Keskustelua hybridiautoista

Ainakin teknisesti on mahdollista että tuo turbolaturi ottaa esim juuri tuon 3x10A tuottaakseen sen 6kW (1x25A) lataustehon.

Mulla tuli tuota uutista lukiessa mieleen, että miksi tuota ei ole toteutettu niin että lataus tapahtuisi DC latauksena? Vai onko ne autojen DC laturit niin tarkkoja että vaativat oikeaa DC sähköä, eikä kolmivaiheisesta tasasuunnattu sykkivä tasasähkö kelpaa? Tuossa olisi parempi hyötysuhde kuin tuossa yksivaiheiskesi muutetussa AC latauksessa.

Tuossa nimenomaisessa pöntössä ei ole juuri mitään älyä. Eikä se ole edes kolmivaiheinen, vaan kaksivaiheinen. Sisässä on vain muuntaja 400 V -> 240 V. Autossa oleva AC-laturi sitten käsittelee sähkön akustolle kelpaavaksi ja ottaa sähköverkosta sen verran sähköä minkä pönttö kertoo sallituksi.

DC-lataus sitten taas tapahtuu niin, että se latausäly ja säätö on oikeasti siellä laturipömpelissä ja antaa autolle mitä auto pyytää (omissa maksimirajoissaan). Jälkimmäinen vaatii siis huomattavasti monimutkaisemman laitteen kuin ensimmäinen, jossa kaikki tehoelektroniikka on jo autossa itsessään ja varsinaiseksi toiminnaksi riittää pelkkä kättely.
 
Volkkari teki Teslat. e-Golf hinta putosi Suomessa n. 43k€ -> n. 35k€ eli ~8000€. Tämähän oli odotettavissa, kun hinta Saksassa putosi jo aiemmin.
 
Riippuu siitä oletko ostanut jo kys.mallin vai vasta ostamassa.
 
Huomaa kyllä ettet ole pahemmin uusia autoja vielä elämäs aikana ostanut tai toviin tule hetkeen vielä ostamaankaan.

- Mitä luulet yksilön A tuumailevan jos hän ostaa ajoneuvonsa hintaan 40k ja yhtäkkiä muutaman kuukauden, pahimmillaan viikon kuluttua se maksaakin uutena tilaten enää 30k? "Artisti maksaa," sekä ostettaessa, että aikanaan vaihdettaessa. Käytetyn hintakehitykseen on tullut iso lommo, ja kiitos moisen poukkoilun kaikki muutkin ostajatahot alkavat arkailla ottamaan vastaan kyseisiä ajoneuvoja, paitsi törkeän surkeilla hyvityksillä kun poukkoilevaa hintakehitystä vastaan pitää suojautua.

Hyvä esimerkki oli tovi aiemmin linkatut uudenkarheat Rinta-Juipin Teslat, hyvähän se on koittaa myydä sisäänajettua kun uuden saa yli 20k halvemmalla. Moinen poukkoileva hintakehitys on myrkkyä vaihtoautomyynnille sekä niille, jotka autoja uutena ostavat. Markkinahäiriöt kertaantuvat ennenkuin sähköautoista tulee valtavirtaa ja hintakehitys vakiintuu.
 
Kyllähän se tietysti henkilöön menevällä argumentillä parhaiten menee oma kanta läpi.

Kun ostin edellisen uuden auton lopputalvesta, niin en kyllä kuvitellutkaan, että se olisi rahallisesti järkevä sijoitus tai pitäisi arvoaan. Tosta 52k autosta tulee sulamaan ensimmäisen neljän vuoden aikana varmaankin se 30k arvoa ja se on semmonen fakta mikä pitää olla valmis hyväksymään. Tosin arvo laskee varmaan hieman rajummin, koska ensi vuodeksi on tulossa uusi korimalli about tuplarangella, joten edellisen korimallin arvo laskee enemmän.

Edit: Ja jos nyt tulis joku tarjous tosta mun autosta ja hinnasta lähtis vaikka kymppitonni, niin ei se lopputalven tilannetta muuttais millään tavalla(jolloin ostopäätös on tehty).
 
No tuskin tuolla Ioniqilla on kuitenkaan ajettu vain 5,5tkm reilun 2 vuoden aikana...

E: Tosin nyt kun tavaan tuota orkkisviestiä tarkemmin niin tajuan että on ostuttu 4kk sitten käytetty sähköauto jolla on tuon aikana ajettu tuo 5,5tkm...

Joo olin harvinaisen huonosti kirjoittanut. Eli autolla oli ajettu 28tkm kun ostetetiin n. 1.5v vanhana, nyt 5500km lisää neljän kuukauden aikana.


Moinen poukkoileva hintakehitys on myrkkyä vaihtoautomyynnille sekä niille, jotka autoja uutena ostavat.

Sähköautojen vaihtomarkkinoilla on niin iso kysyntä että eipä tuo hirveästi hetkauta. Uutena ostavaa taas tuskin kiinnostaa vaihtoarvo muutamaan vuoteen, jonka aikana ehtii stabiloitumaan ja yleinen teknologinen kehitys on olennaisempaa kuin yhden mallin poukkoilu.
 
Volkkari teki Teslat. e-Golf hinta putosi Suomessa n. 43k€ -> n. 35k€ eli ~8000€. Tämähän oli odotettavissa, kun hinta Saksassa putosi jo aiemmin.

Pakkohan sitä on pudottaa kun ID 3 tulee ensi vuonna arviolta tuohon 35 k€ hintatasoon läjes 50% pidemmällä rangella (330 km vs 230 km).

Aikaiset omaksujat maksavat aina lisähinnan siitä, että saavat uudet teknologiat ensimmäisinä käyttöönsä. Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.
 
Aikaiset omaksujat maksavat aina lisähinnan siitä, että saavat uudet teknologiat ensimmäisinä käyttöönsä. Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.

Josta tuli etäisesti mieleen joku paperilehden mainos, olikohan Mitsun plugari - jopa 50km sähköllä!

s-l640.jpg


Vähön kuten vanhoina hyvinä aikoina kun vitosvaihde oli vähän luxusta. Mitähän näistä tämän päivän mainoksista ajatellaan vaikka kymmenen vuoden päästä.

Viides vaihde oli ihan OK, kuudes vähän liioittelua, koska automaatilla tuosta kepin runkkaamisesta ollaan pääsemästä eroon onneksi. ot end
 
Tällä hetkellä sähköauton ostoa voi pitää vielä huonompana sijoituksena kuin tavallisen auton ostoa, kun isot pelurit ovat tulossa mukaan voimalla ja markkinan kehitys on oletettavasti hyvin voimakasta seuraavan 2-3 vuoden aikana.

Toisaalta paljon ajava ehtii säästää parissa vuodessa mukavasti ajamalla sähköllä. En olisi siitäkään varma että arvonalenema edes olisi polttiksia suurempi. Ehkä tuo eGolf huonoimpia siinä mielessä kun range on aika huono C-segmentin autoon ja ID on tulossa.
 
Lataustolppa on valmis odottamassa ensi viikolla luovutettavaa Konaa. Anekdoottisina tarinana kerrottakoon että latauksen järjestäminen ei ainakaan tähän taloyhtiöön ollut erityisen vaikeaa. Vuosi sitten taloyhtiön kokouksessa joku kysyi että miten mahdollisten sähköautojen lataus järjestetään. Todettiin että sitten kun sellainen tulee, niin lataus järjestetään. Vuodenvaihteessa auton tilauksen jälkeen kävin juttelemassa taloyhtiön PJ:n kanssa että noh, nyt sähköauto on sitten tulossa. Kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja ja päädyttiin siihen että saan vetää oman mittarin takaa ryhmäkeskukselta johdon omalle paikalle - ryhmäkeskus on parkkipaikkojen vieressä, ja onnekkaasti oma parkkiruutuni on kaikista lähimpänä.

No, keväällä kaivuuhommiin ja paikalle tuli naapuri ihmettelemään touhua. Kauhea kiroilu, että jos olisi tiennyt että latauksen järjestäminen meillä on niin helppoa, niin olisi valinnut tulevaksi työsuhdeautoksi plugarin No häipyi paikalta ja tuli kohta paikalle auttaamaan lapion kanssa! No, siinä oli oma lehmä ojassa, ojaan laittevavaan putkeen mahtuu sitten tulevaisuudessa hänenkin oma johto

Lopuksi tolppa pystyyn ja sähkäri asensi supershuckon päähän kiinni. Tämä ratkaisu ei ehkä skaalaudu kovin isoihin taloyhtiöihin, 8:lle paikalle vetää vielä kaikille oman johdon, jollekkin 50 paikan yhtiöllä pitäisi varmaan olla melkoinen putki että saa jokaiselle oman johdon
 
Tämä ratkaisu ei ehkä skaalaudu kovin isoihin taloyhtiöihin, 8:lle paikalle vetää vielä kaikille oman johdon, jollekkin 50 paikan yhtiöllä pitäisi varmaan olla melkoinen putki että saa jokaiselle oman johdon

Samaan ojaan useampi putki vaan?
 
Onkohan tarjolla tai tulossa yhtään plug in vermettä millä pääsisi noin 60km myös talvella pelkällä sähköllä. ?? noin 80km/h nopeusrajoitus työmatkalla.
 
MY 2013 tai 2014 Ampera varmaan lähimpänä mutta saattaa jäädä vähän vajaaksi. Gen2 Volt riittäisi varmasti, mutta niitä taitaa olla Suomessa 1 kpl. Uudessa X5 plugarissa on kans iso akku, mutta rinnakkaishybridi ei varmaan mene pakkasella pelkällä sähköllä. Jos i3 REX lasketaan niin sillä menee heittämällä.
 
En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Hyundai IONIQ on just uudistumassa, en tiedä kasvaako plugarin akku, mutta sähköversion ainakin kasvaa ja se on jo hyvä auto, kaikkine versioineen. Tutustu, nyt niitä pre faceliftejä saa edullisesti ja loppuvuonna tätä uudistettua.
 
En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Kai se on, niinkuin monella muullakin, se haave että arkiajot menis pääosin sähköllä, ja vain pidemmät ajot ajeltaisiin sitten bensalla.
 
Tuntuu olevan tuo plugari tarpeellinen välivaihe varsinkin ennen pienehköakkuisen täyssähkön hankintaa. Se on kyllä totta, että eihän se haittaa jos bensaa vähän palaa arkisinkin, voi olla jopa hyvä moottorille. Ainakin Amperoissa ollut hieman ongelmaa, jos polttista käytetty todella vähän.
Tuosta huolimatta v*tuttaa kuin pientä oravaa aina jos sähkö loppuu muutama kilometri ennen määränpäätä eli olisin ehkä valmis maksamaan plugarin sähkörangesta enemmän kuin olisi taloudellisesti järkevää.
 
Kai se on, niinkuin monella muullakin, se haave että arkiajot menis pääosin sähköllä, ja vain pidemmät ajot ajeltaisiin sitten bensalla.
Plugari on tässä vaiheessa vielä ihan hyvä tai jopa erinomainen vaihtoehto, jos työmatka ja päivittäiset ajot onnistuu sähköllä ja pitkiä matkoja tulee vain harvemmin. Itse ajan plugarilla työ- ja arkiajot yli 95% sähköllä ja sitten ne 4-6 pitkää reissua vuodessa voi helposti tehdä bensalla eikä tarvitse yhtään miettiä asiaa etukäteen missä lataa vai lataako ollenkaan matkan varrella.
 
Nyt olisi itse tarkoitus vaihtaa seuraavaksi plugariin. Ajot putoavat 40tkm/v n. 15tkm vuosi joten nykyiselle -16 A6 3.0TDI:lle ei ole enää oikein virkaa. Plugari farmareita on vain aika huonosti tarjolla ja ymmärtääksen esimerkiksi mersun C350e:ssä on melko surkea toimintamatka. Passat GTE on toinen mitä olen katsellut. Onko mitään muuta mitä voisi miettiä? Nyt puhutaan siis max 40k€ autosta.
 
Se on kyllä totta, että eihän se haittaa jos bensaa vähän palaa arkisinkin, voi olla jopa hyvä moottorille. Ainakin Amperoissa ollut hieman ongelmaa, jos polttista käytetty todella vähän.

Tuosta syystä itse hommasin auton pitkällä takuulla. Jos bensamoottori kärsii sähköllä ajosta niin sitten saa huolto korjata kuntoon eikä tarvitse itse miettiä kuluja.
 
Nyt olisi itse tarkoitus vaihtaa seuraavaksi plugariin. Ajot putoavat 40tkm/v n. 15tkm vuosi joten nykyiselle -16 A6 3.0TDI:lle ei ole enää oikein virkaa. Plugari farmareita on vain aika huonosti tarjolla ja ymmärtääksen esimerkiksi mersun C350e:ssä on melko surkea toimintamatka. Passat GTE on toinen mitä olen katsellut. Onko mitään muuta mitä voisi miettiä? Nyt puhutaan siis max 40k€ autosta.
Kia Optima. Tuon joukon pisin range jos puhutaan käytetyistä.
 
Tuli pitkästä aikaa tankattua oma plugari, Outlander -14. Ja nyt hiukan epäilyttää, että unohdinko merkata jonkin tankkauksen. Vaimokaan ei myönnä tankanneensa. 3 800km yhdellä tankillisella, 0,94l/100km.
Noh, ilmojen kylmetessä alkaa taas bensaa kulumaan, vaikka ajomalli pysyy samana.
 
Toi Optima olisi aika passeli, mutta mä en vaan voi käsittää, että kylmällä kelillä moottori käy, vaikka ajetaan sähköllä.
 
Toi Optima olisi aika passeli, mutta mä en vaan voi käsittää, että kylmällä kelillä moottori käy, vaikka ajetaan sähköllä.
Niin se plugari pitää valita omien ajotottumuksien mukaisesti oikeaksi. Mulla on työmatkaa / päivittäistä ajamista yleensä noin 35-50km per arkipäivä per suunta. Talvi kun tulee niin mieluusti lämmitän Kian kabiinia polttomoottorilla ja pidän rangen edelleen sellaisena, että pääsen koko matkan sähköllä versus, että ostaisin plugarin, jolla kesälläkin todellinen range on just ja just sen 40-45km ja sitten talvella autoa vielä lämmitetään sähköllä niin range on ehkä puolet tuosta ja puolet työmatkasta menee kokonaan polttomoottorilla.

Nuo sähköllä kabiinia lämmittävät plugarit sopivatkin paremmin, jos se työmatka on jotain 10-15km luokkaa maksimissaan per suunta oletuksella, että molemmissa päissä pääsee lataamaan. Noin pienille kilsoille taas sen plugarin hommaaminen ainakin taloudellisesti on paljon kyseenalaisempaa, koska kilometrejä vuositasolla ei tule kovinkaan paljoa eikä sen takia säästöt polttoainekuluissa ole kovinkaan merkittävät.
 
En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.

Kannattaako odotella pari vuotta että saa enemmän hybridi/sähköfarmareita yms kun nuo avaruussukkulat ei kiinnosta (enemmän perinteisiä malleja, kiitos )
 
En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Kannattaako odotella pari vuotta että saa enemmän hybridi/sähköfarmareita yms kun nuo avaruussukkulat ei kiinnosta (enemmän perinteisiä malleja, kiitos )
Sähköauton hankinta muistuttaa nyt 90-luvun PC-ostoksia - koko ajan tulee parempi ja halvempia malleja tarjolle. Farmarit taitaa olla kyllä mennyttä, markkinointipaviaanit ovat päättäneet että tästälähin farmari on SUV. Yleisin sähköautofarmari on käytännössä Mitsubishi Outlander.
 
Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.
Kyllä tuo vaihde on vain ja ainoastaan huippunopeutta varten. Polttislogiikka ei päde lainkaan sähkömoottoreihin.
 
Yksi jippo tuollaisessa plugarissa voisi olla asentaa siihen webasto (tai vast) polttoaine lämmitin, joka hoitaisi pelkän lämmityksen talviajossa. Tuollaisen polttoainetoimisen lämmittimen hyötysuhde on kuitenkin erinomainen pelkkään lämmitykseen verrattuna polttomoottoriin. Tavallaan se tuntuu vähän hölmöltä laittaa löpölämmitin sähköautoon, mutta toisaalta se ratkaisisi kuitenkin melko järkevästi sen lämpöenergian tarpeen.

En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.
Porschessa yksi tekijä on tietysti se että sen halutaan kulkevan kovaa. Sähköauto jonka nopeusalueeksi riittää 0-150km/h ei ole taloudellisesti, eikä teknisesti järkevää lisätä vaihteistoa.
 
Niin se plugari pitää valita omien ajotottumuksien mukaisesti oikeaksi. Mulla on työmatkaa / päivittäistä ajamista yleensä noin 35-50km per arkipäivä per suunta. Talvi kun tulee niin mieluusti lämmitän Kian kabiinia polttomoottorilla ja pidän rangen edelleen sellaisena, että pääsen koko matkan sähköllä versus, että ostaisin plugarin, jolla kesälläkin todellinen range on just ja just sen 40-45km ja sitten talvella autoa vielä lämmitetään sähköllä niin range on ehkä puolet tuosta ja puolet työmatkasta menee kokonaan polttomoottorilla.

Nuo sähköllä kabiinia lämmittävät plugarit sopivatkin paremmin, jos se työmatka on jotain 10-15km luokkaa maksimissaan per suunta oletuksella, että molemmissa päissä pääsee lataamaan. Noin pienille kilsoille taas sen plugarin hommaaminen ainakin taloudellisesti on paljon kyseenalaisempaa, koska kilometrejä vuositasolla ei tule kovinkaan paljoa eikä sen takia säästöt polttoainekuluissa ole kovinkaan merkittävät.

Juu, olet paljolti oikeassa. Tosin polttoainelämmitin ja sähkölämmitys olisi oiva apu Optimaankin. Kuljettajalle valintamahdollisuus käytettävästä lämmitystavasta kuten Volvossa.

Täyssähkärien hintojen alentumista järkitasolle odotellessa. Pääsisi näistä antiikkiautoista eroon...
 
En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Hyundai IONIQ on just uudistumassa, en tiedä kasvaako plugarin akku, mutta sähköversion ainakin kasvaa ja se on jo hyvä auto, kaikkine versioineen. Tutustu, nyt niitä pre faceliftejä saa edullisesti ja loppuvuonna tätä uudistettua.


Joo, eli työajot ja kaupassa käynti tekee yli 20 000th vuodessa, helposti. Ny tuli 41th vuodessa. Isoin osa oli just tuota 20-30km per suunta ajoa.


Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.
 
Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.

Mulla ja monella muulla on varmaan aika sama vaatimus ykkösautolle. Riittäisi tosin -10 kelissä tuo ja lisätään vielä että 90 km/h keskinopeudella kun se vaikuttaa yleensä keliä enemmän. Renault Zoen esittelysivulla on aika kätevä laskuri, jolla voi todeta että noilla mun asetuksilla pääsisi 209 km ja Zoen WLTP-range on 300 km. Harmillisesti kovempien pakkasten arvoja ei näy, mutta -20 ja kylmemmässä tulee varmasti isompi droppi kun lämpöpumppu ei enää juuri auta. Toi 64 kWh riittäis ainakin mulle Zoen kokoisessa autossa.
 
Kyllä tuo vaihde on vain ja ainoastaan huippunopeutta varten. Polttislogiikka ei päde lainkaan sähkömoottoreihin.
Jos se kerran on huippunopeutta varten niin sehän ihan yhtälailla Nm -momentin tiehen lisäämistä varten pienissä vauhdeissa. Todettu että maksiminopeuteen pääsemiseksi välitys olisi liian suuri ja eikä jäisi momenttia lähtöön ja pieniin vauhteihin tarpeeksi. Ei se fysiikka muutu sähkön myötä vaikka sähkömoottorin suurin momentti onkin kierrosten alkupäässä pienentyen kierrosten noustessa. Vaihteen myötä voitu käyttää pykälää pienempää moottoria momentin riittäen alussa ja lopussa. Pelkkä kierrosten kasvattaminen ja momentin säilyttäminen kun nostaisi reippaasti sähkömoottorin tehoa.
 
Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.
Kuinka monta kertaa vuodessa tuo 300km toteutuu kovimmilla pakkasilla?

Jos meinaan sen 1-2 kertaa, niin paljonko kannattaa maksaa yhden tai kahden vuosittaisen lataustauon poistamisesta?
 
No, jos tuo 300km päivässä tulee kilsoja normaalisti, niin kyllähän sen silloin käyhtännössä joka vuosi joutuu noissa 20-30°C pakkasissa muutaman kerran ajamaan vaikka räntäsuomessa asuisikin.
 
Parilla kaverilla on GTE:t, Passat ja Golf, mutta eivät ole talviongelmista maininneet? Mistä siis kyse?
 
Parilla kaverilla on GTE:t, Passat ja Golf, mutta eivät ole talviongelmista maininneet? Mistä siis kyse?
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.
 
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.

Ai -32 sellainen pakkasraja? Kyllä täällä itä-etelä akselillakin on tuollaisia talvia. Diesel volvo antautui jokunen vuosi sitten kun talvilaadun rajat tuli vastaan, eikä täällä mistään arktista löpöä saa. Nyttemmin bensa-autolla pääsee kyllä pakkasellakin, kunhan akku on kunnossa.

Sitä vaan mietin että mikähän tuossakin on takana, joku vastuuvapaus lauseke mihin törmää helposti monessa autossa, tai vai eikö vaan toimi. Ja jos niin, miksi ei.
 
Onhan volkkarilla ollut iät ajat maininta normaalista öljynkulutuksesta, jotakin aivan tolkuttoman paljon.
 
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.

Joo on totta ettet pysty ajamaan sähköllä -10 lukemissa. Tosin sen voi "kiertää" ajastamalla auton latauksen esimerkiksi aamuun kun olet lähdössä liikkeelle. Tällöin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä ~20 asteen keleissä. Toimintamatka pienenee jos akkua käyttää lämmitykseen. Meillä toimitaan niin että webastolla kabiini lämpimäksi niin toimintamatka myös -20 pakkasilla on noin 25-30km.
 
No, jos tuo 300km päivässä tulee kilsoja normaalisti, niin kyllähän sen silloin käyhtännössä joka vuosi joutuu noissa 20-30°C pakkasissa muutaman kerran ajamaan vaikka räntäsuomessa asuisikin.
Tässä tuntuu olevan fatalismin tunnelmaa. Että jos se päivittäinen 300km range ei riittäkkään niin maailma loppuu.

Jos pakkanen kutistaa rangen vaikka 250:een, niin silloin tarvitsee pikaladata vain 50km:n verran. Teslan M3 :lla tuohon menee 4 minuuttia. Konallani 10 minuuttia. Jos tuollaisia päiviä muutama talvessa, kannattaako siitä tehdä itselleen kiveen hakattua reunaehtoa? Epäilemättä eri asia pohjoisemmassa, missä -20 pakkaspäiviä on kymmeniä. Eikä päivään tarvitse järjestää edes sitä 4 minuutin taukoa, jos autoa voi ladata pysäköitynä jossain vaiheessa päivää.
 
bs2a1rvf9cl31.jpg

lueh0jdpael31.jpg


Teslan Roadster näyttää hienolta ja nopealta. Range huimat 998km.

Ilmeisesti range on saatu sinne tuhanteen ihan ronskisti vain lisää akkuja upottamalla? Jotenkin vain tuntuu, että nimenomaan roadsteriin olisi laitettu vähintään kevyempää akkua, roadsterin kun kuuluu olla kuitenkin kevyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 715
Viestejä
4 580 495
Jäsenet
75 498
Uusin jäsen
myrttinenm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom