu ok, maantiellä ja satasen alueella alkaa mennä puuroksi (olettaen ettei järjetöntä äänentasoa halua käyttää). Oli ihan perhanan hauska pistellä menemään tässä lumimössössä, ajofiilis kuin aikanaan ensimmäisessä vm. 80 Fiestassa.
 
Jos plugari pakottaa kylmällä ilmalla ajamaan bensalla niin pääseekö sähköllä eteenpäin jos bensa loppuu? Olettaen että akussa on virtaa.

En ole plugaria hommaamassa mutta kiinnostaa tietää kun seurannut tuota keskustelua noista naurettavista toiminnoista kuten moottorin pakkokäynnistys.
 
OT: lomalla vuokralla ollut UP GTI on yksi hauskimmista peleistä Fiat 500 Abarthin ohella mitä kuolevaisten hintaluokassa saa hommattua. Kyllä sähkö-Miilläkin on varmaan hauska ajella, suorituskyky on vähintäänkin riittävä kaupunki- ja kehänopeuksilla. :tup:
 
Mitenkäs on sähköauton hinauksen kanssa?
Jos akku lopahtaa kesken, voiko laittaa kaverin peräkoukkuun ja hinata?
Voisiko jopa ladata hinauksessa (kuten alamäessä)?
 
Jos plugari pakottaa kylmällä ilmalla ajamaan bensalla niin pääseekö sähköllä eteenpäin jos bensa loppuu? Olettaen että akussa on virtaa.

En ole plugaria hommaamassa mutta kiinnostaa tietää kun seurannut tuota keskustelua noista naurettavista toiminnoista kuten moottorin pakkokäynnistys.
Ei kai mikään plugari pakota ajamaan bensalla, mutta joissain ei lämmitys toimi ilman polttomoottoria. Saahan sitä ilman lämmitystä toki ajella oli bensaa tai ei.
 
Miin plus mallissa lisäksi erikseen mainitaan, että kyseessä on "urheiluistuimet" edessä, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. Tuon perusteella kuitenkin plussassa voi olla vähän enemmän topatut penkit.
Jep. Noita kahta kohtaa Miistä en huomannut lukea ennen tilausta.

"Lämmitetyt urheilulliset etuistuimet
Istuinverhoilu valkoisella koristeompeleella"

Pitää nyt sitten miettiä, että otanko perusmallin, joka tulee vähän nopeammin. Vai Plussan toisesta autoerästä. Myyjä vastailee luultavasti maanantaina.
 
Pitää nyt sitten miettiä, että otanko perusmallin, joka tulee vähän nopeammin.

Ja sitten vituttaa ne kaikki vuodet joilla ajat vrt. kestät pari kuukautta odotusta ja homma sillä selvä. Itseäni harmitti, että toisin kuin Puntossani, tähän ei saanut lasikattoa ja kattoluukkua, keskikyynärnojaa tai 2-alueautomaatti-ilmastointia, mutta toki ihan ymmärrettävää. Siksi en edes miettinyt muuta kuin Plus -mallia alusta lähtien. Olisi toki kiva nähdä näitä livenäkin jossain kohtaa.
 
Ja sitten vituttaa ne kaikki vuodet joilla ajat vrt. kestät pari kuukautta odotusta ja homma sillä selvä. Itseäni harmitti, että toisin kuin Puntossani, tähän ei saanut lasikattoa ja kattoluukkua, keskikyynärnojaa tai 2-alueautomaatti-ilmastointia, mutta toki ihan ymmärrettävää. Siksi en edes miettinyt muuta kuin Plus -mallia alusta lähtien. Olisi toki kiva nähdä näitä livenäkin jossain kohtaa.
Totta. Onhan tuo Plussan tumma sisustus tyylikkäämpi ja 16" renkailla on parempi ajettavuus ja ulkonäkö. Toivotaan että saa vielä muutettua Plussaksi, jota melkein kaikki on tilanneet. Valkoista VW up autoa tutkin liikkeessä ja siinä oli varmaankin kaikki varusteet laitettu. Hintaa en kyllä muistanut katsoa. Tuo nahkakin tuo parempaa ulkonäköä ja kaiuttimiakin on enemmän.
  • 16” kevytmetallivanteet
  • Tummennetut takasivuikkunat ja takalasi
  • Nahkaverhoiltu ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja käsijarrun kahva
  • Urheilulliset etuistuimet
  • Istuinverhoilu valkoisella koristeompeleella
  • 6 kaiutinta
  • Musta sisäkatto
 
Itse en ole ehkä senkään takia nyt vielä pitänyt ihan hirveetä kiirettä tilauksen kanssa jos noissa ensimmäisissä on joitakin "lastentauteja". Tietysti toivoisihan sitä että uuden auton saisi viimeistään kesäksi alle.:cool: Ehkä odotan vielä ainakin Black Fridayhin asti jos tulisi vaikka jotain rahoitustarjouksia. Autonkin viime vuosina silloin huoltanut kun saanut -20-30% alennusta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole ehkä senkään takia nyt vielä pitänyt ihan hirveetä kiirettä tilauksen kanssa jos noissa ensimmäisissä on joitakin "lastentauteja". Tietysti toivoisihan sitä että uuden auton saisi viimeistään kesäksi alle.:cool: Ehkä odotan vielä ainakin Black Fridayhin asti jos tulisi vaikka jotain rahoitustarjouksia. Autonkin viime vuosina silloin huoltanut kun saanut -20-30% alennusta.
Seat Mii on ollut lähes tuollaisenaan tuotannossa jo vuodesta 2011 lähtien eli eiköhän ne isoimmat lastentaudit ole jo korjattu, jos niitä on edes aiottu korjata :) Sähkön mukana tuomat uutuudet on toki asia erikseen, mutta lopulta kuitenkin aika pieni osa kokonaisuutta.
 
Itse en ole ehkä senkään takia nyt vielä pitänyt ihan hirveetä kiirettä tilauksen kanssa jos noissa ensimmäisissä on joitakin "lastentauteja". Tietysti toivoisihan sitä että uuden auton saisi viimeistään kesäksi alle.:cool: Ehkä odotan vielä ainakin Black Fridayhin asti jos tulisi vaikka jotain rahoitustarjouksia. Autonkin viime vuosina silloin huoltanut kun saanut -20-30% alennusta.
Seat Miistä voisi silti pyytää tarjouksia, jos siis haluaa auton vähän halvemmalla.

Yksi myyjä lupaili punaisen kaikilla varusteilla 16 000. Ja Plus malli olisi sitten ilmeisesti 17 080. Esim valkoinen väri 100-150 lisää. Kumminkin selvästi alle 20 000.

Minäkään en usko että lastentauteja tulee. Sähkömoottori pitäisi olla lisäksi kestävämpi. Eka erä meni jo, eli aivan ensimmäisiä autoja ei enää saa tilattuakaan. Tarjousta pitäisi silti olla joulukuun loppuun, mutta tilausjono on silloin entistäkin pidempi.
 
Itse en ehtinyt etukäteen tarkistella miten lataus parkkiksella onnistuu mutta samassa katoksessa joku on saanut jo hybridille tuollaisen kWh-mittarillisen latausboksin ja taloyhtiön hallituksen jäsen alkoi selvitellä tuota asiaa puolestani, joten en odota tästä tässä vaiheessa hirveää draamaa. Periaatteessa riittäisi jopa normi 2h esilämmittämiseen kun tuossa parin kilometrin päässä on Lidl mistä saa ladata ilmaiseksi pikalaturilla ja muutenkin tässä pks-seudulla noita tökkeleitä alkaa olla joka kulmalla. Eniten jännittää miten tuolla Mii:llä menee eri keleillä yksi suht vakituinen yli 400km siivu.
 
Seat Mii on ollut lähes tuollaisenaan tuotannossa jo vuodesta 2011 lähtien eli eiköhän ne isoimmat lastentaudit ole jo korjattu, jos niitä on edes aiottu korjata :) Sähkön mukana tuomat uutuudet on toki asia erikseen, mutta lopulta kuitenkin aika pieni osa kokonaisuutta.
Seat Miistä voisi silti pyytää tarjouksia, jos siis haluaa auton vähän halvemmalla.

Yksi myyjä lupaili punaisen kaikilla varusteilla 16 000. Ja Plus malli olisi sitten ilmeisesti 17 080. Esim valkoinen väri 100-150 lisää. Kumminkin selvästi alle 20 000.

Minäkään en usko että lastentauteja tulee. Sähkömoottori pitäisi olla lisäksi kestävämpi. Eka erä meni jo, eli aivan ensimmäisiä autoja ei enää saa tilattuakaan. Tarjousta pitäisi silti olla joulukuun loppuun, mutta tilausjono on silloin entistäkin pidempi.

Itse tarkoitin juurikin tuota sähkötekniikkaa. Mutta onhan sekin jo sinällään "vanhaa tekniikkaa" akkukapasiteettihan tuossa kaippa vaan kasvoi vanhaan E UPiin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
"Jos vetävät pyörät pääsevät pyörimään vapaasti hinauksessa, auton sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua,"
Olisi kiva tietää tarkemmin miksi noin?
Miksi sähköauto lataa alamäessä, mutta ei siedä hinausta?
 
"Jos vetävät pyörät pääsevät pyörimään vapaasti hinauksessa, auton sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua,"
Olisi kiva tietää tarkemmin miksi noin?
Miksi sähköauto lataa alamäessä, mutta ei siedä hinausta?

Normaalissa automaattivaihteisessahan on samaa ongelmaa, ja se aiheutuu jäähdytyksen puutteesta. Vaihdelaatikon öljyt ei kierrä kun moottori ei ole käynnissä. Voisko tässä olla jotain samansuuntaista?
 
"Jos vetävät pyörät pääsevät pyörimään vapaasti hinauksessa, auton sähköjärjestelmä saattaa vaurioitua,"
Olisi kiva tietää tarkemmin miksi noin?
Miksi sähköauto lataa alamäessä, mutta ei siedä hinausta?

Jos auto on sammuksissa, ei sen sähköjärjestelmä ole päällä. Kun autoa hinataan, moottorista tulee generaattori joka tuottaa sähköjärjestelmään sähköä. Koska auto ei ole päällä (käynnissä) ei sen suojajärjestelmät ole päällä. Siis jotka moottorijarrutuksessa ottavat talteen sen energian. Näin itse päättelisin. :think:
 
Selasin noita latauskaapeleita kotilataukseen ja jotain 300€ maksaisi maks 16A säädettävä. Vaatii kyllä paremman suko pistorasian. Miin mukana kun tulee 8A kaapeli.

Telewell - Latauskaapeli - kotilataus suko 16A (Mode 2) - autossa TYPE 2 liitin

"Suko -pistorasia josta ladataan tulee olla sateelta suojattu!
Lopetettaessa lataus irroita kaapeli aina ensin autosta ja vasta sitten suko -pistorasiasta."
https://www.amazon.de/dp/B07RPN5417/ Olisko sama halvemmalla ja ilman telehell brändäystä?
 
Eikös noissa sähköautoissa ole tuo tow mode niinkuin teslassa että menee vapaalle niin voi työntää ja vetää ihan vapaasti.
 
Mii-tarjous saatu, Plus, kaikki lisävarusteet, metallimusta ja talvirengaspaketti paremmilla vanteilla. 19250 euroa jos kryptistä tarjousta tulkitsen oikein.

Ei mitään käryä onko hyvä, huono vai perustarjous. :D
 
Viimeksi muokattu:
Perustarjous, satkun-pari voit yrittää saada pois. Kauppiaalla kun juuri nyt ei ole huolta, että tuote jäisi käsiin...
 
Eikös noissa sähköautoissa ole tuo tow mode niinkuin teslassa että menee vapaalle niin voi työntää ja vetää ihan vapaasti.

Teslan tow mode tarkoittaa että sen saa rullaamaan jotta sen saa vedettyä vaijerilla hinurin lavalle.

Oheissa on suoraan tämä: "Ajoneuvoa ei missään tapauksessa saa hinata yksikään rengas maassa, mikäli sähköjärjestelmä ei toimi. (Tämä aiheuttaa huomattavia vahinkoja moottoriin)."
 
Mii-tarjous saatu, Plus, kaikki lisävarusteet, metallimusta ja talvirengaspaketti paremmilla vanteilla. 19250 euroa jos kryptistä tarjousta tulkitsen oikein.

Ei mitään käryä onko hyvä, huono vai perustarjous. :D

Kaikki lisävarusteet. Tarkoitatko niitä mukavuuspaketteja mitä siinä listalla on? Jos tollasen hinnan oot saanut metallivärin kanssa niin on kyllä parempi tarjous kuin mitä itse kysymällä sain.
 
Mii-tarjous saatu, Plus, kaikki lisävarusteet, metallimusta ja talvirengaspaketti paremmilla vanteilla. 19250 euroa jos kryptistä tarjousta tulkitsen oikein.

Ei mitään käryä onko hyvä, huono vai perustarjous. :D
Kyllä tuosta varmaan vähän lähtisi pois, jos sanoo ostavansa vain vähän halvempaan hintaan. Myyjä saa kumminkin autosta jotain 400.

16 000
1080 Plus paketti
460 metalliväri =
17 540 - 19 250 = 1710 talvirenkaat

Jos talvirenkaat olisi vaikka 1200€, niin voisi tarjota 18 740€ kokonaishintaa.

Täällä talvirenkaat oli eka 1400€ ja sitten 1200€, mutta en ottanut toisia renkaita nyt ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 619
Viestejä
4 662 473
Jäsenet
76 458
Uusin jäsen
aohaapak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom