Keskustelua hybridiautoista

Hyvää kehitystä. :tup::tup::tup:Noita kun käytettäisiin myös sähköautojen akkumineraalien louhinnassa.:tup:

Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Fillarivauhtia mennään.
Se toimii vain tuossa yksittäistapauksessa hetken ajan.
Jos katsoitte videota, on todella laakea mäki.

Jo henkilöautolla huomaa, miten voi heti generoida selvästi suuremmlla teholla alamäessä kun on muita kyydissä.

Olennaisinta tuossa kuitenkin on, että on saatu näitä raskaita kulkupelejä myös täyssähköisiksi. :tup::tup::tup:

ebumpperi.JPG

Parisen viikkoa sitten oli juttua uusien täyssähkö bussien käyttöönotosta:tup::

"HSL lisää linjoilleen ensi maanantaista lähtien 30 uutta täyssähköbussia, busseja liikennöivä Pohjolan Liikenne kertoo tiedotteessaan. Busseista 20 aloittaa liikennöinnin Espoon Leppävaaran ja 10 Keravan HSL-linjoilla.

Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Pohjolan Liikenteen bussien sähkö on tuotettu vesivoimalla. Yhdellä latauksella voi ajaa jopa 300 kilometriä.

Bussien valmistaja on kiinalainen Yutong Bus, jonka sähköbusseja on käytössä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Englannissa
".

Lähde: Näille HSL-linjoille lisätään maanantaina 30 uutta sähköbussia – näin matkustusmukavuuden luvataan parantuvan
 
Parisen viikkoa sitten oli juttua uusien täyssähkö bussien käyttöönotosta:tup::

"HSL lisää linjoilleen ensi maanantaista lähtien 30 uutta täyssähköbussia, busseja liikennöivä Pohjolan Liikenne kertoo tiedotteessaan. Busseista 20 aloittaa liikennöinnin Espoon Leppävaaran ja 10 Keravan HSL-linjoilla.

Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Pohjolan Liikenteen bussien sähkö on tuotettu vesivoimalla. Yhdellä latauksella voi ajaa jopa 300 kilometriä.

Bussien valmistaja on kiinalainen Yutong Bus, jonka sähköbusseja on käytössä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Englannissa
".

Lähde: Näille HSL-linjoille lisätään maanantaina 30 uutta sähköbussia – näin matkustusmukavuuden luvataan parantuvan
Tämä on kyllä hieno juttu. Suomalaisen Linkkerin sähköbussit eivät ole olleet kovin vakuuttavia käytössä, mutta näitä on maailmalla aika paljon ja toimivat hyvin.
 
Onkos tuossa Passat GTE:ssä kovinkin erilainen alusta ja DSG vanhempiin malleihin verrattuna? Alkanut kiinnostaa jonkin verran, mutta huollon vara-auton DSG ei oikein herättänyt etenkään risteyksissä arpovalla käytöksellään luottamusta. Hyödyntääkö Passat sähköä liikkeelle lähdöissä/matelussa niin, että käytös on sulavampaa eikä tarvitse miettiä laatikon kestoa? Toisena kysymysmerkkinä alustan tukivarsien/nivelien ym. kesto kun tutuilla niitä tuntui Passateissa ja A6:ssa kuluvan todella usein. Samaan aikaan vaihdoin aikanaan Octavian 240tkm/10v kohdalla uudempaan ilman ainuttakaan alustaan liittyvää remonttia.
 
Jostain alustan osista en nyt jaksais stressata, jos auto on sellainen, että tykkäät siitä itse ja se sopii tiloiltaan ym ominaisuuksiltaan sulle.

Ne puslat ja tukivarret maksaa näkkileipää autovaraosamyymälöissä ja netistä löytyy vieläkin halvemmalla. Mitä tarkempi/hieno ajettava, sitä monimutkaisempi ja enemmän tukivarsia (ohuita) sisältävä se on, siinä on kolikon kääntöpuoli. Ranskalaiset on yks hyvä esimerkki, tavallisen hintaisina autoina todella mukavia ajaa kun nelipyöräsuuntaus kohdillaan, mutta koiranluut alkaa soratietä kulutettaessa kolisemaan nopeammin kuin vaikkapa Toyotassa. Osat maksaa parikymppiä, varttin työt ja taas mennään normaalin ihmisen ajosuoritteella kaks, kolme vuotta "normi"kuntoisia teitä. Samoin BMW on tarkka alustan mitoituksista, kestää vuosia, mut sen kyl kuulee ja tuntee kun "tarttis tehdä jotain." Ja esimerkkisi myös; Octavia on halpa peruskulkine. Sen alustaa ei rakenneta niin hienoksi kuin kalliimmassa Audissa, joka on syystäkin parempi ajaa. Mutta "comes with a price."

Nykyään ei tehdä enää ikuista, rullaa tuol teillä viel ysärin japseja ja sarjojensa viimeisiä W1xx Mersuja / 7xx&9xx Volvoja joista alusta pysyy aika pitkät tovit äänettömänä ja timminä.
 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
Korjaamolla joudut käyttämään useammin kuin kerran vuoteen, koska GTE:ssä 15tkm öljynvaihtoväli.

DSG on hybrideissä erilainen kuin, bensa/dieseleissä. Lähtö aina sähköllä, jonka pitäisi säästää kytkintä ja muutenkaan en ole kuullut ongelmista. Ainakin jos vaihtaa dsg-öljyt huolto-ohjelman mukaisesti 60k välein.
 
Optimalla tuli heitettyä eilen sellainen vajaa 95km lenkki pk-seudulla. Lopputulos oli 1.9 l/100km keskikulutus eli voi sanoa, että satasella bensaa paloi noin 2 litraa. Autossa 4 henkeä kyydissä ja ilmastointi koko matkan päällä.
 
Sisäkuvaa Porsche Taycanilla ajetusta neliovisten sähköautojen Nürburgring-Nordschleifen ennätysajasta.

 
Viimeksi muokattu:
Passatti on nyt kotiutettu ja ensimmäiset lenkit ajeltu.

Auto näköjään osaa käynnistyä e-modeen, vaikka edellisen ajelun jälkeen akku oli ehtynyt ja ajomoodi vaihtunut hybridiksi, mikä on oikein mainio ominaisuus. Hieman epäilytti tuo toiminta etukäteen, koska uusia malleja on mainostettu äänekkäästi sillä, että ne käynnistyvät aina e-modessa.

Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää. Ajastuksessa oli tosin latauksen lisäksi vain valinta "ilmastointi", mutta tarkoittaakohan tuo samalla lämmitystä? Ei tarvitsisi kyllä lämmittää autoa näillä säillä tippaakaan, vaikka alle 20 astetta aamulla onkin. Talvea varten taas pitää selvitellä akun käyttö lämmitykseen. Laturin tehot eivät riitä lämmitykseen, mutta speksit lupaavat 5 kW lämmityslaitetta.

Ominaisuuksien selvittelyä vaikeuttaa hieman se, että manuaali on bara på svenska. Vaikka ruotsia auttavasti osaankin, piti mm. latausjohdon irrotuslogiikkaa tavata hetken aikaa, ennen kuin tajusin "avata" auki olleet ovet uudelleen keskuslukituksella. :think:

Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?
 
Passatti on nyt kotiutettu ja ensimmäiset lenkit ajeltu.

Auto näköjään osaa käynnistyä e-modeen, vaikka edellisen ajelun jälkeen akku oli ehtynyt ja ajomoodi vaihtunut hybridiksi, mikä on oikein mainio ominaisuus. Hieman epäilytti tuo toiminta etukäteen, koska uusia malleja on mainostettu äänekkäästi sillä, että ne käynnistyvät aina e-modessa.

Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää. Ajastuksessa oli tosin latauksen lisäksi vain valinta "ilmastointi", mutta tarkoittaakohan tuo samalla lämmitystä? Ei tarvitsisi kyllä lämmittää autoa näillä säillä tippaakaan, vaikka alle 20 astetta aamulla onkin. Talvea varten taas pitää selvitellä akun käyttö lämmitykseen. Laturin tehot eivät riitä lämmitykseen, mutta speksit lupaavat 5 kW lämmityslaitetta.

Ominaisuuksien selvittelyä vaikeuttaa hieman se, että manuaali on bara på svenska. Vaikka ruotsia auttavasti osaankin, piti mm. latausjohdon irrotuslogiikkaa tavata hetken aikaa, ennen kuin tajusin "avata" auki olleet ovet uudelleen keskuslukituksella. :think:

Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?

Lämmitys ja kesällä myös ilmastointi toimivat myös akulla kunhan on varausta. Talvella lämmityksen tehoon vaikuttaa aika paljon minkä tehoinen latauslaite on kiinni. 8A laturilla ei lämmitä ollenkaan yhtä hyvin kuin 16A laturilla.
 
Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää.
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
Ja tuo teoreettinen säästösummahan pienenee, jos joinain kertoina joutuu ajelemaan bensalla, kun auto on odotellut yösähkön alkamista.
 
Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?
Suomeksi ei taida saada mistään. Englanniksi saa täältä Volkswagen Owners Manuals | Volkswagen UK kun syöttää jonkun rekkarin, jonka voi poimia vaikka täältä https://www.autotrader.co.uk/cars/volkswagen/passat/gte
Nuo on siis selainversioita, mutta senkus printtaa pdf:ksi.

Marmorilta saa sitten ihan perinteistä manuaalia, mutta hinta on ~100e koko paketilla (auto + infortainment). Itselleni ainakin riittänyt tuo brittiversio.
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
En ole itsekään ajastusta käyttänyt kun lähdöt on aika epäsäännöllisiä. Täytyy katsoa miten talvella kun pointtinahan tuossa olisi, että auto lataisi akun viimeiset parikymmentä prosenttia juuri ennen lähtöä, jotta akku on lämmin lähdettäessä. Kylmällä akulla pelkällä sähköllä ajaminen ei välttämättä onnistu ollenkaan.
 
Sisäkuvaa Porsche Taycanilla ajetusta neliovisten sähköautojen Nürburgring-Nordschleifen ennätysajasta.


Suomi vastaan Saksa. ElectricRaceAbout-kanava laittoi vertailuvideota suomalaisen ERA:n ja Porsche Taycanin Nordschleifen kierroksesta.

 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
Voi hyvän tähden. Tottakai ne on samanlaisia kuin 20v sitten.
 
"...20v sitten ei ollut vielä jouduttu makselemaan ylimääräisiä korjauksia isojen markkinoiden TSI/DSG vikoihin jatkotakuilla saati miljardien päästöhuijassakkoja sekä kaluston takaisinostoja..." :kahvi: @aapelih
 
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
Ja tuo teoreettinen säästösummahan pienenee, jos joinain kertoina joutuu ajelemaan bensalla, kun auto on odotellut yösähkön alkamista.


Itse olen laittanut latauksen alarajaksi 30%, jolloin auto lataa samantien akustoa niin, että saa 5-10km rangea mahdollisia kauppareissuja varten.
Aamuyöstä yösähköllä akku täyteen ja lähtöaika mahdollisimman lähelle starttia, jotta akusto on lämmin (tämä talviajoa silmällä pitäen).

Lataukset 10A:lla.
 
Niin kauan kun sähkönsiirtomaksu ja sähkövero riippuvat suoraan sähkön määrästä, yö (tai pörssi) sähköllä säästäminen ei ole vaivansa tavalliselle autoilijalle. Kiinteä sähkösopimus 5c/kWh, siirto 3,14c/kWh ja sähkövero 2,3c/kWh. Tänään pörssissä sähkö oli yöllä alimmillan noin 3c, niin säästöä 2c/kWh... 2kW latauksella yössä säästää 8*2*2 = 32c.

Eri asia jos on kulukumulkku tai taksikuski, joka lataa 11kW joka yö tyhjästä täyteen. 8*2*11=1,76€ -> vuodessa 300-400€.
 
Vähäkulutuksisen auton etsintä olisi edessä ja hybridi herännyt tässä yhdeksi vaihtoehdoksi. Tuli käytyä viikonloppuna koeajamassa Corolla hybridi ja kaikkine avustimineen ja härpäkkeineen tuntui kyllä varteenotettavalle vaihtoehdolle kun hintaa uutena tulisi n. 35t. Vielä uudestaan pitää kyllä mennä koeajamaan ja hieman enemmän motaria testata, mutta satasen vauhdissa suht vakaalta tuntui. Kulutus pyöri n. 4,3:ssä kun ajossa oli myös hitaampia tietyömaaosuuksia ja pari kilometriä kaupunkipyöritystä. Onko täällä hybridi Corollan omistajia, jotka voisivat tuosta omia plussia ja miinuksia jakaa?

Harkinnassa myös käytettynä muutkin hybridit, kuten Passat, BMW 330 ja mitäs muita nuota nyt onkaan. Nuo ovat toki plugareita, minkä hyödyllisyys (ja ekstrahinta) hieman selvittelyn kannalta, että hyödyttävätkö mitenkään omaa ajoa/ onko taloudellisesti järkevää satsata.

Ihan puhtaasti työmatka-ajon kustannuksia miettien laskeskelin juuri, että työmatka-ajoa tulee vuodessa n. 28 000km. Ajoa töihin tulee n. 100 km suunta, tuosta kaupunkiajoa on aika tasan 11 km, muut tuosta 100km matkasta aika puhtaasti moottoritietä. Muuta ajoa tulee työmatkojen päälle ehkä 2-3 tuhatta kilometriä lähes taajamaan ulkopuolella. Onko tällaiseen ajoon ladattavasta hybridistä hyötyä, jotenkin tuntuu, että ei? Hieman naftisti löytyy tietoa, että mitä mikäkin plugari kuluttaa kun mennään tuonne 120-130km/h nopeuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu hankintahinnasta. :hmm: Menee se osan matkaa sähköllä ja sen jälkeen toimitaan normihybridinä. Kia Optima ja varsinkin Hyundai Ioniq kannataa käydä tutustumassa, siellä on agressiivinen myynti meneillään.

Mut diesel ei ole huono valinta, vieläkään.
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
 
On siitä normihybridikin jolla saa hintaa alas. :tup:
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
 
Ihan puhtaasti työmatka-ajon kustannuksia miettien laskeskelin juuri, että työmatka-ajoa tulee vuodessa n. 28 000km. Ajoa töihin tulee n. 100 km suunta, tuosta kaupunkiajoa on aika tasan 11 km, muut tuosta 100km matkasta aika puhtaasti moottoritietä. Muuta ajoa tulee työmatkojen päälle ehkä 2-3 tuhatta kilometriä lähes taajamaan ulkopuolella. Onko tällaiseen ajoon ladattavasta hybridistä hyötyä, jotenkin tuntuu, että ei? Hieman naftisti löytyy tietoa, että mitä mikäkin plugari kuluttaa kun mennään tuonne 120-130km/h nopeuksiin.
Plug-in:llä menee ehkä 30km tuolla vauhdillä sähkllä - ja toiset 30km takaisin jos voi myös töissä ladata. Ja useimmissa plug-in autoissa talvella bensamoottori menee talvella päälle jos haluaa puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle!

Ainoa plug-in joka selviää tuosta matkasta suurimman osan sähköllä on BMW i3 Rex. Käytettynä hyvä hinta/laatusuhde.

Ioniq Hybrid 32k€, Ioniq plug-in 34k€ ja Ioniq electric 36k€. Kun sähkömalliin saa 2,000€ hankitatukea, herää kysymys miksi vaivautua 50km pluginiin, kun käytännössä samaan hintaan täyssähköllä pääsee jopa 280km? Talvella ja moottoritienopeudella noin 180km, eli vaatisi sen latausmahdollisuuden myös töissä.

Ioniq on jo pari vuotta vanha malli, löytyy myös käytettynä hyvin.
 
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
Täyssähköautoissa ja hybrideissä tuntuu olevan todella jyrkkä pudotus hinnassa siinä kohdassa, kun auto ajetaan hallista ulos. Klikkailin Volkkarin sivuilta vastaavan Passatin kuin ostin, ja jos osasin kliksutella samat varusteet, oli hinta laskenut 3 vuodessa ja 50 megametrillä 25000 euroa. Ilolla annan jonkun muun maksaa sisäänajot.
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.

Taitaa olla halvin ja vaivattomin tapa autoilla jatkaa matkaa diesel focuksella, mikäli ei ole pakottavaa tarvetta vaihtaa..
 
Onko kukaan tutkinut sähköauton tuomista/tilaamista Japanista? Huvikseni katsoin että Nissan Leafeja menee tosi edullisesti huutokauppasivuilla, esim. halvimmat 2014 vuosmalliset lähteneet muutamalla tonnilla. Olisiko sellainen Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä jotain 6-7k€ kokonaisuudessaan - varmasti puolet halvempi kuin Nettiautossa. Onko tässä jotain muuta haudattuna kuin ratti väärällä puolella ja mahdollinen navigointi/medianäytön toimimattomuus? Mitenköhän lataus toimii täällä? :think:
 
Japanissa on myös kahta eri jännitettä käytössä, että kannattaa varmistaa kummalta puolen vuorta auto on.
 
Uudenlaista latauslaitetta kotiin: Tekniikan Maailma

"Uusi suomalainen latauslaite muuntaa tavallisen kolmivaihevirran turboahdetuksi yksivaihevirraksi, jonka ansiosta sähköautojen omat laturit saadaan tehokkaampaan käyttöön."
 
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.

Tai miksei kattois jotain pari vuotta käytettyä V60 hybridiä, siinä olis diesel plugari. Ei tuossa ajoprofiilissa hirveästi säästä plugarilla, mutta kai siitä jotain voi säästää ja Volvo nyt menisi melko maltillisella määrällä dieseliä pitemmässäkin ajossa. Toki tuossa ei tavaratilaa ole hirveästi, mutta jos sitä ei tarvitse?

Esim. Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Bus R-Design Edit aut ** 1-Omisteinen / Adapt.Cruise / Voc / Blis / JUURI TULLUT ** Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto tuossa Corollan hintaluokassa. Tai viitisen tonnia halvempi Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Summum Edition aut ** 1-Omisteinen / Huippuvarusteet / Navi / Kulj. Ist. Muistilla / Koukku / Peruutu Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Uudenlaista latauslaitetta kotiin: Tekniikan Maailma

"Uusi suomalainen latauslaite muuntaa tavallisen kolmivaihevirran turboahdetuksi yksivaihevirraksi, jonka ansiosta sähköautojen omat laturit saadaan tehokkaampaan käyttöön."
Harva vaan tarvitsee kotona pikalatausta. Ja kuten jutussa mainitaan, suuntana näyttää olevan, että auton laturi pystyy ottamaan vastaan useampaa vaihetta samaan aikaan. Ennustan mitättömiä myyntilukuja tälle tuotteelle.

Ja tuo nimikin, Wall-e, olisivat nyt miettineet edes kaksi kertaa :facepalm:
 
Onko kukaan tutkinut sähköauton tuomista/tilaamista Japanista? Huvikseni katsoin että Nissan Leafeja menee tosi edullisesti huutokauppasivuilla, esim. halvimmat 2014 vuosmalliset lähteneet muutamalla tonnilla. Olisiko sellainen Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä jotain 6-7k€ kokonaisuudessaan - varmasti puolet halvempi kuin Nettiautossa. Onko tässä jotain muuta haudattuna kuin ratti väärällä puolella ja mahdollinen navigointi/medianäytön toimimattomuus? Mitenköhän lataus toimii täällä? :think:
Jos tämä kiinnostaa, niin japanintuonnin kustannukset japanilaisenkin välittäjän kautta ovat karkeasti heitettynä huutokaupan hinta, 1000€ välittäjälle, 1500€ rahtiin, 10% tulli, 24% alv, autovero, rekisteröintikustannukset. Jos esimerkkinä käyttää 3000€ huutokaupassa maksavaa Nissan Leafia niin lopulliset kustannukset lienee 7,5-8ke luokkaa. Joutuu näkemään vaivaa ja auton jälleenmyyntiarvo on heikompi kuin suomalaisella, eikä pitkät takuut välttämättä toimi? Ei kannata ehkä ihan halvinta mallia tuoda kiinteiden välitys- sekä rahtikulujen takia.

Jos ostaa näytöllisen auton niin esim. Uudessa Seelannissa niitä on käännetty englanniksi - en tiedä miten helposti onnistuu täällä. Ja Norjaan on tuotu paljon Leafeja USA:n 110V sähköistä. Norjankieliseltä foorumilta lainattua (lähde):
USA cars themselves are no problem with that. But the charging cable, called EVSE, must be upgraded with European firmware to support European TN networks, in order not to interpret it as a ground fault:http://evseupgrade.com/?main_page=index&cPath=1&zenid=2k8e97is2bos3d5ppm6tar5bk0
Alternatively, you can buy a Type 1 Euro for Europe.
 
Kyllä jonkunlainen pikalataus monelle kelpaa... ei tommosella 16A narulla kauheasti saa yön aikana rangea, jos yhtään enempää tulee siivua :)

Pientä pilkun viilausta, mutta pikalatauksella tarkoitetaan yleensä DC-latausta (jossa tehot luokkaa 50kW tai yli), mitä ei juuri kotioloissa käytetä eikä kannatakaan kun 3 x 16A riittää yön yli kaikille sähköautoille ja akkukin kestää paremmin kun lataa pienemmällä teholla. 1 x 16A kotona ja pikalataus vaikka kerran viikossa riittää todella runsaisiin ajoihin esim. Konalla tai Model 3:lla.
 
Ööö... luitko tota juttua? Siinä nimenomaan kerrottiin että kun usein sähköauton laturi pystyy lataamaan suuremmalla virralla kuin sen 8-16 A verran, niin tuossa on laite jolla saa tavallisesta 3x25 liittymästä yhdistettyä 1x25 laturille ilman että on yksi vaihe punaisena. Eli jakaa sen kolmelle vaiheelle talon sähköjärjestelmässä.

Ok, ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä pikalaturi mutta varmaan pointti kävi selväksi...

Siihen en ota kantaa että jonkun mielestä muiden tulisi istuskella pikalatureissa kun tulee isompia siivuja ajettavaksi putkeen. Ite en siihen rupeaisi, ehkä joku muu sitten hyväksyisi sen. Tuo nyt kuitenkin vähentäisi sitä, kun esim. töiden jälkeen vaikka lyö laturiin ja illalla lähtee taas reissuun, ja yön aikanakin sais reilusti enemmän kun sen 30-40 kWh ladattua.

Juu luin toki. Ainakin yksi vastaava laite on jo ennestään markkinoilla ja onhan sillä paikkansa, mutta pointtini lähinnä oli että kotona tarvittavaa lataustehoa tulee helposti yliarvioitua. Ja se pilkunviilaus :)
 
Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.

Tuo vaatisi juuri sen 11kW laturin kotiin jos ajaa usein peräkkäisinä päivinä ison Teslan täydestä tyhjäksi. Jos ajaisin usein tuon 500km/päivä niin pikalataus lounaan tai kahvitauon aikana ei olisi hankala järjestää. Akkukin voisi tykätä, jos sitä ei kotonakaan lataisi ihan täyteen...toisaalta pikalatauskin heikentää akkua ja en tiedä olisiko pienempi paha ladata aina kotona 100%:n saakka vai satunnaisesti pikalaturilla esim 40-80%. Villi veikkaus että tuo pikalataus on suositeltavampi vaihtoehto.

Ihan mielenkiinnosta: paljonko sinun tapauksessa on paljon? Siis vaikka kilometrejä vuodessa? Tai millaiset ajot pitäisi tyypillisesti viikon aikana hoitaa?
 
Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.
Kyllä jopa 100 kWh:n Teslan ehtii ladata kotona tyhjästä täyteen yön aikana. Niissä on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi, jolla lataa UMC-kaapelin avulla 11 kW:n teholla. Vielä nopeammin kotilataus sujuu hankkimalla 16,5 kW:n seinälaturi (Wall Charger).

Vai tarkoititko sitä, ettei yön yli onnistu, jos ladattaisiin tuota suuriakkuisinta Teslaa yksivaiheisena 16 A:lla, kuten kolmivaihelaturittomilla autoilla?
 
Itellä aika epätyypillinen profiili, 50 tkm vuodessa, arkisin 120-150 km, joskus 200 km ja sitten perjantaisin ja lauantaisin tulee ajettua vielä 200-500 km per päivä, nämä ilman latausmahkuja kohteessa. Sunnuntaina saattaa vielä 100-200 km tulla jos käy sukuloimassa :D tuo perjantain 150+500 km tekee tiukkaa jos ei ole kotona nopeampaa latausta.

Jos ois kunnon laturi kotona niin uskoisin kyllä että selviäis noista jollain Model 3:lla, ei vaan uskalla ostaa maalihommien takia :)

Edit: esim työpaikalla saan vaan 8 A ja 8 tuntia eli 14 kWh, toki riittää ihan hyvin kotimatkaan mutta ei sillä kerrytellä rangea.

Periaatteessa kuulostaa siltä että 1 X 16A ois kotiin juuri riittävä kun sillä saa rangea n. 200km/yö niin perjantaina olisi akku luultavasti täynnä pidempää reissua varten. Pitää vaan tottua siihen että alkuviikosta liikkeelle lähtiessä latausta on vain vähän enemmän kun päivän aikana tarvitaan. Tuo 500km ilman latausmahdollisuutta perillä toki pakottaa käymään pikalaturilla eikä nopeampi kotilataus auta mainittavasti jos kotona on tunti tai pari aikaa töiden jälkeen ennen kuin lähdetään mökille tms. 50tkm vuosiajolla olisi kyllä aika hyvät säästöt polttoainekuluissa.

Toki tehokkaampi latauslaite olisi kiva ja haluaisin sellaisen itsekin, mutta jos vaatii pääsulakekoon kasvattamista tai vääntöä taloyhtiön kanssa tms. niin 1 X 16A taipuu aika moneen tarpeeseen. Jonkun e-tronin ja muiden sähkösyöppöjen kanssa toki eri juttu.
 
Periaatteessa kuulostaa siltä että 1 X 16A ois kotiin juuri riittävä kun sillä saa rangea n. 200km/yö niin perjantaina olisi akku luultavasti täynnä pidempää reissua varten. Pitää vaan tottua siihen että alkuviikosta liikkeelle lähtiessä latausta on vain vähän enemmän kun päivän aikana tarvitaan. Tuo 500km ilman latausmahdollisuutta perillä toki pakottaa käymään pikalaturilla eikä nopeampi kotilataus auta mainittavasti jos kotona on tunti tai pari aikaa töiden jälkeen ennen kuin lähdetään mökille tms. 50tkm vuosiajolla olisi kyllä aika hyvät säästöt polttoainekuluissa.

Toki tehokkaampi latauslaite olisi kiva ja haluaisin sellaisen itsekin, mutta jos vaatii pääsulakekoon kasvattamista tai vääntöä taloyhtiön kanssa tms. niin 1 X 16A taipuu aika moneen tarpeeseen. Jonkun e-tronin ja muiden sähkösyöppöjen kanssa toki eri juttu.

Onko sinulla nykyautossa tankki aina täynnä, kun lähdet liikenteeseen?
 
Tuo "turbolaturihan" on siis tarkoitettu 1 vaihelaturilla varustetun auton kaveriksi.

Käytännössähän tilanne ei välttämättä ole niin yksioikoinen omakotitalossakaan. Esim sillä normaalilla 3x25A liittymällä saa 11kW (3x16A) laturin, mutta yleensä sitä sähköä käytetään muuhunkin kuin sähköauton lataukseen, jolloin se käytännön teho voi olla tuota pienempi. Jos lataustehoa joudutaan rajoittamaan esim 7kW (3x10A), niin yksivaiheisena tuo ei ole enää kuin n. 2,3kW latausteho.

Ainakin teknisesti on mahdollista että tuo turbolaturi ottaa esim juuri tuon 3x10A tuottaakseen sen 6kW (1x25A) lataustehon.

Mulla tuli tuota uutista lukiessa mieleen, että miksi tuota ei ole toteutettu niin että lataus tapahtuisi DC latauksena? Vai onko ne autojen DC laturit niin tarkkoja että vaativat oikeaa DC sähköä, eikä kolmivaiheisesta tasasuunnattu sykkivä tasasähkö kelpaa? Tuossa olisi parempi hyötysuhde kuin tuossa yksivaiheiskesi muutetussa AC latauksessa.
 
Neljä kuukautta sähköautoilua takana, vähän huomioita alla ja voin vastailla kysymyksiin jos on. Ostettiin nyt huhtikuussa vm. 2017 Ioniq hyvään hintaan. Sen jälkeen ajettu n. 5500km, eli vähän enemmän kuin vanhalla bensalla. Pikalaturilla on tullut käytyä ehkä kuutisen kertaa ja kerran on joutunut jonottamaan. Näistä pikalatauksista suurin osa Lidleissä ja kaikki kauppareissujen yhteydessä kun on oltu menossa/tulossa mökiltä. Käytännössä hukka-aikaa matka-ajossa on siis syntynyt erittäin minimaalisesti. Pisin päivittäinen ajosuorite on ollut n. 450km, jossa siis kaksi pikalatausta. Muuten lataukset on hoidettu kotona yön yli n. 1-2krt/vko ja ikinä ei ole ollut liian hidas. Latausnopeus 12A ihan normirasiasta.

Kustannusten puolesta käytännössä tasoissa 13v vanhan bensafarkun kanssa, aiemmin maksoi bensa ja korjaus/huolto, nyt maksaa arvonalenema. On toki myös kivaa ajaa uudemmalla autolla, jossa on esim. ACC, kaista-avustin ja muuta jännää. Ja kiihtyykin nopeammin kuin tarvisi toisin kuin vanha. Kulutus on mukavan pieni, mutta isommissa nopeuksissa huomaa kulutuksen nousun toisin kuin muissa, vaikka toki samalla tavoin kulutus nousee muillakin kulkineilla. Tilojen puolesta on riittänyt aika kivasti (2 turvaistuinta, isohko koira, mökkikamat). Isompiin kuljetuksiin saa farkkua lainaan sukulaisilta. Pari kertaa tullut ajettua modernilla bensa-autolla ja tuntuvat erittäin antiikkisilta. Ei tarvitse edes harkita että vaihtuisi muuhun kuin sähköautoon.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai raikasti keskikokoluokan Ioniqin sähköautoversiota – miltä uutuus tuntuu? Hyundai raikasti keskikokoluokan Ioniqin sähköautoversiota – miltä uutuus tuntuu?

Vähillä ajoilla sähköauto onkin ihan 5/5, ehkä ensi vuoskymmenen lopulla pitkilläkin, ainakin keskipitkillä varmasti. Joka polttomoottorin tekniikkaa ymmärtää, tajuaa varmasti, että johonkin 5-50km työmatkaan ympäri vuoden on sähköauto kuin nyrkki silmään; Ei haittaa kylmäkäynnistykset, eikä pätkäajo. Lämpeneekin nopeasti.

Oli sitten bensa, mutta vieläkin enemmän diesel, juurikin tuo pätkäajo vajaalämmöillä on yks helvetti keston/toimivuuden kannalta, polttomoottori kaipaa kilometrejä.
 
No tuskin tuolla Ioniqilla on kuitenkaan ajettu vain 5,5tkm reilun 2 vuoden aikana...

E: Tosin nyt kun tavaan tuota orkkisviestiä tarkemmin niin tajuan että on ostuttu 4kk sitten käytetty sähköauto jolla on tuon aikana ajettu tuo 5,5tkm...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 765
Viestejä
4 581 577
Jäsenet
75 503
Uusin jäsen
mukcy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom