<off topic>
Heh. On kyllä aika kuvaavaa, että keskustapoliitikkojen hallitusohjelman vastaisia kantoja rummutetaan oppositiopuolue Kokoomuksen verkkolehdessä

.
</off topic>
Halvimmillaan tuollaisen hidaslatauspisteen saa
lämmitystolpasta n.
300€ + työt. Toki jos pisteitä tulee useampia, niin ainakin vanhemmissa kohteissa saatetaan joutua uusimaan johdotuksia ja lisäämään jakokeskuksen kapasiteettia.
Tietenkään latauspisteiden määrää ei kannata järjettömästi ylimitoittaa, koska Suomessa on vasta n.
15500 (2404 BEV + 13095 PHEV) ladattavaa sähköautoa. Julkisten pikalautaus ja julkisten latauspisteiden määrä on nykyiselläänkin ihan riittävä (
esityksen sivu 7) ja paukut kannattaisikin laittaa peruslatauspisteiden lisäämiseen asuntojen parkkipaikoille ja työpaikoille.
Julkisten latauspisteiden määrän kasvunopeus näyttää vähintäänkin riittävältä. Yo. dokkarista kaivettuna julkiset latauspisteet ovat lisääntyneet 50%- ja peruslatauspisteet 86% vuodessa 2017 -> 2018. Toki lähtötaso on matalahko ja samalla BEV:t ovat lisääntyneet 65,91% ja PHEV:t 128,97%.
Latausverkko näyttää olevan hyvin keskittynyttä etelä-suomeen, mutta niinhän ovat ihmiset ja liikennekkin. Kaupungeissa liikenteen sähköistyminen toki tuo suurimmat edut ilmansaasteiden ja melun vähenemisen vaikutusten takia. Siis sen lisäksi, että
kasvihuonepäästöt saadaan laskuun edullisemmin pitkällä tähtäimella kuin esim. biopolttoaineilla, joilla on myös oma paikkansa ratkaisupaletissa.
Edit: Tietenkin ladattavien sähköautojen houkuttelevuuden kannalta lupailut latausverkoston nopeasta laajenemisesta ovat pelkkää boonusta. Aika moni varmasti vieläkin tuskailee "pääsenkö perille" ja "missä lataan kun olen menossa paikassa x" -ongelmien kanssa.