Keskustelua hybridiautoista

Ilmeisesti Passat GTE 2016 ei osaa kun alkoi valitella kovimmilla pakkasella12v jännitettä. Tästä aiheutui kaiken näköistä pikku ongelmia. Auto kyllä lähti kiltisti aina käyntiin.

Lataa ajossa 12 V akkua suurjännitepuolelta, mutta joku suunnittelun kukkanen volkkarin insinööreiltä ettei ladatessa lataa 12 V akkua. Tällöin jos ajaa talvella lyhyttä ajoa ja pitkään laturissa niin voi olla vähän sama kuin akulle kuin webaston käyttö ja lyhyt ajo.
 
Kyseessä siis ainakin 2014 vuoden korimallin dieselplugari V60.

Jarruttelee vähän ostohaluja, jos polttomoottoripuoli sitten hörppää huonojen välitysten ja vähäisten vaihteiden takia enemmän ainetta. Tuokin 225xe pyöritti konetta satasen vauhdissa noin 2500 rpm.

Volkkarissa hybridivoimansiirto on myös kuusivaihteisen DQ400e dsg-vaihteiston yhteen tehty. Mm. uudessa passatissa kaikki muut 7-vaihteisia paitsi phev 6-vaihteinen.

Tosin välitykset ovat ihan kunnossa ainakin golffissa, kun 120 vauhdissa ollaan vielä alle 2500 kierroksessa.
 
Volkkarissa hybridivoimansiirto on myös kuusivaihteisen DQ400e dsg-vaihteiston yhteen tehty. Mm. uudessa passatissa kaikki muut 7-vaihteisia paitsi phev 6-vaihteinen.

Tosin välitykset ovat ihan kunnossa ainakin golffissa, kun 120 vauhdissa ollaan vielä alle 2500 kierroksessa.

Ne ylimääräiset vaihteet auttavat sopivan välityssuhteen löytämisessä eri nopeuksissa, kyllähän pitkän suurimman vaihteen saa vähemmälläkin vaihdemäärällä, mutta silloin moottoria ei voida käyttää yhtä optimaalisilla kierroksilla.

Äkkiseltään tosin arvelisin että tuon kompensoiminen sähköllä ei ole kovin hankalaa.
 
Variaattrovaihteiston yksi suurimmista eduista on se että sieltä löytyy varmasti oikea välityssuhde. Tuo näkyy hyvin Subaruissa joissa on automaatissa hemmetin paljon pienempi kulutus kuin manuaalissa.

E: Tai näkyi, ovat näköjään kaikki nykyään tuolla variaattorilla.
 
Melko kovilta kierroksilta kuulostaa? 330e:ssä 120kmh vauhdissa ~1900rpm...

330e ei todellakaan ole mikään normaali/järkevä vertailukohta, kun se on isomoottorinen auto joka on tehty nielemään kilometrejä saksan autobahneilla.

Normaalille henkilöautolle alle 2500 kierrosta 120llä on vähän.
 
330e ei tosiaan ole isomoottorinen, mutta isotehoinen se kyllä on. 340i on varmaan vielä tehokkaampi.
 
330e ei todellakaan ole mikään normaali/järkevä vertailukohta, kun se on isomoottorinen auto joka on tehty nielemään kilometrejä saksan autobahneilla.

Normaalille henkilöautolle alle 2500 kierrosta 120llä on vähän.

No mihin tämä verrokki, Golf GTE sitten on tehty? Ugandan mutateillekö?

Kehtaatko perustella vielä miksi kahden hybridin vertailu ei ole normaalia tai järkevää?
 
330e ei tosiaan ole isomoottorinen, mutta isotehoinen se kyllä on. 340i on varmaan vielä tehokkaampi.

Jaahas, bemari on jälleen luopunut vanhasta systeemistään ilmoittaa teho suoraan mallinumerossa. Luulin kolmelitraiseksi kuten Wanhoina Hyvinä Aikoina.

Tosin 292 hepan kokonaisteho on aika eri luokkaa kuin perheautoissa silti. Ja se on myös eri luokkaa kuin Golf GTEn 204 heppaa.
 
No mihin tämä verrokki, Golf GTE sitten on tehty? Ugandan mutateillekö?

Suosittelen opettelemaan hiukan maantietoa. Maailmassa on aika paljon muitakin maita kuin Uganda ja Saksa. Maita, joissa on hyviä moottoriteitä joiden suurin nopeusrajoitus on jotain väliltä 110km/h-160km/h.

Kehtaatko perustella vielä miksi kahden hybridin vertailu ei ole normaalia tai järkevää?

Kehtaatko perustella vielä, miksi Ferrari F40n ja jonkun skodan 1.2-litraisen T(F)SIn vertailukin ei olisi sitten normalia tai järkevää, koska molemmissa on bensakone turbolla?

330e on aika paljon suurempiin nopeuksiin tehty auto kuin Golf GTE, kokonaistehot 204 hp vs 292 hp.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen opettelemaan hiukan maantietoa. Maailmassa on aika paljon muitakin maita kuin Uganda ja Saksa. Maita, joissa on hyviä moottoriteitä joiden suurin nopeusrajoitus on välillä 110km/h-140km/h.



Kehtaatko perustella vielä, miksi Ferrari F40n ja jonkun skodan 1.2-litraisen T(F)SIn vertailukin ei olisi sitten normalia tai järkevää, koska molemmissa on bensakone turbolla?

330e on aika paljon suurempiin nopeuksiin tehty auto kuin Golf GTE, kokonaistehot 204 hp vs 292 hp.

Suosittelen HIEMAN perehtymään aiheeseen mihin kommentoi, ei mene ihan näin naurettavaksi lässyttelyksi koko homma.

330e:ssä on 252hv. 292hv hetkellinen huipputeho löytyy G20-korisesta 330e:stä, joita ei käsittääkseni ole toimitettu asiakkaille vielä yhtään.

Minusta vertailu tuon golf GTE:n ja oman 2016-mallisen 330e:n välillä on ihan järkevä. Samasta maasta tulevia, about samanhintaisia ja likimain saman kokoisiakin autoja.

Mutta hauska näin bemarin ratista kuulla että minut mielletään ferrarikuskiksi, ja golffilla ajelevat ovat käytännössä skodakuskeja. Kyllähän tuo itsetuntoa nostaa (y)
 
Suosittelen HIEMAN perehtymään aiheeseen mihin kommentoi, ei mene ihan näin naurettavaksi lässyttelyksi koko homma.

Niinpä, suosittelisin hiukan hankkimaan perspektiiviä siihen, että maailmassa on muitakin autoja kuin Bemareita ja ymmärtämään että sitä, millainen oma Bemari on, ei voi eikä kannata yleistää autoihin yleisesti.

330e:ssä on 252hv. 292hv hetkellinen huipputeho löytyy G20-korisesta 330e:stä, joita ei käsittääkseni ole toimitettu asiakkaille vielä yhtään.

Minusta vertailu tuon golf GTE:n ja oman 2016-mallisen 330e:n välillä on ihan järkevä. Samasta maasta tulevia, about samanhintaisia ja likimain saman kokoisiakin autoja.

.. Paitsi että 330e (se 2016-mallikin) on selvästi suurempi, n. 10% kalliimpi ja painavampi, ja n. 24% tehokkaampi. Ja takavetoisena myös selvästi erityylinen auto.

Golf GTE on enemmän "ekoauton suuntaan" ja omaa yli tuplasti järeämmän akun jolla ajelee paljon pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Hinta menee käytännössä lähelle 330e:n hintaa ainoastaan tuon isomman akun takia.


Ja kun kyse oli nimenomaan niiden bensakoneiden kierroksista, niin toisessa 1.4-litrainen turbokone, toisessa 2-litrainen turbokone
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, bemari on jälleen luopunut vanhasta systeemistään ilmoittaa teho suoraan mallinumerossa. Luulin kolmelitraiseksi kuten Wanhoina Hyvinä Aikoina.

Tosin 292 hepan kokonaisteho on aika eri luokkaa kuin perheautoissa silti. Ja se on myös eri luokkaa kuin Golf GTEn 204 heppaa.
Entäpä Auris TS hybrid 136 kaakkeineen? Sitä ei ainakaan ole suunniteltu autobahneille, koska huiput vain 175 km/h. Vääntö heiveröinen 142 Nm@4000 rpm ja sähkis ei auta kun 120 nopeutta. Eikä ole Ferrari tahi kallis. Kierrosluku tasamaalla on noin 2150 rpm@120 km/h todellista. Loivassa Hämeenlinnanväylän alamäessä noin 1850-2050 rpm@120 todellista. Ylämäessä riippuen jyrkkyydestä noin 2250-2600 rpm@120 todellista.

Portaaton välityssuhde elää, kuten pistekaaviosta voi nähdä. Suurinta eläminen on satasen vauhdissa. Silloin on ajovastuksista riippuen ollut 1000-2700 rpm! Tasamaalla oli 1750 rpm.

Näppituntumalta sanoisin, että jopa äidin pikkuinen Yaris hybrid saattaa mennä alle 2500 rpm@120 todellista. Pitää joskus laittaa lukija kiinni niin näkee. Että siihen nähden kuulostaa aika lyhyeltä GTE:n suurin vaihde, jos vain 48@1000 rpm. Voiko edes olla noin lyhyt?

Screenshot_20190821-090239.png
 
Paitsi että 330e (se 2016-mallikin) on selvästi suurempi, n. 10% kalliimpi ja painavampi, ja n. 24% tehokkaampi. Ja takavetoisena myös selvästi erityylinen auto.

10% hintaero uudessa autossa on naurettavan pieni, tuskin juuri ohjaa valintaa mihinkään suuntaan (kun kerran ei muutenkaan puhuta mistään hinnat alkaen -mallin autoista).

Golf GTE on enemmän "ekoauton suuntaan" ja omaa yli tuplasti järeämmän akun jolla ajelee paljon pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Hinta menee käytännössä lähelle 330e:n hintaa ainoastaan tuon isomman akun takia.

Ja kun kyse oli nimenomaan niiden bensakoneiden kierroksista, niin toisessa 1.4-litrainen turbokone, toisessa 2-litrainen turbokone

Olisi varmaan parempi vaan jättää huomiotta tämä kommentti, kun tästä sekoilusta ei enää ota selvää mihin vertaat... mutta kysytään nyt siis tätä golf GTE:tä tuntematta, että onko siinä nyt siis "yli tuplasti järeämpi akku" verrattuna vanhan 330e:n 7.6kWh:n vai uuden 12kWh:n akustoon? Eli löytyykö siitä yli 15.4kWh vai yli 24kWh akusto?

Bemarissa tosiaan on isompi kone, mutta sou not - ei tuo ero mitenkään valtava ole. Pidän silti noita GTE:n välityksiä kumman lyhyinä, kun omat kokemukset noilla DSG-vehkeillä ajosta on sellaiset, että ne repivät todella agressiivisesti isompaa silmään, ja 60-70 vauhdissa pesässä on jo kuudes pykälä, kierrosten ollessa niin alhaalla että kone voi jopa jyristellä sen vuoksi. Tuntuisi että tällaisessa "enemmän ekoauton suuntaan" viritetyssä hybridissä välitykset olisivat nimenomaan mahdollisimman pitkät. 120kmh nopeuksilla tuolla keskisemmässä euroopassa ajellaan varmasti paljonkin, ja pienemmät kierrokset varmaan näkyisivät pienempänä kulutuksena. Vääntöähän tuossa 1.4tsi:ssä on ihan hyvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Gte Golfilla en ole ajanut, mutta
onkohan tuo 2500rpm 120km/h katsottu tuosta "tehomittarista"?
Edit:sokea

Screenshot_20190821_095931.jpg
 
Gte Golfilla en ole ajanut, mutta kuvien perusteella kierroslukumittaria ei varsinaisesti ole.
Onkohan tuo 2500rpm 120km/h katsottu tuosta "tehomittarista"?

Screenshot_20190821_095931.jpg

Hoh, melkonen mittari... mitähän tuo niinkuin yrittää kertoa. Onko tuo "boost" sähköboosti, vai ahtaako se sitten sitä tsi:tä enempi vai...
 
Hoh, melkonen mittari... mitähän tuo niinkuin yrittää kertoa. Onko tuo "boost" sähköboosti, vai ahtaako se sitten sitä tsi:tä enempi vai...
Isompi näyttänee sähkömoottorin tehon prosentteina ja pieni tosiaan polttiksen kierrokset, ja koeajon perusteella muistaakseni tuo boost meinasi tosiaan sähköboostia polttiksen päälle.
 
Mittaristona toi on tosi kiva, paljonko tehoa tulee ulos ja paljonko jäljellä. Toi boost tuolla sadan päällä on se hölmö juttu, sama vika löytyy myös bemareista. Ois niin tyylikäs ilman tuota erillistä "all-in" indikaatiota, kuten Rollsissa.

2020-bmw-330e-16.jpg


rolls-royce-ghost-series-ii-review-2014_34.jpg
 
On muuten tismalleen sama mittari myös bemarin hybrideissä, paitsi noissa parissa vanhimmassa :)

Wait, what? Missä tää mittari on bemarilla käytössä muka?

Ja siis missä "parissa vanhimmassa"? Tarkoittanet 3- ja 5-sarjan activehybrid-malleja, eikös ne ole ne kaks vanhinta mallia? No, jos noi poislukien bemarissa olis tuo mittari niin silloin se ois mun 330e:ssä kans - ja ei muuten ole.
 
740e:stä lähtien kaikissa uudemmissa eli jo kolmen vuoden ajan. Toisin sanottuna edellisen idrive 6 ja nykyisen idrive 7 versioiden mittaristossa ollut tuo. F30 oli vielä idrive 5.

Hnngh. En ole uskaltanut uudempia vielä koeajaa, ettei autokuume yllätä.

Onneksi näihin G20 330e alkupään autoihin ei saa koukkua, saa rauhassa odotella ainakin sen aikaa...
 
Tulipas melkoinen keskustelu, tästä kuvasta voitte laskeskella kierrokset 120 km/h vauhdissa ja miettiä power mittarin toimintaa. Ja kun sähkö-/hybridiautoista puhuttaessa aina kysytään vetokoukusta, niin löytää 1500kg jarrullisella vetomassalla :geek:

gzpCcak.jpg


Kuva Saksasta autobahnilta ja apukuskin ottama :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin lehdistö tuumas, että hiukan "päälleliimatun" oloinen // tehty pakon edessä kiireellä, ei toimi sulavasti ja vie tavaratilaa.
 
Ainakin lehdistö tuumas, että hiukan "päälleliimatun" oloinen // tehty pakon edessä kiireellä, ei toimi sulavasti ja vie tavaratilaa.
Joo, see kontin lattian korotus on hölmö. Selvästi viritetty vaan vanhaa korimallia. Tila riittää kuitenkin mulle, joten ei haittaa. (Farkkua siis kokeilin)
Omassa pk-seudun sekalaisessa koeajossa pääsi kevyesti n. neljän litran kulutukseen, mikä on kyllä aika lupaavaa.
 
Mietin samaa. Itsellänikin Mondeo tosin vanhempaa korimallia ja jos sitä vähän korottaa lattiaa niin siinä on silti enemmän tilaa kuin verrokeilla...
 
Mietin samaa. Itsellänikin Mondeo tosin vanhempaa korimallia ja jos sitä vähän korottaa lattiaa niin siinä on silti enemmän tilaa kuin verrokeilla...
Litroissa mitattuna tilaa on farmari hybridi Mondeossa teknavin mukaan 403 litraa, toki tämä on mitattu tavaratilan näkösuoja ja penkit ylhäällä. Verrokkina uuden Golfin (hatchback) kontti vetää 380 litraa. En pitäisi Fordin suoritusta kovin hyvänä ottaen ulkomitat huomioon. Laajenettuna Mondeossa tilaa onkin reilut 1,5 kuutiota. riittänee valtaosalle ihmisistä.
Tuon Mondeo hybridin kontin muodoista tulee mieleen joskus perheessä ollut Bmw E39 korinen farmari, todella matala ja ärsyttävä tavaratila käyttää. Näkösuojan saat heittää samointein varastoon ja ajelet sitten lastenrattaat ja kauppakassit taustapeilissä...
 
Hyvää kehitystä. :tup::tup::tup:Noita kun käytettäisiin myös sähköautojen akkumineraalien louhinnassa.:tup:

Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata

"Sveitsiläisessä sähködumpperissa on suurin missään ajoneuvossa oleva akku. Sähkökäyttöisyys auttaa vähentämään lähes 200 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa perinteiseen dieseldumpperiin verrattuna.

Sähködumpperissa on 600 kWh:n akusto, joka ymmärrettävästi tyhjenee jonkin verran, kun massiivinen ajoneuvo ajaa vuorenrinnettä ylös kalkkikivikuormaa hakemaan. Mutta kun sen lavalle kipataan 65 tonnia kiviainesta, ja koko komeus lähtee kulkemaan takaisin alas sementtitehtaalle, lataa dumpperin jarrutusenergian talteenottojärjestelmä akustoa enemmän kuin mitä ylämäkeen kuljettaessa tyhjän dumpperin akku tyhjenee.

Dumpperin tehdessä tämän matkan noin 20 kertaa työpäivän aikana, tuottaa järjestelmä Kuhn Schweitzin mukaan 200 kWh ylimääräistä energiaa joka päivä.

Kun otetaan huomioon, että tavanomainen polttomoottorikäyttöinen dumpperi kuluttaa vuodessa noin 76 tonnia dieseliä, vähentää sähködumpperi vuodessa jopa 198 tonnia hiilidioksidipäästöjä".
 
Melkoinen ikiliikkuja. Ymmärrän kyllä toimintatavan, mutta kuinka paljon mukana on värikynää.
 
Melkoinen ikiliikkuja. Ymmärrän kyllä toimintatavan, mutta kuinka paljon mukana on värikynää.
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Missä kohtaa mielestäsi on käytetty värikynää? Dumpperi ajaa ensin 110 tonnisena alamäkeen tehtaalle ottaen samalla energiaa talteen. Seuraavaksi dumpperi ajaa 45 tonnisena ylämäkeen hakemaan uutta kuormaa. Kuormasta siis vapautuu ylimääräistä potentiaalienergiaa talteenotettavaksi. Ylimääräistä, koska kuormaa ei tarvitse kuskata takaisin ylös.

Dumpperi ehtii alkuperäisen jutun mukaan ajaa 20 kuormaa päivässä. Niistä kertyy ylimääräistä energiaa 200 kWh (en tiedä mihin käyttävät sen). Yhdestä reissusta kertyy siis ylimääräistä 10 kWh. Akun varaus nousee yhden alamäen aikana 80 % --> 88 %:iin, eli kahdeksan prosenttiyksikköä. Jos oletetaan 100 %:n vastaavan 600 kWh:a, niin silloin yhdessä laskussa talteenotetaan:
0,08 * 600 = 48 kWh. (44 Wh/100 kg, yksikkö valittu sähköpyöräilijöitä varten)

Yksi nousu ilman kuormaa kuluttaa:
48 kWh - 10 kWh = 38 kWh. (84 Wh/100 kg)

Konetehoa dumpperissa on kolmen Formula E:n verran, eli kaiketi noin 600 kW. Nasta laudassa yksi nousu kestäisi 38 / 600 * 60 = 3 min 48 s. Ilman vierinvastusta tai muita häviöitä tuolla teholla ehdittäisiin 310 m korkeuteen. Jutun mukaan mäen jyrkkyys on 13 %, mikä tarkoittaisi dumpperin nopeudeksi noin 310 / 0,13 / 228 s = 10,5 m/s. Häviöiden takia nopeudesta voi luultavasti vähentää kolmanneksen. Fillarivauhtia mennään.

Nyppylän korkeus on arviolta noin 200 m, mutta sitä noustaan peräti 20 kertaa päivässä.


Edit. Korjattu lukuja alkuperäisen uutisen mukaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Missä kohtaa mielestäsi on käytetty värikynää? Dumpperi ajaa ensin 110 tonnisena alamäkeen tehtaalle ottaen samalla 200 kWh energiaa talteen. Seuraavaksi dumpperi ajaa 45 tonnisena ylämäkeen hakemaan uutta kuormaa. Kuormasta siis vapautuu ylimääräistä potentiaalienergiaa talteenotettavaksi. Ylimääräistä, koska kuormaa ei tarvitse kuskata takaisin ylös. Nousu kuluttaa alle 200 kWh, joten akkua ei tarvitse ladata ollenkaan verkosta. Nousumetrejä on luultavasti noin tuhat. Suuresta 600 kWh akusta käytetään akkuystävällisesti vain keskimmäistä kolmannesta.

Siinähän se ikiliikkuja onkin värikynän kanssa kuten itse toteat. Se toimii vain tuossa yksittäistapauksessa hetken ajan.
 
Eilen tuli nähtyä täällä Ruotsissa ensimmäinen Polestar 2 liikenteessä ilman mitään teippauksia tms. Varmaankin julkaisun jälkeen ajateltu, että sama ajella teippaamatta, kun kumminkin yleisö jo nähnyt auton muotoilun. Itse olin positiivisesti yllättynyt ulkonäöstä, oli paremman näköinen kuin XC40, mutta toki en kovin pitkään ehtinyt katsella kun vastaan ajeli.
 
Eilen tuli nähtyä täällä Ruotsissa ensimmäinen Polestar 2 liikenteessä ilman mitään teippauksia tms. Varmaankin julkaisun jälkeen ajateltu, että sama ajella teippaamatta, kun kumminkin yleisö jo nähnyt auton muotoilun. Itse olin positiivisesti yllättynyt ulkonäöstä, oli paremman näköinen kuin XC40, mutta toki en kovin pitkään ehtinyt katsella kun vastaan ajeli.

Tuota olen jo pidempään haaveillut, ajatuksena 3v päästä v60 t8 tilalle, saas kattoa. Onhan tuo jo Englannissa ihmisten ihmeteltävänä jossain näyttely huoneessa :tup:
 
Nyt siirryttiin sitten sähköautoilijaksi, ainakin osittain. Annoin huijata itseäni ostamaan Passat Variant GTE:n. Parin kymmenen kilometrin lenkin perusteella oli erittäin miellyttävä ajettava, etenkin kaupungissa pelkällä sähköllä. Tiukemman kiihdytyksen tuottama futuristinen surina toi hymyn huulille.

Arvioisin, että n. 90 prosenttia auton käytöstä tunteina kuluu kaupunkiliikenteessä, alle 10 kilometrin päivämatkoissa. Toiveena on päästä ajelemaan paljon sähköllä. Useamman kerran kuukaudessa toistuvat pidemmät matkat pääsee sitten näppärästi bensalla, ilman stressiä lataustauoista ja akun riittävyydestä.

Ajoon pääsee vasta tiistaina, katsotaan miten auto täyttää odotukset.
 
Nyt siirryttiin sitten sähköautoilijaksi, ainakin osittain. Annoin huijata itseäni ostamaan Passat Variant GTE:n. Parin kymmenen kilometrin lenkin perusteella oli erittäin miellyttävä ajettava, etenkin kaupungissa pelkällä sähköllä. Tiukemman kiihdytyksen tuottama futuristinen surina toi hymyn huulille.
Tervetuloa kerhoon. :tup:
Mulle ei ole oikein vieläkään selvinnyt tuleeko tuo e-mode kiihdytyksissä kuuluva ujellus oikeasti moottorista vai onko se vaan joku efekti. GTE moodissahan tuo ainakin päästelee jotain efektejä :btooth:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 765
Viestejä
4 581 577
Jäsenet
75 503
Uusin jäsen
mukcy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom