Keskustelua hybridiautoista

1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.
Täällä on ajeltu tyhjällä akulla: "Sähköautoksi" Volvon katumaasturi käy turhan usein bensapumpulla – testasimme myös nelivedon kyvyt

Vajaat 1 300 kilometriä vaati peräti kolme tankkausta, koska Twin Enginessä on onnettoman pieni, vain 50 litran polttoainetankki. Ensimmäisen tankkauksen keskikulutus oli vähän alle yhdeksän litraa satasella, koska alkuun oli käytössä ladattua sähköäkin. Kun sähkö oli loppu, nousi keskikulutus kahdella seuraavalla tankkauksella 9,5 litraan satasella.

Jos saman matkan olisi ajanut dieselillä samoilla nopeuksilla, keskikulutus olisi ollut yli kaksi litraa pienempi.
 
Mun mielestä turha negailla vedystä tässä vaiheessa. Sama ku negailis 10v sitten sähköautoista.. eiku nii. Vedyllä voi olla myös mahis kehittyä erittäin järkeväksi ja edulliseksi, mutta totta on että ei siitä tällä hetkellä ole jokamiehen kuljettajaksi.
Vedyn tuottamiseen ei ole tällähetkellä mitään järkevää tapaa. Maakaasusta vedyksi muuntaminen on turhaa viherpesua. Järkevämpää olisi käyttää maakaasu suoraan autoissa. Sähköstä vedyksi muuntaminen hyötysuhde on parhaimmillaankin 20% luokkaa. Eli sähkön täytyy olla lähes ilmaista että tuossa on mitään järkeä.
Vedyn järkevä tuotanto pitää ratkaista ennenkuin vetyautot voivat yleistyä.
 
Vedyn tuottamiseen ei ole tällähetkellä mitään järkevää tapaa.
No siksi sanoinkin, että tällä hetkellä ehkä turha negailla.. ehkä tulevaisuudessa esim. uusiutuvien ylituotantoa voisi käyttää vedyn valmistukseen.

Maakaasua kyllä varmaan tuotetaan järettömät määräät tulevaisuudessakin. Mjoo voisi olla tehokkaampaa laittaa se suoraan auton tankkiin..
 
Viimeksi muokattu:
Vedyn tuottamiseen ei ole tällähetkellä mitään järkevää tapaa. Maakaasusta vedyksi muuntaminen on turhaa viherpesua. Järkevämpää olisi käyttää maakaasu suoraan autoissa. Sähköstä vedyksi muuntaminen hyötysuhde on parhaimmillaankin 20% luokkaa. Eli sähkön täytyy olla lähes ilmaista että tuossa on mitään järkeä.
Vedyn järkevä tuotanto pitää ratkaista ennenkuin vetyautot voivat yleistyä.
Belgialainen yliopisto juuri tuossa keväällä kertoi keksineensä tavan saada 15 % aurinkopaneeliin osuvasta energiasta vedyksi, ja toinen, eri yliopistoiden tutkijoista koostuva ryhmä kertoo 19 %:sta. Kun aurinkopaneeleiden hyötysuhde on 15-20 %, tuo tarkoittaa lähes 100 % hyötysuhdetta vedyn tuotannolle. Kun ottaa vielä huomioon, ettei aurinkopaneelien energiaa pysty varastoimaan akkuihin mitenkään merkityksellisiä määriä, on hyötysuhde käytännössä yli ykkösen.

KU Leuven scientists crack the code for affordable, eco-friendly hydrogen gas

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.8b00920
 
Tässä kysymykset:
1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

Kuluttaa vähemmän, koska se on kuitenkin hybridi, mutta ison maasturin kulutus ei ole pieni millään mittapuulla katsottuna.

Yleisesti plugin hybridien kulutus pelkällä bensalla on kuitenkin selkeästi suurempi kuin "itselataavien" hybridien bensankulutus. En tiedä onko se akun massa kuitenkaan niin merkittävä, epäilen että suurin syy on se että valmistajilla ei ole mitään intressejä alkaa hieromaan sitä hybrid tilan kulutusta, kun virallinen kulutus saadaan kauniiksi sillä lataussähköllä.

2. Paljonko lataaminen maksaa keskimäärin efektiivisesti Prismassa, Stokkalla kaupallisissa paikoissa? Eli paljon on hinta euroa per kwh? Onko niin että laskutus on minuuttiperusteinen ja jos auto ei pysty vastaanottamaan kaikkea sähköä niin nouseeko hinta johonkin toiseen sväärin?
Minuuttihinnalla plugarin lataaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Jossain tapauksessa sillä voi saada sijainnillisesti hyvän parkkipaikan.
3. Onko kellään kristallipalloa pitääkö plugari jälleenmyyntiarvonsa paremmin? Tämä lienee suurin muuttuja taloudellisesti ja kysymys onko uskaltaako dieseliin laittaa enää rahojaan kiinni. Sinänsä diesel on minulle myös ok ja niistähän on NOx päästöt uusimmissa eliminoitu kokonaan (esim C-Mersulla tasan nolla). Mutta dieselissä on merkittävä "poliittinen riski" jos mennään vielä vahvemmin kilometri- ja päästöpohjaiseen verotukseen.
Sanoisin että dieselillä on se suurin poliittinen riski, joskaan ei niinkään suomessa, mutta keskieuroopassa romahtanut dieselin hintataso vaikuttaa kyllä suomeenkin. Toisaalta, niitä myydään jo nyt siellä selkeästu vähemmän uutena kuin aiemmin.
4. EU tilastojen mukaan kotitaloussähkön hinta on Suomessa keskimäärin 0,17 €/kwh kun kaikki käyttävät 0,1 €/kwh mitä kyllä minunkin sähkölasku suunnilleen näyttää. Mistä tuo 0,17 € tulee? Maksaako sähkö noin paljon enemmän esim taajamien ulkopuolella?

Kerrostaloluukuissa on myös melko kallis sähkö, mutta epäilen että noissa virallisissa taulukoissa siihen kWh hintaan on hierottu myös kk maksut sisään, jolloin erityisesti vähän sähköä kuluttavan kämpän kWh hinta nousee melko roimasti.

Sinuna mä ostaisin Lexuksen hybridi maasturin. Ei tarvitse ladata, pieni polttoaineen kulutus, ja polttomoottorina poliittisesti hyväksytty vähäpäästöinen vaparibensa.
 
kysymys oikeastaan on maksaako 10.000 euroa autoveroa dieselistä vai 10.000 euroa Daimlerille akuista ja hybriditekniikasta. Ajoa tulee 15000km vuodessa.

Noin vähällä ajolla dieselin lisämaksut menevät ihan hukkaan. Akun hinnasta saatat saada myöhemmin enemmän takaisin.

1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

Harvalla on vertailukelpoisia malleja. Konasta ja Ioniqista taitaa löytyä kaikki vaihtoehdot, niistä voinee vähän suuntaa hakea, että pelkkä bensa vs. hybridi syö enemmän.

4. EU tilastojen mukaan kotitaloussähkön hinta on Suomessa keskimäärin 0,17 €/kwh kun kaikki käyttävät 0,1 €/kwh mitä kyllä minunkin sähkölasku suunnilleen näyttää. Mistä tuo 0,17 € tulee? Maksaako sähkö noin paljon enemmän esim taajamien ulkopuolella?

Siihen on varmaankin jyvitetty kuukausimaksut sisään mukaan, mutta niiden huomioiminen on vähän kyseenalaista tuollaisessa vertailussa, kun sähköliittymä on jo olemassa, eikä lisääntynyt käyttö nosta kiinteitä kustannuksia. Enemmällä käytöllä vain hinta laskee..
 
Mitkä lisämaksut? Diesel on tolla ajomäärällä ja autotyypillä vuotuisissa kustannuksissa halvempi. Jos jotain niin tässä maksetaan satasia vuodessa siitä että on akku jota ei käytä.
Korkeampi autovero ja vuotuinen ajoneuvovero ainakin on dieselissä suuremmat. Omalla plugarilla olen nyt ajanut noin 8000km, joka on hiukan alle puolet vuotuisesta ajomäärästä. Bensaan on mennyt rahaa 80 euroa koko aikana ja tankissa on vielä 3/4 osaa jäljellä eli pari tuhatta kilometriä ainakin. Lisäksi sähköön on mennyt noin 150 euroa. Vastaavasti samankokoisella ja -hintaisella dieselillä pelkkään polttoaineeseen olisi mennyt samassa ajassa yli 650 euroa ja vuotuinen isompi ajoneuvovero sitten vielä päälle. En millään jaksa uskoa, että plugarin hintakehitys ainakaan merkittävästi huonompi olisi kuin dieselin. Todennäköisesti asia on toisin päin tulevaisuudessa.
 
Tässä kysymykset:
1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

Oma V90 T8 vie noin 7 litraa sadalla maantiellä mökkireissuillam, sukulointireissuilla (n 30-500 km matka, lataus auttta noin 40 km matkan). Ajan noin 19 km/h + rajoitus (paitsi taajamissa tms missä rajoituksen mukaisesti).
Rauhallisemmalla tahdilla noin 6 l/ 100 menee noilla reissuila, kokeilin kertaalleen.
Epäilisin, että vie selvästi vähemmän kuin lähin vastaava V90 T6 malli, vaikka painoa on selvästi enemmän. Aiempi 500 kg kevyempi (ja 200 hv tehottomampi) autoni kulutti samoilla reissuilla noin 7 l/100.
 
Tässä kysymykset:
1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

Ainakin bemarin 330/530 hybridi menee selkeästi pienemmällä kulutuksella kuin vastaavantehoinen 328/330 bensa vaikka ei lataisi koskaan. oman keskikulutus pyörinyt vajaassa seitsemässä (pääosin kehä3 sisäpuolista ajoa) ja lataan todella laiskasti. Edellinen 320i keskikulutus pyöri jossain 8.5 tuntumassa vaikka oli todella paljon tuhnumpi kulkemaan.
En tiedä miten tuo sen tekee mutta pitkää pätkää maantielläkin menee hieman pienemmällä vaikka luulisi että hybridi ei silloin tee mitään ja on pelkkä painolasti.

3. Onko kellään kristallipalloa pitääkö plugari jälleenmyyntiarvonsa paremmin?

Voisi kuvitella että pitäisi kohtuu hyvin arvon koska verot ja muut on tosi pienet ja valehdellut kulutuslukemat näyttää todella houkuttelevilta kenen hyvänsä silmissä.
Tietty on porukkaa jotka pelkää että joutuu vaihtamaan kymppitonnilla akkuja heti takuun rauettua.
 
Niin, kotona ladataan se mitä arkisin käytetään. Latausmahkuista ja kilsoista riippuen 10 tuntia ei edes välttämättä riitä. Monta muuttujaa tuossa kumminkin on, niin ehkä ei kannata turhaan ihmetellä moisia.

Esim. oma tyypillinen perjantai on 400 kilsaa ajoa ja lauantaina 300 kilsaa. Eli pe-la pitäis ladata jotain 50 kWh varmaan jos kulutus on joku 15 kWh/100 km. Tuon lataamiseen menee vaikka 16 A yksivaihelaturilla 13 tuntia, joka riittää itselleni, kun lähtöjen välissä on tyypillisesti n. 14-15 tuntia.
Paljonko sun vuosiajot on?

edit: 36tkm/v pelkistä viikonloppuajoista on aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Korkeampi autovero ja vuotuinen ajoneuvovero ainakin on dieselissä suuremmat. Omalla plugarilla olen nyt ajanut noin 8000km, joka on hiukan alle puolet vuotuisesta ajomäärästä. Bensaan on mennyt rahaa 80 euroa koko aikana ja tankissa on vielä 3/4 osaa jäljellä eli pari tuhatta kilometriä ainakin. Lisäksi sähköön on mennyt noin 150 euroa. Vastaavasti samankokoisella ja -hintaisella dieselillä pelkkään polttoaineeseen olisi mennyt samassa ajassa yli 650 euroa ja vuotuinen isompi ajoneuvovero sitten vielä päälle. En millään jaksa uskoa, että plugarin hintakehitys ainakaan merkittävästi huonompi olisi kuin dieselin. Todennäköisesti asia on toisin päin tulevaisuudessa.
Tässä käsittääkseni oli tilanne että ei saa ladattua kotona/töissä, joten ajo olisi lähinnä bensalla. Toki plugari on hyvä jos ajaa lyhyttä matkaa ja saa vielä ladattua auton töissä, tällöin ei maksa mitään. Mutta jos ajaa pitkää matkaa eikä ole missään latausmahdollisuutta niin äkkiä diesel on halvempi.
 
Kuluttaa vähemmän, koska se on kuitenkin hybridi, mutta ison maasturin kulutus ei ole pieni millään mittapuulla katsottuna.

Yleisesti plugin hybridien kulutus pelkällä bensalla on kuitenkin selkeästi suurempi kuin "itselataavien" hybridien bensankulutus. En tiedä onko se akun massa kuitenkaan niin merkittävä, epäilen että suurin syy on se että valmistajilla ei ole mitään intressejä alkaa hieromaan sitä hybrid tilan kulutusta, kun virallinen kulutus saadaan kauniiksi sillä lataussähköllä.


Minuuttihinnalla plugarin lataaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Jossain tapauksessa sillä voi saada sijainnillisesti hyvän parkkipaikan.

Sanoisin että dieselillä on se suurin poliittinen riski, joskaan ei niinkään suomessa, mutta keskieuroopassa romahtanut dieselin hintataso vaikuttaa kyllä suomeenkin. Toisaalta, niitä myydään jo nyt siellä selkeästu vähemmän uutena kuin aiemmin.


Kerrostaloluukuissa on myös melko kallis sähkö, mutta epäilen että noissa virallisissa taulukoissa siihen kWh hintaan on hierottu myös kk maksut sisään, jolloin erityisesti vähän sähköä kuluttavan kämpän kWh hinta nousee melko roimasti.

Sinuna mä ostaisin Lexuksen hybridi maasturin. Ei tarvitse ladata, pieni polttoaineen kulutus, ja polttomoottorina poliittisesti hyväksytty vähäpäästöinen vaparibensa.

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista! Tässä vertailuni diesel vs. bensaplugari, molempien hinnat karkeasti samat 60 keur:

MB GLC 220d: 194hv, 0-100km/h 7,9s, kulutus luokkaa 7l/100km, tankki 66l litraa eli yhdellä tankkaamisella n. 950km

MB GLC 350e: 315hv (bensakone 211hv), 0-100km/h 5,7s, arvioin kulutukseksi kun ei siis ladata lainkaan luokkaa 11l/100km omalle ajolle 90% kaupungissa/taajamassa, tankki 50l eli yhdellä tankillisella n. 450km. Netistä löytyi GLC hybridille testi jossa todettiin: “So despite not being able to plug in too many times I still achieved a respectable 10.5L/100 km.“

Kilsoja/a 15000km

MB GLC 220d:
Dieselin hinta 1,4€/l
Kulutus 7l/100km
Vuotuiset verot: 740€
-> kulut 2200 €

MB GLC 350e:
Bensan hinta 1,5€/l
Kulutus 11l/100km
Vuotuiset verot: 170€
Ei latauksia tässä skenaariossa
-> kulut 2600 €

Eli ero 400 € dieselin hyväksi. Jos nostaa ajomäärän 20000km niin sitten diesel on vuodessa 800€ halvempi. Mikä on sitten tasapainopiste 15000km ajolla? Olettaen että sähköä saisin töistä/julkisesti 0,15€/kwh niin 2,5 latausta viikossa ajaa kustannukset samaan. Esim. 5 latausta viikossa niin plugari on vuodessa 450€ edullisempi.

Autovistan mukaan 3v/75000km jälkeen dieselin hinnasta on 52% jäljellä ja bensaplugarin 57% eli ero on 3000 euroa. Jos tämä ero säilyy tulevaisuudessa ja hinnan laskun ottaa mukaan niin bensaplugari on "aina" edullisempi. Verotus ohjaa erikoiseen suuntaan, omassa ehkä ei niin yleisessä skenaariossa enemmän kuluttava ja saastuttavampi on verotuksen vuoksi edullisempi.
 
Ihan havainnollistava laskelma. Tosin itselläni on viimeisen 1000km aikana bensalla ajoa n.60km (tämäkin sen vuoksi, että sähkö loppui), niin tuokin on todella yksilöllistä, että kuinka nuo kulut muodostuvat. Sitten taas kesällä puolet ajosta oli bensalla, koska oli niin paljon mökkireissuja ja muita reissuja pois kaupungista. Kaupungissa hybridi on kyllä todella taloudellinen dieseliin verrattuna, mikä korostuu, kun ruuhkien takia on paljon kiihdytys-jarrutus-syklejä. Autona E300e.
 
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista! Tässä vertailuni diesel vs. bensaplugari, molempien hinnat karkeasti samat 60 keur:

Saahan sitä tietysti yhteen merkkiin lukittautumalla haluamiaan numeroita dieselin eduksi. Mutta karvalakkivarusteetko riittäisi? Samaan hintaluokkaan jos mukaan otettaisi kansanauto RAV4 kaikilla varusteilla (kulutus 6 l/100 km), niin latauskelvottomana vuosikustannus olisi noin tonnin halvempi kuin mersun bensat.
 
Belgialainen yliopisto juuri tuossa keväällä kertoi keksineensä tavan saada 15 % aurinkopaneeliin osuvasta energiasta vedyksi, ja toinen, eri yliopistoiden tutkijoista koostuva ryhmä kertoo 19 %:sta. Kun aurinkopaneeleiden hyötysuhde on 15-20 %, tuo tarkoittaa lähes 100 % hyötysuhdetta vedyn tuotannolle. Kun ottaa vielä huomioon, ettei aurinkopaneelien energiaa pysty varastoimaan akkuihin mitenkään merkityksellisiä määriä, on hyötysuhde käytännössä yli ykkösen.

KU Leuven scientists crack the code for affordable, eco-friendly hydrogen gas

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.8b00920
Hienoa jos saavat nuo massatuotantoon. Sitten vedyssä voisi olla hitunen järkeä. Tosi markkinoille saamiseen menee parhaassakin tapauksessa monta vuotta.
 
Toimiikohan tuo polttis paremmalla hyötysuhteella ollessaan vain generaattorina?

Voisi ainakin periaatteessa toimia. Tietysti tulee myös uusia häviöitä kun muutetaan liike sähköksi ja takaisin liikkeeksi. Kaupungissa tuo varmaan säästää huomattavasti, mutta maantiellä suora veto olisi varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
 
Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.
 
Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.

Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
 
Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.
 
Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.

Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa. Vaikka tuota ei optimoisikaan ihan loppuun asti, niin sillä voitetaan paljon että kaikkein huonoimman hyötysuhdealueen käyttö voidaan välttää.
 
Sinänsä muuten sarjahybrid sopii pakuun mainiosti.

Voisi kuvitella, että raksapenoilla jne. Olisi paljonkin käyttöä pakulle joka toimii myös 5-15kw genuna.
Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa.
Toyota-kuskien valituksesta huolimatta, se on suvereenisti suosituin hybridi-drivetrain markkinoilla ja kaikilla mittareilla massoille myyvä auto, joten selkeästikään haitta ei ole kovin iso.

Fordin valmistusmäärät jäävät myös niin pieniksi, että sen ei tarvitse sopia kaikille tai edes suurimmalle osalle pakun ostajista. Kunhan se sopii 2%:lle potentiaalisista pakun ostajista, niin pari tuhatta kappaletta liikkuu globaalisti vuodessa helposti.

Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.
 
Viimeksi muokattu:
Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.

Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
 
Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
Joo, ja välityssuhde on sellainen, että moottoria ei voi käyttä suoravetona renkaiden pyörittämiseen matalissa vauhdeissa, vaan ainoastaan maantie / motarinopeuksissa.

Kaupunkiajossa sekin on puhtaasti sarjahybridi.
 
Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?

Sama homma Amperassa. Vaihdelaatikko kannattaa toki jättää pois eli suora veto on mahdollinen tietyllä nopeusalueella (luokkaa 80km/h ja yli). Puhdas sarjahybridi olisi siitä hyvä, että sähkömoottorin teho olisi aina viiveettä käytettävissä. Amperassa on pieni viive maantiellä kiihdyttäessä, kun vaihdetaan polttomoottorilta tai pienemmältä sähkömoottorilta isolle sähkömoottorille. Tässä on aika hyvä kuvaus siitä miten Amperan voimalinja toimii:
 
Saksan autojätit piiskaavat kauppiaita myymään enemmän sähköautoja – VW-kauppias kertoo mahdottomasta tavoitteesta
Saksassa autokannan sähköistäminen on edennyt nihkeästi. Nyt takamatkaa kurotaan kiinni sekä valmistuksessa että myynnissä.
Maan mittava autokauppiasverkosto on joutumassa ahtaalle tässä murroksessa.

Sähköautojen myynti kasvaa nopeasti, mutta absoluuttiset määrät ovat vaatimattomia. Syyskuussa kasvua kertyi 150 prosenttia elokuuhun verrattuna.
Yhteensä myytyjä sähköautoja oli kuitenkin vain vajaat 6000. Hybridit eivät sisälly tähän lukuun.

Autonvalmistajat yrittävät nyt vauhdittaa myyntiä kaikin keinoin. Taustalla kummittelevat hiilidioksidipäästöjen tiukentuvat rajat.
Jos sähköautojen ja hybridien myyntiin ei saada vauhtia, valmistajille tulee maksettavaksi miljardien sakkoja.

Sähköautojen ostajia tuetaan tällä hetkellä 4000 euron alennuksella. Puolet siitä maksaa Saksan valtio ja puolet otetaan valmistajien kassoista.
Tuki ei ole vauhdittanut myyntiä odotetusti.

Audi aikoo säätää myymälöidensä bonusjärjestelmää tiettävästi niin, että täydet bonukset maksetaan vasta, jos sähköautojen osuus kokonaismyynnistä on 20 prosenttia.

KL:n tavoittama eteläsaksalainen Volkswagen-kauppias, joka ei halua nimeään julkisuuteen, vahvistaa, että ”20 prosentin osuudesta on ollut puhetta”.
Kokenut yrittäjä muistuttaa, että tavoitteeseen on mahdoton päästä, koska sähköautojen valikoima on rajattu ja valmistusmäärät ovat edelleen pieniä.

Autokauppiaita ja korjaamoita edustava autoalan keskusliitto ZDK moittii valmistajia siitä, että mallistoa lähdettiin sähköistämään liian hitaasti.
ZDK:n mielestä konsernit yrittävät uusilla bonusjärjestelyillä siirtää vastuuta omista virheistään jo muutenkin vaikeuksissa olevalle jälleenmyyntiverkostolle.
- Kauppalehti
 
On varmaan jälleenmyyjien vaikea myydä autoja, joita ei ole olemassa. Kyse on todellakin valmistajien virhearvioinnista, jonka hätäkorjaamiseenkin tulee menemään vuosia.
 
Se olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
Live.volvocars.com

Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa :tup::drool:

Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa. :)
 
Se olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
Live.volvocars.com

Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa :tup::drool:

Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa. :)
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)
 
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)
En usko, että tulee olemaan mitenkään pilvin pimein. Sähköautoja on kappalemääräisesti vielä vähän ja silloin käytettyjen kysyntä on kovaa. Uusien autojen kohdalla muut kuin Tesla eivät ole osoittaneet kykyä valmistaa suurta määrää autoja. On melkeinpä todennäköisintä, että tuotannon kasvattamisessa vastaamaan edes osittain kysyntään menee vuosia.
 
tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)

Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.

Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös :tup:
 
Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.

Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös :tup:
Onko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?
 
Tunteeko joku tuon uuden Mini Countryman phevin voimansiirtoa? Mun käsityksen mukaan aikaisemmin tässä oli sama systeemi kuin BMW 225xe:ssä, eli edestä veti 1.5l polttis ja takaa sähkömoottori. Nyt tuolla Minin sivuilla Countryman Plug-In Hybrid | MINI kerrotaan että moottorin koko voima voidaan siirtää tarvittaessa taakse. Onko ne vaihtaneet tähän erilaisen nelivedon, mallia X5 40e? Vai onko tässä vaan virhe sivuilla...
 
Mini käyttää BMW pienten mallien etuvetorakennetta eli 1srj & 2srj, joten sieltä löytyy referenssit.
 
"Esityksen vaikutusarvioissa puhutaan 1 100-2 300 euron investointitarpeesta latauspistettä kohti, mutta käytäntö on osoittanut, että todelliset kustannukset saattavat olla jopa 5 000 euroa."

Luen ton vähän samalla tavalla, kuin kerrottais autojen hinnoista seuraavasti: Henkilöauton saa 24 000-32 000 eurolla, mutta käytäntö on osoittanut, että todellinen hinta saatta olla jopa 455 000 euroa.
 
Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.

Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
 
Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.

Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
Ainakin pääkaupunkiseudulle sähköbusseja on tulossa aika nopealla aikataululla. Ilmeisesti ovat ihan kilpailukykyisiäkin, koska ajokustannukset putoavat niin paljon.
Helsingin seudun linjoille tulee 30 uutta täyssähköbussia
 
<off topic>
Heh. On kyllä aika kuvaavaa, että keskustapoliitikkojen hallitusohjelman vastaisia kantoja rummutetaan oppositiopuolue Kokoomuksen verkkolehdessä :D.
</off topic>

Halvimmillaan tuollaisen hidaslatauspisteen saa lämmitystolpasta n. 300€ + työt. Toki jos pisteitä tulee useampia, niin ainakin vanhemmissa kohteissa saatetaan joutua uusimaan johdotuksia ja lisäämään jakokeskuksen kapasiteettia.

Tietenkään latauspisteiden määrää ei kannata järjettömästi ylimitoittaa, koska Suomessa on vasta n. 15500 (2404 BEV + 13095 PHEV) ladattavaa sähköautoa. Julkisten pikalautaus ja julkisten latauspisteiden määrä on nykyiselläänkin ihan riittävä (esityksen sivu 7) ja paukut kannattaisikin laittaa peruslatauspisteiden lisäämiseen asuntojen parkkipaikoille ja työpaikoille.

Julkisten latauspisteiden määrän kasvunopeus näyttää vähintäänkin riittävältä. Yo. dokkarista kaivettuna julkiset latauspisteet ovat lisääntyneet 50%- ja peruslatauspisteet 86% vuodessa 2017 -> 2018. Toki lähtötaso on matalahko ja samalla BEV:t ovat lisääntyneet 65,91% ja PHEV:t 128,97%.
Latausverkko näyttää olevan hyvin keskittynyttä etelä-suomeen, mutta niinhän ovat ihmiset ja liikennekkin. Kaupungeissa liikenteen sähköistyminen toki tuo suurimmat edut ilmansaasteiden ja melun vähenemisen vaikutusten takia. Siis sen lisäksi, että kasvihuonepäästöt saadaan laskuun edullisemmin pitkällä tähtäimella kuin esim. biopolttoaineilla, joilla on myös oma paikkansa ratkaisupaletissa.

Edit: Tietenkin ladattavien sähköautojen houkuttelevuuden kannalta lupailut latausverkoston nopeasta laajenemisesta ovat pelkkää boonusta. Aika moni varmasti vieläkin tuskailee "pääsenkö perille" ja "missä lataan kun olen menossa paikassa x" -ongelmien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.
 
Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.

Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
 
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
 
Typerä kysymys varmaankin, mutta kun tietoa ei ole, niin kysyn:
Estääkö sähkö- ja hybridiautot liikkeelle lähdön, jos latauspiuha on vielä kiinni?
Minulla on jostain syystä fobia unohtuneestä lämppärinpiuhasta, jonka takia olen vuosien varrella käyttänyt mitä omituisimpia varomuistutuksia. On lumiharjaa rattiin nojallaan sun muuta. Nyt on haaveissa päästä peloista eroon, kun siirtyminen hybridimaailmaan alkaa lähestyä. Kiitos vastauksista!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 756
Viestejä
4 662 405
Jäsenet
76 496
Uusin jäsen
oskaraspvik89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom