Keskustelua hybridiautoista

Kuulostaa tosiaan erittäin kurjalle :) Mullakin oli vanhassa bensa-autossa (manuaali, alfa romeo 156 2.0) jotain samaa luokkaa tankkaus väli (kulutus jotain 7-7.5l satasella). Mutta toki autokin paljon pienempi ja matalampi kuin tuo Grand C-max. Peugeot 406:llä pääsi sitten jotain 1200 km tankillisella, eli lukemat oli vähän toista luokkaa. Pösö on toki paljon matalampi kuin Grand C-max ja manuaali sekin.
Jonkin verran edelleen ajelen dieseli Pösöllä satunnaisesti. Joku 508 farmari automaatti tsjp. Uusi malli ja laite kuitenkin kyseessä. Siinä on kyllä kieltämättä kamelin toimintamatka ja erittäin pieni kulutus etenkin maantieajossa. Silti ei sytytä enää minua. Mutta tosiaan useimmille erinomainen vaihtoehto edelleen sekin muutoin, paitsi päästöjen ja moottorin/vaihteiston mukavuuden osalta. Ne eivät sähköauton jälkeen kertakaikkiaan maistu.
 
Jonkin verran edelleen ajelen dieseli Pösöllä satunnaisesti. Joku 508 farmari automaatti tsjp. Uusi malli ja laite kuitenkin kyseessä. Siinä on kyllä kieltämättä kamelin toimintamatka ja erittäin pieni kulutus etenkin maantieajossa. Silti ei sytytä enää minua. Mutta tosiaan useimmille erinomainen vaihtoehto edelleen sekin muutoin, paitsi päästöjen ja moottorin/vaihteiston mukavuuden osalta. Ne eivät sähköauton jälkeen kertakaikkiaan maistu.
Joo. Joissain dieseleissä on jostain syystä aika maltillinen kulutus. Mutta ei ne ajoltaan silti ole mitään kovin erikoisia, eli korkeintaan keskinkertaisia vain. Toki diesel moottorin vääntö on vähän parempaa verrattuna bensa-autoon. Myös diesel autoa kannattaisi lämmittää vain lohkolämmitimellä ja sisätilalämmittimellä eli sähköllä. Eli sähkö olisi se ykkös juttu jos ajattelee "toimintavarmuutta" ja ekologisuutta. Toki ajon aikainen webasto sitten toisi mukavuutta, että ei jäädy sinne koppiin jos autossa ei ole sisälämmitintä (sähköllä) :)

Niin ja toki diesel auton toimintamatkaan vaikuttaa myös polttoainetankin koko. Jos 508 sattuu olemaan iso tankki, niin pääsee aika pitkästi ajamaan.

Katsoin tiedot Pösön nettisivuilta. Peugeot 508 sedan oli ainakin isolla polttoainetankilla ja pienehköllä kulutuksella. Autohan ei taida silti olla kovin pieni.
peugeot 508 1.6 hdi automaatti. Maantie 3.3, kaupunki 4.6, keskimäärin 3.8, CO2 99. Polttoainesäiliö 72 litraa. Omapaino 1620kg, sallittu kokonaispaino 2045kg.
 
Viimeksi muokattu:
EX, premium-paketilla. Kyse on Suomeen toimitettavasta erästä, jonka valmistaminen on alkanut jo maaliskuussa (mitä se sitten tarkoittaakaan). Jos olisin ottanut jonkin muun mallin, olisi toimitusaika ollut pidempi.

Juu tuon olisi marraskuussakin saanut melko "nopsaan" eli jo helmikuulle, mutta halusin älyavainjärjestelmän (kun siihen on tottunut) eikä sitä saanut kuin vasta Business Premium -varustetasoon.
 
Iso osa tuossakin on vaan väärin suorittamista. Millä tahansa autolla voi käydä samantyyppisiä mokia, kuten vaikka unohtaa laittaa sen auton lataukseen jostain syystä. Pieni tankki kyllä on ärsytyksen aihe itselläkin, edellistä autoa sai tankata 500-600 km välein eli helposti pari kertaa viikkoon, nyt range on melkein tuplat.

Eberihommankin olisi korjannut jos olisi asentanut paremman akun ja/tai ylläpitolaturin, joka tulisi sitten kans kytkettyä kiinni. Itsellä oli ylläpitolaturi ja en kyllä koskaan unohtanut kytkeä sitä, lähinnä tuli vaan jätettyä se lämpimämmällä kytkemättä.

Lopetellaanko kohta tämä täydellinen OT? (Siis täysin itse mukana :-) )
Vastaan enää, että oli Voortissa ylläpitolaturikin asennettuna ja tehokkain akku, minkä siihen sai. Aivan samoin kuin viimeisessä diesel-Bemussanikin. Silti ne olivat ärsyttäviä riesoja.
 
Juu tuon olisi marraskuussakin saanut melko "nopsaan" eli jo helmikuulle, mutta halusin älyavainjärjestelmän (kun siihen on tottunut) eikä sitä saanut kuin vasta Business Premium -varustetasoon.

Olen ymmärtänyt, että ensimmäisissä vuonna 2016 valmistetuissa malleissa ei ollut mahdollisuutta vetokoukkuun, mutta uusimpiin sen saa mukaan ja jopa jälkiasennettuna, eli sikäli saattaa olla kannaltasi parempi, että toimitus viivästyi.
 
Olen ymmärtänyt, että ensimmäisissä vuonna 2016 valmistetuissa malleissa ei ollut mahdollisuutta vetokoukkuun, mutta uusimpiin sen saa mukaan ja jopa jälkiasennettuna, eli sikäli saattaa olla kannaltasi parempi, että toimitus viivästyi.

Itsellä ei ole tuolle mitään tarvetta, mutta jollekin voi toki olla merkitystä. Liikkeeseen tuo sitten aikanaan menee taas vaihdossa, joten jälleenmyyntiarvossakaan tuskin tulee minkäänlaista eroa.
 
Maassa, missä suurin osa on tottunut kytkemään auton 6kk vuodesta töpseliin joka yö muutenkin on "helvetin hankalaa" laittaa se auto töpseliin 12kk vuodessa :facepalm:
Oon samaa mieltä, että aika laiska saa olla jos ei jaksa johtoa laittaa seinään. Ei tarvitse kumminkaan sinne bensikselle enää mennä.

Kuulostaa näiltä "ilman eeberiä ei voi elää" pumpulipoikien ininältä.
Tätä en allekirjoita ja en ymmärrä, että mitä tekemistä näillä kahdella on.
 
Tätä en allekirjoita ja en ymmärrä, että mitä tekemistä näillä kahdella on.

Onhan siinä perää, koska polttoainekäyttöisten lisälämmittimien käyttäjät on yleensä niitä, jotka eivät ole tottuneet siihen sähköjohdon kanssa pelaamiseen :)
 
Onhan siinä perää, koska polttoainekäyttöisten lisälämmittimien käyttäjät on yleensä niitä, jotka eivät ole tottuneet siihen sähköjohdon kanssa pelaamiseen :)
Minä käytin johtoa kotona ja eberiä sitten töissä kun ei ollut mahdollisuutta käyttää johtoa(En väitä, että kaikki näin tekevät). Mielestäni silti aika kaukaa haettua skenaario jos sähköautoa ostaa.

Olen @Diaz\ kanssa samoilla linjoilla, että jos ajomäärä on 42tkm vuoteen niin miten voi olla akku sökönä "kokoajan"? Itsellä on Hondassa 45Ah akku ja pärjäsin ~3-4 vuotta Yellowtopilla kun ajot oli työmatkaajoa 30km suuntaan. Työpaikka vaihtoi osoitetta ja työmatka lyheni ~10km suunta. Sitten alkoi ongelmatkin(akku vaihdettu) ja olen joutunut vähentämään eberin käyttöä aika rankasti kun ei kerkeä akku laataantua melkein koskaan.
 
Mutta ymmärrän toki senkin, että joillekin tämä kaapelin kiinnittelykin voi olla vaivan kokemus ja silloin kannattanee pysytellä polttiksissa ja harrastaa polttoaineletkun kiinnipitämistä :) tai jos sähköauto silti houkuttaa, niin onhan se esim. kotiin mahdollista hommata tosiaan langaton lataus, toki silloin joutunee hyväksymään vähän suuremmat lataushäviöt.

Ei metaaniautojen tankkauksessa tartte pitää letkusta kiinne. Tosiaan mulle tulevassa metaanihybridiautossani ei olisi ongelma kytkeä latauskaapelia aina ajon päätteeksi - valittajat ne valittaa tietysti aina kaikesta. Erittäin pieni vaivahan tuo on mutta tarvetta yhdelle ainoalle kaapelille olisi eikä kanniskella mukana kolmea eri piuhaa.
 
Eli sähkö olisi se ykkös juttu jos ajattelee "toimintavarmuutta" ja ekologisuutta.

Tästähän väännettiin täällä jo aikamoisesti mutta on viesti sitten vissiin unohtunut. Nyt on kahtena vuotena Suomen ekoautoiksi selviytyneet metaaniautot - joten se on ykkösjuttu ajateltaessa ekologisuutta. Sähköautoilla ei ole oikein sanansijaa päästä ekoautoilun kärkeen.
 
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröintien määrä huhtikuussa yli 100% kehityksellä.
Toki kantaluku viime vuodelta on melko alhainen.

Kuitenkin melko merkittävää sähköautojen suosion kehitystä alkaa jo osoittaa tammi-huhtikuun yli 80% rekisteröintimäärän kasvu viime vuodesta.

Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä | Sähköautoileva motoristi

BEVt huhtikuut.png
 
No viime vuonna rekisteröitiin 233kpl sähköautoja. Muita kärryjä jotain yli satatuhatta. Aika marginaalissa on. Toki kaikki muukin autojen myynti jatkaa perinteistä alamäkeään.
 
Kyllähän nyt kunnallisautoina,(varmaan suurin osa) asianharrastajat, aikaiset omaksujat ja muut inviduaalit vielä mahtuu noihin promillemäärin ja sellaiset jotka elämässään ostavat toisenkin kalliin auton ensimmäisen lisäksi ja ajelevat sitten niillä, suuret massat missä BEV sopii kaikkeen ja on vaihtoehto kaikille aina onkin sitten aika pitkä matka vielä.

Aikaisten omaksujien jälkeen oli muistaakseni vielä pari alaluokkaa ennen kuin suuriin massoihin luokkana ja rahoihin päästiin käsiksi.

Jos kärryjä myytiin 100 000, siitä voi kukin halutessaan muodostaa sen prosenttiosuuden ja kappalemäärät, mitkä käsittää tuosta suuret massat ja miten loppuosuudet jakaantuvat.

Enpä ole lukuja seurannut mutta villi veikkaus että varmaan jopa marginaalisia urheiluautojakin on myyty Suomessa enemmän viime vuonna kuin BEV-autoja.
 
Enpä ole lukuja seurannut mutta villi veikkaus että varmaan jopa marginaalisia urheiluautojakin on myyty Suomessa enemmän viime vuonna kuin BEV-autoja.

Lista on oikeastaan melko yllättävä, siis ladattavat hybridit. Cayennen sporttisuudesta nyt voi olla montaa mieltä, no merkki sentään:)
Lähteenä Trafi. Missä muuten Prius ja muut? Aika erikoinen listaus tarkemmin katsottuna, oops... ladattavat siis, vääristää tilastoa. No joo, Volvolla pääsee 40km sähköllä ja loput bensakrematoriolla, mutta kunhan on Co2 päästöt kohdillaan niin eihän siinä sitten..

Suomen myydyin sähköllä kulkeva auto: yllätysnimi

Ladattavien hybridien ensirekisteröinnit TOP TEN 1-12/2016

Merkki ja malli Kpl

1. Volvo XC90 266

2. VW Passat GTE 166

3. BMW 330E 111

4. BMW X5 98

5. Mitsubishi Outlander PHEV 76

6. BMW 225XE 70

7. Audi Q7 e-Tron 69

8. Porsche Cayenne

Se E-Hybrid 56

9, Volkswagen Golf GTE 52

10. M-BC 350 E 49
 
Hmm, tässä ketjussa puhutaan yleisesti ladattavista hybrideistä. Itse olen nyt alkuvuoden autoillut Auris Hybridillä (ei ladattava), mutta kokemukset ovat olleet positiivisia. Erityisesti kaupunkiajossa tuo on niin nautittava. Ruuhkassa tai jonossa lipuminen on niin tasaista ja vaivatonta. Ja mikä parasta, ei tarvitse käydä niin usein tankilla.
 
Kun tuota listaa katselee, niin saa sen mielikuvan, että noita hybridejä ei todellakaan osteta pienemmän kulutuksen ja päästöjen takia, vaan siksi, että samalla rahalla saa enemmän.
Ei pahemmin Priuksia listoilla näy.

Harmillisen matalia ovat nuo lukumäärät, mutta kaikki on toki plussaa siinä mielessä, että uusien vähäpäästöisten kulkuneuvojen hankinta vähentää liikenteessä olevien suuripäästöisten ajoneuvojen määrää, eli vaihto uuteen johtaa yleensä aina myös siihen, että vaihtoketjun loppupäässä vanha bensasyöppö tai suuripäästöinen diesel päätyy romutettavaksi.

Valitettavan harva tuntuu päätyvän uuden auton hankintaan huolellisen harkinnan tai tarkkojen laskelmien perusteella. Monet hankkivat autonsa edelleenkin heräteostoksina tai puhtaasti tunteiden ohjaamina. Hyundai ioniqin tai e-Golfin kaltaiset sähköautot alkavat olla jo nyt hinnaltaan sitä luokkaa, että niitä luulisi hankittavan suurempia määriä jokapäiväiseen työmatka- ja arkiajoon, jossa päivittäinen kilometrimäärä pysyy alle 200 kilometrin tasolla. Luultavasti myyntilukuja painaa edelleenkin Bernerin aikaansaama epävarmuus.
 
Ottakaa huomioon, että ladattavien hybridien hinnat alkavat siltä tasolta, missä suomalaisen perusduunarin sietokyky jo loppuu. Eniten myyty hintaluokka on siellä 30-35 k€ ja sillä ei saa mitään ladattavaa hybridiä.
 
Lähinnä sitä sitä tarkoitin, että tuon Audin ja Porschen todellisten päästöjen uskon olevan korkeampia kuin minkä tahansa tavallisen ei hybridi Corollan tai vastaavan (toki Corolla täysin eri segmentin auto).
Eli noita ei varsinaisesti osteta pienempien päästöjen takia, vaan koska Suomen nurinkurisen verotuksen takia noita kannattaa ostaa, kuin oikeasti halvempia autoja.

Tämähän siinä enempi taustalla onkin. Hybridi-Cayenne on malliston halvin, ja ainoa alle 100k hinnaltaan, seuraavaksi saa 50 heppaa tehottomamman dieselin josta pitää maksaa jo 105keur. Ei siinä ekologisuudella ja luonnon pelastamisella pelata, vaan sillä että jotain saadaan halvemmalla.
 
Lähes kaikki listassa olevat on tosiaan noita isoja ja korkeita ökyautoja, joissa vaan on sellainen moottori että auton verotus on erittäin erittäin kevyt! Perus autoja olisi Passat ja Golf, mutta nekin on sitten tehokkaita ja siksi kalliimpia GTE malleja. Ja BMW henkilöauto myös on 330E tehomalli ja toinenkin 225XE. Kaikki muut taitaa sitten ollakin isoja ja painavia katumaastureita. Hintakin taitaa olla siellä 100 000 € lähettyvillä, eli ei ne mitään "normaali" henkilöautoja ole :)

Uusia malleja taitaa olla ainakin Volvo S90 ja V90 pistokehybridit, mutta niitä ei ole ehditty vielä myymään? Myös bemarin uutuus 530e plug-in hybrid?

edit:
Ehkä päästöihin vaikuttaisi enemmän pienet tavalliset hybridit, kuten Toyota Yaris ja Auris Hybrid? Tuollaisia autoja luultavasti myydään enemmän kuin plug-in malleja (prius plug-in ym.)?
Hybridi malleista ei ollut vain tuota myytyjen autojen listaa.

Nettiautosta ehkä näkee vähän suuntaa? Toki hybrideissä on varmaankin muutama ladattava hybridi mukana? sähköautoissakin oli 6 kpl hybridi malleja (Opel Ampera).

sähkö 78 kpl
hybridi 1023 kpl
Käytettynä ei siis vielä ole noita uusimpia plug in hybridejä, koska ovat niin uusia :)
 
Viimeksi muokattu:
Johan me käytiin seikkaperäisesti tämä asia läpi:

- PHEV-ominaisuus on autovalmistajille vain keino saaha malliston c02-lukua pienemmäksi, järkevät PHEV-autot puuttuvat, paitsi tyyliin Prius mutta sekin kompastuu samaan kuten kaikki PHEV-autot; hankintahinta on 1.5 -kertainen vastaavaan bensa-autoon verrattuna, tästä sitten alettiin tappelemaan täällä rajusti että mikä on järkevää ja mikä ei. Autovalmistajia ei oikein PHEV-jutut kiinnosta muutoin tai ekologisuuden edistys.

- Toyota Yaris tai Auris Hybrid ei ole hybridiautoja, jos niissä ei ole bensaa tankissa, ne ei liiku minnekkään. Ne on vain bensapolttimia. Tojota on markkinoinnissa ominut itselleen kauppanimeksi hybridin ja sekoittaa ihmisiä tällä misinformaatiolla, jopa Tojotan pitämissä luennoissakin sujuvasti näitä sähkövetoisia autoja väitetään hybrideiksi vaikka missään ei ole olemassa sähköpistoketta että niitä voisi ladata ja että se auto sähkön voimin liikkuisi. Hybiridi tarkoittaa muutoinkin vain ajoneuvoa joka voi kulkea itsenäisesti kahdella eri polttoaineella, joten sekin on itsessään jo aika härskiä että nimitys on väärin omittu tarkoittamaan vain sähköä antamaan kuvaa asiasta.

Muutoin parhaat PHEV-autot tällä hetkellä tässä huonoudessa ovat Passat GTE-Variant ja KIA Optima Sportswagon, kummankin ajomatka sähköllä on 40km korjauskerrottuna. Prius nyt ei oikein iske liian lyhyellä sähköajomatkallaan ja huonommilla tiloilla, mutta se on esimerkkinä yrityksestä omata mahd. järkevä PHEV-auto.
 
Ottakaa huomioon, että ladattavien hybridien hinnat alkavat siltä tasolta, missä suomalaisen perusduunarin sietokyky jo loppuu. Eniten myyty hintaluokka on siellä 30-35 k€ ja sillä ei saa mitään ladattavaa hybridiä.
Näinhän se on. Itsekin pyörittelin harkinnassa uutta sähkögolfia, mutta hinta vain on niin kova, budjetin ulkopuolella. Nyt en suoraan muista, taitaa olla 50-60k€.

Olkoot miten on, itse ainakin olen valintaani tyytyväinen. Ajon mukavuus vain jo pätkähybridillä puhtaaseen bensa-autoon verrattuna omasta mielestäni parempaa. On se vain niin rentoa ja stressitöntä ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Johan me käytiin seikkaperäisesti tämä asia läpi:

- PHEV-ominaisuus on autovalmistajille vain keino saaha malliston c02-lukua pienemmäksi, järkevät PHEV-autot puuttuvat, paitsi tyyliin Prius mutta sekin kompastuu samaan kuten kaikki PHEV-autot; hankintahinta on 1.5 -kertainen vastaavaan bensa-autoon verrattuna, tästä sitten alettiin tappelemaan täällä rajusti että mikä on järkevää ja mikä ei. Autovalmistajia ei oikein PHEV-jutut kiinnosta muutoin tai ekologisuuden edistys.

- Toyota Yaris tai Auris Hybrid ei ole hybridiautoja, jos niissä ei ole bensaa tankissa, ne ei liiku minnekkään. Ne on vain bensapolttimia. Tojota on markkinoinnissa ominut itselleen kauppanimeksi hybridin ja sekoittaa ihmisiä tällä misinformaatiolla, jopa Tojotan pitämissä luennoissakin sujuvasti näitä sähkövetoisia autoja väitetään hybrideiksi vaikka missään ei ole olemassa sähköpistoketta että niitä voisi ladata ja että se auto sähkön voimin liikkuisi. Hybiridi tarkoittaa muutoinkin vain ajoneuvoa joka voi kulkea itsenäisesti kahdella eri polttoaineella, joten sekin on itsessään jo aika härskiä että nimitys on väärin omittu tarkoittamaan vain sähköä antamaan kuvaa asiasta.

Muutoin parhaat PHEV-autot tällä hetkellä tässä huonoudessa ovat Passat GTE-Variant ja KIA Optima Sportswagon, kummankin ajomatka sähköllä on 40km korjauskerrottuna. Prius nyt ei oikein iske liian lyhyellä sähköajomatkallaan ja huonommilla tiloilla, mutta se on esimerkkinä yrityksestä omata mahd. järkevä PHEV-auto.
"Sähköllö kulkeviin lasketaan ladattavat hybridit ja ykkönen on yllättäen Volvo." Eli tavallaan ladattava hybridi tai sähköauto olisi samalla viivalla? Hybridi taas ei ole sähköllä kulkeva, koska sähköä ei saa ladattua pistokkeesta.

Niin ja suomen verotushan kohtelee hyvin juuri noita sähköllä kulkevia autoja (varsinkin ladattavia hybridejä) :) Toki myös hybridissä on pienemmät päästöt.
 
"Sähköllö kulkeviin lasketaan ladattavat hybridit ja ykkönen on yllättäen Volvo." Eli tavallaan ladattava hybridi tai sähköauto olisi samalla viivalla? Hybridi taas ei ole sähköllä kulkeva, koska sähköä ei saa ladattua pistokkeesta.

Niin ja suomen verotushan kohtelee hyvin juuri noita sähköllä kulkevia autoja (varsinkin ladattavia hybridejä) :) Toki myös hybridissä on pienemmät päästöt.

Tämä on tämä yleinen jarnan aihe mistä alkaa olla vaikea keskustella tai kertoa omia näkemyksiä ilman että kerään kohtuuttoman paljon negatiivista karmaa hipiääni. Mutta sanotaan nyt että PHEV-autot on PHEV-autoja, ei sähköautoja. BEV-autot on sähköautoja. Sitten se hankalin osuus kertoa:

Jossain vaiheessa PHEV-autoja ruvettiin kutsumaan sähköautoiksi, kuka mistäkin syistä. Jätän tarkoituksella tähän tulkinnanvaraa ja arvoituksellisuutta ilmaan. Pienenä lisätwistinä aiheeseen esim. sähköautomessuilla 2009 PHEV-autojen piti olla vain nopea välivaihe ja tyyliin suhteellisen halveksittuja "kötöstyksiä" vain viitoittamassa tietä sähköautoille. Jossain vaiheessa tämä asenne ja tunnelma sitten muuttui..Loput varmaan arvaattekin. Toisaalta en voi olla herkuttelematta ajatuksella että joskus näissä konsepteissa on jonkin verran näköjään sotkeuduttu omissa päämäärissään kun esim. Porsche 918 Spider ei ole kerännyt sähköautona hehkutusta vaikka sehän on aivan selkeä sähköauto latausominaisuuksineen kaikkineen! ;) Sekin jo itsessään viestii jotain.

PHEV-auto ei ole raakaöljyriippuvuuden takia samalla viivalla sähköauton kanssa, koska siinä on mahdollisuus ajaa vain raakaöljyllä lataamatta sitä koskaan (näin jotkut jopa tekee). Luokitukset menevät siten että loppukäyttäjällä ei ole edes mahdollisuutta polttaa raakaöljyä autossaan ja väärinkäyttämällä saastuttaa ympäristöään - väärinkäyttökin on otettu autosta pois. PHEV-auton ympäristöluokitus nousisi kohisten jos kakkospolttoineena olisi esim. E100, SB100, PPO100, tai sitten se paras osuus eli metaani tai vety tai niiden sekoitus hytaani mikä on siis samalla tulevaisuuden ihanneauto.

BMW i3 REX:n 14 litran polttoainesäiliö on EU-direktiiveihin kirjoitettu ja menee ympäristöluokisten mukaan puhtaana koska raakaöljyn polttaminen ko. autossa on niin vaivalloista ja lähinnä vain äärimmäinen hätävara ajettaessa kohti latausasemaa, ja tätä ajatusta pieni PA-säiliö tukee. Mutta on toisaalta erittäin härskiäa ajatella että voisit ajaa i3:lla kaikki ajot bensalla täällä Suomessa...

Polttokenno-PHEV autoja on ollut olemassa jo 90-luvulla, pienenä lisämainintana kerrottakoot.

Suomi tukee kyllä sähkö- ja PHEV-autoja verotuksellisesti, eli aivan oikein sanottu. TM-lehdykän jorinat että "Suomen pitäisi alkaa tukea sähköautoja" ovat vähintäänkin viikonloppuhuumorin tasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Johan me käytiin seikkaperäisesti tämä asia läpi:

- PHEV-ominaisuus on autovalmistajille vain keino saaha malliston c02-lukua pienemmäksi, järkevät PHEV-autot puuttuvat, paitsi tyyliin Prius mutta sekin kompastuu samaan kuten kaikki PHEV-autot; hankintahinta on 1.5 -kertainen vastaavaan bensa-autoon verrattuna, tästä sitten alettiin tappelemaan täällä rajusti että mikä on järkevää ja mikä ei. Autovalmistajia ei oikein PHEV-jutut kiinnosta muutoin tai ekologisuuden edistys.

- Toyota Yaris tai Auris Hybrid ei ole hybridiautoja, jos niissä ei ole bensaa tankissa, ne ei liiku minnekkään. Ne on vain bensapolttimia. Tojota on markkinoinnissa ominut itselleen kauppanimeksi hybridin ja sekoittaa ihmisiä tällä misinformaatiolla, jopa Tojotan pitämissä luennoissakin sujuvasti näitä sähkövetoisia autoja väitetään hybrideiksi vaikka missään ei ole olemassa sähköpistoketta että niitä voisi ladata ja että se auto sähkön voimin liikkuisi. Hybiridi tarkoittaa muutoinkin vain ajoneuvoa joka voi kulkea itsenäisesti kahdella eri polttoaineella, joten sekin on itsessään jo aika härskiä että nimitys on väärin omittu tarkoittamaan vain sähköä antamaan kuvaa asiasta.

Syy miksi valmistajat tekevät mitään muuta kuin perus kaasaribensakoneita on lainsäädännössä. Syy siihen miksi edullista PHEV autoa ei ole, on se että sellaisen tekeminen tuottaa tappiota. Muutamaa ympäristöaktivistia lukuunottamatta, se PHEV joutuu kuitenkin kilpailemaan perinteiseen tapaan toteutettujen ajoneuvojen kanssa, ja jos auton kalliimpi hankintahinta ei kuoleennu järkevässä ajassa pienempien käyttökulujen kautta sitä ei osteta.
Malliston kalliimmassa tai tehokkaammassa päässä jossa autot ovat jo muutenkin kalliimpia, tulee sähkötekniikan lisäämisesta prisentuaalisesti pienempi hinnankorotus, ja monien maiden verokäytännöt muuttavat sen entisestään taloudellisesti houkuttelevammaksi.

Yksi syy miksi tuo Volvo on listalla ykkösenä, on myös se että tuo on samalla se kaikkein tehokkain/top of the range -malli. Eli vaikka kuinka hinnalla ei olisi mitään merkitystä, niin tuo T8 on se huippumalli.

Toyotan hybridit kyllä kulkevat vaikka tankki olisi tyhjä (tai ainakin teknisesti se on mahdollista jos sitä ei jotenkin ole estetty), mutta vain niin pitkään kun bensalla varattua sähköä riittää.

Yleisesti hyväksytty käsitys hybridistä on ajoneuvo jossa on kaksi moottoria, kuten noissa Toyotissa on. En ole ikinä kuullut kaasuautoa kutsuttavan hybridiksi siksi että se toimii kahdella eri "polttoaineella", vaan yleinen nimitys on bifuel / monipolttoaine auto. Tietysti jos toinen "polttoaineista" on ladattava sähkö siellä on pakko olla myös sähkömoottori, mutta ei tyo hybridi nimitys kuitenkaan tule siitä latausmahdollisuudesta.

Sä voit tietysti kehitellä sanoille uusia merkityksiä, mutta ei yksittäinen idealisti kuitenkaan voi määritellä sanan merkitystä, ja "hybridi" sanan merkitystä autoissa on yleisesti hyväksytty tarkoittamaan autoa jossa on kaksi ajomoottoria. Yleinen käytäntö on että toinen moottori on sähköinen. Autoa jossa olisi esim suihkuturbiini ja normaali ottomoottori voitaisiin kutsua myös hybridiksi.
 
Syy miksi valmistajat tekevät mitään muuta kuin perus kaasaribensakoneita on lainsäädännössä. Syy siihen miksi edullista PHEV autoa ei ole, on se että sellaisen tekeminen tuottaa tappiota. Muutamaa ympäristöaktivistia lukuunottamatta, se PHEV joutuu kuitenkin kilpailemaan perinteiseen tapaan toteutettujen ajoneuvojen kanssa, ja jos auton kalliimpi hankintahinta ei kuoleennu järkevässä ajassa pienempien käyttökulujen kautta sitä ei osteta.

Tiedän, sähkötekniikan kalleus kuvastuu myös PHEV-autoissa kuten Prius-esimerkillä olen antanut ymmärtää jo monta kertaa.

Malliston kalliimmassa tai tehokkaammassa päässä jossa autot ovat jo muutenkin kalliimpia, tulee sähkötekniikan lisäämisesta prisentuaalisesti pienempi hinnankorotus, ja monien maiden verokäytännöt muuttavat sen entisestään taloudellisesti houkuttelevammaksi.

Niin, mutta pääasiallinen tarkotushan niillä on vain painaa co2-lukemaa mallistossa alaspäin, ilman tuota funktiota ei olisi edes huippumallien PHEV-autoja joka tapauksessa.

Yksi syy miksi tuo Volvo on listalla ykkösenä, on myös se että tuo on samalla se kaikkein tehokkain/top of the range -malli. Eli vaikka kuinka hinnalla ei olisi mitään merkitystä, niin tuo T8 on se huippumalli.

Joku marginaali-ihmisten listaus muutamalla hassulla myydyllä autolla, jännä miten kaikkein vähäisimmistä autoista nostetaan eniten melua.



Toyotan hybridit kyllä kulkevat vaikka tankki olisi tyhjä (tai ainakin teknisesti se on mahdollista jos sitä ei jotenkin ole estetty), mutta vain niin pitkään kun bensalla varattua sähköä riittää.

Eikä kulje, joku kilsan pari ajomatka ei nyt jostain kumman syystä kelpaa funktionaaliseksi ominaisuudeksi rajoitetulla suorituskyvyllä.

Sitäpaitsi bensasta tehty sähkö tarkoittaa että se auto kulke bensalla, kunhan on vain tavallista älykkäämpi bensa-auto joka kierrättää energiaa tehokkaammin, mutta energiankierrätys ei tee autosta hybridiä kun millään toisella polttoaineella ei ole asiaan osaa eikä arpaa tai kykene toisen polttoaineen voimin kulkemaan.


Yleisesti hyväksytty käsitys hybridistä on ajoneuvo jossa on kaksi moottoria, kuten noissa Toyotissa on.

Mikä ihmeen yleisesti hyväksytty käsitys? Porsche teki jo 100 vuotta sitten ensimmäisen hybridin, katso vaikka historiankirjoista, oli tällöin bensa +sähkö. Tojota on ominut hybridin kauppanimekseen, missä tarkoittaa vain ja ainoastaan sähköistä voimansiirtoa. Sinun logiikkasi mukaan joku Caterpillarin Dumpperikin on hybridi, mutta et kuitenkaan kehtaisi mennä moisten juttujen kanssa ko. ihmisten pakeille, joten vakavasti uskon, että et itsekkään usko sanomisiisi eikä vastaavuutta tosipaikan tullen sinulta löytyisi.

En ole ikinä kuullut kaasuautoa kutsuttavan hybridiksi siksi että se toimii kahdella eri "polttoaineella", vaan yleinen nimitys on bifuel / monipolttoaine auto.

Ymmärsit totaalisen väärin, en tiedä minkä alan edustaja edes olet mutta autoala ei selvästikkään ole juttusi, metaanihybridiautot on olleet ihan yleisiä jo 90-luvulta eli lataussähkö +metaani. Bi-Fuel tarkoittaa että polttomoottoriin käy kaksi eri polttoainetta. Metaanihybridejä on myös usein sanottu kaasuhybrideiksi koska moneen metaanihybrididin toden totta menee maakaasu, biokaasu ja esim. hytaani ja vety.

Sinällään kummallista että omaat tarpeen korottaa iteäsäsi malliin "en ole kuullut".

Tietysti jos toinen "polttoaineista" on ladattava sähkö siellä on pakko olla myös sähkömoottori, mutta ei tyo hybridi nimitys kuitenkaan tule siitä latausmahdollisuudesta.

No kyllä tulee ja se on alkuperänen määritelmä ja että miten asiat on maailmalla ja lainsäädännössä kirjoitettu, Suomi nyt on mitä on "ammattilaisineen" ja Trafeineen, eihän Trafi edes tunnista metaanihybrideitä ja metaaniautotkin on pahimmillaan laitettu polttoaineiksi luonnonkaasu, maakaasu, CNG, ja esim. rekisteröimässäni Dual-Fuel dieselissä polttoaineiksi oli laitettu biodiesel/cng vaikka sitä autoa ei koskaan tankata noilla kummallakaan polttoaineella, siinä olisikin hannukarpomaisesti asiaa Trafin edustajalle että aiotteko nyt lyödä tälle 800 euron päiväsakot kun tätä autoa ajetaan päivittän polttoaineilla mitä ei ole otteeseen merkitty..



Sä voit tietysti kehitellä sanoille uusia merkityksiä, mutta ei yksittäinen idealisti kuitenkaan voi määritellä sanan merkitystä, ja "hybridi" sanan merkitystä autoissa on yleisesti hyväksytty tarkoittamaan autoa jossa on kaksi ajomoottoria. Yleinen käytäntö on että toinen moottori on sähköinen. Autoa jossa olisi esim suihkuturbiini ja normaali ottomoottori voitaisiin kutsua myös hybridiksi.

En minä ole kehitellyt näitä sanoja, nämä ovat täysin oikeita alan vallitsevia määritelmiä, olet vain langennut Tojotan markkinointihapatukseen ja istunut yleisesti Suomen huonolaatuisilla autoalan luennoilla ja uskot niihin täysin siemauksin - totta niistä ei kuitenkaan luennot tai materiaalit tee.

Suihkuturbiini +ottomoottorin tapauksessa jos molemmat moottorit käyttäisivät bensiiniä, se olisi vain MonoFuel-teknologiaa soveltava auto eikä lainkaan hybridi koska se ei kykenisi käyttämään kuin yhtä polttoainetta. Suomen yleisin teknologia onkin MonoFuel.

Kyllähän polttokenno-PHEV autot on hybrideitä kun kulkevat joko vedyllä tai sähköllä itsenäisesti, ties mitä Suomen "ammattilaiset" sitten ovat keksivinään noillekkin, varmaan kutsuvat niitä sähköautoiksi kuten polttokenno-vety -autoja :D Outoa vaan kun alan standardit ja lainsäädäntö on kaikkien saatavilla niin Suomen pitää kehitellä omia nimityksiä asioille.

Hybrid vehicle - Wikipedia

Jopa Wiki on oikeassa: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of power, such as internal combustion engine plus electric motor"

Niin ikään jopa Trafi käsittelee normaalia Priusta ilman latausmahdollisuutta ihan bensa-autona, näissä hybridi ja sähköautoissa Trafi onkin sitten erityisesti kunnostautunut kun ovat metaaniautojen suhteen kyllä vähän huonosti hommansa hoitaneet 1996 alkaen, kaipa siinä on sitten tarkoitus paikkailla mennyttä karmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hybrid vehicle - Wikipedia

Jopa Wiki on oikeassa: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of power, such as internal combustion engine plus electric motor"

No eikö tuo lause suomennettuna olisi "Hybridikulkuneuvo käyttää kahta tai useampaa erillistä voimanlähdettä, kuten polttomoottria sekä sähkömoottoria."

(e: Tuota samaaa voimanlähde sanaa käyttää näköjään myös suomenkielinen vastaava wikipedian sivu)

Eli siis sillä tarkoitetaan että siellä on kaksi eri lähdettä mekaaniselle liikkeelle, eikä kaksi eri käyttövoiman lähdettä.

Seuraavassa virkkeessa samainen wikipedian artikkeli mainitsee esimerkkinä (diesel-)sukellusveneen, jossa käyttövoima on aina dieselöljy, mutta voimanlähteenä sukelluksissa käytetään sähkömoottoria, jonka akut ovat ladattu dieselmoottorilla pinta-ajon aikana. Ei dieselsukellusveneiden akkuja käydä maissa lataamassa, vaikka sekin teknisesti mahdollista on, aivan kuten hybridiautonkin akun voi teknisesti ajatellen ladata myös verkkosähköllä. Sitäpaitsi noissa dieselsukellusveneissähän on itseasiassa suhteessa suunnillen sama toimintamatkakin sähköllä ja nestemäisellä polttoaineella kuin Priusissakin. :)

Ja siis ihan kansainvälisesti käytetystä termistä nyt puhutaan.

Ja eipä tuo sun viittaama Trafin käsittelykään koske kuin käyttovoimaveron perustetta. Tuollaisessa ei-ladattavassa hybridissä on vain yksi käyttövoimanlähde.
 
No mikä on käyttövoimanlähde? Oisko polttoaine kuitenkin ;) Moottori ei ole voimanlähde vaan ihan moottori joka muuntaa polttoaineen energian mekaaniseksi energiaksi. Auto joka kykenee käyttämään kahta eri voimanlähdettä itsenäisesti, on hybridi, kaksimoottorisuus on sinun täysin omaa keksintöä hybridin määritelmäksi, mutta liittyy kyllä hyvin usein hybridiautoon koska toinen polttoaine on useimmiten justiin se sähkö ja sähkövetoinen voimansiirto, mutta jostain se sähkökin on luotu, esim. aurinkoenergiasta, tällöin auton käyttövoimat on Aurinkosähkö ja esim. bensa Priuksen tapauksessa.

Ihan muuten sivuhuomautuksena että 2030 Suomessa myytävät kaikki autot on omattava mahdollisuus käyttää jotain muuta voimanlähdettä kuin raakaöljy, joten nämä sähkövetoiset Priukset on jo menneisyyden autoja - Prius PHEV jatkaa siitä vuonna 2030 uudella versiolla joka toivon mukaan täydentyisi kansainvälisestikkin vihdoin jo myös vety ja kaasumalleilla eikä jäisi vain paikallismarkkinoitten (Yapani) malliksi.

Suomen oman merkityksen määrittelijöille se tietysti tuottaisi entistä enemmän hankaluuksia konsepteissaan jos kaasukäyttöisiä Prius PHEV:jä ruvetaan myymään Euroopassa - ja on hyvinkin mahdollista että määrittelevät itsensä umpikujaan. Sitä on tosin mielenkiintoista seurata, kuten tätä nykystäkin soppaa missä yhtäkkiä sähköautojen sateenvarjon alle omittiin kaikki sähkövetoiset autot, jopa Bensa-Priukset ja polttokennoset vetyautot, vaikka perusteita sille ei ollut. Sitten näitä kurjuuksia löytyy jopa amkkien opiennäytetöistä asti joten AMK:n henkilöstökin on ihan yhtälailla syypää tähän ja perusteita moiselle toiminnalle on vaikea keksiä.

MGV-PHEV -autojahan ei Suomen lainsäädäntö tunne tai tunnusta vaikka niitä on käynyt Helsingin bussivarikollakin yli 10 vuotta sitten huollossa. Kaipa se on sitten olevinaan Suomen lainsäädännön näkökulmasta jokin avaruusalus tai muu Science Fictioniin verrattavissa oleva esine.
 
Viimeksi muokattu:
Manne: Kyllä se on hybridi. Tosin nykyajan hybridin määritelmään kuuluu jo että se toinen polttoaine on puhdasta, mutta se ei ole ongelma. Turbiinit olisi hyvä tulevaisuuden vaihtoehto, sellaisia busseja ja rekkojakin on jo ollut käytössä hyvän aikaa joten tekniikka on toimivaa ja testattua. Eri asia on sitten taas politiiikka, halu ja autovalmistajien marinat.
 
No mikä on käyttövoimanlähde? Oisko polttoaine kuitenkin ;) Moottori ei ole voimanlähde vaan ihan moottori joka muuntaa polttoaineen energian mekaaniseksi energiaksi. Auto joka kykenee käyttämään kahta eri voimanlähdettä itsenäisesti, on hybridi, kaksimoottorisuus on sinun täysin omaa keksintöä hybridin määritelmäksi, mutta liittyy kyllä hyvin usein hybridiautoon koska toinen polttoaine on useimmiten justiin se sähkö ja sähkövetoinen voimansiirto, mutta jostain se sähkökin on luotu, esim. aurinkoenergiasta, tällöin auton käyttövoimat on Aurinkosähkö ja esim. bensa Priuksen tapauksessa.

Niin, voihan noita yhdyssanoja kasailla loputtomiin.

Tekniset termit ovat kuitenkin nykyään lähtöisin englannin kielestä:

Englannin kielen sana "Hybrid" on helppo tapaus suomentaa, mutta "Power" ei enää ole.

Suomen kielen "käyttövoima", jolla tarkoitetaan esimerkiksi polttoainetta tai sähköenergiaa, on englanniksi "fuel". Sana "polttoaine" ei ole hyvä suomennos, koska se viittaa polttoon, sähköä ei polteta, kuten ei uraaniakaan. Uraani on sentään ainetta.

Suomen kielen sanaa "voimanlähde" on esim tuolla wikipedian hybridi artikkelissa käytetty sanan "power" suomennoksena. Sillä viitataan tässä tilanteessa mekaanisen voiman tuottoon, ei esimerkiksi valtaan, jota se myös tarkoittaa.

Jos englanninkielisessä Wikipediassa olisi haluttu sanoa että hybridillä tarkoitettaisiin laitetta joka käyttää useampaa erityyppistä polttoainetta (vaikkei kyseessä olisi poltettavaa materiaa tai ainetta), niin lause olisi muodossa: "A hybrid vehicle uses two or more distinct types of fuel".
 
Enpä ota kantaa tuohon tappeluun mikä on hybridi ja mikä ei, mutta tuli ostettua pari vuotta vanha Auris Touring Hybrid. Vaikka bemarista vaihtoi, niin yllättävän pieni kulttuurishokki oli. Eikä tuolla sähköllä kauhean pitkään ajella, pari kilsaa taitaa olla realistinen. Kyllä tuo silti kehän ruuhkassa madellessa on ollut ihan mukavan rauhallista menoa, etenkin kun tietää ettei rahaa kulu ainakaan polttoaineen muodossa. Placeboa varmasti osa, mutta onhan nuo kokonaisuutena aika edullista autoilua.

Seuraava auto on luultavasti jokin hybridi tai täyssähköinen. Ainakin jos täälläkin aletaan verovaroin tukemaan sähköautojen hankkimista.
 
Minulla on reilun vuoden ollut Golf GTE. Aika tarkkaan tiesin millaisia matkoja ajelen ja tiesin kuuluvani ihan kohderyhmään. Mökkikin niin lähellä, että juuri ja juuri pääsen sinne kesällä pelkällä sähköllä. Vaikeinta oli järjestää lataus kaupungissa, mutta se onnistui muutaman kuukauden väännön jälkeen. Kesällä pääsen 0,8l/100km ja talvella meni 1,2. Tosi mukava auto ajaa. Hinta harmittavan korkea, mutta sai paremman mielen ja sitä ei voi rahassa mitata. :)
 
Minulla on reilun vuoden ollut Golf GTE. Aika tarkkaan tiesin millaisia matkoja ajelen ja tiesin kuuluvani ihan kohderyhmään. Mökkikin niin lähellä, että juuri ja juuri pääsen sinne kesällä pelkällä sähköllä. Vaikeinta oli järjestää lataus kaupungissa, mutta se onnistui muutaman kuukauden väännön jälkeen. Kesällä pääsen 0,8l/100km ja talvella meni 1,2. Tosi mukava auto ajaa. Hinta harmittavan korkea, mutta sai paremman mielen ja sitä ei voi rahassa mitata. :)

Ostitko uutena. Saako GTE golfista jotain alennuksia?
 
Kuten tunnettua, yksi sähköautojen suurimmista ongelmista on akkujen kestävyys.

Ainakin jos puhutaan sellaisista autoista, joihin normaalilla palkansaajalla on varaa. Teslan väitetty 600-700km toimintamatka kun ei n. 100k€ hinnalla ratkaise tilannetta massojen osalta.

Jos arvostettua Fraunhofer-instituuttia on uskominen, ratkaisu voisi olla uudenlainen akun rakenne:

Sähköauton akku, jolla ajaa läpi koko Suomen? Saksalaiskeksintö lupaa suuria - Tekniikanmaailma.fi

Lehdistötiedote: 1000 km range thanks to a new battery concept

fraunhofer-1024x683.jpg


Kuvan perusteella katsoin, että kondensaattoriako siinä ollaan tekemässä.
 
Muutaman viiime vuoden lähes on lähes joka kuukausi tullut 50% parannaksia akkuihin. Kaupan hyllyille ei ole yksikään vielä päässyt. Kysyntä paremmille akuille on kova että keskeneräisiä tutkimustuloksia julkaistaan rahoituksen toivossa herkästi. No kyllä se jonakin päivänä tulee kun tarpeeksi tutkitaan.
 


Kaikki eivät ole samaa mieltä kehitysvauhdista. Itse kuulun tähän ryhmään, ens vuosikymmenen aikana sähköautoja alkaa ilmestymään yhä enemmän, mutta ei vyörynä syrjäyttämään kaikki muut. :kahvi:
 
Ei näin iso toimiala vaihdu uuteen tekniikkaan yhdessä yössä eikä kahdessakaan. Halpoja tojotoita menee kaupaksi niin perhanasti vielä pitkään ennen kuin sähköautot korvaa ne.
 
Tuossa juttu kokonaan. Voi olla ihan hyvä veikkaus että vuonna 2040 sähköautoja myytäisiin 51% ja polttiksia kumminkin vielä 49%? Kumminkin sähköauto ei sovi aivan jokaiselle?
Saamme odottaa sähköautojen aikakautta vielä sukupolven, yli 20 vuotta, ennustaa Morgan Stanley. Sen mukaan sähköautoja myytäisiin suunnilleen yhtä paljon kuin polttomoottoriautoja vasta vuonna 2040. Silloin suhde sähköautojen hyväksi olisi niinkin tarkka kuin 51 vastaan 49 prosenttia.
Morgan Stanley ei ole ennustuksessaan kuitenkaan yksin. Esimerkiksi Bloomberg Energy on vielä varovaisempi: se ennustaa, että 35 prosenttia globaalista autokaupasta on sähköautoja vuoteen 2040 mennessä.
Jäitä sähköautointoilijoiden hattuihin: edes sukupolvessa ei tapahdu vallankumousta
AutoSähköautoTesla

2017055089945.jpg

KUVA: OUTI JÄRVINEN/ALMA TALENT- ARKISTO
Sähköautojen myynti ohittaa perinteiset polttomoottoriautot ehkä vasta vuosikymmenien kuluttua.


Jos harkitset sähköauton ostamista siitä syystä, että kohta kaikki muutkin ajavat sähköllä, voi olla syytä harkita asiaa toisenkin kerran. Sähköautoista ei nimittäin ole tulossa sellaisia valtavirran kulkuneuvoja vielä pitkään aikaan, jollaisiksi ne on monissa ennusteissa kuviteltu. Monissa laskelmissa on tultu siihen tulokseen, että sähköautot valtaavat maailman maantiet jo muutamassa vuodessa.

Saamme odottaa sähköautojen aikakautta vielä sukupolven, yli 20 vuotta, ennustaa Morgan Stanley. Sen mukaan sähköautoja myytäisiin suunnilleen yhtä paljon kuin polttomoottoriautoja vasta vuonna 2040. Silloin suhde sähköautojen hyväksi olisi niinkin tarkka kuin 51 vastaan 49 prosenttia.

Kyse on siis täyssähköautoista, joita toki nytkin on liikenteessä. Hypeä pitää yllä varsinkin Tesla.

Vuonna 2030 sähköautojen osuus myynnistä olisi vasta 16 prosenttia. Vuonna 2050 päästäisiin jo 69 prosenttiin.

Siten siis perinteisillä moottoreilla varustettuja autoja liikkuisi teillä vielä jopa tämän vuosisadan loppupuolella.

Morgan Stanley maalaa myös toisenlaisen skenaarion. Siinä viranomaiset ottavat nykyistä ärhäkämmän roolin päästöjen vähentämisessä. Mutta ei tämäkään tilanne sähköistyskehitystä paljon vauhdita, sillä silloinkin vuonna 2040 saavutettaisiin vain 60 prosentin sähköauto-osuus.

Siitä kehitys tosin vauhdittuisi niin, että vuonna 2045 sähköautojen osuus olisi jo 90 prosenttia.

Samalla Morgan Stanley´n tutkijat huomauttavat, että täyssähköautot pysyvät joka tapauksessa liian kalliina tai teknisesti ”elinkelvottomina”, joten viranomaiset joutuvat ottamaan lusikan kauniiseen käteensä ja hidastamaan sääntelyn kiristämistä.

Perusmalli tarkoittaa sitä, että maailmassa on yhteensä miljardin sähköautoa vuoteen 2050 mennessä.

Morgan Stanley ei ole ennustuksessaan kuitenkaan yksin. Esimerkiksi Bloomberg Energy on vielä varovaisempi: se ennustaa, että 35 prosenttia globaalista autokaupasta on sähköautoja vuoteen 2040 mennessä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...kupolvessa-ei-tapahdu-vallankumousta/bqMLWPAc
 
Viimeksi muokattu:
Ja kuinka paljon näillä toppuuttelijoilla on öljyrahaa taskussa tai osakkeissa? :rolleyes:
 
Tuossa juttu kokonaan. Voi olla ihan hyvä veikkaus että vuonna 2040 sähköautoja myytäisiin 51% ja polttiksia kumminkin vielä 49%? Kumminkin sähköauto ei sovi aivan jokaiselle?
Varmaan paljon riippuu siitä, että tuleeko jotain merkittäviä teknisiä läpimurtoja, vai pakerretaanko vain pikkuhiljaa eteenpäin. Yli 20 vuoden päähän on vaikea tehdä tarkkoja ennusteita. Yksi asia on sitten se, että sähköautot varmaan menevät paremmin kaupaksi länsimaissa kuin esim. kehittyvissä maissa Aasiassa, koska infran rakentamiseen on enemmän resursseja länsimaissa. Mikä mahtaa nykyään olla kehittyvien maiden osuus vuosittain ostettavista autoista...
 
Ja kuinka paljon näillä toppuuttelijoilla on öljyrahaa taskussa tai osakkeissa? :rolleyes:
Tai hehkuttajilla nikkelikaivoksissa? :rolleyes:

Enemmän näillä hehkuttajilla on yleinen maailmankuvakin vääristynyt (malmia riittää ja akkujen valmistus ekologista sekä kissat koiria) kuin "toppuuttelijoilla".
Olisihan tuo ihan hieno juttu jos 2040 51% olisi sähköautoja (myydyistä uusista) ja loput 49% hybridejä. Olisi mielestäni suuri harppaus nykyiseen tilanteeseen 23 vuodessa?

Toki verottaja muuttaa vähän verotusta, eli autoilu ei pääse yhtään halventumaan.
 
Globaalisti tähän vaikuttaa isosti mitä Kiina tekee. Siellä valtiolla on voimakas kontrolli niin tuotantoon kuin kuluttamiseen. Jos siellä valintana on sähköinen liikenne, niin se heijastuu voimakkaasti koko Aasiaan. Tarvittavat tuotantomäärät ovat sellaisia, että muutkin markkinat pääsevät hyötymään skaalaeduista.
 
Tai hehkuttajilla nikkelikaivoksissa? :rolleyes:

Enemmän näillä hehkuttajilla on yleinen maailmankuvakin vääristynyt (malmia riittää ja akkujen valmistus ekologista sekä kissat koiria) kuin "toppuuttelijoilla".

Akkujen kierrätys pitää toki saada tehokkaaksi. Ei ne materiaalit mihinkään häviä sillä, että se akku on kertaalleen käytetty "loppuun". Toki myös polttoaineissa siirrytään koko ajan enemmän uusiutuviin, että senkin puolesta polttomoottorilla on varmasti vielä pitkä taival annettavana.

Enkä mä usko, että autoilu täyssähköistyy koskaan. Aina tulee olemaan kysyntää pitkiä etäisyyksiä lyhyillä tauoilla kulkeville vermeille ja jos ei akkutekniikassa tapahdu jotain merkittävää läpimurtoa niin polttis on tuohon paras ratkaisu.

Kaupungeissa ja taajamissa yleensä polttomoottoriautojen osuus varmaan putoaa aika murto-osaan nykyisestä, mutta raskaassa kalustossa ja reppureilla ne varmaan puolustavat paikkaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom