Keskustelua hybridiautoista

"...20v sitten ei ollut vielä jouduttu makselemaan ylimääräisiä korjauksia isojen markkinoiden TSI/DSG vikoihin jatkotakuilla saati miljardien päästöhuijassakkoja sekä kaluston takaisinostoja..." :kahvi: @aapelih
 
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
Ja tuo teoreettinen säästösummahan pienenee, jos joinain kertoina joutuu ajelemaan bensalla, kun auto on odotellut yösähkön alkamista.


Itse olen laittanut latauksen alarajaksi 30%, jolloin auto lataa samantien akustoa niin, että saa 5-10km rangea mahdollisia kauppareissuja varten.
Aamuyöstä yösähköllä akku täyteen ja lähtöaika mahdollisimman lähelle starttia, jotta akusto on lämmin (tämä talviajoa silmällä pitäen).

Lataukset 10A:lla.
 
Niin kauan kun sähkönsiirtomaksu ja sähkövero riippuvat suoraan sähkön määrästä, yö (tai pörssi) sähköllä säästäminen ei ole vaivansa tavalliselle autoilijalle. Kiinteä sähkösopimus 5c/kWh, siirto 3,14c/kWh ja sähkövero 2,3c/kWh. Tänään pörssissä sähkö oli yöllä alimmillan noin 3c, niin säästöä 2c/kWh... 2kW latauksella yössä säästää 8*2*2 = 32c.

Eri asia jos on kulukumulkku tai taksikuski, joka lataa 11kW joka yö tyhjästä täyteen. 8*2*11=1,76€ -> vuodessa 300-400€.
 
Vähäkulutuksisen auton etsintä olisi edessä ja hybridi herännyt tässä yhdeksi vaihtoehdoksi. Tuli käytyä viikonloppuna koeajamassa Corolla hybridi ja kaikkine avustimineen ja härpäkkeineen tuntui kyllä varteenotettavalle vaihtoehdolle kun hintaa uutena tulisi n. 35t. Vielä uudestaan pitää kyllä mennä koeajamaan ja hieman enemmän motaria testata, mutta satasen vauhdissa suht vakaalta tuntui. Kulutus pyöri n. 4,3:ssä kun ajossa oli myös hitaampia tietyömaaosuuksia ja pari kilometriä kaupunkipyöritystä. Onko täällä hybridi Corollan omistajia, jotka voisivat tuosta omia plussia ja miinuksia jakaa?

Harkinnassa myös käytettynä muutkin hybridit, kuten Passat, BMW 330 ja mitäs muita nuota nyt onkaan. Nuo ovat toki plugareita, minkä hyödyllisyys (ja ekstrahinta) hieman selvittelyn kannalta, että hyödyttävätkö mitenkään omaa ajoa/ onko taloudellisesti järkevää satsata.

Ihan puhtaasti työmatka-ajon kustannuksia miettien laskeskelin juuri, että työmatka-ajoa tulee vuodessa n. 28 000km. Ajoa töihin tulee n. 100 km suunta, tuosta kaupunkiajoa on aika tasan 11 km, muut tuosta 100km matkasta aika puhtaasti moottoritietä. Muuta ajoa tulee työmatkojen päälle ehkä 2-3 tuhatta kilometriä lähes taajamaan ulkopuolella. Onko tällaiseen ajoon ladattavasta hybridistä hyötyä, jotenkin tuntuu, että ei? Hieman naftisti löytyy tietoa, että mitä mikäkin plugari kuluttaa kun mennään tuonne 120-130km/h nopeuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu hankintahinnasta. :hmm: Menee se osan matkaa sähköllä ja sen jälkeen toimitaan normihybridinä. Kia Optima ja varsinkin Hyundai Ioniq kannataa käydä tutustumassa, siellä on agressiivinen myynti meneillään.

Mut diesel ei ole huono valinta, vieläkään.
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
 
On siitä normihybridikin jolla saa hintaa alas. :tup:
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
 
Ihan puhtaasti työmatka-ajon kustannuksia miettien laskeskelin juuri, että työmatka-ajoa tulee vuodessa n. 28 000km. Ajoa töihin tulee n. 100 km suunta, tuosta kaupunkiajoa on aika tasan 11 km, muut tuosta 100km matkasta aika puhtaasti moottoritietä. Muuta ajoa tulee työmatkojen päälle ehkä 2-3 tuhatta kilometriä lähes taajamaan ulkopuolella. Onko tällaiseen ajoon ladattavasta hybridistä hyötyä, jotenkin tuntuu, että ei? Hieman naftisti löytyy tietoa, että mitä mikäkin plugari kuluttaa kun mennään tuonne 120-130km/h nopeuksiin.
Plug-in:llä menee ehkä 30km tuolla vauhdillä sähkllä - ja toiset 30km takaisin jos voi myös töissä ladata. Ja useimmissa plug-in autoissa talvella bensamoottori menee talvella päälle jos haluaa puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle!

Ainoa plug-in joka selviää tuosta matkasta suurimman osan sähköllä on BMW i3 Rex. Käytettynä hyvä hinta/laatusuhde.

Ioniq Hybrid 32k€, Ioniq plug-in 34k€ ja Ioniq electric 36k€. Kun sähkömalliin saa 2,000€ hankitatukea, herää kysymys miksi vaivautua 50km pluginiin, kun käytännössä samaan hintaan täyssähköllä pääsee jopa 280km? Talvella ja moottoritienopeudella noin 180km, eli vaatisi sen latausmahdollisuuden myös töissä.

Ioniq on jo pari vuotta vanha malli, löytyy myös käytettynä hyvin.
 
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
Täyssähköautoissa ja hybrideissä tuntuu olevan todella jyrkkä pudotus hinnassa siinä kohdassa, kun auto ajetaan hallista ulos. Klikkailin Volkkarin sivuilta vastaavan Passatin kuin ostin, ja jos osasin kliksutella samat varusteet, oli hinta laskenut 3 vuodessa ja 50 megametrillä 25000 euroa. Ilolla annan jonkun muun maksaa sisäänajot.
 
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.

Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.

Taitaa olla halvin ja vaivattomin tapa autoilla jatkaa matkaa diesel focuksella, mikäli ei ole pakottavaa tarvetta vaihtaa..
 
Onko kukaan tutkinut sähköauton tuomista/tilaamista Japanista? Huvikseni katsoin että Nissan Leafeja menee tosi edullisesti huutokauppasivuilla, esim. halvimmat 2014 vuosmalliset lähteneet muutamalla tonnilla. Olisiko sellainen Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä jotain 6-7k€ kokonaisuudessaan - varmasti puolet halvempi kuin Nettiautossa. Onko tässä jotain muuta haudattuna kuin ratti väärällä puolella ja mahdollinen navigointi/medianäytön toimimattomuus? Mitenköhän lataus toimii täällä? :think:
 
Japanissa on myös kahta eri jännitettä käytössä, että kannattaa varmistaa kummalta puolen vuorta auto on.
 
Uudenlaista latauslaitetta kotiin: Tekniikan Maailma

"Uusi suomalainen latauslaite muuntaa tavallisen kolmivaihevirran turboahdetuksi yksivaihevirraksi, jonka ansiosta sähköautojen omat laturit saadaan tehokkaampaan käyttöön."
 
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.

Tai miksei kattois jotain pari vuotta käytettyä V60 hybridiä, siinä olis diesel plugari. Ei tuossa ajoprofiilissa hirveästi säästä plugarilla, mutta kai siitä jotain voi säästää ja Volvo nyt menisi melko maltillisella määrällä dieseliä pitemmässäkin ajossa. Toki tuossa ei tavaratilaa ole hirveästi, mutta jos sitä ei tarvitse?

Esim. Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Bus R-Design Edit aut ** 1-Omisteinen / Adapt.Cruise / Voc / Blis / JUURI TULLUT ** Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto tuossa Corollan hintaluokassa. Tai viitisen tonnia halvempi Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Summum Edition aut ** 1-Omisteinen / Huippuvarusteet / Navi / Kulj. Ist. Muistilla / Koukku / Peruutu Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Uudenlaista latauslaitetta kotiin: Tekniikan Maailma

"Uusi suomalainen latauslaite muuntaa tavallisen kolmivaihevirran turboahdetuksi yksivaihevirraksi, jonka ansiosta sähköautojen omat laturit saadaan tehokkaampaan käyttöön."
Harva vaan tarvitsee kotona pikalatausta. Ja kuten jutussa mainitaan, suuntana näyttää olevan, että auton laturi pystyy ottamaan vastaan useampaa vaihetta samaan aikaan. Ennustan mitättömiä myyntilukuja tälle tuotteelle.

Ja tuo nimikin, Wall-e, olisivat nyt miettineet edes kaksi kertaa :facepalm:
 
Onko kukaan tutkinut sähköauton tuomista/tilaamista Japanista? Huvikseni katsoin että Nissan Leafeja menee tosi edullisesti huutokauppasivuilla, esim. halvimmat 2014 vuosmalliset lähteneet muutamalla tonnilla. Olisiko sellainen Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä jotain 6-7k€ kokonaisuudessaan - varmasti puolet halvempi kuin Nettiautossa. Onko tässä jotain muuta haudattuna kuin ratti väärällä puolella ja mahdollinen navigointi/medianäytön toimimattomuus? Mitenköhän lataus toimii täällä? :think:
Jos tämä kiinnostaa, niin japanintuonnin kustannukset japanilaisenkin välittäjän kautta ovat karkeasti heitettynä huutokaupan hinta, 1000€ välittäjälle, 1500€ rahtiin, 10% tulli, 24% alv, autovero, rekisteröintikustannukset. Jos esimerkkinä käyttää 3000€ huutokaupassa maksavaa Nissan Leafia niin lopulliset kustannukset lienee 7,5-8ke luokkaa. Joutuu näkemään vaivaa ja auton jälleenmyyntiarvo on heikompi kuin suomalaisella, eikä pitkät takuut välttämättä toimi? Ei kannata ehkä ihan halvinta mallia tuoda kiinteiden välitys- sekä rahtikulujen takia.

Jos ostaa näytöllisen auton niin esim. Uudessa Seelannissa niitä on käännetty englanniksi - en tiedä miten helposti onnistuu täällä. Ja Norjaan on tuotu paljon Leafeja USA:n 110V sähköistä. Norjankieliseltä foorumilta lainattua (lähde):
USA cars themselves are no problem with that. But the charging cable, called EVSE, must be upgraded with European firmware to support European TN networks, in order not to interpret it as a ground fault:http://evseupgrade.com/?main_page=index&cPath=1&zenid=2k8e97is2bos3d5ppm6tar5bk0
Alternatively, you can buy a Type 1 Euro for Europe.
 
Kyllä jonkunlainen pikalataus monelle kelpaa... ei tommosella 16A narulla kauheasti saa yön aikana rangea, jos yhtään enempää tulee siivua :)

Pientä pilkun viilausta, mutta pikalatauksella tarkoitetaan yleensä DC-latausta (jossa tehot luokkaa 50kW tai yli), mitä ei juuri kotioloissa käytetä eikä kannatakaan kun 3 x 16A riittää yön yli kaikille sähköautoille ja akkukin kestää paremmin kun lataa pienemmällä teholla. 1 x 16A kotona ja pikalataus vaikka kerran viikossa riittää todella runsaisiin ajoihin esim. Konalla tai Model 3:lla.
 
Ööö... luitko tota juttua? Siinä nimenomaan kerrottiin että kun usein sähköauton laturi pystyy lataamaan suuremmalla virralla kuin sen 8-16 A verran, niin tuossa on laite jolla saa tavallisesta 3x25 liittymästä yhdistettyä 1x25 laturille ilman että on yksi vaihe punaisena. Eli jakaa sen kolmelle vaiheelle talon sähköjärjestelmässä.

Ok, ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä pikalaturi mutta varmaan pointti kävi selväksi...

Siihen en ota kantaa että jonkun mielestä muiden tulisi istuskella pikalatureissa kun tulee isompia siivuja ajettavaksi putkeen. Ite en siihen rupeaisi, ehkä joku muu sitten hyväksyisi sen. Tuo nyt kuitenkin vähentäisi sitä, kun esim. töiden jälkeen vaikka lyö laturiin ja illalla lähtee taas reissuun, ja yön aikanakin sais reilusti enemmän kun sen 30-40 kWh ladattua.

Juu luin toki. Ainakin yksi vastaava laite on jo ennestään markkinoilla ja onhan sillä paikkansa, mutta pointtini lähinnä oli että kotona tarvittavaa lataustehoa tulee helposti yliarvioitua. Ja se pilkunviilaus :)
 
Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.

Tuo vaatisi juuri sen 11kW laturin kotiin jos ajaa usein peräkkäisinä päivinä ison Teslan täydestä tyhjäksi. Jos ajaisin usein tuon 500km/päivä niin pikalataus lounaan tai kahvitauon aikana ei olisi hankala järjestää. Akkukin voisi tykätä, jos sitä ei kotonakaan lataisi ihan täyteen...toisaalta pikalatauskin heikentää akkua ja en tiedä olisiko pienempi paha ladata aina kotona 100%:n saakka vai satunnaisesti pikalaturilla esim 40-80%. Villi veikkaus että tuo pikalataus on suositeltavampi vaihtoehto.

Ihan mielenkiinnosta: paljonko sinun tapauksessa on paljon? Siis vaikka kilometrejä vuodessa? Tai millaiset ajot pitäisi tyypillisesti viikon aikana hoitaa?
 
Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.
Kyllä jopa 100 kWh:n Teslan ehtii ladata kotona tyhjästä täyteen yön aikana. Niissä on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi, jolla lataa UMC-kaapelin avulla 11 kW:n teholla. Vielä nopeammin kotilataus sujuu hankkimalla 16,5 kW:n seinälaturi (Wall Charger).

Vai tarkoititko sitä, ettei yön yli onnistu, jos ladattaisiin tuota suuriakkuisinta Teslaa yksivaiheisena 16 A:lla, kuten kolmivaihelaturittomilla autoilla?
 
Itellä aika epätyypillinen profiili, 50 tkm vuodessa, arkisin 120-150 km, joskus 200 km ja sitten perjantaisin ja lauantaisin tulee ajettua vielä 200-500 km per päivä, nämä ilman latausmahkuja kohteessa. Sunnuntaina saattaa vielä 100-200 km tulla jos käy sukuloimassa :D tuo perjantain 150+500 km tekee tiukkaa jos ei ole kotona nopeampaa latausta.

Jos ois kunnon laturi kotona niin uskoisin kyllä että selviäis noista jollain Model 3:lla, ei vaan uskalla ostaa maalihommien takia :)

Edit: esim työpaikalla saan vaan 8 A ja 8 tuntia eli 14 kWh, toki riittää ihan hyvin kotimatkaan mutta ei sillä kerrytellä rangea.

Periaatteessa kuulostaa siltä että 1 X 16A ois kotiin juuri riittävä kun sillä saa rangea n. 200km/yö niin perjantaina olisi akku luultavasti täynnä pidempää reissua varten. Pitää vaan tottua siihen että alkuviikosta liikkeelle lähtiessä latausta on vain vähän enemmän kun päivän aikana tarvitaan. Tuo 500km ilman latausmahdollisuutta perillä toki pakottaa käymään pikalaturilla eikä nopeampi kotilataus auta mainittavasti jos kotona on tunti tai pari aikaa töiden jälkeen ennen kuin lähdetään mökille tms. 50tkm vuosiajolla olisi kyllä aika hyvät säästöt polttoainekuluissa.

Toki tehokkaampi latauslaite olisi kiva ja haluaisin sellaisen itsekin, mutta jos vaatii pääsulakekoon kasvattamista tai vääntöä taloyhtiön kanssa tms. niin 1 X 16A taipuu aika moneen tarpeeseen. Jonkun e-tronin ja muiden sähkösyöppöjen kanssa toki eri juttu.
 
Periaatteessa kuulostaa siltä että 1 X 16A ois kotiin juuri riittävä kun sillä saa rangea n. 200km/yö niin perjantaina olisi akku luultavasti täynnä pidempää reissua varten. Pitää vaan tottua siihen että alkuviikosta liikkeelle lähtiessä latausta on vain vähän enemmän kun päivän aikana tarvitaan. Tuo 500km ilman latausmahdollisuutta perillä toki pakottaa käymään pikalaturilla eikä nopeampi kotilataus auta mainittavasti jos kotona on tunti tai pari aikaa töiden jälkeen ennen kuin lähdetään mökille tms. 50tkm vuosiajolla olisi kyllä aika hyvät säästöt polttoainekuluissa.

Toki tehokkaampi latauslaite olisi kiva ja haluaisin sellaisen itsekin, mutta jos vaatii pääsulakekoon kasvattamista tai vääntöä taloyhtiön kanssa tms. niin 1 X 16A taipuu aika moneen tarpeeseen. Jonkun e-tronin ja muiden sähkösyöppöjen kanssa toki eri juttu.

Onko sinulla nykyautossa tankki aina täynnä, kun lähdet liikenteeseen?
 
Tuo "turbolaturihan" on siis tarkoitettu 1 vaihelaturilla varustetun auton kaveriksi.

Käytännössähän tilanne ei välttämättä ole niin yksioikoinen omakotitalossakaan. Esim sillä normaalilla 3x25A liittymällä saa 11kW (3x16A) laturin, mutta yleensä sitä sähköä käytetään muuhunkin kuin sähköauton lataukseen, jolloin se käytännön teho voi olla tuota pienempi. Jos lataustehoa joudutaan rajoittamaan esim 7kW (3x10A), niin yksivaiheisena tuo ei ole enää kuin n. 2,3kW latausteho.

Ainakin teknisesti on mahdollista että tuo turbolaturi ottaa esim juuri tuon 3x10A tuottaakseen sen 6kW (1x25A) lataustehon.

Mulla tuli tuota uutista lukiessa mieleen, että miksi tuota ei ole toteutettu niin että lataus tapahtuisi DC latauksena? Vai onko ne autojen DC laturit niin tarkkoja että vaativat oikeaa DC sähköä, eikä kolmivaiheisesta tasasuunnattu sykkivä tasasähkö kelpaa? Tuossa olisi parempi hyötysuhde kuin tuossa yksivaiheiskesi muutetussa AC latauksessa.
 
Neljä kuukautta sähköautoilua takana, vähän huomioita alla ja voin vastailla kysymyksiin jos on. Ostettiin nyt huhtikuussa vm. 2017 Ioniq hyvään hintaan. Sen jälkeen ajettu n. 5500km, eli vähän enemmän kuin vanhalla bensalla. Pikalaturilla on tullut käytyä ehkä kuutisen kertaa ja kerran on joutunut jonottamaan. Näistä pikalatauksista suurin osa Lidleissä ja kaikki kauppareissujen yhteydessä kun on oltu menossa/tulossa mökiltä. Käytännössä hukka-aikaa matka-ajossa on siis syntynyt erittäin minimaalisesti. Pisin päivittäinen ajosuorite on ollut n. 450km, jossa siis kaksi pikalatausta. Muuten lataukset on hoidettu kotona yön yli n. 1-2krt/vko ja ikinä ei ole ollut liian hidas. Latausnopeus 12A ihan normirasiasta.

Kustannusten puolesta käytännössä tasoissa 13v vanhan bensafarkun kanssa, aiemmin maksoi bensa ja korjaus/huolto, nyt maksaa arvonalenema. On toki myös kivaa ajaa uudemmalla autolla, jossa on esim. ACC, kaista-avustin ja muuta jännää. Ja kiihtyykin nopeammin kuin tarvisi toisin kuin vanha. Kulutus on mukavan pieni, mutta isommissa nopeuksissa huomaa kulutuksen nousun toisin kuin muissa, vaikka toki samalla tavoin kulutus nousee muillakin kulkineilla. Tilojen puolesta on riittänyt aika kivasti (2 turvaistuinta, isohko koira, mökkikamat). Isompiin kuljetuksiin saa farkkua lainaan sukulaisilta. Pari kertaa tullut ajettua modernilla bensa-autolla ja tuntuvat erittäin antiikkisilta. Ei tarvitse edes harkita että vaihtuisi muuhun kuin sähköautoon.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai raikasti keskikokoluokan Ioniqin sähköautoversiota – miltä uutuus tuntuu? Hyundai raikasti keskikokoluokan Ioniqin sähköautoversiota – miltä uutuus tuntuu?

Vähillä ajoilla sähköauto onkin ihan 5/5, ehkä ensi vuoskymmenen lopulla pitkilläkin, ainakin keskipitkillä varmasti. Joka polttomoottorin tekniikkaa ymmärtää, tajuaa varmasti, että johonkin 5-50km työmatkaan ympäri vuoden on sähköauto kuin nyrkki silmään; Ei haittaa kylmäkäynnistykset, eikä pätkäajo. Lämpeneekin nopeasti.

Oli sitten bensa, mutta vieläkin enemmän diesel, juurikin tuo pätkäajo vajaalämmöillä on yks helvetti keston/toimivuuden kannalta, polttomoottori kaipaa kilometrejä.
 
No tuskin tuolla Ioniqilla on kuitenkaan ajettu vain 5,5tkm reilun 2 vuoden aikana...

E: Tosin nyt kun tavaan tuota orkkisviestiä tarkemmin niin tajuan että on ostuttu 4kk sitten käytetty sähköauto jolla on tuon aikana ajettu tuo 5,5tkm...
 
Ainakin teknisesti on mahdollista että tuo turbolaturi ottaa esim juuri tuon 3x10A tuottaakseen sen 6kW (1x25A) lataustehon.

Mulla tuli tuota uutista lukiessa mieleen, että miksi tuota ei ole toteutettu niin että lataus tapahtuisi DC latauksena? Vai onko ne autojen DC laturit niin tarkkoja että vaativat oikeaa DC sähköä, eikä kolmivaiheisesta tasasuunnattu sykkivä tasasähkö kelpaa? Tuossa olisi parempi hyötysuhde kuin tuossa yksivaiheiskesi muutetussa AC latauksessa.

Tuossa nimenomaisessa pöntössä ei ole juuri mitään älyä. Eikä se ole edes kolmivaiheinen, vaan kaksivaiheinen. Sisässä on vain muuntaja 400 V -> 240 V. Autossa oleva AC-laturi sitten käsittelee sähkön akustolle kelpaavaksi ja ottaa sähköverkosta sen verran sähköä minkä pönttö kertoo sallituksi.

DC-lataus sitten taas tapahtuu niin, että se latausäly ja säätö on oikeasti siellä laturipömpelissä ja antaa autolle mitä auto pyytää (omissa maksimirajoissaan). Jälkimmäinen vaatii siis huomattavasti monimutkaisemman laitteen kuin ensimmäinen, jossa kaikki tehoelektroniikka on jo autossa itsessään ja varsinaiseksi toiminnaksi riittää pelkkä kättely.
 
Volkkari teki Teslat. e-Golf hinta putosi Suomessa n. 43k€ -> n. 35k€ eli ~8000€. Tämähän oli odotettavissa, kun hinta Saksassa putosi jo aiemmin.
 
Riippuu siitä oletko ostanut jo kys.mallin vai vasta ostamassa.
 
Huomaa kyllä ettet ole pahemmin uusia autoja vielä elämäs aikana ostanut tai toviin tule hetkeen vielä ostamaankaan.

- Mitä luulet yksilön A tuumailevan jos hän ostaa ajoneuvonsa hintaan 40k ja yhtäkkiä muutaman kuukauden, pahimmillaan viikon kuluttua se maksaakin uutena tilaten enää 30k? "Artisti maksaa," sekä ostettaessa, että aikanaan vaihdettaessa. Käytetyn hintakehitykseen on tullut iso lommo, ja kiitos moisen poukkoilun kaikki muutkin ostajatahot alkavat arkailla ottamaan vastaan kyseisiä ajoneuvoja, paitsi törkeän surkeilla hyvityksillä kun poukkoilevaa hintakehitystä vastaan pitää suojautua.

Hyvä esimerkki oli tovi aiemmin linkatut uudenkarheat Rinta-Juipin Teslat, hyvähän se on koittaa myydä sisäänajettua kun uuden saa yli 20k halvemmalla. Moinen poukkoileva hintakehitys on myrkkyä vaihtoautomyynnille sekä niille, jotka autoja uutena ostavat. Markkinahäiriöt kertaantuvat ennenkuin sähköautoista tulee valtavirtaa ja hintakehitys vakiintuu.
 
Kyllähän se tietysti henkilöön menevällä argumentillä parhaiten menee oma kanta läpi.

Kun ostin edellisen uuden auton lopputalvesta, niin en kyllä kuvitellutkaan, että se olisi rahallisesti järkevä sijoitus tai pitäisi arvoaan. Tosta 52k autosta tulee sulamaan ensimmäisen neljän vuoden aikana varmaankin se 30k arvoa ja se on semmonen fakta mikä pitää olla valmis hyväksymään. Tosin arvo laskee varmaan hieman rajummin, koska ensi vuodeksi on tulossa uusi korimalli about tuplarangella, joten edellisen korimallin arvo laskee enemmän.

Edit: Ja jos nyt tulis joku tarjous tosta mun autosta ja hinnasta lähtis vaikka kymppitonni, niin ei se lopputalven tilannetta muuttais millään tavalla(jolloin ostopäätös on tehty).
 
No tuskin tuolla Ioniqilla on kuitenkaan ajettu vain 5,5tkm reilun 2 vuoden aikana...

E: Tosin nyt kun tavaan tuota orkkisviestiä tarkemmin niin tajuan että on ostuttu 4kk sitten käytetty sähköauto jolla on tuon aikana ajettu tuo 5,5tkm...

Joo olin harvinaisen huonosti kirjoittanut. Eli autolla oli ajettu 28tkm kun ostetetiin n. 1.5v vanhana, nyt 5500km lisää neljän kuukauden aikana.


Moinen poukkoileva hintakehitys on myrkkyä vaihtoautomyynnille sekä niille, jotka autoja uutena ostavat.

Sähköautojen vaihtomarkkinoilla on niin iso kysyntä että eipä tuo hirveästi hetkauta. Uutena ostavaa taas tuskin kiinnostaa vaihtoarvo muutamaan vuoteen, jonka aikana ehtii stabiloitumaan ja yleinen teknologinen kehitys on olennaisempaa kuin yhden mallin poukkoilu.
 
Volkkari teki Teslat. e-Golf hinta putosi Suomessa n. 43k€ -> n. 35k€ eli ~8000€. Tämähän oli odotettavissa, kun hinta Saksassa putosi jo aiemmin.

Pakkohan sitä on pudottaa kun ID 3 tulee ensi vuonna arviolta tuohon 35 k€ hintatasoon läjes 50% pidemmällä rangella (330 km vs 230 km).

Aikaiset omaksujat maksavat aina lisähinnan siitä, että saavat uudet teknologiat ensimmäisinä käyttöönsä. Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.
 
Aikaiset omaksujat maksavat aina lisähinnan siitä, että saavat uudet teknologiat ensimmäisinä käyttöönsä. Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.

Josta tuli etäisesti mieleen joku paperilehden mainos, olikohan Mitsun plugari - jopa 50km sähköllä!

s-l640.jpg


Vähön kuten vanhoina hyvinä aikoina kun vitosvaihde oli vähän luxusta. Mitähän näistä tämän päivän mainoksista ajatellaan vaikka kymmenen vuoden päästä.

Viides vaihde oli ihan OK, kuudes vähän liioittelua, koska automaatilla tuosta kepin runkkaamisesta ollaan pääsemästä eroon onneksi. ot end
 
Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.

Toisaalta paljon ajava ehtii säästää parissa vuodessa mukavasti ajamalla sähköllä. En olisi siitäkään varma että arvonalenema edes olisi polttiksia suurempi. Ehkä tuo eGolf huonoimpia siinä mielessä kun range on aika huono C-segmentin autoon ja ID on tulossa.
 
Lataustolppa on valmis odottamassa ensi viikolla luovutettavaa Konaa. Anekdoottisina tarinana kerrottakoon että latauksen järjestäminen ei ainakaan tähän taloyhtiöön ollut erityisen vaikeaa. Vuosi sitten taloyhtiön kokouksessa joku kysyi että miten mahdollisten sähköautojen lataus järjestetään. Todettiin että sitten kun sellainen tulee, niin lataus järjestetään. Vuodenvaihteessa auton tilauksen jälkeen kävin juttelemassa taloyhtiön PJ:n kanssa että noh, nyt sähköauto on sitten tulossa. Kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja ja päädyttiin siihen että saan vetää oman mittarin takaa ryhmäkeskukselta johdon omalle paikalle - ryhmäkeskus on parkkipaikkojen vieressä, ja onnekkaasti oma parkkiruutuni on kaikista lähimpänä.

No, keväällä kaivuuhommiin ja paikalle tuli naapuri ihmettelemään touhua. Kauhea kiroilu, että jos olisi tiennyt että latauksen järjestäminen meillä on niin helppoa, niin olisi valinnut tulevaksi työsuhdeautoksi plugarin No häipyi paikalta ja tuli kohta paikalle auttaamaan lapion kanssa! No, siinä oli oma lehmä ojassa, ojaan laittevavaan putkeen mahtuu sitten tulevaisuudessa hänenkin oma johto

Lopuksi tolppa pystyyn ja sähkäri asensi supershuckon päähän kiinni. Tämä ratkaisu ei ehkä skaalaudu kovin isoihin taloyhtiöihin, 8:lle paikalle vetää vielä kaikille oman johdon, jollekkin 50 paikan yhtiöllä pitäisi varmaan olla melkoinen putki että saa jokaiselle oman johdon
 
Tämä ratkaisu ei ehkä skaalaudu kovin isoihin taloyhtiöihin, 8:lle paikalle vetää vielä kaikille oman johdon, jollekkin 50 paikan yhtiöllä pitäisi varmaan olla melkoinen putki että saa jokaiselle oman johdon

Samaan ojaan useampi putki vaan?
 
Onkohan tarjolla tai tulossa yhtään plug in vermettä millä pääsisi noin 60km myös talvella pelkällä sähköllä. ?? noin 80km/h nopeusrajoitus työmatkalla.
 
MY 2013 tai 2014 Ampera varmaan lähimpänä mutta saattaa jäädä vähän vajaaksi. Gen2 Volt riittäisi varmasti, mutta niitä taitaa olla Suomessa 1 kpl. Uudessa X5 plugarissa on kans iso akku, mutta rinnakkaishybridi ei varmaan mene pakkasella pelkällä sähköllä. Jos i3 REX lasketaan niin sillä menee heittämällä.
 
En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Hyundai IONIQ on just uudistumassa, en tiedä kasvaako plugarin akku, mutta sähköversion ainakin kasvaa ja se on jo hyvä auto, kaikkine versioineen. Tutustu, nyt niitä pre faceliftejä saa edullisesti ja loppuvuonna tätä uudistettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom