- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 547
Toimiikohan tuo polttis paremmalla hyötysuhteella ollessaan vain generaattorina?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toimiikohan tuo polttis paremmalla hyötysuhteella ollessaan vain generaattorina?
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.
Toyota-kuskien valituksesta huolimatta, se on suvereenisti suosituin hybridi-drivetrain markkinoilla ja kaikilla mittareilla massoille myyvä auto, joten selkeästikään haitta ei ole kovin iso.Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa.
Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.
Joo, ja välityssuhde on sellainen, että moottoria ei voi käyttä suoravetona renkaiden pyörittämiseen matalissa vauhdeissa, vaan ainoastaan maantie / motarinopeuksissa.Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
- KauppalehtiSaksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä.
Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.
Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.
Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.
Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat.
Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.
Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista.
Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.
Audi aikoo säätää myymälöidensä bonusjärjestelmää tiettävästi niin, että täydet bonukset maksetaan vasta, jos sähköautojen osuus kokonaismyynnistä on 20 prosenttia.
KL:n tavoittama eteläsaksalainen Volkswagen-kauppias, joka ei halua nimeään julkisuuteen, vahvistaa, että ”20 prosentin osuudesta on ollut puhetta”.
Kokenut yrittäjä muistuttaa, että tavoitteeseen on mahdoton päästä, koska sähköautojen valikoima on rajattu ja valmistusmäärät ovat edelleen pieniä.
Autokauppiaita ja korjaamoita edustava autoalan keskusliitto ZDK moittii valmistajia siitä, että mallistoa lähdettiin sähköistämään liian hitaasti.
ZDK:n mielestä konsernit yrittävät uusilla bonusjärjestelyillä siirtää vastuuta omista virheistään jo muutenkin vaikeuksissa olevalle jälleenmyyntiverkostolle.
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoilleSe olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
Live.volvocars.com
Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa
Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa.
En usko, että tulee olemaan mitenkään pilvin pimein. Sähköautoja on kappalemääräisesti vielä vähän ja silloin käytettyjen kysyntä on kovaa. Uusien autojen kohdalla muut kuin Tesla eivät ole osoittaneet kykyä valmistaa suurta määrää autoja. On melkeinpä todennäköisintä, että tuotannon kasvattamisessa vastaamaan edes osittain kysyntään menee vuosia.tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille
Onko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.
Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös
Volvo julkisti ensimmäisen sähköautonsa: Volvo XC40 Recharge | AutotodayOnko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?
Onko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?
Että sellaista.Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari arvostelee keskustalaisten Ari Torniaisen ja Markus Lohen kritiikkiä,
josta Verkkouutiset on uutisoinut. Keskustalaisedustajat kritisoivat ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.)
esitystä sähköautojen latauslaista koko maata koskevista taloudellisesti kohtuuttomista kustannuksista.
Kyllä tässä kieltämättä semmoinen olo tulee, että keskusta on henkisesti oppositiossa. Mikään ei sovi ja tutkan alla säädetään omia lehmänkauppoja Rinteen kanssa.
Ainakin pääkaupunkiseudulle sähköbusseja on tulossa aika nopealla aikataululla. Ilmeisesti ovat ihan kilpailukykyisiäkin, koska ajokustannukset putoavat niin paljon.Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.
Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
Kiinassa ollaan jo edellä: In China, Shenzhen Electrified Its Entire Bus Fleet - CityLabEikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.
Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.
Ei käynnisty latauspiuha paikallaan
Minulla on kaksi kertaa jäänyt auki. Toisella kerralla ilmoitti, mutta ekalla ei. Ensimmäisellä kerralla huomasin luukun jääneen auki vain siitä, että tulppa sattui heilumaan pysäköintitutkan sensorin edessä ja kävin katsomassa, mistä piipitys johtuu.Ja jos latausluukku jää auki niin auto ilmottaa siitäkin
Tämän takia luulisi, että EU (muissakin EU-maissa polttoaineverot on korkeita) olisi promoamassa sähkön sijaan vetyteknologiaa, jossa olisi helppo laittaa smanlainen vero kuin bensassa.Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.
Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa autotallissa naapurin katseilta piilossa.
Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.
Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .
Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.
Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.
Ja jos latausluukku jää auki niin auto ilmottaa siitäkin
Mulla sen verran antiikkinen auto, ettei siinä luukussa ole kuin sarana
Kotona lataaminenhan on hyvä, koska se tapahtuu pääasiassa öisin ja iltaisin, jolloin sähköverkon kuormitus on vähäisempää, ja lisäksi hitaampikin latausnopeus riittää.Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.
Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.
Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.
Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.
Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.