Syy miksi valmistajat tekevät mitään muuta kuin perus kaasaribensakoneita on lainsäädännössä. Syy siihen miksi edullista PHEV autoa ei ole, on se että sellaisen tekeminen tuottaa tappiota. Muutamaa ympäristöaktivistia lukuunottamatta, se PHEV joutuu kuitenkin kilpailemaan perinteiseen tapaan toteutettujen ajoneuvojen kanssa, ja jos auton kalliimpi hankintahinta ei kuoleennu järkevässä ajassa pienempien käyttökulujen kautta sitä ei osteta.
Tiedän, sähkötekniikan kalleus kuvastuu myös PHEV-autoissa kuten Prius-esimerkillä olen antanut ymmärtää jo monta kertaa.
Malliston kalliimmassa tai tehokkaammassa päässä jossa autot ovat jo muutenkin kalliimpia, tulee sähkötekniikan lisäämisesta prisentuaalisesti pienempi hinnankorotus, ja monien maiden verokäytännöt muuttavat sen entisestään taloudellisesti houkuttelevammaksi.
Niin, mutta pääasiallinen tarkotushan niillä on vain painaa co2-lukemaa mallistossa alaspäin, ilman tuota funktiota ei olisi edes huippumallien PHEV-autoja joka tapauksessa.
Yksi syy miksi tuo Volvo on listalla ykkösenä, on myös se että tuo on samalla se kaikkein tehokkain/top of the range -malli. Eli vaikka kuinka hinnalla ei olisi mitään merkitystä, niin tuo T8 on se huippumalli.
Joku marginaali-ihmisten listaus muutamalla hassulla myydyllä autolla, jännä miten kaikkein vähäisimmistä autoista nostetaan eniten melua.
Toyotan hybridit kyllä kulkevat vaikka tankki olisi tyhjä (tai ainakin teknisesti se on mahdollista jos sitä ei jotenkin ole estetty), mutta vain niin pitkään kun bensalla varattua sähköä riittää.
Eikä kulje, joku kilsan pari ajomatka ei nyt jostain kumman syystä kelpaa funktionaaliseksi ominaisuudeksi rajoitetulla suorituskyvyllä.
Sitäpaitsi bensasta tehty sähkö tarkoittaa että se auto kulke bensalla, kunhan on vain tavallista älykkäämpi bensa-auto joka kierrättää energiaa tehokkaammin, mutta energiankierrätys ei tee autosta hybridiä kun millään toisella polttoaineella ei ole asiaan osaa eikä arpaa tai kykene toisen polttoaineen voimin kulkemaan.
Yleisesti hyväksytty käsitys hybridistä on ajoneuvo jossa on kaksi moottoria, kuten noissa Toyotissa on.
Mikä ihmeen yleisesti hyväksytty käsitys? Porsche teki jo 100 vuotta sitten ensimmäisen hybridin, katso vaikka historiankirjoista, oli tällöin bensa +sähkö. Tojota on ominut hybridin kauppanimekseen, missä tarkoittaa vain ja ainoastaan sähköistä voimansiirtoa. Sinun logiikkasi mukaan joku Caterpillarin Dumpperikin on hybridi, mutta et kuitenkaan kehtaisi mennä moisten juttujen kanssa ko. ihmisten pakeille, joten vakavasti uskon, että et itsekkään usko sanomisiisi eikä vastaavuutta tosipaikan tullen sinulta löytyisi.
En ole ikinä kuullut kaasuautoa kutsuttavan hybridiksi siksi että se toimii kahdella eri "polttoaineella", vaan yleinen nimitys on bifuel / monipolttoaine auto.
Ymmärsit totaalisen väärin, en tiedä minkä alan edustaja edes olet mutta autoala ei selvästikkään ole juttusi, metaanihybridiautot on olleet ihan yleisiä jo 90-luvulta eli lataussähkö +metaani. Bi-Fuel tarkoittaa että polttomoottoriin käy kaksi eri polttoainetta. Metaanihybridejä on myös usein sanottu kaasuhybrideiksi koska moneen metaanihybrididin toden totta menee maakaasu, biokaasu ja esim. hytaani ja vety.
Sinällään kummallista että omaat tarpeen korottaa iteäsäsi malliin "en ole kuullut".
Tietysti jos toinen "polttoaineista" on ladattava sähkö siellä on pakko olla myös sähkömoottori, mutta ei tyo hybridi nimitys kuitenkaan tule siitä latausmahdollisuudesta.
No kyllä tulee ja se on alkuperänen määritelmä ja että miten asiat on maailmalla ja lainsäädännössä kirjoitettu, Suomi nyt on mitä on "ammattilaisineen" ja Trafeineen, eihän Trafi edes tunnista metaanihybrideitä ja metaaniautotkin on pahimmillaan laitettu polttoaineiksi luonnonkaasu, maakaasu, CNG, ja esim. rekisteröimässäni Dual-Fuel dieselissä polttoaineiksi oli laitettu biodiesel/cng vaikka sitä autoa ei koskaan tankata noilla kummallakaan polttoaineella, siinä olisikin hannukarpomaisesti asiaa Trafin edustajalle että aiotteko nyt lyödä tälle 800 euron päiväsakot kun tätä autoa ajetaan päivittän polttoaineilla mitä ei ole otteeseen merkitty..
Sä voit tietysti kehitellä sanoille uusia merkityksiä, mutta ei yksittäinen idealisti kuitenkaan voi määritellä sanan merkitystä, ja "hybridi" sanan merkitystä autoissa on yleisesti hyväksytty tarkoittamaan autoa jossa on kaksi ajomoottoria. Yleinen käytäntö on että toinen moottori on sähköinen. Autoa jossa olisi esim suihkuturbiini ja normaali ottomoottori voitaisiin kutsua myös hybridiksi.
En minä ole kehitellyt näitä sanoja, nämä ovat täysin oikeita alan vallitsevia määritelmiä, olet vain langennut Tojotan markkinointihapatukseen ja istunut yleisesti Suomen huonolaatuisilla autoalan luennoilla ja uskot niihin täysin siemauksin - totta niistä ei kuitenkaan luennot tai materiaalit tee.
Suihkuturbiini +ottomoottorin tapauksessa jos molemmat moottorit käyttäisivät bensiiniä, se olisi vain MonoFuel-teknologiaa soveltava auto eikä lainkaan hybridi koska se ei kykenisi käyttämään kuin yhtä polttoainetta. Suomen yleisin teknologia onkin MonoFuel.
Kyllähän polttokenno-PHEV autot on hybrideitä kun kulkevat joko vedyllä tai sähköllä itsenäisesti, ties mitä Suomen "ammattilaiset" sitten ovat keksivinään noillekkin, varmaan kutsuvat niitä sähköautoiksi kuten polttokenno-vety -autoja
Outoa vaan kun alan standardit ja lainsäädäntö on kaikkien saatavilla niin Suomen pitää kehitellä omia nimityksiä asioille.
Hybrid vehicle - Wikipedia
Jopa Wiki on oikeassa: "A
hybrid vehicle uses two or more distinct types of power, such as internal combustion engine plus electric motor"
Niin ikään jopa Trafi käsittelee normaalia Priusta ilman latausmahdollisuutta ihan bensa-autona, näissä hybridi ja sähköautoissa Trafi onkin sitten erityisesti kunnostautunut kun ovat metaaniautojen suhteen kyllä vähän huonosti hommansa hoitaneet 1996 alkaen, kaipa siinä on sitten tarkoitus paikkailla mennyttä karmaa.