Keskustelua hybridiautoista

Paitsi että 330e (se 2016-mallikin) on selvästi suurempi, n. 10% kalliimpi ja painavampi, ja n. 24% tehokkaampi. Ja takavetoisena myös selvästi erityylinen auto.

10% hintaero uudessa autossa on naurettavan pieni, tuskin juuri ohjaa valintaa mihinkään suuntaan (kun kerran ei muutenkaan puhuta mistään hinnat alkaen -mallin autoista).

Golf GTE on enemmän "ekoauton suuntaan" ja omaa yli tuplasti järeämmän akun jolla ajelee paljon pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Hinta menee käytännössä lähelle 330e:n hintaa ainoastaan tuon isomman akun takia.

Ja kun kyse oli nimenomaan niiden bensakoneiden kierroksista, niin toisessa 1.4-litrainen turbokone, toisessa 2-litrainen turbokone

Olisi varmaan parempi vaan jättää huomiotta tämä kommentti, kun tästä sekoilusta ei enää ota selvää mihin vertaat... mutta kysytään nyt siis tätä golf GTE:tä tuntematta, että onko siinä nyt siis "yli tuplasti järeämpi akku" verrattuna vanhan 330e:n 7.6kWh:n vai uuden 12kWh:n akustoon? Eli löytyykö siitä yli 15.4kWh vai yli 24kWh akusto?

Bemarissa tosiaan on isompi kone, mutta sou not - ei tuo ero mitenkään valtava ole. Pidän silti noita GTE:n välityksiä kumman lyhyinä, kun omat kokemukset noilla DSG-vehkeillä ajosta on sellaiset, että ne repivät todella agressiivisesti isompaa silmään, ja 60-70 vauhdissa pesässä on jo kuudes pykälä, kierrosten ollessa niin alhaalla että kone voi jopa jyristellä sen vuoksi. Tuntuisi että tällaisessa "enemmän ekoauton suuntaan" viritetyssä hybridissä välitykset olisivat nimenomaan mahdollisimman pitkät. 120kmh nopeuksilla tuolla keskisemmässä euroopassa ajellaan varmasti paljonkin, ja pienemmät kierrokset varmaan näkyisivät pienempänä kulutuksena. Vääntöähän tuossa 1.4tsi:ssä on ihan hyvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Gte Golfilla en ole ajanut, mutta
onkohan tuo 2500rpm 120km/h katsottu tuosta "tehomittarista"?
Edit:sokea

Screenshot_20190821_095931.jpg
 
Gte Golfilla en ole ajanut, mutta kuvien perusteella kierroslukumittaria ei varsinaisesti ole.
Onkohan tuo 2500rpm 120km/h katsottu tuosta "tehomittarista"?

Screenshot_20190821_095931.jpg

Hoh, melkonen mittari... mitähän tuo niinkuin yrittää kertoa. Onko tuo "boost" sähköboosti, vai ahtaako se sitten sitä tsi:tä enempi vai...
 
Hoh, melkonen mittari... mitähän tuo niinkuin yrittää kertoa. Onko tuo "boost" sähköboosti, vai ahtaako se sitten sitä tsi:tä enempi vai...
Isompi näyttänee sähkömoottorin tehon prosentteina ja pieni tosiaan polttiksen kierrokset, ja koeajon perusteella muistaakseni tuo boost meinasi tosiaan sähköboostia polttiksen päälle.
 
Mittaristona toi on tosi kiva, paljonko tehoa tulee ulos ja paljonko jäljellä. Toi boost tuolla sadan päällä on se hölmö juttu, sama vika löytyy myös bemareista. Ois niin tyylikäs ilman tuota erillistä "all-in" indikaatiota, kuten Rollsissa.

2020-bmw-330e-16.jpg


rolls-royce-ghost-series-ii-review-2014_34.jpg
 
On muuten tismalleen sama mittari myös bemarin hybrideissä, paitsi noissa parissa vanhimmassa :)

Wait, what? Missä tää mittari on bemarilla käytössä muka?

Ja siis missä "parissa vanhimmassa"? Tarkoittanet 3- ja 5-sarjan activehybrid-malleja, eikös ne ole ne kaks vanhinta mallia? No, jos noi poislukien bemarissa olis tuo mittari niin silloin se ois mun 330e:ssä kans - ja ei muuten ole.
 
740e:stä lähtien kaikissa uudemmissa eli jo kolmen vuoden ajan. Toisin sanottuna edellisen idrive 6 ja nykyisen idrive 7 versioiden mittaristossa ollut tuo. F30 oli vielä idrive 5.

Hnngh. En ole uskaltanut uudempia vielä koeajaa, ettei autokuume yllätä.

Onneksi näihin G20 330e alkupään autoihin ei saa koukkua, saa rauhassa odotella ainakin sen aikaa...
 
Tulipas melkoinen keskustelu, tästä kuvasta voitte laskeskella kierrokset 120 km/h vauhdissa ja miettiä power mittarin toimintaa. Ja kun sähkö-/hybridiautoista puhuttaessa aina kysytään vetokoukusta, niin löytää 1500kg jarrullisella vetomassalla :geek:

gzpCcak.jpg


Kuva Saksasta autobahnilta ja apukuskin ottama :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin lehdistö tuumas, että hiukan "päälleliimatun" oloinen // tehty pakon edessä kiireellä, ei toimi sulavasti ja vie tavaratilaa.
 
Ainakin lehdistö tuumas, että hiukan "päälleliimatun" oloinen // tehty pakon edessä kiireellä, ei toimi sulavasti ja vie tavaratilaa.
Joo, see kontin lattian korotus on hölmö. Selvästi viritetty vaan vanhaa korimallia. Tila riittää kuitenkin mulle, joten ei haittaa. (Farkkua siis kokeilin)
Omassa pk-seudun sekalaisessa koeajossa pääsi kevyesti n. neljän litran kulutukseen, mikä on kyllä aika lupaavaa.
 
Mietin samaa. Itsellänikin Mondeo tosin vanhempaa korimallia ja jos sitä vähän korottaa lattiaa niin siinä on silti enemmän tilaa kuin verrokeilla...
 
Mietin samaa. Itsellänikin Mondeo tosin vanhempaa korimallia ja jos sitä vähän korottaa lattiaa niin siinä on silti enemmän tilaa kuin verrokeilla...
Litroissa mitattuna tilaa on farmari hybridi Mondeossa teknavin mukaan 403 litraa, toki tämä on mitattu tavaratilan näkösuoja ja penkit ylhäällä. Verrokkina uuden Golfin (hatchback) kontti vetää 380 litraa. En pitäisi Fordin suoritusta kovin hyvänä ottaen ulkomitat huomioon. Laajenettuna Mondeossa tilaa onkin reilut 1,5 kuutiota. riittänee valtaosalle ihmisistä.
Tuon Mondeo hybridin kontin muodoista tulee mieleen joskus perheessä ollut Bmw E39 korinen farmari, todella matala ja ärsyttävä tavaratila käyttää. Näkösuojan saat heittää samointein varastoon ja ajelet sitten lastenrattaat ja kauppakassit taustapeilissä...
 
Hyvää kehitystä. :tup::tup::tup:Noita kun käytettäisiin myös sähköautojen akkumineraalien louhinnassa.:tup:

Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata

"Sveitsiläisessä sähködumpperissa on suurin missään ajoneuvossa oleva akku. Sähkökäyttöisyys auttaa vähentämään lähes 200 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa perinteiseen dieseldumpperiin verrattuna.

Sähködumpperissa on 600 kWh:n akusto, joka ymmärrettävästi tyhjenee jonkin verran, kun massiivinen ajoneuvo ajaa vuorenrinnettä ylös kalkkikivikuormaa hakemaan. Mutta kun sen lavalle kipataan 65 tonnia kiviainesta, ja koko komeus lähtee kulkemaan takaisin alas sementtitehtaalle, lataa dumpperin jarrutusenergian talteenottojärjestelmä akustoa enemmän kuin mitä ylämäkeen kuljettaessa tyhjän dumpperin akku tyhjenee.

Dumpperin tehdessä tämän matkan noin 20 kertaa työpäivän aikana, tuottaa järjestelmä Kuhn Schweitzin mukaan 200 kWh ylimääräistä energiaa joka päivä.

Kun otetaan huomioon, että tavanomainen polttomoottorikäyttöinen dumpperi kuluttaa vuodessa noin 76 tonnia dieseliä, vähentää sähködumpperi vuodessa jopa 198 tonnia hiilidioksidipäästöjä".
 
Melkoinen ikiliikkuja. Ymmärrän kyllä toimintatavan, mutta kuinka paljon mukana on värikynää.
 
Melkoinen ikiliikkuja. Ymmärrän kyllä toimintatavan, mutta kuinka paljon mukana on värikynää.
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Missä kohtaa mielestäsi on käytetty värikynää? Dumpperi ajaa ensin 110 tonnisena alamäkeen tehtaalle ottaen samalla energiaa talteen. Seuraavaksi dumpperi ajaa 45 tonnisena ylämäkeen hakemaan uutta kuormaa. Kuormasta siis vapautuu ylimääräistä potentiaalienergiaa talteenotettavaksi. Ylimääräistä, koska kuormaa ei tarvitse kuskata takaisin ylös.

Dumpperi ehtii alkuperäisen jutun mukaan ajaa 20 kuormaa päivässä. Niistä kertyy ylimääräistä energiaa 200 kWh (en tiedä mihin käyttävät sen). Yhdestä reissusta kertyy siis ylimääräistä 10 kWh. Akun varaus nousee yhden alamäen aikana 80 % --> 88 %:iin, eli kahdeksan prosenttiyksikköä. Jos oletetaan 100 %:n vastaavan 600 kWh:a, niin silloin yhdessä laskussa talteenotetaan:
0,08 * 600 = 48 kWh. (44 Wh/100 kg, yksikkö valittu sähköpyöräilijöitä varten)

Yksi nousu ilman kuormaa kuluttaa:
48 kWh - 10 kWh = 38 kWh. (84 Wh/100 kg)

Konetehoa dumpperissa on kolmen Formula E:n verran, eli kaiketi noin 600 kW. Nasta laudassa yksi nousu kestäisi 38 / 600 * 60 = 3 min 48 s. Ilman vierinvastusta tai muita häviöitä tuolla teholla ehdittäisiin 310 m korkeuteen. Jutun mukaan mäen jyrkkyys on 13 %, mikä tarkoittaisi dumpperin nopeudeksi noin 310 / 0,13 / 228 s = 10,5 m/s. Häviöiden takia nopeudesta voi luultavasti vähentää kolmanneksen. Fillarivauhtia mennään.

Nyppylän korkeus on arviolta noin 200 m, mutta sitä noustaan peräti 20 kertaa päivässä.


Edit. Korjattu lukuja alkuperäisen uutisen mukaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Missä kohtaa mielestäsi on käytetty värikynää? Dumpperi ajaa ensin 110 tonnisena alamäkeen tehtaalle ottaen samalla 200 kWh energiaa talteen. Seuraavaksi dumpperi ajaa 45 tonnisena ylämäkeen hakemaan uutta kuormaa. Kuormasta siis vapautuu ylimääräistä potentiaalienergiaa talteenotettavaksi. Ylimääräistä, koska kuormaa ei tarvitse kuskata takaisin ylös. Nousu kuluttaa alle 200 kWh, joten akkua ei tarvitse ladata ollenkaan verkosta. Nousumetrejä on luultavasti noin tuhat. Suuresta 600 kWh akusta käytetään akkuystävällisesti vain keskimmäistä kolmannesta.

Siinähän se ikiliikkuja onkin värikynän kanssa kuten itse toteat. Se toimii vain tuossa yksittäistapauksessa hetken ajan.
 
Eilen tuli nähtyä täällä Ruotsissa ensimmäinen Polestar 2 liikenteessä ilman mitään teippauksia tms. Varmaankin julkaisun jälkeen ajateltu, että sama ajella teippaamatta, kun kumminkin yleisö jo nähnyt auton muotoilun. Itse olin positiivisesti yllättynyt ulkonäöstä, oli paremman näköinen kuin XC40, mutta toki en kovin pitkään ehtinyt katsella kun vastaan ajeli.
 
Eilen tuli nähtyä täällä Ruotsissa ensimmäinen Polestar 2 liikenteessä ilman mitään teippauksia tms. Varmaankin julkaisun jälkeen ajateltu, että sama ajella teippaamatta, kun kumminkin yleisö jo nähnyt auton muotoilun. Itse olin positiivisesti yllättynyt ulkonäöstä, oli paremman näköinen kuin XC40, mutta toki en kovin pitkään ehtinyt katsella kun vastaan ajeli.

Tuota olen jo pidempään haaveillut, ajatuksena 3v päästä v60 t8 tilalle, saas kattoa. Onhan tuo jo Englannissa ihmisten ihmeteltävänä jossain näyttely huoneessa :tup:
 
Nyt siirryttiin sitten sähköautoilijaksi, ainakin osittain. Annoin huijata itseäni ostamaan Passat Variant GTE:n. Parin kymmenen kilometrin lenkin perusteella oli erittäin miellyttävä ajettava, etenkin kaupungissa pelkällä sähköllä. Tiukemman kiihdytyksen tuottama futuristinen surina toi hymyn huulille.

Arvioisin, että n. 90 prosenttia auton käytöstä tunteina kuluu kaupunkiliikenteessä, alle 10 kilometrin päivämatkoissa. Toiveena on päästä ajelemaan paljon sähköllä. Useamman kerran kuukaudessa toistuvat pidemmät matkat pääsee sitten näppärästi bensalla, ilman stressiä lataustauoista ja akun riittävyydestä.

Ajoon pääsee vasta tiistaina, katsotaan miten auto täyttää odotukset.
 
Nyt siirryttiin sitten sähköautoilijaksi, ainakin osittain. Annoin huijata itseäni ostamaan Passat Variant GTE:n. Parin kymmenen kilometrin lenkin perusteella oli erittäin miellyttävä ajettava, etenkin kaupungissa pelkällä sähköllä. Tiukemman kiihdytyksen tuottama futuristinen surina toi hymyn huulille.
Tervetuloa kerhoon. :tup:
Mulle ei ole oikein vieläkään selvinnyt tuleeko tuo e-mode kiihdytyksissä kuuluva ujellus oikeasti moottorista vai onko se vaan joku efekti. GTE moodissahan tuo ainakin päästelee jotain efektejä :btooth:
 
Hyvää kehitystä. :tup::tup::tup:Noita kun käytettäisiin myös sähköautojen akkumineraalien louhinnassa.:tup:

Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata
"Ikiliikkuja" kunnes nyppylä on louhittu samalle korkeudelle sementtitehtaan kanssa.

Fillarivauhtia mennään.
Se toimii vain tuossa yksittäistapauksessa hetken ajan.
Jos katsoitte videota, on todella laakea mäki.

Jo henkilöautolla huomaa, miten voi heti generoida selvästi suuremmlla teholla alamäessä kun on muita kyydissä.

Olennaisinta tuossa kuitenkin on, että on saatu näitä raskaita kulkupelejä myös täyssähköisiksi. :tup::tup::tup:

ebumpperi.JPG

Parisen viikkoa sitten oli juttua uusien täyssähkö bussien käyttöönotosta:tup::

"HSL lisää linjoilleen ensi maanantaista lähtien 30 uutta täyssähköbussia, busseja liikennöivä Pohjolan Liikenne kertoo tiedotteessaan. Busseista 20 aloittaa liikennöinnin Espoon Leppävaaran ja 10 Keravan HSL-linjoilla.

Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Pohjolan Liikenteen bussien sähkö on tuotettu vesivoimalla. Yhdellä latauksella voi ajaa jopa 300 kilometriä.

Bussien valmistaja on kiinalainen Yutong Bus, jonka sähköbusseja on käytössä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Englannissa
".

Lähde: Näille HSL-linjoille lisätään maanantaina 30 uutta sähköbussia – näin matkustusmukavuuden luvataan parantuvan
 
Parisen viikkoa sitten oli juttua uusien täyssähkö bussien käyttöönotosta:tup::

"HSL lisää linjoilleen ensi maanantaista lähtien 30 uutta täyssähköbussia, busseja liikennöivä Pohjolan Liikenne kertoo tiedotteessaan. Busseista 20 aloittaa liikennöinnin Espoon Leppävaaran ja 10 Keravan HSL-linjoilla.

Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Pohjolan Liikenteen bussien sähkö on tuotettu vesivoimalla. Yhdellä latauksella voi ajaa jopa 300 kilometriä.

Bussien valmistaja on kiinalainen Yutong Bus, jonka sähköbusseja on käytössä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Englannissa
".

Lähde: Näille HSL-linjoille lisätään maanantaina 30 uutta sähköbussia – näin matkustusmukavuuden luvataan parantuvan
Tämä on kyllä hieno juttu. Suomalaisen Linkkerin sähköbussit eivät ole olleet kovin vakuuttavia käytössä, mutta näitä on maailmalla aika paljon ja toimivat hyvin.
 
Onkos tuossa Passat GTE:ssä kovinkin erilainen alusta ja DSG vanhempiin malleihin verrattuna? Alkanut kiinnostaa jonkin verran, mutta huollon vara-auton DSG ei oikein herättänyt etenkään risteyksissä arpovalla käytöksellään luottamusta. Hyödyntääkö Passat sähköä liikkeelle lähdöissä/matelussa niin, että käytös on sulavampaa eikä tarvitse miettiä laatikon kestoa? Toisena kysymysmerkkinä alustan tukivarsien/nivelien ym. kesto kun tutuilla niitä tuntui Passateissa ja A6:ssa kuluvan todella usein. Samaan aikaan vaihdoin aikanaan Octavian 240tkm/10v kohdalla uudempaan ilman ainuttakaan alustaan liittyvää remonttia.
 
Jostain alustan osista en nyt jaksais stressata, jos auto on sellainen, että tykkäät siitä itse ja se sopii tiloiltaan ym ominaisuuksiltaan sulle.

Ne puslat ja tukivarret maksaa näkkileipää autovaraosamyymälöissä ja netistä löytyy vieläkin halvemmalla. Mitä tarkempi/hieno ajettava, sitä monimutkaisempi ja enemmän tukivarsia (ohuita) sisältävä se on, siinä on kolikon kääntöpuoli. Ranskalaiset on yks hyvä esimerkki, tavallisen hintaisina autoina todella mukavia ajaa kun nelipyöräsuuntaus kohdillaan, mutta koiranluut alkaa soratietä kulutettaessa kolisemaan nopeammin kuin vaikkapa Toyotassa. Osat maksaa parikymppiä, varttin työt ja taas mennään normaalin ihmisen ajosuoritteella kaks, kolme vuotta "normi"kuntoisia teitä. Samoin BMW on tarkka alustan mitoituksista, kestää vuosia, mut sen kyl kuulee ja tuntee kun "tarttis tehdä jotain." Ja esimerkkisi myös; Octavia on halpa peruskulkine. Sen alustaa ei rakenneta niin hienoksi kuin kalliimmassa Audissa, joka on syystäkin parempi ajaa. Mutta "comes with a price."

Nykyään ei tehdä enää ikuista, rullaa tuol teillä viel ysärin japseja ja sarjojensa viimeisiä W1xx Mersuja / 7xx&9xx Volvoja joista alusta pysyy aika pitkät tovit äänettömänä ja timminä.
 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
Korjaamolla joudut käyttämään useammin kuin kerran vuoteen, koska GTE:ssä 15tkm öljynvaihtoväli.

DSG on hybrideissä erilainen kuin, bensa/dieseleissä. Lähtö aina sähköllä, jonka pitäisi säästää kytkintä ja muutenkaan en ole kuullut ongelmista. Ainakin jos vaihtaa dsg-öljyt huolto-ohjelman mukaisesti 60k välein.
 
Optimalla tuli heitettyä eilen sellainen vajaa 95km lenkki pk-seudulla. Lopputulos oli 1.9 l/100km keskikulutus eli voi sanoa, että satasella bensaa paloi noin 2 litraa. Autossa 4 henkeä kyydissä ja ilmastointi koko matkan päällä.
 
Sisäkuvaa Porsche Taycanilla ajetusta neliovisten sähköautojen Nürburgring-Nordschleifen ennätysajasta.

 
Viimeksi muokattu:
Passatti on nyt kotiutettu ja ensimmäiset lenkit ajeltu.

Auto näköjään osaa käynnistyä e-modeen, vaikka edellisen ajelun jälkeen akku oli ehtynyt ja ajomoodi vaihtunut hybridiksi, mikä on oikein mainio ominaisuus. Hieman epäilytti tuo toiminta etukäteen, koska uusia malleja on mainostettu äänekkäästi sillä, että ne käynnistyvät aina e-modessa.

Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää. Ajastuksessa oli tosin latauksen lisäksi vain valinta "ilmastointi", mutta tarkoittaakohan tuo samalla lämmitystä? Ei tarvitsisi kyllä lämmittää autoa näillä säillä tippaakaan, vaikka alle 20 astetta aamulla onkin. Talvea varten taas pitää selvitellä akun käyttö lämmitykseen. Laturin tehot eivät riitä lämmitykseen, mutta speksit lupaavat 5 kW lämmityslaitetta.

Ominaisuuksien selvittelyä vaikeuttaa hieman se, että manuaali on bara på svenska. Vaikka ruotsia auttavasti osaankin, piti mm. latausjohdon irrotuslogiikkaa tavata hetken aikaa, ennen kuin tajusin "avata" auki olleet ovet uudelleen keskuslukituksella. :think:

Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?
 
Passatti on nyt kotiutettu ja ensimmäiset lenkit ajeltu.

Auto näköjään osaa käynnistyä e-modeen, vaikka edellisen ajelun jälkeen akku oli ehtynyt ja ajomoodi vaihtunut hybridiksi, mikä on oikein mainio ominaisuus. Hieman epäilytti tuo toiminta etukäteen, koska uusia malleja on mainostettu äänekkäästi sillä, että ne käynnistyvät aina e-modessa.

Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää. Ajastuksessa oli tosin latauksen lisäksi vain valinta "ilmastointi", mutta tarkoittaakohan tuo samalla lämmitystä? Ei tarvitsisi kyllä lämmittää autoa näillä säillä tippaakaan, vaikka alle 20 astetta aamulla onkin. Talvea varten taas pitää selvitellä akun käyttö lämmitykseen. Laturin tehot eivät riitä lämmitykseen, mutta speksit lupaavat 5 kW lämmityslaitetta.

Ominaisuuksien selvittelyä vaikeuttaa hieman se, että manuaali on bara på svenska. Vaikka ruotsia auttavasti osaankin, piti mm. latausjohdon irrotuslogiikkaa tavata hetken aikaa, ennen kuin tajusin "avata" auki olleet ovet uudelleen keskuslukituksella. :think:

Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?

Lämmitys ja kesällä myös ilmastointi toimivat myös akulla kunhan on varausta. Talvella lämmityksen tehoon vaikuttaa aika paljon minkä tehoinen latauslaite on kiinni. 8A laturilla ei lämmitä ollenkaan yhtä hyvin kuin 16A laturilla.
 
Latauksen sai ajastettua yksinkertaisesti, tai ainakin luulen osanneeni. Huomenna aamulla se selviää.
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
Ja tuo teoreettinen säästösummahan pienenee, jos joinain kertoina joutuu ajelemaan bensalla, kun auto on odotellut yösähkön alkamista.
 
Onkohan tuohon sähköistä, kännykkään saatavaa ohjekirjaa, kuten esimerkiksi Skodalla on?
Suomeksi ei taida saada mistään. Englanniksi saa täältä Volkswagen Owners Manuals | Volkswagen UK kun syöttää jonkun rekkarin, jonka voi poimia vaikka täältä https://www.autotrader.co.uk/cars/volkswagen/passat/gte
Nuo on siis selainversioita, mutta senkus printtaa pdf:ksi.

Marmorilta saa sitten ihan perinteistä manuaalia, mutta hinta on ~100e koko paketilla (auto + infortainment). Itselleni ainakin riittänyt tuo brittiversio.
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
En ole itsekään ajastusta käyttänyt kun lähdöt on aika epäsäännöllisiä. Täytyy katsoa miten talvella kun pointtinahan tuossa olisi, että auto lataisi akun viimeiset parikymmentä prosenttia juuri ennen lähtöä, jotta akku on lämmin lähdettäessä. Kylmällä akulla pelkällä sähköllä ajaminen ei välttämättä onnistu ollenkaan.
 
Sisäkuvaa Porsche Taycanilla ajetusta neliovisten sähköautojen Nürburgring-Nordschleifen ennätysajasta.


Suomi vastaan Saksa. ElectricRaceAbout-kanava laittoi vertailuvideota suomalaisen ERA:n ja Porsche Taycanin Nordschleifen kierroksesta.

 
Voihan se kesto olla toki parantunut tällä vuosi tuhannella, nuo tarinat oli lähinnä 2000 alkupuoliskolta. Siksipä kiinnostaa uusimpien mallien vikalista ja DSG:n toimivuus hybridissä. Mieluiten pidän auton ajossa, ja korjaamolla max kerran vuoteen.
Voi hyvän tähden. Tottakai ne on samanlaisia kuin 20v sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom