Keskustelua hybridiautoista

Ja jos latausluukku jää auki niin auto ilmottaa siitäkin :tup:
Minulla on kaksi kertaa jäänyt auki. Toisella kerralla ilmoitti, mutta ekalla ei. Ensimmäisellä kerralla huomasin luukun jääneen auki vain siitä, että tulppa sattui heilumaan pysäköintitutkan sensorin edessä ja kävin katsomassa, mistä piipitys johtuu.

Piuha kiinni ei tosiaan ole onnistunut edes käynnistys.
 
Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
Tämän takia luulisi, että EU (muissakin EU-maissa polttoaineverot on korkeita) olisi promoamassa sähkön sijaan vetyteknologiaa, jossa olisi helppo laittaa smanlainen vero kuin bensassa.

Pieni foliohattumies sisälläni kuiskii, että tätä ei haluta, jotta saadaan perusteet vaatia kaikkiin autoihin reaaliaikainen gps-seuranta...
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
 
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa autotallissa naapurin katseilta piilossa.

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.
 
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.

Erittäin hyvä idea! Helpompi ja halvempi se on tosiaan autoon laittaa, kun ruveta jokaista töpseliä alkaa säätämään.

Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.

Asia kerrassaan, sen verran tuore asia tämä latailu on kuitenkin. Ei ollut tällä kylällä vielä muutama vuosi takaperin yhtään julkista latauspistettä.
Mutta toki ensin säädetään jotain pakollista latausta kalliilla, ja sitten myöhemmin sen päälle laskutetaan kovemman mukaan sen käytöstä. Näinhän se suomessa helposti menee. Olisko jotain 5-10 päästä ihmetellään että mitä hemmettiä taas on tullut tehtyä, ja artisti maksaa.
 
Invest in Aptera Motors : The world's first Never Charge electric vehicle! on @wefunder

Omilla nykyisillä ajoilla joku tämmöinen toimisi hienosti. Tai no nyt on kyllä hetken menty ilman auringonpaistetta niin voisi lataus jäädä heikoksi. Mutta kun suurin osa ajosta on tyyliin yhteensä 30km kaupunkiajo viikossa ja vain aurinkoisina aikoina tulee siihen päälle mökkireissuja 90km/suunta, ei luultavasti akku pääsisi vuodessa tyhjenemään.

muoks: en kyllä pystynyt katsomaan tuota mainosvideota loppuun asti, sen verran meinasi verenpaine nousta.
 
Eiköhän latauksesta laskuttamisen ja verottamisen sijaan mennä ennemmin vaan paikkaan ja aikaan liittyviin ruuhka/km-maksuihin.

Pakollinen GPS-pohjainen laite joka raportoi ajetut kilsat eri maksu- ja ruuhkaluokkien teillä ja viranomainen sitten laskuttaa suoraan verotuksen yhteydessä.
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Kotona lataaminenhan on hyvä, koska se tapahtuu pääasiassa öisin ja iltaisin, jolloin sähköverkon kuormitus on vähäisempää, ja lisäksi hitaampikin latausnopeus riittää.
 
Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.

Tai eihän verotus ole mikään helppo juttu, mutta johonkin se pitää siirtää.
Toivottavasti eivät tee mitään hankalaa irrallista systeemiä jonka hoito ja käyttö vaatii isot resurssit..
Siinä tulee yhteiskunnan kannalta taas tuottamatonta työllisyyttä lisää ja kuluttajille lisää maksettavaa.
 
Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
 
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).

No joo, en minäkään tasapuolisuuteen usko. Tai en usko niin tapahtuvan.

Toinen vaihtoehto on verottaa sitä autoa itsessään. Siis enemmän kuin nyt.

Sitten ruuhkavero asuinpaikan mukaan ja saadaan lapin "asukasluku" kasvuun :D
 
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.
 
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.

No miten se GPS nyt liittyy mitenkään. Sähkömobiiliin mittari ja lasku perästä isosti. Ei tarvi muiden maksaa hippien ajelua...

Ja tarkoitan tällä meitä jotka ei asu isoissa kaupungeissa, jotkut voi jopa lämmittää sähköllä yms, niin sähköauton/plugarin käyttäjä saa maksaa hupinsa, ilman että sama näkyy muiden sähkölaskussa epämääräisinä korotuksina.

Kun ei se peräkylän mummokaan maksa bensasta tai dieselistä muuta kuin välillisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Ei verkkoyhtiöt ilmatteeksi kapasiteettia paranna, kyllä se kaikkien maksettavaksi lankeaa tuo pakkosähköistys.
 
Miksi autolla liikkumisen ryöstöverotus pitäisi hyväksyä jonain luonnollisena ilmiönä, jos ajoneuvo ei edes saastuta? Kadonneet verotulot voi kerätä alveista eli kuluttamisesta ja tämä sisältää myös autot.
 
Sähköverohan pitäisi lopettaa kokonaan. Sähkön kuluttamisesta ei pitäisi rangaista, ellei se sähköä ole tuotettu fossiilisilla. Eli poistetaan sähkövero ja korotetaan sitten Kivihiilen, maakaasun ja turpeen polttoaineveroja vastaavasti.
 
Autoilusta kerätään moninkertaisesti veroja suhteessa tieverkon ylläpitoon. Verotulot eivät ole myöskään korvamerkittyjä.
Totta joo ja verojen pitäisi kyllä olla korvamerkitty riittävältä osin, jotta tiet pysyisivät kunnossa. Kaikkea teiden kunnostukseen ei pidä laittaa, koska autoilu (varsinkin keskustoissa) aiheuttaa kustannuksia mm. terveydenhuollolle.
 
Niin.. tuli mieleen että Suomihan täyttäisi ilmastotavoitteensa komeasti yksinkertaisesti kieltämällä teräsmasuunit. Itse ongelmaan sillä ei tietysti olisi vaikutusta, mutta ei kai se nyt olekaan tässä tavoitteena.
 
Niin.. tuli mieleen että Suomihan täyttäisi ilmastotavoitteensa komeasti yksinkertaisesti kieltämällä teräsmasuunit. Itse ongelmaan sillä ei tietysti olisi vaikutusta, mutta ei kai se nyt olekaan tässä tavoitteena.
Ja tulisi varmaan halvimmaksi. Mitä nuo isoimmat suomalaiset masuunit mahtaisi maksaa ostaa pois?
 
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?
 
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?

F30-mallin 330e:llä takana nyt reilu 3v ja reilu 50tkm, hyvin menee. Uudesta G20-korisesta 330e:stä ei liene kellään vielä pidempiä kokemuksia, näitä on ilmeisesti aika vasta ruvettu toimittamaan asiakkaille.
 
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?

Pari viikkoa G20 330e alla ja on kyllä tähän mennessä vakuuttanut. Menee näillä keleillä sen 43-47km sähköllä omassa ajossa. Kilometrejä noin 1000 vasta eli tosiaan pitkän ajan kokemuksia ei ole. Ja kuten tuossa Slayer mainitsikin niin näitä oman käsityksen mukaan vasta pari kk sitten ensimmäiset saapuneet maahan.
 
Kuuleman mukaan G20 330e rupeaa saamaan kevyemmällä vetopainolla varustetulla koukulla nyt marraskuusta eteenpäin, vetopainot 750/750kg. Joskus keväällä tulee sitten 750/1500kg kykenevä koukku. Tosiaan toisen käden tietoa kaverilta jolle tulossa G20 330e.
 
Tosiaan positiivisia kokemuksia olen F30 330e lukenut myös, range ei itselleni niin järin iso asia ole työmatka on normaalisti 10km suunta ja töissä voi ladata. Jos on pitempiä matkoja niin ovat satoja kilometreja ja silloin mennään bensalla, mitä nyt sähkö sitten seassa vähän auttelee. G20 on omasta budjetista ikävä kyllä niin kaukana, että sen katselun voi vielä muutamaksi vuodeksi unohtaa :)

G20 koukku asiasta kuullut samaa että tulisi vihdoin koukku millä saa vetää. Itsellä ei kärryn vedolle tarvetta onnistuu toisella autolla jos tarve.

Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.

edit: quote -faili poistettu
 
Viimeksi muokattu:
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan


mitäs järkeä tossa on kun on kotona powerwall 2 ja 10 kilowatin edestä paneeleja katolla?
 
Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.
Jos kestävyys huolestuttaa niin miksi valita automalli, joka antaa vain 2 vuotta takuuta? Markkinoilla on myös malleja, joissa on selkeästi pidempi takuu. Näin itse järkeilin asian tämmöisen "uuden tekniikan" kanssa eli valitsin mallin, jossa takuu kattaa ensimmäiset 7 vuotta. Ei tarvitse miettiä ja pelätä voimansiirron hajoamisen puolesta vaan voi keskittyä ajamiseen :)
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.

[emoji23] [emoji23][emoji23][emoji23] Anteeksi, että vähän naurattaa [emoji16]

Kielletään viina, kielletään nuuska, kielletään sähkön käyttö auton lataamiseen kotona. [emoji3061] Veikkaatko, että toimisi hyvinkin?

Ja valvontaan olisi käytettävissä resursseja about 0 htv:tä? Kun ei edes pieniä omaisuusrikoksia pystytä tässä maassa tutkimaan ja liikenteen valvonnankin hoitaa kamerat jo jossain määrin....
 
Kellään tekkiläiselä tuota uutta camrya ajossa? Lähinnä kiinnostaisi pitääkö kulutuslukemat todella paikkaansa. Kävin tuollaisen koeajamassa ja sekalaisessa ajossa ajotietokone näytti 5.6l/100km, mikä on aika pirun hyvä lukema isolle autolle isolla moottorilla :think:
 
Kellään tekkiläiselä tuota uutta camrya ajossa? Lähinnä kiinnostaisi pitääkö kulutuslukemat todella paikkaansa. Kävin tuollaisen koeajamassa ja sekalaisessa ajossa ajotietokone näytti 5.6l/100km, mikä on aika pirun hyvä lukema isolle autolle isolla moottorilla :think:
Ei oo Camryä, mutta RAV4 on perhepiirissä. Sama tekniikka, paitsi Camryssä ei ole takana sähkömoottoria, ja jatkuvasti menee alle kuutosen.
 
  • Tykkää
Reactions: a85
Ja tulisi varmaan halvimmaksi. Mitä nuo isoimmat suomalaiset masuunit mahtaisi maksaa ostaa pois?

Miksipä ne pitäisi ostaa pois, valtio kun on kyseessä, niin sen kun lätkäisee jonkun raippaveron sen verran korkeaksi että ymmärtävät siirtää tehtaan jonkin rajan taakse.
 
Pari viikkoa G20 330e alla ja on kyllä tähän mennessä vakuuttanut. Menee näillä keleillä sen 43-47km sähköllä omassa ajossa. Kilometrejä noin 1000 vasta eli tosiaan pitkän ajan kokemuksia ei ole. Ja kuten tuossa Slayer mainitsikin niin näitä oman käsityksen mukaan vasta pari kk sitten ensimmäiset saapuneet maahan.

Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:
 
Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:

Markkinointimatskussa 60 km, mulla matka koostuu noin 80% maantie ja moottoritiepätkästä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 699
Viestejä
4 660 215
Jäsenet
76 491
Uusin jäsen
ÄsP1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom