Teknikens Världin testi on maksullinen. En siis näe miten on ajettu. Sen voin luvata, ettei ole ajettu ilman ilmastointia 60-80 km/h maaseututeitä tyynellä, kuten sinun "pisaralla pisimmälle" -ajossa.
Todennäköisesti ilmastoinnit olivat päällä normaalisti, ja paljon risteyksiä/liittymiä kaupunkiajossa sekä mukana myös 90-110 -nopeuksia. Kyydissä luultavasti pari ukkoa. Normaalia, keskimääräistä ajoa. Muuten tulisi lukijoilta paljon vihaista palautetta, kun ollaan ostettu väärä auto omiin ajoihin hissuttelurangen perusteella.
Mulla on jäänyt mieleen 16,8 ja 16,5 kWh Optimasta@TRE. En itse katsellut mittaristoa, vaan kuulin vain ohimennen. Ei hänellä ollut ainakaan OBD-lukijaa kiinni. Kotilatausasema näyttää ladatun energiamäärän, eli olisiko ollut sen lukemia, jos autosta ei kerran mitenkään näe matkan kulutusta. Vai näkeekö sittenkin, kenties matkan päätteeksi? Tai jos se näyttääkin Wh/km, eli noin 120-200?
@pokkus
Eniveis, Zigh näkee oman Passattinsa kulutuksen, 16-18 kWh/100 km@PKS. Molemmat autot ovat samaa kokoluokkaa. Optima on todennäköisesti painavampi (en ole tarkistanut, mutta koska VAG ja akkuero), mutta toisaalta Passatin rasite kulutusmielessä on suurempitehoinen sähkömoottori. Ajattelin noiden kumoavan toisensa, ja kulutuksen olevan samaa molemmissa. Siksi käytin laskuissa molemmille 17 kWh/100 km. Nyt
@kuukie perusteella Teknikens Världin kulutus ainakin Passatille olisi noin 19 kWh/100 km.
(43 km + 9 km) / 39,1 km * 14,6 kWh/100 km = 19,4 kWh/100 km
Energiaa kuukie olisi käyttänyt (43 + 9) / 100 * 14,6 kWh = 7,59 kWh (jos olisi ajanut vielä sen 9 km loppuun). Se olisi 7,59 / 9,9 = 76,7 % akun ilm. kapasiteetista, eli vajaa neljännes jätettäisiin käyttämättä. Tämä on selvästi suurempi osa kuin eilen arvioimani 67 %. Antakaa vaan lisää dataa, ja mielellään normaalia ajoa, eikä parhaita paloja, kuten kuukie/elmo. Ja elmolle suosittelen OBD-lukijaa, niin näkee ajon aikana tietoja. Mulla on Auriksessa softana Hybrid Assistant. Se tukee jotenkin Kia Niroa, mutta Optimaa ei ole mainittu.
Sinun 100 tkm ja 2,5 v ei vielä ole kovinkaan montaa täyttä lataussykliä, vaikka olisi kuluttavasti vedetty aina tyhjästä täyteen. Jos ajaa Optimaa noin 2,x l/100 km ympärivuotisella keskiarvolla, niin sähköllä on menty noin 65 tkm per 100 tkm. Siinä on luokkaa 1000 "täyttä" sykliä. Purku ajaessa on noin 1C (koska 11,26 kWh akku ja ajotehot ovat noin 5-20 kW riippuen missä ajaa), joten voidaan katsoa oheisen kuvaajan alinta käyrää (100-25 %). Sen mukaan 1333:n (1000/0,75) purun ja latauksen jälkeen on jäljellä 88-89 % alkuperäisestä kapasiteetista. Se sinun 100 tkm ei siis pitäisikään juuri näkyä rangessa. Minä tarkoitin "maltillista 8v" -käytöllä 160-240 tkm/8v -ajoa. Siksi käytin Optimalle laskuissa arvoa 75 % alkuperäisestä kapasiteetista.
Kyllä se Optiman akun kapan hyödyntäminen näkyy iässä, mutta myöhemmin kuin 100 tkm kohdalla. Kuvaajassa Passatiin sopisi parhaiten vihreä käyrä, eli 85-25 %. Sen kapa heikkenee puolinopeudella vs. 100-25 %.
Edit.
@JuRo n Passat antaa käyttää 80 % kapasiteetistaan.
(44 km / 100 km * 18 kWh) / 9,9 kWh = 80 %
@Zigh Passat 72,7 % (45 km@16 kWh tai 40 km@18 kWh)
kuukie Passat 76,7 % (52 km@14,6 kWh)