Keskustelua hybridiautoista

Toimiikohan tuo polttis paremmalla hyötysuhteella ollessaan vain generaattorina?

Voisi ainakin periaatteessa toimia. Tietysti tulee myös uusia häviöitä kun muutetaan liike sähköksi ja takaisin liikkeeksi. Kaupungissa tuo varmaan säästää huomattavasti, mutta maantiellä suora veto olisi varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
 
Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.
 
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.

Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
 
Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.
 
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.

Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa. Vaikka tuota ei optimoisikaan ihan loppuun asti, niin sillä voitetaan paljon että kaikkein huonoimman hyötysuhdealueen käyttö voidaan välttää.
 
Sinänsä muuten sarjahybrid sopii pakuun mainiosti.

Voisi kuvitella, että raksapenoilla jne. Olisi paljonkin käyttöä pakulle joka toimii myös 5-15kw genuna.
Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa.
Toyota-kuskien valituksesta huolimatta, se on suvereenisti suosituin hybridi-drivetrain markkinoilla ja kaikilla mittareilla massoille myyvä auto, joten selkeästikään haitta ei ole kovin iso.

Fordin valmistusmäärät jäävät myös niin pieniksi, että sen ei tarvitse sopia kaikille tai edes suurimmalle osalle pakun ostajista. Kunhan se sopii 2%:lle potentiaalisista pakun ostajista, niin pari tuhatta kappaletta liikkuu globaalisti vuodessa helposti.

Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.
 
Viimeksi muokattu:
Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.

Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
 
Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
Joo, ja välityssuhde on sellainen, että moottoria ei voi käyttä suoravetona renkaiden pyörittämiseen matalissa vauhdeissa, vaan ainoastaan maantie / motarinopeuksissa.

Kaupunkiajossa sekin on puhtaasti sarjahybridi.
 
Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?

Sama homma Amperassa. Vaihdelaatikko kannattaa toki jättää pois eli suora veto on mahdollinen tietyllä nopeusalueella (luokkaa 80km/h ja yli). Puhdas sarjahybridi olisi siitä hyvä, että sähkömoottorin teho olisi aina viiveettä käytettävissä. Amperassa on pieni viive maantiellä kiihdyttäessä, kun vaihdetaan polttomoottorilta tai pienemmältä sähkömoottorilta isolle sähkömoottorille. Tässä on aika hyvä kuvaus siitä miten Amperan voimalinja toimii:
 
Saksan autojätit piiskaavat kauppiaita myymään enemmän sähköautoja – VW-kauppias kertoo mahdottomasta tavoitteesta
Saksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä.
Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.

Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.
Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.

Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat.
Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.

Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista.
Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.

Audi aikoo säätää myymälöidensä bonusjärjestelmää tiettävästi niin, että täydet bonukset maksetaan vasta, jos sähköautojen osuus kokonaismyynnistä on 20 prosenttia.

KL:n tavoittama eteläsaksalainen Volkswagen-kauppias, joka ei halua nimeään julkisuuteen, vahvistaa, että ”20 prosentin osuudesta on ollut puhetta”.
Kokenut yrittäjä muistuttaa, että tavoitteeseen on mahdoton päästä, koska sähköautojen valikoima on rajattu ja valmistusmäärät ovat edelleen pieniä.

Autokauppiaita ja korjaamoita edustava autoalan keskusliitto ZDK moittii valmistajia siitä, että mallistoa lähdettiin sähköistämään liian hitaasti.
ZDK:n mielestä konsernit yrittävät uusilla bonusjärjestelyillä siirtää vastuuta omista virheistään jo muutenkin vaikeuksissa olevalle jälleenmyyntiverkostolle.
- Kauppalehti
 
On varmaan jälleenmyyjien vaikea myydä autoja, joita ei ole olemassa. Kyse on todellakin valmistajien virhearvioinnista, jonka hätäkorjaamiseenkin tulee menemään vuosia.
 
Se olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
Live.volvocars.com

Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa :tup::drool:

Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa. :)
 
Se olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
Live.volvocars.com

Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa :tup::drool:

Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa. :)
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)
 
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)
En usko, että tulee olemaan mitenkään pilvin pimein. Sähköautoja on kappalemääräisesti vielä vähän ja silloin käytettyjen kysyntä on kovaa. Uusien autojen kohdalla muut kuin Tesla eivät ole osoittaneet kykyä valmistaa suurta määrää autoja. On melkeinpä todennäköisintä, että tuotannon kasvattamisessa vastaamaan edes osittain kysyntään menee vuosia.
 
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)

Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.

Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös :tup:
 
Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.

Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös :tup:
Onko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?
 
Tunteeko joku tuon uuden Mini Countryman phevin voimansiirtoa? Mun käsityksen mukaan aikaisemmin tässä oli sama systeemi kuin BMW 225xe:ssä, eli edestä veti 1.5l polttis ja takaa sähkömoottori. Nyt tuolla Minin sivuilla Countryman Plug-In Hybrid | MINI kerrotaan että moottorin koko voima voidaan siirtää tarvittaessa taakse. Onko ne vaihtaneet tähän erilaisen nelivedon, mallia X5 40e? Vai onko tässä vaan virhe sivuilla...
 
Mini käyttää BMW pienten mallien etuvetorakennetta eli 1srj & 2srj, joten sieltä löytyy referenssit.
 
"Esityksen vaikutusarvioissa puhutaan 1 100-2 300 euron investointitarpeesta latauspistettä kohti, mutta käytäntö on osoittanut, että todelliset kustannukset saattavat olla jopa 5 000 euroa."

Luen ton vähän samalla tavalla, kuin kerrottais autojen hinnoista seuraavasti: Henkilöauton saa 24 000-32 000 eurolla, mutta käytäntö on osoittanut, että todellinen hinta saatta olla jopa 455 000 euroa.
 
Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.

Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
 
Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.

Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
Ainakin pääkaupunkiseudulle sähköbusseja on tulossa aika nopealla aikataululla. Ilmeisesti ovat ihan kilpailukykyisiäkin, koska ajokustannukset putoavat niin paljon.
Helsingin seudun linjoille tulee 30 uutta täyssähköbussia
 
<off topic>
Heh. On kyllä aika kuvaavaa, että keskustapoliitikkojen hallitusohjelman vastaisia kantoja rummutetaan oppositiopuolue Kokoomuksen verkkolehdessä :D.
</off topic>

Halvimmillaan tuollaisen hidaslatauspisteen saa lämmitystolpasta n. 300€ + työt. Toki jos pisteitä tulee useampia, niin ainakin vanhemmissa kohteissa saatetaan joutua uusimaan johdotuksia ja lisäämään jakokeskuksen kapasiteettia.

Tietenkään latauspisteiden määrää ei kannata järjettömästi ylimitoittaa, koska Suomessa on vasta n. 15500 (2404 BEV + 13095 PHEV) ladattavaa sähköautoa. Julkisten pikalautaus ja julkisten latauspisteiden määrä on nykyiselläänkin ihan riittävä (esityksen sivu 7) ja paukut kannattaisikin laittaa peruslatauspisteiden lisäämiseen asuntojen parkkipaikoille ja työpaikoille.

Julkisten latauspisteiden määrän kasvunopeus näyttää vähintäänkin riittävältä. Yo. dokkarista kaivettuna julkiset latauspisteet ovat lisääntyneet 50%- ja peruslatauspisteet 86% vuodessa 2017 -> 2018. Toki lähtötaso on matalahko ja samalla BEV:t ovat lisääntyneet 65,91% ja PHEV:t 128,97%.
Latausverkko näyttää olevan hyvin keskittynyttä etelä-suomeen, mutta niinhän ovat ihmiset ja liikennekkin. Kaupungeissa liikenteen sähköistyminen toki tuo suurimmat edut ilmansaasteiden ja melun vähenemisen vaikutusten takia. Siis sen lisäksi, että kasvihuonepäästöt saadaan laskuun edullisemmin pitkällä tähtäimella kuin esim. biopolttoaineilla, joilla on myös oma paikkansa ratkaisupaletissa.

Edit: Tietenkin ladattavien sähköautojen houkuttelevuuden kannalta lupailut latausverkoston nopeasta laajenemisesta ovat pelkkää boonusta. Aika moni varmasti vieläkin tuskailee "pääsenkö perille" ja "missä lataan kun olen menossa paikassa x" -ongelmien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.
 
Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.

Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
 
Typerä kysymys varmaankin, mutta kun tietoa ei ole, niin kysyn:
Estääkö sähkö- ja hybridiautot liikkeelle lähdön, jos latauspiuha on vielä kiinni?
Minulla on jostain syystä fobia unohtuneestä lämppärinpiuhasta, jonka takia olen vuosien varrella käyttänyt mitä omituisimpia varomuistutuksia. On lumiharjaa rattiin nojallaan sun muuta. Nyt on haaveissa päästä peloista eroon, kun siirtyminen hybridimaailmaan alkaa lähestyä. Kiitos vastauksista!
 
Ja jos latausluukku jää auki niin auto ilmottaa siitäkin :tup:
Minulla on kaksi kertaa jäänyt auki. Toisella kerralla ilmoitti, mutta ekalla ei. Ensimmäisellä kerralla huomasin luukun jääneen auki vain siitä, että tulppa sattui heilumaan pysäköintitutkan sensorin edessä ja kävin katsomassa, mistä piipitys johtuu.

Piuha kiinni ei tosiaan ole onnistunut edes käynnistys.
 
Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
Tämän takia luulisi, että EU (muissakin EU-maissa polttoaineverot on korkeita) olisi promoamassa sähkön sijaan vetyteknologiaa, jossa olisi helppo laittaa smanlainen vero kuin bensassa.

Pieni foliohattumies sisälläni kuiskii, että tätä ei haluta, jotta saadaan perusteet vaatia kaikkiin autoihin reaaliaikainen gps-seuranta...
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
 
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa autotallissa naapurin katseilta piilossa.

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.
Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.
 
Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .

Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.

Erittäin hyvä idea! Helpompi ja halvempi se on tosiaan autoon laittaa, kun ruveta jokaista töpseliä alkaa säätämään.

Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.

Asia kerrassaan, sen verran tuore asia tämä latailu on kuitenkin. Ei ollut tällä kylällä vielä muutama vuosi takaperin yhtään julkista latauspistettä.
Mutta toki ensin säädetään jotain pakollista latausta kalliilla, ja sitten myöhemmin sen päälle laskutetaan kovemman mukaan sen käytöstä. Näinhän se suomessa helposti menee. Olisko jotain 5-10 päästä ihmetellään että mitä hemmettiä taas on tullut tehtyä, ja artisti maksaa.
 
Invest in Aptera Motors : The world's first Never Charge electric vehicle! on @wefunder

Omilla nykyisillä ajoilla joku tämmöinen toimisi hienosti. Tai no nyt on kyllä hetken menty ilman auringonpaistetta niin voisi lataus jäädä heikoksi. Mutta kun suurin osa ajosta on tyyliin yhteensä 30km kaupunkiajo viikossa ja vain aurinkoisina aikoina tulee siihen päälle mökkireissuja 90km/suunta, ei luultavasti akku pääsisi vuodessa tyhjenemään.

muoks: en kyllä pystynyt katsomaan tuota mainosvideota loppuun asti, sen verran meinasi verenpaine nousta.
 
Eiköhän latauksesta laskuttamisen ja verottamisen sijaan mennä ennemmin vaan paikkaan ja aikaan liittyviin ruuhka/km-maksuihin.

Pakollinen GPS-pohjainen laite joka raportoi ajetut kilsat eri maksu- ja ruuhkaluokkien teillä ja viranomainen sitten laskuttaa suoraan verotuksen yhteydessä.
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
Kotona lataaminenhan on hyvä, koska se tapahtuu pääasiassa öisin ja iltaisin, jolloin sähköverkon kuormitus on vähäisempää, ja lisäksi hitaampikin latausnopeus riittää.
 
Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.

Tai eihän verotus ole mikään helppo juttu, mutta johonkin se pitää siirtää.
Toivottavasti eivät tee mitään hankalaa irrallista systeemiä jonka hoito ja käyttö vaatii isot resurssit..
Siinä tulee yhteiskunnan kannalta taas tuottamatonta työllisyyttä lisää ja kuluttajille lisää maksettavaa.
 
Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
 
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).

No joo, en minäkään tasapuolisuuteen usko. Tai en usko niin tapahtuvan.

Toinen vaihtoehto on verottaa sitä autoa itsessään. Siis enemmän kuin nyt.

Sitten ruuhkavero asuinpaikan mukaan ja saadaan lapin "asukasluku" kasvuun :D
 
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.
 
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.

No miten se GPS nyt liittyy mitenkään. Sähkömobiiliin mittari ja lasku perästä isosti. Ei tarvi muiden maksaa hippien ajelua...

Ja tarkoitan tällä meitä jotka ei asu isoissa kaupungeissa, jotkut voi jopa lämmittää sähköllä yms, niin sähköauton/plugarin käyttäjä saa maksaa hupinsa, ilman että sama näkyy muiden sähkölaskussa epämääräisinä korotuksina.

Kun ei se peräkylän mummokaan maksa bensasta tai dieselistä muuta kuin välillisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom