Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laskeskelin omalla kohdalla, että jos vuoden jokaisena yönä lataisin yösähköllä akun täyteen, niin säästäisin noin 40 euroa. Verrattuna siis siihen, että lataa päiväsähköllä. Ja läheskään joka päivä ei tule akkua ajettua tyhjäksi. Niin oli helppo jättää nuo latauksen ajastukset pois, ja ladata aina kun auto on kotipihassa.
Ja tuo teoreettinen säästösummahan pienenee, jos joinain kertoina joutuu ajelemaan bensalla, kun auto on odotellut yösähkön alkamista.
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.
Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
Plug-in:llä menee ehkä 30km tuolla vauhdillä sähkllä - ja toiset 30km takaisin jos voi myös töissä ladata. Ja useimmissa plug-in autoissa talvella bensamoottori menee talvella päälle jos haluaa puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle!Ihan puhtaasti työmatka-ajon kustannuksia miettien laskeskelin juuri, että työmatka-ajoa tulee vuodessa n. 28 000km. Ajoa töihin tulee n. 100 km suunta, tuosta kaupunkiajoa on aika tasan 11 km, muut tuosta 100km matkasta aika puhtaasti moottoritietä. Muuta ajoa tulee työmatkojen päälle ehkä 2-3 tuhatta kilometriä lähes taajamaan ulkopuolella. Onko tällaiseen ajoon ladattavasta hybridistä hyötyä, jotenkin tuntuu, että ei? Hieman naftisti löytyy tietoa, että mitä mikäkin plugari kuluttaa kun mennään tuonne 120-130km/h nopeuksiin.
Täyssähköautoissa ja hybrideissä tuntuu olevan todella jyrkkä pudotus hinnassa siinä kohdassa, kun auto ajetaan hallista ulos. Klikkailin Volkkarin sivuilta vastaavan Passatin kuin ostin, ja jos osasin kliksutella samat varusteet, oli hinta laskenut 3 vuodessa ja 50 megametrillä 25000 euroa. Ilolla annan jonkun muun maksaa sisäänajot.Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
Joo tosiaan diisseli on tälläkin hetkellä, kulutus siinä 6 litran tietämillä vuodenajasta riippuen. Toki näillä kilsoilla ajomukavuudellekin annan arvoa ja helpottaville varusteille (esim. mukautuva vakkari jne.) Nykyisessä Focusessa ei tuollaisia ole, joten vaihto parempaan silläkin mielen päällä. En tosiaan aja joka päivä töihin, aikalailla kolme kertaa viikossa.
Edit. Olikin tuo Ioniq ihan jäänyt paitsioon. Uutena muutaman tonnin kalliimpi kuin Corolla mutta olisi plugin. Tosin tuota hintaeroa ehkä on muutaman vuoden ajolla vaikea kuroa kiinni.
Vuoden käytetty Ioniq (tai Kia Niro) plugin olisi tainnut jo ajaa ne kalleimmat kilometrit alta pois. Takuutakin olisi kivasti jäljellä.
Harva vaan tarvitsee kotona pikalatausta. Ja kuten jutussa mainitaan, suuntana näyttää olevan, että auton laturi pystyy ottamaan vastaan useampaa vaihetta samaan aikaan. Ennustan mitättömiä myyntilukuja tälle tuotteelle.Uudenlaista latauslaitetta kotiin: Tekniikan Maailma
"Uusi suomalainen latauslaite muuntaa tavallisen kolmivaihevirran turboahdetuksi yksivaihevirraksi, jonka ansiosta sähköautojen omat laturit saadaan tehokkaampaan käyttöön."
Jos tämä kiinnostaa, niin japanintuonnin kustannukset japanilaisenkin välittäjän kautta ovat karkeasti heitettynä huutokaupan hinta, 1000€ välittäjälle, 1500€ rahtiin, 10% tulli, 24% alv, autovero, rekisteröintikustannukset. Jos esimerkkinä käyttää 3000€ huutokaupassa maksavaa Nissan Leafia niin lopulliset kustannukset lienee 7,5-8ke luokkaa. Joutuu näkemään vaivaa ja auton jälleenmyyntiarvo on heikompi kuin suomalaisella, eikä pitkät takuut välttämättä toimi? Ei kannata ehkä ihan halvinta mallia tuoda kiinteiden välitys- sekä rahtikulujen takia.Onko kukaan tutkinut sähköauton tuomista/tilaamista Japanista? Huvikseni katsoin että Nissan Leafeja menee tosi edullisesti huutokauppasivuilla, esim. halvimmat 2014 vuosmalliset lähteneet muutamalla tonnilla. Olisiko sellainen Suomeen tuotuna ja rekisteröitynä jotain 6-7k€ kokonaisuudessaan - varmasti puolet halvempi kuin Nettiautossa. Onko tässä jotain muuta haudattuna kuin ratti väärällä puolella ja mahdollinen navigointi/medianäytön toimimattomuus? Mitenköhän lataus toimii täällä?
Kyllä jonkunlainen pikalataus monelle kelpaa... ei tommosella 16A narulla kauheasti saa yön aikana rangea, jos yhtään enempää tulee siivua
Ööö... luitko tota juttua? Siinä nimenomaan kerrottiin että kun usein sähköauton laturi pystyy lataamaan suuremmalla virralla kuin sen 8-16 A verran, niin tuossa on laite jolla saa tavallisesta 3x25 liittymästä yhdistettyä 1x25 laturille ilman että on yksi vaihe punaisena. Eli jakaa sen kolmelle vaiheelle talon sähköjärjestelmässä.
Ok, ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä pikalaturi mutta varmaan pointti kävi selväksi...
Siihen en ota kantaa että jonkun mielestä muiden tulisi istuskella pikalatureissa kun tulee isompia siivuja ajettavaksi putkeen. Ite en siihen rupeaisi, ehkä joku muu sitten hyväksyisi sen. Tuo nyt kuitenkin vähentäisi sitä, kun esim. töiden jälkeen vaikka lyö laturiin ja illalla lähtee taas reissuun, ja yön aikanakin sais reilusti enemmän kun sen 30-40 kWh ladattua.
Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.
Kyllä jopa 100 kWh:n Teslan ehtii ladata kotona tyhjästä täyteen yön aikana. Niissä on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi, jolla lataa UMC-kaapelin avulla 11 kW:n teholla. Vielä nopeammin kotilataus sujuu hankkimalla 16,5 kW:n seinälaturi (Wall Charger).Niin tulee, ainakin jos ei juurikaan aja sitä autoa. Ne ketkä ajaa lähinnä aliarvioi sitä; vaikka olis 100 kWh Tesla alla niin etpä sitä kotona lataa yön yli täyteen jos ajat paljon.
Itellä aika epätyypillinen profiili, 50 tkm vuodessa, arkisin 120-150 km, joskus 200 km ja sitten perjantaisin ja lauantaisin tulee ajettua vielä 200-500 km per päivä, nämä ilman latausmahkuja kohteessa. Sunnuntaina saattaa vielä 100-200 km tulla jos käy sukuloimassa tuo perjantain 150+500 km tekee tiukkaa jos ei ole kotona nopeampaa latausta.
Jos ois kunnon laturi kotona niin uskoisin kyllä että selviäis noista jollain Model 3:lla, ei vaan uskalla ostaa maalihommien takia
Edit: esim työpaikalla saan vaan 8 A ja 8 tuntia eli 14 kWh, toki riittää ihan hyvin kotimatkaan mutta ei sillä kerrytellä rangea.
Periaatteessa kuulostaa siltä että 1 X 16A ois kotiin juuri riittävä kun sillä saa rangea n. 200km/yö niin perjantaina olisi akku luultavasti täynnä pidempää reissua varten. Pitää vaan tottua siihen että alkuviikosta liikkeelle lähtiessä latausta on vain vähän enemmän kun päivän aikana tarvitaan. Tuo 500km ilman latausmahdollisuutta perillä toki pakottaa käymään pikalaturilla eikä nopeampi kotilataus auta mainittavasti jos kotona on tunti tai pari aikaa töiden jälkeen ennen kuin lähdetään mökille tms. 50tkm vuosiajolla olisi kyllä aika hyvät säästöt polttoainekuluissa.
Toki tehokkaampi latauslaite olisi kiva ja haluaisin sellaisen itsekin, mutta jos vaatii pääsulakekoon kasvattamista tai vääntöä taloyhtiön kanssa tms. niin 1 X 16A taipuu aika moneen tarpeeseen. Jonkun e-tronin ja muiden sähkösyöppöjen kanssa toki eri juttu.
Onko sinulla nykyautossa tankki aina täynnä, kun lähdet liikenteeseen?
Ainakin teknisesti on mahdollista että tuo turbolaturi ottaa esim juuri tuon 3x10A tuottaakseen sen 6kW (1x25A) lataustehon.
Mulla tuli tuota uutista lukiessa mieleen, että miksi tuota ei ole toteutettu niin että lataus tapahtuisi DC latauksena? Vai onko ne autojen DC laturit niin tarkkoja että vaativat oikeaa DC sähköä, eikä kolmivaiheisesta tasasuunnattu sykkivä tasasähkö kelpaa? Tuossa olisi parempi hyötysuhde kuin tuossa yksivaiheiskesi muutetussa AC latauksessa.
No tuskin tuolla Ioniqilla on kuitenkaan ajettu vain 5,5tkm reilun 2 vuoden aikana...
E: Tosin nyt kun tavaan tuota orkkisviestiä tarkemmin niin tajuan että on ostuttu 4kk sitten käytetty sähköauto jolla on tuon aikana ajettu tuo 5,5tkm...
Moinen poukkoileva hintakehitys on myrkkyä vaihtoautomyynnille sekä niille, jotka autoja uutena ostavat.
Volkkari teki Teslat. e-Golf hinta putosi Suomessa n. 43k€ -> n. 35k€ eli ~8000€. Tämähän oli odotettavissa, kun hinta Saksassa putosi jo aiemmin.
Aikaiset omaksujat maksavat aina lisähinnan siitä, että saavat uudet teknologiat ensimmäisinä käyttöönsä. Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.
Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.
Tämä ratkaisu ei ehkä skaalaudu kovin isoihin taloyhtiöihin, 8:lle paikalle vetää vielä kaikille oman johdon, jollekkin 50 paikan yhtiöllä pitäisi varmaan olla melkoinen putki että saa jokaiselle oman johdon